Канон святым преподобным Сергию и Герману Валаамским
Припев: Святи́и преподо́бнии отцы́ Се́ргие и Ге́рмане, моли́те Бо́га о на́с.
Память: 11 июля (28 июня ст. ст.); 24 сентября (11 сентября ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия, Рожде́йся от Де́вы, безстра́стия во глубине́, души́ трича́стное потопи́, молю́ся, да Тебе́, я́ко в тимпа́не, во умерщвле́нии телесе́ побе́дное воспою́ пе́ние.
Со́лнце Пра́вды — Христе́, возсия́й ми́ дне́сь све́том ра́зума Твоего́, да свети́льники на́ша, Се́ргия и Ге́рмана, се́рдцем и устна́ми воспою́ во сла́ву Твою́, Влады́ко.
Реко́ша в себе́ святи́и: бежи́м простра́ннаго пути́, зане́ в па́губу веде́т, бежи́м грехо́вных страсте́й, до а́да бо низво́дят, те́сный же пу́ть возлю́бим, да насле́дим жи́знь ве́чную.
Я́коже дожде́м, слеза́ми зе́млю се́рдца ва́шего напая́юще, и, я́ко со́лнцем, теплото́ю моли́твы согрева́юще, доброде́телей плоды́, Се́ргие и Ге́рмане, виногра́да Де́лателю принесо́сте.
Богоро́дичен: Доброде́тели святы́х пою́ и сла́влю, са́м же зла́я твори́ти, увы́ мне́, не престаю́. Но, Влады́ко Христе́, моли́твами Ма́тере Твоея́ и мене́, окая́ннаго, от сна́ ле́ности к доброде́телей де́ланию возбуди́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, О́тчею Ипоста́сною Му́дростию, Христе́: не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Преслу́шав за́поведь, пра́отец сла́дости ра́йския лише́н бы́сть, послуша́нием же святи́и ве́чную жи́знь насле́довавше, Богозре́нием наслажда́ются.
Та́йное де́лание ва́ше, безмо́лвия люби́телие, ви́дя Оте́ц Небе́сный, я́ко сы́ны Своя́ уще́дри, благода́тию обогати́ и на Небесе́х просла́ви.
Чистоты́ рачи́тели, земны́я А́нгелы, избра́нныя сосу́ды Свята́го Ду́ха, чи́стое зерца́ло целому́дрия, Се́ргия и Ге́рмана чистото́ю се́рдца почти́м.
Богоро́дичен: Ра́б сы́й чре́ва, ка́ко возмогу́ пло́ть ду́ху покори́ти и чистоту́ а́нгельскую стяжа́ти? Но, о де́вственных похвало́, Пречи́стая! Ты́ из пле́на сего́ изба́ви мене́, несмы́сленнаго.
Седа́лен, гла́с 3:
От шу́ма жите́йских во́лн удаля́ющеся, во о́стров Нева́ по́нта с восто́чных стра́н приидо́сте, иде́же ни глубина́ страсте́й, ни бу́ря духо́в проти́вных тве́рдостию ума́ ва́шего, Се́ргие и Ге́рмане, не возмо́же поколеба́ти, но по́двигом до́брым, в безмо́лвии подвиза́ющеся, благоуго́дни Христу́ яви́стеся, Его́же ны́не предстоя́ще Престо́лу, мольбу́ сотвори́те, да призира́ет вы́ну милосе́рдым о́ком Свои́м на ме́сто селе́ния ва́шего, спаса́я в ми́ре ду́ши на́ша.
Богоро́дичен: Не от А́нгел, ни от челове́к, но от Твоего́ Сы́на, Влады́чице, Творца́ А́нгелов и челове́ков, кро́ткаго и смире́ннаго се́рдцем Иису́са, смире́нию удо́бь навы́кнути могу́ и не прилежу́: увы́ мне́! го́рд сы́й, презо́рлив и непокори́в при́сно от нераде́ния моего́ явля́юся. Тя́ у́бо, о Де́во Пренепоро́чная, молю́ смире́нно с те́плыми слеза́ми, е́же ду́х кро́тости и смире́ния се́рдцу моему́ дарова́ти, да вку́сит поко́й сладча́йший душа́ моя́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Я́ко ло́зы виногра́да Христо́ва су́ще, Се́ргие и Ге́рмане, грозда́ми доброде́телей процве́тшии, вино́м Боже́ственнаго весе́лия испо́лните сердца́ на́ша.
Мо́лим ва́с, я́ко в ра́дости су́щия пра́ведных, всеблаже́ннии, вся́ку печа́ль и го́ресть от ду́ш на́ших отгна́ти, я́ко да, ра́дующеся, сла́вим ва́с.
Те́мная страсте́й бу́ря воста́ на мя́ и све́т благода́ти сокрыва́ется от оче́с мои́х. Но, о свиде́тельницы мы́сленнии! моему́ омраче́нию ускори́те в по́мощь.
Богоро́дичен: Ли́цы А́нгелов и преподо́бных и мы́, гре́шнии, мо́лим Тя́, Благоутро́бне Го́споди, предста́тельством Ма́тере Твоея́ уще́дри и спаси́ все́х на́с.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Нечести́вии не у́зрят сла́вы Твоея́, Христе́, но мы́ Тя́, Единоро́дне, Оте́ческия сла́вы Сия́ние Божества́, от но́щи у́тренююще, воспева́ем Тя́, Человеколю́бче.
Кра́йним безмо́лвием, моли́твою же, и посто́м, и бде́нием ду́ши своя́ очи́стивше, пустыннолю́бцы Трисия́ннаго Све́та прия́телище соде́лашася.
Не я́коже тро́сти, ве́тром коле́блемыя, но я́ко тве́рдии столпи́, Се́ргий и Ге́рман, на краеуго́льном ка́мени, Христе́, ве́рою утверди́вшеся, доброде́тельми просия́ша.
Иоа́ннову житию́ в пусты́ни Иорда́нове и Илиину́ безмо́лвию на горе́ ревну́юще, преподо́бнии, страсте́й и́га дея́нием свобо́ждшеся, Богозре́нием просвети́шася.
Богоро́дичен: Ты́ покро́в мо́й от напа́стей вра́жиих, Влады́чице, Ты́ све́т се́рдцу моему́, печа́льми жите́йскими омраче́нному, при́сно бу́ди, Богоро́дице, и спаси́ мя́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я, и потопи́ла мя́ е́сть бу́ря мно́гих грехо́в, но я́ко Бо́г из глубины́ возведи́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.
Я́ко же́ртву непоро́чну и всесожже́ние ту́чно, принесо́ша себе́ святи́и Бо́гу, и, па́че вся́каго всепло́дия же́ртвы и приноше́ния, благоуго́дни Ему́ яви́шася.
У́мныма очи́ма зря́ще пред собо́ю Го́спода, Богоблаже́ннии, непоро́чно ше́ствовали есте́ по стезя́м за́поведей Его́, утвержде́ни иму́ще но́зе благода́тию Свята́го Ду́ха.
Не име́ поко́я боголюби́вый ду́х ва́ш, Се́ргие и Ге́рмане, до́ндеже не обрето́сте себе́ ме́сто безмо́лвия. В то́м бо ве́рою и любо́вию с Бо́гом соедини́вшеся, ве́чный поко́й насле́довасте.
Богоро́дичен: Не ки́том, я́коже Ио́на, но грехо́м пожре́н сы́й, вопию́: Влады́ко Христе́! моли́твами Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере и преподо́бных оте́ц от истле́ния мя́ изба́ви, я́ко Благоутро́бен.
Конда́к, гла́с 4:
От мирска́го жития́ изше́дше, отверже́нием ми́ра Христу́ после́довасте, и достиго́сте вели́каго Нева́ е́зера, и, в не́м на о́строве Валаа́ме все́льшеся, равноа́нгельное житие́ пожи́ли есте́, отону́дуже, веселя́щеся, прешли́ есте́ к Небе́сным черто́гом. И ны́не со А́нгелы Влады́чню Престо́лу предстоя́ще, помина́йте на́с, ча́д свои́х, я́же собра́ли есте́, Богому́дрии, да ра́достно от души́ вопие́м: ра́дуйтеся, Се́ргие и Ге́рмане, отцы́ преблаже́ннии.
И́кос:
Ка́ко, неразу́мен сы́й, воспою́ по́стники всехва́льныя? Сло́во бо прему́дрости и сло́во ра́зума не́сть дано́ ми́, безслове́сием одержи́му су́щу. Ты́ Са́м, смы́сла Пода́телю, Иису́се, Прему́дрость ве́чная и Сло́во Бо́жие Ипоста́сное, моли́твами преподо́бных у́м мо́й просвети́ и да́руй сло́во, да гла́сом а́нгельским воспою́ и́х, глаго́ля: ра́дуйтеся, зве́зды мы́сленныя, от восто́ка на́м возсия́вшия; ра́дуйтеся, безмо́лвия люби́тели всеизря́днии; ра́дуйтеся, Христо́вых за́поведей де́латели непоро́чнии; ра́дуйтеся, злати́и сосу́ди, Ду́хом Святы́м испо́лненнии; ра́дуйтеся, столпи́ одушевле́ннии, зда́ние по́стничества утвержда́ющии; ра́дуйтеся, кри́ни, чистото́ю серде́чною, а́ки сне́гом, убеле́ннии; ра́дуйтеся, ма́слины, от Христа́ на́м еле́й милосе́рдия плодонося́щия; ра́дуйтеся, ве́рным побо́рницы, моли́твенным копие́м сопроти́вныя поража́ющии; ра́дуйтеся, цели́телие теле́сных не́мощей и страсте́й душе́вных; ра́дуйтеся, ускоря́ющии в по́мощь обурева́емым и ва́м моля́щимся; ра́дуйтеся, Валаа́му свети́ла ве́лия и пресве́тлая; ра́дуйтеся, Се́ргие и Ге́рмане, отцы́ всеблаже́ннии.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Ю́ноши три́ в Вавило́не, веле́ние мучи́телево на бу́йство прело́жше, посреде́ пла́мене вопия́ху: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Огню́ су́щу в ва́с, Се́ргие и Ге́рмане, Боже́ственныя любве́, пла́мень по́хоти и о́гнь я́рости претвори́ся в ро́су. Те́м, ра́дующеся, в безмо́лвии воспева́сте: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Пло́ти свое́й, я́коже злато́му и́долу о́троцы, преподо́бнии не послужи́ша, но, апо́стольски распина́юще ю́ со страстьми́ и похотьми́, покори́ша ду́ху и, хра́мы честни́ сотво́ршеся Свято́му Ду́ху, взыва́ху: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Я́ко чистоты́ храни́тели, чисте́йшему Божеству́ вмести́лище соде́лашася, любому́дрии, и, во пло́ти су́ще, тайноде́йствием Уте́шителя к преми́рных зре́нию восхища́хуся, пою́ще: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Я́ко Ма́терь Безнача́льнаго Бо́га Сло́ва су́щую, Тя́, Влады́чице, прошу́ умиле́нно от безслове́сных страсте́й изба́вити мя́, я́ко о́троки от пе́щи халде́йския, да с ни́ми, ра́дуяся, воспою́: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Изба́вителю все́х Всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д, ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Бо́дренным ума́ трезве́нием и те́плым ко Христу́ моле́нием, диа́вола, я́ко льва́ рыка́ющаго и и́щущаго кого́ поглоти́ти, преподо́бнии посрами́ша, стра́стныя того́ прило́ги отсе́кше. Те́м со о́троки поя́ху: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Вся́ ору́жия Бо́жия Се́ргий и Ге́рман восприи́мше на гора́х Валаа́ма, я́коже Моисе́й и Ааро́н, воздея́нием ума́ и ру́к на высоту́, сопроти́вных си́лу, ве́рным спобо́рствующе, осла́биша, пою́ще пе́снь: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Безнача́льная, Вседержи́тельная, Единосу́щная Свята́я Тро́ице, моли́твами преподо́бных Твои́х от тре́х мы́сленных враго́в боре́ний ду́ши на́ша изба́ви, поми́луй и спаси́ все́х, благоче́стно Тя́ испове́дающих.
Богоро́дичен: Богоуго́дно пожи́вшим после́довати мене́ сотвори́ до́брыми де́лы, Всенепоро́чная, потребля́ющи от души́ моея́ прило́ги лука́вых де́монов и возводя́щи при́сно у́м мо́й к зре́нию за́поведей Сы́на Твоего́ и Творца́ моего́.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть, Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.
На тве́рдом ве́ры ка́мени благода́тию утвержде́ни су́ще, в безмо́лвии подвиза́ющеся, тече́ние по́стничества до́бре сконча́вше и мздовоздая́ние от Христа́ прии́мше, Тому́ ны́не моли́теся, всеблаже́ннии, в ве́ре и доброде́тели ве́рных Свои́х утверди́ти.
Я́ко победи́тели мы́сленных враго́в, Се́ргие и Ге́рмане, предстоя́ще ны́не Престо́лу Небе́сных си́л Царя́, моли́те бла́гость Его́ правосла́вным на сопоста́ты побе́ду и одоле́ние дарова́ти.
В Небе́сных су́ще оби́телех, преподо́бнии, Влады́ку все́х моли́те страну́ на́шу и вся́ гра́ды и страны́ христиа́нския в ми́ре сохрани́ти и вся́ ны́ спасти́, благоче́стно ва́с почита́ющия.
Богоро́дичен: Ка́мень краеуго́льный, Христо́с, ве́рным е́сть основа́ние, неве́рным же — ка́мень претыка́ния и собла́зна. На се́м Ка́мени, Влады́чице, утверди́ мое́ помышле́ние и спаси́ мя́, я́ко к Нему́ иму́щая ма́тернее дерзнове́ние.
Свети́лен:
Светода́вче Го́споди! Свети́льников на́ших, Се́ргия и Ге́рмана, моли́твами просвети́ на́с, ве́рою Тебе́ служа́щих и благоче́стно пра́зднующих светоно́сную те́х па́мять.
Сла́ва, и ны́не: Свеще́ та́инственная, Богоневе́сто! Су́щим во тьме́ неразу́мия све́том ра́зума и́стины возсия́й и спаси́ все́х, благоче́стно Тя́ я́ко Ма́терь Бо́жию велича́ющих.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Трїста́ты крѣ́пкїѧ, рожде́йсѧ ѿ дв҃ы, безстра́стїѧ во глꙋбинѣ̀, дꙋшѝ трича́стное потопѝ молю́сѧ, да тебѣ̀, ꙗ҆́кѡ въ тѷмпа́нѣ, во ᲂу҆мерщвле́нїи тѣлесѐ побѣ́дное воспою̀ пѣ́нїе.
Со́лнце пра́вды хрⷭ҇тѐ, возсїѧ́й мѝ дне́сь свѣ́томъ ра́зꙋма твоегѡ̀, да свѣти́льники на́ша се́ргїа и҆ ге́рмана, се́рдцемъ и҆ ᲂу҆стна́ми воспою̀ во сла́вꙋ твою̀, влⷣко.
Реко́ша въ себѣ̀ ст҃і́и: бѣжи́мъ простра́ннагѡ пꙋтѝ занѐ, въ па́гꙋбꙋ веде́тъ, бѣжи́мъ грѣхо́вныхъ страсте́й: до а҆́да бо низво́дѧтъ. тѣ́сный же пꙋ́ть возлю́бимъ, да наслѣ́димъ жи́знь вѣ́чнꙋю.
Ꙗ҆́коже дожде́мъ слеза́ми, зе́млю се́рдца ва́шегѡ напаѧ́юще, и҆ ꙗ҆́кѡ со́лнцемъ теплото́ю мл҃твы согрѣва́юще, добродѣ́телей плоды̀, се́ргїе и҆ ге́рмане, вїногра́да дѣ́лателю принесо́сте.
Бг҃оро́диченъ: Добродѣ́тєли ст҃ы́хъ пою̀ и҆ сла́влю, са́мъ же ѕла̑ѧ твори́ти, ᲂу҆вы̀ мнѣ̀! не престаю̀: но, влⷣко хрⷭ҇тѐ! мл҃твами мт҃ре твоеѧ̀, и҆ менѐ ѡ҆каѧ́ннаго ѿ сна̀ лѣ́ности къ добродѣ́телей дѣ́ланїю возбꙋдѝ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Не мꙋ́дростїю, и҆ си́лою, и҆ бога́тствомъ хва́лимсѧ, но тобо́ю, ѻ҆́ч҃ею ѵ҆поста́сною мꙋ́дростїю, хрⷭ҇тѐ: нѣ́сть бо ст҃ъ па́че тебѐ чл҃вѣколю́бче.
Преслꙋ́шавъ за́повѣдь, пра́ѻц҃ъ сла́дости ра́йскїѧ лише́нъ бы́сть: послꙋша́нїемъ же ст҃і́и вѣ́чнꙋю жи́знь наслѣ́довавше, бг҃озрѣ́нїемъ наслажда́ютсѧ.
Та́йное дѣ́ланїе ва́ше, безмо́лвїѧ люби́телїе, ви́дѧ ѻ҆ц҃ъ нбⷭ҇ный, ꙗ҆́кѡ сы́ны своѧ̑ ᲂу҆ще́дри, бл҃года́тїю ѡ҆богатѝ, и҆ на нб҃сѣ́хъ просла́ви.
Чⷭ҇тоты̀ рачи́тели, земны́ѧ а҆́гг҃лы, и҆збра́нныѧ сосꙋ́ды ст҃а́гѡ дх҃а, чⷭ҇тое зерца́ло цѣломꙋ́дрїѧ, се́ргїа и҆ ге́рмана, чⷭ҇тото́ю се́рдца почти́мъ.
Бг҃оро́диченъ: Ра́бъ сы́й чре́ва, ка́кѡ возмогꙋ̀ пло́ть дх҃ꙋ покори́ти, и҆ чⷭ҇тотꙋ̀ а҆́гг҃льскꙋю стѧжа́ти; но, ѽ дѣ́вственныхъ похвало̀ пречⷭ҇таѧ! ты̀ и҆з̾ плѣ́на сегѡ̀ и҆зба́ви менѐ несмы́сленнаго.
Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.
Ѿ шꙋ́ма жите́йскихъ во́лнъ ᲂу҆далѧ́ющесѧ, во ѻ҆́стровъ нева̀ по́нта съ восто́чныхъ стра́нъ прїидо́сте: и҆дѣ́же ни глꙋбина̀ страсте́й, ни бꙋ́рѧ дꙋхѡ́въ проти́вныхъ тве́рдостїю ᲂу҆ма̀ ва́шегѡ, се́ргїе и҆ ге́рмане, не возмо́же поколеба́ти: но по́двигомъ до́брымъ въ безмо́лвїи подвиза́ющесѧ бл҃гоꙋго́дни хрⷭ҇тꙋ̀ ꙗ҆ви́стесѧ, є҆гѡ́же ны́нѣ предстоѧ́ще престо́лꙋ мольбꙋ̀ сотвори́те, да призира́етъ вы́нꙋ милосе́рдымъ ѻ҆́комъ свои́мъ на мѣ́сто селе́нїѧ ва́шегѡ, спаса́ѧ въ мі́рѣ дꙋ́шы на́шѧ.
Бг҃оро́диченъ: Не ѿ а҆́гг҃лъ, ни ѿ чл҃вѣ̑къ, но ѿ твоегѡ̀ сн҃а, влⷣчце, творца̀ а҆́гг҃лѡвъ и҆ чл҃вѣ́кѡвъ, кро́ткагѡ и҆ смире́ннагѡ се́рдцемъ і҆и҃са, смире́нїю ᲂу҆до́бь навы́кнꙋти могꙋ̀, и҆ не прилѣжꙋ̀: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀! го́рдъ сы́й, презо́рливъ и҆ непокори́въ при́снѡ ѿ нерадѣ́нїѧ моегѡ̀ ꙗ҆влѧ́юсѧ. тѧ̀ ᲂу҆̀бо, ѽ дв҃о пренепоро́чнаѧ! молю̀ смире́ннѡ съ те́плыми слеза́ми, є҆́же дх҃ъ кро́тости и҆ смире́нїѧ се́рдцꙋ моемꙋ̀ дарова́ти, да вкꙋ́ситъ поко́й сладча́йшїй, дꙋша̀ моѧ̀.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ, на прⷭ҇то́лѣ бж҃ества̀ во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ, прїи́де і҆и҃съ пребж҃е́ственный нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва хрⷭ҇тѐ си́лѣ твое́й.
Ꙗ҆́кѡ ло́зы вїногра́да хрⷭ҇то́ва сꙋ́ще се́ргїе и҆ ге́рмане, грозда́ми добродѣ́телей процвѣ́тшїи, вїно́мъ бж҃е́ственнагѡ весе́лїѧ и҆спо́лните сердца̀ на̑ша.
ⷨМо́лимъ ва́съ, ꙗ҆́кѡ въ ра́дости сꙋ́щїѧ пра́ведныхъ всебл҃же́ннїи, всѧ́кꙋ печа́ль и҆ го́ресть ѿ дꙋ́шъ на́шихъ ѿгна́ти: ꙗ҆́кѡ да ра́дꙋющесѧ сла́вимъ ва́съ.
Те́мнаѧ страсте́й бꙋ́рѧ воста̀ на мѧ̀ и҆ свѣ́тъ бл҃года́ти сокрыва́етсѧ ѿ ѻ҆че́съ мои́хъ: но, ѽ свидѣ́тєльницы мы́сленнїи! моемꙋ̀ ѡ҆мраче́нїю ᲂу҆скори́те въ по́мощь.
Бг҃оро́диченъ: Ли́цы а҆́гг҃лѡвъ и҆ прпⷣбныхъ, и҆ мы̀ грѣ́шнїи мо́лимъ тѧ̀, бл҃гоꙋтро́бне гдⷭ҇и! предста́тельствомъ мт҃ре твоеѧ̀, ᲂу҆ще́дри и҆ сп҃сѝ всѣ́хъ на́съ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Нечести́вїи не ᲂу҆́зрѧтъ сла́вы твоеѧ̀ хрⷭ҇тѐ, но мы̀ тѧ̀ є҆диноро́дне, ѻ҆ч҃ескїѧ сла́вы сїѧ́нїе бжⷭ҇тва̀, ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, воспѣва́емъ тѧ̀ чл҃вѣколю́бче.
Кра́йнимъ безмо́лвїемъ, мл҃твою же и҆ посто́мъ, и҆ бдѣ́нїемъ дꙋ́шы своѧ̑ ѡ҆чи́стивше, пꙋстыннолю́бцы трисїѧ́ннагѡ свѣ́та прїѧ́телище содѣ́лашасѧ.
Не ꙗ҆́коже тро́сти вѣ́тромъ коле́блємыѧ, но ꙗ҆́кѡ тве́рдїи столпѝ, се́ргїй и҆ ге́рманъ на краеꙋго́льномъ ка́мени, хрⷭ҇тѣ̀, вѣ́рою ᲂу҆тверди́вшесѧ, добродѣ́тельми просїѧ́ша.
І҆ѡа́нновꙋ житїю̀ въ пꙋсты́ни і҆ѻрда́новѣ, и҆ и҆лїинꙋ̀ безмо́лвїю на горѣ̀ ревнꙋ́юще, прпⷣбнїи, страсте́й и҆́га дѣѧ́нїемъ свобо́ждшесѧ, бг҃озрѣ́нїемъ просвѣти́шасѧ.
Бг҃оро́диченъ: Ты̀ покро́въ мо́й ѿ напа́стей вра́жїихъ, влⷣчце, ты̀ свѣ́тъ се́рдцꙋ моемꙋ̀ печа́льми жите́йскими ѡ҆мраче́нномꙋ, при́снѡ бꙋ́ди, бцⷣе, и҆ сп҃сѝ мѧ̀.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Прїидо́хъ во глꙋбины̑ морскі́ѧ, и҆ потопи́ла мѧ̀ є҆́сть бꙋ́рѧ мно́гихъ грѣхѡ́въ: но ꙗ҆́кѡ бг҃ъ и҆з̾ глꙋбины̀ возведѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.
Ꙗ҆́кѡ же́ртвꙋ непоро́чнꙋ и҆ всесожже́нїе тꙋ́чно, принесо́ша себѐ ст҃і́и бг҃ꙋ, и҆ па́че всѧ́кагѡ всепло́дїѧ же́ртвы, и҆ приноше́нїѧ, бл҃гоꙋго́дни є҆мꙋ̀ ꙗ҆ви́шасѧ.
Оу҆́мныма ѻ҆чи́ма зрѧ́ще пред̾ собо́ю гдⷭ҇а бг҃облаже́ннїи, непоро́чнѡ ше́ствовали є҆стѐ по стезѧ́мъ за́повѣдей є҆гѡ̀, ᲂу҆твержде́ни и҆мꙋ́ще но́зѣ бл҃года́тїю ст҃а́гѡ дх҃а.
Не и҆мѣ̀ поко́ѧ бг҃олюби́вый дх҃ъ ва́шъ, се́ргїе и҆ ге́рмане, до́ндеже не ѡ҆брѣто́сте себѣ̀ мѣ́сто безмо́лвїѧ: въ то́мъ бо вѣ́рою и҆ любо́вїю съ бг҃омъ соедини́вшесѧ, вѣ́чный поко́й наслѣ́довасте.
Бг҃оро́диченъ: Не ки́томъ, ꙗ҆́коже і҆ѡ́на, но грѣхо́мъ пожре́нъ сы́й и҆ вопїю̀: влⷣко хрⷭ҇тѐ! мл҃твами пречⷭ҇тыѧ твоеѧ̀ мт҃ре и҆ прпⷣбныхъ ѻ҆ц҃ъ ѿ и҆стлѣ́нїѧ мѧ̀ и҆зба́ви, ꙗ҆́кѡ бл҃гоꙋтро́бенъ.
Конда́къ, гла́съ д҃.
Ѿ мїрска́гѡ житїѧ̀ и҆зше́дше, ѿверже́нїемъ же мі́ра хрⷭ҇тꙋ̀ послѣ́довасте, и҆ достиго́сте вели́кагѡ нева̀ є҆́зера, и҆ въ не́мъ на ѻ҆́стровѣ валаа́мѣ все́льшесѧ, равноа́гг҃льное житїѐ пожи́ли є҆стѐ: ѿѻнꙋ́дꙋже веселѧ́щесѧ прешлѝ є҆стѐ къ нбⷭ҇нымъ черто́гѡмъ. И҆ ны́нѣ со а҆́гг҃лы влⷣчню прⷭ҇то́лꙋ предстоѧ́ще, помина́йте на́съ ча̑дъ свои́хъ, ꙗ҆̀же собра́ли є҆стѐ бг҃омꙋ́дрїи, да ра́достнѡ ѿ дꙋшѝ вопїе́мъ: ра́дꙋйтесѧ се́ргїе и҆ ге́рмане, ѻ҆ц҃ы̀ пребл҃же́ннїи.
І҆́косъ:
Ка́кѡ неразꙋ́менъ сы́й воспою̀ по́стники всехва́льныѧ; сло́во бо премꙋ́дрости, и҆ сло́во ра́зꙋма нѣ́сть дано̀ мѝ, безслове́сїемъ ѡ҆держи́мꙋ сꙋ́щꙋ: ты̀ са́мъ, смы́сла пода́телю і҆и҃се, премꙋ́дрость вѣ́чнаѧ и҆ сло́во бж҃їе ѵ҆поста́сное, мл҃твами прпⷣбныхъ ᲂу҆́мъ мо́й просвѣтѝ и҆ да́рꙋй сло́во, да гла́сомъ а҆́гг҃льскимъ воспою̀ и҆̀хъ глаго́лѧ: ра́дꙋйтесѧ ѕвѣ́зды мы́слєнныѧ ѿ восто́ка на́мъ возсїѧ́вшыѧ: ра́дꙋйтесѧ безмо́лвїѧ люби́тели всеизрѧ́днїи: ра́дꙋйтесѧ хрⷭ҇то́выхъ за́повѣдей дѣ́латели непоро́чнїи: ра́дꙋйтесѧ златі́и сосꙋ́ди, дх҃омъ ст҃ы́мъ и҆спо́лненнїи: ра́дꙋйтесѧ столпѝ ѡ҆дꙋшевле́ннїи, зда́нїе по́стничества ᲂу҆твержда́ющїи: ра́дꙋйтесѧ крі́ни, чⷭ҇тото́ю серде́чною а҆́ки снѣ́гомъ ᲂу҆бѣлє́ннии: ра́дꙋйтесѧ ма̑слины, ѿ хрⷭ҇та̀ на́мъ є҆ле́й милосе́рдїѧ плодоносѧ́щыѧ: ра́дꙋйтесѧ вѣ̑рнымъ побѡ́рницы, мл҃твеннымъ копїе́мъ сопроти̑вныѧ поража́ющии: ра́дꙋйтесѧ цѣли́телїе тѣле́сныхъ не́мощей и҆ страсте́й дꙋше́вныхъ: ра́дꙋйтесѧ ᲂу҆скорѧ́ющїи въ по́мощь ѡ҆бꙋрева́ємымъ и҆ ва́мъ молѧ́щымсѧ: ра́дꙋйтесѧ валаа́мꙋ свѣти̑ла вє́лїѧ и҆ пресвѣ̑тлаѧ: ра́дꙋйтесѧ се́ргїе и҆ ге́рмане, ѻ҆ц҃ы̀ всебл҃же́ннїи.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ю҆́нѡши трѝ въ вавѷлѡ́нѣ велѣ́нїе мꙋчи́телево на бꙋ́йство прело́жше, посредѣ̀ пла́мене вопїѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.
Ѻ҆гню̀ сꙋ́щꙋ въ ва́съ, се́ргїе и҆ ге́рмане, бжⷭ҇твенныѧ любвѐ, пла́мень по́хоти и҆ ѻ҆́гнь ꙗ҆́рости претвори́сѧ въ ро́сꙋ: тѣ́мъ ра́дꙋющесѧ въ безмо́лвїи воспѣва́сте: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.
Пло́ти свое́й, ꙗ҆́коже злато́мꙋ і҆́дѡлꙋ ѻ҆́троцы прпⷣбнїи, не послꙋжи́ша: но а҆по́стольски распина́юще ю҆̀ со страстьмѝ и҆ похотьмѝ покори́ша дꙋ́хꙋ, и҆ хра́мы честни́ сотво́ршесѧ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.
Ꙗ҆́кѡ чⷭ҇тоты̀ храни́тели, чⷭ҇тѣ́йшемꙋ бж҃ествꙋ̀ вмѣсти́лище содѣ́лашасѧ, любомꙋ́дрїи, и҆ во пло́ти сꙋ́ще, тайнодѣ́йствїемъ ᲂу҆тѣ́шителѧ, къ премі́рныхъ зрѣ́нїю восхища́хꙋсѧ пою́ще: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ мт҃рь безнача́льнагѡ бг҃а сло́ва сꙋ́щꙋю тѧ̀, влⷣчце, прошꙋ̀ ᲂу҆миле́ннѡ ѿ безслове́сныхъ страсте́й и҆зба́вити мѧ̀, ꙗ҆́кѡ ѻ҆́троки ѿ пе́щи халде́йскїѧ, да съ ни́ми ра́дꙋѧсѧ воспою̀: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: И҆зба́вителю всѣ́хъ всеси́льне, посредѣ̀ пла́мене бл҃гоче́ствовавшыѧ, снизше́дъ ѡ҆роси́лъ є҆сѝ, и҆ наꙋчи́лъ є҆сѝ пѣ́ти: всѧ̑ дѣла̀ бл҃гослови́те, по́йте гдⷭ҇а.
Бо́дреннымъ ᲂу҆ма̀ трезве́нїемъ, и҆ те́плымъ ко хрⷭ҇тꙋ̀ моле́нїемъ, дїа́вола, ꙗ҆́кѡ льва̀ рыка́ющаго и҆ и҆́щꙋщаго кого̀ поглоти́ти, прпⷣбнїи посрами́ша, стра̑стныѧ тогѡ̀ прило́ги ѿсѣ́кше. тѣ́мъ со ѻ҆́троки поѧ́хꙋ: всѧ̑ дѣла̀ бл҃гослови́те, по́йте гдⷭ҇а.
Всѧ̑ ѻ҆рꙋ̑жїѧ бж҃їѧ се́ргїй и҆ ге́рманъ, воспрїи́мше на гора́хъ валаа́ма, ꙗ҆́коже мѡѷсе́й и҆ а҆арѡ́нъ воздѣѧ́нїемъ ᲂу҆ма̀ и҆ рꙋ́къ на высотꙋ̀, сопроти́вныхъ си́лꙋ, вѣ̑рнымъ спобо́рствꙋюще, ѡ҆сла́биша, пою́ще пѣ́снь: всѧ̑ дѣла̀ бл҃гослови́те, по́йте гдⷭ҇а.
Безнача́льнаѧ, вседержи́тельнаѧ, є҆диносꙋ́щнаѧ ст҃а́ѧ трⷪ҇це, мл҃твами преподо́бныхъ твои́хъ, ѿ тре́хъ мы́сленныхъ врагѡ́въ боре́нїй, дꙋ́шы на́шѧ и҆зба́ви, поми́лꙋй и҆ спасѝ всѣ́хъ бл҃гоче́стнѡ тѧ̀ и҆сповѣ́дающихъ.
Бг҃оро́диченъ: Бг҃оꙋго́днѡ пожи́вшымъ, послѣ́довати менѐ сотворѝ до́брыми дѣ́лы, всенепоро́чнаѧ, потреблѧ́ющи ѿ дꙋшѝ моеѧ̀ прило́ги лꙋка́выхъ де́мѡнѡвъ, и҆ возводѧ́щи при́снѡ ᲂу҆́мъ мо́й къ зрѣ́нїю за́повѣдей сн҃а твоегѡ̀ и҆ творца̀ моегѡ̀.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ недꙋ́гомъ преслꙋша́нїѧ, клѧ́твꙋ всели́ла є҆́сть: ты́ же, дв҃о бцⷣе, прозѧбе́нїемъ чревоноше́нїѧ, мі́рови бл҃гослове́нїе процвѣла̀ є҆сѝ. тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.
На тве́рдомъ вѣ́ры ка́мени бл҃года́тїю ᲂу҆твержде́ни сꙋ́ще, въ безмо́лвїи подвиза́ющесѧ, тече́нїе по́стничества до́брѣ сконча́вше, и҆ мздовоздаѧ́нїе ѿ хрⷭ҇та̀ прїи́мше, томꙋ̀ ны́нѣ моли́тесѧ, всебл҃же́ннїи, въ вѣ́рѣ и҆ добродѣ́тели вѣ́рныхъ свои́хъ ᲂу҆тверди́ти.
Ꙗ҆́кѡ побѣди́тели мы́сленныхъ врагѡ́въ, се́ргїе и҆ ге́рмане, предстоѧ́ще ны́нѣ прⷭ҇то́лꙋ нбⷭ҇ныхъ си́лъ цр҃ѧ̀, моли́те бл҃гость є҆гѡ̀ правосла́внымъ на сопоста́ты побѣ́дꙋ и҆ ѡ҆долѣ́нїе дарова́ти.
Въ небе́сныхъ сꙋ́ще ѻ҆би́телехъ прпⷣбнїи, влⷣкꙋ всѣ́хъ моли́те, странꙋ̑ на́шꙋ, и҆ всѧ̑ гра́ды и҆ страны̑ хрⷭ҇тїа́нскїѧ въ ми́рѣ сохрани́ти, и҆ всѧ̑ ны̀ спастѝ, бл҃гоче́стнѡ ва́съ почита́ющиѧ.
Бг҃оро́диченъ: Ка́мень краеꙋго́льный, хрⷭ҇то́съ, вѣ̑рнымъ є҆́сть ѡ҆снова́нїе, невѣ̑рнымъ же ка́мень претыка́нїѧ и҆ собла́зна: на се́мъ ка́мени, влⷣчце, ᲂу҆твердѝ моѐ помышле́нїе, и҆ спасѝ мѧ̀, ꙗ҆́кѡ къ немꙋ̀ и҆мꙋ́щаѧ ма́тернее дерзнове́нїе.
Свѣти́ленъ:
Свѣтода́вче гдⷭ҇и! свѣти́льникѡвъ на́шихъ се́ргїа и҆ ге́рмана мл҃твами просвѣтѝ на́съ вѣ́рою тебѣ̀ слꙋжа́щихъ, и҆ бл҃гоче́стнѡ пра́зднꙋющихъ свѣтоно́снꙋю тѣ́хъ па́мѧть.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Свѣщѐ та́инственнаѧ, бг҃оневѣ́сто сꙋ́щымъ во тьмѣ̀ неразꙋ́мїѧ, свѣ́томъ ра́зꙋма и҆́стины возсїѧ́й, и҆ сп҃сѝ всѣ́хъ бл҃гоче́стнѡ тѧ̀, ꙗ҆́кѡ мт҃рь бж҃їю, велича́ющихъ.
Основатели Спасо-Преображенского Валаамского монастыря, преподобные Сергий и Герман, согласно церковному преданию, были греческими священноиноками, пришедшими в X веке1 во владения Великого Новгорода вместе с первыми православными миссионерами. Исторические сведения об основателях Валаамского монастыря скудны. Часто во времена вражеских нашествий (XII, XVII века) монастырь переживал опустошение, на долгие десятилетия прерывалось здесь иноческое служение. Во времена нашествий уничтожались церковные памятники, монастырские святыни, не раз были сожжены и разграблены богатейшие монастырские библиотека и хранилище рукописей.
Не дошло до нас и житие преподобных Сергия и Германа Валаамских. В XVI веке уже были утрачены многие исторические документы, об этом свидетельствует древний синодик Валаамского монастыря, после разорения обители в 1611 году хранившийся в Староладожском Васильевском монастыре. Этот синодик является единственным историческим документом, написанным на Валааме, в котором отражено подлинное знание о первоначальниках обители. В синодике в списке игуменов упоминаются преподобные Сергий и Герман.
Свидетельством иноческого подвига преподобных стали церковное предание и древние летописные памятники. Смысл иноческого жития преподобных Сергия и Германа состоял в просвещении светом Христовой веры языческих карельских племен, в утверждении православия на Севере Руси, в основании монашеской обители, которая стала оплотом православия в ранние века христианского просвещения. Древние новгородские летописи сообщают об обретении мощей преподобных Сергия и Германа и перенесении их в Новгород во время нашествия шведов в 1163–64 гг.
Именно тогда состоялось местное прославление основателей Валаамского монастыря и было положено начало церковному почитанию преподобных Сергия и Германа в пределах Новгородской епархии. Свидетельством их церковного почитания является наличие их в соборе Новгородских святых, упоминания в службе «Всем русским святым», составленной в XVIII веке, а также прориси и иконописный подлинник XVIII века.
В начале XVIII века были известны иконы преподобных Сергия и Германа. Напоминание об утраченном житии преподобных встречается в многочисленных списках «Валаамской беседы», памятника церковной публицистики XVI–XVII веков. Зачало «Беседы», несомненно, является отрывком из сентябрьских Миней, где повествуется о перенесении мощей преподобных Сергия и Германа (Карельских чудотворцев) из Новгорода в монастырь Всемилостивого Спаса по утишении военной опасности, по-видимому, в 1182 г., что подтверждается новгородскими летописными источниками. Первоначальное место подвигов преподобных Сергия и Германа указывается на Святом острове. Так говорит предание, известное при игумене Ефреме во второй половине XVIII века. Также данный факт подтверждает и шведский атлас, в котором на карте острова Валаама Святой остров именуется как Vanho Valamo – Старый Валаам, и на этом острове указан крест.
Чрезвычайно широкое распространение «Валаамской беседы», известной во множестве списков XVI, XVII, XVIII веков, свидетельствует о высоком духовном авторитете основателей Валаамского монастыря, так как именно их духовными устами изложена позиция нестяжателей в известной церковной полемике XVI века.
В 1611 году монастырь был разорен шведами, и на острове жили шведские колонисты. В 1685 году, в царствование великих князей Иоанна Алексеевича и Петра Алексеевича, шведы захотели откопать мощи преподобных и надругаться над ними, но Господь молитвами преподобных вскоре послал на них великий недуг и расслабление членов, поэтому они устрашились и над мощами их устроили часовню.
11 июля – память преподобных Сергия и Германа, Валаамских чудотворцев. В 1755 году игуменом Ефремом был выстроен новый деревянный соборный храм, в котором имелся придел преподобных Сергия и Германа. Путешественник, капитан Яков Яковлевич Мордвинов так описывает саму обитель: «Монастырь построен на горе каменной, церкви, колокольня и ограда деревянные. И всему оному монастырю взят план, и на плане означено: Соборная церковь Преображения Господня, в ней приделы: с южной стороны – святых апостолов Петра и Павла, с северной — святого апостола Иоанна Богослова, вверху с юга святого апостола Андрея Первозванного, с северу – святых праведных Захарии и Елисаветы, внизу с южной стороны — преподобных отец Сергия и Германа, Валаамских чудотворцев, где и мощи преп. под спудом, а сверху сделаны раки, и на раки их положены живописные их образы».
К 28 июня 1789 года был освящен новый соборный храм преподобных Сергия и Германа, Валаамских чудотворцев, казначеем Иннокентием с братией, где мощи их почивают под спудом. В 1817 году архимандритом Коневского монастыря Иларионом была составлена служба преподобным Сергию и Герману, Валаамским чудотворцам, и напечатана в Синодальной типографии с приложением поучительного слова на память их.
В 1819 году, 20 октября, Святейшим Синодом было предписано общероссийское почитание Валаамских угодников и определены дни церковного празднования их памяти – 28 июня/11 июля и 11/24 сентября.
Мощи преподобных Сергия и Германа и ныне почивают под спудом в Спасо-Преображенском Соборе Валаамского монастыря. Свидетельством благодатной молитвенной помощи преподобных являются многочисленные чудеса, явленные по вере просящих и молящихся.
Основатели монастыря, преподобные Сергий и Герман, Валаамские чудотворцы, не оставили нам своего жития, которое, несомненно существовало, сохранились лишь краткие упоминания в летописях и древних рукописях. Но преподобные Сергий и Герман никогда не оставляли своего братства. Они продолжают свидетельствовать на протяжении тысячи лет свое незримое присутствие, охраняя своим молитвенным предстательством Валаамскую обитель.
1 Данные с сайта Валаамского монастыря. Ранее считалось, что преподобные Сергий и Герман поселились на Валааме между 973–980 годами, но позднейшая критика отодвинула время их жизни к XII и даже к XIV веку. Официальное синодальное издание «Минеи Четьи на русском языке» говорит о преподобных Сергии и Германе как о «скончавшихся около 1353 г.».
Основатели Спасо-Преображенского Валаамского монастыря, преподобные Сергий и Герман, согласно церковному преданию, были греческими священноиноками, пришедшими в X веке1 во владения Великого Новгорода вместе с первыми православными миссионерами. Исторические сведения об основателях Валаамского монастыря скудны. Часто во времена вражеских нашествий (XII, XVII века) монастырь переживал опустошение, на долгие десятилетия прерывалось здесь иноческое служение. Во времена нашествий уничтожались церковные памятники, монастырские святыни, не раз были сожжены и разграблены богатейшие монастырские библиотека и хранилище рукописей.
Не дошло до нас и житие преподобных Сергия и Германа Валаамских. В XVI веке уже были утрачены многие исторические документы, об этом свидетельствует древний синодик Валаамского монастыря, после разорения обители в 1611 году хранившийся в Староладожском Васильевском монастыре. Этот синодик является единственным историческим документом, написанным на Валааме, в котором отражено подлинное знание о первоначальниках обители. В синодике в списке игуменов упоминаются преподобные Сергий и Герман.
Свидетельством иноческого подвига преподобных стали церковное предание и древние летописные памятники. Смысл иноческого жития преподобных Сергия и Германа состоял в просвещении светом Христовой веры языческих карельских племен, в утверждении православия на Севере Руси, в основании монашеской обители, которая стала оплотом православия в ранние века христианского просвещения. Древние новгородские летописи сообщают об обретении мощей преподобных Сергия и Германа и перенесении их в Новгород во время нашествия шведов в 1163–64 гг.
Именно тогда состоялось местное прославление основателей Валаамского монастыря и было положено начало церковному почитанию преподобных Сергия и Германа в пределах Новгородской епархии. Свидетельством их церковного почитания является наличие их в соборе Новгородских святых, упоминания в службе «Всем русским святым», составленной в XVIII веке, а также прориси и иконописный подлинник XVIII века.
В начале XVIII века были известны иконы преподобных Сергия и Германа. Напоминание об утраченном житии преподобных встречается в многочисленных списках «Валаамской беседы», памятника церковной публицистики XVI–XVII веков. Зачало «Беседы», несомненно, является отрывком из сентябрьских Миней, где повествуется о перенесении мощей преподобных Сергия и Германа (Карельских чудотворцев) из Новгорода в монастырь Всемилостивого Спаса по утишении военной опасности, по-видимому, в 1182 г., что подтверждается новгородскими летописными источниками. Первоначальное место подвигов преподобных Сергия и Германа указывается на Святом острове. Так говорит предание, известное при игумене Ефреме во второй половине XVIII века. Также данный факт подтверждает и шведский атлас, в котором на карте острова Валаама Святой остров именуется как Vanho Valamo – Старый Валаам, и на этом острове указан крест.
Чрезвычайно широкое распространение «Валаамской беседы», известной во множестве списков XVI, XVII, XVIII веков, свидетельствует о высоком духовном авторитете основателей Валаамского монастыря, так как именно их духовными устами изложена позиция нестяжателей в известной церковной полемике XVI века.
В 1611 году монастырь был разорен шведами, и на острове жили шведские колонисты. В 1685 году, в царствование великих князей Иоанна Алексеевича и Петра Алексеевича, шведы захотели откопать мощи преподобных и надругаться над ними, но Господь молитвами преподобных вскоре послал на них великий недуг и расслабление членов, поэтому они устрашились и над мощами их устроили часовню.
11 июля – память преподобных Сергия и Германа, Валаамских чудотворцев. В 1755 году игуменом Ефремом был выстроен новый деревянный соборный храм, в котором имелся придел преподобных Сергия и Германа. Путешественник, капитан Яков Яковлевич Мордвинов так описывает саму обитель: «Монастырь построен на горе каменной, церкви, колокольня и ограда деревянные. И всему оному монастырю взят план, и на плане означено: Соборная церковь Преображения Господня, в ней приделы: с южной стороны – святых апостолов Петра и Павла, с северной — святого апостола Иоанна Богослова, вверху с юга святого апостола Андрея Первозванного, с северу – святых праведных Захарии и Елисаветы, внизу с южной стороны — преподобных отец Сергия и Германа, Валаамских чудотворцев, где и мощи преп. под спудом, а сверху сделаны раки, и на раки их положены живописные их образы».
К 28 июня 1789 года был освящен новый соборный храм преподобных Сергия и Германа, Валаамских чудотворцев, казначеем Иннокентием с братией, где мощи их почивают под спудом. В 1817 году архимандритом Коневского монастыря Иларионом была составлена служба преподобным Сергию и Герману, Валаамским чудотворцам, и напечатана в Синодальной типографии с приложением поучительного слова на память их.
В 1819 году, 20 октября, Святейшим Синодом было предписано общероссийское почитание Валаамских угодников и определены дни церковного празднования их памяти – 28 июня/11 июля и 11/24 сентября.
Мощи преподобных Сергия и Германа и ныне почивают под спудом в Спасо-Преображенском Соборе Валаамского монастыря. Свидетельством благодатной молитвенной помощи преподобных являются многочисленные чудеса, явленные по вере просящих и молящихся.
Основатели монастыря, преподобные Сергий и Герман, Валаамские чудотворцы, не оставили нам своего жития, которое, несомненно существовало, сохранились лишь краткие упоминания в летописях и древних рукописях. Но преподобные Сергий и Герман никогда не оставляли своего братства. Они продолжают свидетельствовать на протяжении тысячи лет свое незримое присутствие, охраняя своим молитвенным предстательством Валаамскую обитель.
1 Данные с сайта Валаамского монастыря. Ранее считалось, что преподобные Сергий и Герман поселились на Валааме между 973–980 годами, но позднейшая критика отодвинула время их жизни к XII и даже к XIV веку. Официальное синодальное издание «Минеи Четьи на русском языке» говорит о преподобных Сергии и Германе как о «скончавшихся около 1353 г.».