Канон святой преподобной Мелании Римляныне
Припев: Преподо́бная ма́ти Мела́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 13 января (31 декабря ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Страсте́й омраче́нием очерне́вша мя́ всю́ду, просвети́в, очи́сти светоно́сными моли́твами преподо́бныя Твоея́, Человеколю́бче, Мела́нии и, сию́ чту́щу, сло́во ми́ вдохни́.
Те́пле после́довала еси́ тебе́ ра́ди во́льное распя́тие Претерпе́вшему, на ра́мех нося́щи, всеблаже́нная, усе́рдно кре́ст тво́й, и Сего́ сохрани́ла еси́ оправда́ния.
Роди́телей пристра́стия и пло́ти любосла́стия до конца́ уклони́лася еси́, еди́наго вожделе́вши рачи́теля — Христа́, богому́драя, добро́ты; Его́же вся́ жела́ют, Сло́ва причаща́ющиися.
Богоро́дичен: Обнищава́ет Бога́тый, мене́ обогаща́я Божество́м, зле́ обнища́вшаго невоздержа́нием пе́рвее, и Безнача́льный се́ нача́ло прие́млет, от Де́вы ражда́емь Богоотрокови́цы.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, О́тчею ипоста́сною Му́дростию, Христе́: не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Я́же ни́жних отсту́пльше жела́ний, все́ жела́ние дала́ еси́ благоче́стно произволе́нием, сла́вная, к бу́дущим то́кмо и ве́чнующим.
Приле́жными моли́твами чу́вствия украси́ла еси́ и Ду́ха заря́ми светови́дна была́ еси́ вся́, в телеси́ невеще́ственное житие́ подража́вши.
И веща́ющи, и молча́щи, яви́лася еси́ наказа́ние, неутвержде́ных утвержде́ние, мона́шествующих о́браз, Мела́ние богому́драя; те́мже пое́м тя́.
Богоро́дичен: Облага́яй небеса́ о́блаки хоте́нием повива́ется во́лею, рука́ми Де́вы держи́мь, руки́ мя́ исхища́я борца́.
Конда́к, глас 3.
Де́вства чистоты́ возлю́бльши и обру́чника к благи́м увеща́вши, премно́жество бога́тства расточи́ в пребыва́ние и́ночествующим, Богоблаже́нная, и оби́тели воздви́же. Те́мже в Небе́сная оби́тели всели́ся, помина́й на́с, Мела́ние всечестна́я.
Седа́лен, глас 4.
Боже́ственная повеле́ния соверша́ющи со тща́нием, расточи́вши, раздала́ еси́ тмы́ зла́та твоего́ ни́щим: взе́мши же кре́ст тво́й на ра́мена, Мела́ние, вку́пе с твои́м женихо́м после́довала еси́ ве́рою Христу́, распе́ншемуся пло́тию, еди́ному Бо́гу на́шему.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Воздержа́нием по́хоти плотски́я умертви́вши, жи́знь живу́щих име́ла еси́, все́льшуюся в тя́, всечестна́я; к не́йже, от земли́ преста́вльшися, всели́лася еси́, Ца́рствия небе́снаго наслажда́ющися.
Мно́гия твоя́ тмы́ зла́та разда́вши а́лчущим, вои́стинну сия́ скрыва́еши в сокро́вищах, никогда́же ветша́ющих, во ве́ки же соблюда́ющим тебе́ дово́льное пребыва́ние.
Ми́лования твоего́ бога́тство я́коже река́ бы́сть, напая́ющи вся́кое ни́щих се́рдце, сла́вная, скве́рну отмыва́ющи нищеты́, бога́тство некра́домо исхода́тайствующи тебе́ на небесе́х неистощи́мое.
Богоро́дичен: Похоте́м повину́вся страсте́й, я́коже безслове́сен, слове́сен сы́й, приложи́хся ското́м; но, Сло́во поро́ждшая Присносу́щное, не пре́зри мене́, всегда́ погиба́ющаго.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Нечести́вии не у́зрят сла́вы Твоея́, Христе́, но мы́ Тя́, Единоро́дне, Оте́ческия сла́вы Сия́ние Божества́, от но́щи у́тренююще, воспева́ем Тя́, Человеколю́бче.
Безобра́зныя ви́ды страсте́й до конца́ от души́ острога́вши, честна́я, ша́ром воздержа́ния живонаписа́ла еси́ в не́й безстра́стие и любо́вь нелицеме́рну.
Све́тло, я́ко зерца́ло, бы́вши я́ве, све́тле дарова́ния Ду́ха Боже́ственнаго, сла́вная, восприя́ла еси́ и ве́рныя просвети́ла еси́ све́тлостию жития́ твоего́.
Воздержа́нием погаси́вши страсте́й распале́ние, о́гнь возжгла́ еси́ душе́вный, во все́м житии́ твое́м блиста́ющися и омраче́ния де́монская отража́ющи.
Богоро́дичен: Де́ва роди́ Бо́га Емману́ила во гра́де Вифлее́ме, Еде́м отверза́ющаго, дре́вле ми́ заключе́нный невоздержа́нием сне́ди и ле́стию зми́я.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Немо́кренно жите́йское прешла́ еси́ обурева́ние, направля́ема манове́нием вся́ сло́вом Сотво́ршаго, и в приста́нище спасе́ния, Мела́ние, дости́гла еси́.
И́скрами те́плаго твоего́ е́же к Го́споду раче́ния разжже́нныя стре́лы грехо́вныя вся́ попали́шася, и де́монское злоде́йство до конца́ погубле́но бы́сть.
У́м тво́й, к лу́чшему едине́нием обожа́емь, су́щия к пло́ти любве́ отлучи́ся манове́нием всеси́льным; сего́ ра́ди поще́ния труды́ понесла́ еси́.
Богоро́дичен: Обожа́ет мя́ от Де́вы рожде́йся Госпо́дь, и пелена́ми повива́ется, разреше́ние творя́ мои́х прегреше́ний, и вмеща́ется в верте́п, И́же все́ми невмести́мый.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: С супру́жником Христо́во и́го нося́щи, богоно́сная, обнови́сте моли́тв ра́лом ду́ши и, ни́ву до́брых возде́лавше, наслажда́етеся во ве́ки вы́шния сла́вы.
Я́ко ма́слина, псало́мски в дому́ Бо́жии насажде́на, умаща́еши та́инственно сердца́, преподо́бная, и ли́ца еле́ем боле́зней твои́х ве́рно восхваля́ющих твоя́ по́двиги.
Воздержа́ния ороше́нием угаси́вши страсте́й пе́щи, одожде́нием моли́тв врачева́ний пучи́ны источи́ла еси́, и страсте́й приверже́ния потопля́ющи, Мела́ние, чту́щих тя́.
Богоро́дичен: Руно́ Тя́, рече́ Дави́д, я́ко до́ждь прие́мшу небе́сный, Чи́стая, беззако́ния пото́ки изсуша́ющь и ве́рных напоя́ющь смы́слы, грехо́м пресо́хшия.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Хра́м се́рдце и те́ло Тро́ице Пребоже́ственней соверши́вши, Боже́ственныя возсоздала́ еси́ хра́мы, достосла́вная, в ни́хже де́в чи́ны и мона́шествующих ли́ки совокупи́ла еси́, пою́щия согла́сно и превознося́щия Христа́ во вся́ ве́ки.
Ми́лостынею ми́лость стяжа́ла еси́, расточи́вши, дала́ еси́ убо́гим, пра́вда твоя́ пребыва́ет, ве́чнующи, и е́же от сея́ приобре́тение тебе́ неветша́емое, Мела́ние, богоно́сице преподо́бная. Те́мже тя́ чти́м, я́ко вои́стинну победоно́сицу.
Смы́слом, му́жеством, целому́дрием и боже́ственною пра́вдою блиста́ющи, име́ла еси́ вознося́щее тя́ на высоту́ небе́сную высокотво́рное смире́ние, и́мже низложи́ла еси́, преподо́бная, велича́ваго зми́я: те́м тя́ почита́ем, я́ко и́стинную победоно́сицу.
Богоро́дичен: Страсте́й мя́ смуща́ют треволне́ния, глубина́ отча́яния потопля́ет мя́, спаси́ мя́, Всенепоро́чная Ма́ти, и спасу́ся: Спа́са бо Го́спода родила́ еси́, во я́слех я́ко Младе́нца положе́на, Его́же превозно́сим во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть, Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.
На высоту́ я́ве кра́йняго соверше́нства востекла́ еси́, блаже́нная, и пости́гла еси́ чи́ны безтеле́сных, ко и́стинному жела́нию прибли́жившися, исто́чник благи́х ны́не прия́ла еси́; те́м тя́ вси́ ублажа́ем.
С ли́ки весели́шися по́стников, воздержа́вшися и стра́сти умертви́вши, зри́ши открове́нным лице́м Бо́жию красоту́, ю́же пре́жде явле́ния стяжа́ла еси́ целому́дрием, Мела́ние всеблаже́нная.
Ходи́вши стезе́ю те́сною, простра́ннаго рая́ широты́ дости́гла еси́, иде́же ра́дость пра́зднующих, иде́же дре́во жи́зни е́сть, на́с непреста́нно помина́ющи, чту́щих твое́ успе́ние.
Богоро́дичен: И́же на плеща́х херуви́мов стра́шно носи́мый, на руку́ ны́не седи́т Отрокови́цы Чи́стыя, и пелена́ми повива́ется, разреша́я плени́цы зо́л на́ших, и млеко́м я́ко Младе́нец пита́ется, пита́яй вся́кое дыха́ние.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ, свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.
Страсте́й ѡ҆мраче́нїемъ ѡ҆чернѣ́вша мѧ̀ всю́дꙋ, просвѣти́въ ѡ҆чи́сти свѣтоно́сными моли́твами прпⷣбныѧ твоеѧ̀, чл҃вѣколю́бче, мела́нїи: и҆ сїю̀ чтꙋ́щꙋ, сло́во мѝ вдохнѝ.
Те́плѣ послѣ́довала є҆сѝ, тебє̀ ра́ди во́льное распѧ́тїе претерпѣ́вшемꙋ, на ра́мѣхъ носѧ́щи, всеблаже́ннаѧ, ᲂу҆се́рднѡ крⷭ҇тъ тво́й, и҆ сегѡ̀ сохрани́ла є҆сѝ ѡ҆правда̑нїѧ.
Роди́телей пристра́стїѧ, и҆ пло́ти любосла́стїѧ до конца̀ ᲂу҆клони́ласѧ є҆сѝ, є҆ди́нагѡ вожделѣ́вши рачи́телѧ хрⷭ҇та̀, бг҃омꙋ́драѧ, добро́ты: є҆гѡ́же всѧ̑ жела́ютъ сло́ва причаща́ющїисѧ.
Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆бнищава́етъ бога́тый, менѐ ѡ҆богаща́ѧ бжⷭ҇тво́мъ, ѕлѣ̀ ѡ҆бнища́вшаго невоздержа́нїемъ пе́рвѣе: и҆ безнача́льный, сѐ нача́ло прїе́млетъ, ѿ дв҃ы ражда́емь бг҃оѻтрокови́цы.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Не мꙋ́дростїю, и҆ си́лою, и҆ бога́тствомъ хва́лимсѧ, но тобо́ю, ѻ҆́ч҃ею ѵ҆поста́сною мꙋ́дростїю, хрⷭ҇тѐ, нѣ́сть бо свѧ́тъ, па́че тебє̀, чл҃вѣколю́бче.
Ꙗ҆́же ни́жнихъ ѿстꙋ́пльше жела́нїй, всѐ жела́нїе дала̀ є҆сѝ благоче́стнѡ произволе́нїемъ, сла́внаѧ, къ бꙋ́дꙋщымъ то́кмѡ и҆ вѣ́чнꙋющымъ.
Прилѣ́жными моли́твами чꙋ̑вствїѧ ᲂу҆краси́ла є҆сѝ, и҆ дх҃а зарѧ́ми свѣтови́дна была̀ є҆сѝ всѧ̀, въ тѣлесѝ невеще́ственное житїѐ подража́вши.
И҆ вѣща́ющи и҆ молча́щи ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ наказа́нїе, неꙋтвержде́ныхъ ᲂу҆твержде́нїе, мона́шествꙋющихъ ѻ҆́бразъ, мела́нїе бг҃омꙋ́драѧ. тѣ́мже пое́мъ тѧ̀.
Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆блага́ѧй нб҃са̀ ѻ҆́блаки хотѣ́нїемъ повива́етсѧ во́лею, рꙋка́ми дв҃ы держи́мь, рꙋкѝ мѧ̀ и҆схища́ѧ борца̀.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.
Бжⷭ҇твєннаѧ повелѣ̑нїѧ соверша́ющи со тща́нїемъ, расточи́вши раздала̀ є҆сѝ тмы̑ зла́та твоегѡ̀ ни́щымъ: взе́мши же крⷭ҇тъ тво́й на ра́мена, мела́нїе, вкꙋ́пѣ съ твои́мъ женихо́мъ послѣ́довала є҆сѝ вѣ́рою, хрⷭ҇тꙋ̀ распе́ншемꙋсѧ пло́тїю, є҆ди́номꙋ бг҃ꙋ на́шемꙋ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ на прⷭ҇то́лѣ бжⷭ҇тва̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.
Воздержа́нїемъ по́хѡти плотскі̑ѧ ᲂу҆мертви́вши, жи́знь живꙋ́щихъ и҆мѣ́ла є҆сѝ все́льшꙋюсѧ въ тѧ̀, всечестна́ѧ: къ не́йже ѿ землѝ преста́вльшисѧ всели́ласѧ є҆сѝ, црⷭ҇твїѧ нбⷭ҇нагѡ наслажда́ющисѧ.
Мнѡ́гїѧ твоѧ̑ тмы̑ зла́та разда́вши а҆́лчꙋщымъ, вои́стиннꙋ сїѧ̑ скрыва́еши въ сокро́вищахъ никогда́же ветша́ющихъ во вѣ́ки же соблюда́ющымъ тебѣ̀ дово́льное пребыва́нїе.
Ми́лованїѧ твоегѡ̀ бога́тство ꙗ҆́коже рѣка̀ бы́сть, напаѧ́ющи всѧ́кое ни́щихъ се́рдце, сла́внаѧ, скве́рнꙋ ѿмыва́ющи нищеты̀, бога́тство некра́домо, и҆схода́тайствꙋющи тебѣ̀ на нб҃сѣ́хъ неистощи́мое.
Бг҃оро́диченъ: Похотє́мъ повинꙋ́всѧ страсте́й, ꙗ҆́коже безслове́сенъ, слове́сенъ сы́й, приложи́хсѧ скотѡ́мъ: но сло́во поро́ждшаѧ присносꙋ́щное, не пре́зри менѐ всегда̀ погиба́ющаго.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Нечести́вїи не ᲂу҆́зрѧтъ сла́вы твоеѧ̀, хрⷭ҇тѐ: но мы̀ тѧ̀, є҆диноро́дне, ѻ҆ч҃ескїѧ сла́вы сїѧ́нїе бжⷭ҇тва̀, ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, воспѣва́емъ тѧ̀, чл҃вѣколю́бче.
Без̾ѻбра̑зныѧ ви́ды страсте́й до конца̀ ѿ дꙋшѝ ѡ҆строга́вши, честна́ѧ, ша́ромъ воздержа́нїѧ живонаписа́ла є҆сѝ въ не́й безстра́стїе, и҆ любо́вь нелицемѣ́рнꙋ.
Свѣ́тло ꙗ҆́кѡ зерца́ло бы́вши ꙗ҆́вѣ, свѣ́тлѣ дарова̑нїѧ дх҃а бжⷭ҇твеннагѡ, сла́внаѧ, воспрїѧ́ла є҆сѝ, и҆ вѣ̑рныѧ просвѣти́ла є҆сѝ свѣ́тлостїю житїѧ̀ твоегѡ̀.
Воздержа́нїемъ погаси́вши страсте́й распале́нїе, ѻ҆́гнь возжгла̀ є҆сѝ дꙋше́вный, во все́мъ житїѝ твое́мъ блиста́ющисѧ, и҆ ѡ҆мрачє́нїѧ де́мѡнскаѧ ѿража́ющи.
Бг҃оро́диченъ: Дв҃а родѝ бг҃а є҆мманꙋ́ила во гра́дѣ виѳлее́мѣ, є҆де́мъ ѿверза́ющаго, дре́вле мѝ заключе́нный невоздержа́нїемъ снѣ́ди и҆ ле́стїю ѕмі́ѧ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Немо́креннѡ жите́йское прешла̀ є҆сѝ ѡ҆бꙋрева́нїе, направлѧ́ема манове́нїемъ, всѧ̑ сло́вомъ сотво́ршагѡ, и҆ въ приста́нище спасе́нїѧ, мела́нїе, дости́гла є҆сѝ.
И҆́скрами те́плагѡ твоегѡ̀ є҆́же къ гдⷭ҇ꙋ раче́нїѧ, разжжє́нныѧ стрѣ̑лы грѣхѡ́вныѧ всѧ̑ попали́шасѧ, и҆ де́мѡнское ѕлодѣ́йство до конца̀ погꙋбле́но бы́сть.
Оу҆́мъ тво́й къ лꙋ́чшемꙋ є҆дине́нїемъ ѡ҆божа́емь, сꙋ́щїѧ къ пло́ти любвѐ ѿлꙋчи́сѧ манове́нїемъ всеси́льнымъ: сегѡ̀ ра́ди поще́нїѧ трꙋды̀ понесла̀ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆божа́етъ мѧ̀ ѿ дв҃ы рожде́йсѧ гдⷭ҇ь, и҆ пелена́ми повива́етсѧ, разрѣше́нїе творѧ̀ мои́хъ прегрѣше́нїй: и҆ вмѣща́етсѧ въ верте́пъ, и҆́же всѣ́ми невмѣсти́мый.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Съ сꙋпрꙋ́жникомъ хрⷭ҇то́во и҆́го носѧ́щи, бг҃оно́снаѧ, ѡ҆бнови́сте моли́твъ ра́ломъ дꙋ́шы, и҆ ни́вꙋ до́брыхъ воздѣ́лавше, наслажда́етесѧ во вѣ́ки вы́шнїѧ сла́вы.
Ꙗ҆́кѡ ма́слина ѱало́мски въ домꙋ̀ бж҃їи насажде́на, ᲂу҆маща́еши та́инственнѡ сердца̀, прпⷣбнаѧ, и҆ ли́ца є҆ле́емъ болѣ́зней твои́хъ вѣ́рнѡ восхвалѧ́ющихъ твоѧ̑ по́двиги.
Воздержа́нїѧ ѡ҆роше́нїемъ ᲂу҆гаси́вши страсте́й пє́щи, ѡ҆дожде́нїемъ моли́твъ врачева́нїй пꙋчи̑ны и҆сточи́ла є҆сѝ, и҆ страсте́й привержє́нїѧ потоплѧ́ющи, мела́нїе, чтꙋ́щихъ тѧ̀.
Бг҃оро́диченъ: Рꙋно̀ тѧ̀ речѐ дв҃дъ, ꙗ҆́кѡ до́ждь прїе́мшꙋ нбⷭ҇ный, чⷭ҇таѧ, беззако́нїѧ пото́ки и҆зсꙋша́ющь, и҆ вѣ́рныхъ напоѧ́ющь смы́слы грѣхо́мъ пресо́хшыѧ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки благочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть: тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.
Хра́мъ се́рдце и҆ тѣ́ло трⷪ҇цѣ пребжⷭ҇твеннѣй соверши́вши, бжⷭ҇твєнныѧ возсоздала̀ є҆сѝ хра́мы, достосла́внаѧ, въ ни́хже дѣ́въ чи́ны, и҆ мона́шествꙋющихъ ли́ки совокꙋпи́ла є҆сѝ, пою́щыѧ согла́снѡ, и҆ превозносѧ́щыѧ хрⷭ҇та̀ во всѧ̑ вѣ́ки.
Ми́лостынею ми́лость стѧжа́ла є҆сѝ, расточи́вши дала̀ є҆сѝ ᲂу҆бѡ́гимъ, пра́вда твоѧ̀ пребыва́етъ вѣ́чнꙋющи, и҆ є҆́же ѿ сеѧ̀ приѡбрѣ́тенїе тебѣ̀ неветша́емое, мела́нїе бг҃оно́сице прпⷣбнаѧ. тѣ́мже тѧ̀ чти́мъ, ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ побѣдоно́сицꙋ.
Смы́сломъ, мꙋ́жествомъ, цѣломꙋ́дрїемъ, и҆ бжⷭ҇твенною пра́вдою блиста́ющи, и҆мѣ́ла є҆сѝ возносѧ́щее тѧ̀ на высотꙋ̀ нбⷭ҇нꙋю высокотво́рное смире́нїе, и҆́мже низложи́ла є҆сѝ, прпⷣбнаѧ, велича́ваго ѕмі́ѧ: тѣ́мъ тѧ̀ почита́емъ, ꙗ҆́кѡ и҆́стиннꙋю побѣдоно́сицꙋ.
Бг҃оро́диченъ: Страсте́й мѧ̀ смꙋща́ютъ треволнє́нїѧ, глꙋбина̀ ѿча́ѧнїѧ потоплѧ́етъ мѧ̀, сп҃сѝ мѧ̀, всенепоро́чнаѧ мт҃и, и҆ спасꙋ́сѧ: сп҃са бо гдⷭ҇а родила̀ є҆сѝ, во ꙗ҆́слехъ ꙗ҆́кѡ млⷣнца положе́на, є҆го́же превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ недꙋ́гомъ преслꙋша́нїѧ клѧ́твꙋ всели́ла є҆́сть: ты̀ же, дв҃о бцⷣе, прозѧбе́нїемъ чревоноше́нїѧ, мі́рови благослове́нїе процвѣла̀ є҆сѝ. тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.
На высотꙋ̀ ꙗ҆́вѣ кра́йнѧгѡ соверше́нства востекла̀ є҆сѝ, блаже́ннаѧ, и҆ пости́гла є҆сѝ чи́ны безтѣле́сныхъ: ко и҆́стинномꙋ жела́нїю прибли́жившисѧ, и҆сто́чникъ благи́хъ ны́нѣ прїѧ́ла є҆сѝ: тѣ́мъ тѧ̀ всѝ ᲂу҆блажа́емъ.
Съ ли́ки весели́шисѧ по́стникѡвъ, воздержа́вшисѧ, и҆ стра̑сти ᲂу҆мертви́вши, зри́ши ѿкрове́ннымъ лице́мъ бж҃їю красотꙋ̀, ю҆́же пре́жде ꙗ҆вле́нїѧ стѧжа́ла є҆сѝ цѣломꙋ́дрїемъ, мела́нїе всеблаже́ннаѧ.
Ходи́вши стезе́ю тѣ́сною, простра́ннагѡ раѧ̀ широты̀ дости́гла є҆сѝ, и҆дѣ́же ра́дость пра́зднꙋющихъ, и҆дѣ́же дре́во жи́зни є҆́сть, на́съ непреста́ннѡ помина́ющи, чтꙋ́щихъ твоѐ ᲂу҆спе́нїе.
Бг҃оро́диченъ: И҆́же на плеща́хъ херꙋві́мѡвъ стра́шнѡ носи́мый, на рꙋкꙋ̀ ны́нѣ сѣди́тъ ѻ҆трокови́цы чⷭ҇тыѧ: и҆ пелена́ми повива́етсѧ, разрѣша́ѧ плєни́цы ѕѡ́лъ на́шихъ: и҆ млеко́мъ ꙗ҆́кѡ млⷣнцъ пита́етсѧ, пита́ѧй всѧ́кое дыха́нїе.
Преподобная Мелания, первая из знатных римлянок "с юных лет стремившаяся ко Христу, жаждущая телесной непорочности и уязвленная Божественной любовью", родилась в христианской семье. Родители ее – люди именитые и богатые – видели в дочери наследницу и продолжательницу рода. В четырнадцать лет Мелания против своей воли была выдана замуж за знатного юношу Апиниана. С самого начала совместной жизни святая умоляла супруга жить с ней в непорочности или отпустить незапятнанной и телом и душой. Апиниан отвечал: "Когда по велению Господа мы приобретем двоих детей в наследники своему имуществу, тогда вместе отречемся от мира". Вскоре святая Мелания родила девочку, которую молодые родители посвятили Богу. Продолжая жить в супружестве, Мелания тайно носила власяницу и проводила ночи в молитвах. Вторые роды Мелании были преждевременными и мучительными. Родился мальчик, его крестили, и он сразу отошел ко Господу. Видя страдания своей супруги, блаженный Апиниан просил Бога сохранить жизнь святой Мелании и дал обет провести остаток совместной жизни в непорочности. Выздоровев, святая сняла навсегда свои шелковые одежды. Вскоре умерла их дочь. Между тем родители святых противились их желанию посвятить себя Богу. Только когда отца Мелании постигла смертельная болезнь, он просил у них прощения и напутствовал следовать избранному ими пути, прося о нем молиться. Святые тут же оставили город Рим, и для них началась новая жизнь, целиком посвященная служению Богу. Апиниану было в то время 24 года, а Мелании – 20. Они стали посещать больных, принимать странников, щедро помогать бедным. Обходили тюрьмы, места ссылок и рудники и освобождали несчастных, которые содержались там за долги. Продав имения в Италии и Испании, они щедрой рукой помогали старцам и монастырям, покупая для последних земли в Месопотамии, Сирии, Египте, Финикии и Палестине. На их средства было построено много храмов и больниц. Церкви Запада и Востока получали от них благодеяния. Когда они, покинув родину, отплыли в Африку, во время плавания началась сильная буря. Моряки говорили, что это гнев Божий, но блаженная Мелания сказала, чтобы они предали корабль воле Несущего его. Волны прибили корабль к острову, на котором стоял город, осажденный варварами. Осаждавшие требовали от жителей выкуп, грозя городу уничтожением. Святые внесли нужные деньги и тем спасли от гибели город и его жителей. Прибыв в Африку, они и там оказывали помощь всем нуждающимся. По благословению местных епископов жертвовали на церкви и монастыри. В то же время святая Мелания продолжала смирять плоть свою строгим постом, а душу утверждала непрестанным чтением Слова Божия, переписывая священные книги и раздавая неимущим. Она сама сшила власяницу и, не снимая, носила ее.
В Африке святые пробыли 7 лет, а затем, освободившись, по заповеди Христовой, от всех своих богатств, направились в Иерусалим. По пути, в Александрии, они были приняты святым епископом Кириллом и встретились в храме со святым старцем Несторием, имевшим дар пророчества и исцеления. Старец обратился к ним, утешая и призывая к мужеству, терпению в ожидании Славы Небесной. В Иерусалиме святые роздали бедным оставшееся у них золото и проводили дни свои в нищете и молитве. После недолгого путешествия в Египет, где святые посетили многих отцов-пустынников, святая Мелания затворилась в одинокой келлии на горе Елеонской, лишь изредка видясь со святым Апинианом. Постепенно возле келлии возник монастырь, где собралось до девяноста дев. Святая Мелания по смирению не согласилась быть его игуменией и по-прежнему жила и молилась в одиночестве. В поучениях святая Мелания призывала сестер бодрствовать и молиться, оберегать свои помыслы и возгревать прежде всего любовь к Богу и друг ко другу, соблюдая святую православную веру и чистоту душевную и телесную. Особо увещевала их быть послушными воле Божией. Напоминая слова апостола, советовала соблюдать пост "не с огорчением и не с принуждением: ибо доброхотно дающих любит Бог". В обители ее стараниями была построена молельня и алтарь, где погребли мощи святых: пророка Божия Захарии, святого первомученика Стефана и Сорока святых, принявших муку в Севастии. К этому времени святой Апиниан отошел ко Господу. Святая Мелания погребла мощи блаженного и провела около четырех лет возле этого места в посте и непрестанной молитве.
Святая пожелала построить мужской монастырь на горе Вознесения Христова. Господь благословил ее замысел, послав христолюбца, давшего средства на монастырь. Приняв их с радостью, святая Мелания в один год свершила это великое дело. В воздвигнутом ею монастыре святые мужи стали неустанно возносить молитвы свои Богу в церкви Вознесения Христова. Окончив свои труды, блаженная покинула Иерусалим, отбыв в Константинополь к своему дяде-язычнику в надежде спасти его душу. По дороге она молилась у мощей святого Лаврентия на месте его мученичества и получила доброе предзнаменование. Прибыв в Константинополь, святая нашла там своего дядю в болезни и беседовала с ним. Под влиянием ее бесед больной оставил язычество и умер христианином. В то время многих жителей столицы смущало еретическое учение Нестория. Святая Мелания принимала всех, обращавшихся к ней за вразумлением. Много чудес совершилось по молитвам блаженной. Вернувшись в свой монастырь, угодница Божия почувствовала приближение кончины и объявила об этом пресвитеру и сестрам. В глубокой скорби и слезах выслушали они ее последние наставления. Испросив их молитв и заповедав блюсти себя в чистоте, с радостью и ликованием приобщившись Святых Тайн, кротко и спокойно святая Мелания предала душу свою Господу. Это было в 439 году.
См. также: "Житие преподобной матери нашей Мелании Римляныни" в изложении свт. Димитрия Ростовского.