Канон святителю Мефодию, патриарху Константинопольскому

Припев: Святи́телю, о́тче Мефо́дие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 27 июня (14 июня ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Порази́вый Еги́пта и фарао́на мучи́теля погрузи́вый в мо́ри, лю́ди спа́сл еси́ из рабо́ты, моисе́йски пою́щия пе́снь побе́дную: я́ко просла́вися.

В посте́х, преподо́бне, порабоща́я те́ло твое́, ума́стил еси́ ду́шу твою́ восхожде́нии Боже́ственными и пи́щу прия́л еси́ Вы́шняго Ца́рства неиждива́емую.

Слове́сным мече́м вооружи́вся Ду́ха и, я́коже во броня́, ве́рою оде́явся, му́жески еретико́в полки́ пресе́кл еси́, всеблаже́нне Мефо́дие о́тче.

Река́ приснотеку́щая Це́ркви бы́ша уста́ твоя́ Боже́ственная, ерети́ческая моря́ я́ко вои́стинну, преподо́бне Мефо́дие, изсуша́я и напоя́я ве́рныя.

Богоро́дичен: Се́нь одушевле́нну, и ковче́г, и трапе́зу, го́ру, от нея́же усече́ся без руку́ челове́чу ка́мень, и́же все́х Госпо́дь, Мари́ю Пречи́стую пе́сньми почти́м.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержда́яй гро́м и созида́яй ду́х, утверди́ мене́, Го́споди, да Тя́ пою́ и́стинно и творю́ во́лю Твою́, я́ко не́сть свя́т, я́ко Ты́, Бо́же на́ш.

Тучено́сный бы́сть о́блак язы́к тво́й, Мефо́дие, сердца́ бо благочести́вых напая́ющь сло́вом, нечести́вых же всегда́ подавля́ющь пле́велы.

Исправля́я ве́ры сло́во, ра́н иску́с прия́л еси́ и в мра́чней, о́тче, темни́це седе́ти осужде́н бы́л еси́. Те́мже к Све́ту невече́рнему преста́вился еси́, веселя́ся.

Му́чеников страда́ния воспе́л еси́, си́х причасти́лся еси́ неотъе́млемыя, о́тче, ра́дости, я́ко сугу́бо пострада́в непреста́нными скорбьми́ и ра́нами, Мефо́дие.

Богоро́дичен: Гаврии́л, ра́дуйся Де́ве пове́дуя, веща́ше: Ду́х Святы́й на Тя́ на́йдет, Де́во, и Спа́са Го́спода зачне́ши во чре́ве Твое́м.

Седа́лен, гла́с 4.

Я́ко све́тлое со́лнце, возсия́в, о́тче, уче́ньми твои́ми всю́ вселе́нную, свяще́нне, просвеща́еши, Мефо́дие, и отгоня́еши мглу́ ерети́ческую.

Богоро́дичен: Пречи́стеи ру́це Твои́, Де́во Ма́ти, просте́рши, покры́й упова́ющия на Тя́ и Сы́ну Твоему́ зову́щия: все́м пода́ждь, Христе́, ми́лости Твоя́.

Крестобогоро́дичен: На Дре́ве ви́дящи воздви́жена Сы́на Твоего́, Пречи́стая, утро́бою ма́тернею растерза́ема, жа́лостно взыва́ла еси́: увы́ Мне́, ка́ко заше́л еси́, Све́те Мо́й Безле́тный?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Бо́же, слу́х Тво́й и убоя́хся, разуме́х дела́ Твоя́ и ужасо́хся, Го́споди, я́ко Твоего́ хвале́ния испо́лнь земля́.

Му́дрости разу́мною ча́шею омочи́в устне́, о́тче, ре́ки на́м источи́л еси́ уче́ний, преподо́бне, благоче́стно творя́щим па́мять твою́.

Ты́ пропове́датель возжеле́нен, сла́док сло́вом, про́ст нра́вы, духо́вными дарова́нии, святи́телю преподо́бне, пребога́т яви́лся еси́, Мефо́дие.

Копие́м мы́сленным Боже́ственнаго Сло́ва я́же в ме́рзости ерети́честей су́щую пострека́в, уста́вил еси́ нече́стия на́глость, Мефо́дие.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, две́ре мы́сленная, из нея́же про́йде неизрече́нным сло́вом Ца́рь Небе́сный и, соблю́д непоро́чну, запеча́тану па́ки оста́ви.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Возсия́й ми́, Го́споди, све́т повеле́ний Твои́х, я́ко к Тебе́ ду́х мо́й у́тренюет и пое́т Тя́: Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, и к Тебе́ прибега́ю, Царю́ ми́ра.

Све́том просвеща́емь Трисо́лнечным, сла́вне, мра́чную и те́мную е́реси мглу́ благоче́стно отгна́л еси́ и звезда́ бы́л еси́, ве́рными блиста́я сия́нии.

Изощре́на тро́сть Ду́ха язы́к тво́й, я́ко скоропи́сца кни́жника, Мефо́дие, показа́ся, на скрижа́ли начерта́я серде́ц благода́ти Боже́ственный зако́н нело́жно.

Сле́зныя то́ки всено́щными стоя́нии, я́ко би́серие, нося́, преподо́бне, си́ми грехо́вныя пото́ки изсуши́л еси́ и Боже́ственнаго Ду́ха прия́телище яви́лся еси́ чи́сто.

Богоро́дичен: Избавля́еши моли́твами Твои́ми от вся́каго обстоя́ния прибега́ющия в покро́в Тво́й, Мари́е Богоро́дице: Ты́ бо чту́щих Тя́ Предста́тельница еси́ и упова́ние с Бо́гом.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Бу́ря мя́ помышле́ний, пости́гши, во глубину́ низвлачи́т мя́ безме́рных грехо́в, но Ты́, Упра́вителю Благи́й, предвари́в, упра́ви, я́ко проро́ка, и спаси́ мя.

Пчеле́ трудолю́бней поревнова́в, пи́сменныя собра́л еси́ цве́ты, я́коже в со́те, се́рдцем твои́м сие́ состроя́я и все́м источа́я реку́ уче́ний твои́х.

Слове́с духо́вных напо́лнився, язы́к тво́й, прему́дре, языкобо́лия низложи́ ху́льников, пропове́дающь Христо́во воплоще́ние почита́ти и плотско́е подо́бие.

Пе́рвее у́бо на седа́лищи ста́рец похвали́в Го́спода, на святи́тельсте престо́ле, напосле́док же возне́слся еси́ са́м, упа́с богоуго́дно избра́нныя, о́тче, сия́ лю́ди.

Богоро́дичен: Еди́ну Тя́ Бо́га на́шего Ма́терь, Богоро́дице Влады́чице, тва́рь вся́ познава́ет, я́ко еди́на вмести́ла еси́ Бо́га несказа́нно во утро́бе Твое́й, Боже́ственным не опали́вшися огне́м.

Конда́к, глас 2.

На земли́ подвиза́лся еси́, я́ко безпло́тный, и Небеса́ насле́довал еси́, Мефо́дие, я́ко изъясни́вый в конце́х ико́н поклоне́ние, в труде́х бо и боле́знех вя́щше пребы́в, не преста́л еси́ дерзнове́нием, облича́я отмета́ющияся ико́ны Христо́вы.

И́кос:

Грехо́в ми́ разреше́ние пода́ждь, е́же пе́ти по достоя́нию по́двиги твоя́, Мефо́дие пресла́вне: в ро́в бо глубо́к вве́ржен бы́л еси́, да я́же пре́жде ду́ши, во глубине́ погребе́нныя неве́дения, разреши́ши к сия́нию Боже́ственнаго светоли́тия, научи́в я́ве подсо́лнечную Боже́ственному вои́стинну неизрече́нному Христо́ву покланя́тися воображе́нию, облича́я отмета́ющияся ико́ны Христо́вы.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Росо́ю Боже́ственныя любве́ погаси́л еси́ страсте́й, пресла́вне, разжже́нную пе́щь; иску́шся же напа́стьми, я́ко зла́то горни́лом, я́ко со́лнце, блиста́еши.

Адама́нтское се́рдце в ско́рбех име́л еси́ и в гоне́ниих, Мефо́дие, и ны́не блиста́еши луча́ми Небе́сными и огнедохнове́нными усты́, те́мже тя́ восхваля́ем.

Я́коже необори́мь сто́лп, неподви́жимь пребы́л еси́ напа́стными прило́ги, пре́лести утвержде́ние низлага́я, святи́телю, си́лою твои́х слове́с, Мефо́дие преблаже́нне.

Богоро́дичен: Пречу́дный Ты́ черто́г, соеди́ншаго Себе́ челове́честву Бо́га еди́на породила́ еси́ и Де́вою пребыла́ еси́, Богоневе́стная Ма́ти, Мари́е Де́во.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Земля́ и вся́, я́же на не́й, мо́ре и вси́ исто́чницы, небеса́ небе́с, све́т и тьма́, мра́з и зно́й, сы́нове челове́честии, свяще́нницы, благослови́те Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ты́ низложи́л еси́ ерети́ческая шата́ния, е́же пои́стинне злочести́вая, и совозне́сл еси́ ве́рных Це́ркве, о́тче, ро́г, Христо́ву наказу́я ико́ну чести́, Мефо́дие. Те́мже тя́ пое́м и любо́вию почита́ем.

Тя́ звезду́ всесве́тлую Со́лнце показа́ Христо́с на тве́рди, прему́дре, церко́вней, и твои́ми сия́нии честны́х уче́ний концы́, о́тче, озари́л еси́ во вся́ ве́ки.

Твое́ сло́во, я́коже гро́м, Мефо́дие, возшуме́ на земли́, мамо́ны соде́йственника и роди́теля пре́лести, я́коже зми́я, связа́в, отсла́л еси́ тьме́ ве́чней, я́ко су́ща насле́дника.

Богоро́дичен: Еди́н еси́ единоро́ден горе́, еди́н и до́ле То́йже: без ма́тере горе́ от Отца́ и без отца́ из Ма́тере до́лу, в Не́йже вообрази́лся еси́ в чужде́е, Сло́ве, обнища́в, в мое́ смири́вшееся естество́ от греха́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Я́ко сотвори́ мне́ вели́чия Си́льный, и свя́то И́мя Его́, и ми́лость Его́ в ро́д и ро́д боя́щимся Его́.

Святи́телей красота́, мона́хов удобре́ние, все́х ве́рных о́браз, Це́ркве па́стырь и правосла́вных степе́нь ты́ еси́, Мефо́дие.

Илиину́ ре́вность стяжа́в, испо́лнил еси́ студа́ беззако́нныя иере́и, воплоще́ния Госпо́дня непокланя́ющихся о́бразу, му́дре Мефо́дие.

Лику́я со А́нгелы пред лице́м Изба́вителя и сла́вы Его́ наслажда́яся, моли́твами твои́ми на́с от вся́ких искуше́ний изба́ви, Мефо́дие.

Богоро́дичен: Пое́м Твое́ рождество́ и сла́вим из Тебе́ Рожде́ннаго, я́ко Бо́га же и Челове́ка, Ма́ти Де́во Чи́стая, Его́же моли́ приле́жно поми́ловати на́с.

Свети́лен.

Прииди́те, ве́рнии, пое́м Боже́ственную па́мять святи́теля дне́сь Мефо́дия, в ро́ве преиспо́днем вве́ржена, да ду́ши изба́вит, погребе́нныя во тьме́, от лука́ваго нече́стия.

Богоро́дичен: Препе́тая Де́во и Богоро́дице, Бо́га неизрече́нно ро́ждшая, приле́жно моли́ Сы́на Твоего́ о на́с, рабе́х Твои́х, уще́дрити и спасти́ любо́вию хва́лящия Тя́.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Порази́вый є҆гѵ́пта, и҆ фараѡ́на мꙋчи́телѧ погрꙋзи́вый въ мо́ри, лю́ди спа́слъ є҆сѝ и҆з̾ рабо́ты, мѡѷсе́йски пою́щыѧ пѣ́снь побѣ́днꙋю: ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Въ постѣ́хъ, преподо́бне, порабоща́ѧ тѣ́ло твоѐ, ᲂу҆ма́стилъ є҆сѝ дꙋ́шꙋ твою̀ восхождє́нїи бжⷭ҇твенными, и҆ пи́щꙋ прїѧ́лъ є҆сѝ вы́шнѧгѡ црⷭ҇тва неиждива́емꙋю.

Слове́снымъ мече́мъ воѡрꙋжи́всѧ дх҃а и҆, ꙗ҆́коже во бронѧ̀ вѣ́рою ѡ҆дѣ́ѧвсѧ, мꙋ́жески є҆ретїкѡ́въ полкѝ пресѣ́клъ є҆сѝ, всеблаже́нне меѳо́дїе ѻ҆́тче.

Рѣка̀ приснотекꙋ́щаѧ це́ркви бы́ша ᲂу҆ста̀ твоѧ̑ бж҃е́ствєннаѧ, є҆реті́чєскаѧ морѧ̀, ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ, преподо́бне меѳо́дїе, и҆зсꙋша́ѧ и҆ напоѧ́ѧ вѣ̑рныѧ.

Бг҃оро́диченъ: Сѣ́нь ѡ҆дꙋшевле́ннꙋ, и҆ ковче́гъ, и҆ трапе́зꙋ, го́рꙋ, ѿ неѧ́же ᲂу҆сѣче́сѧ безъ рꙋкꙋ̑ человѣ̑чꙋ ка́мень, и҆́же всѣ́хъ гдⷭ҇ь, мр҃і́ю пречⷭ҇тꙋю пѣ́сньми почти́мъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержда́ѧй гро́мъ, и҆ созида́ѧй дх҃ъ, ᲂу҆твердѝ менѐ, гдⷭ҇и, да тѧ̀ пою̀ и҆́стиннѡ, и҆ творю̀ во́лю твою̀: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́кѡ ты̀, бж҃е на́шъ.

Тꙋчено́сный бы́сть ѻ҆́блакъ, ѧ҆зы́къ тво́й, меѳо́дїе: сердца́ бо благочести́выхъ напаѧ́ющь сло́вомъ нечести́выхъ же всегда̀ подавлѧ́ющь пле́велы.

И҆справлѧ́ѧ вѣ́ры сло́во, ра́нъ и҆скꙋ́съ прїѧ́лъ є҆сѝ, и҆ въ мра́чнѣй, ѻ҆́тче, темни́цѣ сѣдѣ́ти ѡ҆сꙋжде́нъ бы́лъ є҆сѝ. тѣ́мже къ свѣ́тꙋ невече́рнемꙋ преста́вилсѧ є҆сѝ веселѧ́сѧ.

Мꙋ́ченикѡвъ страда̑нїѧ воспѣ́лъ є҆сѝ, си́хъ причасти́лсѧ є҆сѝ неѿе́млемыѧ, ѻ҆́тче, ра́дости, ꙗ҆́кѡ сꙋгꙋ́бѡ пострада́въ, непреста́нными скорбьмѝ и҆ ра́нами, меѳо́дїе.

Бг҃оро́диченъ: Гаврїи́лъ, ра́дꙋйсѧ, дв҃ѣ повѣ́дꙋѧ, вѣща́ше: дх҃ъ ст҃ы́й на тѧ̀ на́йдетъ, дв҃о, и҆ сп҃са гдⷭ҇а зачне́ши во чре́вѣ твое́мъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Ꙗ҆́кѡ свѣ́тлое со́лнце возсїѧ́въ, ѻ҆́тче, ᲂу҆че́ньми твои́ми всю̀ вселе́ннꙋю, свѧще́нне, просвѣща́еши, меѳо́дїе, и҆ ѿгонѧ́еши мглꙋ̀ є҆реті́ческꙋю.

Бг҃оро́диченъ: Пречи́стѣи рꙋ́цѣ твоѝ, дв҃о мт҃и, просте́рши, покры́й ᲂу҆пова́ющыѧ на тѧ̀, и҆ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ зовꙋ́щыѧ: всѣ̑мъ пода́ждь, хрⷭ҇тѐ, ми́лѡсти твоѧ̑.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: На дре́вѣ ви́дѧщи воздви́жена сн҃а твоего̀, пречⷭ҇таѧ, ᲂу҆тро́бою мт҃ернею растерза́ема, жа́лостнѡ взыва́ла є҆сѝ: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, ка́кѡ заше́лъ є҆сѝ, свѣ́те мо́й безлѣ́тный;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, бж҃е, слꙋ́хъ тво́й, и҆ ᲂу҆боѧ́хсѧ: разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ ᲂу҆жасо́хсѧ, гдⷭ҇и: ꙗ҆́кѡ твоегѡ̀ хвале́нїѧ и҆спо́лнь землѧ̀.

Мꙋ́дрости разꙋ́мною ча́шею ѡ҆мочи́въ ᲂу҆стнѣ̀, ѻ҆́тче, рѣ́ки на́мъ и҆сточи́лъ є҆сѝ ᲂу҆че́нїй, преподо́бне, бл҃гоче́стнѡ творѧ́щымъ па́мѧть твою̀.

Ты̀ проповѣ́датель возжелѣ́ненъ, сла́докъ сло́вомъ, про́стъ нра́вы, дꙋхо́вными дарова̑нїи, свѧти́телю преподо́бне, пребога́тъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, меѳо́дїе.

Копїе́мъ мы́сленнымъ бж҃е́ственнагѡ сло́ва, ꙗ҆́же въ ме́рзости є҆реті́честѣй, сꙋ́щꙋю пострѣка́въ, ᲂу҆ста́вилъ є҆сѝ нече́стїѧ на́глость, меѳо́дїе.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, две́ре мы́сленнаѧ, и҆зъ неѧ́же про́йде неизрече́ннымъ сло́вомъ цр҃ь нбⷭ҇ный, и҆ соблю́дъ непоро́чнꙋ, запеча́танꙋ па́ки ѡ҆ста́ви.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Возсїѧ́й мѝ, гдⷭ҇и, свѣ́тъ повелѣ́нїй твои́хъ, ꙗ҆́кѡ къ тебѣ̀ дꙋ́хъ мо́й ᲂу҆́тренюетъ и҆ пое́тъ тѧ̀: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, и҆ къ тебѣ̀ прибѣга́ю, цр҃ю̀ ми́ра.

Свѣ́томъ просвѣща́емь трисо́лнечнымъ, сла́вне, мра́чнꙋю и҆ те́мнꙋю є҆́реси мглꙋ̀ благоче́стнѡ ѿгна́лъ є҆сѝ, и҆ ѕвѣзда̀ бы́лъ є҆сѝ, вѣ́рными блиста́ѧ сїѧ̑нїи.

И҆з̾ѡщре́на тро́сть дх҃а, ѧ҆зы́къ тво́й ꙗ҆́кѡ скоропи́сца кни́жника, меѳо́дїе, показа́сѧ, на скрижа́ли начерта́ѧ серде́цъ благода́ти бжⷭ҇твенный зако́нъ нело́жнѡ.

Слє́зныѧ то́ки всено́щными стоѧ̑нїи, ꙗ҆́кѡ би́серїе носѧ̀, преподо́бне, си́ми грѣхѡ́вныѧ пото́ки и҆зсꙋши́лъ є҆сѝ: и҆ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а прїѧ́телище ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ чи́сто.

Бг҃оро́диченъ: И҆збавлѧ́еши моли́твами твои́ми ѿ всѧ́кагѡ ѡ҆бстоѧ́нїѧ прибѣга́ющыѧ въ покро́въ тво́й, мр҃і́е бцⷣе, ты́ бо чтꙋ́щихъ тѧ̀ предста́тельница є҆сѝ и҆ ᲂу҆пова́нїе съ бг҃омъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бꙋ́рѧ мѧ̀ помышле́нїй пости́гши, во глꙋбинꙋ̀ низвлачи́тъ мѧ̀ безмѣ́рныхъ грѣхѡ́въ: но ты̀, ᲂу҆пра́вителю благі́й, предвари́въ ᲂу҆пра́ви, ꙗ҆́кѡ прⷪ҇ро́ка, и҆ спаси́ мѧ.

Пчелѣ̀ трꙋдолю́бнѣй поревнова́въ, пи́смєнныѧ собра́лъ є҆сѝ цвѣ́ты, ꙗ҆́коже въ со́тѣ, се́рдцемъ твои́мъ сїѐ состроѧ́ѧ, и҆ всѣ̑мъ и҆сточа́ѧ рѣкꙋ̀ ᲂу҆че́нїй твои́хъ.

Слове́съ дх҃о́вныхъ напо́лнивсѧ ѧ҆зы́къ тво́й, премꙋ́дре, ѧ҆зыкобѡ́лїѧ низложѝ хꙋ́льникѡвъ, проповѣ́дающь хрⷭ҇то́во воплоще́нїе почита́ти, и҆ плотско́е подо́бїе.

Пе́рвѣе ᲂу҆́бѡ на сѣда́лищи ста́рєцъ похвали́въ гдⷭ҇а, на ст҃и́тельстѣ престо́лѣ, напослѣ́докъ же возне́слсѧ є҆сѝ са́мъ, ᲂу҆па́съ бг҃оꙋго́днѡ и҆збра̑нныѧ, ѻ҆́тче, сїѧ̑ лю́ди.

Бг҃оро́диченъ: Є҆ди́нꙋ тѧ̀ бг҃а на́шегѡ мт҃рь, бцⷣе влⷣчце, тва́рь всѧ̀ познава́етъ, ꙗ҆́кѡ є҆ди́на вмѣсти́ла є҆сѝ бг҃а несказа́ннѡ во ᲂу҆тро́бѣ твое́й, бжⷭ҇твеннымъ не ѡ҆пали́вшисѧ ѻ҆гне́мъ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

На землѝ подвиза́лсѧ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ безпло́тный, и҆ небеса̀ наслѣ́довалъ є҆сѝ, меѳо́дїе, ꙗ҆́кѡ и҆з̾ѧсни́вый въ концѣ́хъ і҆кѡ́нъ поклоне́нїе: въ трꙋдѣ́хъ бо и҆ болѣ́знехъ вѧ́щше пребы́въ, не преста́лъ є҆сѝ дерзнове́нїемъ ѡ҆блича́ѧ ѿмета́ющыѧсѧ і҆кѡ́ны хрⷭ҇тѡ́вы.

І҆́косъ:

Грѣхѡ́въ мѝ разрѣше́нїе пода́ждь, є҆́же пѣ́ти по достоѧ́нїю по́двиги твоѧ̑, меѳо́дїе пресла́вне: въ ро́въ бо глꙋбо́къ вве́рженъ бы́лъ є҆сѝ, да ꙗ҆̀же пре́жде дꙋ́шы во глꙋбинѣ̀ погребє́нныѧ невѣ́дѣнїѧ, разрѣши́ши къ сїѧ́нїю бжⷭ҇твеннагѡ свѣтоли́тїѧ, наꙋчи́въ ꙗ҆́вѣ подсо́лнечнꙋю, бж҃е́ственномꙋ вои́стиннꙋ неизрече́нномꙋ хрⷭ҇то́вꙋ покланѧ́тисѧ воѡбраже́нїю, ѡ҆блича́ѧ ѿмета́ющыѧсѧ і҆кѡ́ны хрⷭ҇тѡ́вы.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Росо́ю бжⷭ҇твенныѧ любвѐ погаси́лъ є҆сѝ стрⷭ҇те́й, пресла́вне, разжже́ннꙋю пе́щь, и҆скꙋ́шсѧ же напа́стьми ꙗ҆́кѡ зла́то горни́ломъ, ꙗ҆́кѡ со́лнце блиста́еши.

А҆дама́нтское се́рдце въ ско́рбехъ и҆мѣ́лъ є҆сѝ и҆ въ гоне́нїихъ, меѳо́дїе, и҆ ны́нѣ блиста́еши лꙋча́ми нбⷭ҇ными, и҆ ѻ҆гнедохнове́нными ᲂу҆сты̀: тѣ́мже тѧ̀ восхвалѧ́емъ.

Ꙗ҆́коже неѡбори́мь сто́лпъ, неподви́жимь пребы́лъ є҆сѝ напа́стными прилѡ́ги, пре́лести ᲂу҆твержде́нїе низлага́ѧ, свѧти́телю, си́лою твои́хъ слове́съ, меѳо́дїе преблаже́нне.

Бг҃оро́диченъ: Пречꙋ́дный ты̀ черто́гъ, соеди́ншагѡ себѐ человѣ́чествꙋ, бг҃а є҆ди́на породила̀ є҆сѝ, и҆ дв҃ою пребыла̀ є҆сѝ, бг҃оневѣ́стнаѧ мт҃и мр҃і́е дв҃о.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Землѧ̀, и҆ всѧ̑ ꙗ҆̀же на не́й, мо́ре и҆ всѝ и҆сто́чницы, небеса̀ небе́съ, свѣ́тъ и҆ тьма̀, мра́зъ и҆ зно́й, сы́нове человѣ́честїи, свѧще́нницы, благослови́те гдⷭ҇а и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Ты̀ низложи́лъ є҆сѝ є҆реті́чєскаѧ шата̑нїѧ, є҆́же пои́стиннѣ ѕлочести̑ваѧ, и҆ совозне́слъ є҆сѝ вѣ́рныхъ цр҃кве, ѻ҆́тче, ро́гъ, хрⷭ҇то́вꙋ наказꙋ́ѧ і҆кѡ́нꙋ честѝ, меѳо́дїе. тѣ́мже тѧ̀ пое́мъ, и҆ любо́вїю почита́емъ.

Тѧ̀ ѕвѣздꙋ̀ всесвѣ́тлꙋю сл҃нце показа̀ хрⷭ҇то́съ, на тве́рди, премꙋ́дре, цр҃ко́внѣй, и҆ твои́ми сїѧ̑нїи чⷭ҇тны́хъ ᲂу҆че́нїй, концы̀, ѻ҆́тче, ѡ҆зари́лъ є҆сѝ во всѧ̑ вѣ́ки.

Твоѐ сло́во ꙗ҆́коже гро́мъ, меѳо́дїе, возшꙋмѣ̀ на землѝ, мамѡ́ны содѣ́йственника, и҆ роди́телѧ пре́лести, ꙗ҆́коже ѕмі́ѧ свѧза́въ, ѿсла́лъ є҆сѝ тьмѣ̀ вѣ́чнѣй, ꙗ҆́кѡ сꙋ́ща наслѣ́дника.

Бг҃оро́диченъ: Є҆ди́нъ є҆сѝ є҆диноро́денъ горѣ̀, є҆ди́нъ и҆ до́лѣ то́йже, безъ ма́тере горѣ̀ ѿ ѻ҆ц҃а̀, и҆ безъ ѻ҆тца̀ и҆зъ мт҃ре до́лꙋ: въ не́йже воѡбрази́лсѧ є҆сѝ въ чꙋжде́е, сло́ве, ѡ҆бнища́въ, въ моѐ смири́вшеесѧ є҆стество̀ ѿ грѣха̀.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ сотворѝ мнѣ̀ вели̑чїѧ си́льный, и҆ ст҃о и҆́мѧ є҆гѡ̀, и҆ ми́лость є҆гѡ̀ въ ро́дъ и҆ ро́дъ боѧ́щымсѧ є҆гѡ̀.

Ст҃и́телей красота̀, мона́хѡвъ ᲂу҆добре́нїе, всѣ́хъ вѣ́рныхъ ѻ҆́бразъ, це́ркве па́стырь, и҆ правосла́вныхъ степе́нь, ты̀ є҆сѝ, меѳо́дїе.

И҆лїинꙋ̀ ре́вность стѧжа́въ, и҆спо́лнилъ є҆сѝ стꙋда̀ беззакѡ́нныѧ і҆ерє́и, воплоще́нїѧ гдⷭ҇нѧ непокланѧ́ющихсѧ ѻ҆́бразꙋ, мꙋ́дре меѳо́дїе.

Ликꙋ́ѧ со а҆́гг҃лы предъ лице́мъ и҆зба́вителѧ, и҆ сла́вы є҆гѡ̀ наслажда́ѧсѧ, моли́твами твои́ми на́съ ѿ всѧ́кихъ и҆скꙋше́нїй и҆зба́ви, меѳо́дїе.

Бг҃оро́диченъ: Пое́мъ твоѐ ржⷭ҇тво̀, и҆ сла́вимъ и҆зъ тебѐ рожде́ннаго, ꙗ҆́кѡ бг҃а же и҆ чл҃вѣ́ка, мт҃и дв҃о чⷭ҇таѧ. є҆го́же молѝ прилѣ́жнѡ, поми́ловати на́съ.

Свѣти́ленъ.

Прїиди́те, вѣ́рнїи, пое́мъ бжⷭ҇твеннꙋю па́мѧть ст҃и́телѧ дне́сь меѳо́дїа, въ ро́вѣ преиспо́днемъ вве́ржена: да дꙋ́шы и҆зба́витъ погребє́нныѧ во тьмѣ̀ ѿ лꙋка́вагѡ нече́стїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Препѣ́таѧ, дв҃о и҆ бцⷣе, бг҃а неизрече́ннѡ ро́ждшаѧ, прилѣ́жнѡ молѝ сн҃а твоего̀ ѡ҆ на́съ рабѣ́хъ твои́хъ, ᲂу҆ще́дрити и҆ спастѝ, любо́вїю хва́лѧщыѧ тѧ̀.

Житие святителя Мефодия, патриарха Константинопольского

Свя­ти­тель Ме­фо­дий, пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­поль­ский, ро­дил­ся в Си­ци­лии, в бо­га­той се­мье. По при­зва­нию Бо­жию еще в мо­ло­до­сти ушел в мо­на­стырь на ост­ро­ве Хиос и об­но­вил его на свои сред­ства. В цар­ство­ва­ние ико­но­бор­ца Льва Ар­мя­ни­на (813–820) свя­той Ме­фо­дий за­ни­мал вы­со­кую долж­ность апо­кри­си­а­рия при свя­тей­шем пат­ри­ар­хе Ни­ки­фо­ре (па­мять 2 июня). Был по­слан пат­ри­ар­хом в Рим с по­ру­че­ни­ем к па­пе и за­дер­жал­ся там. В это вре­мя Лев Ар­мя­нин сверг свя­ти­те­ля Ни­ки­фо­ра с пре­сто­ла и воз­вел на него ико­но­бор­ца Фе­о­до­та Ме­лис­син­ско­го по про­зва­нию Кас­си­тер (815–822). По­сле смер­ти Льва Ар­мя­ни­на свя­той Ме­фо­дий воз­вра­тил­ся и в сане пре­сви­те­ра неустан­но бо­рол­ся про­тив ико­но­бор­че­ской ере­си. Им­пе­ра­тор Ми­ха­ил Кос­но­языч­ный (820–829) вна­ча­ле по­ка­зы­вал се­бя ми­ло­сти­вым и осво­бо­дил мно­гих за­клю­чен­ных его пред­ше­ствен­ни­ком за по­чи­та­ние икон, но по­сле воз­об­но­вил го­не­ние на пра­во­сла­вие. Свя­той Ме­фо­дий был за­клю­чен в тем­ни­цу в Акри­те. По­сле смер­ти Ми­ха­и­ла Кос­но­языч­но­го во­ца­рил­ся сын его Фе­о­фил (829–842), так­же ико­но­бо­рец. Бо­лее об­ра­зо­ван­ный, чем его отец, он осво­бо­дил свя­то­го Ме­фо­дия как че­ло­ве­ка уче­но­го, пре­вос­ход­но све­ду­ще­го в де­лах не толь­ко цер­ков­ных, но и граж­дан­ских. По­лу­чив сво­бо­ду, свя­той Ме­фо­дий воз­об­но­вил борь­бу с ере­ти­ка­ми; им­пе­ра­тор неко­то­рое вре­мя тер­пел.

По­сле по­ра­же­ния в войне про­тив ара­бов Фе­о­фил об­ру­шил свой гнев на свя­то­го Ме­фо­дия, го­во­ря, что Бог по­ка­рал его за то, что он при­бли­зил к се­бе "идо­ло­по­клон­ни­ка" (так ико­но­бор­цы на­зы­ва­ли по­чи­та­те­лей свя­тых икон). Свя­той Ме­фо­дий воз­ра­зил, что Гос­подь про­гне­вал­ся на него за по­ру­га­ние Сво­ей свя­той ико­ны. Свя­то­го пре­да­ли ис­тя­за­ни­ям, ему на­нес­ли мно­же­ство уда­ров по ще­кам, от­че­го че­люсть его бы­ла раз­дроб­ле­на. На его ли­це остал­ся без­об­раз­ный шрам. Свя­той Ме­фо­дий был со­слан на ост­ров Ан­ти­гон и вме­сте с дву­мя раз­бой­ни­ка­ми за­клю­чен в глу­бо­кой пе­ще­ре. В мрач­ной тем­ни­це, ку­да не про­ни­кал сол­неч­ный свет, свя­той Ме­фо­дий то­мил­ся 7 лет до смер­ти им­пе­ра­то­ра Фе­о­фи­ла.

В то вре­мя из­го­ня­е­мые в за­то­че­ние свя­тые ино­ки-ис­по­вед­ни­ки Фе­о­дор и Фе­о­фан На­чер­тан­ные (па­мять 27 де­каб­ря) по­сла­ли свя­то­му Ме­фо­дию при­вет­ствие в сти­хах, уз­ник то­же от­ве­тил сти­хо­твор­ным при­вет­стви­ем.

По­сле смер­ти Фе­о­фи­ла во­ца­рил­ся его сын Ми­ха­ил III (842–867), но вви­ду его ма­ло­лет­ства Ви­зан­тий­ской им­пе­ри­ей пра­ви­ла его мать, бла­жен­ная ца­ри­ца Фе­о­до­ра, по­чи­та­тель­ни­ца икон.

Им­пе­ра­три­ца ста­ра­лась уни­что­жить ико­но­бор­че­скую ересь, по­ве­ле­ла осво­бо­дить за­клю­чен­ных за по­чи­та­ние икон ис­по­вед­ни­ков. За­ни­мав­ший пат­ри­ар­ший пре­стол ере­тик Ан­ний был из­гнан, а из­бран свя­той Ме­фо­дий. В Кон­стан­ти­но­по­ле был со­зван По­мест­ный Со­бор под пред­се­да­тель­ством свя­то­го Ме­фо­дия (842). Со­бор вос­ста­но­вил ико­но­по­чи­та­ние и по­ста­но­вил еже­год­но тор­же­ство­вать по­бе­ду пра­во­сла­вия. Со­став­лен­ный свя­тым Ме­фо­ди­ем "Чин пра­во­сла­вия" со­вер­ша­ет­ся в первую неде­лю Ве­ли­ко­го по­ста.

Стре­мясь по­до­рвать ав­то­ри­тет свя­то­го Ме­фо­дия, лю­бовь и ува­же­ние к нему паст­вы, ере­ти­ки окле­ве­та­ли его в на­ру­ше­нии це­ло­муд­рия. Кле­ве­та бы­ла об­на­ру­же­на, и вра­ги свя­ти­те­ля по­срам­ле­ны. По­след­ние го­ды жиз­ни свя­ти­те­ля про­шли мир­но, он мно­го тру­дил­ся, муд­ро управ­лял Цер­ко­вью и сво­ей паст­вой, вос­ста­нав­ли­вал раз­ру­шен­ные ере­ти­ка­ми хра­мы, со­би­рал мо­щи свя­тых, уни­что­жен­ные ико­но­бор­ца­ми, пе­ре­нес мо­щи пат­ри­ар­ха Ни­ки­фо­ра из ме­ста его за­то­че­ния в Кон­стан­ти­но­поль. Скон­чал­ся свя­ти­тель Ме­фо­дий в 846 го­ду. Свя­той Ме­фо­дий был ду­хов­но бли­зок с пре­по­доб­ным Иоан­ни­ки­ем (па­мять 4 но­яб­ря), пред­ска­зав­шим ему пат­ри­ар­ше­ство и вре­мя кон­чи­ны. Кро­ме "Чи­на пра­во­сла­вия", свя­ти­тель со­ста­вил так­же пра­ви­ла для об­ра­ща­ю­щих­ся к ве­ре, три чи­на бра­ков, несколь­ко пас­тыр­ских по­уче­ний и цер­ков­ных пес­но­пе­ний.

См. так­же: "Жи­тие свя­то­го от­ца на­ше­го Ме­фо­дия, пат­ри­ар­ха Кон­стан­ти­но­поль­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.