Канон святым благоверным князьям Константину и чадам его Михаилу и Феодору, Муромским чудотворцам

Припев: Припев: Святи́и благове́рнии кня́зие Константи́не, Михаи́ле и Фео́доре, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 03 июня (21 мая ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Воспою́ Тебе́, Го́споди Бо́же мо́й, я́ко изве́л еси́ лю́ди из рабо́ты еги́петския, покры́л же еси́ колесни́цы фарао́новы и си́лу.

Воспою́ Ти́, Го́споди Бо́же мо́й, пе́снь духо́вную, сла́вя кня́зя Константи́на Му́ромскаго с ча́ды, Михаи́лом и Фео́дором вку́пе.

И́же да́руя се́мена се́ющему, Ты́ мне́ да́руй благода́ти ра́зум, и, разреши́в сою́з язы́ка, обнови́ мя́, Спа́се, к славосло́вию блаже́нных Твои́х.

Избра́л е́сть Влады́ка Своему́ ста́ду Христо́с кро́ткаго царя́ Изра́илю; То́йже и тебе́ избра́л е́сть, ве́рнаго кня́зя но́вому Изра́илю.

Богоро́дичен: Неве́стник светови́ден показа́ся чре́во Твое́, Отрокови́це, за милосе́рдие из Тебе́ Вопло́щшагося и все́х Богоразу́мия заре́ю просвети́вшаго.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Лу́к си́льных изнемо́же, и немощству́ющии препоя́сашася си́лою, сего́ ра́ди утверди́ся в Го́споде се́рдце мое́.

Прииди́те, целому́дрия рачи́тели, честну́ю тро́ицу почти́м, Михаи́ла и Фео́дора, с Константи́ном вку́пе, Святу́ю Тро́ицу возлюби́вшия чи́стым се́рдцем и душе́ю соверше́нною.

От ко́рене че́стна изра́стше, сла́внии, бра́тия благоро́днии, Михаи́ле и Фео́доре, помоли́теся со отце́м ва́шим, кня́зем Константи́ном, Христу́ Бо́гу о творя́щих па́мять ва́шу.

Прииди́те, новокреще́ннии Росси́йстии собо́ри, целу́йте любе́зно честну́ю ра́ку блаже́ннаго Константи́на кня́зя, пе́рваго просвети́теля пресла́внаго гра́да Му́рома.

Богоро́дичен: Тя́ Предста́тельницу тве́рду, Богороди́тельнице, стяжа́хом, и, упова́ние на Тя́ возло́жше, спаса́емся, и, к Тебе́ прибега́юще, огражда́емся.

Седа́лен, гла́с 2.

Спаса́я пре́жде Госпо́дь Изра́иля от рабо́ты, То́йже и ны́не руко́ю кня́зя Константи́на с ча́ды все́х на́с от пре́лести и́дольския изба́ви. Те́мже, моля́щеся, вопие́м к ни́м си́це: моли́те, блаже́ннии, спасти́ся на́м.

Богоро́дичен: Ма́ти Свята́я Неизрече́ннаго Све́та, а́нгельскими Тя́ пе́сньми почита́юще, благоче́стно велича́ем.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах сла́вное смотре́ние Твое́, Христе́ Бо́же, я́ко роди́лся еси́ от Де́вы, да от ле́сти изба́виши зову́щия: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Еле́ны ты́ но́выя, и Константи́на правове́рнаго, и Влади́мира прехва́льнаго вожделе́в доброде́тели, Константи́не кня́же досточу́дне, ны́не зове́ши с ча́ды твои́ми: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Лю́то двиза́шеся льсте́ц христиа́ны воева́ти, превели́кий же Госпо́дь показа́ тя́ сла́вна святы́м Креще́нием, тобо́ю бо оте́чество твое́ просвети́вшися от Него́, И́же тебе́ Ца́рство Свое́ подаде́.

Всеусе́рдно после́дуя оте́ческим стопа́м, ревни́теля иму́ща до́брому, Михаи́ле сла́вне, Фео́дора, при́снаго бра́та твоего́: благоче́стием бо совоку́плени душа́ми и телесы́ яви́стеся.

Богоро́дичен: Воплоще́нна Тя́, Го́споди, от Неискусобра́чныя Отрокови́цы возжеле́вше, в воню́ ми́ра Твоего́ потеко́ша оте́ц с ча́ды, Твои́м снеда́еми Боже́ственным любле́нием.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: От све́та пресеки́й перворо́дный све́т, я́ко во све́те дела́ пою́т Тя́, Христе́, Соде́теля, во све́те Твое́м пути́ на́ша напра́ви.

От безбо́жных и́дол вся́ изба́вил еси́ и ко Христу́ Бо́гу приве́л еси́, о́тче, ве́рныя кня́зи, ча́да твоя́, Михаи́ла и Фео́дора, и вся́ лю́ди но́выя гра́да Му́рома, Константи́не.

Я́ко отца́ благочести́ва любо́вию свя́зани и того́ лю́бяще благоче́стно, све́тлостию в ва́шем оте́чествии сия́ете, я́ко со́лнце, Михаи́ле вку́пе и Фео́доре.

Константи́н ты́ но́вый яви́лся еси́, Влади́миру подо́бяся, извести́лся еси́ вселе́нней, от все́х бо родо́в тя́ Бо́г избра́в пре́жде ве́к в после́дния дни́, кня́же.

Богоро́дичен: Тя́ ору́жие непобеди́мое на враги́ предлага́ем, Тя́, основа́ние и наде́жду на́шего спасе́ния, Богоневе́стная, и́мамы.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Внегда́ скорбе́ти ми́, возопи́х ко Го́споду, и услы́ша мя́ Бо́г спасе́ния моего́.

Царю́ Ве́чному ны́не ты́ предстои́ши, кня́же Константи́не, десни́цею Его́ венча́н еси́, помоли́ся Ему́ за ны́, недосто́йныя.

Ю́ношески хра́бровавше, му́жески пре́лесть возненави́десте мра́чных и́долов, о́тчее наказа́ние прии́мше, веселите́ся ны́не.

Константи́н кня́зь пе́т да бу́дет с Михаи́лом сла́вным и с Фео́дором чу́дным, яви́шася бо просвети́тели и храни́тели гра́ду на́шему.

Богоро́дичен: Всю́ Тя́, голуби́цу предобру́, и све́тел кри́н, обре́т, и удо́льный цве́т, о Богома́ти, Жени́х мы́сленный в Тя́ всели́ся.

Конда́к, гла́с 8.

Изря́дному воево́де и правове́рному кня́зю Константи́ну с сыно́ма его́ вку́пе оте́чество его́, хва́лящеся, вопие́т, име́ющее его́ нача́льника и засту́пника, я́ко изба́вльшееся и́м от пре́лести и скве́рны и́дольския. Сего́ ра́ди вопие́м ему́ си́це: ра́дуйся, кня́же Константи́не преблаже́нне.

И́кос:

А́нгел, пло́тию оде́ян, на земли́ яви́ся, по́слан от Бо́га угото́вати Боже́ственный пра́вый пу́ть, и́же соверши́ си́лою Госпо́днею. Дивля́хуся бо и ра́довахуся Небе́снии чи́нове и вопия́ху с земны́ми си́це: ра́дуйся, его́же ра́ди ве́ра Госпо́дня провозсия́; ра́дуйся, пра́выя ве́ры укрепи́телю; ра́дуйся, беззако́нныя ле́сти потреби́телю; ра́дуйся, высото́ доброде́тели, до Небесе́ досяза́ющая; ра́дуйся, позна́вый Святу́ю Богоро́дицу Мари́ю; ра́дуйся, я́ко еси́ ве́рным кня́зь; ра́дуйся, ми́лостынею Бо́га одолжи́вый; ра́дуйся, свеще́, тму́ просвеща́ющая; ра́дуйся, со́лнце, осуша́ющо неве́рие; ра́дуйся, я́ко, тобо́ю наставля́еми, покланя́емся своему́ Творцу́; ра́дуйся, кня́же Константи́не преблаже́нне.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Авраа́мстии иногда́ в Вавило́не о́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пе́сньми взыва́юще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Я́сныя зве́зды, на тве́рди небе́сней водрузи́вшеся, Тро́ицы равночи́сленнии, кня́зь Константи́н с ча́ды, зе́млю чудесы́ неле́стно просвеща́ют.

Я́ко но́вая ве́твь ко́рене богонасажде́нна, кня́зь Константи́н но́вый Влади́мир яви́ся: я́коже бо о́н, израсти́ две́ о́трасли, Рома́на и Дави́да, се́й же — Михаи́ла и Фео́дора.

Пресла́вно просла́вися Бо́жия благода́ть самобра́тнею любо́вию Михаи́ла и Фео́дора, я́ко и по сме́рти неразлу́чни бе́ху, но и ду́ши и телеса́ вку́пе иму́ща, лежа́т.

Богоро́дичен: Преукра́шена Бо́жиею сла́вою яви́лася еси́, Чи́стая, еди́на от ве́ка, Сло́во Бо́жие прие́мши, Де́во Ма́ти. Те́мже благослове́нна Ты́ в жена́х, Пренепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Во о́бразе А́нгела, я́вльшагося в пещи́ о́гненней песносло́вцем, Христа́ Бо́га по́йте, о́троцы, свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Разу́мно житие́ соверша́я, ца́рским венце́м от ю́ности укра́шен, всесла́вный кня́же Константи́не, ве́лия сла́ва еси́ твоему́ оте́честву и похвала́.

Со́лнца светле́йши яви́ся па́мять ва́ша, блаже́ннии, блиста́ющи благода́тию Свята́го Ду́ха, ва́с пою́щих, Михаи́ле и Фео́доре, со отце́м Константи́ном вку́пе.

На земли́ у́бо положе́ни бы́сте, я́ко ме́ртви, но на Небеси́ ликовству́ете со А́нгелы, вели́ких даро́в от Христа́ сподо́бльшеся, ду́хи нечи́стыя и боле́зни прогони́ти.

Богоро́дичен: Изба́ви страсте́й душепа́губных и плени́цы прегреше́ний расто́ргни, и́миже соплето́хомся: вси́ бо, согре́шшии, очище́ния про́сим, пода́ти, Богоро́дице, мольба́ми Твои́ми свобо́ду.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Рождество́ Твое́ нетле́нно яви́ся: Бо́г из боку́ Твое́ю про́йде, я́ко плотоно́сец яви́ся на земли́ и с челове́ки поживе́. Тя́, Богоро́дице, те́м вси́ велича́ем.

Ли́цы люде́й росси́йских предстоя́т ти́ ны́не, моля́щеся приле́жно, кня́же Константи́не прему́дре, помоли́ся о все́х на́с Вседержи́телю Бо́гу, в Тро́ице Того́ велича́ющих.

Сы́нове Росси́йстии, прииди́те, стеце́мся к пречестне́й це́ркви но́вых чудотво́рцев, кня́зя Константи́на, уго́дника Христо́ва, и сыно́в его́, Михаи́ла и Фео́дора, и похва́льными пе́сньми си́х возвели́чите.

Возше́д ны́не, к Нему́же возжеле́л еси́, очи́стив лю́ди твоя́ от идолослуже́ния и просвети́в святы́м Креще́нием, хваля́ся, пое́ши, кня́же Константи́не, с ча́ды, си́це глаго́ля: се́ а́з, Го́споди, и де́ти моя́.

Богоро́дичен: Пло́тию приити́ восхоте́в, украси́вый сло́вом вся́, и Тя́, еди́ну Святе́йшу все́х обре́т, Богоро́дицу показа́ и́стинную, Ма́ти Де́во, Его́же с Тобо́ю вси́ велича́ем.

Свети́лен.

Прииди́те, вси́ ве́рнии, похвала́ми, соше́дшеся, возвели́чим кня́зя Константи́на с Михаи́лом и Фео́дором. Си́и бо яви́шася Тро́ицы равночи́сленнии и А́нгелом ссе́льницы, с ни́миже мо́лятся ны́не Е́й о душа́х на́ших.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Воспою̀ тебѣ̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, ꙗ҆́кѡ и҆зве́лъ є҆сѝ лю́ди и҆зъ рабо́ты є҆гѵ́петскїѧ, покры́лъ же є҆сѝ колесни̑цы фараѡ́новы и҆ си́лꙋ.

Воспою̀ тѝ, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, пѣ́снь дꙋхо́внꙋю, сла́вѧ кнѧ́зѧ кѡнстанті́на мꙋ́ромскагѡ съ ча́ды, мїхаи́ломъ и҆ ѳео́дѡромъ вкꙋ́пѣ.

И҆́же да́рꙋѧ сѣ́мена сѣ́ющемꙋ, ты̀ мнѣ̀ да́рꙋй благода́ти ра́зꙋмъ, и҆ разрѣши́въ сою́зъ ѧ҆зы́ка, ѡ҆бновѝ мѧ̀, сп҃се, къ славосло́вїю блаже́нныхъ твои́хъ.

И҆збра́лъ є҆́сть влⷣка своемꙋ̀ ста́дꙋ хрⷭ҇то́съ кро́ткаго царѧ̀ і҆и҃лю: то́йже и҆ тебѐ и҆збра́лъ є҆́сть вѣ́рнаго кнѧ́зѧ но́вомꙋ і҆и҃лю.

Бг҃оро́диченъ: Невѣ́стникъ свѣтови́дѣнъ показа́сѧ чре́во твоѐ, ѻ҆трокови́це, за милосе́рдїе и҆зъ тебє̀ вопло́щшагѡсѧ, и҆ всѣ́хъ бг҃оразꙋ́мїѧ заре́ю просвѣти́вшагѡ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Лꙋ́къ си́льныхъ и҆знемо́же, и҆ немощствꙋ́ющїи препоѧ́сашасѧ си́лою: сегѡ̀ ра́ди ᲂу҆тверди́сѧ въ гдⷭ҇ѣ се́рдце моѐ.

Прїиди́те, цѣломꙋ́дрїѧ рачи́тели, честнꙋ́ю тро́ицꙋ почти́мъ, мїхаи́ла и҆ ѳео́дѡра съ кѡнстанті́номъ вкꙋ́пѣ, ст҃ꙋ́ю трⷪ҇цꙋ возлюби́вшыѧ чи́стымъ се́рдцемъ, и҆ дꙋше́ю соверше́нною.

Ѿ ко́рене че́стна и҆зра́стше сла́внїи, бра́тїѧ благоро́днїи, мїхаи́ле и҆ ѳео́дѡре, помоли́тесѧ со ѻ҆тце́мъ ва́шимъ кнѧ́земъ кѡнстанті́номъ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ ѡ҆ творѧ́щихъ па́мѧть ва́шꙋ.

Прїиди́те, новокреще́ннїи рѡссі́йстїи собо́ри, цѣлꙋ́йте любе́знѡ честнꙋ́ю ра́кꙋ блаже́ннагѡ кѡнстанті́на кнѧ́зѧ, пе́рвагѡ просвѣти́телѧ пресла́внагѡ гра́да мꙋ́рома.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ предста́тельницꙋ тве́рдꙋ, бг҃ороди́тельнице, стѧжа́хомъ, и҆ ᲂу҆пова́нїе на тѧ̀ возло́жше спаса́емсѧ, и҆ къ тебѣ̀ прибѣга́юще ѡ҆гражда́емсѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ в҃.

Спаса́ѧ пре́жде гдⷭ҇ь і҆и҃лѧ ѿ рабо́ты, то́йже и҆ ны́нѣ рꙋко́ю кнѧ́зѧ кѡнстанті́на съ ча́ды, всѣ́хъ на́съ ѿ пре́лести і҆́дѡльскїѧ и҆зба́ви. тѣ́мже молѧ́щесѧ вопїе́мъ къ ни̑мъ си́це: моли́те, блаже́ннїи, спасти́сѧ на́мъ.

Бг҃оро́диченъ: Мт҃и ст҃а́ѧ неизрече́ннагѡ свѣ́та, а҆́гг҃льскими тѧ̀ пѣ́сньми почита́юще, благоче́стнѡ велича́емъ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ сла́вное смотре́нїе твоѐ, хрⷭ҇тѐ бж҃е, ꙗ҆́кѡ роди́лсѧ є҆сѝ ѿ дв҃ы, да ѿ ле́сти и҆зба́виши зовꙋ́щыѧ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Є҆ле́ны ты̀ но́выѧ и҆ кѡнстанті́на правовѣ́рнагѡ и҆ влади́мїра прехва́льнагѡ вожделѣ́въ добродѣ́тєли, кѡнстанті́не кнѧ́же досточꙋ́дне, ны́нѣ зове́ши съ ча́ды твои́ми: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Лю́тѡ двиза́шесѧ льсте́цъ хрⷭ҇тїа́ны воева́ти, превели́кїй же гдⷭ҇ь показа̀ тѧ̀ сла́вна ст҃ы́мъ креще́нїемъ: тобо́ю бо ѻ҆те́чество твоѐ просвѣти́вшисѧ ѿ негѡ̀, и҆́же тебѣ̀ црⷭ҇тво своѐ подадѐ.

Всеꙋсе́рднѡ послѣ́дꙋѧ ѻ҆те́чєскимъ стопа́мъ, ревни́телѧ и҆мꙋ́ща до́бромꙋ, мїхаи́ле сла́вне, ѳео́дѡра при́снаго бра́та твоего̀: благоче́стїемъ бо совокꙋ́плени дꙋша́ми и҆ тѣлесы̀ ꙗ҆ви́стесѧ.

Бг҃оро́диченъ: Воплоще́нна тѧ̀, гдⷭ҇и, ѿ неискꙋсобра́чныѧ ѻ҆трокови́цы возжелѣ́вше, въ воню̀ мѵ́ра твоегѡ̀ потеко́ша, ѻ҆те́цъ съ ча́ды, твои́мъ снѣда́еми бжⷭ҇твеннымъ любле́нїемъ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ѿ свѣ́та пресѣкі́й перворо́дный свѣ́тъ, ꙗ҆́кѡ во свѣ́тѣ дѣла̀ пою́тъ тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, содѣ́телѧ, во свѣ́тѣ твое́мъ пꙋти̑ на́шѧ напра́ви.

Ѿ безбо́жныхъ і҆́дѡлъ всѧ̑ и҆зба́вилъ є҆сѝ, и҆ ко хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ приве́лъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е, вѣ̑рныѧ кнѧ́зи ча̑да твоѧ̑, мїхаи́ла и҆ ѳео́дѡра, и҆ всѧ̑ лю́ди нѡ́выѧ гра́да мꙋ́рома, кѡнстанті́не.

Ꙗ҆́кѡ ѻ҆тца̀ благочести́ва любо́вїю свѧ́зани, и҆ того̀ лю́бѧще благоче́стнѡ, свѣ́тлостїю въ ва́шемъ ѻ҆те́чествїи сїѧ́ете ꙗ҆́кѡ со́лнце, мїхаи́ле вкꙋ́пѣ и҆ ѳео́дѡре.

Кѡнстанті́нъ ты̀ но́вый ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, влади́мїрꙋ подо́бѧсѧ и҆звѣсти́лсѧ є҆сѝ вселе́ннѣй: ѿ всѣ́хъ бо родѡ́въ тѧ̀ бг҃ъ и҆збра́въ пре́жде вѣ̑къ въ послѣ̑днїѧ дни̑, кнѧ́же.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ ѻ҆рꙋ́жїе непобѣди́мое на врагѝ предлага́емъ, тѧ̀ ѡ҆снова́нїе и҆ наде́ждꙋ на́шегѡ спасе́нїѧ, бг҃оневѣ́стнаѧ, и҆́мамы.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Внегда̀ скорбѣ́ти мѝ, возопи́хъ ко гдⷭ҇ꙋ, и҆ ᲂу҆слы́ша мѧ̀ бг҃ъ спасе́нїѧ моегѡ̀.

Цр҃ю̀ вѣ́чномꙋ ны́нѣ ты̀ предстои́ши, кнѧ́же кѡнстанті́не, десни́цею є҆гѡ̀ вѣнча́нъ є҆сѝ, помоли́сѧ є҆мꙋ̀ за ны̀ недостѡ́йныѧ.

Ю҆́ношески хра́бровавше, мꙋ́жески пре́лесть возненави́дѣсте мра́чныхъ і҆́дѡлѡвъ, ѻ҆́ч҃ее наказа́нїе прїи́мше, веселите́сѧ ны́нѣ.

Кѡнстанті́нъ кнѧ́зь пѣ́тъ да бꙋ́детъ съ мїхаи́ломъ сла́внымъ, и҆ съ ѳео́дѡромъ чꙋ́днымъ: ꙗ҆ви́шасѧ бо просвѣти́тели и҆ храни́тели гра́дꙋ на́шемꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Всю̀ тѧ̀ голꙋби́цꙋ предобрꙋ̀, и҆ свѣ́телъ крі́нъ ѡ҆брѣ́тъ, и҆ ᲂу҆до́льный цвѣ́тъ, ѽ бг҃ома́ти! жени́хъ мы́сленный въ тѧ̀ всели́сѧ.

Конда́къ, гла́съ и҃.

И҆зрѧ́дномꙋ воево́дѣ, и҆ правовѣ́рномꙋ кнѧ́зю кѡнстанті́нꙋ, съ сыно́ма є҆гѡ̀ вкꙋ́пѣ, ѻ҆те́чество є҆гѡ̀ хва́лѧщесѧ вопїе́тъ, и҆мѣ́ющее є҆го̀ нача́льника и҆ застꙋ́пника, ꙗ҆́кѡ и҆зба́вльшеесѧ и҆́мъ ѿ пре́лести и҆ скве́рны і҆́дѡльскїѧ. сегѡ̀ ра́ди вопїе́мъ є҆мꙋ̀ си́це: ра́дꙋйсѧ, кнѧ́же кѡнстанті́не пребл҃же́нне.

І҆́косъ:

А҆́гг҃лъ пло́тїю ѡ҆дѣ́ѧнъ на землѝ ꙗ҆ви́сѧ, по́сланъ ѿ бг҃а ᲂу҆гото́вати бжⷭ҇твенный пра́вый пꙋ́ть, и҆́же совершѝ си́лою гдⷭ҇нею. дивлѧ́хꙋсѧ бо и҆ ра́довахꙋсѧ нбⷭ҇нїи чи́нове, и҆ вопїѧ́хꙋ съ земны́ми си́це: ра́дꙋйсѧ, є҆гѡ́же ра́ди вѣ́ра гдⷭ҇нѧ провозсїѧ̀: ра́дꙋйсѧ, пра́выѧ вѣ́ры ᲂу҆крѣпи́телю: ра́дꙋйсѧ, беззако́нныѧ ле́сти потреби́телю: ра́дꙋйсѧ, высото̀ добродѣ́тели, до нб҃сѐ досѧза́ющаѧ: ра́дꙋйсѧ, позна́вый ст҃ꙋ́ю бцⷣꙋ мр҃і́ю: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ є҆сѝ вѣ̑рнымъ кнѧ́зь: ра́дꙋйсѧ, ми́лостынею бг҃а ѡ҆должи́вый: ра́дꙋйсѧ, свѣщѐ, тмꙋ̀ просвѣща́ющаѧ: ра́дꙋйсѧ, со́лнце ѡ҆сꙋша́ющо невѣ́рїе: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ тобо́ю наставлѧ́еми, покланѧ́емсѧ своемꙋ̀ творцꙋ̀: ра́дꙋйсѧ, кнѧ́же кѡнстанті́не преблаже́нне.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: А҆враа́мстїи и҆ногда̀ въ вавѷлѡ́нѣ ѻ҆́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пѣ́сньми взыва́юще: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ꙗ҆́сныѧ ѕвѣ́зды, на тве́рди нбⷭ҇нѣй водрꙋзи́вшесѧ, трⷪ҇цы равночи́сленнїи, кнѧ́зь кѡнстанті́нъ съ ча́ды, зе́млю чꙋдесы̀ неле́стнѡ просвѣща́ютъ.

Ꙗ҆́кѡ но́ваѧ вѣ́твь ко́рене бг҃онасажде́нна, кнѧ́зь кѡнстанті́нъ, но́вый влади́мїръ ꙗ҆ви́сѧ: ꙗ҆́коже бо ѻ҆́нъ и҆зрастѝ двѣ̀ ѻ҆́трасли, рѡма́на и҆ даві́да: се́й же мїхаи́ла и҆ ѳео́дѡра.

Пресла́внѡ просла́висѧ бж҃їѧ благода́ть, самобра́тнею любо́вїю мїхаи́ла и҆ ѳео́дѡра, ꙗ҆́кѡ и҆ по сме́рти неразлꙋ́чни бѣ́хꙋ: но и҆ дꙋ́шы и҆ тѣлеса̀ вкꙋ́пѣ и҆мꙋ́ща лежа́тъ.

Бг҃оро́диченъ: Преꙋкра́шена бж҃їею сла́вою ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ чⷭ҇таѧ є҆ди́на ѿ вѣ́ка, сло́во бж҃їе прїе́мши, дв҃о мт҃и. Тѣ́мже бл҃гослове́нна ты̀ въ жена́хъ, пренепоро́чнаѧ влⷣчце.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Во ѻ҆́бразѣ а҆́гг҃ла, ꙗ҆́вльшагосѧ въ пещѝ ѻ҆́гненнѣй пѣсносло́вцємъ, хрⷭ҇та̀ бг҃а по́йте ѻ҆́троцы, свѧще́нницы благослови́те, лю́дїе превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Разꙋ́мнѡ житїѐ соверша́ѧ, ца́рскимъ вѣнце́мъ ѿ ю҆́ности ᲂу҆кра́шенъ, всесла́вный кнѧ́же кѡнстанті́не: ве́лїѧ сла́ва є҆сѝ твоемꙋ̀ ѻ҆те́чествꙋ и҆ похвала̀.

Со́лнца свѣтлѣ́йши ꙗ҆ви́сѧ па́мѧть ва́ша, блаже́ннїи, блиста́ющи благода́тїю ст҃а́гѡ дх҃а, ва́съ пою́щихъ, мїхаи́ле и҆ ѳео́дѡре, со ѻ҆тце́мъ кѡнстанті́номъ вкꙋ́пѣ.

На землѝ ᲂу҆́бѡ положе́ни бы́сте ꙗ҆́кѡ ме́ртви: но на нб҃сѝ ликовствꙋ́ете со а҆́гг҃лы, вели́кихъ дарѡ́въ ѿ хрⷭ҇та̀ сподо́бльшесѧ, дꙋ́хи нечи̑стыѧ и҆ болѣ́зни прогони́ти.

Бг҃оро́диченъ: И҆зба́ви страсте́й дꙋшепа́гꙋбныхъ, и҆ плєни́цы прегрѣше́нїй расто́ргни, и҆́миже соплето́хомсѧ: всѝ бо согрѣ́шшїи ѡ҆чище́нїѧ про́симъ, пода́ти, бцⷣе, мольба́ми твои́ми свобо́дꙋ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ржⷭ҇тво̀ твоѐ нетлѣ́нно ꙗ҆ви́сѧ: бг҃ъ и҆зъ бокꙋ̀ твоє́ю про́йде, ꙗ҆́кѡ плотоно́сецъ ꙗ҆ви́сѧ на землѝ, и҆ съ человѣ́ки поживѐ. тѧ̀, бцⷣе, тѣ́мъ всѝ велича́емъ.

Ли́цы люде́й рѡссі́йскихъ предстоѧ́тъ тѝ ны́нѣ, молѧ́щесѧ прилѣ́жнѡ, кнѧ́же кѡнстанті́не премꙋ́дре, помоли́сѧ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ вседержи́телю бг҃ꙋ, въ трⷪ҇цѣ того̀ велича́ющихъ.

Сы́нове рѡссі́йстїи, прїиди́те, стеце́мсѧ къ пречестнѣ́й цр҃кви но́выхъ чꙋдотво́рцєвъ, кнѧ́зѧ кѡнстанті́на, ᲂу҆го́дника хрⷭ҇то́ва, и҆ сынѡ́въ є҆гѡ̀ мїхаи́ла и҆ ѳео́дѡра, и҆ похва́льными пѣ́сньми си́хъ возвели́чите.

Возше́дъ ны́нѣ, къ немꙋ́же возжелѣ́лъ є҆сѝ, ѡ҆чи́стивъ лю́ди твоѧ̑ ѿ і҆дѡлослꙋже́нїѧ, и҆ просвѣти́въ ст҃ы́мъ креще́нїемъ, хвалѧ́сѧ пое́ши, кнѧ́же кѡнстанті́не съ ча́ды, си́це глаго́лѧ: сѐ а҆́зъ, гдⷭ҇и, и҆ дѣ́ти моѧ̑.

Бг҃оро́диченъ: Пло́тїю прїитѝ восхотѣ́въ, ᲂу҆краси́вый сло́вомъ всѧ̑, и҆ тѧ̀ є҆ди́нꙋ ст҃ѣ́йшꙋ всѣ́хъ ѡ҆брѣ́тъ, бцⷣꙋ показа̀ и҆́стиннꙋю, мт҃и дв҃о: є҆го́же съ тобо́ю всѝ велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

Прїиди́те, всѝ вѣ́рнїи, похвала́ми соше́дшесѧ возвели́чимъ кнѧ́зѧ кѡнстанті́на съ мїхаи́ломъ и҆ ѳео́дѡромъ. сі́и бо ꙗ҆ви́шасѧ трⷪ҇цы равночи́сленнїи, и҆ а҆́гг҃лѡмъ ссє́льницы: съ ни́миже мо́лѧтсѧ ны́нѣ є҆́й ѡ҆ дꙋша́хъ на́шихъ.

Краткие жития благоверных князей Константина и сыновей его, Михаила и Феодора, Муромских чудотворцев

Князь Кон­стан­тин (Яро­слав Свя­то­сла­вич) был по­том­ком рав­ноап­о­столь­но­го кня­зя Вла­ди­ми­ра. Он про­сил у сво­е­го от­ца, кня­зя Свя­то­сла­ва Чер­ни­гов­ско­го, дать ему в удел го­род Му­ром, на­се­лен­ный языч­ни­ка­ми, чтобы про­све­тить эту стра­ну све­том хри­сти­ан­ской ве­ры. Сы­на сво­е­го Ми­ха­и­ла князь от­пра­вил к му­ром­цам в ка­че­стве сво­е­го по­слан­ца, но языч­ни­ки его уби­ли. Ко­гда князь Кон­стан­тин по­до­шел к го­ро­ду со сво­ей дру­жи­ной, жи­те­ли сми­ри­лись и при­ня­ли его. Не при­нуж­дая языч­ни­ков си­лой к при­ня­тию ве­ры Хри­сто­вой, князь не оста­вил, од­на­ко, мыс­ли об их про­све­ще­нии и преж­де все­го по­стро­ил храм Бла­го­ве­ще­ния на ме­сте уби­е­ния сво­е­го сы­на, а вско­ре и дру­гую цер­ковь, в честь свв. Бо­ри­са и Гле­ба. В то же вре­мя сам он не раз при­зы­вал к се­бе ста­рей­шин го­ро­да и убеж­дал их пе­ре­ме­нить ве­ру, с про­по­ве­дью о Хри­сте об­ра­ща­лось к му­ром­цам и ду­хо­вен­ство, при­быв­шее с кня­зем.

Од­на­жды тол­па ярых языч­ни­ков, недо­воль­ных кня­зем, под­сту­пи­ла к его до­му, гро­зя кня­зю смер­тью. По­мо­лив­шись Бо­гу, князь сме­ло вы­шел к тол­пе бун­тов­щи­ков с ико­ной Бо­го­ма­те­ри. Это так по­ра­зи­ло языч­ни­ков, что они са­ми по­же­ла­ли при­нять Кре­ще­ние. Кре­ще­ние му­ром­цев бы­ло со­вер­ше­но тор­же­ствен­но, с те­ми же об­ря­да­ми, как при св. Вла­ди­ми­ре в Ки­е­ве. В рас­про­стра­не­нии Хри­сто­вой ве­ры бла­жен­но­му кня­зю Кон­стан­ти­ну рев­ност­но по­мо­гал его сын, князь Фе­о­дор. В 1129 г. князь Кон­стан­тин скон­чал­ся и был по­гре­бен в церк­ви Бла­го­ве­ще­ния ря­дом с сы­но­вья­ми, бла­жен­ны­ми Ми­ха­и­лом и Фе­о­до­ром.

Полные жития благоверных князей Константина и сыновей его, Михаила и Феодора, Муромских чудотворцев

Бла­го­вер­ный ве­ли­кий князь Кон­стан­тин Свя­то­сла­вич про­ис­хо­дил из ро­да ве­ли­ко­го кня­зя Вла­ди­ми­ра, кре­стив­ше­го зем­лю Рус­скую. Он хо­тел иметь сво­им уде­лом го­род Му­ром, на­се­лен­ный языч­ни­ка­ми, чтобы про­све­тить эту стра­ну све­том хри­сти­ан­ской ве­ры. Род­ствен­ник кня­зя Кон­стан­ти­на, сын ве­ли­ко­го кня­зя Вла­ди­ми­ра бла­го­вер­ный князь Глеб, ко­то­ро­му на­зна­чен был во Вла­ди­ми­ре го­род Му­ром, упо­тре­бил мно­го уси­лий, чтобы овла­деть им и скло­нить его жи­те­лей к при­ня­тию Свя­то­го Кре­ще­ния, но не смог это­го сде­лать и два го­да жил вда­ли от него на рас­сто­я­нии двух по­прищ (12 верст) на ре­ке Ишне. По­сле то­го, как свя­той Глеб был убит, Му­ром дол­го оста­вал­ся без кня­зя хри­сти­ан­ско­го, и язы­че­ство оста­лось там в си­ле. Меж­ду тем со­се­ди, бол­га­ры, ве­рою ма­го­ме­тане, ста­ра­лись рас­про­стра­нить свое вли­я­ние на Му­ром. «Князь Кон­стан­тин, слы­ша о Му­ро­ме, яко ве­лик и сла­вен и мно­же­ство лю­дей жи­ву­щих в нем и бо­гат­ством вся­ким ки­пя­щий», ис­про­сил у от­ца сво­е­го Свя­то­сла­ва Чер­ни­гов­ско­го этот го­род в удел се­бе. Отец не хо­тел от­пус­кать его по силь­но­му опа­се­нию, как бы не умерт­ви­ли его. Но Кон­стан­тин ре­шил­ся на все для свя­той ве­ры.

И в 1192 го­ду вме­сте с сы­но­вья­ми сво­и­ми кня­зья­ми Ми­ха­и­лом и Фе­о­до­ром, ду­хо­вен­ством, вой­ском и слу­га­ми из слав­но­го го­ро­да Ки­е­ва он при­шел в Ря­зан­скую зем­лю к го­ро­ду Му­ро­му.

При­бли­жа­ясь к Му­ро­му, свя­той бла­го­вер­ный князь Кон­стан­тин по­слал сы­на сво­е­го Ми­ха­и­ла убеж­дать му­ром­цев, чтобы при­ня­ли кня­зя без со­про­тив­ле­ния. Упор­ные языч­ни­ки уби­ли по­слан­но­го кня­зя и бро­си­ли те­ло его за го­ро­дом, а са­ми ста­ли го­то­вить­ся к бою. Ко­гда князь Кон­стан­тин по­до­шел к го­ро­ду со сво­ей боль­шой дру­жи­ной, жи­те­ли хо­те­ли сра­жать­ся, по­том сми­ри­лись, со­гла­си­лись при­нять кня­зя, но за­ме­нить свое язы­че­ство на его ве­ру не по­же­ла­ли. Не при­нуж­дая языч­ни­ков си­лой к при­ня­тию ве­ры Хри­сто­вой, князь не оста­вил, од­на­ко, мыс­ли о их про­све­ще­нии и преж­де все­го по­стро­ил храм Бла­го­ве­ще­ния на ме­сте уби­е­ния сво­е­го сы­на, а вско­ре и дру­гую цер­ковь свя­тых Бо­ри­са и Гле­ба. В то же вре­мя сам он не раз при­зы­вал к се­бе ста­рей­шин го­ро­да и убеж­дал их к пе­ре­мене ве­ры; с про­по­ве­дью о Хри­сте об­ра­ща­лось к му­ром­цам и ду­хо­вен­ство, при­быв­шее с кня­зем. И вот од­наж­ды тол­па ярых языч­ни­ков, недо­воль­ная кня­зем, под­сту­пи­ла к его до­му, гро­зя кня­зю смер­тью. По­мо­лив­шись Бо­гу, князь сме­ло вы­шел к тол­пе бун­тов­щи­ков с ико­ной Бо­го­ма­те­ри. Это так по­ра­зи­ло языч­ни­ков, что они сми­ри­лись и по­же­ла­ли при­нять Кре­ще­ние. Об­ра­до­ван­ный князь воз­дал бла­го­да­ре­ние Гос­по­ду и Пре­чи­стой Его Ма­те­ри и на­зна­чил день для сбо­ра всех непро­све­щен­ных. Тор­же­ствен­но бы­ло Кре­ще­ние му­ром­цев, и, как неко­гда Днепр, ре­ка Ока ста­ла ку­пе­лью для всех жи­те­лей го­ро­да. Бла­го­вер­ный князь осы­пал де­тей Бо­жи­их раз­ны­ми по­дар­ка­ми, од­них – одеж­дой, дру­гих – день­га­ми, а луч­ших – и вот­чи­на­ми. Так бла­го­вер­ный князь Кон­стан­тин в го­ро­де Му­ро­ме «ве­ру утвер­ди» и жи­те­лей «от пре­ле­сти идоль­ския из­ба­ви», в чем сын его Фе­о­дор был ему рев­ност­ным по­мощ­ни­ком.

Те­перь над­ле­жа­ло по­за­бо­тить­ся и о по­стро­е­нии и умно­же­нии хра­мов. И «за­по­ве­да ста­ви­ти церк­ви в го­ро­де и в се­лах и мо­на­сты­ри муж­ския и жен­ския», и учре­дил в сво­ем го­ро­де епи­скоп­скую ка­фед­ру. По ле­то­пи­си, в 1098 го­ду ви­дим в Му­ро­ме Спас­ский мо­на­стырь, по­стро­ен­ный, без со­мне­ния, про­све­ти­те­лем Му­ро­ма.

Скон­чал­ся свя­той князь в 1129 го­ду, про­вед­ши жизнь свою в ис­тин­ной ве­ре и непо­роч­но­сти во всем, яв­ля­ясь все­гда за­щит­ни­ком бед­ных и си­рот. Его кон­чи­на при­чи­ни­ла ве­ли­кую скорбь на­ро­ду. Все опла­ки­ва­ли его как от­ца и по­хо­ро­ни­ли у по­стро­ен­ной им церк­ви Бла­го­ве­ще­ния, вбли­зи сы­но­вей его, бла­го­вер­ных кня­зей Ми­ха­и­ла и Фе­о­до­ра.

Впо­след­ствии род­ствен­ник свя­то­го кня­зя Кон­стан­ти­на бла­го­вер­ный князь Ге­ор­гий Яро­сла­вич воз­об­но­вил пер­во­на­чаль­ную цер­ковь Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, и с то­го вре­ме­ни про­сла­вил Гос­подь свя­тых кня­зей Кон­стан­ти­на и сы­но­вей его, так как у гро­бов их ста­ли со­вер­шать­ся чу­де­са.

Спу­стя мно­го лет по­сле это­го, в 1553 го­ду, царь всея Рос­сии Иоанн Ва­си­лье­вич, идя в по­ход про­тив нече­сти­вых та­тар к го­ро­ду Ка­за­ни, за­шел в го­род Му­ром и про­был здесь две неде­ли. Со­вер­шив мо­леб­ствие у гро­бов свя­тых чу­до­твор­цев, он дал обе­ща­ние по­стро­ить ка­мен­ную цер­ковь. И ко­гда ста­ли ко­пать рвы для этой церк­ви, то на­шли мо­щи свя­тых кня­зей це­лы­ми и ни­сколь­ко не по­вре­жден­ны­ми. По окон­ча­нии по­строй­ки церк­ви в ни­ше цер­ков­ной сте­ны бы­ло устро­е­но осо­бое ме­сто, где и по­ло­же­ны бы­ли свя­тые мо­щи их. Царь Иоанн Ва­силь­евич по­ве­лел то­гда Ря­зан­ско­му епи­ско­пу Гу­рию освя­тить но­во­по­стро­ен­ный храм и при­слал к освя­ще­нию его раз­лич­ную цер­ков­ную утварь. Храм был освя­щен, уст­ро­ен при нем мо­на­стырь, и с тор­же­ством бы­ло от­празд­но­ва­но это со­бы­тие. В то вре­мя у гро­бов свя­тых кня­зей со­вер­ши­лось мно­го чу­дес, ко­то­рые со­вер­ша­ют­ся и до­ныне во сла­ву Хри­ста Бо­га.

См. так­же: "Па­мять свя­то­го бла­го­вер­но­го кня­зя Кон­стан­ти­на и чад его: Ми­ха­и­ла и Фе­о­до­ра, му­ром­ских чу­до­твор­цев" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.