Канон святителю Евфимию, патриарху Тырновскому, Болгарскому

Припев: Святи́телю, о́тче Евфи́мие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.

Стопа́м и́стинных изра́ильтян после́дуя, преше́л еси́ те́мную пучи́ну мирску́ю, ника́коже омочи́в но́ги твоя́ ти́ною страсте́й, Го́сподеви поя́: сла́вно бо просла́вися.

Еди́ножды на Сина́и зако́н дре́вний даде́ся иногда́, в Сио́не же но́вая благода́ть возсия́, я́же ты́, блаже́нне, обоя́ богопросвеще́нным умо́м но́во пре́дал еси́ наро́ду твоему́ в чисте́йшем блиста́нии Правосла́вия, Го́сподеви поя́: сла́вно бо просла́вися.

Ю́ный ле́в изра́ильтеский при Моисе́и дре́вле Амали́ка победи́, ты́ же ага́ряны устраши́л еси́ и диа́вола посрами́л еси́ си́лою креста́, чу́дом сохра́ншаго тя́ от меча́ и заколе́ния, Го́сподеви пою́ща: сла́вно бо просла́вися.

Богоро́дичен: Щедро́т Бо́жиих, Ма́ти Всенепоро́чная, благослове́нна бу́ди, Христа́ бо поро́ждши, на́с привела́ еси́ от сме́рти к животу́ и от ги́бели грехо́вныя к ве́чному блаже́нству, Го́сподеви пою́щих: сла́вно бо просла́вися.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Иису́са Сладча́йшаго Боже́ственное и́мя непреста́нно се́рдцем глаго́ля в безмо́лвии усте́н, во у́ши Бо́га Савао́фа моли́тву твою́ возноси́л еси́ и пе́л еси́: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Изве́стным прикоснове́нием благода́ти Ду́ха к се́рдцу твоему́ коне́чне умили́лся еси́ и, избы́в о́бласти проти́внаго, всегда́ пе́л еси́: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Се́рдце твое́ по́двигом утверди́в в Го́споде и в опияне́нии Ду́ха при́сно пребыва́я, си́лою свы́ше чудеса́ мно́га соверши́л еси́ и пе́л еси́: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Богоро́дичен: Лу́к си́льных изнемо́же, я́ко низложи́ Госпо́дь си́льныя со престо́л, и немотству́ющии препоя́сашася си́лою, вознесе́ бо Бо́г смире́нныя, Де́во Ма́ти Госпо́дня, пою́щия: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Седа́лен, гла́с 8.

Повеле́ние восприи́м глубино́ю души́ ученика́ возлю́бленнаго и апо́стола, е́же не люби́ти ми́ра, ни вся́, я́же в не́м, оста́вил еси́ кра́сная и сла́дкая вся́, восприя́л же еси́ кре́ст тво́й, после́довав Христу́, от Него́же и восприе́млеши мзду́ ве́чнующую, я́же на се́рдце челове́ка не взы́де, и наслажда́ешися зре́нием сла́вы Его́ чи́стыя и невече́рния.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м Го́споди вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя́ челове́ка; те́м зову́ ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Еще́ в ю́ности услы́шав Бо́га, снизше́дшаго спасти́ кре́постию ро́д челове́ческий и сокруши́ти си́лу вра́жию, Того́ неукло́нно после́довал еси́ спаси́тельным стопа́м, на плеща́х нося́ благо́е и́го и немо́лчно взыва́я: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Зижди́тельную ми́лость Бо́жию вкуси́в, е́юже в черто́г введе́н бы́л еси́ благода́ти, Бо́га зре́л еси́ неви́димое очище́нныма очи́ма и при́сно со умиле́нием взыва́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

А́ще и любо́вию Свое́ю Бо́г стра́сти ве́лия на тя́ наведе́ и да́же до сме́рти, наказу́я тя́, наказа́, искуси́ти тя́ па́че восхоте́в, но ты́ благода́рственно всегда́ взыва́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Ма́ти Де́во Богоро́дице, горо́, прообразова́нная и приосене́нная, из Тебе́ Святы́й прии́де, доброде́телию покрыва́яй небеса́ и спаса́яй зову́щия: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвеще́ние во тме́ лежа́щих, спасе́ние отча́янных, Христе́ Спа́се мо́й, к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра, просвети́ мя́ сия́нием Твои́м, ино́го бо ра́зве Тебе́ Бо́га не зна́ю.

Иса́ия ви́де проро́ческима очи́ма на престо́ле превознесе́нне Бо́га, ты́ же, в но́вей благода́ти священноде́йствуя, А́гнца Бо́жия, за все́х закла́ннаго, жре́л еси́, и воскре́сшаго, и одесну́ю Отца́ седя́щаго.

Раздира́я ду́шу свою́ ско́рбию кре́пкою, наро́д тво́й Тро́ице преда́л еси́ на ве́ки, и у́бо взя́т бы́сть нечести́вый от среды́ мы́шцею высо́кою, и благоче́стие па́ки процвете́ на земли́ Бо́лгарстей моли́твами твои́ми.

Ага́ряном нечести́вым, ча́да твоя́ мече́м убива́ющим, боле́л еси́ утро́бою, но па́ки ра́довался еси́ душе́ю, благоче́стию процвета́ющу на земли́ скорбе́й, слеза́ми ороша́емой.

Богоро́дичен: Дре́вле Тя́ прови́де Иса́ия, Богороди́тельнице, — я́ко Де́ва, — вопия́, — во чре́ве прии́мет, и Де́ва роди́т, и по рождестве́ па́ки Де́ва пребу́дет, Ма́ти Емману́илева.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.

О́бщник сы́й ада́мскаго ро́да и порожде́ние, бе́здну греха́ избе́гл еси́, не оскверни́вся ниже́ в ю́ности, кре́ст бо на ра́мо взе́м, не в мо́ри погря́з, но на го́ру преображе́ния возше́л еси́.

С печа́лию се́рдца, я́коже Ио́на, ко Го́споду воззва́в, услы́шан бы́л еси́ и вла́сти звере́й а́бие изба́влен злочести́вых у́бо, ку́пно же и преиспо́дних.

То́чию по изше́ствии из сме́ртныя утро́бы ки́товы проро́к де́ло Бо́жияго зва́ния соверши́, ты́ же по избавле́нии ме́чнаго усече́ния усугу́бил еси́ труды́ по́двига твоего́ и про́поведи си́лы Бо́жия.

Богоро́дичен: Иису́са моего́ Ма́ти Богоблагода́тная, в мо́ри страсте́й обурева́емых спаси́ ны́, да све́тло воспое́м си́лы Твоя́ и Сы́нови Твоему́ благода́рственная воздади́м, Пречи́стая.

Конда́к, гла́с 8.

Во бра́ни неви́димой бы́в победи́тель, от Вы́шния десни́цы вене́ц прия́л еси́, Евфи́мие, преподо́бне о́тче на́ш, во бра́ни же с злочести́выми неодоле́нный, усугу́бил еси́ мзду́ твою́ в кро́вех небе́сных. Те́мже воспева́ем ти́ такова́я: ра́дуйся, страда́льче безкро́вный земли́ Бо́лгарския.

И́кос:

Ника́коже вои́стинну бы́сть бра́нь твоя́, по вели́кому Па́влу, проти́ву кро́ве и пло́ти, но к нача́лом, и ко власте́м, и к миродержи́телем тмы́ ве́ка сего́, к духово́м зло́бы поднебе́сным, и, побежда́я, победи́л еси́ лука́ваго пре́жде на по́прищи души́ твоея́ пустыннолю́бныя, последи́ же на суди́щи ага́рян злочести́вых. Сего́ ра́ди воспева́ем ти́ такова́я: ра́дуйся, страда́льче безкро́вный земли́ Бо́лгарския!

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́бразу злато́му на по́ле Деи́ре служи́му, трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния, посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Иу́диным уя́звлен сребролю́бием, ца́рь гре́ческий в заточе́ние тя́ посла́, тре́буя зла́та и сребра́, но ты́ раздая́нием свои́х си́ и нестяжа́нием обре́л бя́ше безце́нный би́сер — Христа́, И́же благослове́нный Бо́г оте́ц на́ших.

Па́ки ца́рь Ту́рский от па́ствы тя́ разлучи́, хотя́ загради́ти богоглаго́ливых усте́н твои́х про́поведь благоче́стия, но и на ме́сте заточе́ния твоего́ собра́ ти́ ста́до слове́сное Па́стырь Христо́с, благослове́нный Бо́г оте́ц на́ших.

Обы́чно соверши́в де́ло свое́ на земли́ мно́гими ле́ты, я́ко кла́с зре́лый, пожа́ тя́ рука́ а́нгела Бо́жия, и прия́ тя́, я́ко стори́чный пло́д, в жи́тницу ве́чнаго воздая́ния Христо́с, благослове́нный Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Же́н лу́чших избра́ние, блажи́м Тя́, Богоро́дице Чи́стая, горо́ усыре́нная, из нея́же ка́мень отсече́ся — Христо́с, И́же истука́н столпотворе́ний челове́ческих до конца́ сокруши́, благослове́нный Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га, по́йте дела́ я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Ну́ждно в разжже́нную пе́щь страсте́й бе́с хотя́ше тя́ ври́нути, но не возмо́же вселука́вый, от ю́ности бо ты́ благо́му по́двигу навы́к, ду́шу слеза́ми всегда́ ороша́я, прохлажда́л еси́, поя́ и превознося́ Бо́га во вся́ ве́ки.

Ужа́сен, ста́рца твоего́, Феодо́сия чу́днаго, ви́дев всего́, я́ко о́гненна, ве́сь устреми́лся еси́ ко огню́ Ду́ха, попаля́ющему грехо́в те́рние, ду́шу же согрева́ющу теплото́ю жи́зни, поя́ и превознося́ Бо́га во вся́ ве́ки.

Твои́ми моли́твами, я́коже други́й Илия́, огне́м со́лнечным изсо́хшую зе́млю бога́тно дожде́м напои́л еси́, люде́й же обдари́л еси́ гобзова́нием плодо́в земны́х же и небе́сных, поя́ и превознося́ Бо́га во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Дерза́юще, и мы́, — ра́дуйся, — вопие́м Ти́, Чи́стая, чистото́ю а́нгелов превозше́дшая и Бо́га во утро́бу Твою́ все́льшая, Ма́ти Бо́жия, изба́ви ны́ от па́губы грехо́вныя.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва, неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма, я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те, от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося на́с ра́ди, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Ева́нгелие еди́но сокро́вище име́л еси́, нищенству́я пло́тию на земли́, но, я́коже вели́кий апо́стол, ничесо́же содержа́, мно́гих обогати́л еси́ сокро́вищи Ду́ха, к десне́й гряду́щаго Судии́ лю́ди предуготовля́я.

Вознося́й смире́нныя Госпо́дь вознесе́ тя́ из глубины́ и́ноческаго смире́ния на престо́л первосвяти́тельства, отту́ду же на не́бо небесе́ и венча́ тя́ венцы́ преподо́бия и безкро́внаго му́ченичества.

Иера́рше Христо́в и учи́телю Правосла́вия, Евфи́мие, святе́йший о́тче, его́же веща́ния сла́дце послу́шаше ве́сь христоимени́тый Изра́иль, утверди́ ны́ в благоче́стии моли́твами твои́ми.

Богоро́дичен: И мы́ Тебе́ вопие́м, я́коже дре́вле Предте́чева ма́ти, Де́во Всечестна́я: отку́ду на́м сие́, я́ко к многогре́шным прихо́диши и все́м помога́еши неистощи́мою ми́лостию Твое́ю.

Свети́лен, гла́с 3.

Душа́ твоя́, Евфи́мие, досто́йно снабде́ся к Бо́гу с дерзнове́нием, се́рдце же твое́, святи́телю, не те́сно вмеща́ет люде́й твои́х. Не преста́й у́бо моля́ся о на́с, да изба́вимся сете́й врага́ лука́ваго.

Ис­точ­ни­ком све­де­ний о жиз­ни Ев­фи­мия[*] яв­ля­ет­ся По­хваль­ное сло­во, ко­то­рое со­ста­вил его уче­ник мит­ро­по­лит Ки­ев­ский Гри­го­рий Цам­блак по­сле по­лу­че­ния из­ве­стия о его смер­ти, око­ло 1415–1418 гг., с це­лью ини­ци­и­ро­вать его ка­но­ни­за­цию[1].

В мо­ло­дом воз­расте Ев­фи­мий стал по­слуш­ни­ком, а за­тем мо­на­хом Ки­ли­фа­рев­ско­го мо­на­сты­ря, ос­но­ван­но­го око­ло 1350 г. прп. Фе­о­до­си­ем Тыр­нов­ским. Через неко­то­рое вре­мя прп. Фе­о­до­сий пе­ре­дал Ев­фи­мию ру­ко­вод­ство оби­те­лью. В на­ча­ле 60-х го­дов XIV ве­ка мо­на­стырь ра­зо­ри­ли тур­ки, и Фе­о­до­сий вме­сте с Ев­фи­ми­ем и несколь­ки­ми уче­ни­ка­ми (сре­ди них, весь­ма ве­ро­ят­но, был и бу­ду­щий мит­ро­по­лит Мос­ков­ский и всея Ру­си Ки­при­ан) уехал в Кон­стан­ти­но­поль и по­се­лил­ся в оби­те­ли во имя св. Ма­ман­та. По­сле смер­ти прп. Фе­о­до­сия (1363) Ев­фи­мий жил в Сту­дий­ском мо­на­сты­ре в Кон­стан­ти­но­по­ле, за­тем ушел на Афон и под­ви­зал­ся в Ве­ли­кой Лав­ре, за­тем в ски­ту Се­ли­на близ бол­гар­ско­го мо­на­сты­ря Зо­граф.

Око­ло 1370 го­да, как про­тив­ник унии с Ри­мом, на­вя­зы­ва­е­мой ви­зан­тий­ским им­пе­ра­то­ром Иоан­ном V Па­лео­ло­гом и от­вер­га­е­мой пат­ри­ар­хом Кон­стан­ти­но­поль­ским Фило­фе­ем Кок­ки­ном, Ев­фи­мий был под­верг­нут крат­ко­му за­то­че­нию на ост­ро­ве Лем­нос. Ве­ро­ят­но, в 1371 го­ду вер­нул­ся в Бол­га­рию и воз­гла­вил мо­на­стырь Св. Тро­и­цы близ Тыр­но­ва, вско­ре став­ший круп­ней­шим цен­тром пра­во­слав­ной ду­хов­ной и книж­ной де­я­тель­но­сти в Цен­траль­ной и Юго-Во­сточ­ной Ев­ро­пе, здесь пе­ре­во­ди­лись с гре­че­ско­го на сла­вян­ский язык биб­лей­ские, ли­тур­ги­че­ские и дру­гие кни­ги. Уче­ни­ки Ев­фи­мия, по сло­вам мит­ро­по­ли­та Гри­го­рия Цам­бла­ка, «ста­ли учи­те­ля­ми в бла­го­че­стии сво­их оте­честв», так как рас­про­стра­ня­ли про­све­ще­ние в Сер­бии, Ва­ла­хии, Мол­да­вии, Ве­ли­ком Ли­тов­ском кня­же­стве и мос­ков­ских зем­лях. Сре­ди уче­ни­ков Ев­фи­мия по­ми­мо мит­ро­по­ли­та Гри­го­рия бы­ли бу­ду­щий мит­ро­по­лит Мос­ков­ский и всея Ру­си Ки­при­ан, мит­ро­по­лит Ун­гро-Вла­хий­ский Ан­фим (Кри­то­пу­лос), игу­мен Тисман­ско­го мо­на­сты­ря прп. Ни­ко­дим Ру­мын­ский и дру­гие.

В 1375 го­ду на Со­бо­ре бол­гар­ско­го ду­хо­вен­ства Ев­фи­мий был из­бран Тыр­нов­ским пат­ри­ар­хом. Управ­ляя Бол­гар­ской Цер­ко­вью, Ев­фи­мий сле­до­вал за цер­ков­ной по­ли­ти­кой Кон­стан­ти­но­поль­ских пат­ри­ар­хов-ис­их­а­стов Кал­ли­ста I и Фило­фея Кок­ки­на, стро­го сле­дил за чи­сто­той пра­во­сла­вия и вел борь­бу с раз­ны­ми ере­ся­ми, в том чис­ле и с позд­ни­ми фор­ма­ми бо­го­миль­ства. Ев­фи­мий за­бо­тил­ся о нрав­ствен­ном со­сто­я­нии паст­вы, за­пре­тил 4-й брак, осуж­дал небла­го­че­сти­вые обы­чаи на­се­ле­ния. Пра­во­слав­ные сла­вяне и ру­мы­ны ува­жа­ли Ев­фи­мия и об­ра­ща­лись к нему за разъ­яс­не­ни­ем цер­ков­ных ка­но­нов и пра­вил.

В 1393 го­ду в от­сут­ствие бол­гар­ско­го ца­ря Иоан­на Шиш­ма­на он раз­де­лил с паст­вой тя­го­ты оса­ды и па­де­ния бол­гар­ской сто­ли­цы, ре­прес­сии и вы­се­ле­ние за­хват­чи­ка­ми. Гри­го­рий Цам­блак на­ме­ка­ет на ка­кое-то про­ти­во­дей­ствие тур­кам знат­ных граж­дан го­ро­да, за что все 110 че­ло­век, в том чис­ле и Ев­фи­мий, бы­ли при­го­во­ре­ны к каз­ни. Как опи­са­но в По­хваль­ном сло­ве, ко­гда Ев­фи­мий, ожи­дая каз­ни, по­ло­жил го­ло­ву на пла­ху, вне­зап­но ру­ка па­ла­ча оне­ме­ла. Ту­рец­кие вла­сти ис­пу­га­лись и за­ме­ни­ли казнь ссыл­кой в так на­зы­ва­е­мую Ма­ке­до­нию – то­по­ним, ко­то­рый в XIV в. вос­при­ни­мал­ся весь­ма ши­ро­ко и ино­гда охва­ты­вал и Фра­кию. По всем дан­ным Ев­фи­мий был со­слан в Бач­ков­ский мо­на­стырь. В мо­на­сты­ре он про­дол­жил книж­ную де­я­тель­ность. Ев­фи­мий был из­ве­стен крас­но­ре­чи­ем, его совре­мен­ник мит­ро­по­лит Бдин­ский Иоасаф пи­сал в 1396 го­ду, что «то­гда… го­во­ри­ли мно­гие: «Луч­ше бы солн­це угас­ло, но не за­мол­кал бы Ев­фи­ми­ев язык!»»

Точ­ных све­де­ний о вре­ме­ни и ме­сте смер­ти Ев­фи­мия не со­хра­ни­лось. Воз­мож­но, он скон­чал­ся 10 ян­ва­ря, как ука­за­но в за­гла­вии един­ствен­но­го мол­дав­ско­го спис­ка По­хваль­но­го сло­ва Гри­го­рия Цам­бла­ка. 20 ян­ва­ря как день его па­мя­ти по­явил­ся в рус­ских спис­ках в XVI и XVII вв. по ана­ло­гии с днем па­мя­ти прп. Ев­фи­мия Ве­ли­ко­го. Мно­го­чис­лен­ные ле­ген­ды о по­след­них го­дах его жиз­ни бы­ли со­бра­ны в кон­це XV–XVI в. в «Лов­чан­ском сбор­ни­ке». Од­на из при­пи­сок к сбор­ни­ку со­об­ща­ет о тай­ном по­гре­бе­нии Ев­фи­мия (здесь он уже на­зван свя­тым, что ука­зы­ва­ет на его по­чи­та­ние) в Бо­го­ро­диц­кой церк­ви Бач­ков­ско­го мо­на­сты­ря, ко­то­рая в мо­мент со­став­ле­ния сбор­ни­ка уже бы­ла раз­ру­ше­на. Это сви­де­тель­ству­ет о том, что в кон­це XV в. ме­сто за­хо­ро­не­ния Ев­фи­мия бы­ло неиз­вест­но. В на­сто­я­щее вре­мя мо­ги­ла Ев­фи­мия счи­та­ет­ся утра­чен­ной.

В на­ча­ле ХХ ве­ка в мо­на­сты­ре бы­ли от­кры­ты гроб­ни­цы: близ за­пад­но­го вхо­да в глав­ную цер­ковь (XVII в.) и под сво­да­ми церк­ви Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла (XI в.), в од­ной из ко­то­рых, воз­мож­но, был по­гре­бен Ев­фи­мий, но ис­сле­до­ва­те­ли счи­та­ют эти мо­ги­лы «бла­го­че­сти­вой фаль­си­фи­ка­ци­ей». Наи­бо­лее ве­ро­ят­но, что Ев­фи­мий был по­хо­ро­нен в од­ной из 17 гроб­ниц, ко­то­рые на­хо­ди­лись в при­тво­ре ста­ро­го ка­фо­ли­ко­на (XI в.), разо­бран­но­го при стро­и­тель­стве но­во­го в 1604 го­ду[2].

 

При­ме­ча­ния

[*] Не включён в современный Месяцеслов Русской Православной Церкви.

[1] Гри­го­рий Цам­блак. 1971. С. 166-168.

[2] Чеш­меджи­ев Д. Бач­ков­ски­ят ма­на­стир и гробът на Пат­ри­арх Ев­ти­мий // Црквене сту­диjе. Ниш, 2005. № 2. С. 169-195.