Канон святому равноапостольному Николаю Японскому (второй)

Припев: Святы́й равноапо́стольне о́тче Никóлае, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 16 февраля (03 февраля ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Го́рькия рабо́ты изба́влься Изра́иль, непроходи́мое про́йде я́ко су́шу. Врага́ зря́ потопля́ема, пе́снь я́ко благоде́телю пое́т Бо́гу, чудоде́ющему мы́шцею высо́кою, я́ко просла́вися.

Я́коже Моисе́й не убоя́лся еси́ фараони́тских страхова́ний, но му́жественно про́йде провести́ ро́д япо́нский чрез мо́ре Креще́ния в обетова́нную зе́млю Правосла́вия, Го́сподеви поя́: сла́вно бо просла́вися.

Покрыва́ша тя́ о́блак Бо́жия благода́ти во дни́ напа́стей, в нощи́ же твоея́ от люде́й оста́вленности све́т Боже́ственный тя́ осиява́ше, в тве́рдом терпе́нии Го́сподеви пою́ща: сла́вно бо просла́вися.

О́ный Моисе́й даде́ наро́ду своему́ зако́н Сина́йский, се́й же япо́нскому наро́ду даде́ ве́сь зако́н правосла́внаго благоче́стия, я́ко да поуча́ются и возраста́ют, Го́сподеви пою́ще: сла́вно бо просла́вися.

Богоро́дичен: Неискусобра́чная Ма́ти, не преста́й помога́ющи моли́твами Твоего́ равноапо́стола Никола́я, процвета́ти Правосла́вию в Япо́нии, умы́тися всему́ наро́ду ба́нею пакибытия́ и спасти́ся все́м пою́щим Го́сподеви: сла́вно бо просла́вися.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Пре́жде ве́к от Отца́ рожде́нному нетле́нно Сы́ну и в после́дняя от Де́вы воплоще́нному безсе́менно, Христу́ Бо́гу возопии́м: вознесы́й ро́г на́ш, свя́т еси́, Го́споди.

И́зо у́ст твои́х не изы́де велере́чие, смире́н сы́й, но, утверди́в в Го́споде се́рдце твое́, вели́кая соверши́л еси́, в терпе́нии взыва́я: свя́т еси́, Го́споди.

Ели́ко противля́хуся сло́ву твоему́ неве́рнии, толи́ко па́че утвержда́л еси́ в Го́споде ду́х тво́й, и не убоя́вся, и вспя́ть не возврати́вся, спа́сл еси́ спасе́ния и́щущих, взыва́я: свя́т еси́, Го́споди.

Свя́тость Бо́жию пропове́дуя и са́м ю́ стяжава́я, умили́л еси́ наконе́ц коравосерде́чных и мно́жество и́х приве́л еси́ ко Го́споду, взыва́ющих: свя́т еси́, Го́споди.

Богоро́дичен: Преблагослове́нна еси́, Богоро́дице Де́во, Твои́м бо Рождество́м спаса́ются челове́цы вси́ от пре́лести лука́ваго, взыва́юще: свя́т еси́, Го́споди.

Седа́лен, гла́с 8.

Прему́дростию Боже́ственною просвети́в твою́ ду́шу, бы́л еси́ свети́льник на све́щнице все́м светя́й в Япо́нии язы́чеством затме́нной. И возсия́ денни́ца в сердца́х мно́гих, и Со́лнце Пра́вды Христо́с облиста́, я́ко да ви́дят Его́ неви́девшии и уве́руют и спасу́тся. Моли́ у́бо Христа́ Бо́га о ста́де твое́м и прегреше́ний оставле́ние дарова́ти честву́ющим с ве́рою па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не: На горе́ Сина́йстей дре́вле ви́де Моисе́й за́дняя Бо́жия, и то́нкий Боже́ственный гла́с сподо́бися во мра́це же и ви́хре слы́шати. Ны́не Симео́н воплоще́ннаго Бо́га непрело́жне на́с ра́ди на ру́ки прия́т, и ра́достно тща́шеся идти́ от су́щих зде́ к животу́ ве́чному, те́мже вопия́ше: ны́не отпуща́еши раба́ Твоего́, Влады́ко.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Же́зл из ко́рене Иессе́ова и цве́т от него́, Христе́, от Де́вы прозя́бл еси́ из горы́, хва́льный приосене́нныя ча́щи. Прише́л еси́ вопло́щся от Неискусому́жныя, невеще́ственный и Бо́же, сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

А́ще и пе́рвее от сама́го себе́ не возжела́л еси́, но в хра́ме Бо́жии услы́шав гла́с Го́спода твоего́, я́ко зове́т тя́, возде́в ру́це твои́, То́й тя́ препоя́са и поведе́ в да́льнюю страну́ на по́двиг.

Се́де на тя́ Госпо́дь, я́коже на коня́ кре́пкаго, впусти́ тя в Япо́нию и спасе́ние е́й бы́сть ежде́ние Его́, То́й бо сотвори́ де́ло Свое́ тобо́ю, я́коже Богодохнове́нным послу́шником.

А́з – рече́т Япо́ния иногда́ – ра́дуюся и веселю́ся о Го́споде я́ко спасе́ние соде́лася мои́х ча́д досе́ле и в пре́дняя апо́стольскими труды́ святи́теля Никола́я.

Богоро́дичен: Изми́ на́с вла́сти те́мнаго мироде́ржца, Ма́ти Бо́жия, просвети́ ны моли́твами Твои́ми в ра́зум благоче́стия и спаси́ ны в десны́х стоя́нием Сы́на Твоего́ в де́нь Суда́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́г сы́й ми́ра, Оте́ц щедро́т, вели́каго сове́та Твоего́ А́нгела, ми́р подава́юща, посла́л еси́ на́м. Те́м, Богоразу́мия к све́ту наста́вльшеся, от но́щи у́тренююще, славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.

Све́т повеле́ний Бо́жиих возсия́ на земли́ япо́нстей твои́ми апо́стольскими труды́ и пра́вде Христо́вой научи́шася та́мо живу́щии, и доброде́тель сотвори́ша по зако́ну и И́мя Бо́жие просла́виша.

Я́ко помяну́л еси́ Го́спода в ско́рбех твои́х, того́ ра́ди услы́ша тя́ и помо́же ти́ да преумно́жиши по́двиги твоя́ и кни́ги и ча́д духо́вных мно́жество.

Преста́ нече́стие среди́ избра́нныя па́ствы твоея́, и апо́стольское вдохнове́ние косну́ся серде́ц и́х, егда́ бо диа́кон возглаша́ше моли́твы, ве́сь умиле́н па́д на коле́на моля́шеся в рыда́ниях пред Бо́гом, и с ни́м вся́ Це́рковь.

Богоро́дичен: Рука́ми носи́вшая Емману́ила, Богоро́дице Чи́стая, умоли́ Его́ посла́ти по́мощь Свою́ всемогу́щую ве́рным Свои́м, я́ко да с на́ми Бо́га иму́ще, поживе́м в благоче́стии и вся́кой че́стности.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Из утро́бы Ио́ну младе́нца изблева́ морски́й зве́рь, якова́ прия́т. В Де́ву же все́льшееся Сло́во и пло́ть прие́мшее про́йде, сохра́ншее нетле́нну, Его́же бо не пострада́ истле́ния, Ро́ждшую сохрани́ неврежде́нну.

А́нгел храни́тель тя́ руковожда́ше на пути́ твое́м терни́стом. Те́мже кро́тостию Христа́ твоего́ и му́дростию Ду́ха враги́ приобре́л еси́ в дру́ги твоя́.

Воева́ше лю́дие дру́г на дру́га – па́ства твоя́ проти́ву ро́дины твоея́, но Кня́зь ми́ра тя́ умудри́ держа́тися ме́ры разу́мныя, я́коже похвали́ша тя́ о́бе.

Осла́бы не дава́л еси́ твоему́ те́лу, ни твоему́ ду́ху, претружда́я и́х до конца́, до́ндеже де́ло соверши́л еси́ ди́вное, я́коже никто́же и́н пре́жде тебе́.

Богоро́дичен: Сла́ву Твою́ на земли́ и на Небеси́, Ма́ти Бо́жия, не затми́т зми́й вели́кий, ни ору́дия его́, Ты́ бо Бо́га родила́ еси́ и от Него́ благода́ть прия́ла еси́ наступа́ти на всю́ си́лу вра́жию, и вся́ мо́жеши, ели́ка хо́щеши.

Конда́к, гла́с 2.

Тве́рдаго и Боговеща́ннаго пропове́дателя Ева́нгелия Твоего́, Го́споди, возме́здил еси́ Боголе́пно, труды́ бо его́ и боле́зни прия́л еси́ па́че все́х же́ртв зако́нных и всесожже́ний. Того́ моли́твами соблюди́ на́с от неприя́зни.

И́кос:

Не даде́ Дави́дски сна́ очесе́м свои́м, ни ве́ждома свои́ма дрема́ния, до́ндеже преложи́ япо́нцем все́ сло́во Твое́, Го́споди, Ве́тхаго и Но́ваго Заве́та, и все́ Твое́ служе́ние, и все́ Богосло́вие в ме́ру дово́льную равноапо́стол Тво́й, святи́тель Никола́й. И се́ ны́не благодаря́ще труды́ его́ неуста́нныя Япо́нская Це́рковь Правосла́вная процвета́ет в благоче́стии и мно́жится исполне́нием. Того́ моли́твами у́бо соблюди́ на́с от неприя́зни.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы благоче́стию совоспита́ни, злочести́ваго веле́ния небре́гше, о́гненнаго преще́ния не убоя́шася, но, посреде́ пла́мене стоя́ще, поя́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Любо́вию к Бо́гу и лю́дем разжиза́ем, не убоя́лся еси́ огня́ зло́бы и не́нависти люде́й стропти́вых, но Бо́гом укрепля́ем ше́ствовал еси́ пу́ть тво́й терни́стый, взыва́я: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

А́бие по прише́ствии твое́м нача́т язы́к япо́нский изуча́ти, я́ко да не иноязы́чник наро́ду бу́деши, и да́р Пятидеся́тницы апо́стольския получи́в, ско́ро преуспе́л еси́, взыва́я: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Всю́ду быва́я и се́мя се́ятеля верга́я, Госпо́дню попече́нию с ве́рою предава́л еси́, те́мже и преумно́жишася ни́ва трудо́в твои́х плодоноше́нием и вку́пе с мно́жеством па́ствы твоея́ взыва́л еси́: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: И́мамы Тя́ предста́тельство непосты́дное к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, Ма́ти Де́во, И́мже враго́в сломля́ются мечи́, прегреше́ний проще́ние прие́млем и жи́знь ве́чную насле́дствуем.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Чу́да преесте́ственнаго показа́ о́браз огнеро́сная пе́щь дре́вле: о́гнь бо не опали́ ю́ныя де́ти, Христо́во явля́я безсе́менное от Де́вы Боже́ственное рождество́. Те́м, воспева́юще, воспои́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Еди́н проти́ву ты́сящи, изше́л еси́ не ору́жием, но кро́тостию и любо́вию, благода́тию же Христа́, и победи́л еси́ враги́, и вве́л еси́ избра́нныя в Це́рковь Бо́жию, все́х поуча́я: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Му́дрый зижди́тель бы́в, на тве́рдом ка́мени ве́ры созда́л еси́ Це́рковь Япо́нскую, ино́го бо основа́ния никто́же мо́жет положи́ти па́че поло́женнаго Христо́м. Те́мже на ве́ки утвержде́на тобо́ю воспева́ет: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Пу́ть вся́кия пло́ти наста́ де́нь и тебе́ проидти́, и благослови́в люде́й твои́х, и приобщи́вся Христо́вых Та́ин, коне́ц земна́го труда́ прия́л еси́, все́х рыда́ти по тебе́ оста́вив, и по сме́рти и́х наставля́я: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

А́ще и у́мерл еси́, но жи́в в Го́споде пребыва́еши чудотворя́ ко гро́бу твоему́ притекаю́щим и и́мя твое́ призыва́ющим, и по все́й Япо́нии прино́сиши сла́ву Христо́ву неслы́шным гла́сом вопия́: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Раба́ Бо́жия смире́нная Цари́ца Небе́сная бы́сть и все́х покрыва́ет всемогу́щим предста́тельством Свои́м, и все́м помога́ет в напа́стех су́щим, и все́м покрыва́ет согреше́ния ма́тернею любо́вию, и все́м хода́тайствует спасти́ся.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Неизглаго́ланное Де́вы та́инство: Не́бо возсия́, и Престо́л Херуви́мский, и светоно́сный черто́г показа́ся Христа́ Бо́га Вседержи́теля, Сию́ благоче́стно я́ко Богоро́дицу велича́ем.

Фимиа́м прино́сим тебе́ пред гро́бом твои́м честны́м, я́ко да с кади́лом вку́пе и моли́твы твоя́ возно́сятся вы́ну ко Го́споду о преспе́янии вся́ческом па́ствы твоея́ и вели́кия Япо́нии.

Еди́наго Бо́га пропове́дав вся́ дни́ живота́ твоего́, То́й тя́ и просла́ви по́двигом апо́стольским и да́ром прозорли́вства и жи́знию свято́ю и ве́чным воздая́нием.

На сме́ртном одре́ те́ла многотру́днаго вся́ Япо́ния тя́ почте́ вку́пе с царе́м свои́м, и да́же до ны́не почита́ет святу́ю па́мять твою́ и про́сит благода́тныя по́мощи при гро́бе твое́м.

Иису́са И́мя пресла́дкое всегда́ во усте́х и се́рдце име́в при жи́зни, То́й тебе́ посо́бствова в де́ле и по́двизе, и То́й тя́ упоко́и в ве́чных селе́ниих по преставле́нии.

Богоро́дичен: И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в сла́ва Твоя́, Богома́ти, в ро́ды родо́в челове́ческих, на земли́ и на Небеси́, благодея́ния ра́ди спасе́ния спаса́емых.

Свети́лен, гла́с 3.

Ду́ха манове́нием поше́л еси́ в Япо́нию и пропове́дав Ева́нгелие злочести́вым, приобре́л еси́ Христу́ мно́жества. Те́мже с любо́вию пра́зднуют па́мять твою́ и призыва́ют тя́ я́ко предста́теля своего́ пред Го́сподем.

Сла́ва, и ны́не: Ду́хом во святи́лищи предста́в ста́рец, на ру́ки восприя́т зако́на Влады́ку, вопия́: ны́не соу́з мя́ плотски́х разреши́, я́коже ре́кл еси́ с ми́ром, ви́дех бо очи́ма открове́ние язы́ков и Изра́илю спасе́ние.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Го́рькїѧ рабо́ты и҆зба́вльсѧ і҆и҃ль, непроходи́мое про́йде ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ. врага̀ зрѧ̀ потоплѧ́ема, пѣ́снь ꙗ҆́кѡ бл҃годѣ́телю пое́тъ бг҃ꙋ, чꙋдодѣ́ющемꙋ мы́шцею высо́кою, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Ꙗ҆́коже мѡѷсе́й не ᲂу҆боѧ́лсѧ є҆сѝ фараѡни́тскихъ страхова́нїй, но мꙋ́жественнѡ про́йде провестѝ ро́дъ ꙗ҆по́нскїй чрез̾ мо́ре креще́нїѧ въ ѡ҆бѣтова́ннꙋю зе́млю правосла́вїѧ, гдⷭ҇еви поѧ̀: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Покрыва́ша тѧ̀ ѻ҆́блакъ бж҃їѧ бл҃года́ти во дни̑ напа́стей, въ нощи́ же твоеѧ̀ ѿ люде́й ѡ҆ста́вленности свѣ́тъ бжⷭ҇твенный тѧ̀ ѡ҆сїѧва́ше, въ тве́рдомъ терпѣ́нїи гдⷭ҇ви пою́ща: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Ѻ҆́ный мѡѷсе́й дадѐ наро́дꙋ своемꙋ̀ зако́нъ сїна́йскїй, се́й же ꙗ҆по́нскомꙋ наро́дꙋ дадѐ ве́сь зако́нъ правосла́внагѡ благоче́стїѧ, ꙗ҆́кѡ да поꙋча́ютсѧ и҆ возраста́ютъ, гдⷭ҇еви пою́ще: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсобра́чнаѧ мт҃и, не преста́й помога́ющи моли́твами твоегѡ̀ равноапⷭ҇тола нїкола́ѧ, процвѣта́ти правосла́вїю въ ꙗ҆по́нїи, ᲂу҆мы́тисѧ всемꙋ̀ наро́дꙋ ба́нею пакибытїѧ̀ и҆ спасти́сѧ всѣ̑мъ пою́щымъ гдⷭ҇еви: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Пре́жде вѣ̑къ ѿ ѻ҆ц҃а̀ рожде́нномꙋ нетлѣ́ннѡ сн҃ꙋ и҆ въ послѣ̑днѧѧ ѿ дв҃ы воплоще́нномꙋ безсѣ́меннѡ, хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ возопїи́мъ: вознесы́й ро́гъ на́шъ, ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.

И҆́зо ᲂу҆́стъ твои́хъ не и҆зы́де велере́чїе, смире́нъ сы́й, но, ᲂу҆тверди́въ въ гдⷭ҇ѣ се́рдце твоѐ, вели̑каѧ соверши́лъ є҆сѝ, въ терпѣ́нїи взыва́ѧ: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.

Є҆ли́ко противлѧ́хꙋсѧ сло́вꙋ твоемꙋ̀ невѣ́рнїи, толи́ко па́че ᲂу҆твержда́лъ є҆сѝ въ гдⷭ҇ѣ дꙋ́хъ тво́й, и҆ не ᲂу҆боѧ́всѧ, и҆ вспѧ́ть не возврати́всѧ, сп҃слъ є҆сѝ сп҃се́нїѧ и҆́щꙋщихъ, взыва́ѧ: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.

Ст҃ость бж҃їю проповѣ́дꙋѧ и҆ са́мъ ю҆̀ стѧжава́ѧ, ᲂу҆мили́лъ є҆сѝ наконе́цъ коравосерде́чныхъ и҆ мно́жество и҆́хъ приве́лъ є҆сѝ ко гдⷭ҇ꙋ, взыва́ющихъ: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Пребл҃гослове́нна є҆сѝ, бцⷣе дв҃о, твои́мъ бо ржⷭ҇тво́мъ сп҃са́ютсѧ человѣ́цы всѝ ѿ пре́лести лꙋка́вагѡ, взыва́юще: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃:

Премꙋ́дростїю бжⷭ҇твенною просвѣти́въ твою̀ дꙋ́шꙋ, бы́лъ є҆сѝ свѣти́льникъ на свѣ́щницѣ всѣ̑мъ свѣтѧ́й въ ꙗ҆по́нїи ꙗ҆зы́чествомъ затме́нной. и҆ возсїѧ̀ денни́ца въ сердца́хъ мно́гихъ, и҆ со́лнце пра́вды хрⷭ҇то́съ ѡ҆блиста̀, ꙗ҆́кѡ да ви́дѧтъ є҆го̀ неви́дѣвшїи и҆ ᲂу҆вѣ́рꙋютъ и҆ спасꙋ́тсѧ. молѝ ᲂу҆́бѡ хрⷭ҇та̀ бг҃а ѡ҆ ста́дѣ твое́мъ и҆ прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чествꙋ́ющымъ съ вѣ́рою па́мѧть твою̀.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: На горѣ̀ сїна́йстѣй дре́вле ви́дѣ мѡѷсе́й за̑днѧѧ бж҃їѧ, и҆ то́нкїй бжⷭ҇твенный гла́съ сподо́бисѧ во мра́цѣ же и҆ ви́хрѣ слы́шати. ны́нѣ сѷмеѡ́нъ воплоще́ннаго бг҃а непрело́жнѣ на́съ ра́ди на рꙋ́ки прїѧ́тъ, и҆ ра́достнѡ тща́шесѧ и҆дтѝ ѿ сꙋ́щихъ здѣ̀ къ животꙋ̀ вѣ́чномꙋ, тѣ́мже вопїѧ́ше: ны́нѣ ѿпꙋща́еши раба̀ твоего̀, влⷣко.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Же́злъ и҆зъ ко́рене і҆ессе́ова и҆ цвѣ́тъ ѿ негѡ̀, хрⷭ҇тѐ, ѿ дв҃ы прозѧ́блъ є҆сѝ: и҆зъ горы̀, хва́льный, приѡсѣне́нныѧ ча́щи. прише́лъ є҆сѝ вопло́щсѧ ѿ неискꙋсомꙋ́жныѧ, невеще́ственный и҆ бж҃е, сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

А҆́ще и҆ пе́рвѣе ѿ сама́гѡ себѐ не возжела́лъ є҆сѝ, но въ хра́мѣ бж҃їи ᲂу҆слы́шавъ гла́съ гдⷭ҇а твоегѡ̀, ꙗ҆́кѡ зове́тъ тѧ̀, воздѣ́въ рꙋ́цѣ твоѝ, то́й тѧ̀ препоѧ́са и҆ поведѐ въ да́льнюю странꙋ̀ на по́двигъ.

Сѣ́де на тѧ̀ гдⷭ҇ь, ꙗ҆́коже на конѧ̀ крѣ́пкаго, впꙋсти́ тѧ въ ꙗ҆по́нїю и҆ сп҃се́нїе є҆́й бы́сть ѣ҆жде́нїе є҆гѡ̀, то́й бо сотворѝ дѣ́ло своѐ тобо́ю, ꙗ҆́коже бг҃одохнове́ннымъ послꙋ́шникомъ.

А҆́зъ, рече́тъ ꙗ҆по́нїѧ и҆ногда̀, ра́дꙋюсѧ и҆ веселю́сѧ ѡ҆ гдⷭ҇ѣ ꙗ҆́кѡ сп҃се́нїе содѣ́ласѧ мои́хъ ча́дъ досе́лѣ и҆ въ прє́днѧѧ а҆пⷭ҇тольскими трꙋды̀ ст҃и́телѧ нїкола́ѧ.

Бг҃оро́диченъ: И҆змѝ на́съ вла́сти те́мнагѡ мїроде́ржца, мт҃и бж҃їѧ, просвѣти́ ны моли́твами твои́ми въ ра́зꙋмъ бл҃гоче́стїѧ и҆ сп҃си́ ны въ десны́хъ стоѧ́нїемъ сн҃а твоегѡ̀ въ де́нь сꙋда̀.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Бг҃ъ сы́й ми́ра, ѻ҆ц҃ъ щедро́тъ, вели́кагѡ совѣ́та твоегѡ̀ а҆́гг҃ла, ми́ръ подава́юща, посла́лъ є҆сѝ на́мъ! тѣ́мъ, бг҃оразꙋ́мїѧ къ свѣ́тꙋ наста́вльшесѧ, ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, славосло́вимъ тѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Свѣ́тъ повѣлѣ́нїй бж҃їихъ возсїѧ̀ на землѝ ꙗ҆по́нстѣй твои́ми а҆пⷭ҇тольскими трꙋды̀ и҆ пра́вдѣ хрⷭ҇то́вой наꙋчи́шасѧ та́мѡ живꙋ́щїи, и҆ добродѣ́тель сотвори́ша по зако́нꙋ, и҆ и҆́мѧ бж҃їе просла́виша.

Ꙗ҆́кѡ помѧнꙋ́лъ є҆сѝ гдⷭ҇а въ ско́рбехъ твои́хъ, тогѡ̀ ра́ди ᲂу҆слы́ша тѧ̀ и҆ помо́же тѝ да преꙋмно́жиши по́двиги твоѧ̑ и҆ кни̑ги и҆ ча́дъ дꙋхо́вныхъ мно́жество.

Преста̀ нече́стїе средѝ и҆збра́нныѧ па́ствы твоеѧ̀, и҆ а҆пⷭ҇тольское вдохнове́нїе коснꙋ́сѧ серде́цъ и҆́хъ, є҆гда́ бо дїа́конъ возглаша́ше моли̑твы, ве́сь ᲂу҆миле́нъ па́дъ на колѣ̑на молѧ́шесѧ въ рыда́нїѧхъ предъ бг҃омъ, и҆ съ ни́мъ всѧ̑ цр҃ковь.

Бг҃оро́диченъ: Рꙋка́ми носи́вшаѧ є҆мманꙋ́ила, бцⷣе чⷭ҇таѧ, ᲂу҆молѝ є҆го̀ посла́ти по́мощь свою̀ всемогꙋ́щꙋю вѣ̑рнымъ свои̑мъ, ꙗ҆́кѡ да съ на́ми бг҃а и҆мꙋ́ще, поживе́мъ въ бл҃гоче́стїи и҆ всѧ́кой че́стности.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ ᲂу҆тро́бы і҆ѡ́нꙋ младе́нца и҆зблева̀ морскі́й ѕвѣ́рь, ꙗ҆кова̀ прїѧ́тъ: въ дв҃ꙋ же все́льшеесѧ сло́во и҆ пло́ть прїе́мшее про́йде, сохра́ншее нетлѣ́ннꙋ: є҆гѡ́же бо не пострада̀ и҆стлѣ́нїѧ, ро́ждшꙋю сохранѝ неврежде́ннꙋ.

А҆́гг҃лъ храни́тель тѧ̀ рꙋковожда́ше на пꙋтѝ твое́мъ терни́стомъ. тѣ́мже кро́тостїю хрⷭ҇та̀ твоегѡ̀ и҆ мꙋ́дростїю дх҃а врагѝ прїѡбрѣ́лъ є҆сѝ въ дрꙋ́ги твоѧ̑.

Воева́ше лю́дїе дрꙋ́гъ на дрꙋ́га, па́ства твоѧ̀ проти́вꙋ ро́дины твоеѧ̀, но кн҃зь ми́ра тѧ̀ ᲂу҆мꙋдрѝ держа́тисѧ мѣ́ры разꙋ́мныѧ, ꙗ҆́коже похвали́ша тѧ̀ ѻ҆́бѣ.

Ѡ҆сла́бы не дава́лъ є҆сѝ твоемꙋ̀ тѣ́лꙋ, ни твоемꙋ̀ дꙋ́хꙋ, претрꙋжда́ѧ и҆́хъ до конца̀, до́ндеже дѣ́ло соверши́лъ є҆сѝ ди́вное, ꙗ҆́коже никто́же и҆́нъ пре́жде тебѐ.

Бг҃оро́диченъ: Сла́вꙋ твою̀ на землѝ и҆ на нб҃сѝ, мт҃и бж҃їѧ, не затми́тъ ѕмі́й вели́кїй, ни ѡ҆рꙋ́дїѧ є҆гѡ̀, ты́ бо бг҃а родила̀ є҆сѝ и҆ ѿ негѡ̀ бл҃года́ть прїѧ́ла є҆сѝ настꙋпа́ти на всю̀ си́лꙋ вра́жїю, и҆ всѧ̑ мо́жеши, є҆ли́ка хо́щеши.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Тве́рдаго и҆ бг҃овѣща́ннаго проповѣ́дателѧ є҆ѵⷢ҇лїа твоегѡ̀, гдⷭ҇и, возме́здилъ є҆сѝ бг҃олѣ́пнѡ, трꙋды́ бо є҆гѡ̀ и҆ болѣ̑зни прїѧ́лъ є҆сѝ па́че всѣ́хъ же́ртвъ зако́нныхъ и҆ всесожже́нїй. тогѡ̀ моли́твами соблюдѝ на́съ ѿ непрїѧ́зни.

І҆́косъ:

Не дадѐ даві́дски сна̀ ѻ҆чесѣ́мъ свои̑мъ, ни вѣ́ждома свои́ма дрема́нїѧ, до́ндеже преложѝ ꙗ҆по́нцємъ всѐ сло́во твоѐ, гдⷭ҇и, ве́тхагѡ и҆ но́вагѡ завѣ́та, и҆ всѐ твоѐ слꙋже́нїе, и҆ всѐ бг҃осло́вїе въ мѣ́рꙋ дово́льнꙋю равноапⷭ҇толъ тво́й, ст҃и́тель нїкола́й. и҆ сѐ ны́нѣ бл҃годарѧ́ще трꙋды̀ є҆гѡ̀ неꙋста̑нныѧ ꙗ҆по́нскаѧ цр҃ковь правосла́внаѧ процвѣта́етъ въ бл҃гоче́стїи и҆ мно́житсѧ и҆сполне́нїемъ. тогѡ̀ моли́твами ᲂу҆̀бо соблюдѝ на́съ ѿ непрїѧ́зни.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы бл҃гоче́стїю совоспита́ни, ѕлочести́вагѡ велѣ́нїѧ небре́гше, ѻ҆́гненнагѡ преще́нїѧ не ᲂу҆боѧ́шасѧ, но посредѣ̀ пла́мене стоѧ́ще, поѧ́хꙋ: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Любо́вїю къ бг҃ꙋ и҆ лю́демъ разжиза́емъ, не ᲂу҆боѧ́лсѧ є҆сѝ ѻ҆гнѧ̀ ѕло́бы и҆ не́нависти люде́й стропти́выхъ, но бг҃омъ ᲂу҆крѣплѧ́емъ ше́ствовалъ є҆сѝ пꙋ́ть тво́й терни́стый, взыва́ѧ: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

А҆́бїе по прише́ствїи твое́мъ нача́тъ ꙗ҆зы́къ ꙗ҆по́нскїй и҆зꙋча́ти, ꙗ҆́кѡ да не и҆ноѧзы́чникъ наро́дꙋ бꙋ́деши, и҆ да́ръ пѧтидесѧ́тницы а҆пⷭ҇тольскїѧ полꙋчи́въ, ско́ро преꙋспѣ́лъ є҆сѝ, взыва́ѧ: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Всю́дꙋ быва́ѧ и҆ сѣ́мѧ сѣ́ѧтелѧ верга́ѧ, гдⷭ҇ню попече́нїю съ вѣ́рою предава́лъ є҆сѝ, тѣ́мже и҆ преꙋмно́жишасѧ ни́ва трꙋдѡ́въ твои́хъ плодоноше́нїемъ и҆ вкꙋ́пѣ съ мно́жествомъ па́ствы твоеѧ̀ взыва́лъ є҆сѝ: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: И҆́мамы тѧ̀ предста́тельство непосты́дное къ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ, мт҃и дв҃о, и҆́мже врагѡ́въ сломлѧ́ютсѧ мечѝ, прегрѣше́нїй проще́нїе прїе́млемъ и҆ жи́знь вѣ́чнꙋю наслѣ́дствꙋемъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Чꙋ́да преесте́ственнагѡ показа̀ ѻ҆́бразъ ѻ҆гнеро́снаѧ пе́щь дре́вле: ѻ҆́гнь бо не ѡ҆палѝ ю҆́ныѧ дѣ́ти, хрⷭ҇то́во ꙗ҆влѧ́ѧ безсѣ́менное ѿ дв҃ы бжⷭ҇твенное ржⷭ҇тво̀. тѣ́мъ, воспѣва́юще, воспои́мъ: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Є҆ди́нъ проти́вꙋ ты́сѧщи, и҆зше́лъ є҆сѝ не ѻ҆рꙋ́жїемъ, но кро́тостїю и҆ любо́вїю, бл҃года́тїю же хрⷭ҇та̀, и҆ побѣди́лъ є҆сѝ врагѝ, и҆ вве́лъ є҆сѝ и҆збра̑нныѧ въ цр҃ковь бж҃їю, всѣ́хъ поꙋча́ѧ: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Мꙋ́дрый зижди́тель бы́въ, на тве́рдомъ ка́мени вѣ́ры созда́лъ є҆сѝ цр҃ковь ꙗ҆по́нскꙋю, и҆но́гѡ бо ѡ҆снова́нїѧ никто́же мо́жетъ положи́ти па́че поло́женнагѡ хрⷭ҇то́мъ. тѣ́мже на вѣ́ки ᲂу҆твержде́на тобо́ю воспѣва́етъ: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пꙋ́ть всѧ́кїѧ пло́ти наста̀ де́нь и҆ тебѣ̀ проидтѝ, и҆ бл҃гослови́въ люде́й твои́хъ, и҆ прїѡбщи́всѧ хрⷭ҇то́выхъ та́инъ, коне́цъ земна́гѡ трꙋда̀ прїѧ́лъ є҆сѝ, всѣ́хъ рыда́ти по тебѣ̀ ѡ҆ста́вивъ, и҆ по сме́рти и҆̀хъ наставлѧ́ѧ: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.

А҆́ще и҆ ᲂу҆́мерлъ є҆сѝ, но жи́въ въ гдⷭ҇ѣ пребыва́еши чꙋдотворѧ̀ ко гро́бꙋ твоемꙋ̀ притека́ющымъ и҆ и҆́мѧ твоѐ призыва́ющымъ, и҆ по все́й ꙗ҆по́нїи прино́сиши сла́вꙋ хрⷭ҇то́вꙋ неслы́шнымъ гла́сомъ вопїѧ̀: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Раба̀ бж҃їѧ смире́ннаѧ цр҃и́ца нбⷭ҇наѧ бы́сть и҆ всѣ́хъ покрыва́етъ всемогꙋ́щимъ предста́тельствомъ свои́мъ, и҆ всѣ̑мъ помога́етъ въ напа́стехъ сꙋ́щымъ, и҆ всѣ̑мъ покрыва́етъ согрѣше́нїѧ ма́тернею любо́вїю, и҆ всѣ̑мъ хода́тайствꙋетъ сп҃сти́сѧ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Неизглаго́ланное дв҃ы та́инство: нб҃о возсїѧ̀, и҆ престо́лъ херꙋві́мскїй, и҆ свѣтоно́сный черто́гъ показа́сѧ хрⷭ҇та̀ бг҃а вседержи́телѧ, сїю̀ бл҃гоче́стнѡ ꙗ҆́кѡ бцⷣꙋ велича́емъ.

Ѳѷмїа́мъ прино́симъ тебѣ̀ предъ гро́бомъ твои́мъ честны́мъ, ꙗ҆́кѡ да съ кади́ломъ вкꙋ́пѣ и҆ моли̑твы твоѧ̑ возно́сѧтсѧ вы́нꙋ ко гдⷭ҇ꙋ ѡ҆ преспѣ́ѧнїи всѧ́ческомъ па́ствы твоеѧ̀ и҆ вели́кїѧ ꙗ҆по́нїи.

Є҆ди́наго бг҃а проповѣ́давъ всѧ̑ дни̑ живота̀ твоегѡ̀, то́й тѧ̀ и҆ просла́ви по́двигомъ а҆пⷭ҇льскимъ и҆ да́ромъ прозорли́вства и҆ жи́знїю ст҃о́ю и҆ вѣ́чнымъ воздаѧ́нїемъ.

На сме́ртномъ ѻ҆дрѣ̀ тѣ́ла многотрꙋ́днагѡ всѧ̀ ꙗ҆по́нїѧ тѧ̀ почтѐ вкꙋ́пѣ съ царе́мъ свои́мъ, и҆ да́же до ны́нѣ почита́етъ ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀ и҆ про́ситъ бл҃года́тныѧ по́мощи при гро́бѣ твое́мъ.

І҆и҃са и҆́мѧ пресла́дкое всегда̀ во ᲂу҆стѣ́хъ и҆ се́рдцѣ и҆мѣ́въ при жи́зни, то́й тебѣ̀ посо́бствова въ дѣ́лѣ и҆ по́двизѣ, и҆ то́й тѧ̀ ᲂу҆поко́и въ вѣ́чныхъ селе́нїихъ по преставле́нїи.

Бг҃оро́диченъ: И҆ ны́нѣ, и҆ при́снѡ, и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ сла́ва твоѧ̀, бг҃ома́ти, въ ро́ды родѡ́въ человѣ́ческихъ, на землѝ и҆ на нб҃сѝ, бл҃годѣѧ́нїѧ ра́ди сп҃се́нїѧ сп҃са́емыхъ.

Свѣти́ленъ, гла́съ г҃.

Дх҃а манове́нїемъ поше́лъ є҆сѝ въ ꙗ҆по́нїю и҆ проповѣ́давъ є҆ѵⷢ҇лїе ѕлѡчести́вымъ, прїѡбрѣ́лъ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀ мнѡ́жества. тѣ́мже съ любо́вїю пра́зднꙋютъ па́мѧть твою̀ и҆ призыва́ютъ тѧ̀ ꙗ҆́кѡ предста́телѧ своего̀ предъ гдⷭ҇емъ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Дх҃омъ во ст҃и́лищи предста́въ ста́рецъ, на рꙋ́ки воспрїѧ́тъ зако́на влⷣкꙋ, вопїѧ̀: ны́нѣ соꙋ́зъ мѧ̀ плотски́хъ разрѣшѝ, ꙗ҆́коже ре́клъ є҆сѝ съ ми́ромъ, ви́дѣхъ бо ѻ҆чи́ма ѿкрове́нїе ꙗ҆зы́кѡвъ и҆ і҆и҃лю сп҃се́нїе.

Свя­той рав­ноап­о­столь­ный Ни­ко­лай, ар­хи­епи­скоп Япон­ский, в ми­ру Иван Ди­мит­ри­е­вич Ка­сат­кин, ро­дил­ся 1 ав­гу­ста 1836 го­да в Бе­ре­зов­ском по­го­сте, Воль­ско­го уез­да, Смо­лен­ской гу­бер­нии, где его отец слу­жил диа­ко­ном. Пя­ти лет он по­те­рял мать. Окон­чив Бель­ское ду­хов­ное учи­ли­ще, а за­тем Смо­лен­скую ду­хов­ную се­ми­на­рию, в 1857 го­ду Иван Ка­сат­кин по­сту­пил в Санкт-Пе­тер­бург­скую ду­хов­ную ака­де­мию. 24 июня 1860 го­да в ака­де­ми­че­ском хра­ме Две­на­дца­ти Апо­сто­лов епи­скоп Нек­та­рий со­вер­шил по­стри­же­ние его в мо­на­ше­ство с на­ре­че­ни­ем име­ни Ни­ко­лай. В день па­мя­ти пер­во­вер­хов­ных апо­сто­лов Пет­ра и Пав­ла, 29 июня, инок Ни­ко­лай был по­свя­щен во иеро­ди­а­ко­на, а 30 июня – в пре­столь­ный празд­ник ака­де­ми­че­ско­го хра­ма – в сан иеро­мо­на­ха. За­тем по его же­ла­нию отец Ни­ко­лай был на­зна­чен в Япо­нию на­сто­я­те­лем кон­суль­ско­го хра­ма го­ро­да Ха­ко­да­те.

Сна­ча­ла про­по­ведь Еван­ге­лия в Япо­нии ка­за­лась со­вер­шен­но немыс­ли­мой. По сло­вам са­мо­го от­ца Ни­ко­лая, "то­гдаш­ние япон­цы смот­ре­ли на ино­стран­цев как на зве­рей, а на хри­сти­ан­ство как на зло­дей­скую цер­ковь, к ко­то­рой мо­гут при­над­ле­жать толь­ко отъ­яв­лен­ные зло­деи и ча­ро­деи". Во­семь лет ушло на то, чтобы изу­чить стра­ну, на­род, язык, нра­вы, обы­чаи тех, сре­ди ко­го пред­сто­я­ло про­по­ве­до­вать, и к 1868 го­ду паства от­ца Ни­ко­лая на­счи­ты­ва­ла уже око­ло два­дца­ти япон­цев. В кон­це 1869 го­да иеро­мо­нах Ни­ко­лай в Пе­тер­бур­ге до­ло­жил Си­но­ду о ре­зуль­та­тах сво­ей ра­бо­ты. Бы­ло при­ня­то ре­ше­ние: "Об­ра­зо­вать для про­по­ве­ди меж­ду япон­ски­ми языч­ни­ка­ми Сло­ва Бо­жия осо­бую Рос­сий­скую Ду­хов­ную Мис­сию". Отец Ни­ко­лай был воз­ве­ден в сан ар­хи­манд­ри­та и на­зна­чен на­чаль­ни­ком этой Мис­сии. Вер­нув­шись в Япо­нию, бу­ду­щий свя­ти­тель пе­ре­дал Ха­ко­дат­скую паст­ву иеро­мо­на­ху Ана­то­лию, а сам пе­ре­нес центр Мис­сии в То­кио. В 1871 го­ду в стране на­ча­лось го­не­ние на хри­сти­ан, мно­гие под­вер­га­лись пре­сле­до­ва­ни­ям (в том чис­ле пер­вый пра­во­слав­ный япо­нец, зна­ме­ни­тый впо­след­ствии мис­си­о­нер-свя­щен­ник Па­вел Са­ва­бе). Толь­ко к 1873 го­ду го­не­ния несколь­ко пре­кра­ти­лись, и ста­ла воз­мож­на сво­бод­ная про­по­ведь хри­сти­ан­ства.

В тот же год ар­хи­манд­рит Ни­ко­лай при­сту­пил к стро­и­тель­ству в То­кио церк­ви и шко­лы на пять­де­сят че­ло­век, а за­тем и ду­хов­но­го учи­ли­ща, ко­то­рое в 1878 го­ду бы­ло пре­об­ра­зо­ва­но в се­ми­на­рию.

В 1874 го­ду в То­кио при­был прео­свя­щен­ный Па­вел, епи­скоп Кам­чат­ский, чтобы ру­ко­по­ло­жить во свя­щен­ный сан ре­ко­мен­ду­е­мых ар­хи­манд­ри­том Ни­ко­ла­ем кан­ди­да­тов из мест­но­го на­се­ле­ния. К это­му вре­ме­ни при Мис­сии в То­кио дей­ство­ва­ли че­ты­ре учи­ли­ща – ка­те­хи­за­тор­ское, се­ми­нар­ское, жен­ское, при­чет­ни­че­ское, а в Ха­ко­да­те два – для маль­чи­ков и де­во­чек. Во вто­рой по­ло­вине 1877 го­да Мис­си­ей стал ре­гу­ляр­но из­да­вать­ся жур­нал "Цер­ков­ный вест­ник". К 1878 го­ду в Япо­нии на­счи­ты­ва­лось уже 4115 хри­сти­ан, су­ще­ство­ва­ли мно­го­чис­лен­ные хри­сти­ан­ские об­щи­ны. Бо­го­слу­же­ние и пре­по­да­ва­ние на род­ном язы­ке, из­да­ние книг ре­ли­ги­оз­но-нрав­ствен­но­го со­дер­жа­ния – вот сред­ства, ко­то­рые поз­во­ли­ли Мис­сии до­бить­ся за ко­рот­кий срок столь зна­чи­тель­ных ре­зуль­та­тов.

30 мар­та 1880 го­да в Тро­иц­ком со­бо­ре Алек­сан­дро-Нев­ской Лав­ры со­сто­я­лась хи­ро­то­ния ар­хи­манд­ри­та Ни­ко­лая во епи­ско­па. Вер­нув­шись в Япо­нию, свя­ти­тель с еще боль­шим усер­ди­ем стал про­дол­жать свои апо­столь­ские тру­ды: за­вер­шил стро­и­тель­ство со­бо­ра Вос­кре­се­ния Хри­сто­ва в То­кио, при­нял­ся за но­вый пе­ре­вод бо­го­слу­жеб­ных книг, со­ста­вил на япон­ском язы­ке осо­бый пра­во­слав­ный бо­го­слов­ский сло­варь.

Боль­шие ис­пы­та­ния вы­па­ли на до­лю свя­ти­те­ля и его паст­вы в пе­ри­од рус­ско-япон­ской вой­ны. За свои по­движ­ни­че­ские тру­ды в эти тя­же­лые го­ды он был удо­сто­ен воз­ве­де­ния в сан ар­хи­епи­ско­па.

В 1911 го­ду ис­пол­ни­лось пол­ве­ка с тех пор, как мо­ло­дой иеро­мо­нах Ни­ко­лай впер­вые сту­пил на япон­скую зем­лю. К то­му вре­ме­ни в 266 об­щи­нах Япон­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви бы­ло 33017 хри­сти­ан, 1 ар­хи­епи­скоп, 1 епи­скоп, 35 свя­щен­ни­ков, 6 диа­ко­нов, 14 учи­те­лей пе­ния, 116 про­по­вед­ни­ков-ка­те­хи­за­то­ров.

3 фев­ра­ля 1912 го­да, на 76-м го­ду жиз­ни, про­све­ти­тель Япо­нии ар­хи­епи­скоп Ни­ко­лай мир­но ото­шел ко Гос­по­ду. Свя­щен­ный Си­нод Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви 10 ап­ре­ля 1970 го­да вы­нес акт о про­слав­ле­нии свя­ти­те­ля в ли­ке рав­ноап­о­сто­лов, ибо в Япо­нии свя­той уже дав­но был чтим как ве­ли­кий пра­вед­ник и мо­лит­вен­ник пред Гос­по­дом.