Канон святым преподобным отцам Печерским и всем святым в Малой России просиявшим
Припе́в: Преподо́бнии отцы́ Пече́рстии, моли́те Бо́га о на́с.
Память: 12 марта (27 февраля ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Мно́гими окруже́нный опечале́ньми, от грехо́в мои́х напа́дающими мне́ неща́дно, к ва́м притека́ю, о Богоно́снии! движа́ ва́ша моли́твы в по́мощь.
Анто́ние Богоно́се и Феодо́сие Богому́дре, в Росси́и и́ноком первонача́льницы и наста́вницы, пе́рвую мя́ погу́бльша ума́ добро́ту ва́шими к Бо́гу хода́тайствы па́ки удо́брите, наставля́юще мя́ ко покая́нию.
Стефа́не всехва́льне и Ни́коне всече́стне, Христо́ва ста́да бы́вший предводи́теле и о́ное упа́сший Богоуго́дно в неусы́пных стра́жах нощны́х, Бо́га мне́ ва́шими благоприя́тными моли́твами уми́лостивите.
Сла́ву ми́ра сего́ и вся́ кра́сная нивочто́же вмени́вый, всеизря́дне Варлаа́ме, сла́вы небе́сныя прича́стника покажи́ мя́ твои́ми моли́твами.
Боже́ственне Влади́мире царю́, Рома́не же с Дави́дом, му́чеников красота́, ча́да су́ще о́наго, со Еле́ною, ва́шею праба́бою, Бо́гу мя́ предста́вите.
Богоро́дичен: Твои́ми моли́твами к Своему́ Сы́ну, Богоро́дице, ско́ро спаси́ мя́ от лю́тых: Тебе́ бо помо́щницу су́щий в беда́х вси́ стяжа́хом всегда́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.
Безме́зднии вра́чеве яви́стеся, исцеле́ния пресла́вно соверша́ющий, Дамиа́не и Ага́пите блаже́ннии, те́мже и а́з к ва́м прихожду́, о святи́и: исцели́те ми́ я́звы душе́вныя и теле́сныя, не́мощну су́щу.
Ониси́форе блаже́нне, предви́девый вся́ и предвеща́я я́сне, со Иереми́ем же Матфе́е, я́ко проро́цы, предви́дяще, беды́, належа́щия ско́ро, мя́ изба́вите моли́твами ва́шими.
Исаа́кий, премно́гими страда́нии низложи́вый диа́вольскую пре́лесть, Тя́, Христе́, мо́лит: изба́ви на́с от того́ искуше́ний и спаси́, Многоми́лостиве.
Лавре́нтие, затвори́вый себе́ Го́сподеви и дерзнове́ние мно́гое стяжа́вый отту́ду к Нему́, не преста́й моля́ся всегда́, е́же изъя́тися на́м от разли́чных страсте́й.
Предвари́те, раби́ Бо́жии, пре́жде да́же не поглоти́т мя́ до конца́ всегуби́тель, изба́вите вско́ре ду́шу мою́ от лю́тых и ми́р вожделе́нный да́руйте.
Богоро́дичен: Зо́л мно́жество смуща́ет мя́ отвсю́ду, и беззако́ний пото́цы обурева́ют мя́, потщи́ся, предвари́ и настоя́щия ну́жды изми́ мя́, Влады́чице, хода́тайством Твои́м.
Седа́лен, гла́с 8.
Повеле́нная от Бо́га те́пле исполня́юще и сове́том Того́ пра́во ше́ствующии, в пусты́нях, и гора́х, и разсе́линах земны́х обита́ша великоду́шнии по́стницы, вся́каго лише́ни челове́ческаго утеше́ния, те́мже труды́ плодо́в свои́х пожина́юще, ны́не с Го́сподем ра́дуются.
Богоро́дичен: Безпло́тных Твои́х, Христе́, и Предте́чи Твоего́, и учени́к, проро́к и му́ченик, преподо́бных и все́х святы́х и Богоро́дицы Неискусому́жныя и благи́я Ма́тере Твоея́ моли́твами умоле́н бы́в, да́ждь на́м во све́те Твое́м ходи́ти и сподо́би на́с улучи́ти Ца́рствие Твое́ за милосе́рдие ми́лости Твоея́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Али́пие, до́бре соблюды́й о́браз Бо́жий в души́ твое́й и зра́ки изобразу́я святы́х, немощны́я исцели́вый тро́стию свое́ю, изобрази́ и во мне́ доброде́тельныя ви́ды, всесла́вне.
Григо́рие всеблаже́нне, чуде́с благода́ть от Бо́га прие́мый и тезоиме́ние от де́л подо́бных ны́не предвари́в, удиви́ и на на́с твои́ми моли́твами Его́ благода́ть.
Моисе́я, чистоты́ храни́теля кре́пкаго, я́ко о́наго прекра́снаго Ио́сифа, дви́жем, Христе́, к Тебе́ в моли́тву: поми́луй на́с.
Иоа́нне многострада́льне, и́же смире́нное те́ло свое́ стесне́нии неосла́бными порабоще́й и жи́во погребы́йся, жела́я разреши́тися и со Христо́м соедини́тися, от тли́ мя́ изба́ви.
Про́хоре всеблаже́нне, хле́бы су́щими от бы́лий и со́лию от пе́пела гла́дом та́ющия препита́вый, умоли́ Христа́ препита́ти и на́с, душе́вным гла́дом исчеза́ющих.
Богоро́дичен: Не оста́ви мене́, к Тебе́ прибега́ющая в ра́дование бесо́м бы́ти, Влады́чице, но необори́мая Твоя́ моли́тва да низложи́т си́х сове́тования.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
Ма́рко, его́же повеле́ния ме́ртвии послу́шаху, умерщвле́на мя́ паде́нии возста́вив, моли́твами твои́ми спаси́.
Фео́филе треблаже́нне, сле́з ра́ди очи́стивый славолю́бия оскверне́ние, и мне́ моли́ дарова́тися избавле́нию.
Всеблаже́нне Иоа́нне, и́же бра́та твоего́ по преставле́нии подвиже́нием те́ла твоего́ поче́т, и спа́сл еси́ того́, Творца́ на́м ми́лостива сотвори́.
Одушевле́нная бы́вше сокро́вища, от сребролюби́ваго мучи́теля, тле́нна сокро́вища у ва́с истязу́ющаго, пострада́вшии непови́нне, Небе́сных
Сокро́вищ прича́стника мя́ покажи́те, Васи́лие и Фео́доре всеблаже́ннии.
И́овлю терпе́нию подо́бяся, многовре́менную боле́знь претерпе́л еси́ усе́рдно и, ны́не в неболе́зненном сы́й поко́и, боле́зней мя́ вся́ких изба́ви, равноа́нгельне Пи́мене.
Богоро́дичен: Ви́ждь на́ша нало́ги, Многоми́лостиве, и сия́ я́ко Бо́г обле́гчи, прие́мь о на́с моля́щуюся Ма́терь Твою́, Ю́же Ти́ во умилостивле́ние приво́дим.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.
Спиридо́не незло́биве, и́же о́гненную пе́щь ма́нтиею свое́ю угаси́л еси́, я́ко о́гнь, любо́вь вже́г в се́рдце твое́м, о́тче, ко Го́споду, я́же на ны́ Велиа́рова угаси́ стреля́ния, молю́ тя́.
Никоди́ме, по́стников сия́ние, и́же никогда́же устне́ возбрани́л еси́ воспева́ти во псалме́х Влады́ку, не преста́й моля́ся Ему́ приле́жно изба́вити вся́ от тли́, и бе́д, и скорбе́й, преподо́бне.
Распны́йся умерщвле́нием пло́ти пе́рвее, от иуде́й же распны́йся второ́е, кре́пкий Евстра́тие, и мно́гое дерзнове́ние у Христа́ обре́т, от бе́д изба́ви мя́.
Изба́ви мя́ твои́ми моли́твами, Ни́коне сла́вне, и́же мы́шцею Христо́вою высо́кою от плене́ния изба́влен, спа́сл еси́ своего́ мучи́теля.
Безсме́ртие обре́т о Христе́, Безсме́ртнем Царе́ и Бо́зе, Афана́сие блаже́нне, по сконча́нии свое́м пожи́л еси́ во мно́гих ле́тех, пла́ча всегда́, те́мже ны́не оживи́ мя́.
Богоро́дичен: Пречи́стая, Очище́ние ро́ждши, Отцу́ Примири́вшаго ми́р, ве́м, Чи́стая, я́ко раздражи́х Его́ безме́рными мои́ми согреше́нии, но молю́: уми́лостиви ми́ Того́ па́ки Ма́терними Твои́ми мольба́ми.
Конда́к, гла́с 8.
Отцы́ всечестни́и, ли́че Богокра́сный, чуде́с мно́гих исто́чницы, ми́ро источа́ющий, сокро́вища краснобога́тная Госпо́дня, в земли́ сокрове́нная не преста́йте, мо́лим вы́, о на́с моли́тися ко Го́споду, да зове́м ва́м: ра́дуйтеся, всему́ ми́ру свети́льницы.
И́кос:
А́нгельски пожи́вшия земли́ и А́нгелом равностоя́тели я́вльшияся на Небеси́, с те́мижде и неизрече́нныя о́ныя наслажда́ющийся добро́ты, достоблаже́нныя отцы́ на́ши, помо́щники и засту́пники те́плыя, прииди́те, ве́рнии, восхва́лим, к ни́м вопию́ще: ра́дуйся, Анто́ние, со́лнцу подо́бный свети́льниче; ра́дуйся, зерца́ло и о́бразе все́м преподо́бным Росси́йским; ра́дуйся, вторы́й Моисе́е, мы́сленный скрижа́ли, доброде́тели твоя́ на́м от горы́ святы́я принесы́й. Ра́дуйся, Феодо́сие, ангелови́дный челове́че; ра́дуйся, звездо́ у́тренняя, тьму́ неве́дения прогоня́ющая; ра́дуйся, забра́ло необори́мое от вра́г ви́димых и неви́димых. Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии; ра́дуйтеся, земни́и а́нгели и Небе́снии челове́цы; ра́дуйтеся, благоуха́ннии цве́ти ра́йстии; ра́дуйтеся, пребога́тая сокро́вища сокрове́нная в земли́; ра́дуйтеся, би́серие многоце́ннии, от пеще́ры, а́ки от мо́ря, просия́вший; ра́дуйтеся, на́ша похвало́ и все́м прибега́ющим к ва́м изба́вители от бе́д; ра́дуйтеся, всему́ ми́ру свети́льницы.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще; отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Нико́лае чу́дне, помо́щниче в ско́рбех, и́же о саме́м еди́нем сло́ве исцеля́еши стра́сти немощны́х, изъяви́ся ско́ро, и от обдержа́щих мя́ скорбе́й изба́ви, и боле́зни се́рдца моего́ облегчи́.
Ера́зме му́дре, и́же бога́тство свое́ истощи́л еси́ во благоле́пие хра́ма Бо́жия, твои́ми моли́твами хра́м мя́ покажи́ духо́вный.
Сребролю́бия потопи́вый зми́я сле́з ту́чами, Аре́фо сла́вне, я́ко име́я дерзнове́ние, моли́ся о на́с ко Го́споду.
Ти́те блаже́нне, гне́внаго бе́са смире́нием попра́вый, и Пи́мене, по́стником единоревни́телю, изба́вите мя́ от искуше́ний бесо́вских ва́шими моли́твами.
Анто́ние му́чениче и тве́рдый Евста́фие, вку́пе со Иоа́нном горды́ню Олге́рдову до земли́ низложи́вший, умерщвля́ющий мя́ стра́сти успи́те.
Богоро́дичен: На моле́ние мое́ ны́не умилосе́рдися и ра́дость в печа́ли ме́сто да́руй ми́, да пою́ Тя́, Влады́чице, и вопию́ Сы́ну Твоему́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пе́снь 8
Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и А́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.
О Ку́кше му́чениче, свяще́нником пра́вило, по́стником и преподо́бным украше́ние, и́же в про́поведи Ева́нгелия со ученико́м твои́м честны́м коне́ц прие́м, я́ко апо́стол, моли́твами твои́ми и мене́ на пу́ть спасе́ния наста́ви.
Не́сторе Богому́дре, жити́й святы́х спаса́телю перве́йший и ревни́телю о́нем до́брый, сла́вы о́нех моли́твами твои́ми яви́ мя́ о́бщника.
Полика́рпе сла́вне, те́хже жития́ святы́х коне́чнее исписа́вый и во еди́но собра́вый, в кни́зе живо́тней твои́ми моли́твами и мне́ написа́тися сподо́би.
Я́ко жи́ви су́ще, Богоно́снии, и по сме́рти блаже́нному Диони́сию от среды́ гробо́в отвеща́сте: вои́стину воскре́се Госпо́дь! умерщвле́нна мя́ страстьми́ оживи́те.
Евфроси́нию, ра́дование По́лотское и де́вам сия́ние, Христе́ мо́й, Тебе́ привожду́ моли́твенницу, ея́же ра́ди спаси́ мя́.
Богоро́дичен: Царя́ Небе́снаго ро́ждшая, дерзнове́ние Ма́тернее я́ко иму́щи к Нему́, Де́во, изба́ви на́с от бе́д.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вои́стину Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с Безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.
Михаи́ле, Иларио́не, Пе́тре, Алекси́е, Ио́но, Фо́тие и Киприа́не, Боже́ственнии иера́рси, Ефре́ме, Нико́лае, Ники́то, Иса́ие, Ми́но же, Луко́ и Феокти́сте, Бо́га на́м уми́лостивите.
Лео́нтие, Стефа́не и Ге́рмане, Ни́фонте, Мари́не, Евфи́мие, Лавре́нтие же, Диони́сие и Си́моне, я́ко прие́мшии вла́сть от Бо́га, проси́те и мне́ оставле́ние.
Си́моне иера́рше, и́же А́гнца Бо́жия пе́рвее принося́й в же́ртву Вседержи́телю, последи́ же и себе́ сама́го, я́ко а́гня, приведы́й в же́ртву, спаси́ мя́ твои́ми моли́твами.
Священному́чеников украше́ние, Мака́рие блаже́нне, и́же пре́жде да́же прия́ти престо́л земли́ чу́вственный, на престо́лы мы́сленныя препосла́лся еси́, Бо́гу мя́ примири́.
Привожду́ Ти́, о Всеще́дре, Иулиани́ю, присносветя́щую свещу́, еле́ем благода́ти обдержи́мую, ея́же моли́твами от вся́каго зла́ соблюди́ мя́.
Богоро́дичен: Со святы́ми А́нгелы, с Боже́ственными Апо́столы, со сла́вными му́ченики и все́ми преподо́бными Твоего́ моли́ Сы́на и Бо́га, Богороди́тельнице Пречи́стая, от бе́д изба́вити ду́ши на́ша.
Во 2-ю неделю Великого поста празднуется Собор всех преподобных отцов Киево-Печерских, почивающих в Ближних (преподобного Антония) и Дальних (преподобного Феодосия) пещерах. Канон, вошедший в службу этого праздника, составлен иеромонахом Мелетием Сиригом во второй половине XVII века.
Собор преподобных отцов Киево-Печерских, почивающих в Ближних пещерах, празднуется отдельно 28 сентября/11 октября. Ранее эта общая память совершалась в первую субботу по отдании праздника Воздвижения Честного Креста, т. е. после 21 сентября/4 октября. Установление празднования общей памяти преподобных, почивающих в Антониевой пещере, в субботу по отдании праздника Воздвижения Честного Креста относится к 1670 году. При возобновлении пещер, поврежденных землетрясением, было открыто несколько мощей древних подвижников и устроен храм в честь Воздвижения Животворящего Креста.
В 1760 году над пещерами была построена каменная церковь в честь Воздвижения Животворящего Креста. В 1886 году при Киевском митрополите Платоне празднование памяти Собора преподобных Ближних пещер было перенесено на 28 сентября/11 октября в соответствии с совершаемым 28 августа/10 сентября празднованием памяти Собора преподобных Дальних пещер. Предполагают, что канон преподобным отцам, почивающим в Ближних пещерах, составлен святителем Димитрием, митрополитом Ростовским. Известно, что ему принадлежит 2-й канон службы преподобным Антонию и Феодосию на 2/15 сентября.
В Собор преподобных отцов Ближних пещер входят:
- прп. Антоний Первоначальник († 1073; память 10/23 июля и 2/15 сентября),
- прп. Прохор Чудотворец, называемый Лебедником († 1107; память 10/23 февраля),
- прп. Иоанн Постник (XII в.; память 7/20 декабря),
- прп. Иулиания дева, княжна Ольшанская († ок. 1550; память 6/19 июля),
- прмчч. Феодор и Василий († 1098; память 11/24 августа),
- прп. Поликарп, архимандрит Печерский († 1182; память 24 июля/6 августа),
- прп. Варлаам, игумен Печерский († 1065; память 19 ноября/2 декабря),
- прп. Дамиан пресвитер, целебник († 1071; память 5/18 октября),
- прп. Никодим просфорник (XII в.; память 31 октября),
- прп. Лаврентий затворник, епископ Туровский († 1194; память 29 января/11 февраля),
- прп. Афанасий затворник († ок. 1176; память 2/15 декабря),
- прп. Еразм черноризец (XII в.; память 24 февраля/8 марта),
- прп. Лука, эконом Печерский (XIII в.; память 6/19 ноября),
- прп. Агапит, врач безмездный († ок. 1095; память 1/14 июня),
- прпп. Феофил Слезоточивый и Иоанн Богоугодный, во единой раке почивающие (XII в.; память 29 декабря/11 января),
- прп. Нектарий Послушливый (XII в.; память 29 ноября/12 декабря),
- прп. Григорий иконописец (XII в.; память 8/21 августа),
- сщмч. Кукша, просветитель вятичей (XII в.; память 27 августа/9 сентября),
- прп. Алексий Затворник (XIII в.; память 24 апреля/7 мая),
- прп. Савва Богоугодник (XIII в.; память 24 апреля/7 мая),
- прп. Сергий Послушливый (XIII в.; память 7/20 октября),
- прп. Меркурий, епископ Смоленский († 1239; память 7/20 августа),
- прп. Пимен Многоболезненный († 1110; память 7/20 августа),
- прп. Нестор Летописец († 1114; память 27 октября/9 ноября),
- прмч. Евстратий († 1097; память 28 марта/10 апреля),
- прп. Елладий Затворник (XII–ХIII вв.; память 4/17 октября),
- прп. Иеремия Прозорливый († ок. 1070; память 5/18 октября),
- прмч. Моисей Угрин († ок. 1043, память 26 июля/8 августа),
- прп. Иоанн Многострадальный († 1160; память 18/31 июля),
- прп. Марк Гробокопатель (XII в.; память 29 декабря/11 января),
- прп. Никола Святоша, князь Черниговский († 1143; память 14/27 октября),
- прмч. Григорий чудотворец († 1093; память 8/21 января),
- прп. Онисим затворник (ХII–ХIII вв.; память 4/17 октября и 21 июля/3 августа),
- прп. Матфей Прозорливый († ок. 1085; память 5/18 октября),
- прп. Исаия чудотворец († 1115; память 15/28 мая),
- прп. Аврамий Трудолюбивый (ХII–ХIII; память 21 августа/3 сентября),
- прп. Нифонт, епископ Новгородский († 1156; память 8/21 апреля),
- прп. Сильвестр чудотворец (XII в.; память 2/15 января),
- прп. Пимен постник (XII в.; память 27 августа/9 сентября),
- прп. Онуфрий Молчаливый (XII в.; память 21 июля/3 августа),
- прп. Анатолий затворник (XII в.; память 3/16 июля),
- прп. Алипий иконописец († 1114; память 17/30 августа),
- прп. Сисой затворник (ХII–ХIII вв.; память 24 октября/6 ноября),
- прп. Феофил затворник (ХII–ХIII вв.; память 24 октября/6 ноября),
- прп. Арефа затворник († ок. 1195; память 24 октября/6 ноября),
- прп. Спиридон просфорник (XII в.; память 31 октября/13 ноября),
- прп. Онисифор исповедник († 1148; память 9/22 ноября),
- прп. Симон, епископ Суздальский († 1226; память 10/23 мая),
- прп. Никон, игумен Печерский († 1088; память 23 марта/5 апреля),
- прп. Феофан постник (ХII в., память 11/24 октября),
- прп. Макарий (XII в.; память 19 января/1 марта),
- прмч. Анастасий диакон (XII в.; память 22 января/4 марта),
- 12 мастеров греческих, зодчих Киево-Печерской великой церкви в честь Успения Пресвятой Богородицы (XI в.; память 14/27 февраля),
- прп. Авраамий затворник (ХII–ХIII; память 29 октября/11 ноября),
- прп. Исаакий затворник († ок. 1090; память 14/27 февраля),
- мученик Иоанн младенец (общая память с 14 тыс. младенцев, от Ирода в Вифлееме избиенных, 29 декабря/11 января),
- прп. Илия Муромец († ок. 1188; память 19 декабря/1 января),
- прп. Никон Сухой (XII в.; память 11/24 декабря),
- прп. Ефрем, епископ Переяславский († ок. 1098; память 28 января/10 февраля),
- прп. Тит иеромонах († 1190; память 27 февраля/11 марта).
Кроме перечисленных святых, среди Печерских преподобных известно 30 угодников Божиих, от которых сохранились мироточивые главы. В службе преподобным отцам Ближних пещер на 28 сентября/11 октября упоминаются также преподобный Ефрем священник (песнь 9-я, тропарь 4-й), о котором иеромонах Афанасий Кальнофойский в 1638 году писал, что его нетленное тело, облаченное в священнические одежды, лежит напротив святых мощей прп. Илии Муромца; прп. Евстафий, бывший в миру златарем (песнь 7-я, тропарь 3-й).
В «Описании иеромонаха Афанасия Кальпофийского» 1638 года указывались еще святые, чьи мощи почивали открыто: прп. Иероним, затворник и чудотворец, прп. Меладий, святой старец и чудотворец, прп. Пергий, святой старец, прп. Павел, инок чудесно-послушливый. В древних рукописных святцах сохранились имена иереев: прп. Мелетия, прп. Серапиона, прп. Филарета, прп. Петра. В одном из ответвлений Ближних пещер 24 мая 1853 года на сводах были найдены надписи XI века: «Господи, помози рабу Своему Феодосию и Феофилови, аминь, многа лета»; «Иванов гроб пещерника – Иван грешный се де жил и есть»; на дубовой дощечке: «Иван пещерник». Так открылись новые имена Печерских отцов: Феофил, Феодосий и Иоанн.
Собор преподобных отцов Киево-Печерских, почивающих в Дальних пещерах, празднует угодников Божиих, подвизавшихся в основном в XIII–ХV веках. Помимо общей памяти 28 августа/10 сентября, каждый преподобный имеет свою память:
- прп. Феодосий великоименитый († 1074; память 3/16 мая, 14/27 августа и 2/15 сентября),
- прп. Моисей чудотворец (ХIII–ХIV вв.; память 28 июля/10 августа),
- прп. Лаврентий затворник (ХIII–XIV вв.; память 20 января/2 февраля),
- прп. Иларион схимник († 1066; память 21 октября/3 ноября),
- прп. Пафнутий затворник (XIII в.; память 15/28 февраля),
- прп. Мартирий диакон (XIII–XIV вв.; память 25 октября/7 ноября),
- прп. Феодор, князь Острожский († ок. 1438; память 11/24 августа),
- прп. Афанасий затворник (XIII в.; память 2/15 декабря),
- прп. Дионисий иеромонах, затворник (XV в.; память 3/16 октября),
- прп. Феофил, архиепископ Новгородский († ок. 1482; память 26 октября/8 ноября),
- прп. Зинон постник (XIV в.; память 30 января/12 февраля),
- прп. Григорий чудотворец (XIV в.; память 8/21 января),
- прп. Ипатий целебник (XIV в.; память 31 марта/13 апреля),
- сщмч. Лукиан († 1243; память 15/28 октября),
- прп. Иосиф Многоболезненный (XIV в.; память 4/17 апреля),
- прп. Павел Послушливый (XIII в.; память 10/23 сентября),
- прп. Сисой схимник (XIII в.; память 6/19 июля),
- прп. Нестор Некнижный (XIV в.; память 27 октября/9 ноября),
- прп. Памва затворник († 1241; память 18/31 июля),
- прп. Феодор Молчаливый (XIII в.; память 17 февраля/1 марта),
- прп. Софроний затворник (XIII в.; память 11/24 марта),
- прп. Панкратий затворник (XIII в.; память 9/22 февраля),
- прп. Анатолий затворник (XIII в.; память 3/16 июля),
- прп. Аммон затворник (XIII в.; память 4/17 октября),
- прп. Мардарий затворник (XIII в.; память 13/27 декабря),
- прп. Пиор затворник (XIII в.; память 4/17 октября),
- прп. Мартирий затворник (XIII в.; память 25 октября/7 ноября),
- прп. Руф затворник (XIV в.; память 8/21 апреля),
- прп. Вениамин затворник (XIV в.; память 13/26 октября),
- прп. Кассиан затворник (ХIII–ХIV; память 28 августа/10 сентября),
- прп. Арсений Трудолюбивый (XIV в.; память 8/21 мая),
- прп. Евфимий схимник (XIV в.; память 20 января/2 февраля),
- прп. Тит воин (XIV в.; память 27 февраля/11 марта),
- прп. Ахила диакон (ХIV в.; память 4/17 января),
- прп. Паисий богоугодник (XIV в.; память 19 июля/1 августа),
- прп. Меркурий постник (XIV в.; память 24 ноября/7 декабря),
- прп. Макарий диакон (ХIII–ХIV вв.; память 19 января/1 февраля),
- прп. Пимен постник (XII в.; память 8/21 мая),
- прп. Леонтий канонарх (XIV в.; память 18 июня/1 июля),
- прп. Геронтий канонарх (XIV в.; память 1/14 апреля),
- прп. Захарий постник (ХIII–ХIV вв.; память 24 марта/6 апреля),
- прп. Силуан схимник (XIII–XIV вв.; память 10/23 июня),
- прп. Агафон чудотворец (ХIII–ХIV вв.; память 20 февраля/4 марта),
- прп. Игнатий архимандрит († 1435; память 20 декабря/2 января),
- прп. Лонгин вратарь (ХIII–ХIV вв.; память 16/29 октября).
В каноне иеромонаха Мелетия Сирига службы во 2-ю неделю Великого поста упоминаются и многие другие святые. Это первосвятители Русской земли: Михаил, первый митрополит Киевский († 992; память 30 сентября/13 октября); Иларион, митрополит Киевский, первый из русских удостоенный первосвятительского сана († ок. 1053; память 21 октября/3 ноября); Петр, митрополит Московский (Киевский) и всея России († 1326; память 21 декабря/3 января); Алексий, митрополит Московский (Киевский) († 1378; память 12/25 февраля); Иона, митрополит Московский († 1461; память 31 марта/13 апреля), Филипп, митрополит Московский († 1569; память 9/22 января); Фотий, митрополит Московский († 1431; память 2/15 июля); Киприан, митрополит Московский († 1406; память 16/29 сентября); Ефрем, по всей вероятности, Переяславский епископ († 1098; память 28 января/10 февраля); Николай (в Древней России с именем Николай известно было три святителя: первый – Николай Грек, митрополит Киевский (1098–1101); второй – Николай, епископ Переяславский, бывший в XI веке (см. П. Строев. «Списки иерархов и настоятелей монастырей Российской Церкви». СПб. 1877) и третий Николай – епископ Тмутараканский. Думают, что упоминаемый в каноне преподобным Печерским есть Николай, епископ Тмутараканский); Никита, епископ Новгородский († 1108; память 31 января/13 февраля); Исаия, епископ Ростовский († 1090; память 15/28 мая); Мина, неизвестно какой епархии епископ; Лука, или Новгородский († 1060; память 15/28 октября), или Белгородский епископ († 1088); Феоктист, епископ Черниговский; он был избран на святительскую кафедру из Киево-Печерских игуменов († 1123; память 6/19 августа). В каноне иеромонаха Мелетия Сирига эти святители воспеваются в 1-м тропаре 9-й песни.
Во 2-м тропаре 9-й песни канона иеромонаха Мелетия Сирига упоминаются святители: Леонтий, епископ Ростовский (обретение мощей в 1164 г.; память 23 мая/5 июня); Стефан, епископ Волынский († 1094; память 27 апреля/10 мая); Герман, епископ Новгородский (1078–1096, память 10/23 февраля); Нифонт, епископ Новгородский († 1156; память 8/21 апреля); Марин, вероятно, епископ Юрьевский (1091–1095); Евфимий и Лаврентий – неизвестно какие епископы; Симон, или Симеон (в светильне службы на 28 сентября/11 октября между иерархами упоминаются Симеон, а не Симон), не Суздальский епископ, а епископ Переяславский, окончивший свою жизнь мученической смертью, как видно из канона иеромонаха Мелетия Сирига (песнь 9-я, тропарь 3-й).
На старинной иконе Печерских святых изображен в святительском одеянии «святый Симеон, епископ Переяславский». По летописям, святитель Симон окончил свои дни страдальчески при нападении татар на Переяславль в 1339 году; Дионисий, архиепископ Суздальский († 1385; память 26 июня/9 июля).
Священномученик Макарий, митрополит Киевский († 1497; память 1/14 мая) (канон иеромонаха Мелетия Сирига, песнь 9-я, тропарь 4-й). Мощи его почивают в соборе в честь святого равноапостольного князя Владимира.
Святые мученики Антоний, Иоанн, Евстафий, Виленские мученики († 1347; память 14/27 апреля) (канон иеромонаха Мелетия Сирига, песнь 7-я, славник).
Святая равноапостольная Ольга (в Святом Крещении Елена) († 969; память 11/24 июля); святой равноапостольный Владимир (в святом крещении Василий) († 1015; память 15/28 июля) и чада его святые благоверные Борис (в святом крещении Роман), князь Ростовский († 1015; память 24 июля/6 августа), и Глеб (в Святом Крещении Давид), князь Муромский († 1015; память 5/18 сентября). (Канон иеромонаха Мелетия Сирига, песнь 1-я, славник). В каноне на 28 сентября/11 октября они также упоминаются (песнь 9-я, тропарь 6-й). В служебниках и других церковных книгах, печатанных в Киево-Печерской лаврской типографии, вместе со святыми Борисом и Глебом воспоминается святой благоверный великий князь Игорь Киевский и Черниговский († 19 сентября 1147 года; перенесение мощей 5 июня 1150 г.), но в обоих канонах Печерским святым имя его не находится.
Святая великомученица Варвара († ок. 306; память 4/17 декабря), честные мощи которой почивают в Киевском соборе в честь святого равноапостольного князя Владимира, прославляется в службе на 28 сентября/11 октября вместе с прп. Евфросинией Полоцкой († 1173; память 23 мая/5 июня) и праведной девой Иулианией Ольшанской (обретение мощей в XVI в., память 6/19 июля) (песнь 9-я, слава).
Нет сомнения, что известны далеко не все имена преподобных отцов Киево-Печерских. В икосе службы на 28 сентября/11 октября об этом сказано так: «Восхвалити по единому, кто возможет святыя Твоя, Блаже, изочту их и паче песка умножатся. Но Сам, Владыко Христе, исчитаяй множество звезд и всем имена нарицаяй, яви им мольбы наша».