Канон святителю Григорию Паламе, Солунскому (Фессалоникийскому)

Припев: Святи́телю, о́тче Григо́рие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 12 марта (27 февраля ст. ст.); 27 ноября (14 ноября ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.

Ты́ дарова́ний исто́чнику и прему́дрости духо́вней, пресла́вне, уста́ и мы́сль приложи́в, благода́ти яви́лся еси́ пучи́на, от нея́ же ка́плю, о́тче, и мне́ пода́ждь, пою́щему тя́.

Уста́в и пра́вило па́че естества́ и́ноческому жи́тельству ты́ бы́л еси́, уста́ богосло́вец же, и святи́тель, и учи́тель боже́ственная, отню́дуже, соше́дшеся вку́пе, тебе́ пе́ние плету́т.

И́н яви́лся еси́ от чре́ва Иереми́я ве́дом, Сотво́ршему ве́сь возло́жен, освяще́н, богоно́се, ве́сь же, отню́дуже твоя́ уста́ Бо́жия сло́ва восприя́ша.

Престо́лу предстоя́ Боже́ственному со а́нгелы, богови́дче Григо́рие, лучу́ восприе́мля ны́не явле́нне непристу́пную, моли́ся тмы́ грехо́вныя на́м разреши́тися, мо́лимся.

Богоро́дичен: Све́т, возсия́вый, Богороди́тельнице, от Твоея́ утро́бы, ви́дети жела́я, Григо́рий, Тебе́ Моли́твенницу и Соде́теля представля́ет и жела́емыя от Тебе́ получи́ благода́ти.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Еди́не, ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не́ вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й, одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.

Юро́дство, прему́дре, мирску́ю му́дрость вмени́л еси́, кре́стное юро́дство возлюби́л еси́ и сего́, на ра́мо прии́м, показа́л еси́, я́коже Па́вел рече́, е́же юро́дством мирски́я му́дрости превше́д.

Возлюби́л еси́, о́тче, от души́ нищету́, и смире́ние, и ху́дость, и нестяжа́тельство, челове́к бе́гая, отню́дуже гони́мь еси́ в пусты́ню, всегда́, в воню́ ми́р твои́х, Христо́ви зовя́ше: теку́ всле́д Тебе́.

Умертви́л еси́, прему́дре, ве́тхаго тле́ющаго челове́ка воздержа́нием вся́ким и пла́чем, исто́чники сле́зными дово́льне омыва́яся, житие́м восприя́л еси́ дре́внюю свою́ добро́ту о Христе́ и в но́ваго оде́явся.

Восхва́лим, мно́жества и́нок с ме́стных же состоя́ния, со свяще́нники все́ми и пита́тельницы, гла́сы кра́сными и словесы́ боже́ственными дне́сь о́бщаго учи́теля, и́же на́с украси́вшаго де́лы же и словесы́, Григо́рия.

Богоро́дичен: Ви́дев, ю́же жела́ше, зарю́ духо́вную, Григо́рие, предста́тельством Богома́тере, ясне́йши же ны́не То́ю освеща́емь, Тоя́ моли́, тмы́ страсте́й на́с премени́ти Све́том благода́тным.

Седа́лен, гла́с 8.

Воздержа́нием, и пла́чем, и моли́твою, и де́йством, и нището́ю, и о́бщим умове́нием, Григо́рие, сле́зным очи́стил еси́ свое́ се́рдце, ве́сь восхище́н бы́в, и Христо́ви совокупи́ся ду́хом, отню́дуже, я́ко Па́вел, неизрече́нных услы́шав и сосу́д бы́в избра́нен, ты́ поне́сл еси́ Христо́во и́мя, Несо́здано пропове́дал еси́ высо́це и про́сто Еди́но Божество́, е́же моля́ непреста́й спасти́ся ста́ду твоему́.

Богоро́дичен: И́же пре́жде от не су́щих приве́д су́щих естества́, Сло́ве Бо́жий, поче́т о́бразом же и руко́ю челове́ка, истле́вша того́ пре́лестию змии́ною, назда́в па́ки Кресто́м честны́м Ти́, вся́кое же естество́ освяти́л еси́, Ще́дре, Святы́м Твои́м Ду́хом и теле́сным восприя́тием, Ма́тере Твоея́ мольба́ми, Влады́ко Христе́ Бо́же, согреше́нием оставле́ние да́руй покланя́ющимся ве́рою держа́ве твое́й.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Но́щь безлу́чную и тму́, Григо́рие, страсте́й моли́твенною па́лицею ра́нив, я́коже Моисе́й Еги́пта, восте́кл еси́ па́че естества́ к виде́нию Боже́ственному и законода́вец на́м бы́л еси́.

На высоту́ возше́д Боже́ственную, о́тче Григо́рие, доброде́телей, я́коже на Фаво́ре Христо́вы дру́зи и ученицы́, О́наго узре́л еси́, есте́ственную и Боже́ственную сла́ву явля́юща, и, обожи́вся, друго́е показа́ся со́лнце.

Таи́нник Божества́, богови́дче Григо́рие, и неизрече́нных прича́стник ты́ бы́в, богосло́вити Того́ та́йну, Еди́но Тоя́ возвести́в и Несо́здано си́лою и Естество́м Треми́ Соста́вы.

Богоро́дичен: Сло́во Ро́ждшую, Бо́жие Неизрече́нное, словесы́ воспе́л еси́ свяще́нными и та́йну све́тло Боже́ственнаго воплоще́ния возвести́л еси́, Ю́же ны́не моли́ Це́рковь соблюда́ти необурева́ему.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́, и освети́вый Кресто́м Твои́м ми́ра концы́, сердца́ просвети́ све́том Твоего́ богоразу́мия, правосла́вно пою́щих Тя́.

У́м Вели́кий, Прему́дрости глубина́ неизрече́нная, обре́те тво́й, богоно́се, у́м вселе́ние, Себе́ содруже́н, Уму́ и Прему́дрости орга́н тя́ Це́ркви дарова́л е́сть.

Я́ко лучу́ све́тлую, пре́жде на Афо́не, Григо́рие, возсия́, све́тлому тя́ гра́ду да́рует, Све́том духо́вным Того́ Богодви́жим, освяща́я и оте́чески преднаставля́я.

Да́р Боже́ственный от Бо́га тя́ и бога́тство неистощи́мое обре́т, Фетта́льская держа́вная митропо́лия созыва́ет сосе́ды к прича́стию твои́х слове́с и чуде́с, блаже́нне.

Жела́ющии по́двига и слове́с благода́тей Григо́риевых, пе́снь тому́ ны́не принося́ще, того́ помо́лим его́же моли́твами Зижди́теля и Влады́ку ми́лостива все́м соде́лати.

Богоро́дичен: Просвети́вый земли́ широту́, со́лнца све́тлостию, Све́т су́щим яви́ся во тме́, Де́во, Невече́рний, Его́же моли́ тмы́ лю́тыя и грехо́вныя на́с изба́вити, Влады́чице.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Из утро́бы Ио́ну младе́нца изблева́ морски́й зве́рь, якова́ прия́т; в Де́ву же все́льшееся Сло́во и пло́ть прие́мшее про́йде, сохра́ншее нетле́нну: Его́же, бо не пострада́ истле́ния, Ро́ждшую сохрани́ неврежде́нну.

Пра́вило доброде́тели, обоже́ное житие́ твое́ ви́дено бы́сть ве́рными вои́стину, Григо́рие, благоче́стия же прави́тель сло́во твое́, и веле́ние, и́ми же свое́ ро́дное и пусторо́дное разсужда́ется, Еди́наго Бо́га пропове́дающе всеси́льна, Еди́наго и Несо́здана.

Еди́но благоче́стно пропове́дав Божество́, вели́кий на́м яви́ся, Григо́рие, Соста́вми Треми́ Еди́но Естество́ и си́лу, вся́чески Ту́ю Про́сту и Несо́здану, все́х посрами́л еси́ держа́вне, буесло́вящих со́здано Божество́.

Безу́мнаго мудрова́ние облича́еши Акинди́на, я́ко и пре́жде Варлаа́ма го́рдаго, е́ллинским бо приобщи́вшимся сла́вам, сведо́ша Божество́ в тва́рь, обесче́стивше, я́коже жи́дове пе́рвее, Сы́на Бо́жия досто́инство.

Уста́вы приводя́ веле́ний, Григо́рие, и словеса́ све́тла, и́миже отве́рзл еси́ мы́сль честны́х богосло́вец Ду́хом, моли́твами ти́ неподви́жиму соблюди́ Христо́ву, избавля́ющи, Це́рковь от вся́кия е́реси.

Богоро́дичен: Престо́л херуви́мских и все́х небе́сных си́л, Влады́чице, и вся́каго вку́пе го́рняго чи́на вы́шши Ты́ показа́ся, я́ко престо́л неизрече́нен бы́вши Бо́жия Соста́ва, Его́же, я́ко Сы́на Своего́, ми́лостива ми́, ве́рно Тя́ пою́щу, соде́лай.

Конда́к, гла́с 8.

Прему́дрости свяще́нный и боже́ственный орга́н, богосло́вия све́тлую согла́сно трубу́, воспева́ем тя́, Григо́рие богоглаго́льниче, но, я́ко у́м, Уму́ Пе́рвому предстоя́й, к Нему́ у́м на́ш, о́тче, наста́ви, да зове́м: ра́дуйся, пропове́дниче благода́ти.

И́кос:

А́нгел яви́лся еси́ на земли́, неизрече́нных Боже́ственная тле́нным возвеща́я, и́бо Безпло́тных гласово́м, челове́ческим же и те́лом живы́й, удиви́л еси́ и сотвори́л еси́ зва́ти ти́, богоглаго́ливе, сия́: ра́дуйся, его́же ра́ди Све́т пропове́дася; ра́дуйся, его́же ра́ди тма́ отгна́ся; ра́дуйся, Несозда́ннаго Божества́ возвести́телю; ра́дуйся, созда́ннаго естества́ и бу́яго вои́стину обличи́телю; ра́дуйся, высото́ невосхо́дная, Бо́жие естество́ ре́к; ра́дуйся, глубино́ неудо́бь зри́тельная, де́йство ре́к; ра́дуйся, я́ко сла́ву Бо́жию до́бре ре́кл еси́; ра́дуйся, я́ко мудрова́ния зло́бных отре́к; ра́дуйся, свети́ло, показа́вый Со́лнце; ра́дуйся, сосу́де, боже́ственнаго пития́ прия́телище; ра́дуйся, и́мже и́стина сия́ет; ра́дуйся, и́мже помрачи́ся лжа́; ра́дуйся, пропове́дниче благода́ти.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь, разсмотря́ем, ве́рнии, я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Я́коже гро́ма гла́с твои́х веле́ний и слове́с боже́ственных мо́лние ужа́сных зре́ти я́вственне, о́тче, не возмога́ют пре́лестию плене́ннии и осяза́ют, я́коже пи́шет, я́ко слепы́й, ны́не сте́ны сме́шне безу́мнии.

Но́щь не светла́ непокори́вым бы́сть, и ны́не Све́т Есте́ственный — Ца́рство Сла́вы Бо́жия, и́же яви́ таи́нником Человеколю́бец на Фаво́рстей, Григо́рие, е́юже, причасти́вся дово́льне, приобща́ешися угоди́вшим.

И́же нечести́ве в благода́ть, пресла́вне, поху́лившим Бо́жие безмо́лвие и моли́тву, обоже́нию же неизрече́нному скве́рне насмея́вшихся, те́х посрами́в, отгна́л еси́ Боже́ственнаго двора́, его́же соблюда́еши всегда́ твои́ми мольба́ми.

Богоро́дичен: Прииди́ ны́не в на́шу по́мощь, спасе́ние о́бщее, Григо́риевы моли́твы прие́млющи, Влады́чице, стра́сти у́бо усыпа́ющи душе́вныя и теле́сныя и о́бщий мяте́ж и тле́ние вско́ре разреша́ющи.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Яви́лся еси́, о́тче, ве́сь све́тел, сла́достен, пра́в, кро́ток, ве́рою приходя́щим ти́ источа́я сла́дкое слове́с, Григо́рие, боже́ственное пи́во, все́х веселя́ благочести́вых сердца́, ка́пля неду́гующих душе́вными чу́вствы.

У́м и язы́к, вои́стину благоро́ден, наказа́ние же и словеса́ се́рдце очище́но обре́т, Бо́жия в тя́ всели́ся Прему́дрость, е́йже дру́г дру́гу сосвяза́вшися, о́тче, чу́до все́м стра́нно показа́ тя ми́рови.

В пещи́ де́ти неврежде́ны евре́йския показа́ держа́ва благоче́стия, и́мже подо́бяся, прему́дре, пла́мень удержа́л еси́ злоче́стия посреди́ пе́щи искуше́ний, и до́блествене поя́ Влады́ку, и опаля́я гоня́щих.

У́мнаго погрузи́л еси́ фарао́на тече́ньми твои́х сле́з и все́ еги́петское потопи́л еси́ во́инство, возше́л еси́ на го́ру безстра́стия, побива́я отту́ду Ду́ха си́лою полки́ бори́тель, я́коже Моисе́й вели́кий.

Богоро́дичен: Све́тлый благода́ти, Чи́стая, пропове́дник и богосло́вец Ду́ха, Богоро́дице, да́ннаго Тобо́ю ми́рови, ны́не словесы́ торжеству́я пе́ние, пе́сни же и ли́ки вся́ Ти́ собира́ет, я́ко ве́рный ра́б, па́мять Твою́ сла́вя.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная; и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.

Престо́лу предстоя́, Григо́рие, Трисо́лнечнаго и Безнача́льнаго Божества́ и де́йством дово́льне насы́тився благода́тию, ю́же воспе́л еси́, соде́йственник и друго́в, ны́не воспомяну́вших тя́, помина́й.

Обре́л еси́ возда́ние боле́зней твои́х, Ца́рство, о́тче, Бо́жие безнача́льное, е́же благоче́стне на земли́ воспропове́дал еси́, венцы́ триплете́ны восприя́л еси́ испове́дания боже́ственнаго, свяще́нства же и безмо́лвия.

Яви́лся еси́ и́ночествующим похвала́, богосло́вец боже́ствен, свяще́нства же пра́вило изве́стное, сего́ ра́ди зде́ да́ст ти́ ся чудесе́м Боже́ственная благода́ть, словеса́ твоя́ утвержда́я.

Зако́н похва́льных, пресла́вне, и слове́сных по́двиг вои́стину исше́д, и на земли́ живы́й, и исше́д от те́ла, но приими́ ма́лое пе́ние изря́днейши и проше́ния подава́й, тебе́ жела́ющих моли́твами свои́ми.

Богоро́дичен: Уста́ стра́шнаго Рождества́ Твоего́ и богослове́сный язы́к, Влады́чице, бы́сть, е́же па́че естества́ от Тебе́ я́вльшагося обоже́ния честны́й Тво́й ра́б Григо́рий, его́же ны́не мольбы́ прие́млющи, спаси́ все́х.

Свети́лен.

Ра́дуйся, отце́м похвала́, богосло́вец уста́, безмо́лвия жили́ще, до́м прему́дрости, учи́телей держа́ва, бе́здна сло́ва; ра́дуйся, дея́ния орга́н, виде́ния ве́рх, цели́телю страсте́й и боле́знем челове́ческим; ра́дуйся, Ду́ха Свята́го селе́ние, и у́мер, и жи́в, о́тче.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, ра́дости хода́таице; ра́дуйся, кля́тве разреше́ние; ра́дуйся, Ада́мово воскресе́ние; ра́дуйся, паде́ние бесово́м; ра́дуйся, же́нскаго студа́ потребле́ние; ра́дуйся, а́дово испражне́ние, тля́ сме́рти, освяще́ние челове́ческаго естества́; ра́дуйся, Де́во, ра́дуйся, все́х Влады́чице; ра́дуйся, Бо́жия Ма́ти.

Пѣ́снь. а҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̀ побѣди́тельнаѧ десни́ца бг҃олѣ́пнѡ въ крѣ́пости просла́висѧ, та́ бо, безсме́ртне, ꙗ҆́кѡ всемогꙋ́щаѧ, проти̑вныѧ сотрѐ, і҆и҃льтѧнѡмъ пꙋ́ть глꙋбины̀ новосодѣ́лавшаѧ.

Ты̀ дарова́нїй и҆сто́чникꙋ и҆ премꙋ́дрости дꙋхо́внѣй, пресла́вне, ᲂу҆ста̀ и҆ мы́сль приложи́въ, бл҃года́ти ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ пꙋчи́на, ѿ неѧ́ же ка́плю, ѻ҆́тче, и҆ мнѣ̀ пода́ждь, пою́щемꙋ тѧ̀.

Оу҆ста́въ и҆ пра́вило па́че є҆стества̀ и҆́ноческомꙋ жи́тельствꙋ ты̀ бы́лъ є҆сѝ, ᲂу҆ста̀ бг҃осло́вєцъ же, и҆ ст҃и́тєль, и҆ ᲂу҆чи́тєль бж҃є́ственнаѧ, ѿню́дꙋже, соше́дшесѧ вкꙋ́пѣ, тебѣ̀ пѣ́нїе плетꙋ́тъ.

И҆́нъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ѿ чре́ва і҆еремі́а вѣ́домъ, сотво́ршемꙋ ве́сь возло́женъ, ѡ҆свѧще́нъ, бг҃оно́се, ве́сь же, ѿню́дꙋже твоѧ̑ ᲂу҆ста̀ бж҃їѧ сло́ва воспрїѧ́ша.

Престо́лꙋ предстоѧ̀ бжⷭ҇твенномꙋ со а҆́гг҃лы, бг҃ови́дче григо́рїе, лꙋчꙋ̀ воспрїе́млѧ ны́нѣ ꙗ҆вле́ннѣ непристꙋ́пнꙋю, моли́сѧ тмы̀ грѣхо́вныѧ на́мъ разрѣши́тисѧ, мо́лимсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Свѣ́тъ возсїѧ́вый, бг҃ороди́тельнице, ѿ твоеѧ̀ ᲂу҆тро́бы, ви́дѣти жела́ѧ, григо́рїй, тебѐ, моли́твенницꙋ, и҆ содѣ́телѧ представлѧ́етъ и҆ жела́емыѧ ѿ тебє̀ полꙋчѝ бл҃года́ти.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Є҆ди́не вѣ́дый человѣ́ческагѡ сꙋщества̀ не́мощь и҆ ми́лостивнѡ въ нѐ воѡбра́жсѧ, препоѧ́ши мѧ̀ съ высоты̀ си́лою, є҆́же вопи́ти тебѣ̀: свѧты́й ѡ҆дꙋшевле́нный хра́ме неизрече́нныѧ сла́вы твоеѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Ю҆ро́дство, премꙋ́дре, мїрскꙋ́ю мꙋ́дрость вмѣни́лъ є҆сѝ, кре́стное ю҆ро́дство возлюби́лъ є҆сѝ и҆ сего̀, на ра́мо прїи́мъ, показа́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже па́ѵелъ речѐ, є҆́же ю҆ро́дствомъ мїрскі̑ѧ мꙋ́дрѡсти превше́дъ.

Возлюби́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, ѿ дꙋшѝ нищетꙋ̀, и҆ смире́нїе, и҆ хꙋ́дость, и҆ нестѧжа́тельство, человѣ́къ бѣ́гаѧ, ѿню́дꙋже гони́мь є҆сѝ въ пꙋсты́ню, всегда̀, въ воню̀ мѵ́ръ твои́хъ, хрⷭ҇то́ви зовѧ́ше: текꙋ̀ вслѣ́дъ тебѣ̀.

Оу҆мертви́лъ є҆сѝ, премꙋ́дре, ве́тхаго тлѣ́ющаго человѣ́ка воздержа́нїемъ всѧ́кимъ и҆ пла́чемъ, и҆сто́чники сле́зными дово́льнѣ ѡ҆мыва́ѧсѧ, житїе́мъ воспрїѧ́лъ є҆сѝ дре́внюю свою̀ добро́тꙋ ѡ҆ хрⷭ҇тѣ̀ и҆ въ но́ваго ѡ҆дѣ́ѧвсѧ.

Восхва́лимъ, мнѡ́жества и҆́нѡкъ съ мѣ́стныхъ же состоѧ̑нїѧ, со сщ҃е́нники всѣ́ми и҆ пита̑тельницы, гла́сы кра́сными и҆ словесы̀ бжⷭ҇твенными дне́сь ѻ҆́бщаго ᲂу҆чи́телѧ, и҆́же на́съ ᲂу҆краси́вшаго дѣ́лы же и҆ словесы̀, григо́рїа.

Бг҃оро́диченъ: Ви́дѣвъ, ю҆́же жела́ше, зарю̀ дꙋхо́внꙋю, григо́рїе, предста́тельствомъ бг҃ома́тере, ꙗ҆снѣ́йши же ны́нѣ то́ю ѡ҆свѣща́емь, тоѧ̀ молѝ тмы̀ страсте́й на́съ премѣни́ти свѣ́томъ благода́тнымъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Воздержа́нїемъ, и҆ пла́чемъ, и҆ моли́твою, и҆ дѣ́йствомъ, и҆ нището́ю, и҆ ѻ҆́бщимъ ᲂу҆мове́нїемъ, григо́рїе, сле́знымъ ѡ҆чи́стилъ є҆сѝ своѐ се́рдце, ве́сь восхище́нъ бы́въ, и҆ хрⷭ҇то́ви совокꙋпи́сѧ дх҃омъ, ѿню́дꙋже, ꙗ҆́кѡ па́ѵелъ, неизрече́нныхъ ᲂу҆слы́шавъ и҆ сосꙋ́дъ бы́въ и҆збра́ненъ, ты̀ поне́слъ є҆сѝ хрⷭ҇то́во и҆́мѧ, несо́здано проповѣ́далъ є҆сѝ высо́цѣ и҆ про́стѡ є҆ди́но бжⷭ҇тво̀, є҆́же молѧ̀ не преста́й сп҃сти́сѧ ста́дꙋ твоемꙋ̀.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же пре́жде ѿ не сꙋ́щихъ приве́дъ сꙋ́щихъ є҆стества̀, сло́ве бж҃їй, поче́тъ ѻ҆́бразомъ же и҆ рꙋко́ю человѣ́ка, и҆стлѣ́вша того̀ пре́лестїю ѕмїи́ною, назда́въ па́ки крⷭ҇то́мъ честны́мъ тѝ, всѧ́кое же є҆стество̀ ѡ҆ст҃и́лъ є҆сѝ, ще́дре, ст҃ы́мъ твои́мъ дх҃омъ и҆ тѣле́снымъ воспрїѧ́тїемъ, мт҃ре твоеѧ̀ мольба́ми, влⷣко хрⷭ҇тѐ бж҃е, согрѣше́нїємъ ѡ҆ставле́нїе да́рꙋй покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою держа́вѣ твое́й.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Го́рꙋ тѧ̀, бл҃года́тїю бж҃їею прїѡсѣне́ннꙋю, прозорли́выма а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотри́въ ѻ҆чи́ма, и҆зъ тебє̀ и҆зы́ти і҆и҃левꙋ провозглаша́ше ст҃о́мꙋ во сп҃се́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Но́щь безлꙋ́чнꙋю и҆ тмꙋ̀, григо́рїе, страсте́й моли́твенною па́лицею ра́нивъ, ꙗ҆́коже мѡѷсе́й є҆гѵ́пта, восте́клъ є҆сѝ па́че є҆стества̀ къ видѣ́нїю бжⷭ҇твенномꙋ и҆ законода́вецъ на́мъ бы́лъ є҆сѝ.

На высотꙋ̀ возше́дъ бжⷭ҇твеннꙋю, ѻ҆́тче григо́рїе, добродѣ́телей, ꙗ҆́коже на ѳавѡ́рѣ хрⷭ҇тѡ́вы дрꙋ́зи и҆ ᲂу҆ченицы̀, ѻ҆́наго ᲂу҆зрѣ́лъ є҆сѝ, є҆сте́ственнꙋю и҆ бжⷭ҇твеннꙋю сла́вꙋ ꙗ҆влѧ́юща, и҆ ѡ҆божи́всѧ, дрꙋго́е показа́сѧ со́лнце.

Таи́нникъ бжⷭ҇тва̀, бг҃ови́дче григо́рїе, и҆ неизрече́нныхъ прича́стникъ ты̀ бы́въ, бг҃осло́вити тогѡ̀ та́йнꙋ, є҆ди́но тоѧ̀ возвѣсти́въ и҆ несо́здано си́лою и҆ є҆стество́мъ тремѝ соста́вы.

Бг҃оро́диченъ: Сло́во ро́ждшꙋю, бж҃їе неизрече́нное, словесы̀ воспѣ́лъ є҆сѝ сщ҃е́нными и҆ та́йнꙋ свѣ́тлѡ бжⷭ҇твеннагѡ воплоще́нїѧ возвѣсти́лъ є҆сѝ, ю҆́же ны́нѣ молѝ цр҃ковь соблюда́ти неѡбꙋрева́емꙋ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣти́вый сїѧ́нїемъ прише́ствїѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, и҆ ѡ҆свѣти́вый крⷭ҇то́мъ твои́мъ мі́ра концы̀, сердца̀ просвѣтѝ свѣ́томъ твоегѡ̀ бг҃оразꙋ́мїѧ, правосла́внѡ пою́щихъ тѧ̀.

Оу҆́мъ вели́кїй, премꙋ́дрости глꙋбина̀ неизрече́ннаѧ, ѡ҆брѣ́те тво́й, бг҃оно́се, ᲂу҆́мъ вселе́нїе, себѣ̀ содрꙋже́нъ, ᲂу҆мꙋ̀ и҆ премꙋ́дрости ѻ҆рга́нъ тѧ̀ цр҃кви дарова́лъ є҆́сть.

Ꙗ҆́кѡ лꙋчꙋ̀ свѣ́тлꙋю, пре́жде на а҆ѳѡ́нѣ, григо́рїе, возсїѧ̀, свѣ́тломꙋ тѧ̀ гра́дꙋ да́рꙋетъ, свѣ́томъ дꙋхо́внымъ тогѡ̀ бг҃одви́жимъ, ѡ҆свѧща́ѧ и҆ ѻ҆те́чески преднаставлѧ́ѧ.

Да́ръ бжⷭ҇твенный ѿ бг҃а тѧ̀ и҆ бога́тство неистощи́мое ѡ҆брѣ́тъ, ѳетта́льскаѧ держа́внаѧ митропо́лїѧ созыва́етъ сосѣ́ды къ прича́стїю твои́хъ слове́съ и҆ чꙋде́съ, бл҃же́нне.

Жела́ющїи по́двига и҆ слове́съ бл҃года́тей григо́рїевыхъ, пѣ́снь томꙋ̀ ны́нѣ приносѧ́ще, того̀ помо́лимъ є҆гѡ́же моли́твами зижди́телѧ и҆ влⷣкꙋ ми́лостива всѣ̑мъ содѣ́лати.

Бг҃оро́диченъ: Просвѣти́вый землѝ широтꙋ̀ со́лнца свѣ́тлостїю, свѣ́тъ сꙋ́щымъ ꙗ҆ви́сѧ во тмѣ̀, дв҃о, невече́рнїй, є҆го́же молѝ тмы̀ лю́тыѧ и҆ грѣхо́вныѧ на́съ и҆зба́вити, влⷣчце.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ ᲂу҆тро́бы і҆ѡ́нꙋ младе́нца и҆зблева̀ морскі́й ѕвѣ́рь, ꙗ҆кова̀ прїѧ́тъ: въ дв҃ꙋ же все́льшеесѧ сло́во и҆ пло́ть прїе́мшее про́йде, сохра́ншее нетлѣ́ннꙋ: є҆гѡ́же бо не пострада̀ и҆стлѣ́нїѧ, ро́ждшꙋю сохранѝ неврежде́ннꙋ.

Пра́вило добродѣ́тели, ѡ҆боже́нное житїѐ твоѐ ви́дѣно бы́сть вѣ́рными вои́стиннꙋ, григо́рїе, бл҃гоче́стїѧ же прави́тель сло́во твоѐ, и҆ велѣ́нїе, и҆́ми же своѐ ро́дное и҆ пꙋсторо́дное разсꙋжда́етсѧ, є҆ди́наго бг҃а проповѣ́дающе всеси́льна, є҆ди́наго и҆ несо́здана.

Є҆ди́но бл҃гоче́стнѡ проповѣ́давъ бжⷭ҇тво̀, вели́кїй на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, григо́рїе, соста́вми тремѝ є҆ди́но є҆стество̀ и҆ си́лꙋ, всѧ́чески тꙋ́ю про́стꙋ и҆ несо́зданꙋ, всѣ́хъ посрами́лъ є҆сѝ держа́внѣ, бꙋесло́вѧщихъ со́здано бжⷭ҇тво̀.

Безꙋ́мнагѡ мꙋдрова́нїе ѡ҆блича́еши а҆кїндѵ́на, ꙗ҆́кѡ и҆ пре́жде варлаа́ма го́рдаго, є҆́ллинскимъ бо приѡбщи́вшымсѧ сла́вамъ, сведо́ша бжⷭ҇тво̀ въ тва́рь, ѡ҆бесче́стивше, ꙗ҆́коже жи́дове пе́рвѣе, сн҃а бж҃їѧ досто́инство.

Оу҆ста́вы приводѧ̀ велѣ́нїй, григо́рїе, и҆ словеса̀ свѣ́тла, и҆́миже ѿве́рзлъ є҆сѝ мы́сль честны́хъ бг҃осло́вєцъ дх҃омъ, мл҃твами тѝ неподви́жимꙋ соблюдѝ хрⷭ҇то́вꙋ, и҆збавлѧ́ющи, цр҃ковь ѿ всѧ́кїѧ є҆́реси.

Бг҃оро́диченъ: Престо́лъ херꙋві́мскихъ и҆ всѣ́хъ нбⷭ҇ныхъ си́лъ, влⷣчце, и҆ всѧ́кагѡ вкꙋ́пѣ го́рнѧгѡ чи́на вы́шши ты̀ показа́сѧ, ꙗ҆́кѡ престо́лъ неизрече́ненъ бы́вши бж҃їѧ соста́ва, є҆го́же, ꙗ҆́кѡ сн҃а своегѡ̀, ми́лостива мѝ, вѣ́рнѡ тѧ̀ пою́щꙋ, содѣ́лай.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Премꙋ́дрости сщ҃е́нный и҆ бжⷭ҇твенный ѻ҆рга́нъ, бг҃осло́вїѧ свѣ́тлꙋю согла́снѡ трꙋбꙋ̀, воспѣва́емъ тѧ̀, григо́рїе бг҃оглаго́льниче, но ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́мъ ᲂу҆мꙋ̀ пе́рвомꙋ предстоѧ́й, къ немꙋ̀ ᲂу҆́мъ на́шъ ѻ҆́тче наста́ви, да зове́мъ: ра́дꙋйсѧ, проповѣ́дниче бл҃года́ти.

І҆́косъ:

А҆́гг҃лъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ на землѝ, неизрече́нныхъ бжⷭ҇твєннаѧ тлѣ̑ннымъ возвѣща́ѧ, и҆́бо безпло́тныхъ гласовѡ́мъ, человѣ́ческимъ же ᲂу҆мо́мъ и҆ тѣ́ломъ живы́й, ᲂу҆диви́лъ є҆сѝ и҆ сотвори́лъ є҆сѝ зва́ти тѝ, бг҃оглаго́ливе, сїѧ̑: ра́дꙋйсѧ, є҆гѡ́же ра́ди свѣ́тъ проповѣ́дасѧ: ра́дꙋйсѧ, є҆гѡ́же ра́ди тма̀ ѿгна́сѧ: ра́дꙋйсѧ, несозда́ннагѡ бжⷭ҇тва̀ возвѣсти́телю: ра́дꙋйсѧ, созда́ннагѡ є҆стества̀ и҆ бꙋ́ѧгѡ вои́стиннꙋ ѻ҆бличи́телю: ра́дꙋйсѧ, высото̀ невосхо́днаѧ, бж҃їе є҆стество̀ ре́къ: ра́дꙋйсѧ, глꙋбино̀ неꙋдо́бь зри́тельнаѧ, дѣ́йство ре́къ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ сла́вꙋ бж҃їю до́брѣ ре́клъ є҆сѝ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ мꙋдрова̑нїѧ ѕло́бныхъ ѿре́къ: ра́дꙋйсѧ, свѣти́ло, показа́вый сл҃нце: ра́дꙋйсѧ, сосꙋ́де, бжⷭ҇твеннагѡ питїѧ̀ прїѧ́телище: ра́дꙋйсѧ, и҆́мже и҆́стина сїѧ́етъ: ра́дꙋйсѧ, и҆́мже помрачи́сѧ лжа̀: ра́дꙋйсѧ, проповѣ́дниче благода́ти.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Тебѐ, ᲂу҆́мнꙋю, бг҃оро́дице, пе́щь разсмотрѧ́емъ, вѣ́рнїи: ꙗ҆́коже бо ѻ҆́троки сп҃сѐ трѝ превозноси́мый, мі́ръ ѡ҆бновѝ, во чре́вѣ твое́мъ всецѣ́лъ, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Ꙗ҆́коже гро́ма гла́съ твои́хъ велѣ́нїй и҆ слове́съ бжⷭ҇твенныхъ мо́лнїе ᲂу҆жа́сныхъ зрѣ́ти ꙗ҆́вственнѣ, ѻ҆́тче, не возмога́ютъ пре́лестїю плѣне́ннїи и҆ ѡ҆сѧза́ютъ, ꙗ҆́коже пи́шетъ, ꙗ҆́кѡ слѣпы́й, ны́нѣ стѣ́ны смѣ́шнѣ безꙋ́мнїи.

Но́щь не свѣтла̀ непокѡри́вымъ бы́сть, и҆ ны́нѣ свѣ́тъ є҆сте́ственный црⷭ҇тво сла́вы бж҃їѧ, и҆́же ꙗ҆вѝ таи́нникѡмъ чл҃вѣколю́бецъ на ѳавѡ́рстѣй, григо́рїе, є҆́юже, причасти́всѧ дово́льнѣ, прїѡбща́ешисѧ ᲂу҆годи́вшымъ.

И҆̀же нечести́вѣ въ бл҃года́ть, пресла́вне, похꙋ́лившымъ бж҃їе безмо́лвїе и҆ моли́твꙋ, ѡ҆бж҃е́нїю же неизрече́нномꙋ скве́рнѣ насмѣѧ́вшихсѧ, тѣ́хъ посрами́въ, ѿгна́лъ є҆сѝ бжⷭ҇твеннагѡ двора̀, є҆го́же соблюда́еши всегда̀ твои́ми мольба́ми.

Бг҃оро́диченъ: Прїидѝ ны́нѣ въ на́шꙋ по́мощь, сп҃се́нїе ѻ҆́бщее, григо́рїєвы моли̑твы прїе́млющи, влⷣчце, стра̑сти ᲂу҆̀бо ᲂу҆сыпа́ющи дꙋшє́вныѧ и҆ тѣлє́сныѧ и҆ ѻ҆́бщїй мѧте́жъ и҆ тлѣ́нїе вско́рѣ разрѣша́ющи.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́троцы і҆и҃лєвы, ꙗ҆́коже въ горни́лѣ, добро́тою бл҃гоче́стїѧ чистѣ́е зла́та блеща́хꙋсѧ, глаго́люще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче, ве́сь свѣ́телъ, сла́достенъ, пра́въ, кро́токъ, вѣ́рою приходѧ́щымъ тѝ и҆сточа́ѧ сла́дкое слове́съ, григо́рїе, бжⷭ҇твенное пи́во, всѣ́хъ веселѧ̀ бл҃гочести́выхъ сердца̀, ка́плѧ недꙋ́гꙋющихъ дꙋше́вными чꙋ́вствы.

Оу҆́мъ и҆ ѧ҆зы́къ вои́стиннꙋ благоро́денъ, наказа́нїе же и҆ словеса̀ се́рдце ѡ҆чище́но ѡ҆брѣ́тъ, бж҃їѧ въ тѧ̀ всели́сѧ премꙋ́дрость, є҆́йже дрꙋ́гъ дрꙋ́гꙋ сосвѧза́вшисѧ, ѻ҆́тче, чꙋ́до всѣ̑мъ стра́нно показа́ тѧ мі́рови.

Въ пещѝ дѣ́ти невреждє́ны є҆врє́йскїѧ показа̀ держа́ва благоче́стїѧ, и҆̀мже подо́бѧсѧ, премꙋ́дре, пла́мень ᲂу҆держа́лъ є҆сѝ ѕлоче́стїѧ посредѝ пе́щи и҆скꙋше́нїй. и҆ до́блественнѣ поѧ̀ влⷣкꙋ, и҆ ѡ҆палѧ́ѧ гонѧ́щихъ.

Оу҆́мнаго погрꙋзи́лъ є҆сѝ фараѡ́на тече́ньми твои́хъ сле́зъ и҆ всѐ є҆гѵ́петское потопи́лъ є҆сѝ во́инство. возше́лъ є҆сѝ на го́рꙋ безстра́стїѧ, побива́ѧ ѿтꙋ́дꙋ дх҃а си́лою полкѝ бори́тель, ꙗ҆́коже мѡѷсе́й вели́кїй.

Бг҃оро́диченъ: Свѣ́тлый бл҃года́ти, чⷭ҇таѧ, проповѣ́дникъ и҆ бг҃осло́вецъ дх҃а, бг҃оро́дице, да́ннагѡ тобо́ю мі́рови, ны́нѣ словесы̀ торжествꙋ́ѧ пѣ́нїе, пѣ́сни же и҆ ли́ки всѧ̑ тѝ собира́етъ, ꙗ҆́кѡ вѣ́рный ра́бъ, па́мѧть твою̀ сла́вѧ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразъ чи́стагѡ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀ ѻ҆гнепали́маѧ кꙋпина̀ показа̀ неѡпа́льнаѧ: и҆ ны́нѣ на на́съ напа́стей свирѣ́пѣющꙋю ᲂу҆гаси́ти, мо́лимсѧ, пе́щь, да тѧ̀, бг҃оро́дице, непреста́ннѡ велича́емъ.

Прⷭ҇то́лꙋ предстоѧ̀, григо́рїе, трисо́лнечнагѡ и҆ безнача́льнагѡ бжⷭ҇тва̀ и҆ дѣ́йствомъ дово́льнѣ насы́тивсѧ бл҃года́тїю, ю҆́же воспѣ́лъ є҆сѝ, содѣ́йственникъ и҆ дрꙋгѡ́въ, ны́нѣ воспомѧнꙋ́вшихъ тѧ̀ помина́й.

Ѡ҆брѣ́лъ є҆сѝ возда́нїе болѣ́зней твои́хъ, црⷭ҇тво, ѻ҆́тче, бж҃їе безнача́льное, є҆́же благоче́стнѣ на землѝ воспроповѣ́далъ є҆сѝ, вѣнцы̀ триплетє́ны воспрїѧ́лъ є҆сѝ и҆сповѣ́данїѧ бжⷭ҇твеннагѡ, сщ҃е́нства же и҆ безмо́лвїѧ.

Ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ и҆́ночествꙋющымъ похвала̀, бг҃осло́вецъ бж҃е́ственъ, сщ҃е́нства же пра́вило и҆звѣ́стное, сегѡ̀ ра́ди здѣ̀ да́стъ тѝ сѧ чꙋдесє́мъ бжⷭ҇твеннаѧ бл҃года́ть, словеса̀ твоѧ̑ ᲂу҆твержда́ѧ.

Зако́нъ похва́льныхъ, пресла́вне, и҆ слове́сныхъ пѡ́двигъ вои́стиннꙋ и҆сше́дъ, и҆ на землѝ живы́й, и҆ и҆сше́дъ ѿ тѣ́ла, но прїимѝ ма́лое пѣ́нїе и҆зрѧ́днѣйши и҆ прошє́нїѧ подава́й тебѣ̀ жела́ющихъ моли́твами свои́ми.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆ста̀ стра́шнагѡ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀ и҆ бг҃ослове́сный ѧ҆зы́къ, влⷣчце, бы́сть, є҆́же па́че є҆стества̀ ѿ тебѐ ꙗ҆́вльшагосѧ ѡ҆боже́нїѧ чⷭ҇тны́й тво́й ра́бъ григо́рїй, є҆го́же ны́нѣ мольбы̀ прїе́млющи, сп҃сѝ всѣ́хъ.

Свѣти́ленъ.

Ра́дꙋйсѧ, ѻ҆тцє́мъ похвала̀, бг҃осло́вєцъ ᲂу҆ста̀, безмо́лвїѧ жили́ще, до́мъ премꙋ́дрости, ᲂу҆чи́телей держа́ва, бе́здна сло́ва: ра́дꙋйсѧ, дѣѧ̑нїѧ ѻ҆рга́нъ, видѣ́нїѧ ве́рхъ, цѣли́телю страсте́й и҆ болѣ́знємъ человѣ̑ческимъ: ра́дꙋйсѧ, дх҃а ст҃а́гѡ селе́нїе, и҆ ᲂу҆́меръ, и҆ жи́въ, ѻ҆́тче.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, ра́дости хода́таице: ра́дꙋйсѧ, клѧ́твѣ разрѣше́нїе: ра́дꙋйсѧ, а҆да́мово воскресе́нїе: ра́дꙋйсѧ, паде́нїе бѣсовѡ́мъ: ра́дꙋйсѧ, же́нскагѡ стꙋда̀ потребле́нїе: ра́дꙋйсѧ, а҆́дово и҆спражне́нїе, тлѧ̀ сме́рти, ѡ҆свѧще́нїе человѣ́ческагѡ є҆стества̀: ра́дꙋйсѧ, дв҃о, ра́дꙋйсѧ, всѣ́хъ влⷣчце: ра́дꙋйсѧ, бж҃їѧ мт҃и.

Свя­ти­тель Гри­го­рий Па­ла­ма, ар­хи­епи­скоп Со­лун­ский, ро­дил­ся в 1296 го­ду в Ма­лой Азии. Во вре­мя ту­рец­ко­го на­ше­ствия се­мья бе­жа­ла в Кон­стан­ти­но­поль и на­шла при­ют при дво­ре Ан­д­ро­ни­ка II Па­лео­ло­га (1282–1328). Отец свя­то­го Гри­го­рия[1] стал круп­ным са­нов­ни­ком при им­пе­ра­то­ре, но вско­ре умер, и сам Ан­д­ро­ник при­нял уча­стие в вос­пи­та­нии и об­ра­зо­ва­нии оси­ро­тев­ше­го маль­чи­ка. Об­ла­дая пре­крас­ны­ми спо­соб­но­стя­ми и боль­шим при­ле­жа­ни­ем, Гри­го­рий без тру­да осво­ил все пред­ме­ты, со­став­ляв­шие пол­ный курс сред­не­ве­ко­во­го выс­ше­го об­ра­зо­ва­ния. Им­пе­ра­тор хо­тел, чтобы юно­ша по­свя­тил се­бя го­судар­ствен­ной де­я­тель­но­сти, но Гри­го­рий, ед­ва до­стиг­нув 20 лет, уда­лил­ся на Свя­тую Го­ру Афон в 1316 го­ду (по дру­гим све­де­ни­ям, в 1318) и по­сту­пил по­слуш­ни­ком в мо­на­стырь Ва­то­пед, где под ру­ко­вод­ством стар­ца, пре­по­доб­но­го Ни­ко­ди­ма Ва­то­пед­ско­го (па­мять 11 июля), при­нял по­стриг и на­чал путь по­движ­ни­че­ства. Через год ему явил­ся в ви­де­нии свя­той еван­ге­лист Иоанн Бо­го­слов и обе­щал свое ду­хов­ное по­кро­ви­тель­ство. Мать Гри­го­рия вме­сте с его сест­ра­ми так­же при­ня­ла мо­на­ше­ство.

По­сле пре­став­ле­ния стар­ца Ни­ко­ди­ма инок Гри­го­рий про­хо­дил 8 лет свой мо­лит­вен­ный по­двиг под ру­ко­вод­ством стар­ца Ни­ки­фо­ра Исихаста, а по­сле кон­чи­ны по­след­не­го пе­ре­шел в Лав­ру пре­по­доб­но­го Афа­на­сия. Здесь он при­слу­жи­вал за тра­пе­зой, а за­тем стал цер­ков­ным пев­цом. Но через три го­да (1321), стре­мясь к бо­лее вы­со­ким сту­пе­ням ду­хов­но­го со­вер­шен­ства, он по­се­лил­ся в неболь­шой от­шель­ни­че­ской оби­те­ли Глос­сии. На­сто­я­тель этой оби­те­ли стал учить юно­шу со­сре­до­то­чен­ной ду­хов­ной мо­лит­ве – ум­но­му де­ла­нию, ко­то­рое по­сте­пен­но раз­ра­ба­ты­ва­лось и усва­и­ва­лось мо­на­ха­ми на­чи­ная с ве­ли­ких пу­стын­ни­ков IV ве­ка Ева­грия Пон­тий­ско­го и пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия Еги­пет­ско­го (па­мять 19 ян­ва­ря). По­сле то­го, как в XI ве­ке в тру­дах Си­мео­на Но­во­го Бо­го­сло­ва (па­мять 12 мар­та) по­дроб­ное осве­ще­ние по­лу­чи­ли внеш­ние мо­лит­вен­ные при­е­мы ум­но­го де­ла­ния, оно бы­ло усво­е­но Афон­ски­ми по­движ­ни­ка­ми. Опыт­ное при­ме­не­ние ум­но­го де­ла­ния, тре­бу­ю­щее уеди­не­ния и без­мол­вия, по­лу­чи­ло на­зва­ние ис­и­хаз­ма (от греч. по­кой, мол­ча­ние), а са­ми прак­ти­ку­ю­щие его ста­ли на­зы­вать­ся ис­их­аста­ми. За вре­мя пре­бы­ва­ния в Глос­сии бу­ду­щий свя­ти­тель пол­но­стью про­ник­ся ду­хом ис­и­хаз­ма и при­нял его для се­бя как ос­но­ву жиз­ни. В 1326 го­ду из-за угро­зы на­па­де­ния ту­рок вме­сте с бра­ти­ей он пе­ре­брал­ся в Со­лунь (Фес­са­ло­ни­ки), где то­гда же был ру­ко­по­ло­жен в сан свя­щен­ни­ка.

Свои обя­зан­но­сти пре­сви­те­ра свя­той Гри­го­рий со­че­тал с жиз­нью от­шель­ни­ка: пять дней неде­ли про­во­дил в без­мол­вии и мо­лит­ве, и толь­ко в суб­бо­ту и вос­кре­се­нье пас­тырь вы­хо­дил к на­ро­ду – со­вер­шал бо­го­слу­же­ние и про­из­но­сил про­по­ве­ди. Его по­уче­ния ча­сто вы­зы­ва­ли у пред­сто­я­щих в хра­ме уми­ле­ние и сле­зы. Од­на­ко пол­ная от­ре­шен­ность от об­ще­ствен­ной жиз­ни свя­ти­те­лю бы­ла несвой­ствен­на. Ино­гда он по­се­щал бо­го­слов­ские со­бра­ния го­род­ской об­ра­зо­ван­ной мо­ло­де­жи во гла­ве с бу­ду­щим пат­ри­ар­хом Ис­и­до­ром. Воз­вра­ща­ясь как-то из Кон­стан­ти­но­по­ля, он об­на­ру­жил близ Со­лу­ни ме­стеч­ко Ве­рии, удоб­ное для уеди­нен­ной жиз­ни. Вско­ре он со­брал здесь неболь­шую об­щи­ну мо­на­хов-от­шель­ни­ков и ру­ко­во­дил ею в те­че­ние 5 лет. В 1331 го­ду свя­ти­тель уда­лил­ся на Афон и уеди­нил­ся в ски­ту свя­то­го Сав­вы, близ Лав­ры пре­по­доб­но­го Афа­на­сия. В 1333 го­ду он был на­зна­чен игу­ме­ном Ес­фиг­мен­ско­го мо­на­сты­ря в се­вер­ной ча­сти Свя­той Го­ры. В 1336 го­ду свя­ти­тель вер­нул­ся в скит свя­то­го Сав­вы, где за­нял­ся бо­го­слов­ски­ми тру­да­ми, ко­то­рых не остав­лял уже до кон­ца жиз­ни.

А меж­ду тем в 30-е го­ды XIV ве­ка в жиз­ни Во­сточ­ной Церк­ви на­зре­ва­ли со­бы­тия, по­ста­вив­шие свя­ти­те­ля Гри­го­рия в ряд наи­бо­лее зна­чи­тель­ных все­лен­ских апо­ло­ге­тов пра­во­сла­вия и при­нес­шие ему из­вест­ность учи­те­ля ис­и­хаз­ма.

Око­ло 1330 го­да в Кон­стан­ти­но­поль из Ка­лаб­рии при­е­хал уче­ный мо­нах Вар­ла­ам. Ав­тор трак­та­тов по ло­ги­ке и аст­ро­но­мии, уме­лый и ост­ро­ум­ный ора­тор, он по­лу­чил ка­фед­ру в сто­лич­ном уни­вер­си­те­те и стал тол­ко­вать со­чи­не­ния Ди­о­ни­сия Аре­о­па­ги­та (па­мять 3 ок­тяб­ря), апо­фа­ти­че­ское бо­го­сло­вие ко­то­ро­го бы­ло при­зна­но в рав­ной ме­ре и Во­сточ­ной и За­пад­ной Церк­ва­ми. Вско­ре Вар­ла­ам по­ехал на Афон, по­зна­ко­мил­ся там с укла­дом ду­хов­ной жиз­ни ис­их­а­стов и, на ос­но­ва­нии дог­ма­та о непо­сти­жи­мо­сти су­ще­ства Бо­жия, объ­явил ум­ное де­ла­ние ере­ти­че­ским за­блуж­де­ни­ем. Пу­те­ше­ствуя с Афо­на в Со­лунь, от­ту­да в Кон­стан­ти­но­поль и за­тем сно­ва в Со­лунь, Вар­ла­ам всту­пал в спо­ры с мо­на­ха­ми и пы­тал­ся до­ка­зать твар­ность Фа­вор­ско­го све­та; при этом он не стес­нял­ся под­ни­мать на смех рас­ска­зы ино­ков о мо­лит­вен­ных при­е­мах и о ду­хов­ных оза­ре­ни­ях.

Свя­ти­тель Гри­го­рий по прось­бе Афон­ских мо­на­хов об­ра­тил­ся сна­ча­ла с уст­ны­ми уве­ща­ни­я­ми. Но, ви­дя без­успеш­ность по­доб­ных по­пы­ток, он пись­мен­но из­ло­жил свои бо­го­слов­ские до­во­ды. Так по­яви­лись "Три­а­ды в за­щи­ту свя­тых ис­их­а­стов" (1338). К 1340 го­ду Афон­ские по­движ­ни­ки с уча­сти­ем свя­ти­те­ля со­ста­ви­ли об­щий от­вет на на­пад­ки Вар­ла­а­ма – так на­зы­ва­е­мый "Свя­то­гор­ский то­мос". На Кон­стан­ти­но­поль­ском Со­бо­ре 1341 го­да в хра­ме Свя­той Со­фии про­изо­шел спор свя­ти­те­ля Гри­го­рия Па­ла­мы с Вар­ла­а­мом, со­сре­до­то­чив­ший­ся на при­ро­де Фа­вор­ско­го све­та. 27 мая 1341 го­да Со­бор при­нял по­ло­же­ния свя­ти­те­ля Гри­го­рия Па­ла­мы о том, что Бог, недо­ступ­ный в Сво­ей Сущ­но­сти, яв­ля­ет Се­бя в энер­ги­ях, ко­то­рые об­ра­ще­ны к ми­ру и до­ступ­ны вос­при­я­тию, как Фа­вор­ский свет, но яв­ля­ют­ся не чув­ствен­ны­ми и не со­тво­рен­ны­ми. Уче­ние Вар­ла­а­ма бы­ло осуж­де­но как ересь, а сам он, пре­дан­ный ана­фе­ме, уда­лил­ся в Ка­лаб­рию.

Но спо­ры меж­ду па­ла­ми­та­ми и вар­ла­а­ми­та­ми бы­ли да­ле­ко не за­кон­че­ны. К чис­лу вто­рых при­над­ле­жа­ли уче­ник Вар­ла­а­ма, бол­гар­ский мо­нах Акин­дин и пат­ри­арх Иоанн XIV Ка­ле­ка (1341–1347); к ним скло­нял­ся и Ан­д­ро­ник III Па­лео­лог (1328–1341). Акин­дин вы­сту­пил с ря­дом трак­та­тов, в ко­то­рых объ­яв­лял свя­ти­те­ля Гри­го­рия и Афон­ских мо­на­хов ви­нов­ни­ка­ми цер­ков­ных смут. Свя­ти­тель на­пи­сал по­дроб­ное опро­вер­же­ние до­мыс­лов Акин­ди­на. То­гда пат­ри­арх от­лу­чил свя­ти­те­ля от Церк­ви (1344) и под­верг тем­нич­но­му за­клю­че­нию, ко­то­рое про­дол­жа­лось три го­да. В 1347 го­ду, ко­гда Иоан­на XIV на пат­ри­ар­шем пре­сто­ле сме­нил Ис­и­дор (1347–1349), свя­ти­тель Гри­го­рий Па­ла­ма был осво­бож­ден и воз­ве­ден в сан ар­хи­епи­ско­па Со­лун­ско­го. В 1351 го­ду Влахерн­ский Со­бор тор­же­ствен­но за­сви­де­тель­ство­вал пра­во­слав­ность его уче­ния. Но со­лу­няне при­ня­ли свя­ти­те­ля Гри­го­рия не сра­зу: он вы­нуж­ден был жить в раз­ных ме­стах. В од­ну из его по­ез­док в Кон­стан­ти­но­поль ви­зан­тий­ская га­ле­ра по­па­ла в ру­ки ту­рок. Свя­ти­те­ля Гри­го­рия в те­че­ние го­да про­да­ва­ли в раз­лич­ных го­ро­дах как плен­ни­ка, но и то­гда он неуто­ми­мо про­дол­жал про­по­ведь хри­сти­ан­ской ве­ры.

Лишь за три го­да до кон­чи­ны вер­нул­ся он в Со­лунь. На­ка­нуне его пре­став­ле­ния ему явил­ся в ви­де­нии свя­ти­тель Иоанн Зла­то­уст. Со сло­ва­ми "В гор­няя! В гор­няя!" свя­ти­тель Гри­го­рий Па­ла­ма мир­но пре­ста­вил­ся к Бо­гу 14 но­яб­ря 1359 го­да. В 1368 го­ду он был ка­но­ни­зо­ван на Кон­стан­ти­но­поль­ском Со­бо­ре при пат­ри­ар­хе Фило­фее (1354–1355, 1362–1376), ко­то­рый на­пи­сал жи­тие и служ­бу свя­ти­те­лю.

"Жи­тие свя­то­го Гри­го­рия Па­ла­мы, ар­хи­епи­ско­па Фес­са­ло­ни­кий­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.


Примечание

[1] 20 декабря 2009 г. в Верии (Элладская Православная Церковь) были причислены к лику святых все члены семьи св. Григория Паламы: родители – Констанция и Каллонис, две сестры – Епихарис и Феодота и двое братьев – Феодосий и Макарий. Память их совершается в первое воскресенье после 14/27 ноября – дня преставления святителя Григория.