Канон святой праведной Елисавете матери честного Иоанна Предтечи
Припев: Свята́я пра́ведная Елисаве́то, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 18 сентября (05 сентября ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Сокруши́вшему бра́ни мы́шцею Свое́ю и прове́дшему Изра́иля сквозе́ Чермно́е мо́ре, пои́м Ему́, я́ко Изба́вителю на́шему Бо́гу, я́ко просла́вися.
И́стинную любо́вь име́ла еси́ к Бо́гу, боголюби́вая Елисаве́то, за́поведи Его́ храня́. Се́й бо и́стинно лю́бит Бо́га, и́же за́поведи Его́ соблюда́ет, — боголюби́вую у́бо тя́ хвала́ми возвели́чим.
Благода́тию спасе́ни, доброде́тельми угожда́ти и́мамы Бо́гу, я́коже и Елисаве́ть во все́х за́поведех Госпо́дних ходи́ без поро́ка, ю́же досто́йно пе́сньми да ублажи́м.
Де́йствуяй вся́ во все́х, Бо́же, и в блаже́нной Елисаве́ти всеси́льную ми́лость Твою́ явля́л еси́: о все́х де́лех Твои́х благодаре́ние Тебе́ прино́сим.
Богоро́дичен: Исаа́ка Са́рра ро́ждши непло́ды, ра́довашеся: Тебе́, де́вствующей и ро́ждшей Го́спода Иису́са, па́че ра́доватися подоба́ет, Пречи́стая.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утверди́ся се́рдце мое́ в Го́споде, вознесе́ся ро́г мо́й в Бо́зе мое́м, разшири́шася на враги́ моя́ уста́ моя́, возвесели́хся о спасе́нии Твое́м.
Пра́ведну тя́ с Заха́рием, блаже́нная Елисаве́то, Ду́х Святы́й в Писа́нии нарече́: бе́ста пра́ведна пред Бо́гом, глаго́ля. Месси́я же Пра́вда на́м е́сть от Бо́га, Месси́ею у́бо оправда́на была́ еси́. Кто́ похва́льными пе́сньми тя́ не возвели́чит?
Не оправди́тся пред Го́сподем вся́к живы́й, ты́ же пра́ведна была́ еси́, приснопа́мятная Елисаве́то; Госпо́дь Иису́с освяще́ние все́м е́сть, свя́ту тя́ да восхваля́ет вся́к.
Ди́вен во святы́х, Бо́же, пресла́вными и в блаже́нной Елисаве́ти удиви́лся еси́, пе́снь благода́рственную прино́сим Тебе́, Всеще́дрому.
Богоро́дичен: Непло́ды в ста́рости ро́ждши Са́рра, ма́терь су́щи, ублажа́шеся. Тя́, Ма́терь и Де́ву, Пречи́стая, досто́йно восхвали́ти недоуме́ем.
Седа́лен, гла́с 4:
Воплоти́вшуся уже́ Месси́и, пе́рвую тя́ благове́стницу слы́шим, егда́ к целова́вшей тя́ богоизбра́нной Отрокови́це со у́жасом глаго́лала еси́: отку́ду мне́ се́, да прии́де Ма́ти Го́спода Моего́ ко мне́? Восхваля́юще у́бо тя́, вопие́м: ра́дуйся, зерца́ло, та́йны Бо́жия на́м явля́ющее.
Богоро́дичен: Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, Влады́чице, Сы́ном Твои́м, ро́ждшимся от Тебе́, спа́сшиися гре́шнии раби́, Бо́га бо непостижи́мо родила́ еси́, Кро́вию Свое́ю очища́ющаго на́с от вся́каго греха́ и в ра́йское весе́лие приводя́щаго, Его́же с Тобо́ю восхваля́ем, веселя́щеся.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Проро́к Авваку́м у́мныма очи́ма прови́де, Го́споди, прише́ствие Твое́, те́м и вопия́ше: от ю́га прии́дет Бо́г. Сла́ва си́ле Твое́й, сла́ва снизхожде́нию Твоему́.
Жена́ су́щи Заха́риина, во все́х за́поведех без поро́ка ходи́ла еси́; и́нии же де́вы бы́ша, и еле́я доброде́телей не име́яху: лу́чше зва́ние твое́ па́че де́вства о́нех, вся́к во́зраст да сла́вит тя́.
Па́вел, ве́рных обруча́я Христо́ви, и бра́чных де́вою чи́стою нарече́, глаго́ля: обручи́х ва́с еди́ному Му́жу, де́ву чи́сту; кольми́ па́че, во все́х за́поведех ходи́вшую, тя́ к му́дрым де́вам Бо́г сочета́, богому́драя Елисаве́то, досто́йно у́бо тя́ восхваля́ем.
Я́ко сто́лп о́гненный и о́блак путьше́ствующему к земле́ обетова́нней Изра́илю, та́ко ходи́вшую в за́поведех Госпо́дних дво́ицу, блаже́ннаго Заха́рия и Елисаве́ту, во о́браз богоугожде́ния на́м предъяви́л еси́, Бо́же; неизрече́нное человеколю́бие Твое́ е́сть, Всеси́льный Влады́ко.
Богоро́дичен: Исаа́ка рожде́ние от безча́дныя ма́тере поноше́ние отъя́т и возвели́чи сла́вою, Ро́ждшееся от Тебе́ Свя́то пе́рвейшую сла́ву принесе́ Тебе́, Пречи́стая Де́во и Ма́ти: вся́к земноро́дный да сла́вит Тя́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Го́споди Бо́же на́ш, ми́р да́ждь на́м, Го́споди Бо́же на́ш, стяжи́ ны́, Го́споди, ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы, и́мя Твое́ имену́ем.
Его́же Бо́г а́нгелом у Малахи́и нарече́, глаго́ля: се́ А́з посыла́ю а́нгела Моего́ пред лице́м Твои́м, — сего́ ты́, непло́дная, родила́ еси́, Елисаве́ть, досто́йными у́бо тя́ венча́ем похвала́ми.
Гла́с вопию́щаго Бо́га рожде́нное от тебе́, всечестна́я Елисаве́то, е́сть, те́м, я́ко уста́ Бо́жия, кто́ не восхва́лит тя́?
Я́ко от ка́мене иногда́ непло́дна во́ду лю́дем Твои́м источи́л еси́, Бо́же, та́ко от непло́дныя Елисаве́ти покая́нию пропове́дателя дарова́л еси́: вся́ пресла́вная Твоя́, Всеси́льный Влады́ко.
Богоро́дичен: Сугу́б пло́д — Ио́сифа и Вениами́на, Рахи́ль непло́ды име́, почита́ется плодоро́дием, Ты́ же еди́наго ипоста́сию, сугу́ба естество́м родила́ еси́, Де́во. Неизрече́нная сла́ва Твоя́, Ма́ти Емману́илева!
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Я́ко во́ды морски́я, Человеколю́бче, волна́ми жите́йскими обурева́юся, те́мже, я́ко Ио́на, та́ко вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, благоутро́бне Го́споди.
Во утро́бе твое́й сы́й Иоа́нн, Елисаве́то свята́я, ви́дев Спа́са своего́, и взыгра́ся младе́нец. Блаже́нна су́ть ложесна́ твоя́, я́вльшая младе́нца, позна́вшаго спасе́ние свое́ — Иису́са.
Ду́хом Святы́м укрепля́ема проти́во все́х хоте́ний, сы́на своего́ Иоа́нном именова́ла еси́, преблаже́нная Елисаве́то, вся́к да хва́лит тя́, орга́н Свята́го Ду́ха.
Твоему́ от Де́вы рождеству́ недомы́слимому от непло́дныя Елисаве́ти зача́тие, а́ки подо́бие, яви́л еси́, Бо́же: сла́ва держа́вной прему́дрости Твое́й!
Богоро́дичен: Вениами́н, рожде́нный Рахи́лиею, ма́терь свою́ умертви́ в рожде́нии, рожде́нное от Тебе́ Сло́во — Живо́т е́сть все́м и́стинный: Его́же умоли́, да наде́ющиися На́нь, живо́т и́мамы ве́чный.
Конда́к, гла́с 4:
Я́ко луна́ полна́, све́т пра́вды от мы́сленнаго Со́лнца, Месси́и, прия́ла еси́ и во все́х за́поведех Госпо́дних с Заха́рием ходи́ла еси́, боговозлю́бленная Елисаве́то. Досто́йными у́бо тя́ пе́сньми ублажа́юще, всеще́драго Све́та, просвеща́ющаго все́х, Го́спода велича́ем.
И́кос:
Я́коже на двои́х скрижа́лех иногда́ за́поведи Своя́ изобрази́ Бо́г, та́ко благода́тию Свое́ю ва́с просвети́, блаже́нный Заха́рие со Елисаве́тою, я́ко в за́поведех Его́ ходи́ти ва́м без поро́ка: досто́йне у́бо восхваля́юще ва́с, всеще́драго Све́та, просвеща́ющаго все́х, Го́спода велича́ем.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Халде́йская пе́щь, огне́м распала́емая, ороша́шеся Ду́хом, Бо́жиим предстоя́нием, о́троцы поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Благодари́ти Бо́га учи́ши на́с, богому́драя Елисаве́то, глаго́лющи о рожде́нии твое́м: та́ко ми́ сотвори́ Госпо́дь; Бо́гом науче́нна еси́ учи́тельница.
Его́же а́нгел вну́трь олтаря́ Иоа́нном бы́ти объяви́ Заха́рии, того́ ты́, рожде́ннаго от тебе́, все́м лю́дем, Бо́гом наставля́ема, та́кожде именова́ла еси́: а́нгелом подо́бен язы́к тво́й, приснопа́мятная Елисаве́то.
Я́ко не́бо ма́нною обремени́в Бо́г, о́ную лю́дем в пусты́ни низпусти́, та́ко от блаже́нныя Елисаве́ти Иоа́нна, благода́ти веща́теля, на́м дарова́: ве́лия ми́лость Твоя́ к челове́ком, Бо́же.
Богоро́дичен: Са́рра, ро́ждши Исаа́ка, о́браз Иису́сов, — ра́дость ми́ сотвори́ Госпо́дь, — глаго́лаше; Образова́ннаго Исаа́ком ро́ждшая и де́вствующая, па́че — ра́дуйся, — Всепе́тая Ма́ти Де́во.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́, полага́яй мо́рю преде́л песо́к и содержа́й вся́, Тя́ пое́т со́лнце, Тя́ сла́вит луна́, Тебе́ прино́сит пе́снь вся́ тва́рь, я́ко Соде́телю все́х во ве́ки.
Я́коже о Це́ркви Свое́й рече́ Бо́г: вся́ кра́сная, бли́жняя моя́, и поро́ка не́сть в тебе́, та́ко без поро́ка ты́ еси́, пра́ведная Елисаве́то; Госпо́дь бо Иису́с освяще́ние ве́рным Свои́м е́сть, всю́ кра́сную тя́ велича́ем.
Во все́х за́поведех Госпо́дних ходи́вшую зря́ху тя́ лю́дие, ту́не благода́тию Бо́жиею оправда́нную, достоблаже́нная Елисаве́то: досто́йно у́бо е́сть ми́лость Бо́жию сла́вити в тебе́.
Пе́рвая пропове́дница соверша́емаго та́инства Твоего́ Елисаве́ть бы́сть, Иису́се, егда́ рече́, я́ко Госпо́дь Сы́й и Бо́г, благослове́н Пло́д чре́ва деви́ческаго еси́, де́ло се́ Прему́дрости Твое́й, сла́ва человеколю́бию Твоему́!
Богоро́дичен: Самуи́лово рожде́ние непло́дной ма́тери свое́й сле́зы от о́чию отре́ и ра́дость принесе́; ро́ждшийся от Тебе́ Госпо́дь всему́ ми́ру ра́дость сотвори́. Пе́сньми Тя́ непреста́нно, о Де́во Ма́ти, велича́ем.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Чу́жде ма́терем де́вство, и стра́нно де́вам деторожде́ние; на Тебе́, Богоро́дице, обоя́ устро́ишася. Те́м Тя́, вся́ племена́ земна́я, непреста́нно велича́ем.
Ве́руяй прише́дшаго Месси́ю бы́ти Го́спода своего́ и за́поведи Госпо́дня храня́, благоугоди́ла еси́ Ему́, Елисаве́то. Моли́ у́бо Всеблага́го Влады́ку все́х восхваля́ющих Тя́ спасти́ся душа́м.
И́же за́поведи Бо́жия сохраня́ет, того́ возлюби́ти и яви́тися ему́ обещава́ется Бо́г; в за́поведех Его́ ходи́вшая, те́мже Бо́гом возлю́блена еси́, Елисаве́то, моли́ Всеблага́го о Тезоимени́той, да и возлю́бит Бо́га, и возлю́блена бу́дет благоутро́бием Его́.
И непло́дна, и заматоре́вшая Елисаве́ть, ю́жика Мари́ина, роди́: Ты́ возвели́чил еси́ ми́лость Твою́ с не́ю, Бо́же, от Тебе́ вся́ко дая́ние бла́го, сла́ва неизрече́нным щедро́там Твои́м.
Богоро́дичен: От ю́ности кре́пок явля́яся Сампсо́н, сла́ва непло́дней ма́тери свое́й бы́сть; в ро́ждшемся от Тебе́ Иису́се все́ исполне́ние е́сть Божества́ теле́сне: сла́внейшую Тя́ все́х святы́х велича́ем, Де́во Пречи́стая.
Свети́лен.
Ма́терей непло́дных сла́ва, гре́шником о́браз доброде́телей ты́ была́ еси́, за́поведи Госпо́дня храня́щи, блаже́нная Елисаве́ть: сла́вим бла́гость Бо́жию, на тебе́ явля́емую.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Сокрꙋши́вшемꙋ бра̑ни мы́шцею свое́ю, и҆ прове́дшемꙋ і҆и҃лѧ сквозѣ̀ чермно́е мо́ре, пои́мъ є҆мꙋ̀, ꙗ҆́кѡ и҆зба́вителю на́шемꙋ бг҃ꙋ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
И҆́стиннꙋю любо́вь и҆мѣ́ла є҆сѝ къ бг҃ꙋ бг҃олюби́ваѧ є҆лїсаве́то, за́пѡвѣди є҆гѡ̀ хранѧ̀: се́й бо и҆́стиннѡ лю́битъ бг҃а, и҆́же за́пѡвѣди є҆гѡ̀ соблюда́етъ: бг҃олюби́вꙋю ᲂу҆́бѡ тѧ̀ хвала́ми возвели́чимъ.
Бл҃года́тїю спасе́ни добродѣ́тельми ᲂу҆гожда́ти и҆́мамы бг҃ꙋ, ꙗ҆́коже и҆ є҆лїсаве́ть во всѣ́хъ за́повѣдехъ гдⷭ҇нихъ ходѝ безъ поро́ка, ю҆́же досто́йнѡ пѣ́сньми да ᲂу҆блажи́мъ.
Дѣ́йствꙋѧй всѧ̑ во всѣ́хъ, бж҃е, и҆ въ бл҃же́нной є҆лїсаве́ти всеси́льнꙋю ми́лость твою̀ ꙗ҆влѧ́лъ є҆сѝ, ѡ҆ всѣ́хъ дѣ́лѣхъ твои́хъ благодаре́нїе тебѣ̀ прино́симъ.
Бг҃оро́диченъ: І҆саа́ка са́рра ро́ждши непло́ды ра́довашесѧ: тебѣ̀ дѣ́вствꙋющей и҆ ро́ждшей гдⷭ҇а і҆и҃са па́че ра́доватисѧ подоба́етъ, пречⷭ҇таѧ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Оу҆тверди́сѧ се́рдце моѐ въ гдⷭ҇ѣ, вознесе́сѧ ро́гъ мо́й въ бз҃ѣ мое́мъ, разшири́шасѧ на врагѝ моѧ̑ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, возвесели́хсѧ ѡ҆ спасе́нїи твое́мъ.
Пра́веднꙋ тѧ̀ съ заха́рїемъ бл҃же́ннаѧ є҆лїсаве́то, дх҃ъ ст҃ы́й въ писа́нїи наречѐ: бѣ́ста пра́вєдна предъ бг҃омъ, глаго́лѧ. мессі́а же пра́вда на́мъ є҆́сть ѿ бг҃а, мессі́ею ᲂу҆́бѡ ѡ҆правда́на была̀ є҆сѝ: кто̀ похва́льными пѣ́сньми тѧ̀ не возвели́читъ;
Не ѡ҆правди́тсѧ предъ гдⷭ҇емъ всѧ́къ живы́й: ты́ же пра́ведна была̀ є҆сѝ приснопа́мѧтнаѧ є҆лїсаве́то: гдⷭ҇ь і҆и҃съ ѡ҆свѧще́нїе всѣ̑мъ є҆́сть, свѧ́тꙋ тѧ̀ да восхвалѧ́етъ всѧ́къ.
Ди́венъ во ст҃ы́хъ бж҃е, пресла́вными и҆ въ бл҃же́нной є҆лїсаве́ти ᲂу҆диви́лсѧ є҆сѝ, пѣ́снь благода́рственнꙋю прино́симъ тебѣ̀ всеще́дромꙋ.
Бг҃оро́диченъ: Непло́ды въ ста́рости ро́ждши са́рра, ма́терь сꙋ́щи ᲂу҆блажа́шесѧ, тѧ̀ мт҃рь и҆ дв҃ꙋ, пречⷭ҇таѧ, досто́йнѡ восхвали́ти недоꙋмѣ́емъ.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃:
Воплоти́вшꙋсѧ ᲂу҆жѐ мессі́и, пе́рвꙋю тѧ̀ благовѣ́стницꙋ слы́шимъ, є҆гда̀ къ цѣлова́вшей тѧ̀ бг҃оизбра́нной ѻ҆трокови́цѣ со ᲂу҆́жасомъ глаго́лала є҆сѝ: ѿкꙋ́дꙋ мнѣ̀ сѐ, да прїи́де мт҃и гдⷭ҇а моегѡ̀ ко мнѣ̀; восхвалѧ́юще ᲂу҆́бѡ тѧ̀ вопїе́мъ: ра́дꙋйсѧ, зерца́ло та̑йны бж҃їѧ на́мъ ꙗ҆влѧ́ющее.
Бг҃оро́диченъ: Бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, влⷣчце, сн҃омъ твои́мъ ро́ждшимсѧ ѿ тебє̀ спа́сшїисѧ грѣ́шнїи рабѝ: бг҃а бо непостижи́мѡ родила̀ є҆сѝ, кро́вїю свое́ю ѡ҆чища́ющаго на́съ ѿ всѧ́кагѡ грѣха̀, и҆ въ ра́йское весе́лїе приводѧ́щаго, є҆го́же съ тобо́ю восхвалѧ́емъ веселѧ́щесѧ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Прⷪ҇ро́къ а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆́мныма ѻ҆чи́ма прови́дѣ, гдⷭ҇и, прише́ствїе твоѐ. тѣ́мъ и҆ вопїѧ́ше: ѿ ю҆́га прїи́детъ бг҃ъ. сла́ва си́лѣ твое́й, сла́ва снизхожде́нїю твоемꙋ̀.
Жена̀ сꙋ́щи заха́рїина во всѣ́хъ за́повѣдехъ безъ поро́ка ходи́ла є҆сѝ, и҆́нїи же дѣ̑вы бы́ша, и҆ є҆ле́а добродѣ́телей не и҆мѣ́ѧхꙋ: лꙋ́чше зва́нїе твоѐ па́че дѣ́вства ѻ҆́нѣхъ, всѧ́къ во́зрастъ да сла́витъ тѧ̀.
Па́ѵелъ вѣ́рныхъ ѡ҆брꙋча́ѧ хрⷭ҇то́ви, и҆ бра́чныхъ дѣ́вою чи́стою наречѐ глаго́лѧ: ѡ҆брꙋчи́хъ ва́съ є҆ди́номꙋ мꙋ́жꙋ дѣ́вꙋ чи́стꙋ. кольмѝ па́че во всѣ́хъ за́повѣдехъ ходи́вшꙋю тѧ̀ къ мꙋ̑дрымъ дѣ́вамъ бг҃ъ сочета̀, бг҃омꙋ́драѧ є҆лїсаве́то, досто́йнѡ ᲂу҆́бѡ тѧ̀ восхвалѧ́емъ.
Ꙗ҆́кѡ сто́лпъ ѻ҆́гненный и҆ ѻ҆́блакъ пꙋтьше́ствꙋющемꙋ къ землѣ̀ ѡ҆бѣтова́ннѣй і҆и҃лю, та́кѡ ходи́вшꙋю въ за́повѣдехъ гдⷭ҇нихъ дво́ицꙋ, бл҃же́ннаго заха́рїа и҆ є҆лїсаве́тꙋ, во ѻ҆́бразъ бг҃оꙋгожде́нїѧ на́мъ пред̾ѧви́лъ є҆сѝ бж҃е, неизрече́нное чл҃вѣколю́бїе твоѐ є҆́сть, всеси́льный влⷣко.
Бг҃оро́диченъ: І҆саа́ка рожде́нїе, ѿ безча́дныѧ ма́тере поноше́нїе ѿѧ́тъ и҆ возвели́чи сла́вою: ро́ждшеесѧ ѿ тебє̀ свѧ́то, пе́рвѣйшꙋю сла́вꙋ принесѐ тебѣ̀ пречⷭ҇таѧ дв҃о и҆ мт҃и: всѧ́къ земноро́дный да сла́витъ тѧ̀.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Гдⷭ҇и бж҃е на́шъ, ми́ръ да́ждь на́мъ, гдⷭ҇и бж҃е на́шъ, стѧжи́ ны, гдⷭ҇и, ра́звѣ тебѐ и҆но́гѡ не вѣ́мы, и҆́мѧ твоѐ и҆менꙋ́емъ.
Є҆го́же бг҃ъ а҆́гг҃ломъ ᲂу҆ малахі́и наречѐ, глаго́лѧ: сѐ а҆́зъ посыла́ю а҆́гг҃ла моего̀ предъ лице́мъ твои́мъ, сего̀ ты̀ непло́днаѧ родила̀ є҆сѝ є҆лїсаве́ть: досто́йными ᲂу҆́бѡ тѧ̀ вѣнча́емъ похвала́ми.
Гла́съ вопїю́щагѡ бг҃а, рожде́нное ѿ тебє̀ всечестна́ѧ є҆лїсаве́то є҆́сть, тѣ́мъ ꙗ҆́кѡ ᲂу҆ста̀ бж҃їѧ кто̀ не восхва́литъ тѧ̀;
Ꙗ҆́кѡ ѿ ка́мене и҆ногда̀ непло́дна во́дꙋ лю́демъ твои̑мъ и҆сточи́лъ є҆сѝ, бж҃е, та́кѡ ѿ непло́дныѧ є҆лїсаве́ти покаѧ́нїю проповѣ́дателѧ дарова́лъ є҆сѝ, всѧ̑ пресла̑внаѧ твоѧ̑, всеси́льный влⷣко.
Бг҃оро́диченъ: Сꙋгꙋ́бъ пло́дъ і҆ѡ́сифа и҆ венїами́на рахи́ль непло́ды и҆мѣ̀, почита́етсѧ плодоро́дїемъ: ты́ же є҆ди́наго ѵ҆поста́сїю, сꙋгꙋ́ба є҆стество́мъ родила̀ є҆сѝ дв҃о, неизрече́ннаѧ сла́ва твоѧ̀ мт҃и є҆мманꙋ́илева.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ во́ды морскі̑ѧ, чл҃вѣколю́бче, волна́ми жите́йскими ѡ҆бꙋрева́юсѧ. тѣ́мже ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на, та́кѡ вопїю́ ти: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, бл҃гоꙋтро́бне гдⷭ҇и.
Во ᲂу҆тро́бѣ твое́й сы́й і҆ѡа́ннъ є҆лїсаве́то ст҃а́ѧ, ви́дѣвъ сп҃са своего̀, и҆ взыгра́сѧ младе́нецъ: бл҃же́нна сꙋ́ть ложесна̀ твоѧ̑ ꙗ҆́вльшаѧ младе́нца, позна́вшаго спасе́нїе своѐ і҆и҃са.
Дх҃омъ ст҃ы́мъ ᲂу҆крѣплѧ́ема проти́вѡ всѣ́хъ хотѣ́нїй, сн҃а своего̀ і҆ѡа́нномъ и҆менова́ла є҆сѝ, преблаже́ннаѧ є҆лїсаве́то, всѧ́къ да хва́литъ тѧ̀ ѻ҆рга́нъ ст҃а́гѡ дх҃а.
Твоемꙋ̀ ѿ дв҃ы ржⷭ҇твꙋ̀ недомы́слимомꙋ, ѿ непло́дныѧ є҆лїсаве́ти зача́тїе, а҆́ки подо́бїе ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ, бж҃е: сла́ва держа́вной премꙋ́дрости твое́й.
Бг҃оро́диченъ: Венїами́нъ рожде́нный рахи́лїею, ма́терь свою̀ ᲂу҆мертвѝ въ рожде́нїи: рожде́нное ѿ тебє̀ сло́во живо́тъ є҆́сть всѣ̑мъ и҆́стинный: є҆го́же ᲂу҆молѝ, да надѣ́ющїисѧ на́нь, живо́тъ и҆́мамы вѣ́чный.
Конда́къ, гла́съ д҃:
Ꙗ҆́кѡ лꙋна̀ полна̀, свѣ́тъ пра́вды ѿ мы́сленнагѡ сл҃нца, мессі́и, прїѧ́ла є҆сѝ, и҆ во всѣ́хъ за́повѣдехъ гдⷭ҇нихъ съ заха́рїемъ ходи́ла є҆сѝ бг҃овозлю́бленнаѧ є҆лїсаве́то: досто́йными ᲂу҆́бѡ тѧ̀ пѣ́сньми ᲂу҆блажа́юще, всеще́драго свѣ́та просвѣща́ющаго всѣ́хъ гдⷭ҇а велича́емъ.
І҆́косъ:
Ꙗ҆́коже на двои́хъ скрижа́лѣхъ и҆ногда̀ за́пѡвѣди своѧ̑ и҆з̾ѡбразѝ бг҃ъ: та́кѡ бл҃года́тїю свое́ю ва́съ просвѣтѝ, бл҃же́нный заха́рїе со є҆лїсаве́тою, ꙗ҆́кѡ въ за́повѣдехъ є҆гѡ̀ ходи́ти ва́мъ безъ поро́ка: досто́йнѣ ᲂу҆́бѡ восхвалѧ́юще ва́съ, всеще́драго свѣ́та, просвѣща́ющаго всѣ́хъ гдⷭ҇а велича́емъ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Халде́йскаѧ пе́щь ѻ҆гне́мъ распала́емаѧ, ѡ҆роша́шесѧ дх҃омъ бж҃їимъ предстоѧ́нїемъ, ѻ҆́троцы поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Благодари́ти бг҃а ᲂу҆чи́ши на́съ, бг҃омꙋ́драѧ є҆лїсаве́то, глаго́лющи ѡ҆ рожде́нїи твое́мъ: та́кѡ мѝ сотворѝ гдⷭ҇ь, бг҃омъ наꙋче́нна є҆сѝ ᲂу҆чи́тельница.
Є҆го́же а҆́гг҃лъ внꙋ́трь ѻ҆лтарѧ̀ і҆ѡа́нномъ бы́ти ѡ҆б̾ѧвѝ заха́рїи, того̀ ты̀ рожде́ннаго ѿ тебє̀ всѣ̑мъ лю́демъ, бг҃омъ наставлѧ́ема, та́кожде и҆менова́ла є҆сѝ: а҆́гг҃лѡмъ подо́бенъ ѧ҆зы́къ тво́й, приснопа́мѧтнаѧ є҆лїсаве́то.
Ꙗ҆́кѡ не́бо ма́нною ѡ҆бремени́въ бг҃ъ, ѻ҆́нꙋю лю́демъ въ пꙋсты́ни низпꙋстѝ, та́кѡ ѿ блаже́нныѧ є҆лїсаве́ти і҆ѡа́нна, бл҃года́ти вѣща́телѧ, на́мъ дарова̀: ве́лїѧ ми́лость твоѧ̀ къ человѣ́кѡмъ, бж҃е.
Бг҃оро́диченъ: Са́рра ро́ждши і҆саа́ка, ѻ҆́бразъ і҆и҃совъ, ра́дость мѝ сотворѝ гдⷭ҇ь, глаго́лаше: ѡ҆бразова́ннаго і҆саа́комъ ро́ждшаѧ, и҆ дѣ́вствꙋющаѧ, па́че ра́дꙋйсѧ, всепѣ́таѧ мт҃и дв҃о.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Покрыва́ѧй вода́ми превы́спрєннѧѧ своѧ̑, полага́ѧй мо́рю предѣ́лъ песо́къ, и҆ содержа́й всѧ̑, тѧ̀ пое́тъ со́лнце, тѧ̀ сла́витъ лꙋна̀, тебѣ̀ прино́ситъ пѣ́снь всѧ̀ тва́рь, ꙗ҆́кѡ содѣ́телю всѣ́хъ во вѣ́ки.
Ꙗ҆́коже ѡ҆ цр҃кви свое́й речѐ бг҃ъ: всѧ̀ кра́снаѧ бли́жнѧѧ моѧ̀, и҆ поро́ка нѣ́сть въ тебѣ̀, та́кѡ безъ поро́ка ты̀ є҆сѝ пра́веднаѧ є҆лїсаве́то: гдⷭ҇ь бо і҆и҃съ ѡ҆свѧще́нїе вѣ̑рнымъ свои̑мъ є҆́сть, всю̀ кра́снꙋю тѧ̀ велича́емъ.
Во всѣ́хъ за́повѣдехъ гдⷭ҇нихъ ходи́вшꙋю зрѧ́хꙋ тѧ̀ лю́дїе, тꙋ́не бл҃года́тїю бж҃їею ѡ҆правда́ннꙋю, достобл҃же́ннаѧ є҆лїсаве́то: досто́йнѡ ᲂу҆́бѡ є҆́сть ми́лость бж҃їю сла́вити въ тебѣ̀.
Пе́рваѧ проповѣ́дница соверша́емагѡ та́инства твоегѡ̀ є҆лїсаве́ть бы́сть, і҆и҃се, є҆гда̀ речѐ: ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇ь сы́й и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ пло́дъ чре́ва дв҃и́ческагѡ є҆сѝ, дѣ́ло сѐ премꙋ́дрости твое́й, сла́ва чл҃вѣколю́бїю твоемꙋ̀.
Бг҃оро́диченъ: Самꙋи́лово рожде́нїе непло́дной ма́тери свое́й сле́зы ѿ ѻ҆́чїю ѡ҆трѐ, и҆ ра́дость принесѐ: ро́ждшїйсѧ ѿ тебє̀ гдⷭ҇ь всемꙋ̀ мі́рꙋ ра́дость сотворѝ. пѣ́сньми тѧ̀ непреста́ннѡ, ѽ дв҃о мт҃и, велича́емъ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Чꙋ́жде ма́терємъ дѣ́вство, и҆ стра́нно дѣ́вамъ дѣторожде́нїе, на тебѣ̀, бцⷣе, ѻ҆боѧ̀ ᲂу҆стро́ишасѧ: тѣ́мъ тѧ̀ всѧ̑ племена̀ зємна́ѧ, непреста́ннѡ велича́емъ.
Вѣ́рꙋѧй прише́дшаго мессі́ю бы́ти гдⷭ҇а своего̀, и҆ за́пѡвѣди гдⷭ҇нѧ хранѧ̀, благоꙋгоди́ла є҆сѝ є҆мꙋ̀ є҆лїсаве́то: молѝ ᲂу҆́бѡ всебл҃га́го влⷣкꙋ, всѣ́хъ восхвалѧ́ющихъ тѧ̀, спасти́сѧ дꙋша́мъ.
И҆́же за́пѡвѣди бж҃їѧ сохранѧ́етъ, того̀ возлюби́ти, и҆ ꙗ҆ви́тисѧ є҆мꙋ̀ ѡ҆бѣщава́етсѧ бг҃ъ: въ за́повѣдехъ є҆гѡ̀ ходи́вшаѧ, тѣ́мже бг҃омъ возлю́блена є҆сѝ, є҆лїсаве́то, молѝ всебл҃га́го ѡ҆ тезоимени́той, да и҆ возлю́битъ бг҃а, и҆ возлю́блена бꙋ́детъ бл҃гоꙋтро́бїемъ є҆гѡ̀.
И҆ непло́дна и҆ заматорѣ́вшаѧ є҆лїсаве́ть, ю҆́жика марі́ина, родѝ: ты̀ возвели́чилъ є҆сѝ ми́лость твою̀ съ не́ю, бж҃е, ѿ тебє̀ всѧ́ко даѧ́нїе бла́го, сла́ва неизречє́ннымъ щедро́тамъ твои̑мъ.
Бг҃оро́диченъ: Ѿ ю҆́ности крѣ́покъ ꙗ҆влѧ́ѧсѧ самѱѡ́нъ, сла́ва непло́днѣй ма́тери свое́й бы́сть: въ ро́ждшемсѧ ѿ тебє̀, і҆и҃сѣ, всѐ и҆сполне́нїе є҆́сть бжⷭ҇тва̀ тѣле́снѣ, сла́внѣйшꙋю тѧ̀ всѣ́хъ ст҃ы́хъ велича́емъ, дв҃о пречⷭ҇таѧ.
Свѣти́ленъ.
Ма́терей непло́дныхъ сла́ва, грѣ́шникѡмъ ѻ҆́бразъ добродѣ́телей ты̀ была̀ є҆сѝ, за́пѡвѣди гдⷭ҇нѧ хранѧ́щи бл҃же́ннаѧ є҆лїсаве́ть: сла́вимъ бл҃гость бж҃їю на тебѣ̀ ꙗ҆влѧ́емꙋю.
Жития пророка Захарии и праведной Елисаветы
Святой пророк Захария и святая праведная Елисавета были родителями святого Пророка, Предтечи и Крестителя Господня Иоанна. Они происходили из рода Ааронова: святой Захария, сын Варахии, был священником в Иерусалимском храме, а святая Елисавета была сестрой святой Анны, матери Пресвятой Богородицы. Праведные супруги, "поступая по всем заповедям Господним беспорочно" (Лк.1,5-25), страдали неплодием, что считалось в ветхозаветные времена великим наказанием Божиим. Однажды во время служения в храме святой Захария получил весть от Ангела, что его престарелая жена родит ему сына, который "будет велик пред Господом" (Лк.1,15) и "предъидет пред Ним в духе и силе Илии" (Лк.1,17). Захария усомнился в возможности исполнения этого предсказания и был за маловерие наказан немотой. Когда у праведной Елисаветы родился сын, она по внушению Святого Духа объявила, что назовет младенца Иоанном, хотя раньше в их роду такое имя никому не давали. Спросили праведного Захарию, и он также написал на дощечке имя Иоанн. Тотчас к нему возвратился дар речи, и он, исполнившись Святого Духа, стал пророчествовать о своем сыне как Предтече Господа.
Когда нечестивый царь Ирод услышал от волхвов о родившемся Мессии, он решил избить в Вифлееме и его окрестностях всех младенцев в возрасте до 2-х лет, надеясь, что в их числе будет и родившийся Мессия. Ирод хорошо знал о необычном рождении пророка Иоанна и хотел убить его, опасаясь, что он и есть Царь Иудейский. Но праведная Елисавета укрылась вместе с младенцем в горах. Убийцы повсюду искали Иоанна. Праведная Елисавета, увидев преследователей, со слезами стала молить Бога о спасении, и тотчас расступившаяся гора укрыла ее вместе с младенцем от погони. В эти бедственные дни святой Захария исполнял свою чреду служения в Иерусалимском храме. Воины, посланные Иродом, тщетно пытались узнать у него, где находится его сын. Тогда по повелению Ирода они убили святого пророка, заколов его между жертвенником и алтарем (Мф.23,35). Праведная Елисавета скончалась через 40 дней после своего супруга, а святой Иоанн, хранимый Господом, пребывал в пустыне до дня своего явления израильскому народу.
См. также: "Житие святого пророка Захарии" в изложении свт. Димитрия Ростовского.