Канон на третье обретение главы Пророка, Предтечи и Крестителя Господня Иоанна

Припев: Святы́й вели́кий Иоа́нне, Предте́че и Крести́телю Госпо́день, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 20 января (07 января ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Гла́с Сло́ва бы́в, разреши́ безгла́сие мое́, я́коже отцу́ дре́вле, ра́достным гла́сом восхвали́ти тя́ в настоя́щее обре́тение главы́ твоея́, блаже́нне Предте́че, небе́сный челове́че.

На главу́ ру́ку положи́вый, Предте́че, Це́ркви Бо́жии, твою́ честну́ю главу́, позна́вшую Тро́ицы явле́ние, проявля́еши сие́ тре́тие, прея́вственно освяща́ющую правосла́вных собра́ния.

Не терпя́ на мно́зе сокрыва́тися, Госпо́день Предте́че, устроя́еши па́ки яви́тися дне́сь, не в ста́мне затворе́н, сре́брене же сосу́де в свяще́нном ме́сте положе́н, священноде́йственнику извеще́н.

Ца́рствующий я́ве гра́д ны́не прие́млет свяще́нный да́р, и́же пре́жде лише́н бы́в главы́ твоея́, Предте́че, тоя́ вхо́дом крася́ся, ны́не ра́дуется и достодо́лжно ублажа́ет тя́.

Богоро́дичен: От чре́ва непло́дныя прозя́бл еси́, гото́вя Творцу́ сло́вом пути́, всехва́льне, от Де́вы возсия́вшему Пресвяты́я несказа́нно, Ю́же Богоро́дицу ве́дуще, вси́ ро́ди, ублажа́ем.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Блу́дным пляса́нием, свяще́нная глава́ твоя́, скве́рней жене́ вдана́ бы́вши, рука́ма ноша́шеся, ны́не же целому́дренно священноде́йственника дла́ньми, свяще́нно во святу́ю це́рковь вно́сится.

Благоче́стно срета́ет тя́ ве́рных совокупле́ние, с священноде́йственником же ца́рь, сла́вне Предте́че, пою́ще ра́достию, и предваря́ет тя́ любо́вию, освяща́емь прише́ствием твои́м.

От незаходи́мых свяще́нных, я́ко светоза́рное со́лнце, свяще́ннейшая глава́ твоя́ возсия́вши, всю́ просвети́ вселе́нную, проро́че Христо́в и Предте́че, боже́ственными светлостьми́.

Богоро́дичен: От непло́дных чре́сл светоявле́нна возсия́л еси́ звезда́ Со́лнца сла́вы, предходя́й Возсия́вшаго от Деви́ческа о́блака, Крести́телю, и разре́шшаго но́щь многобо́жную.

Седа́лен, гла́с 4.

Изда́вшися, я́ко зла́то от руды́, свяще́нная твоя́ глава́ пресла́вно, от незаходи́мых не́др земны́х, обогати́, Христо́в Крести́телю, все́х притека́ющих в тоя́ обре́тение, пе́сньми велича́ющих Спа́са и Зижди́теля, подаю́щаго на́м тебе́ ра́ди ве́лию ми́лость.

Сла́ва: Проро́че Бо́жий и Предте́че Благода́ти, главу́ твою́, я́ко ши́пок свяще́ннейший, от земли́ обре́тше, исцеле́ния всегда́ прие́млем, и́бо па́ки, я́коже пре́жде, в ми́ре пропове́дуеши покая́ние.

И ны́не: Грехолюби́в сы́й, молю́ Тя́, безгре́шнаго Бо́га ро́ждшую, взе́млющаго грехи́ ми́ра, Пречи́стая, многогре́шную ду́шу мою́ уще́дрити, и грехи́ моя́ мно́гия очи́стити: гре́шных бо Ты́ еси́ очище́ние, и спасе́ние ве́рных, и заступле́ние.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Проро́ков я́ко превы́шший, Прорече́ннаго ви́дети сподо́бился еси́, Илиино́ю предъиды́й си́лою пред Ни́м, блаже́нне Предте́че.

Пресла́вную главу́ твою́, ми́ры исцеле́ний источа́ющу, тре́тие уже́ яви́л еси́, смра́дныя стра́сти отгоня́ющую.

Не в ста́мне, я́коже пе́рвее, в сосу́де же сре́брене погребе́на явля́ется глава́ твоя́ в свяще́ннем ме́сте, досточу́дне.

Соше́дшеся, почерпи́те вси́ исцеле́ния неистощи́мая от исто́чника издава́ема, честны́я главы́ Предте́чи Христо́ва.

Богоро́дичен: Смири́вшагося спаси́ мя́, высокому́дренно пожи́вшаго, ро́ждшая Возне́сшаго смири́вшееся естество́, Пречи́стая.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́, окая́ннаго? Но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х, пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Я́ко хода́тай ве́тхаго и но́ваго бы́в свяще́ннейший, хода́тайствы боже́ственными на́ше обветша́ние обнови́, обновле́ние соверша́ющих но́вым явле́нием главы́ твоея́, блаже́нне Предте́че.

От Кома́н прине́сшу благода́ть исцеле́ний главу́ твою́ к Ца́рскому гра́ду, Предте́че, созыва́еши гра́ды дне́сь к тоя́ прише́ствию: собира́ются ве́рных мно́жества, просвеще́ния нетле́ннаго исполня́еми.

Ца́рь вхо́ду главы́ твоея́ мно́жае, не́же багряни́це, ра́дуется, свяще́нник же, боже́ственный Богоно́сца тезоимени́тый, Предте́че, дла́ньми сию́ обдержа́, соблагословля́ет, благословя́ ве́рных соверше́нства.

Богоро́дичен: Влады́ку ро́ждши, яви́лася еси́ превы́шшая го́рних си́л и земны́х естество́ богосоде́лала еси́, Отрокови́це Всенепоро́чная. Те́мже Богоро́дицу всеи́стинную, душе́ю и язы́ком, ве́рнии, Тя́, Де́во, сла́вим.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

И́стина от земли́, глава́ возсия́вшая Крести́теля Твоего́, Христе́, лжу́ отгна́, ересе́й разори́ го́рькую зи́му и ми́р просвети́ла е́сть.

Почерпи́те просвеще́ние, и благода́ть Бо́жию, и ми́лость: и главы́, и ду́ши освяти́те, главе́ прикосну́вшеся Предте́чи благода́ти, Боже́ственному верху́ прикосну́вшагося в вода́х.

Главы́ враго́в под но́зе сокруши́ти во́инству на́шему, моли́ся, Предте́че, любо́вию честну́ю твою́ главу́ чту́щему, И́рода обличи́вшую.

Богоро́дичен: Су́шим во а́де Све́т пропове́дал еси́, приходя́щаго от крове́й Деви́ческих, пло́тию обложе́на бы́вша Челове́ка, на благодея́ние челове́ков, блаже́нне Предте́че.

Конда́к, гла́с 6.

Светоявле́нный и боже́ственный в ми́ре сто́лп, Со́лнца свети́льник, Предте́ча, главу́ светоно́сную и боже́ственную свою́ показа́вый в конце́х, освяща́ет то́й ве́рно покланя́ющихся и взыва́ющих: Христо́в прему́дрый Крести́телю, спаси́ все́х на́с.

И́кос:

От земли́, я́коже исто́чник ра́йский, глава́ боголюби́вая Предте́чева струи́ испуща́ет благода́ти, и чуде́с то́ки подава́ет все́м тре́бующим. Присту́пим у́бо вси́, почерпе́м усе́рдно исцеле́ний боже́ственныя сея́ пото́ки: напоя́ет бо ду́ши дарова́нии непреста́нными, и потопля́ет теле́сныя боле́зни, и вся́к неду́г благовре́менне отъе́млет. Сию́ у́бо воспое́м любо́вию, и целу́ем ве́рою, че́стно облобыза́юще, и пе́сньми, я́ко венцы́, сию́, ве́рнии, венча́ем. Предочи́стим на́ша скве́рны мы́сленныя, и боже́ственными доброде́тельми украси́м ду́ши и вопие́м тве́рдо: Христо́в прему́дрый Крести́телю, спаси́ все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Со́лнца сла́вы пресве́тлый све́щник бы́л еси́, Предте́че, тьму́ отгоня́я ле́сти и просвеща́я ве́рою зову́щих: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пра́здник моле́бен честна́я Це́рковь се́й, Предте́че, све́тло соверша́ет, главу́ твою́ чту́щи и обы́чно зову́щи: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Провозвести́л еси́ Сло́ва стра́шное прише́ствие боже́ственными игра́нии, возвеща́еши твоея́ главы́ обре́тение, проро́че, нело́жными усты́ тя́ жела́ющему те́пле священноде́йственному па́стырю.

Богоро́дичен: Де́вство и рождество́ па́че естества́ и сло́ва в Тебе́ стече́ся, Бо́га бо воплоще́нна родила́ еси́ несказа́нно, Богоро́дице, Ему́же пое́м: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Крести́тель и Предте́ча, земны́й А́нгел, беззако́ния изве́стный укори́зник, Тро́ицы явле́ние пре́жде ви́дяй, тре́тие явля́ет главу́ свою́, все́м любо́вию пою́щим: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Срета́ет усе́рдно тебе́ ца́рь кротча́йший вку́пе со христолюби́выми людьми́, прехва́льне, па́стырей же пе́рвейший, простира́ет ру́це к тебе́, и, свои́ прилага́я пе́рси, игра́ет с весе́лием, и вопие́т благода́рно: лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Па́че зла́та глава́ твоя́ просия́вши, Предте́че, сокро́виществованна в сре́бренных сосу́дех, я́ко бога́тство многоце́нно, Ца́рскому гра́ду даде́ся. Тоя́ дарова́нии богате́я боже́ственными, усе́рдно пое́т: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Во чре́ве носи́мому, вся́ческая нося́щему, блаже́нне Иоа́нне, поклони́лся еси́, ра́дуяся, во чре́ве кры́емь непло́днем, прехва́льне. Его́же, ро́ждшася от Святы́я Де́вы, А́гнца Бо́жия пропове́дая, благоче́стно возопи́л еси́: лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Устраши́ся вся́к слу́х неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния, я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти от Деви́ческаго чре́ва бы́в Челове́к. Те́мже Пречи́стую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.

Непло́дныя преподо́бен пло́д, в рожде́нных жена́ми превы́шший, Царя́ Христа́ во́ин, вели́кий Предте́ча, пропове́давый А́гнца, ми́ра прегреше́ния взе́млющаго, да восхва́лится свяще́нными пе́сньми.

Ча́шу испо́лнив бога́тно, созыва́еши с высо́ким пропове́данием Це́рковь Христо́ву обре́тением главы́, Предте́че: прииди́те, насы́титеся, — вопия́, — кра́сных, и́хже угото́вах, и возвели́чите Су́щаго, челове́ком подае́маго.

Ца́рь тя́, А́нгеле Бо́жий, ангелоимени́тый в свое́ ца́рство, ра́дуяся, прие́млет, сослужа́щаго с си́м добре́йша пастыренача́льника благоче́стно и зва́нием, и благода́тию украша́ема я́ве богоно́снаго свяще́нника и богому́дреннаго.

Облиста́л еси́ боже́ственное просвеще́ние главы́ твоея́ вхо́дом, сла́вне, и уясни́л еси́ ве́рных сердца́, вопию́щих ти́: Со́лнца незаходи́мый свети́льниче, всесвяты́й Предте́че, страсте́й мглы́ на́с, и ве́сь гра́д, и лю́ди изба́ви.

Богоро́дичен: Пощади́ мя́, Спа́се, рожде́йся и сохра́нь Ро́ждшую Тя́ нетле́нну по рождестве́, егда́ ся́деши суди́ти дело́м мои́м, беззако́ния пре́зри и грехи́ моя́, я́ко безгре́шен и ми́лостив Бо́г и Человеколю́бец.

Свети́лен.

Не терпя́ше на мно́зе кры́ти земля́ главу́ твою́, я́коже гла́с вопию́щаго; ты́ обре́тение ея́, о́бразом не́коим возвести́л еси́, Предте́че Иоа́нне, в о́ньже тя́ почита́ем.

Сла́ва: Во обре́тении, Предте́че, честны́я твоея́ главы́, ца́рь христолюби́вый мно́жае ра́довашеся, я́коже о свое́й ца́рской порфи́ре. Его́же возме́здия побе́дами свы́ше укрепля́емь, и на́с соблюди́, покры́й твои́ми моли́твами, Крести́телю прехва́льне Иоа́нне, све́тло пра́зднующих и любо́вию тя́ чту́щих.

И ны́не: На Тя́ с Бо́гом упова́ем, Пречи́стая, из Тебе́ проше́дшему, сраспина́емии Христу́, Твои́ми к Нему́ мольба́ми невре́дны до конца́ ны́ сохрани́.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ и҆ раздѣли́въ мо́ре: і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца, спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

Гла́съ сло́ва бы́въ, разрѣшѝ безгла́сїе моѐ, ꙗ҆́коже ѻ҆тцꙋ̀ дре́вле, ра́достнымъ гла́сомъ восхвали́ти тѧ̀ въ настоѧ́щее ѡ҆брѣ́тенїе главы̀ твоеѧ̀, блаже́нне прⷣте́че, небе́сный человѣ́че.

На главꙋ̀, рꙋ́кꙋ положи́вый, прⷣте́че, цр҃кви бж҃їи, твою̀ честнꙋ́ю главꙋ̀, позна́вшꙋю трⷪ҇цы ꙗ҆вле́нїе, проѧвлѧ́еши сїѐ тре́тїе, преѧ́вственнѡ ѡ҆свѧща́ющꙋю правосла́вныхъ собра̑нїѧ.

Не терпѧ̀ на мно́зѣ сокрыва́тисѧ, гдⷭ҇ень предте́че, ᲂу҆строѧ́еши па́ки ꙗ҆ви́тисѧ дне́сь, не въ ста́мнѣ затворе́нъ, сре́бренѣ же сосꙋ́дѣ въ свѧще́нномъ мѣ́стѣ положе́нъ, свѧщеннодѣ́йственникꙋ и҆звѣще́нъ.

Ца́рствꙋющїй ꙗ҆́вѣ гра́дъ ны́нѣ прїе́млетъ свѧще́нный да́ръ, и҆́же пре́жде лише́нъ бы́въ главы̀ твоеѧ̀, предте́че: тоѧ̀ вхо́домъ красѧ́сѧ ны́нѣ ра́дꙋетсѧ, и҆ достодо́лжнѡ ᲂу҆блажа́етъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ чре́ва непло́дныѧ прозѧ́блъ є҆сѝ, гото́вѧ творцꙋ̀ сло́вомъ пꙋти̑, всехва́льне, ѿ дв҃ы возсїѧ́вшемꙋ прест҃ы́ѧ несказа́ннѡ: ю҆́же бцⷣꙋ вѣ́дꙋще, всѝ ро́ди ᲂу҆блажа́емъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче, гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Блꙋ́днымъ плѧса́нїемъ, сщ҃е́ннаѧ глава̀ твоѧ̀ скве́рнѣй женѣ̀ вдана̀ бы́вши, рꙋка́ма ноша́шесѧ: ны́нѣ же цѣломꙋ́дреннѡ сщ҃еннодѣ́йственника дла́ньми, свѧще́ннѡ во ст҃ꙋ́ю цр҃ковь вно́ситсѧ.

Благоче́стнѡ срѣта́етъ тѧ̀ вѣ́рныхъ совокꙋпле́нїе, съ сщ҃еннодѣ́йственникомъ же ца́рь, сла́вне прⷣте́че, пою́ще ра́достїю, и҆ предварѧ́етъ тѧ̀ любо́вїю, ѡ҆свѧща́емь прише́ствїемъ твои́мъ.

Ѿ незаходи́мыхъ сщ҃е́нныхъ, ꙗ҆́кѡ свѣтоза́рное со́лнце, свѧще́ннѣйшаѧ глава̀ твоѧ̀ возсїѧ́вши, всю̀ просвѣтѝ вселе́ннꙋю, прⷪ҇ро́че хрⷭ҇то́въ и҆ предте́че бж҃е́ственными свѣтлостьмѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ непло́дныхъ чре́слъ свѣтоѧвле́нна возсїѧ́лъ є҆сѝ ѕвѣзда̀ со́лнца сла́вы, предходѧ́й возсїѧ́вшаго ѿ дѣви́ческа ѻ҆́блака, крести́телю, и҆ разрѣ́шшаго но́щь многобо́жнꙋю.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

И҆зда́вшисѧ ꙗ҆́кѡ зла́то ѿ рꙋды̀, свѧще́ннаѧ твоѧ̀ глава̀ пресла́внѡ, ѿ незаходи́мыхъ нѣ́дръ земны́хъ, ѡ҆богатѝ, хрⷭ҇то́въ крести́телю, всѣ́хъ притека́ющихъ, въ тоѧ̀ ѡ҆брѣ́тенїе, пѣ́сньми велича́ющихъ сп҃са и҆ зижди́телѧ, подаю́щаго на́мъ тебє̀ ра́ди ве́лїю ми́лость.

Сла́ва: проро́че бж҃їй и҆ предте́че благода́ти, главꙋ̀ твою̀, ꙗ҆́кѡ ши́покъ свѧще́ннѣйшїй, ѿ землѝ ѡ҆брѣ́тше, и҆сцѣлє́нїѧ всегда̀ прїе́млемъ, и҆́бо па́ки, ꙗ҆́коже пре́жде, въ ми́ре проповѣ́дꙋеши покаѧ́нїе.

И҆ ны́нѣ: Грѣхолюби́въ сы́й, молю̀ тѧ̀ безгрѣ́шнаго бг҃а ро́ждшꙋю, взе́млющаго грѣхѝ мі́ра, пречⷭ҇таѧ, многогрѣ́шнꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ ᲂу҆ще́дрити, и҆ грѣхѝ моѧ̑ мнѡ́гїѧ ѡ҆чи́стити: грѣ́шныхъ бо ты̀ є҆сѝ ѡ҆чище́нїе, и҆ спасе́нїе вѣ́рныхъ, и҆ застꙋпле́нїе.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.

Прⷪ҇ро́кѡвъ ꙗ҆́кѡ превы́шшїй, прорече́ннаго ви́дѣти сподо́билсѧ є҆сѝ, и҆лїино́ю пред̾иды́й си́лою предъ ни́мъ, блаже́нне прⷣте́че.

Пресла́внꙋю главꙋ̀ твою̀, мѵ́ры и҆сцѣле́нїй и҆сточа́ющꙋ, тре́тїе ᲂу҆жѐ ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ, смра̑дныѧ стра̑сти ѿгонѧ́ющꙋю.

Не въ ста́мнѣ, ꙗ҆́коже пе́рвѣе, въ сосꙋ́дѣ же сре́бренѣ погребе́на, ꙗ҆влѧ́етсѧ глава̀ твоѧ̀ въ свѧще́ннѣмъ мѣ́стѣ, досточꙋ́дне.

Соше́дшесѧ почерпи́те всѝ и҆сцѣлє́нїѧ неистощи̑маѧ, ѿ и҆сто́чника и҆здава́ема, честны́ѧ главы̀ прⷣте́чи хрⷭ҇то́ва.

Бг҃оро́диченъ: Смири́вшагосѧ сп҃сѝ мѧ̀ высокомꙋ́дреннѡ пожи́вшаго, ро́ждшаѧ возне́сшаго смири́вшеесѧ є҆стество̀, пречⷭ҇таѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннагѡ, но ѡ҆братѝ мѧ̀, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ, пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Ꙗ҆́кѡ хода́тай ве́тхагѡ и҆ но́вагѡ бы́въ свѧще́ннѣйшїй, хода́тайствы бж҃е́ственными на́ше ѡ҆бветша́нїе ѡ҆бновѝ, ѡ҆бновле́нїе соверша́ющихъ но́вымъ ꙗ҆вле́нїемъ главы̀ твоеѧ̀, бл҃же́нне прⷣте́че.

Ѿ кѡма́нъ прине́сшꙋ благода́ть и҆сцѣле́нїй главꙋ̀ твою̀ къ ца́рскомꙋ гра́дꙋ, прⷣте́че, созыва́еши гра́ды дне́сь къ тоѧ̀ прише́ствїю: собира́ютсѧ вѣ́рныхъ мно́жєства, просвѣще́нїѧ нетлѣ́ннагѡ и҆сполнѧ́еми.

Ца́рь вхо́дꙋ главы̀ твоеѧ̀, мно́жае не́же багрѧни́цѣ ра́дꙋетсѧ: свѧще́нникъ же бжⷭ҇твенный бг҃оно́сца тезоимени́тый, предте́че, дла́ньми сїю̀ ѡ҆бдержа̀ соблагословлѧ́етъ, благословѧ̀ вѣ́рныхъ совершє́нства.

Бг҃оро́диченъ: Влⷣкꙋ ро́ждши, ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ превы́шшаѧ го́рнихъ си́лъ: и҆ земны́хъ є҆стество̀ бг҃осодѣ́лала є҆сѝ, ѻ҆трокови́це всенепоро́чнаѧ. Тѣ́мже бцⷣꙋ всеи́стиннꙋю, дꙋше́ю и҆ ѧ҆зы́комъ вѣ́рнїи тѧ̀, дв҃о, сла́вимъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебє̀ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.

И҆́стина ѿ землѝ, глава̀ возсїѧ́вшаѧ крⷭ҇ти́телѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, лжꙋ̀ ѿгна̀, є҆ресе́й разорѝ го́рькꙋю зи́мꙋ, и҆ мі́ръ просвѣти́ла є҆́сть. почерпи́те просвѣще́нїе, и҆ благода́ть бж҃їю и҆ ми́лость: и҆ главы̑ и҆ дꙋ́шы ѡ҆свѧти́те, главѣ̀ прикоснꙋ́вшесѧ прⷣте́чи благода́ти, бжⷭ҇твенномꙋ верхꙋ̀ прикоснꙋ́вшагосѧ въ вода́хъ.

Главы̑ врагѡ́въ подъ но́зѣ сокрꙋши́ти во́инствꙋ на́шемꙋ моли́сѧ, прⷣте́че, любо́вїю честнꙋ́ю твою̀ главꙋ̀ чтꙋ́щемꙋ, и҆́рѡда ѡ҆бличи́вшꙋю.

Бг҃оро́диченъ: Сꙋ́щымъ во а҆́дѣ свѣ́тъ проповѣ́далъ є҆сѝ приходѧ́щагѡ ѿ крове́й дв҃и́ческихъ, пло́тїю ѡ҆бложе́на бы́вша человѣ́ка, на благодѣѧ́нїе человѣ́кѡвъ, блаже́нне прⷣте́че.

Конда́къ, гла́съ ѕ҃.

Свѣтоѧвле́нный и҆ бжⷭ҇твенный въ мі́рѣ сто́лпъ, сл҃нца свѣти́льникъ, прⷣте́ча главꙋ̀ свѣтоно́снꙋю и҆ бжⷭ҇твеннꙋю свою̀ показа́вый въ концѣ́хъ, ѡ҆свѧща́етъ то́й вѣ́рнѡ покланѧ́ющихсѧ и҆ взыва́ющихъ: хрⷭ҇то́въ премꙋ́дрый крⷭ҇ти́телю, спасѝ всѣ́хъ на́съ.

І҆́косъ:

Ѿ землѝ ꙗ҆́коже и҆сто́чникъ ра́йскїй, глава̀ бг҃олюби́ваѧ прⷣте́чева стрꙋи̑ и҆спꙋща́етъ благода́ти, и҆ чꙋде́съ то́ки подава́етъ всѣ̑мъ тре́бꙋющымъ: пристꙋ́пимъ ᲂу҆̀бо всѝ, почерпе́мъ ᲂу҆се́рднѡ и҆сцѣле́нїй бжⷭ҇твенныѧ сеѧ̀ пото́ки: напоѧ́етъ бо дꙋ́шы дарова̑нїи непреста́нными, и҆ потоплѧ́етъ тѣлє́сныѧ болѣ̑зни, и҆ всѧ́къ недꙋ́гъ бл҃говре́меннѣ ѿе́млетъ. сїю̀ ᲂу҆̀бо воспое́мъ любо́вїю, и҆ цѣлꙋ́емъ вѣ́рою, че́стнѡ ѡ҆блобыза́юще, и҆ пѣ́сньми ꙗ҆́кѡ вѣнцы̑ сїю̀ вѣ́рнїи вѣнча́емъ. Пред̾ѡчи́стимъ на́шѧ сквє́рны мы́слєнныѧ, и҆ бжⷭ҇твенными добродѣ́тельми ᲂу҆краси́мъ дꙋ́шы, и҆ вопїе́мъ тве́рдѡ: хрⷭ҇то́въ премꙋ́дрый крⷭ҇ти́телю, спасѝ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: ѻ҆ц҃є́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Сл҃нца сла́вы пресвѣ́тлый свѣ́щникъ бы́лъ є҆сѝ, прⷣте́че, тьмꙋ̀ ѿгонѧ́ѧ ле́сти, и҆ просвѣща́ѧ вѣ́рою зовꙋ́щихъ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пра́здникъ моле́бенъ честна́ѧ цр҃ковь се́й, прⷣте́че, свѣ́тлѡ соверша́етъ, главꙋ̀ твою̀ чтꙋ́щи, и҆ ѻ҆бы́чнѡ зовꙋ́щи: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Провозвѣсти́лъ є҆сѝ сло́ва стра́шное прише́ствїе бжⷭ҇твенными и҆гра́нїи: возвѣща́еши твоеѧ̀ главы̀ ѡ҆брѣ́тенїе, проро́че, нело́жными ᲂу҆сты̑ тѧ̀ жела́ющемꙋ те́плѣ свѧщеннодѣ́йственномꙋ па́стырю.

Бг҃оро́диченъ: Дѣ́вство и҆ ржⷭ҇тво̀ па́че є҆стества̀ и҆ сло́ва въ тебѣ̀ стече́сѧ, бг҃а бо воплоще́нна родила̀ є҆сѝ несказа́ннѡ, бцⷣе, є҆мꙋ́же пое́мъ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Крⷭ҇ти́тель и҆ прⷣте́ча, земны́й а҆́гг҃лъ, беззако́нїѧ и҆звѣ́стный ᲂу҆кори́зникъ, трⷪ҇цы ꙗ҆вле́нїе пре́жде ви́дѧй, тре́тїе ꙗ҆влѧ́етъ главꙋ̀ свою̀, всѣ̑мъ любо́вїю пою́щымъ: свѧще́нницы благослови́те, лю́дїе превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Срѣта́етъ ᲂу҆се́рднѡ тебѐ ца́рь кротча́йшїй, вкꙋ́пѣ со хрⷭ҇толюби́выми людьмѝ, прехва́льне: па́стырей же пе́рвѣйшїй, простира́етъ рꙋ́цѣ къ тебѣ̀, и҆ своѝ прилага́ѧ пє́рси, и҆гра́етъ съ весе́лїемъ, и҆ вопїе́тъ благода́рнѡ: лю́дїе, превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Па́че зла́та глава̀ твоѧ̀ просїѧ́вши, прⷣте́че, сокро́виществованна въ сре́бренныхъ сосꙋ́дѣхъ, ꙗ҆́кѡ бога́тство многоцѣ́нно, ца́рскомꙋ гра́дꙋ даде́сѧ. тоѧ̀ дарова̑нїи богатѣ́ѧ бжⷭ҇твенными, ᲂу҆се́рднѡ пое́тъ: свѧще́нницы, благослови́те, лю́дїе, превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Во чре́вѣ носи́момꙋ, всѧ́чєскаѧ носѧ́щемꙋ, бл҃же́нне і҆ѡа́нне, поклони́лсѧ є҆сѝ ра́дꙋѧсѧ, во чре́вѣ кры́емь непло́днѣмъ, прехва́льне. є҆го́же ро́ждшасѧ ѿ ст҃ы́ѧ дв҃ы, а҆́гнца бж҃їѧ проповѣ́даѧ, благоче́стнѡ возопи́лъ є҆сѝ: лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆страши́сѧ всѧ́къ слꙋ́хъ неизрече́нна бж҃їѧ снизхожде́нїѧ, ꙗ҆́кѡ вы́шнїй во́лею сни́де да́же и҆ до пло́ти ѿ дв҃и́ческагѡ чре́ва бы́въ человѣ́къ. тѣ́мже пречи́стꙋю бцⷣꙋ вѣ́рнїи велича́емъ.

Непло́дныѧ преподо́бенъ пло́дъ, въ рожде́нныхъ жена́ми превы́шшїй, цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀ во́инъ, вели́кїй прⷣте́ча, проповѣ́давый а҆́гнца, мі́ра прегрѣшє́нїѧ взе́млющаго, да восхва́литсѧ свѧще́нными пѣ́сньми.

Ча́шꙋ и҆спо́лнивъ бога́тнѡ, созыва́еши съ высо́кимъ проповѣ́данїемъ цр҃ковь хрⷭ҇то́вꙋ ѡ҆брѣ́тенїемъ главы̀, прⷣте́че: прїиди́те, насы́титесѧ вопїѧ̀ кра́сныхъ, и҆̀хже ᲂу҆гото́вахъ, и҆ возвели́чите сꙋ́щаго, человѣ́кѡмъ подае́магѡ.

Цр҃ь тѧ̀, а҆́гг҃ле бж҃їй, а҆гг҃лоимени́тый въ своѐ црⷭ҇тво ра́дꙋѧсѧ прїе́млетъ, сослꙋжа́щагѡ съ си́мъ добрѣ́йша пастыренача́льника благоче́стнѡ, и҆ зва́нїемъ и҆ благода́тїю ᲂу҆краша́ема ꙗ҆́вѣ бг҃оно́снаго свѧще́нника, и҆ бг҃омꙋ́дреннаго.

Ѡ҆блиста́лъ є҆сѝ бжⷭ҇твенное просвѣще́нїе, главы̀ твоеѧ̀ вхо́домъ, сла́вне, и҆ ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ вѣ́рныхъ сердца̀, вопїю́щихъ тѝ: сл҃нца незаходи́мый свѣти́льниче, всест҃ы́й прⷣте́че, страсте́й мглы̀ на́съ, и҆ ве́сь гра́дъ, и҆ лю́ди и҆зба́ви.

Бг҃оро́диченъ: Пощадѝ мѧ̀, сп҃се рожде́йсѧ, и҆ сохра́нь ро́ждшꙋю тѧ̀ нетлѣ́ннꙋ по ржⷭ҇твѣ̀, є҆гда̀ сѧ́деши сꙋди́ти дѣлѡ́мъ мои̑мъ, беззакѡ́нїѧ пре́зри и҆ грѣхѝ моѧ̑, ꙗ҆́кѡ безгрѣ́шенъ, и҆ ми́лостивъ бг҃ъ и҆ чл҃вѣколю́бецъ.

Свѣти́ленъ.

Не терпѧ́ше на мно́зѣ кры́ти землѧ̀ главꙋ̀ твою̀ ꙗ҆́коже гла́съ вопїю́щагѡ: ты̀ ѡ҆брѣ́тенїе є҆ѧ̀, ѻ҆́бразомъ нѣ́коимъ возвѣсти́лъ є҆сѝ, прⷣте́че і҆ѡа́нне, въ ѻ҆́ньже тѧ̀ почита́емъ.

Сла́ва: Во ѡ҆брѣ́тенїи, прⷣте́че, честны́ѧ твоеѧ̀ главы̀, ца́рь хрⷭ҇толюби́вый мно́жае ра́довашесѧ, ꙗ҆́коже ѡ҆ свое́й ца́рской порфѵ́рѣ. є҆гѡ́же возме́здїѧ побѣ́дами свы́ше ᲂу҆крѣплѧ́емь, и҆ на́съ соблюдѝ, покры́й твои́ми моли́твами, крⷭ҇ти́телю прехва́льне і҆ѡа́нне, свѣ́тлѡ пра́зднꙋющихъ, и҆ любо́вїю тѧ̀ чтꙋ́щихъ.

И҆ ны́нѣ: На тѧ̀ съ бг҃омъ ᲂу҆пова́емъ, пречⷭ҇таѧ, и҆зъ тебє̀ проше́дшемꙋ, сраспина́емїи хрⷭ҇тꙋ̀, твои́ми къ немꙋ̀ мольба́ми, невре́дны до конца̀ ны̀ сохранѝ.

 Про­рок Иоанн Кре­сти­тель – по­сле Де­вы Ма­рии са­мый чти­мый свя­той. С именем Иоанна Предтечи связано семь праздников (по новому стилю):

Про­рок Иоанн Кре­сти­тель был сы­ном свя­щен­ни­ка За­ха­рии (из ро­да Ааро­на) и пра­вед­ной Ели­за­ве­ты (из ро­да ца­ря Да­ви­да). Жи­ли его ро­ди­те­ли око­ло Хев­ро­на (в На­гор­ной стране), на юг от Иеру­са­ли­ма. Он при­хо­дил­ся по ма­те­рин­ской ли­нии род­ствен­ни­ком Гос­по­да Иису­са Хри­ста и ро­дил­ся на шесть ме­ся­цев рань­ше Гос­по­да. Как по­вест­ву­ет еван­ге­лист Лу­ка, Ар­хан­гел Гав­ри­ил, явив­шись его от­цу За­ха­рии в хра­ме, воз­ве­стил о рож­де­нии у него сы­на. И вот у бла­го­че­сти­вых су­пру­гов, до пре­клон­ной ста­ро­сти ли­шен­ных уте­ше­ния иметь де­тей, на­ко­нец рож­да­ет­ся сын, ко­то­ро­го они ис­про­си­ли в мо­лит­вах.

По ми­ло­сти Бо­жи­ей он из­бе­жал смер­ти сре­ди ты­сяч уби­тых мла­ден­цев в Виф­ле­е­ме и его окрест­но­стях. Свя­той Иоанн вы­рос в ди­кой пу­стыне, го­то­вя се­бя к ве­ли­ко­му слу­же­нию стро­гой жиз­нью – по­стом и мо­лит­вой. Он но­сил гру­бую одеж­ду, при­хва­чен­ную ко­жа­ным по­я­сом, и пи­тал­ся ди­ким ме­дом и ак­ри­да­ми (род са­ран­чи). Он остал­ся пу­стын­но­жи­те­лем до тех пор, по­ка Гос­подь не при­звал его в трид­ца­ти­лет­нем воз­расте к про­по­ве­ди ев­рей­ско­му на­ро­ду.

По­ви­ну­ясь это­му при­зва­нию, про­рок Иоанн явил­ся на бе­ре­гах Иор­да­на, чтобы при­го­то­вить на­род к при­ня­тию ожи­да­е­мо­го Мес­сии (Хри­ста). К ре­ке пе­ред празд­ни­ком очи­ще­ния в боль­шом ко­ли­че­стве схо­дил­ся на­род для ре­ли­ги­оз­ных омо­ве­ний. Здесь и об­ра­тил­ся к ним Иоанн, про­по­ве­дуя по­ка­я­ние и кре­ще­ние во остав­ле­ние гре­хов. Сущ­ность его про­по­ве­ди за­клю­ча­лась в том, что преж­де, чем по­лу­чить внеш­нее омо­ве­ние, лю­ди долж­ны нрав­ствен­но очи­стить­ся, и та­ким об­ра­зом при­го­то­вить се­бя к при­ня­тию Еван­ге­лия. Ко­неч­но, кре­ще­ние Иоан­на не бы­ло еще бла­го­дат­ным та­ин­ством хри­сти­ан­ско­го Кре­ще­ния. Смысл его за­клю­чал­ся в ду­хов­ном при­го­тов­ле­нии к при­ня­тию бу­ду­ще­го Кре­ще­ния во­дой и Свя­тым Ду­хом.

По вы­ра­же­нию од­ной цер­ков­ной мо­лит­вы, про­рок Иоанн был свет­лой утрен­ней звез­дой, ко­то­рая сво­им блес­ком пре­вос­хо­ди­ла си­я­ние всех дру­гих звезд и пред­ве­ща­ла утро бла­го­дат­но­го дня, осве­ща­е­мо­го ду­хов­ным Солн­цем Хри­стом (Мал.4:2). Ко­гда ожи­да­ние Мес­сии до­стиг­ло выс­шей сте­пе­ни, при­шел к Иоан­ну на Иор­дан кре­стить­ся и Сам Спа­си­тель ми­ра, Гос­подь Иисус Хри­стос. Кре­ще­ние Хри­ста со­про­вож­да­лось чу­дес­ны­ми яв­ле­ни­я­ми – схож­де­ни­ем Свя­то­го Ду­ха в ви­де го­лу­бя и го­ло­сом Бо­га От­ца с неба: «Сей есть Сын Мой воз­люб­лен­ный... »

По­лу­чив от­кро­ве­ние о Иису­се Хри­сте, про­рок Иоанн го­во­рил на­ро­ду о Нем: «Вот Аг­нец Бо­жий, ко­то­рый бе­рет на Се­бя гре­хи ми­ра». Услы­шав это, двое из уче­ни­ков Иоан­на при­со­еди­ни­лись к Иису­су Хри­сту. То бы­ли апо­сто­лы Иоанн (Бо­го­слов) и Ан­дрей (Пер­во­зван­ный, брат Си­мо­на Пет­ра).

Кре­ще­ни­ем Спа­си­те­ля про­рок Иоанн за­вер­шил и как бы за­пе­чат­лел свое про­ро­че­ское слу­же­ние. Он без­бо­яз­нен­но и стро­го об­ли­чал по­ро­ки как про­стых лю­дей, так и силь­ных ми­ра се­го. За это он ско­ро по­стра­дал.

Царь Ирод Ан­ти­па (сы­на ца­ря Иро­да Ве­ли­ко­го) при­ка­зал по­са­дить про­ро­ка Иоан­на в тем­ни­цу за об­ли­че­ние его в остав­ле­нии сво­ей за­кон­ной же­ны (до­че­ри ара­вий­ско­го ца­ря Аре­фы) и за неза­кон­ное со­жи­тель­ство с Иро­ди­а­дой. Иро­ди­а­да до это­го бы­ла за­му­жем за род­ным бра­том Иро­да Филип­пом.

В день сво­е­го рож­де­ния Ирод устро­ил пир, на ко­то­рый съе­ха­лось мно­го знат­ных го­стей. Са­ло­мия, дочь нече­сти­вой Иро­ди­а­ды, сво­ей нескром­ной пляс­кой во вре­мя пи­ра до то­го уго­ди­ла Иро­ду и воз­ле­жа­щим с ним го­стям, что царь с клят­вой обе­щал ей дать все, че­го ни по­про­сит она, да­же до по­ло­ви­ны сво­е­го цар­ства. Тан­цов­щи­ца, на­учен­ная ма­те­рью, про­си­ла дать ей то­гда же на блю­де го­ло­ву Иоан­на Кре­сти­те­ля. Ирод ува­жал Иоан­на как про­ро­ка, по­это­му он опе­ча­лил­ся от та­кой прось­бы. Од­на­ко по­стес­нял­ся на­ру­шить дан­ную им клят­ву и по­слал стра­жа в тем­ни­цу, ко­то­рый от­сек Иоан­ну го­ло­ву и от­дал ее де­ви­це, а та от­нес­ла го­ло­ву сво­ей ма­те­ри. Иро­ди­а­да, над­ру­гав­шись над от­се­чен­ной свя­той гла­вой про­ро­ка, бро­си­ла ее в гряз­ное ме­сто. Уче­ни­ки Иоан­на Кре­сти­те­ля по­греб­ли его те­ло в са­ма­рян­ском го­ро­де Се­ва­стии. За свое зло­де­я­ние Ирод по­лу­чил воз­мез­дие в 38 го­ду по­сле Р. X.; его вой­ска бы­ли раз­би­ты Аре­фой, вы­сту­пив­шим про­тив него за бес­че­стье до­че­ри, ко­то­рую он по­ки­нул ра­ди Иро­ди­а­ды, а в сле­ду­ю­щем го­ду рим­ский им­пе­ра­тор Ка­ли­гу­ла со­слал Иро­да в за­то­че­ние.

Как по­вест­ву­ет пре­да­ние, еван­ге­лист Лу­ка, об­хо­дя с про­по­ве­дью Хри­сто­вой раз­ные го­ро­да и се­ле­ния, из Се­ва­стии взял в Ан­тио­хию ча­сти­цу мо­щей ве­ли­ко­го про­ро­ка – его пра­вую ру­ку. В 959 го­ду, ко­гда му­суль­мане овла­де­ли Ан­тио­хи­ей (при им­пе­ра­то­ре Кон­стан­тине Пор­фи­ро­род­ном), дья­кон пе­ре­нес ру­ку Пред­те­чи из Ан­тио­хии в Xал­ке­дон, от­ку­да она бы­ла пе­ре­ве­зе­на в Кон­стан­ти­но­поль, где и хра­ни­лась до вре­ме­ни за­во­е­ва­ния это­го го­ро­да тур­ка­ми. По­том пра­вая ру­ка Иоан­на Кре­сти­те­ля хра­ни­лась в Пе­тер­бур­ге в церк­ви Неру­ко­твор­но­го Спа­са в Зим­нем Двор­це.

Зачатие славного Пророка, Предтечи и Крестителя Господня Иоанна

Свя­той про­рок Ма­ла­хия пред­ска­зы­вал, что рань­ше Мес­сии явит­ся Его Пред­те­ча, ко­то­рый ука­жет на Его при­ше­ствие. По­это­му иудеи, ожи­дав­шие Мес­сию, жда­ли и яв­ле­ния Его Пред­те­чи. В го­ро­де Иуди­ном На­гор­ной стра­ны Па­ле­сти­ны жи­ли пра­вед­ные свя­щен­ник За­ха­рия и же­на его Ели­са­ве­та, бес­по­роч­но со­блю­дав­шие за­по­ве­ди Гос­под­ни. Од­на­ко су­пру­ги бы­ли несчаст­ны: до­жив до пре­клон­ных лет, они бы­ли без­дет­ны и не пе­ре­ста­ва­ли мо­лить­ся Бо­гу, чтобы Он да­ро­вал им ди­тя. Од­на­жды, ко­гда свя­той За­ха­рия был оче­ред­ным свя­щен­ни­ком в хра­ме Иеру­са­лим­ском, он во­шел во вре­мя бо­го­слу­же­ния в Свя­ти­ли­ще для каж­де­ния фимиа­мом. Вой­дя за за­ве­су Свя­ти­ли­ща, он уви­дел Ан­ге­ла Бо­жия, сто­яв­ше­го по пра­вую сто­ро­ну ка­диль­но­го жерт­вен­ни­ка. Свя­той За­ха­рия сму­тил­ся и оста­но­вил­ся в стра­хе, но Ан­гел ска­зал ему: "Не бой­ся, За­ха­рия, твоя мо­лит­ва услы­ша­на, же­на твоя, Ели­са­ве­та, ро­дит те­бе сы­на, и на­ре­чешь ему имя Иоанн". Но пра­вед­ный За­ха­рия не по­ве­рил сло­вам Небес­но­го вест­ни­ка, и то­гда Ан­гел ска­зал ему: "Я – Гав­ри­ил, пред­сто­я­щий пред Бо­гом, и по­слан бла­го­ве­стить те­бе это. И вот, ты бу­дешь немым до дня рож­де­ния, по­то­му что не по­ве­рил сло­вам мо­им". Меж­ду тем на­род ждал За­ха­рию и удив­лял­ся, что он так дол­го не вы­хо­дит из Свя­ти­ли­ща. И ко­гда он вы­шел, то дол­жен был пре­по­дать на­ро­ду бла­го­сло­ве­ние, но не смог про­из­не­сти его, так как был по­ра­жен немо­той. Ко­гда За­ха­рия зна­ка­ми объ­яс­нил, что не мо­жет го­во­рить, то на­род по­нял, что ему бы­ло ви­де­ние. Про­ро­че­ство Ар­хан­ге­ла ис­пол­ни­лось, и пра­вед­ная Ели­са­ве­та раз­ре­ши­лась от уз непло­дия, ро­див ми­ру Пред­те­чу и Кре­сти­те­ля Гос­под­ня Иоан­на.

***

Как по­вест­ву­ет Еван­ге­лие (Лк.1:57-80), пра­вед­ные ро­ди­те­ли свя­то­го Иоан­на Кре­сти­те­ля – свя­щен­ник За­ха­рия и Ели­са­ве­та, жив­шие в древ­нем го­ро­де Хев­роне, до­стиг­ли ста­ро­сти, но не име­ли де­тей, так как Ели­са­ве­та бы­ла неплод­на. Од­на­жды свя­той За­ха­рия со­вер­шал бо­го­слу­же­ние в Иеру­са­лим­ском хра­ме и уви­дел Ар­хан­ге­ла Гав­ри­и­ла, сто­я­ще­го по пра­вую сто­ро­ну жерт­вен­ни­ка ка­диль­но­го. Он пред­ска­зал, что у За­ха­рии ро­дит­ся сын, ко­то­рый бу­дет про­воз­вест­ни­ком ожи­да­е­мо­го Вет­хо­за­вет­ной Цер­ко­вью Спа­си­те­ля – Мес­сии. За­ха­рия сму­тил­ся, на него на­пал страх. Он усо­мнил­ся, что в ста­ро­сти воз­мож­но иметь сы­на, и про­сил зна­ме­ния. Оно бы­ло да­но ему, яв­ля­ясь од­новре­мен­но и на­ка­за­ни­ем за неве­рие: За­ха­рия был по­ра­жен немо­той до вре­ме­ни ис­пол­не­ния слов Ар­хан­ге­ла.

Свя­тая Ели­са­ве­та за­ча­ла и, бо­ясь на­сме­шек над позд­ней бе­ре­мен­но­стью, та­и­лась пять ме­ся­цев, по­ка ее не по­се­ти­ла при­хо­див­ша­я­ся ей даль­ней род­ствен­ни­цей Пре­бла­го­сло­вен­ная Де­ва Ма­рия, чтобы раз­де­лить Свою и ее ра­дость. Ели­са­ве­та, ис­пол­нив­шись Свя­то­го Ду­ха, пер­вая при­вет­ство­ва­ла Де­ву Ма­рию как Ма­терь Бо­жию. Вме­сте с ней Пре­свя­тую Де­ву Ма­рию и во­пло­тив­ше­го­ся в Ней Сы­на Бо­жия при­вет­ство­вал "иг­ра­нь­ми, яко пес­нь­ми" и свя­той Иоанн, еще на­хо­див­ший­ся в утро­бе ма­те­ри сво­ей, пра­вед­ной Ели­са­ве­ты.

Рождество святого Иоанна Предтечи

На­ста­ло вре­мя, и свя­тая Ели­са­ве­та ро­ди­ла сы­на, все род­ствен­ни­ки и дру­зья ра­до­ва­лись вме­сте с ней. На вось­мой день по за­ко­ну Мо­и­се­е­ву со­вер­ши­лось его об­ре­за­ние. Мать на­зва­ла его Иоан­ном. Все бы­ли удив­ле­ны, так как ни­кто в их ро­де не но­сил это­го име­ни. Ко­гда спро­си­ли об этом свя­то­го За­ха­рию, он по­про­сил до­щеч­ку и на­пи­сал на ней: "Иоанн имя ему" – и тот­час свя­зы­вав­шие по пред­ска­за­нию Ар­хан­ге­ла его речь узы раз­ре­ши­лись, и свя­той За­ха­рия, ис­пол­нив­шись Ду­ха Свя­то­го, про­сла­вил Бо­га и про­из­нес про­ро­че­ские сло­ва о Явив­шем­ся в мир Мес­сии и о сво­ем сыне Иоанне – Пред­те­че Гос­по­да.

По­сле Рож­де­ства Гос­по­да на­ше­го Иису­са Хри­ста и по­кло­не­ния пас­ты­рей и волх­вов нече­сти­вый царь Ирод по­ве­лел из­бить всех мла­ден­цев. Услы­шав об этом, свя­тая Ели­са­ве­та убе­жа­ла со сво­им сы­ном в пу­сты­ню и скры­ва­лась в пе­ще­ре. Свя­той За­ха­рия как свя­щен­ник на­хо­дил­ся в Иеру­са­ли­ме и ис­пол­нял свое свя­щен­ни­че­ское слу­же­ние в хра­ме. Ирод по­слал к нему во­и­нов с при­ка­за­ни­ем от­крыть ме­сто­пре­бы­ва­ние мла­ден­ца Иоан­на и его ма­те­ри. За­ха­рия от­ве­тил, что это ему неиз­вест­но, и был убит пря­мо в хра­ме. Пра­вед­ная Ели­са­ве­та с сы­ном про­дол­жа­ла жить в пу­стыне и там умер­ла. От­рок Иоанн, охра­ня­е­мый Ан­ге­лом, на­хо­дил­ся в пу­стыне до то­го вре­ме­ни, как вы­шел на про­по­ведь о по­ка­я­нии и сам спо­до­бил­ся кре­стить при­шед­ше­го в мир Гос­по­да.

См. так­же: "Си­нак­сарь на Рож­де­ство свя­то­го Иоан­на Пред­те­чи и Кре­сти­те­ля Гос­под­ня" свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Сло­во на за­ча­тие чест­но­го и слав­но­го про­ро­ка, пред­те­чи и кре­сти­те­ля Гос­под­ня Иоан­на" свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Усекновение главы святого Иоанна Предтечи

О му­че­ни­че­ской кон­чине свя­то­го Иоан­на Кре­сти­те­ля в 32 го­ду по Рож­де­стве Хри­сто­вом по­вест­ву­ют еван­ге­ли­сты Мат­фей (Мф.14:1-12) и Марк (Мк.6:14-29).

По­сле Кре­ще­ния Гос­под­ня свя­той Иоанн Кре­сти­тель был за­клю­чен в тем­ни­цу Иро­дом Ан­ти­пой, чет­вер­то­власт­ни­ком, пра­ви­те­лем Га­ли­леи. (По­сле смер­ти Иро­да Ве­ли­ко­го рим­ляне раз­де­ли­ли тер­ри­то­рию Па­ле­сти­ны на че­ты­ре ча­сти и в каж­дой ча­сти по­ста­ви­ли пра­ви­те­лем сво­е­го став­лен­ни­ка. Ирод Ан­ти­па по­лу­чил от им­пе­ра­то­ра Ав­гу­ста в управ­ле­ние Га­ли­лею). Про­рок Бо­жий от­кры­то об­ли­чал Иро­да за то, что, оста­вив за­кон­ную же­ну, дочь ара­вий­ско­го ца­ря Аре­фы, он без­за­кон­но со­жи­тель­ство­вал с Иро­ди­а­дой, же­ной сво­е­го бра­та Филип­па (Лк.3:19-20). В день сво­е­го рож­де­ния Ирод устро­ил пир вель­мо­жам, ста­рей­ши­нам и ты­ся­че­на­чаль­ни­кам. Дочь Иро­ди­а­ды Са­ло­мия пля­са­ла пе­ред го­стя­ми и уго­ди­ла Иро­ду. В бла­го­дар­ность де­ви­це он по­клял­ся дать все, че­го она ни по­про­сит, да­же до по­ло­ви­ны сво­е­го цар­ства. Сквер­ная тан­цов­щи­ца по со­ве­ту сво­ей злоб­ной ма­те­ри Иро­ди­а­ды про­си­ла дать ей тот­час же на блю­де го­ло­ву Иоан­на Кре­сти­те­ля. Ирод опе­ча­лил­ся. Он бо­ял­ся гне­ва Бо­жия за убий­ство про­ро­ка, ко­то­ро­го сам рань­ше слу­шал­ся. Бо­ял­ся он и на­ро­да, ко­то­рый лю­бил свя­то­го Пред­те­чу. Но из-за го­стей и неосто­рож­ной клят­вы он по­ве­лел от­ру­бить го­ло­ву свя­то­му Иоан­ну и от­дать Са­ло­мии. По пре­да­нию, уста мерт­вой гла­вы про­по­вед­ни­ка по­ка­я­ния еще раз от­кры­лись и про­из­нес­ли: "Ирод, не долж­но те­бе иметь же­ну Филип­па, бра­та тво­е­го". Са­ло­мия взя­ла блю­до с гла­вой свя­то­го Иоан­на и от­нес­ла сво­ей ма­те­ри. Неисто­вая Иро­ди­а­да ис­ко­ло­ла язык про­ро­ка иг­лой и за­ко­па­ла его свя­тую гла­ву в нечи­стом ме­сте. Но бла­го­че­сти­вая Иоан­на, же­на до­мо­пра­ви­те­ля Иро­до­ва Ху­зы, по­греб­ла свя­тую го­ло­ву Иоан­на Кре­сти­те­ля в гли­ня­ном со­су­де на го­ре Еле­он­ской, где у Иро­да был соб­ствен­ный уча­сток зем­ли (об­ре­те­ние чест­ной гла­вы празд­ну­ет­ся 24 фев­ра­ля). Свя­тое те­ло Иоан­на Кре­сти­те­ля взя­ли в ту же ночь его уче­ни­ки и по­греб­ли в Се­ва­стии, там, где со­вер­ши­лось зло­де­я­ние. По­сле убий­ства свя­то­го Иоан­на Кре­сти­те­ля Ирод про­дол­жал пра­вить еще неко­то­рое вре­мя. Пон­тий Пи­лат, пра­ви­тель Иудеи, по­сы­лал к нему свя­зан­но­го Иису­са Хри­ста, над Ко­то­рым он на­сме­ял­ся (Лк.23:7-12).

Суд Бо­жий со­вер­шил­ся над Иро­дом, Иро­ди­а­дой и Са­ло­ми­ей еще при их зем­ной жиз­ни. Са­ло­мия, пе­ре­хо­дя зи­мой ре­ку Си­ко­рис, про­ва­ли­лась под лед. Лед сда­вил ее так, что она ви­се­ла те­лом в во­де, а го­ло­ва ее на­хо­ди­лась на­до льдом. По­доб­но то­му, как она неко­гда пля­са­ла но­га­ми по зем­ле, те­перь она, слов­но пля­шу­щая, про­из­во­ди­ла бес­по­мощ­ные дви­же­ния в ле­дя­ной во­де. Так она ви­се­ла до тех пор, по­ка ост­рый лед не пе­ре­ре­зал ее шеи. Труп ее не был най­ден, а го­ло­ву при­нес­ли Иро­ду с Иро­ди­а­дой, как неко­гда при­нес­ли им гла­ву свя­то­го Иоан­на Пред­те­чи. Ара­вий­ский царь Аре­фа в от­мще­ние за бес­че­стие сво­ей до­че­ри дви­нул вой­ско про­тив Иро­да. По­тер­пев по­ра­же­ние, Ирод под­верг­ся гне­ву рим­ско­го им­пе­ра­то­ра Гая Ка­ли­гу­лы (37–41) и был вме­сте с Иро­ди­а­дой со­слан в за­то­че­ние в Гал­лию, а по­том в Ис­па­нию. Там они бы­ли по­гло­ще­ны раз­верз­шей­ся зем­лей.

В па­мять усек­но­ве­ния гла­вы свя­то­го Иоан­на Кре­сти­те­ля Цер­ко­вью уста­нов­лен празд­ник и стро­гий пост как вы­ра­же­ние скор­би хри­сти­ан о на­силь­ствен­ной смер­ти ве­ли­ко­го Про­ро­ка.

См. так­же: "Ска­за­ние об усек­но­ве­нии гла­вы свя­то­го про­ро­ка, пред­те­чи и кре­сти­те­ля Гос­под­ня Иоан­на" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Первое и второе обре́тения главы святого Иоанна Предтечи

По­сле усек­но­ве­ния гла­вы Про­ро­ка, Пред­те­чи и Кре­сти­те­ля Гос­под­ня Иоан­на те­ло его бы­ло по­гре­бе­но уче­ни­ка­ми в са­ма­рий­ском го­ро­де Се­ва­стии, а чест­ная гла­ва со­кры­та Иро­ди­а­дой в бес­чест­ном ме­сте. Бла­го­че­сти­вая Иоан­на, же­на цар­ско­го до­мо­пра­ви­те­ля Ху­зы (о ней упо­ми­на­ет свя­той еван­ге­лист Лу­ка – Лк.8:3), тай­но взя­ла свя­тую гла­ву, по­ло­жи­ла ее в со­суд и по­греб­ла на го­ре Еле­он­ской – в од­ном из по­ме­стий Иро­да. Через мно­го лет по­ме­стье это пе­ре­шло во вла­де­ние бла­го­че­сти­во­му вель­мо­же Ин­но­кен­тию, ко­то­рый стал стро­ить там цер­ковь. Ко­гда ко­па­ли ров для фун­да­мен­та, был об­ре­тен со­суд с чест­ной гла­вой Иоан­на Кре­сти­те­ля. Ин­но­кен­тий узнал о ве­ли­чии свя­ты­ни по быв­шим от нее бла­го­дат­ным зна­ме­ни­ям. Так про­изо­шло Пер­вое об­ре­те­ние гла­вы. Ин­но­кен­тий хра­нил ее с ве­ли­чай­шим бла­го­го­ве­ни­ем, но пе­ред сво­ей смер­тью, бо­ясь, как бы свя­ты­ня не бы­ла по­ру­га­на невер­ны­ми, он сно­ва скрыл ее в том са­мом ме­сте, где об­рел. По кон­чине его цер­ковь при­шла в за­пу­сте­ние и раз­ру­ши­лась.

В дни рав­ноап­о­столь­но­го ца­ря Кон­стан­ти­на Ве­ли­ко­го († 337, па­мять 21 мая), ко­гда хри­сти­ан­ская ве­ра ста­ла про­цве­тать, двум ино­кам, при­шед­шим в Иеру­са­лим на по­кло­не­ние свя­тым ме­стам, два­жды явил­ся сам свя­той Пред­те­ча и от­крыл ме­сто на­хож­де­ния сво­ей чест­ной гла­вы. Ино­ки от­ры­ли свя­ты­ню и, по­ло­жив ее в ме­шок из вер­блю­жьей шер­сти, по­шли к се­бе до­мой. По до­ро­ге они встре­ти­ли незна­ко­мо­го гор­шеч­ни­ка и да­ли ему нести дра­го­цен­ную но­шу. Не зная, что он несет, гор­шеч­ник спо­кой­но про­дол­жал путь. Но ему явил­ся сам свя­той Пред­те­ча и ве­лел бе­жать от нера­ди­вых и ле­ни­вых ино­ков вме­сте с тем, что бы­ло у него в ру­ках. Гор­шеч­ник скрыл­ся от ино­ков и до­ма с по­че­стью хра­нил чест­ную гла­ву. Пе­ред смер­тью он за­пе­ча­тал ее в во­до­нос­ный со­суд и пе­ре­дал сест­ре. С тех пор чест­ная гла­ва бы­ла пре­ем­ствен­но хра­ни­ма бла­го­го­вей­ны­ми хри­сти­а­на­ми, по­ка ее об­ла­да­те­лем не стал свя­щен­ник Ев­ста­фий, за­ра­жен­ный ари­ан­ской ере­сью. Он со­вра­тил мно­же­ство недуж­ных, ис­це­лив­ших­ся от свя­той гла­вы, при­пи­сы­вая бла­го­дать ере­ти­че­ству. Ко­гда его ко­щун­ство от­кры­лось, он был вы­нуж­ден бе­жать. За­ко­пав свя­ты­ню в пе­ще­ре близ Емес­сы, ере­тик рас­счи­ты­вал впо­след­ствии вер­нуть­ся и сно­ва овла­деть ею для рас­про­стра­не­ния лже­уче­ния. Но Бог не до­пу­стил это­го. В пе­ще­ре по­се­ли­лись бла­го­че­сти­вые ино­ки, а по­том на этом ме­сте воз­ник мо­на­стырь. В 452 г. ар­хи­манд­ри­ту этой оби­те­ли Мар­кел­лу свя­той Иоанн Кре­сти­тель в ви­де­нии ука­зал ме­сто со­кры­тия сво­ей гла­вы. Это об­ре­те­ние ста­ло празд­но­вать­ся как Вто­рое. Свя­ты­ня бы­ла пе­ре­не­се­на в Емес­су, а за­тем в Кон­стан­ти­но­поль.

О про­ро­ке Иоанне Кре­сти­те­ле Гос­подь Иисус Хри­стос ска­зал: «Из рож­ден­ных же­на­ми не вос­ста­вал (про­рок) боль­ший Иоан­на Кре­сти­те­ля». Иоанн Кре­сти­тель про­слав­ля­ет­ся Цер­ко­вью как «Ан­гел, и апо­стол, и му­че­ник, и про­рок, и свеч­ник, и друг Хри­стов, и про­ро­ков пе­чать, и хо­да­тай вет­хой и но­вой бла­го­да­ти, и в рож­ден­ных пре­чест­ней­ший, и свет­лый Сло­ва глас».

См. так­же: "Пер­вое и вто­рое об­ре­те­ние чест­ной гла­вы Пред­те­чи и Кре­сти­те­ля Гос­под­ня Иоан­на" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Тре­тье обре́тение чест­ной гла­вы свя­то­го Иоан­на Пред­те­чи

Тре­тье об­ре­те­ние чест­ной гла­вы свя­то­го Про­ро­ка, Пред­те­чи и Кре­сти­те­ля Гос­под­ня Иоан­на бы­ло око­ло 850 го­да. Во вре­мя вол­не­ний в Кон­стан­ти­но­по­ле в свя­зи с ссыл­кой свя­ти­те­ля Иоан­на Зла­то­уста (па­мять 13 но­яб­ря) гла­ва свя­то­го Иоан­на Пред­те­чи бы­ла уне­се­на в го­род Еме­су. От­ту­да во вре­мя на­бе­гов са­ра­цин она бы­ла пе­ре­не­се­на (око­ло 810–820 гг.) в Ко­ма­ны и там в пе­ри­од ико­но­бор­че­ских го­не­ний бы­ла скры­та в зем­ле. Ко­гда ико­но­по­чи­та­ние бы­ло вос­ста­нов­ле­но, пат­ри­ар­ху Иг­на­тию (847–857) во вре­мя ноч­ной мо­лит­вы бы­ло ука­за­но в ви­де­нии ме­сто, где скры­та гла­ва свя­то­го Иоан­на Пред­те­чи. Пер­во­свя­ти­тель со­об­щил об этом им­пе­ра­то­ру, ко­то­рый по­слал по­соль­ство в Ко­ма­ны, и там гла­ва бы­ла в тре­тий раз об­ре­те­на, в ука­зан­ном пат­ри­ар­хом ме­сте, око­ло 850 го­да. Поз­же гла­ва вновь бы­ла пе­ре­не­се­на в Кон­стан­ти­но­поль и здесь 25 мая по­ло­же­на в при­двор­ной церк­ви, часть свя­той гла­вы на­хо­дит­ся на Афоне.

Перенесение из Мальты в Гатчину части Древа Животворящего Креста Господня, Филермской иконы Божией Матери и десной руки святого Иоанна Крестителя

Пе­ре­не­се­ние из Маль­ты в Гат­чи­ну ча­сти Дре­ва Жи­во­тво­ря­ще­го Кре­ста Гос­под­ня, Филерм­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри и дес­ной ру­ки свя­то­го Иоан­на Кре­сти­те­ля со­вер­ши­лось в 1799 го­ду. Эти свя­ты­ни хра­ни­лись на ост­ро­ве Маль­та у ры­ца­рей ка­то­ли­че­ско­го ор­де­на свя­то­го Иоан­на Иеру­са­лим­ско­го. В 1798 го­ду, ко­гда фран­цу­зы за­хва­ти­ли ост­ров, маль­тий­ские ры­ца­ри об­ра­ти­лись к за­щи­те и по­кро­ви­тель­ству Рос­сии. 12 ок­тяб­ря 1799 го­да они пре­под­нес­ли эти древ­ние свя­ты­ни им­пе­ра­то­ру Пав­лу I, ко­то­рый в это вре­мя на­хо­дил­ся в Гат­чине. Осе­нью 1799 го­да свя­ты­ни пе­ре­ве­зе­ны в Пе­тер­бург и по­ме­ще­ны в Зим­нем двор­це в церк­ви в честь Неру­ко­тво­рен­но­го Об­ра­за Спа­си­те­ля. Празд­ник это­му со­бы­тию уста­нов­лен в 1800 го­ду.

По древ­не­му пре­да­нию, Филерм­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри на­пи­са­на свя­тым еван­ге­ли­стом Лу­кой. Из Иеру­са­ли­ма она бы­ла при­не­се­на в Кон­стан­ти­но­поль, где на­хо­ди­лась во Влахерн­ском хра­ме. В XIII ве­ке бы­ла взя­та от­ту­да кре­сто­нос­ца­ми и с тех пор хра­ни­лась у ры­ца­рей ор­де­на Иоан­ни­тов.

См. так­же: "Ска­за­ние о дес­ной ру­ке свя­то­го Иоан­на Пред­те­чи, кре­стив­шей Гос­по­да" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Празд­но­ва­ние в па­мять пе­ре­не­се­ния Маль­тий­ских свя­тынь" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Собор святого Иоанна, Предтечи и Крестителя Господня

На следующий день великих Господских и Богородичных праздников в Церкви установлен обычай вспоминать тех святых, которые ближайшим образом послужили этому священному событию в истории. Так, на следующий день Богоявления Церковь чтит того, кто послужил делу Крещения Христова, возложив свою руку на главу Спасителя. Святой Предтеча и Креститель Господень Иоанн, величайший из пророков, завершает историю Церкви Ветхозаветной и открывает эпоху Нового Завета.

Возникает вопрос: почему праздник в честь одного святого называется Собором? Разве Собором не называется лишь день празднования памяти множества святых, как, например, собор 12 апостолов?

В данном случае слово «собор» имеет другое значение: не то, когда мы вспоминаем многих угодников Божиих, а то, что православный народ собирается в храме, чтобы соборно помолиться, совершить богослужение и похвалу в честь Иоанна Предтечи, послужившего делу Крещения Христова (празднование Крещения Господня совершается накануне, 19 января). Именно к Иоанну Крестителю, а не множеству угодников Божиих, в этот день мы обращаем свои молитвы, о чем наглядно свидетельствуют и молитвы праздника (тропарь, кондак, праздничный канон).

См. так­же: "Со­бор свя­то­го Иоан­на, Пред­те­чи и Кре­сти­те­ля Гос­под­ня" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

***

О свя­том Иоанне Кре­сти­те­ле в Св. Писании: Мф.3:1-16; Мф.11:1-19; Мф.14:1-12; Мк.1:2-8; Мк.6:14-29: Лк.1:5-25, Лк.1:39-80; Лк.3:1-20; Лк.7:18-35; Лк.9:7-9; Ин.1:19-34; Ин.3:22-26.