Канон святому преподобномученику Макарию Каневскому
Припев: Преподобному́чениче Макáрие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 26 мая (13 мая ст. ст.); 20 сентября (07 сентября ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Мно́гими содержи́м напа́стьми, к тебе́, преподобному́чениче Мака́рие, прибега́ю, утеше́ния душе́внаго иски́й. Предста́тельством свои́м у Влады́ки Христа́ ты́ ми́ помози́.
А́нгел во пло́ти все́м житие́м свои́м яви́лся еси́, Мака́рие, лю́ди правосла́вныя ко спасе́нию приводя́, и Це́ркве Христо́вы вели́кий свети́льник: те́мже па́мять твою́, ве́рнии, соше́дшеся, по до́лгу почита́ем.
Богоро́дичен: К Тебе́, Пречи́стая Влады́чице, Нача́льника спасе́ния на́шего ро́ждшая, со слеза́ми прибега́ю: покро́в ми́ бу́ди во все́х ско́рбех и обстоя́ниих.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.
А́нгелов и челове́ков Творе́ц умудри́ тя́, блаже́нне Мака́рие, ми́р се́й су́етный оста́вити и в мона́шестем житии́ подвиза́тися: моли́, Мака́рие, Спа́са на́шего, да да́рует на́м любо́вь к Нему́ тве́рду име́ти и житие́ доброде́тельное проводи́ти.
Рабо́тати Христу́ Еди́ному все́м се́рдцем вожделе́в, прише́л еси́ по кончи́не роди́телей твои́х, Мака́рие, во оби́тель О́вручскую и та́мо, ду́хом Бо́жиим наставля́ем, пи́щею име́л еси́ писа́ния Боже́ственная; моли́ Спа́са на́шего, Мака́рие, да и мы́, гре́шнии, о́ная возлю́бим, я́ко исто́чник богодохнове́нный.
Богоро́дичен: Исцели́ душе́вныя моя́ я́звы, Влады́чице, к заступле́нию Твоему́ прибега́юща, и моли́ Сы́на Твоего́ от напа́стей изба́вити мя́, Ты́ бо Изба́вителя ми́ру несказа́нно родила́ еси́.
Седа́лен, гла́с 8:
А́гнца Бо́жия, грехи́ ми́ра взе́млющаго, кре́ст на рамена́х твои́х поне́сл еси́, Мака́рие, е́же гра́ды О́вруч и Ка́нев в де́лех твои́х очи́ма свои́ма узре́ша: Переясла́в же Приднепро́вский тобо́ю хва́лится, я́ко та́мо мо́щи твоя́ чудеса́ мно́га источи́ша, оба́че и Черка́ссы гра́д ра́дуется, имы́й мо́щи твоя́ ны́не: и́хже благогове́йно лобыза́юще, Христу́ Бо́гу пе́сньми свяще́нными хвалу́ возсыла́ем.
Сла́ва, и ны́не: Я́ко Де́ву в жена́х, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ блажи́м, ро́ди челове́честии, О́гнь бо всели́ся в Тя́ Боже́ственный, и, я́ко Младе́нца, дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Те́мже а́нгельстии собо́ри и челове́честии ро́ди досто́йно сла́вят пресвято́е рождество́ Твое́, и мы́ согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти воспева́ющим досто́йно па́мять Твою́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Мно́гия лю́ди, Мака́рие, научи́л еси́ житию́ доброде́тельному, и́же приходи́ша к тебе́ во оби́тель послу́шати словеса́ твоя́ и утеше́ние душе́вное обрести́. Уте́ши и на́с, милосе́рдне, в находя́щих на ны́ ско́рбех и обстоя́ниих.
От ю́ности твое́й, Мака́рие, ни о чесо́м же земне́м, то́кмо об угожде́нии Бо́гу пеки́йся, житие́ мона́шеское возлюби́л еси́ и, вла́сть прие́м наставля́ти и поуча́ти и́ноки, не то́кмо о́ных, но и мирски́я лю́ди сло́ву Бо́жию ре́вностно учи́л еси́; помози́ на́м моли́твами твои́ми, о́тче, да и мы́ словеса́ Госпо́дня взы́щем, я́ко сокро́вище некра́домое.
Богоро́дичен: Лю́тыя неду́ги на́ша душе́вныя и теле́сныя исцели́ моли́твами твои́ми, Влады́чице, Ты́ бо Ма́ти все́м ве́рным еси́, на по́мощь и покро́в Тво́й наде́ющимся.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
Иски́й ми́ра, о не́мже Спа́с на́ш апо́столом ре́кл е́сть: ми́р оставля́ю ва́м, ми́р Мо́й даю́ ва́м, укроти́л еси́ в тру́дных обстоя́ниих, Мака́рие, гне́в бра́тии во оби́тели О́вручстей, прия́в вла́сть, во́ли Госпо́дней себе́ преда́в.
Твое́ богому́дрое наставле́ние, Мака́рие, я́ко ме́д сла́дкий напая́ше все́х к тебе́ приходя́щих: ты́ бо, по глаго́лу апо́столову, го́рняя, а не земна́я всегда́ му́дрствовати лю́ди учи́л еси́.
Богоро́дичен: Влады́чице и Ма́ти Изба́вителя, оживи́ ду́ши на́ша, мо́лим Тя́, грехо́м умерщвле́ннии, да пое́м Тя́, Живо́т и Воскресе́ние все́х ро́ждшую.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.
А́да и сме́рти Победи́теля, Христа́ Спа́са, во́ин преизря́дный яви́лся еси́, Мака́рие, егда́ е́реси лати́нския после́дователие словесы́ и де́лы злы́ми тща́хуся отврати́ти тя́ от пути́ пра́ваго; ты́ же, Спа́су все́х ти́ помога́ющу, вся́ ко́зни о́ных одоле́л еси́.
Мно́жество ага́рян, свя́те Мака́рие, восхоте́ша разори́ти гра́д О́вруч и оби́тель его́; ты́ же не мече́м, не копие́м, не я́драми о́гненными, но моли́твою ко Го́споду гра́д от враго́в спа́сл еси́.
Богоро́дичен: Исто́ргни мя́ от мра́чнаго сна́ грехо́внаго хода́тайством к Сы́ну Твоему́, Влады́чице, да То́й наста́вит мя́ сле́довати всегда́ Боже́ственным словесе́м Его́.
Конда́к, гла́с 2:
По́стническое и равноа́нгельное житие́ твое́ страда́льческими уясни́л еси́ по́двиги и А́нгелом совсе́льник яви́лся еси́, богоблаже́нне Мака́рие, с ни́ми Христу́ Бо́гу моля́ся не преста́й о все́х на́с.
И́кос:
Отве́рг ми́ра сего́ сла́ву тле́нную, восхоте́л еси́ Еди́ному Христу́ все́м житие́м свои́м угожда́ти, блаже́нне Мака́рие, те́мже труды́, и поще́нии, и моли́твою ко Спа́су непреста́нно воспита́в ду́шу свою́, страда́ний теле́сных и сме́рти не убоя́лся еси́, е́же и засвиде́тельствовал еси́, егда́ нечести́вии ага́ряне, гра́д Ка́нев разори́вше, муче́нием тя́ и главы́ отсече́нию преда́ша, не о земне́м бо, тле́нием, но о го́рнем помышля́л еси́ всегда́, Мака́рие, А́нгелом бо и святы́м дру́г тща́лся еси́ бы́ти, с ни́миже непреста́нно моли́ о все́х на́с.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Милосе́рдия и по́мощи Спа́са Го́спода ча́я, егда́ разори́ша ага́ряне оби́тель О́вручскую, отше́л еси́, Мака́рие, подвиза́тися в Ки́ево-Пече́рскую Ла́вру. Похваля́юще дерзнове́ние твое́, вопие́м: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
И в Ка́неве гра́де нача́льник оби́тели сы́й, я́коже и во О́вруче, учи́л еси́, Мака́рие, и́ноков и мирски́х по за́поведем Бо́жиим жи́ти, непреста́нно о душа́х челове́ческих попече́ние име́я, да благослове́н бу́дет Бо́г оте́ц на́ших.
Лени́ваго и неблагонра́внаго сы́на жены́ благочести́выя учи́л еси́ со тща́нием приле́жно твори́ти моли́тву Госпо́дню, и сие́ испра́ви неради́ваго и обрати́ о́наго ко Го́споду, Ему́же вси́ ве́рнии вопие́м: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: У́зы сме́рти и а́да Расто́ргшаго, страда́ньми, сме́ртию и Воскресе́нием ро́д челове́ческий от ве́чнаго осужде́ния Спа́сшаго Ма́ти, Того́ моли́, да проще́ние грехо́в все́м ве́рным да́рует.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и а́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Испра́вил еси́, богому́дре Мака́рие, посыла́нием та́йным пе́нязей и пи́сьменным увеща́нием судию́ гра́дскаго, мздои́мца и непра́ведно су́д лю́дем творя́щаго, Судию́ бо живы́м и ме́ртвым во уме́ свое́м зре́л еси́, блаже́нне, словеса́, дела́ и мы́сли челове́ческая ве́дуща, Его́же ве́рнии пое́м и превозно́сим во вся́ ве́ки.
Наше́ствие попуще́нием Бо́жиим враго́в на гра́д Ка́нев предве́дети и ве́рным откры́ти дано́ бы́сть тебе́, блаже́нне Мака́рие, благоче́стия ра́ди твоего́, да не уныва́ющий, но бо́дрствующий обря́щутся, егда́ низпо́слет испыта́ние Спа́с на́ш, Его́же пое́м и превозно́сим во вся́ ве́ки.
Тро́ичен: Страсте́й лю́тых, и́миже гре́шнии обдержи́ми есмы́, изба́ви ны́, Триипоста́сная Тро́ице, и помози́ на́м в житии́ на́шем дела́ блага́я твори́ти, да ве́чное спасе́ние приобря́щем.
Богоро́дичен: Влады́чице и Ма́ти Изба́вителя, услы́ши на́с, моля́щихся Тебе́ и прося́щих Твоея́ по́мощи и заступле́ния, умоли́ Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего, да прости́т прегреше́ния на́ша, и изба́вит на́с ве́чнаго осужде́ния и му́ки, и да поми́лует на́с в де́нь су́дный.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вои́стину Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.
Сокруши́ти возмого́ша врази́ многочи́сленнии врата́ оби́тели Ка́невския, оба́че не возмого́ша сокруши́ти му́жество твое́, Мака́рие, егда́ узре́ша тя́ пред враты́ стоя́ща, во власяни́цу оде́яна, со кресто́м в руце́ и на пе́рсех; моли́ Спа́са о на́с, свя́те, да отжене́т от на́с ду́х боя́зни страда́ний и сме́рти теле́сныя. Пору́ган и уничиже́н бы́л еси́, Мака́рие, ага́ряны нечести́выми, и́же, би́вше и терза́вше те́ло твое́, главу́ твою́ отсеко́ша, оба́че на Небеси́ яви́лся еси́ сла́вою и че́стию укра́шен. Моли́ся, Мака́рие, да не лиши́т и на́с, гре́шных, Спа́с на́ш Небе́снаго Ца́рствия Своего́.
А́дова врата́ и вереи́ сокруши́вшему Христу́ Бо́гу на́шему после́довал еси́ во все́м житии́ твое́м, преподобному́чениче Мака́рие, те́мже прия́тие сме́рти от враго́в не устраши́ тя́, оба́че ре́кл еси́ о́ным безбоя́зненне: мое́ сокро́вище на Небесе́х е́сть, иде́же и живе́ши с го́рними Си́лами, блаже́нне.
Свети́льник све́тлый ми́ру всему́ яви́лся еси́, Мака́рие, я́ко еще́ при житии́ твое́м на земли́ моли́твами твои́ми многоразли́чная боля́щих исцеле́ния соверша́хуся; та́кожде и ны́не зри́м о́ныя от святы́х моще́й твои́х, во сла́ву Спа́са Христа́, Его́же ра́б благи́й и ве́рный яви́лся еси́.
Богоро́дичен: Ели́цы к заступле́нию Твоему́ притека́ют, Влады́чице, николи́же посра́млени отхо́дят: Ты́ бо наде́жда все́х конце́в земли́ еси́, я́ко Ма́ти Изба́вителя ду́ш на́ших, милосе́рдия ра́ди на зе́млю к лю́дем соше́дшаго.
Свети́лен, гла́с 2:
Вели́каго ве́ры и благоче́стия подви́жника, преподобному́ченика Мака́рия восхва́лим, мно́гия бо лю́ди сло́ва Бо́жия пропове́данием от ве́чныя сме́рти спасе́ и, я́ко до́бр во́ин Христо́в, по глаго́лу апо́столову, злопостражда́л е́сть, и ве́рным пу́ть показу́ет к Ца́рству Небе́сному.
Краткое житие преподобномученика Макария, архимандрита Каневского
Преподобномученик Макарий родился в 1605 г. в городе Овруче, на Волыни, в знатной семье Токаревских, известных ревнителей православия. В 1614–1620 гг. святой обучался при Успенском Овручском монастыре и по смерти родителей стал иноком этого монастыря, начав свое служение с меньшего монастырского чина – послушника. В 1625 г. инок Макарий с благословения архимандрита переходит в Купятичский Пинский монастырь. В 1630 г. святой был посвящен в сан иеродиакона, а в 1632 г. – в сан иеромонаха. В 1637 г. настоятель Купятичского монастыря послал его к Киевскому митрополиту Петру Могиле, который заметил в иеромонахе Макарии преданного сына Церкви Божией и в 1638 г. назначил его настоятелем Каменецкого Воскресенского монастыря (Гродненская область). С 1642 г. преподобный Макарий руководил братией Купятичского монастыря, в 1656–1659 гг. возглавлял Пинский монастырь, а с 1660 г. руководил братией родного Успенского Овручского монастыря.
Более десяти лет продолжалась непрерывная борьба с латино-поляками в Овруче. Только в 1671 г., после опустошения Овруча татарами, архимандрит Макарий покинул монастырь и отправился для духовных подвигов в Киево-Печерскую Лавру. Но защитники православия нужны были не только в Киеве, и преподобный Макарий был назначен настоятелем Каневского монастыря, где он снова был впереди нестихающей битвы за православие.
Скончался преподобный Макарий мученически от турок, 4 сентября 1678 г. напавших на монастырь. Св. Макарий встретил врагов с крестом в руках на паперти храма. Турки повесили настоятеля за руки и за ноги между двух столбов. Через два дня преподобномученику отрубили голову († 7 сентября 1678 г.). Свидетели мученической кончины преподобного Макария внесли его тело в монастырский храм, в котором для безопасности затворились. Но вернувшиеся турки обложили церковь дровами и сожгли всех скрывшихся в храме. Когда оставшиеся в живых горожане Канева стали разбирать тела погибших, то только одно тело было найдено в целости и было как бы живое – это тело священномученика Макария, одетое во власяницу, с крестом на груди и с другим крестом в руке. Святое тело было погребено в том же храме под жертвенником 8 сентября 1678 года.
Полное житие преподобномученика Макария, архимандрита Каневского
Преподобномученик Макарий Каневский жил в XVII веке. Это было тяжелейшее время для православных людей Западной Руси. Жизненный подвиг, совершенный преподобномучеником, был подвигом защиты православной веры в условиях неравной изнурительной борьбы, когда защищать можно было только будущее Русской Православной Церкви, поскольку то, что сохранялось от проносящегося урагана унии, сносилось татарскими набегами.
Святой Макарий родился в 1605 году в городе Овруче, на Волыни, в знатной семье Токаревских, известных ревнителей православия. Родители воспитали мальчика в страхе Божием, любви к молитве и храму. В 1614–1620 гг. святой обучался при Успенском Овручском монастыре и по смерти родителей, «Спаса Христа измлада возлюбивши», стал иноком этого монастыря, начав свое служение с меньшего монастырского чина – послушника. Молитва и чтение святоотеческих творений стали любимым занятием постриженного молодого инока.
В 1625 году инок Макарий, с благословения архимандрита, оставляет Успенский монастырь и направляется к епископу Пинскому Авраамию, который определяет его в Купятичский (Купятицкий) Пинский монастырь. Там преподобный настолько прославился подвижнической, добродетельной жизнью, что вскоре (в 1630 году) был рукоположен епископом Лазарем (Барановичем) в сан иеродиакона, а через два года – в иеромонаха.
Слава об образцовом монашеском житии иеромонаха Макария распространилась за пределы Купятичского монастыря, и в 1637 году братия Симоновского Брестского монастыря обратилась с просьбой к игумену Купятичского монастыря Илариону (Денисевичу) отпустить к ним в настоятели святого Макария. Но иеромонах Макарий был необходим и купятичскому игумену, и в том же году он послал его к Киевскому митрополиту Петру Могиле для вручения собранных братией денег на перестройку Киевского Софийского храма и для испрошения помощи на постройку и обновление разрушившейся монастырской церкви. Увидя в иеромонахе Макарии преданного сына Церкви Божией, митрополит выдал ему универсальный лист для сбора пожертвований, а в 1638 году назначил его настоятелем Каменецкого Воскресенского монастыря (Гродненская область). До ограбления и захвата монастыря униатами в 1642 году преподобный Макарий руководил братией этого монастыря. В суровое время братия Купятичского монастыря призвали в игумены преподобного Макария, который удерживал этот монастырь до 1656 года. С 1656 по 1659 гг. преподобный Макарий возглавлял Пинский монастырь. В 1660 году в сане архимандрита, «ко спасению вечному православные люди приводя», святой Макарий руководил братией родного Овручского Успенского монастыря.
Это было тяжелое время для православных христиан Западной Руси. Католическая Польша старалась навязать православному народу унию и латинство. Более девяти лет продолжалась непрерывная борьба с латино-поляками в Овруче. Униаты и монахи-доминиканцы неоднократно нападали на обитель преподобного, грабили церковное имущество, наносили побои и оскорбления братии. Но угодник Божий Макарий не падал духом и ободрял братию надеждой на небесное заступничество. «Повторяйте, повторяйте чаще слова пророка Давида, – говорил он, – Господь просвещение мое и Спаситель мой! Кого убоюся?.. Аще востанет на мя брань, на Него аз уповаю» (Пс.26,1-3). И сердца иноков укреплялись твердой верой и надеждой на Всесильного Бога.
Во время нападения на обитель в 1671 году униаты призывали святого Макария перейти в унию, но «веры православныя неустрашимый защитниче» мужественно отвечал: «Какое общение возможно для нас с вами? Вы оставили правила Вселенских Соборов, приняли предания лжи и вместо того, чтобы быть под Главою Церкви Иисусом Христом, преклонились перед земным властителем – Римским папой». Разъяренные поляки, подстрекаемые иезуитами, разорили город и обитель и разогнали всех иноков. Преподобный Макарий покинул монастырь, в котором не осталось ни одного монаха, и отправился для духовных подвигов в Киево-Печерскую Лавру. Здесь он провел в подвигах два года. Но такой ревностный защитник православия нужен был не только в Киеве. Митрополит Киевский Иосиф (Нелюбович-Тукальский) назначил архимандрита Макария настоятелем Каневского монастыря. Там угодник Божий, муж высокой праведной и духовной жизни, поучая всех «истинней вере и житию богоугодному», прославился многими чудесами и благодатным даром прозрения. Множество убогих, бедных, больных и скорбящих людей приходили к нему в обитель, где получали духовный совет и исцеление.
Однажды святой Макарий исцелил ослепшего жителя города Канева. «Веруй и молись Тому, Кто дал зрение слепому, – сказал он, – иди к навечерию Богоявления Господня и молись». Во время богослужения, когда преподобный читал слова молитвы на освящение воды: «Велий еси Господи и чудны дела Твоя», слепой увидел мелькнувший возле глаз луч света и внезапно прозрел. В благодарность Богу исцелившийся построил храм в честь святого Богоявления. Известен случай, когда преподобный Макарий «ленивого и неблагонравного сына жены благочестивыя» добрым советом и молитвой обратил к покаянию. «Читай одну молитву “Отче наш”, – говорил преподобный юноше, – и в ней найдешь все – и свет богопознания, уроки для жизни, и утешение, и силу для духа; прочесть эту молитву со вниманием, думаю, не тяжело». Молитва так понравилась юноше, что он стал часто читать ее и вскоре стал честным и добродетельным человеком.
За два года до блаженной кончины преподобный Макарий предсказал о разорении Канева и своем страдальческом завершении жизни. Он неустанно призывал твердо и безбоязненно исповедовать святое православие: «Приять венец нетленный нельзя иначе, – говорил святой, – как совершая законно подвиг свой. Да не отступят православные от святой веры, но да стремятся с терпением на предстоящий подвиг, памятуя непрестанно Господа Иисуса».
В 1672 году в Каневском монастыре нашел приют сын Богдана Хмельницкого Юрий. Гетман Дорошенко, ходатайствовавший перед митрополитом Иосифом о назначении преподобномученика Макария, неоднократно посещал Каневского настоятеля и в 1675 году перешел в русское подданство, отказавшись от подданства Турции, по-видимому, не без совета преподобномученика Макария.
4 сентября 1678 года турки и татары напали на Канев и ворвались в монастырь. С крестом в руках преподобный бесстрашно встретил варваров на паперти храма. Татары стали жестоко бить его, требовали указать, где спрятано монастырское золото и имущество. «Мое золото на Небе, а не на земле», – отвечал святой старец. Нечестивые захватчики стали избивать его палками, ломали руки и ноги железными орудиями и сдирали с него кожу. Но святой Макарий, призывая Сладчайшего Иисуса, терпеливо переносил мучения. «Стопы моя направи на путь мирен, к Тебе, Боже, – восклицал он, – ибо сего желает и в сем скончавается душа моя».
Через два дня (7 сентября 1678 года) мучители отсекли преподобному Макарию голову и бросили тело на площади. Христиане тайно ночью внесли святого в монастырскую церковь. Но враги подожгли храм, и все скрывавшиеся в нем погибли от огня и дыма. Когда захватчики ушли из монастыря, то уцелевшие жители города нашли тело преподобномученика нетленным. Словно живой, в одной власянице, с крестом на груди и с крестом в руках лежал преподобный. 8 сентября 1678 года христиане погребли его святые мощи под жертвенником храма.
В 1688 году при перестройке монастырской церкви был открыт гроб преподобного и в нем обнаружено его нетленное благоухающее тело. В связи с опасностью нападения на Каневскую обитель 13 мая 1688 года святые мощи были перенесены в новопостроенный храм Михайловского Переяславского монастыря, а после его закрытия почивали с 4 августа 1786 года в Переяславском Вознесенском монастыре Полтавской губернии.
В 1942 году мощи были перенесены в Троицкую церковь города Черкассы, а с 1965 года находятся в храме в честь Рождества Пресвятой Богородицы того же города.
Память преподобномученика Макария совершается дважды: 7/20 сентября – в день преставления и 13/26 мая – в день перенесения святых мощей.