Канон святителю Иоанну Милостивому, Александрийскому

Припев: Святи́телю о́тче Иоа́нне, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 ноября (12 ноября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Посече́нный несеко́маго пресече́, и ви́де со́лнце зе́млю, ю́же не ви́де; лю́таго врага́ вода́ потопи́, и непроходи́мое про́йде Изра́иль; пе́снь же воспева́шеся: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Сострада́нием ума́ просвеща́емь и любо́вию Христо́вою, о́тче, озаря́емь, ми́лостыней блиста́я сия́ньми, Еди́наго ми́лостиваго Бо́га прия́телище чисте́йшее, Иоа́нне, бы́л еси́: те́м тя́ ублажа́ем.

Во ве́к при́сно пребыва́ющая смотря́я, му́дрым смы́слом, о́тче свяще́ннейше, измени́л еси́ тле́нная све́тло нетле́нными и ны́не на небесе́х жи́тельствуеши, вопия́ со безпло́тными ли́ки: Го́споду воспои́м, сла́вно бо просла́вися.

Ми́лости Да́тель, одари́в ми́лостивное, преподо́бне, твое́ помышле́ние, поми́лова мно́гия боже́ственным твои́м хода́тайством, бы́л еси́ во утеше́ние ду́ш, ни́щих же промышле́ние, Иоа́нне всему́дре, богоблаже́нне свяще́ннейший.

Богоро́дичен: Благослове́нная, Чи́стая и Всепе́тая, еди́на ро́ждшая воплоще́ннаго Бо́га, приснотеку́щий исто́чник, на́м, наде́ющимся на Тя́, исцеле́ния излива́юща, ве́рным: моли́, Его́же родила́ еси́, дарова́ти ми́ру ве́лию ми́лость.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.

Боголе́пна, я́коже отрокови́ца, от ма́слин вене́ц нося́щи, яви́ся тебе́, досточу́дне, Ми́лостиваго благосострада́тельная благода́ть, привлача́щи тя́ к Боже́ственней ми́лости.

На престо́ле свяще́ннем судо́м Бо́жиим, сла́вне о́тче Иоа́нне, се́л еси́, я́коже а́нгел, ты́ пожи́л еси́, ми́рныя вознося́ свяще́нныя же́ртвы Всеще́дрому.

Мно́гое милосе́рдие милосе́рдаго Го́спода, о́тче, подража́я, за милосе́рдие Обнища́вшаго пло́тию ни́щия удово́лил еси́, стра́нныя и безпокро́вныя собира́я, испо́лнитель повеле́ний Боже́ственных бы́в.

Богоро́дичен: Всели́вся в Де́ву теле́сне, Го́споди, яви́лся еси́ челове́ком, я́коже подоба́ше ви́дети Тя́: Ю́же и показа́л еси́, я́ко и́стинную Богоро́дицу, ве́рным по́мощь, еди́не Человеколю́бче.

Седа́лен, гла́с 8.

Ми́лостивен нра́в прии́м, благосе́рд яви́лся еси́ и пода́телен ни́щим и тре́бующим, Иоа́нне богодухнове́нне. Сего́ ра́ди зва́нием дея́нию подо́бно, па́че все́х святы́х, блаже́нне, обогати́ тя зело́ Пода́тель благи́х — Христо́с. Ему́же, богому́дре иера́рше пребога́те, моли́ся грехо́в оставле́ние пода́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Я́же непреме́ннаго Бо́га поро́ждшая, пременя́емое при́сно се́рдце мое́ грехо́м и ле́ностию, прило́гми льсти́ваго, утверди́, Блага́я, моли́твами ма́терними Твои́ми: я́ко да и а́з благода́рно сла́влю Тя́, Богороди́тельнице Мари́е, поми́луй ста́до Твое́, е́же стяжа́ла еси́, Всенепоро́чная.

Крестобогоро́дичен: И́же от крове́й Твои́х чи́стых Вопло́щшагося и па́че ума́ из Тебе́, Чи́стая, Роди́вшагося, на дре́ве ви́сяща среди́ злоде́ев зря́щи, утро́бою боле́зновала еси́ и, ма́терски пла́чущи, вопия́ла еси́: увы́ Мне́, Ча́до Мое́, что́ Боже́ственное и неизрече́нное строе́ние Твое́, и́мже оживи́л еси́ созда́ние Твое́? Воспева́ю Твое́ благоутро́бие.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Чи́стая оби́тель яви́лся еси́ Святы́я Тро́ицы, преподо́бне, и хра́ма Боже́ственнаго сокро́вище, и иера́рхов нача́ток.

Мно́гое милосе́рдие твое́ Госпо́дь внима́я Благосе́рдый, ду́шу твою́ освяти́, Иоа́нне, о́тче свяще́ннейше.

За́поведей непосты́ден бы́л еси́ де́латель Всеще́драго и испо́лнился еси́ благи́х Его́, в се́лех святы́х водворя́яся.

Богоро́дичен: Очище́ние на́ших да́руй неве́дений я́ко Безгре́шен и умири́ ми́р Тво́й, Бо́же, моли́твами Ро́ждшия Тя́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: От но́щи неве́дения по душелови́тельному пути́ при́сно блудя́щаго, све́том ра́зума Твоего́, Го́споди, преднаставля́я мя́, на стезю́ за́поведей Твои́х напра́ви.

Умертви́вшемуся за ми́лость ме́ртвостию во́льною, о́тче му́дре, подо́бяся, распя́лся еси́ ми́ру и страсте́м, и жи́зни преми́рныя сподо́бился еси́, достосла́вне.

Блаже́нства удосто́ился еси́, кро́ток, сострада́тельнейший, и мири́телен бы́в, и а́лчущих хле́б неижди́вный и ни́щим пода́тель, одея́ние же наготству́ющим.

Боже́ственными причаще́ньми, о́тче, удобря́емь, я́коже а́нгел, Бо́гу непоро́чно свяще́нствовал еси́, ве́рныя просвеща́я свяще́нными уче́нии твои́ми.

Богоро́дичен: Все́х Бо́га без се́мене в Свои́х ложесна́х поне́сшую, Плотоно́сца же на́м ро́ждшую, Пречи́стую Богоро́дицу воспева́ем, я́ко спасе́ние ду́ш на́ших.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя.

Моли́твами и посто́м упражня́яся и бде́нно Бо́га моля́, открове́ний и зре́ний Боже́ственных сподо́бился еси́, богому́дре всебога́те, науча́емь су́щим па́че ума́ и по́мысла, му́дре, чистото́ю.

Я́ко а́нгел с пло́тию, на земли́, о́тче, пожи́л еси́, же́ртвы ми́рныя, безкро́вныя ве́рою, и сокруше́нным се́рдцем, и ду́хом, блаже́нне, Творцу́ принося́, Иоа́нне, ра́достно.

Житие́ твое́, па́че со́лнца возсия́вшее, милосе́рдия испусти́ лучи́ тре́бующим, отгоня́щия те́мный о́блак нищеты́, всебога́те, гре́ющия же мра́зом лю́тых держи́мыя, богодухнове́нне.

Богоро́дичен: Не преста́й о на́с моля́щися, Пресвята́я Богоро́дице Де́во, я́ко ве́рных утвержде́ние Ты́ еси́, и наде́ждею Твое́ю крепи́мся и любо́вию Тя́ и из Тебе́ Вопло́щшагося непреста́нно сла́вим.

Конда́к, гла́с 2.

Бога́тство твое́ расточи́л еси́ убо́гим и небе́сное бога́тство ны́не восприя́л еси́, Иоа́нне всему́дре, сего́ ра́ди вси́ тя почита́ем, соверша́юще па́мять твою́, ми́лостыни о тезоимени́те!

И́кос:

На ми́лость упова́в Бо́жию, Иоа́нне, щедро́тами от Того́ и дарми́ обогати́вся, отону́дуже яви́лся еси́ и ми́лостив, я́ко О́н, вся́ ущедря́я. Те́мже, мою́ нищету́ уще́дрив, пода́ждь мне́ бога́тство твоея́ моли́твы и а́лчущее се́рдце мое́ испо́лни глаго́л Боже́ственных, богому́дре, я́коже пре́жде а́лчущия пита́л еси́, ми́лостыни о тезоимени́те!

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Де́лы словеса́ Спа́сова извести́л еси́ и ублажа́емых сочта́лся еси́ ли́ку, ми́лостив бы́в и чи́ст ду́хом, Иоа́нне богоно́се.

Ме́да вку́с сладча́йший преложи́ся во искуше́но зла́то тебе́: бога́тному бо твоему́ внима́я произволе́нию, Творе́ц бога́тная тебе́ даде́ воздая́ния.

Све́том Тро́ицы невече́рним просвеща́емь, уго́дниче Тро́ицы, чту́щия тя́ ны́не просвеща́еши и пою́щия: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Богоро́дичен: Тя́, ра́дость апо́столов, страстоте́рпцев же сла́ву, Богоро́дице, мо́лим ве́рно: ра́дости ве́чныя сподо́би ны́, пою́щия Тя́ непреста́нно.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Победи́тели мучи́теля и пла́мене благода́тию Твое́ю бы́вше, за́поведем Твои́м зело́ прилежа́ще, о́троцы вопия́ху: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Светоза́рную звезду́ Христо́с на высоте́ тя́ церко́вней яви́в, о́тче, чрез тебе́ пою́щия ве́рою просвеща́ет: благослови́те вся́ дела́ Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ми́лостив яви́лся еси́, кро́ток, благосострада́тельнейш, незло́бив, о́тче, бога́тство ни́щих, у́тварь и одея́ние наги́х, поя́ ве́рно: благослови́те вся́ дела́ Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ма́рков престо́л свяще́нно украси́л еси́ де́лы боже́ственными изря́дно, о́тче, ми́лостынею же и милосе́рдием па́че все́х наре́клся еси́ ми́лостив, милосе́рдием возсия́вших святы́х.

Богоро́дичен: Ада́ма, Де́во, па́дшаго у́бо, яви́лася еси́ Дщи́, Бо́га же Ма́ти, обно́вльшаго мое́ существо́. Его́же пои́м вся́ дела́ Го́спода и превозно́сим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Се́ тя по сконча́нии сре́дняго прие́млет дво́ица святы́х отце́в, в гро́бе свяще́ннейшую че́сть тебе́, о́тче, даю́щи.

Я́ко у́тро, я́ко де́нь, о́тче Иоа́нне, светоза́рное твое́ возсия́ успе́ние, просвеща́ющее ве́рою тя́ блажа́щия.

Совокупи́лся еси́ лико́м архиере́ев, проро́ков, апо́столов и му́чеников: с ни́миже помина́й, о́тче, восхваля́ющия тя́.

Ра́ка, иде́же лежа́т, о́тче Иоа́нне, свяще́нныя твоя́ и святы́я мо́щи, исто́чник чуде́с су́ть к тебе́ приходя́щим.

Богоро́дичен: Благоле́пная Де́во, озло́бленную ду́шу мою́ грехо́м ублагости́, блага́го ро́ждшая Бо́га и Го́спода.

Свети́лен.

Ми́лость подража́я Бо́га любоще́драго, тре́бующим бога́тство расточи́л еси́, Иоа́нне, те́м и бога́тство прия́л еси́ на небесе́х неистощи́мое. Того́ ра́ди ны́не мо́лимся: моли́ся непреста́нно о хва́лящих тя́.

Богоро́дичен: И́же от Бо́га ми́ру да́нных бла́г Ты́ вина́ еси́, Богоро́дице, но и ны́не ми́лостива сотвори́ за о́бщее спасе́ние благоуве́тливаго Бо́га.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Посѣче́нный несѣко́маго пресѣчѐ, и҆ ви́дѣ со́лнце зе́млю, ю҆́же не ви́дѣ, лю́таго врага̀ вода̀ потопѝ, и҆ непроходи́мое про́йде і҆и҃ль, пѣ́снь же воспѣва́шесѧ: гдⷭ҇еви пои́мъ, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Сострада́нїемъ ᲂу҆ма̀ просвѣща́емь, и҆ любо́вїю хрⷭ҇то́вою, ѻ҆́тче, ѡ҆зарѧ́емь, ми́лостыней блиста́ѧ сїѧ́ньми, є҆ди́нагѡ ми́лостивагѡ бг҃а прїѧ́телище чистѣ́йшее, і҆ѡа́нне, бы́лъ є҆сѝ: тѣ́мъ тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.

Во вѣ́къ при́снѡ пребыва̑ющаѧ смотрѧ́ѧ, мꙋ́дрымъ смы́сломъ, ѻ҆́тче свѧще́ннѣйше, и҆змѣни́лъ є҆сѝ тлѣ̑ннаѧ свѣ́тлѡ нетлѣ́нными, и҆ ны́нѣ на нб҃сѣ́хъ жи́тельствꙋеши, вопїѧ̀ со безпло́тными ли̑ки: гдⷭ҇ꙋ воспои́мъ, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Ми́лости да́тель, ѡ҆дари́въ ми́лостивное, прпⷣбне, твоѐ помышле́нїе, поми́лова мнѡ́гїѧ бжⷭ҇твеннымъ твои́мъ хода́тайствомъ, бы́лъ є҆сѝ во ᲂу҆тѣше́нїе дꙋ́шъ, ни́щихъ же промышле́нїе, і҆ѡа́нне всемꙋ́дре бг҃облаже́нне свѧще́ннѣйшїй.

Бг҃оро́диченъ: Благослове́ннаѧ, чⷭ҇таѧ и҆ всепѣ́таѧ, є҆ди́на ро́ждшаѧ воплоще́ннаго бг҃а, приснотекꙋ́щїй и҆сто́чникъ на́мъ, надѣ́ющымсѧ на тѧ̀, и҆сцѣлє́нїѧ и҆злива́юща вѣ̑рнымъ: молѝ є҆го́же родила̀ є҆сѝ, дарова́ти мі́рꙋ ве́лїю ми́лость.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче, гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Бг҃олѣ́пна, ꙗ҆́коже ѻ҆трокови́ца, ѿ ма́слинъ вѣне́цъ носѧ́щи, ꙗ҆ви́сѧ тебѣ̀, досточꙋ́дне, ми́лостивагѡ благосострада́тельнаѧ благода́ть, привлача́щи тѧ̀ къ бжⷭ҇твеннѣй ми́лости.

На прⷭ҇то́лѣ свѧще́ннѣмъ, сꙋдо́мъ бж҃їимъ, сла́вне ѻ҆́тче і҆ѡа́нне, сѣ́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже а҆́гг҃лъ ты̀ пожи́лъ є҆сѝ, ми̑рныѧ возносѧ̀ сщ҃є́нныѧ жє́ртвы всеще́дромꙋ.

Мно́гое милосе́рдїе милосе́рдагѡ гдⷭ҇а, ѻ҆́тче, подража́ѧ, за милосе́рдїе ѡ҆бнища́вшагѡ пло́тїю, ни́щыѧ ᲂу҆дово́лилъ є҆сѝ, стра̑нныѧ и҆ безпокрѡ́вныѧ собира́ѧ, и҆спо́лнитель повелѣ́нїй бжⷭ҇твенныхъ бы́въ.

Бг҃оро́диченъ: Всели́всѧ въ дв҃ꙋ тѣле́снѣ, гдⷭ҇и, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ человѣ́кѡмъ, ꙗ҆́коже подоба́ше ви́дѣти тѧ̀: ю҆́же и҆ показа́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ и҆́стиннꙋю бцⷣꙋ, вѣ̑рнымъ по́мощь, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Ми́лостивенъ нра́въ прїи́мъ, благосе́рдъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, и҆ пода́теленъ ни́щымъ и҆ тре́бꙋющымъ, і҆ѡа́нне бг҃одохнове́нне. сегѡ̀ ра́ди зва́нїемъ дѣѧ́нїю подо́бнѡ, па́че всѣ́хъ ст҃ы́хъ, блаже́нне, ѡ҆богати́ тѧ ѕѣлѡ̀ пода́тель благи́хъ хрⷭ҇то́съ: є҆мꙋ́же, бг҃омꙋ́дре і҆ера́рше пребога́те, моли́сѧ, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́же непремѣ́ннаго бг҃а поро́ждшаѧ, премѣнѧ́емое при́снѡ се́рдце моѐ грѣхо́мъ и҆ лѣ́ностїю, прило́гми льсти́вагѡ, ᲂу҆твердѝ, блага́ѧ, моли́твами мт҃рними твои́ми: ꙗ҆́кѡ да и҆ а҆́зъ благода́рнѡ сла́влю тѧ̀, бг҃ороди́тельнице марі́е, поми́лꙋй ста́до твоѐ, є҆́же стѧжа́ла є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: И҆́же ѿ крове́й твои́хъ чⷭ҇тыхъ вопло́щшагосѧ, и҆ па́че ᲂу҆ма̀ и҆зъ тебє̀, чⷭ҇таѧ, роди́вшагосѧ, на дре́вѣ ви́сѧща средѝ ѕлодѣ́євъ зрѧ́щи, ᲂу҆тро́бою болѣ́зновала є҆сѝ, и҆ мт҃рски пла́чꙋщи вопїѧ́ла є҆сѝ: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, ча́до моѐ, что̀ бжⷭ҇твенное и҆ неизрече́нное строе́нїе твоѐ, и҆́мже ѡ҆живи́лъ є҆сѝ созда́нїе твоѐ; воспѣва́ю твоѐ бл҃гоꙋтро́бїе.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.

Чи́стаѧ ѻ҆би́тель ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ст҃ы́ѧ трⷪ҇цы, прпⷣбне, и҆ хра́ма бжⷭ҇твеннагѡ сокро́вище, и҆ і҆ера́рхѡвъ нача́токъ.

Мно́гое милосе́рдїе твоѐ гдⷭ҇ь внима́ѧ благосе́рдый, дꙋ́шꙋ твою̀ ѡ҆свѧтѝ, і҆ѡа́нне, ѻ҆́тче свѧще́ннѣйше.

За́повѣдей непосты́денъ бы́лъ є҆сѝ дѣ́латель всеще́драгѡ, и҆ и҆спо́лнилсѧ є҆сѝ благи́хъ є҆гѡ̀, въ се́лѣхъ ст҃ы́хъ водворѧ́ѧсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆чище́нїе на́шихъ да́рꙋй невѣ́дѣнїй, ꙗ҆́кѡ безгрѣ́шенъ, и҆ ᲂу҆мирѝ мі́ръ тво́й, бж҃е, моли́твами ро́ждшїѧ тѧ̀.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ѿ но́щи невѣ́дѣнїѧ, по дꙋшелови́тельномꙋ пꙋтѝ при́снѡ блꙋдѧ́щаго, свѣ́томъ ра́зꙋма твоегѡ̀, гдⷭ҇и, преднаставлѧ́ѧ мѧ̀, на стезю̀ за́повѣдей твои́хъ напра́ви.

Оу҆мертви́вшемꙋсѧ за ми́лость ме́ртвостїю во́льною, ѻ҆́тче мꙋ́дре, подо́бѧсѧ, распѧ́лсѧ є҆сѝ мі́рꙋ и҆ страсте́мъ. и҆ жи́зни премі́рныѧ сподо́билсѧ є҆сѝ, достосла́вне.

Бл҃же́нства ᲂу҆досто́илсѧ є҆сѝ, кро́токъ, сострада́тельнѣйшїй, и҆ мири́теленъ бы́въ, и҆ а҆́лчꙋщихъ хлѣ́бъ неижди́вный, и҆ ни́щымъ пода́тель, ѡ҆дѣѧ́нїе же наготствꙋ́ющымъ.

Бжⷭ҇твенными причаще́ньми, ѻ҆́тче, ᲂу҆добрѧ́емь, ꙗ҆́коже а҆́гг҃лъ бг҃ꙋ непоро́чнѡ свѧще́нствовалъ є҆сѝ, вѣ̑рныѧ просвѣща́ѧ свѧще́нными ᲂу҆чє́нїи твои́ми.

Бг҃оро́диченъ: Всѣ́хъ бг҃а безъ сѣ́мене въ свои́хъ ложесна́хъ поне́сшꙋю, плотоно́сца же на́мъ ро́ждшꙋю, пречⷭ҇тꙋю бцⷣꙋ воспѣва́емъ, ꙗ҆́кѡ спасе́нїе дꙋ́шъ на́шихъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Моли́твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ, и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̑, ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ, и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ, и҆ молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ, бж҃е, возведи́ мѧ.

Моли́твами и҆ посто́мъ ᲂу҆пражнѧ́ѧсѧ, и҆ бдѣ́ннѡ бг҃а молѧ̀, ѿкрове́нїй и҆ зрѣ́нїй бжⷭ҇твенныхъ сподо́билсѧ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре всебога́те, наꙋча́емь сꙋ́щымъ па́че ᲂу҆ма̀ и҆ по́мысла, мꙋ́дре, чистото́ю.

Ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ съ пло́тїю на землѝ, ѻ҆́тче, пожи́лъ є҆сѝ, жє́ртвы ми̑рныѧ, безкрѡ́вныѧ вѣ́рою и҆ сокрꙋше́ннымъ се́рдцемъ и҆ дꙋ́хомъ, бл҃же́нне, творцꙋ̀ приносѧ̀, і҆ѡа́нне, ра́достнѡ.

Житїѐ твоѐ па́че со́лнца возсїѧ́вшее, милосе́рдїѧ и҆спꙋстѝ лꙋчы̀ тре́бꙋющымъ, ѿгонѧ́щыѧ те́мный ѻ҆́блакъ нищеты̀, всебога́те, грѣ́ющыѧ же мра́зомъ лю́тыхъ держи̑мыѧ, бг҃одохнове́нне.

Бг҃оро́диченъ: Не преста́й ѡ҆ на́съ молѧ́щисѧ, прест҃а́ѧ бцⷣе дв҃о, ꙗ҆́кѡ вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе ты̀ є҆сѝ. и҆ наде́ждею твое́ю крѣпи́мсѧ, и҆ любо́вїю тѧ̀, и҆ и҆зъ тебє̀ вопло́щшагосѧ непреста́ннѡ сла́вимъ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Бога́тство твоѐ расточи́лъ є҆сѝ ᲂу҆бѡ́гимъ, и҆ нбⷭ҇ное бога́тство ны́нѣ воспрїѧ́лъ є҆сѝ, і҆ѡа́нне всемꙋ́дре. сегѡ̀ ра́ди вси́ тѧ почита́емъ, соверша́юще па́мѧть твою̀, ми́лостыни ѽ тезоимени́те!

І҆́косъ:

На ми́лость ᲂу҆пова́въ бж҃їю, і҆ѡа́нне, щедро́тами ѿ тогѡ̀ и҆ дармѝ ѡ҆богати́всѧ, ѿѻнꙋ́дꙋже ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ и҆ ми́лостивъ, ꙗ҆́кѡ ѻ҆́нъ, всѧ̑ ᲂу҆щедрѧ́ѧ. тѣ́мже, мою̀ нищетꙋ̀ ᲂу҆ще́дривъ, пода́ждь мнѣ̀ бога́тство твоеѧ̀ моли́твы. и҆ а҆́лчꙋщее се́рдце моѐ и҆спо́лни глагѡ́лъ бжⷭ҇твенныхъ, бг҃омꙋ́дре, ꙗ҆́коже пре́жде а҆́лчꙋщыѧ пита́лъ є҆сѝ, ми́лостыни ѽ тезоимени́те!

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы є҆вре́йстїи въ пещѝ попра́ша пла́мень дерзнове́ннѡ, и҆ на ро́сꙋ ѻ҆́гнь преложи́ша, вопїю́ще: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.

Дѣ́лы словеса̀ сп҃сѡва и҆звѣсти́лъ є҆сѝ, и҆ ᲂу҆блажа́емыхъ сочта́лсѧ є҆сѝ ли́кꙋ, ми́лостивъ бы́въ и҆ чи́стъ дꙋ́хомъ, і҆ѡа́нне бг҃оно́се.

Ме́да вкꙋ́съ сладча́йшїй преложи́сѧ во и҆скꙋше́но зла́то тебѣ̀: бога́тномꙋ бо твоемꙋ̀ внима́ѧ произволе́нїю творе́цъ, бога̑тнаѧ тебѣ̀ дадѐ воздаѧ̑нїѧ.

Свѣ́томъ трⷪ҇цы невече́рнимъ просвѣща́емь, ᲂу҆го́дниче трⷪ҇цы, чтꙋ́щыѧ тѧ̀ ны́нѣ просвѣща́еши, и҆ пою́щыѧ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ ра́дость а҆пⷭ҇лѡвъ, страстоте́рпцєвъ же сла́вꙋ, бцⷣе, мо́лимъ вѣ́рнѡ: ра́дости вѣ́чныѧ сподо́би ны̀, пою́щыѧ тѧ̀ непреста́ннѡ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Побѣди́тели мꙋчи́телѧ и҆ пла́мене благода́тїю твое́ю бы́вше, за́повѣдемъ твои̑мъ ѕѣлѡ̀ прилѣжа́ще, ѻ҆́троцы вопїѧ́хꙋ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Свѣтоза́рнꙋю ѕвѣздꙋ̀ хрⷭ҇то́съ: на высотѣ̀ тѧ̀ цр҃ко́внѣй ꙗ҆ви́въ, ѻ҆́тче, чрезъ тебѐ пою́щыѧ вѣ́рою просвѣща́етъ: бл҃гослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Ми́лостивъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, кро́токъ, благосострада́тельнѣйшъ, неѕло́бивъ, ѻ҆́тче, бога́тство ни́щихъ, ᲂу҆́тварь и҆ ѡ҆дѣѧ́нїе наги́хъ, поѧ̀ вѣ́рнѡ: благослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Ма́рковъ престо́лъ свѧще́ннѡ ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ дѣ́лы бжⷭ҇твенными и҆зрѧ́днѡ, ѻ҆́тче: ми́лостынею же и҆ милосе́рдїемъ па́че всѣ́хъ наре́клсѧ є҆сѝ ми́лостивъ, милосе́рдїемъ возсїѧ́вшихъ ст҃ы́хъ.

Бг҃оро́диченъ: А҆да́ма, дв҃о, па́дшагѡ, ᲂу҆́бѡ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ дщѝ, бг҃а же мт҃и, ѡ҆бно́вльшагѡ моѐ сꙋщество̀. є҆го́же пои́мъ всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇а, и҆ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Вои́стиннꙋ бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, спасе́ннїи тобо́ю, дв҃о чⷭ҇таѧ, съ безпло́тными ли́ки тѧ̀ велича́юще.

Се́ тѧ по сконча́нїи сре́днѧго прїе́млетъ дво́ица ст҃ы́хъ ѻ҆тцє́въ, въ гро́бѣ свѧще́ннѣйшꙋю че́сть тебѣ̀, ѻ҆́тче, даю́щи.

Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́тро, ꙗ҆́кѡ де́нь, ѻ҆́тче і҆ѡа́нне, свѣтоза́рное твоѐ возсїѧ̀ ᲂу҆спе́нїе, просвѣща́ющее вѣ́рою тѧ̀ блажа́щыѧ.

Совокꙋпи́лсѧ є҆сѝ ликѡ́мъ а҆рхїере́євъ, прⷪ҇ро́кѡвъ, а҆по́столѡвъ и҆ мч҃никѡвъ: съ ни́миже помина́й, ѻ҆́тче, восхвалѧ́ющыѧ тѧ̀.

Ра́ка, и҆дѣ́же лежа́тъ, ѻ҆́тче і҆ѡа́нне, свѧщє́нныѧ твоѧ̑ и҆ ст҃ы̑ѧ мо́щи, и҆сто́чникъ чꙋде́съ сꙋ́ть къ тебѣ̀ приходѧ́щымъ.

Бг҃оро́диченъ: Благолѣ́пнаѧ дв҃о, ѡ҆ѕло́бленнꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ грѣхо́мъ, ᲂу҆благостѝ, бл҃га́го ро́ждшаѧ бг҃а и҆ гдⷭ҇а.

Свѣти́ленъ.

Ми́лость подража́ѧ бг҃а любоще́драгѡ, тре́бꙋющымъ бога́тство расточи́лъ є҆сѝ, і҆ѡа́нне: тѣ́мъ и҆ бога́тство прїѧ́лъ є҆сѝ на нб҃сѣ́хъ неистощи́мое. тогѡ̀ ра́ди ны́нѣ мо́лимсѧ, моли́сѧ непреста́ннѡ ѡ҆ хва́лѧщихъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же ѿ бг҃а мі́рꙋ да́нныхъ бла̑гъ, ты̀ вина̀ є҆сѝ, бцⷣе: но и҆ ны́нѣ ми́лостива сотворѝ за ѻ҆́бщее спасе́нїе, благоꙋвѣ́тливаго бг҃а.

Свя­ти­тель Иоанн Ми­ло­сти­вый, пат­ри­арх Алек­сан­дрий­ский, ро­дил­ся на Ки­п­ре в VI ве­ке в се­мье знат­но­го вель­мо­жи Епи­фа­ния. По во­ле ро­ди­те­лей всту­пил в брак и имел де­тей. Ко­гда же­на и де­ти свя­то­го умер­ли, он стал ино­ком: стро­гим пост­ни­ком, мо­лит­вен­ни­ком и бра­то­люб­цем.

Его ду­хов­ные по­дви­ги стя­жа­ли ему из­вест­ность, и, ко­гда ов­до­ве­ла пат­ри­ар­шая ка­фед­ра в Алек­сан­дрии, им­пе­ра­тор Ирак­лий и все ду­хо­вен­ство упро­си­ли свя­то­го Иоан­на за­нять пат­ри­ар­ший пре­стол.

Свя­ти­тель до­стой­но нес ар­хи­пас­тыр­ское слу­же­ние, за­бо­тясь о нрав­ствен­ном и дог­ма­ти­че­ском вос­пи­та­нии па­со­мых. Во вре­мя сво­е­го пат­ри­ар­ше­ства он об­ли­чил и из­гнал из Алек­сан­дрии ересь мо­но­фе­ли­та-ан­тио­хий­ца Фул­ло­на.

Но глав­ным сво­им де­лом свя­ти­тель счи­тал ми­ло­сты­ню и бла­го­де­я­ния всем нуж­да­ю­щим­ся. В на­ча­ле сво­е­го пат­ри­ар­ше­го слу­же­ния он при­ка­зал учесть ни­щих и убо­гих в Алек­сан­дрии, ко­то­рых ока­за­лось свы­ше се­ми ты­сяч че­ло­век. Всем этим несчаст­ным свя­ти­тель да­вал еже­днев­ное бес­плат­ное про­пи­та­ние. Два ра­за в неде­лю, в сре­ду и пят­ни­цу, он вы­хо­дил к две­рям пат­ри­ар­ше­го со­бо­ра и, си­дя на па­пер­ти, при­ни­мал всех нуж­да­ю­щих­ся: раз­би­рал рас­при, по­мо­гал оби­жен­ным, раз­да­вал ми­ло­сты­ню. Три ра­за в неде­лю он по­се­щал боль­ни­цы, ока­зы­вая по­мощь стра­даль­цам. В это вре­мя им­пе­ра­тор Ирак­лий вел тя­же­лую вой­ну с пер­сид­ским ца­рем Хоз­ро­ем II. Пер­сы раз­гра­би­ли и со­жгли Иеру­са­лим, за­хва­тив мно­же­ство плен­ных. Свя­той пат­ри­арх Иоанн вы­де­лил боль­шую часть цер­ков­ной каз­ны для их вы­ку­па.

Свя­ти­тель ни­ко­гда не от­ка­зы­вал про­ся­щим. Од­на­жды по до­ро­ге в боль­ни­цу он встре­тил ни­ще­го и ве­лел дать ему 6 среб­ре­ни­ков. Ни­щий, пе­ре­ме­нив одеж­ду, обо­гнал пат­ри­ар­ха и сно­ва стал про­сить ми­ло­сты­ню. Иоанн сно­ва дал ему 6 среб­ре­ни­ков. Ко­гда же ни­щий в тре­тий раз по­про­сил по­да­я­ния и слу­ги ста­ли гнать на­зой­ли­во­го про­си­те­ля, пат­ри­арх при­ка­зал дать ему 12 среб­ре­ни­ков, ска­зав: "Не Хри­стос ли ис­ку­ша­ет ме­ня?" Два ра­за свя­ти­тель да­вал день­ги куп­цу, тер­пев­ше­му ко­раб­ле­кру­ше­ния, а на тре­тий раз дал ему при­над­ле­жав­ший пат­ри­ар­хии ко­рабль, на­пол­нен­ный пше­ни­цей, на ко­то­ром ку­пец со­вер­шил бла­го­по­луч­ное пу­те­ше­ствие и воз­вра­тил долг.

Свя­той Иоанн Ми­ло­сти­вый был из­ве­стен сво­им крот­ким от­но­ше­ни­ем к лю­дям. Од­на­жды свя­ти­тель вы­нуж­ден был за ка­кую-то про­вин­ность от­лу­чить от Церк­ви од­но­го кли­ри­ка. Про­ви­нив­ший­ся озло­бил­ся на пат­ри­ар­ха. Свя­ти­тель хо­тел при­звать его для бе­се­ды и за­был об этом. Во вре­мя со­вер­ше­ния Бо­же­ствен­ной ли­тур­гии свя­той вспом­нил сло­ва Еван­ге­лия: ко­гда при­но­сишь свой дар на ал­тарь и вспом­нишь, что брат твой име­ет что-ли­бо про­тив те­бя, – оставь дар свой и преж­де по­ми­рись с бра­том тво­им (Мф.5,23-24). Свя­ти­тель вы­шел из ал­та­ря, при­звал к се­бе про­ви­нив­ше­го­ся кли­ри­ка и, пав пе­ред ним на ко­ле­ни, все­на­род­но про­сил про­ще­ния. По­тря­сен­ный кли­рик рас­ка­ял­ся в со­де­ян­ном и впо­след­ствии стал бла­го­че­сти­вым свя­щен­ни­ком.

Один го­ро­жа­нин оскор­бил Ге­ор­гия, пле­мян­ни­ка пат­ри­ар­ха. Ге­ор­гий про­сил свя­то­го ото­мстить обид­чи­ку. Свя­ти­тель обе­щал так воз­дать оскор­би­те­лю, что уди­вит­ся вся Алек­сан­дрия. Это успо­ко­и­ло Ге­ор­гия, и свя­той Иоанн стал по­учать его, го­во­ря о необ­хо­ди­мо­сти кро­то­сти и сми­ре­ния, а за­тем, при­звав оскор­би­те­ля, объ­явил, что осво­бож­да­ет его от упла­ты цер­ков­ной да­ни за зем­лю. Алек­сан­дрия дей­стви­тель­но бы­ла удив­ле­на та­кой "ме­стью", а Ге­ор­гий по­нял урок сво­е­го дя­ди.

Свя­той Иоанн, стро­гий ас­кет и мо­лит­вен­ник, все­гда имел в ду­ше па­мять смерт­ную. Он за­ка­зал для се­бя гроб, но не ве­лел ма­сте­рам до­де­лы­вать его до кон­ца, ука­зав каж­дый празд­нич­ный день при­хо­дить к нему и спра­ши­вать, не по­ра ли за­вер­шить ра­бо­ту.

Неза­дол­го до кон­чи­ны свя­той Иоанн вы­нуж­ден был по бо­лез­ни оста­вить свою ка­фед­ру и уда­лить­ся на о. Кипр. Во вре­мя пу­ти на ко­раб­ле боль­но­му свя­ти­те­лю бы­ло зна­ме­ние: в сон­ном ви­де­нии ему явил­ся све­то­зар­ный муж и ска­зал: "Царь ца­рей зо­вет те­бя к Се­бе". Это ви­де­ние пред­воз­ве­сти­ло ско­рую кон­чи­ну пат­ри­ар­ха. При­быв на Кипр, в род­ной го­род Ама­фунт, свя­ти­тель с ми­ром ото­шел ко Гос­по­ду (616–620).


См. так­же: "Жи­тие Иоан­на Ми­ло­сти­во­го, пат­ри­ар­ха Алек­сан­дрий­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.