Канон святителю Донату Еврийскому
Припев: Святи́телю о́тче Дона́те, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 13 мая (30 апреля ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Боже́ственным покрове́н медленноязы́чный мра́ком, извити́йствова Богопи́санный зако́н: ти́ну бо оттря́с очесе́ у́мнаго, ви́дит Су́щаго и науча́ется Ду́ха ра́зуму, хваля́ Боже́ственными пе́сньми.
Боже́ственное Твое́, Всецарю́, о ро́де челове́ческом промышле́ние: воздви́гл бо еси́, я́ко друга́го Моисе́я, руково́дствити лю́ди Твоя́ иера́рха, блаже́ннаго Дона́та, и́же в Твое́й благода́ти воспе́ Тебе́ благода́рныя пе́сни.
Боже́ственному Престо́лу при́сно со избра́нными предстоя́, невече́рния зари́, о́тче преподо́бне, исполня́емь, на́м, ве́рно честву́ющим тя́, испроси́ у Христа́ Го́спода све́та, от мракоро́дныя грехо́в тьмы́ просвети́тися и воспе́ти, я́ко Бо́г просла́вися.
Боже́ственных слове́с ева́нгельскаго Богопропове́дания измла́да научи́вся, блаже́нне, впери́л еси́ о́ная кре́пце, я́ко коры́сть мно́гу в ты́х обреты́й, удо́бь огорсти́л еси́ вся́к пу́ть доброде́тели во спасе́ние, учи́л бо еси́ вся́ умнослове́сныя воспева́ти Бо́гу, я́ко просла́вися.
Богоро́дичен: Боже́ственная багряни́це Небе́снаго Царя́ сла́вы, Пречи́стая Де́во Мари́е, Твои́ми бо кровьми́ Ипоста́сное Бо́га Отца́ Сло́во в на́ше челове́чество обагри́ся и злоро́дную истреби́ кля́тву, пострада́в за на́с пло́тию. Ему́же чрез Тебе́ ве́рно вопие́м: в щедро́тах безме́рных Бо́г Иису́с сла́вно просла́вися.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Разве́рзе утро́бы неча́дствовавшия у́зы, доса́ду же неудоботерпи́му благоча́дствующия, еди́на моли́тва проро́чицы дре́вле А́нны, нося́щия ду́х сокруше́н, к Си́льному и Бо́гу ра́зумов.
Разве́рзл еси́ бде́нными твои́ми к Бо́гу моли́твами мра́к страсте́й, Богоно́се о́тче, вся́ вра́жия досажда́ющия тебе́ прило́ги сокруше́нным ду́хом до конца́ отрази́в, церко́вную па́ству до́бре упа́сл еси́, при́сно, Всеси́льне, – зовя́, – Го́споди.
Разве́рзи на́м, всеблаже́нне святи́телю, всеще́дрыя хля́би Всеще́драго Бо́га на́шего предста́тельством твои́м, я́коже жа́ждою изнемо́гшия в ме́сте безво́дне, сухо́й земле́ исто́чник разве́рзл еси́, да наводни́мся его́ благода́тию, в разуме́ пою́ще: Всеси́льне Бо́же.
Разве́рзеся иногда́ ми́лость твоя́, о́тче, ко жи́телем страны́, в не́йже во исто́чнице злоя́дный зми́й угнезди́ся, вреди́ сме́ртно во́ды пи́ти. Его́же, я́ко челове́к Бо́жий, безбоя́зненно уби́в, во́ду пи́ти все́м сотвори́л еси́, напо́й и на́с исто́чником во спасе́ние ми́лости твоея́, да зове́м: Всеси́льне Го́споди.
Богоро́дичен: Разве́рзе утро́бу Твою́, Пречи́стая Де́во, Единоро́дный Сы́н Бо́жий, преесте́ственно из Пречи́стою боку́ Твое́ю проше́д, во избавле́ние все́х люде́й от вра́жиих ко́зней. Те́мже, Благода́тная Мари́е, разжени́ ви́димыя и неви́димыя враги́ на́ши и разве́рзенныя и́х на ны́ че́люсти сокруши́, да ра́достно вопие́м: Всеси́льне Го́споди.
Седа́лен, гла́с 8.
Вели́каго свети́льника светоза́рнаго, Це́ркве столпа́ неразори́маго, преизя́щнаго чудотво́рца Дона́та восхва́лим, и́же благода́тию воплоти́вшагося Христа́, Сы́на Бо́жия, я́ко Его́ сотвори́тельный орга́н, соде́я преве́лия чудеса́ в ми́ре, и́хже самоде́ржец ца́рь и Константи́нова гра́да ве́сь наро́д зри́тели бы́ша и па́ствы его́ архиере́йскаго престо́ла лю́дие, у ни́х бы́вшая, ви́деша. К нему́ же возопие́м усе́рдно, зову́ще: архиере́ю, благода́ти Бо́жия испо́лненный, все́м тре́бующим исполня́еши проше́ния, моли́ся Христу́ Бо́гу прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим с любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, престо́ле огнезра́чный Бо́жий, ра́дуйся, Отрокови́це, седа́лище ца́рское, о́дре, упещре́нно по́стланный, златопорфи́рный черто́зе, хлами́до червленожа́ркая, укра́шенный хра́ме, молниено́сная колесни́це, свети́льниче многосве́тлый. Ра́дуйся, Богоро́дице, дванадесятосте́нный гра́де, и две́рь златокова́нная, и черто́же светоза́рный, светлопозлаще́нная трапе́зо, Богоукра́шенная ски́ние, ра́дуйся, сла́вная Неве́сто, Со́лнце ка́плющая. Ра́дуйся, еди́на души́ моея́ благоле́пие.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Царю́ царе́й, Яковы́й от Якова́го, Еди́н, Сло́ве, произше́дый, от Отца́ Безвино́внаго Равномо́щнаго Твоего́ Ду́ха апо́столом и́стинно посла́л еси́ я́ко Благоде́теля, пою́щим: сла́ва держа́ве Твое́й, Го́споди.
Царю́ царе́й в пресве́тлых Небесе́х ны́не предстоя́щий, зре́ния Единосу́щнаго в Трие́х Ипоста́сех Божества́ сподо́бивыйся, Боже́ственный иера́рше Дона́те, моли́ся, о́тче, о призыва́ющих тя́, да, спа́сшеся от вся́ких зде́ скорбе́й, пое́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Царя́ Христа́ Бо́га на́шего, слове́сному Его́ ста́ду и́стинный архиере́й бы́в, труды́ и по́двиги во уче́нии ева́нгельскаго жития́ в позо́р все́м предложи́л еси́, о́тче, твои́ми у́бо уче́нии и благоприя́тством вселе́нную воздви́гл еси́ гласи́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Ца́рь Небе́сный, за человеколю́бие Свое́ яви́выйся на́м, прозре́ тя́ досто́йна благода́ти Своея́ сосу́да, очи́стившагося вся́каго мирска́го пристра́стия и плотски́х по́хотей. Его́же, Бо́га и́стинна, ты́, блаже́нне, словесы́ и чудодея́нием воспе́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Цари́це Небесе́ и земли́, Богома́ти Влады́чице Де́во, воспита́вшая пресладча́йшаго Сы́на Перворо́днаго, Иису́са Го́спода пречи́стыми сосцы́ Твои́ми, во избавле́ние от гре́х всего́ ми́ра, моли́ Его́, Человеколю́бца, да пода́ст на́м чи́сте взыва́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Реши́тельное очище́ние грехо́в, огнедохнове́нную приими́те Ду́ха ро́су, о ча́да светообра́зная, церко́вная! Ны́не от Сио́на бо изы́де Зако́н – языкоогнеобра́зная Ду́ха благода́ть.
Разреши́вшаго у́зы сме́ртныя Го́спода Иису́са благода́тию, разреши́л еси́, о́тче блаже́нне, заимода́тельное рукописа́ние, воскреси́в ме́ртва, и́же поноси́ злоде́телю, хотя́щему взя́ти второ́е до́лжное, разреши́ и на на́с востаю́щия враго́в ко́зни, подая́ на́м Ду́ха благода́ть.
Реше́ние грехо́вных плени́ц мно́гим, испове́дающимся чи́сте от се́рдца, сотвори́л еси́, всече́стне, в ча́да церко́вная приве́д, напои́л еси́ о́ныя из Сио́на исше́дшим зако́ном, Богоразу́мне, уча́ вся́ ве́рныя мольба́ми и посто́м приима́ти Ду́ха благода́ть.
Реши́л еси́, преподо́бне, зе́льную печа́ль царя́ и цари́цы благочести́вых, и́же моли́ли тя́, отгна́в от дще́ри и́х царе́вны му́чащаго ю́ де́мона, благодари́ша бо Бо́га, ра́достне диви́шася живу́щей в тебе́ Ду́ха благода́ти.
Богоро́дичен: По рождестве́ Твое́м стра́ннем пребыла́ еси́ Де́вою, я́коже пре́жде: Бо́г бо бе́ рожде́йся, и претворя́яй вся́ во́лею, Безму́жная Мари́е Богоневе́стная.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очище́ние на́м, Христе́, и спасе́ние, Влады́ко, возсия́л еси́ от Де́вы, да, я́ко проро́ка от зве́ря морска́го пе́рсей Ио́ну, от тли́ исхити́ши всего́ Ада́ма всеро́дна па́дшаго.
Очище́ние Це́ркве твоея́ бо́дрым пасо́мством от ерети́ческаго злове́рства и от вся́каго собла́зна сотвори́в, Богоно́се о́тче, зве́ря, челове́ческих ду́ш губи́теля, уби́л еси́ моли́твами твои́ми.
Очище́ние душе́внаго твоего́ Богозри́тельнаго смы́сла, о́тче Дона́те, соде́ловая, от пристра́стнаго жития́ и царе́вых трудо́в за тру́д не восхоте́л еси́ взя́ти, да от тлеро́дныя земли́ удо́бь исхити́шися.
Очище́ние чу́дно бе́дствующей жене́ от напра́снаго заимоистяза́тельнаго до́лга сотвори́л еси́, преподо́бне: ми́лостивно бо, ея́ ско́рбь услы́шав, воздви́гл му́жа уме́рша, и́же обличи́ оби́ду творя́щаго.
Богоро́дичен: Очище́ние, Богороди́тельнице Де́во, тлеро́днаго сладостра́стия правове́рным подала́ еси́, из Тебе́ бо произше́д, Влады́ка Христо́с возста́ви ны́, па́дшия, же́ртву хвале́ния Ему́ при́сно возноси́ти.
Конда́к, гла́с 8.
Красото́ Це́ркве, утверди́вшияся на ка́мени – Боговоплоще́нном Спа́се Христе́, Богоправи́мое доброде́телей прави́ло, Дона́те, досточу́дный чудотво́рче, я́ко иера́рх име́еши дерзнове́ние всетворя́щему Бо́гу о лю́дех моли́тися, враго́в ви́димых и неви́димых предста́тельством твои́м свободи́ вопию́щия: сла́ва в Тро́ице Еди́ному Бо́гу.
И́кос:
Досто́йно в ми́ре жи́тельствуя, Боже́ственным любви́ Бо́жия пла́менем Боголюби́вое се́рдце твое́ распаля́я и Небе́сным духо́внаго исправле́ния огне́м умовре́дныя прегреше́ний людски́х пле́велы пожига́я, богомы́сленно Триипоста́снаго Бо́га пропове́дал еси́, Его́же Боже́ственным дарова́нием чуде́с ре́ки, Дона́те всехва́льне, источи́л еси́. Те́мже вопие́м ти́: ра́дуйся, от ю́ности воздержа́нию научи́вся; ра́дуйся, в мла́дости седи́нами ума́ благоукраси́вся. Ра́дуйся, чи́стое житие́ в достосла́вном де́встве соверши́вый; ра́дуйся, посто́м и моли́твами Всеблаго́му Бо́гу на́шему угоди́вый. Ра́дуйся, победи́в вся́ преле́стнаго сего́ земна́го ми́ра сла́сти; ра́дуйся, от лука́ваго де́мона приснонаноси́мыя отрази́в стра́сти. Ра́дуйся, я́ко досто́ин па́стырь, на престо́л архиере́йский возведе́нный; ра́дуйся, па́ству твою́ на па́жити ева́нгельской до́бре пасы́й, ублаже́нный. Ра́дуйся, испо́лнен я́влься ми́лостивых ко все́м благотворе́ний; ра́дуйся, Богопоста́вленный сто́лп архиере́йских удобре́ний. Ра́дуйся, чуде́с во Христе́ пресла́вных в по́льзе сотвори́тель; ра́дуйся, в любо́вь Христо́ву мно́гих научи́тель. Ра́дуйся, тебе́, приве́тствующе, вопие́м: сла́ва в Тро́ице Еди́ному Бо́гу.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Согла́сная возшуме́ орга́нская пе́снь почита́ти златосотворе́нный безду́шный истука́н; Уте́шителева же светоно́сная благода́ть повеству́ет, е́же вопи́ти: Тро́ице Еди́ная, Равноси́льная, Безнача́льная, благослове́нна еси́.
Согла́сно покори́в те́ло ду́ху, Пренача́льней Боже́ственней Тро́ице боготворе́нным тобо́ю орга́ном воспе́л еси́, блаже́нне Дона́те, досто́йную пе́снь: аллилу́ия, Ю́же моли́, мо́лим тя́, да благода́ть Ду́ха научи́т ны́ зва́ти ве́чно: Тро́ице Свята́я, благослове́нна еси́.
Согла́сно отце́в святы́х догма́ты о Тро́йческом Богонача́лии, е́же ве́ровати, е́же сла́вити Еди́но Божество́ в Трие́х Ипоста́сех, кре́пце содержа́в, я́сно во вселе́нную пропове́дал еси́, всехва́льне, Ю́же ны́не несре́дственно на Небе́сных гора́х зри́ши, поя́ сла́дце: Тро́ице Безнача́льная, благослове́нна еси́.
Согла́сно друголю́бием пода́ждь на́м, иера́рше Христо́в, почита́ти во псалме́х и пе́нии Всеси́льнаго Бо́га и Творца́ на́шего и велича́ти Боговлады́чицу Де́ву Мари́ю, да безме́рная Его́ ми́лость предста́тельством Всечи́стыя Ма́тере возста́вит па́дшия ны́не ра́достне глаго́лати: Тро́ице Еди́ная, благослове́нна еси́.
Богоро́дичен: Согла́сно прореко́ша святи́и проро́цы о Тебе́, Де́во Всечи́стая, я́ко роди́ши Бо́га воплоще́нна, мы́ же, сбытие́ в соверше́нстве ви́дяще, велича́ем Тя́, Ма́терь Бо́га Вы́шняго, и сла́вим неизрече́нное Твое́ рождество́, моля́ще же Тя́, глаго́лем: спаси́ ны́, Влады́чице, от бе́д и скорбе́й, благослове́нна еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Разреша́ет у́зы и ороша́ет пла́мень Трисве́тлый Богонача́лия о́браз, пою́т о́троцы: благослови́т же Еди́наго Спа́са и Вседе́теля, я́ко Благоде́теля, сотворе́нная вся́ческая тва́рь.
Разреши́вшаго сме́рть Кресто́м Свои́м и пла́мене пагубоно́сных страсте́й богоподража́тельныя избавля́ющаго, Небе́снаго Царя́ богомы́сленне благослови́л еси́, о́тче, зовы́й: благослови́ Вседе́теля, вся́ческая тва́рь.
Разреше́ние в ско́рбех и печа́лех наде́ждою на Всемо́щнаго Бо́га мно́гим пешехо́дцем волновоздвиза́емаго сего́ мо́ря по́дал еси́, досточу́дне Дона́те, уче́нии бо твои́ми уте́шены, вопие́м: благослови́ Го́спода, вся́ческая тва́рь.
Разреши́л еси́ тучено́сныя небе́сныя о́блаки излия́ти до́ждь мно́гий мольба́ми твои́ми лити́йными, преподо́бне, ца́рь бо самоде́ржец и вси́ Константино́поля гра́ждане, богоуго́дную твою́ по́мощь ви́девше, любо́вне глаго́лаша: благослови́ Го́спода, вся́ческая тва́рь.
Богоро́дичен: Разреши́ла еси́, Богора́дованная Де́во, прама́терния кля́твы ве́сь ро́д челове́ч: воплоще́нный бо Тво́й Сы́н и Бо́г на́ш пострада́ за ны́ и умири́ Кро́вию Свое́ю Бо́га Отца́, да в животе́ ве́чнем спасе́мся, воспева́юще: благослови́ Святу́ю Тро́ицу и велича́й Богоро́дицу, вся́ческая тва́рь.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ра́дуйся, Цари́це, матероде́вственная Сла́во, вся́ка бо удобообраща́тельная благоглаго́ливая уста́ вити́йствовати не мо́гут, Тебе́ пе́ти досто́йно, изумева́ет же у́м вся́к Твое́ рождество́ разуме́ти, те́мже Тя́ согла́сно сла́вим.
Ра́дуйся, Богоизбра́нное христиа́нское свети́ло, просвети́вшее Богоразу́мия све́том вселе́нную, архиере́е Дона́те, незы́блемая Правосла́вия тве́рдь, утверди́ ду́ши на́ша в ве́ре и любви́ пребыва́ти и присносу́щнаго Бо́га при́сно и согла́сно сла́вити.
Ра́дуйся, всехва́льне Дона́те, боготка́нная правосла́внаго благоче́стия ри́зо, многоце́нными превели́ких доброде́телей би́серми боголе́пно удобре́нная, моли́ све́том оде́яющася Бо́га в све́тлую ве́чныя жи́зни ри́зу оде́ятися на́м, да Его́ Творца́ согла́сно сла́вим.
Ра́дуйся, богонасажде́ннаго са́да прему́дрый де́лателю, созда́вый хра́м че́стен и украси́вший то́й преизя́ществом во сла́ву Христа́, Безсме́ртнаго Царя́, и, испо́лнив те́ дни́ жи́зни и успну́в, ны́не чи́сте зри́ши в Небесе́х Бо́га, у Него́ же испроси́ на́м во благоду́шии повсю́ду Его́ согла́сно сла́вити.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, Богома́ти, Де́во Мари́е, наде́ждо и предста́тельство христиа́нское, воплоти́вшемуся из Тебе́ Сы́ну Иису́су Христу́ и Тебе́, Влады́чице, в па́мять уго́дника ва́шего, Дона́та святи́теля, во усе́рдии моле́ние прино́сим: подади́те на́м в Небе́сном жили́ще Тро́ицу со А́нгелы сла́вити.
Свети́лен.
Богоявле́ния све́том свы́ше просвеще́нный и окропле́нный и́стины благода́тию, Богому́дре о́тче Дона́те, смире́ния Богочелове́ка Иису́са ревни́тель бы́л еси́, благоугоди́в Ему́ архиере́йскою пра́востию и чудесы́ просвети́вся, те́мже, соверша́юще твою́ па́мять, сла́вим Го́спода Бо́га.
Богоро́дичен: Златоте́чная Бо́жия реко́, небе́сными наводне́нная даро́в Ду́ха, неботе́чную ра́дости небе́сныя струю́ источа́й на скорбя́щия ду́ши на́ша и да́руй на́м Твою́ по́мощь, да зове́м Ти́: ра́дуйся, Ма́ти Госпо́дня.
Святитель Донат жил в царствование святого благоверного царя Феодосия Великого (379–397) и был епископом в городе Эврии. Недалеко от этого города в местечке Сориа находился вредоносный источник воды. Когда святитель узнал об этом, он вместе с клириками пришел на источник и изгнал из него чудовищного змея, который испустил дух. Святитель помолился, благословил источник и выпил воды без вреда. Видя это чудо, народ прославил Бога.
В другой раз, помолившись, святитель Донат извел воду в сухом каменистом месте, а во время засухи испросил у Господа дождь, который напоил землю.
Дочь святого царя Феодосия сильно заболела и была одержима нечистым духом. Святитель Донат пришел во дворец, и в его присутствии бес вышел и больная исцелилась. Один заимодавец после того, как его бывший должник, отдавший долг, умер, хотел вторично получить деньги с его вдовы. Святитель воскресил умершего, чтобы тот подтвердил возврат долга.
Скончался святитель Донат около 387 года.
Мощи святителя Доната были вывезены из Эврии на остров Керкира (Корфу) в конце VI в. греческими беженцами во главе с епископом Иоанном Эпирским, спасавшимися от нашествия аваров и славян. Затем их перенесли на остров Кефалонию, где они пребывали вплоть до 1125 г., пока в конце палестинской военной кампании 1122–1125 гг., на обратном пути крестоносцев из Святой Земли, их не вывезли в Венецию. Дож Доминико Микель лично возглавлял поход. По прибытии в лагуну, дож распорядился поместить св. Доната на острове Мурано относившемся к епархии Торчелло, в древней базилике Пресвятой Богородицы.
См. также: "Память во святых отца нашего Доната епископа" в изложении свт. Димитрия Ростовского.