Канон святому равноапостольному Николаю Японскому (первый)

Припев: Святы́й равноапо́стольне о́тче Никóлае, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 16 февраля (03 февраля ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Воспою́ Тебе́, Го́споди Бо́же мо́й, я́ко изве́л еси́ лю́ди из рабо́ты еги́петский, покры́л же еси́ колесни́цы фарао́новы и си́лу.

Житие́м а́нгельскаго, нра́вом апо́стольскаго челове́ка Бо́жия, свети́льника, горя́щаго све́том Христо́вым, Росси́йския земли́ порожде́ние, Отца́ Небе́снаго сы́на возлю́бленнаго уве́де тя́, Нико́лае святи́телю, страна́ Япо́нская.

И сло́вом и де́лом научи́л еси́ япо́нския лю́ди сла́вити вели́чия Бо́га твоего́, милосе́рдие и любо́вь лю́дем явля́ющаго, и сотвори́л еси́ на земли́ пред Ни́м вся́ку пра́вду, сего́ ра́ди успе́ние твое́ со святы́ми и предстои́ши Животворя́щей Тро́ице, Нико́лае равноапо́стольне.

Ве́сь существо́м твои́м бы́л еси́ ра́вен апо́столом, в се́рдце твое́м стяжа́л еси́ Свята́го Ду́ха Бо́жия, сего́ ра́ди источи́л еси́ сло́во жи́зни ве́чныя, в житии́ твое́м явля́я в себе́ о́браз ве́ры и пра́вды и кро́тости, испроси́ и на́м сию́ благода́ть, Нико́лае, апо́столом ра́вне.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́, Пречи́стая, служи́тельница спасе́ния ве́чнаго, сочета́ла бо еси́ вочелове́чением естеству́ земноро́дных Сы́на Бо́жия, Еди́наго Хода́тая Бо́га и челове́ков, Христа́ Иису́са, сего́ ра́ди вся́кое дыха́ние хва́лит Тя́, Тобо́ю бо Творе́ц и Влады́ка Небе́сный на зе́млю прии́де.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́ние ве́рных и похвало́, и нетле́ния Исто́чниче, и благи́х Прошениода́вче, Христе́, в любви́ Твое́й утверди́ мя́.

Па́ствы Бо́жия храни́тель, япо́нских христиа́н учи́тель, апо́стольских нра́вов ревни́тель бы́л еси́, Нико́лае святи́телю, с дерзнове́нием Влады́чнему Престо́лу предстоя́ во све́те невече́рнем, моли́ся о все́м ми́ре.

О́браз плодоно́снаго дре́ва явля́еши на́м, Нико́лае равноапо́стольне, укорени́лся бо еси́ в Ева́нгелии Ца́рствия Бо́жия, возраста́л еси́ в благоче́стии и дости́гл еси́ соверше́нства, плоды́ же моли́тв и трудо́в твои́х явля́ет страна́ Япо́нская в сыне́х и дще́рех Це́ркве Христо́вы.

Ни во что́ же вмени́л еси́ ю́ность во́зраста твоего́ и стремле́ния ея́, свяще́нне Нико́лае, егда́ пла́мень Боже́ственный разжже́ твою́ ду́шу, жела́ние се́рдца твоего́ исполня́я и приобща́яся апо́стольскому по́двигу, Ева́нгелие ве́чное благовеству́я в Япо́нии.

Богоро́дичен: И Де́ва, и Непоро́чная Ма́ти Спаси́теля ми́ра, Твою́ пода́ждь по́мощь рабо́м Твои́м, изба́ви моли́твами от бе́д и вся́каго греха́ Твоя́ лю́ди во е́же причаща́тися благода́ти Небе́сней в земно́м житии́ и ви́дети сла́ву Небе́сную в жи́зни ве́чней.

Седа́лен, гла́с 7:

Ю́ность твою́ Христу́ да́л еси́ и освяти́л еси́ всего́ себе́, апо́столом ра́вный, Нико́лае сла́вне, све́том Бо́жиим сия́я, бы́л еси́ свети́льник, на высоте́ поста́вленный, указу́ющий пу́ть ве́чныя жи́зни, к не́й же чрез пучи́ну жите́йскаго мо́ря мно́гия сыны́ и дще́ри твоя́ приве́л еси́ в стране́ Япо́нстей.

Богоро́дичен: Покро́ве христиа́ном и Блага́я Помо́щнице на земли́, Засту́пнице ми́ра, Богоро́дице Мари́е, утверди́ моли́твами Твои́ми Це́рковь Сы́на Твоего́ в стране́ Япо́нстей и во все́м ми́ре и спаси́ лю́ди Твоя́ от вся́каго зла́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Приклони́л еси́, Христе́, снизхожде́нием Твои́м Небеса́ в ра́зуме и яви́лся еси́ воплоще́н на земли́. Те́м вси́ вопие́м: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Роди́лся еси́ к жи́зни а́нгельстей и отве́ргл еси́ ми́р и вся́ я́же в не́м зла́я, восхоте́в сла́вити то́чию Бо́га, мона́х изря́дный бы́л еси́ и, свяще́нством укра́шен, я́ко апо́стол, пожи́л еси́ в стране́ Япо́нстей и приве́л еси́ ко Христу́ лю́ди мно́ги.

О́браз вои́стину Христо́в бы́л еси́, Нико́лае, святи́телю и апо́столе, зе́млю хла́дну возде́лал еси́ ра́лом любве́ Ева́нгельския, в моли́тве и труде́х пребыва́я, се́ял еси́ се́мя спаси́тельнаго благове́стия и пожа́л еси́ жа́тву во сто́ кра́т. Ны́не Це́рковь Япо́нская, тобо́ю насажде́нная, све́тло красу́ется.

Све́т Восто́ка свы́ше прине́сл еси́ восто́ку да́льнему в Япо́нстей стране́, Нико́лае равноапо́стольне, и возже́гл еси́ све́т се́й в сердца́х япо́нских люде́й и согре́л еси́ и́х любо́вию Христо́вою, са́м бы́в, я́ко о́гнь, пред Бо́гом горя́щий, моли́ся о ча́дех твои́х, моли́ся ми́р и любо́вь утверди́ти в ми́ре.

Богоро́дичен: Влады́чице Ма́ти Бо́жия, неразлу́чна еси́ от Сы́на Твоего́, Ему́ же предстои́ши в сла́ве Небе́сней и земноро́дных не оставля́еши, моли́твам и́х вне́млеши и моля́щихся Тебе́ посеща́еши, ве́даеши бо челове́ческия ско́рби серде́чныя.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющий Тя́.

Еле́ем любве́ испо́лнил еси́ сосу́д твоего́ се́рдца, апо́столом ра́вный Нико́лае, егда́ избра́л еси́ многотру́дное жи́тельство в стране́ Япо́нстей дале́че от сро́дник, дале́че от друго́в твои́х, дале́че от земли́ твоея́, насажда́я Це́рковь Христо́ву, Бо́гом утвержда́емый.

Тру́д и боле́знь возложи́л еси́ на себе́, Бо́гом зва́нный, Нико́лае святи́телю, и ско́рби мно́гия претерпе́л еси́ и всего́ себе́ пре́дал еси́ по́двигу апо́стольскому и сотвори́л еси́ себе́ же́ртву жи́ву твоему́ Го́споду, Его́же сло́во благовести́л еси́ лю́дем япо́нским.

Иерусали́ма Небе́снаго взыску́я, отше́л еси́ от преде́л оте́ц твои́х и от земли́ твоея́, Авраа́му подо́бяся, и обре́л еси́ обетова́ния зе́млю, иде́же не поко́й и весе́лие, но ско́рби мно́ги прия́л еси́, ра́дуяся, я́ко ни́ва церко́вная произраща́ет Бо́гу но́выя лю́ди.

Богоро́дичен: Вселе́нная храни́тся Твои́м заступле́нием, Богоро́дице Мари́е, Пречи́стая Ма́ти Де́во, любве́ Бо́жия изря́дное вмести́лище, избра́нная от все́х родо́в, во е́же послужи́ти спасе́нию ми́ра, вся́ язы́цы Твои́м благосе́рдием посеща́еши и мо́лишися дарова́ти спасе́ние все́м живу́щим на земли́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ве́чер, и у́тро, и полу́дне хва́лим Тя́, Го́споди Бо́же на́ш, услы́ши гла́с на́ш.

Я́сно пропове́дал еси́ Триеди́наго Бо́га, любо́вь Свою́ излива́юща на все́ созда́нное, наипа́че же челове́ка, его́же приобщи́ Боже́ственней жи́зни вочелове́чение Единоро́днаго Сы́на Бо́жия, Ему́же после́дующе, восприе́млем возрожде́ние водо́ю и Ду́хом, е́же Це́рковь твори́т во И́мя Отца́ и Сы́на и Всеблага́го Уте́шителя.

Весе́лия се́рдце твое́ исполня́шеся, прие́мля мно́гия труды́ и ско́рби, ве́дал бо еси́, я́ко вся́к, после́дуяй Христу́ Спа́су, прие́млет кре́ст и по Не́м и́дет. Животворя́щий Кре́ст си́лою мно́гою утверди́ тя́, сло́вом и житие́м возвеща́юща все́м, я́ко мо́жем вся́ во укрепля́ющем на́с Иису́се.

И́стинный па́стырь, свети́льник в ми́ре, све́т во тьме́ пребыва́ющим, путево́ждь не иму́щим духо́внаго зре́ния бы́л еси́, Нико́лае, да спасе́ши лю́ди, Бо́гом тебе́ вруче́нныя, все́м вся́ бы́л еси́, сего́ ра́ди и ра́вен апо́столом нарече́н еси́ в Це́ркви Христо́ве и причте́н еси́ предстоя́щим Боже́ственному Престо́лу А́гнца, закла́ннаго за ве́сь ми́р.

Богоро́дичен: Лицу́ Твоему́ бога́тии лю́дстии предстоя́т и мо́лятся, Влады́чице, и сла́вят Тя́ и Сы́на Твоего́, Его́же родила́ еси́ ра́ди спасе́ния ми́ра и избавле́ния от ско́рби, быва́ющия в лю́дех ра́ди гре́х и́х, подае́ши все́м прибега́ющим к Тебе́ ра́дость на земли́ и ра́дость ве́чную, Ты́ бо еси́ Ра́дость все́х ра́достей.

Конда́к, гла́с 4:

Стра́нника и прише́льца прия́т тя́ страна́ Япо́нская, равноапо́стольне святи́телю Нико́лае, в не́й же испе́рва позна́л еси́ себе́ я́ко чужда́го, оба́че теплоту́ и све́т Христо́в источа́я, прелага́л еси́ враги́ твоя́ в сы́ны духо́вныя, и́мже раздая́ благода́ть Бо́жию, созида́л еси́ Це́рковь Христо́ву, о не́й же ны́не моли́ся, и тебе́ бо сы́нове ея́ и дще́ри взыва́ют: ра́дуйся, па́стырю до́брый на́ш.

И́кос:

Яви́лся еси́, равноапо́стольне святи́телю Нико́лае, в стране́ Япо́нстей, нося́ в себе́ о́браз вои́стину Христо́в, любо́вию побежда́я сопроти́вныя, низлага́я и́дольскую пре́лесть, утвержда́я и созида́я Бо́жию Це́рковь, порожда́я водо́ю и Ду́хом сы́ны и дще́ри Ца́рствия Бо́жия. Ны́не ча́да твоя́, о ни́х же мо́лишися, сохраня́юще ве́ру Христо́ву, к тебе́ взыва́ют: ра́дуйся, па́стырю до́брый на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пе́щи о́троки неопа́льны соблю́дшаго и о́гнь угаси́вшаго воспое́м, глаго́люще: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ра́дость се́рдцу твоему́ бы́сть, равноапо́стольне святи́телю Нико́лае, егда́ рожда́л еси́ Бо́гу в купе́ли Креще́ния лю́ди но́выя и егда́ сы́нове противле́ния от зло́бы к любве́, от тьмы́ ко све́ту, от неве́рия к ве́ре прехожда́ху и быва́ху но́вы апо́столы пре́жде гони́телие.

Апо́стольски любо́вь твою́ яви́л еси́, егда́ врага́, я́ко дру́га, прия́л еси́, Савабе, хоте́вша тя́ умертви́ти, и плени́л еси́ его́ и́стиною в послуша́ние Христо́во и наре́кл еси́ того́ Па́вла, и сотвори́л еси́ его́ христиа́нина и свяще́нника Бо́га Вы́шняго, и́же благове́стник Ева́нгелия пребы́сть до сме́рти.

Ви́дети лю́ди япо́нския, Христу́ приведе́ны, пла́менне жела́л еси́, ра́вный апо́столом Нико́лае, сего́ ра́ди ле́та мно́га пребы́л еси́ та́мо, науча́яся му́дрости страны́ тоя́, и Боже́ственныя глаго́лы преложи́л еси́ в разуме́ние ча́дом твои́м на язы́к и́х, ны́не, предстоя́ Престо́лу Влады́чню, о ни́х моли́ся.

Богоро́дичен: Естества́ уста́вы побежда́ются в Тебе́, Ма́ти Де́во, и́бо рожде́ние Твое́ от непло́дных роди́телей пресла́вно е́сть, и Сло́во пло́ть бы́сть в чре́ве Твое́м, и по сме́рти Твое́й гро́б и умерщвле́ние не удержа́ста Тя́, но Сы́н Тво́й пресели́ Тя́ в пренебе́сная, иде́же мо́лишися Ему́ с равноапо́стольным Никола́ем о вселе́нней.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Избави́телю все́х, Всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти; вся́ дела́ благослови́те, по́йте Го́спода.

Никола́е святи́телю, апо́столе и пра́ведниче, бы́л еси́ ве́рен да́же до сме́рти Христу́ Спа́су, призва́вшему тя́ в вертогра́д Сво́й, подвиза́лся еси́ Его́ ра́ди, да сочета́вши ве́тви ди́вия с Лозо́ю Боже́ственною, ны́не, ви́дяще те́ плодонося́щия, велича́ем и благослови́м Его́ во ве́ки.

Апо́стола вои́стину по́двигом, А́нгела житие́м, нра́вом отца́ чадолюби́ва, такова́ ве́даша тя́ лю́дие япо́нстии, и́хже возлюби́л еси́ па́че, не́жели самаго́ себе́, и те́х ра́ди ле́та мно́га отда́л еси́ благове́стию в ни́х Ева́нгелия и возде́лал еси́ сердца́ и́х, я́ко ни́ву плодоно́сну, ны́не в ра́дости ве́чней о ни́х непреста́нно моли́ся.

Па́влу верхо́вному, наро́дов учи́телю, подража́л еси́, Нико́лае Богоно́сне, себе́ отве́ргся, все́м вся́ бы́л еси́, презира́я вся́ бе́ды и напа́сти, учи́л еси́ лю́ди япо́нския зако́ну Христо́вы любве́ сло́вом и де́лом твои́м, Спа́су все́х помоли́ся, да утверди́т виногра́д, в не́мже труди́лся еси́.

Богоро́дичен: Отрокови́це Богоневе́сто Мари́е, родила́ еси́ Иису́са Спа́са, обнови́вшаго ми́р и всего́ обветша́вшаго челове́ка, Свои́м воплоще́нием взя́вшаго Себе́ естество́ на́ше, Кро́вию безгре́шною омы́вшаго грехи́ на́ши и Воскресе́нием вхо́ды ве́чныя жи́зни отве́рзшаго на́м.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Сокрове́нное Бо́жие неизрече́нное в Тебе́ соверша́ется я́вственно та́инство, Де́во Пречи́стая, и́бо Бо́г из Тебе́ воплоти́ся за милосе́рдие. Те́мже Тя́ я́ко Богоро́дицу велича́ем.

Собо́ру святы́х соприча́стник, подви́жник благоче́стия и ве́ры, возвести́тель глаго́лов ве́чныя и́стины, пропове́дник спасе́ния ты́, свя́те Нико́лае, предстои́ши на Небесе́х в жи́зни безсме́ртней твоему́ Спа́су, Его́же пропове́дал еси́ лю́дем япо́нским.

Тро́ица Свята́я избра́ тя́ я́ко сосу́д живоно́сный, питие́ жи́зни ве́чныя нося́щий все́м жа́ждущим пра́вды Бо́жия, и напои́л еси́ сы́ны и дще́ри твоя́ и́стинным Богове́дением, и напра́вил еси́ стопы́ и́х путе́м спаси́тельным и крести́л еси́ и́х во И́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха.

Оте́ц и учи́тель, моли́твенник и наста́вник лю́дем па́ствы твоея́ бы́л еси́, свя́те Нико́лае, равноапо́стольне первосвяти́телю Це́ркве Япо́нския, сего́ ра́ди сердца́ мно́гих привле́кл еси́ ко Христу́ и улови́л еси́ и́х мре́жею любве́ Его́, моли́ся о все́х, да бу́дут всегда́ с Ни́м во ве́ки.

Богоро́дичен: Ли́ствием смоко́вным препоя́сана бы́сть иногда́ Е́ва ра́ди грехопаде́ния, Ты́ же, ря́сны златы́ми оде́яна и преукра́шена Боже́ственными благоле́потами ра́ди послуша́ния во́ле Небе́снаго Отца́, прама́терь кля́твы и сме́рти изба́вила еси́ и родила́ еси́ Жизнода́вца ро́ду челове́ческому.

Свети́лен, гла́с 4:

Осия́ све́т Небе́сный тя́, челове́ка земна́го, и просвети́ся се́рдце твое́, и все́ житие́ Христо́м утверди́ся, да после́дуеши Ему́ неукло́нно путе́м спаси́тельным не то́кмо са́м, но приведе́ши к Нему́ и лю́ди мно́ги.

Сла́ва: Мо́лимся Тебе́, Небе́сный О́тче, про́сим Тя́, Сы́не Безнача́льне, взыва́ем к Тебе́, Ду́ше Пресвяты́й, озари́ на́с све́том и́стины и любо́вию Твое́ю, я́коже Никола́я, Япо́нскаго апо́стола, да вку́пе с ни́м предста́нем во Ца́рствии ве́чнем.

И ны́не: Наде́ждо не иму́щих наде́жды, Прибе́жище все́х су́щих в жите́йстей бу́ри, Ма́ти Госпо́дня Непоро́чная, услы́ши все́х прибега́ющих к Тебе́ и по́мощи у Тебе́ прося́щих, не и́мамы бо ины́я наде́жды, ра́зве Тебе́, не и́мамы ины́я по́мощи.

Свя­той рав­ноап­о­столь­ный Ни­ко­лай, ар­хи­епи­скоп Япон­ский, в ми­ру Иван Ди­мит­ри­е­вич Ка­сат­кин, ро­дил­ся 1 ав­гу­ста 1836 го­да в Бе­ре­зов­ском по­го­сте, Воль­ско­го уез­да, Смо­лен­ской гу­бер­нии, где его отец слу­жил диа­ко­ном. Пя­ти лет он по­те­рял мать. Окон­чив Бель­ское ду­хов­ное учи­ли­ще, а за­тем Смо­лен­скую ду­хов­ную се­ми­на­рию, в 1857 го­ду Иван Ка­сат­кин по­сту­пил в Санкт-Пе­тер­бург­скую ду­хов­ную ака­де­мию. 24 июня 1860 го­да в ака­де­ми­че­ском хра­ме Две­на­дца­ти Апо­сто­лов епи­скоп Нек­та­рий со­вер­шил по­стри­же­ние его в мо­на­ше­ство с на­ре­че­ни­ем име­ни Ни­ко­лай. В день па­мя­ти пер­во­вер­хов­ных апо­сто­лов Пет­ра и Пав­ла, 29 июня, инок Ни­ко­лай был по­свя­щен во иеро­ди­а­ко­на, а 30 июня – в пре­столь­ный празд­ник ака­де­ми­че­ско­го хра­ма – в сан иеро­мо­на­ха. За­тем по его же­ла­нию отец Ни­ко­лай был на­зна­чен в Япо­нию на­сто­я­те­лем кон­суль­ско­го хра­ма го­ро­да Ха­ко­да­те.

Сна­ча­ла про­по­ведь Еван­ге­лия в Япо­нии ка­за­лась со­вер­шен­но немыс­ли­мой. По сло­вам са­мо­го от­ца Ни­ко­лая, "то­гдаш­ние япон­цы смот­ре­ли на ино­стран­цев как на зве­рей, а на хри­сти­ан­ство как на зло­дей­скую цер­ковь, к ко­то­рой мо­гут при­над­ле­жать толь­ко отъ­яв­лен­ные зло­деи и ча­ро­деи". Во­семь лет ушло на то, чтобы изу­чить стра­ну, на­род, язык, нра­вы, обы­чаи тех, сре­ди ко­го пред­сто­я­ло про­по­ве­до­вать, и к 1868 го­ду паства от­ца Ни­ко­лая на­счи­ты­ва­ла уже око­ло два­дца­ти япон­цев. В кон­це 1869 го­да иеро­мо­нах Ни­ко­лай в Пе­тер­бур­ге до­ло­жил Си­но­ду о ре­зуль­та­тах сво­ей ра­бо­ты. Бы­ло при­ня­то ре­ше­ние: "Об­ра­зо­вать для про­по­ве­ди меж­ду япон­ски­ми языч­ни­ка­ми Сло­ва Бо­жия осо­бую Рос­сий­скую Ду­хов­ную Мис­сию". Отец Ни­ко­лай был воз­ве­ден в сан ар­хи­манд­ри­та и на­зна­чен на­чаль­ни­ком этой Мис­сии. Вер­нув­шись в Япо­нию, бу­ду­щий свя­ти­тель пе­ре­дал Ха­ко­дат­скую паст­ву иеро­мо­на­ху Ана­то­лию, а сам пе­ре­нес центр Мис­сии в То­кио. В 1871 го­ду в стране на­ча­лось го­не­ние на хри­сти­ан, мно­гие под­вер­га­лись пре­сле­до­ва­ни­ям (в том чис­ле пер­вый пра­во­слав­ный япо­нец, зна­ме­ни­тый впо­след­ствии мис­си­о­нер-свя­щен­ник Па­вел Са­ва­бе). Толь­ко к 1873 го­ду го­не­ния несколь­ко пре­кра­ти­лись, и ста­ла воз­мож­на сво­бод­ная про­по­ведь хри­сти­ан­ства.

В тот же год ар­хи­манд­рит Ни­ко­лай при­сту­пил к стро­и­тель­ству в То­кио церк­ви и шко­лы на пять­де­сят че­ло­век, а за­тем и ду­хов­но­го учи­ли­ща, ко­то­рое в 1878 го­ду бы­ло пре­об­ра­зо­ва­но в се­ми­на­рию.

В 1874 го­ду в То­кио при­был прео­свя­щен­ный Па­вел, епи­скоп Кам­чат­ский, чтобы ру­ко­по­ло­жить во свя­щен­ный сан ре­ко­мен­ду­е­мых ар­хи­манд­ри­том Ни­ко­ла­ем кан­ди­да­тов из мест­но­го на­се­ле­ния. К это­му вре­ме­ни при Мис­сии в То­кио дей­ство­ва­ли че­ты­ре учи­ли­ща – ка­те­хи­за­тор­ское, се­ми­нар­ское, жен­ское, при­чет­ни­че­ское, а в Ха­ко­да­те два – для маль­чи­ков и де­во­чек. Во вто­рой по­ло­вине 1877 го­да Мис­си­ей стал ре­гу­ляр­но из­да­вать­ся жур­нал "Цер­ков­ный вест­ник". К 1878 го­ду в Япо­нии на­счи­ты­ва­лось уже 4115 хри­сти­ан, су­ще­ство­ва­ли мно­го­чис­лен­ные хри­сти­ан­ские об­щи­ны. Бо­го­слу­же­ние и пре­по­да­ва­ние на род­ном язы­ке, из­да­ние книг ре­ли­ги­оз­но-нрав­ствен­но­го со­дер­жа­ния – вот сред­ства, ко­то­рые поз­во­ли­ли Мис­сии до­бить­ся за ко­рот­кий срок столь зна­чи­тель­ных ре­зуль­та­тов.

30 мар­та 1880 го­да в Тро­иц­ком со­бо­ре Алек­сан­дро-Нев­ской Лав­ры со­сто­я­лась хи­ро­то­ния ар­хи­манд­ри­та Ни­ко­лая во епи­ско­па. Вер­нув­шись в Япо­нию, свя­ти­тель с еще боль­шим усер­ди­ем стал про­дол­жать свои апо­столь­ские тру­ды: за­вер­шил стро­и­тель­ство со­бо­ра Вос­кре­се­ния Хри­сто­ва в То­кио, при­нял­ся за но­вый пе­ре­вод бо­го­слу­жеб­ных книг, со­ста­вил на япон­ском язы­ке осо­бый пра­во­слав­ный бо­го­слов­ский сло­варь.

Боль­шие ис­пы­та­ния вы­па­ли на до­лю свя­ти­те­ля и его паст­вы в пе­ри­од рус­ско-япон­ской вой­ны. За свои по­движ­ни­че­ские тру­ды в эти тя­же­лые го­ды он был удо­сто­ен воз­ве­де­ния в сан ар­хи­епи­ско­па.

В 1911 го­ду ис­пол­ни­лось пол­ве­ка с тех пор, как мо­ло­дой иеро­мо­нах Ни­ко­лай впер­вые сту­пил на япон­скую зем­лю. К то­му вре­ме­ни в 266 об­щи­нах Япон­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви бы­ло 33017 хри­сти­ан, 1 ар­хи­епи­скоп, 1 епи­скоп, 35 свя­щен­ни­ков, 6 диа­ко­нов, 14 учи­те­лей пе­ния, 116 про­по­вед­ни­ков-ка­те­хи­за­то­ров.

3 фев­ра­ля 1912 го­да, на 76-м го­ду жиз­ни, про­све­ти­тель Япо­нии ар­хи­епи­скоп Ни­ко­лай мир­но ото­шел ко Гос­по­ду. Свя­щен­ный Си­нод Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви 10 ап­ре­ля 1970 го­да вы­нес акт о про­слав­ле­нии свя­ти­те­ля в ли­ке рав­ноап­о­сто­лов, ибо в Япо­нии свя­той уже дав­но был чтим как ве­ли­кий пра­вед­ник и мо­лит­вен­ник пред Гос­по­дом.