Канон святой праведной Еввуле, матери святого великомученика Пантелеимона

Припев: Святáя пра́ведная Евву́ло, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 12 апреля (30 марта ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Чти́телие Пантелеи́мона сла́внаго, того́ святу́ю ма́терь пе́сньми почти́м, обои́х вку́пе велича́юще.

К злому́дрию идолослужи́телей не примеша́ющися, Богому́драя Евву́ло, Христа́ возлюби́ла еси́ и Тому́ усе́рдно порабо́тала еси́.

И́стинное чадолю́бие к рожде́нному тобо́ю име́ющи, благоче́стием па́че, не́же млеко́м, того́ воспита́ла еси́, достоблаже́нная.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́, Богороди́тельнице, вы́сшая Го́рних си́л и всея́ тва́ри, возвы́сившая естество́ челове́ческое рождество́м Твои́м.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Твоя́ песносло́вцы, засту́пниче на́ш, ли́к себе́ совоку́пльше, воспева́ем дне́сь достоблаже́нную ма́терь твою́. Моли́твами у́бо ва́шими духо́вно утверди́те ны́.

Словеса́ свята́го Дави́да испо́лнишася на тебе́, пра́ведная Евву́ло: ты́ бо еси́ ма́терь, о святе́м ча́де свое́м веселя́щаяся в Небе́сных селе́ниих.

Я́ко иму́щий дерзнове́ние ко Го́споду, дво́ице свята́я, чту́щия ва́с свобожда́йте от бе́д и ну́жд и ве́чных му́к изба́витися на́м Того́ умоли́те.

Богоро́дичен: Благоле́пная ски́ние Божества́, Мари́е, первозда́нную ле́поту возврати́вшая на́м Вопло́щшимся из Тебе́, неблаголе́пие души́ моея́ претвори́ во благоле́пие.

Седа́лен, гла́с 8:

Ми́лование име́ла еси́, честна́я ма́ти, ко и́скреннему, ве́ру же и́стинную и любо́вь, я́же к Бо́гу, сего́ ра́ди Бо́жия благода́ть в тебе́ предпочи́ла е́сть, ю́же испроси́ и на́м, воспева́ющим тя́.

Богоро́дичен: Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, Влады́чице, Ро́ждшимся от Тебе́ спа́сшиися гре́шнии раби́, Бо́га бо непостижи́мо родила́ еси́, Кро́вию Свое́ю очища́ющаго на́с от вся́каго греха́ и в ра́йское весе́лие приводя́щаго.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Кто́ не похва́лит, о Евву́ло, благоче́стие твое́, ве́ру же и любо́вь ко Христу́ посреде́ идолослужи́телей, и́х же су́етная чти́лища презира́ла еси́.

Я́ко сы́н предо́брый, весели́ши ты́, Пантелеи́моне, ублажа́емую на́ми ма́терь твою́, ея́же почита́ние отно́сится и к тебе́, благотво́рное на́м, обои́х ва́с восхваля́ющим.

Удиви́шася никомиди́йцы, возра́довашася Небожи́телие о му́ченическом боре́нии кра́снаго прозябе́ния твоего́, Евву́ло, его́же увенча́ Христо́с венце́м побе́ды.

Богоро́дичен: Неудо́бь соединя́емая в Себе́ соедини́вшая, е́же пре́жде рождества́, в рождестве́ и по рождестве́ де́вство, в де́встве утверди́ и в чистоте́ соблюди́ ны́, Чи́стая Присноде́во.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусому́жная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

И́стинную любо́вь име́ла еси́ к Бо́гу, Боголюби́вая ма́ти, за́поведи Его́ храня́: се́й бо и́стинно лю́бит Бо́га, и́же за́поведи Его́ соблюда́ет.

Благода́тию спасе́ннии чрез ве́ру, благи́ми де́лы угожда́ти Бо́гови до́лжни есмы́, я́коже угоди́ Тому́ благолюби́вая Евву́ла.

Не оправди́тся пред Бо́гом вся́к живы́й, ты́ же пра́ведна яви́лася еси́ пред Ни́м, приснопа́мятная. Пра́ведную у́бо, тя́ пе́сньми почита́ем.

Богоро́дичен: Кра́сную, и избра́нную, и всечестну́ю разуме́в Тя́, Сы́н Бо́жий Сы́н Тво́й бы́сть. Сы́ны сотвори́ по благода́ти, чту́щия Тя́, Богоневе́сто.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Блаже́нна в христиа́нских жена́х вои́стинну показа́лася еси́, Евву́ло, вели́каго Христо́ва страстоте́рпца ма́терь су́щи, прехва́льная.

Досто́йна еси́ почита́ема бы́ти, ма́ти всечестна́я, я́ко в Боже́ственных повеле́ниях поуча́лася еси́ и си́х при́сная храни́тельница была́ еси́.

Благочести́ва су́щи, и рожде́ннаго тобо́ю, Евву́ло, благоче́стию учи́ла еси́, глаго́лющи: Христо́с бу́ди тебе́, ча́до, Све́т, Пу́ть, И́стина и Живо́т.

Богоро́дичен: Тя́, Госпоже́, жи́зни на́шея предлага́ем Храни́тельницу и Засту́пницу Непобеди́мую: Помо́щница на́м бу́ди, избавля́ющи от бе́д сла́вящих Тя́.

Конда́к, гла́с 3:

Па́мять твоя́, Евву́ло, весели́т чту́щих тя́, ма́терь сла́внаго Пантелеи́мона, с ни́мже Бо́жию Престо́лу предстоя́щи, моли́ся прегреше́ний оставле́ние да́ти на́м.

И́кос:

Достоблаже́нную и святу́ю Евву́лу во гла́се ра́дования ны́не ублажи́м. Сия́ бо, благоче́стие, я́ко щи́т, иму́щи, и́дольскую пре́лесть и сопроти́внаго низложи́ и по кончи́не свое́й пра́ведною душе́ю свое́ю на Небеса́ возлете́, иде́же с Пантелеи́моном Бо́жию Престо́лу предстоя́щи, мо́лится прегреше́ний оставле́ние да́ти на́м.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Не послужи́сте тва́ри, Богому́драя дво́ице, па́че Созда́вшаго, но преще́ние неве́рных и и́долы и́х попра́вше, с весе́лием взыва́ете: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Стре́лы огнено́сныя де́монов ты́ угаси́ла еси́, Евву́ло, огради́вшися ве́рою, смире́нием же твои́м низложи́ла еси́ го́рдаго зми́я, взыва́ющи: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Побе́дных по́честей, я́же прия́ Пантелеи́мон, о́бщница еси́, блаже́нная того́ ма́ти: тобо́ю бо пе́рвее наста́вленный, му́жески подвиза́ся за Христа́ Богому́дрый сы́н тво́й.

Богоро́дичен: Сбытие́ слове́с Твои́х, Влады́чице, испо́лнися: се́ бо ублажа́ют Тя́ вси́ ро́ди, ро́ждшую Спа́са ро́да челове́ческаго, Ему́же о Тебе́ пое́м: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Свети́льник нога́ма свои́ма иму́щи зако́н Госпо́день и све́т стезя́м свои́м, воспи́товала еси́ в то́м сы́на своего́, пою́щи с ни́м: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Я́ко зве́зды, просия́ете све́тлостию благоче́стия, свята́я дво́ице, науча́юще в но́щи неве́рия су́щих пе́ти: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Зря́щи Пантелеи́мона, му́ченическим венце́м укра́шенна, на Небеси́, лику́еши, прехва́льная, и вопие́ши: сра́дуйтеся мне́ вси́, пою́ще: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Я́ко Небе́снаго Царя́ чисте́йший хра́м, Того́ моли́, Де́во, очи́стити ду́ши на́ша и хра́мы себе́ человеколю́бием Свои́м соде́лати, да пое́м: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Ве́руя во Христа́ Бо́га и за́поведи Его́ усе́рдно храня́, благоугоди́ла еси́ Ему́, Боголюби́вая Евву́ло, моли́ у́бо Всеблага́го Влады́ку и на́м благоуго́дным Ему́ бы́ти и спасти́ся душа́м на́шим.

И́же за́поведи Бо́жия сохраня́ет, того́ возлюби́ти обещава́ется Бо́г. В за́поведех Его́ ходи́вшая, возлю́блена еси́ И́м, ма́ти, но моли́ся, да и мы́ возлю́бим Бо́га и возлю́блени бу́дем благоутро́бием Его́.

Чту́щую ва́с, честна́я дво́ице, оби́тель присеща́йте, блаже́ннии, предста́тельством ва́шим избавля́ющи от вся́ких лю́тых обстоя́ний, и грехо́м на́шим испроси́те проще́ние.

Богоро́дичен: А́да Победи́теля ро́ждшая, Того́ моли́, Влады́чице, да изба́вит ны́, гре́шныя, от де́рзости лука́вых де́монов, страстьми́ на́с борю́щих, и да огради́т ми́ром ду́ши на́ша.

Свети́лен:

Све́том Тро́ическим осиява́емая, яви́лася еси́, Евву́ло, я́ко свеща́, све́том Богоразу́мия светя́щая Никомиди́и. Те́мже, светоно́сную твою́ па́мять чту́ще, похва́льными пе́сньми тя́ ублажа́ем.

Богоро́дичен: Две́ре Боже́ственная све́та, Безле́тный Све́т ми́рови возсия́вшая, све́том благода́ти просвети́ ны́ и во све́те Того́ повеле́ний жи́тельствовати укрепи́, да похва́льными пе́сньми Тя́, Богоро́дице, ублажа́ем.

Краткое житие святой Еввулы Никомидийской

Свя­тая Евву­ла, мать ве­ли­ко­му­че­ни­ка Пан­те­ле­и­мо­на (па­мять 27 июля), скон­ча­лась мир­но око­ло 303 го­да ра­нее му­че­ний сво­е­го сы­на.

Полное житие святой Еввулы Никомидийской

Святая Еввула преставилась ко Господу 30 марта около 303 года в г. Никомидии, незадолго до начала масштабных гонений на христиан со стороны императора Диоклетиана, во время которых пострадал и ее сын – великомученик Пантелеимон. В Синаксарии на этот день говорится, что эта дивная и благодатная жена воистину явила, по Писанию «венец честен мужу своему, славу спасения возведший на главу его», «матерь, о чаде своем веселящаяся».

Будучи рожденной в семье христианских родителей и воспитанной в христианском правоверии, она была сопряжена браком с мужем неверным, то есть – язычником, которого звали Евсторгий. Родители надеялись, что таким образом на дочери их исполнятся слова апостольские: «святится муж неверен о жене верне». Итак, браком сочетавшиеся, были они сопряжены телесами, но духом – разделены. Муж приносил со усердием тучные жертвы языческим идолам, жена же – Истинному Богу жертву хвалы и благодарения на всякий час совершала. Когда же стяжала она во утробе долгожданный плод супружества, возблагодарила Господа и боголюбия ради, добродетели преумножила, всецело во дни и в ночи в молитве к Богу простираясь. Провидев скорое свое отшествие из временной жизни, стремилась святая еще от самой утробы посвятить сына своего Богу. Когда же родилось на свет отроча, то муж праведной Еввулы нарек ему имя Панталеон, что означает – по всему подобный льву, в надежде, что сын его станет великим воином.

Еввула воспитывала сына своего в благочестии, поучая его, по мере возможности, о Едином и Истинном Боге. Все поучения свои слагала блаженная матерь не столько в разум, сколько в тайники сердца отрока, надеясь, что когда придет на него благодать Святого Духа, тогда отверзет ему ум к разумению божественных таин и напомнит все сказанное некогда матерью.

Немногим годам прошедшим, приблизилась святая Еввула к смертному одру и призвала сына своего, чтобы дать ему последнее наставление. Облобызав его и благословив, она, плачущи, говорила такие слова: «чадо, чадо мое любезное, вот, телом ко гробу ныне отхожу, душею же не отлучусь от тебя. Молю тебя, свете мой, да ничто в мире сем не отлучит тебя от любви Божией, на небо очи твои возводи, к Богу Единому взирай, памятуй всевидящее око Его, и помощи от Него взыскуй. Тому всем житием своим подражай, Он милостив, щедр и человеколюбив, так и ты милующее стяжи сердце и милосердию во все дни жизни твоей более всего прилежи».

В этой беседе изливающая слезы Еввула исполнилась благодати Божией и стала говорить пророческими словами: «Вижу взором духовным, насколько Господь мне подает, что лютое гонение на Церковь Божию предстоит, яростью и прещением дышащее. Но вижу, что Великий Бог наш чрез тебя, сын мой, злобу диаволову посрамит и уничижит. Ты бо, словно лев, против самого диавола изыдешь, в выю его поперешь, и о имени Господа нашего Иисуса Христа, как о камень сотрешь. О, каковой чести сподобил меня Господь! И откуда мне сие, да нарекусь великомученикова матерь! Се уже ангели пресветлии предстоят и зовут душу мою к сладчайшему Владыке моему. От юности моей возлюбила я Его и хранила заповеди Его». И так сына своего во объятиях держа, просветилась святая велиим светом и душу в руки Божии предала.

По блаженной кончине святой, отрок рос и укреплялся духом. Благодать же Божия, по молитвам матери его охраняла. Памятуя слова матери своей, что она будет присно пребывать рядом с ним, Панталеон старался проводить внимательное житие. Нравом был он кроток и смирен, послушлив и трудолюбив. Не оставил Бог неплодными молитвы рабы своей, но со временем привел Панталеона к одному старцу – священнику по имени Ермолай. Когда начал святой проповедовать ему о Господе нашем Иисусе Христе, взыгралось сердце юноши, узнал бо слова матери своей в старческих глаголах.

Был наречен он прозорливым старцем во святой купели Пантелеимоном, что означает «Всемилостивый». По принятии же святого Крещения и святых Христовых Таин причастия, пребыл Пантелеимон с Ермолаем 7 дней, как от источника, живительную воду словес его принимая, утучняя душу свою к плодоносию духовному по благодати Христовой.

После этого и отца своего Евсторгия ко Господу обратил и ко крещению привел, и вместе с ним идолы сокрушил. Евсторгий же по принятии святого крещения настолько изменился духовно, что сделался как младенец прост, кроток и незлобив. Сего ради и Господь вскоре престави его от временного в вечное житие, с супругою своею праведною Еввулою о чаде своем вечно радоваться. Святой же Пантелеимон много о Христе пострадав и имя Его прославив, окончил подвиг мученичества своего.

Главный подвиг Еввулы — подвиг материнства. Благочестивая мать воспитала безмездного врача, целителя и великомученика Церкви Христовой. Поэтому ее и почитают как покровительницу православных матерей. В тропаре святой Еввуле выражена мысль, что святые дети есть дар Божий святым матерям: «Всерадостное дарование от Бога святым женам — святыя дети».

Особым почитанием святая Еввула пользуется в Русском Пантелеимоновом монастыре, где ей была составлена полиелейная служба еще в XIX в. На ее память — 12 апреля — в монастыре совершается Панагир, т.е. всенощное бдение в течение всей ночи по чину престольного праздника, а если этот день выпадает на будничный день великого поста, то праздник переносится на 4-ю или 5-ю Неделю Св. Четыредесятницы.

В 2003 году в Русской Свято-Пантелеимоновой обители на Афоне был создан храм в честь святой праведной Еввулы, который был освящен 9 ноября того же года тогда еще архиепископом Черновицким и Буковинским (ныне Митрополитом Киевским и всея Украины) Онуфрием. Отошедший ко Господу настоятель Пантелеимонова монастыря старец Иеремия любил говорить, что праведная Еввула является второй после Пресвятой Богородицы матерью насельников Русской святогорской обители.