Канон святителю Григорию Неокесарийскому
Припев: Святи́телю, о́тче Григо́рие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 30 ноября (17 ноября ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Твои́х чуде́с во мне́, Григо́рие, боже́ственное де́йство све́тло, о́тче, и ны́не покажи́, из глубины́ избавля́я мя́ прегреше́ний, блаже́нне, и твое́ю просвеща́я све́тлостию, да досто́йно воспою́ тя.
Я́ко опа́сный, и умоиме́телен, и му́др души́ благоро́дное плотски́х сласте́й, блаже́нне, предсуди́л еси́, му́дрости догма́ты трудолю́бно собира́я, и́миже она́ пита́ется, Григо́рие, Бо́гу приближа́ющися.
Целому́дрие сестру́ стяжа́в, я́ко споспе́шницу благу́ю, тя́ ви́дев, лю́тый зми́й, Григо́рие, на тя́ за́висть воздви́же, его́же посрами́л еси́, о́тче, долготерпе́нием, жену́, стра́стию объя́ту, исцели́в.
На чужде́й стране́ жи́тельствуя, преподо́бне, все́м че́стен ра́ди доброде́тели яви́лся еси́, благочести́в и боголюби́в, чудоде́йства да́р от Бо́га прие́м, и́мже позна́н бы́л еси́, богоглаго́ливе, просия́ в ми́ре, я́ко со́лнце.
Богоро́дичен: Из ко́рене, Чи́стая, ца́рскаго прозябла́ еси́ и Царя́ Христа́, Бо́жие Сло́во, па́че ума́ и мы́сли воплоще́нно родила́ еси́ из чи́стых Твои́х крове́й, сугу́ба естество́м су́ща и еди́нственна Ипоста́сию.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.
Очи́стив тво́й у́м стра́стнаго треволне́ния и любому́драго виде́ния испо́лнен, яви́лся еси́ благоле́пен, му́дрости оби́телище, и проро́чества да́ром обогати́лся еси́, Григо́рие.
Богодохнове́нному списа́нию прибесе́довав, всеблаже́нне, и разли́чнаго жития́ ви́ды избра́в я́ве, еди́н доброде́тели о́браз в себе́, богому́дре, утверди́л еси́, Григо́рие.
Богоявле́нне навы́к боже́ственным тайново́дством та́инство богосло́вия, просвети́ на́с Тро́ицу Единосу́щную, Единоесте́ственну же почита́ти, Несозда́нну и Соприсносу́щну.
Бо́гом наста́влен, я́ко любо́вию Того́ взыска́в, Чи́стую и Богоро́дицу Мари́ю и сы́на Гро́мова тайноучи́тели име́л еси́, Тро́ицы Све́ту тя́, богоглаго́ливе, науча́ющия.
Богоро́дичен: Же́зл, прозя́бший Христа́, цве́т нетле́ния и злату́ю кади́льницу, вси́ Тя ве́мы, Чи́стая, Боже́ственнаго существа́ нося́щу на объя́тиих, Отрокови́це, Угль, Богоблаже́нная.
Седа́лен, гла́с 3.
Но́в бы́л еси́ Моисе́й де́лы, скрижа́ли ве́ры на горе́ та́инственнаго богоявле́ния прии́м, законоположи́в лю́дем благоче́стие Тро́ичныя та́йны, Григо́рие. Те́мже, вси́ ве́рнии, чти́м па́мять твою́, прося́ще тобо́ю ве́лию ми́лость.
Богоро́дичен: Боже́ственная ски́ния была́ еси́ Сло́ва, еди́на Пречи́стая Ма́ти Де́во, чистото́ю а́нгелы превозше́дшая; па́че все́х мене́, пе́рсть бы́вша, оскверне́нна плотски́ми прегреше́ньми, очи́сти моли́тв Твои́х боже́ственными вода́ми, подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.
Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница, Сло́ва нетле́нная Де́во Ма́ти, на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ безболе́зненно Прозя́бшаго, матероле́пно рыда́ющи, вопия́ше: увы́ Мне́, Ча́до Мое́, ка́ко стра́ждеши во́лею, хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка?
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Зе́млю до́брую, о́тче богому́дре, взора́в, сло́ва се́мя прие́м, во сто́ ева́нгельски многосугу́биши, еще́ и ны́не, Григо́рие, приводя́ уче́нии твои́ми Бо́гу песнопою́щия: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Я́ко мо́лния, о́тче, возсия́в, житие́ твое́ де́монскую ле́сть отгна́, све́ту бо твоея́ доброде́тели о́ных тма́ прикосну́тися не возмо́же. Те́мже неоко́рос душетле́нныя льсти́, валя́вся, я́коже ка́мень, све́тится.
Мра́к све́та Боже́ственнейшаго ви́дети сподо́бился еси́, зако́н же богопи́санный, я́ко Моисе́й, о́тче, прие́м, богосло́вия изве́стное навы́кл еси́: отсю́ду законополо́жник Христо́вы Це́ркве показа́лся еси́, богому́дре Григо́рие.
Ри́торскаго буесло́вия уклони́вся и сло́вом, о́тче, благода́ти озари́вся, апо́стольскую и́стинно вла́сть на де́моны прия́т, твоея́ бо отбега́ет светя́щияся зари́ тмы́ предста́тель, Григо́рие.
Богоро́дичен: Киво́т Тя́ издале́ча прообрази́, прие́мши зако́н богопи́санный, во чре́ве Живонача́льное Сло́во заче́ншую несказа́нно, Всенепоро́чная, пита́ющаго бога́тно ду́ши вопию́щих: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Де́ланием твои́х слове́с олядене́вшая сердца́ угла́див, и боже́ственное се́мя в ня́, иера́рше, вве́ргл еси́, и пло́д многокла́сный Изба́вителю, спасе́ние ве́рных, богоглаго́ливе, прине́сл еси́.
Бо́жий предста́тель, ре́вностию распаля́емь, пома́за тя Фе́дим не прише́дша, о́тче, Бо́гу вся́ческая ве́дящему благоче́стно упова́в и честно́му твоему́ житию́ наде́явся, богоглаго́ливе Григо́рие.
Струя́ми твои́х повеле́ний и́дольская разжже́ния угаси́л еси́ и уче́ньми твои́ми ве́рныя утверди́л еси́, всему́дре, возше́д на го́ру, я́ко Самуи́л, виде́нии и, я́ко ду́б, бы́в тве́рдостию.
Святи́телю богому́дре, твои́ми моли́твами лю́тых мя́ избавля́й, мои́х прегреше́ний рукописа́ние, о́тче, расто́ргни, я́ко свяще́нник сы́й, от Бо́га вла́сть прии́м оставля́ти прегреше́ния.
Богоро́дичен: Украси́лася еси́, Де́во, де́вственными Твои́ми пречи́стыми добро́тами, и пе́рвыя Е́вы покры́ла еси́ сту́д злообра́зный, Христа́ ро́ждши, одея́ние безсме́ртия да́рующаго Тебе́ чту́щим.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Е́зеро, чудоде́йствуя, братоуби́йственное изсуши́л еси́, и реки́ стремле́ния уста́вил еси́, всему́дре, же́зл водрузи́в, и́же вскорени́ся а́бие и возрасте́ Боже́ственным манове́нием, Григо́рие.
Ре́вность Бо́жия пояда́ше тя́, всебога́те, не терпя́ бо зре́ти Бо́га досажда́ема, лю́ди суему́дренныя твои́ми моли́твами, богоглаго́ливе, погуби́л еси́.
Умертви́ся, восхоте́вый уничижи́ти тя́ окая́нный евре́ин злочести́вый, Бо́гу тя́ прославля́ющему, богому́дре Григо́рие, Того́ догма́тов испо́лнителя показу́я.
Богоро́дичен: На́йде Вседе́тельный на Тя́ Ду́х, Всенепоро́чная, и Сло́во Бо́жие в Тя́ всели́ся и пло́ть бы́сть неизрече́нно, пребы́в неизме́нен.
Конда́к, гла́с 2.
Чуде́с мно́гих прие́м де́йство, зна́меньми ужа́сными де́моны устраши́л еси́ и неду́ги отгна́л еси́ челове́ческия, всему́дре Григо́рие, чудотво́рец же имену́ешися, зва́ние от де́л прие́м.
И́кос:
Отку́ду начну́ похвалы́ тка́ти, окая́нный, зря́ мно́гия и пречу́дныя ве́щи? А́ще от жития́ преподо́бнаго начну́, отню́д не возмогу́, вся́каго бо ума́ превосхо́дит житие́ его́ боже́ственное. А́ще от чуде́с, и в се́м про́чее постыжду́ся, па́че песка́ бо су́ще, сего́ ра́ди нарече́ся чудотво́рец, зва́ние от де́л прие́м.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́ Бо́же, оте́ц на́ших.
Отце́в похвала́ и учи́телей честносло́вие, свети́льник Це́ркве, благоче́стия сто́лп неколе́бленный ты́ яви́лся еси́, Григо́рие, зовы́й: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Возсия́в чудесы́, вселе́нную просвети́л еси́, сего́ ра́ди, богому́дре, совоку́пльшеся, тебе́ блажи́м, твои́ми словесы́ пита́ющеся, Григо́рие, и пою́ще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Врачева́ния, всему́дре, немощны́м все́м источи́л еси́, излия́ся бо благода́ть оби́льнейшая во устна́х твои́х чудоде́йственная, е́юже взыва́л еси́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Ны́не вся́ испо́лнишася све́та Боже́ственнаго Тобо́ю, Пречи́стая, Ты́ бо две́рь яви́лася еси́, е́юже ми́ру Бо́г приобщи́ся, просвеща́я ве́рою зову́щия: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Тобо́ю обогати́вшеся Тро́ицы сия́нием, Единосу́щныя и Честны́я, Григо́рие, твое́ ны́не торжество́ соверша́юще, благода́тию чудоде́йственною озари́тися про́сим, вопию́ще Влады́це: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Я́ко новоявле́нно зерца́ло, прие́м, всебога́те, сия́ния нача́льнаго Божества́, ми́р просвети́л еси́, лучи́ посыла́я све́та песнопе́сненно правосла́вие пою́щим: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Бо́гом покрыва́емь, благоче́стия вина́, богочести́вым соблю́лся еси́, всему́дре, в горе́ сокрыва́емь, я́ко законополо́жник ины́й Моисе́й, Соде́теля и Изба́вителя пе́ти науча́я: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Све́та Незаходи́маго была́ еси́ оби́тель, Пречи́стая, де́вства добро́тами светя́щи и вся́ озаря́ющи, Богоро́дицу Тя́ и́стинную испове́дающия от души́ и вопию́щия: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Изя́щнейшаго жи́тельства сия́я све́том, ны́не Све́ту вели́кому предстои́ши богоде́ятельными чудоде́йствы, я́ко победи́тель венча́емь, преподо́бне, о́тче иера́рше, чудотво́рче Григо́рие богому́дре, свети́ло Це́ркве, правосла́вных удобре́ние.
Напра́вити моли́ твои́ми моли́твами церко́вное ны́не свяще́нство, избра́нное и освяще́нное, чудоде́лателю, и ве́рно ны́не па́мять твою́ соверша́ющим получи́ти го́рняго Ца́рства и боже́ственнаго весе́лия сподо́битися умоли́.
Победи́в де́монския прило́ги, и плотско́е покори́в мудрова́ние, и архиере́й незло́бив и преподо́бен бы́в, пра́вды одея́нием облече́н, чудотво́рче, предстои́ши престо́лу все́х Царя́ со дерзнове́нием, всеблаже́нне.
Богоро́дичен: Яви́лася еси́, о Де́во, Ма́ти Бо́жия, па́че естества́ ро́ждши пло́тию Благо́е Сло́во, Его́же Оте́ц от се́рдца Своего́ отры́гну, пре́жде все́х ве́к я́ко Бла́г, Его́же ны́не и теле́с вы́шша разумева́ем, а́ще и в те́ло облече́ся.
Свети́лен.
Чудесы́ возсия́л еси́, чудотво́рче Григо́рие, служи́теля и́дольскаго изба́вил еси́ от тли́ и пре́лести де́монския, ка́мень подви́гнув повеле́нием, е́зеро же изсуши́в, и реку́ уста́вил еси́. Те́мже тя́ вси́ согла́сно похваля́ем, треблаже́нне.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, ве́рных похвало́; ра́дуйся, преподо́бных утвержде́ние; ра́дуйся, пра́ведных сла́во; ра́дуйся, све́те су́щих во тме́; ра́дуйся, хра́ме пресвяты́й; ра́дуйся, Бо́жий раю́; ра́дуйся, кля́твы разреше́ние, Благослове́нная Мари́е.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ, чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ, и҆ раздѣли́въ мо́ре, і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.
Твои́хъ чꙋде́съ во мнѣ̀, григо́рїе, бжⷭ҇твенное дѣ́йство свѣ́тлѡ, ѻ҆́тче, и҆ ны́нѣ покажѝ, и҆зъ глꙋбины̀ и҆збавлѧ́ѧ мѧ̀ прегрѣше́нїй, блаже́нне, и҆ твое́ю просвѣща́ѧ свѣ́тлостїю, да досто́йнѡ воспою́ тѧ.
Ꙗ҆́кѡ ѻ҆па́сный и҆ ᲂу҆моимѣ́теленъ и҆ мꙋ́дръ, дꙋшѝ благоро́дное, плотски́хъ сласте́й, бл҃же́нне, предсꙋди́лъ є҆сѝ, мꙋ́дрости догма́ты трꙋдолю́бнѡ собира́ѧ: и҆́миже ѻ҆на̀ пита́етсѧ, григо́рїе, бг҃ꙋ приближа́ющисѧ.
Цѣломꙋ́дрїе сестрꙋ̀ стѧжа́въ, ꙗ҆́кѡ споспѣ́шницꙋ благꙋ́ю, тѧ̀ ви́дѣвъ лю́тый ѕмі́й, григо́рїе, на тѧ̀ за́висть воздви́же, є҆го́же посрами́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, долготерпѣ́нїемъ, женꙋ̀ стра́стїю ѡ҆б̾ѧ́тꙋ и҆сцѣли́въ.
На чꙋжде́й странѣ̀ жи́тельствꙋѧ, прпⷣбне, всѣ̑мъ че́стенъ ра́ди добродѣ́тели ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, благочести́въ и҆ бг҃олюби́въ, чꙋдодѣ́йства да́ръ ѿ бг҃а прїе́мъ, и҆́мже позна́нъ бы́лъ є҆сѝ, бг҃оглаго́ливе, просїѧ̀ въ мі́рѣ, ꙗ҆́кѡ со́лнце.
Бг҃оро́диченъ: И҆зъ ко́рене, чⷭ҇таѧ, ца́рскагѡ прозѧбла̀ є҆сѝ, и҆ цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀, бж҃їе сло́во, па́че ᲂу҆ма̀ и҆ мы́сли воплоще́нно родила̀ є҆сѝ и҆зъ чⷭ҇тыхъ твои́хъ крове́й, сꙋгꙋ́ба є҆стество́мъ сꙋ́ща, и҆ є҆ди́нственна ѵ҆поста́сїю.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ, па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.
Ѡ҆чи́стивъ тво́й ᲂу҆́мъ стра́стнагѡ треволне́нїѧ, и҆ любомꙋ́драгѡ видѣ́нїѧ и҆спо́лненъ, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ благолѣ́пенъ, мꙋ́дрости ѻ҆би́телище, и҆ прⷪ҇ро́чества да́ромъ ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ, григо́рїе.
Бг҃одохнове́нномꙋ списа́нїю прибесѣ́довавъ, всебл҃же́нне, и҆ разли́чнагѡ житїѧ̀ ви́ды и҆збра́въ ꙗ҆́вѣ, є҆ди́нъ добродѣ́тели ѻ҆́бразъ въ себѣ̀, бг҃омꙋ́дре, ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ, григо́рїе.
Бг҃оѧвле́нне, навы́къ бж҃е́ственнымъ тайново́дствомъ, та́инство бг҃осло́вїѧ, просвѣтѝ на́съ, трⷪ҇цꙋ є҆диносꙋ́щнꙋю, є҆диноесте́ственнꙋ же почита́ти несозда́ннꙋ и҆ соприсносꙋ́щнꙋ.
Бг҃омъ наста́вленъ, ꙗ҆́кѡ любо́вїю того̀ взыска́въ, чи́стꙋю и҆ бцⷣꙋ марі́ю, и҆ сы́на гро́мова тайноꙋчи́тели и҆мѣ́лъ є҆сѝ, трⷪ҇цы свѣ́тꙋ тѧ̀, бг҃оглаго́ливе, наꙋча́ющыѧ.
Бг҃оро́диченъ: Же́злъ прозѧ́бшїй хрⷭ҇та̀, цвѣ́тъ нетлѣ́нїѧ, и҆ златꙋ́ю кади́льницꙋ, вси́ тѧ вѣ́мы, чⷭ҇таѧ, бжⷭ҇твеннагѡ сꙋщества̀ носѧ́щꙋ на ѡ҆б̾ѧ́тїихъ, ѻ҆трокови́це, ᲂу҆́гль, бг҃облаже́ннаѧ.
Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.
Но́въ бы́лъ є҆сѝ мѡѷсе́й дѣ́лы, скрижа̑ли вѣ́ры на горѣ̀ та́инственнагѡ бг҃оѧвле́нїѧ прїи́мъ, законоположи́въ лю́демъ благоче́стїе трⷪ҇чныѧ та́йны, григо́рїе. тѣ́мже всѝ вѣ́рнїи чти́мъ па́мѧть твою̀, просѧ́ще тобо́ю ве́лїю ми́лость.
Бг҃оро́диченъ: Бжⷭ҇твеннаѧ ски́нїѧ была̀ є҆сѝ сло́ва, є҆ди́на пречⷭ҇таѧ мт҃и дв҃о, чистото́ю а҆́гг҃лы превозше́дшаѧ: па́че всѣ́хъ менѐ, пе́рсть бы́вша, ѡ҆скверне́нна плотски́ми прегрѣше́ньми, ѡ҆чи́сти моли́твъ твои́хъ бжⷭ҇твенными вода́ми, подаю́щи, чⷭ҇таѧ, ве́лїю ми́лость.
Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Нескве́рнаѧ а҆́гница сло́ва, нетлѣ́ннаѧ дв҃о ма́ти, на крⷭ҇тѣ̀ зрѧ́щи повѣ́шена, и҆зъ неѧ̀ безболѣ́зненнѡ прозѧ́бшаго, матеролѣ́пнѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, ча́до моѐ, ка́кѡ стра́ждеши во́лею, хотѧ̀ и҆зба́вити ѿ страсте́й безче́стїѧ человѣ́ка;
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.
Зе́млю до́брꙋю, ѻ҆́тче бг҃омꙋ́дре, взора́въ, сло́ва сѣ́мѧ прїе́мъ, во сто̀ є҆ѵⷢ҇льски многосꙋгꙋ́биши, є҆щѐ и҆ ны́нѣ, григо́рїе, приводѧ̀ ᲂу҆чє́нїи твои́ми бг҃ꙋ пѣснопою́щыѧ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.
Ꙗ҆́кѡ мо́лнїѧ, ѻ҆́тче, возсїѧ́въ житїѐ твоѐ, де́мѡнскꙋю ле́сть ѿгна̀. свѣ́тꙋ бо твоеѧ̀ добродѣ́тели ѻ҆́ныхъ тма̀ прикоснꙋ́тисѧ не возмо́же. тѣ́мже неѡко́росъ дꙋшетлѣ́нныѧ льстѝ, валѧ́всѧ ꙗ҆́коже ка́мень свѣ́титсѧ.
Мра́къ свѣ́та бжⷭ҇твеннѣйшагѡ ви́дѣти сподо́билсѧ є҆сѝ, зако́нъ же бг҃опи́санный, ꙗ҆́кѡ мѡѷсе́й, ѻ҆́тче, прїе́мъ, бг҃осло́вїѧ и҆звѣ́стное навы́клъ є҆сѝ: ѿсю́дꙋ законополо́жникъ хрⷭ҇то́вы цр҃кве показа́лсѧ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре григо́рїе.
Ри́торскагѡ бꙋесло́вїѧ ᲂу҆клони́всѧ, и҆ сло́вомъ, ѻ҆́тче, благода́ти ѡ҆зари́всѧ, а҆пⷭ҇льскꙋю и҆́стиннѡ вла́сть на де́мѡны прїѧ́тъ: твоеѧ́ бо ѿбѣга́етъ свѣтѧ́щїѧсѧ зарѝ тмы̀ предста́тель, григо́рїе.
Бг҃оро́диченъ: Кївѡ́тъ тѧ̀ и҆здале́ча проѡбразѝ, прїе́мши зако́нъ бг҃опи́санный во чре́вѣ живонача́льное сло́во заче́ншꙋю несказа́ннѡ, всенепоро́чнаѧ, пита́ющаго бога́тнѡ дꙋ́шы вопїю́щихъ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго, но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ, пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.
Дѣ́ланїемъ твои́хъ слове́съ ѡ҆лѧденѣ̑вшаѧ сердца̀ ᲂу҆гла́дивъ, и҆ бжⷭ҇твенное сѣ́мѧ въ нѧ̀, і҆ера́рше, вве́рглъ є҆сѝ, и҆ пло́дъ многокла́сный и҆зба́вителю, спасе́нїе вѣ́рныхъ, бг҃оглаго́ливе, прине́слъ є҆сѝ.
Бж҃їй предста́тель ре́вностїю распалѧ́емь, пома́за тѧ̀ фе́димъ не прише́дша, ѻ҆́тче, бг҃ꙋ всѧ́чєскаѧ вѣ́дѧщемꙋ благоче́стнѡ ᲂу҆пова́въ, и҆ честно́мꙋ твоемꙋ̀ житїю̀ надѣ́ѧвсѧ, бг҃оглаго́ливе григо́рїе.
Стрꙋѧ́ми твои́хъ повелѣ́нїй і҆́дѡльскаѧ разжжє́нїѧ ᲂу҆гаси́лъ є҆сѝ, и҆ ᲂу҆че́ньми твои́ми вѣ̑рныѧ ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ, всемꙋ́дре, возше́дъ на го́рꙋ, ꙗ҆́кѡ самꙋи́лъ видѣ̑нїи, и҆ ꙗ҆́кѡ дꙋ́бъ, бы́въ тве́рдостїю.
Ст҃и́телю бг҃омꙋ́дре, твои́ми моли́твами лю́тыхъ мѧ̀ и҆збавлѧ́й, мои́хъ прегрѣше́нїй рꙋкописа́нїе, ѻ҆́тче, расто́ргни, ꙗ҆́кѡ свѧще́нникъ сы́й, ѿ бг҃а вла́сть прїи́мъ ѡ҆ставлѧ́ти прегрѣшє́нїѧ.
Бг҃оро́диченъ: Оу҆краси́ласѧ є҆сѝ, дв҃о, дѣ́вственными твои́ми пречⷭ҇тыми добро́тами, и҆ пе́рвыѧ є҆́ѵы покры́ла є҆сѝ стꙋ́дъ ѕлоѻбра́зный, хрⷭ҇та̀ ро́ждши, ѡ҆дѣѧ́нїе безсме́ртїѧ да́рꙋющаго тебѐ чтꙋ́щымъ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.
Є҆́зеро чꙋдодѣ́йствꙋѧ братоꙋбі́йственное и҆зсꙋши́лъ є҆сѝ, и҆ рѣкѝ стремлє́нїѧ ᲂу҆ста́вилъ є҆сѝ, всемꙋ́дре, же́злъ водрꙋзи́въ, и҆́же вскорени́сѧ а҆́бїе и҆ возрастѐ бжⷭ҇твеннымъ манове́нїемъ, григо́рїе.
Ре́вность бж҃їѧ поѧда́ше тѧ̀, всебога́те: не терпѧ́ бо зрѣ́ти бг҃а досажда́ема, лю́ди сꙋемꙋ́дрєнныѧ твои́ми моли́твами, бг҃оглаго́ливе, погꙋби́лъ є҆сѝ.
Оу҆мертви́сѧ восхотѣ́вый ᲂу҆ничижи́ти тѧ̀, ѻ҆каѧ́нный є҆вре́инъ ѕлочести́вый, бг҃ꙋ тѧ̀ прославлѧ́ющемꙋ, бг҃омꙋ́дре григо́рїе, тогѡ̀ догма́тѡвъ и҆спо́лнителѧ показꙋ́ѧ.
Бг҃оро́диченъ: На́йде вседѣ́тельный на тѧ̀ дх҃ъ, всенепоро́чнаѧ, и҆ сло́во бж҃їе въ тѧ̀ всели́сѧ, и҆ пло́ть бы́сть неизрече́ннѡ, пребы́въ неизмѣ́ненъ.
Конда́къ, гла́съ в҃.
Чꙋде́съ мно́гихъ прїе́мъ дѣ́йство, зна́меньми ᲂу҆жа́сными де́мѡны ᲂу҆страши́лъ є҆сѝ, и҆ недꙋ́ги ѿгна́лъ є҆сѝ человѣ́чєскїѧ, всемꙋ́дре григо́рїе: чꙋдотво́рецъ же и҆менꙋ́ешисѧ, зва́нїе ѿ дѣ́лъ прїе́мъ.
І҆́косъ:
Ѿкꙋ́дꙋ начнꙋ̀ похвалы̑ тка́ти ѻ҆каѧ́нный, зрѧ̀ мнѡ́гїѧ и҆ пречꙋ̑дныѧ вє́щи; а҆́ще ѿ житїѧ̀ прпⷣбнагѡ начнꙋ̀, ѿню́дъ не возмогꙋ̀: всѧ́кагѡ бо ᲂу҆ма̀ превосхо́дитъ житїѐ є҆гѡ̀ бжⷭ҇твенное. а҆́ще ѿ чꙋде́съ, и҆ въ се́мъ про́чее постыждꙋ́сѧ: па́че песка́ бо сꙋ́ще: сегѡ̀ ра́ди нарече́сѧ чꙋдотво́рецъ, зва́нїе ѿ дѣ́лъ прїе́мъ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снисхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Ѻ҆тцє́въ похвала̀, и҆ ᲂу҆чи́телей честносло́вїе, свѣти́льникъ цр҃кве, бл҃гоче́стїѧ сто́лпъ неколе́бленный ты̀ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, григо́рїе, зовы́й: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Возсїѧ́въ чꙋдєсы̀, вселе́ннꙋю просвѣти́лъ є҆сѝ, сегѡ̀ ра́ди, бг҃омꙋ́дре, совокꙋ́пльшесѧ, тебѐ бл҃жи́мъ, твои́ми словєсы̀ пита́ющесѧ, григо́рїе, и҆ пою́ще: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Врачева̑нїѧ, всемꙋ́дре, немѡщны́мъ всѣ̑мъ и҆сточи́лъ є҆сѝ: и҆злїѧ́сѧ бо бл҃года́ть ѻ҆би́льнѣйшаѧ во ᲂу҆стна́хъ твои́хъ чꙋдодѣ́йственнаѧ, є҆́юже взыва́лъ є҆сѝ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Бг҃оро́диченъ: Ны́нѣ всѧ̑ и҆спо́лнишасѧ свѣ́та бжⷭ҇твеннагѡ тобо́ю, пречⷭ҇таѧ: ты́ бо две́рь ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, є҆́юже мі́рꙋ бг҃ъ приѡбщи́сѧ, просвѣща́ѧ вѣ́рою зовꙋ́щыѧ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Тобо́ю ѡ҆богати́вшесѧ трⷪ҇цы сїѧ́нїемъ, є҆диносꙋ́щныѧ и҆ честны́ѧ, григо́рїе, твоѐ ны́нѣ торжество̀ соверша́юще, бл҃года́тїю чꙋдодѣ́йственною ѡ҆зари́тисѧ про́симъ, вопїю́ще влⷣцѣ: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Ꙗ҆́кѡ новоѧвле́нно зерца́ло, прїе́мъ, всебога́те, сїѧ́нїѧ нача́льнагѡ бжⷭ҇тва̀, мі́ръ просвѣти́лъ є҆сѝ лꙋчы̀ посыла́ѧ свѣ́та, пѣснопѣ́сненнѡ правосла́вїе пою́щымъ: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Бг҃омъ покрыва́емь, благоче́стїѧ вина̀, бг҃очести̑вымъ соблю́лсѧ є҆сѝ, всемꙋ́дре, въ горѣ̀ сокрыва́емь, ꙗ҆́кѡ законополо́жникъ и҆ны́й мѡѷсе́й, содѣ́телѧ и҆ и҆зба́вителѧ пѣ́ти наꙋча́ѧ: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Свѣ́та незаходи́магѡ была̀ є҆сѝ ѻ҆би́тель, пречⷭ҇таѧ, дѣ́вства добро́тами свѣтѧ́щи, и҆ всѧ̑ ѡ҆зарѧ́ющи, бцⷣꙋ тѧ̀ и҆́стиннꙋю и҆сповѣ́дающыѧ ѿ дꙋшѝ и҆ вопїю́щыѧ: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.
И҆зѧ́щнѣйшагѡ жи́тельства сїѧ́ѧ свѣ́томъ, ны́нѣ свѣ́тꙋ вели́комꙋ предстои́ши бг҃одѣ́ѧтельными чꙋдодѣ́йствы, ꙗ҆́кѡ побѣди́тель вѣнча́емь, прпⷣбне, ѻ҆́тче і҆ера́рше, чꙋдотво́рче григо́рїе бг҃омꙋ́дре, свѣти́ло цр҃кве, правосла́вныхъ ᲂу҆добре́нїе.
Напра́вити молѝ твои́ми моли́твами цр҃ко́вное ны́нѣ свѧще́нство, и҆збра́нное и҆ ѡ҆свѧще́нное, чꙋдодѣ́лателю, и҆ вѣ́рнѡ ны́нѣ па́мѧть твою̀ соверша́ющымъ полꙋчи́ти го́рнѧгѡ црⷭ҇тва, и҆ бжⷭ҇твеннагѡ весе́лїѧ сподо́битисѧ ᲂу҆молѝ.
Побѣди́въ де́мѡнскїѧ прило́ги и҆ плотско́е покори́въ мꙋдрова́нїе, и҆ а҆рхїере́й неѕло́бивъ и҆ прпⷣбенъ бы́въ, пра́вды ѡ҆дѣѧ́нїемъ ѡ҆блече́нъ, чꙋдотво́рче, предстои́ши прⷭ҇то́лꙋ всѣ́хъ цр҃ѧ̀ со дерзнове́нїемъ, всебл҃же́нне.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, ѽ дв҃о мт҃и бж҃їѧ, па́че є҆стества̀ ро́ждши пло́тїю благо́е сло́во, є҆го́же ѻ҆ц҃ъ ѿ се́рдца своегѡ̀ ѿры́гнꙋ, пре́жде всѣ́хъ вѣ̑къ, ꙗ҆́кѡ бла́гъ: є҆го́же ны́нѣ и҆ тѣле́съ вы́шша разꙋмѣва́емъ, а҆́ще и҆ въ тѣ́ло ѡ҆блече́сѧ.
Свѣти́ленъ.
Чꙋдєсы̀ возсїѧ́лъ є҆сѝ, чꙋдотво́рче григо́рїе, слꙋжи́телѧ і҆́дѡльскаго и҆зба́вилъ є҆сѝ ѿ тлѝ и҆ пре́лести де́мѡнскїѧ, ка́мень подви́гнꙋвъ повелѣ́нїемъ: є҆́зеро же и҆зсꙋши́въ, и҆ рѣкꙋ̀ ᲂу҆ста́вилъ є҆сѝ. тѣ́мже тѧ̀ всѝ согла́снѡ похвалѧ́емъ, треблаже́нне.
Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, вѣ́рныхъ похвало̀: ра́дꙋйсѧ, прпⷣбныхъ ᲂу҆твержде́нїе: ра́дꙋйсѧ, пра́ведныхъ сла́во: ра́дꙋйсѧ, свѣ́те сꙋ́щихъ во тмѣ̀: ра́дꙋйсѧ, хра́ме прест҃ы́й: ра́дꙋйсѧ, бж҃їй раю̀: ра́дꙋйсѧ, клѧ́твы разрѣше́нїе, бл҃гослове́ннаѧ марі́е.
Святитель Григорий родился в г. Неокесарии (север Малой Азии). В юности он учился в Александрии у знаменитого учителя, пресвитера Оригена. Вернувшись в Неокесарию, Григорий удалился в пустыню, где в посте и молитве стяжал высокое духовное совершенство и дары прозорливости и пророчества. Епископ Федим из каппадокийского города Амасии, узнав о св. Григории, решил поставить его епископом в Неокесарии. Перед хиротонией святой Григорий усиленно молился, прося Бога и Божию Матерь открыть ему истинный образ поклонения Святой Троице. Во время молитвы ему явилась Пречистая Дева Мария с апостолом Иоанном Богословом, который научил святого, как достойно следует исповедовать тайну Пресвятой Троицы. Святой Григорий записал все, что открыл ему Иоанн Богослов. На этом великом Божественном Откровении было основано учение о святой Троице, впоследствии развитое отцами Церкви – Василием Великим, Григорием Богословом, Григорием Нисским.
Скончался около 266–270 г.
См. также: "Житие святого отца нашего Григория чудотворца, епископа Неокесарийского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.