Канон святому преподобному Зосиме, игумену Соловецкому (второй)
Припев: Преподо́бне о́тче Зоси́мо, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 30 апреля (17 апреля ст. ст.); 21 августа (08 августа ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
Пребоже́ственный Све́те трисо́лнечне, страсте́й те́мностию омраче́на всего́ мя, просвети́в, очи́сти моли́твами Твоего́ раба́, Человеколю́бче, и сего́ чту́щу сло́во ми́ вдохни́.
Пою́щу светоно́сную па́мять твою́ све́т ми́ низпосли́, я́ко Богонача́льному Све́ту предстоя́, преподо́бне Зоси́мо, страсте́й мои́х тму́ моли́твами твои́ми отгоня́я.
Кро́ток, и ми́лостив, и чи́ст бы́в, кро́тких зе́млю дости́гл еси́, о́тче, укроти́ настоя́щую бу́рю се́рдца моего́, да, в тишине́ боже́ственней бы́в, песносло́влю твоя́ по́двиги.
Богоро́дичен: Твоего́ прии́мши Соде́теля, я́ко Са́м восхоте́, из безсе́менна чре́ва Твоего́ па́че ума́ воплоще́нна, Чи́стая, тва́рей вои́стинну яви́лася еси́ Влады́чица.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.
Целому́дрие, о́тче, притяжа́в, и́мже на Боже́ственную любо́вь возше́л еси́, прие́мь да́ры исцеля́ти неду́ги ду́ш и теле́с на́ших.
У́м тво́й небе́сныя добро́ты созерца́ти, от земны́х отлучи́в, прилежа́ти наказа́л еси́, Зоси́мо, иде́же ны́не водворя́ешися.
О́браз бы́в твои́м ученико́м к доброде́тели, о́тче, и́хже возводя́ к высоте́ боже́ственнаго раче́ния, доброде́тели прилежа́ти наказу́я.
Богоро́дичен: Боже́ственнаго рождества́ Твоего́, Чи́стая, вся́каго естества́ чи́н прехо́дит чу́до: Бо́га бо Присносу́щна прии́мши во чре́ве, и, ро́ждши, пребыва́еши при́сно Де́ва.
Седа́лен, гла́с 4.
Страстно́е порабо́тил еси́ плотско́е мудрова́ние, ду́ху го́ршее покори́в, о́тче пресла́вне, сокруши́л еси́ вы́и бесо́м и посто́м возсия́л еси́ в ми́ре, я́ко лучи́ со́лнечных сия́ний, твоя́ доброде́тели показу́я. Сего́ ра́ди тя́ воспева́ем.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.
Кро́тостию, о́тче, наве́ты нося́, терпя́ же и от твои́х, на тя́ востаю́щих, оте́ческим нра́вом после́дуя, те́х житие́ в себе́ име́л еси́.
Терпе́ние и безгне́вие име́я, отхо́диши, из кинови́и гони́мь, возвраща́яся же, призыва́емь, смиря́лся еси́, я́ко отроча́, по Христо́ву словеси́.
Укоре́ние и доса́ды прие́мля, подо́бился еси́ молча́нию Иису́са, моего́ Бо́га, младе́нец беззло́бием Ца́рство насле́дуя, уязвля́я же гордя́щася врага́.
Богоро́дичен: Я́ко вои́стинну неизрече́нна и непостижи́ма Твоего́, Богоро́дице; боголе́пнаго су́ть рождества́, су́щим на земли́ и небе́сным, Присноде́во, та́инства.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Но́сиши со о́наго по́лу мо́ря чуде́снаго Савва́тия мо́щи и твое́й оби́тели сие́ ца́рственное сокро́вище сниска́л еси́, его́же доброде́тели в себе́ нося́, Зоси́мо преподо́бне.
Ненаселе́нная населя́ется, о́тче, тобо́ю, я́ко бо заря́ просия́ша твоя́ доброде́тели; е́юже осия́вшеся, в пусты́ню, я́коже и во гра́д, мона́шеское мно́жество сти́чется.
Обеща́нное дре́вле, при Савва́тии чу́днем, ны́не тобо́ю испо́лнися, о́тче: по́стник бо мно́жество к тебе́ прише́дше, и доброде́телем прилежа́т, тобо́ю просвеща́емы, Зоси́мо.
Богоро́дичен: Богоро́дицу Тя́ от души́, Влады́чице ми́ра Блага́я, испове́дающия спаса́й, Тебе́ бо заступле́ние непобеди́мо и́мамы, и́стинную Богороди́тельницу.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.
Слеза́ми твои́ми, о́тче, потопи́л еси́ у́мныя еги́птяны, и́миже очи́стився, чи́стому прибли́жился еси́ и благода́ть привлече́ исцеле́ния, благоутро́бне. Бе́дствующия ны́ зле́, тре́бующия твоея́ по́мощи, спаси́.
Сла́ное о́тче, неве́рия мо́ре истека́ющими от тебе́ си́лами и зна́меньми возмуща́ется, и злоче́стие благоче́стием ло́пи изменя́ется, и тма́ неве́дения богоразу́мием просвеща́ется, Зоси́мо.
Предста́тельствовати стра́ждущим благода́ть, о́тче, име́я, ника́коже ме́дли, но предвари́ и ру́ку по́мощи пода́ждь на́м, зле́ страстьми́ одержи́мым: вси́ бо, призыва́ющии тя́ ве́рно, от бе́д спаса́ются.
Богоро́дичен: Пречи́стая Влады́чице, ро́ждшая земны́м Окорми́теля и Го́спода, страсте́й мои́х непостоя́нное и лю́тое разжени́ смуще́ние и тишину́ пода́ждь се́рдцу моему́.
Конда́к, гла́с 8.
Христо́вою любо́вию уязви́ся, преподо́бне, и Того́ Кре́ст сла́вный, на ра́мо взе́м, поне́сл еси́, боже́ственне вооружи́вся, и непреста́нныя моли́твы, я́ко копие́ в руце́, имы́й, кре́пко ссе́кл еси́ бесо́вская ополче́ния. Те́м зове́м ти́: ра́дуйся, преподо́бне о́тче Зоси́мо, мона́хов удобре́ние.
И́кос.
Услы́шав Христо́в гла́с, оста́вил еси́ плотска́я мудрова́ния, бога́тство же и сла́ву, я́ко пра́х, вмени́в, на стра́сти, я́ко безпло́тен, подвиза́лся еси́, и безпло́тных ликостоя́нию чистото́ю уподо́бился еси́, и ра́зума дарова́ние прия́л еси́, е́же пода́ждь в пе́снех пою́щим ти́ си́це: ра́дуйся, Зоси́мо преподо́бне и богоно́се, небе́сный челове́че и земны́й а́нгеле; ра́дуйся, я́ко кроме́ ми́ра су́етнаго пусты́ню соде́лав в морско́м о́строве, в не́м оби́тель соста́вил еси́. Ра́дуйся, я́ко в не́й мно́жество мона́хов собра́ся, и от ни́х слы́шиши си́це глаго́лемое: ра́дуйся, мона́шествующим спасе́ния хода́тай; ра́дуйся, уныва́ющих о́браз утеше́ния; ра́дуйся, мона́хом от наве́т вра́жиих изба́вителю; ра́дуйся, скорбе́й губи́телю на́шего естества́, я́ко отго́ниши по́мыслы зло́бныя; ра́дуйся, скорбя́щих душе́ю сла́дкое утеше́ние и ра́дости боже́ственныя пода́телю; ра́дуйся, на́ш предста́телю и изба́вителю; ра́дуйся, преподо́бне о́тче Зоси́мо, мона́хов удобре́ние.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла а́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
В мо́ри явля́яся, от бе́д спаса́еши, Зоси́мо преподо́бне, призыва́юще бо тя́ на по́мощь, и те́пла помо́щника все́м ве́дяще быва́юща, и бы́стра засту́пника стяжа́вше, зову́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Я́же от лю́таго бе́са наси́луемая жена́ пра́ведне тобо́ю запреща́ется, безу́мне Изба́вителя не призва́вшая и тя́, к Нему́ моли́твенника, Зоси́мо. Та́я исцеле́ние от напа́сти получи́, пою́щи: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
И́же злы́ми при́сно обурева́емии и страстьми́ содержи́мии, к тебе́ прибега́ем, Бо́гови моли́твенника тя́ предлага́юще, Зоси́мо преподо́бне. Те́мже ми́лостивно посеща́й на́с, о́тче, да, тобо́ю спасе́ни, пое́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Очисти́лище естеству́ Ты́ еси́, еди́на Богоблаже́нная, на ра́мех бо херуви́мских седя́щаго Бо́га дла́ньма носи́ла еси́, вопию́щи: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.
Лоза́ плодови́та, о́тче, душа́ твоя́ бы́сть, вино́ умиле́ния иска́пающи на́м, стра́сти очища́ющее и ду́ши боже́ственне веселя́щее, от малоду́шия возставля́ющее. Те́мже и, благоду́шны бы́вше, усе́рдно пое́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Подобонра́вное доброде́телей, о́тче Зоси́мо, отцу́ Савва́тию и равноподви́жное исправле́ние совокупи́ тя́ в преми́рных ему́. Отону́дуже, явля́ющеся вку́пе, спаса́ете пою́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Дво́ице богоуго́дная, равноче́стнии отцы́, еди́но достоя́ние ве́чныя сла́вы стяжа́вше, от лю́тых на́с изыма́ти не преста́йте, вопию́щих, я́ко равномо́щно дерзнове́ние иму́ще ко все́х Влады́це: по́йте, благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Златоза́рный Тя́, Де́во, све́щник предвообрази́, прия́ла бо еси́ несказа́нно Све́т Непристу́пный и сия́нием Твои́м озаря́еши концы́. Те́мже Тя́ пое́м, Чи́стая, и превозно́сим во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.
Предста́вил еси́ себе́ же́ртву чи́сту Бо́гу, преподо́бне о́тче, все́ жела́ние доброде́тельми возложи́в, и́миже сия́я, просвеща́еши приближа́ющихся к прославля́ющему тя́ по успе́нии Го́сподеви, предста́теля показа́вшему су́щим в ну́ждах.
Высото́ю де́лания к небеси́ взя́тся, о́тче вселюбе́зне, ко о́ному блаже́нству преложи́лся еси́, Его́же в житии́ боле́зненне не преста́л еси́, взыску́я, и, труда́ми поко́й обре́т, та́мо певцы́ твоя́ хода́тайством твои́м возведи́.
Приими́ с любо́вию ти́ пе́снь приноси́мую, преподо́бне о́тче, и пода́ждь оставле́ние прегреше́ний и страсте́й премене́ние, и Боже́ственнаго све́та осия́ния сподо́би, та́мо управля́я, иде́же ты́ во све́тлых се́лех Тро́ичныя зари́, Зоси́мо, пребыва́еши.
Богоро́дичен: Ме́ртвым воскресе́ние ны́не дарова́ся Твои́м несказа́нным и неизрече́нным рождество́м, Богоро́дице Всечи́стая: Жи́знь бо от Тебе́, пло́тию обло́жшися, все́м возсия́ и сме́ртное смеше́ние я́ве разруши́.
Свети́лен.
Насажде́ну ти́ в дому́ Бо́жии, вои́стинну, я́ко фи́никс, псало́мски процвета́ет твоя́ оби́тель, умножа́я тебе́ ча́да, и́же твою́, о́тче Зоси́мо, па́мять пра́зднуют све́тло.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ, пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь, пои́мъ, вопїѧ́ше.
Пребжⷭ҇твенный свѣ́те трисо́лнечне, страсте́й те́мностїю ѡ҆мраче́на всего́ мѧ просвѣти́въ, ѡ҆чи́сти моли́твами твоегѡ̀ раба̀, чл҃вѣколю́бче, и҆ сего̀ чтꙋ́щꙋ сло́во мѝ вдохнѝ.
Пою́щꙋ свѣтоно́снꙋю па́мѧть твою̀, свѣ́тъ мѝ низпослѝ, ꙗ҆́кѡ бг҃онача́льномꙋ свѣ́тꙋ предстоѧ̀, прпⷣбне зѡсі́мо, страсте́й мои́хъ тмꙋ̀ моли́твами твои́ми ѿгонѧ́ѧ.
Кро́токъ и҆ ми́лостивъ, и҆ чи́стъ бы́въ, кро́ткихъ зе́млю дости́глъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е, ᲂу҆кротѝ настоѧ́щꙋю бꙋ́рю се́рдца моегѡ̀: да въ тишинѣ̀ бжⷭ҇твеннѣй бы́въ, пѣсносло́влю твоѧ̑ по́двиги.
Бг҃оро́диченъ: Твоего̀ прїи́мши содѣ́телѧ, ꙗ҆́кѡ са́мъ восхотѣ̀, и҆з̾ безсѣ́менна чре́ва твоегѡ̀, па́че ᲂу҆ма̀ воплоще́нна, чⷭ҇таѧ, тва́рей вои́стиннꙋ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ влⷣчца.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже ты̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.
Цѣломꙋ́дрїѧ, ѻ҆́ч҃е, притѧжа́въ, и҆́мже на бжⷭ҇твеннꙋю любо́вь возше́лъ є҆сѝ, прїе́мь да́ры и҆сцѣлѧ́ти недꙋ́ги дꙋ́шъ и҆ тѣле́съ на́шихъ.
Оу҆́мъ тво́й нбⷭ҇ныѧ добро́ты созерца́ти, ѿ земны́хъ ѿлꙋчи́въ, прилѣжа́ти наказа́лъ є҆сѝ, зѡсі́мо, и҆дѣ́же ны́нѣ водворѧ́ешисѧ.
Ѻ҆́бразъ бы́въ твои̑мъ ᲂу҆ченикѡ́мъ къ добродѣ́тели, ѻ҆́ч҃е, и҆̀хже возводѧ̀ въ высотѣ̀ бжⷭ҇твеннагѡ раче́нїѧ, добродѣ́тели прилѣжа́ти наказꙋ́ѧ.
Бг҃оро́диченъ: Бжⷭ҇твеннагѡ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀, чⷭ҇таѧ, всѧ́кагѡ є҆стества̀ чи́нъ прехо́дитъ чꙋ́до: бг҃а бо присносꙋ́щна прїи́мши во чре́вѣ и҆ ро́ждши, пребыва́еши при́снѡ дв҃а.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.
Стра́стное порабо́тилъ є҆сѝ плотско́е мꙋдрова́нїе, дꙋ́хꙋ го́ршее покори́въ, ѻ҆́ч҃е пресла́вне, сокрꙋши́лъ є҆сѝ вы̑и бѣсѡ́мъ, и҆ посто́мъ возсїѧ́лъ є҆сѝ въ мі́рѣ, ꙗ҆́кѡ лꙋчы̀ со́лнечныхъ сїѧ́нїй, твоѧ̑ добродѣ́тєли показꙋ́ѧ: сегѡ̀ ра́ди тѧ̀ воспѣва́емъ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ, взыва́ющи ѿ смы́сла чи́ста, ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.
Кро́тостїю, ѻ҆́ч҃е, навѣ́ты носѧ̀, терпѧ́ же и҆ ѿ твои́хъ на тѧ̀ востаю́щихъ, ѻ҆тє́ческимъ нра́вѡмъ послѣ́дꙋѧ, тѣ́хъ житїѐ въ себѣ̀ и҆мѣ́лъ є҆сѝ.
Терпѣ́нїе и҆ безгнѣ́вїе и҆мѣ́ѧ, ѿхо́диши и҆зъ кїнові́и гони́мь, возвраща́ѧсѧ же призыва́емь, смирѧ́лсѧ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ ѻ҆троча̀, по хрⷭ҇то́вꙋ словесѝ.
Оу҆коре́нїе и҆ доса̑ды прїе́млѧ, подо́билсѧ є҆сѝ молча́нїю і҆и҃са моегѡ̀ бг҃а, младе́нєцъ безѕло́бїемъ црⷭ҇тво наслѣ́дꙋѧ, ᲂу҆ѧзвлѧ́ѧ же гордѧ́щасѧ врага̀.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ неизречє́нна и҆ непостижи̑ма твоегѡ̀, бцⷣе, бг҃олѣ́пнагѡ сꙋ́ть ржⷭ҇тва̀, сꙋ́щымъ на землѝ и҆ нбⷭ҇нымъ, приснодв҃о, та̑инства.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ, бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти, сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.
Но́сиши со ѻ҆́нагѡ по́лꙋ мо́рѧ, чꙋде́снагѡ савва́тїа мо́щи, и҆ твое́й ѻ҆би́тели сїѐ ца́рственное сокро́вище сниска́лъ є҆сѝ, є҆гѡ́же добродѣ́тєли въ себѣ̀ носѧ̀, зѡсі́мо прпⷣбне.
Ненаселе́ннаѧ населѧ́етсѧ, ѻ҆́ч҃е, тобо́ю, ꙗ҆́кѡ бо зарѧ̀ просїѧ́ша твоѧ̑ добродѣ́тєли: є҆́юже ѡ҆сїѧ́вшесѧ, въ пꙋсты́ню ꙗ҆́коже и҆ во гра́дъ, мона́шеское мно́жество сти́четсѧ.
Ѡ҆бѣща́нное дре́вле при савва́тїи чꙋ́днѣмъ, ны́нѣ тобо́ю и҆спо́лнисѧ, ѻ҆́ч҃е: пѡ́стникъ бо мно́жество къ тебѣ̀ прише́дше, и҆ добродѣ́телемъ прилѣжа́тъ, тобо́ю просвѣща́еми, зѡсі́мо.
Бг҃оро́диченъ: Бцⷣꙋ тѧ̀ ѿ дꙋшѝ, влⷣчце мі́ра бл҃га́ѧ, и҆сповѣ́дающыѧ спаса́й: тебе́ бо застꙋпле́нїе непобѣди́мо и҆́мамы, и҆́стиннꙋю бг҃ороди́тельницꙋ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Жите́йское мо́ре воздвиза́емое зрѧ̀ напа́стей бꙋ́рею, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ твоемꙋ̀ прите́къ, вопїю́ ти: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многомлⷭ҇тиве.
Слеза́ми твои́ми, ѻ҆́ч҃е, потопи́лъ є҆сѝ ᲂу҆́мныѧ є҆гѵ́птѧны, и҆́миже ѡ҆чи́стивсѧ, чи́стомꙋ прибли́жилсѧ є҆сѝ, и҆ бл҃года́ть привлечѐ и҆сцѣле́нїѧ, благоꙋтро́бне, бѣ́дствꙋющыѧ ны̀ ѕлѣ̀, тре́бꙋющыѧ твоеѧ̀ по́мощи, спасѝ.
Сла́ное, ѻ҆́ч҃е, невѣ́рїѧ мо́ре и҆стека́ющими ѿ тебє̀ си́лами и҆ зна́меньми возмꙋща́етсѧ, и҆ ѕлоче́стїе благоче́стїемъ ло́пи и҆змѣнѧ́етсѧ, и҆ тма̀ невѣ́дѣнїѧ бг҃оразꙋ́мїемъ просвѣща́етсѧ, зѡсі́мо.
Предста́тельствовати стра́ждꙋщымъ, благода́ть, ѻ҆́ч҃е, и҆мѣ́ѧ, ника́коже ме́дли: но предварѝ, и҆ рꙋ́кꙋ по́мощи пода́ждь на́мъ, ѕлѣ̀ страстьмѝ ѡ҆держи̑мымъ: вси́ бо призыва́ющїи тѧ̀ вѣ́рнѡ ѿ бѣ́дъ спаса́ютсѧ.
Бг҃оро́диченъ: Пречⷭ҇таѧ влⷣчце, ро́ждшаѧ земны̑мъ ѡ҆корми́телѧ и҆ гдⷭ҇а, страсте́й мои́хъ непостоѧ́нное и҆ лю́тое разженѝ смꙋще́нїе, и҆ тишинꙋ̀ пода́ждь се́рдцꙋ моемꙋ̀.
Конда́къ, гла́съ и҃.
Хрⷭ҇то́вою любо́вїю ᲂу҆ѧзви́всѧ, прпⷣбне, и҆ тогѡ̀ крⷭ҇тъ сла́вный на ра́мо взе́мъ, поне́слъ є҆сѝ, бжⷭ҇твеннѣ воѡрꙋжи́всѧ, и҆ непреста̑нныѧ моли̑твы ꙗ҆́кѡ копїѐ въ рꙋцѣ̀ и҆мы́й, крѣ́пкѡ ссѣ́клъ є҆сѝ бѣсѡ́вскаѧ ѡ҆полчє́нїѧ. тѣ́мъ зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, преподо́бне ѻ҆́ч҃е зѡсі́мо, мона́хѡвъ ᲂу҆добре́нїе.
І҆́косъ.
Оу҆слы́шавъ хрⷭ҇то́въ гла́съ, ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ плотска̑ѧ мꙋдрова̑нїѧ, бога́тство же и҆ сла́вꙋ ꙗ҆́кѡ пра́хъ вмѣни́въ, на стра̑сти ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ подвиза́лсѧ є҆сѝ, и҆ безпло́тныхъ ликостоѧ́нїю чистото́ю ᲂу҆подо́билсѧ є҆сѝ, и҆ ра́зꙋма дарова́нїе прїѧ́лъ є҆сѝ, є҆́же пода́ждь въ пѣ́снехъ пою́щымъ тѝ си́це: ра́дꙋйсѧ, зѡсі́мо прпⷣбне и҆ бг҃оно́се, нбⷭ҇ный человѣ́че и҆ земны́й а҆́гг҃ле: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ кромѣ̀ мі́ра сꙋ́етнагѡ пꙋсты́ню содѣ́лавъ въ морско́мъ ѻ҆́стровѣ, въ не́мъ ѻ҆би́тель соста́вилъ є҆сѝ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ въ не́й мно́жество мона́хѡвъ собра́сѧ, и҆ ѿ ни́хъ слы́шиши си́це глаго́лемое: ра́дꙋйсѧ, мона́шествꙋющымъ спасе́нїѧ хода́тай: ра́дꙋйсѧ, ᲂу҆ныва́ющихъ ѻ҆́бразъ ᲂу҆тѣше́нїѧ: ра́дꙋйсѧ, мона́хѡмъ ѿ навѣ̑тъ вра́жїихъ и҆зба́вителю: ра́дꙋйсѧ, скорбе́й гꙋби́телю на́шегѡ є҆стества̀, ꙗ҆́кѡ ѿго́ниши по́мыслы ѕлѡ́бныѧ: ра́дꙋйсѧ, скорбѧ́щихъ дꙋше́ю сла́дкое ᲂу҆тѣше́нїе, и҆ ра́дости бжⷭ҇твенныѧ пода́телю: ра́дꙋйсѧ, на́шъ предста́телю и҆ и҆зба́вителю: ра́дꙋйсѧ, прпⷣбне ѻ҆́ч҃е зѡсі́мо, мона́хѡвъ ᲂу҆добре́нїе.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Росода́тельнꙋ ᲂу҆́бѡ пе́щь содѣ́ла а҆́гг҃лъ прпⷣбнымъ ѻ҆трокѡ́мъ, халдє́и же ѡ҆палѧ́ющее велѣ́нїе бж҃їе, мꙋчи́телѧ ᲂу҆вѣща̀ вопи́ти: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Въ мо́ри ꙗ҆влѧ́ѧсѧ, ѿ бѣ́дъ спаса́еши, зѡсі́мо прпⷣбне, призыва́юще бо тѧ̀ на по́мощь, и҆ те́пла помо́щника всѣ̑мъ вѣ́дѧще быва́юща, и҆ бы́стра застꙋ́пника стѧжа́вше, зовꙋ́тъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Ꙗ҆́же ѿ лю́тагѡ бѣ́са наси́лꙋемаѧ, жена̀ пра́веднѣ тобо́ю запреща́етсѧ, безꙋ́мнѣ и҆зба́вителѧ не призва́вшаѧ, и҆ тѧ̀ къ немꙋ̀ моли́твенника, зѡсі́мо. та́ѧ и҆сцѣле́нїе ѿ напа́сти полꙋчѝ, пою́щи: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
И҆̀же ѕлы́ми при́снѡ ѡ҆бꙋрева́емїи, и҆ страстьмѝ содержи́мїи, къ тебѣ̀ прибѣга́емъ, бг҃ови моли́твенника тѧ̀ предлага́юще, зѡсі́мо прпⷣбне. тѣ́мже ми́лостивнѡ посѣща́й на́съ, ѻ҆́ч҃е, да тобо́ю спасе́ни пое́мъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆чисти́лище є҆стествꙋ̀ ты̀ є҆сѝ, є҆ди́на бг҃облаже́ннаѧ, на ра́мѣхъ бо херꙋві́мскихъ сѣдѧ́щаго бг҃а дла́ньма носи́ла є҆сѝ, вопїю́щи: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: И҆зъ пла́мене прпⷣбнымъ ро́сꙋ и҆сточи́лъ є҆сѝ, и҆ пра́веднагѡ же́ртвꙋ водо́ю попали́лъ є҆сѝ: всѧ̑ бо твори́ши, хрⷭ҇тѐ, то́кмѡ є҆́же хотѣ́ти. тѧ̀ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Лоза̀ плодови́та, ѻ҆́ч҃е, дꙋша̀ твоѧ̀ бы́сть, вїно̀ ᲂу҆миле́нїѧ и҆ска́пающи на́мъ, стра̑сти ѡ҆чища́ющее и҆ дꙋ́шы бжⷭ҇твеннѣ веселѧ́щее, ѿ малодꙋ́шїѧ возставлѧ́ющее. тѣ́мже и҆ бл҃годꙋ̑шны бы́вше, ᲂу҆се́рднѡ пое́мъ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Подобонра́вное добродѣ́телей, ѻ҆́ч҃е зѡсі́мо, ѻ҆ц҃ꙋ̀ савва́тїю, и҆ равноподви́жное и҆справле́нїе, совокꙋпи́ тѧ въ премі́рныхъ є҆мꙋ̀. ѿѻнꙋ́дꙋже ꙗ҆влѧ́ющесѧ вкꙋ́пѣ, спаса́ете пою́щыѧ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Дво́ице бг҃оꙋго́днаѧ, равноче́стнїи ѻ҆ц҃ы̀, є҆ди́но достоѧ́нїе вѣ́чныѧ сла́вы стѧжа́вше, ѿ лю́тыхъ на́съ и҆зима́ти, не преста́йте, вопїю́щихъ, ꙗ҆́кѡ равномо́щно дерзнове́нїе и҆мꙋ́ще ко всѣ́хъ влⷣцѣ: по́йте, бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Бг҃оро́диченъ: Златоза́рный тѧ̀, дв҃о, свѣ́щникъ предвоѡбразѝ: прїѧ́ла бо є҆сѝ несказа́ннѡ свѣ́тъ непристꙋ́пный, и҆ сїѧ́нїемъ твои́мъ ѡ҆зарѧ́еши концы̀. тѣ́мже тѧ̀ пое́мъ, чⷭ҇таѧ, и҆ превозно́симъ во вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Бг҃а человѣ́кѡмъ невозмо́жно ви́дѣти, на него́же не смѣ́ютъ чи́ни а҆́гг҃льстїи взира́ти: тобо́ю бо, всечⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ сло́во воплоще́нно: є҆го́же велича́юще, съ нбⷭ҇ными вѡ́и тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.
Предста́вилъ є҆сѝ себѐ же́ртвꙋ чи́стꙋ бг҃ꙋ, прпⷣбне ѻ҆́ч҃е, всѐ жела́нїе добродѣ́тельми возложи́въ, и҆́миже сїѧ́ѧ, просвѣща́еши приближа́ющихсѧ къ прославлѧ́ющемꙋ тѧ̀ по ᲂу҆спе́нїи гдⷭ҇еви, предста́телѧ показа́вшемꙋ сꙋ́щымъ въ нꙋ́ждахъ.
Высото́ю дѣ́ланїѧ къ нб҃сѝ взѧ́тсѧ, ѻ҆́ч҃е вселюбе́зне, ко ѻ҆́номꙋ бл҃же́нствꙋ преложи́лсѧ є҆сѝ, є҆гѡ́же въ житїѝ болѣ́зненнѣ не преста́лъ є҆сѝ взыскꙋ́ѧ: и҆ трꙋда́ми поко́й ѡ҆брѣ́тъ, та́мѡ пѣвцы̀ твоѧ̑ хода́тайствомъ твои́мъ возведѝ.
Прїимѝ съ любо́вїю тѝ пѣ́снь приноси́мꙋю, прпⷣбне ѻ҆́ч҃е, и҆ пода́ждь ѡ҆ставле́нїе прегрѣше́нїй, и҆ страсте́й премѣне́нїе, и҆ бжⷭ҇твеннагѡ свѣ́та ѡ҆сїѧ́нїѧ сподо́би, та́мѡ ᲂу҆правлѧ́ѧ, и҆дѣ́же ты̀ во свѣ́тлыхъ се́лѣхъ трⷪ҇чныѧ зарѝ, зѡсі́мо, пребыва́еши.
Бг҃оро́диченъ: Мє́ртвымъ воскрⷭ҇нїе ны́нѣ дарова́сѧ твои́мъ несказа́ннымъ и҆ неизрече́ннымъ ржⷭ҇тво́мъ, бцⷣе всечⷭ҇таѧ: жи́знь бо ѿ тебє̀ пло́тїю ѡ҆бло́жшисѧ, всѣ̑мъ возсїѧ̀, и҆ сме́ртное смѣше́нїе ꙗ҆́вѣ разрꙋшѝ.
Свѣти́ленъ.
Насажде́нꙋ тѝ въ домꙋ̀ бж҃їи, вои́стиннꙋ ꙗ҆́кѡ фі́нїѯъ ѱало́мски процвѣта́ѧ твоѧ̀ ѻ҆би́тель, ᲂу҆множа́ѧ тебѣ̀ ча̑да, и҆̀же твою̀, ѻ҆́ч҃е зѡсі́мо, па́мѧть пра́зднꙋютъ свѣ́тлѡ.
Краткое житие преподобного Зосимы, игумена Соловецкого
Преподобный Зосима, игумен Соловецкий, великий светильник русского Севера, основатель иноческого общежития на Соловецком острове, родился в Новгородской епархии, в селе Толвуе близ Онежского озера. С юных лет он воспитывался в благочестии и после смерти родителей Гавриила и Варвары раздал имущество и принял постриг.
В поисках уединенного места преподобный отправился на побережье Белого моря и в устье Сумы встретился с преподобным Германом (память 30 июля), который поведал ему о пустынном морском острове, где он с преподобным Савватием (память 27 сентября) прожил 6 лет.
Около 1436 года отшельники, благополучно совершив морское плавание, пристали к Соловецким островам. Бог благословил место их поселения видением преподобному Зосиме прекрасной церкви на воздухе. Преподобные своими руками построили келлию и ограду, начали возделывать и засевать землю. Однажды поздней осенью преподобный Герман отправился на материк за необходимыми припасами. Из-за осенней непогоды он не смог вернуться. Преподобный Зосима провел всю зиму один на острове. Много искушений он претерпел в борьбе с бесами. Ему угрожала голодная смерть, однако чудесно появившиеся два незнакомца оставили ему запас хлеба, муки и масла. Весной возвратился на Соловки преподобный Герман с рыбаком Марком и привез запас пищи и снасти для рыбной ловли.
Когда на острове собралось несколько отшельников, преподобный Зосима устроил для них небольшую деревянную церковь в честь Преображения Господня с трапезной. По просьбе преподобного Зосимы из Новгорода был прислан в новосозданную обитель игумен с антиминсом для соборного храма. Так было положено начало знаменитой Соловецкой обители. В суровых условиях отдаленного острова иноки сумели организовать хозяйство. Но настоятели, которых присылали на Соловки из Новгорода, не выдерживали жизни в непривычно трудных условиях, и братия избрали игуменом преподобного Зосиму.
Преподобный Зосима занялся устроением внутреннего быта обители, ввел строгое общежитие. В 1465 году он перенес на Соловки с реки Выг мощи преподобного Савватия. Обитель терпела притеснения от новгородских бояр, которые отнимали у иноков уловы рыбы. Преподобный вынужден был отправиться в Новгород и искать защиты у архиепископа. По совету архиепископа он обходил дома бояр и просил их не допускать обитель до разорения. Влиятельная и богатая боярыня Марфа Борецкая приказала с бесчестьем выгнать преподобного Зосиму, но потом раскаялась и пригласила его на обед, во время которого он вдруг увидел, что шесть знатнейших бояр сидят без голов. Преподобный Зосима поведал видение своему ученику Даниилу и предсказал боярам скорую смерть. Это предсказание исполнилось в 1478 году, когда при взятии Новгорода Иоанном III (1462–1505) бояре были казнены.
Незадолго до кончины преподобный сам приготовил себе гроб, в котором был погребен за алтарем Преображенского храма († 17 апреля 1478). Впоследствии над его могилой была устроена часовня. Мощи его совместно с мощами преподобного Савватия 8 августа 1566 года были перенесены в придел, освященный в их честь в Преображенском соборе.
Много чудес было засвидетельствовано, когда преподобный Зосима с преподобным Савватием являлись гибнувшим в морской пучине рыбакам. Преподобный Зосима также покровитель пчеловодства и хранитель пчел, ему усвоено даже именование "пчельник". К преподобному Зосиме часто прибегают и в болезнях. Множество больничных храмов, посвященных ему, свидетельствует о великой целительной силе его молитв пред Богом.
Полное житие преподобного Зосимы, игумена Соловецкого
В 1436 году пр. Зосима похоронил родителей, роздал наследство бедным, и вместе с преп. Германом Соловецким отправился к Соловецкому острову. Путешествие их было благополучно, и они пристали к острову близ пресноводного озера. Здесь, поставив себе из древесных ветвей кущу, пустынники совершили всенощное бдение, моля Господа благословить намерение их. Господь утешил их пророчественным видением: утром преподобный Зосима, выйдя из кущи, увидел необыкновенный свет, осиявающий всю окрестность, и на востоке, на воздухе, прекрасную и великую церковь. Удивлённый этим видением, пустынник поспешил в кущу. О. Герман, заметив перемену в лице своего сожителя, спросил его, не видел ли он чего-либо необыкновенного? Пр. Зосима рассказал ему всё, что видел. При этом святой Герман, вспомнив о чудесном прогнании мирян с острова ещё при Савватии и о пророчестве, что здесь будут жить иноки, сказал пр. Зосиме: "Не ужасайся и будь внимателен; мне кажется, что чрез тебя Господь соберёт множество монахов". Рассказ о. Германа о событии при Савватии утешил пр. Зосиму, и они решились строить монастырь. Помолившись Богу, пустынники принялись рубить лес для построек, поставили ограду и келлии. Своими руками они добывали себе пропитание, возделывая и засевая землю. Но эти телесные труды нисколько не ослабляли молитвенных подвигов их.
Впрочем, пустынники должны были перенести много испытаний, прежде чем увидели свою обитель населенною иноками. По окончании зимы Герман приплыл с рыбаком Марком, пожелавшим разделить с преподобными уединение, а также привез достаточное количество пищи и мрежи для рыбной ловли. Вскоре Марк принял монашеское пострижение и был первым учеником преподобных. Примеру его последовали многие прибрежные жители, которые, приплывая на остров, строили себе кельи подле келий пр. Зосимы и Германа и снискивали пропитание трудами рук своих. Преподобный Зосима, видя умножение учеников, построил небольшую деревянную церковь в честь Преображения Господня на том месте, где было ему пророчественное видение храма в воздухе; к церкви приделал небольшую трапезу и открыл общежитие. Таким образом основалась Соловецкая обитель, доныне сохраняемая милостию Божиею, несмотря на все пережитые ею испытания.
Устроив монастырь, пр. Зосима послал одного инока в Новгород к архиепископу Ионе с просьбою о назначении игумена и за благословением на освящение храма. Святитель Иона определил Соловецким игуменом иеромонаха Павла, который по прибытии в Соловки освятил церковь Преображения Господня. Но этот игумен, не вынося трудностей пустынной жизни, скоро возвратился в Новгород. То же случилось и с преемником его – игуменом Феодосием. Тогда братия Соловецкого монастыря положили на общем совете – не брать себе игуменов из других монастырей, а избирать из среды своей. Приводя в исполнение своё решение, они отправили к новгородскому архиепископу посланных с просьбою, чтобы он призвал отца их – Зосиму и рукоположил его в священство и игуменство, хотя бы и не без сопротивления со стороны смиренного старца. Святитель Иона Новгородский так и сделал: вызвав к себе письмом преподобного, убедил его принять священство и игуменство. Получив для своей обители богатые жертвы граждан, состоящие из денег, одежд, сосудов, съестных припасов, преподобный с честью был отпущен владыкою в Соловки. С радостию братия приветствовали возвращение своего уважаемого и любимого настоятеля. Знамение благодати Божией ещё более усилило общее почтение к препод. игумену. Когда он совершал в своей обители первую литургию, то лицо его светилось, как лицо Ангела, и церковь исполнилась особенного благовония. Преподобный по окончании богослужения благословил просфорою некоторых купцов, бывших в то время в обители, а они, выйдя из церкви, по неосторожности обронили её. Проходя мимо, инок Макарий заметил пса, который старался схватить что-то и не мог по причине поднимавшегося пламени. Приблизившись, Макарий увидел, что это просфора, потерянная купцами. Подняв её, инок принёс к преподобному игумену и, к немалому удивлению всех, рассказал своё видение.
С умножением братий прежняя деревянная церковь оказалась тесною. Пр. Зосима построил новую, больших размеров, в честь Успения Божией Матери, а также поставил много келлий и распространил монастырь. Кроме того, в благословение увеличивающейся обители своей он решился перенести мощи преподобного Савватия, скончавшегося на реке Выге и погребённого при тамошней часовне. В этом намерении преподобный окончательно утвердился посланием иноков Кирилло-Белоезерского монастыря. "Мы слышали, – писали иноки, – от пришельцев из вашей страны о Соловецком острове, что он издревле был необитаем, по причине неудобства морского пути, а теперь на этом острове, по воле Божией и ходатайству Пресвятой Богородицы, вашим старанием сооружён монастырь честнаго Преображения Господа Бога и Спасителя нашего Иисуса Христа, собралось множество братии и всё устроилось прекрасно. Только вы лишены одного блага – именно забыт вами преподобный Савватий, прежде вас живший на этом месте, скончавшийся в посте и труде, подобно древним преподобным отцам, совершенный в добродетели. Он всею душою возлюбил Христа, удалился от мира и получил блаженную кончину. Некоторые иноки нашего монастыря, будучи в Новгороде, слышали повествование боголюбивого Иоанна, как он на реке Выге сподобился видеть преподобного Савватия и получить от него духовное наставление, и, по кончине, похоронил его с игуменом Нафанаилом. Рассказал Иоанн нашим братиям, как Бог по молитвам преподобного Савватия чудесно сохранил его с братом Феодором от потопления в море. Мы слышали, что у гроба его совершились и другие знамения и чудеса. Он угодник Божий, и мы свидетели добродетельной жизни его, потому что этот блаженный отец довольно пожил с нами в Кирилловском монастыре. Поэтому мы даем вам духовный совет – не лишайтесь такого дара, поспешите перенести к себе преподобного и блаженного Савватия, чтобы мощи его находились там, где он потрудился много лет".
Такое послание как нельзя более согласовалось с желанием самого препод. Зосимы и соловецкой братии. Приготовив корабль, они отправились с попутным ветром на поморское прибрежье. Достигнув реки Выги и откопав гроб препод. Савватия, они нашли мощи нетленными, невредимою и самую одежду – в воздухе разлилось необычайное благоухание. С пением священных песней соловецкие иноки перенесли св. раку на корабль и с попутным ветром благополучно достигли своей обители. Первоначально честные мощи были положены в земле, за алтарём Успенского собора, и над ними устроена часовня. Многие болящие, приходя сюда с верою, получали исцеления по молитвам преподобного.
О. Зосима каждую ночь горячо молился в этой часовне, и часто утренняя заря заставала его на молитве. Купец Иоанн, бывший при погребении Савватия, и с братом своим Феодором, имея к нему особенную любовь, написал образ преподобного и с щедрым подаянием вручил его игумену Зосиме. С благоговением приняв и лобызав изображение первоначальника Соловецкого, о. Зосима поставил его в надгробной часовне и обратился к преподобному со следующими словами: "Хотя ты и окончил временную жизнь телом, но не отступай от нас духом, руководствуй нас ко Христу Богу, наставляя соблюдать заповеди Господни, носить крест свой и последовать нашему Владыке. Имея дерзновение ко Христу и Пречистой Богоматери, будь молитвенником и ходатаем о нас недостойных, жительствующих в этой обители, которою ты начальствуешь; будь помощником и заступником пред Богом нашему братству, чтобы мы по твоим молитвам пребыли невредимыми от злых духов и людей, прославляя св. Троицу, Отца, Сына и Св. Духа".
Пред смертью старец (схимонах Зосима Соловецкий) поболел и долго, однако, не решался принимать схиму. Он думал, что если выздоровеет, то ему, как схимнику, которых, как почтеннейших старцев, естественно, уважали, уже не дадут работать наряду с братией, а работать ему хотелось до последнего вздоха на благо родной обители. Какая поучительная черта подвижнического характера, особенно для тех, кто стремится к высшим санам и чинам в надежде на приятный покой! (Олонецкие Епарх. Ведом., 1910 г., № 14-й)
Преподобный Зосима, достигнув маститой старости и предчувствуя приближение кончины, стал приготовляться к переходу в вечность. Он устроил себе гроб и часто со слезами смотрел на него, памятуя свою смерть. Когда постигла его болезнь, то, призвав братию, говорил им: "Вот я отхожу из этой временной жизни, а вас предаю всемилостивому Богу и Пречистой Богородице; скажите, кого желаете иметь игуменом вместо меня!" При этом случае выразилась общая любовь учеников к своему учителю. Все со слезами говорили умирающему игумену своему: "Мы хотели бы, отец наш, с тобою быть погребёнными, но это не во власти нашей; пусть же Тот, Кто возвестил тебе отшествие из этой жизни, Христос Бог наш, пусть Он даст нам чрез тебя наставника, который управлял бы нами ко спасению; да почиют над нами благословение и молитвы твои – позаботившись о нас в этой жизни, не оставляй нас сирыми по отшествии твоему к Богу". Преподобный отвечал: "Я сказал вам, дети, что предаю вас в руки Господа и Пречистой Богородицы, а так как вы относительно игумена возложили свое упование на Бога, Пречистую Богоматерь и мое смирение, то да будет вам игуменом Арсений – он способен к управлению монастырём и братиею", – этими словами преподобный Зосима вручил игуменство благочестивому иноку Арсению. "Вот я поставляю тебя, брат, строителем и управителем св. обители этой, и всей братии, собранной любовию к Богу. Берегись, чтобы не утратилось что-либо из монастырских законоположений, как то: относительно соборной церковной службы, ястия и пития в трапезе и других монастырских обычаев, уставленных мною; пусть всё это будет целым и ненарушимым. Господь да направит стопы ваши к деланию заповедей Своих, молитвами Пречистой госпожи Владычицы нашей Девы Богородицы и всех святых, а также и угодника Своего препод. Савватия. Господь наш Иисус Христос да защитит вас от всех вражеских наветов и утвердит в божественной любви. Я, хотя и разлучаюсь от вас телом, отдавая долг природе, но духом пребуду с вами неотступно. Вы узнаете, что я обрёл благодать пред Богом, когда по моём отшествии обитель распространится, соберётся множество братии, это место процветёт духовно и в телесных потребностях не будет иметь скудости".
Сказав всё это братии, он целовал их в последний раз, всех благословил, с воздеянием рук молился о монастыре, своей духовной пастве и о себе; наконец, перекрестился и произнёс: "Мир вам!" После этого, подняв потухающие глаза вверх, проговорил: "Владыко Человеколюбче, сподоби меня стать одесную Тебя, когда Ты придёшь во славе судить живых и мёртвых и воздать каждому по делам". Затем преподобный Зосима лег на одр и предал душу свою Господу, для Которого трудился всю свою жизнь. Это было 17 апреля 1478 г. Совершив отпевание, иноки похоронили своего игумена в гробе, который он сам приготовил, за алтарём Преображенского собора, а впоследствии устроили над его могилою часовню, в которой поставили св. иконы. Все верующие, притекая сюда с молитвою, получали по молитвам преподобного облегчение скорби и исцеление болезней. Московский собор, бывший при митрополите Макарии в 1547 году, положил, наряду с другими отечественными святыми, совершать память преподобного Зосимы в день его кончины 17 апреля. 8 августа 1566 года св. мощи его вместе с мощами преп. Савватия перенесены в придел, устроенный в честь сих чудотворцев. В настоящее время мощи преподобного Зосимы находятся в богато украшенной раке в Зосимо-Савватиевской церкви.
См. также:
- Житие преподобного отца нашего Зосимы, игумена Соловецкого свт. Димитрий Ростовский
- Зосима, преп. Соловецкий Д.А. Эристов
- Преподобный Зосима, игумен Соловецкий († 1478) мон. Таисия (Карцова)
- Зосима, игумен Соловецкий проф. С.И. Смирнов
- Память преподобного Зосимы, игумена Соловецкого иером. Макарий Симонопетрский
- Зосима, преподобный, игумен Соловецкого монастыря А.А. Половцов