Канон святой преподобномученице Параскеве Римской

Припев: Свята́я преподобному́ченице Параске́во, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 08 августа (26 июля ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Пою́щим светоно́сную па́мять твою́, му́ченице всехва́льная, моли́ благода́ть дарова́ти на́м и грехо́в оставле́ние, Параске́во сла́вная, твои́ми ко Го́споду проше́нии.

Мня́ разруши́ти си́лу терпе́ния твоего́, му́ченице, власти́тель гро́зно повелева́ше кла́нятися истука́нным, но му́дрыми твои́ми глаго́лы вся́ де́рзость его́ разруши́ся.

Му́чеников ты́ красота́ яви́лася еси́, врага́ ухищре́ния низве́ргши ору́жием креста́, и, власти́телей лю́тость му́ченически одоле́вши, богочести́вую ве́ру пропове́дала еси́.

Богоро́дичен: Сло́во от Твои́х пречи́стых крове́й, Влады́чице, ражда́ется, одушевле́нную пло́ть прие́м, и на́с, па́дших угрызе́нием обольсти́теля, Боже́ственною си́лою возста́вило е́сть.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Утверди́л е́сть немощно́е Боже́ственный Ду́х и вельми́ све́тлое показа́, богоподо́бное, чи́стыя твоея́ души́ сия́ние.

Укрепле́на си́лою Христа́, воло́виих жи́л неща́дная бичева́ния, му́ченице Христо́ва, претерпе́ла еси́, я́ко не́кий адама́нт тверде́йший.

Любо́вию, я́же к Бо́гу, на три́знищи тве́рдо претерпе́ла еси́ бие́ния те́ла скорпио́нами и неисче́тная ина́я бичева́ния.

Богоро́дичен: Ты́ еди́на су́щим на земли́ преми́рных бла́г Пода́тельница была́ еси́, Ма́ти Бо́жия, те́мже Ти́, ра́дуйся, зове́м.

Конда́к, гла́с 8:

Страстоте́рпице, ве́рнии, пе́снь Параске́ве, прииди́те, согла́сно воспои́м, облистава́ет бо чудесы́ в ми́ре, отгоня́ющи пре́лести тьму́, подаю́щи ве́рным благода́ть незави́стную, зову́щим: ра́дуйся, му́ченице многострада́льная.

Седа́лен, гла́с 5:

От пеле́н ма́терних Христу́ себе́ посвяти́вши, я́ко му́ченица, Тому́ вы́ну благоугожда́ла еси́, Спаси́телю все́х, и, де́рзость мучи́телей тве́рдо попра́вши, страда́ния вои́стинну му́жески претерпе́ла еси́. Те́мже Христо́с, венча́в тя́, в Небе́сный черто́г сла́вы введе́. Параске́во досточу́дная, проси́ на́м у Христа́ Бо́га оставле́ние грехо́в.

Богоро́дичен: Я́ко Де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии, О́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца, дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, а́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му рождеству́ Твоему́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Исцеле́ния получи́вши, и дарова́ния, и виде́ния, сла́вная, Боже́ственныя источа́еши то́ки благода́ти всегда́ ве́рою тя́ почита́ющим и ко хра́му твоему́ прибега́ющим.

Поро́ка вои́стинну и скве́рны ника́коже иму́щи, освяще́ние же телесе́ стяжа́вши, А́нгелов узре́ла еси́, с ни́миже возопи́ла еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ко́ль ужа́сно зна́мение стра́шнаго дне́, внегда́ спаси́тельная стра́сть вообрази́ся в же́нстем телеси́ твое́м, кре́ст, и тро́стие, и вене́ц, и гу́бу узре́ла еси́.

Богоро́дичен: Неискусобра́чно зачала́ еси́, о Де́во, и по рождестве́ яви́лася еси́ де́вствующая па́ки. Те́мже немо́лчными гла́сы, ра́дуйся, ве́рою несумне́нною вопие́м Ти́, Влады́чице.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Подвиза́лася еси́, честна́я, и мучи́теля вити́йствы прему́дрыми смы́сленно попра́ла еси́ пред суди́щем, Христа́ пропове́дающи.

У́м иму́щи тве́рдый, безтре́петною мы́слию постыди́ла еси́ вся́ и́дольская че́ствования, ра́зумом писа́ний.

Ло́жа у́мнаго и черто́га сподо́билася еси́, ликовству́ющи с де́вами богому́дрыми, Параске́во сла́вная.

Богоро́дичен: Тя́, ору́жие несокруши́мое, на враги́ обраща́ем, Тя́ я́корь и наде́жду спасе́ния на́шего, Богоневе́сто, стяжа́хом.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею Кро́вию.

А́нгела прише́ствием, на пе́рсех твои́х положе́нную преве́лию дску́, всечестна́я, и гво́зди на рука́х, сла́вная му́ченице, Госпо́дь ма́нием Боже́ственным ско́ро отъя́л е́сть.

Но́вую тя́ первому́ченицу Фе́клу сла́вим, я́ко пропове́давшую все́м, и мно́гих просвети́вшую Боже́ственным сло́вом, и неве́рных к Боже́ственней ве́ре приве́дшую.

Отверзо́шася твоя́, Боже́ственных догма́т ковче́же, медото́чная уста́, ве́дению все́х поуча́ющая с дерзнове́нием, Параске́во, му́чеников украше́ние.

Богоро́дичен: О чу́до, все́х чуде́с стра́ннейшее! Я́ко Де́ва во утро́бе, Всеобъе́млющаго неискусому́жно заче́нши, не утесни́ся.

Конда́к, гла́с 4.

Хра́м тво́й, всечестна́я, я́ко враче́бницу душе́вную обре́тше, в не́м вси́ ве́рнии велегла́сно почита́ем тя́, преподобному́ченице Параске́во сла́вная.

И́кос:

Гла́с Жениха́, призыва́яй тя́, я́ко неве́сту, украси́ тя́ венце́м безсме́ртия, Богому́драя Параске́во всехва́льная, и к венцено́сцем и му́чеником честны́м досто́йно сопричте́. С ни́миже веселя́щися, помина́й соверша́ющих святы́й пра́здник тво́й и соше́дшихся в хра́м тво́й, в не́м бо ны́не предстоя́ще, от души́ прино́сим ти́ пе́сни, преподобному́ченице Параске́во сла́вная.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Го́сподем сохраня́ема, пред суди́щем нечести́вых, му́ченице, мы́шцы укрепи́ла еси́ тве́рдо, пла́менем опаля́ема, внегда́ воспева́ти тебе́, зову́щей: благослове́н еси́, Бо́же мо́й и Го́споди.

О́гнь горя́щий ника́коже тя́, нечести́вых же па́че опаля́ше, отрокови́це, Христо́с же сохраня́ше тя́ неврежде́нну, я́коже дре́вле сохрани́, посреде́ огня́ шумя́ща, руко́ю кре́пкою небоя́зненныя о́троки.

Земли́ всея́ му́дро и небесе́ не сотво́ршии, де́монстии и́доли и бо́зи да поги́бнут, — вопия́ла еси́; Христо́с же Госпо́дь, — пропове́дала еси́, — Творе́ц е́сть вся́ческих.

Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное селе́ние, ра́дуйся, Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим: благослове́нна Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Не су́щия бо́ги, но лжи́выя де́монов привиде́ния показа́ла еси́, му́ченице, и вся́чески попра́ла еси́ я́, и вконе́ц сокруши́ла еси́, в весе́лии Христу́ непреста́нно пою́щи: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Ка́пищу поколеба́вшуся на земли́ прише́ствием твои́м, честна́я, паде́ Аполло́н и устре́лены бы́ша и́доли си́лою честна́го Креста́, и́мже та́инственно огражде́нна, с дерзнове́нием мно́гим вопия́ла еси́: вся́ дела́, благослови́те Го́спода.

Красото́ю и любо́вию Твое́ю, Христе́, уя́звлена, Параске́ва чи́стая огня́ жже́ние претерпе́, вопию́щи: в воню́ Боже́ственнаго ми́ра Твоего́, ны́не страда́льчествующи тве́рдо, теку́ непреста́нно всле́д Тебе́, славосло́вящи Боже́ственное Твое́ И́мя.

Богоро́дичен: Ты́ еди́на во все́х ро́дех, Де́во Пренепоро́чная, Ма́ти яви́лася еси́ Бо́жия, Ты́ Божества́ бя́ше вселе́ние, Пречи́стая, не опале́на огне́м непристу́пнаго Све́та. Те́мже вси́ Тя́ славосло́вим, Мари́е Богоневе́сто.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Мимотеку́щее житие́ и привре́менное, му́ченице Богому́драя, пренебрегла́ еси́, красоту́ ви́девши недомы́слимую Жениха́ твоего́, гна́вши по Не́м я́ве. Те́мже вене́ц улучи́ла еси́ нетле́нный, до́брая де́во.

Услы́шавши гла́с Боже́ственный, с небесе́ отвеща́ющ, Параске́во, на проше́ния се́рдца твоего́, тече́ние бо́дро сконча́ла еси́, му́ченице честна́я, и к Нему́ востекла́ еси́, во главу́ усе́чена честну́ю.

Побе́ду на враги́ дарова́ти моли́ Христа́, Параске́во, все́м к Боже́ственному хра́му твоему́ приходя́щим с тепле́йшею ве́рою, и грехо́в оставле́ние, и от бе́д избавле́ние.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́ Херуви́мы превосходя́щая и Небе́с вы́шшая, Чи́стая Де́во Мари́е, Вели́каго Сове́та А́нгела ро́ждши, собезнача́льнаго Отцу́, Судию́ все́х гряду́щаго.

Краткое житие преподобномученицы Параскевы Римской

Пре­по­доб­но­му­че­ни­ца Па­рас­ке­ва Рим­ская бы­ла един­ствен­ной до­че­рью ро­ди­те­лей-хри­сти­ан, да­ро­ван­ной им по их усерд­ной мо­лит­ве. С мо­ло­дых лет она по­свя­ти­ла се­бя Бо­гу, а по­сле смер­ти ро­ди­те­лей раз­да­ла все свое иму­ще­ство ни­щим, при­ня­ла ино­че­ство и, под­ра­жая свя­тым апо­сто­лам, на­ча­ла про­по­ве­до­вать языч­ни­кам о Хри­сте, мно­гих об­ра­щая в хри­сти­ан­ство.

Свя­тая Па­рас­ке­ва, пе­ре­хо­дя с од­но­го ме­ста на дру­гое и тво­ря чу­де­са, при­шла с про­по­ве­дью Еван­ге­лия в го­род, где пра­ви­те­лем был же­сто­кий идо­ло­по­клон­ник. Ни обе­ща­ние по­че­стей и ма­те­ри­аль­ных благ, ни угро­зы му­че­ни­я­ми и смер­тью не по­ко­ле­ба­ли твер­до­сти свя­той и не от­вра­ти­ли ее от Хри­ста. Она бы­ла пре­да­на звер­ским ис­тя­за­ни­ям и при­ня­ла му­че­ни­че­скую кон­чи­ну через усе­че­ние ме­чом.

Полное житие преподобномученицы Параскевы Римской

Пре­по­доб­но­му­че­ни­ца Па­рас­ке­ва бы­ла един­ствен­ной до­че­рью ро­ди­те­лей-хри­сти­ан и с мо­ло­дых лет по­свя­ти­ла се­бя Бо­гу. Жи­вя в ро­ди­тель­ском до­ме, она мно­го вре­ме­ни уде­ля­ла мо­лит­ве и изу­че­нию Свя­щен­но­го Пи­са­ния. По­сле смер­ти ро­ди­те­лей свя­тая Па­рас­ке­ва раз­да­ла все свое иму­ще­ство ни­щим, при­ня­ла ино­че­ство и, под­ра­жая свя­тым апо­сто­лам, на­ча­ла про­по­ве­до­вать языч­ни­кам о Хри­сте, мно­гих об­ра­щая в хри­сти­ан­ство.

О ее де­я­тель­но­сти бы­ло до­не­се­но им­пе­ра­то­ру Ан­то­ни­ну Пию (138–161), и свя­тая Па­рас­ке­ва пред­ста­ла пе­ред су­дом. Бес­страш­но ис­по­ве­да­ла она се­бя хри­сти­ан­кой. Ни обе­ща­ния по­че­стей и ма­те­ри­аль­ных благ, ни угро­зы му­че­ни­я­ми и смер­тью не по­ко­ле­ба­ли твер­до­сти свя­той и не от­вра­ти­ли ее от Хри­ста. Она бы­ла пре­да­на звер­ским ис­тя­за­ни­ям. Ей на го­ло­ву на­де­ли рас­ка­лен­ный шлем и бро­си­ли в ко­тел с ки­пя­щей смо­лой. Од­на­ко си­лой Бо­жи­ей свя­тая му­че­ни­ца оста­лась невре­ди­мой. Ко­гда им­пе­ра­тор за­гля­нул в ко­тел, свя­тая Па­рас­ке­ва бро­си­ла ему в ли­цо несколь­ко ка­пель рас­ка­лен­ной смо­лы, и он ослеп. Им­пе­ра­тор стал про­сить ее об ис­це­ле­нии, и свя­тая му­че­ни­ца ис­це­ли­ла его. По­сле это­го им­пе­ра­тор от­пу­стил свя­тую Па­рас­ке­ву на сво­бо­ду.

Пе­ре­хо­дя с про­по­ве­дью Еван­ге­лия с од­но­го ме­ста на дру­гое, свя­тая Па­рас­ке­ва при­шла в го­род, где пра­ви­те­лем был Ас­кли­пий. Здесь свя­тую опять су­ди­ли и при­го­во­ри­ли к смер­ти. Ее по­ве­ли к огром­но­му змею, жив­ше­му в пе­ще­ре, чтобы он по­жрал ее. Но свя­тая Па­рас­ке­ва со­тво­ри­ла над зме­ем крест­ное зна­ме­ние, и он тут же из­дох. Ас­кли­пий и го­ро­жане, ви­дя та­кое чу­до, уве­ро­ва­ли во Хри­ста и от­пу­сти­ли свя­тую. Она про­дол­жа­ла свою про­по­ведь. В го­ро­де, где пра­ви­те­лем был некто Та­ра­сий, свя­тая Па­рас­ке­ва при­ня­ла му­че­ни­че­скую кон­чи­ну. По­сле же­сто­ких ис­тя­за­ний ее обез­гла­ви­ли.

Иное жизнеописание преподобномученицы Параскевы Римской

Мощи святой мученицы Параскевы находятся в районе Афин, который так и называется "Параскеви", в храме, посвященном ее имени. Она родилась в семье благородных римлян около 130 года, во времена правления императора Адриана, когда принадлежность к Христианской Церкви считалась преступлением. Родители девочки, Агафон и Полития, долгие годы прожили в браке бездетными, поэтому появившееся у них на склоне лет дитя они в благодарность Небу посвятили Господу. Они призвали для воспитания и образования дочери умелых наставников, и, вдохновленная добрым примером родителей, она после их кончины раздала свое наследство бедным. В возрасте двадцати лет поступила в обитель христианских дев — подобие будущих монастырей, — где посвятила себя служению Богу. Достаточно преуспев в духовной жизни, покинула общину и стала проповедовать на улицах Рима.

Параскева была настолько преисполнена Божией благодати и так горела духом, что, по сведениям агиографов, множество людей обращалось ко Христу, просто услышав ее проповедь. Совершенно очевидно, что она была сильной личностью и на многих оказала влияние, поскольку Римские власти преследовали ее с неуемной энергией. Ей удалось избежать преследований лишь перебравшись в Малую Азию, где она продолжала проповедовать на территории нынешней Турции. Наконец, ее схватили в Терапии солдаты императора Антония Пия (138 — 61 г.). Обвинили не только в оскорблении богов, но и в том, что именно она стала причиной всех несчастий, случавшихся с империей в те времена!

Параскеву привели на суд к императору Антонию, который сначала попытался уговорить ее отречься от своей веры, а когда она отказалась, велел заточить ее в темницу и подвергнуть мучениям. Ежедневные пытки оказались безрезультатны, каждое утро стражники снова и снова находили ее в добром здравии, без каких бы то ни было следов пыток, напротив, она была бодра и весела, будто ничего и не происходило. Видя это, правитель приказал бросить ее в котел с кипящей смолой, маслом и водой. У него на глазах ее погрузили в эту кипящую смесь по самую шею, однако она вела себя так, будто эта жижа была едва теплой. Он подумал, что всему виною его солдаты, их халтурное отношение к делу, и начал бранить их. Он потребовал, чтобы Параскева плеснула на него немного смеси. Она повиновалась и плеснула на него ладонью. Кипящая смола и масло ослепили его. Он начал умолять ее о помощи, обещал стать христианином, если она вернет ему зрение. Она вышла из котла, направилась к ближайшему источнику и, помолившись, умыла ему глаза ключевой водой. Зрение вернулось к нему, после чего он, как и обещал, крестился и прекратил гонения.

Параскева вернулась к апостольской деятельности, но во времена правления Марка Аврелия, преемника императора Антония, была снова взята под стражу и на этот раз обезглавлена по приказанию наследника престола Тарасия 26 июля 180 года. Позднее ее мощи были перенесены в Константинополь, а при Обмене Населением в 1922 году часть их попала в Афины.

Источник: Евлогите! Благословите! Путеводитель по святым местам Греции

См. так­же: "Стра­да­ние свя­той пре­по­доб­но­му­че­ни­цы Па­рас­ке­вы" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.