Канон святому блаженному Стефану Урошу V Сербскому, королю

Припев: Святы́й блажéнный Стефа́не, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 15 декабря (02 декабря ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Пе́рвее грехо́вным не приобщи́вся жела́нием, зла́та честне́йший показа́лся еси́, я́ко от ко́рене благоро́дна изра́сл еси́ блаже́нне.

А́ще и гони́тель тво́й бы́сть Волкаши́н, но ра́вен произше́л еси́ роди́телем твои́м, де́лы и словесы́ подо́бяся, и я́коже звезда́, просия́л еси́, блаже́нне.

И́же зако́нную се́нь премину́в, У́роше, к ше́ствию Небе́сному возше́л еси́, ра́дуяся, и Тро́ице предстои́ши, сего́ ра́ди блажи́м па́мять твою́.

Богоро́дичен: А́гницу Тя́ посреде́ те́рния обре́т, невла́емое Приста́нище и к Бо́гу Руководи́тельницу кре́пкую, Ма́ти Де́во Влады́чице.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Се́мене благоро́днаго цве́т прекра́сен показа́лся еси́ напосле́док явле́нием честны́х моще́й твои́х, в похвалу́ сро́дству твоему́, всеблаже́нне У́роше.

Еще́ от рожде́ния блага́я о́трасль показа́лся еси́, все́ми ви́ды доброде́телию, ревну́я прароди́телем твои́м, це́ркви воздвиза́я, и и́ны утвержда́я.

Из нача́ла о Бо́зе пева́емыя пе́сни, всю́ду прослу́ся и́мя твое́ явле́нием честны́х моще́й твои́х, многострада́льне У́роше всему́дре, назира́й на́с.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Чи́стая Де́во, и не забу́ди на́с, моля́щихтися, в тузе́ су́щих и ско́рбех, Твою́ ми́лость изле́й на на́с, мо́лимтися, Влады́чице.

Седа́лен, гла́с 8.

Прему́дре, досто́ин бы́л еси́ и́менем и де́лом, роди́телем твои́м подо́бяся, и сро́дству твоему́ обновле́ние твори́ши, Бо́гу просла́вльшу тя́ в животе́, И́же и по сме́рти просла́вил тя́ е́сть в похвалу́ сро́дству твоему́, многострада́льне и преблаже́нне У́роше всече́стне, моли́ Христа́ Бо́га, грехо́в оставле́ние пода́ти, чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Небе́сную две́рь и киво́т, всесвяту́ю го́ру, светоза́рный о́блак воспои́м, Небе́сную ле́ствицу, слове́сный ра́й, Е́вино избавле́ние, вселе́нныя всея́ вели́кое сокро́вище, я́ко спасе́ние в Не́й соде́лася ми́рови и оставле́ние дре́вних согреше́ний. Сего́ ра́ди вопие́м Ти́: моли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти, благоче́стно покланя́ющимся Пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Неизглаго́ланная твоя́ чудоде́йствия, я́же напосле́док показа́шася, У́роше всему́дре, не забу́ди сро́дства твоего́ и поми́луй на́с, моля́щихтися.

Е́же от нача́ла Безнача́льному Сло́ву ве́ровал еси́ и роди́телю единоро́ден бы́л еси́, и ца́рскою диади́мою украша́ют тя́ в сла́ву и похвалу́ сро́дству твоему́.

Доброде́тели твоя́ и красоту́ кто́ изрещи́ мо́жет? Удиви́л бо еси́ все́х, приходя́щих к ра́це моще́й твои́х, ра́зумом превосходя́ мно́гия.

Богоро́дичен: Хвалы́ моле́бныя к Тебе́ воспуща́ю, Пречи́стая Влады́чице, не забу́ди на́с, но моли́ся о на́с к Ро́ждшемуся из Тебе́, да спасе́т Тебе́ ра́ди ду́ши на́ша.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.

От непра́ведныя сме́рти и безвре́менныя, ю́же подъя́л еси́ У́роше всече́стне, превы́шше бо в ра́дости пребыва́еши с ли́ки избра́нными.

Стезе́ю оте́ческою ше́ствовал еси́ всеизря́дною, чудесы́ удиви́л еси́ сро́дство твое́, ра́ка же твоя́ исцеле́ния подава́ет, У́роше блаже́нне.

Твоя́ па́мять дне́сь весе́лия все́х исполня́ет, и́же, удивля́ющеся, глаго́лют: сла́ва благоутро́бию Твоему́, Христе́ Царю́, да́вшему на́м сие́ украше́ние.

Богоро́дичен: Ты́ еси́ все́м Помо́щница, и и́стинная христиа́ном Засту́пница, и Покрови́тельница, и спасе́ние ду́ш на́ших.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

От о́трасли благоро́дныя просия́л еси́, му́дростию и ра́зумом все́х превозше́л еси́, и безвре́менную сме́рть подъе́м, венце́м му́ченическим венча́лся еси́, сла́вне.

Твои́м явле́нием Се́рбская о́бласть ра́дуется, и сро́дство твое́ напосле́док твои́м явле́нием просвети́л еси́, не забу́ди и на́с, моля́щихся тебе́.

На спасе́нную стезю́ наста́ви на́с ходи́ти при́сно, и почита́ти тя́, и па́мять твою́ соверша́ти, и богоуго́дно пожи́ти в честне́м хра́ме твое́м.

Богоро́дичен: Пречи́стая Де́во Ма́ти Иису́с Христо́ва, поми́луй и спаси́ и́же ве́рою к Тебе́ прибега́ющия, я́ко на Тя́ с Бо́гом упова́ние и́мамы.

Конда́к, гла́с 6.

О́трасли благоро́дныя цве́т прекра́сный яви́лся еси́, У́роше всече́стне, за́вистию бо убие́н бы́л еси́ от твои́х при́сных, Бо́жиим же Ду́хом просвеще́н, святоро́днаго пле́мене, свя́т бы́л еси́, и му́ченическим венце́м увя́зся, в черто́зе Небе́снем водворя́ешися. Моли́ся о на́с, свя́те, творя́щих любо́вию па́мять твою́.

И́кос:

Кто́ досто́ин устне́ отве́рзти или́ язы́к дви́гнути и похвали́ти, хвали́маго Бо́гом, оба́че в толи́ко вре́мя в тиме́нии земно́м пребы́в, от Христа́ Спа́са вене́ц прия́л е́сть, и дарова́ньми исцеле́ний обогати́вся, исцеле́ния да́р прия́т, и че́стен страда́лец показа́ся, принося́ моле́ние Благоде́телю, и прие́м сла́ву с Небесе́ и вене́ц добро́ты, и мо́лится о творя́щих любо́вию па́мять его́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Твою́ оби́тель вску́ю забы́л еси́? Воспряни́ у́бо, си́лою прароди́тель твои́х и испроси́ от Го́спода по́мощь и заступле́ние твое́й оби́тели, я́ко да пое́м: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Почита́ю мо́щи твоя́, и покланя́юся: исцеле́ние бо подае́ши ве́рою приходя́щим. Пода́ждь и на́м ми́рное житие́ во оби́тели твое́й, пою́щим: оте́ц на́ших Бо́же благослове́н еси́.

О́трок бы́л еси́, Небе́снаго жили́ща хода́тай, вся́кими бо добро́тами украше́н, уби́йственною я́звою измени́л еси́ живо́т тво́й, они́ у́бо студа́ испо́лнишася, ты́ же вопие́ши: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Све́тлыми заря́ми всю́ зе́млю, возсия́вшее Со́лнце от свята́го чре́ва Твоего́ озаря́ет, Влады́чице, и́мже и на́с просвети́ Твое́ю ми́лостию, вопию́щих: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Ю́ношески пожи́в во оте́чествии твое́м, и блажи́т тя́ сро́дство твое́, и весе́лием ра́дуется твоему́ объявле́нию, дивя́ся, глаго́лет: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Треплете́нный восприя́л еси́ вене́ц от Вы́шняго Дарода́теля, изря́ден бы́в твое́й оби́тели и це́рковь просвети́в мощми́ твои́ми, вопия́: Го́спода по́йте дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Естество́ премени́в тле́нное, в ве́чныя оби́тели вше́л еси́, блаже́нне, и житию́ пресвято́му после́довал еси́ прароди́телей твои́х, вопия́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Коне́ц благи́й пода́ти ми́, Де́во, Го́спода умоли́, да избу́ду ожида́ющих мя́ ве́чных му́к, я́ко да Тя́ пою́, Благослове́нная, во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Боже́ственное селе́ние ты́ бы́л еси́, пресве́тло просвети́вся, У́роше всеблаже́нне, сро́дство твое́ назира́й и от неду́г и бе́д избавля́й, да тя́ непреста́нно велича́ем.

Ле́сть искорени́л еси́ злу́ю, Правосла́вию ревну́я, прароди́телем твои́м чудесы́ подо́бяся, удиви́л еси́ зря́щия твоя́ пресла́вная чудеса́, блаже́нне.

Жела́я уподо́битися блаже́нному Симео́ну, и святи́телю Са́вве, и ины́м сро́дством, до́бре пожи́вшим, и не лиши́л тя́ е́сть Вели́кий Дарода́тель, У́роше всече́стне.

Богоро́дичен: Приими́ на́ше ма́лое сие́ приноше́ние, о Всенепоро́чная Госпоже́ Влады́чице, и е́же от недосто́йных усте́н приноси́мое Ти́ моле́ние приими́ и не отри́ни, Всенепоро́чная Влады́чице.

Свети́лен.

Ны́нешнюю сла́ву презре́л еси́, Вы́шнюю сла́ву получи́л еси́, и земны́ми Небе́сная насле́довав, блаже́нне, Влады́це я́ко предстоя́, о на́с всегда́ моли́ся.

Сла́ва, и ны́не: Еди́на Чи́стая и Нескве́рная, оскверне́на мя́ вся́кими паде́ньми лю́тыми, изба́ви лю́тыя му́ки и тьмы́ кроме́шныя.

Свя­той Сте­фан Урош, царь Сер­бии, сын ца­ря Ду­ша­на Нема­ни, ро­дил­ся в 1337 го­ду. В 1346 го­ду он был вен­чан на ко­ролев­ство. Ду­шан про­сил для сы­на ру­ку до­че­ри фран­цуз­ско­го ко­ро­ля, но па­па Рим­ский на­сто­ял на том, чтобы прин­цес­са не из­ме­ня­ла ла­тин­ско­му ис­по­ве­да­нию. Ду­шан не хо­тел ви­деть в се­мье ка­то­лич­ку, и по­это­му свя­той Урош всту­пил в брак с до­че­рью Вла­да, кня­зя Ва­ла­хии.

По смер­ти от­ца († 1355) свя­той Сте­фан Урош стал неза­ви­си­мым и де­я­тель­ным пра­ви­те­лем Сер­бии. Он был ве­рен Гос­по­ду, оте­че­ски по­ко­ил вдов и си­рот, усми­рял ссо­ры и утвер­ждал мир, ми­ло­вал ни­щих, за­щи­щал оби­жен­ных.

В ин­те­ре­сах ми­ра в Сер­бии и для со­хра­не­ния сво­ей жиз­ни свя­той Сте­фан вы­нуж­ден был уда­лить­ся к род­ствен­ни­ку, кня­зю Ла­за­рю. Тот­час же пре­сто­лом овла­дел Вул­ка­шин, дя­дя свя­то­го Сте­фа­на, но бо­язнь со­пер­ни­че­ства не да­ва­ла ему по­коя. Через свою сест­ру, мать свя­то­го Сте­фа­на, он вы­звал пле­мян­ни­ка к се­бе в г. Скоп­ле, как бы для при­ми­ре­ния. Встре­тив его с по­че­стя­ми, как ца­ря, он при­гла­сил его на охо­ту. Ко­гда, утом­лен­ный охо­той, свя­той Сте­фан со­шел с ко­ня у ко­лод­ца и на­гнул­ся, чтобы по­черп­нуть во­ды, Вул­ка­шин на­нес ему смер­тель­ный удар бу­ла­вой по го­ло­ве († 1367).


См. так­же: "Жи­тие свя­то­го Сте­фа­на, ца­ря Серб­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.