Канон святителю Григорию Богослову, архиепископу Константинопольскому (первый)
Припев: Святи́телю, о́тче Григо́рие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 07 февраля (25 января ст. ст.)
Глас 1.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Христо́с ражда́ется — сла́вите! Христо́с с небе́с — сря́щите! Христо́с на земли́ — возноси́теся! По́йте Го́сподеви, вся́ земля́, и весе́лием воспо́йте, лю́дие, я́ко просла́вися.
Богосло́ва втора́го, столпа́ Све́та небе́снаго, му́дрости Бо́жия трубу́, прииди́те, сего́ слове́с рачи́телие, любо́вию соше́дшеся, восхва́лим того́, я́ко богопропове́дника.
Сло́во О́тчее Безнача́льное, все́х я́ко Бо́г промы́сленник, промысли́тельною си́лою тя́, блаже́нне, Це́ркви, я́коже ма́тери, сло́вом и му́дростию облагодати́в тво́й у́м, да́р да́рует.
У́м влады́ку творя́, стра́сти плотски́я удержа́л еси́ и, вмести́телен бы́в Боже́ственных озаре́ний, Еди́наго Бо́га в Трие́х Ли́цех просвети́л еси́ ны́ че́ствовати, Григо́рие.
Богоро́дичен: Бо́жия му́дрость хра́м Себе́ созда́, в Твое́й всенепоро́чней утро́бе всели́вшися, Благода́тная, и па́че ума́ Сему́ соедини́вшися по Ипоста́си, Чи́стая, яви́ся я́ко Челове́к.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Пре́жде ве́к от Отца́ рожде́нному нетле́нно Сы́ну и в после́дняя от Де́вы воплоще́нному безсе́менно, Христу́ Бо́гу возопии́м: вознесы́й ро́г на́ш, Свя́т еси́, Го́споди.
Име́я прему́дрости исто́чник, непреста́нно источа́ющь твои́х всему́дрых уче́ний, Христо́ву Це́рковь, всеблаже́нне, испо́лнил еси́, над все́ми вопию́щую Бо́гу: свя́т еси́, Го́споди.
Благоче́стия велегла́сен пропове́дник и благознамени́т богосло́вия богосло́в, сокро́вище боговиде́ния оби́льно предлага́ется и раздае́т бога́тно на́м бога́тство неотъе́млемо.
Ри́тор огнедухнове́нный, боговеща́нная цевни́ца благода́ти, богосло́вным вдохнове́нием и веща́нием богодухо́вным благознамени́те возшуме́в, Триипоста́снаго Существа́ на́м пе́снь воспе́.
Богоро́дичен: Богороди́тельнице, Цари́це всея́ тва́ри, Царя́ вся́ческих моля́щи не преста́й, Христа́, Его́же на́м родила́ еси́ на спасе́ние су́щих на земли́, спасти́ пою́щия Тя́.
Седа́лен, гла́с 8.
Отве́рз уста́ сло́вом Бо́жиим, отры́гнул еси́ прему́дрость, пропове́дниче Све́та, и мудрова́ние Боже́ственное вселе́нней все́ял еси́, отце́в вои́стинну утверди́л еси́ догма́ты, по Па́влу яви́лся еси́ ве́ры побо́рник. Те́м и а́нгелов сограждани́н еси́ и си́х собесе́дник яви́вся, блаже́нне, богосло́ве Григо́рие, моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Помышле́ньми попо́лзся лука́выми, во глубину́ впадо́х грехо́вную и, стеня́, зову́ Ти́ от се́рдца, Всечи́стая: на мне́ удиви́ бога́тую ми́лость, и Твоего́ благоутро́бия безме́рную пучи́ну, и щедро́т Твои́х неисчи́сленное бога́тство и да́ждь ми́ покая́ние и прегреше́ний проще́ние, да любо́вию зову́ Тебе́: моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти мне́, Тя́ бо наде́жду име́ю, ра́б Тво́й.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Же́зл из ко́рене Иессе́ева и цве́т от него́, Христе́, от Де́вы прозя́бл еси́, из горы́, Хва́льный, приосене́нныя ча́щи прише́л еси́, вопло́щся от Неискусому́жныя, Невеще́ственный и Бо́же, сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Таи́нник Тро́ицы бы́в, Сея́ просвети́л еси́ вселе́нную ра́зумом, му́дре, догма́тов лучи́ изблиста́я, преподо́бне, твоего́ изве́стнаго учи́тельства, ему́же поуча́ющеся при́сно, вси́ благоче́стно восхваля́ем тя́.
У́тро благоче́стия све́тлое, зарю́ трисо́лнечную в себе́ прие́м, возсия́л еси́, и но́щь мра́чную злочести́вых ересе́й заре́ю твои́х догма́тов му́дрых отгна́л еси́, и ду́ши, о́тче, ве́рных уясни́л еси́.
У́м Пресу́щный, исто́чник Сло́ва и Ду́ха, из Присносу́щнаго богосло́вным гро́мом, всеблаже́нне, богосло́вствуя, благоче́стно научи́л еси́, сему́ от Него́ науча́емь, я́ко предочи́стив тво́й у́м ве́щных, о́тче, прия́тий.
Возше́л еси́ на го́ру доброде́телей, от до́льних пресели́вся и ме́ртвых де́л отступи́в, и скрижа́ли, руко́ю Бо́жиею напи́санныя, догма́ты твоего́ чи́стаго богосло́вия прия́л еси́, тайноводи́телю Боже́ственных та́инств, Григо́рие.
Богоро́дичен: Ра́зумом па́дшаго Ада́ма возста́вила еси́, Всенепоро́чная, Ипоста́сную ро́ждши Жи́знь из ложе́сн деви́ческих, очище́нных Ду́хом, и к безстра́стней, и боже́ственнейшей, и нетле́нней пи́щи сего́ возвела́ еси́, Влады́чице.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Бо́г Сы́й ми́ра, Оте́ц щедро́т, вели́каго Сове́та Твоего́ А́нгела, ми́р подава́юща, посла́л еси́ на́м; те́м, богоразу́мия к све́ту наста́вльшеся, от но́щи у́тренююще, славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.
Глаго́л твои́х Боже́ственное веща́ние и догма́тов благода́ть Боже́ственная, я́ко ско́рость мо́лнии, всю́ обтече́ зе́млю, Тро́ице во Еди́нице, Еди́нице в Тро́ице, покланя́тися, богосло́ве, богосло́вствуя и науча́я на́с.
Возжела́л еси́ и́стинно му́дрости Бо́жия, и слове́с добро́ту возлюби́л еси́, и все́х предпочти́л еси́ кра́сных, су́щих на земли́, те́мже тя́ венце́м, всеблаже́нне, дарова́ний благоле́пно украси́ и богосло́ва соде́ла.
Разу́мно ты́ Су́щаго, я́ко дре́вле Моисе́й, ви́дети, богоглаго́ливе, вожделе́л еси́, и Сего́ за́дняя, ка́менем покры́вся, ви́дети сподо́бился еси́, и пучи́ны научи́лся еси́ Боже́ственныя му́дрости, непости́жно явля́емыя.
Богоро́дичен: И́же дре́вле Е́ву, прама́терь Твою́, Созда́вый из Тебе́ зи́ждется, тоя́ осужде́ние и преслуша́ние я́ве исцеля́я и разреша́я, я́ко Ще́др и Влады́ка все́х, Богороди́тельнице Ма́ти Де́во.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Из утро́бы Ио́ну младе́нца изблева́ морски́й зве́рь, якова́ прия́т; в Де́ву же все́льшееся Сло́во и пло́ть прие́мшее про́йде, сохра́ншее нетле́нну: Его́же, бо не пострада́ истле́ния, Ро́ждшую сохрани́ неврежде́нну.
Струя́ми му́дрых уче́ний твои́х, всему́дре, А́риев у́м му́тнейший изсуши́л еси́, в тишине́ храня́ па́ству твою́ непотопле́нну, я́коже слове́сный ковче́г, в не́мже благоче́стия се́мена положи́л еси́ добро́тою слове́с твои́х.
Да Честны́я Тро́ицы осия́нием обогати́ши у́м, о́тче, уясни́л еси́, я́коже нескве́рное и новоочище́нное зерца́ло, воздержа́нием изря́дным соде́лав. Те́мже и богови́днейший показа́лся еси́ Боже́ственными явле́ньми.
Ве́сь сраствори́вся заре́ю Ду́ха, бы́л еси́ свети́льник, о́тче, всесве́тел, све́тлостию твои́х слове́с просвеща́яй концы́ и богосло́вия чистото́ю украша́яй кра́сное торжество́ ве́рных, богосло́ве Григо́рие.
Но́в Самуи́л богода́нен яви́лся еси́, да́н Бо́гу, и пре́жде зача́тия, всеблаже́нне, целому́дрием и чистото́ю украша́емь и свяще́нства всесвято́ю оде́ждею, о́тче, удобре́н, хода́тайствуя Зижди́телю и зда́нию.
Богоро́дичен: Сви́ток чи́ст, Сло́во прие́мый напи́санное, пре́жде неопи́санное, Божество́м, предзна́лася еси́ проро́ки и пе́рвее, Ма́ти Де́во, Мари́е Богоневе́сто: Ты́ бо Неодержи́маго во утро́бе Твое́й несказа́нно вмести́ла еси́.
Конда́к, гла́с 3.
Богосло́вным язы́ком твои́м сплете́ния ри́торская разруши́вый, сла́вне, правосла́вия оде́ждею, свы́ше истка́нною, Це́рковь украси́л еси́, ю́же и нося́щи, с на́ми зове́т, твои́ми ча́ды: ра́дуйся, о́тче, богосло́вия у́ме кра́йнейший.
И́кос:
От богосло́вныя и высо́кия му́дрости твоея́ испо́лни мо́й у́м, убо́гий и стра́стный, я́ко да воспою́ житие́ твое́, о́тче: не могу́ бо сло́ва принести́ тебе́, а́ще не ты́ пода́си ми́ кре́пость сло́ва, и ра́зум, и му́дрость, я́ко да от твои́х твоя́ принесу́ тебе́, и от бога́тства доброде́телей твои́х отту́ду обря́щу вину́, и увенча́ю честну́ю и святу́ю твою́ главу́, с ве́рными взыва́я: ра́дуйся, о́тче, богосло́вия у́ме кра́йнейший.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троцы, благоче́стию совоспита́ни, злочести́ваго веле́ния небре́гше, о́гненнаго преще́ния не убоя́шася, но, посреди́ пла́мене стоя́ще, поя́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Все́ жела́ние и сла́дость я́ве сло́во твое́, все́, Григо́рие, по́лно весе́лия и све́тлости, благоуха́ния насыща́я ве́рою пою́щия: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Умо́м просвеще́нным Исто́чника просвеще́ний дости́гл еси́ и, отону́дными мо́лниями распаля́емь, опали́л еси́ Евно́миево языкобо́лие, Тро́ице вопия́: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Отве́рз хля́би бе́здны му́дрых догма́тов твои́х, заусти́в же исто́чника му́дрости, покры́л еси́ пре́лести началовожди́, облиста́емь ве́чным Све́том и Трисо́лнечным.
Богоро́дичен: Я́ко до́ждь на руно́, низше́д, в Твою́ всели́ся утро́бу ми́ра река́, исто́чник бла́гости, И́же ка́пли дожде́вныя исчита́я, отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Чу́да преесте́ственнаго росода́тельная изобрази́ пе́щь о́браз: не бо́, я́же прия́т, пали́т ю́ныя, я́ко ниже́ о́гнь Божества́ — Де́вы, в Ню́же вни́де утро́бу. Те́м, воспева́юще, воспое́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Ра́вно Отцу́ Сло́во и Ду́х бла́гостию и ца́рством, благочести́во научи́л еси́, су́щественно и есте́ственно то́ждество зна́я и едине́ние. Те́мже вопие́ши, ра́дуяся: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Сла́вы а́нгельския удосто́ился еси́, я́ко бо а́нгел, просия́л еси́ ми́ру, Тро́ице, всему́дре, очи́стив приле́жно ду́шу же, и те́ло, и мы́сль. Е́йже ны́не воспева́еши, веселя́ся: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Ми́лостива моли́твами твои́ми Влады́ку соде́лав, испроси́, о́тче, прегреше́ний оставле́ние ве́рою свяще́нную и всепра́зднственную твою́ па́мять пра́зднующим. В не́йже, веселя́щеся, воспева́ем: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Таи́нник Триипоста́снаго Единонача́лия и Божества́, су́щаго в Тро́ице, доброде́телей обуче́ньми бы́в, Тро́ический богосло́в показа́лся еси́, всеблаже́нне. И ны́не воспева́еши, ра́дуяся: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: И́же арха́нгельскими песносло́вии сла́вимое бога́тное Сло́во на́с ра́ди обнища́, Тя́ Ма́терь, добро́ту Иа́ковлю благослове́нную, избра́в. Те́мже, воспева́юще, пое́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная; и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.
Дае́т тебе́ жи́знь нетле́нную Нача́льная Тро́ица, Ю́же богосло́вил еси́, прие́мши, Ея́ ра́ди по́двиги твоя́, и уче́ния, и боре́ния, Е́йже ны́не, о́тче, предстои́ши, о ми́ре моли́твенник изя́щнейший.
Заре́ю Трисия́нныя све́тлости, от Еди́наго происходя́щею Божества́, осия́емь, священнотаи́нниче Григо́рие, пою́щия тя́ ве́рою спаса́й и твои́х догма́тов богосло́вием светово́ждствуй.
Тече́ние до́брое соверши́л еси́, за Нача́льную Тро́ицу подвиза́вся, и обоже́ние я́ко богосло́в получи́л еси́, и боже́ственнаго твоего́ жела́ния исполне́ние прия́л еси́ досто́йно, Це́рквей благоукраше́ние.
Богоро́дичен: О, стра́шнаго Твоего́ чудесе́! Ты́ бо, Де́во Богоро́дице, та́инство, пре́жде родо́в и пре́жде веко́в сокрове́нное в Бо́зе, вся́ческая Созда́вшем, ро́ждши Бо́га Сло́ва, несказа́нно яви́ла еси́.
Свети́лен.
Ме́чь слове́с твои́х и си́ла сего́ язы́ки отсече́ неве́рных до конца́, я́ко ве́щь бо терно́вную, те́х попали́л еси́ безбо́жная новосече́ния, Тро́ице научи́л еси́ покланя́тися боголе́пно, Григо́рие Богосло́ве.
Сла́ва: Еди́нице Триипоста́сней и Тро́ице соверше́нней в Еди́ном Божестве́, всему́дре богосло́ве, научи́л еси́ покланя́тися: Све́т, реки́й, Отца́ и Сы́на Све́т, па́ки же Све́т Ду́ха Свята́го. Но Еди́н Све́т, Неразде́лен, Неслия́нен, Еди́н бо Бо́г, уясня́яй Единосу́щное, о Григо́рие блаже́нне!
И ны́не: С Богома́терию и Де́вою Мари́ею и Васи́лием, всему́дре, предстоя́й вели́ким, Непристу́пней Тро́ице, ми́р ми́ру, тишину́ Це́ркви, побе́ды и на́м спасе́ние испроси́, ны́не восхваля́ющим тя́, богосло́ве архиере́ю Григо́рие, ри́торе церко́вный.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ ражда́етсѧ, сла́вите. хрⷭ҇то́съ съ нб҃съ, срѧ́щите. хрⷭ҇то́съ на землѝ, возноси́тесѧ. по́йте гдⷭ҇еви, всѧ̀ землѧ̀, и҆ весе́лїемъ воспо́йте, лю́дїе, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
Бг҃осло́ва втора́го, столпа̀ свѣ́та нбⷭ҇нагѡ, мꙋ́дрости бж҃їѧ трꙋбꙋ̀, прїиди́те, сегѡ̀ слове́съ рачи́телїе, любо́вїю соше́дшесѧ, восхва́лимъ того̀, ꙗ҆́кѡ бг҃опроповѣ́дника.
Сло́во ѻ҆́ч҃ее безнача́льное, всѣ́хъ ꙗ҆́кѡ бг҃ъ промы́сленникъ, промысли́тельною си́лою, тѧ̀, бл҃же́нне, це́ркви ꙗ҆́коже мт҃ри, сло́вомъ и҆ мꙋ́дростїю ѡ҆благодати́въ тво́й ᲂу҆́мъ, да́ръ да́рꙋетъ.
Оу҆́мъ влⷣкꙋ творѧ̀, стра̑сти плотскі̑ѧ ᲂу҆держа́лъ є҆сѝ, и҆ вмѣсти́теленъ бы́въ бж҃е́ственныхъ ѡ҆заре́нїй, є҆ди́наго бг҃а въ трїе́хъ ли́цѣхъ просвѣти́лъ є҆сѝ ны̀ че́ствовати, григо́рїе.
Бг҃оро́диченъ: Бж҃їѧ мꙋ́дрость хра́мъ себѣ̀ созда̀, въ твое́й всенепоро́чнѣй ᲂу҆тро́бѣ всели́вшисѧ, бл҃года́тнаѧ, и҆ па́че ᲂу҆ма̀ семꙋ̀ соедини́вшисѧ по ѵ҆поста́си, чⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ ꙗ҆́кѡ чл҃вѣ́къ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Пре́жде вѣ̑къ ѿ ѻ҆ц҃а̀ рожде́нномꙋ нетлѣ́ннѡ сн҃ꙋ, и҆ въ послѣ̑днѧѧ ѿ дв҃ы воплоще́нномꙋ безсѣ́меннѡ, хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ возопїи́мъ: вознесы́й ро́гъ на́шъ, ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.
И҆мѣ́ѧ премꙋ́дрости и҆сто́чникъ, непреста́ннѡ и҆сточа́ющь твои́хъ всемꙋ́дрыхъ ᲂу҆че́нїй, хрⷭ҇то́вꙋ цр҃ковь, всебл҃же́нне, и҆спо́лнилъ є҆сѝ, над̾ всѣ́ми вопїю́щꙋю бг҃ꙋ: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.
Бл҃гоче́стїѧ велегла́сенъ проповѣ́дникъ, и҆ бл҃гознамени́тъ, бг҃осло́вїѧ бг҃осло́въ, сокро́вище бг҃овидѣ́нїѧ ѻ҆би́льнѡ предлага́етсѧ, и҆ раздае́тъ бога́тнѡ на́мъ бога́тство неѿе́млемо.
Ри́торъ ѻ҆гнедꙋхнове́нный, бг҃овѣща́ннаѧ цѣвни́ца бл҃года́ти, бг҃осло́внымъ вдохнове́нїемъ, и҆ вѣща́нїемъ бг҃одꙋхо́внымъ благознамени́тѣ возшꙋмѣ́въ, трїѷпоста́снагѡ сꙋщества̀ на́мъ пѣ́снь воспѣ̀.
Бг҃оро́диченъ: Бг҃ороди́тельнице цр҃и́це всеѧ̀ тва́ри, цр҃ѧ̀ всѧ́ческихъ молѧ́щи не преста́й хрⷭ҇та̀, є҆го́же на́мъ родила̀ є҆сѝ на спасе́нїе сꙋ́щихъ на землѝ, спастѝ пою́щыѧ тѧ̀.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Ѿве́рзъ ᲂу҆ста̀ сло́вомъ бж҃їимъ, ѿры́гнꙋлъ є҆сѝ премꙋ́дрость, проповѣ́дниче свѣ́та, и҆ мꙋдрова́нїе бж҃е́ственное вселе́ннѣй всѣ́ѧлъ є҆сѝ: ѻ҆ц҃є́въ вои́стиннꙋ ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ догма́ты, по па́ѵлꙋ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ вѣ́ры побо́рникъ. Тѣ́мъ и҆ а҆́гг҃лѡвъ сограждани́нъ є҆сѝ, и҆ си́хъ собесѣ́дникъ ꙗ҆ви́всѧ, бл҃же́нне, бг҃осло́ве григо́рїе, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Помышле́ньми попо́лзсѧ лꙋка́выми, во глꙋбинꙋ̀ впадо́хъ грѣхо́внꙋю, и҆ стенѧ̀ зовꙋ̀ тѝ ѿ се́рдца, всечⷭ҇таѧ: на мнѣ̀ ᲂу҆дивѝ бога́тꙋю ми́лость, и҆ твоегѡ̀ благоꙋтро́бїѧ безмѣ́рнꙋю пꙋчи́нꙋ, и҆ щедро́тъ твои́хъ неисчи́сленное бога́тство, и҆ да́ждь мѝ покаѧ́нїе и҆ прегрѣше́нїй проще́нїе, да любо́вїю зовꙋ̀ тебѣ̀: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти мнѣ̀, тѧ́ бо наде́ждꙋ и҆мѣ́ю ра́бъ тво́й.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Же́злъ и҆зъ ко́рене і҆ессе́ева, и҆ цвѣ́тъ ѿ негѡ̀, хрⷭ҇тѐ, ѿ дв҃ы прозѧ́блъ є҆сѝ, и҆зъ горы̀ хва́льный, приѡсѣне́нныѧ ча́щи, прише́лъ є҆сѝ вопло́щсѧ, ѿ неискꙋсомꙋ́жныѧ, невеще́ственный и҆ бж҃е, сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Таи́нникъ трⷪ҇цы бы́въ, сеѧ̀ просвѣти́лъ є҆сѝ вселе́ннꙋю ра́зꙋмомъ, мꙋ́дре, догма́тѡвъ лꙋчѝ и҆зблиста́ѧ, прпⷣбне, твоегѡ̀ и҆звѣ́стнагѡ ᲂу҆чи́тельства: є҆мꙋ́же поꙋча́ющесѧ при́снѡ, всѝ бл҃гоче́стнѡ восхвалѧ́емъ тѧ̀.
Оу҆́тро бл҃гоче́стїѧ свѣ́тлое, зарю̀ трисо́лнечнꙋю въ себѐ прїе́мъ возсїѧ́лъ є҆сѝ, и҆ но́щь мра́чнꙋю ѕлочести́выхъ є҆ресе́й, заре́ю твои́хъ догма́тѡвъ мꙋ́дрыхъ ѿгна́лъ є҆сѝ, и҆ дꙋ́шы, ѻ҆́ч҃е, вѣ́рныхъ ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ.
Оу҆́мъ пресꙋ́щный, и҆сто́чникъ сло́ва и҆ дх҃а, и҆зъ присносꙋ́щнагѡ бг҃осло́внымъ гро́момъ, всеблаже́нне бг҃осло́вствꙋѧ, благоче́стнѡ наꙋчи́лъ є҆сѝ, семꙋ̀ ѿ негѡ̀ наꙋча́емь, ꙗ҆́кѡ пред̾ѡчи́стивъ тво́й ᲂу҆́мъ ве́щныхъ, ѻ҆́ч҃е, прїѧ́тїй.
Возше́лъ є҆сѝ на го́рꙋ добродѣ́телей, ѿ до́льнихъ пресели́всѧ, и҆ ме́ртвыхъ дѣ́лъ ѿстꙋпи́въ, и҆ скрижа̑ли рꙋко́ю бж҃їею напи̑санныѧ догма́ты твоегѡ̀ чⷭ҇тагѡ бг҃осло́вїѧ, прїѧ́лъ є҆сѝ, тайноводи́телю бжⷭ҇твенныхъ та́инствъ, григо́рїе.
Бг҃оро́диченъ: Ра́зꙋмомъ па́дшаго а҆да́ма возста́вила є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ, ѵ҆поста́снꙋю ро́ждши жи́знь, и҆з̾ ложе́снъ дѣви́ческихъ ѡ҆чище́нныхъ дх҃омъ: и҆ къ безстра́стнѣй и҆ бж҃е́ственнѣйшей и҆ нетлѣ́ннѣй пи́щи сего̀ возвела̀ є҆сѝ, влⷣчце.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Бг҃ъ сы́й ми́ра, ѻ҆ц҃ъ щедро́тъ, вели́кагѡ совѣ́та твоегѡ̀ а҆́гг҃ла, ми́ръ подава́юща, посла́лъ є҆сѝ на́мъ: тѣ́мъ бг҃оразꙋ́мїѧ къ свѣ́тꙋ наста́вльшесѧ, ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, славосло́вимъ тѧ̀, чл҃вѣколю́бче.
Глагѡ́лъ твои́хъ бж҃е́ственное вѣща́нїе, и҆ догма́тѡвъ бл҃года́ть бжⷭ҇твеннаѧ, ꙗ҆́кѡ ско́рость мо́лнїи всю̀ ѡ҆бтечѐ зе́млю, трⷪ҇цѣ во є҆ди́ницѣ, є҆ди́ницѣ въ трⷪ҇цѣ, покланѧ́тисѧ, бг҃осло́ве, бг҃осло́вствꙋѧ и҆ наꙋча́ѧ на́съ.
Возжела́лъ є҆сѝ и҆́стиннѡ мꙋ́дрости бж҃їѧ, и҆ слове́съ добро́тꙋ возлюби́лъ є҆сѝ, и҆ всѣ́хъ предпочти́лъ є҆сѝ кра́сныхъ сꙋ́щихъ на землѝ: тѣ́мже тѧ̀ вѣнце́мъ, всебл҃же́нне, дарова́нїй благолѣ́пнѡ ᲂу҆красѝ, и҆ бг҃осло́ва содѣ́ла.
Разꙋ́мнѡ ты̀ сꙋ́щаго, ꙗ҆́кѡ дре́вле мѡѷсе́й, ви́дѣти, бг҃оглаго́ливе, вожделѣ́лъ є҆сѝ, и҆ сегѡ̀ за̑днѧѧ, ка́менемъ покры́всѧ, ви́дѣти сподо́билсѧ є҆сѝ: и҆ пꙋчи́ны наꙋчи́лсѧ є҆сѝ бж҃е́ственныѧ мꙋ́дрости, непости́жнѡ ꙗ҆влѧ́емыѧ.
Бг҃оро́диченъ: И҆́же дре́вле є҆́ѵꙋ прама́терь твою̀ созда́вый, и҆зъ тебє̀ зи́ждетсѧ, тоѧ̀ ѡ҆сꙋжде́нїе и҆ преслꙋша́нїе ꙗ҆́вѣ и҆сцѣлѧ́ѧ, и҆ разрѣша́ѧ, ꙗ҆́кѡ ще́дръ и҆ влⷣка всѣ́хъ, бг҃ороди́тельнице мт҃и дв҃о.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: И҆зъ ᲂу҆тро́бы і҆ѡ́нꙋ младе́нца и҆зблева̀ морскі́й ѕвѣ́рь, ꙗ҆кова̀ прїѧ́тъ: въ дв҃ꙋ же все́льшеесѧ сло́во, и҆ пло́ть прїе́мшее про́йде сохра́ншее нетлѣ́ннꙋ. Є҆гѡ́же бо не пострада̀ и҆стлѣ́нїѧ, ро́ждшꙋю сохранѝ неврежде́ннꙋ.
Стрꙋѧ́ми мꙋ́дрыхъ ᲂу҆че́нїй твои́хъ, всемꙋ́дре, а҆́рїевъ ᲂу҆́мъ мꙋ́тнѣйшїй и҆зсꙋши́лъ є҆сѝ, въ тишинѣ̀ хранѧ̀ па́ствꙋ твою̀ непотопле́ннꙋ, ꙗ҆́коже слове́сный ковче́гъ: въ не́мже благоче́стїѧ сѣ́мена положи́лъ є҆сѝ, добро́тою слове́съ твои́хъ.
Да честны́ѧ трⷪ҇цы ѡ҆сїѧ́нїемъ ѡ҆богати́ши ᲂу҆́мъ, ѻ҆́ч҃е, ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ ꙗ҆́коже нескве́рное и҆ новоѡчище́нное зерца́ло, воздержа́нїемъ и҆зрѧ́днымъ содѣ́лавъ. тѣ́мже и҆ бг҃ови́днѣйшїй показа́лсѧ є҆сѝ бж҃е́ственными ꙗ҆вле́ньми.
Ве́сь сраствори́всѧ заре́ю дх҃а, бы́лъ є҆сѝ свѣти́льникъ, ѻ҆́ч҃е, всесвѣ́телъ, свѣ́тлостїю твои́хъ слове́съ просвѣща́ѧй концы̀, и҆ бг҃осло́вїѧ чистото́ю ᲂу҆краша́ѧй кра́сное торжество̀ вѣ́рныхъ, бг҃осло́ве григо́рїе.
Но́въ самꙋи́лъ бг҃ода́ненъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, да́нъ бг҃ꙋ, и҆ пре́жде зача́тїѧ, всеблаже́нне, цѣломꙋ́дрїемъ и҆ чистото́ю ᲂу҆краша́емь, и҆ сщ҃е́нства всест҃о́ю ѻ҆де́ждею, ѻ҆́ч҃е, ᲂу҆добре́нъ, хода́тайствꙋѧ зижди́телю и҆ зда́нїю.
Бг҃оро́диченъ: Сви́токъ чи́стъ сло́во прїе́мый напи́санное, пре́жде неѡпи́санное бж҃ество́мъ, предзна́ласѧ є҆сѝ прⷪ҇ро́ки и҆ пе́рвѣе, мт҃и дв҃о мр҃і́е бг҃оневѣ́сто: ты́ бо неѡдержи́маго во ᲂу҆тро́бѣ твое́й несказа́ннѡ вмѣсти́ла є҆сѝ.
Конда́къ, гла́съ г҃.
Бг҃осло́внымъ ѧ҆зы́комъ твои́мъ сплетє́нїѧ ри́тѡрскаѧ разрꙋши́вый, сла́вне, правосла́вїѧ ѻ҆де́ждею свы́ше и҆стка́нною цр҃ковь ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ: ю҆́же и҆ носѧ́щи съ на́ми зове́тъ твои́ми ча́ды, ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́ч҃е, бг҃осло́вїѧ ᲂу҆́ме кра́йнѣйшїй.
І҆́косъ:
Ѿ бг҃осло́вныѧ и҆ высо́кїѧ мꙋ́дрости твоеѧ̀ и҆спо́лни мо́й ᲂу҆́мъ ᲂу҆бо́гїй и҆ стра́стный, ꙗ҆́кѡ да воспою̀ житїѐ твоѐ, ѻ҆́ч҃е: не могꙋ́ бо сло́ва принестѝ тебѣ̀, а҆́ще не ты̀ пода́си мѝ крѣ́пость сло́ва, и҆ ра́зꙋмъ и҆ мꙋ́дрость: ꙗ҆́кѡ да ѿ твои́хъ твоѧ̑ принесꙋ̀ тебѣ̀, и҆ ѿ бога́тства добродѣ́телей твои́хъ ѿтꙋ́дꙋ ѡ҆брѧ́щꙋ винꙋ̀, и҆ ᲂу҆вѣнча́ю честнꙋ́ю и҆ ст҃ꙋ́ю твою̀ главꙋ̀, съ вѣ́рными взыва́ѧ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́ч҃е, бг҃осло́вїѧ ᲂу҆́ме кра́йнѣйшїй.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы, бл҃гоче́стїю совоспита́ни, ѕлочести́вагѡ велѣ́нїѧ небре́гше, ѻ҆́гненнагѡ преще́нїѧ не ᲂу҆боѧ́шасѧ, но посредѝ пла́мене стоѧ́ще поѧ́хꙋ: ѻ҆ц҃є́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Всѐ жела́нїе и҆ сла́дость ꙗ҆́вѣ сло́во твоѐ, всѐ, григо́рїе, по́лно весе́лїѧ и҆ свѣ́тлости, бл҃гоꙋха́нїѧ насыща́ѧ, вѣ́рою пою́щыѧ: ѻ҆ц҃є́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Оу҆мо́мъ просвѣще́ннымъ и҆сто́чника просвѣще́нїй дости́глъ є҆сѝ, и҆ ѿѻнꙋ́дными мо́лнїѧми распалѧ́емь, попали́лъ є҆сѝ є҆ѵно́мїево ѧ҆зыкобо́лїе, трⷪ҇цѣ вопїѧ̀: ѻ҆ц҃є́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Ѿве́рзъ хлѧ̑би бе́здны мꙋ́дрыхъ догма́тѡвъ твои́хъ, заꙋсти́въ же и҆сто́чника мꙋ́дрости, покры́лъ є҆сѝ пре́лести началовождѝ, ѡ҆блиста́емь вѣ́чнымъ свѣ́томъ и҆ трисо́лнечнымъ.
Ꙗ҆́кѡ до́ждь на рꙋно̀ низше́дъ, въ твою̀ всели́сѧ ᲂу҆тро́бꙋ, ми́ра рѣка̀, и҆сто́чникъ бла́гости, и҆́же ка̑пли дождє́вныѧ и҆счита́ѧ, ѻ҆ц҃є́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Чꙋ́да преесте́ственнагѡ росода́тельнаѧ и҆з̾ѡбразѝ пе́щь ѻ҆́бразъ: не бо̀ ꙗ҆̀же прїѧ́тъ, пали́тъ ю҆́ныѧ, ꙗ҆́кѡ нижѐ ѻ҆́гнь бж҃ества̀ дв҃ы, въ ню́же вни́де ᲂу҆тро́бꙋ. Тѣ́мъ воспѣва́юще воспое́мъ: да благослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Ра́вно ѻ҆ц҃ꙋ̀ сло́во и҆ дх҃ъ бла́гостїю и҆ ца́рствомъ, благочести́вѡ наꙋчи́лъ є҆сѝ, сꙋ́щественно и҆ є҆сте́ственно то́ждество зна́ѧ и҆ є҆дине́нїе. тѣ́мже вопїе́ши ра́дꙋѧсѧ: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Сла́вы а҆́гг҃льскїѧ ᲂу҆досто́илсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ бо а҆́гг҃лъ просїѧ́лъ є҆сѝ мі́рꙋ, трⷪ҇цѣ, всемꙋ́дре, ѡ҆чи́стивъ прилѣ́жнѡ дꙋ́шꙋ же и҆ тѣ́ло и҆ мы́сль. є҆́йже ны́нѣ воспѣва́еши, веселѧ́сѧ: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Ми́лостива мл҃твами твои́ми влⷣкꙋ содѣ́лавъ, и҆спросѝ, ѻ҆́ч҃е, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе, вѣ́рою сщ҃е́ннꙋю и҆ всепра́зднственнꙋю твою̀ па́мѧть пра́зднꙋющымъ. въ не́йже веселѧ́щесѧ, воспѣва́емъ: да благослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Таи́нникъ трїѷпоста́снагѡ є҆динонача́лїѧ, и҆ бжⷭ҇тва̀ сꙋ́щагѡ въ трⷪ҇цѣ, добродѣ́телей ѡ҆бꙋче́ньми бы́въ, трⷪ҇ческїй бг҃осло́въ показа́лсѧ є҆сѝ, всеблаже́нне. и҆ ны́нѣ воспѣва́еши ра́дꙋѧсѧ: да благослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: И҆́же а҆рха́гг҃льскими пѣснослѡ́вїи сла́вимое бога́тное сло́во, на́съ ра́ди ѡ҆бнища̀, тѧ̀ мт҃рь добро́тꙋ і҆а́кѡвлю благослове́ннꙋю и҆збра́въ. тѣ́мже воспѣва́юще пое́мъ: да благослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразъ чи́стагѡ рождества̀ твоегѡ̀ ѻ҆гнепали́маѧ кꙋпина̀ показа̀ неѡпа́льнаѧ: и҆ ны́нѣ на на́съ напа́стей свирѣ́пѣющꙋю ᲂу҆гаси́ти, мо́лимсѧ, пе́щь, да тѧ̀, бцⷣе, непреста́ннѡ велича́емъ.
Дае́тъ тебѣ̀ жи́знь нетлѣ́ннꙋю нача́льнаѧ трⷪ҇ца, ю҆́же бг҃осло́вилъ є҆сѝ, прїе́мши є҆ѧ̀ ра́ди по́двиги твоѧ̑, и҆ ᲂу҆чє́нїѧ и҆ борє́нїѧ, є҆́йже ны́нѣ, ѻ҆́ч҃е, предстои́ши ѡ҆ мі́рѣ моли́твенникъ и҆зѧ́щнѣйшїй.
Заре́ю трисїѧ́нныѧ свѣ́тлости, ѿ є҆ди́нагѡ происходѧ́щею бжⷭ҇тва̀, ѡ҆сїѧ́емь, сщ҃еннотаи́нниче григо́рїе, пою́щыѧ тѧ̀ вѣ́рою спаса́й, и҆ твои́хъ догма́тѡвъ бг҃осло́вїемъ свѣтово́ждствꙋй.
Тече́нїе до́брое соверши́лъ є҆сѝ за нача́льнꙋю трⷪ҇цꙋ подвиза́всѧ, и҆ ѡ҆боже́нїе ꙗ҆́кѡ бг҃осло́въ, полꙋчи́лъ є҆сѝ: и҆ бж҃е́ственнагѡ твоегѡ̀ жела́нїѧ и҆сполне́нїе прїѧ́лъ є҆сѝ досто́йнѡ, цр҃квей благоꙋкраше́нїе.
Бг҃оро́диченъ: Ѽ стра́шнагѡ твоегѡ̀ чꙋдесѐ! ты́ бо, дв҃о бцⷣе, та́инство пре́жде родѡ́въ, и҆ пре́жде вѣкѡ́въ сокрове́нное въ бз҃ѣ, всѧ́чєскаѧ созда́вшемъ, ро́ждши бг҃а сло́ва, несказа́ннѡ ꙗ҆ви́ла є҆сѝ.
Свѣти́ленъ.
Ме́чь слове́съ твои́хъ, и҆ си́ла сегѡ̀, ѧ҆зы́ки ѿсѣчѐ невѣ́рныхъ до конца̀: ꙗ҆́кѡ ве́щь бо терно́внꙋю тѣ́хъ попали́лъ є҆сѝ безбѡ́жнаѧ новосѣчє́нїѧ, трⷪ҇цѣ наꙋчи́лъ є҆сѝ покланѧ́тисѧ бг҃олѣ́пнѡ, григо́рїе бг҃осло́ве.
Сла́ва: Є҆ди́ницѣ трїѷпоста́снѣй и҆ трⷪ҇цѣ соверше́ннѣй въ є҆ди́номъ бжⷭ҇твѣ̀, всемꙋ́дре бг҃осло́ве, наꙋчи́лъ є҆сѝ покланѧ́тисѧ: свѣ́тъ рекі́й ѻ҆ц҃а̀, и҆ сн҃а свѣ́тъ, па́ки же свѣ́тъ дх҃а ст҃а́го. Но є҆ди́нъ свѣ́тъ, нераздѣ́ленъ, неслїѧ́ненъ: є҆ди́нъ бо бг҃ъ ᲂу҆ѧснѧ́ѧй є҆диносꙋ́щное, ѽ григо́рїе бл҃же́нне!
И҆ ны́нѣ: Съ бг҃ома́терїю и҆ дв҃ою мр҃і́ею, и҆ васі́лїемъ, всемꙋ́дре, предстоѧ́й вели́кимъ непристꙋ́пнѣй трⷪ҇цѣ, ми́ръ мі́рꙋ, тишинꙋ̀ цр҃кви, побѣ̑ды, и҆ на́мъ спасе́нїе и҆спросѝ ны́нѣ восхвалѧ́ющымъ тѧ̀, бг҃осло́ве а҆рхїере́ю григо́рїе, ри́торе церко́вный.
Святой Григорий Богослов (326-389 гг.) был сын Григория (впоследствии епископа Назианского) и Нонны, женщины высоких нравственных правил. Еще до рождения сына она обещала посвятить его Богу и употребила все старания, чтобы склонить его волю на служение Господу. Воспитание, данное ему матерью, святитель Григорий почитал самым для себя важным. При выдающихся способностях св. Григорий получил прекрасное образование: он учился в школах Кесарии Палестинской, где была богатая библиотека, собранная мучеником Памфилом, в Александрии, где изучал творения Оригена, и, наконец, в Афинах, где в особенности сблизился с св. Василием Великим, с которым знаком был несколько ранее и дружбу с которым считал полезнее самой высшей школы. У святых друзей в Афинах была одна комната, один образ жизни; им были знакомы только две дороги: одна вела в храм Божий, другая – в училище. В Афинах св. Григорий познакомился с Юлианом (по прозванию «Отступник», который, став императором, отрекся от христианства и пытался было возродить язычество в Римской империи (361–363 гг.) и оставил живое изображение этого злого и коварного врага Церкви. В возрасте 26 лет св. Григорий принял Крещение.
После возвращения на родину св. Григорий долгое время уклонялся от занятия какой-либо общественной должности. Размышление о Боге, молитва, чтение слова Божия, писание вдохновенных слов и песней и служение престарелым родителям – были его занятием. Некоторое время он провел с другом своим Василием в его пустыне и это время почитал самым счастливым в жизни. Отец его, бывший уже епископом, нуждаясь в помощнике, вызвал его из Васильевой пустыни в Назианз и рукоположил в пресвитера. Уже этот сан так устрашил Григория высотой и тяжестью сопряженных с ним обязанностей, что он удалился в уединение пустыни. Успокоив там волнение духа, он вернулся к отцу и принял на себя священническое служение, утешаясь, что он, служа Богу, помогает и престарелому родителю в его заботах о пастве.
Между тем друг его, Василий Великий, уже достиг высокого сана архиепископа. Желая иметь преданного и просвещенного помощника в управлении обширной областью, св. Василий предложил Григорию место главного протопресвитера при своей кафедре, но св. Григорий уклонился от принятия этой почетной и влиятельной должности. Через некоторое время после этого состоялось посвящение Григория в епископа города Сасима по тайному соглашению архиепископа Василия с отцом Григория. Видя в этом волю Божию, он принял священное рукоположение, но отказался от принятия самой должности и в качестве соправителя (викария) продолжал служить своему родителю и пастве назианзской. В 374 году скончался престарелый родитель Григория, а вслед за ним – и мать его. Святой Григорий продолжал некоторое время труд отца по управлению Назианзской церковью, но сильно заболел. Выздоровев, он удалился в уединенную обитель, где в посте и молитве пробыл около трех лет.
Но великий светильник не мог укрыться в монашеской келлии. Избранный православными епископами и мирянами на престол архиепископа в Константинополе, он прибыл туда в эпоху самого сильного владычества ариан, когда ими были захвачены все храмы в столице. Св. Григорий остановился в доме своих знакомых. Одну из комнат обратил в храм, назвав ее "Анастасией", что значит «воскресение», с надеждой, что здесь воскреснет православие, и начал проповедовать. Ариане засыпали его насмешками и ругательствами, бросали в него камнями, подсылали к нему тайных убийц. Но народ узнал своего истинного пастыря и стал тесниться к его кафедре, как железо льнет к магниту (по выражению св. Григория). Сильным своим словом, примером своей жизни и пастырским усердием он побеждал врагов Церкви. Люди в огромном количестве стекались со всех концов послушать его вдохновенные проповеди. Слушатели волновались около его кафедры подобно бурному морю, громко выражали знаки одобрения рукоплесканиями и восклицаниями, а скорописцы увековечивали его слова. Ежедневно тысячи людей из ереси возвращались к Православной Церкви.
Наконец, уже после воцарения православного императора Феодосия (379–395 гг.) упорствующие ариане были изгнаны из храмов столицы. Когда обнаружилась ересь Македония (Македоний отрицал Божество Святого Духа), святой Григорий боролся против нее и принимал живое участие в заседаниях Второго Вселенского Собора. Совершив свой подвиг, он отказался от Константинопольской кафедры, сказав: «Прощай, кафедра, – это завидная и опасная высота!» Святой Григорий удалился в родное селение Арианз, близ Назианза, и здесь в строгих аскетических подвигах провел последние годы своей жизни.
Мощи святителя Григория Богослова находятся в деревне Неа Карвали в церкви Святого Григория. Это место расположено недалеко от города Кавалы в греческой провинции Македония.
За свои замечательные богословские творения св. Григорий получил от Церкви почетное наименование Богослова и вселенского учителя, а за способность проникать мыслью до самых глубоких тайн веры и выражать непостижимые ее истины с прозрачной ясностью и строгой точностью Церковь в одной из молитв называет его умом самым высоким. Проповеди его насыщены такой поэзией, что многие фразы из них были использованы (св. Иоанном Дамаскиным и другими) для праздничных песнопений. Нетленные частицы мощей св. Григория до сих пор источают дивное благоухание.
В Константинополе долго происходили споры о том, кому из трех святителей следует отдавать предпочтение. Одна часть людей превозносила святителя Василия (память 1 января), другая стояла за Григория Богослова (память 25 января), третья почитала святителя Иоанна Златоуста (память 13 ноября).
От этого среди христиан произошли церковные раздоры: одни называли себя василианами, другие – григорианами, третьи – иоаннитами.
По воле Божией в 1084 году митрополиту Евхаитскому Иоанну явились три святителя и, объявив, что они равны пред Богом, повелели прекратить споры и установить общий день празднования их памяти.
См. также: "Житие святого отца нашего Григория Богослова, патриарха Константинопольского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
См. также: "Собор трех великих вселенских учителей Василия Великого, Григория Богослова и Иоанна Златоустого" в изложении свт. Димитрия Ростовского.