Канон святителю Нифонту, патриарху Константинопольскому

Припев: Святи́телю, о́тче Ни́фонте, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Пресве́тлою сла́вою Божества́ озаря́емь, Боже́ственный о́тче, души́ мое́й мглу́ разжени́, да воспою́ сла́вныя по́двиги твоя́, Христо́в иера́рше.

Благочести́ваго ко́рене о́трасль сы́й, блаже́нне, зако́н животво́рный все́х Влады́ки от ю́ности возлюби́л еси́ и вся́кое беззако́ние умерщвля́ющее возненави́дел еси́.

Теку́щих непостоя́нства избежа́в, веще́ственная на духо́вная премени́л еси́, я́ко Богому́дрый, и благода́тию Бо́жиею обогати́лся еси́, благосла́вне.

Четвери́цу доброде́телей приусво́ил еси́, преподо́бне, целому́дрие, му́дрость, му́жество и пра́вду, и те́ми возше́л еси́ на высоту́ богозре́ния.

Боже́ственными бодростьми́, посто́м же и моли́твою вооружи́вся, пло́ти, ми́ра и диа́вола победи́тель, о́тче, бы́л еси́, Всемогу́щия Тро́ицы осене́н си́лою.

Богоро́дичен: Ма́ти Бо́жия, моли́тися не преста́й о живу́щих в Горе́ Твое́й, да напра́вит Госпо́дь стопы́ на́ша по словеси́ Своему́, да благода́ть и ми́лость от Него́ обря́щем.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Плотско́е мудрова́ние раче́нием Боже́ственным препобеди́в, прите́кл еси́ всеусе́рдно на святу́ю Го́ру, иде́же, Богозва́нне, стяжа́л еси́ смире́нием высо́кая.

Все́льник сы́й оби́тели Предте́чи, блаже́нне, благоугоди́л еси́ Бо́гови преподо́бническими труды́ твои́ми и мона́шествующих Афо́на яви́лся еси́ наста́вник и засту́пник.

И́стины ревни́теля уве́девше тя́, святого́рстии и́ноцы Богому́дрыми словесы́ твои́ми просвеща́хуся и позна́нию во́ли Бо́жии поуча́хуся. Те́мже тя́, о́тче отце́в, почита́ем.

Трисо́лнечнаго Божества́ невече́рний све́т прии́м в се́рдце свое́м, показа́лся еси́ сто́лп пресве́тлый, всю́ Го́ру озаря́я, Ни́фонте богатносве́тле.

Богоро́дичен: Держа́вное прибе́жище и́ноком Горы́ Твоея́, Богоро́дице, не пре́зри на́с, притека́ющих к заступле́нию Твоему́, но, предваря́ющи, спаса́й от вся́кия беды́ и ско́рби.

Седа́лен, гла́с 4:

Вы́шних ища́, прия́л еси́ бога́тство некра́домо благода́ти, и вся́ обогаща́еши ве́рныя, свяще́ннейший Ни́фонте, и сердца́ весели́ши притека́ющих к Тебе́. Те́м, досто́йную мзду́ твои́х трудо́в прии́м от Подвигополо́жника Христа́, моли́ся тому́ прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Сло́во О́тчее, Христа́ Бо́га на́шего, от Тебе́ воплоти́вшагося, позна́хом, Богоро́дице Де́во, еди́на Чи́стая, еди́на Благослове́нная. Те́м непреста́нно Тя́, воспева́юще, велича́ем.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Ты́ бы́л еси́, всече́стне, по́стник, во а́лчбе и жа́жди пребыва́яй и трезвя́йся во бде́ниих и моли́твах, ты́ дру́г друго́м и враго́в примире́ние, ты́ стра́нных упокое́ние и в беда́х помо́щник.

Ты́, о́тче, смире́н, кро́ток, незло́бив, безмо́лвен и сострада́телен ко все́м показа́лся еси́, ты́ заступле́ние си́рых, ни́щих бога́тство, утеше́ние скорбя́щих и все́х исправле́ние, досточу́дне.

Ты́, преподо́бне, мона́шествующим Горы́ Афо́нския свети́льник, утвержде́ние и ра́дование, ты́ в по́двизех и доброде́телех ясне́йший о́браз, живопису́яй на́м спаси́тельную стезю́ дея́ния и зре́ния.

Ты́, Ни́фонте, наста́вник возжеле́нен бы́л еси́, сла́док словесы́, про́ст нра́вы, духо́вными дарова́нии пребога́т, Пресвято́ю Тро́ицею ущедря́емь во спасе́ние мно́гих, Богоприя́тне.

Богоро́дичен: Ты́ патриа́рхов сла́ва, Влады́чице, святи́телей похвала́ пресве́тлая, Ты́ по́стников украше́ние и и́ноков освяще́ние, Ты́ ве́рных спасе́ние и ми́ра всего́ покро́в, Преблагослове́нная.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

По́стничеством предочи́стив ду́шу и те́ло, прехва́льне, свяще́нства сподо́бился еси́ пома́зания свята́го и бы́л еси́ иере́ев благоле́пие.

Сосу́д свяще́н сы́й Ду́ха благода́ти, испроси́ на́м освяще́ние, любо́вию почита́ющим, священнотаи́нниче, па́мять твою́.

В высоту́ любве́ дости́г, всече́стне, на высо́цем све́щнице Це́ркве поста́вился еси́, архипа́стырь бы́в христоимени́тым лю́дем.

Тро́ическим сия́нием озаря́емь, Боже́ственных, Ни́фонте, позна́л еси́ уче́ний глубину́ и па́ству твою́ те́ми умудря́л еси́.

Богоро́дичен: Тебе́, Богоизбра́нная, Предста́тельницу и́мамы непосты́дную: изба́ви, Госпоже́, Го́ру и оби́тель сию́ от наше́ствия язы́к, я́ко Твое́ достоя́ние.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Велича́ют тя́, Богому́дре, Фессалони́кский гра́д и Византи́я сла́вная и с ни́ми святоиме́нный Афо́н, иму́ще тя́ па́стыря и моли́твенника.

Ублажа́ет тя́ Влахи́йская страна́ и ра́дуется о тебе́, сладкоглаго́ливаго уче́ния твоего́ наслади́вшися и моли́тв, и́миже утвержда́л еси́ ю́.

Ка́ко досто́йно почти́м труды́, боле́зни и по́ты, подъя́тыя тобо́ю, иера́рше, па́ствы ра́ди твоея́, гоне́ния же от вра́г ви́димых и неви́димых?

Да сла́ву неизме́нную благоугоди́вших Тро́ице улучи́ши на Небеси́, сла́ву земну́ю, о́тче, презре́л еси́, изгна́ние, озлобле́ние же и уничиже́ние терпя́ и́стины ра́ди.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, стено́ необори́мая и́ночествующих в насле́дии Твое́м, Присноде́во, и ору́жие непобеди́мое на борю́щия ны́, спаса́ющая Тя́ призыва́ющия.

Конда́к, гла́с 8:

Сла́вных по́двигов твои́х, святи́телю Христо́в, светоно́сная па́мять возсия́ дне́сь, услажда́ющи ду́ши и освяща́ющи лобыза́ющих твоя́ честны́я мо́щи. Те́мже с весе́лием зове́м ти́: ра́дуйся, Ни́фонте Богому́дре.

И́кос:

А́нгела тя́ зря́ще во пло́ти, свя́те, удивле́нием содержи́ми о вели́ких исправле́ниих твои́х по́стнических и па́стырских, сицева́я ра́достная Тебе́ прино́сим: ра́дуйся, све́та Боже́ственнаго прия́телище; ра́дуйся, доброде́телей сокро́вище. Ра́дуйся, Це́ркве непоколеби́мый сто́лпе; ра́дуйся, Правосла́вия ревни́телю. Ра́дуйся, свети́льниче Афо́на пресве́тлый; ра́дуйся, звездо́, Восто́к озаря́ющая. Ра́дуйся, па́дающих возста́ние; ра́дуйся, согреша́ющих исправле́ние. Ра́дуйся, я́ко яви́лся еси́ ве́рный служи́тель Бо́жий; ра́дуйся, я́ко вше́л еси́ в ве́чную ра́дость Го́спода своего́. Ра́дуйся, от бе́д избавля́яй призыва́ющия тя́; ра́дуйся, от вся́ких злы́х подая́й свобожде́ние. Ра́дуйся, Ни́фонте Богому́дре.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Лише́нный престо́ла твоего́, я́ко други́й Златоу́ст, непра́ведно, дарова́лся еси́ па́ки, всече́стне, Афо́ну, взыва́ющему о тебе́: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Всели́вся, я́коже и пе́рвее, во оби́тели Дионисиа́тстей, украси́тель тоя́ бы́л еси́, вели́ким же смире́нием и терпе́нием твои́м, свя́те, вся́ и́ноки Горы́ удиви́л еси́, взыва́ющия о Тебе́: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Егда́ ты́, досточу́дне, яви́лся еси́ к бе́дствовавшим в мо́ри, а́бие бы́сть тишина́, и вси́ спасо́шася от потопле́ния. Но и на́ше утиши́ волне́ние страсте́й моли́твами твои́ми, да пое́м: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Апо́столов прее́мника, вели́ких святи́телей единонра́вна, по́стников ревни́теля, мо́лим тя́, Ни́фонте: бу́ди хода́тай ко Пресвяте́й Тро́ице о на́с, пою́щих: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Ди́вна Ты́, Влады́чице, во святе́м Горы́ Твоея́ и па́стыре слове́сных ове́ц Сы́на Твоего́, Ни́фонте прехва́льнем, его́же моли́твами соблюда́й на́с в ми́ре и любви́, да пое́м: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Страда́льческаго жития́ твоего́, прехва́льне, подража́телие, ученицы́ твои́ Мака́рий и Иоаса́ф, моли́твами твои́ми укрепле́ннии, му́жески за Христа́ пострада́ша, вопию́ще: му́ченицы, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Тече́ние сконча́в, Богому́дре, ве́ру соблю́л еси́, про́чее соблюде́ся Тебе́ вене́ц пра́вды от Христа́, угото́ванный лю́бящим Его́ па́стырем и вопию́щим: святи́телие, превозноси́те Го́спода во ве́ки.

Егда́ гони́тель тво́й, свя́те, не обрета́ше при жи́зни и по сме́рти поко́я, ты́, я́ко незло́бивый, принесе́нием моще́й твои́х пода́л еси́ тому́ проще́ние и поко́й, во е́же все́м вопи́ти: лю́дие, превозноси́те Го́спода во ве́ки.

Я́ко за́поведей ева́нгельских храни́тель, от вся́кия скве́рны пло́ти и ду́ха очище́н, Пресвяты́я Тро́ицы бы́л еси́ свяще́нное жили́ще. Те́м притека́ющия к моще́м твои́м освяща́еши, во е́же те́м вопи́ти: раби́ Госпо́дни, превозноси́те Го́спода во ве́ки.

Богоро́дичен: Изба́ви, о Всеблага́я Госпоже́, су́щия во Афо́не рабы́ Твоя́ от лю́тых в житии́ се́м и по кончи́не, да благода́рственно о Тебе́ взыва́ем: преподо́бнии, превозноси́те Го́спода во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с Безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Свя́тостию де́л и благода́тию слове́с твои́х наслади́вшиися, всеблаже́нне, и́же во Влахи́и, ве́рнии и пра́ха от гро́ба твоего́ иска́ху прикосну́тися, ди́внаго во святы́х Свои́х Го́спода велича́юще.

Сострада́тельный ко все́м нра́в тво́й ви́дев, Всеблаги́й Бо́г исто́чник показа́ чуде́с честны́я оста́нки твоя́, всехва́льне, с ве́рою к ни́м припа́дающим и Вы́шняго Даропода́теля велича́ющим.

Свиде́тельствуют гра́ди и ве́си Влахи́и оби́лие благода́ти, исте́кшия от твои́х моще́й, всесла́вне, в принесе́нии бо те́х исцеле́ния повсю́ду подава́хуся Го́спода о Тебе́ велича́ющим.

Престо́лу предстоя́ Трисо́лнечнаго Божества́, я́ко преподо́бен, я́ко святи́тель, я́ко патриа́рх дея́нием и зре́нием, проси́ на́м, Богоприя́тне, ми́ра и спасе́ния, да о тебе́ Пресвяту́ю Тро́ицу велича́ем.

Богоро́дичен: Мари́е Всепе́тая, моли́твы Твоего́ уго́дника Ни́фонта приими́ о на́с, соверша́ющих па́мять его́, да, предста́тельством того́ спасе́ннии Тобо́ю, с Безпло́тными ли́ки Тя́ велича́ем.

Свети́лен:

О́гнь Пресвята́го Ду́ха прия́в в ду́шу твою́, о́тче, яви́лся еси́ ве́сь о́гнен, я́коже ви́дяху тя́ и́ноцы Дионисиа́та, Боже́ственною бо любо́вию пламене́я, просвеща́еши и согрева́еши с ве́рою притека́ющия к тебе́, святи́телю Ни́фонте пребога́те.

Сла́ва, и ны́не: С Бо́гом на Тя́, Пречи́стая, упова́ние возлага́ем, И́же из Тебе́ проше́дшему сраспина́еми Христу́; Твои́ми же к Нему́ мольба́ми невреди́мы да́же до конца́ на́с сохрани́.

Свя­ти­тель Ни­фонт ро­дил­ся око­ло 1435-1440 го­да на Пе­ло­пон­не­се (Гре­ция), в очень бла­го­че­сти­вой се­мье. По за­вер­ше­нии об­ра­зо­ва­ния он при­нял мо­на­ше­ство в Епи­даври­оне. По­сле смер­ти сво­е­го стар­ца Ан­то­ния он уда­лил­ся на Свя­тую Го­ру Афон, где под­ви­зал­ся в мо­на­сты­рях Кут­лу­му­сиу, Ве­ли­кая Лав­ра и Ди­о­ни­сиу.

За своё свя­тое жи­тие, учё­ность и крас­но­ре­чие афон­ские мо­на­хи по­нуж­да­ли его на­став­лять их, хо­тя сми­рен­ный Ни­фон от­ка­зы­вал­ся, го­во­ря что «не до­сто­ин ле­чить здо­ро­вых, но сам нуж­да­ет­ся в из­ле­че­нии от них». По­сле смер­ти в 1483 го­ду мит­ро­по­ли­та Со­лун­ско­го, ду­хо­вен­ство и паства епар­хии из­бра­ла Ни­фо­на сво­им пас­ты­рем и тот, убеж­да­е­мый мо­на­стыр­ской бра­ти­ей и на­сто­я­те­лем, со­гла­сил­ся при­нять ар­хи­ерей­ство. Вско­ре, в кон­це 1486 го­да, по на­сто­я­нию Вла­хий­ской кня­ги­ни, он был воз­ве­дён на пат­ри­ар­ший пре­стол Кон­стан­ти­но­по­ля. В те­че­нии двух лет он на­прав­лял ко­рабль Церк­ви, но в 1488 го­ду был сме­щён и уда­лил­ся жить в ас­ке­зе в им же ос­но­ва­ном ски­ту. В борь­бе за вли­я­ние на из­бра­ние пат­ри­ар­ха, ха­рак­тер­ной для всей эпо­хи ту­рец­ко­го ига, свя­ти­тель был вновь вы­дви­нут на Ца­ре­град­скую ка­фед­ру, но про­был на ней лишь год, с ле­та 1497 по ле­то 1498 го­да, и был сно­ва вы­нуж­ден уда­лить­ся.

Око­ло 1500 го­да Вла­хий­ский во­е­во­да Ра­ду Ве­ли­кий при­звал свя­то­го пер­во­свя­ти­тель­ство­вать в сво­их вла­де­ни­ях. Пять лет свя­ти­тель Ни­фонт яв­лял­ся мит­ро­по­ли­том Ва­ла­хий­ским, рев­ност­но слу­жа Церк­ви, на­став­ляя как кня­зя так и всех лю­дей без воз­зре­ния на са­ны и ти­ту­лы. При нём бы­ли ос­но­ва­ны две но­вых епар­хии с ка­фед­ра­ми в го­ро­дах Рым­ни­ку-Вы­л­ча и Буз­эу.

Вес­ной 1502 го­да свя­ти­тель был вновь, в тре­тий раз, при­зван на Ца­ре­град­скую ка­фед­ру, но от­ка­зал­ся, пред­по­чи­тая остать­ся с ру­мын­ской паст­вой.

В 1505 го­ду меж­ду свя­ти­те­лем и во­е­во­дой слу­чил­ся спор. Во­е­во­да пре­ступ­но по­пустил од­но­му из сво­их бо­яр, бро­сив­ше­му сво­их же­ну и де­тей, вновь же­нить­ся на сво­ей сест­ре. Свя­той Ни­фонт, нетер­пя­щий без­за­ко­ния, ушёл со сво­ей ка­фед­ры, пред­ре­кая мно­же­ство несча­стий непо­кор­но­му во­е­во­де. Свя­ти­тель убеж­дал сво­е­го вер­но­го уче­ни­ка, бо­яри­на Ня­гое Ба­са­ра­ба, что, ес­ли тот бу­дет дер­жать­ся Хри­сто­вых за­по­ве­дей то его имя про­сла­вит­ся по всей ру­мын­ской зем­ле.

Свя­той со сле­за­ми бла­го­сло­вил свою паст­ву и, вме­сте с уче­ни­ка­ми Ма­ка­ри­ем и Иоаса­фом, вер­нил­ся на Свя­тую Го­ру, в Ва­то­пед­ский мо­на­стырь. Зная, что Ма­ка­рий жаж­дет ис­по­ве­до­вать Хри­ста му­че­ни­че­ским по­дви­гом и что та­ко­ва во­ля Бо­жия, он бла­го­сло­вил его и тот при­нял смерть от ту­рок за своё ис­по­ве­да­ние в Фес­са­ло­ни­ках. Свя­ти­тель знал час его му­че­ни­че­ства, ска­зав сво­е­му уче­ни­ку Иоаса­фу – «Знай, сын мой, се­го­дня брат твой Ма­ка­рий умер му­че­ни­че­ской смер­тью и с ра­до­стью вос­хо­дит на небе­са.»

Вско­ре он вме­сте со сво­им уче­ни­ком тай­но от­пра­вил­ся в мо­на­стырь Ди­о­ни­сиу. Здесь ста­рец Пет­ро­ний од­наж­ны ви­дел свя­ти­те­ля мо­ля­ще­го­ся но­чью, оку­тан­но­го бо­же­ствен­ным све­том. Свя­той Ни­фонт сми­рен­но скрыл свой сан и ис­пол­нял по­слу­ша­ния как обыч­ный мо­нах до тех пор по­ка свя­той Иоанн Пред­те­ча не явил­ся на­сто­я­те­лю во сне и не от­крыл ему свя­ти­те­ля, по­ве­вая ему со всей бра­ти­ей с че­стью встре­тить его как пат­ри­ар­ха.

Од­на­жды свя­той, взой­дя на ко­рабль при­шед­ший в мо­на­стырь, ути­хо­ми­рил бу­шу­ю­щее мо­ре. В иной раз, ко­гда бра­тия про­си­ла его мо­литв за пла­ва­ю­щих, свя­той на­став­лял их без­ле­ност­но ис­пол­нять пра­ви­ло и воз­дер­жи­вать­ся от празд­но­сло­вия.

На­ко­нец, чув­ствуя при­бли­же­ние сво­ей кон­чи­ны, свя­ти­тель со­брал бра­тию и ис­пол­нил их по­след­нюю прось­бу, со­ста­вив раз­ре­ши­тель­ную мо­лит­ву, чи­та­е­мую на от­пе­ва­нии. Бла­го­сло­вив сво­е­го уче­ни­ка Иоаса­фа ид­ти в Кон­стан­ти­но­поль и там при­нять му­че­ни­че­ский ве­нец за ис­по­ве­да­ние Хри­ста, свя­той по­чил 11 ав­гу­ста 1508 го­да.

Мо­щи и про­слав­ле­ние

По пред­ска­за­нию свя­ти­те­ля, бла­го­че­сти­вый Ня­гое Ба­са­раб стал во­е­во­дой Вла­хий­ским в 1512 го­ду. По­мя­нуя сво­е­го на­став­ни­ка, в 1515 го­ду во­е­во­да пе­ре­нёс мо­щи свя­то­го Ни­фо­на в свои вла­де­ния, в мо­на­стырь Дя­лу, где по­жерт­во­вал для них боль­шой се­реб­ря­ный ков­чег.

16 ав­гу­ста 1517 го­да в но­во­освя­щен­ном мо­на­сты­ре Кур­тя-де-Ар­джеш пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­поль­ский Фе­о­липт вме­сте с Си­но­дом Ру­мын­ских зе­мель и на­сто­я­те­ля­ми Афон­ских оби­те­лей со­вер­шил тор­же­ствен­ное про­слав­ле­ние свя­ти­лея Ни­фон­та. Это ста­ло пер­вой офи­ци­аль­ной ка­но­ни­за­ци­ей свя­то­го в Ру­мы­нии. В том же го­ду мо­щи свя­то­го бы­ли воз­вра­ще­ны в мо­на­стырь Ди­о­ни­сиу, ко­то­рый был пол­но­стью вос­ста­нов­лен на сред­ства ру­мын­ских во­е­вод Ва­си­лия Лу­пу, Ня­гое Ба­са­ра­ба и Пет­ра Ра­ре­ша. Здесь они и пре­бы­ва­ют по сей день. Од­на­ко, в бла­го­дар­ность, афон­ские мо­на­хи пе­ре­да­ли чест­ные гла­ву и дес­ни­цу свя­ти­те­ля Ня­гое Ба­са­ра­бу, ко­то­рый по­ме­стил их в свой Ар­джеш­ский мо­на­стырь. Здесь они со­хра­ня­лись до 1949 го­да, ко­гда бы­ли пе­ре­не­се­ны в мит­ро­по­ли­чий со­бор в Край­о­ве.