Канон святому апостолу и евангелисту Марку

Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Ма́рко, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 08 мая (25 апреля ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.

Ма́рка богови́дца восхваля́я, призыва́ю благода́ть Ду́ха: я́ко да вдохну́в ми́ све́тло, отжене́т неве́дение и боже́ственное бога́тство прему́дрости да́рует.

Твоего́ богогла́снаго све́том просвети́в, Спа́се, благода́тным, в ми́р посла́л еси́, Сло́ве Бо́жий, благи́х я́ко вино́вный, Твое́ прише́ствие на́м благовеству́юща.

Петру́ прему́дрому учени́к бы́в и того́ обогати́вся сыновство́м, Ма́рко всесла́вне, таи́нник показа́лся еси́ та́ин Бо́жиих и снасле́дник сла́вы его́ бы́л еси́.

Богоро́дичен: И́же еги́птяны во глубине́ потопи́в о́блаком Ду́ха, Се́й прии́де от Тебе́, Чи́стыя, еги́птяном по́слежде и Ма́рком те́х от пре́лести измени́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Еди́не, ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не́ вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й, одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.

Тя, ипоста́сную, Христе́, Прему́дрость пропове́да, луча́ми Твои́ми озаря́емь, всему́ ми́ру я́вльшуюся, Влады́ко, и жи́знь даю́щую, и челове́ки просвеща́ющу, уго́дник Тво́й сла́вный Ма́рко, Человеколю́бче.

Струю́ прие́м, Христе́, прему́дрости приснотеку́щую, я́ко река́, шумя́щи, земны́я напои́ богоразу́мия све́том концы́, явля́я Твое́ су́ще и́стинно прорече́ние, самови́дец Тво́й Ма́рко, Человеколю́бче.

Петру́ после́дуя, му́дре, я́ве, Ева́нгелие я́ко учени́к его́ вообрази́л еси́, богосло́вия све́т прие́м от него́, апо́столе, и Бо́жие плотско́е прише́ствие возвести́в я́сно.

Богоро́дичен: Еги́пта пе́рвее, деви́ческими рука́ми носи́мый, де́монская тре́бища Ты́ потря́сл еси́ и сему́ па́ки Ма́рка посла́л еси́ вразуми́ти все́м Твое́ вочелове́чение и боже́ственную, Христе́, Твою́ та́йну.

Седа́лен:

На высоту́ возше́д доброде́телей боже́ственный Ма́рко, возгреме́л еси́ на́м спаси́тельных догма́т вели́кия та́йны, боже́ственный пропове́дник бы́в. Те́мже ве́рою тя́ мо́лим, преблаже́нне, вся́кия ско́рби, согреше́ний и бе́д на́с свободи́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Во всю́ зе́млю веща́ние твое́ изы́де, и в концы́, прему́дре, вселе́нныя твои́х я́сно глаго́л си́ла, дави́дски све́тло пропове́дающи спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Яви́ся, Спа́се, я́ко мо́лния, апо́стол вселе́нней прему́дрый, и́стины ра́дость благовеству́я, богосия́нием светоли́тия просвеща́емь во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Но́зе твои́ проро́чески украси́шася, и́бо па́че сло́ва на́м благовести́л еси́ проявле́нно ми́р, богоприя́тне, пло́тию Я́вльшагося конце́м во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Богоро́дичен: На о́блаце Сло́во деви́честем се́де, еги́петския сове́ты и богобо́рныя мы́сли, обуи́в, разори́, уче́нии боже́ственнаго Ма́рка, я́ко Милосе́рд, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́, и освети́вый Кресто́м Твои́м ми́ра концы́, сердца́ просвети́ све́том Твоего́ богоразу́мия, правосла́вно пою́щих Тя́.

Иска́пал еси́ сла́дость благоче́стия слове́с твои́х боже́ственных ту́чу, всю́ду луча́ми осиява́емь, я́влься благода́тию я́ве мы́сленнаго Со́лнца, Ма́рко всеблаже́нне богоприя́тне.

Из до́му Госпо́дня исто́чник изше́л еси́ и напоя́еши олядене́вшая сердца́ струя́ми бога́тно духо́вными, пло́д вме́сто непло́дствия приноси́ти уча́, апо́столе.

Ты́ Петра́ вели́каго сы́н бы́л еси́ и, сего́ уче́ньми просвеща́емь всегда́, ду́ши просвети́л еси́ к тебе́ те́пле присту́пльших, блаже́нне, богови́дче апо́столе.

Богоро́дичен: Я́ко Челове́к от Де́вы ро́ждься, еги́птяном, Христе́, посла́лся еси́, от Отца́ возсия́в пре́жде всея́ тва́ри, и́мже Ма́рка пома́зал еси́, Му́дре, те́х науча́юща богоразу́мия та́инством.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна, не́сть избавля́яй, вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния, спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.

Низложи́л еси́ бро́вь беззако́нных, Го́споди, и досажде́ние го́рдое смири́л еси́, апо́стола Твоего́ показа́в победоно́сца си́лою Твое́ю, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.

Вене́ц наде́жды, сла́вне, и́мже ны́не венча́емся, словесы́ твои́ми пропове́дал еси́, му́дре Ма́рко, Зижди́теля тва́ри, И́же в на́шу сла́ву исплете́н естество́м пло́ти.

Пе́тр тя́ верхо́вный, сла́вне, я́ве та́йно научи́ Ева́нгелие списа́ти честно́е, показа́в служи́теля тя́ Боже́ственныя благода́ти, ты́ бо на́м богоразу́мия све́т просте́рл еси́.

Богоро́дичен: Еги́пта, и́же пе́рвее во тме́ су́ща, Го́споди, Де́вою Богома́терию просвети́л еси́, я́ко Младе́нец проше́д, того́ обличи́л еси́ су́етство уче́нии богогла́снаго Ма́рка, Человеколю́бче.

Конда́к:

С высоты́ прии́м благода́ть Ду́ха, ри́торская плете́ния разруши́л еси́, апо́столе, и, язы́ки вся́ улови́в, Ма́рко всесла́вне, твоему́ Влады́це приве́л еси́, Боже́ственное пропове́дав Ева́нгелие.

И́кос:

Верхо́внаго апо́стола учени́к бы́в, с ни́м Христа́, Сы́на Бо́жия, пропове́дал еси́, на ка́мени и́стины утверди́в ле́стию коле́блющияся. На не́мже и мене́ утверди́в, души́ моея́ испра́ви стопы́, я́ко да вра́жиих се́тей изба́влься, непреткнове́нно сла́влю тя́: ты́ бо все́х просвети́л еси́, Ма́рко му́дре, Боже́ственное пропове́дав Ева́нгелие.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь, разсмотря́ем, ве́рнии, я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Боже́ственными блиста́нии освеща́емь, возломле́нием та́йно возпосыла́еши зареви́дныя лучи́, Ма́рко преблаже́нне: Сло́во бо пропове́дал еси́ воплоща́емое, безле́тное, хва́льнаго отце́в Бо́га и препросла́вленнаго.

Богоде́льными, Вседе́телю, си́лами богогла́снаго ученика́ вооружи́в, чудоде́йственника сего́ соверши́л еси́: неду́ги бо отгна́ и я́зи исцели́л е́сть, прехва́льнаго Тя́ пропове́дуя Бо́га и препросла́вленнаго.

Учени́ческаго ли́ка старе́йшаго учи́теля име́я, боже́ственнаго Петра́, подо́бен сему́ яви́лся, все́ бо испра́вил еси́ церко́вное исполне́ние прехва́льнаго отце́в Бо́га и препросла́вленнаго.

Богоро́дичен: Сто́лп са́м во Еги́пте поста́вил еси́, Ева́нгелия твоего́ писа́ние Ро́ждшемуся без се́мене от Богома́тере, рече́нием после́дуя Иса́ии, пресла́вне, прехва́льнаго возвеща́я Бо́га и препросла́вленнаго.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Ро́ждшееся Сло́во от Отца́ пре́жде все́х ве́к, в естество́ челове́ческое обле́кшася Христа́, пропове́дал еси́, сла́вне, и вопия́л: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Да́вшаго избавле́ние себе́ за на́ше согреше́ние и стра́сть па́дших, воздви́гшаго Христа́ просла́вил еси́, сла́вне, вопия́: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Петро́ву Ма́рко повину́яся прему́дрому учи́тельству, прему́дре писа́нии вообрази́л еси́ ве́рным честно́е Ева́нгелие, вопию́щим: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Де́ва, Емману́ила нося́щи я́ко Младе́нца, предста́ еги́птяном, и́мже, я́ко све́тлая звезда́, Ма́рко посыла́ется, взыва́я: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная; и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.

Дости́г исто́чника неизрече́нна, трисо́лнечнаго, богоявле́нне, сия́ния, чисте́йша наслажда́ешися и ясне́йша обоже́ния, е́же па́че ума́, со а́нгелы лику́я непреста́нно, преблаже́нне.

Петро́ва о́бщник бы́в уче́ния и боже́ственнаго пропове́дания, в небе́сных живе́ши селе́ниих, с ни́мже, богоглаго́ливе преблаже́нне, и мо́лишися о на́с, Ма́рко апо́столе.

Све́т, трисия́нно совокупля́емь, еди́нственно же па́ки стра́нно устроя́емь, пропове́дал еси́ благоче́стно, досточу́дне, просвеща́емь заре́ю благода́ти. Те́мже тя́ мо́лим: о на́с при́сно моли́ся.

Богоро́дичен: Ма́рк, честны́й апо́стол, еги́птяном святи́тель дарова́ся; к ни́мже, я́ко Младе́нец вопло́щся, прии́де, от Де́вы Чи́стыя Богома́тере, Госпо́дь сла́вы, Его́же досто́йно велича́ем.

Свети́лен:

Прему́дрости небе́сныя научи́вся, апо́столе, плете́ния вити́йская и чи́сла звездосло́вцев разори́л еси́ язы́ком твои́м, о Ма́рко пресла́вне! и, учени́к бы́в Петро́в, ми́ру пропове́дал еси́ Ева́нгельская словеса́.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̀ побѣди́тельнаѧ десни́ца бг҃олѣ́пнѡ въ крѣ́пости просла́висѧ: та́ бо, безсме́ртне, ꙗ҆́кѡ всемогꙋ́щаѧ, проти̑вныѧ сотрѐ, і҆и҃льтѧнѡмъ пꙋ́ть глꙋбины̀ новосодѣ́лавшаѧ.

Ма́рка бг҃ови́дца восхвалѧ́ѧ, призыва́ю бл҃года́ть дх҃а, ꙗ҆́кѡ да вдохнꙋ́въ мѝ свѣ́тлѡ, ѿжене́тъ невѣ́дѣнїе, и҆ бжⷭ҇твенное бога́тство премꙋ́дрости да́рꙋетъ.

Твоего̀ бг҃огла́снаго свѣ́томъ просвѣти́въ, сп҃се, бл҃года́тнымъ, въ мі́ръ посла́лъ є҆сѝ, сло́ве бж҃їй, благи́хъ ꙗ҆́кѡ вино́вный, твоѐ прише́ствїе на́мъ бл҃говѣствꙋ́юща.

Петрꙋ̀ премꙋ́дромꙋ ᲂу҆чени́къ бы́въ, и҆ тогѡ̀ ѡ҆богати́всѧ сыновство́мъ, ма́рко всесла́вне, таи́нникъ показа́лсѧ є҆сѝ та̑инъ бж҃їихъ, и҆ снаслѣ́дникъ сла́вы є҆гѡ̀ бы́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же є҆гѵ́птѧны во глꙋбинѣ̀ потопи́въ, ѻ҆́блакомъ дх҃а, се́й прїи́де ѿ тебє̀ чⷭ҇тыѧ є҆гѵ́птѧнѡмъ по́слѣжде, и҆ ма́ркомъ тѣ́хъ ѿ пре́лести и҆змѣнѝ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Є҆ди́не вѣ́дый человѣ́ческагѡ сꙋщества̀ не́мощь, и҆ ми́лостивнѡ въ нѐ воѡбра́жсѧ, препоѧ́ши мѧ̀ съ высоты̀ си́лою, є҆́же вопи́ти тебѣ̀, ст҃ы́й: ѡ҆дꙋшевле́нный хра́ме, неизрече́нныѧ сла́вы твоеѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Тѧ̀ ѵ҆поста́снꙋю, хрⷭ҇тѐ, премꙋ́дрость проповѣ́да, лꙋча́ми твои́ми ѡ҆зарѧ́емь, всемꙋ̀ мі́рꙋ ꙗ҆́вльшꙋюсѧ, влⷣко, и҆ жи́знь даю́щꙋю, и҆ человѣ́ки просвѣща́ющꙋ, ᲂу҆го́дникъ тво́й, сла́вный ма́рко, чл҃вѣколю́бче.

Стрꙋю̀ прїе́мъ, хрⷭ҇тѐ, премꙋ́дрости приснотекꙋ́щꙋю, ꙗ҆́кѡ рѣка̀ шꙋмѧ́щи, земны̑ѧ напоѝ бг҃оразꙋ́мїѧ свѣ́томъ концы̀, ꙗ҆влѧ́ѧ твоѐ сꙋ́ще и҆́стиннѡ прорече́нїе, самови́децъ тво́й ма́рко, чл҃вѣколю́бче.

Петрꙋ̀ послѣ́дꙋѧ, мꙋ́дре, ꙗ҆́вѣ є҆ѵⷢ҇лїе ꙗ҆́кѡ ᲂу҆чени́къ є҆гѡ̀ воѡбрази́лъ є҆сѝ, бг҃осло́вїѧ свѣ́тъ прїе́мъ ѿ негѡ̀, а҆пⷭ҇ле, и҆ бж҃їе плотско́е прише́ствїе возвѣсти́въ ꙗ҆́снѡ.

Бг҃оро́диченъ: Є҆гѵ́пта пе́рвѣе дв҃и́ческими рꙋка́ми носи́мый, де́мѡнскаѧ трє́бища ты̀ потрѧ́слъ є҆сѝ, и҆ семꙋ̀ па́ки ма́рка посла́лъ є҆сѝ, вразꙋми́ти всѣ̑мъ твоѐ вочл҃вѣ́ченїе, и҆ бжⷭ҇твеннꙋю, хрⷭ҇тѐ, твою̀ та́йнꙋ.

Сѣда́ленъ:

На высотꙋ̀ возше́дъ добродѣ́телей, бжⷭ҇твенный ма́рко, возгремѣ́лъ є҆сѝ на́мъ спаси́тельныхъ догма̑тъ вели́кїѧ та́йны, бжⷭ҇твенный проповѣ́дникъ бы́въ. тѣ́мже вѣ́рою тѧ̀ мо́лимъ, пребл҃же́нне: всѧ́кїѧ ско́рби, согрѣше́нїй и҆ бѣ́дъ на́съ свободѝ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Го́рꙋ тѧ̀, бл҃года́тїю бж҃їею приѡсѣне́ннꙋю, прозорли́выма а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотри́въ ѻ҆чи́ма, и҆зъ тебє̀ и҆зы́ти і҆и҃левꙋ провозглаша́ше ст҃о́мꙋ, во спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Во всю̀ зе́млю вѣща́нїе твоѐ и҆зы́де, и҆ въ концы̀, премꙋ́дре, вселе́нныѧ, твои́хъ ꙗ҆́снѡ глагѡ́лъ си́ла, дв҃дски свѣ́тлѡ проповѣ́дающи спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Ꙗ҆ви́сѧ, сп҃се, ꙗ҆́кѡ мо́лнїѧ, а҆пⷭ҇лъ вселе́ннѣй премꙋ́дрый, и҆́стины ра́дость бл҃говѣствꙋ́ѧ, бг҃осїѧ́нїемъ свѣтоли́тїѧ просвѣща́емь, во спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Но́зѣ твоѝ прⷪ҇ро́чески ᲂу҆краси́шасѧ: и҆́бо па́че сло́ва на́мъ бл҃говѣсти́лъ є҆сѝ проѧвле́ннѡ ми́ръ, бг҃опрїѧ́тне, пло́тїю ꙗ҆́вльшагѡсѧ концє́мъ, во спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Бг҃оро́диченъ: На ѻ҆́блацѣ сло́во дв҃и́честѣмъ сѣ́де, є҆гѵ́пєтскїѧ совѣ́ты, и҆ бг҃обѡ́рныѧ мы̑сли ѡ҆бꙋи́въ разорѝ, ᲂу҆чє́нїи бжⷭ҇твеннагѡ ма́рка, ꙗ҆́кѡ милосе́рдъ, во спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣти́вый сїѧ́нїемъ прише́ствїѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, и҆ ѡ҆свѣти́вый крⷭ҇то́мъ твои́мъ ми́ра концы̀, сердца̀ просвѣтѝ свѣ́томъ твоегѡ̀ бг҃оразꙋ́мїѧ, правосла́внѡ пою́щихъ тѧ̀.

И҆ска́палъ є҆сѝ сла́дость бл҃гоче́стїѧ, слове́съ твои́хъ бжⷭ҇твенныхъ тꙋ́чꙋ, всю́дꙋ лꙋча́ми ѡ҆сїѧва́емь, ꙗ҆́вльсѧ бл҃года́тїю ꙗ҆́вѣ мы́сленнагѡ сл҃нца, ма́рко всебл҃же́нне, бг҃опрїѧ́тне.

И҆зъ до́мꙋ гдⷭ҇нѧ и҆сто́чникъ и҆зше́лъ є҆сѝ, и҆ напоѧ́еши ѡ҆лѧденѣ̑вшаѧ сердца̀ стрꙋѧ́ми бога́тнѡ дꙋхо́вными, пло́дъ вмѣ́стѡ непло́дствїѧ приноси́ти ᲂу҆чѧ̀, а҆пⷭ҇ле.

Ты̀ петра̀ вели́каго сы́нъ бы́лъ є҆сѝ, и҆ сегѡ̀ ᲂу҆че́ньми просвѣща́емь всегда̀, дꙋ́шы просвѣти́лъ є҆сѝ къ тебѣ̀ те́плѣ пристꙋ́пльшихъ, бл҃же́нне бг҃ови́дче а҆пⷭ҇ле.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ чл҃вѣ́къ ѿ дв҃ы ро́ждсѧ, є҆гѵ́птѧнѡмъ, хрⷭ҇тѐ, посла́лсѧ є҆сѝ, ѿ ѻ҆ц҃а̀ возсїѧ́въ пре́жде всеѧ̀ тва́ри: и҆́мже ма́рка пома́залъ є҆сѝ, мꙋ́дре, тѣ́хъ наꙋча́юща бг҃оразꙋ́мїѧ та́инствѡмъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆бы́де на́съ послѣ́днѧѧ бе́здна, нѣ́сть и҆збавлѧ́ѧй, вмѣни́хомсѧ ꙗ҆́кѡ ѻ҆́вцы заколе́нїѧ, спасѝ лю́ди твоѧ̑, бж҃е на́шъ: ты́ бо крѣ́пость немощствꙋ́ющихъ и҆ и҆справле́нїе.

Низложи́лъ є҆сѝ бро́вь беззако́нныхъ, гдⷭ҇и, и҆ досажде́нїе го́рдое смири́лъ є҆сѝ, а҆пⷭ҇ла твоего̀ показа́въ побѣдоно́сца си́лою твое́ю: ты́ бо крѣ́пость немощствꙋ́ющихъ и҆ и҆справле́нїе.

Вѣне́цъ наде́жды, сла́вне, и҆́мже ны́нѣ вѣнча́емсѧ, словесы̀ твои́ми проповѣ́далъ є҆сѝ, мꙋ́дре ма́рко, зижди́телѧ тва́ри, и҆́же въ на́шꙋ сла́вꙋ и҆сплете́нъ є҆стество́мъ пло́ти.

Пе́тръ тѧ̀ верхо́вный, сла́вне, ꙗ҆́вѣ та́йнѡ наꙋчѝ є҆ѵⷢ҇лїе списа́ти чⷭ҇тно́е, показа́въ слꙋжи́телѧ тѧ̀ бжⷭ҇твенныѧ бл҃года́ти: ты́ бо на́мъ бг҃оразꙋ́мїѧ свѣ́тъ просте́рлъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Є҆гѵ́пта, и҆́же пе́рвѣе во тмѣ̀ сꙋ́ща, гдⷭ҇и, дв҃ою бг҃ома́терїю просвѣти́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ младе́нецъ проше́дъ, тогѡ̀ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ сꙋ́етство, ᲂу҆чє́нїи бг҃огла́снагѡ ма́рка, чл҃вѣколю́бче.

Конда́къ:

Съ высоты̀ прїи́мъ бл҃года́ть дх҃а, ри́тѡрскаѧ плетє́нїѧ разрꙋши́лъ є҆сѝ, а҆пⷭ҇ле, и҆ ꙗ҆зы́ки всѧ̑ ᲂу҆лови́въ, ма́рко всесла́вне, твоемꙋ̀ влⷣцѣ приве́лъ є҆сѝ, бжⷭ҇твенное проповѣ́давъ є҆ѵⷢ҇лїе.

І҆́косъ:

Верхо́внаго а҆пⷭ҇ла ᲂу҆чени́къ бы́въ, съ ни́мъ хрⷭ҇та̀ сн҃а бж҃їѧ проповѣ́далъ є҆сѝ, на ка́мени и҆́стины ᲂу҆тверди́въ ле́стїю коле́блющыѧсѧ: на не́мже и҆ менѐ ᲂу҆тверди́въ, дꙋшѝ моеѧ̀ и҆спра́ви стѡпы̀, ꙗ҆́кѡ да вра́жїихъ сѣ́тей и҆зба́вльсѧ, непреткнове́ннѡ сла́влю тѧ̀: ты́ бо всѣ́хъ просвѣти́лъ є҆сѝ, ма́рко мꙋ́дре, бжⷭ҇твенное проповѣ́давъ є҆ѵⷢ҇лїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Тебѐ ᲂу҆́мнꙋю, бцⷣе, пе́щь разсмотрѧ́емъ, вѣ́рнїи, ꙗ҆́коже бо ѻ҆́троки спасѐ трѝ превозноси́мый, мі́ръ ѡ҆бновѝ, во чре́вѣ твое́мъ всецѣ́лъ, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Бжⷭ҇твенными блиста̑нїи ѡ҆свѣща́емь, возломле́нїемъ та́йнѡ возпосыла́еши зареви̑дныѧ лꙋчы̀, ма́рко пребл҃же́нне: сло́во бо проповѣ́далъ є҆сѝ воплоща́емое, безлѣ́тное, хва́льнаго ѻ҆тцє́въ бг҃а и҆ препросла́вленнаго.

Бг҃одѣ́льными, вседѣ́телю, си́лами бг҃огла́снаго ᲂу҆ченика̀ воѡрꙋжи́въ, чꙋдодѣ́йственника сего̀ соверши́лъ є҆сѝ: недꙋ́ги бо ѿгна̀ и҆ ꙗ҆́зи и҆сцѣли́лъ є҆́сть, прехва́льнаго тѧ̀ проповѣ́дꙋѧ бг҃а и҆ препросла́вленнаго.

Оу҆чени́ческагѡ ли́ка старѣ́йшаго ᲂу҆чи́телѧ и҆мѣ́ѧ бжⷭ҇твеннаго петра̀, подо́бенъ семꙋ̀ ꙗ҆ви́лсѧ: все́ бо и҆спра́вилъ є҆сѝ церко́вное и҆сполне́нїе прехва́льнагѡ ѻ҆тцє́въ бг҃а и҆ препросла́вленнагѡ.

Бг҃оро́диченъ: Сто́лпъ са́мъ во є҆гѵ́птѣ поста́вилъ є҆сѝ, є҆ѵⷢ҇лїа твоегѡ̀ писа́нїе, ро́ждшемꙋсѧ безъ сѣ́мене ѿ бг҃ома́тере, рече́нїємъ послѣ́дꙋѧ и҆са́їи, пресла́вне, прехва́льнаго возвѣща́ѧ бг҃а и҆ препросла́вленнаго.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́троцы і҆и҃лєвы, ꙗ҆́коже въ горни́лѣ, добро́тою бл҃гоче́стїѧ чистѣ́е зла́та блеща́хꙋсѧ, глаго́люще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ро́ждшеесѧ сло́во ѿ ѻ҆ц҃а̀ пре́жде всѣ́хъ вѣ̑къ, въ є҆стество̀ человѣ́ческое ѡ҆бле́кшасѧ хрⷭ҇та̀ проповѣ́далъ є҆сѝ, сла́вне, и҆ вопїѧ́лъ: всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Да́вшаго и҆збавле́нїе себѐ за на́ше согрѣше́нїе, и҆ стра́сть па́дшихъ, воздви́гшаго хрⷭ҇та̀ просла́вилъ є҆сѝ, сла́вне, вопїѧ̀: всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Петро́вꙋ, ма́рко, повинꙋ́ѧсѧ премꙋ́дромꙋ ᲂу҆чи́тельствꙋ, премꙋ́дрѣ писа̑нїи воѡбрази́лъ є҆сѝ вѣ̑рнымъ чⷭ҇тно́е є҆ѵⷢ҇лїе, вопїю́щымъ: всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Дв҃а є҆мманꙋ́ила носѧ́щи ꙗ҆́кѡ младе́нца, предста̀ є҆гѵ́птѧнѡмъ, и҆̀мже ꙗ҆́кѡ свѣ́тлаѧ ѕвѣзда̀ ма́рко посыла́етсѧ, взыва́ѧ: всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразъ чⷭ҇тагѡ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀ ѻ҆гнепали́маѧ кꙋпина̀ показа̀ неѡпа́льнаѧ: и҆ ны́нѣ на на́съ напа́стей свирѣ́пѣющꙋю ᲂу҆гаси́ти, мо́лимсѧ, пе́щь, да тѧ̀, бцⷣе, непреста́ннѡ велича́емъ.

Дости́гъ и҆сто́чника неизрече́нна, трисо́лнечнагѡ, бг҃оѧвле́нне, сїѧ́нїѧ, чистѣ́йша наслажда́ешисѧ и҆ ꙗ҆снѣ́йша ѡ҆боже́нїѧ, є҆́же па́че ᲂу҆ма̀, со а҆́гг҃лы ликꙋ́ѧ непреста́ннѡ, пребл҃же́нне.

Петро́ва ѻ҆́бщникъ бы́въ ᲂу҆че́нїѧ, и҆ бжⷭ҇твеннагѡ проповѣ́данїѧ, въ нбⷭ҇ныхъ живе́ши селе́нїихъ, съ ни́мже, бг҃оглаго́ливе пребл҃же́нне, и҆ мо́лишисѧ ѡ҆ на́съ, ма́рко а҆пⷭ҇ле.

Свѣ́тъ трисїѧ́ннѡ совокꙋплѧ́емь, є҆ди́нственнѡ же па́ки стра́ннѡ ᲂу҆строѧ́емь, проповѣ́далъ є҆сѝ бл҃гоче́стнѡ, досточꙋ́дне, просвѣща́емь заре́ю бл҃года́ти: тѣ́мже тѧ̀ мо́лимъ, ѡ҆ на́съ при́снѡ моли́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ма́рко честны́й а҆пⷭ҇лъ, є҆гѵ́птѧнѡмъ ст҃и́тель дарова́сѧ: къ ни́мже ꙗ҆́кѡ младе́нецъ вопло́щсѧ прїи́де, ѿ дв҃ы чⷭ҇тыѧ бг҃ома́тере гдⷭ҇ь сла́вы, є҆го́же досто́йнѡ велича́емъ.

Свѣти́ленъ:

Премꙋ́дрости нбⷭ҇ныѧ наꙋчи́всѧ, а҆пⷭ҇ле, плетє́нїѧ виті̑йскаѧ, и҆ чи́сла ѕвѣздосло́вцєвъ разори́лъ є҆сѝ ѧ҆зы́комъ твои́мъ, ѽ ма́рко пресла́вне! и҆ ᲂу҆чени́къ бы́въ петро́въ, мі́рꙋ проповѣ́далъ є҆сѝ є҆ѵⷢ҇льскаѧ словеса̀.

Жизнь и тру­ды апо­сто­лов – Свя­той апо­стол и еван­ге­лист Марк

Краткое житие апостола и евангелиста Марка

Ро­дил­ся в Иеру­са­ли­ме, пле­мян­ник апо­сто­ла Вар­на­вы. В ночь крест­ных стра­да­ний Хри­ста он сле­до­вал за Ним (Мр.14:51-52). Уче­ник апо­сто­ла Пет­ра. Ос­но­вал Цер­ковь в Егип­те, был пер­вым епи­ско­пом в Алек­сан­дрии. Здесь по­ло­жил на­ча­ло хри­сти­ан­ско­му учи­ли­щу. С про­по­ве­дью Еван­ге­лия пу­те­ше­ство­вал в Ли­вии, Нек­то­по­ле, по­се­тил внут­рен­ние об­ла­сти Аф­ри­ки. По­се­тил апо­сто­ла Пав­ла в Ри­ме, где он на­хо­дил­ся в узах. По пре­да­нию, здесь апо­стол Марк на­пи­сал Еван­ге­лие для уве­ро­вав­ших языч­ни­ков.

Древ­ние цер­ков­ные пи­са­те­ли сви­де­тель­ству­ют, что Еван­ге­лие по Мар­ку яв­ля­ет­ся крат­кой за­пи­сью про­по­ве­ди и рас­ска­зов апо­сто­ла Пет­ра. Вер­нув­шись в Алек­сан­дрию, апо­стол укреп­лял ве­ру­ю­щих, про­ти­во­дей­ствуя языч­ни­кам, что воз­бу­ди­ло их нена­висть. Свя­той Марк, пред­ви­дя свой ко­нец, по­спе­шил оста­вить по­сле се­бя пре­ем­ни­ков – епи­ско­па Ана­нию и трех пре­сви­те­ров. Вско­ре языч­ни­ки на­па­ли на апо­сто­ла во вре­мя бо­го­слу­же­ния, из­би­ли его, про­во­лок­ли по ули­цам го­ро­да и бро­си­ли в тем­ни­цу. Но­чью ему явил­ся Спа­си­тель и во­оду­ше­вил его.

На­ут­ро тол­па языч­ни­ков сно­ва вар­вар­ски по­влек­ла апо­сто­ла Мар­ка в су­ди­ли­ще, но по до­ро­ге св. Еван­ге­лист скон­чал­ся со сло­ва­ми: «В ру­ки Твои, Гос­по­ди, пре­даю дух мой».

Полное житие апостола и евангелиста Марка

Свя­той апо­стол и Еван­ге­лист Марк, на­зы­ва­е­мый так­же Иоанн-Марк (Деян.12:12), апо­стол от 70-ти, пле­мян­ник апо­сто­ла Вар­на­вы (па­мять 11 июня), ро­дил­ся в Иеру­са­ли­ме. Дом его ма­те­ри Ма­рии при­мы­кал к Геф­си­ман­ско­му са­ду. Как го­во­рит цер­ков­ное пре­да­ние, в ночь Крест­ных стра­да­ний Хри­ста он сле­до­вал за Ним, за­вер­нув­шись в плащ, и убе­жал от схва­тив­ших его во­и­нов (Мк.14:51-52). По­сле Воз­не­се­ния Гос­под­ня дом ма­те­ри свя­то­го Мар­ка стал ме­стом мо­лит­вен­ных со­бра­ний хри­сти­ан и при­ста­ни­щем для неко­то­рых из апо­сто­лов (Деян.12:12).

Свя­той Марк был бли­жай­шим спо­движ­ни­ком апо­сто­лов Пет­ра, Пав­ла (об­щая па­мять 29 июня) и Вар­на­вы. Вме­сте с апо­сто­ла­ми Пав­лом и Вар­на­вой свя­той Марк был в Селев­кии, от­ту­да от­пра­вил­ся на ост­ров Кипр и про­шел его весь с во­сто­ка на за­пад. В го­ро­де Па­фе свя­той Марк был сви­де­те­лем то­го, как апо­стол Па­вел по­ра­зил сле­по­той волх­ва Ели­ма (Деян.13,6-12).

По­сле тру­дов с апо­сто­лом Пав­лом свя­той Марк вер­нул­ся в Иеру­са­лим, а за­тем вме­сте с апо­сто­лом Пет­ром по­бы­вал в Ри­ме, от­ку­да по его по­ве­ле­нию от­пра­вил­ся в Еги­пет, где ос­но­вал Цер­ковь.

Во вре­мя вто­ро­го бла­го­вест­ни­че­ско­го пу­те­ше­ствия апо­сто­ла Пав­ла свя­той Марк встре­тил­ся с ним в Ан­тио­хии. От­ту­да он от­пра­вил­ся на про­по­ведь с апо­сто­лом Вар­на­вой на Кипр, а за­тем опять ушел в Еги­пет, где вме­сте с апо­сто­лом Пет­ром ос­но­вал мно­го Церк­вей, в том чис­ле в Ва­ви­лоне. Из это­го го­ро­да апо­стол Петр на­пра­вил по­сла­ние ма­ло­азий­ским хри­сти­а­нам, в ко­то­ром с лю­бо­вью от­зы­вал­ся о свя­том Мар­ке, сво­ем ду­хов­ном сыне (1Пет.5,13).

Ко­гда апо­стол Па­вел на­хо­дил­ся в узах в Ри­ме, апо­стол Марк был в Ефе­се, где ка­фед­ру за­ни­мал свя­ти­тель Ти­мо­фей (па­мять 4 ян­ва­ря). Вме­сте с ним апо­стол Марк при­был в Рим. Там он и на­пи­сал свя­тое Еван­ге­лие (ок. 62–63).

Из Ри­ма свя­той Марк сно­ва уда­лил­ся в Еги­пет и в Алек­сан­дрии по­ло­жил на­ча­ло хри­сти­ан­ско­му учи­ли­щу, из ко­то­ро­го впо­след­ствии вы­шли та­кие зна­ме­ни­тые от­цы и учи­те­ли Церк­ви, как Кли­мент Алек­сан­дрий­ский, свя­ти­тель Ди­о­ни­сий (5 ок­тяб­ря), свя­ти­тель Гри­го­рий Чу­до­тво­рец (па­мять 5 но­яб­ря) и дру­гие. Рев­нуя о устро­е­нии цер­ков­но­го бо­го­слу­же­ния, свя­той апо­стол Марк со­ста­вил чин ли­тур­гии для алек­сан­дрий­ских хри­сти­ан.

За­тем свя­той Марк с про­по­ве­дью Еван­ге­лия по­се­тил внут­рен­ние об­ла­сти Аф­ри­ки, был в Ли­вии, Нек­то­по­ле.

Во вре­мя этих пу­те­ше­ствий свя­той Марк по­лу­чил по­ве­ле­ние от Ду­ха Свя­то­го вновь ид­ти в Алек­сан­дрию для про­по­ве­ди и про­ти­во­дей­ствия языч­ни­кам. Там он по­се­лил­ся в до­ме са­пож­ни­ка Ана­нии, ко­то­ро­му ис­це­лил боль­ную ру­ку. Са­пож­ник с ра­до­стью при­нял свя­то­го апо­сто­ла, с ве­рой вни­мал его по­вест­во­ва­ни­ям о Хри­сте и при­нял Кре­ще­ние. Вслед за Ана­ни­ей кре­сти­лись мно­гие жи­те­ли той ча­сти го­ро­да, где он жил. Это воз­бу­ди­ло нена­висть языч­ни­ков, и они со­би­ра­лись убить свя­то­го Мар­ка. Узнав об этом, свя­той апо­стол по­ста­вил Ана­нию епи­ско­пом, а трех хри­сти­ан: Мал­ка, Са­ви­на и Кер­ди­на – пре­сви­те­ра­ми.

Языч­ни­ки на­па­ли на свя­то­го Мар­ка, ко­гда апо­стол со­вер­шал бо­го­слу­же­ние. Его из­би­ли, во­лок­ли по ули­цам го­ро­да и бро­си­ли в тем­ни­цу. Там свя­той Марк удо­сто­ил­ся ви­де­ния Гос­по­да Иису­са Хри­ста, Ко­то­рый укре­пил его пе­ред стра­да­ни­я­ми. На сле­ду­ю­щий день разъ­ярен­ная тол­па сно­ва по­влек­ла свя­то­го апо­сто­ла по ули­цам го­ро­да на су­ди­ли­ще, но по до­ро­ге свя­той Марк скон­чал­ся со сло­ва­ми: "В ру­ки Твои, Гос­по­ди, пре­даю дух мой".

Языч­ни­ки хо­те­ли сжечь те­ло свя­то­го апо­сто­ла. Но ко­гда раз­ве­ли ко­стер, все по­мерк­ло, раз­дал­ся гром и про­изо­шло зем­ле­тря­се­ние. Языч­ни­ки в стра­хе раз­бе­жа­лись, а хри­сти­ане взя­ли те­ло свя­то­го апо­сто­ла и по­греб­ли его в ка­мен­ной гроб­ни­це. Это бы­ло 4 ап­ре­ля 63 го­да. Па­мять его Цер­ковь празд­ну­ет 25 ап­ре­ля.

В 310 го­ду над мо­ща­ми свя­то­го апо­сто­ла Мар­ка бы­ла по­стро­е­на цер­ковь. В 820 го­ду, ко­гда в Егип­те уста­но­ви­лась власть ара­бов-ма­го­ме­тан и Хри­сти­ан­скую Цер­ковь тес­ни­ли ино­вер­ные, мо­щи свя­то­го пе­ре­нес­ли в Ве­не­цию и по­ста­ви­ли в хра­ме его име­ни.

В древ­ней ико­но­гра­фи­че­ской тра­ди­ции, усво­ив­шей свя­тым еван­ге­ли­стам сим­во­лы, за­им­ство­ван­ные из ви­де­ния свя­то­го Иоан­на Бо­го­сло­ва (Откр.4,7), свя­той еван­ге­лист Марк изо­бра­жа­ет­ся со львом – в озна­ме­но­ва­ние мо­гу­ще­ства и цар­ствен­но­го до­сто­ин­ства Хри­ста (Откр.5,5). Свя­той Марк пи­сал свое Еван­ге­лие для хри­сти­ан из языч­ни­ков, по­это­му он оста­нав­ли­ва­ет­ся пре­иму­ще­ствен­но на ре­чах и де­лах Спа­си­те­ля, в ко­то­рых осо­бен­но про­яв­ля­ет­ся Его Бо­же­ствен­ное все­мо­гу­ще­ство. Мно­гие осо­бен­но­сти его по­вест­во­ва­ния мож­но объ­яс­нить бли­зо­стью его к апо­сто­лу Пет­ру. Все древ­ние пи­са­те­ли сви­де­тель­ству­ют, что Еван­ге­лие от Мар­ка яв­ля­ет­ся крат­кой за­пи­сью про­по­ве­ди и рас­ска­зов пер­во­вер­хов­но­го апо­сто­ла. Од­ной из цен­траль­ных бо­го­слов­ских тем в Еван­ге­лии свя­то­го Мар­ка яв­ля­ет­ся те­ма си­лы Бо­жи­ей, со­вер­ша­ю­щей­ся в немо­щи че­ло­ве­че­ской, ибо Гос­подь де­ла­ет воз­мож­ным то, что у лю­дей невоз­мож­но. При дей­ствии Хри­ста (Мк.16,20) и Ду­ха Свя­то­го (Мк.13,11) уче­ни­ки его идут по все­му ми­ру и про­по­ве­ду­ют Еван­ге­лие всей тва­ри (Мк.13,10, 16,15).

См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го Апо­сто­ла и Еван­ге­ли­ста Мар­ка" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.