Каноны святителю Петру, митрополиту Московскому и всея России чудотворцу
Припев: Святи́телю óтче Пéтре, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 03 января (21 декабря ст. ст.); 06 сентября (24 августа ст. ст.); 18 октября (05 октября ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
О́тче Богому́дре, святи́телю Пе́тре, отве́рзи моя́ недосто́йная устна́ воспе́ти тя́ и приими́, я́ко благово́нное кади́ло, от убо́жества моего́, е́же тебе́ принесо́х, недосто́йный.
Воспои́м вси́ вели́каго святи́теля Петра́, почти́м засту́пника и утвержде́ние земли́ Росси́йския, его́же дарова́ Госпо́дь гра́ду Москве́ храни́теля бо́дра.
Спаси́тельным Христо́вым за́поведем после́довал еси́, прему́дре святи́телю Пе́тре, вдо́в и сиро́т бы́л еси́ предста́тель и земли́ Росси́йския вели́кое защище́ние.
Богоро́дичен: Пречи́стая Богоро́дице, Соде́теля и Спа́са ро́ждшая все́х пою́щих Тя́, спаси́ от бе́д гра́д Тво́й, непреста́нно моля́щи Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего за ны́.
И́н, гла́с 1.
Ирмо́с: Христо́с ражда́ется — сла́вите! Христо́с с Небе́с — сря́щите! Христо́с на земли́ — возноси́теся! По́йте Го́сподеви, вся́ земля́, и весе́лием воспо́йте, лю́дие, я́ко просла́вися.
Благода́ть Ду́ха прие́м, о́тче, во твое́ се́рдце, Христо́в святи́телю, уясни́ язы́к и се́рдце просвети́ твои́х певе́ц, е́же твою́ па́мять воспе́ти све́тло, Пе́тре преподо́бне.
Вели́кий ны́не Пе́тр, па́стырь Це́ркве держа́вный, па́стыря вку́пе и пасо́мыя и всю́ Це́рковь в па́мять свою́ призыва́ет: те́мже, собра́вшеся, я́ко о́бщему отцу́ све́тло торжеству́ем.
А́ще и побежда́ют твоя́ исправле́ния словеса́ на́ша и помышле́ния, о́тче Пе́тре, оба́че душе́вное на́ше предложе́ние, по си́ле приноси́мое тебе́, приими́ с любо́вию, досточу́дне: е́же бо по досто́инству пе́сни тебе́ соплести́ не возмо́жно е́сть и все́м на́м.
Богоро́дичен: Све́тлое прихо́дит со́лнце, от вра́т заключе́нных явля́ющееся: но́щь бо явле́нне упраздни́ся, де́нь же прибли́жися. Те́мже, естество́ на́ше тле́нное, прие́мли Влады́ку от Де́вы, Тебе́ ра́ди тле́нна быва́ема.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.
Сокруши́ ага́ряны и вся́ сопоста́ты безбо́жныя, преподо́бне Пе́тре, моле́нием твои́м к Творцу́ и Бо́гу на́шему, и си́лу и́х, борю́щую ны́, не́мощну покажи́, и свире́пства злолю́тая покори́.
Ты́ прояви́л еси́, Влады́ко, в после́днем ро́де на́шем чудотво́рца святи́теля Петра́, земли́ Росси́йския утвержде́ние, Це́ркве Твоея́ пра́вое пра́вило и иере́йскаго чи́на чинонача́льника.
Тебе́ прикосну́выйся, свя́те, су́щему в честно́м гро́бе твое́м, исцеле́ние получи́ти сподо́бися: рука́м бо того́, к пе́рсем прико́рчившимся, Бо́жиею благода́тию дае́ши простира́тися.
Богоро́дичен: Бу́ди ми́, Де́во, прибе́жище и приста́нище, стена́ необори́мая и Засту́пница, Бо́га пло́тию ро́ждшая, Пречи́стая, Изба́вителя Всеще́драго и Спа́са пою́щих Тя́, Богоневе́стная.
И́н.
Ирмо́с: Пре́жде ве́к от Отца́ рожде́нному нетле́нно Сы́ну и в после́дняя от Де́вы воплоще́нному безсе́менно, Христу́ Бо́гу возопии́м: вознесы́й ро́г на́ш, Свя́т еси́, Го́споди.
Позна́ тя́, Богоно́се, Всеве́дец Бо́г пре́жде, е́же зача́тися тебе́ во утро́бе, и, роди́вшася, освяща́ет тя́ и па́стыря ове́ц Свои́х вели́ка устроя́ет: я́ко бо апо́столу Петру́, вверя́ет тебе́ Своя́ а́гнцы.
Жезло́м воздержа́ния страсте́й мо́ре раздели́в, блаже́нне, я́ко Моисе́й, на безстра́стия го́ру возше́л еси́ и, прие́м мы́сленныя скрижа́ли, па́ству твою́ научи́л еси́ Христо́ву зако́ну.
Смире́н яви́лся еси́, кро́ток же и ти́х, Пе́тре, отону́дуже Ду́ха благода́ть, оби́льне излия́вшеся на тя́, вели́ка показа́ тя́, чуде́с луча́ми зе́млю на́шу осиява́юща.
Богоро́дичен: Кре́пкий, держа́вный, воплоти́выйся ны́не Бо́г яви́ся су́щим во тьме́ се́ни сме́ртныя. Све́т уви́дите, ве́рнии, вели́к — Христа́ в пеще́ре, иму́ща от Де́вы роди́тися стра́шно, Ю́же ве́рно воспои́м.
Конда́к, гла́с 4.
Яви́ся дне́сь пресве́тлая па́мять твоя́, святи́телю преблаже́нне Пе́тре, в ми́ре све́тло сия́ющи и явля́ющи все́м Боже́ственное сия́ние.
Седа́лен, гла́с 4.
Свети́льник светосия́нен яви́лся еси́ ми́ру, просвеща́яй блиста́ньми Боже́ственных твои́х слове́с ве́рных помышле́ния, святи́телю о́тче Пе́тре. Те́мже вси́ свяще́нную твою́ и Боже́ственную па́мять дне́сь ра́достно соверша́ем.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́, и просла́вих Твое́ Божество́.
Благода́тию Ду́ха пома́зался еси́ архиере́й, всеизря́дне Пе́тре, во Христа́ бо оде́явся жития́ ра́ди чи́стаго. Те́м научи́л еси́ сла́вити в Тро́ице Еди́наго Бо́га.
Изба́ви твое́ ста́до от бу́ри греха́, преподо́бне святи́телю Пе́тре, бе́д же и скорбе́й, приводя́ ны́ в приста́нища ти́хая Боже́ственныя во́ли Христо́вы.
Христо́в яви́лся еси́ уго́дник, о́тче пресвяще́нне Пе́тре: те́м моля́ся не преста́й ко Го́споду от напа́стей, и бе́д, и скорбе́й изба́вити ста́до твое́, и от ну́ждных искуше́ний.
Богоро́дичен: Свяще́нно Тя́ сла́вят святи́тельстии собо́ри и вси́ преподо́бных ли́цы: Зижди́теля бо все́х, Сы́на, Сло́во Бо́жие, я́ко Младе́нца на руку́ Твое́ю понесла́ еси́.
И́н.
Ирмо́с: Же́зл из ко́рене Иессе́ова и цве́т от него́, Христе́, от Де́вы прозя́бл еси́, из горы́, Хва́льный, приосене́нныя ча́щи прише́л еси́, вопло́щся от Неискусому́жныя, Невеще́ственный и Бо́же. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Зако́ном от сосе́ц ма́терних подклони́вся духо́вным, зако́ны плотски́я превше́л еси́, преподо́бне, я́же в жи́зни твое́й умертви́л еси́ воздержа́нием кре́пким. Его́же ра́ди да́н еси́ ве́рным чудотво́рец вели́к, Пе́тре блаже́нне.
Сна́ очесе́м твои́м и дрема́ния ве́ждом не да́л еси́, до́ндеже обре́те ме́сто поко́йно все́х Соде́тель, о́тче, се́рдце твое́, е́же очи́стившееся досто́йне показа́ Свое́ жили́ще сла́вы Ца́рь и Бо́г ве́чный.
Умертви́ мудрова́ние, прему́дре, пло́ти моея́ неисце́льное, и к Боже́ственным стезя́м наста́ви мя́, я́ко кре́пок и си́лен, и зако́ном благи́м мя́ повини́, блаже́нне, и раба́ покажи́ мя́ Христо́ва, порабоще́ннаго страстьми́ лю́тыми.
Богоро́дичен: Избавле́ние посла́ Госпо́дь, я́коже пи́сано е́сть, лю́дем, и племене́м, и язы́ком ны́не. Лю́ди бо Себе́ вся́ содева́ет, еди́ному ве́рою покланя́ющияся воплоще́нию Сыно́вню и Тебе́, Богоро́дицу, испове́дающия.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́ окая́ннаго, но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
О́крест стоя́ще ра́ки твоея́, святи́телю преподо́бне Пе́тре, име́ем тя́ хода́тая к Бо́гу, и заступле́ние земли́ Росси́йския, и утвержде́ние незы́бленное.
Ми́лостив бы́в убо́гим, ми́лость душе́вную испроси́, прехва́льне: ми́лостыню бо стяжа́в, о́тче святы́й Пе́тре, свещу́ све́тлу устро́ил еси́.
Жили́ще бы́л еси́ Свята́го Ду́ха вои́стинну, блаже́нне Пе́тре, и Того́ явле́нными Боже́ственными да́ры до́бре разбогати́лся еси́.
Богоро́дичен: Ми́ро Тя́ имену́ем, Пречи́стая, я́ко ро́ждшую Бо́га пло́тию, истоще́нное благода́тное ми́ро все́м, притека́ющим под кро́в Тво́й.
И́н.
Ирмо́с: Бо́г Сы́й ми́ра, Оте́ц щедро́т, Вели́каго Сове́та Твоего́ А́нгела, ми́р подава́юща, посла́л еси́ на́м; те́м, Богоразу́мия к све́ту наста́вльшеся, от но́щи у́тренююще, славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.
Я́ко вели́кое бога́тство твои́х щедро́т яви́ся в земли́ на́шей, безчи́сленное проли́тие ми́лости твоея́, слуго́ Христо́в: ты́ бо прося́щим су́щая подае́ши и ты́я насы́тити тщи́шися твои́м предложе́нием, блаже́нне.
Кро́ток яви́лся еси́, ку́пно и смире́н де́лом и сло́вом, и си́м вся́ к себе́ привле́кл еси́. Любо́вию и до́брыми де́лы вся́ укроти́л еси́ и сердца́ возвесели́л еси́ укрепля́емых твои́ми чудесы́.
Вели́кий па́стырь все́х Христо́с ове́ц тя́, блаже́нне, показа́ Свои́х па́стыря и учи́теля слове́сных. Те́мже заблужда́ющаго мя́ на гора́х поги́бели, я́ко па́стырь сострада́телен, твое́ ны́не овча́ взыщи́.
Богоро́дичен: Вели́кий челове́ков Па́стырь и Святи́тель от Де́вы я́ко Челове́к прихо́дит пучи́ною неизрече́нных щедро́т; Вифлее́ме, угото́вися, па́стырие, воспева́йте, о́бщее возведе́ние возвеща́юще конце́м.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Житие́ твое́ целому́дренно, священноявле́нне, соверши́л еси́, пра́вдою украси́вся и му́жеством смы́сла доброде́тели сочета́в себе́, преблаже́нне святи́телю Пе́тре.
Храни́ гра́д тво́й, святи́телю Пе́тре преблаже́нне, от безбо́жных и чужеве́рных нахожде́ний и от междоусо́бныя ра́ти, моля́ся непреста́нно Влады́це Христу́, е́же ми́р па́стве твое́й дарова́ти.
Ты́ у́бо и по сме́рти сла́вимь, я́ко жи́в, чудоде́йствуеши немощны́м и сля́ченным дае́ши исцеле́ние Боже́ственною благода́тию, глаго́лет бо Госпо́дь: прославля́ющаго Мя́ просла́влю.
Богоро́дичен: Превы́шши была́ еси́ Небе́сных си́л, заче́нши Сло́во Бо́жие неизрече́нное, И́же, вся́ческая сло́вом соверши́в, и от Отца́ пре́жде ве́к роди́ся; Того́, Чи́стая, моля́щи не преста́й.
И́н.
Ирмо́с: Из утро́бы Ио́ну младе́нца изблева́ морски́й зве́рь, якова́ прия́т; в Де́ву же все́льшееся Сло́во и пло́ть прие́мшее про́йде, сохра́ншее нетле́нну: Его́же, бо не пострада́ истле́ния, Ро́ждшую сохрани́ неврежде́нну.
Ты́ сиро́т вои́стинну бы́л еси́ оте́ц и вдо́в засту́пник, сла́вне, печа́льных же и су́щих в ско́рбех сла́дкое утеше́ние, вра́ч душе́вных страсте́й, ку́пно и теле́сных. Те́мже вси́ призыва́ем тя́, е́же бы́ти тебе́ на́м предста́телю во обстоя́ниих на́ших.
Му́жие свяще́ннии, ра́достно с наро́дом дне́сь, твою́, о́тче, па́мять пра́зднующе, торжеству́ют, и́мже согла́сно и́стиннии безмо́лвницы и прости́и вси́ о́бще тя́ воспева́ют, предста́теля же вку́пе и учи́теля.
Ча́до поро́чное а́з еди́н бы́х, о́тче, страстьми́ скве́рными и того́ ра́ди недосто́ин до́браго твоего́, сла́вне, и кра́снаго пра́зднования; но ты́, очи́стив мою́ скве́рну, преподо́бне, душе́вную и теле́сную, покажи́ мя́ торжества́ твоего́ бы́ти досто́йна.
Богоро́дичен: Чу́до настоя́щее, чу́до превосходя́щее и сло́ва и ума́ всего́ вы́шше, и́бо Де́ва та́яжде и Ма́ти познава́ется, и ро́ждшееся ку́пно Бо́г и Челове́к. Сего́ све́тлое рожде́ние предпра́зднующе, воспева́ем ра́достная.
Конда́к, гла́с 2.
Взбра́нному и ди́вному на́шея земли́ чудотво́рцу, дне́сь любо́вию тебе́ притека́ем, пе́снь, Богоно́се, плету́ще, я́ко, име́я дерзнове́ние ко Го́споду, многообра́зных изба́ви на́с обстоя́ний, да зове́м ти́: ра́дуйся, утвержде́ние гра́ду на́шему.
И́кос:
Но́вый чудотво́рец яви́лся еси́, исцеле́ния подава́я все́м, усе́рдно от души́ приходя́щим: и Христо́вы лю́ди, Богоно́се, неви́димо посеща́я, зе́млю на́шу просвеща́еши, я́ко да согла́сно зове́м ти́ си́це: ра́дуйся, све́та безстра́стнаго до́ме; ра́дуйся, страсте́й те́мных прогони́телю; ра́дуйся, де́монския разруши́вый ко́зни; ра́дуйся, а́нгельския возвесели́вый чи́ны; ра́дуйся, высото́ Боговиде́ния чи́стаго; ра́дуйся, глубино́ смире́ния, боле́зни омыва́ющая; ра́дуйся, я́ко бы́л еси́ зри́тель неви́димых; ра́дуйся, я́ко сообщи́лся еси́ лико́м святи́телей; ра́дуйся, земли́ Росси́йския па́стырю и учи́телю; ра́дуйся, святи́телем изря́дная похвало́; ра́дуйся, его́же ра́ди показа́ Бо́г чудоде́йствия ве́лия; ра́дуйся, его́же ра́ди Бо́г сла́вится; ра́дуйся, утвержде́ние гра́ду на́шему.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Отве́рзи ми́ две́ри покая́ния, преблаже́нне, архиере́ю Пе́тре, да омы́ю скве́рну окая́нныя моея́ души́ и те́ла, вся́ чу́вствия и со́весть направля́я Бо́гу пе́ти: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
И́мамы тя́ засту́пника те́пла, твои́ раби́, и сте́ну необори́му гра́да твоего́ Москвы́, и утвержде́ние, и не убои́мся сопоста́тных враго́в, но побежда́ем ты́я си́лою Христо́вою, пою́ще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Уста́вы оте́ческия утверди́л еси́, му́дре, и Це́рковь Пресвяты́я Бо́жия Ма́тере свяще́нства ле́потою прекра́сну устро́ил еси́, и уче́нии твои́ми лю́ди наказа́л еси́ пе́ти: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Спаси́тельное приста́нище, Богоро́дице Де́во, Тя́ иму́ще ны́не, жите́йских бе́д и бу́ри избега́ем, к приста́нищу тишины́ Твоея́ прибега́юще, Сы́ну Твоему́ зове́м: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
И́н.
Ирмо́с: О́троцы, благоче́стию совоспита́ни, злочести́ваго веле́ния небре́гше, о́гненнаго преще́ния не убоя́шася, но, посреде́ пла́мене стоя́ще, поя́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Земля́ на́ша и страны́ согла́сно, о́тче, чудеса́ твоя́ возвеща́ют, я́же повсю́ду уча́ще пе́ти Христу́ прера́достно: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Жени́х, кра́сный добро́тою па́че все́х сыно́в челове́ческих, я́коже пи́сано е́сть, неве́сте, блаже́нне, свое́й, Це́ркви, красне́йша тя́ показа́ жениха́, Того́ нося́ща о́бразы подо́бия.
Украси́в твое́ житие́ ми́лостынею, и кро́тостию, и любо́вию и́стинною, подража́тель показа́лся еси́ изря́дный Па́стыря до́браго, избра́в Того́ доброде́тели до́бре.
Богоро́дичен: Прихо́дит Влады́ка в верте́п роди́тися я́ко Челове́к; предусря́щим, ве́рнии, Де́ву Чи́стую, воспева́юще Е́й ра́достно: ра́дуйся, ми́ра Ра́досте, ра́дуйся, Де́во, Ма́ти Христо́ва.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Побежде́н бы́в от врага́ прегреше́нии мно́гими мо́лв жите́йских, ве́рою прихожду́ и, я́ко Манасси́я, в покая́нии вопию́ Ти́, Христе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Моли́твы, преблаже́нне, и моле́ния твори́ приле́жно к Бо́гу при́сно за рабы́ твоя́, в печа́лех засту́пника и побо́рника тя́ иму́щия, от бе́д спаса́емся, Го́спода пою́ще и превознося́ще Его́ во ве́ки.
Вооружа́ются на лю́ди твоя́ смире́нныя, святи́телю пречестны́й о́тче Пе́тре, сы́нове ага́рины; сокруши́ ты́я неви́димою си́лою моли́тв твои́х ко Влады́це за ны́, при́сныя рабы́ твоя́, Го́спода пою́щия и превознося́щия Его́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Влады́чице Де́во Пречи́стая и пресла́вная, со святи́телем Петро́м Твоему́ Сы́ну и Царю́ моли́ся приле́жно от вся́кия ну́жды и бе́д изба́вити гра́д тво́й и́скренний Москву́, Тебе́ ве́рою блажа́щий, Госпоже́, и пою́щий, и превознося́щий во вся́ ве́ки.
И́н.
Ирмо́с: Чу́да преесте́ственнаго росода́тельная изобрази́ пе́щь о́браз: не бо, я́же прия́т, пали́т ю́ныя, я́ко ниже́ о́гнь Божества́ — Де́вы, в Ню́же вни́де утро́бу. Те́м, воспева́юще, воспое́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Окорми́ моли́твою твое́ю па́ству сию́ многочелове́чную твою́, и бу́ри ве́тр проти́вных, чу́вственных и мы́сленных уста́ви твои́ми моли́твами, и изба́ви вся́ких искуше́ний и смуще́ний, и да́же до конца́ неврежде́ну соблюда́й.
Падо́ша востаю́щии на ны́, о́тче, твои́ми моли́твами побежда́еми ага́рины вну́цы, хотя́щии насле́дие твое́ озло́бити, и сме́х бы́ша и поруга́ние, паде́ния своего́ пла́чуще; мы́ же воспева́ем ра́достно твою́ свяще́нную па́мять.
Неизрече́нно твое́ чадолю́бие, о́тче, превосходя́ще оте́ческую любо́вь: всегда́ у́бо неви́димо на́с посеща́еши, непреста́нными твои́ми моли́твами спасе́ние на́м испроша́я и подава́я на́м с ти́хостию, Пе́тре, ра́достная.
Богоро́дичен: Всего́ мя́, па́дша, Богоро́дице Де́во, и погуби́вша, е́же по о́бразу, Чи́стая, Бо́г, Своего́ созда́ния не презре́в, Тобо́ю всего́ мя́ обнови́. Его́же ра́ди Тебе́, вину́ спасе́ния на́шего, вся́ тва́рь воспева́ет, зову́щи: благослове́нна Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Я́ко блудни́ца, и разбо́йник, и мыта́рь вопию́ Ти́ от се́рдца, Христе́: согреши́х, прости́ мне́, Влады́ко, мно́гая моя́ согреше́ния и изба́ви мя́ от вся́каго гне́ва Твоего́ святи́теля Петра́ моле́нием, я́ко да непреста́нно Тя́ велича́ю.
Прииди́те, собери́теся, вси́ моско́встии наро́ди, к блаже́ннаго святи́теля Петра́ гро́бу и со слеза́ми возопи́йте к Бо́гу: изба́ви, Го́споди, от бе́д лю́ди Твоя́, глаго́люще, да Тя́ велича́ем во ве́ки.
Вельми́ ра́дуется о тебе́, пречестны́й о́тче святи́телю Пе́тре, со́бственный гра́д тво́й Москва́, помо́щника и засту́пника име́я тя́, и ны́не, влады́ко, не отходи́ ду́хом от на́с, моли́тву творя́ за ны́ к Бо́гу, я́ко да изба́вит ны́ от наси́лия безбо́жных ага́рян, враго́в на́ших, да тя́ всегда́ велича́ем.
Богоро́дичен: Мари́е, Пречи́стая Влады́чице, оскверне́нное се́рдце мое́ и ду́шу мольба́ми Твои́ми очи́сти и жи́зни ве́чныя насле́дника мя́, Госпоже́, сотвори́, не помина́ющи мои́х безчи́сленных зо́л, Сы́на Твоего́ и Бо́га умоли́ за мя́, окая́ннаго, и певцы́ Твоя́ сохрани́, Всесвята́я.
И́н.
Ирмо́с: Та́инство стра́нное ви́жу и пресла́вное: Не́бо — верте́п; престо́л Херуви́мский — Де́ву; я́сли — вмести́лище, в ни́хже возлеже́ Невмести́мый — Христо́с Бо́г, Его́же, воспева́юще, велича́ем.
Сла́ву твою́ воспе́ти по досто́инству невозмо́жно, чудеса́ бо премно́га и исцеле́ния безчи́сленная оби́льно подае́ши с те́плою ве́рою приходя́щим к тебе́, Пе́тре святи́телю, похвало́ земли́ на́шея.
Положи́ тебе́ Це́ркве Своея́ основа́ние Христо́с, и столпа́ кре́пка и непозы́бленна во ве́к, соблюда́юща и подтвержда́юща гра́д тво́й пребы́ти непоколеби́м до конца́ и от враго́в ненаве́туемь.
Святи́телие у́бо, свяще́нницы и мона́си, и вси́ лю́дие, му́жие и же́ны, ста́рцы со младе́нцы, и вся́к во́зраст, и вся́кое досто́инство, святи́теля на́шего све́тло па́мять да пра́зднуем.
Богоро́дичен: Притеце́м чу́до превели́кое ви́дети, Де́ва бо гряде́т, Младе́нца нося́щи во утро́бе, младе́нцы оживля́ющаго; па́стырие со А́нгелы о́бщую пе́снь воспева́ют, в пеще́ре спасе́ние возвеща́юще.
Сла́ва: Ду́х Святы́й святи́теля тя́ пома́за, Пе́тре преблаже́нне, Христо́ву па́ству па́ствити на па́житех спаси́тельных. Те́м и потща́лся еси́ наставля́ти лю́ди пра́выми стезя́ми: того́ ра́ди ны́не сугу́быя венцы́ от Венцеда́вца прия́л еси́.
И ны́не: Гото́вися, Вифлее́ме, украси́ до́мы твоя́: к тебе́ бо гряде́т Де́ва, Младе́нца нося́щи Христа́, Отцу́ Собезнача́льнаго; прии́де бо да спасе́т ро́д челове́ческий.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.
Ѻ҆́ч҃е бг҃омꙋ́дре свѧти́телю пе́тре, ѿве́рзи моѧ̑ недостѡ́йнаѧ ᲂу҆стна̀ воспѣ́ти тѧ̀, и҆ прїимѝ ꙗ҆́кѡ благово́нное кади́ло ѿ ᲂу҆бо́жества моегѡ̀, є҆́же тебѣ̀ принесо́хъ недосто́йный.
Воспои́мъ всѝ вели́каго ст҃и́телѧ петра̀, почти́мъ застꙋ́пника и҆ ᲂу҆твержде́нїе землѝ рѡссі́йскїѧ, є҆го́же дарова̀ гдⷭ҇ь гра́дꙋ москвѣ̀ храни́телѧ бо́дра.
Спаси́тєльнымъ хрⷭ҇тѡ́вымъ за́повѣдемъ послѣ́довалъ є҆сѝ, премꙋ́дре ст҃и́телю пе́тре, вдѡ́въ и҆ сирѡ́тъ бы́лъ є҆сѝ предста́тель, и҆ землѝ рѡссі́йскїѧ вели́кое защище́нїе.
Бг҃оро́диченъ: Пречⷭ҇таѧ бцⷣе, содѣ́телѧ и҆ сп҃са ро́ждшаѧ всѣ́хъ пою́щихъ тѧ̀, спасѝ ѿ бѣ́дъ гра́дъ тво́й, непреста́ннѡ молѧ́щи сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а на́шего за ны̀.
И҆́нъ, гла́съ а҃.
І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ ражда́етсѧ, сла́вите. хрⷭ҇то́съ съ нб҃съ, срѧ́щите. хрⷭ҇то́съ на землѝ, возноси́тесѧ. по́йте гдⷭ҇еви всѧ̀ землѧ̀, и҆ весе́лїемъ воспо́йте лю́дїе, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
Бл҃года́ть дх҃а прїе́мъ, ѻ҆́ч҃е, во твоѐ се́рдце, хрⷭ҇то́въ свѧти́телю, ᲂу҆ѧснѝ ѧ҆зы́къ, и҆ се́рдце просвѣтѝ твои́хъ пѣвє́цъ, є҆́же твою̀ па́мѧть воспѣ́ти свѣ́тлѡ, пе́тре прпⷣбне.
Вели́кїй ны́нѣ пе́тръ па́стырь цр҃кве держа́вный, па́стырѧ вкꙋ́пѣ и҆ пасѡ́мыѧ, и҆ всю̀ цр҃ковь въ па́мѧть свою̀ призыва́етъ: тѣ́мже собра́вшисѧ ꙗ҆́кѡ ѻ҆́бщемꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀ свѣ́тлѡ торжествꙋ́емъ.
А҆́ще и҆ побѣжда́ютъ твоѧ̑ и҆справлє́нїѧ словеса̀ на̑ша и҆ помышлє́нїѧ, ѻ҆́ч҃е пе́тре, ѻ҆ба́че дꙋше́вное на́ше предложе́нїе, по си́лѣ приноси́мое тебѣ̀, прїимѝ съ любо́вїю, досточꙋ́дне: є҆́же бо по досто́инствꙋ пѣ̑сни тебѣ̀ соплестѝ, не возмо́жно є҆́сть и҆ всѣ̑мъ на́мъ.
Бг҃оро́диченъ: Свѣ́тлое прихо́дитъ сл҃нце, ѿ вра́тъ заключе́нныхъ ꙗ҆влѧ́ющеесѧ: но́щь бо ꙗ҆вле́ннѣ ᲂу҆праздни́сѧ, де́нь же прибли́жисѧ. тѣ́мже є҆стество̀ на́ше тлѣ́нное прїе́мли влⷣкꙋ ѿ дв҃ы, тебє̀ ра́ди тлѣ́нна быва́ема.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче, гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.
Сокрꙋшѝ а҆га́рѧны, и҆ всѧ̑ сопоста́ты безбѡ́жныѧ, преподо́бне пе́тре, моле́нїемъ твои́мъ къ творцꙋ̀ и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ, и҆ си́лꙋ и҆́хъ борю́щꙋю ны̀ не́мощнꙋ покажѝ, и҆ свирѣ̑пства ѕлолю̑таѧ покорѝ.
Ты̀ проѧви́лъ є҆сѝ, влⷣко, въ послѣ́днемъ ро́дѣ на́шемъ чꙋдотво́рца ст҃и́телѧ петра̀, землѝ рѡссі́йскїѧ ᲂу҆твержде́нїе, цр҃кве твоеѧ̀ пра́вое пра́вило, и҆ і҆ере́йскагѡ чи́на чинонача́льника.
Тебѣ̀ прикоснꙋ́выйсѧ, ст҃е, сꙋ́щемꙋ въ честно́мъ гро́бѣ твое́мъ, и҆сцѣле́нїе полꙋчи́ти сподо́бисѧ: рꙋка́мъ бо тогѡ̀ къ пе́рсемъ прико́рчившымсѧ, бж҃їею бл҃года́тїю дае́ши простира́тисѧ.
Бг҃оро́диченъ: Бꙋ́ди мѝ, дв҃о, прибѣ́жище и҆ приста́нище, стѣна̀ неѡбори́маѧ и҆ застꙋ́пница, бг҃а пло́тїю ро́ждшаѧ пречⷭ҇таѧ, и҆зба́вителѧ всеще́драго и҆ сп҃са пою́щихъ тѧ̀, бг҃оневѣ́стнаѧ.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Пре́жде вѣ̑къ ѿ ѻ҆ц҃а̀ рожде́нномꙋ нетлѣ́ннѡ сн҃ꙋ, и҆ въ послѣ̑днѧѧ ѿ дв҃ы воплоще́нномꙋ безсѣ́меннѡ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ возопїи́мъ: вознесы́й ро́гъ на́шъ, ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.
Позна̀ тѧ̀, бг҃оно́се, всевѣ́децъ бг҃ъ, пре́жде є҆́же зача́тисѧ тебѣ̀ во ᲂу҆тро́бѣ, и҆ роди́вшасѧ ѡ҆свѧща́етъ тѧ̀, и҆ па́стырѧ ѻ҆ве́цъ свои́хъ вели́ка ᲂу҆строѧ́етъ: ꙗ҆́кѡ бо а҆пⷭ҇лꙋ петрꙋ̀ ввѣрѧ́етъ тебѣ̀ своѧ̑ а҆́гнцы.
Жезло́мъ воздержа́нїѧ страсте́й мо́ре раздѣли́въ, бл҃же́нне, ꙗ҆́кѡ мѡѷсе́й, на безстра́стїѧ го́рꙋ возше́лъ є҆сѝ, и҆ прїе́мъ мы́слєнныѧ скрижа̑ли, па́ствꙋ твою̀ наꙋчи́лъ є҆сѝ хрⷭ҇то́вꙋ зако́нꙋ.
Смире́нъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, кро́токъ же и҆ ти́хъ, пе́тре, ѿѻнꙋ́дꙋже дх҃а бл҃года́ть ѻ҆би́льнѣ и҆злїѧ́вшесѧ на тѧ̀, вели́ка показа̀ тѧ̀, чꙋде́съ лꙋча́ми зе́млю на́шꙋ ѡ҆сїѧва́юща.
Бг҃оро́диченъ: Крѣ́пкїй держа́вный воплоти́выйсѧ ны́нѣ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ сꙋ́щымъ во тмѣ̀ сѣ́ни сме́ртныѧ. свѣ́тъ ᲂу҆ви́дите, вѣ́рнїи, вели́къ, хрⷭ҇та̀ въ пеще́рѣ, и҆мꙋ́ща ѿ дв҃ы роди́тисѧ стра́шнѡ, ю҆́же вѣ́рнѡ воспои́мъ.
Конда́къ, гла́съ д҃.
Ꙗ҆ви́сѧ дне́сь пресвѣ́тлаѧ па́мѧть твоѧ̀, свѧти́телю преблаже́нне пе́тре, въ мі́рѣ свѣ́тло сїѧ́ющи и҆ ꙗ҆влѧ́ющи всѣ́мъ бжⷭ҇твенное сїѧ́нїе.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.
Свѣти́льникъ свѣтосїѧ́ненъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ мі́рꙋ, просвѣща́ѧй блиста́ньми бжⷭ҇твенныхъ твои́хъ слове́съ вѣ́рныхъ помышлє́нїѧ, ст҃и́телю ѻ҆́ч҃е пе́тре. тѣ́мже всѝ свѧще́ннꙋю твою̀ и҆ бжⷭ҇твеннꙋю па́мѧть дне́сь ра́достнѡ соверша́емъ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бжⷭ҇тво̀.
Бл҃года́тїю дх҃а пома́залсѧ є҆сѝ, а҆рхїере́й всеизрѧ́дне пе́тре: во хрⷭ҇та́ бо ѡ҆дѣ́ѧвсѧ, житїѧ̀ ра́ди чи́стагѡ. тѣ́мъ наꙋчи́лъ є҆сѝ сла́вити въ трⷪ҇цѣ є҆ди́наго бг҃а.
И҆зба́ви твоѐ ста́до ѿ бꙋ́ри грѣха̀, прпⷣбне ст҃и́телю пе́тре, бѣ́дъ же и҆ скорбе́й, приводѧ̀ ны̀ въ приста̑нища ти̑хаѧ бжⷭ҇твенныѧ во́ли хрⷭ҇то́вы.
Хрⷭ҇то́въ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ᲂу҆го́дникъ, ѻ҆́ч҃е пресвѧще́нне пе́тре: тѣ́мъ молѧ́сѧ не преста́й ко гдⷭ҇ꙋ, ѿ напа́стей и҆ бѣ́дъ и҆ скорбе́й и҆зба́вити ста́до твоѐ, и҆ ѿ нꙋ́ждныхъ и҆скꙋше́нїй.
Бг҃оро́диченъ: Свѧще́ннѡ тѧ̀ сла́вѧтъ ст҃и́тельстїи собо́ри и҆ всѝ преподо́бныхъ ли́цы: зижди́телѧ бо всѣ́хъ, сн҃а сло́во бж҃їе, ꙗ҆́кѡ млⷣнца на рꙋкꙋ̀ твоє́ю понесла̀ є҆сѝ.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Же́злъ и҆зъ ко́рене і҆ессе́ева и҆ цвѣ́тъ ѿ негѡ̀, хрⷭ҇тѐ, ѿ дв҃ы прозѧ́блъ є҆сѝ, и҆зъ горы̀, хва́льный, приѡсѣне́нныѧ ча́щи, прише́лъ є҆сѝ вопло́щсѧ ѿ неискꙋсомꙋ́жныѧ, невеще́ственный и҆ бж҃е, сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Зако́нѡмъ ѿ сосє́цъ ма́тернихъ подклони́всѧ дх҃ѡ́внымъ, зако́ны плотскі̑ѧ превше́лъ є҆сѝ, преподо́бне, ꙗ҆̀же въ жи́зни твое́й ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ воздержа́нїемъ крѣ́пкимъ. є҆гѡ́же ра́ди да́нъ є҆сѝ вѣ̑рнымъ чꙋдотво́рецъ вели́къ, пе́тре блаже́нне.
Сна̀ ѻ҆чесє́мъ твои̑мъ, и҆ дрема́нїѧ вѣ́ждѡмъ не да́лъ є҆сѝ, до́ндеже ѡ҆брѣ́те мѣ́сто поко́йно всѣ́хъ содѣ́тель, ѻ҆́ч҃е, срⷣце твоѐ: є҆́же ѡ҆чи́стившеесѧ досто́йнѣ показа̀ своѐ жили́ще сла́вы цр҃ь и҆ бг҃ъ вѣ́чный.
Оу҆мертвѝ мꙋдрова́нїе, премꙋ́дре, пло́ти моеѧ̀ неисцѣ́льное, и҆ къ бж҃е́ствєннымъ стезѧ́мъ наста́ви мѧ̀, ꙗ҆́кѡ крѣ́покъ и҆ си́ленъ, и҆ зако́нѡмъ благи̑мъ мѧ̀ повинѝ, блаже́нне, и҆ раба̀ покажѝ мѧ̀ хрⷭ҇то́ва, порабоще́ннаго страстьмѝ лю́тыми.
Бг҃оро́диченъ: И҆збавле́нїе посла̀ гдⷭ҇ь, ꙗ҆́коже пи́сано є҆́сть, лю́демъ и҆ племенє́мъ и҆ ꙗ҆зы́кѡмъ ны́нѣ. лю́ди бо себѣ̀ всѧ̑ содѣва́етъ є҆ди́номꙋ, вѣ́рою покланѧ́ющыѧсѧ, воплоще́нїю сыно́вню, и҆ тебѐ бцⷣꙋ и҆сповѣ́дающыѧ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго, но ѡ҆братѝ мѧ̀, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.
Ѻ҆́крестъ стоѧ́ще ра́ки твоеѧ̀, ст҃и́телю прпⷣбне пе́тре, и҆мѣ́емъ тѧ̀ хода́таѧ къ бг҃ꙋ, и҆ застꙋпле́нїе землѝ рѡссі́йскїѧ, и҆ ᲂу҆твержде́нїе незы́бленное.
Ми́лостивъ бы́въ ᲂу҆бѡ́гимъ, млⷭ҇ть дꙋше́внꙋю и҆спросѝ, прехва́льне: ми́лостыню бо стѧжа́въ, ѻ҆́ч҃е ст҃ы́й пе́тре, свѣщꙋ̀ свѣ́тлꙋ ᲂу҆стро́илъ є҆сѝ.
Жили́ще бы́лъ є҆сѝ ст҃а́гѡ дх҃а, вои́стиннꙋ, блаже́нне пе́тре, и҆ тогѡ̀ ꙗ҆вле́нными бжⷭ҇твенными да̑ры до́брѣ разбогати́лсѧ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Мѵ́ро тѧ̀ и҆менꙋ́емъ, пречⷭ҇таѧ, ꙗ҆́кѡ ро́ждшꙋю бг҃а пло́тїю, и҆стоще́нное благода́тное мѵ́ро всѣ̑мъ притека́ющымъ подъ кро́въ тво́й.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Бг҃ъ сы́й ми́ра, ѻ҆ц҃ъ щедро́тъ, вели́кагѡ совѣ́та твоегѡ̀ а҆́гг҃ла, ми́ръ подава́юща, посла́лъ є҆сѝ на́мъ. тѣ́мъ бг҃оразꙋ́мїѧ къ свѣ́тꙋ наста́вльшесѧ, ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, славосло́вимъ тѧ̀, чл҃вѣколю́бче.
Ꙗ҆́кѡ вели́кое бога́тство твои́хъ щедро́тъ, ꙗ҆ви́сѧ въ землѝ на́шей, безчи́сленное проли́тїе ми́лости твоеѧ̀, слꙋго̀ хрⷭ҇то́въ: ты́ бо просѧ́щымъ сꙋ́щаѧ подае́ши, и҆ ты̑ѧ насы́тити тщи́шисѧ твои́мъ предложе́нїемъ, блаже́нне.
Кро́токъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ кꙋ́пнѡ и҆ смире́нъ, дѣ́ломъ и҆ сло́вомъ: и҆ си́мъ всѧ̑ къ себѣ̀ привле́клъ є҆сѝ. любо́вїю и҆ до́брыми дѣ́лы всѧ̑ ᲂу҆кроти́лъ є҆сѝ, и҆ сердца̀ возвесели́лъ є҆сѝ ᲂу҆крѣплѧ́емыхъ твои́ми чꙋдесы̀.
Вели́кїй па́стырь всѣ́хъ хрⷭ҇то́съ, ѻ҆ве́цъ тѧ̀, блаже́нне, показа̀ свои́хъ па́стырѧ и҆ ᲂу҆чи́телѧ слове́сныхъ. тѣ́мже заблꙋжда́ющаго мѧ̀ на гора́хъ поги́бели, ꙗ҆́кѡ па́стырь сострада́теленъ, твоѐ ны́нѣ ѻ҆вча̀ взыщѝ.
Бг҃оро́диченъ: Вели́кїй человѣ́кѡвъ па́стырь и҆ ст҃и́тель, ѿ дв҃ы ꙗ҆́кѡ человѣ́къ прихо́дитъ, пꙋчи́ною неизрече́нныхъ щедро́тъ: виѳлее́ме, ᲂу҆гото́висѧ, па́стырїе, воспѣва́йте, ѻ҆́бщее возведе́нїе возвѣща́юще концє́мъ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебє̀ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.
Житїѐ твоѐ цѣломꙋ́дреннѡ, свѧщенноѧвле́нне, соверши́лъ є҆сѝ, пра́вдою ᲂу҆краси́всѧ, и҆ мꙋ́жествомъ смы́сла добродѣ́тели сочета́въ себѣ̀, преблаже́нне ст҃и́телю пе́тре.
Хранѝ гра́дъ тво́й, ст҃и́телю пе́тре преблаже́нне, ѿ безбо́жныхъ и҆ чꙋжевѣ́рныхъ нахожде́нїй, и҆ ѿ междоꙋсо́бныѧ ра́ти, молѧ́сѧ непреста́ннѡ влⷣцѣ хрⷭ҇тꙋ̀, є҆́же ми́ръ па́ствѣ твое́й дарова́ти.
Ты̀ ᲂу҆́бѡ и҆ по сме́рти сла́вимь ꙗ҆́кѡ жи́въ, чꙋдодѣ́йствꙋеши немѡщны́мъ, и҆ слѧ́чєннымъ дае́ши и҆сцѣле́нїе бжⷭ҇твенною благода́тїю, гл҃го́летъ бо гдⷭ҇ь: прославлѧ́ющаго мѧ̀ просла́влю.
Бг҃оро́диченъ: Превы́шши была̀ є҆сѝ нбⷭ҇ныхъ си́лъ, заче́нши сло́во бж҃їе неизрече́нное, и҆́же всѧ́чєскаѧ сло́вомъ соверши́въ, и҆ ѿ ѻ҆ц҃а̀ пре́жде вѣ̑къ роди́сѧ: того̀, чⷭ҇таѧ, молѧ́щи не преста́й.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: И҆зъ ᲂу҆тро́бы і҆ѡ́нꙋ младе́нца и҆зблева̀ морскі́й ѕвѣ́рь, ꙗ҆кова̀ прїѧ́тъ: въ дв҃ꙋ же все́льшеесѧ сло́во, и҆ пло́ть прїе́мшее, про́йде сохра́ншее нетлѣ́ннꙋ. є҆гѡ́же бо не пострада̀ и҆стлѣ́нїѧ, ро́ждшꙋю сохранѝ неврежде́ннꙋ.
Ты̀ сирѡ́тъ вои́стиннꙋ бы́лъ є҆сѝ ѻ҆ц҃ъ, и҆ вдѡ́въ застꙋ́пникъ, сла́вне: печа́льныхъ же и҆ сꙋ́щихъ въ ско́рбехъ сла́дкое ᲂу҆тѣше́нїе, вра́чь дꙋше́вныхъ страсте́й кꙋ́пнѡ и҆ тѣле́сныхъ. тѣ́мже всѝ призыва́емъ тѧ̀, є҆́же бы́ти тебѣ̀ на́мъ предста́телю во ѡ҆бстоѧ́нїихъ на́шихъ.
Мꙋ́жїе свѧще́ннїи ра́достнѡ съ наро́домъ дне́сь, твою̀, ѻ҆́ч҃е, па́мѧть пра́зднꙋюще, торжествꙋ́ютъ, и҆̀мже согла́снѡ, и҆́стиннїи безмо́лвницы, и҆ прості́и всѝ ѻ҆́бще тѧ̀ воспѣва́ютъ, предста́телѧ же вкꙋ́пѣ и҆ ᲂу҆чи́телѧ.
Ча́до поро́чное а҆́зъ є҆ди́нъ бы́хъ, ѻ҆́ч҃е, страстьмѝ скве́рными, и҆ тогѡ̀ ра́ди недосто́инъ до́брагѡ твоегѡ̀, сла́вне, и҆ кра́снагѡ пра́зднованїѧ: но ты̀ ѡ҆чи́стивъ мою̀ скве́рнꙋ, преподо́бне, дꙋше́внꙋю и҆ тѣле́снꙋю, покажѝ мѧ̀ торжества̀ твоегѡ̀ бы́ти досто́йна.
Бг҃оро́диченъ: Чꙋ́до настоѧ́щее, чꙋ́до превосходѧ́щее, и҆ сло́ва и҆ ᲂу҆ма̀ всегѡ̀ вы́шше: и҆́бо дв҃а та́ѧжде и҆ мт҃и познава́етсѧ, и҆ ро́ждшеесѧ кꙋ́пнѡ бг҃ъ и҆ чл҃вѣ́къ. сегѡ̀ свѣ́тлое рожде́нїе предпра́зднꙋюще, воспѣва́емъ ра́дѡстнаѧ.
Конда́къ, гла́съ в҃.
Взбра́нномꙋ и҆ ди́вномꙋ на́шеѧ землѝ чꙋдотво́рцꙋ, дне́сь любо́вїю тебѣ̀ притека́емъ, пѣ́снь, бг҃оно́се, плетꙋ́ще, ꙗ҆́кѡ и҆мѣ́ѧ дерзнове́нїе ко гдⷭ҇ꙋ, многоѻбра́зныхъ и҆зба́ви на́съ ѡ҆бстоѧ́нїй, да зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ᲂу҆твержде́нїе гра́дꙋ на́шемꙋ.
І҆́косъ:
Но́вый чꙋдотво́рецъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, и҆сцѣлє́нїѧ подава́ѧ всѣ̑мъ, ᲂу҆се́рднѡ ѿ дꙋшѝ приходѧ́щымъ: и҆ хрⷭ҇тѡ́вы лю́ди, бг҃оно́се, неви́димѡ посѣща́ѧ, зе́млю на́шꙋ просвѣща́еши, ꙗ҆́кѡ да согла́снѡ зове́мъ тѝ си́це: ра́дꙋйсѧ, свѣ́та безстра́стнагѡ до́ме: ра́дꙋйсѧ, страсте́й те́мныхъ прогони́телю: ра́дꙋйсѧ, де́мѡнскїѧ разрꙋши́вый кѡ́зни: ра́дꙋйсѧ, а҆́гг҃льскїѧ возвесели́вый чи́ны: ра́дꙋйсѧ, высото̀ бг҃овидѣ́нїѧ чи́стагѡ: ра́дꙋйсѧ, глꙋбино̀ смире́нїѧ, болѣ̑зни ѡ҆мыва́ющаѧ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ бы́лъ є҆сѝ зри́тель неви́димыхъ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ соѡбщи́лсѧ є҆сѝ ликѡ́мъ ст҃и́телей: ра́дꙋйсѧ, землѝ рѡссі́йскїѧ па́стырю и҆ ᲂу҆чи́телю: ра́дꙋйсѧ, ст҃и́телємъ и҆зрѧ́днаѧ похвало̀: ра́дꙋйсѧ, є҆гѡ́же ра́ди показа̀ бг҃ъ чꙋдодѣ̑йствїѧ вє́лїѧ: ра́дꙋйсѧ, є҆гѡ́же ра́ди бг҃ъ сла́витсѧ: ра́дꙋйсѧ, ᲂу҆твержде́нїе гра́дꙋ на́шемꙋ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше, ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Ѿве́рзи мѝ двє́ри покаѧ́нїѧ, преблаже́нне, а҆рхїере́ю пе́тре, да ѡ҆мы́ю скве́рнꙋ ѻ҆каѧ́нныѧ моеѧ̀ дꙋшѝ и҆ тѣ́ла, всѧ̑ чꙋ̑вствїѧ и҆ со́вѣсть направлѧ́ѧ бг҃ꙋ пѣ́ти: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
И҆́мамы тѧ̀ застꙋ́пника те́пла твоѝ рабѝ, и҆ стѣ́нꙋ неѡбори́мꙋ гра́да твоегѡ̀ москвы̀, и҆ ᲂу҆твержде́нїе, и҆ не ᲂу҆бои́мсѧ сопоста́тныхъ врагѡ́въ, но побѣжда́емъ ты̑ѧ си́лою хрⷭ҇то́вою, пою́ще: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Оу҆ста́вы ѻ҆ч҃єскїѧ ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре, и҆ цр҃ковь прест҃ы́ѧ бж҃їѧ мт҃ре свѧще́нства лѣ́потою прекра́снꙋ ᲂу҆стро́илъ є҆сѝ, и҆ ᲂу҆чє́нїи твои́ми лю́ди наказа́лъ є҆сѝ пѣ́ти: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Спаси́тельное приста́нище, бцⷣе дв҃о, тѧ̀ и҆мꙋ́ще ны́нѣ, жите́йскихъ бѣ́дъ и҆ бꙋ́ри и҆збѣга́емъ, къ приста́нищꙋ тишины̀ твоеѧ̀ прибѣга́юще, сн҃ꙋ твоемꙋ̀ зове́мъ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы, благоче́стїю совоспита́ни, ѕлочести́вагѡ велѣ́нїѧ небре́гше, ѻ҆́гненнагѡ преще́нїѧ не ᲂу҆боѧ́шасѧ, но посредѣ̀ пла́мене стоѧ́ще, поѧ́хꙋ: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Землѧ̀ на́ша и҆ страны̀ согла́снѡ, ѻ҆́ч҃е, чꙋдеса̀ твоѧ̑ возвѣща́ютъ, ꙗ҆̀же повсю́дꙋ ᲂу҆ча́ще пѣ́ти хрⷭ҇тꙋ̀ прера́достнѡ: ѻ҆ц҃є́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Жени́хъ кра́сный добро́тою па́че всѣ́хъ сынѡ́въ человѣ́ческихъ, ꙗ҆́коже пи́сано є҆́сть, невѣ́стѣ, блаже́нне, свое́й, цр҃кви, краснѣ́йша тѧ̀ показа̀ жениха̀, тогѡ̀ носѧ́ща ѻ҆́бразы подо́бїѧ.
Оу҆краси́въ твоѐ житїѐ ми́лостынею и҆ кро́тостїю и҆ любо́вїю и҆́стинною, подража́тель показа́лсѧ є҆сѝ и҆зрѧ́дный па́стырѧ до́брагѡ, и҆збра́въ тогѡ̀ добродѣ́тєли до́брѣ.
Бг҃оро́диченъ: Прихо́дитъ влⷣка въ верте́пъ роди́тисѧ ꙗ҆́кѡ человѣ́къ, пред̾ꙋсрѧ́щимъ, вѣ́рнїи, дв҃ꙋ чⷭ҇тꙋю, воспѣва́юще є҆́й ра́достнѡ: ра́дꙋйсѧ, мі́ра ра́досте, ра́дꙋйсѧ, дв҃о мт҃и хрⷭ҇то́ва.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: На горѣ̀ ст҃ѣ́й просла́вльшасѧ, и҆ въ кꙋпинѣ̀ ѻ҆гне́мъ приснодв҃ы мѡѷсе́ови та́йнꙋ ꙗ҆́вльшаго, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Побѣжде́нъ бы́въ ѿ врага̀, прегрѣшє́нїи мно́гими мо́лвъ жите́йскихъ, вѣ́рою прихождꙋ̀, и҆ ꙗ҆́кѡ манассі́а въ покаѧ́нїи вопїю̀ тѝ, хрⷭ҇тѐ: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀ и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Моли̑твы, преблаже́нне, и҆ молє́нїѧ творѝ прилѣ́жнѡ къ бг҃ꙋ, при́снѡ за рабы̑ твоѧ̑, въ печа́лехъ застꙋ́пника и҆ побо́рника тѧ̀ и҆мꙋ́щыѧ, ѿ бѣ́дъ спаса́емсѧ, гдⷭ҇а пою́ще и҆ превозносѧ́ще є҆го̀ во вѣ́ки.
Воѡрꙋжа́ютсѧ на лю́ди твоѧ̑ смирє́нныѧ, ст҃и́телю пречестны́й ѻ҆́ч҃е пе́тре, сы́нове а҆га́рини: сокрꙋшѝ ты̑ѧ неви́димою си́лою моли́твъ твои́хъ, ко влⷣцѣ за ны̀, при̑сныѧ рабы̑ твоѧ̑, гдⷭ҇а пою́щыѧ и҆ превозносѧ́щыѧ є҆го̀ во вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Влⷣчце дв҃о пречⷭ҇таѧ и҆ пресла́внаѧ, со ст҃и́телемъ петро́мъ твоемꙋ̀ сн҃ꙋ и҆ цр҃ю̀ моли́сѧ прилѣ́жнѡ, ѿ всѧ́кїѧ нꙋ́жды и҆ бѣ́дъ и҆зба́вити гра́дъ тво́й и҆́скреннїй москвꙋ̀, тебѐ вѣ́рою блажа́щїй, гпⷭ҇жѐ, и҆ пою́щїй и҆ превозносѧ́щїй во всѧ̑ вѣ́ки.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Чꙋ́да преесте́ственнагѡ, росода́тельнаѧ и҆з̾ѡбразѝ пе́щь ѻ҆́бразъ: не бо, ꙗ҆̀же прїѧ́тъ, пали́тъ ю҆́ныѧ, ꙗ҆́кѡ нижѐ ѻ҆́гнь бжⷭ҇тва̀ дв҃ы, въ ню́же вни́де ᲂу҆тро́бꙋ. тѣ́мъ, воспѣва́юще, воспое́мъ: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Ѡ҆кормѝ моли́твою твое́ю па́ствꙋ сїю̀ многочеловѣ́чнꙋю твою̀, и҆ бꙋ́ри вѣ̑тръ проти́вныхъ, чꙋ́вственныхъ и҆ мы́сленныхъ ᲂу҆ста́ви твои́ми моли́твами: и҆ и҆зба́ви всѧ́кихъ и҆скꙋше́нїй и҆ смꙋще́нїй, и҆ да́же до конца̀ неврежде́нꙋ соблюда́й.
Падо́ша востаю́щїи на ны̀, ѻ҆́ч҃е, твои́ми моли́твами побѣжда́еми а҆га́рини внꙋ́цы, хотѧ́щїи наслѣ́дїе твоѐ ѡ҆ѕло́бити, и҆ смѣ́хъ бы́ша и҆ порꙋга́нїе, паде́нїѧ своегѡ̀ пла́чꙋще: мы̀ же воспѣва́емъ ра́достнѡ твою̀ свѧще́ннꙋю па́мѧть.
Неизрече́нно твоѐ чадолю́бїе, ѻ҆́ч҃е, превосходѧ́ще ѻ҆те́ческꙋю любо́вь: всегда̀ ᲂу҆́бѡ неви́димѡ на́съ посѣща́еши непреста́нными твои́ми моли́твами, спасе́нїе на́мъ и҆спроша́ѧ, и҆ подава́ѧ на́мъ съ ти́хостїю, пе́тре, ра́дѡстнаѧ.
Бг҃оро́диченъ: Всегѡ̀ мѧ̀ па́дша, бцⷣе дв҃о, и҆ погꙋби́вша є҆́же по ѻ҆́бразꙋ, чⷭ҇таѧ, бг҃ъ своегѡ̀ созда́нїѧ не презрѣ́въ, тобо́ю всегѡ̀ мѧ̀ ѡ҆бновѝ. є҆гѡ́же ра́ди, тебѐ, винꙋ̀ спасе́нїѧ на́шегѡ всѧ̀ тва́рь воспѣва́етъ, зовꙋ́щи: бл҃гослове́нна ты̀ въ жена́хъ є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ влⷣчце.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.
Ꙗ҆́кѡ блꙋдни́ца и҆ разбо́йникъ и҆ мыта́рь вопїю̀ тѝ ѿ се́рдца, хрⷭ҇тѐ: согрѣши́хъ, простѝ мнѣ̀, влⷣко, мнѡ́гаѧ моѧ̑ согрѣшє́нїѧ, и҆ и҆зба́ви мѧ̀ ѿ всѧ́кагѡ гнѣ́ва, твоегѡ̀ ст҃и́телѧ петра̀ моле́нїемъ, ꙗ҆́кѡ да непреста́ннѡ тѧ̀ велича́ю.
Прїиди́те собери́тесѧ всѝ моско́встїи наро́ди къ блаже́ннагѡ ст҃и́телѧ петра̀ гро́бꙋ, и҆ со слеза́ми возопі́йте къ бг҃ꙋ: и҆зба́ви, гдⷭ҇и, ѿ бѣ́дъ лю́ди твоѧ̑, глаго́люще, да тѧ̀ велича́емъ во вѣ́ки.
Вельмѝ ра́дꙋетсѧ ѡ҆ тебѣ̀, пречестны́й ѻ҆́ч҃е ст҃и́телю пе́тре, со́бственный гра́дъ тво́й москва̀, помо́щника, и҆ застꙋ́пника и҆мѣ́ѧ тѧ̀: и҆ ны́нѣ, влⷣко, не ѿходѝ дх҃омъ ѿ на́съ, моли́твꙋ творѧ̀ за ны̀ къ бг҃ꙋ, ꙗ҆́кѡ да и҆зба́витъ ны̀ ѿ наси́лїѧ безбо́жныхъ а҆га́рѧнъ, врагѡ́въ на́шихъ, да тѧ̀ всегда̀ велича́емъ.
Бг҃оро́диченъ: Мр҃і́е, пречⷭ҇таѧ влⷣчце, ѡ҆скверне́нное се́рдце моѐ и҆ дꙋ́шꙋ мольба́ми твои́ми ѡ҆чи́сти, и҆ жи́зни вѣ́чныѧ наслѣ́дника мѧ̀, гпⷭ҇жѐ, сотворѝ, не помина́ющи мои́хъ безчи́сленныхъ ѕѡ́лъ, сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а ᲂу҆молѝ за мѧ̀ ѻ҆каѧ́ннаго: и҆ пѣвцы̀ твоѧ̑ сохранѝ, всест҃а́ѧ.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Та́инство стра́нное ви́жꙋ и҆ пресла́вное: не́бо, верте́пъ: престо́лъ херꙋві́мскїй, дв҃ꙋ: ꙗ҆́сли, вмѣсти́лище, въ ни́хже возлежѐ невмѣсти́мый хрⷭ҇то́съ бг҃ъ: є҆го́же, воспѣва́юще, велича́емъ.
Сла́вꙋ твою̀ воспѣ́ти по досто́инствꙋ невозмо́жно, чꙋдеса̀ бо премнѡ́га и҆ и҆сцѣлє́нїѧ безчи́слєннаѧ ѻ҆би́льнѡ подае́ши съ те́плою вѣ́рою приходѧ́щымъ къ тебѣ̀, пе́тре ст҃и́телю, похвало̀ землѝ на́шеѧ.
Положѝ тебѐ цр҃кве своеѧ̀ ѡ҆снова́нїе хрⷭ҇то́съ, и҆ столпа̀ крѣ́пка, и҆ непозы́бленна во вѣ́къ, соблюда́юща и҆ подтвержда́юща гра́дъ тво́й пребы́ти непоколеби́мъ до конца̀, и҆ ѿ врагѡ́въ ненавѣ́тꙋемь.
Ст҃и́телїе ᲂу҆́бѡ сщ҃е́нницы и҆ мона́си, и҆ всѝ лю́дїе, мꙋ́жїе, и҆ же́ны, ста́рцы со младє́нцы, и҆ всѧ́къ во́зрастъ, и҆ всѧ́кое досто́инство, ст҃и́телѧ на́шегѡ свѣ́тлѡ па́мѧть да пра́зднꙋемъ.
Бг҃оро́диченъ: Притеце́мъ чꙋ́до превели́кое ви́дѣти, дв҃а бо грѧде́тъ, млⷣнца носѧ́щи во ᲂу҆тро́бѣ, младе́нцы ѡ҆живлѧ́ющаго: па́стырїе со а҆́гг҃лы ѻ҆́бщꙋю пѣ́снь воспѣва́ютъ, въ пеще́рѣ спасе́нїе возвѣща́юще.
Сла́ва: Дх҃ъ ст҃ы́й ст҃и́телѧ тѧ̀ пома́за, пе́тре пребл҃же́нне, хрⷭ҇то́вꙋ па́ствꙋ па́ствити на па́житехъ спаси́тельныхъ. тѣ́мъ и҆ потща́лсѧ є҆сѝ наставлѧ́ти лю́ди пра́выми стезѧ́ми: тогѡ̀ ра́ди ны́нѣ сꙋгꙋ̑быѧ вѣнцы̀ ѿ вѣнцеда́вца прїѧ́лъ є҆сѝ.
И҆ ны́нѣ: Гото́висѧ, виѳлее́ме, ᲂу҆красѝ до́мы твоѧ̑: къ тебє̀ бо грѧде́тъ дв҃а, млⷣнца носѧ́щи хрⷭ҇та̀, ѻ҆ц҃ꙋ̀ собезнача́льнаго: прїи́де бо да спасе́тъ ро́дъ человѣ́ческїй.
Краткое житие святителя Петра, митрополита Московского и всея Руси
Святой митрополит Петр родился на Волыни от благочестивых родителей. Двенадцати лет поступил в монастырь. Достигнув священства, он по благословению своего наставника удалился из монастыря и основал обитель в уединенном месте на берегу реки Рати. Здесь он так прославился подвигами благочестия, что сделался известным всей Волыни. В 1308 году патриарх Константинопольский Афанасий возвел св. Петра на Русскую митрополию. Много трудностей испытал первосвятитель в годы управления. В страдавшей под татарским игом Русской Земле утверждал истинную веру, призывал враждовавших князей к миролюбию и единству.
В 1325 году свт. Петр по просьбе Иоанна Калиты перенес митрополичью кафедру из Владимира в Москву, что имело важное значение для всей Русской Земли. Свт. Петр пророчески предсказал освобождение от татарского ига и будущее возвышение Москвы как центра всей России.
Святитель Петр, митрополит Московский, скончался 21 декабря 1326 года. (Сведения о нем помещены 21 декабря.) Первое перенесение его мощей было 1 июля 1472 года, тогда же установлено празднование. Второе перенесение мощей святителя Петра было после освящения вновь построенного Успенского собора, 24 августа 1479 года, а празднование 1 июля было отменено. Известно также празднование проявления мощей святителя Петра (4 августа) по случаю явления супруге Иоанна Грозного (1533–1584) царице Анастасии (1547–1560). Святитель Петр явился царице Анастасии и не разрешил никому раскрывать свой гроб. Он повелел запечатать гроб печатью и установить праздник.
От святителя Петра сохранилось три послания. Первое – к священникам с увещанием достойно проходить пастырское служение, усердно пасти духовных чад. Оно заканчивается изложением церковного законоположения о вдовых священниках: с целью ограждения их от нарекания и соблазнов им предлагалось поселяться в монастырях, а дети должны были определяться на воспитание и обучение в монастырские школы. Во втором послании святитель призывает священников быть истинными пастырями, а не наемниками, заботиться об украшении себя христианскими и пастырскими добродетелями. В третьем послании святитель Петр снова дает наставления священникам об их пастырских обязанностях, а мирян увещает исполнять заповеди Христовы.
Выдающаяся церковно-государственная деятельность святителя Петра уже современникам давала основание сравнивать его со святителями Василием Великим, Григорием Богословом и Иоанном Златоустом. Главный подвиг святителя Петра – борьба за единство Русского государства и благословение Москвы как собирательницы Русской земли[1].
Полное житие святителя Петра, митрополита Московского и всея Руси
Святитель Петр, митрополит Московский, родился на Волыни от благочестивых родителей Феодора и Евпраксии. Еще до рождения сына в сонном видении Господь открыл Евпраксии благодатную предызбранность ее сына. В 12 лет юный Петр поступил в монастырь. К тому времени он успешно изучил книжные науки и с особой ревностью стал исполнять монастырские послушания. Много времени уделял будущий святитель внимательному изучению Священного Писания и обучился иконописанию. Иконы, написанные иноком Петром, раздавались братии и посещавшим монастырь христианам. За добродетельную подвижническую жизнь игумен обители рукоположил инока Петра в сан иеромонаха. После многолетних подвигов в монастыре иеромонах Петр, испросив благословение игумена, оставил обитель в поисках уединенного места. На реке Рате он поставил келлию и стал подвизаться в безмолвии. Впоследствии на месте подвигов образовался монастырь, названный Новодворским. Для приходивших иноков был выстроен храм во Имя Спаса. Избранный игуменом, святой Петр кротко наставлял духовных чад, никогда не гневался на провинившегося инока, словом и примером поучал братию. О добродетельном игумене-подвижнике стало известно далеко за пределами обители. Нередко в монастырь приходил Галицкий князь Юрий Львович, чтобы услышать духовные наставления святого подвижника.
Однажды обитель посетил Владимирский митрополит Максим, обходивший Русскую землю со словом поучения и назидания. Принимая святительское благословение, игумен Петр принес в дар написанный им образ Успения Пресвятой Богородицы, перед которым святитель Максим до конца своей жизни молился о спасении вверенной ему Богом Русской земли.
Когда митрополит Максим скончался, Владимирская кафедра некоторое время оставалась незанятой. Великий князь Владимирский, а им был в это время святой Михаил Тверской (память 22 ноября), направил к патриарху Константинопольскому своего сподвижника и единомышленника игумена Геронтия с просьбой о поставлении его на Русскую митрополию.
По совету Галицкого князя Юрия игумен Петр также отправился к Константинопольскому патриарху для принятия святительской кафедры. Бог избрал для окормления Русской Церкви святого Петра. Плывшему Черным морем Геронтию ночью во время бури явилась Божия Матерь и сказала: "Напрасно трудишься, сан святительский не достанется тебе. Тот, кто написал Меня, Ратский игумен Петр, возведен будет на престол Русской митрополии". Слова Божией Матери в точности исполнились: патриарх Константинопольский Афанасий (1289–1293) с собором возвел на Русскую митрополию святителя Петра, передав ему святительские облачения, жезл и икону, привезенные Геронтием. По возвращении в Россию в 1308 году митрополит Петр в течение года пребывал в Киеве, а затем переехал во Владимир.
Много трудностей испытал первосвятитель в первые годы управления Русской митрополией. В страдавшей под татарским игом Русской земле не было твердого порядка, и святителю Петру приходилось часто менять места своего пребывания. В этот период особенно важны были труды и заботы святителя об утверждении в государстве истинной веры и нравственности. Во время постоянных объездов епархий он неустанно поучал народ и духовенство о строгом хранении христианского благочестия. Враждовавших князей он призывал к миролюбию и единству.
В 1312 году святитель совершил поездку в Орду, где получил от хана Узбека грамоту, охранявшую права русского духовенства.
В 1325 году святитель Петр по просьбе великого князя Иоанна Даниловича Калиты (1328–1340) перенес митрополичью кафедру из Владимира в Москву. Это событие имело важное значение для всей Русской земли. Святитель Петр пророчески предсказал освобождение от татарского ига и будущее возвышение Москвы как центра всей России.
По его благословению в Московском Кремле в августе 1326 года был заложен собор в честь Успения Пресвятой Богородицы. Это было глубоко знаменательное благословение великого Первосвятителя Русской земли. 21 декабря 1326 года святитель Петр отошел к Богу. Святое тело первосвятителя было погребено в Успенском соборе в каменном гробу, который он сам приготовил. Множество чудес совершилось по молитвам угодника Божия. Многие исцеления совершались тайно, что свидетельствует о глубоком смирении святителя даже после смерти. Глубокое почитание первосвятителя Русской Церкви со дня его преставления утверждалось и распространялось по всей Русской земле. Через 13 лет, в 1339 году, при святителе Феогносте, он был причтен к лику святых. У гроба святителя князья целовали крест в знак верности великому князю Московскому. Как особо чтимый покровитель Москвы святитель призывался в свидетели при составлении государственных договоров. Новгородцы, имевшие право избирать себе владык у Святой Софии, после присоединения к Москве при Иоанне III клятвенно обещали ставить своих архиепископов только у гроба святителя Петра чудотворца. При гробе святителя нарекались и избирались русские первосвятители.
О нем постоянно упоминают русские летописи, ни одно значительное государственное начинание не обходилось без молитвы у гроба святителя Петра. В 1472 и 1479 годах совершалось перенесение мощей святителя Петра. В память этих событий установлены празднования 5 октября и 24 августа.
Празднование в один день в честь всероссийских святителей Петра, Алексия и Ионы установлено патриархом Иовом 5 октября 1596 года. Святитель Филипп причислен к ним в 1875 году по ходатайству святителя Иннокентия, митрополита Московского (память 31 марта и 23 сентября), а святитель Ермоген – в 1913 году.
Празднуя память святителей в один день, Церковь воздает каждому из них равную честь как небесным покровителям города Москвы и молитвенникам за наше Отечество.
См. также:
- "Житие святого Петра, митрополита Киевского и всея России" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
- "Празднование святителям московским Петру, Алексию, Ионе и Филиппу" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
- Святитель Петр, митрополит Московский и всея России, чудотворец († 1326)
Примечания
[1] О святителе Петре – "Журнал Московской Патриархии", 1959, N 8, с. 54-59; 1966, N 9, с. 54-61; 1976, N 12, с. 61-66.