Канон святой великомученице Ирине
Припев: Свята́я великому́ченице Ири́но, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 18 мая (05 мая ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Воспою́ Тебе́, Го́споди Бо́же мо́й, я́ко изве́л еси́ лю́ди из рабо́ты еги́петския, покры́л же еси́ колесни́цы фарао́новы и си́лу.
Вене́ц сы́й страстоно́сицы, сея́, Христе́, моли́твами ми́р ми́ру и сла́ву неувяда́ему пою́щим Тя́ да́руй.
Заре́ю сия́ющи де́вства, укра́шена добро́тою твоего́ муче́ния, Ири́но великоимени́тая, твоему́ Жениху́ предстои́ши.
Ми́лостиву бы́ти Це́рквам твоего́ моли́ Жениха́, Ири́но Богому́драя, согреше́ний же оставле́ние пода́ти чту́щим тя́.
Богоро́дичен: Пло́ть бы́вша Бо́га Сло́ва и су́щаго, я́ко мы́, Свята́я Де́во, неизрече́нно родила́ еси́, па́че сло́ва и ра́зума.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Лу́к си́льных изнемо́же, и немощству́ющии препоя́сашася си́лою, сего́ ра́ди утверди́ся в Го́споде се́рдце мое́.
Ми́ра излия́вшагося чу́вствующи и вселе́нную облагоуха́вшаго благода́тию прии́мши, воспери́ся к жела́нию сего́, сла́вная.
Име́ла еси́ Бо́га помо́щника во твои́х по́двизех и защища́юща, всему́драя, сего́ ра́ди венча́вшися, мучи́теля победи́ла еси́.
Сто́лп доброде́телей непрекло́нен, и благоче́стия жили́ще бы́сть, и му́жества, и целому́дрия прия́телище, всехва́льная.
Богоро́дичен: Те́кши до Тебе́, сме́рть ста́, прирази́вшися из Тебе́ рожде́нному, Всенепоро́чная, сего́ ра́ди безсме́ртия нача́ток Тя́ имену́ем.
Конда́к, гла́с 4.
Де́вства добро́тами преиспещре́нна, де́во, страда́льчеством была́ еси́ красне́йшая, Ири́но, кровьми́ твои́ми исте́кшими обагре́на, пре́лесть же низложи́вшая безбо́жия. Сего́ ра́ди и прия́ла еси́ по́чести побе́ды руко́ю Созда́теля твоего́.
Седа́лен, глас 8.
Ми́р тебе́ мно́г прибы́сть, му́ченице, разре́шшися пло́ти по боле́знех мно́гих: ра́дуяся бо, Жени́х на Небесе́х тя́ горе́ прия́т, всепросвеще́ну, и страда́нием облиста́ющу, и в черто́г Боже́ственный введе́ ра́дующуся.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Твоего́ на земли́ явле́ния, Христе́ Бо́же, пропове́дуя проро́к прише́ствие, с весе́лием вопия́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
И́же ми́р тебе́ подава́яй, мироимени́тая, ми́ра ра́ди посо́бствующу тя́ ви́дя, мужеподо́бным ра́зумом, му́ченице, и кре́постию испо́лни.
Кре́пким усе́рдием превозше́дши же́нскую не́мощь, преблаже́нная, тве́рдо изобличи́ла еси́, му́ченице, ле́сти служа́щия.
Боже́ственное терпе́ние показа́вши, мучи́телей де́рзости низложи́ла еси́, твоему́ Жениху́ зову́щи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Песносло́вием немо́лчным и мольба́ми Влады́ку, Богому́драя, песносло́вила еси́, и, к Нему́ восте́кши, сла́ву зри́ши неизрече́нную.
Богоро́дичен: Ра́достно Тебе́, веселя́щеся, гла́сы, Пречи́стая, Тебе́ ра́ди спа́сшиися, взыва́ем: ра́дуйся, Де́во Всечестна́я, ра́дуйся, Богоро́дице Всепе́тая.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвеще́ние Твое́, Го́споди, низпосли́ на́м, и от мглы́ прегреше́ний разреши́ ны́, Бла́же, Тво́й ми́р да́руяй.
Му́жеским, сла́вная, ра́зумом Христа́, Бо́га все́х я́сно испове́дала еси́, сло́вом же тве́рдым сопротивоборца́, страстоте́рпице, посрами́ла еси́.
После́довати возжеле́ла еси́ стра́сти Христо́ве и подо́бием те́пле после́довала еси́, подви́жно стра́ждущи по Влады́це, пребога́тая.
Полки́ му́ченик, сла́вная, привела́ еси́ Христу́ твое́ю му́дростию и Богосло́вием, сия́ и́стинно тайноуча́щи сло́вом ве́ры.
Богоро́дичен: Научи́вшеся та́йны зача́тия Твоего́ и неизрече́ннаго и Боже́ственнаго Твоего́ рождества́, Де́во, ны́не всеблагоче́стно песносло́вим Тя́, Богоро́дице Всепе́тая.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное, проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся: от тли́ изба́ви мя́, Иису́се, Царю́ си́л.
Испра́вила еси́ прама́тере Е́вы паде́ние, страстоте́рпице, врага́ низложи́вши си́лу и победи́вши о́наго шата́ние Боже́ственною благода́тию.
Кре́пость стяжа́вши, Ири́но, ра́зума, мучи́телем супроти́вилася еси́ души́ до́блестию и венце́м побе́дным от Христа́ Бо́га венча́лася еси́.
Кро́вию страда́ния, му́ченице, светле́йшу соде́лала еси́ есте́ственную добро́ту, чи́стая, до́блественныя по́двиги подъе́мши тве́рдо, до́брая де́во.
Богоро́дичен: Прояви́ та́йну Твоего́ рождества́ Богови́дец, горя́щу купину́ ви́дев, и неопаля́ему, Богоро́дице Чи́стая Присноде́во.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Авраа́мстии иногда́ в Вавило́не о́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пе́сньми взыва́юще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Венцено́сно, му́ченице, предстоя́щи престо́лу твоего́ Влады́ки, соблюди́ ве́рою зову́щия: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
В Небе́сных селе́ниих ликова́ти, му́ченице, сподо́билася еси́, досточу́дная Ири́но, зову́щи: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Жела́ющи улучи́ти Рачи́теля твоего́ добро́ты, муче́ния боле́зни претерпе́ла еси́, Ири́но, зову́щи: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Глаго́лом усте́н Твои́х после́дующе, ве́рою Тя́, Богома́ти, ублажа́ем, вопию́ще Рождеству́ Твоему́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Пострада́ла еси́, Ири́но блаже́нная, до́бле и мучи́теля низложи́ла еси́, иму́щи посо́бие непобеди́мое, Влады́ки твоего́ си́лу, соде́йствующую тебе́, и, Го́спода по́йте,—вопия́ла еси́, — и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Ю́ношескою любо́вию уя́звена, во сле́д твоего́ Жениха́ после́довала еси́, Сего́ страда́ния, му́ченице, и ра́ны на те́ле твое́м нося́щи и вопию́щи: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Твое́, е́же в му́ках, терпе́ние, Ири́но венцено́сице, посмея́ся су́етию и безбо́жию наде́ющымся, сла́вная, ве́рою же поя́ше: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Му́дрость Бо́жия, все́х Хитре́ц, во Твое́ чре́во, Богома́ти, все́льшися, хра́м созда́, разу́мен же и одушевле́н, Себе́ и спасе́ ми́р, зову́щий: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть; Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.
О́крест твоего́ Рачи́теля лику́ющи в вы́шних, до́брая де́во, испроси́ ми́ру ми́р, Ири́но, и согреше́ний оставле́ние ве́рою творя́щим па́мять твою́ светоно́сную и свяще́нную.
Вну́трь тя́ черто́га Христо́с я́ко му́ченицу и де́ву, всели́ иде́же с де́вами ра́дуешися и с му́ченическими во́инствы, Ири́но венцено́сице всехва́льная, те́мже тя́ вси́ ублажа́ем.
Две́ри отве́рз Небе́сныя, прия́т ду́шу твою́ всенепоро́чную Еди́н, все́ми ца́рствуяй, и пра́вды Строи́тель, Ири́но, Боже́ственнаго ми́ра тезоимени́тая, Те́мже тя́ вси́ ублажа́ем.
Богоро́дичен: Иму́щи к Твоему́ Сы́ну, Пренепоро́чная, дерзнове́ние непосты́дно, Сего́ умоли́ низпосла́ти ми́ру ми́рно устрое́ние и все́м Це́рквам единомышле́ние, да Тя́ вси́ велича́ем.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Воспою̀ тебѣ̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, ꙗ҆́кѡ и҆зве́лъ є҆сѝ лю́ди и҆з̾ рабо́ты є҆гѵ́петскїѧ, покры́лъ же є҆сѝ колесни̑цы фараѡ́нѡвы и҆ си́лꙋ.
Вѣне́цъ сы́й стрⷭ҇тонѡ́сицы, сеѧ̀, хрⷭ҇тѐ, моли́твами, ми́ръ мі́рꙋ, и҆ сла́вꙋ неꙋвѧда́емꙋ пою́щымъ тѧ̀ да́рꙋй.
Заре́ю сїѧ́ющи дѣ́вства, ᲂу҆кра́шена добро́тою твоегѡ̀ мꙋче́нїѧ, і҆ри́но великоимени́таѧ, твоемꙋ̀ женихꙋ̀ предстои́ши.
Ми́лостивꙋ бы́ти цр҃квамъ, твоего̀ молѝ жениха̀, і҆ри́но бг҃омꙋ́драѧ, согрѣше́нїй же ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ тѧ̀.
Бг҃оро́диченъ: Пло́ть бы́вша бг҃а сло́ва, и҆ сꙋ́щаго ꙗ҆́кѡ мы̀, ст҃а́ѧ дв҃о, неизрече́ннѡ родила̀ є҆сѝ, па́че сло́ва и҆ ра́зꙋма.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Лꙋ́къ си́льныхъ и҆знемо́же, и҆ немощствꙋ́ющїи препоѧ́сашасѧ си́лою: сегѡ̀ ра́ди ᲂу҆тверди́сѧ въ гдⷭ҇ѣ се́рдце моѐ.
Мѵ́ра и҆злїѧ́вшагосѧ чꙋ́вствꙋющи, и҆ вселе́ннꙋю ѡ҆благоꙋха́вшаго бл҃года́тїю прїи́мши, воспери́сѧ къ жела́нїю сегѡ̀, сла́внаѧ.
И҆мѣ́ла є҆сѝ бг҃а помо́щника во твои́хъ по́двизѣхъ и҆ защища́юща, всемꙋ́драѧ: сегѡ̀ ра́ди вѣнча́вшисѧ, мꙋчи́телѧ побѣди́ла є҆сѝ.
Сто́лпъ добродѣ́телей непрекло́ненъ, и҆ бл҃гоче́стїѧ жили́ще бы́сть, и҆ мꙋ́жества, и҆ цѣломꙋ́дрїѧ прїѧ́телище, всехва́льнаѧ.
Бг҃оро́диченъ: Те́кши до тебє̀ сме́рть ста̀, прирази́вшисѧ и҆зъ тебє̀ рожде́нномꙋ, всенепоро́чнаѧ: сегѡ̀ ра́ди безсме́ртїѧ нача́токъ тѧ̀ и҆менꙋ́емъ.
Конда́къ, гла́съ д҃.
Дѣ́вства добро́тами преиспещре́нна, дѣ́во, страда́льчествомъ была̀ є҆сѝ краснѣ́йшаѧ, і҆ри́но, кровьмѝ твои́ми и҆сте́кшими ѡ҆багре́на, пре́лесть же низложи́вшаѧ безбо́жїѧ. сегѡ̀ ра́ди и҆ прїѧ́ла є҆сѝ по́чєсти побѣ́ды рꙋко́ю созда́телѧ твоегѡ̀.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Ми́ръ тебѣ̀ мно́гъ прибы́сть, мч҃нице, разрѣ́шшисѧ пло́ти по болѣ́знехъ мно́гихъ: ра́дꙋѧсѧ бо жени́хъ на нб҃сѣ́хъ тѧ̀ горѣ̀ прїѧ́тъ всепросвѣще́нꙋ, и҆ страда́нїемъ ѡ҆блиста́ющꙋ, и҆ въ черто́гъ бжⷭ҇твенный введѐ ра́дꙋющꙋсѧ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Твоегѡ̀ на землѝ ꙗ҆вле́нїѧ, хрⷭ҇тѐ бж҃е, проповѣ́дꙋѧ прⷪ҇ро́къ прише́ствїе, съ весе́лїемъ вопїѧ́ше: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
И҆́же ми́ръ тебѣ̀ подава́ѧй, мироимени́таѧ, ми́ра ра́ди посо́бствꙋющꙋ тѧ̀ ви́дѧ, мꙋжеподо́бнымъ ра́зꙋмомъ, мꙋ́ченице, и҆ крѣ́постїю и҆спо́лни.
Крѣ́пкимъ ᲂу҆се́рдїемъ превозше́дши же́нскꙋю не́мощь, пребл҃же́ннаѧ, тве́рдѡ и҆з̾ѡбличи́ла є҆сѝ, мч҃нице, ле́сти слꙋжа́щыѧ.
Бжⷭ҇твенное терпѣ́нїе показа́вши, мꙋчи́телей де́рзѡсти низложи́ла є҆сѝ, твоемꙋ̀ женихꙋ̀ зовꙋ́щи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Пѣсносло́вїемъ немо́лчнымъ и҆ мольба́ми влⷣкꙋ, бг҃омꙋ́драѧ, пѣсносло́вила є҆сѝ, и҆ къ Немꙋ̀ восте́кши, сла́вꙋ зри́ши неизрече́ннꙋю.
Бг҃оро́диченъ: Ра́достнѡ тебѣ̀ веселѧ́щесѧ гла́сы, пречⷭ҇таѧ, тебє̀ ра́ди спа́сшїисѧ взыва́емъ: ра́дꙋйсѧ, дв҃о всечⷭ҇тна́ѧ, ра́дꙋйсѧ, бцⷣе всепѣ́таѧ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Просвѣще́нїе твоѐ, гдⷭ҇и, низпослѝ на́мъ, и҆ ѿ мглы̀ прегрѣше́нїй разрѣшѝ ны̀, бл҃же, тво́й ми́ръ да́рꙋѧй.
Мꙋ́жескимъ, сла́внаѧ, ра́зꙋмомъ хрⷭ҇та̀ бг҃а всѣ́хъ ꙗ҆́снѡ и҆сповѣ́дала є҆сѝ: сло́вомъ же тве́рдымъ сопротивоборца̀, страстоте́рпице, посрами́ла є҆сѝ.
Послѣ́довати возжелѣ́ла є҆сѝ стрⷭ҇ти хрⷭ҇то́вѣ, и҆ подо́бїемъ те́плѣ послѣ́довала є҆сѝ, подви́жнѡ стра́ждꙋщи по влⷣцѣ, пребога́таѧ.
Полкѝ мꙋ́чєникъ, сла́внаѧ, привела̀ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀ твое́ю мꙋ́дростїю и҆ бг҃осло́вїемъ, сїѧ̑ и҆́стиннѡ тайноꙋча́щи сло́вомъ вѣ́ры.
Бг҃оро́диченъ: Наꙋчи́вшесѧ та́йны зача́тїѧ твоегѡ̀, и҆ неизрече́ннагѡ и҆ бжⷭ҇твеннагѡ твоегѡ̀ ржⷭ҇тва̀, дв҃о, ны́нѣ всебл҃гоче́стнѡ пѣсносло́вимъ тѧ̀, бцⷣе всепѣ́таѧ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Возопѝ, проѡбразꙋ́ѧ погребе́нїе тридне́вное, прⷪ҇ро́къ і҆ѡ́на, въ ки́тѣ молѧ́сѧ: ѿ тлѝ и҆зба́ви мѧ̀, і҆и҃се, цр҃ю̀ си́лъ.
И҆спра́вила є҆сѝ прама́тере є҆́ѵы паде́нїе, страстоте́рпице, врага̀ низложи́вши си́лꙋ, и҆ побѣди́вши ѻ҆́нагѡ шата́нїе бжⷭ҇твенною бл҃года́тїю.
Крѣ́пость стѧжа́вши, і҆ри́но, ра́зꙋма, мꙋчи́телємъ сꙋпроти́виласѧ є҆сѝ дꙋшѝ до́блестїю, и҆ вѣнце́мъ побѣ́днымъ ѿ хрⷭ҇та̀ бг҃а вѣнча́ласѧ є҆сѝ.
Кро́вїю страда́нїѧ, мч҃нице, свѣтлѣ́йшꙋ содѣ́лала є҆сѝ є҆сте́ственнꙋю добро́тꙋ, чи́стаѧ, до́блествєнныѧ по́двиги под̾е́мши тве́рдѡ, до́браѧ дѣ́во.
Бг҃оро́диченъ: Проѧвѝ та́йнꙋ твоегѡ̀ ржⷭ҇тва̀ бг҃ови́децъ, горѧ́щꙋ кꙋпинꙋ̀ ви́дѣвъ и҆ неѡпалѧ́емꙋ, бцⷣе чⷭ҇таѧ, приснодв҃о.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: А҆враа́мстїи и҆ногда̀ въ вавѷлѡ́нѣ ѻ҆́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пѣ́сньми взыва́юще: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Вѣнцено́снѡ, мч҃нице, предстоѧ́щи прⷭ҇то́лꙋ твоегѡ̀ влⷣки, соблюдѝ вѣ́рою зовꙋ́щыѧ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Въ нбⷭ҇ныхъ селе́нїихъ ликова́ти, мч҃нице, сподо́биласѧ є҆сѝ, досточꙋ́днаѧ і҆ри́но, зовꙋ́щи: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Жела́ющи ᲂу҆лꙋчи́ти рачи́телѧ твоегѡ̀ добро́ты, мꙋче́нїѧ болѣ̑зни претерпѣ́ла є҆сѝ, і҆ри́но, зовꙋ́щи: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Глаго́лѡмъ ᲂу҆сте́нъ твои́хъ послѣ́дꙋюще, вѣ́рою тѧ̀, бг҃ома́ти, ᲂу҆блажа́емъ, вопїю́ще ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки бл҃гочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть, тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.
Пострада́ла є҆сѝ, і҆ри́но бл҃же́ннаѧ, до́блѣ, и҆ мꙋчи́телѧ низложи́ла є҆сѝ, и҆мꙋ́щи посо́бїе непобѣди́мое, влⷣки твоегѡ̀ си́лꙋ, содѣ́йствꙋющꙋю тебѣ̀: и҆ гдⷭ҇а по́йте, вопїѧ́ла є҆сѝ, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Ю҆́ношескою любо́вїю ᲂу҆ѧ́звена, во слѣ́дъ твоегѡ̀ жениха̀ послѣ́довала є҆сѝ, сегѡ̀ страда̑нїѧ, мч҃нице, и҆ ра̑ны на тѣ́лѣ твое́мъ носѧ́щи и҆ вопїю́щи: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Твоѐ є҆́же въ мꙋ́кахъ терпѣ́нїе, і҆ри́но вѣнцено́сице, посмѣѧ́сѧ сꙋ́етїю и҆ безбо́жїю надѣ́ющымсѧ, сла́внаѧ, вѣ́рою же поѧ́ше: гдⷭ҇а воспѣва́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Мꙋ́дрость бж҃їѧ всѣ́хъ хитре́цъ, во твоѐ чре́во, бг҃ома́ти, все́льшисѧ, хра́мъ созда̀, разꙋ́менъ же и҆ ѡ҆дꙋшевле́нъ себѣ̀, и҆ спасѐ мі́ръ зовꙋ́щїй: гдⷭ҇а воспѣва́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ недꙋ́гомъ преслꙋша́нїѧ клѧ́твꙋ всели́ла є҆́сть: ты̀ же, дв҃о бцⷣе, прозѧбе́нїемъ чревоноше́нїѧ мі́рови бл҃гослове́нїе процвѣла̀ є҆сѝ. тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.
Ѻ҆́крестъ твоегѡ̀ рачи́телѧ ликꙋ́ющи въ вы́шнихъ, до́браѧ дѣ́во, и҆спросѝ мі́рꙋ ми́ръ, і҆ри́но, и҆ согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою творѧ́щымъ па́мѧть твою̀ свѣтоно́снꙋю и҆ свѧще́ннꙋю.
Внꙋ́трь тѧ̀ черто́га хрⷭ҇то́съ, ꙗ҆́кѡ мч҃ницꙋ и҆ дѣ́вꙋ, вселѝ, и҆дѣ́же съ дѣ́вами ра́дꙋешисѧ, и҆ съ мꙋ́ченическими во́инствы, і҆ри́но вѣнцено́сице всехва́льнаѧ: тѣ́мже тѧ̀ всѝ ᲂу҆блажа́емъ.
Двє́ри ѿве́рзъ нбⷭ҇ныѧ, прїѧ́тъ дꙋ́шꙋ твою̀ всенепоро́чнꙋю, є҆ди́нъ всѣ́ми црⷭ҇твꙋѧй, и҆ пра́вды строи́тель, і҆ри́но, бжⷭ҇твеннагѡ ми́ра тезоимени́таѧ: тѣ́мже тѧ̀ всѝ ᲂу҆блажа́емъ.
Бг҃оро́диченъ: И҆мꙋ́щи къ твоемꙋ̀ сн҃ꙋ, пренепоро́чнаѧ, дерзнове́нїе непосты́дно, сего̀ ᲂу҆молѝ низпосла́ти мі́рꙋ ми́рно ᲂу҆строе́нїе, и҆ всѣ̑мъ цр҃квамъ є҆диномышле́нїе, да тѧ̀ всѝ велича́емъ.
Жизнь и труды апостолов – Святая великомученица Ирина
Краткое житие великомученицы Ирины Македонской
Святая Ирина, родом славянка, жила во второй половине I века и была дочерью Ликиния, правителя города Магеддона в Македонии. Еще в юности Ирина поняла суетность язычества и уверовала во Христа. Согласно преданию, ее крестил апостол Тимофей, ученик апостола Павла. Желая посвятить свою жизнь Богу, святая Ирина отказалась от замужества.
Познавая все глубже христианскую веру, святая Ирина стала убеждать и родителей стать христианами. Ликиний, отец Ирины, сначала благосклонно внимавший ее словам, потом вознегодовал на нее, и когда она отказалась поклониться идолам, бросил ее под ноги диким лошадям. Не коснувшись мученицы, лошади бросились на Ликиния и задавили его до смерти. Когда по молитве святой он возвращен был к жизни, то уверовал во Христа сам и все его семейство, а с ним уверовало 3 000 человек.
После этого святая Ирина стала смело проповедовать Христа среди жителей Македонии, за что много раз подвергалась унижениям и страданиям. По приказанию правителя Седекии святую Ирину то бросали в ров со змеями, то старались распилить пилой, то привязывали к мельничному колесу. Мучения Ирины сопровождались чудесными знамениями, привлекавшими многих к вере во Христа. Так, змеи не дотрагивались до мученицы, пилы не вредили ее телу, колесо мельничное не вертелось. Сам мучитель Ваводон уверовал во Христа и крестился. Всего же Ириной обращено было более 10 000 язычников. Когда Господь указал Ирине день ее кончины, она удалилась в одну горную пещеру около города Ефеса, вход которой по ее просьбе, был завален камнями. На четвертый день ее знакомые вернулись к пещере и, открыв ее, не нашли в ней тела святой Ирины. Все поняли, что она была взята Господом на Небо.
Память святой Ирины очень чтилась в древней Византии. В Царьграде в память святой Ирины было построено несколько великолепных храмов.
Полное житие великомученицы Ирины Македонской
Святая великомученица Ирина жила в I веке и до Крещения носила имя Пенелопа. Она была дочерью язычника Ликиния, правителя области Мигдония Македония. Ликиний построил для дочери отдельный роскошный дворец, где она жила со своей воспитательницей Карией, окруженная сверстницами и слугами. Ежедневно к Пенелопе приходил наставник по имени Апелиан, который обучал ее наукам. Апелиан был христианином; во время учения он говорил девице о Христе Спасителе и наставил ее христианскому учению и христианским добродетелям. Когда Пенелопа подросла, родители стали думать о ее замужестве. В этот период жизни Господь вразумил ее чудесным образом: к ней в окно прилетали одна за другой три птицы – голубь с масличной веткой, орел с венком и ворон со змеей. Учитель Пенелопы Апелиан объяснил ей значение этого знамения: голубь, означавший добродетели девицы – смирение, кротость и целомудрие, принес масличную ветвь – благодать Божию, получаемую в Крещении; орел – знамение высоты духа, достигаемой через богомыслие, – принес венок за победу над невидимым врагом как награду от Господа; ворон же принес змею в знак того, что диавол ополчится на нее и будет доставлять печали, скорби и гонения. В конце беседы Апелиан сказал, что Господь желает обручить ее Себе и что Пенелопа претерпит многие страдания за своего Небесного Жениха. После этого Пенелопа отказалась от замужества, приняла Крещение от руки апостола Тимофея, ученика святого апостола Павла, и была наречена Ириной. Она стала убеждать и своих родителей принять христианскую веру. Мать радовалась обращению дочери ко Христу; отец вначале не препятствовал дочери, но затем стал требовать от нее поклонения языческим божествам. Когда же святая Ирина твердо и решительно отказалась, разгневанный Ликиний велел связать свою дочь и бросить под копыта свирепых коней. Но кони остались неподвижными, лишь один из них оторвался от привязи, бросился на Ликиния, ухватил зубами его за правую руку, вырвал ее из плеча, а самого Ликиния сбил и начал топтать. Тогда святую деву развязали, и по ее молитве Ликиний в присутствии очевидцев встал невредимый, со здоровой рукой. Видя такое чудо, Ликиний с женой и множеством народа, числом около 3 000 человек, уверовал во Христа и отрекся от языческих богов.
Оставив управление областью, Ликиний поселился во дворце своей дочери, намереваясь посвятить себя служению Господу Иисусу Христу. Святая же Ирина начала проповедовать учение Христово среди язычников и обращала их на путь спасения. Она жила в доме своего учителя Апелиана. Узнав об этом, Седекия, новый правитель области, призвал Апелиана и спросил об образе жизни Ирины. Апелиан ответил, что Ирина, как и другие христиане, живет в строгом воздержании, в непрестанной молитве и чтении божественных книг. Седекия призвал к себе святую и начал убеждать ее прекратить проповедь о Христе и принести жертву богам. Святая Ирина бестрепетно исповедала свою веру перед правителем, не устрашившись его угроз и готовясь достойно претерпеть страдания за Христа. По приказанию Седекии она была брошена в ров, наполненный змеями и гадами. Десять дней пробыла во рву святая и осталась невредима, ибо Ангел Господень сохранил ее и приносил ей пищу. Седекия приписал это чудо волшебству и предал святую страшным пыткам: приказал перепилить ее железной пилой. Но пилы ломались одна за другой и не причиняли вреда телу святой девы. Наконец четвертая пила обагрила тело мученицы кровью. Седекия со смехом сказал мученице: «Где же Бог твой? Если у Него есть сила, пусть Он тебе поможет». Внезапно поднялся вихрь, блеснула ослепительная молния, поразившая многих мучителей, раздался гром и полился сильный дождь. Видя такое знамение с неба, многие уверовали во Христа Спасителя. Седекия не вразумился явным проявлением силы Божией и предал святую новым пыткам, но Господь сохранил ее невредимой. Наконец народ возмутился, глядя на страдания невинной девы, восстал против Седекии и изгнал его. Сменившие Седекию правители также подвергали святую Ирину разным жестоким мукам, во время которых силой Божией она продолжала оставаться невредимой, а народ под влиянием ее проповеди и совершавшихся чудес все в большем числе обращался ко Христу, оставляя поклонение идолам. Всего святой Ириной было обращено свыше 10 000 язычников. Из своего родного города Мигдонии святая перешла в город Каллиполь и там продолжала проповедовать о Христе. Правитель города по имени Вавадон подверг мученицу новым казням, но, увидев, что святая остается невредимой, вразумился и уверовал во Христа. Вместе с ним уверовало большое число язычников, которые все приняли Святое Крещение от апостола Тимофея.
После этого святая Ирина посетила и другие города – Константину, Месемврию – с проповедью о Христе, творя чудеса, исцеляя больных и претерпевая страдания за Христа. В городе Ефесе Господь открыл ей, что приблизилось время ее кончины. Тогда святая Ирина в сопровождении своего учителя старца Апелиана и других христиан удалилась за город к горной пещере и, осенив себя крестным знамением, вошла в нее, указав своим спутникам закрыть вход в пещеру большим камнем, что и было исполнено. Когда на четвертый день после этого христиане посетили пещеру, то тела святой в ней не обрели. Так преставилась святая великомученица Ирина.
См. также: "Страдание святой великомученицы Ирины" в изложении свт. Димитрия Ростовского.