Канон святителю Митрофану Константинопольскому
Припев: Святи́телю, о́тче Митрофáне, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 17 июня (04 июня ст. ст.)
Глас 6.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
С вы́шними ли́ки я́ко святи́тель, я́ко Бо́жий служи́тель предстоя́, о на́с приле́жно моли́ся, получи́ти на́м ве́чная блага́я моли́твами твои́ми.
Избра́н бы́в Го́сподеви служи́ти честно́му Ева́нгелию, блаже́нне Митрофа́не, во благоразу́мии лю́ди уче́нии прему́дрыми, о́тче, возрасти́л еси́.
Ра́зумом Бо́жиим обога́щся, сло́во живо́тное от се́рдца источи́л еси́, напоя́я ду́ши, оляде́вшия страстьми́, прему́дре святи́телю Бо́жий, Митрофа́не богоблаже́нне.
Богоро́дичен: Свяще́нный ли́к проро́ческий проявля́ше издале́ча хотя́щую Тя́ бы́ти Бо́жию и́стинную Роди́тельницу, Чи́стая, вы́шшую херуви́м и всея́ тва́ри.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.
Иска́пая боже́ственную сла́дость из усте́н твои́х, о́тче, и го́рькаго безбо́жия изсуши́л еси́ ка́пли, напои́в благочести́вых питие́м Бо́жияго ра́зума, блаже́нне.
Бо́жиим судо́м произбра́н бы́в, святи́тель показа́лся еси́, безкро́вны же́ртвы Бо́гу принося́, поже́ршемуся на́с ра́ди, о́тче святи́телю Митрофа́не.
Гро́б, иде́же лежи́т честно́е те́ло твое́, благово́ние источа́ет, я́ко ра́й Бо́жий, облагоуха́я ве́рныя, святи́телю пресла́вне и всече́стне Митрофа́не.
Богоро́дичен: Разуме́ти рождества́ Твоего́, Чи́стая, неизрече́нныя глубины́ недоуме́ет у́м челове́чь: Бо́г бо, Себе́ смири́в щедро́т ра́ди, во чре́ве Твое́м всего́ мя обнови́.
Конда́к, гла́с 2.
Ве́ру Христо́ву я́сно ты́ пропове́дал еси́ и, сию́ соблюда́я, во мно́жество вои́стинну возрасти́л еси́ ве́рное твое́ ста́до. Те́мже со а́нгелы, Митрофа́не, сра́дуешися, Христу́ моля́ся непреста́нно о все́х на́с.
Седа́лен, гла́с 8.
Над страстьми́ ца́рствовав плотски́ми, святи́тель яви́лся еси́ богоподо́бен и ца́рствующий гра́д пресла́вно упа́сл еси́, отгна́в полки́ ерети́ческия, преподо́бне, па́лицею слове́с боже́ственных, богодохнове́нне, те́мже по кончи́не неконча́емую благода́ть досто́йно насле́довал еси́, святи́телю блаже́нне. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим всечестну́ю твою́ па́мять.
Богоро́дичен: В напа́сти многоплете́нныя впа́д от вра́г ви́димых и неви́димых, бу́рею одержи́мь безчи́сленных согреше́ний мои́х, и я́ко к те́плому заступле́нию и покро́ву моему́, Чи́стая, ко приста́нищу притека́ю Твоея́ бла́гости. Те́мже, Пречи́стая, И́же из Тебе́ воплоще́нному без се́мене, моли́ся приле́жно о все́х рабе́х Твои́х, непреста́нно моля́щих Ти ся, Богоро́дице Пречи́стая, моля́щи Его́ при́сно согреше́ний оставле́ние дарова́ти воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.
Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.
Ты́ испо́лнен Свята́го Ду́ха, свяще́нный о́тче Митрофа́не, лука́выя ду́хи от челове́к отгна́л еси́, ве́рны же духо́вными уче́нии твои́ми сотвори́л еси́.
Еди́ницу несозда́нную богосло́вил еси́, Треми́ Ли́цы разделя́ему, непресеко́му и несме́сну, просвеща́я благочести́выя свяще́нными богосло́вии твои́ми.
Умертви́в пе́рвее плотска́я мудрова́ния воздержа́нием и труды́, святи́тель боже́ствен показа́лся еси́ и предста́тель Тро́ице всесвяще́н.
Богоро́дичен: Кля́тва разори́ся пра́бабняя Тобо́ю, Богома́ти: Ты́ бо на́м, Пречи́стая, Исто́чника породила́ еси́ святы́ни, присносу́щнаго Живота́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Бо́жия боже́ственне соверша́я и чисте́йшим по́мыслом чи́стым прикаса́яся, непоро́чен яви́лся еси́, служа́ Бо́гу, я́ко Бо́жий святи́тель свяще́ннейший.
И́дольстии уго́дницы бы́ша уго́дницы Бо́гу твои́ми уче́нии честны́ми, и́хже от недосто́йных изыма́я, досто́ин яви́лся еси́ уго́дник Бо́гу Вседержи́телю.
Благода́тию призва́н бы́в, разруши́л еси́ безбо́жия и́дольская одожде́нием слове́с твои́х, преподо́бне, олядене́вшая сердца́ плодоно́сна соде́лал еси́ Бо́жиею благода́тию.
Богоро́дичен: По рождестве́ Твое́м стра́ннем пребыла́ еси́ Де́вою, я́коже пре́жде: Бо́г бо бе́ рожде́йся и претворя́яй вся́ во́лею, безму́жная Мари́е Богоневе́стная.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.
Язы́к тво́й, Ду́хом изощре́н разу́мно, я́ко тро́сть скоропи́сца, написа́ в сердца́х благочести́вых сло́во благода́тное, всесвяще́нне о́тче, Бо́жиим манове́нием.
Боже́ственным поуча́яся, я́ко входя́ в мы́сленная Свята́я святы́х, ве́рных соверша́еши Ду́хом, Тро́ическою заре́ю, свяще́нный о́тче всесоверше́ннейший Митрофа́не.
Струя́ми веле́ний твои́х загради́в му́тная нечести́вых веле́ния, я́ко река́ показа́лся еси́ ми́рная, благоче́стием напоя́я составле́ния ве́рных, святи́телю всече́стне.
Богоро́дичен: Сло́во во чре́ве Твое́м всели́ся без се́мене, и Челове́к яви́ся соверше́н, обновля́я естество́ боголе́пно, я́коже Са́м ве́сть еди́н, Богоприя́тная Отрокови́це Всенепоро́чная.
Конда́к, гла́с 4.
От младе́нства яви́лся еси́ че́стен сосу́д, святи́тель бы́в избра́н Бо́гу, Ему́же с весе́лием взыва́л еси́: ра́вен еси́, Христе́, Отцу́ и Ду́ху.
И́кос:
Тако́в подоба́ше на́м архиере́й, и таи́нник Сло́ва, и служи́тель, я́коже Па́вел взыва́ет, боже́ственный орга́н Христо́в, слу́жбы принося́ всегда́ Бо́гу, я́ко непоро́чен и че́стен: те́лом у́бо тле́нным ви́димь обложи́мь, со безпло́тными же бесе́дуя в служе́нии и лю́дем согреше́ния отъе́мля ме́рилом пра́ведным, я́коже вели́кий святи́тель ны́не Митрофа́н яви́ся на́м, пропове́дав со дерзнове́нием: ра́вен еси́, Христе́, Отцу́ и Ду́ху.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла а́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Просвеща́емь духо́вною благода́тию я́же к боже́ственному манове́нию причаще́нии, светода́тельная бы́л еси́ звезда́, просвеща́я, му́дре, пою́щия: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Святе́йшая це́рковь бы́в, озаря́ема доброде́тельными дея́нии, живу́щу име́л еси́ в тебе́, свяще́нне, Тро́ицу несозда́нную, вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Дрема́ние от о́чию отри́нув боже́ственными бодростьми́, Бо́жия сия́ния прия́л еси́ от а́нгела све́та, сто́лп и подпо́р ве́рным, святи́теля и́стинна соверша́юща тя́.
Богоро́дичен: Седя́й в не́дрех Роди́теля неопи́сан, в не́дрех Твои́х, Пречи́стая, ны́не седи́т опи́сан, Твои́м обложе́н зра́ком, за спасе́ние Ада́мле опи́сан бы́в.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.
Го́рдаго зми́я смире́нием твои́м смири́л еси́, блаже́нне, возвыша́емь к Бо́гу чи́стыми твои́ми ра́зумы, те́мже тя́ чти́м, Христа́ превознося́ще во ве́ки.
Воплоще́нно Сло́во богосло́вил еси́ и лю́ди от рабо́тныя ле́сти спа́сл еси́; отгоня́я и́дольская нече́стия, о́тче святи́телю Митрофа́не, прему́дре и богоно́се.
Житие́ твое́ Влады́це твоему́ име́я подо́бно и сло́во житию́ име́я подо́бящееся, испо́лнен бы́в дне́й духо́вных, о́тче, в вы́шняя преше́л еси́ поко́ища.
Богоро́дичен: Изба́вльшеся пе́рвыя кля́твы Твои́м Рождество́м, Преблагослове́нная Отрокови́це Богора́дованная, гла́с Гаврии́лов возсыла́ем Ти́: ра́дуйся, вина́ все́х спасе́ния.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.
В зе́млю кро́тких ты́ всели́лся еси́, святи́телю, кро́ток и незло́бив бы́в, с вы́шними совокупля́яся во́инствы, ве́сь укра́шен доброде́тельными светлостьми́ и све́том доброде́телей преоде́ян.
Зри́ши Бо́жия и а́нгельския све́тлости, патриа́рх и му́ченик, и апо́стольския красоты́, моля́ с ни́ми Человеколю́бца оставле́ние грехо́в и жития́ исправле́ние дарова́ти на́м, преподо́бне, хва́лящим тя́.
Я́ве престо́л пе́рвее украси́л еси́ све́тло все́х председя́щих градо́в, в не́мже пожи́в, я́ко а́нгел, и, святи́тельством се́й украси́в, пома́зав, освяти́л еси́, соверши́в лю́ди богому́дры.
Богоро́дичен: Я́коже ка́пля небе́сная, во Твое́ чре́во, Де́во, До́ждь сни́де и изсуши́ пото́ки ле́стныя, одожди́ нетле́ние все́м челове́ком, и избавле́ние Тобо́ю, Богора́дованная, дарова́ся.
Свети́лен.
Звезду́ тя́ многосве́тлую Це́ркве зна́ем, Митрофа́не святи́телю, патриа́рхов све́тлость: А́риево бо хуле́ние собо́рне низложи́л еси́, правосла́вными уче́нии Це́рковь уясни́в. Те́мже ве́рно тя́ пое́м.
Богоро́дичен: Прему́дрость Ипоста́сную, и Сло́во Пресу́щное, и Врача́ ду́ш и теле́с ро́ждшая, гное́ние и я́звы души́ моея́ исцели́ лю́тыя и ле́тныя, и се́рдца моего́ уста́ви боле́зни, Де́во.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ, пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь, пои́мъ, вопїѧ́ше.
Съ вы́шними ли̑ки ꙗ҆́кѡ ст҃и́тель, ꙗ҆́кѡ бж҃їй слꙋжи́тель предстоѧ̀, ѡ҆ на́съ прилѣ́жнѡ моли́сѧ, полꙋчи́ти на́мъ вѣ̑чнаѧ блага̑ѧ моли́твами твои́ми.
И҆збра́нъ бы́въ гдⷭ҇еви слꙋжи́ти честно́мꙋ є҆ѵⷢ҇лїю, блаже́нне митрофа́не, во благоразꙋ́мїи лю́ди, ᲂу҆чє́нїи премꙋ́дрыми, ѻ҆́ч҃е, возрасти́лъ є҆сѝ.
Ра́зꙋмомъ бж҃їимъ ѡ҆бога́щсѧ, сло́во живо́тное ѿ се́рдца и҆сточи́лъ є҆сѝ, напоѧ́ѧ дꙋ́шы ѡ҆лѧдѣ́вшыѧ страстьмѝ, премꙋ́дре ст҃и́телю бж҃їй, митрофа́не бг҃облаже́нне.
Бг҃оро́диченъ: Сщ҃е́нный ли́къ прⷪ҇ро́ческїй проѧвлѧ́ше и҆здале́ча, хотѧ́щꙋю тѧ̀ бы́ти бж҃їю и҆́стиннꙋю роди́тельницꙋ, чⷭ҇таѧ, вы́шшꙋю херꙋві̑мъ и҆ всеѧ̀ тва́ри.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже ты̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.
И҆ска́паѧ бжⷭ҇твеннꙋю сла́дость и҆зъ ᲂу҆сте́нъ твои́хъ, ѻ҆́ч҃е, и҆ го́рькагѡ безбо́жїѧ и҆зсꙋши́лъ є҆сѝ ка̑пли, напои́въ бл҃гочести́выхъ питїе́мъ бж҃їѧгѡ ра́зꙋма, блаже́нне.
Бж҃їимъ сꙋдо́мъ произбра́нъ бы́въ, ст҃и́тель показа́лсѧ є҆сѝ, безкрѡ́вны жє́ртвы бг҃ꙋ приносѧ̀, поже́ршемꙋсѧ на́съ ра́ди, ѻ҆́тче ст҃и́телю митрофа́не.
Гро́бъ, и҆дѣ́же лежи́тъ чⷭ҇тно́е тѣ́ло твоѐ, благово́нїе и҆сточа́етъ, ꙗ҆́кѡ ра́й бж҃їй, ѡ҆благоꙋха́ѧ вѣ̑рныѧ, ст҃и́телю пресла́вне и҆ всече́стне митрофа́не.
Бг҃оро́диченъ: Разꙋмѣ́ти ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀, чⷭ҇таѧ, неизречє́нныѧ глꙋбины̑ недоꙋмѣ́етъ ᲂу҆́мъ человѣ́чь: бг҃ъ бо себѐ смири́въ щедро́тъ ра́ди, во чре́вѣ твое́мъ всего́ мѧ ѡ҆бновѝ.
Конда́къ, гла́съ в҃:
Вѣ́рꙋ хрⷭ҇то́вꙋ ꙗ҆́снѡ ты̀ проповѣ́далъ є҆сѝ, и҆ сїю̀ соблюда́ѧ, во мно́жество вои́стиннꙋ возрасти́лъ є҆сѝ вѣ́рное твоѐ ста́до. тѣ́мже со а҆́гг҃лы, митрофа́не, сра́дꙋешисѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ молѧ́сѧ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Надъ страстьмѝ црⷭ҇твовавъ плотски́ми, ст҃и́тель ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ бг҃оподо́бенъ, и҆ ца́рствꙋющїй гра́дъ пресла́внѡ ᲂу҆па́слъ є҆сѝ, ѿгна́въ полкѝ є҆реті́чєскїѧ, преподо́бне, па́лицею слове́съ бж҃е́ственныхъ, бг҃одохнове́нне: тѣ́мже по кончи́нѣ неконча́емꙋю бл҃года́ть досто́йнѡ наслѣ́довалъ є҆сѝ, ст҃и́телю блаже́нне. Сегѡ̀ ра́ди вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ всечестнꙋ́ю твою̀ па́мѧть.
Бг҃оро́диченъ: Въ напа̑сти многоплетє́нныѧ впа́дъ, ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ, бꙋ́рею ѡ҆держи́мь безчи́сленныхъ согрѣше́нїй мои́хъ, и҆ ꙗ҆́кѡ къ те́пломꙋ застꙋпле́нїю и҆ покро́вꙋ моемꙋ̀, чⷭ҇таѧ, ко приста́нищꙋ притека́ю твоеѧ̀ бл҃гости. Тѣ́мже, пречⷭ҇таѧ, и҆́же и҆зъ тебє̀ воплоще́нномꙋ безъ сѣ́мене, моли́сѧ прилѣ́жнѡ ѡ҆ всѣ́хъ рабѣ́хъ твои́хъ, непреста́ннѡ молѧ́щихтисѧ, бцⷣе пречⷭ҇таѧ, молѧ́щи є҆го̀ при́снѡ, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти воспѣва́ющымъ досто́йнѡ сла́вꙋ твою̀.
Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ, и҆ и҆зба́вителѧ, а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. Долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стрⷭ҇ти твоѧ̑.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ, взыва́ющи ѿ смы́сла чи́ста, ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.
Ты̀ и҆спо́лненъ ст҃а́гѡ дх҃а, сщ҃е́нный ѻ҆́тче митрофа́не, лꙋка̑выѧ дꙋ́хи ѿ человѣ̑къ ѿгна́лъ є҆сѝ, вѣ̑рны же дꙋхо́вными ᲂу҆чє́нїи твои́ми сотвори́лъ є҆сѝ.
Є҆ди́ницꙋ несозда́ннꙋю бг҃осло́вилъ є҆сѝ, тремѝ ли̑цы раздѣлѧ́емꙋ, непресѣко́мꙋ и҆ несмѣ́снꙋ, просвѣща́ѧ благочести̑выѧ свѧще́нными бг҃ослѡ́вїи твои́ми.
Оу҆мертви́въ пе́рвѣе плотска̑ѧ мꙋдрова̑нїѧ воздержа́нїемъ и҆ трꙋды̑, ст҃и́тель бж҃е́ственъ показа́лсѧ є҆сѝ, и҆ предста́тель трⷪ҇цѣ всесвѧще́нъ.
Бг҃оро́диченъ: Клѧ́тва разори́сѧ пра́бабнѧѧ тобо́ю, бг҃ома́ти: ты́ бо на́мъ, пречⷭ҇таѧ, и҆сто́чника породила̀ є҆сѝ ст҃ы́ни, присносꙋ́щнаго живота̀.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ, бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти, сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.
Бж҃їѧ бжⷭ҇твеннѣ соверша́ѧ, и҆ чистѣ́йшимъ по́мысломъ чи̑стымъ прикаса́ѧсѧ, непоро́ченъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ слꙋжѧ̀ бг҃ꙋ, ꙗ҆́кѡ бж҃їй ст҃и́тель сщ҃е́ннѣйшїй.
І҆́дѡльстїи ᲂу҆гѡ́дницы, бы́ша ᲂу҆гѡ́дницы бг҃ꙋ, твои́ми ᲂу҆чє́нїи чⷭ҇тны́ми, и҆̀хже ѿ недосто́йныхъ и҆зима́ѧ, досто́инъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ᲂу҆го́дникъ бг҃ꙋ вседержи́телю.
Бл҃года́тїю призва́нъ бы́въ, разрꙋши́лъ є҆сѝ безбо́жїѧ і҆́дѡльскаѧ, ѡ҆дожде́нїемъ слове́съ твои́хъ, преподо́бне, ѡ҆лѧденѣ̑вшаѧ сердца̀ плодонѡ́сна содѣ́лалъ є҆сѝ бж҃їею благода́тїю.
Бг҃оро́диченъ: По ржⷭ҇твѣ̀ твое́мъ стра́ннѣмъ пребыла̀ є҆сѝ дв҃ою, ꙗ҆́коже пре́жде: бг҃ъ бо бѣ̀ рожде́йсѧ, и҆ претворѧ́ѧй всѧ̑ во́лею, безмꙋ́жнаѧ мр҃і́е бг҃оневѣ́стнаѧ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Жите́йское мо́ре воздвиза́емое зрѧ̀ напа́стей бꙋ́рею, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ твоемꙋ̀ прите́къ, вопїю́ ти: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.
Ѧ҆зы́къ тво́й дх҃омъ и҆з̾ѡщре́нъ разꙋ́мнѡ, ꙗ҆́кѡ тро́сть скоропи́сца, написа̀ въ сердца́хъ благочести́выхъ сло́во благода́тное, всесвѧще́нне ѻ҆́ч҃е, бж҃їимъ манове́нїемъ.
Бжⷭ҇твєннымъ поꙋча́ѧсѧ, ꙗ҆́кѡ входѧ̀ въ мы́слєннаѧ ст҃а̑ѧ ст҃ы́хъ, вѣ́рныхъ соверша́еши дх҃омъ, трⷪ҇ческою заре́ю, свѧще́нный ѻ҆́ч҃е, всесоверше́ннѣйшїй митрофа́не.
Стрꙋѧ́ми велѣ́нїй твои́хъ загради́въ мꙋ̑тнаѧ нечести́выхъ велѣ̑нїѧ, ꙗ҆́кѡ рѣка̀ показа́лсѧ є҆сѝ ми́рнаѧ, благоче́стїемъ напоѧ́ѧ составлє́нїѧ вѣ́рныхъ, свѧти́телю всече́стне.
Бг҃оро́диченъ: Сло́во во чре́вѣ твое́мъ всели́сѧ безъ сѣ́мене, и҆ чл҃вѣ́къ ꙗ҆ви́сѧ соверше́нъ, ѡ҆бновлѧ́ѧ є҆стество̀ боголѣ́пнѡ, ꙗ҆́коже са́мъ вѣ́сть є҆ди́нъ, бг҃опрїѧ́тнаѧ ѻ҆трокови́це всенепоро́чнаѧ.
Конда́къ, гла́съ д҃.
Ѿ младе́нства ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ че́стенъ сосꙋ́дъ, ст҃и́тель бы́въ и҆збра́нъ бг҃ꙋ, є҆мꙋ́же съ весе́лїемъ взыва́лъ є҆сѝ: ра́венъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ, ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ дх҃ꙋ.
І҆́косъ:
Тако́въ подоба́ше на́мъ а҆рхїере́й, и҆ таи́нникъ сло́ва и҆ слꙋжи́тель, ꙗ҆́кѡже па́ѵелъ взыва́етъ, бжⷭ҇твенный ѻ҆рга́нъ хрⷭ҇то́въ, слꙋ́жбы приносѧ̀ всегда̀ бг҃ꙋ, ꙗ҆́кѡ непоро́ченъ и҆ че́стенъ: тѣ́ломъ ᲂу҆́бѡ тлѣ́ннымъ ви́димь ѡ҆бложи́мь, со безпло́тными же бесѣ́дꙋѧ въ слꙋже́нїи, и҆ лю́демъ согрѣшє́нїѧ ѿе́млѧ, мѣ́риломъ пра́веднымъ, ꙗ҆́коже вели́кїй ст҃и́тель ны́нѣ митрофа́нъ ꙗ҆ви́сѧ на́мъ, проповѣ́давъ со дерзнове́нїемъ: ра́венъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ, ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ дх҃ꙋ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Росода́тельнꙋ ᲂу҆́бѡ пе́щь содѣ́ла а҆́гг҃лъ преподѡ́бнымъ ѻ҆трокѡ́мъ, халдє́и же ѡ҆палѧ́ющее велѣ́нїе бж҃їе мꙋчи́телѧ ᲂу҆вѣща̀ вопи́ти: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Просвѣща́емь дх҃о́вною благода́тїю, ꙗ҆̀же къ бжⷭ҇твенномꙋ манове́нїю причащє́нїи, свѣтода́тельнаѧ бы́лъ є҆сѝ ѕвѣзда̀, просвѣща́ѧ, мꙋ́дре, пою́щыѧ: благослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Ст҃ѣ́йшаѧ цр҃ковь бы́въ ѡ҆зарѧ́ема добродѣ́тельными дѣѧ̑нїи, живꙋ́щꙋ и҆мѣ́лъ є҆сѝ въ тебѣ̀, свѧще́нне, трⷪ҇цꙋ несозда́ннꙋю, вопїѧ̀: благослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Дрема́нїе ѿ ѻ҆́чїю ѿри́нꙋвъ бжⷭ҇твенными бодростьмѝ, бж҃їѧ сїѧ̑нїѧ прїѧ́лъ є҆сѝ ѿ а҆́гг҃ла свѣ́та, сто́лпъ и҆ подпо́ръ вѣ̑рнымъ, свѧти́телѧ и҆́стинна соверша́юща тѧ̀.
Бг҃оро́диченъ: Сѣдѧ́й въ нѣ́дрѣхъ роди́телѧ неѡпи́санъ, въ нѣ́дрѣхъ твои́хъ, пречⷭ҇таѧ, ны́нѣ сѣди́тъ ѡ҆пи́санъ, твои́мъ ѡ҆бложе́нъ зра́комъ, за спасе́нїе а҆да́мле ѡ҆пи́санъ бы́въ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: И҆зъ пла́мене преподѡ́бнымъ ро́сꙋ и҆сточи́лъ є҆сѝ, и҆ пра́веднагѡ же́ртвꙋ водо́ю попали́лъ є҆сѝ: всѧ̑ бо твори́ши, хрⷭ҇тѐ, то́кмѡ є҆́же хотѣ́ти. Тѧ̀ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Го́рдаго ѕмі́ѧ смире́нїемъ твои́мъ смири́лъ є҆сѝ, блаже́нне, возвыша́емь къ бг҃ꙋ чи́стыми твои́ми ра̑зꙋмы: тѣ́мже тѧ̀ чти́мъ, хрⷭ҇та̀ превозносѧ́ще во вѣ́ки.
Воплоще́нно сло́во бг҃осло́вилъ є҆сѝ, и҆ лю́ди ѿ рабо́тныѧ ле́сти спа́слъ є҆сѝ, ѿгонѧ́ѧ і҆́дѡльскаѧ нечє́стїѧ, ѻ҆́тче ст҃и́телю митрофа́не, премꙋ́дре и҆ бг҃оно́се.
Житїѐ твоѐ влⷣцѣ твоемꙋ̀ и҆мѣ́ѧ подо́бно, и҆ сло́во житїю̀ и҆мѣ́ѧ подо́бѧщеесѧ, и҆спо́лненъ бы́въ дне́й дꙋхо́вныхъ, ѻ҆́ч҃е, въ вы̑шнѧѧ преше́лъ є҆сѝ покѡ́ища.
Бг҃оро́диченъ: И҆зба́вльшесѧ пе́рвыѧ клѧ́твы твои́мъ ржⷭ҇тво́мъ, преблагослове́ннаѧ ѻ҆трокови́це бг҃ора́дованнаѧ, гла́съ гаврїи́ловъ возсыла́емъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, вина̀ всѣ́хъ спасе́нїѧ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Бг҃а человѣ́кѡмъ невозмо́жно ви́дѣти, на него́же не смѣ́ютъ чи́ни а҆́гг҃льстїи взира́ти: тобо́ю бо, всечⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ сло́во воплоще́нно: є҆го́же велича́юще, съ нбⷭ҇ными вѡ́и тѧ̀ ᲂу҆бл҃жа́емъ.
Въ зе́млю кро́ткихъ ты̀ всели́лсѧ є҆сѝ, ст҃и́телю, кро́токъ и҆ неѕло́бивъ бы́въ, съ вы́шними совокꙋплѧ́ѧсѧ вѡ́инствы, ве́сь ᲂу҆кра́шенъ добродѣ́тельными свѣтлостьмѝ, и҆ свѣ́томъ добродѣ́телей преѡдѣ́ѧнъ.
Зри́ши бж҃їѧ и҆ а҆́гг҃льскїѧ свѣ́тлѡсти, патрїа̑рхъ и҆ мꙋ́чєникъ, и҆ а҆пⷭ҇льскїѧ красѡты̀, молѧ̀ съ ни́ми чл҃вѣколю́бца, ѡ҆ставле́нїе грѣхѡ́въ и҆ житїѧ̀ и҆справле́нїе дарова́ти на́мъ, преподо́бне, хва́лѧщымъ тѧ̀.
Ꙗ҆́вѣ престо́лъ пе́рвѣе ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ свѣ́тлѡ всѣ́хъ предсѣдѧ́щихъ градѡ́въ, въ не́мже пожи́въ ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ, и҆ ст҃и́тельствомъ се́й ᲂу҆краси́въ, пома́завъ, ѡ҆ст҃и́лъ є҆сѝ, соверши́въ лю́ди бг҃омꙋ̑дры.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́коже ка́плѧ нбⷭ҇наѧ, во твоѐ чре́во, дв҃о, до́ждь сни́де и҆ и҆зсꙋшѝ пото́ки лє́стныѧ: ѡ҆дождѝ нетлѣ́нїе всѣ̑мъ человѣ́кѡмъ, и҆ и҆збавле́нїе тобо́ю, бг҃ора́дованнаѧ, дарова́сѧ.
Свѣти́ленъ.
Ѕвѣздꙋ̀ тѧ̀ многосвѣ́тлꙋю цр҃кве зна́емъ, митрофа́не ст҃и́телю, патрїа́рхѡвъ свѣ́тлость: а҆́рїево бо хꙋле́нїе собо́рнѣ низложи́лъ є҆сѝ, правосла́вными ᲂу҆чє́нїи цр҃ковь ᲂу҆ѧсни́въ. тѣ́мже вѣ́рнѡ тѧ̀ пое́мъ.
Бг҃оро́диченъ: Премꙋ́дрость ѵ҆поста́снꙋю и҆ сло́во пресꙋ́щное, и҆ врача̀ дꙋ́шъ и҆ тѣле́съ ро́ждшаѧ, гное́нїе и҆ ꙗ҆́звы дꙋшѝ моеѧ̀ и҆сцѣлѝ лю̑тыѧ и҆ лѣ̑тныѧ, и҆ се́рдца моегѡ̀ ᲂу҆ста́ви болѣ̑зни, дв҃о.
Житие святителя Митрофана, патриарха Константинопольского
Святитель Митрофан, патриарх Константинопольский, был современником святого Константина Великого (306–337). Отец его, Дометий, был родным братом римского императора Проба (276–282). Уразумев ложность языческой религии, Дометий уверовал во Христа. Во время жестоких преследований христиан в Риме святой Дометий с двумя своими сыновьями, Пробом и Митрофаном, удалился в Византию, где стал обучаться закону Господню у епископа Тита (242–272), мужа святой жизни. Видя пламенное желание Дометия потрудиться для Господа, епископ Тит рукоположил его во пресвитера. После смерти Тита на епископский престол был возведен Дометий (272–303), а затем – его сыновья, Проб (303–315) и в 316 году – святой Митрофан.
Прибыв однажды в Византию, император Константин Великий был восхищен красотой и удобным расположением города. Увидев святость жизни и мудрость святого Митрофана, император взял его с собой в Рим. Вскоре Константин Великий перенес столицу из Рима в Византию и перевел туда святителя Митрофана. В 325 году для низложения ереси Ария в Никее собрался I Вселенский Собор. Константин Великий исходатайствовал у святых отцов Собора для святителя Митрофана титул патриарха. Таким образом, святитель стал первым патриархом Константинопольским. Сам святитель Митрофан, глубокий старец, не мог присутствовать на Соборе, а послал вместо себя хорепископа (викария) Александра. По окончании Собора император вместе с отцами Собора навестил больного патриарха. По просьбе императора святитель указал себе достойного преемника – епископа Александра, предсказав, что после Александра на патриарший престол будет возведен Павел (в то время чтец), а патриарху Александрийскому Александру предсказал, что его преемником будет архидиакон Афанасий.
Святитель Митрофан мирно преставился к Богу в 326 году, в возрасте 117 лет. Мощи его покоятся в Константинополе, в храме, воздвигнутом в его память.
См. также: "Память святого отца нашего Митрофана, патриарха Константинопольского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.