Канон святому апостолу Иакову Зеведееву, брату апостола Иоанна Богослова

Припев: Святы́й апо́столе Иа́кове, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 13 мая (30 апреля ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Твое́ю мре́жею, я́ко лове́ц иску́сен, от прегреше́ний глубины́ возве́д, блаже́нне, ду́шу мою́ просвети́ светолу́чными сия́нии и похвали́ти твою́ досто́йно, о богоявле́нне Иа́кове, па́мять, учениче́, сподо́би.

Преве́чный Отцу́, Собезнача́льный, пресоверше́нный же Бо́г, вопло́щся, яви́ся на земли́ я́ко Челове́к и соде́йственника благода́ти показа́, блаже́нне, и служи́теля тя́ прему́дра, си́лою Его́ укрепля́ема.

Разуме́ твоея́ души́ благоро́дие, тя́ Прове́дец Бо́г, и тве́рдость, учениче́, и непобори́му мы́сль, сла́вне, Свои́м служи́телем лу́чша поста́ви, язы́ком возвеща́юща.

Богоро́дичен: Сове́та Вели́каго, о́тче, А́нгел, от Де́вы Ма́тере я́влься ми́ру, пло́ть прие́мь, я́ко доброде́тельми укра́шена ученика́ тя́ показу́ет и богогла́сника, Иа́кове, словеса́ Его́ вети́йствующа.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, еди́не Человеколю́бче.

Свы́ше тя́ дыха́ние ну́ждное Уте́шителя разже́гше, му́дра богогла́сника, вети́йствующа я́ве вели́чия показа́ вопло́щшагося Сло́ва, Его́же и самови́дец бы́л еси́.

Тя́, я́коже стрелу́ избра́нну, сло́вом изощре́нну, в сердца́ враго́в вонзи́, растерза́я ду́ши сопроти́вных, прему́дре, и пленя́я, таи́нниче, си́х коры́сти, Иа́кове.

Нескве́рныя твоея́ души́ ти́хость Влады́це узре́ся, и пре́жде зва́ния, блаже́нне, достоприя́тен Ему́ яви́лся еси́, о Иа́кове, и смотре́ния Его́ учени́к бы́л еси́.

Свяще́нным твои́м, му́дре, житие́м и светоно́сным, е́же к Бо́гу сро́дством, всеблаже́нне, украша́емь я́сно, и соо́бщник показа́лся еси́, измла́да бо яви́лся еси́ Сло́ва ссе́льник.

Богоро́дичен: Две́рь яви́ся мы́сленная Восто́ка свы́ше, су́щим на земли́ я́вльшагося, Де́во: Тобо́ю бо к на́м Сло́во прии́де спасти́ все́х от безслове́сия, Пречи́стая.

Седа́лен:

Улови́в язы́ки апо́стол сла́вный и научи́в концы́ земны́я Тебе́ кла́нятися со Отце́м и Ду́хом, Христе́ Бо́же, того́ ра́ди утверди́ Це́рковь Твою́ и ве́рным низпосли́ благослове́ние Твое́, Еди́не Ми́лостиве и Человеколю́бче.

Богоро́дичен: Прему́дрость и Сло́во в Твое́м чре́ве заче́нши неопа́льно, Ма́ти Бо́жия, ми́ру родила́ еси́ ми́р Содержа́щаго, и во объя́тиях понесла́ еси́ вся́ Нося́щаго, Пита́теля все́х и Творца́ тва́ри. Те́мже молю́ Тя, Всесвята́я Де́во, и ве́рно сла́влю Тя́ изба́витися ми́ от прегреше́ний, и в де́нь Суда́, егда́ предста́ти и́мам пред лице́м Созда́теля моего́, Влады́чице Де́во Чи́стая, Твою́ по́мощь тогда́ пода́ждь ми́: вся́ бо мо́жеши, ели́ка хо́щеши, Всепе́тая.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Пропове́дник Христо́в бы́в, боже́ственный Иа́кове, ты́, зва́н, у́бо ско́ро после́довал еси́, оте́ческую любо́вь презре́в и ве́чная измени́в теку́щими; те́м неизрече́ннаго небе́снаго насле́дия сподо́бился еси́, блаже́нне приснопа́мятне.

О, те́плаго жела́ния твоего́ ко Влады́це Христу́! Ты́ бо Сего́ зело́ возжела́л еси́, сия́нием Того́ просве́щся, я́коже и вообрази́тися, и яви́тися все́м све́т вторы́й, пе́рваго заря́ми озари́вся и сла́вою, всече́стне блаже́нне Иа́кове.

Житие́ че́стно име́л еси́ и пречу́дно, жела́нием бо жела́ние неодержи́мо прие́мь, жела́нии богонача́лия соверше́ннаго блаже́нства дости́гл еси́, богови́дче, со безпло́тными поя́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Всего́ себе́ манове́нию отда́в Влады́чню, учениче́ Богозра́чне, доброде́тельми взя́лся еси́ явле́нно к высоте́ и боже́ственному вои́стинну кра́ю, и отту́ду целе́б ре́ки источа́еши па́мять твою́ ве́рно сла́вящим.

Богоро́дичен: Ты́ ве́рных похвала́ еси́, Безневе́стная, Ты́ Предста́тельница, Ты́ и прибе́жище христиа́н, стена́ и приста́нище, к Сы́ну бо Твоему́ мольбы́ но́сиши, Всенепоро́чная, и спаса́еши от бе́д ве́рою и любо́вию Богоро́дицу Чи́стую Тебе́ зна́ющия.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Но́в, я́коже Илия́, ре́вностию разжига́емь, непоко́ршияся пропове́данию твоему́ попали́ти восхоте́л еси́, сла́вне, но возбрани́ тебе́ Хоти́тель милосе́рдия, науча́я кро́тости благода́тней.

Вше́д, доброде́телию коне́чною впери́м любве́ ра́ди лу́чших, престо́л Влады́ки возжела́л еси́, прему́дре, нача́льная держа́ти, не я́ко жела́я сла́вы су́етныя, но зре́ти посреди́ Его́же возжела́л еси́.

Превзы́де уста́вы, Спа́се, Иа́ков челове́чества, во Твою́ бо си́лу, я́ко в ри́зу, обле́кся, исцеле́ния то́чит ре́ки и чуде́с и просвеща́ет ве́рою концы́.

Све́тел тя́ о́блак Сло́ва, облиста́юща сла́вою обоже́на, на Фаво́рстей горе́ осени́, блаже́нне Иа́кове, и гла́с слы́шати Оте́ческий сподо́бился еси́, известву́яй Того́ Сыновство́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Бе́здна грехо́в и прегреше́ний бу́ря мя́ смуща́ет и во глубину́ ну́жднаго ре́ет мя́ отча́яния, но Твою́ кре́пкую ру́ку мне́ простри́, я́ко Петро́ви, о Упра́вителю! и спаси́.

Струи́, я́ко от исто́чника, исцеле́ний непреста́нно излива́я и просвеще́ние уче́ния благоче́стно источа́я, му́дре, ду́ши, благоче́стно любо́вию, Иа́кове, приступа́ющия, просвеща́еши, преблаже́нне.

Сосу́д вместя́щ Влады́ка обре́т тя́, преблаже́нне, Своего́ бога́тнаго и честна́го дая́ния, оби́лует дарова́нии, и́же па́че ума́ та́инств, служи́телю присносу́щныя жи́зни.

Умерщвле́ние на́с ра́ди Влады́ка восхоте́ восприя́ти, ме́ртвых вину́ и́стиннаго воскресе́ния, я́ко му́дра таи́нника, блаже́нне, тя́ взя́т соде́тельника, в нощи́, в не́йже предая́шеся.

Богоро́дичен: Бе́здну щедро́т ро́ждшая, Богоро́дице Де́во, от печа́льных жития́ ду́шу мою́ спаси́ и ра́дости духо́вныя две́ри ми́ отве́рзи, на Тя́ бо еди́ну наде́жду мою́ возложи́х.

Конда́к:

Гла́с Боже́ственный слы́шав, призыва́ющ тя́, любо́вь отца́ презре́л еси́ и прите́кл еси́ ко Христу́, Иа́кове, с сро́дником твои́м, сла́вне, с ни́мже сподо́бился еси́ ви́дети Госпо́дне Боже́ственное преображе́ние.

И́кос:

Вку́пе сы́й с бра́том в се́лех небе́сных, и́же свята́я ны́не ага́ряны попира́ющия, нога́ми скве́рными и нечи́стыми ходя́щия, боже́ственными ва́шими моли́твами отжени́те, и мучи́телем умышле́ния отсе́кше, и и́же от ни́х мно́жества ра́ди согреше́ний на́ших держи́мых, ны́не свобожде́ния сподо́бите: я́ко да во еди́но собра́вшеся, ви́дим Госпо́дне Боже́ственное преображе́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снисхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ча́шу испи́л еси́, я́коже обеща́лся Влады́це Христу́, креще́нием Сего́ ты́ крести́лся еси́, богоблаже́нне. Ему́же ны́не усе́рдно зове́ши, ра́дуяся: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Заре́ю осия́емь боговиде́ния, яви́лся еси́, Иа́кове. Сего́ ра́ди тя́ венце́м Ца́рствия Благода́тель Христо́с украша́ет, со а́нгелы пою́ща: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Се́ тебе́ испо́лни обеща́ния Великода́вец, к Нему́ возне́сся подо́бием страда́ний Его́, Ему́же предстоя́, ны́не зове́ши, ра́дуяся: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Дво́ицу у́бо естество́м, но не лице́м, Ма́ти, пропове́дуем, из Тебе́ воплоще́ннаго. Его́же пло́тию изобража́ем и покланя́емся зра́ка воображе́нию, Тебе́ ра́ди Бо́гу прими́ршиися, Чи́стая.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Авраа́мское предложе́ние ты́, богови́дче, стяжа́л еси́, призва́вшему тя́ Христу́ после́дуя, и пресве́тел служи́тель бы́л еси́ Ему́, я́ко Соде́телю и Изба́вителю, поя́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Крепча́йше яви́ся гро́ма твое́ провозглаше́ние, зако́ннаго о́браза шуме́ние. Христа́ бо возгреме́л еси́ вселе́нней все́й, Бо́га, и Соде́теля, и Изба́вителя, поя́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Удиви́лся еси́, сла́вне, муче́ния све́тлостию и благоче́стия и́стинным просвеще́нием, я́ко кня́зь апо́стол поста́влен бы́л еси́ по все́й земли́, Соде́телю и Изба́вителю поя́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Вити́йстии язы́цы Тебе́ воспе́ти не мо́гут, о Богороди́тельнице, Мари́е Богоневе́сто! Бо́га бо родила́ еси́, су́щаго над все́ми, Отрокови́це Чи́стая, Соде́теля и Изба́вителя, Ему́же вопие́м: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Свя́то преше́д твое́ житие́, святы́х селе́ния дости́гл еси́, иде́же, ра́дуяся, зарю́ зри́ши трисия́нную; ея́же наслажда́яся, прему́дре, испо́лнены весе́лия певцы́ твоя́ и ра́дости, преблаже́нне, покажи́ твои́ми моли́твами, о Иа́кове!

Ви́дети тя́ злоде́и и уби́йцы, я́коже твоего́ Влады́ки пре́жде, не терпя́ще: те́х бо дея́ния укоря́я, твоего́ жития́ предложе́нием обличи́л еси́, убива́ют мече́м подража́теля Христу́, распя́тому пло́тию за челове́ки, о богоглаго́ливе преблаже́нне!

Ору́жием небе́сным томле́н бы́в, ра́нами И́род поги́бе, я́ко Твоя́, Сло́ве, служи́тели и ученики́, и́хже апо́столы наре́кл еси́, убива́ти не дово́лен бы́сть окая́нный. Те́мже тя́, пра́ведному промышле́нию Благода́теля, уди́вльшеся, велича́ем.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́, о Де́во, Ма́ти Бо́жия, па́че естества́ ро́ждши пло́тию Бо́га Сло́ва, Его́же Оте́ц отры́гну от се́рдца Своего́, пре́жде все́х ве́к, я́ко Бла́г, Его́же ны́не и теле́с превы́шша разумева́ем, а́ще и в те́ло облече́ся.

Свети́лен:

Иа́кова воспое́м Зеведе́ова вси́: со Христо́м бо взы́де на го́ру Фаво́рскую, и зри́тель бы́сть Боже́ственнаго преображе́ния, и, соше́д, пропове́даша в четвероконе́чную всю́ с Петро́м и Иоа́нном.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ и҆ раздѣли́въ мо́ре, і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца, спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

Твое́ю мре́жею ꙗ҆́кѡ лове́цъ и҆скꙋ́сенъ, ѿ прегрѣше́нїй глꙋбины̀ возве́дъ, бл҃же́нне, дꙋ́шꙋ мою̀ просвѣтѝ свѣтолꙋ́чными сїѧ̑нїи, и҆ похвали́ти твою̀ досто́йнѡ, ѽ бг҃оѧвле́нне і҆а́кѡве, па́мѧть, ᲂу҆ченичѐ, сподо́би.

Превѣ́чный, ѻ҆ц҃ꙋ̀ собезнача́льный, пресоверше́нный же бг҃ъ, вопло́щсѧ ꙗ҆ви́сѧ на землѝ ꙗ҆́кѡ чл҃вѣ́къ, и҆ содѣ́йственника бл҃года́ти показа̀, бл҃же́нне, и҆ слꙋжи́телѧ тѧ̀ премꙋ́дра, си́лою є҆гѡ̀ ᲂу҆крѣплѧ́ема.

Разꙋмѣ̀ твоеѧ̀ дꙋшѝ бл҃горо́дїе, тѧ̀ провѣ́децъ бг҃ъ, и҆ тве́рдость, ᲂу҆ченичѐ, и҆ непобори́мꙋ мы́сль, сла́вне, свои́мъ слꙋжи́телемъ лꙋ́чша поста́ви, ꙗ҆зы́кѡмъ возвѣща́юща.

Бг҃оро́диченъ: Совѣ́та вели́кагѡ, ѻ҆́ч҃е, а҆́гг҃лъ, ѿ дв҃ы мт҃ре ꙗ҆́вльсѧ мі́рꙋ, пло́ть прїе́мь, ꙗ҆́кѡ добродѣ́тельми ᲂу҆кра́шена, ᲂу҆ченика́ тѧ показꙋ́етъ, и҆ бг҃огла́сника, і҆а́кѡве, словеса̀ є҆гѡ̀ вѣті́йствꙋюща.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ, па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Свы́ше тѧ̀ дыха́нїе нꙋ́ждное ᲂу҆тѣ́шителѧ разже́гше, мꙋ́дра бг҃огла́сника, вѣті́йствꙋюща ꙗ҆́вѣ вели̑чїѧ показа̀, вопло́щшагѡсѧ сло́ва, є҆гѡ́же и҆ самови́децъ бы́лъ є҆сѝ.

Тѧ̀ ꙗ҆́коже стрѣлꙋ̀ и҆збра́ннꙋ, сло́вомъ и҆з̾ѡщре́ннꙋ, въ сердца̀ врагѡ́въ вонзѝ, растерза́ѧ дꙋ́шы сопроти́вныхъ, премꙋ́дре, и҆ плѣнѧ́ѧ, таи́нниче, си́хъ коры̑сти, і҆а́кѡве.

Нескве́рныѧ твоеѧ̀ дꙋшѝ ти́хость влⷣцѣ ᲂу҆зрѣ́сѧ, и҆ пре́жде зва́нїѧ, бл҃же́нне, достопрїѧ́тенъ є҆мꙋ̀ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ѽ і҆а́кѡве! и҆ смотре́нїѧ є҆гѡ̀ ᲂу҆чени́къ бы́лъ є҆сѝ.

Свѧще́ннымъ твои́мъ, мꙋ́дре, житїе́мъ и҆ свѣтоно́снымъ, є҆́же къ бг҃ꙋ сро́дствомъ, всебл҃же́нне, ᲂу҆краша́емь ꙗ҆́снѡ, и҆ соѻ́бщникъ показа́лсѧ є҆сѝ: и҆змла́да бо ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ сло́ва ссе́льникъ.

Бг҃оро́диченъ: Две́рь ꙗ҆ви́сѧ мы́сленнаѧ, восто́ка свы́ше, сꙋ́щымъ на землѝ ꙗ҆́вльшагѡсѧ, дв҃о: тобо́ю бо къ на́мъ сло́во прїи́де, спастѝ всѣ́хъ ѿ безслове́сїѧ, пречⷭ҇таѧ.

Сѣда́ленъ:

Оу҆лови́въ ꙗ҆зы́ки а҆пⷭ҇лъ сла́вный, и҆ наꙋчи́въ концы̀ земны̑ѧ тебѣ̀ кла́нѧтисѧ со ѻ҆ц҃е́мъ и҆ дх҃омъ, хрⷭ҇тѐ бж҃е: тогѡ̀ ра́ди ᲂу҆твердѝ цр҃ковь твою̀, и҆ вѣ̑рнымъ низпослѝ бл҃гослове́нїе твоѐ, є҆ди́не ми́лостиве и҆ чл҃вѣколю́бче.

Бг҃оро́диченъ: Премꙋ́дрость и҆ сло́во въ твое́мъ чре́вѣ заче́нши неѡпа́льнѡ, мт҃и бж҃їѧ, мі́рꙋ родила̀ є҆сѝ мі́ръ содержа́щаго, и҆ во ѡ҆б̾ѧ́тїѧхъ понесла̀ є҆сѝ всѧ̑ носѧ́щаго, пита́телѧ всѣ́хъ и҆ творца̀ тва́ри. тѣ́мже молю́ тѧ, всест҃а́ѧ дв҃о, и҆ вѣ́рнѡ сла́влю тѧ̀, и҆зба́витисѧ мѝ ѿ прегрѣше́нїй, и҆ въ де́нь сꙋда̀, є҆гда̀ предста́ти и҆́мамъ предъ лице́мъ созда́телѧ моегѡ̀, влⷣчце дв҃о чⷭ҇таѧ, твою̀ по́мощь тогда̀ пода́ждь мѝ: всѧ̑ бо мо́жеши, є҆ли̑ка хо́щеши, всепѣ́таѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Проповѣ́дникъ хрⷭ҇то́въ бы́въ, бжⷭ҇твенный і҆а́кѡве, ты̀ зва́нъ ᲂу҆́бѡ, ско́рѡ послѣ́довалъ є҆сѝ, ѻ҆те́ческꙋю любо́вь презрѣ́въ, и҆ вѣ̑чнаѧ и҆змѣни́въ текꙋ́щими: тѣ́мъ неизрече́ннагѡ нбⷭ҇нагѡ наслѣ́дїѧ сподо́билсѧ є҆сѝ, бл҃же́нне приснопа́мѧтне.

Ѽ те́плагѡ жела́нїѧ твоегѡ̀ ко влⷣцѣ хрⷭ҇тꙋ̀! ты́ бо сегѡ̀ ѕѣлѡ̀ возжела́лъ є҆сѝ, сїѧ́нїемъ тогѡ̀ просвѣ́щсѧ, ꙗ҆́коже и҆ воѡбрази́тисѧ, и҆ ꙗ҆ви́тисѧ всѣ̑мъ свѣ́тъ вторы́й, пе́рвагѡ зарѧ́ми ѡ҆зари́всѧ и҆ сла́вою, всече́стне, блаже́нне і҆а́кѡве.

Житїѐ че́стно и҆мѣ́лъ є҆сѝ и҆ пречꙋ́дно, жела́нїемъ бо жела́нїе неѡдержи́мо прїе́мь, жела̑нїи бг҃онача́лїѧ соверше́ннагѡ бл҃же́нства дости́глъ є҆сѝ, бг҃ови́дче, со безпло́тными поѧ̀: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Всего̀ себѐ манове́нїю ѿда́въ влⷣчню, ᲂу҆ченичѐ бг҃озра́чне, добродѣ́тельми взѧ́лсѧ є҆сѝ ꙗ҆вле́ннѡ къ высотѣ̀, и҆ бжⷭ҇твенномꙋ вои́стиннꙋ кра́ю: и҆ ѿтꙋ́дꙋ цѣле́бъ рѣ́ки и҆сточа́еши, па́мѧть твою̀ вѣ́рнѡ сла́вѧщымъ.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ вѣ́рныхъ похвала̀ є҆сѝ, безневѣ́стнаѧ, ты̀ предста́тельница, ты̀ и҆ прибѣ́жище хрⷭ҇тїа́нъ, стѣна̀ и҆ приста́нище: къ сн҃ꙋ бо твоемꙋ̀ мольбы̑ но́сиши, всенепоро́чнаѧ, и҆ спаса́еши ѿ бѣ́дъ, вѣ́рою и҆ любо́вїю бцⷣꙋ чⷭ҇тꙋю тебѐ зна́ющыѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго, но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Но́въ ꙗ҆́коже и҆лїа̀ ре́вностїю разжига́емь, непоко́ршыѧсѧ проповѣ́данїю твоемꙋ̀ попали́ти восхотѣ́лъ є҆сѝ, сла́вне: но возбранѝ тебѣ̀ хоти́тель милосе́рдїѧ, наꙋча́ѧ кро́тости бл҃года́тнѣй.

Вше́дъ добродѣ́телїю коне́чною впери́мь, любвѐ ра́ди лꙋ́чшихъ прⷭ҇то́лъ влⷣки возжела́лъ є҆сѝ, премꙋ́дре, нача̑льнаѧ держа́ти, не ꙗ҆́кѡ жела́ѧ сла́вы сꙋ́етныѧ, но зрѣ́ти посредѝ є҆го́же возжела́лъ є҆сѝ.

Превзы́де ᲂу҆ста́вы, сп҃се, і҆а́кѡвъ человѣ́чества, во твою́ бо си́лꙋ ꙗ҆́кѡ въ ри́зꙋ ѡ҆бле́ксѧ, и҆сцѣле́нїѧ то́читъ рѣ́ки и҆ чꙋде́съ, и҆ просвѣща́етъ вѣ́рою концы̀.

Свѣ́телъ тѧ̀ ѻ҆́блакъ сло́ва, ѡ҆блиста́юща сла́вою ѡ҆боже́на, на ѳавѡ́рстѣй горѣ̀ ѡ҆сѣнѝ, бл҃же́нне і҆а́кѡве, и҆ гла́съ слы́шати ѻ҆ч҃ескїй сподо́билсѧ є҆сѝ, и҆звѣствꙋ́ѧй тогѡ̀ сн҃овство̀.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бе́здна грѣхѡ́въ и҆ прегрѣше́нїй бꙋ́рѧ мѧ̀ смꙋща́етъ, и҆ во глꙋбинꙋ̀ нꙋ́жднагѡ рѣ́етъ мѧ̀ ѿча́ѧнїѧ: но твою̀ крѣ́пкꙋю рꙋ́кꙋ мнѣ̀ прострѝ, ꙗ҆́кѡ петро́ви, ѽ ᲂу҆пра́вителю, и҆ спасѝ.

Стрꙋи̑, ꙗ҆́кѡ ѿ и҆сто́чника, и҆сцѣле́нїй непреста́ннѡ и҆злива́ѧ, и҆ просвѣще́нїе ᲂу҆че́нїѧ бл҃гоче́стнѡ и҆сточа́ѧ, мꙋ́дре, дꙋ́шы бл҃гоче́стнѡ любо́вїю, і҆а́кѡве, пристꙋпа́ющыѧ просвѣща́еши, пребл҃же́нне.

Сосꙋ́дъ вмѣстѧ́щь влⷣка ѡ҆брѣ́тъ тѧ̀, пребл҃же́нне, своегѡ̀ бога́тнагѡ и҆ честна́гѡ даѧ́нїѧ, ѡ҆би́лꙋетъ дарова̑нїи, и҆́же па́че ᲂу҆ма̀ та́инствъ, слꙋжи́телю присносꙋ́щныѧ жи́зни.

Оу҆мерщвле́нїе на́съ ра́ди влⷣка восхотѣ̀ воспрїѧ́ти, ме́ртвыхъ винꙋ̀ и҆́стиннагѡ воскрⷭ҇нїѧ, ꙗ҆́кѡ мꙋ́дра таи́нника, бл҃же́нне, тѧ̀ взѧ́тъ содѣ́тельника, въ нощѝ, въ не́йже предаѧ́шесѧ.

Бе́зднꙋ щедро́тъ ро́ждшаѧ, бцⷣе дв҃о, ѿ печа́льныхъ житїѧ̀ дꙋ́шꙋ мою̀ спасѝ, и҆ ра́дости дꙋхо́вныѧ двє́ри мѝ ѿве́рзи: на тѧ́ бо є҆ди́нꙋ наде́ждꙋ мою̀ возложи́хъ.

Конда́къ:

Гла́съ бжⷭ҇твенный слы́шавъ призыва́ющь тѧ̀, любо́вь ѻ҆тца̀ презрѣ́лъ є҆сѝ, и҆ прите́клъ є҆сѝ ко хрⷭ҇тꙋ̀, і҆а́кѡве, съ сро́дникомъ твои́мъ, сла́вне: съ ни́мже сподо́билсѧ є҆сѝ ви́дѣти гдⷭ҇не бжⷭ҇твенное преѡбраже́нїе.

І҆́косъ:

Вкꙋ́пѣ сы́й съ бра́томъ въ се́лѣхъ нбⷭ҇ныхъ, и҆̀же ст҃а̑ѧ ны́нѣ а҆га́рѧны попира́ющыѧ, нога́ми скве́рными и҆ нечи́стыми ходѧ́щыѧ, бжⷭ҇твенными ва́шими моли́твами ѿжени́те, и҆ мꙋчи́телємъ ᲂу҆мышлє́нїѧ ѿсѣ́кше, и҆ и҆̀же ѿ ни́хъ мно́жества ра́ди согрѣше́нїй на́шихъ, держи́мыхъ ны́нѣ, свобожде́нїѧ сподо́бите: ꙗ҆́кѡ да во є҆ди́но собра́вшесѧ, ви́димъ гдⷭ҇не бжⷭ҇твенное преѡбраже́нїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снисхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ча́шꙋ и҆спи́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже ѡ҆бѣща́лсѧ влⷣцѣ хрⷭ҇тꙋ̀, креще́нїемъ сегѡ̀ ты̀ крести́лсѧ є҆сѝ, бг҃облаже́нне. є҆мꙋ́же ны́нѣ ᲂу҆се́рднѡ зове́ши, ра́дꙋѧсѧ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Заре́ю ѡ҆сїѧ́емь бг҃овидѣ́нїѧ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, і҆а́кѡве, сегѡ̀ ра́ди тѧ̀ вѣнце́мъ црⷭ҇твїѧ бл҃года́тель хрⷭ҇то́съ ᲂу҆краша́етъ, со а҆́гг҃лы пою́ща: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Сѐ тебѣ̀ и҆спо́лни ѡ҆бѣща̑нїѧ великода́вецъ, къ немꙋ̀ возне́ссѧ подо́бїемъ страда́нїй є҆гѡ̀: є҆мꙋ́же предстоѧ̀ ны́нѣ зове́ши ра́дꙋѧсѧ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Дво́ицꙋ ᲂу҆́бѡ є҆стество́мъ, но не лице́мъ, мт҃и, проповѣ́дꙋемъ, и҆зъ тебє̀ воплоще́ннаго. є҆го́же пло́тїю и҆з̾ѡбража́емъ, и҆ покланѧ́емсѧ зра́ка воѡбраже́нїю, тебє̀ ра́ди бг҃ꙋ прими́ршїисѧ, чⷭ҇таѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

А҆враа́мское предложе́нїе ты̀, бг҃ови́дче, стѧжа́лъ є҆сѝ, призва́вшемꙋ тѧ̀ хрⷭ҇тꙋ̀ послѣ́дꙋѧ: и҆ пресвѣ́телъ слꙋжи́тель бы́лъ є҆сѝ є҆мꙋ̀, ꙗ҆́кѡ содѣ́телю и҆ и҆зба́вителю поѧ̀: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Крѣпча́йше ꙗ҆ви́сѧ гро́ма твоѐ провозглаше́нїе зако́ннагѡ ѻ҆́браза, шꙋмѣ́нїе. хрⷭ҇та́ бо возгремѣ́лъ є҆сѝ вселе́ннѣй все́й, бг҃а и҆ содѣ́телѧ, и҆ и҆зба́вителѧ, поѧ̀: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Оу҆диви́лсѧ є҆сѝ, сла́вне, мꙋче́нїѧ свѣ́тлостїю, и҆ бл҃гоче́стїѧ и҆́стиннымъ просвѣще́нїемъ, ꙗ҆́кѡ кнѧ́зь а҆пⷭ҇лъ поста́вленъ бы́лъ є҆сѝ по все́й землѝ, содѣ́телю и҆ и҆зба́вителю поѧ̀: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Виті́йстїи ѧ҆зы́цы тебѐ воспѣ́ти не мо́гꙋтъ, ѽ бг҃ороди́тельнице мр҃і́е бг҃оневѣ́сто! бг҃а бо родила̀ є҆сѝ сꙋ́щаго надъ всѣ́ми, ѻ҆трокови́це чⷭ҇таѧ, содѣ́телѧ и҆ и҆зба́вителѧ, є҆мꙋ́же вопїе́мъ: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Свѧ́тѡ преше́дъ твоѐ житїѐ, ст҃ы́хъ селе́нїѧ дости́глъ є҆сѝ, и҆дѣ́же ра́дꙋѧсѧ зарю̀ зри́ши трисїѧ́ннꙋю, є҆ѧ́же наслажда́ѧсѧ, премꙋ́дре, и҆спо́лненъ весе́лїѧ, пѣвцы̀ твоеѧ̀ ра́дости, пребл҃же́нне, покажѝ, твои́ми моли́твами, ѽ і҆а́кѡве!

Ви́дѣти тѧ̀ ѕлодѣ́и и҆ ᲂу҆бі̑йцы, ꙗ҆́коже твоегѡ̀ влⷣки пре́жде не терпѧ́ще: тѣ́хъ бо дѣѧ̑нїѧ ᲂу҆корѧ́ѧ, твоегѡ̀ житїѧ̀ предложе́нїемъ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ: ᲂу҆бива́ютъ мече́мъ подража́телѧ хрⷭ҇та̀, распѧ́таго пло́тїю за человѣ́ки, ѽ бг҃оглаго́ливе пребл҃же́нне!

Ѻ҆рꙋ́жїемъ нбⷭ҇нымъ томле́нъ бы́въ, ра́нами и҆́рѡдъ поги́бе, ꙗ҆́кѡ твоѧ̑, сло́ве, слꙋжи́тели и҆ ᲂу҆ченикѝ, и҆̀хже а҆пⷭ҇лы наре́клъ є҆сѝ, ᲂу҆бива́ти не дово́ленъ бы́сть ѻ҆каѧ́нный: тѣ́мже тѧ̀, пра́ведномꙋ промышле́нїю бл҃года́телѧ ᲂу҆ди́вльшесѧ, велича́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, ѽ дв҃о мт҃и бж҃їѧ, па́че є҆стества̀ ро́ждши пло́тїю бг҃а сло́ва, є҆го́же ѻ҆ц҃ъ ѿры́гнꙋ ѿ се́рдца своегѡ̀, пре́жде всѣ́хъ вѣ̑къ, ꙗ҆́кѡ бла́гъ: є҆го́же ны́нѣ и҆ тѣле́съ превы́шша разꙋмѣва́емъ, а҆́ще и҆ въ тѣ́ло ѡ҆блече́сѧ.

Свѣти́ленъ:

І҆а́кѡва воспое́мъ зеведе́ова всѝ: со хрⷭ҇то́мъ бо взы́де на го́рꙋ ѳавѡ́рскꙋю, и҆ зри́тель бы́сть бжⷭ҇твеннагѡ преѡбраже́нїѧ, и҆ соше́дъ, проповѣ́даше въ четвероконе́чнꙋю всю̀, съ петро́мъ и҆ і҆ѡа́нномъ.

Жизнь и тру­ды апо­сто­лов – Свя­той апо­стол Иа­ков Зе­ве­де­ев

Житие апостола Иакова Зеведеева, брата Иоанна Богослова

Брат апо­сто­ла Иоан­на Бо­го­сло­ва († ок. 98–117 гг.; па­мять 26 сен­тяб­ря/9 ок­тяб­ря), свя­щен­но­му­че­ник. Был при­зван на про­по­ведь Еван­ге­лия Са­мим Гос­по­дом из про­стых ры­ба­ков вме­сте с бра­том (Мф.4,21; Мк.1,19-20). Свя­тым апо­сто­лам Иа­ко­ву, Иоан­ну и Пет­ру Гос­подь пре­иму­ще­ствен­но от­кры­вал Бо­же­ствен­ные тай­ны: при вос­кре­ше­нии до­че­ри Иа­и­ра (Мк.5,37-42; Лк.8,51-55), на Фа­вор­ской го­ре (Мф.17,1-9; Мк.9,2-9; Лк.9,28-36) и в Геф­си­ман­ском са­ду (Мф.26,37-46; Мк.14,32-42; Лк.22,39-45).

По­сле со­ше­ствия Свя­то­го Ду­ха св. апо­стол Иа­ков про­по­ве­до­вал в Ис­па­нии и дру­гих стра­нах ми­ра. За­тем воз­вра­тил­ся в Иеру­са­лим, где от­кры­то учил об Иису­се Хри­сте, что Он ис­тин­ный Мес­сия, Спа­си­тель ми­ра, об­ли­чал фа­ри­се­ев и книж­ни­ков в же­сто­ко­сер­дии и неве­рии. Иудеи бы­ли не в со­сто­я­нии про­ти­во­сто­ять апо­столь­ско­му сло­ву и за день­ги на­ня­ли фило­со­фа-волх­ва Гер­мо­ге­на, чтобы тот всту­пил в дис­пут с апо­сто­лом и опро­верг его до­во­ды о Хри­сте как о при­шед­шем на зем­лю обе­то­ван­ном Мес­сии. Волхв по­слал ко свя­то­му апо­сто­лу сво­е­го уче­ни­ка Фили­та, но тот уве­ро­вал в Гос­по­да Иису­са Хри­ста. Вско­ре и сам Гер­мо­ген убе­дил­ся в си­ле Бо­жи­ей, сжег свои вол­шеб­ные кни­ги, при­нял свя­тое Кре­ще­ние и сде­лал­ся ис­тин­ным по­сле­до­ва­те­лем Хри­сто­вым.

То­гда иудеи убе­ди­ли ца­ря Иро­да Агрип­пу (40–44 гг.) схва­тить апо­сто­ла Иа­ко­ва и осу­дить его на смерть. Свя­той Иа­ков, спо­кой­но вы­слу­шав смерт­ный при­го­вор, про­дол­жал сви­де­тель­ство­вать о Хри­сте. Один из до­нос­чи­ков на апо­сто­ла по име­ни Иосия был по­ра­жен му­же­ством св. Иа­ко­ва. Он уве­ро­вал в ис­ти­ну слов о при­ше­ствии Хри­ста Мес­сии. Ко­гда апо­сто­ла по­ве­ли на казнь, Иосия пал к его но­гам, по­ка­ял­ся в сво­ем гре­хе и мо­лил о про­ще­нии. Апо­стол об­нял, по­це­ло­вал его и ска­зал: «Мир те­бе и про­ще­ние». Иосия ис­по­ве­дал все­на­род­но ве­ру во Хри­ста и был обез­глав­лен вме­сте со св. Иа­ко­вом в 44 г. в Иеру­са­ли­ме (по дру­гим ис­точ­ни­кам, око­ло 42 г.).

См. так­же: "Па­мять свя­то­го апо­сто­ла Иа­ко­ва Зе­ве­де­е­ва" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Со­бор свя­тых слав­ных и все­х­валь­ных две­на­дца­ти Апо­сто­лов" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.