Канон святителю Савве I Сербскому (первый)

Припев: Святи́телю, о́тче Са́вво, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 января (12 января ст. ст.); 12 сентября (30 августа ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.

Све́т от Све́та, Христе́ Бо́же, от Отца́ пре́жде ве́к рожде́йся и в нача́ле Сы́й со Отце́м и Ду́хом, мра́к души́ моея́ отгна́в, озари́ у́м мо́й, молю́ся, я́ко да возмогу́ пе́ти Твоего́ уго́дника, Са́вву свяще́ннаго.

А́ще и челове́к еси́, о́тче, естество́м, но а́нгельски на земли́ пожи́л еси́, десна́го из ю́ности пути́ е́мься, целому́дрия рачи́тель бы́в, Ду́ха Свята́го честно́е оби́телище, Са́вво всесвяще́нне, яви́лся еси́.

Возлюби́в му́дрости нача́ло — стра́х Бо́жий и за́поведем Его́ при́сно поуча́яся, дре́во насади́лся еси́ при исхо́дищих во́д духо́вных, от ни́хже, о́тче, напая́емь, пло́д Христу́, Са́вво, прине́слся еси́.

Богоро́дичен: Услы́ша Е́ва прама́ти, Чи́стая: в печа́лех роди́ши ча́да. Ты́ же, Де́во, услы́шала еси́: Госпо́дь с Тобо́ю, ра́дуйся! И ра́дованным гла́сом, Богоневе́сто, печа́ль прама́тере потреби́ла еси́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Презре́в ни́жняя, я́ко попира́емая, и любо́вь роди́телей преоби́дев, пустыннолю́бно Христа́ взыска́л еси́, Его́же мече́м любве́ уязви́в ду́шу твою́, Того́ любя́ и Того́ ища́ ненасыща́емыя красоты́.

О все́х су́щих на земли́ неради́в, звере́й лови́твою у роди́телей испроси́вся, пусты́ню, о́тче, пости́гл еси́, иде́же мно́гим поще́нием, ско́рым же бде́нием и моли́твами душегуби́тельныя зве́ри — стра́сти умертви́л еси́.

Христа́, на́с ра́ди смири́вшагося во́лею до ра́бия о́браза, возлюби́в смире́ние, и́мже высо́к бы́в, го́рдаго смири́л еси́ и во пло́ти мно́гим воздержа́нием Тро́ицы до́м благооби́телен, Са́вво свяще́нне, удосто́ился еси́.

Богоро́дичен: Во ине́х жена́х ма́ти, до́ндеже де́ва, не позна́ся, ни ма́ти по рождестве́ де́вствовати сподо́бися, на Тебе́ же, Де́во Богома́ти, обоя́ сбы́шася. Те́м весе́лием ду́ха воспева́ю: не́сть непоро́чны, па́че Тебе́, Влады́чице.

Седа́лен, гла́с 8.

Па́влово насажде́ние, и Аполло́сово прие́мый напое́ние, и ва́шея ве́ры насажде́ние, и уче́нием напое́ние, вся́ возраща́яй Бо́г прия́л е́сть. Люде́й ва́ших благоче́стия ве́рою, моли́твами ва́шими возрасти́в, умно́жи, от Того́ я́ко ве́рнии раби́ и де́латели разу́мнии трудо́в возме́здия досто́йно прия́ли есте́, Симео́не преподо́бне, Са́вво свяще́нне, богоно́снии отцы́, па́стырие и учи́телие, Первопа́стыря и Учи́теля Христа́ моли́те ста́до ва́ше в ми́ре сохрани́ти и спасти́ ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тва́рь, а́нгельский собо́р и челове́ческий ро́д, освяще́нный хра́ме и раю́ слове́сный, де́вственная похвало́, из Нея́же Бо́г воплоти́ся, и Младе́нец бы́сть, пре́жде ве́к Сы́й Бо́г на́ш: ложесна́ бо Твоя́ престо́л сотвори́ и чре́во Твое́ простра́ннее небе́с соде́ла. О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тва́рь, сла́ва Тебе́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Пою́ Тя, слу́хом бо, Го́споди, услы́шах и ужасо́хся: до мене́ бо и́деши, мене́ ища́, заблу́ждшаго. Те́м мно́гое Твое́ снизхожде́ние, е́же на мя́, прославля́ю, Многоми́лостиве.

А́нгельскому житию́ ревнова́в, влады́чествующа отца́ оста́вив, горы́ Афо́на дости́гл еси́. Отону́дуже поще́нием и моли́твами к мы́сленному Восто́ку, Христу́, восте́кл еси́ и от Того́ со́лнце за́падным возсия́л еси́.

Любому́дрием мо́ре жите́йское испыта́в и позна́в су́етства глубину́, бога́тство и сие́, я́ко гни́ло, отве́ргл еси́, словеса́ же Христо́ва избра́в, в сосу́де се́рдца твоего́ скры́л еси́ и о́ная, я́ко честна́я, изво́лил еси́ храни́ти.

И́же в гора́х тесноживу́щия босы́ми нога́ми обходя́, преподо́бне, и си́х те́плыми хле́бы насыща́я, те́плыя и́х приима́л еси́ моли́твы и от все́х ко Христу́ поуче́ньми восхожде́ния в се́рдцы твое́м полага́л еси́.

Ты́ ро́ждшаго тя́ пло́тию Ду́хом породи́л еси́, увеща́в его́ влады́чество, све́рстницу же и ча́да оста́вити, и́же, я́ко Авраа́м из оте́чества на зе́млю чу́жду, к тебе́, о́тче, в пусты́ню пресе́льник и спо́стник бы́сть.

Богоро́дичен: И́стинно Тя́ се́нь свиде́тельствова, многоразли́чно образу́юща, я́ве показу́ющи воплоще́ннаго из Тебе́ Еди́наго от Тро́ицы, Пречи́стая, неизме́нно, Богома́ти Влады́чице, и ми́р обно́вльша.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвеще́ние во тме́ лежа́щих, спасе́ние отча́янных, Христе́ Спа́се мо́й, к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра, просвети́ мя сия́нием Твои́м, ино́го бо ра́зве Тебе́ Бо́га не зна́ю.

Ра́зума твоего́ ре́вность Предве́дый ви́дев, пе́рваго тя́ па́стыря на за́паде лю́дем Свои́м устро́и, и́мже мы́сленнаго Восто́ка, Того́ вопло́щшася Сло́ва Христа́, пропове́дал еси́, ра́вна же Отцу́ и Ду́ху Свято́му сопресто́льна.

Авситиди́йскаго И́ова нра́вом вои́стинну, о́тче, подо́бяся, до́м тво́й отве́рст име́л еси́ и, язы́ка две́рь па́че ме́да сла́достию а́лчущим спасе́ние отверза́я, ду́ши испо́лнил еси́ слове́с а́нгельския пи́щи.

Зако́ном Боже́ственным после́дуя, законополо́жник яви́лся еси́, архиере́й богоприя́тен, пра́вило изве́стнейшее, наста́вник заблу́ждших, свети́льник всесве́тел, оте́чество твое́ просвеща́я, Са́вво богому́дре.

Богоро́дичен: Упра́ви у́м мо́й, Влады́чице, тружда́ющийся в пучи́не скорбе́й и потопля́емый наше́ствием тлетво́рных страсте́й, мене́ же спаси́, Богоро́дице, к Тебе́ прибега́ющаго, ины́я бо по́мощи, Чи́стая, ра́зве Тебе́, не зна́ю.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.

Мра́ком е́реси покрыва́ема земля́ люде́й твои́х иногда́, ны́не Правосла́вия све́том светле́ется, ве́тхия пре́лести изме́ньшися, но́вый Изра́иль и лю́дие Бо́жии бы́вше, на и́стинный зако́н тобо́ю, богоно́се, наставля́еми.

Апо́стол я́ко, от Христа́ посла́ся и, сло́вом Ева́нгелия науча́я, су́щия в нощи́ неве́дения просвети́л еси́; исцеле́ния же творя́ и чудеса́ ве́лия и си́ми удивля́я, привле́кл еси́ к Нему́ ве́рою люде́й твои́х исполне́ния.

Бо́льших ища́, лу́чшая жела́я, Иерусали́ма у́бо, Еги́пта же и Сина́я доше́д и вся́, та́мо су́щия, в пусты́нях обходя́, оби́льною руко́ю на все́х призира́я, и́хже моли́твами оте́чество твое́, Са́вво, обогати́л еси́.

Богоро́дичен: Обветша́вшия ны́ го́рьким дре́ва пре́жде вкуше́нием и па́дшия поползнове́нием, Пречи́стая, обнови́ла еси́, Зижди́теля ро́ждши, Сло́во Ипоста́сное, Де́во Ма́ти Влады́чице.

Конда́к, гла́с 8.

Я́ко первосвяти́теля вели́каго и апо́столов соо́бщника, Це́рковь прославля́ет тя́ люде́й твои́х, преподо́бне, но я́ко име́я дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу, моли́твами твои́ми от вся́ких на́с бе́д спаса́й, да зове́м ти́: ра́дуйся, о́тче Са́вво богому́дре.

И́кос:

Житие́м, я́ко а́нгел на земли́, о́тче, яви́лся еси́, челове́к бо сы́й естество́м, и безпло́тных чистоте́ уподо́бился еси́. Те́мже и похва́льная удивля́еши на́с зва́ти такова́я: ра́дуйся, отца́ благочести́ва прозябе́ние и ма́тере благогове́йны прижи́тие; ра́дуйся, моли́твами, богода́нне, и да́вшему тя́ измла́да после́довав; ра́дуйся, поще́ния све́тлый ра́сте, чистото́ю благоуха́нне; ра́дуйся, целому́дрия сто́лпе, и́мже вся́кая стра́сть попра́ся; ра́дуйся, смире́нием высо́кий, де́монов горды́ню низложи́вый; ра́дуйся, свети́льниче многосве́тлый, возведы́й ко Христу́ лю́ди твоя́; ра́дуйся, це́рквей воздви́жение и святи́телем освяще́ние; ра́дуйся, сиро́т пита́телю и ни́щим пода́телю благоутро́бный; ра́дуйся, апо́столов равноре́вностне ева́нгельским науче́нием; ра́дуйся, му́чеником сострада́льне стра́нствия хожде́нием; ра́дуйся, чудоде́лателю ди́вных о Бо́зе и ужа́сных чуде́с; ра́дуйся, похвало́ оте́честву твоему́, спаса́й пою́щих тя́. Ра́дуйся, о́тче Са́вво богому́дре.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

Жития́ твоего́ богоуго́дное зря́ исправле́ние, Прове́дец, я́ко все́х Бо́г, избра́в тебе́, сочта́ апо́стольскому ли́ку первосвяти́тель, богоно́се, и благода́тию просвети́ се́рдце твое́; ты́ же лю́ди твоя́ Тому́ просвети́л еси́ вопи́ти: благослове́н Бо́г и препросла́влен.

Ева́нгельских слове́с луча́ми лю́ди твоя́ разу́мно озари́в, от недосто́йнаго в досто́йное изве́л еси́ и изсо́хшая и́х сердца́ злове́рием о Бо́зе ве́рою плодови́та, Са́вво о́тче, возде́лал еси́.

Ми́лостив у́бо и кро́ток, преподо́бен и беззло́бив, ти́х же и уве́тлив яви́лся еси́, я́коже Па́вел, о Христе́ похваля́я, рече́: тако́в на́м подоба́ше Архиере́й. Его́же моли́, Са́вво архиере́ю, в ми́ре сохрани́ти ста́до твое́.

Богоро́дичен: Обновля́ются в Тебе́ зако́ны естества́: вы́ше естества́ бо, естество́м Непости́жнаго Бо́га, Де́во, Емману́ила пресла́вно, Чи́стая, родила́ еси́ в на́ше ве́рных возрожде́ние.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Свещено́сцы душе́ю, све́тлии, па́че сне́га пресия́юще, преподо́бнии о́троцы посреде́ пла́мене не опали́шася: вся́ бо вку́пе, ели́ка под тва́рию, к Бо́жии пе́сни себе́ созыва́юще, с ра́достию поя́ху: по́йте, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Во святы́х почива́ющаго Свята́го Ду́ха благода́тию, Са́вво святи́телю, лю́дем твои́м пропове́дал еси́ Сы́на собезнача́льна Отцу́ и сопресто́льна, Челове́ка бы́вша, челове́ком спасе́ние содева́юща, пою́щим: дела́ вся́, Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

До́бре тече́ние соверши́в, к жела́емому концу́ преста́вился еси́, ра́дуяся. Те́мже светоно́сную твою́ па́мять Це́рковь твоя́, о́тче, соверша́ющи, созыва́ет преподо́бныя па́стыри же и учи́тели, и́же, просвеща́еми, пою́т: дела́ вся́, Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ага́ри ча́дом, пога́ным изма́ильтяном, внегда́ устремля́тися на ста́до твое́ возбрани́, святи́телю, моли́твами твои́ми, я́ко мно́го дерзнове́ние ко Христу́ стяжа́вый, да в ми́ре свяще́нную твою́ па́мять соверша́юще, ра́достно пое́м: дела́ вся́, Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Распя́тие и погребе́ние, и́же от Тебе́ небра́чно, Де́во, про́йде, претерпе́в на́с ра́ди и муче́ние, Его́же страсте́м ревну́юще, преподо́бнии крестови́дно муче́нием поще́ния Тому́, Чи́стая, после́доваша.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва, неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма, я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те, от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося на́с ра́ди, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Укра́шен, о́тче, вои́стинну доброде́тельными дея́нии яви́лся еси́, украси́ся светоно́сная твоя́ па́мять, благода́тными луча́ми на́с просвеща́ющи, в не́йже бе́д и напа́стей изба́витися твои́ми ко Христу́ моли́твами мо́лимся.

Израсти́вшее тя́ Христу́ оте́чество твое́ ра́дуется, и светле́ется Це́рковь Спа́са и Бо́га, це́ла и благоуха́нна иму́щи тя́, и па́мять твою́ дне́сь ра́достно пра́зднует. Е́йже возме́здие возда́в, святи́телю, вся́каго озлобле́ния изба́ви ю́.

Моле́ний и пе́ний гла́сы услы́ши, иера́рше Христо́в, ве́ре же и любви́ вонми́ люде́й твои́х, и, я́ко отечестволю́бец, проти́вися, о́тче, ко гне́вом на́с вою́ющих, и свы́ше покро́в тво́й да́руй хва́лящим тя́.

Богоро́дичен: Исцели́ла еси́ сокруше́ние, Всенепоро́чная, и ве́тхое страда́ние земны́х, Бо́га поро́ждши, Царя́ Христа́, поне́сшаго пло́тию неду́ги на́ша. Те́мже Тя́, вси́ ро́ди, Де́во Влады́чице, ублажа́юще, Богоневе́сто, велича́ем.

Свети́лен:

Свети́льник тя́ многосве́тлый, святи́телю, зна́ем, моли́твы ча́до, пусты́ни воспита́ние, чистоты́ оби́телище, мона́хом спо́стника, ни́щим пита́теля, святи́телем све́тлость. Те́мже тя́, о́тче, ве́рнии, пое́м.

Сла́ва: От Восто́ка мы́сленнаго Со́лнца, Христа́, светоза́рныя лучи́ возсия́вшия и мра́чную страну́ на за́паде люде́й свои́х просвети́вшия све́тлостию слове́с и доброде́тели де́ланием, и ны́не не преста́йте Го́споду моля́щеся и сия́ в ми́ре сохрани́ти, Са́вво и Симео́не, па́мять ва́шу почита́ющих.

Богоро́дичен: Прему́дрость Ипоста́сную, и Пресу́щное Сло́во, и Врача́ все́х ро́ждшая, Всечи́стая Цари́це, гное́ния и я́звы исцели́ ду́ш на́ших и сохраня́й неприкоснове́нны вся́каго нахо́да всегда́ Тя́ моля́щих, Засту́пнице ми́ра.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Грѧди́те, лю́дїе, пои́мъ пѣ́снь хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, раздѣ́льшемꙋ мо́ре, и҆ наста́вльшемꙋ лю́ди, ꙗ҆̀же и҆зведѐ и҆зъ рабо́ты є҆гѵ́петскїѧ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Свѣ́тъ ѿ свѣ́та, хрⷭ҇тѐ бж҃е, ѿ ѻ҆ц҃а̀ пре́жде вѣ̑къ рожде́йсѧ, и҆ въ нача́лѣ сы́й со ѻ҆ц҃е́мъ и҆ дх҃омъ, мра́къ дꙋшѝ моеѧ̀ ѿгна́въ, ѡ҆зарѝ ᲂу҆́мъ мо́й, молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ да возмогꙋ̀ пѣ́ти твоего̀ ᲂу҆го́дника, са́ввꙋ сщ҃е́ннаго.

А҆́ще и҆ человѣ́къ є҆сѝ, ѻ҆́тче, є҆стество́мъ, но а҆́гг҃льски на землѝ пожи́лъ є҆сѝ, десна́гѡ и҆зъ ю҆́ности пꙋтѝ є҆́мьсѧ, цѣломꙋ́дрїѧ рачи́тель бы́въ, дх҃а ст҃а́гѡ честно́е ѻ҆би́телище, са́вво всесвѧще́нне, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ.

Возлюби́въ мꙋ́дрости нача́ло стра́хъ бж҃їй, и҆ за́повѣдемъ є҆гѡ̀ при́снѡ поꙋча́ѧсѧ, дре́во насади́лсѧ є҆сѝ при и҆схо́дищихъ во́дъ дх҃о́вныхъ, ѿ ни́хже, ѻ҆́тче, напаѧ́емь, пло́дъ хрⷭ҇тꙋ̀, са́вво, прине́слсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆слы́ша є҆́ѵа прама́ти, чⷭ҇таѧ: въ печа́лехъ роди́ши ча̑да. Ты́ же, дв҃о, ᲂу҆слы́шала є҆сѝ: гдⷭ҇ь съ тобо́ю, ра́дꙋйсѧ, и҆ ра́дованнымъ гла́сомъ, бг҃оневѣ́сто, печа́ль прама́тере потреби́ла є҆сѝ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: На ка́мени мѧ̀ вѣ́ры ᲂу҆тверди́въ, разшири́лъ є҆сѝ ᲂу҆ста̀ моѧ̑ на врагѝ моѧ̑, возвесели́босѧ дꙋ́хъ мо́й, внегда̀ пѣ́ти: нѣ́сть ст҃ъ, ꙗ҆́коже бг҃ъ на́шъ, и҆ нѣ́сть пра́веденъ, па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Презрѣ́въ ни̑жнѧѧ, ꙗ҆́кѡ попира́ємаѧ, и҆ любо́вь роди́телей преѡби́дѣвъ, пꙋстыннолю́бнѡ хрⷭ҇та̀ взыска́лъ є҆сѝ, є҆гѡ́же мече́мъ любвѐ ᲂу҆ѧзви́въ дꙋ́шꙋ твою̀, того̀ любѧ̀, и҆ тогѡ̀ и҆щѧ̀ ненасыща́емыѧ красоты̀.

Ѡ҆ всѣ́хъ сꙋ́щихъ на землѝ неради́въ, ѕвѣре́й лови́твою ᲂу҆ роди́телей и҆спроси́всѧ, пꙋсты́ню, ѻ҆́тче, пости́глъ є҆сѝ, и҆дѣ́же мно́гимъ поще́нїемъ, ско́рымъ же бдѣ́нїемъ и҆ моли́твами, дꙋшегꙋби́тєльныѧ ѕвѣ́ри, стра̑сти ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ.

Хрⷭ҇та̀ на́съ ра́ди смири́вшагѡсѧ во́лею до ра́бїѧ ѻ҆́браза, возлюби́въ смире́нїе, и҆́мже высо́къ бы́въ, го́рдаго смири́лъ є҆сѝ, и҆ во пло́ти мно́гимъ воздержа́нїемъ трⷪ҇цы до́мъ благоѻби́теленъ, са́вво свѧще́нне, ᲂу҆досто́илсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Во и҆нѣ́хъ жена́хъ ма́ти, до́ндеже дв҃а не позна́сѧ, ни ма́ти по ржⷭ҇твѣ̀ дѣ́вствовати сподо́бисѧ, на тебѣ́ же, дв҃о бг҃ома́ти, ѻ҆боѧ̑ сбы́шасѧ. Тѣ́мъ весе́лїемъ дꙋ́ха воспѣва́ю: нѣ́сть непоро́чны па́че тебє̀, влⷣчце.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Па́ѵлово насажде́нїе, и҆ а҆поллѡ́сово прїе́мый напое́нїе, и҆ ва́шеѧ вѣ́ры насажде́нїе, и҆ ᲂу҆че́нїемъ напое́нїе, всѧ̑ возраща́ѧй бг҃ъ прїѧ́лъ є҆́сть. Люде́й ва́шихъ бл҃гоче́стїѧ вѣ́рою, моли́твами ва́шими возрасти́въ ᲂу҆мно́жи, и҆ ѿ тогѡ̀ ꙗ҆́кѡ вѣ́рнїи рабѝ и҆ дѣ́латели разꙋ́мнїи, трꙋдѡ́въ возмє́здїѧ досто́йнѡ прїѧ́ли є҆стѐ, сѷмеѡ́не преподо́бне, са́вво свѧще́нне, бг҃оно́снїи ѻ҆ц҃ы̀, па́стырїе и҆ ᲂу҆чи́телїе, первопа́стырѧ и҆ ᲂу҆чи́телѧ хрⷭ҇та̀ моли́те, ста́до ва́ше въ ми́рѣ сохрани́ти, и҆ спастѝ дꙋ́шы на́шѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆ тебѣ̀ ра́дꙋетсѧ, бл҃года́тнаѧ, всѧ́каѧ тва́рь, а҆́гг҃льскїй собо́ръ и҆ человѣ́ческїй ро́дъ, ѡ҆сщ҃е́нный хра́ме, и҆ раю̀ слове́сный, дѣ́вственнаѧ похвало̀, и҆зъ неѧ́же бг҃ъ воплоти́сѧ, и҆ млⷣнецъ бы́сть, пре́жде вѣ̑къ сы́й бг҃ъ на́шъ: ложесна́ бо твоѧ̑ престо́лъ сотворѝ, и҆ чре́во твоѐ простра́ннѣе небе́съ содѣ́ла. Ѡ҆ тебѣ̀ ра́дꙋетсѧ, бл҃года́тнаѧ, всѧ́каѧ тва́рь, сла́ва тебѣ̀.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Пою́ тѧ, слꙋ́хомъ бо, гдⷭ҇и, ᲂу҆слы́шахъ и҆ ᲂу҆жасо́хсѧ, до менє́ бо и҆́деши, менѐ и҆щѧ̀ заблꙋ́ждшаго. Тѣ́мъ мно́гое твоѐ снизхожде́нїе, є҆́же на мѧ̀, прославлѧ́ю, многоми́лостиве.

А҆́гг҃льскомꙋ житїю̀ ревнова́въ, влады́чествꙋюща ѻ҆тца̀ ѡ҆ста́вивъ, горы̀ а҆ѳѡ́на дости́глъ є҆сѝ: ѿѻнꙋ́дꙋже поще́нїемъ и҆ моли́твами къ мы́сленномꙋ восто́кꙋ хрⷭ҇тꙋ̀ восте́клъ є҆сѝ, и҆ ѿ тогѡ̀ со́лнце за̑паднымъ возсїѧ́лъ є҆сѝ.

Любомꙋ́дрїемъ мо́ре жите́йское и҆спыта́въ, и҆ позна́въ сꙋ́етства глꙋбинꙋ̀, бога́тство, и҆ сїѐ ꙗ҆́кѡ гни́ло ѿве́рглъ є҆сѝ, словеса́ же хрⷭ҇тѡ́ва и҆збра́въ, въ сосꙋ́дѣ се́рдца твоегѡ̀ скры́лъ є҆сѝ, и҆ ѻ҆́наѧ ꙗ҆́кѡ честна̑ѧ и҆зво́лилъ є҆сѝ храни́ти.

И҆̀же въ гора́хъ тѣсноживꙋ́щыѧ босы́ми нога́ми ѡ҆бходѧ̀, преподо́бне, и҆ си́хъ те́плыми хлѣ̑бы насыща́ѧ, тє́плыѧ и҆́хъ прїима́лъ є҆сѝ моли̑твы и҆ ѿ всѣ́хъ ко хрⷭ҇тꙋ̀ поꙋче́ньми, восхождє́нїѧ въ се́рдцы твое́мъ полага́лъ є҆сѝ.

Ты̀ ро́ждшаго тѧ̀ пло́тїю дх҃омъ породи́лъ є҆сѝ, ᲂу҆вѣща́въ є҆го̀ влады́чество све́рстницꙋ же и҆ ча̑да ѡ҆ста́вити: и҆́же ꙗ҆́кѡ а҆враа́мъ и҆зъ ѻ҆те́чества на зе́млю чꙋ́ждꙋ, къ тебѣ̀, ѻ҆́тче, въ пꙋсты́ню пресе́льникъ и҆ спо́стникъ бы́сть.

Бг҃оро́диченъ: И҆́стиннѡ тѧ̀ сѣ́нь свидѣ́тельствова, многоразли́чнѡ ѡ҆бразꙋ́юща, ꙗ҆́вѣ показꙋ́ющи воплоще́ннаго и҆зъ тебє̀ є҆ди́наго ѿ трⷪ҇цы, пречи́стаѧ, неизмѣ́ннѡ, бг҃ома́ти, влⷣчце, и҆ мі́ръ ѡ҆бно́вльша.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣще́нїе во тмѣ̀ лежа́щихъ, спасе́нїе ѿча́ѧнныхъ, хрⷭ҇тѐ сп҃се мо́й, къ тебѣ̀ ᲂу҆́тренюю, цр҃ю̀ ми́ра, просвѣти́ мѧ сїѧ́нїемъ твои́мъ: и҆но́гѡ бо, ра́звѣ тебє̀, бо́га не зна́ю.

Ра́зꙋма твоегѡ̀ ре́вность предвѣ́дый ви́дѣвъ, пе́рваго тѧ̀ па́стырѧ на за́падѣ лю́демъ свои̑мъ ᲂу҆стро́и, и҆̀мже мы́сленнаго восто́ка, того̀ вопло́щшасѧ сло́ва хрⷭ҇та̀, проповѣ́далъ є҆сѝ, ра́вна же ѻ҆ц҃ꙋ̀, и҆ дх҃ꙋ ст҃о́мꙋ сопресто́льна.

А҆ѵсїтїді́йскагѡ і҆́ѡва нра́вѡмъ вои́стиннꙋ, ѻ҆́тче, подо́бѧсѧ, до́мъ тво́й ѿве́рстъ и҆мѣ́лъ є҆сѝ, и҆ ѧ҆зы́ка две́рь па́че ме́да сла́достїю а҆́лчꙋщымъ спасе́нїе ѿверза́ѧ, дꙋ́шы и҆спо́лнилъ є҆сѝ слове́съ а҆́гг҃льскїѧ пи́щи.

Зако́нѡмъ бжⷭ҇твєннымъ послѣ́дꙋѧ, законополо́жникъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, а҆рхїере́й бг҃опрїѧ́тенъ, пра́вило и҆звѣ́стнѣйшее, наста́вникъ заблꙋ́ждшихъ, свѣти́льникъ всесвѣ́телъ, ѻ҆те́чество твоѐ просвѣща́ѧ, са́вво бг҃омꙋ́дре.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆пра́ви ᲂу҆́мъ мо́й, влⷣчце, трꙋжда́ющїйсѧ въ пꙋчи́нѣ скорбе́й, и҆ потоплѧ́емый наше́ствїемъ тлетво́рныхъ страсте́й: мене́ же спасѝ, бцⷣе, къ тебѣ̀ прибѣга́ющаго, и҆ны́ѧ бо по́мощи, чи́стаѧ, ра́звѣ тебє̀, не зна́ю.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.

Мра́комъ є҆́реси покрыва́ема землѧ̀ люде́й твои́хъ и҆ногда̀ ны́нѣ правосла́вїѧ свѣ́томъ свѣтлѣ́етсѧ, ве́тхїѧ пре́лести и҆змѣ́ншисѧ, но́вый і҆и҃ль, и҆ лю́дїе бж҃їи бы́вше, на и҆́стинный зако́нъ тобо́ю, бг҃оно́се, наставлѧ́еми.

А҆пⷭ҇лъ ꙗ҆́кѡ ѿ хрⷭ҇та̀ посла́сѧ, и҆ сло́вомъ є҆ѵⷢ҇лїа наꙋча́ѧ, сꙋ́щыѧ въ нощѝ невѣ́дѣнїѧ просвѣти́лъ є҆сѝ: и҆сцѣлє́нїѧ же творѧ̀, и҆ чꙋдеса̀ вє́лїѧ, и҆ си́ми ᲂу҆дивлѧ́ѧ, привле́клъ є҆сѝ къ немꙋ̀ вѣ́рою люде́й твои́хъ и҆сполнє́нїѧ.

Бо́льшихъ и҆щѧ̀, лꙋ̑чшаѧ жела́ѧ, і҆ерꙋсали́ма ᲂу҆́бѡ, є҆гѵ́пта же и҆ сїна́ѧ доше́дъ, и҆ всѧ̑ та́мѡ сꙋ́щыѧ въ пꙋсты́нѧхъ ѡ҆бходѧ̀, ѻ҆би́льною рꙋко́ю на всѣ́хъ призира́ѧ, и҆́хже моли́твами ѻ҆те́чество твоѐ, са́вво, ѡ҆богати́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆бветша́вшыѧ ны̀ го́рькимъ дре́ва пре́жде вкꙋше́нїемъ и҆ па́дшыѧ поползнове́нїемъ, пречⷭ҇таѧ, ѡ҆бнови́ла є҆сѝ, зижди́телѧ ро́ждши, сло́во ѵ҆поста́сное, дв҃о мт҃и влⷣчце.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Ꙗ҆́кѡ первосвѧти́телѧ вели́каго и҆ а҆пⷭ҇лѡвъ соѻ́бщника, цр҃ковь прославлѧ́етъ тѧ̀ люде́й твои́хъ, преподо́бне: но ꙗ҆́кѡ и҆мѣ́ѧ дерзнове́нїе ко хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, моли́твами твои́ми ѿ всѧ́кихъ на́съ бѣ́дъ спаса́й, да зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́тче са́вво бг҃омꙋ́дре.

І҆́косъ:

Житїе́мъ ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ на землѝ, ѻ҆́тче, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, человѣ́къ бо сы́й є҆стество́мъ, и҆ безпло́тныхъ чистотѣ̀ ᲂу҆подо́билсѧ є҆сѝ. Тѣ́мже и҆ похва̑льнаѧ ᲂу҆дивлѧ́еши на́съ зва́ти такова̑ѧ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆тца̀ благочести́ва прозѧбе́нїе, и҆ ма́тере благоговѣ́йны прижи́тїе. ра́дꙋйсѧ, моли́твами бг҃ода́нне, и҆ да́вшемꙋ тѧ̀ и҆змла́да послѣ́довавъ. ра́дꙋйсѧ, поще́нїѧ свѣ́тлый ра́сте, чистото́ю бл҃гоꙋха́нне. ра́дꙋйсѧ, цѣломꙋ́дрїѧ сто́лпе, и҆́мже всѧ́каѧ стра́сть попра́сѧ. ра́дꙋйсѧ, смире́нїемъ высо́кїй, де́мѡнѡвъ горды́ню низложи́вый. ра́дꙋйсѧ, свѣти́льниче многосвѣ́тлый, возведы́й ко хрⷭ҇тꙋ̀ лю́ди твоѧ̑. ра́дꙋйсѧ, цр҃квей воздви́женїе и҆ свѧти́телємъ ѡ҆свѧще́нїе. ра́дꙋйсѧ, сиро́тъ пита́телю и҆ ни́щымъ пода́телю благоꙋтро́бный. ра́дꙋйсѧ, а҆пⷭ҇лѡвъ равноре́вностне є҆ѵⷢ҇льскимъ наꙋче́нїемъ. ра́дꙋйсѧ, мꙋ́ченикѡмъ сострада́льне стра́нствїѧ хожде́нїемъ. ра́дꙋйсѧ, чꙋдодѣ́лателю ди́вныхъ ѡ҆ бз҃ѣ и҆ ᲂу҆жа́сныхъ чꙋде́съ. ра́дꙋйсѧ, похвало̀ ѻ҆те́чествꙋ твоемꙋ̀, спаса́й пою́щихъ тѧ̀. ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́тче са́вво бг҃омꙋ́дре.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бг҃опроти́вное велѣ́нїе беззако́ннꙋющагѡ мꙋчи́телѧ, высо́къ пла́мень вознесло̀ є҆́сть: хрⷭ҇то́съ же прострѐ бг҃очести̑вымъ ѻ҆трокѡ́мъ ро́сꙋ дх҃о́внꙋю, сы́й бл҃гослове́нъ и҆ препросла́вленъ.

Житїѧ̀ твоегѡ̀ бг҃оꙋго́дное зрѧ̀ и҆справле́нїе, провѣ́децъ, ꙗ҆́кѡ всѣ́хъ бг҃ъ, и҆збра́въ тебѐ, сочта̀ а҆пⷭ҇льскомꙋ ли́кꙋ первост҃и́тель бг҃оно́се, и҆ бл҃года́тїю просвѣтѝ се́рдце твоѐ: ты́ же лю́ди твоѧ̑ томꙋ̀ просвѣти́лъ є҆сѝ вопи́ти: бл҃гослове́нъ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Є҆ѵⷢ҇льскихъ слове́съ лꙋча́ми лю́ди твоѧ̑ разꙋ́мнѡ ѡ҆зари́въ, ѿ недосто́йнагѡ въ досто́йное и҆зве́лъ є҆сѝ: и҆ и҆зсѡ́хшаѧ и҆́хъ сердца̀ ѕловѣ́рїемъ, ѡ҆ бз҃ѣ вѣ́рою плодови̑та, са́вво ѻ҆́тче, воздѣ́лалъ є҆сѝ.

Ми́лостивъ ᲂу҆́бѡ и҆ кро́токъ, преподо́бенъ, и҆ безѕло́бивъ, ти́хъ же и҆ ᲂу҆вѣ́тливъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́коже па́ѵелъ ѡ҆ хрⷭ҇тѣ̀ похвалѧ́ѧ речѐ: тако́въ на́мъ подоба́ше а҆рхїере́й. є҆го́же молѝ, са́вво а҆рхїере́ю, въ ми́рѣ сохрани́ти ста́до твоѐ.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆бновлѧ́ютсѧ въ тебѣ̀ зако́ны є҆стества̀: вы́ше є҆стества́ бо, є҆стество́мъ непости́жнаго бг҃а, дв҃о, є҆мманꙋ́ила пресла́внѡ, чи́стаѧ, родила̀ є҆сѝ, въ на́ше вѣ́рныхъ возрожде́нїе.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Свѣщено́сцы дꙋше́ю, свѣ́тлїи па́че снѣ́га пресїѧ́юще, прпⷣбнїи ѻ҆́троцы посредѣ̀ пла́мене не ѡ҆пали́шасѧ: всѧ̑ бо вкꙋ́пѣ, є҆ли̑ка подъ тва́рїю, къ бж҃їи пѣ́сни себѣ̀ созыва́юще, съ ра́достїю поѧ́хꙋ: по́йте, дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Во ст҃ы́хъ почива́ющаго ст҃а́гѡ дх҃а бл҃года́тїю, са́вво ст҃и́телю, лю́демъ твои́мъ проповѣ́далъ є҆сѝ, сн҃а собезнача́льна ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ сопресто́льна, чл҃вѣ́ка бы́вша, человѣ́кѡмъ спасе́нїе содѣва́юща пою́щымъ: дѣла̀ всѧ̑, гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

До́брѣ тече́нїе соверши́въ, къ жела́емомꙋ концꙋ̀ преста́вилсѧ є҆сѝ ра́дꙋѧсѧ. тѣ́мже свѣтоно́снꙋю твою̀ па́мѧть це́рковь твоѧ̀, ѻ҆́тче соверша́ющи, созыва́етъ преподѡ́бныѧ па́стыри же и҆ ᲂу҆чи́тели, и҆̀же просвѣща́еми пою́тъ: дѣла̀ всѧ̑, гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

А҆га́ри ча́дѡмъ пога̑нымъ и҆сма́ильтѧнѡмъ, внегда̀ ᲂу҆стремлѧ́тисѧ на ста́до твоѐ, возбранѝ, ст҃и́телю, моли́твами твои́ми, ꙗ҆́кѡ мно́го дерзнове́нїе ко хрⷭ҇тꙋ̀ стѧжа́вый, да въ ми́рѣ сщ҃е́ннꙋю твою̀ па́мѧть соверша́юще, ра́достнѡ пое́мъ: дѣла̀ всѧ̑, гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Распѧ́тїе и҆ погребе́нїе, и҆́же ѿ тебє̀ небра́чнѡ, дв҃о, про́йде, претерпѣ́въ на́съ ра́ди и҆ мꙋче́нїе: є҆гѡ́же стрⷭ҇те́мъ ревнꙋ́юще преподо́бнїи, крⷭ҇тови́днѡ мꙋче́нїемъ поще́нїѧ, томꙋ̀, чⷭ҇таѧ, послѣ́доваша.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ѿ бг҃а бг҃а сло́ва, неизрече́нною мꙋ́дростїю прише́дшаго ѡ҆бнови́ти а҆да́ма, ꙗ҆́дїю въ тлѣ́нїе па́дшаго лю́тѣ, ѿ ст҃ы́ѧ дв҃ы неизрече́ннѡ воплоти́вшагосѧ на́съ ра́ди, вѣ́рнїи, є҆диномꙋ́дреннѡ пѣ́сньми велича́емъ.

Оу҆кра́шенъ, ѻ҆́тче, вои́стиннꙋ добродѣ́тельными дѣѧ̑нїи ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ᲂу҆краси́сѧ свѣтоно́снаѧ твоѧ̀ па́мѧть, бл҃года́тными лꙋча́ми на́съ просвѣща́ющи: въ не́йже бѣ́дъ и҆ напа́стей и҆зба́витисѧ твои́ми ко хрⷭ҇тꙋ̀ мл҃твами, мо́лимсѧ.

И҆зрасти́вшее тѧ̀ хрⷭ҇тꙋ̀ ѻ҆те́чество твоѐ ра́дꙋетсѧ, и҆ свѣтлѣ́етсѧ це́рковь сп҃са и҆ бг҃а, цѣ́ла и҆ благоꙋха́нна и҆мꙋ́щи тѧ̀, и҆ па́мѧть твою̀ дне́сь ра́достнѡ пра́зднꙋетъ: є҆́йже возме́здїе возда́въ, ст҃и́телю, всѧ́кагѡ ѡ҆ѕлобле́нїѧ и҆зба́ви ю҆̀.

Моле́нїй и҆ пѣ́нїй гла́сы ᲂу҆слы́ши, і҆ера́рше хрⷭ҇то́въ, вѣ́рѣ же и҆ любвѝ вонмѝ люде́й твои́хъ: и҆ ꙗ҆́кѡ ѻ҆течестволю́бецъ, проти́висѧ, ѻ҆́тче, ко гнѣ́вѡмъ на́съ вою́ющихъ: и҆ свы́ше покро́въ тво́й да́рꙋй хва́лѧщымъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: И҆сцѣли́ла є҆сѝ сокрꙋше́нїе, всенепоро́чнаѧ, и҆ ве́тхое страда́нїе земны́хъ, бг҃а поро́ждши цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀, поне́сшаго пло́тїю недꙋ́ги на́шѧ. тѣ́мже тѧ̀ всѝ ро́ди, дв҃о влⷣчце, ᲂу҆блажа́юще, бг҃оневѣ́сто, велича́емъ.

Свѣти́ленъ:

Свѣти́льникъ тѧ̀ многосвѣ́тлый, ст҃и́телю, зна́емъ, моли́твы ча́до, пꙋсты́ни воспита́нїе, чистоты̀ ѻ҆би́телище, мона́хѡмъ спо́стника, ни́щымъ пита́телѧ, ст҃и́телємъ свѣ́тлость. тѣ́мже тѧ̀, ѻ҆́тче, вѣ́рнїи пое́мъ.

Сла́ва: Ѿ восто́ка мы́сленнагѡ сл҃нца хрⷭ҇та̀, свѣтоза̑рныѧ лꙋчы̀ возсїѧ́вшыѧ, и҆ мра́чнꙋю странꙋ̀ на за́падѣ люде́й свои́хъ просвѣти́вшыѧ свѣ́тлостїю слове́съ, и҆ добродѣ́тели дѣ́ланїемъ: и҆ ны́нѣ не преста́йте гдⷭ҇ꙋ молѧ́щесѧ, и҆ сїѧ̑ въ ми́рѣ сохрани́ти, са́вво и҆ сѷмеѡ́не, па́мѧть ва́шꙋ почита́ющихъ.

Бг҃оро́диченъ: Премꙋ́дрость ѵ҆поста́снꙋю и҆ пресꙋ́щное сло́во, и҆ врача̀ всѣ́хъ ро́ждшаѧ, всечⷭ҇таѧ цр҃и́це, гноє́нїѧ и҆ ꙗ҆́звы и҆сцѣлѝ дꙋ́шъ на́шихъ, и҆ сохранѧ́й неприкосновє́нны всѧ́кагѡ нахо́да, всегда́ тѧ молѧ́щихъ, застꙋ́пнице мі́ра.

Краткое житие святителя Саввы I, архиепископа Сербского

Свя­ти­тель Сав­ва, воз­люб­лен­ное и лу­че­зар­ное све­ти­ло на серб­ском ду­хов­ном небо­сво­де, ро­дил­ся в бла­го­че­сти­вой се­мье пра­ви­те­лей Нема­ней. Из этой се­мьи про­изо­шло мно­же­ство свя­тых, как еще при жиз­ни свя­ти­те­ля Сав­вы, так и в те­че­ние двух по­сле­ду­ю­щих сто­ле­тий, вклю­чая и его от­ца, пре­по­доб­но­го Си­мео­на Ми­ро­то­чи­во­го (Ве­ли­ко­го жу­па­на Сте­фа­на), его мать, свя­тую Ана­стас­ию (Ан­ну) и его бра­та, пре­по­доб­но­го Сте­фа­на Пер­во­вен­чан­но­го. В воз­расте 17 лет, укло­нив­шись от бра­ка, свя­ти­тель Сав­ва при­нял мо­на­ше­ский по­стриг на Свя­той Го­ре Афон и ско­ро про­явил се­бя как непре­клон­ный во­ин и по­движ­ник Хри­стов. Че­ты­ре го­да спу­стя его отец от­рек­ся от пре­сто­ла Серб­ско­го ко­ролев­ства, по­стриг­ся в мо­на­ха и при­шел на Свя­тую Го­ру, где вме­сте со свя­ти­те­лем Сав­вой ос­но­вал Хи­лан­дар­ский мо­на­стырь. Поз­же свя­ти­тель Сав­ва был на­прав­лен Гос­по­дом об­рат­но в Сер­бию и объ­еди­нил свою смя­тен­ную стра­ну, по­лу­чив от все­лен­ско­го пат­ри­ар­ха ав­то­ке­фа­лию для Серб­ской Церк­ви, спас ее от войн, бу­ше­вав­ших во­круг. Глу­бо­кий пат­ри­от, свя­ти­тель Сав­ва рев­но­вал об ограж­де­нии без­опас­но­сти Сер­бии. При­няв­ший ар­хи­епи­скоп­ский сан с ве­ли­ким при­нуж­де­ни­ем, он был ис­тин­ным ис­их­а­стом. Со­вер­шен­но про­ник­шись уче­ни­ем древ­них от­цов пу­сты­ни, он дал то на­прав­ле­ние ду­хов­ной жиз­ни Сер­бии, ко­то­ро­му она и до­ныне сле­ду­ет. Про­све­ти­тель Сер­бии, свя­ти­тель Сав­ва был ве­ли­ким по­бор­ни­ком пра­во­сла­вия. По смер­ти про­сла­вил­ся мно­го­чис­лен­ны­ми чу­де­са­ми.

Полное житие святителя Саввы I, архиепископа Сербского

Свя­ти­тель Сав­ва, пер­вый ар­хи­епи­скоп Серб­ский, в ми­ру Ро­сти­слав (Рас­т­ко), был сы­ном са­мо­держ­ца Сер­бии Сте­фа­на Нема­ни и Ан­ны, до­че­ри гре­че­ско­го им­пе­ра­то­ра Ро­ма­на. С ран­не­го дет­ства он усерд­но по­се­щал цер­ков­ные служ­бы и пи­тал осо­бую лю­бовь к ино­кам. В сем­на­дца­ти­лет­нем воз­расте, встре­тив рус­ско­го ино­ка со Свя­той Го­ры Афон, Ро­сти­слав тай­но оста­вил от­чий дом и при­был в рус­ский Пан­те­ле­и­мо­нов мо­на­стырь. (По Про­мыс­лу Бо­жию в год рож­де­ния свя­то­го – 1169 – древ­ний мо­на­стырь свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка и це­ли­те­ля Пан­те­ле­и­мо­на был от­дан на веч­ное вла­де­ние рус­ским ино­кам.) Отец его, узнав, что сын на Афоне, сна­ря­дил це­лую дру­жи­ну с вер­ным во­е­во­дой и на­пи­сал пра­ви­те­лю об­ла­сти, ку­да вхо­дил Афон, что, ес­ли ему не вер­нут сы­на, он пой­дет на гре­ков вой­ной. При­быв в мо­на­стырь, во­е­во­да ве­лел глаз не спус­кать с Ро­сти­сла­ва. Во вре­мя ве­чер­не­го бо­го­слу­же­ния, ко­гда упо­ен­ные ви­ном во­и­ны усну­ли, Ро­сти­слав при­нял по­стриг (1186 г.) и по­слал ро­ди­те­лям свою мир­скую одеж­ду, во­ло­сы и пись­мо. Инок Сав­ва су­мел убе­дить сво­их дер­жав­ных ро­ди­те­лей при­нять мо­на­ше­ство. Отец пре­по­доб­но­го (па­мять пре­по­доб­но­го Сте­фа­на, во ино­че­стве Си­мео­на, ца­ря Серб­ско­го, 13 фев­ра­ля) вме­сте с сы­ном под­ви­зал­ся в Ва­то­пед­ской оби­те­ли. На Афоне они об­но­ви­ли серб­ский Хи­лен­дар­ский мо­на­стырь, и эта оби­тель по­лу­чи­ла зва­ние цар­ской став­ро­пи­гии. В Хи­лен­дар­ском мо­на­сты­ре пре­по­доб­ный Сав­ва был по­свя­щен в диа­ко­на и за­тем во пре­сви­те­ра. В Со­лу­ни за свои ино­че­ские по­дви­ги на Свя­той Го­ре пре­по­доб­ный был удо­сто­ен са­на ар­хи­манд­ри­та. В 1219 го­ду в Ни­кее на празд­ник Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы все­лен­ский пат­ри­арх Гер­ман ру­ко­по­ло­жил ар­хи­манд­ри­та Сав­ву в сан ар­хи­епи­ско­па всей Сер­бии. При этом пре­по­доб­ный Сав­ва ис­про­сил у гре­че­ско­го им­пе­ра­то­ра пра­во ищу­ще­му до­сто­ин­ства ар­хи­епи­ско­па быть по­свя­ща­е­мым в Сер­бии со­бо­ром епи­ско­пов, что бы­ло очень важ­но для то­го вре­ме­ни ча­стых войн меж­ду во­сточ­ны­ми и за­пад­ны­ми вла­сти­те­ля­ми. При­быв из Ни­кеи на Свя­тую Го­ру, свя­ти­тель в по­след­ний раз обо­шел все мо­на­сты­ри, по­кло­нил­ся всем церк­вам и, вспо­ми­ная бла­жен­ное жи­тие пу­стын­ных от­цов, в глу­бо­ком со­кру­ше­нии про­стил­ся с по­движ­ни­ка­ми, "ис­хо­дя из Свя­той Го­ры, как бы из неко­е­го Бо­же­ствен­но­го рая". По пу­ти с Афо­на, удру­чен­ный тя­же­стью раз­лу­ки со Свя­той Го­рой, свя­ти­тель ед­ва шел. Толь­ко сло­ва явив­шей­ся свя­то­му во сне Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы – "имея Ме­ня Спо­руч­ни­цею к Ца­рю всех, Сы­ну и Бо­гу Мо­е­му, о сих ли еще скор­бишь?" – выз­во­ли­ли его из уны­ния, пе­ре­ме­нив пе­чаль на ра­дость. В па­мять об этом яв­ле­нии свя­ти­тель за­ка­зал в Со­лу­ни две боль­шие ико­ны Спа­си­те­ля и Бо­жи­ей Ма­те­ри, по­став­лен­ные им в церк­ви Фило­ка­лии.

В Сер­бии де­я­тель­ность пер­во­свя­ти­те­ля по устрой­ству дел Церк­ви и оте­че­ства со­про­вож­да­лась мно­го­чис­лен­ны­ми зна­ме­ни­я­ми и чу­де­са­ми. Во вре­мя ли­тур­гии и все­нощ­ной, ко­гда свя­ти­тель при­хо­дил по­ка­дить над гро­бом сво­е­го от­ца, пре­по­доб­но­го Си­мео­на, свя­тые мо­щи ис­то­ча­ли бла­го­ухан­ное ми­ро.

Ве­дя пе­ре­го­во­ры с вен­гер­ским ко­ро­лем Вла­ди­сла­вом, объ­явив­шим вой­ну Сер­бии, про­слав­лен­ный небес­ны­ми зна­ме­ни­я­ми свя­ти­тель не толь­ко до­ста­вил же­лан­ный мир сво­е­му оте­че­ству, но и при­вел в пра­во­сла­вие вен­гер­ско­го мо­нар­ха. По­ло­жив на­ча­ло ис­то­ри­че­ско­му су­ще­ство­ва­нию са­мо­сто­я­тель­ной Серб­ской Церк­ви, свя­ти­тель Сав­ва спо­соб­ство­вал так­же утвер­жде­нию серб­ской го­судар­ствен­но­сти. Чтобы укре­пить неза­ви­си­мое го­су­дар­ство сер­бов, свя­той ар­хи­епи­скоп Сав­ва вен­чал на цар­ство дер­жав­но­го бра­та Сте­фа­на. По пре­став­ле­нии Сте­фа­на, вен­чав на цар­ство его стар­ше­го сы­на Ра­до­сла­ва, свя­ти­тель Сав­ва от­пра­вил­ся в Свя­тую Зем­лю "со сле­за­ми об­ло­бы­зать свя­той Гроб Хри­стов и страш­ную Гол­го­фу". Вер­нув­шись на ро­ди­ну, свя­ти­тель бла­го­сло­вил и вен­чал на цар­ство Вла­ди­сла­ва и, для боль­ше­го утвер­жде­ния пре­сто­ла серб­ско­го, об­ру­чил его с до­че­рью бол­гар­ско­го кня­зя Аса­на. Свя­той пер­во­свя­ти­тель обо­шел всю зем­лю Серб­скую, ис­пра­вил ино­че­ские уста­вы по об­раз­цу афон­ских и па­ле­стин­ских, по­стро­ил и освя­тил мно­же­ство церк­вей, утвер­ждая пра­во­слав­ных в ве­ре. За­вер­шив свой по­двиг на ро­дине, свя­ти­тель, на­зна­чив сво­им пре­ем­ни­ком иеро­мо­на­ха Ар­се­ния, ру­ко­по­ло­жив его во епи­ско­па и пре­по­дав всем бла­го­сло­ве­ние, от­пра­вил­ся в невоз­врат­ный путь, же­лая "окон­чить дни свои стран­ни­ком в зем­ле чу­жой". Прой­дя всю Па­ле­сти­ну, Си­рию и Пер­сию, Ва­ви­лон, Еги­пет и Ана­то­лию, по­всю­ду по­се­щая свя­тые ме­ста, бе­се­дуя с ве­ли­ки­ми по­движ­ни­ка­ми, со­би­рая свя­щен­ные остан­ки свя­тых, свя­ти­тель окон­чил свое стран­ствие в Тыр­но­ве, в Бол­га­рии, в до­ме род­ствен­ни­ка ца­ря Аса­на, где с ду­хов­ной ра­до­стью пре­дал свою ду­шу Гос­по­ду († 1237). При пе­ре­не­се­нии свя­тых мо­щей свя­ти­те­ля Сав­вы в Сер­бию в 1237 го­ду ис­це­ле­ния бы­ли столь мно­го­чис­лен­ны, что бол­га­ры ста­ли роп­тать на Аса­на, "за­чем он усту­па­ет та­кое со­кро­ви­ще". На ро­дине свя­ти­те­ля его чест­ные мо­щи бы­ли по­ло­же­ны в церк­ви Ми­ле­ше­во, да­руя ис­це­ле­ние всем при­хо­дя­щим с ве­рою. Жи­те­ли Тыр­но­ва про­дол­жа­ли по­лу­чать ис­це­ле­ния от остат­ков гро­ба свя­ти­те­ля, ко­то­рые бла­го­че­сти­вый Асан при­ка­зал со­брать вме­сте и по­ло­жить во вновь со­ору­жен­ную гроб­ни­цу.

На­сле­дие свя­ти­те­ля Сав­вы Серб­ско­го жи­вет в пра­во­слав­ном цер­ков­ном пре­да­нии сла­вян­ских на­ро­дов. С его име­нем свя­за­но пер­вое вве­де­ние Иеру­са­лим­ско­го уста­ва в сла­вян­ских ино­че­ских оби­те­лях, по Ти­пи­ку свя­то­го Сав­вы до­ныне жи­вет Серб­ский Хи­лен­дар­ский мо­на­стырь на Афоне. При­над­ле­жа­щая свя­ти­те­лю ре­дак­ция Корм­чей кни­ги с тол­ко­ва­ни­я­ми Алек­сия Ари­сти­на ста­ла наи­бо­лее рас­про­стра­нен­ной в Рус­ской Церк­ви. В 1270 го­ду мит­ро­по­ли­ту Ки­ев­ско­му Ки­рил­лу был при­слан из Бол­га­рии пер­вый спи­сок Корм­чей свя­то­го Сав­вы. С него бы­ла спи­са­на од­на из древ­ней­ших рус­ских Корм­чих – Ря­зан­ская Корм­чая 1284 го­да. Она, в свою оче­редь, лег­ла в ос­но­ву пе­чат­ной Корм­чей, из­дан­ной в 1653 го­ду и неиз­мен­но с тех пор пе­ре­из­да­вав­шей­ся в Рус­ской Церк­ви. Та­ков вклад свя­ти­те­ля Сав­вы в ка­но­ни­че­скую со­кро­вищ­ни­цу пра­во­сла­вия.


См. так­же: "Жи­тие свя­то­го Сав­вы, ар­хи­епи­ско­па Серб­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.