Каноны святому преподобному Ефрему Новоторжскому (на перенесение мощей)

Припев: Преподо́бне о́тче Ефре́ме, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 10 февраля (28 января ст. ст.); 24 июня (11 июня ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Помо́щник и Покрови́тель бы́сть мне́ во спасе́ние, Се́й мо́й Бо́г, и просла́влю Его́, Бо́г отца́ моего́, и вознесу́ Его́, сла́вно бо просла́вися.

Бо́же, Спа́се мо́й, отве́рзи ми́ устне́ и язы́к мо́й уясни́, я́ко да воспою́ па́мять преподо́бнаго Твоего́, его́же на земли́ удиви́л еси́ славосло́вити Тя́, сла́вно бо просла́вися.

Па́мять твоя́, преподо́бне, пребыва́ет в ро́д и ро́д, сию́ почита́юще и Боже́ственныя твоея́ сла́вы насыща́ющеся, досто́йно Бо́жия дарова́ния, де́тели, тебе́ воздае́м, Го́сподеви пою́ще, сла́вно бо просла́вися.

К Боже́ственней ра́це твое́й, веселя́щеся, приближа́емся и хва́лим Боже́ственный тво́й зра́к, и́же в Вы́шних поко́ищех пребыва́ет, Го́сподеви пою́ще, сла́вно бо просла́вися.

Богоро́дичен: Окова́нных Свободи́теля, Богоро́дице, и те́мных Просвети́теля чре́во Твое́ пресвято́е вмести́, Его́же рождество́м и́дольския льсти́ свобо́ждшеся, и и́стинную Тя́ навыко́хом воспева́ти Бо́жию Ма́терь.

И́н. Гла́с 4.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Боже́ственными светлостьми́ озаря́емь, преподо́бне, о́блак разжени́ помышле́ния моего́, я́ко да узрю́ честна́го о́браза твоего́ подо́бие, и припа́даю к честне́й твое́й ра́це, и воспою́ мно́жество чуде́с твои́х, о Христе́ приле́жно пою́ще, преподо́бне.

Светоявле́ния духо́внаго испо́лнися хра́м от честны́я твоея́ ра́ки благоуха́ния, ты́ бо яви́ся мно́гим свети́ло, издале́ча сия́я и слове́сныя зари́ на́м облиста́я, е́же зре́ти на́м твою́ честну́ю ра́ку и Боже́ственнаго светоли́тия твоего́, уго́дниче Ефре́ме, да тя́ вси́ воспое́м.

С гове́нием притеце́м к светоно́сней и светоза́рней ра́це твое́й, преподо́бне, то́чит бо исцеле́ния ве́рою воспева́ющим.

Богоро́дичен: Па́че ума́ родила́ еси́, о Де́во, и по рождестве́ яви́ся де́вствующи, те́м немо́лчными гла́сы – ра́дуйся – Тебе́, Влады́чице, ве́рою несумне́нною вопие́м, Чи́стая.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утверди́, Го́споди, на ка́мени за́поведей Твои́х подви́гшееся се́рдце мое́, я́ко Еди́н Свя́т еси́ и Госпо́дь.

Па́мять твоя́ пребыва́ет в ве́к ве́ка, свя́те, кре́пость се́рдца твоего́, в ро́д и ро́д, ти́ уподобля́ющеся и Боже́ственныя твоея́ сла́вы насыща́ющеся, досто́йно тя́ воспева́ем.

Во́д от исто́чника ева́нгельскаго пи́в досто́йно, от чре́ва ны́не ре́ки чуде́с источа́еши и напая́еши ве́рою притека́ющия ти́.

Кре́пкую с высоты́ по́мощь и просвеще́ние посли́ ра́зума, я́ко ра́вно тя́ А́нгелом похва́лим, преподо́бне Ефре́ме, ты́ бо исто́чник чудесе́м бы́сть.

Богоро́дичен: Све́т Боже́ственный из чре́ва Твоего́ возсия́, ве́рныя благоуха́я, Сего́ благово́ния получи́вше, омраче́ния свободи́хомся Тобо́ю, Богоро́дице Пречи́стая.

И́н.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Просвеще́ние де́тели твоея́ Боже́ственныя, каса́яся земны́х, к па́мяти возво́дит жела́ние, приводя́ от тли́ в жи́знь неконе́чную.

Благоуго́дно пожи́в, пусты́ню, я́ко гра́д, сотвори́л еси́, богоподо́бный душеполе́зный исто́чник исцеле́ния пролива́я ве́рою покланя́ющимся ра́це моще́й твои́х.

Исцеле́ний ре́ки источа́еши мно́гими чудесы́, страсте́й тле́нных очища́еши, ра́дующеся, ве́рою похваля́ем твоя́ мо́щи, преподо́бне.

Богоро́дичен: Прему́дрость и Сло́во О́тчее Ро́ждшая несказа́нно, души́ моея́ лю́тую я́зву исцели́ и се́рдца боле́знь утоли́.

Седа́лен, гла́с 4.

Приспе́ пра́здник све́тлаго твоего́ торжества́, блаже́нне Ефре́ме, просвеща́я все́х, пра́зднующих па́мять твою́, све́тло. Блиста́нием Боже́ственнаго све́та, преподо́бне о́тче, при́сно озаря́емь, ве́сь светови́ден бы́л еси́, мно́гими укра́шен от Бо́га дарова́ньми, во оби́тели дости́гл еси́ Небе́сныя, в ни́хже мо́лишися о и́же ве́рою пою́щих тя́ и Христа́ непреста́нно сла́вящих.

Богоро́дичен: И́же на Престо́ле херуви́мстем седя́й, в не́дрех О́тчих водворя́емь, я́ко на престо́ле святе́м Свое́м, седи́т, Влады́чице, в не́дрех Твои́х. Бо́г бо вои́стинну воцари́ся над все́ми язы́ки, и разу́мно пое́м Ему́, Его́же моли́ спасти́ся рабо́м Твои́м.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́ша проро́к прише́ствие Твое́, Го́споди, и убоя́ся, я́ко хо́щеши от Де́вы роди́тися и челове́ком яви́тися, и глаго́лаше: услы́шах слу́х Тво́й и убоя́хся; сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Чудеса́, и́хже Влады́кою сподо́блен бы́сть, преподо́бне, зря́ще, приходя́щии к ра́це твое́й, духо́вный сла́дости насыща́емся, предста́теля тя́ иму́ще ко Влады́це, и свобо́ду прича́стия Боже́ственнаго улучи́ти мо́лимся, пою́ще: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Восприи́м житие́, и́же на Небесе́х пребыва́ние, со А́нгелы лику́еши, я́ко, оста́вив зе́млю и оте́чество свое́, пресели́лся еси́ та́мо су́щему пребыва́нию.

Облиста́л еси́, я́ко невече́рнее со́лнце, гра́д Торже́к просвеща́я, преподо́бне Ефре́ме, тьмы́ изба́ви страсте́й, и́же на на́с наве́туемых, возста́ви от вра́г непреткнове́нным бы́ти, те́м пое́м твою́ святу́ю па́мять.

Богоро́дичен: Чре́во деви́ческое но́сит Своего́ Созда́теля, еде́мская две́рь отверза́ется, а́бие ве́рных со́нми дерзнове́нно вхо́дят, и́стинную Богоро́дицу ве́рно восхваля́ют, Рожде́нному от Нея́ зову́ще: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

И́н.

Ирмо́с: Седя́й в Сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Све́том благода́ти озаря́емь, преподо́бне, ве́рою па́мять твою́ торжеству́ющих просвети́ и тьмы́ грехо́вныя изба́ви, те́мже пое́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ра́ка твоя́, преподо́бне, пу́ть зело́ жела́емых бла́г показа́ся, от мно́г бо ле́т забве́нию тя́ преложе́на, не извеща́еми о твое́м преставле́нии, те́мже тя́, блаже́нне, и́же обрето́хом честны́й тво́й пра́здник, от мно́гих чуде́с прославля́ем, пою́ще: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Коле́блеми страстьми́ разли́чными, ве́рою к тебе́ притека́ем, преподо́бне Ефре́ме, к ра́це моще́й твои́х, святы́ми твои́ми хода́тайствы вся́ ны́не посети́, моли́ся Го́сподеви.

Богоро́дичен: Тя́, очище́ние все́м земны́м, ве́рою моля́щим, припа́дая, Благослове́нная, молю́: моли́твами Твои́ми Судию́ и Сы́на Твоего́ сотвори́ ми́лостива, я́ко да по до́лгу Тя́ сла́влю.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ми́р мно́г лю́бящим Тя́, Христе́, и но́щь просвеще́ния в пи́щи слове́с Твои́х, сего́ ра́ди, от но́щи у́тренююще, про́сим ми́лости от Тебе́, Человеколю́бче.

Пра́зднующим све́тло честну́ю па́мять твою́, преподо́бне Ефре́ме, и чту́щим честны́я мо́щи твоя́, ми́р испроси́, усо́бныя же ра́ти укроти́, мо́лимтися, преподо́бне, боле́зни на́ша уврачу́й моли́твами твои́ми.

Мо́лниями чуде́с твои́х, преподо́бне всебога́те Ефре́ме, це́рковь твою́ озари́, гра́д Торже́к и лю́ди бо в не́м осия́й, пра́зднующия любо́вию па́мять твою́.

Преблаже́нне преподо́бне Ефре́ме, моли́ся приле́жно, отгна́ти от оби́тели се́й належа́щую ско́рбь на́шу и премину́ти, и грехо́м проще́ние испроси́, и язы́ческое преще́ние и о́блак разгна́ти, да тя́, преподо́бне, велича́ем.

Богоро́дичен: Пра́дедняя кля́тва разреши́ся и прама́терняя боле́знь исцели́ся, Пречи́стая, чре́ва Твоего́ рождество́м, без се́мене бо заче́нши Сло́во, родила́ еси́, Ему́же приле́жно моли́ся спасти́ся на́м.

И́н.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Бо́жиим хране́нием блюдо́мо во святе́м се́м хра́ме всечестно́е те́ло твое́, преподо́бне Ефре́ме, мно́гими ле́ты яви́ся невреди́мо, ве́рных се́рдца веселя́ще.

Гро́б честна́го твоего́ телесе́ просвеща́ет ве́рою приходя́щих к ра́це твое́й, и подае́т душа́м благослове́ние, и телесе́м исцеле́ние, оби́льно излива́я, то́чит, и вся́кия стра́сти тьму́ отгоня́ет.

Христа́ да похва́лим, вси́ ве́рнии, такова́ преподо́бнаго да́вшаго, пречестно́е удобре́ние, и гра́ду на́шему и оби́тели се́й просвеще́ние, и сла́вной Це́ркви украше́ние.

Богоро́дичен: О Ма́ти Бо́жия, души́ моея́ зло́бу исцели́, ро́ждшая Преблага́го Сло́ва, сего́ ра́ди вся́ во́инства Небе́сная ублажа́ют Тя́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Возопи́х все́м се́рдцем мои́м к Ще́дрому Бо́гу, и услы́ша мя́ от а́да преиспо́дняго, и возведе́ от тли́ живо́т мо́й.

Честна́я твоя́ ра́ка, преподо́бне, возжже́нием свещи́ в Торже́к собира́ющихся просвеща́ет: гряди́те, вои́стинну просвеща́емся, ве́рнии.

Гра́ду наше́ствие тече́т, провосхища́я прири́нувших на честну́ю твою́ па́мять, преподо́бне, по гла́су Ева́нгелия, я́коже рече́ Госпо́дь: прииди́те ко Мне́, вси́ тружда́ющиися и обремене́ннии, я́ко кро́ток е́смь и смире́н се́рдцем, и обря́щете поко́й душа́м ва́шим.

Я́коже неистеко́мый исто́чник, источа́еши исцеле́ний ре́ки от честны́я своея́ ра́ки, подае́ши врачева́ние страсте́м неисце́льным, слепы́м дае́ши све́т, и глухи́м слы́шание, и хромы́м хожде́ние, разсла́бленным здра́вие и все́м благода́ть излива́еши, я́ко ми́ро на главе́, сходя́щее на браду́ Ааро́ню, ра́дости же свещу́ возжига́я у цельбоно́снаго гро́ба своего́, о́тче Ефре́ме.

Богоро́дичен: Искони́ проро́чествия о Тебе́ прореко́шася, ны́не же на Тебе́ испо́лнися, Пречи́стая: о́в бо Тя́ руно́ пронарече́, на него́ сни́де Сло́во Бо́жие, ны́не же Ты́ Де́вою роди́ Го́спода.

И́н.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Богоразу́мием све́тло пра́зднуют твою́ святу́ю па́мять, име́юще ве́ру к тебе́ в души́ свое́й, и у́мно крася́т мо́щи твоя́ стека́ющияся к и́х похвале́нию празднолю́бцы и свяще́ннейший учи́тели.

Тобо́ю освяти́л е́сть Госпо́дь гра́д Торже́к и оби́тель твою́ просвети́л. От цельбоно́снаго гро́ба твоего́, венцено́сче преподо́бне Ефре́ме, сте́кшеся в па́мять твою́, исцеле́ние прие́млем твои́ми моли́твами.

Лику́ют чи́нове а́нгельстии на Небесе́х, и, ве́рных со́нмища, на земли́ па́мять твою́ почита́ем, преподо́бне Ефре́ме, любо́вию припа́дающе к моще́м твои́м, и про́сим отпуще́ние грехо́м и неду́жным исцеле́ние.

Богоро́дичен: Глаго́лы, Отрокови́це Всенепоро́чная, Боже́ственнаго Гаврии́ла я́ко услы́ша, зачала́ еси́ в безсе́меннем чре́ве Твое́м и па́че сло́ва Бо́га породила́ еси́.

Конда́к, гла́с 8.

Светоза́рную лучу́ похва́лим, преподо́бне, твою́ честну́ю ра́ку, многосве́тлою свеще́ю просвеща́ет бо Госпо́дь це́рковь твою́ от цельбоно́снаго гро́ба твоего́ и озаря́ет омраче́нная на́ша се́рдца. Я́коже со́лнце незаходи́мое, о́тче, подо́бие о́браза твоего́ возсия́ на́м, и гра́д Торже́к тобо́ю благода́ть прие́млет, обогаща́ющу ти́ все́х на́с добро́тою чуде́с, соде́янием благода́ти пою́щих ти́: аллилу́ия.

И́кос:

Пе́сньми похва́лим преподо́бнаго Ефре́ма, и с благоче́стием притеце́м к ра́це моще́й его́, и почерпа́ем дарова́ния я́ко от исто́чника исцеле́ния, и ра́достию возвесели́мся, усе́рдно обстоя́ще, светоно́сными пе́сньми просла́вим, глаго́люще: ра́дуйся, я́ко, Бо́гом наставля́емь, в сие́ ме́сто дости́гл еси́; ра́дуйся, я́ко пречестны́й хра́м страстоте́рпцем воздви́гл еси́, в не́мже тобо́ю Бо́г прославля́ется; ра́дуйся, я́ко оби́тель свою́ просвеща́еши чудесы́ свои́ми и учени́к мно́жества собра́л еси́; ра́дуйся, и́ноком смире́нию высото́; ра́дуйся, свети́льниче многосве́тлый; ра́дуйся, гра́ду Торжку́ утвержде́ние и оби́тели се́й похвало́; ра́дуйся, облиста́в на гора́х, я́ко со́лнце; ра́дуйся, гра́ды и се́ла просвеща́я чудесы́; ра́дуйся, страны́ озаря́я добро́тами; ра́дуйся, гра́ду на́шему тве́рдое основа́ние; ра́дуйся, стране́ на́шей побе́дный ве́нче; ра́дуйся, свети́ло пресве́тлое, о́тче преподо́бне Ефре́ме.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Неизрече́нное чу́до: в пещи́ Изба́вивый преподо́бныя о́троки из пла́мене во Гро́бе ме́ртв, бездыха́нен полага́ется во спасе́ние на́с, пою́щих: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Благода́тию Бо́жиею нетле́нны сохранены́ бы́ша честны́я мо́щи твоя́, преподо́бне Ефре́ме, разли́чная исцеле́ния источа́ют ве́рою чту́щим па́мять твою́. Те́мже вопие́м, ве́рнии: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Призыва́ющих и́мя твое́ во вся́ком ме́сте, преподо́бне, изба́ви от вся́каго зла́ и лю́тых нахожде́ний, да не одоле́ет на́с сме́рть лю́тая, вопию́щих: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Манове́нием Боже́ственным исцеле́ния подаю́т разли́чная мо́щи твоя́, преподо́бне, соде́йствует бо Ду́х Святы́й косте́м твои́м, исцеля́я во стра́се Бо́жий пою́щих: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Две́рь Тя́ затворе́нную нарече́ проро́к, Чи́стая, е́юже никто́же про́йде, то́кмо Бо́г Еди́н, отверза́ющий еде́мския вхо́ды ве́рно сла́вящим Тя́.

И́н.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Пресла́вными указа́нии, всебога́те, чуде́с все́х ду́ши, притека́ющих к твоему́ цельбоно́сному гро́бу, ты́ просвеща́еши, благода́тию Вседержи́телевою просвети́ ве́рных се́рдца, почита́ющих святу́ю па́мять твою́, вопию́щих: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Цельбы́ источа́ет пресла́вно ра́ка твоя́, о́тче Ефре́ме, прири́щущим боле́зни уставля́ющи, е́йже покланя́ющеся, пое́м житие́ твое́ и Боже́ственныя по́двиги, Ефре́ме блаже́нне, свети́льниче и́ночествующим.

Изба́ви на́с, преподо́бне, твои́ми моли́твами все́х собла́зн змии́ных сете́й, исцели́ на́ша лю́тыя неду́ги ко Влады́це мольба́ми твои́ми.

Богоро́дичен: Ми́лостиваго ро́ждши Го́спода, еди́на Богоблагода́тная, десни́цею Его́, Чи́стая, поми́ловати мя́ моли́ся, и́же всегда́ лю́те совраща́ема жите́йскими печа́льми.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши предбе́дствующе, царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное и, совоку́плени, и́мже не свари́шася огне́м, Держа́вствующему досто́йную воспева́ху пе́снь: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Све́том Боже́ственным и благоуха́нием цвету́щи, свяще́нная па́мять твоя́, преподо́бне Ефре́ме, просвеща́ет ве́рных, созыва́ющи вопи́ти: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Жела́емыя сы́тости Боже́ственная твоя́ ча́да напо́лнишася, прося́ще, благоукраше́нною твое́ю па́мятию прохлажда́еми, и, веселя́щеся, ве́рно пою́т пресла́вную па́мять твою́, преподо́бне, взыва́юще: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Весе́лие приснотеку́щее твоя́ ра́ка то́чит, о́тче Ефре́ме сла́вне, приходя́щих очища́ет скве́рны плотски́я, вку́пе и душе́вныя, благода́тию все́х Царя́ и Бо́га на́шего, пою́щих: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Неоску́дныя пото́ки милосе́рдия источа́ющи призыва́ющим Тя́, Влады́чице, и пе́сньми хва́лящим Тя́, Пречи́стая, не оста́ви моля́щихся, Ца́рствию Сы́на Твоего́ сподо́би пою́щих: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

И́н.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Тя́ гра́д Торже́к име́я сокро́вище многоце́нное, ра́дуется, я́ко ма́ти о ча́дех, ви́дя непрепла́ваемую пучи́ну твои́х чуде́с, вся́к бо, всеобра́зным обдержи́м неду́гом, к твоему́ гро́бу прири́ща, ско́рое здра́вие прие́млет и Бо́га сла́вит, тебе́ просла́вльшаго.

То́чиши, я́ко исто́чник, чудеса́ исцеле́ний, преподо́бне, приходя́щим к моще́м твои́м, Бо́гу бо, о́тче, угоди́л еси́, и́же у́бо в Того́ ве́ровавшим от чре́ва та́йныя ре́ки то́чиши Бо́жиею благода́тию, пою́щим: Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ра́ка, иде́же лежи́т честно́е те́ло твое́, преподо́бне о́тче Ефре́ме, я́ко светоза́рная звезда́, в це́ркви возсия́ и просвеща́ет ве́рою приходя́щия на честну́ю твою́ па́мять и с тобо́ю пою́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Во́д мя́ испо́лни Боже́ственных, Я́же Исто́чник поро́ждшая, изба́ви мя́ зно́я грехо́внаго и к животу́ наста́ви, две́ре Боже́ственнаго Све́та, пою́ща: Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Стра́нствия Влады́чня и Безсме́ртныя Трапе́зы на Го́рнем ме́сте высо́кими умы́, ве́рнии, прииди́те, наслади́мся, возше́дша Сло́ва, от Сло́ва научи́вшеся, Его́же велича́ем.

Све́тлое торжество́, се́ па́мять свяще́нна, се́ благода́ть соше́дшимся ве́рно, оби́льно целова́ние точа́щим, присту́пим, ве́рнии, источа́ет бо на́м всечестна́я ра́ка блаже́ннаго Ефре́ма просвеще́ние приснотеку́щее безсме́ртия.

Вои́стинну ты́, преподо́бне, богоизбра́н на прославле́ние святы́м страстоте́рпцем, це́рковь бо воздви́гл еси́ Бори́са и Гле́ба, в не́йже ты́, блаже́нне, непреста́нно Бо́га сла́виши и по успе́нии свое́м чуде́с све́тлостию просвеща́еши у ра́ки моще́й твои́х.

Чудеса́ твори́ши мно́зи вои́стинну, преподо́бне, от цельбоно́снаго гро́ба твоего́ и исцеле́ния безчи́сленная незави́стно подава́еши с те́плою ве́рою притека́ющим к честне́й ра́це твое́й, Ефре́ме преблаже́нне, соблюди́ гра́д Торже́к и святу́ю оби́тель сию́.

Богоро́дичен: Дре́вним преступле́нием введе́ в па́губу пра́баба естества́ земна́го, рождества́ Твоего́ прижи́тием, Пречи́стая, па́ки Бо́гу примири́хомся, Его́же сла́вяще, Тебе́, Де́во, велича́ем.

И́н.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

От горя́щаго се́рдца жела́нием к тебе́, преподо́бне Ефре́ме, пе́снь ти́ принесо́х, ты́ же ми́ твою́ да́руй благода́ть, все́ исполня́я моего́ се́рдца жела́ние: от вся́каго неду́га изба́ви и искуше́ния и на Суде́ бу́дущем вселе́ние на еди́ном ме́сте и па́жить да́руй, чудесе́м исто́чниче, моли́твами твои́ми.

Ве́рою к тебе́ притека́ющим на честну́ю твою́ па́мять, преподо́бне Ефре́ме, ты́ обрета́ешися и́стинный те́плый засту́пник, всю́ зло́бу разреша́я и проше́ния исполня́я, Бо́г бо прославля́ет тя́, блаже́нне, я́ко при́снаго Своего́ раба́, челове́ки же страсте́й и озлобле́ния, Ефре́ме, спаса́еши.

Вся́ се́рдца моего́ скрижа́ли распросте́р и вся́ написа́х мно́гия твоя́ благода́ти чуде́с де́йства, и́же бо не бе́ на мне́ досто́йна, ничто́же не име́х принести́ тебе́, ты́ бо, преподо́бне, подае́ши ми́ незави́стную благода́ть похвали́ти тебе́, преблаже́нне Богому́дре, сопле́тшу ми́ словеса́ похва́льная со усе́рдием, грехо́м разреше́ние прося́щу получи́ти.

Богоро́дичен: Све́т, И́же от Све́та, возсия́ от чре́ва Твоего́, Ма́ти Присноде́во, и пре́лести тьму́ отгна́, и земны́я концы́ вся́ просвети́. Те́мже ве́рою – ра́дуйся – зове́м Ти́, Богоро́дице, преподо́бным похвало́.

Свети́лен:

Весели́теся, вси́ земни́и ро́ди, ра́дуйся, гра́де Торже́к, лику́йте, и́нок мно́жества, прииди́те, празднолю́бцы, я́ко да наслади́мся ны́нешняго торжества́, пе́сньми и хвала́ми почти́м ди́внаго и сла́внаго в чудесе́х преподо́бнаго Ефре́ма и любо́вно соверши́м па́мять его́, прося́ще: блаже́нне, помяни́ на́с, хва́лящих твою́ па́мять.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, ве́рным похвало́; ра́дуйся, преподо́бным утвержде́ние. Ра́дуйся, пра́ведным сла́во; ра́дуйся, све́те су́щим во тьме́. Ра́дуйся, хра́ме пресвяты́й; ра́дуйся, Бо́жий раю́. Ра́дуйся, кля́твы разреше́ние, Благослове́нная Мари́е.

Пре­по­доб­ный Еф­рем Но­во­торж­ский, ос­но­ва­тель Бо­ри­со­глеб­ско­го мо­на­сты­ря в го­ро­де Торж­ке, был ро­дом из Вен­грии. Вме­сте со сво­и­ми бра­тья­ми, свя­ты­м Мо­и­се­ем Уг­ри­ном (па­мять 26 июля) и свя­тым Ге­ор­ги­ем, он по­ки­нул ро­ди­ну, воз­мож­но, по при­чине пре­сле­до­ва­ния пра­во­слав­ных. При­дя на Русь, бра­тья по­сту­пи­ли на служ­бу к Ро­стов­ско­му кня­зю свя­то­му Бо­ри­су, сы­ну рав­ноап­о­столь­но­го ве­ли­ко­го кня­зя Вла­ди­ми­ра. В 1015 го­ду на ре­ке Аль­те вме­сте со свя­тым кня­зем Бо­ри­сом по­гиб и брат Еф­ре­ма Ге­ор­гий. Убий­цы от­ре­за­ли ему го­ло­ву, чтобы снять зо­ло­тую грив­ну, ко­то­рую он но­сил на шее. Мо­и­сею уда­лось спа­стись бег­ством, и он по­сту­пил в чис­ло мо­на­хов Ки­е­во-Пе­чер­ско­го мо­на­сты­ря. Еф­рем, на­хо­див­ший­ся в это вре­мя, оче­вид­но, в Ро­сто­ве, при­быв на ме­сто убий­ства, на­шел го­ло­ву бра­та и взял ее с со­бой. Оста­вив служ­бу при кня­же­ском дво­ре, пре­по­доб­ный Еф­рем уда­лил­ся на ре­ку Твер­цу с тем, чтобы там ве­сти уеди­нен­ную ино­че­скую жизнь. По­сле то­го, как воз­ле него по­се­ли­лось несколь­ко мо­на­ше­ству­ю­щих, он в 1038 го­ду по­стро­ил мо­на­стырь в честь свя­тых кня­зей стра­сто­терп­цев Бо­ри­са и Гле­ба. Бра­тия из­бра­ли его сво­им на­сто­я­те­лем. Близ мо­на­сты­ря, рас­по­ло­жен­но­го непо­да­ле­ку от тор­го­во­го пу­ти к Нов­го­ро­ду, был устро­ен стран­но­при­им­ный дом, где бес­плат­но со­дер­жа­лись бед­ные и стран­ни­ки. Скон­чал­ся пре­по­доб­ный Еф­рем в глу­бо­кой ста­ро­сти, его те­ло бы­ло по­гре­бе­но в устро­ен­ном им мо­на­сты­ре, а в гроб, со­глас­но его за­ве­ща­нию, бы­ла по­ло­же­на го­ло­ва его бра­та, свя­то­го Ге­ор­гия. Мо­щи пре­по­доб­но­го Еф­ре­ма бы­ли об­ре­те­ны в 1572 го­ду.

См. так­же: