Каноны святому преподобному Никодиму Кожеезерскому

Припев: Преподо́бне о́тче Никоди́ме, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 16 июля (03 июля ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же, беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Пе́снь принося́щаго ти́, Никоди́ме, благоусе́рдно прие́м, Боже́ственней причасти́тися от Христа́ зари́ умоли́, и просвеще́нию сподо́битися, и су́щаго получи́ти живота́, ны́не же пода́й свои́ми моли́твами Сло́ва сокро́вища и благода́ть даро́в.

Мо́ря стра́стнаго пучи́ну преплы́в сле́зных ра́ди исто́чник Боже́ственною си́лою, живоно́сным ору́жием Креста́ фарао́на мы́сленнаго с прило́ги потопи́, я́коже Моисе́й жезло́м Еги́пта погрузи́.

И́же от Христа́ мы́сленно просвеще́н ве́сь, Того́ любо́вию распаля́яся, ше́ствовати по стопа́м усе́рдно восхоте́ и свети́льник пресве́тел яви́ся, преподо́бне, подая́ спасе́ние душа́м, воспева́ющим ве́рою твоя́ по́двиги.

Со́весть име́л еси́ бла́гу и ду́шу свою́ к Бо́гу вперя́я, еле́ню подо́бяся, те́ла же умерщвле́ние и боле́зни трудо́в твои́х прия́тны бы́ша, по́тове и моли́твы, я́ко же́ртва непоро́чна, Го́сподеви принесе́ся, сего́ ра́ди причта́лся еси́ преподо́бных ликостоя́нию.

Богоро́дичен: Пречи́стую Мари́ю пе́сньми похва́лим, Покро́в Боже́ственный, ти́хое приста́нище. Ты́ бо, Де́во, рабу́ Своему́ изве́стное упова́ние, ико́ну Свою́, дарова́ла еси́, е́йже покланя́яся, уго́дник Тво́й получи́ дерзнове́ние, его́же ра́ди, Пречи́стая, пода́ждь на́м ве́лию ми́лость.

И́н. Гла́с 4.

Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия, Рожде́йся от Де́вы, безстра́стия во глубине́ души́ трича́стное потопи́, молю́ся, да Тебе́, я́ко в тимпа́не, во умерщвле́нии телесе́ побе́дное воспою́ пе́ние.

Неизрече́нныя добро́ты и ра́дости неизглаго́ланныя наслади́вся, о́тче, вои́стинну помяни́ на́с, преподо́бне, чту́щих тя́ и све́тло Боже́ственное твое́ торжество́ соверша́ющих.

И́го Христо́во носи́, твое́ житие́ доброде́тельми укра́сил еси́, безмо́лвник, и смире́н, и кро́ток яви́лся еси́, преподо́бне, прозорли́в же бы́л еси́, прозри́ бу́дущая, и чудотво́рец избра́нный.

Ка́ко пожи́л еси́, преподо́бне, я́ко земны́й А́нгел, в таково́й тесноте́ в пусты́ни Хозью́ги, а́з, смире́нный, ви́дя, удивля́юся, те́мже сподо́бился еси́ благи́х нетле́нных и жи́зни ве́чныя насле́дник бы́л еси́.

Богоро́дичен: От ко́рене Иессе́ова прозябе́ Отрокови́ца, из Не́йже цве́т – Христо́с без се́мене изы́де, Влады́ка вся́ческих, Его́же пою́т вся́ческая, Сего́ у́бо рука́ма Твои́ма носи́ла еси́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

От ю́ности, преподо́бне, яре́м Госпо́день восприи́м, и в бразда́х своего́ се́рдца пшени́цу все́ял еси́ духо́вную, и кла́с пожа́л еси́ доброде́телей, блаже́нне, вопия́: не́сть свя́т, па́че Тебе́, Го́споди.

Удержа́в в посте́ чре́во и изли́шняя жела́ния и подпу́пныя по́хоти умертви́в, чистото́ю, о́тче, вся́чески пожи́в, уединя́яся от все́х, Христо́ви же совокупля́яся, преподо́бне, притека́ющих ти́ спаса́й.

Млеко́м воздержа́ния воспита́вся, преблаже́нне, на высоту́ доброде́телей возвы́сився, дрема́ния же от о́чию оттря́сл еси́, те́мже и прови́деши чи́сто неви́димаго прило́ги.

Тро́ице Единосу́щней разу́мный хра́м, веселя́ся, себе́ сотвори́л еси́, у́м очища́я и те́ло, преблаже́нне, неле́ностно ше́ствовав живо́тную стезю́, измла́да возлюби́ Творца́, прему́дре, и бы́сть прия́телище Трисо́лнечнаго Све́та.

Богоро́дичен: Де́вою, Богоневе́сто, родила́ еси́, Неискусобра́чная, и Де́вою пребы́сть, Богоро́дице Мари́е, Ма́ти Безневе́стная Христа́ Бо́га на́шего, Его́же моли́ стра́сти пло́ти моея́ умертви́ти и оживи́ти мою́ умерщвле́нную грехми́ ду́шу.

И́н.

Ирмо́с: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, О́тчею Ипоста́сною Му́дростию, Христе́, не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Да́р от Бо́га исцеле́ний прия́л еси́, ве́рных просвеща́я Боже́ственными чудесы́, преподо́бне о́тче Никоди́ме, те́мже, в па́мять твою́ соше́дшеся, почита́ем тя́.

Изря́дно твое́ житие́ в после́дняя времена́ пресла́вно яви́ся, те́мже воздержа́нию звезду́ и благоче́стию, ве́рнии, тя́ зна́юще, воспое́м: я́ко не́сть свя́т, я́ко Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Мирска́го треволне́ния избе́гл еси́, преподо́бне, в ти́хое приста́нище дости́гл еси́ Небе́снаго пребыва́ния, Христо́ви после́дуя и вопия́: я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Го́споди.

Богоро́дичен: А́нгельский чи́н и челове́ческий ро́д, непреста́нно сла́вим Тя́, Сы́н у́бо Бо́жий, Еди́н от Святы́я Тро́ицы, от чи́стых крове́й Твои́х воплоти́вся, боголе́пно про́йде, спаса́я пою́щия: кто́ бо́г, я́ко Бо́г на́ш?

И́н конда́к, гла́с 8.

Укрепля́емь си́лою Креста́ и благода́тию, преоби́дев тле́нная и до́лу влеку́щая мудрова́ния, о́тче, бесо́в посрами́л еси́, к Вы́шнему тече́ние получи́л еси́, устреми́лся еси́ в Хозью́гу пусты́ню, Пресвяте́й Тро́ице жили́ще бы́л еси́, Е́йже предстоя́, моли́ о на́с, почита́ющих тя́, да возопии́м ти́: ра́дуйся, преблаже́нне Никоди́ме, о́тче на́ш.

И́кос:

Упра́ви мя́, Спа́се, на пути́ Твоя́ Боже́ственныя, укрепи́ мя́ твори́ти Твою́ во́лю, просвети́ о́чи мои́ восхвали́ти Твоего́ преподо́бнаго исправле́ния: се́й у́бо вои́стинну яви́ся сто́лп непоколеби́м, свети́ло пресве́тлое и неугаси́мое, воздержа́ния о́браз, А́нгелом бы́сть ра́дость, бесо́м па́губа, чудесе́м самоде́лец. Житие́ у́бо, о́тче Никоди́ме, па́че челове́ка соверши́л еси́, вся́ бо, я́же в ми́ре сла́дкая и кра́сная, преоби́дев, после́довал еси́ Христу́, в Хозью́гу пусты́ню дости́гл еси́, Никоди́ме чудотво́рче, те́мже и от все́х слы́шиши: ра́дуйся, преблаже́нне Никоди́ме, о́тче на́ш.

Седа́лен, гла́с 5.

Благода́тию и му́дростию укра́шена, по́стника Госпо́дня Никоди́ма чудотво́рца, прииди́те, вси́ ве́рнии, восхва́лим ве́рою и любо́вию: се́й у́бо, ра́йскую добро́ту жела́я и тоя́ ра́ди в слеза́х и воздыха́ниих, бде́ниих же и моли́твах свою́ жи́знь препроводя́, жела́емое блаже́нство получи́л е́сть и мо́лится о душа́х на́ших.

Сла́ва: Житие́ на земли́ пожи́л еси́ доброде́тельне, не уклоня́яся возду́шныя тя́гости и е́же по возду́ху паря́щих и оскорбля́ющих те́ло, воздержа́нием, о́тче преподо́бне, укра́сил еси́ жи́знь свою́, я́ко кре́пкий адама́нт, подъя́л еси́ вра́жия кова́рствия, неподви́жим бо яви́ся душе́ю и неукло́нен пребыва́я те́лом, Никоди́ме Богому́дре, моли́ о и́же ве́рою и любо́вию чту́щих пречестну́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Лю́дем я́ко вои́стинну ти́хое приста́нище Христо́с Тебе́ яви́, Всенепоро́чная, и́же ве́рою и любо́вию Тя́, и́стинную Богоро́дицу, испове́дующим, избавле́ние у́бо и ми́р изнесе́ на́м, Де́во, ско́рбь на́шу призира́ющи, уще́дри, я́ко Блага́я Ма́ти все́м Творца́, и ми́лость пода́й Твои́ми моли́твами ко Ще́дрому Бо́гу на́шему.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Бога́тство и пи́ща, похвала́ и ра́дость преподо́бным еси́, Христе́ Бо́же, те́м возлюби́в Тя́, преподо́бный Никоди́м, вся́, я́же в ми́ре кра́сная, нивочто́же вмени́в, в пусты́ни непроходи́мей мно́гая ле́та наслажда́шеся сла́дких виде́ний.

Ева́нгельское сло́во рече́нное, блаже́нне, а́ще что́ и сме́ртно испию́т, не вреди́т и́х: вра́г пошепта́, и зе́лие смертоно́сное любоде́ица предложи́, а́ще ты́ и вкуси́, но Бо́г тя́ снабде́л е́сть сме́рти неприча́стна.

Го́рькия пи́щи вкуше́нием боле́знь прикосну́ся вну́тренним, преподо́бне, но Боже́ственным промышле́нием исцеле́ние получи́, не я́ко во сне́, но я́ве тя́ напая́ющим живо́тных во́д, и́хже возжеле́в, я́ко еле́нь, потече́.

Тро́ицы яви́ся преочище́нно селе́ние, Ея́же благода́ть духо́вную прие́м, низложи́л еси́ держа́вно лю́таго миродержи́теля, теле́сныя бо стра́сти удержа́в, безстра́стия дости́же и пра́ведных ра́дости сподо́бися.

Богоро́дичен: Ты́ ве́рным похвала́ еси́, Безневе́стная Де́во, Ты́ заступле́ние и прибе́жище христиа́ном, стена́ и приста́нище, к Сы́ну бо Своему́ мольбы́ но́сиши, Всенепоро́чная, и спаса́еши от бе́д и́же ве́рою и любо́вию Богоро́дицу Тебе́ сла́вящих.

И́н.

Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий Сове́т, е́же от Де́вы, воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

А́ки подви́жника тя́ и учи́теля благоче́стию позна́хом, о́тче Никоди́ме, восхва́лим, ублажа́юще ве́рно твое́ торжество́, сла́во отце́м и похвало́.

Жи́знь свою́ благоче́стно сконча́л еси́, Све́том Тро́ическим просвеща́емь, и от святи́теля и чудотво́рца Алекси́я в Небе́сныя кро́вы призва́н, с ни́мже тя́ ублажа́ем.

Е́же на земли́ вре́менное житие́ свое́ в безмо́лвии мно́зе и в труде́х по́стнически пожи́л еси́, Христо́ви поя́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Непоро́чная Пречи́стая Влады́чице, ро́ждшая челове́ком Ко́рмчию и Го́спода, Со́лнце пра́ведное – Христа́, страсте́й мои́х непостоя́нное и лю́тое отжени́, смире́ние и тишину́ пода́ждь се́рдцу моему́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́, окая́ннаго, но обрати́ мя́ и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Посреде́ ца́рствующаго гра́да жили́ще име́я в гно́ище, я́ко И́ов, прославля́емь от Ве́дущаго челове́ческая сердца́, Фесви́тянину житие́м и зва́нием подо́бися, и́же тебе́ прорече́ пусты́нное жи́тельство, блаже́нне Никоди́ме.

Илия́ царю́ непра́вдовавшу сме́рть провозвести́, тебе́ же Илия́ пу́ть жи́зни показа́ и пусты́нника тя́ нарече́, ме́сто же, а́ки пе́рстом, показа́, иде́же, блаже́нне, тече́ние свое́, ра́дуяся, соверши́.

Ду́хом распала́яся, Про́мыслом же Вы́шняго направля́емь, проро́чество, преподо́бне, воспомина́я, многоболе́зненную жи́знь соверша́я, сего́ ра́ди ве́чныя пи́щи прича́стник яви́ся, боле́знем ве́село прие́м воздая́ние.

Кре́пок яви́ся боле́зньми, поще́ние терпе́л еси́ тве́рдо, до ста́рости пребыва́я глубо́кия не осла́блен, Никоди́ме, в пусты́ни, я́ко в ца́рстем черто́зе, со мно́жеством звере́й веселя́ся, глаго́ля: Ты́ ми́, Христе́, ра́дование.

Богоро́дичен: Уве́деша проро́честии гла́си разу́мно Твою́ та́йну, Небе́сную две́рь Влады́ка Тя́ показа́, Чи́стая, из Тебе́ бо, Де́во, вопло́щся, пра́ведное возсия́ Со́лнце.

И́н.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

А́ще и в ми́ре су́етная преоби́дел еси́, но в Небе́сных преми́рная и нетле́нная стяжа́л еси́, о́тче Никоди́ме, и ра́йское наслажде́ние.

Гро́б, иде́же положе́но бы́сть те́ло твое́, преподо́бне, же́ртва Бо́гу явля́ется, я́ко у́бо Авраа́м сы́на, сво́й у́м ты́ приноси́л еси́.

Освяти́ свое́ житие́, преподо́бне, вся́ческими доброде́тельми измла́да и жили́ще Всесвята́го Ду́ха бы́сть, приснопа́мятне.

Богоро́дичен: Во утро́бе Твое́й Сы́на Бо́жия заче́нши, Богома́ти, Чи́стая Де́во, родила́ еси́ Его́ несказа́нно и боле́зни избежа́ла еси́, Пречи́стая.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Я́ко сна́ о́браз, тле́нную всего́ ми́ра сла́ву зря́, уклоня́яся тщи́я сла́вы челове́ческих похва́л, еди́наго Бо́га сла́ву возлюби́л еси́, е́йже прича́стник бы́ти, Богому́дре, пра́ведно сподо́бися.

Христо́м обоже́н бы́в, усыне́нием прибли́жися Ему́, есте́ственная неможе́ния неме́дленно исправля́еши, блаже́нне, неду́жных исцеля́я, слепы́х просвеща́я, бесну́ющихся а́бие избавля́я Бо́жиею благода́тию.

Светоно́сием проро́ческаго дарова́ния испо́лнився, чи́стый тво́й язы́к провозвести́ сокрове́нная челове́ков ра́зума, мня́щих от тебе́ утаи́ти, и по сме́рти явле́нием возвеща́еши, не я́ко во сне́, но я́ве, предглаго́ля хотя́щая сбы́тися.

Высото́ю смиреному́дрия, о́тче, обложе́н, смири́л еси́ превзя́тую вы́ю нечести́ваго смире́нием слове́с твои́х, прему́дре, и, я́ко чу́ден, источа́еши чудеса́ и отго́ниши неду́ги призыва́нием и́мене твоего́.

Богоро́дичен: Я́ко свято́е святи́лище, Созда́теля Своего́ вмести́ла еси́, благоизво́лившаго вмести́тися, я́ко одушевле́нный Киво́т, прия́т Сло́во О́тчее Безнача́льное, я́ко престо́л огнено́сный, носи́вши, Богома́ти, Влады́ку всея́ тва́ри.

И́н.

Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное, проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся: от тли́ изба́ви мя́, Иису́се, Царю́ си́л.

Пусты́нник, безмо́лвник и отше́льник, преподо́бный Никоди́м, Кожеезе́рский чудотво́рец, да восхва́лится от все́х ве́рных Боже́ственными пе́ньми, се́й бо вои́стинну свети́ло яви́ся све́тло.

Е́же преставле́ние твое́ к Бо́гу, преподо́бне, пра́зднующим и твоя́ почита́ющим по́двиги да́руй ми́р и оставле́ние грехо́в моли́твами ко Го́споду, мо́лим тя́, о́тче, страсте́й душе́вных и теле́сных изба́вити на́с, да пла́мене ве́чнаго свободи́мся и Ца́рствие Небе́сное получи́м, преспева́юще доброде́тельми.

Се́ти, стре́лы и прило́ги бесо́вския отри́нул еси́ дале́че, всебога́те, и претерпе́л еси́ мно́гажды поноше́ния от безу́мных люде́й, и непрекло́нен бы́сть, преподо́бне, и тве́рд, я́ко адама́нт, Боже́ственная бо благода́ть соблюда́ше тя́ невреди́ма.

Богоро́дичен: Небе́сная во́инства пою́т Твое́ рождество́ безсе́менное, Де́во Всенепоро́чная, те́мже, вси́ ве́рнии, позна́хом спасе́ния стра́шное Боже́ственное та́инство, Тя́, Пресвята́я Ма́ти, Присноде́во, кла́няющеся, велича́ем.

Конда́к, гла́с 2.

Пусты́ню, я́ко ца́рский черто́г, усе́рдно возлюби́л еси́, в не́йже жесто́кое показа́ житие́ многоле́тным пребыва́нием, очи́стив свою́ ду́шу и у́м от страсте́й, и сего́ ра́ди Свята́го Ду́ха преди́вно прия́телище бы́сть, Никоди́ме преподо́бне, Его́же де́йствием и чудесы́ обогати́лся еси́, те́мже и мы́ почита́ем по́двиги твоя́, всеблаже́нне, но, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Пресвяте́й Тро́ице, моли́ся непреста́нно о все́х на́с.

И́кос:

Услы́ша рече́нный гла́с Первонача́льника па́стырем Христа́, повелева́ющий взя́ти кре́ст сво́й, и сего́ блаже́ннаго гла́са внуши́, преподо́бне, и ве́сь Тому́ прилепи́ся жела́нием невозвра́тнаго по́мысла, подража́тель бы́сть во́льныя стра́сти Его́, и плотска́я умертви́л еси́ злострада́нием мудрова́ния, и сме́рть па́че претерпе́ти в пусты́ни изво́лил еси́, да ве́чнаго живота́ наслади́шися, сего́ ра́ди от врага́ претерпе́л еси́ безчи́сленная озлобле́ния: хи́жицу бо, в не́йже по́двиги своя́ соверша́л еси́, се́й огне́м запали́, ты́ же благоразу́мным смире́нием ко́зни его́, я́ко се́ть, раздра́л еси́, в пу́пе же пла́мень погаси́. Ра́дуйся, преблаже́нне, прише́д бо Христо́с со Отце́м и Святы́м Ду́хом, оби́тель в тебе́ сотвори́, и Единосу́щней Тро́ице в после́дняя времена́ преди́вен уго́дник яви́ся, от Нея́же и чудесы́ обогати́лся еси́. Ра́дуйся, пусты́нниче, я́ко три́десять и ше́сть ле́т соверши́, уединя́яся от все́х, и Боже́ственных виде́ний наслади́ся. Ра́дуйся, досточу́дне, проро́ческими да́ры от Го́спода украси́ся и преподо́бных ликостоя́нию причте́ся. Ра́дуйся, преподо́бне, извеще́ния преставле́ния своего́ сподо́бивыйся явле́нием святи́теля, вели́каго чудотво́рца Алекси́я, с ни́мже и Диони́сия, и́же па́стырь бы́сть вели́кия оби́тели чудотво́рца Се́ргия, с ни́миже, о́тче Никоди́ме, моли́ Христа́ Бо́га непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Стоя́нию твоему́ всено́щному удиви́шася А́нгели, и кре́пкаго во бде́нии му́жества устраши́шася бесо́вския многочи́сленныя четы́, не возмого́ша бо тебе́ поколеба́ти: моли́твою те́х, я́ко пла́менем, попали́л еси́, Богому́дре.

Не да́л еси́ сна́ очи́ма свои́ма, ни ве́ждома дрема́ния, к Бо́гу же восхожде́нием неотсту́пно пребыва́я, очище́нным ра́зумом невеще́ственным бесе́дуя, све́тлую приима́ше зарю́ Све́та, и светода́тельно у́м просвеща́я, Никоди́ме, вопия́л еси́: благослове́н, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Обуче́нием до́лгим обуча́лся еси́ к безмо́лвия боре́нию, Богоблаже́нне, неразсу́дным послуша́нием своему́ наста́внику и у́мному де́ланию кре́пце прилежа́, се́рдце свое́, я́ко све́тло зерца́ло, очи́сти, вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Вене́чник но́в, в после́дних вре́менех побе́дным увязе́нием венча́ся тво́й ве́рх, Никоди́ме преблаже́нне, и, в Вы́шних предстоя́ Престо́лу Царя́ все́х, оте́чески ста́до свое́ избавля́й, на́с, вопию́щих: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Мла́до Отроча́ па́че сло́ва родила́ еси́, Ве́тхаго де́ньми, но́ву на земли́ стезю́ доброде́телей показа́вша; те́м уго́дник Тво́й преподо́бный Никоди́м, любо́вию дви́жим, вопие́т: Богоро́дице Присноде́во, Я́же Бо́га пло́тию ро́ждшая, благослове́нна во ве́ки.

И́н.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Небе́снаго пребыва́ния сподо́бился еси́, преподо́бне о́тче: Сердцеве́дец Бо́г, тя́ прови́дя на земли́, чудесы́ просла́ви и на све́щнице све́т положи́, те́мже возопие́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

И́же в река́х и в мо́ри пла́вающии тя́ засту́пника те́пла призыва́ют, Никоди́ме чудотво́рче, и в боле́зни су́щии и в беда́х изба́вителя тя́ зна́ют, и на́м, о́тче, помози́, зову́щим: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Христа́, И́же тобо́ю да́рующа здра́вие, о́тче, моли́ душе́внаго и теле́снаго спасе́ния получи́ти ми́, да не обря́щет мя́, негото́ва, но́щь глубо́кая и тьма́ отча́яния, молю́ся.

Богоро́дичен: Пречи́стая Влады́чице, Тя́, освяще́нное и Боже́ственное жили́ще, вси́ ве́рнии, зна́ем, покланя́емся и – ра́дуйся – возопие́м, благослове́нна Ты́ в жена́х, Деви́це Всенепоро́чная.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Не устраши́ тя́, блаже́нне, долгота́ ле́тная, ни пусты́нное озлобле́ние, ни потре́бнаго ску́дость, ни челове́ческия клеве́ты и бесо́вская нападе́ния, но еди́но пред очи́ма име́я: е́же Христа́ ра́ди сме́рть прия́ти, да во ве́ки жи́в бу́деши.

А́ще и напосле́док ле́т от земли́, я́ко со́лнце, возсия́л еси́, наипа́че сего́ доброде́телей лучи́ испусти́л еси́ и ничи́м же ме́ньши, преподо́бне, пре́жде тебе́ бы́вших оте́ц че́сти и дарова́ний от Бо́га сподо́бися, вопия́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Светоно́сная па́мять твоя́ на́м возсия́ дне́сь, я́коже со́лнечная луча́, озаря́ющи, Никоди́ме, исправле́ния твоя́, страсте́й на́ших отъе́млющи о́блак, ю́же торжеству́ющих ве́рно назира́й, избавля́я от зо́л, вопию́щих: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Тро́ицы Еди́ныя облиста́вся заре́ю, просия́ духо́вно и яви́ся в Вы́шнем ликостоя́нии све́тел, но озари́ ми́ у́м, Богому́дре, разу́мным Трисия́ннаго Божества́ све́том, вопию́щу: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Укроти́ язы́ков воста́ния на лю́ди Твоя́, Богоро́дице, и угаси́ пла́мень страсте́й на́ших, скорбе́м премене́ние и печа́лем разреше́ние да́рующи, Тя́ бо име́ем Засту́пницу и Побо́рницу, христиа́не, и Тебе́ ве́рою пое́м во вся́ ве́ки.

И́н.

Ирмо́с: Изба́вителю все́х, Всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д, ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.

О блаже́нне Никоди́ме, блаже́нно поживе́ на земли́ и блаже́нну жи́знь получи́л еси́, блаже́н вои́стинну бы́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

И́же получи́ здра́вие тобо́ю разсла́бленный и други́й обре́теся це́л нога́ма: от ото́ка повеле́ ему́ твое́й ра́це приступи́ти со мно́гим усе́рдием, вопию́щу: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

От ми́ра избе́г, о́тче, смире́н, целому́др, пра́веден, Боже́ственным за́поведем храни́тель яви́ся, непреста́нно вопия́: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Го́ру Тя́ проро́к Дании́л Боже́ственным Ду́хом нарече́, Де́во, из нея́же Ка́мень – Христо́с отсече́ся и сокруши́ истука́нныя. Те́мже вопие́м: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Устраши́ся вся́к слу́х неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния, я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти, от деви́ческаго чре́ва бы́в Челове́к. Те́мже Пречи́стую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.

Честна́ вои́стинну сме́рть твоя́, преподо́бне: а́ще бо и в те́ле преста́вися от на́с, но ду́хом неотсту́пно с на́ми пребыва́еши, ве́рно пою́щим тя́ от неду́г здра́вие да́руеши и душа́м спасе́ние исхода́тайствуеши.

А́ще и за́йде от на́с, я́ко со́лнце, блаже́нне, в землена́я ме́ста честно́е те́ло твое́, наипа́че сего́ дне́сь возсия́ на́м светоле́пная па́мять твоя́, озаря́ющи чудесы́ от честны́х моще́й твои́х, Бо́гу тя́ прославля́ющу пре́жде о́бщаго бу́дущаго прославле́ния.

Ме́сто, иде́же лежи́т свяще́нное те́ло твое́, преподо́бне, мно́га и разли́чна исцеле́ния, я́ко исто́чник приснокипя́щ, источа́ет приходя́щим к чудотво́рней ра́це моще́й твои́х, ве́рою велича́ющим тебе́ Просла́вльшаго.

Прииди́те, бра́тие, ле́тную па́мять преподо́бнаго Никоди́ма духо́вно соверши́м, ни гро́б бо, хода́тай забве́нию бы́сть, покры́ти возмо́же того́ исправле́ний, я́ко со́лнце, возсия́ доброде́тельми, подража́юще богоно́сца, с ни́м возопие́м: Тя́, Христе́, велича́ем.

Богоро́дичен: Влады́чице Пречи́стая, гла́с Ти́ прино́сим Гаврии́лов: ра́дуйся, – глаго́люще, – ме́сто свяще́ния; ра́дуйся, преподо́бным сла́во и все́м ве́рным спасе́ние, Ея́же ра́ди обожи́хомся.

И́н.

Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть; Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови Благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.

Ми́ра у́бо оста́ви и и́же в ми́ре вся́кая, Христо́ви еди́ному после́дуя, избежа́л еси́ сете́й бесо́вских, чудотво́рец яви́ся избра́нный, Све́том Трисо́лнечным осия́емь, те́мже вси́ тя́ ублажа́ем.

А́нгельски живы́й, о́тче, по́двиги и бра́нь претерпе́л еси́, на вся́к де́нь, приснопа́мятне, копие́м бесо́в пробода́я, нося́, я́ко щи́т, моли́тву, я́ко лу́к, воздержа́ние и, я́ко ме́ч, сле́зы.

Ка́ко пе́ти тебе́ и восхвали́ти недоуме́ю, преподо́бне, пода́ждь ми́ у́бо свы́ше спасе́ние и избавле́ние, вся́кими уя́звлену стрела́ми, да ктому́ тя́ мно́жицею ублажа́ем.

Богоро́дичен: А́ще и недосто́ин и многогре́шен, приношу́ моле́ния с пе́нием, Всепе́тая Пресвята́я Ма́ти Де́во, но, ве́рный и богобоя́зливый, приими́ у́бо рабо́в Твои́х моле́ния и от бе́д все́х изба́ви и от му́ки, молю́ся.

Свети́лен.

Руко́ю мое́ю недосто́йною приноси́мое тебе́ от усе́рдия хвале́ние приими́, блаже́нне Никоди́ме, и хода́тай к Бо́гу бу́ди ми́, молю́ тя́, и засту́пник, и помо́щник, да непреста́нно в пе́снех тя́ велича́ю.

Сла́ва: Кре́ст на ра́мо в житии́ взе́м, о́тче Никоди́ме, те́м и ны́не, к нестаре́ющемуся преста́влен жела́нию, во све́те Небе́сных лико́в о Бо́зе сликовству́еши, при́сно к ни́м восхожде́ние подае́ши, свети́льниче и́ноком, Богому́дре.

Богоро́дичен: Пресвята́я Богоро́дице, родила́ еси́ Христа́, Его́же нося́щи на объя́тиих Свои́х, призыва́ющих Тя́ я́ко Ма́терь, поне́же утро́ба сла́дкая, и прибега́ющих к Тебе́ сохрани́ от вся́каго вре́да моли́тв ра́ди Твоего́ уго́дника.

Краткое житие преподобного Никодима Кожеезерского

Пре­по­доб­ный Ни­ко­дим Ко­же­е­зер­ский, в ми­ру Ни­ки­та, ро­дил­ся в се­ле Ивань­ко­ве близ Ро­сто­ва в се­мье кре­стья­ни­на. Еще в мо­ло­до­сти, ра­бо­тая с от­цом в по­ле, он услы­шал сло­ва: "Ни­ко­дим! Ни­ко­дим!", пред­ве­щав­шие ему бу­ду­щее ино­че­ство.

По­сле смер­ти ро­ди­те­лей он вы­учил­ся куз­неч­но­му ма­стер­ству в Яро­слав­ле и при­шел в Моск­ву. Как-то, про­хо­дя Ку­лиш­ки, Ни­ки­та оста­но­вил­ся у хи­жи­ны юро­ди­во­го Илии, ко­то­рый, уви­дев его, за­кри­чал: "Ху­зьюг­ский пу­стын­ник при­шел". Эти сло­ва силь­но по­ра­зи­ли Ни­ки­ту, и он при­нял их как при­зва­ние к мо­на­ше­ской жиз­ни; про­дав что имел, он при­шел к ар­хи­манд­ри­ту Чу­до­ва мо­на­сты­ря Па­ф­ну­тию, про­ся при­нять его в чис­ло бра­тии.

В том мо­на­сты­ре он при­нял по­стриг с име­нем Ни­ко­дим. Один­на­дцать лет пре­по­доб­ный был при­ме­ром для бра­тии мо­на­сты­ря в сми­ре­нии, по­слу­ша­нии, нес­тя­жа­тель­стве и бра­то­лю­бии. В 1602 го­ду игу­мен мо­на­сты­ря Па­ф­ну­тий был по­став­лен мит­ро­по­ли­том Сар­ским и взял с со­бой Ни­ко­ди­ма. Но угод­ник Бо­жий ис­кал жиз­ни уеди­нен­ной и по­движ­ни­че­ской. Спу­стя год пре­по­доб­ный по бла­го­сло­ве­нию вла­ды­ки от­пра­вил­ся на се­вер и по­сту­пил сна­ча­ла в об­ще­жи­тель­ную Ко­же­е­зер­скую оби­тель, в ко­то­рой про­жил пол­то­ра го­да.

Же­ла­ние без­мол­вия при­ве­ло его на реч­ку Ху­зью­гу в 5 вер­стах от Ко­же­е­зер­ско­го мо­на­сты­ря. Там он по­ста­вил се­бе в лес­ной ча­ще неболь­шую кел­лию и про­жил в ней без­вы­ход­но 35 лет, под­ра­жая пре­по­доб­но­му Пав­лу Фивей­ско­му. В пол­ной ти­шине, вда­ли от ми­ра, со­вер­шал свя­той стро­гое мо­лит­вен­ное пра­ви­ло за мир. Он де­лил­ся с бра­ти­ей оби­те­ли пло­да­ми сво­их тру­дов, так же как и ры­бой, ко­то­рую лю­бил ло­вить на удоч­ку. Ди­кие оле­ни без тре­во­ги хо­ди­ли и кор­ми­лись око­ло пу­стын­ни­ка. Ночь пре­по­доб­ный Ни­ко­дим про­во­дил в мо­лит­ве и толь­ко из­ред­ка поз­во­лял се­бе дре­мать си­дя. Су­ро­вы­ми по­дви­га­ми он до­стиг вы­со­ких ду­хов­ных да­ро­ва­ний, стя­жал дар слез и непре­рыв­ной мо­лит­вы. Бог на­гра­дил его бла­го­дат­ной про­зор­ли­во­стью и си­лой ис­це­ле­ния бо­лез­ней.

Од­на­жды свя­то­му Ни­ко­ди­му яви­лись два све­то­нос­ных му­жа: свя­ти­тель Алек­сий, мит­ро­по­лит Мос­ков­ский, и пре­по­доб­ный Ди­о­ни­сий, ар­хи­манд­рит Свя­то-Тро­иц­кой Сер­ги­е­вой Лав­ры, в Ан­гель­ских одеж­дах. Они воз­ве­сти­ли пре­по­доб­но­му о вре­ме­ни его от­ше­ствия ко Гос­по­ду, ко­то­рое и со­вер­ши­лось через 40 дней, 3 июля 1640 го­да. Мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­ко­ди­ма по­ко­и­лись под спу­дом в Бо­го­яв­лен­ской церк­ви Ко­же­е­зер­ской оби­те­ли. Жи­тие свя­то­го на­пи­сал его уче­ник иеро­мо­нах Иа­ков.

Полное житие преподобного Никодима Кожеезерского

Пре­по­доб­ный Ни­ко­дим Ко­же­е­зер­ский (Хо­зьюг­ский), в ми­ру Ни­ки­та, ро­дил­ся в се­ле Ива­нов­ка Ро­стов­ско­го уез­да в кре­стьян­ской се­мье. Еще в мо­ло­до­сти, ра­бо­тая с от­цом в по­ле, он услы­шал сло­ва: «Ни­ко­дим! Ни­ко­дим!», пред­ве­щав­шие ему бу­ду­щее ино­че­ство.

По­сле смер­ти ро­ди­те­лей он вы­учил­ся куз­неч­но­му ма­стер­ству в Яро­слав­ле и при­шел в Моск­ву. Ни­ки­та вел са­мую скром­ную жизнь, до­воль­ство­вал­ся ма­лым, от­да­вая из­бы­ток сво­е­го за­ра­бот­ка ни­щим. В сво­бод­ное вре­мя он усерд­но по­се­щал хра­мы и ино­че­ские оби­те­ли.

При­я­тель, с ко­то­рым ра­бо­тал Ни­ки­та, имел злую же­ну. Она за­ду­ма­ла отра­вить му­жа и на­сы­па­ла в пи­щу яд. Муж ее умер, а Ни­ки­та, обе­дав­ший с ним, по­лу­чил тя­же­лое за­боле­ва­ние же­луд­ка и дол­го стра­дал от этой бо­лез­ни. Од­на­жды ему явил­ся бла­жен­ный Ва­си­лий и дал вы­пить из со­су­да. С тех пор бо­лезнь оста­ви­ла Ни­ки­ту.

Как-то, про­хо­дя Ку­лиш­ки, Ни­ки­та оста­но­вил­ся у хи­жи­ны юро­ди­во­го Илии, ко­то­рый, уви­дев его, за­кри­чал: «Хо­зьюг­ский пу­стын­ник при­шел!» Эти сло­ва силь­но по­ра­зи­ли Ни­ки­ту, и он при­нял их как при­зва­ние к мо­на­ше­ской жиз­ни: про­дав иму­ще­ство, он при­шел к ар­хи­манд­ри­ту Чу­до­ва мо­на­сты­ря Па­ф­ну­тию и по­про­сил при­нять его в чис­ло бра­тии.

В мо­на­сты­ре он при­нял по­стриг с име­нем Ни­ко­дим. Один­на­дцать лет пре­по­доб­ный был при­ме­ром для бра­тии мо­на­сты­ря в сми­ре­нии, по­слу­ша­нии, нес­тя­жа­нии и бра­то­лю­бии. В 1602 го­ду ар­хи­манд­рит Па­ф­ну­тий был по­став­лен мит­ро­по­ли­том Сар­ским и взял с со­бой пре­по­доб­но­го Ни­ко­ди­ма. Но угод­ник Бо­жий ис­кал жиз­ни уеди­нен­ной и по­движ­ни­че­ской. Через год пре­по­доб­ный Ни­ко­дим по бла­го­сло­ве­нию ар­хи­пас­ты­ря от­пра­вил­ся на се­вер и по­сту­пил сна­ча­ла в об­ще­жи­тель­ную Ко­же­е­зер­скую оби­тель, в ко­то­рой про­жил пол­то­ра го­да.

Же­ла­ние без­мол­вия при­ве­ло его на реч­ку Хо­зью­гу в 5 вер­стах от Ко­же­е­зер­ско­го мо­на­сты­ря. Там он по­ста­вил се­бе в лес­ной ча­ще неболь­шую кел­лию и про­жил в ней уеди­нен­но 35 лет, под­ра­жая пре­по­доб­но­му Пав­лу Фивей­ско­му. В пол­ной ти­шине, вда­ли от ми­ра со­вер­шал свя­той стро­гое мо­лит­вен­ное пра­ви­ло о ми­ре. Он де­лил­ся с бра­ти­ей оби­те­ли ры­бой, ко­то­рую лю­бил ло­вить на удоч­ку. Ди­кие оле­ни без­бо­яз­нен­но хо­ди­ли и кор­ми­лись око­ло пу­стын­ни­ка. Ночь пре­по­доб­ный Ни­ко­дим про­во­дил в мо­лит­ве и толь­ко из­ред­ка поз­во­лял се­бе дре­мать си­дя. Пла­мен­ная мо­лит­ва и упо­ва­ние на по­мощь Бо­жию не раз спа­са­ли пре­по­доб­но­го от бед. Так, од­на­жды за­го­ре­лась его кел­лия, но он не оста­вил ее. Взяв ико­ну Бо­жи­ей Ма­те­ри, свя­той стал мо­лить­ся Бо­гу; неожи­дан­но по­шел дождь, и огонь угас. В дру­гой раз свя­той Ни­ко­дим из­ба­вил­ся мо­лит­вой от на­вод­не­ния. Ко­гда по­стро­ен­ная пре­по­доб­ным кел­лия при­шла в та­кую вет­хость, что гро­зи­ла рух­нуть, ино­ки Ко­же­е­зер­ской оби­те­ли по­ста­ви­ли стар­цу но­вую кел­лию. Ря­дом с ней пре­по­доб­ный Ни­ко­дим сво­и­ми ру­ка­ми вы­ко­пал мо­ги­лу и ча­сто спус­кал­ся в нее для мо­лит­вы. Од­на­жды он мо­лил­ся в мо­ги­ле всю Свя­тую Че­ты­ре­де­сят­ни­цу. Су­ро­вы­ми по­дви­га­ми он до­стиг вы­со­ких ду­хов­ных да­ро­ва­ний, стя­жал дар слез и непре­рыв­ной мо­лит­вы. Бог на­гра­дил его бла­го­дат­ной про­зор­ли­во­стью и си­лой ис­це­ле­ния бо­лез­ней.

Од­на­жды свя­то­му Ни­ко­ди­му яви­лись два све­то­нос­ных му­жа: свя­ти­тель Алек­сий, мит­ро­по­лит Мос­ков­ский, и пре­по­доб­ный Ди­о­ни­сий, ар­хи­манд­рит Свя­то-Тро­иц­ко­го Сер­ги­е­ва мо­на­сты­ря. Они воз­ве­сти­ли пре­по­доб­но­му о вре­ме­ни его от­ше­ствия ко Гос­по­ду, ко­то­рое и со­вер­ши­лось через 40 дней, 3 июля 1640 го­да. Мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­ко­ди­ма по­ко­и­лись под спу­дом в Бо­го­яв­лен­ском хра­ме Ко­же­е­зер­ской оби­те­ли. Жи­тие свя­то­го на­пи­сал его уче­ник иеро­мо­нах Иа­ков. У гро­ба пре­по­доб­но­го Ни­ко­ди­ма и в пу­стыне, на ме­сте кел­лии свя­то­го, где позд­нее был во­дру­жен крест, боль­ные по­лу­ча­ли ис­це­ле­ния. Ино­че­ская ман­тия и по­сох свя­то­го так­же по­лу­чи­ли це­леб­ную си­лу. Пре­по­доб­ный Ни­ко­дим мно­гим яв­лял­ся в сон­ных ви­де­ни­ях, осо­бен­но за­блу­див­шим­ся пут­ни­кам и мо­ре­пла­ва­те­лям, на­прав­ляя их на вер­ный путь и спа­сая от смер­ти.