Канон святителю Ефрему, патриарху Сербскому

Припев: Святи́телю о́тче Ефрéме, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 28 июня (15 июня ст. ст.); 12 сентября (30 августа ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Боже́ственным за́поведем Христо́вым от ю́ности, о́тче, рачи́тель бы́в, си́х зако́н све́т стезя́м твои́м положи́л еси́, ду́шу свою́ Тро́ицею озари́в. Те́мже, святи́телю, моли́ся, у́м мо́й просвети́ти, усе́рдствующа похвали́ти святу́ю па́мять твою́.

В ю́ности ста́рческую му́дрость дарова́ тебе́ Христо́с, усе́рдно Того́ вожделе́вшу, и Сего́ оправда́ния и словеса́ соблюда́я па́че вся́каго бога́тства, жите́йская пренебре́гл еси́, те́мже тебе́ обогаща́ет пребыва́ющим во ве́ки.

Я́ко апо́столом единонра́вный и преподо́бным изве́стное пра́вило, архиере́ом же Боже́ственное удобре́ние, ни́щим и оби́димым ми́лователь и засту́пник, о́тче всеосвяще́нне Ефре́ме, ты́ бы́л еси́.

Богоро́дичен: Я́ко во утро́бе Свое́й прие́мши О́гнь Боже́ственный, Пренепоро́чная Ма́ти Бо́жия, росо́ю Твоего́ милосе́рдия попали́ страсте́й мои́х те́рние, я́ко да в тишине́ безсме́ртия Твоего́ Сы́на и Бо́га моего́ прославля́ю.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Жела́нием разжиза́ем к любви́ Боже́ственней, в пусты́ню пости́гл еси́, я́ко в приста́нище невла́емо, иде́же тве́рдым по́двигом страсте́м те́рние посека́еши и, се́мя духо́вно в души́ свое́й, я́ко земля́ плодоно́сна, прие́мь, напита́еши благочести́выя ду́ши а́нгельским хле́бом словесе́ Бо́жия.

Незави́стно свои́ми поуче́нии единообра́зных мно́жества наста́вил еси́ к Небе́сней стези́ и, ко гра́ду у́мному си́х возводя́, са́м себе́, о́тче, о́браз си́м предлага́еши.

На вели́це престо́ле се́л еси́ я́ко досто́ин святи́тель, смире́нием Бо́га просла́вил еси́, Ефре́ме, и все́м откры́л еси́ неги́бнущее бога́тство, я́ко благоче́стия пропове́дник прекра́сен и Тро́ицы сосу́д честне́йший.

Богоро́дичен: Тебе́, ро́ждшую вся́ческим Творца́, я́ко и́стинную Бо́жию Ма́терь, совоку́пльшу к Себе́ преподо́бных мно́жества, мо́лим: моли́ся утверди́тися умо́м на́шим в любви́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего.

Седа́лен, гла́с 1.

Житие́ свое́ доброде́тельми, о́тче, уясни́в, па́че ума́ блаже́нству сприобщи́ся, в телеси́, я́ко А́нгел, пребыва́я невеще́ственен и безстра́стным соверше́нством осия́емь, светови́дною соде́ла свою́ ду́шу, те́мже к ре́вности А́нгельскаго жития́ и́ноков мно́жества наста́вил еси́. Сего́ ра́ди тя́, я́ко преподо́бным украше́ние и святи́телем сла́ву, воспева́юще, ублажа́ем.

Богоро́дичен: Наста́ви на́с на пу́ть покая́ния, укло́ншияся к безпу́тию и Преблага́го Бо́га прогне́вавшия, Неискусобра́чная Благослове́нная Мари́е, прибе́жище отча́янным челове́ком, Бо́жие вмести́лище.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Доброде́телей Боже́ственное сокро́вище в се́рдце свое́м сниска́л еси́ – би́сера, Пресве́тлаго Христа́, отню́дуже раздая́л еси́ незави́стно к тебе́ приступа́ющим те́плою ве́рою, я́ко учи́тель Правосла́вныя ве́ры и побо́рник тепле́йший.

Я́ко и́стиннаго любому́дрия рачи́тель, всему́ своему́ житию́ сожи́тельницу смире́нную па́мять стяжа́л еси́, сего́ ра́ди, я́ко водо́ю живо́ю, сле́зными исто́чники пла́мень страсте́й угаси́л еси́, к безсме́ртия земли́ приходя́щих к тебе́ предводя́.

Ми́лости сподо́бися, преподо́бне, И́же ми́лости ра́ди мно́гих на земли́ стра́нствовавша, я́ко Сего́ за́поведей храни́тель, ко все́м ми́лость простира́я. Те́мже и ны́не моли́ся, святи́телю преблаже́нне, я́ко да обря́щем ми́лость от Христа́ в Де́нь су́дный.

Богоро́дичен: Прама́терний до́лг разреши́ла еси́, Всепе́тая, ро́ждшая Сло́во Пребезнача́льное, Еди́наго от Тро́ицы, во две́ во́ли, еди́ном же соста́ве, Сего́ моли́, Отрокови́це Пречи́стая, мои́м согреше́нием оставле́ние дарова́ти.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й, Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Прини́кл еси́ в глубину́ Боже́ственных писа́ний и отту́ду благода́ть Ду́ха поче́рпл еси́, я́ко к ча́ши прему́дрости, преподо́бне, устне́ свои́ приложи́в, ра́зум Боже́ственный все́м, о́тче, откры́л еси́, я́ко таи́нник виде́ний духо́вных де́йственный.

Не на песце́, Богому́дре, но на тве́рдом основа́нии духо́вную свои́х доброде́телей хра́мину поста́вив, твои́м кре́пким по́двигом и терпе́нием вра́жиих сете́й ловле́ния, я́ко паучи́ну, расто́ргл еси́.

Свяще́нства оде́ждею и чи́стыми боговиде́нии светле́йшую свою́ ду́шу просвети́в, Пребоже́ственней Тро́ице сию́ сотвори́л еси́ оби́телище, ста́до свое́ науча́еши, преподо́бне, лихои́мства огреба́тися, сребролю́бия же ле́сть свои́ми словесы́ устрели́л еси́.

Богоро́дичен: Я́ко одушевле́нный Бо́жий киво́т, Богоро́дицу вси́ воспои́м, я́ко на́шу наде́жду и к Бо́гу Хода́таицу, моля́щуюся приле́жно спасти́ся от сете́й вра́жиих душа́м на́шим.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Трича́стныя си́лы душе́вныя Боже́ственною му́дростию, о́тче, окорми́л еси́: слове́сную – пра́вдою и му́дростию, я́ростную же – му́жеством кре́пким, жела́тельную же – целому́дрием, блаже́нне, и́хже в житии́ ничто́же потре́бнее.

Мо́ре страсте́й пресека́еши, я́коже Моисе́й вели́кий, и фарао́на мы́сленнаго, и́же е́сть гре́х мучи́тель, удави́л еси́; христоимени́тыя лю́ди приво́диши, блаже́нне, к земли́ безсме́ртия, па́губнаго же Амали́ка, си́ е́сть тлетво́рная мне́ния, смире́нием побива́еши. Те́мже не преста́й моли́тися, святи́телю, спасти́ся ста́ду твоему́ от душепа́губных мы́слей и жела́ний.

Я́ко на колесни́цу четвероко́нную возсе́л еси́, свяще́нне, Боже́ственными доброде́тельми, прехожда́я к Боже́ственным селе́ниим и низлага́я ду́хи лука́вства всегда́шним к Бо́гу зре́нием.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Вы́шняго освяще́нное селе́ние, Тобо́ю бо ра́дость даде́ся, Богоро́дице, вопию́щим: благослове́нна Ты́ в жена́х, Пренепоро́чная Влады́чице.

Конда́к, гла́с 8.

Подо́бен: Взбра́нной:

Я́ко благоче́стия учи́теля прекра́снаго и архиере́ом первопресто́льника прему́драго, и́ночествующим наста́вника и пра́вило, церко́вная ча́да, соше́дшеся, почти́м па́мять его́ пе́сньми, глаго́люще: ра́дуйся, о́тче, дея́ний и виде́ний у́ме соверше́нный.

И́кос:

От Небе́сных у́мных си́л в Тро́ице пева́емому Всеси́льному Бо́гу моли́ся, о́тче Ефре́ме, от твоего́ боготе́чнаго язы́ка во́д да́ти моему́ смы́слу струю́ и просвети́ти мо́й у́м, да от твои́х мно́гих исправле́ний вма́ле ти́ благодаре́ние принесу́ и, воспомяну́в и́же во пло́ти жития́ твоего́, реку́: ра́дуйся, свяще́ннаго ко́рене Богода́нная ве́твь; ра́дуйся, я́ко Христо́вы ра́ди любве́ роди́тельскую и сро́дников презре́л еси́. Ра́дуйся, я́ко тле́нная ни во что́ же вмени́л еси́ ра́ди бу́дущия и́стинныя жи́зни; ра́дуйся, чистоте́ учи́телю и целому́дрия преде́ле. Ра́дуйся, по́стников пра́вило и наста́вниче; ра́дуйся, виде́ний духо́вных непоползнове́нное обузда́ние. Ра́дуйся, Правосла́вию и́стинный пропове́дниче и о́бразе; ра́дуйся, я́ко от е́реси к непоро́чней ве́ре мно́гих обрати́л еси́. Ра́дуйся, я́ко архиере́йский престо́л уче́нии благочести́выми украси́л еси́; ра́дуйся, еретико́м сопротивобо́рче непобеди́мый. Ра́дуйся, ни́щим и си́рым ми́лостыни пода́телю; ра́дуйся, все́м те́плый предста́телю и моли́твенниче. Ра́дуйся, о́тче свяще́нне, виде́ний духо́вных у́ме соверше́нный.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

В ю́ности му́дростию, в ста́рости же ра́зумом, о́тче, богате́в, процвете́, я́ко фи́никс, и плоды́ духо́вныя принесе́, и́миже напита́в благочести́вых мно́жества, науча́еши и́х пе́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Се́рбское вели́кое седа́лище свои́ми му́дрыми уче́ньми украси́л еси́, зане́, я́ко река́ духо́вная, исхожда́ше от твои́х усте́н, напая́ющи благочести́вых, вку́пе же сы́ны церко́вныя науча́ющи пе́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Священноле́пно свою́ ду́шу, о́тче, от страсте́й свободи́в и апо́стольским уче́нием после́дуя, иноколе́пных мно́жества от е́ресей отврати́л еси́ и к ве́ре Правосла́вней приве́л еси́, науча́я и́х вопи́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Утро́бу Твою́ де́вственную, Отрокови́це, преобрази́ша в пещи́ трие́ о́троцы, егда́ де́вственным те́лом попра́ша пла́мень; Твоя́ же чи́стая ложесна́ не опали́ О́гнь Боже́ственный – Иису́с Христо́с, Ему́же пое́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

И до́лга твоя́ боре́ния, и кре́пкии твои́ по́двиги, твердоу́мне, и свяще́ннии посты́, Богоно́се, я́же му́жественне понесе́, к осмы́м бо равночи́сленную десяти́цу присовокупи́, в ни́х же непреста́нно вопие́ши: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́ко Христо́вым та́йнам досто́ин служи́тель, си́м любе́зне причасти́лся еси́ Те́лу и Кро́ви Влады́чней, ре́к сло́во приснопомина́емое: сла́ва о все́м Бо́гу в Тро́ице; Ему́же в ру́це свою́ ду́шу преда́л еси́, на́с науча́я вопи́ти: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Тро́ицу Пребоже́ственную во Еди́нице и Еди́ницу в Тро́ице воспои́м, ве́рнии, во ве́ки пребыва́ющее Ца́рство, и Сему́ служи́теля му́драго Ефре́ма ублажи́м, я́ко да, уча́щеся от него́, вопие́м: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Я́ко И́стиннаго Ма́ти Словесе́, мглу́ мои́х страсте́й разжени́ и ума́ моего́ омраче́ние просвети́, да от чи́ста се́рдца Сы́ну Твоему́ вопию́: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Я́ко Боже́ственное сокро́вище, честны́я твоя́ мо́щи, святи́телю блаже́нне, объе́мше твоя́ духо́вная ча́да с весе́лием, ку́пно же и слеза́ми, с ни́миже отце́в Нача́льник и па́стырем Па́стырь, Ему́же Са́вва тезоимени́тство, я́коже Дави́д пред киво́том, ра́достию вопие́т: Тебе́ велича́ем, Трисвяты́й.

С весе́лием восприе́мши Се́рбская Це́рковь вели́кая святы́я твоя́ мо́щи, преподо́бне, взыва́ет, вопию́щи: вели́чит душа́ моя́ Го́спода, я́ко даде́ ми́ жениха́ па́стыря и поуче́ний неистощи́мое бога́тство.

Я́ко вели́ко дерзнове́ние к Бо́гу стяжа́в, о́тче, моли́ся Ему́ о ча́дех свои́х, почита́ющих тя́ любо́вию по до́лгу, изба́витися на́м от вся́ких е́ресей, и обстоя́ний, и паде́ний и в Де́нь су́дный лю́таго отве́та, и ве́чнаго муче́ния.

Богоро́дичен: Обнища́вшее доброде́тельми се́рдце мое́, Пречи́стая Де́во, покажи́ плодоно́сно, Я́же от непло́дове ро́ждшаяся, моли́ вся́ Претворя́ющаго манове́нием просвети́ти ду́шу мою́, да пою́ Тя́, Всепе́тую.

Свети́лен:

У́тро светоно́сное дне́сь возсия́ на́м, му́драго святи́теля па́мять, ве́рных ду́ши веселя́щая. Те́м воспева́ем изве́дшаго все́х из тьмы́ Христа́ Бо́га на́шего, Его́же пое́м со Отце́м и Ду́хом.

Богоро́дичен: Держа́вным Свои́м покро́вом от враго́в наве́та на́с, Чи́стая, Твоя́ рабы́, невре́дны сохрани́, Тебе́ бо и́мамы Еди́ну прибе́жище в ну́ждах.

Бла­жен­ный Еф­рем, быв­ший тре­тьим пат­ри­ар­хом Серб­ской Церк­ви, был сы­ном свя­щен­ни­ка, совре­мен­но­го ко­ро­лю Ми­лю­ти­ну. Еще в мо­ло­до­сти по­чув­ство­вал он вле­че­ние к ино­че­ской жиз­ни. Ро­ди­те­ли же­ла­ли ви­деть его же­на­тым, но он скрыл­ся из их до­ма и, най­дя от­шель­ни­ка Ва­си­лия, стал у него жить в по­сте и мо­лит­ве и у него же ско­ро дал обет ино­че­ства. Ро­ди­те­ли, узнав о ме­сте пре­бы­ва­ния его, хо­те­ли от­нять его у пу­стын­ни­ка, но он убе­жал на Афон и там скрыл­ся в од­ном из ски­тов.

Во вре­мя во­ен­ных дей­ствий Еф­рем со сво­и­ми уче­ни­ка­ми пе­ре­шел в Иб­ров­ский мо­на­стырь в Сер­бии; здесь был он и игу­ме­ном, но недол­го. По­кло­нив­шись свя­ты­ням пат­ри­ар­хии, он по­се­лил­ся в уеди­нен­ном ме­сте вбли­зи Де­чан­ско­го мо­на­сты­ря и жил здесь стро­гим от­шель­ни­ком. По­сле смер­ти ца­ря Ду­ша­на на­ча­лись сму­ты из-за без­на­ча­лия, а по­том воз­ник­ли раз­бои. От­шель­ник Еф­рем из­бит был до по­лу­смер­ти дур­ны­ми людь­ми, вы­нуж­дав­ши­ми по­де­лить­ся с ни­ми день­га­ми. Пат­ри­арх Сав­ва, пре­ем­ник свя­то­го Иоан­ни­кия, пер­во­го серб­ско­го пат­ри­ар­ха, взял стар­ца в пат­ри­ар­хию и вы­де­лил для него пе­щер­ную кел­лию; ве­ли­кий пост­ник ожил и вы­здо­ро­вел здесь. Бла­го­че­сти­вый князь Ла­зарь от­пра­вил по­слов к пат­ри­ар­ху Кон­стан­ти­но­поль­ско­му с прось­бой окон­чить спо­ры, про­ис­хо­див­шие от­но­си­тель­но Серб­ской пат­ри­ар­хии. Мир с Гре­че­ской Цер­ко­вью был вос­ста­нов­лен. Над­ле­жа­ло спо­кой­но из­би­рать но­во­го пат­ри­ар­ха вме­сто по­чив­ше­го Сав­вы. То­гда, к со­жа­ле­нию, в Сер­бии яви­лось до­ста­точ­но ис­ка­те­лей пат­ри­ар­шей ка­фед­ры. По­сле об­щей мо­лит­вы со­бор серб­ских ар­хи­ере­ев в Пе­чи из­брал пат­ри­ар­хом «пре­по­доб­но­го от­шель­ни­ка Еф­ре­ма» – стар­ца, укра­шен­но­го не толь­ко се­ди­на­ми, но и вы­со­ки­ми доб­ро­де­те­ля­ми.

Бла­жен­ный Еф­рем, во­все не ожи­дав­ший та­ко­го из­бра­ния и при­ве­ден­ный на со­бор для объ­яс­не­ния ему из­бра­ния, горь­ко за­пла­кал и умо­лял уво­лить его от тя­же­лой для него до­ли. Со­бор от­ве­чал: «Ука­зан­ный Бо­гом име­ет быть по­свя­щен». Это бы­ло 3 ок­тяб­ря 1375 го­да, в день па­мя­ти свя­то­го Ди­о­ни­сия Аре­о­па­ги­та. Вслед за тем Еф­рем по­свя­щен был в пат­ри­ар­ха и по­том вен­чал кня­зя Ла­за­ря вен­цом серб­ских вла­сти­те­лей. Не на­прас­но бла­жен­ный Еф­рем так пла­кал о том, что воз­ла­га­ют на него вы­со­кий сан. Вре­мя бы­ло тя­же­лое: столь­ко бес­по­ряд­ков воз­ник­ло в Церк­ви при рас­строй­стве граж­дан­ско­го прав­ле­ния. Как не все об­ласт­ные пра­ви­те­ли охот­но по­ко­ря­лись кня­зю Ла­за­рю, так не все ар­хи­ереи и про­чие ду­хов­ные ли­ца ока­зы­ва­ли по­ви­но­ве­ние пат­ри­ар­ху Еф­ре­му, невзи­рая на его вы­со­кую ду­хов­ную жизнь. При­вык­ший к ти­хой уеди­нен­ной жиз­ни, отя­го­щен­ный нестро­е­ни­ем дел, свя­той Еф­рем от­ка­зал­ся от мно­го­за­бот­ли­вой долж­но­сти пра­ви­те­ля Серб­ской Церк­ви. В 1382 го­ду он по­свя­тил на свое ме­сто бла­жен­но­го Спи­ри­до­на, а сам стал жить уеди­нен­но в ар­хан­гель­ской оби­те­ли ца­ря Ду­ша­на. Лю­ди ду­хов­ной жиз­ни вы­со­ко ува­жа­ли бла­жен­но­го Еф­ре­ма и в уеди­не­нии при­зна­ва­ли его на­став­ни­ком и опыт­ным учи­те­лем и охот­но сле­до­ва­ли его со­ве­там.

Бла­жен­ный Спи­ри­дон, за­бо­тив­ший­ся об ино­че­ских оби­те­лях, скон­чал­ся в 1388 го­ду по­чти в од­но вре­мя с бла­жен­ным кня­зем Ла­за­рем, пав­шим на Ко­со­вом по­ле.

Так как по кон­чине Спи­ри­до­на и кня­зя Ла­за­ря вре­мя бы­ло крайне смут­ное, то упро­си­ли бла­жен­но­го Еф­ре­ма сно­ва управ­лять Цер­ко­вью до из­бра­ния но­во­го пат­ри­ар­ха. Так он дли­тель­ное вре­мя сно­ва управ­лял серб­ской паст­вой в уте­ше­ние луч­ших лю­дей.

Див­ный по­движ­ник, крот­кий как Ан­гел, по­чил 15 июня 1400 го­да, в воз­расте 88 лет, при Сав­ве, пре­ем­ни­ке пат­ри­ар­ха Да­ни­и­ла.

Мо­щи его по­чи­ва­ют в Ве­ли­кой пат­ри­ар­шей церк­ви.