Канон святителю Никодиму, архиепископу Сербскому, чудотворцу
Припев: Святи́телю, о́тче Никоди́ме, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 24 мая (11 мая ст. ст.); 12 сентября (30 августа ст. ст.)
Глас 1.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.
Сло́во Собезнача́льное, Ду́ха Твоего́ пла́менем согре́й се́рдце мое́ и да́ждь ми́ ро́су благода́ти Твоея́, воспе́ти святи́теля Твоего́, его́же благода́тию и чудесы́ Ты́ просла́вил еси́.
И́же Всеви́дящее О́ко Бо́жие, ви́дев души́ твоея́, о́тче, благоро́дие и чистоту́, от мирска́го смуще́ния изво́дит тя́ ко святе́й Афо́нстей горе́, стра́нствовати устроя́ет, отту́дуже тя́ па́стыря Своему́ ста́ду посыла́ет.
И́же Свои́м проразуме́нием ди́внаго Па́вла на пропове́дание Избра́вый и тебе́, о́тче, избира́ет во святе́й Це́ркви, и сию́ сладча́йшими словесы́ веща́ньми просвети́л еси́, святи́телю богому́дре.
Обре́те свяще́нную твою́ ду́шу сия́ние непристу́пное, очище́нну от страсте́й тиме́ния, те́мже всели́выйся в тя́ Христо́с показа́ тя́, о́тче, свети́льника, науча́юща земны́я концы́.
Богоро́дичен: И́же в Сина́и купина́ богови́дцу Моисе́ю прообразова́ше Твое́ рождество́, Богоро́дице, и́мже стра́сти челове́ческия и служе́ние и́дольское потреби́ся, те́мже Твоего́ Сы́на правосла́вно велича́ем.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Еди́не, ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не́ вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й, одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.
Целому́дрием, и пра́вдою, и му́жеством духо́вным вооружи́лся еси́, я́коже колесни́цею носи́мь к небе́сным селе́нием преше́л еси́, Никоди́ме.
Очи́стил еси́ о́ко свое́ мы́сленное, узре́в бо та́инства духо́вная, я́ко досто́ин, и Бо́жиих тва́рей, святи́телю, и, я́ко пра́ведник, прекра́сное пра́вило свяще́нства показа́лся еси́.
Ве́сь в глубину́ богосло́вия вше́л еси́ и свои́ми уче́нии ста́до свое́ просвети́л еси́, пути́ и́стинному наставля́я и науча́я, преблаже́нне, к любви́ боже́ственней си́х возводя́.
К дея́нию виде́ние, о́тче, приложи́л еси́, те́мже вла́сть церко́вную подае́т ти́ Христо́с, ея́же у́бо смы́сл я́ко таи́нник небе́сный разуме́вый, ве́л еси́ лю́ди твоя́ в Ца́рствие Бо́жие, преблаже́нне о́тче Никоди́ме.
Богоро́дичен: Твоему́ лицу́, Богома́ти Влады́чице, я́ко вои́стину мо́лятся бога́тии лю́дстии: ца́рие бо, багряни́цею и венце́м оде́яннии, с людьми́ свои́ми Твоему́ Сы́ну и Бо́гу Хода́таицу и Моли́твенницу Тя́ почита́ют.
Седа́лен, гла́с 8.
Я́ко река́ прему́дрости, твоя́ уста́, блаже́нне, источа́ют на́м струи́ богосло́вия: мра́к бо неве́дения отгоня́еши и просвеща́еши ду́ши, грехо́м омраче́нныя, от глубины́ отча́яния возводя́ я́, святи́телю, те́мже па́мять твою́ усе́рдно ублажа́ем, Христу́ моли́ся грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.
Па́вла апо́стола боже́ственная уче́ния испо́лнил еси́, святи́телю свяще́ннейший, в себе́ бо стяжа́л еси́ плоды́ духо́вныя: любы́, ра́дость, ми́р, долготерпе́ние, бла́гость, ве́ру, кро́тость, воздержа́ние и смире́ние, с си́ми бо бесо́вская низложи́л еси́ шата́ния.
В мо́ре страсте́й ду́ши челове́ков па́дшия извле́кл еси́ и ко приста́нищу спасе́ния си́х наставля́я, я́ко па́стырь и́стинен и святи́тель богоприя́тен.
Ми́лостынею подо́бяся своему́ Влады́це Христу́, к ни́щим свое́ благоутро́бие просте́рл еси́, оби́димых засту́пник и па́дших исправле́ние и все́м, о́тче, спаси́тельное приста́нище бы́л еси́.
Житие́ твое́, боже́ственною доброде́телию укра́шено, уясня́ет ве́рныя, ра́ка же моще́й твои́х облиста́ет ны́ луче́ю чуде́с, вразумля́я все́х, с ве́рою приступа́ющих к не́й и ве́рно, о́тче, восхваля́ющих тя́.
Богоро́дичен: Добро́ту Тя́ Иа́ковлю, святи́телем сла́ву и хвалу́, Сы́н Тво́й и Бо́г на́ш Засту́пницу от искуше́ний лю́дем Свои́м дарова́л е́сть.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́, и освети́вый Кресто́м Твои́м ми́ра концы́, сердца́ просвети́ све́том Твоего́ богоразу́мия, правосла́вно пою́щих Тя́.
Я́коже Моисе́й вели́кий, преше́л еси́ мо́ре страсте́й и, ве́рою жезла́ опира́яся, я́ко Илия́, на доброде́тель, четвероко́нную колесни́цу, все́л еси́, Никоди́ме свяще́нне.
Петро́ву ре́вность и дерзнове́ние Па́влово стяжа́в, святи́телю, мирска́я оста́вил еси́, я́коже се́нь, преходя́ вся́ смуще́ния, те́мже все́х Влады́ка высоча́йший престо́л Своея́ Це́ркве тебе́ дарова́л е́сть.
Ре́вность боже́ственную име́я, я́ко Илия́ вели́кий, гне́вом дыха́еши на враги́ Креста́ Христо́ва и си́х отгоня́еши, я́коже во́лки хи́щныя, от своего́ ста́да, па́стырю блаже́нне.
Облича́я все́х, изря́дне, безбо́жное еретико́в хуле́ние, свое́ ста́до науча́еши Тро́ицу славосло́вити во Еди́нице и Еди́ном Божестве́.
Богоро́дичен: У́гль, его́же ви́де Иса́ия, от Твои́х ложе́сн происхо́дит, мирски́я грехи́ взыма́я; Его́же моли́, Влады́чице, очи́стити прегреше́ния на́ша.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна, не́сть избавля́яй, вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния, спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.
Напита́л еси́ а́лчущия ду́ши ра́зума, хле́б небе́сный си́м предлага́я — сло́во Бо́жие, вку́пе же и чу́вственный, блаже́нне: я́ко оте́ц ми́лостивый, ни́щим и бога́тым бы́л еси́.
Я́коже друга́го Ио́сифа ве́мы тя́, не Еги́пту житода́теля, но своему́ ста́ду, от Бо́га вруче́нному ти́: А́гнца Бо́жия, за ми́р закла́ннаго, раздробля́я, И́мже пита́ющеся, сы́нове Бо́жии по прича́стии быва́ем.
Прему́дрость вы́шнюю возлюби́в, от нея́же па́че ме́да услади́лся еси́: доброде́тельми бо и ми́лостынями, я́ко багряни́цею, оде́явся, светле́ешися; ца́рствия Се́рбскаго венце́м украше́ный ца́рь и му́ченик Стефа́н, наста́вника тя́ и отца́ духо́внаго прия́л е́сть, о́тче блаже́нне; его́же к вы́шнему Ца́рствию венцено́сна посла́л еси́.
Смире́ния и́го восприе́м, святи́телю, во все́х бо кре́пок боре́ц показа́лся еси́, Никоди́ме, проти́ву спеша́щим ума́лити сла́ву Христо́ву.
Богоро́дичен: Руно́, е́же Гедео́н узре́, наполня́я росо́ю благода́ти всю́ зе́млю, Твое́ чре́во яви́ся, Пречи́стая Влады́чице: росо́ю благода́ти Сы́на Твоего́ ороси́ти тва́рь моли́ся, Богоро́дице.
Конда́к, гла́с 4.
Возше́дый на высоту́ доброде́телей, и́миже Бо́гу прибли́жився, о на́с моли́, преосвяще́нне, любо́вию тя́ сла́вящих, я́ко па́стыря и учи́теля.
И́кос:
Вели́кия доброде́тели исправле́ния показа́л еси́ на́м, святи́телю, милосе́рд же бу́ди на́м, от усе́рдия ма́лое тебе́ благодаре́ние принося́щим: я́ко чадолюби́вый оте́ц, на́шу не́мощь проще́нию сподобля́я, зане́ име́еши дерзнове́ние ве́лие ко Го́споду; сего́ ра́ди и мы́, ча́да твоя́, ублажа́ем па́мять твою́, я́ко и́стиннаго па́стыря и учи́теля.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь, разсмотря́ем, ве́рнии, я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.
Се́ повеству́ет я́ко вои́стинну твое́ усе́рдие, к Бо́гу бы́вшее, и теплоту́ ве́ры честны́й хра́м, его́же во сла́ву Живонача́льныя Тро́ицы созда́л еси́ и Тоя́ уго́днику, добропобе́дному му́ченику Дими́трию, с ни́мже Христо́вы сла́вы насле́дник яви́лся еси́, Никоди́ме блаже́нне.
Па́стырским жезло́м, свя́те, упа́сл еси́ от Бо́га вруче́нное тебе́ ста́до, си́х приводя́ к па́житем живоно́сным, от волко́в мы́сленных те́х сохраня́я.
Все́ свое́ жела́ние к боже́ственней во́ле покори́л еси́ и все́м вся́ бы́л еси́, да Христо́ву Це́рковь соблюде́ши, себе́ сама́го о́браз предлага́я.
Духодви́жно богодухнове́нный язы́к тво́й собо́рную Це́рковь и ста́до твое́ просвети́л е́сть боже́ственными уче́нии, сего́ ра́ди вопие́м: Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Де́вственно трие́ о́троцы, Де́во Пречи́стая, проидо́ша пла́мень седмочи́сленно, Твое́ прообразу́юще рождество́, те́м мо́лим Тя́, Влады́чице: угаси́ пла́мень страсте́й серде́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Я́ко фи́никс доброра́сленный, процве́л еси́ и, я́коже кри́н, благоуха́еши на́ша ли́ца, о́тче, предлага́я на́м доброде́тели твоя́, и́миже наслажда́ющеся, душе́ю просвеща́емся.
И́же к Бо́гу твоего́ отше́ствия па́мять сотворя́ем, мы́, вси́ ча́да твоя́, к Бо́гу тя́, о́тче, предлага́я те́пла моли́твенника: чи́сте бо зри́ши Святу́ю Тро́ицу, Ю́же о на́с моли́ непреста́нно.
Я́ко досто́ин святи́тель, архиере́ом же нача́льник и украше́ние, преходя́ к Вы́шним селе́нием, ми́р и благослове́ние ста́ду своему́ дарова́л еси́.
Све́т мы́сленный в тя́ всели́ся, о́тче, свещу́ тя́ неугаси́му ста́ду твоему́ и всему́ ми́ру поста́ви, Еди́наго Све́та пою́ще, Трисо́лнечнаго Божества́, Его́же превозно́сим во ве́ки.
Богоро́дичен: Дании́л Тя́ ви́де го́ру ве́лию, от нея́же отто́ржеся ка́мень кроме́ ру́к, Пречи́стая, Сло́во Бо́жие, И́же порази́ вся́ и́доли; те́мже мо́лим Тя́: не забу́ди на́с, Влады́чице.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная; и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.
С весе́лием а́нгельстии чи́нове твою́ ду́шу прено́сят в страну́ живы́х и в зе́млю кро́тких, те́ло же твое́ всеосвяще́нное все́х Влады́ка Вседержи́тель благоуха́нием обогати́л е́сть.
Ра́ку моще́й твои́х, преблаже́нне, собо́ри ве́рных обстоя́т, и, зря́ще да́нную тебе́ благода́ть от Бо́га, Тро́ицу Святу́ю прославля́ем, душе́вных и теле́сных страсте́й исцеле́ния прие́млюще.
Я́ко на земли́ до́бре подвиза́вшася и от Бо́га венча́нна моли́твенника тя́ к Нему́ предлага́ем, я́ко име́я дерзнове́ние, непреста́нно моли́ся о и́же ве́рою и любо́вию почита́ющих и воспева́ющих святу́ю па́мять твою́, изба́витися на́м от напа́стей, и бе́д, и осужде́ния.
Таи́нниче небе́сныя иера́рхии, Святе́й ты́ ны́не Тро́ице предстоя́ с ли́ки а́нгельскими, апо́стол, проро́к, му́ченик же, пра́ведник и патриа́рхов, помяни́ на́с, воспева́ющих свяще́нную па́мять твою́, Никоди́ме.
Богоро́дичен: По проро́честву Твоему́, Богома́ти Чи́стая, Сы́н Тво́й и Бо́г на́ш сотвори́ с Тобо́ю вели́чия, Си́льный, Де́вою Тя́ по рождестве́ показа́ и на́м Засту́пницу яви́ Тя́, те́мже Тя́, вси́ ро́ды, велича́ем.
Свети́лен.
Светоно́сна, я́ко у́тро, возсия́ на́м му́драго святи́теля па́мять, ду́ши благочести́вых веселя́щая. Воспое́м же изве́дшаго све́т из тмы́, Христа́ Бо́га на́шего, Ему́же покланя́емся со Отце́м и Ду́хом Святы́м.
Святитель Никодим, архиепископ Сербский, одаренный церковный писатель и ученый богослов, подобно многим сербским архиереям первоначально подвизался на Святой Горе Афон и был пострижеником, а затем и игуменом (1312–1316 гг.) монастыря Хиландар. Хиландарский иеромонах Гервасий пишет о святом, что он был родом «из западной страны, земли Рашской, зовущейся Сербской».
По смерти Сербского архиепископа Саввы III святитель Никодим был избран архиепископом «всея Сербския и Поморския земли» и в 1317 году взошел на предстоятельский престол.
Святителю принадлежит перевод с греческого на сербский язык устава св. Саввы Освященного. Им же внесены в синаксарь даты упокоения сербских правителей и архиепископов для совершения заупокойных поминовений или праздничных богослужений, если они прославлены в лике святых. В своем переводе Иерусалимского типика Никодим напоминает, что еще святитель Савва Сербский хотел, чтобы его церкви устраивались по подобию иерусалимских храмов и Лавры Саввы Освященного. В предисловии к этому труду он говорит: «Всемогущий Бог, знающий немощь нашу, подает силу духовную, если мы первыми сами покажем труд». В одном примечании, относящемся к 1319 году, святой указывает, что берется за перевод типика, исполняя завещание самого свт. Саввы, и заключает свое наставление следующими словами: «Молю тех, кто придет после меня, завершить то, что осталось незавершенным ради моей кратковременной жизни».
Еще будучи игуменом Хиландара, блаженный Никодим по желанию королей Милутина и Драгутина и всего собора Сербской земли отправился в Константинополь к патриарху Никону и императору Андронику для того, чтобы способствовать примирению враждующих братьев. Святитель в сане архиепископа стоял во главе посольства Хиландарского монастыря, прибывшего в Сербию просить короля Милутина о прощении и возвращении из ссылки его сына – Стефана Дечанского. Об этом сообщает церковный писатель архиепископ Даниил II, тоже принимавший участие в деле примирения. «А сей преосвященный, – пишет он о святом Никодиме, – воистину имел дерзновение… приступив к нему, начал говорить сладкие и благоразумные слова, которыми возможно было великий гнев его ярости обернуть на кротость, что и произошло».
6 января 1321 года свт. Никодим короновал Стефана Уроша III Дечанского королевской короной. Георгий Цамблак так пишет об этом событии: «И встретил его святительствовавший в ту пору тогдашний архиепископ, званный Никодим… с великой радостью и царскими почестями. И когда они были в храме, архиерей, взяв руками корону царства, венчал ей главу его, явив его как совершенного царя…».
Святитель Никодим был ктитором храма св. Димитрия в Печской патриархии и храма свт. Саввы Сербского у Лизицы. Он восстановил монастырь Жичу и особо позаботился о келлии святого Саввы в Корее на Афоне. Святитель оставил завещание о том, чтобы сербские архиепископы доставляли этой келлии все, что определил некогда сам святой Савва.
Искренне преданный Христову учению и своему народу, святитель был непримиримым борцом против лжеучений и ересей, в первую очередь богомильской. В посвященной ему службе, составленной между 1404 и 1412 гг. епископом Марком, сообщается о том, что святитель вел острую борьбу с еретиками, и в том числе с латинянами. Гимнограф уподобляет святителя секире, посекающей намерения еретиков, приходящих из иноплеменных народов.
Биограф святителя сообщает, что он был архиепископом «только восемь лет своей кратковременной жизни» и отошел ко Господу сравнительно нестарым еще человеком. Это произошло 11 мая 1324 года. Мощи святителя Никодима были положены в храме св. Димитрия в Пече. Точная дата их обретения неизвестна, но уже в 1391 году они были помещены в специальный ковчег. Прославление Никодима в лике святых произошло довольно рано. Так же рано появилось церковное почитание этого святого на Руси. Изображения свт. Никодима можно встретить на фресках в монастыре Морача, храме свт. Николая под Морачей и в монастыре Ораховица.
Иеромонах Игнатий (Шестаков)