Каноны святым благоверным князьям Василию и Константину Ярославским
Припев: Святи́и благове́рнии кня́зие Васи́лие и Константи́не, моли́те Бо́га о на́с.
Память: 21 июня (08 июня ст. ст.); 16 июля (03 июля ст. ст.)
Глас 3.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Пе́снь но́вую пои́м, лю́дие, от Де́вы Ро́ждшемуся во спасе́ние на́ше и еди́но Сотво́ршему с Небе́сными земна́я, я́ко просла́вися.
А́гнче Непоро́чный, Сло́ве Бо́жий, да́руй ми́ сло́во к похвале́нию, я́ко да возмогу́ от усе́рдия моего́ воспе́ти страда́вших Тебе́ ра́ди и вопию́щих, я́ко просла́вися.
Безве́стная и та́йная после́днему ро́ду явле́на бы́ша – честны́я мо́щи Боголюби́вых князе́й Васи́лия и Константи́на, и́мже прикаса́ющеся, исцеле́ния прие́млют, Христа́ воспева́юще, я́ко просла́вися.
Во все́м угожда́юще своему́ Влады́це Христу́, благоче́стно живу́ще, Васи́лие и Константи́не, и от Него́ да́нную вла́сть до́бре пра́вяше, за ню́же крове́й, свои́х излия́нием венцы́ побе́дными увязо́стеся, Го́сподеви пою́ще, я́ко просла́вися.
Богоро́дичен: Го́спода Бо́га роди́вшую, Богоро́дицу Тя́ вси́ уве́дехом, я́ко от Тро́ицы Еди́наго, Воплоще́нна из Тебе́, ро́ждши. Его́же моли́ о пою́щих Тя́ и благода́рно зову́щих Ти́ со А́нгелом: благослове́н, Пречи́стая, Пло́д Твоего́ чре́ва.
И́н. гла́с 8.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спа́се, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Боже́ственными светлостьми́ удобря́еми, а́нгельскими венцы́ благове́рно украша́еми, сла́вою Святы́я Тро́ицы просвеща́еми, сла́внии кня́зи Васи́лие и Константи́не, Нача́льника, прему́дрии, моли́те о чту́щих ва́с.
Все́ жела́ние к Бо́гу впери́сте от ю́ности и, к Нему́ иму́ще всю́ свою́ наде́жду, теле́сныя риста́ния и страсте́м нахо́ды воздержа́нием пло́ти умертви́сте, страстоте́рпцы святи́и, Васи́лие сла́вне и Константи́не прему́дре.
Це́рковь боговмести́тельная, блаже́ннии, бы́сте, по́стническими боле́зни и по́двиги показа́сте веду́щия стези́ к доброде́телем, и́мже храни́тели бы́сте, те́м и Бо́г всели́ся в ва́с, благода́ти исполня́я вы́.
Богоро́дичен: Преукра́шена красото́ю благода́ти, Богора́дованная Влады́чице, Я́же от Отца́ Сло́во Безнача́льное, от Тебе́ пло́ть прии́мшаго, благоутро́бием неизрече́нным, па́че ума́ и сло́ва, родила́ еси́, Благослове́нная, и пребы́вши Де́вою по рождестве́, Нескве́рная.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Непло́дная душе́ и безча́дная, стяжи́ пло́д благосла́вный, веселя́щися, возопи́й: утверди́хся Тобо́ю, Бо́же, не́сть свя́т, не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.
Душе́вную чистоту́ сохрани́ли есте́ от ю́ности своея́, пра́ведне Васи́лие и незло́биве Константи́не, стра́сти на́ша утоли́те моли́твами ва́шими святы́ми.
Еди́наго Бо́га от ю́ности возлюби́сте, сла́внии, Того́ моли́те сла́вящим честно́е торжество́ – обре́тение моще́й ва́ших – пода́ти грехо́в разреше́ние и му́ки избавле́ние и Ца́рствию Небе́сному сподо́битися.
Жезло́м ве́ры вооружи́вшеся, стра́сти подъя́сте Ца́рствия ра́ди Небе́снаго, его́же от ю́ности возжеле́ли есте́ прия́ти Христа́ ра́ди, Ему́же предстоя́ще, моли́теся о и́же ве́рою ва́с восхваля́ющих.
Богоро́дичен: Зо́л мои́х безчи́сленных не помяни́, Влады́чице, но покры́й мя́ под кро́вом крилу́ Твое́ю, умиле́нным гла́сом вопию́ща Ти́, и спаси́, Чи́стая Богоро́дице, досто́йно Тебе́ велича́юща.
И́н.
Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.
Уподо́бистеся доброде́телей ра́ди Христо́вым апо́столом и те́х сла́ву насле́довали есте́ проявле́ние, Богому́дрии, Васи́лие сла́вный и Константи́не прему́дрый, правосла́внии столпи́ церко́вник, благоче́стию бы́сте пропове́дники.
Зако́н исполня́юще Боже́ственный, И́же от Бо́га Бо́га Сло́ва, тва́рь всю́ му́дростию сотвори́вша, просла́вили есте́ Его́, Отцу́ Собезнача́льна и Ду́ху Сопресто́льна, Соде́теля бы́вших благоуго́дно.
Богоявле́нием извести́стеся Боже́ственному наказа́нию, страстоно́сцы сла́внии, та́инство богосло́вити извы́кше, Тро́ицу Святу́ю Присносу́щную, сра́сленную же и несозда́нную, пропове́дасте.
Богоро́дичен: Мы́сленный сокруши́ся томи́тель, от Го́рняго неисце́льную я́зву прии́м Ка́мене честна́го, от чре́ва Твоего́ возсия́вша Христа́ Бо́га на́шего, И́же прише́д к на́м и земна́я с Небе́сными совокупи́.
Конда́к на преставле́ние, гла́с 8:
Я́ко цве́ти честни́и разли́чнии, в ра́йстей пи́щи процве́тше невеще́ственно, оте́честву своему́ сла́ву ве́лию и сро́дником похвалу́ и че́сть я́вльше, всеи́стиннии побе́дницы, вели́кий Васи́лие и сла́вный Константи́не, но у́бо не преста́йте моля́щеся о гра́де ва́шем и о все́х рабе́х свои́х, изба́вити и́х от напа́стей, и бе́д, и вся́ких лю́тых обхожде́ний, вопию́щих ва́м: ра́дуйтеся, гра́ду на́шему Яросла́влю вели́кое утвержде́ние.
И́кос на преставле́ние:
Новоя́вленнии чудотво́рцы, свы́ше свое́ зва́ние прие́мше пресла́вно и безсме́ртную жи́знь насле́довасте, с пло́тию бо на земли́, я́ко в чужи́х телесе́х, пострада́сте, те́мже ва́с восхваля́ем, благове́рнии кня́зи, си́це глаго́люще: ра́дуйтеся, све́тлая похвало́ и сла́во оте́честву ва́шему; ра́дуйтеся, тве́рдии и непоколеби́мии столпи́. Ра́дуйтеся, и́же мно́жество всекра́сное и вре́менное ми́ра сего́ презре́вше; ра́дуйтеся, в пра́вду судя́щии и в разсужде́нии пра́вде изве́стнии соверши́телие. Ра́дуйтеся, страда́льцы всечестни́и, благоче́стия испове́дницы; ра́дуйтеся, зри́телие сла́вы Госпо́дни, наслажда́ющиися добро́т неизрече́нных. Ра́дуйтеся, всю́ тва́рь благоче́стно чудесы́ удивля́юще; ра́дуйтеся, и́же ва́шими страда́ньми посрами́шася бе́сове. Ра́дуйтеся, я́ко ва́ми вся́ка ле́сть и стра́сть неве́рных разруши́ся; ра́дуйтеся, исто́чницы живо́тных во́д, источа́ющии разли́чная исцеле́ния. Ра́дуйтеся, спаси́телие и́же ве́рою пою́щих ва́с; ра́дуйтеся, гра́ду Яросла́влю вели́кое утвержде́ние.
Седа́лен, гла́с 1:
Воздержа́нием увяди́вше ю́ность свою́ и стра́сти теле́сныя, я́ко пле́нника ху́да, связа́вше, ду́хови повину́ли есте́, и лю́ди своя́ воспита́сте во зла́це Боже́ственных наказа́ний, и жезло́м терпе́ния зве́ри отгна́сте ересе́м, и от ва́рварскаго нахожде́ния гра́ды своя́ соблюдо́сте, и сего́ ра́ди, Богому́дрый Васи́лие и Константи́не чу́дне, чудесы́ пресла́вными ва́с обога́щ Еди́н Прославля́яй святы́х Свои́х.
Богоро́дичен: Бо́жию Тя́ Ма́терь вси́ и Де́ву вои́стинну по рождестве́ я́вльшуюся ве́мы, те́мже, любо́вию прибега́юще к Твое́й бла́гости, и́мамы Тя́, гре́шнии, Предста́тельницу и Тебе́ вси́ стяжа́хом в напа́стех спасе́ние, Еди́ну Всенепоро́чную.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Что́ ужа́слся еси́, Авваку́ме? Кому́ зове́ши и вопие́ши: от ю́га прии́дет Бо́г? Сло́во Пло́ть бы́сть и всели́ся в ны́, и ви́дехом, во хвале́нии пою́ще ди́вному Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.
За Правосла́вную ве́ру пострада́сте, благоро́днии Васи́лие и Константи́не, и венца́ми побе́дными увязо́стеся, и ны́не, Го́сподеви предстоя́ще, моли́те о чту́щих па́мять ва́шу.
И́стовии побо́рницы и добро́те наста́вницы, Васи́лие и Константи́не блаже́ннии, прого́ните пога́ных безбо́жия и погаси́те пла́мень страсте́й, паля́щих на́с.
Изба́вится пою́щим ва́с вся́каго озлобле́ния и ско́рби моли́те, сла́внии, Васи́лие и Константи́не Богому́дре, вы́ бо есте́ стена́ необори́мая и упова́ние изве́стно хва́лящим ва́с.
Богоро́дичен: Ко́рень, и исто́чник, и вину́ нетле́ния, Тя́, Де́во, вси́ восхваля́ем, Богоро́дице, Ты́ бо соста́вное безсме́ртие на́м прозябе́, Пречи́стая, от чи́стых крове́й Твои́х.
И́н.
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Му́жески на стра́сти вооружи́стеся и безстра́стнаго достиго́сте верха́, уго́дно бо бы́сть Бо́гу ва́ше житие́, и, высо́ким блаже́нством присети́в ва́с, вруча́ет ва́м па́ству Свою́, ве́рным наста́вником, и верне́йших показа́ ва́с.
Ва́м зва́ние не от челове́к бы́сть, но от Бо́га, Иису́са Христа́, я́ко досто́йне ва́с призва́вшему к Вы́шнему гра́ду Иерусали́му, и ны́не Того́ добро́ты наслажда́ющеся, при́сно сохраня́йте гра́д сво́й и лю́ди, вопию́щия Ему́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Боже́ственней сла́ве сподо́бившеся, о святи́и Васи́лие и Константи́не, получи́ли есте́ Боже́ственную зарю́, е́юже ны́не досто́йно озаря́еми, соверша́ющим ва́шу па́мять, Богому́дрии, воспосыла́ете да́р исцеле́ния ве́рою Христу́ зову́щих: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Богоро́дичен: С Бо́гом Тебе́ Предста́тельницу стяжа́хом, Ты́ бо Ма́ти Бо́жия бы́вши, Творца́ и Соде́теля, на́ш о́браз восприи́мшаго, Всенепоро́чная Влады́чице, Тебе́ бо ра́ди спа́се ми́р от тле́ния и сме́рти И́же Боже́ственною сла́вою Тя́ прославля́яй.
Ирмо́с: Вопие́т Ти́, Христе́, пе́снь немо́лчную, от но́щи у́тренюя, ду́х мо́й, Ты́ бо Све́т и́стинный и незаходя́й, просвеща́яй вся́каго челове́ка, в ми́р гряду́ща.
Лю́дие, торжеству́ем све́тло: дне́сь бо хва́лим досто́йнаго Васи́лия и Константи́на победоно́снаго, предста́тели на́ши и храни́тели.
Моли́твами ва́шими, Богому́дре Васи́лие и Константи́не незло́биве, приходя́щии с ве́рою исцеле́ние неоску́дно прие́млют, Бо́гу ва́с прославля́ющу, и́стинныя Своя́ уго́дники.
Наро́ди яросла́встии, соше́дшеся, све́тло пра́зднуем обре́тение честны́х моще́й Васи́лия и Константи́на, напо́лнишася бо благоуха́ния духо́внаго и благочести́вых во́д весе́лия.
Богоро́дичен: О, стра́шному чудеси́! Ты́ бо, Де́во Богоро́дице, та́инство, пре́жде ве́к и родо́в сокрове́нное в Бо́зе, е́же вся́ческая ве́дящем, ро́ждши Бо́га Сло́ва, несказа́нно яви́ла еси́.
И́н.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́, окая́ннаго, но обрати́ мя́ и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
В Боже́ственней ва́шей па́мяти наро́ди собра́шася христиа́нстии в це́рковь Бо́жия Ма́тере, кня́же Васи́лие и Богому́дрый Константи́не, ра́дующеся, пра́зднуют и пита́ются дне́сь духо́вно, церко́внии засту́пницы, словесы́ ва́шими, Богому́дрии му́ченицы.
Соплете́ний на́с пога́нских вся́ко разруши́ли есте́ су́етных ага́рян сою́з и к Боже́ственней ве́ре привлеко́сте ле́стию связа́вшихся, разве́рзше те́х у́м, му́ченицы святи́и, отверзе́нием слове́с, Васи́лие сла́вный и Константи́не Богоблаже́нный.
Се́рдца ва́ша бы́сте, блаже́ннии, непоро́чна оправда́нием о́бщаго Влады́ки, Его́же возлюби́вше, пло́ть удержа́ли есте́ и, чуде́с благода́тию связа́вше неду́ги, исцеля́ете ду́ш на́ших и теле́с люте́йшия стру́пы.
Богоро́дичен: Украси́шася, Де́во, де́вства Твоего́, Пресвята́я, добро́тами и́же пе́рвою я́звою из рая́ изгна́вшаяся по́мыслом равнобо́жия, оде́жду нетле́ния те́м дарова́, Христа́ ро́ждши, Богоблаже́нная.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Во глубину́ се́рдца морска́го беззако́ний отве́ржен бы́х, я́ко Ио́на, вопию́ Ти́: возведи́ мя́ от тли́, да возда́м Ти́ моли́твы моя́, Го́споди.
Приспе́ пра́здник ра́достен обре́тения честны́х моще́й Васи́лия и Константи́на, те́м, лю́дие, возопие́м, глаго́люще: Богому́дрии и преблаже́ннии, я́ко цве́ти, в ра́йских селе́ниих предстоя́ще Святе́й Тро́ице, моли́те о пою́щих ва́с.
Росси́йская похвало́ и утвержде́ние ро́ду христиа́нскому, страстоте́рпцы Богому́дрии, Васи́лие сла́вне и Константи́не прему́дре, проси́те душа́м на́шим очище́ние грехо́в и ве́лию ми́лость.
В све́тлую па́мять ли́к соста́вльше, да, торжеству́ем, празднолю́бцы, Васи́лия и Константи́на, и возопие́м, глаго́люще: о предстоя́телие блаже́ннии Тричи́сленней Тро́ице, моли́те спасти́ся пою́щим ва́с.
Богоро́дичен: Тебе́, Всенепоро́чная Отрокови́це, всесве́тлую пала́ту Сло́ва Бо́жия, непреста́нно, ве́рнии, воспева́ем и блажи́м Тя́, ро́ждшую на́м Нача́льника жи́зни, от Тро́ицы Еди́наго – Христа́, Бо́га на́шего.
И́н.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Пресла́вно просла́вистеся Боже́ственною благода́тию, самобра́тнии кня́зи, Васи́лие сла́вный и Константи́не прему́дрый, благоче́стию све́тло наказа́вшеся.
Ю́ношски хра́брствовавше во оте́чествии свое́м, сла́вно и му́жески победи́сте моли́твою ва́шею лю́таго ратобо́рца, прокля́таго царя́ Баты́я, сла́вный Васи́лие ку́пно с Константи́ном прему́дрым, де́лом и сло́вом, побе́ды венцы́ от Христа́ прие́мше.
Но́щи и тьмы́ сы́нове нареко́шася проти́внии, и ны́не вы́, я́ко во дни́ све́та к Бо́гу пе́ние принося́ще, за оте́чество на́ше Бо́га моли́те, в ми́ре и тишине́ сохрани́ти е́ и побе́ды на сопроти́вныя дарова́ти.
Богоро́дичен: Уясня́ются проро́честии гла́си, и́миже мы́ ны́не пое́м Тя́, Богоро́дицу, ви́дяще сбытие́ на Тебе́ честны́х прорица́ний, Влады́чице, я́ко де́вства вои́стинну и чистоты́ вмести́лище.
Конда́к на обре́тение моще́й, гла́с 4:
Дне́сь Це́рковь разширя́ет не́дра своя́ и прие́млет многоцеле́бныя мо́щи ва́ши, добропобе́днии страда́льцы, Васи́лие сла́вне и Константи́не Богому́дре, и, я́ко ши́пок благово́нный, напоя́ется пречу́дными арома́ты, бога́тными чудодея́нии от неистощи́мых сокро́вищ, от пресла́вных моще́й ва́ших, и ра́достно ча́д свои́х созыва́ет вопи́ти, лю́дие: ра́дуйся, дво́ице пречу́дная, оте́честву своему́ стено́ необори́мая.
И́кос на обре́тение моще́й:
Це́рковь Бо́жия дне́сь ве́село, я́ко в порфи́ру ца́рскую, одева́ется и ра́дуется, зову́щи: уясни́ся моя́ добро́та па́че вся́каго гра́да, се́ бо возсия́ша от землена́го боку́ два́ свети́льника пресве́тлии, честны́я и многоцеле́бныя мо́щи чу́дныя и пресла́вныя дво́ицы, Васи́лия благоро́днаго и Константи́на предо́бляго, вку́пе пострада́вших за ве́ру христиа́нскую от царя́ злоимени́таго. Прииди́те у́бо, правосла́вных собери́, в лице́ ку́пно ста́нем о́крест многоцеле́бныя ра́ки на́ших засту́пников, исцеле́ния то́ки прие́млюще, и Христа́ просла́вим, сицевы́ми дарова́нии си́х обогати́вшаго, и согла́сно возопие́м, глаго́люще: кто́ испове́сть си́лы Твоя́, Го́споди, или́ ки́й язы́к воспе́ти возмо́жет му́жество и тве́рдость ра́зума, е́же Тебе́ ра́ди пострада́ша добропобе́днии страда́льцы? Те́мже и мы́, недосто́йнии, любо́вию вопие́м си́це: ра́дуйтеся, Богому́дрии преблаже́ннии, я́ко ца́рским венце́м, от ю́ности украси́вшеся бога́тыми дарова́нии и ми́лостию, ве́лия вла́сть бы́сте своему́ оте́честву. Ра́дуйтеся, це́рквам воздви́жение и и́ноком люби́телие. Ра́дуйтеся, ни́щим пита́телие. Ра́дуйтеся, бе́дным утеше́ние. Ра́дуйтеся, вдови́цам и сирота́м засту́пницы. Ра́дуйтеся, земли́ Ру́сстей утвержде́ние и князе́м правосла́вным помо́щницы. Ра́дуйтеся, пра́выя ве́ры укрепи́телие. Ра́дуйтеся, льсти́ беззако́нныя потреби́телие. Но, о пречестна́я дво́ице, предстоя́ще Престо́лу Благода́теля все́х Бо́га, приле́жно моли́теся дарова́ти побе́ду на враги́ оте́честву на́шему и обрести́ на́м ми́лость в Де́нь Су́дный, да ра́достною душе́ю вопие́м, лю́дие: ра́дуйся, дво́ице пречу́дная, оте́честву своему́ стено́ необори́мая.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Го́рдый мучи́тель, но дете́й бы́сть игра́лище, я́коже бо пе́рсть, попра́вше седмери́чный пла́мень, поя́ху: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Усе́рдно да пое́м, лю́дие, Васи́лия и Константи́на, ра́дости бо испо́лниша вся́, к похвале́нию челове́ки созыва́юще, вопи́ти Го́сподеви, просла́вльшему Своя́ уго́дники: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Баты́я зломы́сленнаго потопи́сте тече́нием крове́й ва́ших, Васи́лие сла́вне и Константи́не прему́дре, и востеко́сте в Го́рний Иерусали́м, в не́мже предстоите́ Го́сподеви с ли́ки му́ченик, вопию́ще непреста́нно: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Хвале́ние и че́сть принесе́м, соше́дшеся, лю́дие, пою́ще Васи́лия и Константи́на сла́вных, чудесы́ бо и зна́меньми удивля́ют ве́сь ми́р и, предстоя́ще Святе́й Тро́ице, вопию́т немо́лчно: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Утро́бы Твоея́ про́йде у́мное Со́лнце, Богоро́дице, Сего́ моли́, я́ко Сы́на Своего́ и Го́спода, пода́ти на́м от скорбе́й разреше́ние и боле́знем облегче́ние, вопию́щим Христо́ви: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
И́н.
Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Вся́ обтеко́ша страны́ жития́ ва́ша свята́я исправле́нии уче́ний, в пресла́вную бо достиго́сте высоту́, благове́рнии кня́зи Васи́лие и Константи́не, Бо́гу, ва́с просла́вльшу, вопию́ще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Ни́щим корми́тели и вдови́цам засту́пницы, печа́льным ско́рая уте́ха, потопля́емым приста́нище ти́хое и избавле́ние оби́димым бы́ли вы́ есте́, своему́ подо́бистеся Влады́це и Учи́телю, вопию́ще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Зве́зды всеми́рныя бы́сте, и свети́ла незаходи́мая, и помо́щницы в беда́х, и гре́шником вели́кое прибе́жище, веду́щим хода́таи вы́ и моли́твенницы о душа́х, предстоя́ще Влады́це Христу́, всечестни́и.
Богоро́дичен: Ви́дети жела́юще Твои́ уго́дницы Твоего́ Сы́на и Бо́га неизрече́нную сла́ву, Богороди́тельнице Влады́чице, и Сему́ после́доваша, по Боже́ственным стопа́м Его́ ходи́ша.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Служи́ти Живо́му Бо́гу в Вавило́не о́троцы претерпе́вше, о мусики́йских орга́нех неради́ша и, посреде́ пла́мене стоя́ще, боголе́пную пе́снь воспева́ху, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Це́рковь вме́стну и хра́м одушевле́н себе́ Христу́ сотвори́вше, Константи́не и Васи́лие, Его́же ра́ди и кро́ви своя́ излия́сте, Ему́же ны́не предстоя́ще, вопие́те: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Честно́е пе́ние принесе́м вси́ в настоя́щее торжество́ ны́нешняго пра́зднества – обре́тения честны́х моще́й Васи́лия и Константи́на преди́вных, вопию́ще Христо́ви: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Шу́м с небесе́ слы́шашеся стра́шен, егда́ покры́ти бы́ша свети́льницы под спу́дом; егда́ же возложе́ни бы́ша на све́щнице, тогда́ гла́с слы́шашеся благода́рен всенаро́дный, в пресла́вное торжество́ Васи́лия и Константи́на, пе́ние бо пра́зднующих слы́шати, святи́и, сподо́бистеся, Го́споду просла́вльшу ва́с во ве́ки.
Богоро́дичен: Щедро́ты Твоя́ низпосли́ на́м, Све́щниче Све́та Трисия́ннаго, и заре́ю благоутро́бия Твоего́ тьму́ отжени́ прегреше́ний на́ших, Богоро́дице, избавле́ние ну́ждным боле́знем подаю́щи ве́рою пою́щим Тя́ и превознося́щим рождество́ Твое́ во ве́ки.
И́н.
Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Ю́ношски побежда́юще нача́ла и вла́сти тьмы́, вели́кии кня́зи, Васи́лие сла́вный и Константи́не Богому́дрый, уго́дницы бы́ли есте́ Святы́я Тро́ицы и наста́вницы ко спасе́нию, наве́та, и ла́яния, и льсти́ бесо́в отрева́юще и ста́до свое́ от те́х злоде́йства невреди́мо соблюда́юще.
Соше́дшеся дне́сь лю́дие в па́мять ва́шу, досто́йно ва́с хва́лят, я́ко страсте́й избавле́ние и согреше́ний оставле́ние прие́млют моли́твами ва́шими, Го́сподеви взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
На земли́ я́ко челове́цы ходя́ще, житие́ на Небеси́ вои́стинну, я́ко А́нгели, стяжа́сте, и́мже собесе́дницы яви́стеся, пребыва́ние и жи́знь соверша́юще о́нех, с ни́ми же воспева́ете ны́не: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Я́коже вожделе́сте с Бо́гом бы́ти и Богонача́льными озари́вшеся виде́нии, уго́дницы яви́стеся Пречи́стей Богоро́дице Влады́чице. Е́йже и мы́ вопие́м со Арха́нгелом: ра́дуйся, Де́во Пречи́стая, христиа́ном похвало́ и утвержде́ние.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Тебе́, Безсме́ртный Исто́чник, и святы́х исцеле́ния челове́чу ро́ду подаю́щу, при́сно велича́ем, я́ко спаса́еши ду́ши на́ша.
Просвеща́еми све́том Бо́жия благода́ти, Васи́лие сла́вне и Константи́не прему́дре, побе́ду от Бо́га на враги́ испроси́те и моли́теся о чту́щих ва́ша страда́ния, я́ко да непреста́нно ва́с велича́ем.
Ра́йския пи́щи наслажда́ющеся, источе́нием бо крове́й ва́ших, Богому́дре Васи́лие и Константи́не пречу́дне, победи́ли есте́ мучи́теля и того́ ра́ди венцы́ Ца́рствия Небе́снаго прия́ли есте́ от Христа́ Бо́га, и ны́не при́сно моли́теся о чту́щих честно́е ва́ше торжество́.
К ва́м приходя́щим с ве́рою, я́ко струи́ от исто́чника приснотеку́щаго, исцеле́ние излива́ете, ве́рою ва́с восхваля́ющим и любо́вию торжеству́ющим пресла́вное ва́ше торжество́.
Богоро́дичен: Пе́ние с пе́снию и хвале́ние, исплете́нное от боле́зненныя ми́ души́, приноша́ю с любо́вию Тебе́, ро́ждшей естество́м Бо́га, и проше́ния моя́ благоприя́тными Ти́ моли́твами испо́лни, Богоро́дице, и от душе́вных мя́ свободи́ страсте́й.
И́н.
Ирмо́с: Устраши́ся вся́к слу́х неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния, я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти, от деви́ческаго чре́ва бы́в Челове́к. Те́мже Пречи́стую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.
В чистоте́ и целому́дрии пребыва́юще, житие́ нескве́рное, я́ко безпло́тни, на земли́ пожи́сте, благове́рнии кня́зи Васи́лие и Константи́не, востеко́сте бо к Небе́сным стезя́м и со все́ми ра́дуетеся святы́ми, моля́ще Христа́ Бо́га о все́х на́с.
Вельми́ возвели́чили есте́ на земли́ своего́ Влады́ку, у́ды свои́ми, пра́веднии страстоте́рпцы, виде́нием и де́тельми Сего́ просла́вили есте́ пресла́вно, и моли́те Его́, да пода́ст побе́ды на́м на сопоста́ты.
Совокупи́лися есте́ со Безпло́тными во́инствы и с пра́ведными ли́ки и со избра́нными все́ми лику́ете, с ни́ми же моли́те о гра́дех свои́х Христа́ Бо́га своего́ и Влады́ку, непреста́нно о все́х на́с.
Богоро́дичен: О все́х, Влады́чице, рабе́х Свои́х моли́ Сы́на Своего́ и Бо́га на́шего со уго́дники Свои́ми, соблюсти́ хра́м се́й и сохрани́ти гра́ды и лю́ди от все́х скорбе́й, да Тя́ непреста́нно велича́ем.
Свети́лен:
Ра́дуйся, дво́ице Богоизбра́нная, Константи́не и Васи́лие, правосла́вным лю́дем похвало́ и во́ином соблюде́ние, ва́рваром побежде́ние, гра́ду на́шему Яросла́влю вели́кое утвержде́ние.
Сла́ва: Я́ко цве́ти ра́йстии во удо́лии, процвели́ есте́ во гра́де Яросла́вле, всему́ оте́честву своему́ похвали́ и сро́дником сла́ва, вся́ страны́ све́том просвеща́ете ва́шим, доброде́телей светлостьми́, благочести́вии кня́зи Васи́лие и Константи́не, не преста́йте моли́тися о на́с и о все́м ми́ре Го́сподеви.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, ве́рным похвало́; ра́дуйся, Бо́жий раю́; ра́дуйся, кля́твы разреше́ние; ра́дуйся, све́т су́щим во тьме́; ра́дуйся, Мари́е Преблагослове́нная.
Краткие жития благоверных князей Василия и Константина Ярославских
В 1236 г. на Русь вторгся свирепый Батый с бесчисленными полчищами, все предавая огню и мечу. Татаро-монголы разорили престольный Владимир и удельные Ростов и Ярославль со многими иными городами северной Руси. Тяжела была эпоха для Руси под игом монгольским, но, как неопалимая купина, горела Русь и не сгорала; веянием небесным охлаждалось пламя ее страданий, и сколько воссияло новых звезд на тверди небесной в это лютое время!
Между ними кротко воссияли и два князя, Василий и Константин, искушенные бедствиями, как злато в горниле. В страхе Божием управляли они родовою своею областью, не вступая в междоусобия князей русских, ибо заботились только о благе своей вотчины, врачевали раны, нанесенные ей набегами татаро-монголов, и обновляли разоренные храмы.
В 1242 г. юный князь Василий мужественно отправился в Золотую Орду, чтобы умиротворить хана Батыя. В следующем году он отправился в Орду вместе с великим князем Киевским Ярославом (1190–1246 гг.). Испытанный многими скорбями, князь Василий со смирением принимал все тяготы и невзгоды, часто молился. Жизнь его была недолгая, но добрая. Зимой 1249 г. князь Василий, прибывши во Владимир для свидания с родственным ему великим князем святым Александром Невским (память 23 ноября/6 декабря), заболел и там скончался 8 февраля. Тело святого князя было положено в Ярославском Успенском соборе на северной стороне.
Младший брат князя Василия Константин наследовал на краткое время княжение братнее. Степные кочевники с юга совершали разбойничьи набеги. В 1252 г. они опустошили Суздальское княжество. 3 июля 1267 г. татарские отряды подошли к Ярославлю. Князь Константин вместе со своей дружиной вышел им навстречу, и на возвышенности у реки Которосли произошла кровавая сеча, во время которой погибло множество воинов с обоих сторон. Юный князь Константин принял в этом бою мученическую кончину, отдав свою жизнь за православную веру и независимость Родины. Тело благоверного князя Константина было с честью погребено рядом с братом, благоверным князем Василием.
Через два с половиной столетия при копании рвов для нового соборного храма обрели нетленные мощи благоверных князей, от которых начали происходить чудеса и исцеления.
Полные жития благоверных князей Василия и Константина Ярославских
Святые благоверные князья Василий и Константин были единственными сыновьями первого князя Ярославского Всеволода Константиновича от брака его с Мариною, дочерью Олега, князя Курского. Всеволод Константинович был родным братом князя Василька Ростовского († 1238; память 4/17 февраля).
В 1238 году монголо-татарские орды хана Батыя опустошили область великого княжения. Великий князь Георгий с сыновьями и немногочисленным войском вынужден был отступить в ярославский удел своего воспитанника Всеволода. Здесь на реке Сити их настигли отряды неприятелей. Произошла кровавая сеча, в которой погибли великий князь Георгий и князь Всеволод Ярославский, отец Василия и Константина. Василько Ростовский был пленен и мученически погиб за веру и отечество. К 1238 году относится первое упоминание в летописях о старшем сыне погибшего ярославского князя Василия (родился не позднее 1229 года) как об одном из князей, спасшемся от меча Батыева. Возмужание осиротевших юных князей пришлось на сложное, тяжелое время. Наследование княжения принял на себя старший брат Василий. Ему предстояло укреплять ослабевший дух своих подданных, вселять в них надежду, помогать вдовам и сиротам воинов, погибших на реке Сити.
Летописи свидетельствуют, что князь Василий Всеволодович в страхе Божием правил княжеством, не вступая в междоусобные споры с соседями. Им были восстановлены и обновлены разрушенные в ярославских пределах монголо-татарами многие храмы.
В 1239 году князь Василий Всеволодович впервые отправился вместе с другими князьями в Орду «про свою отчину», то есть для того, чтобы получить от хана утверждение на Ярославское княжение; он был отпущен, по свидетельству летописца, ханом Батыем «с честью». Позже Василий Всеволодович еще несколько раз ездил в Орду: в 1244 году с Владимиром Константиновичем, князем Угличским; в 1245 году вместе со своим дядей, великим князем Ярославом Всеволодовичем. По возвращении из последней поездки к хану он женился на княжне Ксении. У них было двое детей – дочь Мария и сын Василий, умерший малолетним.
Зимой 1249 году князь Василий Ярославский отправился во Владимир на Клязьме для встречи с родственным ему святым благоверным великим князем Александром Невским († 1263 г.). Там он тяжело заболел и 8 февраля преставился ко Господу. Гроб с телом князя Василия Всеволодовича от Владимира до Ярославля провожали его двоюродные братья: Ростовский и Белозерский князья Борис и Глеб Васильковичи вместе со своей матерью, а также сам великий князь Александр Невский – столь велико было их уважение к молодому, но зрелому духом, безвременно почившему князю. Погребение совершил епископ Ростовский Кирилл в ярославском соборном храме в честь Успения Пресвятой Богородицы, на северной стороне которого был положен гроб с телом князя Василия Ярославского.
По кончине старшего брата в 1249 году Константин Всеволодович принял правление княжеством. Он укрепил границы своего владения, страдавшие от постоянных набегов ордынцев. 3 июля 1257 года к Ярославлю подступило монголо-татарское полчище. Князь Константин бесстрашно выступил против превосходивших сил неприятеля с малочисленной дружиной. Перейдя на другую сторону реки Которосли, он вышел на гору, где и произошла кровавая битва с татарами. Несмотря на героическое сопротивление, русские были разбиты численно превосходившим противником. Князь Константин геройски пал вместе со своими воинами. Ярославль был жестоко разорен. Гора, где погиб ярославский князь с дружиной, с тех пор стала называться Туговой, как место туги (туга – скорбь, тоска, горе). Тело благоверного страдальца было погребено с честью в соборном Успенском храме, у места упокоения его старшего брата Василия.
В 1501 году в Ярославле произошел пожар, во время которого сгорел кремль и деревянный собор. Когда начали копать рвы для закладки основания нового храма, то обрели два гроба с нетленными телами. По надписям на каменных плитах было определено, что это благоверные князья Василий и Константин Ярославские. По просьбе народа епископ Ярославский в присутствии многочисленного духовенства перенес нетленные мощи из кремля в деревянный храм во имя святых страстотерпцев Бориса и Глеба. Известие об этом событии дошло до великого князя Московского Иоанна III, который послал из Москвы искусных каменщиков для постройки соборного храма. Впоследствии он сам прибыл в Ярославль на поклонение святым мощам своих предков.
После окончания строительства кафедрального Успенского собора святые мощи князей Василия и Константина были вновь торжественно перенесены и поставлены открыто в пределе, освященном в их честь, между столпов, с правой стороны, под древними родовыми княжескими иконами. В 1744 году во время большого пожара в соборе святые мощи обгорели, после чего останки их были заключены в ковчеги и вновь положены в Успенском храме, но уже в особо устроенную гробницу. В княжение Василия Ивановича (1505–1533) монахом Пахомием было написано житие Ярославских чудотворцев. Память святых благоверных князей Василия и Константина Ярославских совершается дважды в год: 3/16 июля – в день битвы на горе Туговой, 8/21 июня – когда были обретены их святые мощи. В тот же день празднуется память Ярославской иконы Божией Матери, по преданию, принесенной в Ярославль благоверными князьями-братьями и с тех пор находившейся в Успенском кафедральном соборе. Собор был разрушен в советское время и восстановлен по новому проекту в 2004–2010 годах к 1000-летию города. Первообраз Ярославской иконы утрачен.
Краткие жития благоверных князей Василия и Константина Ярославских
В 1236 г. на Русь вторгся свирепый Батый с бесчисленными полчищами, все предавая огню и мечу. Татаро-монголы разорили престольный Владимир и удельные Ростов и Ярославль со многими иными городами северной Руси. Тяжела была эпоха для Руси под игом монгольским, но, как неопалимая купина, горела Русь и не сгорала; веянием небесным охлаждалось пламя ее страданий, и сколько воссияло новых звезд на тверди небесной в это лютое время!
Между ними кротко воссияли и два князя, Василий и Константин, искушенные бедствиями, как злато в горниле. В страхе Божием управляли они родовою своею областью, не вступая в междоусобия князей русских, ибо заботились только о благе своей вотчины, врачевали раны, нанесенные ей набегами татаро-монголов, и обновляли разоренные храмы.
В 1242 г. юный князь Василий мужественно отправился в Золотую Орду, чтобы умиротворить хана Батыя. В следующем году он отправился в Орду вместе с великим князем Киевским Ярославом (1190–1246 гг.). Испытанный многими скорбями, князь Василий со смирением принимал все тяготы и невзгоды, часто молился. Жизнь его была недолгая, но добрая. Зимой 1249 г. князь Василий, прибывши во Владимир для свидания с родственным ему великим князем святым Александром Невским (память 23 ноября/6 декабря), заболел и там скончался 8 февраля. Тело святого князя было положено в Ярославском Успенском соборе на северной стороне.
Младший брат князя Василия Константин наследовал на краткое время княжение братнее. Степные кочевники с юга совершали разбойничьи набеги. В 1252 г. они опустошили Суздальское княжество. 3 июля 1257 г. татарские отряды подошли к Ярославлю. Князь Константин вместе со своей дружиной вышел им навстречу, и на возвышенности у реки Которосли произошла кровавая сеча, во время которой погибло множество воинов с обеих сторон. Юный князь Константин принял в этом бою мученическую кончину, отдав свою жизнь за православную веру и независимость Родины. Тело благоверного князя Константина было с честью погребено рядом с братом, благоверным князем Василием.
Через два с половиной столетия при копании рвов для нового соборного храма обрели нетленные мощи благоверных князей, от которых начали происходить чудеса и исцеления.
Полные жития благоверных князей Василия и Константина Ярославских
Святые благоверные князья Василий и Константин были единственными сыновьями первого князя Ярославского Всеволода Константиновича от брака его с Мариною, дочерью Олега, князя Курского. Всеволод Константинович был родным братом князя Василька Ростовского († 1238; память 4/17 февраля).
В 1238 году монголо-татарские орды хана Батыя опустошили область великого княжения. Великий князь Георгий с сыновьями и немногочисленным войском вынужден был отступить в ярославский удел своего воспитанника Всеволода. Здесь на реке Сити их настигли отряды неприятелей. Произошла кровавая сеча, в которой погибли великий князь Георгий и князь Всеволод Ярославский, отец Василия и Константина. Василько Ростовский был пленен и мученически погиб за веру и отечество. К 1238 году относится первое упоминание в летописях о старшем сыне погибшего ярославского князя Василия (родился не позднее 1229 года) как об одном из князей, спасшемся от меча Батыева. Возмужание осиротевших юных князей пришлось на сложное, тяжелое время. Наследование княжения принял на себя старший брат Василий. Ему предстояло укреплять ослабевший дух своих подданных, вселять в них надежду, помогать вдовам и сиротам воинов, погибших на реке Сити.
Летописи свидетельствуют, что князь Василий Всеволодович в страхе Божием правил княжеством, не вступая в междоусобные споры с соседями. Им были восстановлены и обновлены разрушенные в ярославских пределах монголо-татарами многие храмы.
В 1239 году князь Василий Всеволодович впервые отправился вместе с другими князьями в Орду «про свою отчину», то есть для того, чтобы получить от хана утверждение на Ярославское княжение; он был отпущен, по свидетельству летописца, ханом Батыем «с честью». Позже Василий Всеволодович еще несколько раз ездил в Орду: в 1244 году с Владимиром Константиновичем, князем Угличским; в 1245 году вместе со своим дядей, великим князем Ярославом Всеволодовичем. По возвращении из последней поездки к хану он женился на княжне Ксении. У них было двое детей – дочь Мария и сын Василий, умерший малолетним.
Зимой 1249 году князь Василий Ярославский отправился во Владимир на Клязьме для встречи с родственным ему святым благоверным великим князем Александром Невским († 1263 г.). Там он тяжело заболел и 8 февраля преставился ко Господу. Гроб с телом князя Василия Всеволодовича от Владимира до Ярославля провожали его двоюродные братья: Ростовский и Белозерский князья Борис и Глеб Васильковичи вместе со своей матерью, а также сам великий князь Александр Невский – столь велико было их уважение к молодому, но зрелому духом, безвременно почившему князю. Погребение совершил епископ Ростовский Кирилл в ярославском соборном храме в честь Успения Пресвятой Богородицы, на северной стороне которого был положен гроб с телом князя Василия Ярославского.
По кончине старшего брата в 1249 году Константин Всеволодович принял правление княжеством. Он укрепил границы своего владения, страдавшие от постоянных набегов ордынцев. 3 июля 1257 года к Ярославлю подступило монголо-татарское полчище. Князь Константин бесстрашно выступил против превосходивших сил неприятеля с малочисленной дружиной. Перейдя на другую сторону реки Которосли, он вышел на гору, где и произошла кровавая битва с татарами. Несмотря на героическое сопротивление, русские были разбиты численно превосходившим противником. Князь Константин геройски пал вместе со своими воинами. Ярославль был жестоко разорен. Гора, где погиб ярославский князь с дружиной, с тех пор стала называться Туговой, как место туги (туга – скорбь, тоска, горе). Тело благоверного страдальца было погребено с честью в соборном Успенском храме, у места упокоения его старшего брата Василия.
В 1501 году в Ярославле произошел пожар, во время которого сгорел кремль и деревянный собор. Когда начали копать рвы для закладки основания нового храма, то обрели два гроба с нетленными телами. По надписям на каменных плитах было определено, что это благоверные князья Василий и Константин Ярославские. По просьбе народа епископ Ярославский в присутствии многочисленного духовенства перенес нетленные мощи из кремля в деревянный храм во имя святых страстотерпцев Бориса и Глеба. Известие об этом событии дошло до великого князя Московского Иоанна III, который послал из Москвы искусных каменщиков для постройки соборного храма. Впоследствии он сам прибыл в Ярославль на поклонение святым мощам своих предков.
После окончания строительства кафедрального Успенского собора святые мощи князей Василия и Константина были вновь торжественно перенесены и поставлены открыто в пределе, освященном в их честь, между столпов, с правой стороны, под древними родовыми княжескими иконами. В 1744 году во время большого пожара в соборе святые мощи обгорели, после чего останки их были заключены в ковчеги и вновь положены в Успенском храме, но уже в особо устроенную гробницу. В княжение Василия Ивановича (1526–1533) монахом Пахомием было написано житие Ярославских чудотворцев. Память святых благоверных князей Василия и Константина Ярославских совершается дважды в год: 3/16 июля – в день битвы на горе Туговой, 8/21 июня – когда были обретены их святые мощи. В тот же день празднуется память Ярославской иконы Божией Матери, по преданию, принесенной в Ярославль благоверными князьями-братьями и с тех пор находившейся в Успенском кафедральном соборе.