Канон святому преподобному Зосиме, игумену Соловецкому (первый)
Припев: Преподо́бне о́тче Зоси́мо, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 30 апреля (17 апреля ст. ст.); 21 августа (08 августа ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви, прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре, я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.
Боже́ственною, о́тче, любо́вию прилепи́лся еси́ от ю́ности Христу́, плотски́я стра́сти увяди́л еси́ воздержа́нием, Зоси́мо прему́дре, Бо́гом помога́емь. И ны́не на́м све́та мы́сленнаго испо́лнитися помоли́ся Го́сподеви, пою́щим: сла́вно бо просла́вися.
Претруди́л еси́ те́ло, пребога́те, и стра́сти плотски́я, о́тче, порабо́тил еси́, Зоси́мо, я́сно прия́л еси́ све́тлость благода́ти и, се́ю просве́щся, боже́ственне взыва́л еси́: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.
Кре́постию Ду́ха возмо́г, держа́ву низложи́л еси́ и си́лу вра́жию и, похвалу́ побе́дную и по́чести прие́мь, преподо́бне, чуде́сными сия́нии просвети́лся еси́, Го́сподеви поя́: сла́вно бо просла́вися.
Богоро́дичен: Зако́н кроме́ есте́ственных родила́ еси́ законода́вца Бо́га, Челове́ка бы́вша. Того́ я́ко Бла́га моли́, Всенепоро́чная, на́ша беззако́ния презре́ти, вопию́щих всегда́: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.
Пло́ть твою́ умертви́л еси́ воздержа́нием, преподо́бне, ду́шу же Боже́ственными дарова́нии просвети́л еси́.
Все́ у́бо жела́ние ко Влады́це Твоему́ обрати́л еси́, я́рость же на бе́сы, богоно́се, вооружи́л еси́.
Име́я споспешеству́ющую ти́ Бо́жию си́лу, прему́дре, я́ко чу́ден, чудеса́ источа́еши и отго́ниши неду́ги.
Богоро́дичен: В ложесна́ Твоя́ с потща́нием, Всенепоро́чная, всели́ся Зижди́тель на благодея́ние ве́рно воспева́ющим Тя́.
Седа́лен, гла́с 4.
Страстно́е порабо́тил еси́ плотско́е мудрова́ние, ду́ху го́ршее покори́в, о́тче пресла́вне, сокруши́л еси́ вы́и бесо́м и посто́м возсия́л еси́ в ми́ре, я́ко лучи́ со́лнечных сия́ний, твоя́ доброде́тели показу́я. Сего́ ра́ди тя́ воспева́ем.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Прему́дрости пе́рвее ты́ рачи́тель яви́лся еси́, прему́дре, житие́ бо непоро́чно пожи́л еси́, очище́н изря́дно душе́ю и мы́слию, согла́сно взыва́я: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Очи́стив у́м тво́й от страстны́я молвы́, сла́вне, и чу́вства, му́дре, упра́вив, к нему́тней тишине́, о́тче, устреми́лся еси́ в морски́й о́стров и усе́рдно воспева́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Земны́я печа́ли воздержа́тельно оттря́с, небе́сныя наде́жды стяжа́ Тво́й уго́дник, Влады́ко, преподо́бный Зоси́ма, со усе́рдием поя́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Яви́ся в ми́р от Де́вы я́ко Челове́к, дарова́ побе́ду преподо́бным Свои́м, Кресто́м бо Его́ бе́сы прогна́ша, ве́рою зову́ще: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: У́тренююще вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.
Умо́м очище́нным, пресла́вне, зри́ши добро́ту неизрече́нную Христа́, вся́ческих Бо́га на́шего.
Умертви́ на́ша мудрова́ния, Человеколю́бче, плотска́я, и взыгра́ния богоприя́тными преподо́бнаго Твоего́ моли́твами.
Свы́ше на́с назира́еши, преблаже́нне, и управля́еши живо́т на́ш, творя́щих любо́вию, преподо́бне, па́мять твою́.
Богоро́дичен: Исцели́ неду́гующаго ума́ моего́ омраче́ние, врача́ ро́ждшая, Христа́, Всенепоро́чная Влады́чице.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя.
Я́ко сна́ о́браз тле́нный, всего́ ми́ра сла́ву зря́, еди́наго жива́го Бо́га сла́вы возлюби́л еси́ прича́стник бы́ти: ю́же, преподо́бне, пра́ведно сподо́бился еси́ зре́ти.
Лука́вый умертви́ся зми́й свяще́нными твои́ми моли́твами, богоблаже́нне, и того́ реша́ются зло́бы, и́же зна́мение от тебе́ испроси́вше, и уго́дник све́тел Бо́жий позна́н бы́л еси́ ве́рен.
Богому́дрым по́мыслом украси́вся, я́же на земли́ преоби́дел еси́ вся́, и небе́сное, преблаже́нне о́тче, насле́дие, прему́дре, разсуди́л еси́, Зоси́мо, и ны́не я́ве на небесе́х живе́ши, ра́дуяся.
Богоро́дичен: Госпо́дь с Тобо́ю, Пречи́стая, я́коже изво́лил е́сть и все́х на́с от о́бласти льсти́ваго хода́тайством Твои́м изба́вил е́сть. Те́мже Тя́ ны́не по до́лгу ро́дове родо́в ублажа́ют.
Конда́к, гла́с 8.
Христо́вою любо́вию уязви́ся, преподо́бне, и Того́ Кре́ст сла́вный, на ра́мо взе́м, поне́сл еси́, боже́ственне вооружи́вся, и непреста́нныя моли́твы, я́ко копие́ в руце́, имы́й, кре́пко ссе́кл еси́ бесо́вская ополче́ния. Те́м зове́м ти́: ра́дуйся, преподо́бне о́тче Зоси́мо, мона́хов удобре́ние.
И́кос.
Услы́шав Христо́в гла́с, оста́вил еси́ плотска́я мудрова́ния, бога́тство же и сла́ву, я́ко пра́х, вмени́в, на стра́сти, я́ко безпло́тен, подвиза́лся еси́, и безпло́тных ликостоя́нию чистото́ю уподо́бился еси́, и ра́зума дарова́ние прия́л еси́, е́же пода́ждь в пе́снех пою́щим ти́ си́це: ра́дуйся, Зоси́мо преподо́бне и богоно́се, небе́сный челове́че и земны́й а́нгеле; ра́дуйся, я́ко кроме́ ми́ра су́етнаго пусты́ню соде́лав в морско́м о́строве, в не́м оби́тель соста́вил еси́. Ра́дуйся, я́ко в не́й мно́жество мона́хов собра́ся, и от ни́х слы́шиши си́це глаго́лемое: ра́дуйся, мона́шествующим спасе́ния хода́тай; ра́дуйся, уныва́ющих о́браз утеше́ния; ра́дуйся, мона́хом от наве́т вра́жиих изба́вителю; ра́дуйся, скорбе́й губи́телю на́шего естества́, я́ко отго́ниши по́мыслы зло́бныя; ра́дуйся, скорбя́щих душе́ю сла́дкое утеше́ние и ра́дости боже́ственныя пода́телю; ра́дуйся, на́ш предста́телю и изба́вителю; ра́дуйся, преподо́бне о́тче Зоси́мо, мона́хов удобре́ние.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́, ве́рою тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Все́м жела́нием прилепи́лся еси́, воздержа́нием тве́рдым твоему́ Влады́це, Того́ ны́не пита́ешися сия́нии, зовы́й: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Просвети́в твое́ се́рдце, священнонача́льник бы́сть о́тча соста́ва, наказу́я и уча́ вся́, изводя́ вся́к у́м к Бо́жиим во́лям, поя́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пло́д боже́ствен Влады́це прине́сл еси́ — житие́, треблаже́нне, и же́ртву прия́тну и непоро́чну, зовы́й: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Се́ Де́ва Боже́ственное Отроча́ породи́, Его́же ны́не богоно́снии отцы́ позна́вше Бо́га и Го́спода, вопия́ху: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Богоглаго́ливии о́троцы, в пещи́ со огне́м пла́мень попира́юще, поя́ху: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.
С похвала́ми быва́ет, богоно́се, па́мять твоя́: пра́вды бо яви́лся еси́ показа́тель, му́жества, и му́дрости, и целому́дрия, о́тче преподо́бне Зоси́мо, Соде́телю и Изба́вителю взыва́я: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Невозвра́тно ше́ствовал еси́ веду́щими к небеси́ боже́ственными стезя́ми, о́тче преподо́бне Зоси́мо досточу́дне, от злы́х, веду́щих до конца́, укрепи́лся еси́, поя́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоно́снаго вси́ хвала́ми почти́м, я́ко испо́лнена я́ве благода́ти и Боже́ственными сия́ньми просвеще́на, изря́дне Соде́телю и Изба́вителю вопия́ше: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Вода́ еси́ неисчерпа́емая, Де́во, от нея́же вси́, пию́ще, благода́ти исполня́емся и, душе́ю и те́лом освяща́еми, пое́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Устраши́ся вся́к слу́х неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния, я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти, от деви́ческаго чре́ва бы́в Челове́к. Те́мже Пречи́стую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.
Струя́ми твои́х сле́з очи́щся, ны́не Све́та наслажда́ешися, о́тче преподо́бне, трисия́ннаго. Тому́ предстоя́ я́ве, светоза́рными просвеща́емь луча́ми, свы́ше назира́еши на́с, твою́ па́мять творя́щих, всеблаже́нне.
Я́ко вели́кое со́лнце, на́м вели́чием по́двиг твои́х осия́л еси́, богому́дре, вся́ земны́я концы́, к Све́ту, от Све́та возсия́вшему, у́мер, преше́л еси́. Те́м вопие́м ти́: просвети́ на́ша помышле́ния, о́тче преподо́бне.
Процве́л еси́ в по́стнических по́двизех, прехва́льне о́тче на́ш, я́ко ши́пок благоуха́нен и, я́ко ке́др, облагоуха́л еси́ со́вести ве́рных сердца́ доброде́тельми и чудесы́; те́м отжени́ стра́сти смердя́щия, преподо́бне.
Богоро́дичен: Просвети́, Пречи́стая Де́во, се́тующее се́рдце мое́ при́сно преступле́нии и жите́йскими мно́гими молва́ми и не оста́ви мя́ враго́м бы́ти в ра́дость, я́ко да сла́влю Тя́ и я́ко да Тя́ любо́вию пою́, Препе́тая.
Свети́лен.
Насажде́ну ти́ в дому́ Бо́жии, вои́стинну, я́ко фи́никс, псало́мски процвета́ет твоя́ оби́тель, умножа́я тебе́ ча́да, и́же твою́, о́тче Зоси́мо, па́мять пра́зднуют све́тло.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Пои́мъ гдⷭ҇еви, прове́дшемꙋ лю́ди своѧ̑ сквозѣ̀ чермно́е мо́ре, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нъ сла́внѡ просла́висѧ.
Бжⷭ҇твенною, ѻ҆́ч҃е, любо́вїю прилѣпи́лсѧ є҆сѝ ѿ ю҆́ности хрⷭ҇тꙋ̀, плотскі̑ѧ стра̑сти ᲂу҆вѧди́лъ є҆сѝ воздержа́нїемъ, зѡсі́мо премꙋ́дре, бг҃омъ помога́емь. и҆ ны́нѣ на́мъ свѣ́та мы́сленнагѡ и҆спо́лнитисѧ помоли́сѧ гдⷭ҇еви, пою́щымъ: сла́внѡ бо просла́висѧ.
Претрꙋди́лъ є҆сѝ тѣ́ло, пребога́те, и҆ стра̑сти плотскі̑ѧ, ѻ҆́ч҃е, порабо́тилъ є҆сѝ, зѡсі́мо, ꙗ҆́снѡ прїѧ́лъ є҆сѝ свѣ́тлость бл҃года́ти, и҆ се́ю просвѣ́щсѧ бжⷭ҇твеннѣ, взыва́лъ є҆сѝ: гдⷭ҇еви пои́мъ, сла́внѡ бо просла́висѧ.
Крѣ́постїю дꙋ́ха возмо́гъ, держа́вꙋ низложи́лъ є҆сѝ, и҆ си́лꙋ вра́жїю, и҆ похвалꙋ̀ побѣ́днꙋю, и҆ по́чєсти прїе́мь, прпⷣбне, чꙋде́сными сїѧ̑нїи просвѣти́лсѧ є҆сѝ, гдⷭ҇еви поѧ̀: сла́внѡ бо просла́висѧ.
Бг҃оро́диченъ: Закѡ́нъ кромѣ̀ є҆сте́ственныхъ родила̀ є҆сѝ законода́вца бг҃а, чл҃вѣ́ка бы́вша: того̀ ꙗ҆́кѡ бла́га молѝ, всенепоро́чнаѧ, на̑ша беззакѡ́нїѧ презрѣ́ти, вопїю́щихъ всегда̀: гдⷭ҇еви пои́мъ, сла́внѡ бо просла́висѧ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.
Пло́ть твою̀ ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ воздержа́нїемъ, прпⷣбне, дꙋ́шꙋ же бжⷭ҇твенными дарова̑нїи просвѣти́лъ є҆сѝ.
Всѐ ᲂу҆̀бо жела́нїе ко влⷣцѣ твоемꙋ̀ ѡ҆брати́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́рость же на бѣ́сы, бг҃оно́се, воѡрꙋжи́лъ є҆сѝ.
И҆мѣ́ѧ споспѣшествꙋ́ющꙋ тѝ бж҃їю си́лꙋ, премꙋ́дре, ꙗ҆́кѡ чꙋ́денъ чꙋдеса̀ и҆сточа́еши, и҆ ѿго́ниши недꙋ́ги.
Бг҃оро́диченъ: Въ ложесна̀ твоѧ̑ съ потща́нїемъ, всенепоро́чнаѧ, всели́сѧ зижди́тель, на благодѣѧ́нїе вѣ́рнѡ воспѣва́ющымъ тѧ̀.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.
Стра́стное порабо́тилъ є҆сѝ плотско́е мꙋдрова́нїе, дꙋ́хꙋ го́ршее покори́въ, ѻ҆́ч҃е пресла́вне, сокрꙋши́лъ є҆сѝ вы̑и бѣсѡ́мъ, и҆ посто́мъ возсїѧ́лъ є҆сѝ въ мі́рѣ, ꙗ҆́кѡ лꙋчы̀ со́лнечныхъ сїѧ́нїй, твоѧ̑ добродѣ́тєли показꙋ́ѧ: сегѡ̀ ра́ди тѧ̀ воспѣва́емъ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.
Премꙋ́дрости пе́рвѣе ты̀ рачи́тель ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, премꙋ́дре: житїе́ бо непоро́чно пожи́лъ є҆сѝ, ѡ҆чище́нъ и҆зрѧ́днѡ дꙋше́ю и҆ мы́слїю, согла́снѡ взыва́ѧ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Ѡ҆чи́стивъ ᲂу҆́мъ тво́й ѿ стра́стныѧ молвы̀, сла́вне, и҆ чꙋ̑вства, мꙋ́дре, ᲂу҆пра́вивъ, къ немꙋ́тнѣй тишинѣ̀, ѻ҆́ч҃е, ᲂу҆стреми́лсѧ є҆сѝ въ морскі́й ѻ҆́стровъ, и҆ ᲂу҆се́рднѡ воспѣва́лъ є҆сѝ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Земны̑ѧ печа̑ли воздержа́тельнѡ ѿтрѧ́съ: нбⷭ҇ныѧ надє́жды стѧжа̀ тво́й ᲂу҆го́дникъ, влⷣко, преподо́бный зѡсі́ма, со ᲂу҆се́рдїемъ поѧ̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́сѧ въ мі́рѣ ѿ дв҃ы ꙗ҆́кѡ чл҃вѣ́къ, дарова̀ побѣ́дꙋ прпⷣбнымъ свои̑мъ, крⷭ҇то́мъ бо є҆гѡ̀ бѣ́сы прогна́ша, вѣ́рою зовꙋ́ще: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще, вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, спаси́ ны: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ бо тебє̀ и҆но́гѡ не вѣ́мы.
Оу҆мо́мъ ѡ҆чище́ннымъ, пресла́вне, зри́ши добро́тꙋ неизрече́ннꙋю хрⷭ҇та̀, всѧ́ческихъ бг҃а на́шегѡ.
Оу҆мертвѝ на̑ша мꙋдрова̑нїѧ, чл҃вѣколю́бче, плотска̑ѧ и҆ взыгра̑нїѧ, бг҃опрїѧ́тными прпⷣбнагѡ твоегѡ̀ моли́твами.
Свы́ше на́съ назира́еши, пребл҃же́нне, и҆ ᲂу҆правлѧ́еши живо́тъ на́шъ, творѧ́щихъ любо́вїю, прпⷣбне, па́мѧть твою̀.
Бг҃оро́диченъ: И҆сцѣлѝ недꙋ́гꙋющагѡ ᲂу҆ма̀ моегѡ̀ ѡ҆мраче́нїе, врача̀ ро́ждшаѧ хрⷭ҇та̀, всенепоро́чнаѧ влⷣчце.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Моли́твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ, и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̑, ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ, и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ, и҆ молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ, бж҃е, возведи́ мѧ.
Ꙗ҆́кѡ сна̀ ѻ҆́бразъ тлѣ́нный, всегѡ̀ мі́ра сла́вꙋ зрѧ̀, є҆ди́нагѡ жива́гѡ бг҃а сла́вы возлюби́лъ є҆сѝ прича́стникъ бы́ти: ю҆́же, прпⷣбне, пра́веднѡ сподо́билсѧ є҆сѝ зрѣ́ти.
Лꙋка́вый ᲂу҆мертви́сѧ ѕмі́й свѧще́нными твои́ми моли́твами, бг҃облаже́нне, и҆ тогѡ̀ рѣша́ютсѧ ѕлѡ́бы, и҆̀же зна́менїе ѿ тебє̀ и҆спроси́вше, и҆ ᲂу҆го́дникъ свѣ́телъ бж҃їй позна́нъ бы́лъ є҆сѝ вѣ́ренъ.
Бг҃омꙋ́дрымъ по́мысломъ ᲂу҆краси́всѧ, ꙗ҆̀же на землѝ преѡби́дѣлъ є҆сѝ всѧ̑, и҆ нбⷭ҇ное, преблаже́нне ѻ҆́ч҃е, наслѣ́дїе, премꙋ́дре, разсꙋди́лъ є҆сѝ, зѡсі́мо, и҆ ны́нѣ ꙗ҆́вѣ на небесѣ́хъ живе́ши ра́дꙋѧсѧ.
Бг҃оро́диченъ: Гдⷭ҇ь съ тобо́ю, пречⷭ҇таѧ, ꙗ҆́коже и҆зво́лилъ є҆́сть, и҆ всѣ́хъ на́съ ѿ ѻ҆́бласти льсти́вагѡ хода́тайствомъ твои́мъ и҆зба́вилъ є҆́сть. тѣ́мже тѧ̀ ны́нѣ по до́лгꙋ ро́дове родѡ́въ ᲂу҆блажа́ютъ.
Конда́къ, гла́съ и҃.
Хрⷭ҇то́вою любо́вїю ᲂу҆ѧзви́всѧ, прпⷣбне, и҆ тогѡ̀ крⷭ҇тъ сла́вный на ра́мо взе́мъ, поне́слъ є҆сѝ, бжⷭ҇твеннѣ воѡрꙋжи́всѧ, и҆ непреста̑нныѧ моли̑твы ꙗ҆́кѡ копїѐ въ рꙋцѣ̀ и҆мы́й, крѣ́пкѡ ссѣ́клъ є҆сѝ бѣсѡ́вскаѧ ѡ҆полчє́нїѧ. тѣ́мъ зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, преподо́бне ѻ҆́ч҃е зѡсі́мо, мона́хѡвъ ᲂу҆добре́нїе.
І҆́косъ.
Оу҆слы́шавъ хрⷭ҇то́въ гла́съ, ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ плотска̑ѧ мꙋдрова̑нїѧ, бога́тство же и҆ сла́вꙋ ꙗ҆́кѡ пра́хъ вмѣни́въ, на стра̑сти ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ подвиза́лсѧ є҆сѝ, и҆ безпло́тныхъ ликостоѧ́нїю чистото́ю ᲂу҆подо́билсѧ є҆сѝ, и҆ ра́зꙋма дарова́нїе прїѧ́лъ є҆сѝ, є҆́же пода́ждь въ пѣ́снехъ пою́щымъ тѝ си́це: ра́дꙋйсѧ, зѡсі́мо прпⷣбне и҆ бг҃оно́се, нбⷭ҇ный человѣ́че и҆ земны́й а҆́гг҃ле: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ кромѣ̀ мі́ра сꙋ́етнагѡ пꙋсты́ню содѣ́лавъ въ морско́мъ ѻ҆́стровѣ, въ не́мъ ѻ҆би́тель соста́вилъ є҆сѝ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ въ не́й мно́жество мона́хѡвъ собра́сѧ, и҆ ѿ ни́хъ слы́шиши си́це глаго́лемое: ра́дꙋйсѧ, мона́шествꙋющымъ спасе́нїѧ хода́тай: ра́дꙋйсѧ, ᲂу҆ныва́ющихъ ѻ҆́бразъ ᲂу҆тѣше́нїѧ: ра́дꙋйсѧ, мона́хѡмъ ѿ навѣ̑тъ вра́жїихъ и҆зба́вителю: ра́дꙋйсѧ, скорбе́й гꙋби́телю на́шегѡ є҆стества̀, ꙗ҆́кѡ ѿго́ниши по́мыслы ѕлѡ́бныѧ: ра́дꙋйсѧ, скорбѧ́щихъ дꙋше́ю сла́дкое ᲂу҆тѣше́нїе, и҆ ра́дости бжⷭ҇твенныѧ пода́телю: ра́дꙋйсѧ, на́шъ предста́телю и҆ и҆зба́вителю: ра́дꙋйсѧ, прпⷣбне ѻ҆́ч҃е зѡсі́мо, мона́хѡвъ ᲂу҆добре́нїе.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше, ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀ вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша пою́ще: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Всѣ́мъ жела́нїемъ прилѣпи́лсѧ є҆сѝ, воздержа́нїемъ тве́рдымъ твоемꙋ̀ влⷣцѣ, тогѡ̀ ны́нѣ пита́ешисѧ сїѧ̑нїи, зовы́й: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Просвѣти́въ твоѐ се́рдце, свѧщеннонача́льникъ бы́сть ѻ҆́ч҃а соста́ва, наказꙋ́ѧ и҆ ᲂу҆ча̀ всѧ̑, и҆зводѧ̀ всѧ́къ ᲂу҆́мъ къ бж҃їимъ во́лѧмъ, поѧ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Пло́дъ бжⷭ҇твенъ влⷣцѣ прине́слъ є҆сѝ, житїѐ, требл҃же́нне, и҆ же́ртвꙋ прїѧ́тнꙋ, и҆ непоро́чнꙋ, зовы́й: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Сѐ, дв҃а бжⷭ҇твенное ѻ҆троча̀ породѝ, є҆го́же ны́нѣ бг҃оно́снїи ѻ҆ц҃ы̀ позна́вше бг҃а и҆ гдⷭ҇а, вопїѧ́хꙋ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Бг҃оглаго́ливїи ѻ҆́троцы, въ пещѝ со ѻ҆гне́мъ пла́мень попира́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослови́те, дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Съ похвала́ми быва́етъ, бг҃оно́се, па́мѧть твоѧ̀: пра́вды бо ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ показа́тель, мꙋ́жества и҆ мꙋ́дрости, и҆ цѣломꙋ́дрїѧ, ѻ҆́ч҃е прпⷣбне зѡсі́мо, содѣ́телю и҆ и҆зба́вителю взыва́ѧ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Невозвра́тнѡ ше́ствовалъ є҆сѝ ведꙋ́щими къ небесѝ бжⷭ҇твенными стезѧ́ми, ѻ҆́ч҃е прпⷣбне зѡсі́мо досточꙋ́дне, ѿ ѕлы́хъ ведꙋ́щихъ до конца̀ ᲂу҆крѣпи́лсѧ є҆сѝ, поѧ̀: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Бг҃оно́снаго всѝ хвала́ми почти́мъ, ꙗ҆́кѡ и҆спо́лнена ꙗ҆́вѣ бл҃года́ти, и҆ бжⷭ҇твенными сїѧ́ньми просвѣще́на, и҆зрѧ́днѣ содѣ́телю и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Бг҃оро́диченъ: Вода̀ є҆сѝ неисчерпа́емаѧ, дв҃о, ѿ неѧ́же всѝ пїю́ще, бл҃года́ти и҆сполнѧ́емсѧ, и҆ дꙋше́ю, и҆ тѣ́ломъ ѡ҆свѧща́еми пое́мъ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆страши́сѧ всѧ́къ слꙋ́хъ неизрече́нна бж҃їѧ снизхожде́нїѧ, ꙗ҆́кѡ вы́шнїй во́лею сни́де да́же и҆ до пло́ти, ѿ дв҃и́ческагѡ чре́ва бы́въ чл҃вѣ́къ. тѣ́мже пречⷭ҇тꙋю бцⷣꙋ, вѣ́рнїи, велича́емъ.
Стрꙋѧ́ми твои́хъ сле́зъ ѡ҆чи́щсѧ, ны́нѣ свѣ́та наслажда́ешисѧ, ѻ҆́ч҃е прпⷣбне, трисїѧ́ннагѡ: томꙋ̀ предстоѧ̀ ꙗ҆́вѣ, свѣтоза́рными просвѣща́емь лꙋча́ми, свы́ше назира́еши на́съ, твою̀ па́мѧть творѧ́щихъ, всебл҃же́нне.
Ꙗ҆́кѡ вели́кое со́лнце, на́мъ вели́чїемъ пѡ́двигъ твои́хъ ѡ҆сїѧ́лъ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре, всѧ̑ земны̑ѧ концы̀, къ свѣ́тꙋ ѿ свѣ́та возсїѧ́вшемꙋ, ᲂу҆́меръ преше́лъ є҆сѝ. тѣ́мъ вопїе́мъ тѝ: просвѣтѝ на̑ша помышлє́нїѧ, ѻ҆́ч҃е прпⷣбне.
Процвѣ́лъ є҆сѝ въ по́стническихъ по́двизѣхъ, прехва́льне ѻ҆́ч҃е на́шъ, ꙗ҆́кѡ ши́покъ бл҃гоꙋха́ненъ, и҆ ꙗ҆́кѡ ке́дръ ѡ҆бл҃гоꙋха́лъ є҆сѝ со́вѣсти вѣ́рныхъ сердца̀, добродѣ́тельми и҆ чꙋдесы̀: тѣ́мъ ѿженѝ стра̑сти смердѧ́щыѧ, прпⷣбне.
Бг҃оро́диченъ: Просвѣтѝ, пречⷭ҇таѧ дв҃о, сѣ́тꙋющее се́рдце моѐ при́снѡ престꙋплє́нїи и҆ жите́йскими мно́гими молва́ми, и҆ не ѡ҆ста́ви мѧ̀ врагѡ́мъ бы́ти въ ра́дость, ꙗ҆́кѡ да сла́влю тѧ̀, и҆ ꙗ҆́кѡ да тѧ̀ любо́вїю пою̀, препѣ́таѧ.
Свѣти́ленъ.
Насажде́нꙋ тѝ въ домꙋ̀ бж҃їи, вои́стиннꙋ ꙗ҆́кѡ фі́нїѯъ ѱало́мски процвѣта́ѧ твоѧ̀ ѻ҆би́тель, ᲂу҆множа́ѧ тебѣ̀ ча̑да, и҆̀же твою̀, ѻ҆́ч҃е зѡсі́мо, па́мѧть пра́зднꙋютъ свѣ́тлѡ.
Краткое житие преподобного Зосимы, игумена Соловецкого
Преподобный Зосима, игумен Соловецкий, великий светильник русского Севера, основатель иноческого общежития на Соловецком острове, родился в Новгородской епархии, в селе Толвуе близ Онежского озера. С юных лет он воспитывался в благочестии и после смерти родителей Гавриила и Варвары раздал имущество и принял постриг.
В поисках уединенного места преподобный отправился на побережье Белого моря и в устье Сумы встретился с преподобным Германом (память 30 июля), который поведал ему о пустынном морском острове, где он с преподобным Савватием (память 27 сентября) прожил 6 лет.
Около 1436 года отшельники, благополучно совершив морское плавание, пристали к Соловецким островам. Бог благословил место их поселения видением преподобному Зосиме прекрасной церкви на воздухе. Преподобные своими руками построили келлию и ограду, начали возделывать и засевать землю. Однажды поздней осенью преподобный Герман отправился на материк за необходимыми припасами. Из-за осенней непогоды он не смог вернуться. Преподобный Зосима провел всю зиму один на острове. Много искушений он претерпел в борьбе с бесами. Ему угрожала голодная смерть, однако чудесно появившиеся два незнакомца оставили ему запас хлеба, муки и масла. Весной возвратился на Соловки преподобный Герман с рыбаком Марком и привез запас пищи и снасти для рыбной ловли.
Когда на острове собралось несколько отшельников, преподобный Зосима устроил для них небольшую деревянную церковь в честь Преображения Господня с трапезной. По просьбе преподобного Зосимы из Новгорода был прислан в новосозданную обитель игумен с антиминсом для соборного храма. Так было положено начало знаменитой Соловецкой обители. В суровых условиях отдаленного острова иноки сумели организовать хозяйство. Но настоятели, которых присылали на Соловки из Новгорода, не выдерживали жизни в непривычно трудных условиях, и братия избрали игуменом преподобного Зосиму.
Преподобный Зосима занялся устроением внутреннего быта обители, ввел строгое общежитие. В 1465 году он перенес на Соловки с реки Выг мощи преподобного Савватия. Обитель терпела притеснения от новгородских бояр, которые отнимали у иноков уловы рыбы. Преподобный вынужден был отправиться в Новгород и искать защиты у архиепископа. По совету архиепископа он обходил дома бояр и просил их не допускать обитель до разорения. Влиятельная и богатая боярыня Марфа Борецкая приказала с бесчестьем выгнать преподобного Зосиму, но потом раскаялась и пригласила его на обед, во время которого он вдруг увидел, что шесть знатнейших бояр сидят без голов. Преподобный Зосима поведал видение своему ученику Даниилу и предсказал боярам скорую смерть. Это предсказание исполнилось в 1478 году, когда при взятии Новгорода Иоанном III (1462–1505) бояре были казнены.
Незадолго до кончины преподобный сам приготовил себе гроб, в котором был погребен за алтарем Преображенского храма († 17 апреля 1478). Впоследствии над его могилой была устроена часовня. Мощи его совместно с мощами преподобного Савватия 8 августа 1566 года были перенесены в придел, освященный в их честь в Преображенском соборе.
Много чудес было засвидетельствовано, когда преподобный Зосима с преподобным Савватием являлись гибнувшим в морской пучине рыбакам. Преподобный Зосима также покровитель пчеловодства и хранитель пчел, ему усвоено даже именование "пчельник". К преподобному Зосиме часто прибегают и в болезнях. Множество больничных храмов, посвященных ему, свидетельствует о великой целительной силе его молитв пред Богом.
Полное житие преподобного Зосимы, игумена Соловецкого
В 1436 году пр. Зосима похоронил родителей, роздал наследство бедным, и вместе с преп. Германом Соловецким отправился к Соловецкому острову. Путешествие их было благополучно, и они пристали к острову близ пресноводного озера. Здесь, поставив себе из древесных ветвей кущу, пустынники совершили всенощное бдение, моля Господа благословить намерение их. Господь утешил их пророчественным видением: утром преподобный Зосима, выйдя из кущи, увидел необыкновенный свет, осиявающий всю окрестность, и на востоке, на воздухе, прекрасную и великую церковь. Удивлённый этим видением, пустынник поспешил в кущу. О. Герман, заметив перемену в лице своего сожителя, спросил его, не видел ли он чего-либо необыкновенного? Пр. Зосима рассказал ему всё, что видел. При этом святой Герман, вспомнив о чудесном прогнании мирян с острова ещё при Савватии и о пророчестве, что здесь будут жить иноки, сказал пр. Зосиме: "Не ужасайся и будь внимателен; мне кажется, что чрез тебя Господь соберёт множество монахов". Рассказ о. Германа о событии при Савватии утешил пр. Зосиму, и они решились строить монастырь. Помолившись Богу, пустынники принялись рубить лес для построек, поставили ограду и келлии. Своими руками они добывали себе пропитание, возделывая и засевая землю. Но эти телесные труды нисколько не ослабляли молитвенных подвигов их.
Впрочем, пустынники должны были перенести много испытаний, прежде чем увидели свою обитель населенною иноками. По окончании зимы Герман приплыл с рыбаком Марком, пожелавшим разделить с преподобными уединение, а также привез достаточное количество пищи и мрежи для рыбной ловли. Вскоре Марк принял монашеское пострижение и был первым учеником преподобных. Примеру его последовали многие прибрежные жители, которые, приплывая на остров, строили себе кельи подле келий пр. Зосимы и Германа и снискивали пропитание трудами рук своих. Преподобный Зосима, видя умножение учеников, построил небольшую деревянную церковь в честь Преображения Господня на том месте, где было ему пророчественное видение храма в воздухе; к церкви приделал небольшую трапезу и открыл общежитие. Таким образом основалась Соловецкая обитель, доныне сохраняемая милостию Божиею, несмотря на все пережитые ею испытания.
Устроив монастырь, пр. Зосима послал одного инока в Новгород к архиепископу Ионе с просьбою о назначении игумена и за благословением на освящение храма. Святитель Иона определил Соловецким игуменом иеромонаха Павла, который по прибытии в Соловки освятил церковь Преображения Господня. Но этот игумен, не вынося трудностей пустынной жизни, скоро возвратился в Новгород. То же случилось и с преемником его – игуменом Феодосием. Тогда братия Соловецкого монастыря положили на общем совете – не брать себе игуменов из других монастырей, а избирать из среды своей. Приводя в исполнение своё решение, они отправили к новгородскому архиепископу посланных с просьбою, чтобы он призвал отца их – Зосиму и рукоположил его в священство и игуменство, хотя бы и не без сопротивления со стороны смиренного старца. Святитель Иона Новгородский так и сделал: вызвав к себе письмом преподобного, убедил его принять священство и игуменство. Получив для своей обители богатые жертвы граждан, состоящие из денег, одежд, сосудов, съестных припасов, преподобный с честью был отпущен владыкою в Соловки. С радостию братия приветствовали возвращение своего уважаемого и любимого настоятеля. Знамение благодати Божией ещё более усилило общее почтение к препод. игумену. Когда он совершал в своей обители первую литургию, то лицо его светилось, как лицо Ангела, и церковь исполнилась особенного благовония. Преподобный по окончании богослужения благословил просфорою некоторых купцов, бывших в то время в обители, а они, выйдя из церкви, по неосторожности обронили её. Проходя мимо, инок Макарий заметил пса, который старался схватить что-то и не мог по причине поднимавшегося пламени. Приблизившись, Макарий увидел, что это просфора, потерянная купцами. Подняв её, инок принёс к преподобному игумену и, к немалому удивлению всех, рассказал своё видение.
С умножением братий прежняя деревянная церковь оказалась тесною. Пр. Зосима построил новую, больших размеров, в честь Успения Божией Матери, а также поставил много келлий и распространил монастырь. Кроме того, в благословение увеличивающейся обители своей он решился перенести мощи преподобного Савватия, скончавшегося на реке Выге и погребённого при тамошней часовне. В этом намерении преподобный окончательно утвердился посланием иноков Кирилло-Белоезерского монастыря. "Мы слышали, – писали иноки, – от пришельцев из вашей страны о Соловецком острове, что он издревле был необитаем, по причине неудобства морского пути, а теперь на этом острове, по воле Божией и ходатайству Пресвятой Богородицы, вашим старанием сооружён монастырь честнаго Преображения Господа Бога и Спасителя нашего Иисуса Христа, собралось множество братии и всё устроилось прекрасно. Только вы лишены одного блага – именно забыт вами преподобный Савватий, прежде вас живший на этом месте, скончавшийся в посте и труде, подобно древним преподобным отцам, совершенный в добродетели. Он всею душою возлюбил Христа, удалился от мира и получил блаженную кончину. Некоторые иноки нашего монастыря, будучи в Новгороде, слышали повествование боголюбивого Иоанна, как он на реке Выге сподобился видеть преподобного Савватия и получить от него духовное наставление, и, по кончине, похоронил его с игуменом Нафанаилом. Рассказал Иоанн нашим братиям, как Бог по молитвам преподобного Савватия чудесно сохранил его с братом Феодором от потопления в море. Мы слышали, что у гроба его совершились и другие знамения и чудеса. Он угодник Божий, и мы свидетели добродетельной жизни его, потому что этот блаженный отец довольно пожил с нами в Кирилловском монастыре. Поэтому мы даем вам духовный совет – не лишайтесь такого дара, поспешите перенести к себе преподобного и блаженного Савватия, чтобы мощи его находились там, где он потрудился много лет".
Такое послание как нельзя более согласовалось с желанием самого препод. Зосимы и соловецкой братии. Приготовив корабль, они отправились с попутным ветром на поморское прибрежье. Достигнув реки Выги и откопав гроб препод. Савватия, они нашли мощи нетленными, невредимою и самую одежду – в воздухе разлилось необычайное благоухание. С пением священных песней соловецкие иноки перенесли св. раку на корабль и с попутным ветром благополучно достигли своей обители. Первоначально честные мощи были положены в земле, за алтарём Успенского собора, и над ними устроена часовня. Многие болящие, приходя сюда с верою, получали исцеления по молитвам преподобного.
О. Зосима каждую ночь горячо молился в этой часовне, и часто утренняя заря заставала его на молитве. Купец Иоанн, бывший при погребении Савватия, и с братом своим Феодором, имея к нему особенную любовь, написал образ преподобного и с щедрым подаянием вручил его игумену Зосиме. С благоговением приняв и лобызав изображение первоначальника Соловецкого, о. Зосима поставил его в надгробной часовне и обратился к преподобному со следующими словами: "Хотя ты и окончил временную жизнь телом, но не отступай от нас духом, руководствуй нас ко Христу Богу, наставляя соблюдать заповеди Господни, носить крест свой и последовать нашему Владыке. Имея дерзновение ко Христу и Пречистой Богоматери, будь молитвенником и ходатаем о нас недостойных, жительствующих в этой обители, которою ты начальствуешь; будь помощником и заступником пред Богом нашему братству, чтобы мы по твоим молитвам пребыли невредимыми от злых духов и людей, прославляя св. Троицу, Отца, Сына и Св. Духа".
Пред смертью старец (схимонах Зосима Соловецкий) поболел и долго, однако, не решался принимать схиму. Он думал, что если выздоровеет, то ему, как схимнику, которых, как почтеннейших старцев, естественно, уважали, уже не дадут работать наряду с братией, а работать ему хотелось до последнего вздоха на благо родной обители. Какая поучительная черта подвижнического характера, особенно для тех, кто стремится к высшим санам и чинам в надежде на приятный покой! (Олонецкие Епарх. Ведом., 1910 г., № 14-й)
Преподобный Зосима, достигнув маститой старости и предчувствуя приближение кончины, стал приготовляться к переходу в вечность. Он устроил себе гроб и часто со слезами смотрел на него, памятуя свою смерть. Когда постигла его болезнь, то, призвав братию, говорил им: "Вот я отхожу из этой временной жизни, а вас предаю всемилостивому Богу и Пречистой Богородице; скажите, кого желаете иметь игуменом вместо меня!" При этом случае выразилась общая любовь учеников к своему учителю. Все со слезами говорили умирающему игумену своему: "Мы хотели бы, отец наш, с тобою быть погребёнными, но это не во власти нашей; пусть же Тот, Кто возвестил тебе отшествие из этой жизни, Христос Бог наш, пусть Он даст нам чрез тебя наставника, который управлял бы нами ко спасению; да почиют над нами благословение и молитвы твои – позаботившись о нас в этой жизни, не оставляй нас сирыми по отшествии твоему к Богу". Преподобный отвечал: "Я сказал вам, дети, что предаю вас в руки Господа и Пречистой Богородицы, а так как вы относительно игумена возложили свое упование на Бога, Пречистую Богоматерь и мое смирение, то да будет вам игуменом Арсений – он способен к управлению монастырём и братиею", – этими словами преподобный Зосима вручил игуменство благочестивому иноку Арсению. "Вот я поставляю тебя, брат, строителем и управителем св. обители этой, и всей братии, собранной любовию к Богу. Берегись, чтобы не утратилось что-либо из монастырских законоположений, как то: относительно соборной церковной службы, ястия и пития в трапезе и других монастырских обычаев, уставленных мною; пусть всё это будет целым и ненарушимым. Господь да направит стопы ваши к деланию заповедей Своих, молитвами Пречистой госпожи Владычицы нашей Девы Богородицы и всех святых, а также и угодника Своего препод. Савватия. Господь наш Иисус Христос да защитит вас от всех вражеских наветов и утвердит в божественной любви. Я, хотя и разлучаюсь от вас телом, отдавая долг природе, но духом пребуду с вами неотступно. Вы узнаете, что я обрёл благодать пред Богом, когда по моём отшествии обитель распространится, соберётся множество братии, это место процветёт духовно и в телесных потребностях не будет иметь скудости".
Сказав всё это братии, он целовал их в последний раз, всех благословил, с воздеянием рук молился о монастыре, своей духовной пастве и о себе; наконец, перекрестился и произнёс: "Мир вам!" После этого, подняв потухающие глаза вверх, проговорил: "Владыко Человеколюбче, сподоби меня стать одесную Тебя, когда Ты придёшь во славе судить живых и мёртвых и воздать каждому по делам". Затем преподобный Зосима лег на одр и предал душу свою Господу, для Которого трудился всю свою жизнь. Это было 17 апреля 1478 г. Совершив отпевание, иноки похоронили своего игумена в гробе, который он сам приготовил, за алтарём Преображенского собора, а впоследствии устроили над его могилою часовню, в которой поставили св. иконы. Все верующие, притекая сюда с молитвою, получали по молитвам преподобного облегчение скорби и исцеление болезней. Московский собор, бывший при митрополите Макарии в 1547 году, положил, наряду с другими отечественными святыми, совершать память преподобного Зосимы в день его кончины 17 апреля. 8 августа 1566 года св. мощи его вместе с мощами преп. Савватия перенесены в придел, устроенный в честь сих чудотворцев. В настоящее время мощи преподобного Зосимы находятся в богато украшенной раке в Зосимо-Савватиевской церкви.
См. также:
- Житие преподобного отца нашего Зосимы, игумена Соловецкого свт. Димитрий Ростовский
- Зосима, преп. Соловецкий Д.А. Эристов
- Преподобный Зосима, игумен Соловецкий († 1478) мон. Таисия (Карцова)
- Зосима, игумен Соловецкий проф. С.И. Смирнов
- Память преподобного Зосимы, игумена Соловецкого иером. Макарий Симонопетрский
- Зосима, преподобный, игумен Соловецкого монастыря А.А. Половцов