Канон святому апостолу Варфоломею (на пренесение мощей)
Припев: Святы́й апо́столе Варфоломéе, моли́ Бо́га о нас.
Память: 05 мая (22 апреля ст. ст.); 24 июня (11 июня ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Прече́стна ка́меня тя́ живота́ Ка́мень показа́, на не́мже созда́ Це́рковь Свою́, Варфоломе́е, апо́столе Госпо́день. Те́мже тя́ чти́м и ублажа́ем.
Вели́ким научи́лся еси́, су́щим па́че ума́ и смы́сла, Прему́дрость обре́т ипоста́сную, объюро́дил еси́ е́ллинов му́дрость, умудри́в концы́ Боже́ственными уче́нии.
Мертве́ц погребе́нный, мо́ря ше́ственник бы́л еси́, Боже́ственным повеле́нием повину́яся, и, я́ко со́лнце к за́паду, от восто́ка, апо́столе, приспе́л еси́, просвеща́я его́.
Богоро́дичен: По́лный истощава́ется, Преве́чный начина́ется, от Де́вы Богоотрокови́цы ражда́емь, Его́же пропове́дал еси́ во двою́ существу́, во еди́ной же ипоста́си, богоблаже́нне.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.
Кре́пко утеше́ние тя́ обрето́ша, и све́т, и лю́тых избавле́ние, Варфоломе́е прему́дре, и́же пре́лестию содержи́мии и безбо́жия мра́ком умовре́дно обложе́ннии.
Уста́ бы́л еси́ Бо́га Сло́ва, от у́ст во́лка лука́ваго лю́ди изба́вил еси́, сла́вне, приводя́ к Зижди́телю твоему́ ба́нею креще́ния, Варфоломе́е апо́столе.
Язы́ком твои́м о́гненным попали́в пре́лести ве́щь го́рькую, олядене́вшая, прему́дре, сердца́ обнови́л еси́ и де́лати небе́сныя ра́зумы устро́ил еси́.
Богоро́дичен: Из Тебе́ па́че сло́ва Бо́г Сло́во роди́тися благоизво́ли пло́тию, Девома́ти Чи́стая, ученика́ избра́в и служи́теля при́снаго, Варфоломе́я сла́внаго.
Седа́лен, гла́с 3.
Бога́тство некра́домо Це́ркви, сто́лп непоколеби́мь благоче́стия, Варфоломе́е, показа́лся еси́, апо́столе, в мо́ри же стезю́ творя́, пучи́ну боже́ственных источа́еши исцеле́ний, достосла́вне. Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.
Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́сто Творцу́, я́ко неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище и бесо́м игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от те́х злоде́йства мя́ изба́вити и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная, Нетле́нная, отжени́ о́блак страсте́й и Вы́шняго прича́стия сподо́би и Све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.
Крестобогоро́дичен: А́гнца и Па́стыря и Изба́вителя, А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние, ве́рою пою́щим Боже́ственныя Стра́сти Твоя́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий сове́т, е́же от Де́вы, воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Рече́ния коне́ц прия́ша проро́ческая: све́т бо язы́ком в снабде́ние, богогла́сный по́йде учени́к, просвеща́я вся́ вселе́нныя концы́.
Заре́ю просвеща́емь богонача́льною, Боже́ственным прича́стием, вторы́й све́т яви́лся еси́, служи́в перводе́тельно на́с ра́ди Обнища́вшему пло́тию, сла́вне.
Изба́ви твое́ ста́до грехо́вныя бу́ри, и бе́д, и скорбе́й сопроти́вных, наставля́я на́с при́сно ко приста́нищем, сла́вне, спаси́тельным благода́тию.
Богоро́дичен: Я́ко несказа́нное премно́гое бога́тство милосе́рдия ро́ждши несказа́нно, обнища́вшия ны́ грехо́м, Пречи́стая, Боже́ственными дарова́нии обогати́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.
Но́ги стяжа́в красны́ пропове́данием, все́м блага́я благовести́л еси́, все́м ми́р, блаже́нне, пропове́дал еси́, вражды́ дре́вния отчужди́в Боже́ственными уче́нии Спа́са, апо́столе.
Сло́во твое́ цельба́ бы́сть прие́мшим зми́я я́д смертоно́сный, Варфоломе́е, земля́ же паде́ся нечести́вых проро́чески, веща́нием прему́дрых уче́ний твои́х.
Мертве́ц многодне́вный, жи́знь источа́я незави́стную, хребты́ носи́мь морски́ми, Варфоломе́е, с боже́ственными му́ченики, безме́рныя пучи́ны проше́д, во о́стров Липа́рский устреми́лся еси́, апо́столе.
Богоро́дичен: И́стинно сла́влю Тя́, Бо́жию Ма́терь Пречи́стую, ра́дуйся, Тебе́ зову́, я́ко а́нгел, Благослове́нная Обра́дованная, слы́шание и глаго́лание стра́шно, стра́нно прия́телище Влады́це тва́ри.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Заря́ со́лнца, возсия́вшаго ми́ру, пло́тию бы́л еси́, светоно́сными твои́ми уче́нии, апо́столе, отгоня́я но́щь ле́сти многобо́жную.
Лю́дем Бо́жие спасе́ние уясни́л еси́, пло́ти подо́бием я́вльшагося за мно́гую бла́гость, Варфоломе́е, пропове́дниче язы́ков и апо́столе.
Пу́ть мо́ря име́л еси́ и стези́ в вода́х сотвори́л еси́, и позна́шася твоя́ в си́х стопы́ Ду́хом, я́коже Дави́д прорече́, блаже́нне апо́столе.
Богоро́дичен: Хра́м сла́вы была́ еси́ и две́рь Све́та яви́лася еси́, гора́ присе́нная, зна́меньми проро́ческими пева́ема, Де́во Ма́ти Богора́дованная.
Конда́к, гла́с 4.
Яви́лся еси́ ве́лие со́лнце Це́ркви, уче́ний сия́нием и чудесы́ стра́шными просвеща́я пою́щия тя́, Варфоломе́е, Госпо́день апо́столе.
И́кос:
Я́коже со́лнце многосве́тлое, проше́д ми́р и се́й луча́ми слове́с твои́х просве́щь, заше́л еси́, у́мер му́ченически, и исходя́щими от гро́ба твоего́ сия́нии тму́ страсте́й отгна́л еси́. Те́мже тя́ и́же за́вистию одержи́мии, и к за́падом со́лнца отгна́вше, страстоно́сче, отпуща́ют, по мо́рю ходя́ща. Узре́жеся в тебе́ превели́ко чу́до, от пла́вающаго стра́шно глубины́ мо́ря, е́же чу́дными освяти́ся твои́ми ше́ствовании, Варфоломе́е, Госпо́день апо́столе.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Объюроде́вшее зло́бою, пресла́вне, челове́чество, сла́дкою со́лию исцели́л еси́ слове́с твои́х и пе́ти уве́рил еси́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Я́ко не́бо превысо́ко, бы́в, сла́ву Бо́жию мы́сленно высо́ким гла́сом пропове́дуеши, я́ко боже́ственный апо́стол, Ему́же зове́м: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Изтка́в Боже́ственныя благода́ти ри́зу, блаже́нне, оде́ял еси́ обнаже́нныя лю́те зло́бою зми́я и пе́ти уве́рил еси́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Предста́тельницу Тя́ и сте́ну необори́мую обогати́вшеся, Богороди́тельнице Чи́стая, раби́ Твои́, всегда́ ве́рою вопие́м Ти́: ра́дуйся, мо́сте, к Бо́гу преводя́й от земли́, Благослове́нная.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Струя́ми наводня́емь боже́ственными, я́коже из Еде́ма река́, изше́л еси́ напои́ти подсо́лнечную уче́нии твои́ми и преле́стныя во́ды изсуша́я благода́тию, — Го́спода по́йте, — зовы́й, — и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Сло́во, я́ко боже́ственна богосло́ва слове́с вы́шших научи́в тя́, я́коже стрелу́ небе́сную, ми́ру посла́, уязвля́я собо́ры вра́жия, сла́вне, и спаса́я ве́рою пою́щия и превознося́щия Его́ во ве́ки.
Иска́пая, я́коже гора́, яви́лся еси́, Боже́ственную сла́дость, достохва́льне, мо́ре же име́л еси́ стезю́ по сме́рти, Боже́ственными си́лами пла́вая, сего́ непотопля́емь пучи́ною, тя́ доринося́щим, до́блий страда́льче.
Богоро́дичен: Зако́нов естества́ утаи́вшися, и ражда́еши и пребыва́еши Присноде́ва: Сло́во бо родила́ еси́, Челове́ка бы́вша за премно́гую бла́гость, Ему́же вси́ зове́м: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Приво́дит пра́здник па́мяти твоея́ дне́сь апо́стольский ли́к, му́ченицы ра́дуются и пра́ведных все́х чи́нове. Ве́рнии же, пе́сньми тя́ почита́ем и вопие́м: от вся́кия на́с печа́ли, учениче́ Христо́в, изба́ви.
Кресто́м блаже́нную кончи́ну, сла́вне, прие́м, сообра́зен бы́л еси́ страсте́м Учи́теля твоего́ и прича́стник све́тлости и Боже́ственныя сла́вы, при́сно со а́нгелы Тому́ предстоя́ и неизрече́ннаго све́та сподобля́емь.
Пресве́тлая и благонаро́читая па́мять твоя́ на́м возсия́, все́х просвеща́ющи, Христо́в самови́дче, Варфоломе́е му́дре, в не́йже мо́лим тя́: помяни́ все́х на́с, супротивле́ния вся́каго и обстоя́ния моли́твами твои́ми на́с избавля́я.
Богоро́дичен: Умертви́ на́ша плотска́я мудрова́ния, Богороди́тельнице Чи́стая, уста́ви страсте́й на́ших бу́рю, ути́ши смуще́ние и помышле́ньми утверди́ боже́ственными, Чи́стая, сердца́ ве́рою чту́щих Тя́, Предста́тельнице на́ша непосты́дная.
Свети́лен.
Све́та прия́телища, непреме́нныя зари́ невече́рняго дне́, светолу́чныя мо́лнии, Варфоломе́я и Ти́та, ве́рнии, сла́вим вси́.
Богоро́дичен: Кре́пким Твои́м покро́вом от наве́та вра́жия на́с, Чи́стая, Твоя́ рабы́, сохрани́ вся́ невре́дны: Тя́ бо и́мамы еди́ну прибе́жище в напа́стех.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ, свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀, ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.
Прече́стна ка́менѧ тѧ̀, живота̀ ка́мень показа̀, на не́мже созда̀ цр҃ковь свою̀, варѳоломе́е, а҆пⷭ҇ле гдⷭ҇ень. тѣ́мже тѧ̀ чти́мъ и҆ ᲂу҆блажа́емъ.
Вели̑кимъ наꙋчи́лсѧ є҆сѝ сꙋ́щымъ, па́че ᲂу҆ма̀ и҆ смы́сла, премꙋ́дрость ѡ҆брѣ́тъ ѵ҆поста́снꙋю, ѡ҆б̾юро́дилъ є҆сѝ є҆́ллинѡвъ мꙋ́дрость, ᲂу҆мꙋдри́въ концы̀ бжⷭ҇твенными ᲂу҆чє́нїи.
Мертве́цъ погребе́нный мо́рѧ ше́ственникъ бы́лъ є҆сѝ, бжⷭ҇твєннымъ повелѣ́нїємъ повинꙋ́ѧсѧ: и҆ ꙗ҆́кѡ со́лнце къ за́падꙋ, ѿ восто́ка, а҆пⷭ҇ле, приспѣ́лъ є҆сѝ, просвѣща́ѧ є҆го̀.
Бг҃оро́диченъ: По́лный и҆стощава́етсѧ, превѣ́чный начина́етсѧ, ѿ дв҃ы бг҃оѻтрокови́цы ражда́емь: є҆го́же проповѣ́далъ є҆сѝ во двою̀ сꙋщєствꙋ̀, во є҆ди́ной же ѵ҆поста́си, бг҃облаже́нне.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ дꙋхо́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бжⷭ҇твеннѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.
Крѣ́пко ᲂу҆тѣше́нїе тѧ̀ ѡ҆брѣто́ша, и҆ свѣ́тъ и҆ лю́тыхъ и҆збавле́нїе, варѳоломе́е премꙋ́дре, и҆̀же пре́лестїю содержи́мїи, и҆ безбо́жїѧ мра́комъ ᲂу҆мовре́днѡ ѡ҆бложе́ннїи.
Оу҆ста̀ бы́лъ є҆сѝ бг҃а сло́ва, ѿ ᲂу҆́стъ во́лка лꙋка́вагѡ лю́ди и҆зба́вилъ є҆сѝ, сла́вне, приводѧ̀ къ зижди́телю твоемꙋ̀ ба́нею креще́нїѧ, варѳоломе́е а҆пⷭ҇ле.
Ѧ҆зы́комъ твои́мъ ѻ҆́гненнымъ попали́въ пре́лести ве́щь го́рькꙋю, ѡ҆лѧденѣ́вшаѧ, премꙋ́дре, сердца̀ ѡ҆бнови́лъ є҆сѝ, и҆ дѣ́лати нбⷭ҇ныѧ ра́зꙋмы ᲂу҆стро́илъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: И҆зъ тебє̀, па́че сло́ва бг҃ъ сло́во роди́тисѧ бл҃гоизво́ли пло́тїю, дв҃ома́ти чⷭ҇таѧ, ᲂу҆ченика̀ и҆збра́въ и҆ слꙋжи́телѧ при́снаго, варѳоломе́а сла́внаго.
Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.
Бога́тство некра́домо цр҃кви, сто́лпъ непоколеби́мь благоче́стїѧ, варѳоломе́е показа́лсѧ є҆сѝ а҆пⷭ҇ле, въ мо́ри же стезю̀ творѧ̀, пꙋчи́нꙋ бжⷭ҇твенныхъ и҆сточа́еши и҆сцѣле́нїй, достосла́вне: хрⷭ҇та̀ бг҃а молѝ, дарова́ти на́мъ ве́лїю ми́лость.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ всенепоро́чнаѧ невѣ́сто творцꙋ̀, ꙗ҆́кѡ неискꙋсомꙋ́жнаѧ мт҃и и҆зба́вителѧ, прїѧ́телище ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи ᲂу҆тѣ́шителѧ, препѣ́таѧ, беззако́нїю мѧ̀ сꙋ́ща скве́рное ѻ҆би́телище, и҆ бѣсѡ́мъ и҆гра́лище въ ра́зꙋмѣ бы́вша, потщи́сѧ ѿ тѣ́хъ ѕлодѣ́йства мѧ̀ и҆зба́вити: и҆ свѣ́тлое жили́ще добродѣ́телей совершѝ, свѣтоно́снаѧ, нетлѣ́ннаѧ: ѿженѝ ѻ҆́блакъ страсте́й, и҆ вы́шнѧгѡ прича́стїѧ сподо́би, и҆ свѣ́та невече́рнѧгѡ моли́твами твои́ми.
Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ и҆ и҆зба́вителѧ а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно, и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе, вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стрⷭ҇ти твоѧ̑.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Неизслѣ́дный бж҃їй совѣ́тъ, є҆́же ѿ дв҃ы воплоще́нїѧ тебє̀ вы́шнѧгѡ, прⷪ҇ро́къ а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотрѧ́ѧ, зовѧ́ше: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Речє́нїѧ коне́цъ прїѧ́ша прⷪ҇ро́чєскаѧ: свѣ́тъ бо, ꙗ҆зы́кѡмъ въ снабдѣ́нїе, бг҃огла́сный по́йде ᲂу҆ч҃ни́къ, просвѣща́ѧ всѧ̑ вселе́нныѧ концы̀.
Заре́ю просвѣща́емь бг҃онача́льною, бжⷭ҇твеннымъ прича́стїемъ, вторы́й свѣ́тъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, слꙋжи́въ перводѣ́тельнѡ на́съ ра́ди ѡ҆бнища́вшемꙋ пло́тїю, сла́вне.
И҆зба́ви твоѐ ста́до грѣхо́вныѧ бꙋ́ри и҆ бѣ́дъ, и҆ скорбе́й сопроти́вныхъ, наставлѧ́ѧ на́съ при́снѡ ко приста́нищємъ, сла́вне, спаси́тєльнымъ, бл҃года́тїю.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ несказа́нное премно́гое бога́тство милосе́рдїѧ ро́ждши несказа́ннѡ, ѡ҆бнища́вшыѧ ны̀ грѣхо́мъ, пречⷭ҇таѧ, бжⷭ҇твенными дарова̑нїи ѡ҆богатѝ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бжⷭ҇твеннѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.
Но́ги стѧжа́въ красны̀ проповѣ́данїемъ, всѣ̑мъ блага̑ѧ благовѣсти́лъ є҆сѝ, всѣ̑мъ ми́ръ, блаже́нне, проповѣ́далъ є҆сѝ, вражды̀ дре́внїѧ ѿчꙋжди́въ бжⷭ҇твенными ᲂу҆чє́нїи, сп҃са, а҆пⷭ҇ле.
Сло́во твоѐ цѣльба̀ бы́сть прїе́мшымъ ѕмі́ѧ ꙗ҆́дъ смертоно́сный, варѳоломе́е: землѧ́ же паде́сѧ нечести́выхъ прⷪ҇ро́чески, вѣща́нїемъ премꙋ́дрыхъ ᲂу҆че́нїй твои́хъ.
Мертве́цъ многодне́вный жи́знь и҆сточа́ѧ незави́стнꙋю, хрєбты̀ носи́мь морски́ми, варѳоломе́е, съ бжⷭ҇твенными мꙋ́чєники, безмѣ̑рныѧ пꙋчи̑ны проше́дъ, во ѻ҆́стровъ лїпа́рскїй ᲂу҆стреми́лсѧ є҆сѝ, а҆пⷭ҇ле.
Бг҃оро́диченъ: И҆́стиннѡ сла́влю тѧ̀ бж҃їю мт҃рь пречⷭ҇тꙋю, ра́дꙋйсѧ, тебѣ̀ зовꙋ̀ ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ, бл҃гослове́ннаѧ ѡ҆бра́дованнаѧ, слы́шанїе и҆ глаго́ланїе стра́шно, стра́нно прїѧ́телище влⷣцѣ тва́ри.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Бж҃е́ственное сїѐ и҆ всечестно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те, рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.
Зарѧ̀ со́лнца возсїѧ́вшагѡ мі́рꙋ пло́тїю бы́лъ є҆сѝ, свѣтоно́сными твои́ми ᲂу҆чє́нїи, а҆пⷭ҇ле, ѿгонѧ́ѧ но́щь ле́сти многобо́жнꙋю.
Лю́демъ бж҃їе спасе́нїе ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ, пло́ти подо́бїемъ ꙗ҆́вльшагосѧ за мно́гꙋю бл҃гость, варѳоломе́е, проповѣ́дниче ꙗ҆зы́кѡвъ и҆ а҆пⷭ҇ле.
Пꙋ́ть мо́рѧ и҆мѣ́лъ є҆сѝ, и҆ стези̑ въ вода́хъ сотвори́лъ є҆сѝ: и҆ позна́шасѧ твоѧ̑ въ си́хъ стопы̑ дх҃омъ, ꙗ҆́коже дв҃дъ проречѐ, бл҃же́нне а҆пⷭ҇ле.
Бг҃оро́диченъ: Хра́мъ сла́вы была̀ є҆сѝ, и҆ две́рь свѣ́та ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, гора̀ присѣ́ннаѧ, зна́меньми прⷪ҇ро́ческими пѣва́ема, дв҃о мт҃и бг҃ора́дованнаѧ.
Конда́къ, гла́съ д҃.
Ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ве́лїе со́лнце цр҃кви, ᲂу҆че́нїй сїѧ́нїемъ, и҆ чꙋдесы̀ стра́шными, просвѣща́ѧ пою́щыѧ тѧ̀, варѳоломе́е, гдⷭ҇ень а҆пⷭ҇ле.
І҆́косъ:
Ꙗ҆́коже со́лнце многосвѣ́тлое проше́дъ мі́ръ, и҆ се́й лꙋча́ми слове́съ твои́хъ просвѣ́щь, заше́лъ є҆сѝ ᲂу҆́меръ мꙋ́ченически, и҆ и҆сходѧ́щими ѿ гро́ба твоегѡ̀ сїѧ̑нїи тмꙋ̀ страсте́й ѿгна́лъ є҆сѝ. тѣ́мже тѧ̀ и҆̀же за́вистїю ѡ҆держи́мїи, и҆ къ за́падѡмъ со́лнца ѿгна́вше, страстоно́сче, ѿпꙋща́ютъ по мо́рю ходѧ́ща, ᲂу҆зрѣ́жесѧ въ тебѣ̀ превели́ко чꙋ́до, ѿ пла́вающагѡ стра́шнѡ глꙋбины̀ мо́рѧ, є҆́же чꙋ́дными ѡ҆свѧти́сѧ твои́ми ше́ствованїи, варѳоломе́е гдⷭ҇ень а҆пⷭ҇ле.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, благослове́нъ є҆сѝ.
Ѡ҆б̾юродѣ́вшее ѕло́бою, пресла́вне, человѣ́чество, сла́дкою со́лїю и҆сцѣли́лъ є҆сѝ слове́съ твои́хъ, и҆ пѣ́ти ᲂу҆вѣ́рилъ є҆сѝ: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Ꙗ҆́кѡ нб҃о превысо́ко бы́въ, сла́вꙋ бж҃їю мы́сленнѡ высо́кимъ гла́сомъ проповѣ́дꙋеши, ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твенный а҆пⷭ҇лъ, є҆мꙋ́же зове́мъ: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
И҆зтка́въ бжⷭ҇твенныѧ благода́ти ри́зꙋ, блаже́нне, ѡ҆дѣ́ѧлъ є҆сѝ ѡ҆бнажє́нныѧ лю́тѣ ѕло́бою ѕмі́ѧ, и҆ пѣ́ти ᲂу҆вѣ́рилъ є҆сѝ: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Предста́тельницꙋ тѧ̀ и҆ стѣ́нꙋ неѡбори́мꙋю ѡ҆богати́вшесѧ, бг҃ороди́тельнице чⷭ҇таѧ, рабѝ твоѝ всегда̀ вѣ́рою вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, мо́сте къ бг҃ꙋ преводѧ́й ѿ землѝ, бл҃гослове́ннаѧ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки бл҃гочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть, тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.
Стрꙋѧ́ми наводнѧ́емь бжⷭ҇твенными, ꙗ҆́коже и҆зъ є҆де́ма рѣка̀ и҆зше́лъ є҆сѝ, напои́ти подсо́лнечнꙋю ᲂу҆чє́нїи твои́ми, и҆ прелє́стныѧ во́ды и҆зсꙋша́ѧ благода́тїю, гдⷭ҇а по́йте, зовы́й и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Сло́во, ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твенна бг҃осло́ва, слове́съ вы́шшихъ наꙋчи́въ тѧ̀, ꙗ҆́коже стрѣлꙋ̀ нбⷭ҇нꙋю мі́рꙋ посла̀, ᲂу҆ѧзвлѧ́ѧ собо́ры вра̑жїѧ, сла́вне, и҆ спаса́ѧ вѣ́рою пою́щыѧ, и҆ превозносѧ́щыѧ є҆го̀ во вѣ́ки.
И҆ска́паѧ, ꙗ҆́коже гора̀ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, бжⷭ҇твеннꙋю сла́дость, достохва́льне: мо́ре же и҆мѣ́лъ є҆сѝ стезю̀ по сме́рти, бж҃е́ственными си́лами пла́ваѧ, сегѡ̀ непотоплѧ́емь пꙋчи́ною, тѧ̀ дорѷносѧ́щымъ, до́блїй страда́льче.
Бг҃оро́диченъ: Зако́нѡвъ є҆стества̀ ᲂу҆таи́вшисѧ, и҆ ражда́еши и҆ пребыва́еши приснодв҃а: сло́во бо родила̀ є҆сѝ, чл҃вѣ́ка бы́вша за премно́гꙋю бла́гость, є҆мꙋ́же всѝ зове́мъ: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ, дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее свѧще́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ: ра́дꙋйсѧ, всебл҃же́ннаѧ бцⷣе, чⷭ҇таѧ приснодв҃о.
Приво́дитъ пра́здникъ па́мѧти твоеѧ̀ дне́сь, а҆пⷭ҇льскїй ли́къ: мꙋ́чєницы ра́дꙋютсѧ, и҆ пра́ведныхъ всѣ́хъ чи́нове. вѣ́рнїи же пѣ́сньми тѧ̀ почита́емъ, и҆ вопїе́мъ: ѿ всѧ́кїѧ на́съ печа́ли, ᲂу҆ч҃ничѐ хрⷭ҇то́въ, и҆зба́ви.
Крⷭ҇то́мъ блаже́ннꙋю кончи́нꙋ, сла́вне, прїе́мъ, соѻбра́зенъ бы́лъ є҆сѝ стрⷭ҇те́мъ ᲂу҆чи́телѧ твоегѡ̀, и҆ прича́стникъ свѣ́тлости, и҆ бжⷭ҇твенныѧ сла́вы, при́снѡ со а҆́гг҃лы томꙋ̀ предстоѧ̀, и҆ неизрече́ннагѡ свѣ́та сподоблѧ́емь.
Пресвѣ́тлаѧ и҆ бл҃гонаро́читаѧ па́мѧть твоѧ̀ на́мъ возсїѧ̀, всѣ́хъ просвѣща́ющи, хрⷭ҇то́въ самови́дче, варѳоломе́е мꙋ́дре, въ не́йже мо́лимъ тѧ̀: помѧнѝ всѣ́хъ на́съ, сꙋпротивле́нїѧ всѧ́кагѡ и҆ ѡ҆бстоѧ́нїѧ, моли́твами твои́ми на́съ и҆збавлѧ́ѧ.
Бг҃оро́диченъ: Оу҆мертвѝ на̑ша плотска̑ѧ мꙋдрова̑нїѧ, бг҃ороди́тельнице чⷭ҇таѧ, ᲂу҆ста́ви страсте́й на́шихъ бꙋ́рю, ᲂу҆ти́ши смꙋще́нїе, и҆ помышле́ньми ᲂу҆твердѝ бжⷭ҇твенными, чⷭ҇таѧ, сердца̀ вѣ́рою чтꙋ́щихъ тѧ̀, предста́тельнице на́ша непосты́днаѧ.
Свѣти́ленъ.
Свѣ́та прїѧ́тєлища, непремѣ̑нныѧ зарѝ невече́рнѧгѡ днѐ, свѣтолꙋ̑чныѧ мѡ́лнїи, варѳоломе́а и҆ ті́та вѣ́рнїи сла́вимъ всѝ.
Бг҃оро́диченъ: Крѣ́пкимъ твои́мъ покро́вомъ ѿ навѣ́та вра́жїѧ на́съ, чⷭ҇таѧ, твоѧ̑ рабы̑ сохранѝ всѧ̑ невре́дны: тѧ́ бо и҆́мамы є҆ди́нꙋ прибѣ́жище въ напа́стехъ.
Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Варфоломей
Святой апостол Варфоломей (из числа 12-ти апостолов Христовых) был родом из Каны Галилейской. После Сошествия Святого Духа в день Пятидесятницы ему и апостолу Филиппу (память 14 ноября) выпал жребий проповеди Евангелия в Сирии и Малой Азии. Благовествуя, они то расходились по разным городам, то сходились вновь. Святому апостолу Филиппу сопутствовала сестра, дева Мариамна. Проходя города Сирии и Мизии, они перенесли много скорбей и напастей, их побивали камнями, заключали в темницы. В одном из селений они встретились с апостолом Иоанном Богословом и вместе отправились во Фригию. В городе Иераполе силой своих молитв они уничтожили громадную ехидну, которой язычники поклонялись как божеству. Святые апостолы Варфоломей и Филипп с сестрой свою проповедь подтверждали многими знамениями.
В Иераполе жил человек, по имени Стахий, бывший 40 лет слепым. Когда он получил исцеление, то уверовал во Христа и крестился. Молва об этом разнеслась по городу, и к дому, где жили апостолы, стеклось множество народа. Больные и бесноватые освобождались от своих недугов, многие крестились. Начальник города приказал схватить проповедников и бросить в темницу, а дом Стахия сжечь. На суде языческие жрецы выступили с жалобой, что чужестранцы отвращают народ от поклонения отечественным богам. Считая, что волшебная сила заключается в одежде апостолов, правитель приказал сорвать её. Дева Мариамна предстала в их глазах, как огненный факел, и никто не смел коснуться ее. Святых приговорили к распятию. Апостол Филипп был вознесен на крест вниз головой. Началось землетрясение, разверзшаяся земля поглотила правителя города, жрецов и множество народа. Прочие испугались и бросились снимать апостолов с креста. Так как апостол Варфоломей был подвешен невысоко, то его сняли скоро. Апостол же Филипп умер. Поставив Стахия епископом Иераполя, апостол Варфоломей и блаженная Мариамна оставили этот город.
Благовествуя Слово Божие, Мариамна пошла в Ликаонию, где мирно скончалась (память ее 17 февраля). Апостол Варфоломей отправился в Индию, там перевел с еврейского на местный язык Евангелие от Матфея и обратил ко Христу много язычников. Он посетил также Великую Армению (страна между рекой Курой и верховьями рек Тигра и Евфрата), где сотворил многие чудеса и исцелил одержимую бесом дочь царя Полимия. В благодарность царь послал апостолу дары, но тот отказался принять их, сказав, что ищет только спасения душ человеческих. Тогда Полимий с царицей, исцеленной царевной и многими приближенными приняли Крещение. Их примеру последовали жители десяти городов Великой Армении. По проискам языческих жрецов брат царя Астиаг схватил апостола в городе Альбане (ныне город Баку) и распял вниз головой. Но он и с креста не переставал возвещать людям благую весть о Христе Спасителе. Тогда по приказу Астиага содрали с апостола кожу и отсекли главу. Верующие положили его останки в оловянную раку и погребли. Около 508 года святые мощи апостола Варфоломея перенесли в Месопотамию, в город Дары. Когда в 574 году городом завладели персы, христиане взяли мощи апостола и удалились к берегам Черного моря. Но так как их настигли враги, они были вынуждены опустить раку в море. Силою Божией рака чудесно приплыла к острову Липару. В IX веке, после взятия острова арабами, святые мощи были перенесены в неаполитанский город Беневент, а в Х веке часть их перенесена в Рим.
О святом апостоле Варфоломее упоминается в житии Иосифа песнописца († 883, память 4 апреля). Получив от одного человека часть мощей апостола Варфоломея, преподобный Иосиф принес их в свою обитель близ Константинополя и построил во имя апостола церковь, в которой положил часть его мощей. Преподобный Иосиф горел желанием составить в честь святого хвалебные песнопения и усердно молил Бога даровать ему способность к составлению их. В день памяти апостола Варфоломея преподобный Иосиф увидел его в алтаре. Тот подозвал Иосифа, взял с престола Святое Евангелие и возложил ему на грудь со словами: "Да благословит тебя Господь, песнопения твои да усладят вселенную". С того времени преподобный Иосиф начал писать гимны и каноны и украсил ими не только праздник апостола, но и дни памяти многих других святых, составив около 300 канонов. Святители Иоанн Златоуст, Кирилл Александрийский, Епифаний Кипрский и некоторые другие учители Церкви считают апостола Варфоломея за одно лицо с Нафанаилом (Ин.1:45-51, 21:2).
7 сентября (25 августа ст.ст.) – перенесение мощей
Перенесение мощей апостола Варфоломея было в конце VI века. Его апостольская деятельность и мученическая кончина воспоминаются Церковью 11 июня. Апостол Варфоломей пострадал за Христа в Албане Армянской (ныне Баку) в 71 году, где и находились его святые мощи. От мощей святого апостола происходили многочисленные чудеса, и много неверных обращалось ко Христу. При императоре Анастасии (491–518) мощи апостола Варфоломея были принесены во вновь построенный город Анастасиуполь (или Дару) и находились там до конца VI века.
Когда город Анастасиуполь был захвачен персидским царем Хозроем, христиане, взяв ковчег с мощами апостола Варфоломея, бежали с ним к берегам Черного моря. Настигшие их жрецы бросили ковчег с мощами апостола Варфоломея в море. Вместе с ним были брошены в море еще 4 ковчега с мощами святых мучеников Папиана, Лукиана, Григория и Акакия. Силою Божией ковчеги не потонули в морской пучине, но совершили чудесное плавание по морям и достигли Италии. Ковчег с мощами апостола Варфоломея пристал к берегу у острова Липары, а остальные ковчеги продолжали свой путь и пристали к берегу в разных местах Италии. Ковчег с мощами мученика Папиана остановился в Сицилии, мученика Лукиана – в Мессине, мученика Григория – в Калабрии и мученика Акакия – в Аскулусе. О прибытии святых мощей апостола Варфоломея было откровение епископу острова Липары Агафону, который вышел с клиром к берегу моря, взял ковчег из воды и торжественно перенес в церковь. От мощей апостола Варфоломея истекло миро, подававшее исцеление от различных болезней. В церкви острова Липары святые мощи оставались до середины IХ века. Когда остров был захвачен язычниками, христианские купцы взяли святые мощи апостола Варфоломея и перевезли в город Беневент, где их приняли с великой честью и положили в главной церкви города.
См. также: "Житие и страдания святого Апостола Варфоломея" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
См. также: "Перенесение честных мощей святого Апостола Варфоломея" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
См. также: "Собор святых славных и всехвальных двенадцати Апостолов" в изложении свт. Димитрия Ростовского.