Канон святому преподобному Варнаве Гефсиманскому
Припе́в: Преподо́бне о́тче Варнáво, моли́ Бо́га о на́с.
Глас 1.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая, проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая..
Благода́тную по́мощь Твою́, Го́споди, низпосли́ на́м, воспе́ти уго́дника Твоего́, Варна́ву Гефсима́нскаго, благоче́стия подви́жника и оби́тели Се́ргиевы украше́ние.
Ча́до ми́лости Госпо́дни роди́телем твои́м бы́л еси́, свя́те. Те́мже и лю́ди, о́крест су́щии, ви́дяще сие́, зело́ ра́довахуся, благодаря́ще Бо́га.
А́ще и на́йде на тя́ боле́знь тя́жкая во ю́ности твое́й, о́тче, оба́че десни́цею Госпо́днею охраня́емь, я́ко избра́нник Бо́жий, здра́в яви́лся еси́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Еди́не Ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й: одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.
Призва́ние ко и́ночеству предзре́ся в тебе́, блаже́нне, еще́ о́троку су́щу, егда́ пе́рвее у гро́ба преподо́бнаго Се́ргия моли́лся еси́.
Жела́ние послужи́ти Бо́гу име́я, о́тче, во оби́тель Святы́я Тро́ицы прише́л еси́, иде́же нача́ло спасе́ния твоего́ положи́.
Ви́дяще любо́вь твою́ к уедине́нному житию́, преподо́бне, и предзря́ще служе́ние твое́ наро́ду Бо́жию, а́вва Анто́ний со ста́рцы посла́ша тя́ во оби́тель Пресвяты́я Богоро́дицы, Гефсима́ния нарица́емую.
Богоро́дичен: О Пресвята́я Де́во, Путеводи́тельнице ве́рных! Ко стези́ покая́ния на́с напра́ви и спаси́ ду́ши на́ша.
Седа́лен, гла́с 2:
Любо́вь Христо́ву ве́лиим смире́нием стяжа́л еси́, преподо́бне о́тче Варна́во, тече́ние живота́ твоего́ Бо́гу вверя́я и при́сно смотре́нию Госпо́дню ра́дуяся.
Богоро́дичен: Ма́ти Бо́жия, благослове́нная Мари́е, лю́ди Твоя́, во ско́рби су́щия, ми́лостию Твое́ю не оста́ви.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.
В ми́ре ско́рбни бу́дете, но дерза́йте, я́ко А́з победи́х ми́р, ре́кл еси́, Го́споди, Твои́м ученико́м. Сего́ ра́ди скорбя́щим уте́шители ди́вныя от избра́нных твои́х да́руеши.
Ско́рби наро́да Бо́жия позна́в, уте́шитель при́сный и ско́рый лю́дем яви́лся еси́, о́тче Варна́во преми́лостиве, те́мже тя́ любо́вию ублажа́ем.
Мно́го боле́зновал еси́ о приходя́щих к тебе́, преподо́бне о́тче, те́мже и си́х призыва́л еси́ непра́вды и прегреше́ния своя́ слеза́ми покая́ния омыва́ти и во вся́цем благоче́стии и чистоте́ пребыва́ти.
Богоро́дичен: Ма́ти Пречи́стая, О́гнь Боже́ственный во чре́ве прии́мшая несказа́нно, непра́вды и прегреше́ния на́ша попали́ благода́тию Сы́на Твоего́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Тво́й ми́р да́ждь на́м, Сы́не Бо́жий, ино́го бо, ра́зве Тебе́, бо́га не зна́ем, и́мя Твое́ имену́ем, я́ко Бо́г живы́х и ме́ртвых еси́.
Ева́нгельская словеса́ о до́бром па́стыре в се́рдце твое́м слага́я, преподо́бне, мно́гое попече́ние о приходя́щих к тебе́ име́л еси́ и, я́ко чадолюби́вый оте́ц, си́х утеша́л еси́.
Си́рых, боле́знующих и о гресе́х свои́х скорбя́щих во мно́жестве привле́кл еси́, о́тче пресла́вне Варна́во, и си́х сло́вом кро́тким твои́м врачева́л еси́.
Та́йная челове́ков прозрева́л еси́, о́тче преподо́бне, и я́звы грехо́вныя цели́л еси́ да́нною тебе́ благода́тию, та́же, бу́дущая прови́дя, лю́ди ко и́стине направля́л еси́.
Богоро́дичен: Ско́рби и печа́ли челове́ков ве́си, Ма́ти Пресвята́я, те́мже и Небе́сною любо́вию Твое́ю ве́рно сия́ врачу́еши.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна, не́сть избавля́яй, вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния, спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние..
Обы́дет бе́здна беззако́ния Росси́йскую зе́млю, не́сть избавля́яй и мно́зи ве́рнии вменя́тся я́ко о́вцы заколе́ния, оба́че да́ст Госпо́дь кре́пость немощству́ющим и избавле́ние, — проро́чески ре́кл еси́, преподо́бне.
Дни́е гряду́т, егда́ напа́стьми тьмы́ безбо́жия Це́рковь Росси́йская обурева́ема бу́дет, но, Сама́го Христа́ иму́щи Ко́рмчаго, ти́хое приста́нище обря́щет, возсия́вшу со́лнцу ве́ры, — проро́чески утеша́л еси́ ве́рныя, блаже́нне Варна́во.
Гряду́щее губи́тельство Це́ркве Христо́вы предста́нет, — веща́л еси́, о́тче, — ме́рзость и запусте́ние во хра́мех Бо́жиих истоща́тся, го́ре и мра́к в сердца́х люде́й, я́ко ды́м, исче́знут, егда́ ти́и к Бо́гу с покая́нием обратя́тся, зане́ Госпо́дь, Кре́пость немощству́ющих, да́рует и́м избавле́ние.
Богоро́дичен: Це́рковь на́шу во дни́ гоне́ний и страну́ Росси́йскую во дни́ нестрое́ний держа́вою Твое́ю сохрани́ла еси́, Ма́ти Де́во. Сего́ ра́ди и на бу́дущее вре́мя от вра́г ви́димых и неви́димых бу́ди на́м при́сная Засту́пница.
Конда́к, гла́с 2:
Печа́льнику земли́ Росси́йския, преподо́бному Се́ргию, от ю́ности после́довал еси́, свя́те Варна́во, и заве́т ста́рца твоего́, си́це ре́кшаго: та́ко хо́щет Бо́г: сло́вом и хле́бом пита́й а́лчущих, — пои́стине до конца́ испо́лнил еси́. Сего́ ра́ди и ны́не мо́лим тя́, не оста́ви на́с, уте́шительный о́тче, Небе́сною любо́вию твое́ю.
И́кос:
Возлюби́в, преподо́бне, Христо́вы Боже́ственныя за́поведи и возненави́дев ми́ра сего́ наслажде́ние, прише́л еси́ усе́рдно к Тому́ и бы́л еси́ свети́льник, просвеща́я концы́ блиста́нием духо́вным. Те́м припа́дая молю́ тя́: просвети́ мои́ о́чи душе́внеи воспе́ти твоя́ по́двиги, поще́ние, и бде́ние, и сле́зы, боле́зни, и изможде́ние те́ла, блаже́нныя ра́ди бу́дущия жи́зни, ея́же ны́не наслажда́ешися; моли́ непреста́нно о все́х на́с.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь разсмотря́ем, ве́рнии, я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́ во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.
Ду́хом кро́тости врачу́я душе́вныя неду́ги, преподо́бне, приходя́щия к тебе́ приводи́л еси́ к покая́нию и ева́нгельским за́поведем науча́л еси́.
Словесе́м твои́м и наставле́нием после́дующе, преподо́бне о́тче Варна́во, ве́рнии лю́дие Оте́чества твоего́ ми́р мно́г стяжава́ху и та́ко житие́ свое́ во сла́ву Бо́жию устроя́ху.
Да́ром врачева́ния обогати́ тя́ Госпо́дь, преподо́бне о́тче Варна́во, те́мже и сло́вом твои́м смире́нным во сла́ву Бо́жию неду́жныя цели́л еси́.
Богоро́дичен: Боле́зни на́ша душе́вныя и теле́сныя заступле́нием Твои́м уврачу́й, Пречи́стая, и от сме́рти духо́вныя изба́ви на́с.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Ве́ра кре́пкая, любы́ нелицеме́рная и упова́ние тве́рдое чисте́е зла́та блеща́хуся в тебе́, преподо́бне о́тче. Сего́ ра́ди от Бо́га да́р разсужде́ния и прозре́ния прия́ти сподо́бился еси́. Те́мже мно́зи, взыску́ющий во́лю Бо́жию, к тебе́ притека́ху.
Печа́льник и наста́вник бы́л еси́, преподо́бне о́тче, не то́чию про́стым, но и во вла́сти су́щим. Те́мже и Вели́каго Госуда́ря Всеросси́йскаго в ке́ллии твое́й духо́вне утеша́л еси́, гряду́щая страда́ния и сме́рть му́ченическую того́ предузрева́я.
Пома́заннику Бо́жию проре́кл еси́, преподо́бне Варна́во, претерпе́ти страда́ния во сла́ву Бо́жию: то́й бо яви́ся же́ртва за грехи́ на́ша, посрамле́ние губи́телей земли́ Росси́йския и сла́ва Це́ркве.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: О́браз чи́стаго Рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная, и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.
Веле́ние ста́рца, е́же пита́ти ча́да Бо́жия хле́бом и сло́вом, да́же до часа́ сме́ртнаго со тща́нием соблюда́я, во́лю Бо́жию испо́лнил еси́, о́тче Варна́во. Те́мже и сподо́бися у олтаря́ ми́рне ду́х тво́й Го́споду преда́ти.
За́поведь Христо́ву, — да лю́бите дру́г дру́га, — потща́лся еси́ испо́лнити до конца́, преподо́бне Варна́во, и сего́ ра́ди в черто́ги Небе́сныя я́ко возлю́бленный и благослове́нный Бо́гом возше́л еси́.
Живя́ во сла́ву Бо́жию, моли́твою я́ко Серафи́м, дея́нием я́ко Херуви́м, служе́нием же я́ко А́нгел бы́л еси́, преподо́бне о́тче Варна́во. Сего́ ра́ди и ны́не с ли́ки Небе́сными Бо́га ра́достне прославля́еши.
Богоро́дичен: Строи́теля оби́тели И́верския, преподо́бнаго Варна́ву, хода́тая пред Тобо́ю и́мамы, Пречи́стая Ма́ти Де́во, с ни́мже сподо́би и на́с досто́йно взыва́ти Тебе́: ра́дуйся, Блага́я Врата́рнице, две́ри ра́йския ве́рным отверза́ющая.
Свети́лен:
Свети́льника ве́ры и о́браз благоче́стия яви́л еси́ на́м, Го́споди, Варна́ву преподо́бнаго. Се́й бо, пра́ведно пожи́в, мно́гия лю́ди к покая́нию приведе́ и све́том ева́нгельским просвети́. Его́же моли́твами, Христе́ Бо́же, да́руй на́м ве́лию ми́лость.
Богоро́дичен: Просвети́ на́с све́том Сы́на Твоего́, благослове́нная Влады́чице, к не́мощем на́шим милосе́рдна бу́ди, про́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сподо́би сконча́ти и на Стра́шнем Суди́щи Христо́ве Хода́таица неотсту́пна яви́ся.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Твоѧ̀ побѣди́тєльнаѧ десни́ца бг҃олѣ́пнѡ въ крѣ́пости просла́висѧ: та̀ бо, безсме́ртне, ꙗ҆́кѡ всемогꙋ́щаѧ, проти̑вныѧ сотрѐ, і҆и҃льтѧнѡмъ пꙋ́ть глꙋбины̀ новосодѣ́лавшаѧ..
Бл҃года́тнꙋю по́мощь твою̀, гдⷭ҇и, низпослѝ на́мъ, воспѣ́ти ᲂу҆го́дника твоегѡ̀, варна́вꙋ геѳсїма́нскаго, бл҃гоче́стїѧ подви́жника и҆ ѻ҆би́тели се́ргїевы ᲂу҆краше́нїе.
Ча́до млⷭ҇ти гдⷭ҇ни роди́телємъ твои́мъ бы́лъ є҆сѝ, ст҃ѣ. тѣ́мже и҆ лю́ди, ѻ҆́крестъ сꙋ́щїи, ви́дѧще сїѐ, ѕѣлѡ̀ ра́довахꙋсѧ, бл҃годарѧ́ще бг҃а.
А҆́ще и҆ на́йде на тѧ̀ болѣ́знь тѧ̑жкаѧ во ю҆́ности твое́й, ѻ҆́тче, ѻ҆ба́че десни́цею гдⷭ҇нею ѡ҆хранѧ́емь, ꙗ҆́кѡ и҆збра́нникъ бж҃їй, здра́въ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Мт҃и дв҃о, всемлⷭ҇тиваѧ влⷣчце, вѣ́дꙋщаѧ на́шѧ не́мощи дꙋшє́вныѧ и҆ тѣлє́сныѧ, сохранѝ на́съ под̾ кро́вомъ твои́мъ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Є҆ди́не вѣ́дый человѣ́ческагѡ сꙋщества̀ не́мощь и҆ млⷭ҇тивно въ не воѡбра́жсѧ, препоѧ́ши мѧ̀ съ высоты̀ си́лою, є҆́же вопи́ти тебѣ̀, ст҃ы́й: ѡ҆дꙋшевле́нный хра́ме неизрече́нныѧ сла́вы твоеѧ̀, чл҃вѣколю́бче.
Призва́нїе ко и҆́ночествꙋ предзре́сѧ въ тебѣ̀, бл҃же́нне, є҆щѐ ѻ҆́трокꙋ сꙋ́щꙋ, є҆гда̀ пе́рвѣе ᲂу҆ гро́ба прпⷣбнаго се́ргїа моли́лсѧ є҆сѝ.
Жела́нїе послꙋжи́ти бг҃ꙋ и҆мѣ́ѧ, ѻ҆́тче, во ѻ҆би́тель ст҃ы́ѧ тро́ицы прише́лъ є҆сѝ, и҆дѣ́же нача́ло сп҃се́нїѧ твоегѡ̀ положѝ.
Ви́дѧще любо́вь твою̀ къ ᲂу҆едине́нномꙋ житїю̀, прпⷣбне, и҆ предзрѧ́ще слꙋже́нїе твоѐ наро́дꙋ бж҃їю, а҆́вва а҆нтѡ́нїй со ста́рцы посла́ша тѧ̀ во ѻ҆би́тель прест҃ы́ѧ бцⷣы, геѳсїма́нїѧ нарица́емꙋю.
Бг҃оро́диченъ: Ѽ прест҃а́ѧ дв҃о, пꙋтеводи́тельнице вѣ́рныхъ! ко стезѝ покаѧ́нїѧ на́съ напра́ви и҆ сп҃сѝ дꙋ́ши на́шѧ.
Сѣда́ленъ, гла́съ в҃:
Любо́вь хрⷭ҇то́вꙋ ве́лїимъ смире́нїемъ стѧжа́лъ є҆сѝ, прпⷣбне ѻ҆́тче варна́во, тече́нїе живота̀ твоегѡ̀ бг҃ꙋ ввѣрѧ́ѧ и҆ при́снѡ смотре́нїю гдⷭ҇ню ра́дꙋѧсѧ.
Бг҃оро́диченъ: Мт҃и бж҃їѧ, бл҃гослове́ннаѧ мр҃і́е, лю́ди твоѧ̑, во ско́рби сꙋ́щыѧ, млⷭ҇тїю твое́ю не ѡ҆ста́ви.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Го́рꙋ тѧ̀, бл҃года́тїю бж҃їею приѡсѣне́ннꙋю, прозорли́выма а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотри́въ ѻ҆чи́ма, и҆з̾ тебѣ̀ и҆зы́ти і҆и҃левꙋ провозглаша́ше ст҃о́мꙋ, во сп҃се́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.
Въ мі́рѣ ско́рбни бꙋ́дете, но дерза́йте, ꙗ҆́кѡ а҆́зъ побѣди́хъ мі́ръ, ре́клъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, твои́мъ ᲂу҆ченикѡ́мъ. сегѡ̀ ра́ди скорбѧ́щымъ ᲂу҆тѣ́шители ди̑вныѧ ѿ и҆збра́нныхъ твои́хъ да́рꙋеши.
Ско́рби наро́да бж҃їѧ позна́въ, ᲂу҆тѣ́шитель при́сный и҆ ско́рый лю́демъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче варна́во премлⷭ҇тиве, тѣ́мже тѧ̀ любо́вїю ᲂу҆блажа́емъ.
Мно́го болѣ́зновалъ є҆сѝ ѡ҆ приходѧ́щихъ къ тебѣ̀, прпⷣбне ѻ҆́тче, тѣ́мже и҆ си́хъ призыва́лъ є҆сѝ непра́вды и҆ прегрѣшє́нїѧ своѧ̑ слеза́ми покаѧ́нїѧ ѡ҆мыва́ти и҆ во всѧ́цѣмъ бл҃гоче́стїи и҆ чистотѣ̀ пребыва́ти.
Бг҃оро́диченъ: Мт҃и пречⷭ҇таѧ, ѻ҆́гнь бжⷭ҇твенный во чре́вѣ прїи́мшаѧ несказа́нно, непра́вды и҆ прегрѣшє́нїѧ на́ша попалѝ бл҃года́тїю сн҃а твоегѡ̀.
Пѣ́снь є҃
І҆рмо́съ: Тво́й ми́ръ да́ждь на́мъ, сн҃е бж҃їй, и҆но́гѡ бо, ра́звѣ тебѐ, бг҃а не зна́емъ, и҆́мѧ твоѐ и҆менꙋ́емъ, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ живы́хъ и҆ ме́ртвыхъ є҆сѝ.
Еѵⷢ҇льскаѧ словеса̀ ѡ҆ до́бромъ па́стырѣ въ се́рдцѣ твое́мъ слага́ѧ, прпⷣбне, мно́гое попече́нїе ѡ҆ приходѧ́щихъ къ тебѣ̀ и҆мѣ́лъ є҆сѝ и҆, ꙗ҆́кѡ чадолюби́вый ѻ҆те́цъ, си́хъ ᲂу҆тѣша́лъ є҆сѝ.
Си́рыхъ, болѣ́знꙋющихъ и҆ ѡ҆ грѣсѣ́хъ свои́хъ скорбѧ́щихъ во мно́жествѣ привле́клъ є҆сѝ, ѻ҆́тче пресла́вне варна́во, и҆ си́хъ сло́вомъ кро́ткимъ твои́мъ врачева́лъ є҆сѝ.
Та̑йнаѧ человѣ́кѡвъ прозрева́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче прпⷣбне, и҆ ꙗ҆́звы грѣхѡ́вныѧ цѣли́лъ є҆сѝ да́нною тебѣ̀ бл҃года́тїю, та́же, бꙋ̑дꙋщаѧ прови́дѧ, лю́ди ко и҆́стинѣ направлѧ́лъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Ско́рби и҆ печа̑ли человѣ́кѡвъ вѣ́си, мт҃и прест҃а́ѧ, тѣ́мже и҆ нбⷭ҇ною любо́вїю твое́ю вѣ́рнѡ сїѧ̑ врачꙋ́еши.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ѡ҆бы́де на́съ послѣ̑днѧѧ бе́здна, нѣ́сть и҆збавлѧ́ѧй, вмѣни́хомсѧ, ꙗ҆́кѡ ѻ҆́вцы заколе́нїѧ, сп҃сѝ лю́ди твоѧ̑, бж҃е на́шъ, ты̀ бо крѣ́пость немощствꙋ́ющихъ и҆ и҆справле́нїе..
Ѡ҆бы́детъ бе́здна беззакѡ́нїѧ рѡссі́йскꙋю зе́млю, нѣ́сть и҆збавлѧ́ѧй и҆ мно́зи вѣ́рнїи вмѣнѧ́тсѧ ꙗ҆́кѡ ѻ҆́вцы заколе́нїѧ, ѻ҆ба́че да́стъ гдⷭ҇ь крѣ́пость немощствꙋ́ющымъ и҆ и҆збавле́нїе, прⷪ҇ро́чески ре́клъ є҆сѝ, прпⷣбне.
Дні́е грѧдꙋ́тъ, є҆гда̀ напа́стьми тьмы̀ безбо́жїѧ цр҃ковь рѡссі́йскаѧ ѡ҆бꙋрева́ема бꙋ́детъ, но, сама́го хрⷭ҇та̀ и҆мꙋ́щи ко́рмчаго, ти́хое приста́нище ѡ҆брѧ́щетъ, возсїѧ́вшꙋ со́лнцꙋ вѣ́ры, прⷪ҇ро́чески ᲂу҆тѣша́лъ є҆сѝ вѣ̑рныѧ, бл҃же́нне варна́во.
Грѧдꙋ́щее гꙋби́тельство цр҃кве хрⷭ҇то́вы предста́нетъ, вѣща́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, ме́рзость и҆ запꙋстѣ́нїе во хра́мѣхъ бж҃їихъ и҆стоща́тсѧ, го́ре и҆ мра́къ въ сердца́хъ люде́й, ꙗ҆́кѡ ды́мъ, и҆сче́знꙋтъ, є҆гда̀ ті́и къ бг҃ꙋ съ покаѧ́нїемъ ѡ҆братѧ́тсѧ, занѐ гдⷭ҇ь, крѣ́пость немощствꙋ́ющихъ, да́рꙋетъ и҆̀мъ и҆збавле́нїе.
Бг҃оро́диченъ: Цр҃ковь на́шꙋ во дни̑ гоне́нїй и҆ странꙋ̀ рѡссі́йскꙋю во дни̑ нестрое́нїй держа́вою твое́ю сохрани́ла є҆сѝ, мт҃и дв҃о. сегѡ̀ ра́ди и҆ на бꙋ́дꙋщее вре́мѧ ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ бꙋ́ди на́мъ при́снаѧ застꙋ́пница.
Конда́къ, гла́съ в҃:
Печа́льникꙋ землѝ рѡссі́йскїѧ, прпⷣбномꙋ се́ргїю, ѿ ю҆́ности послѣ́довалъ є҆сѝ, ст҃е варна́во, и҆ завѣ́тъ ста́рца твоегѡ̀, си́це ре́кшагѡ: та́кѡ хо́щетъ бг҃ъ: сло́вомъ и҆ хлѣ́бомъ пита́й а҆́лчꙋщихъ, пои́стинѣ до конца̀ и҆спо́лнилъ є҆сѝ. сегѡ̀ ра́ди и҆ ны́нѣ мо́лимъ тѧ̀, не ѡ҆ста́ви на́съ, ᲂу҆тѣ́шительный ѻ҆́тче, нбⷭ҇ною любо́вїю твое́ю.
І҆́косъ:
Возлюби́въ, прпⷣбне, хрⷭ҇то́вы бжⷭ҇твенныѧ за́пѡвѣди и҆ возненави́дѣвъ мі́ра сегѡ̀ наслажде́нїе, прише́лъ є҆сѝ ᲂу҆се́рднѡ къ томꙋ̀ и҆ бы́лъ є҆сѝ свѣти́льникъ, просвѣща́ѧ концы̀ блиста́нїемъ дꙋхо́внымъ. тѣ́мъ припа́даѧ молю̀ тѧ̀: просвѣтѝ моѝ ѻ҆́чи дꙋше́внѣи воспѣ́ти твоѧ̑ по́двиги, поще́нїе, и҆ бдѣ́нїе, и҆ сле́зы, болѣ̑зни, и҆ и҆зможде́нїе тѣ́ла, бл҃же́нныѧ ра́ди бꙋ́дꙋщїѧ жи́зни, є҆ѧ́же ны́нѣ наслажда́ешисѧ. молѝ непреста́нно ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Тебѐ, ᲂу҆́мнꙋю, бцⷣе, пе́щь разсмотрѧ́емъ, вѣ́рнїи, ꙗ҆́коже бо ѻ҆́троки сп҃сѐ трѝ превозноси́мый, мі́ръ ѡ҆бновѝ во чре́вѣ твое́мъ всецѣ́лъ, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.
Дꙋ́хомъ кро́тости врачꙋ́ѧ дꙋшє́вныѧ недꙋ́ги, прпⷣбне, приходѧ́щыѧ къ тебѣ̀ приводи́лъ є҆сѝ къ покаѧ́нїю и҆ є҆ѵⷢ҇льскимъ за́повѣдемъ наꙋча́лъ є҆сѝ.
Словесє́мъ твои̑мъ и҆ наставле́нїемъ послѣ́дꙋюще, прпⷣбне ѻ҆́тче варна́во, вѣ́рнїи лю́дїе ѻ҆те́чества твоегѡ̀ ми́ръ мно́гъ стѧжава́хꙋ и҆ та́кѡ житїѐ своѐ во сла́вꙋ бж҃їю ᲂу҆строѧ́хꙋ.
Да́ромъ врачева́нїѧ ѡ҆богатѝ тѧ̀ гдⷭ҇ь, прпⷣбне ѻ҆́тче варна́во, тѣ́мже и҆ сло́вомъ твои́мъ смире́ннымъ во сла́вꙋ бж҃їю недꙋ̑жныѧ цѣли́лъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Болѣ̑зни на́ша дꙋшє́вныѧ и҆ тѣлє́сныѧ застꙋпле́нїемъ твои́мъ ᲂу҆врачꙋ́й, пречⷭ҇таѧ, и҆ ѿ сме́рти дꙋхо́вныѧ и҆зба́ви на́съ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́троцы і҆и҃лєвы, ꙗ҆́коже въ горни́лѣ, добро́тою бл҃гоче́стїѧ чистѣ́е зла́та блеща́хꙋсѧ, глаго́люще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Вѣ́ра крѣ́пкаѧ, любы̀ нелицеме́рнаѧ и҆ ᲂу҆пова́нїе тве́рдое чистѣ́е зла́та блеща́хꙋсѧ въ тебѣ̀, прпⷣбне ѻ҆́тче. сегѡ̀ ра́ди ѿ бг҃а да́ръ разсꙋжде́нїѧ и҆ прозрѣ́нїѧ прїѧ́ти сподо́билсѧ є҆сѝ. тѣ́мже мно́зи, взыску́ющий во́лю бж҃їю, къ тебѣ̀ притека́хꙋ.
Печа́льникъ и҆ наста́вникъ бы́лъ є҆сѝ, прпⷣбне ѻ҆́тче, не то́чїю про́стымъ, но и҆ во вла́сти сꙋ́щымъ. тѣ́мже и҆ вели́каго госꙋда́рѧ всерѡссі́йскагѡ въ ке́ллїи твое́й дꙋхо́внѣ ᲂу҆тѣша́лъ є҆сѝ, грѧдꙋ̑щаѧ страда́нїѧ и҆ сме́рть мꙋ́ченическꙋю тогѡ̀ предꙋзрева́ѧ.
Пома́занникꙋ бж҃їю проре́клъ є҆сѝ, прпⷣбне варна́во, претерпѣ́ти страда̑нїѧ во сла́вꙋ бж҃їю: то́й бо ꙗ҆ви́сѧ же́ртва за грѣхѝ на́шѧ, посрамле́нїе гꙋби́телей землѝ рѡссі́йскїѧ и҆ сла́ва цр҃кве.
Бг҃оро́диченъ: Ѻ҆би̑тели мнѡ́ги, во и҆́мѧ твоѐ, пречⷭ҇таѧ, на ст҃ѣ́й рꙋсѝ воздви́гнꙋтыѧ, ѻ҆ба́че за грѣхѝ на́шѧ ѿ безбо́жныхъ порꙋга̑нныѧ, ны́нѣ же со ᲂу҆се́рдїемъ вѣ́рными возставлѧ̑емыѧ, млⷭ҇тїю твое́ю не ѡ҆ста́ви и҆ въ ни́хъ живꙋ́щыѧ ѿ всѧ́ческихъ напа́стей и҆ ѕлы́хъ ѡ҆бстоѧ́нїй сохранѝ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразъ чи́стаго ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀ ѻ҆гнепали́маѧ кꙋпина̀ показа̀ неѡпа́льнаѧ, и҆ ны́нѣ на на́съ напа́стей свирѣ́пѣющꙋю ᲂу҆гаси́ти, мо́лимсѧ, пе́щь, да тѧ̀, бцⷣе, непреста́нно велича́емъ.
Велѣ́нїе ста́рца, є҆́же пита́ти ча̑да бж҃їѧ хлѣ́бомъ и҆ сло́вомъ, да́же до часа̀ сме́ртнагѡ со тща́нїемъ соблюда́ѧ, во́лю бж҃їю и҆спо́лнилъ є҆сѝ, ѻ҆́тче варна́во. тѣ́мже и҆ сподо́бисѧ ᲂу҆ ѻ҆лтарѧ̀ ми́рнѣ дꙋ́хъ тво́й гдⷭ҇ꙋ преда́ти.
За́повѣдь хрⷭ҇то́вꙋ, да лю́бите дрꙋ́гъ дрꙋ́га, потща́лсѧ є҆сѝ и҆спо́лнити до конца̀, прпⷣбне варна́во, и҆ сегѡ̀ ра́ди въ черто́ги нбⷭ҇ныѧ ꙗ҆́кѡ возлю́бленный и҆ бл҃гослове́нный бг҃омъ возше́лъ є҆сѝ.
Живѧ̀ во сла́вꙋ бж҃їю, мл҃твою ꙗ҆́кѡ серафі́мъ, дѣѧ́нїемъ ꙗ҆́кѡ херꙋві́мъ, слꙋже́нїемъ же ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ бы́лъ є҆сѝ, прпⷣбне ѻ҆́тче варна́во. сегѡ̀ ра́ди и҆ ны́нѣ съ ли́ки нбⷭ҇ными бг҃а ра́достнѣ прославлѧ́еши.
Бг҃оро́диченъ: Строи́телѧ ѻ҆би́тели і҆́верскїѧ, прпⷣбнаго варна́вꙋ, хода́таѧ пред̾ тобо́ю и҆́мамы, пречⷭ҇таѧ мт҃и дв҃о, съ ни́мже сподо́би и҆ на́съ досто́йнѡ взыва́ти тебѣ̀: ра́дꙋйсѧ, бл҃га́ѧ врата́рнице, две́ри ра̑йскїѧ вѣ̑рнымъ ѿверза́ющаѧ.
Свѣти́ленъ:
Свѣти́льника вѣ́ры и҆ ѻ҆́бразъ бл҃гоче́стїѧ ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ на́мъ, гдⷭ҇и, варна́вꙋ прпⷣбнаго. се́й бо, првⷣнѡ пожи́въ, мнѡ́гїѧ лю́ди къ покаѧ́нїю приведѐ и҆ свѣ́томъ є҆ѵⷢ҇льскимъ просвѣтѝ. є҆го́же мл҃твами, хрⷭ҇тѐ бж҃е, да́рꙋй на́мъ ве́лїю млⷭ҇ть.
Бг҃оро́диченъ: Просвѣтѝ на́съ свѣ́томъ сн҃а твоегѡ̀, бл҃гослове́ннаѧ влⷣчце, къ не́мощемъ на́шымъ милосе́рдна бꙋ́ди, про́чее вре́мѧ живота̀ на́шегѡ въ ми́рѣ и҆ покаѧ́нїи сподо́би сконча́ти и҆ на стра́шнѣмъ сꙋди́щи хрⷭ҇то́вѣ хода́таица неѿстꙋ́пна ꙗ҆ви́сѧ.
Василий Ильич Меркулов (в иночестве Варнава) родился 24 января 1831 года в с. Прудищи Тульской области, рядом с теми местами, откуда пришли на Выксу основатели нашего города братья-заводчики Баташевы.
Детство и отрочество
Родители Василия, Илья и Дарья Меркуловы, были крепостными крестьянами. Люди добрые и богобоязненные, они радовались рождению сына и нарекли его в честь святого Василия Великого.
Как вспоминал о своем детстве старец, был он мальчик шустрый и подвижный. Набожные родители отдали своего отрока в школу псаломщиков, где тот изучал Часослов и Псалтырь. Некоторое время спустя помещик, владелец Меркуловых, продает их в село Наро–Фоминское Московской губернии. Новый владелец, князь Щербатов, приказывает обучить подростка слесарному делу.
В свободное от ремесла время Василий посещает располагавшуюся недалеко Зосимову пустынь и знакомится с отшельником – монахом Герондием. Это заставляет его совершить решительную перемену в жизни – посвятить себя служению Богу.
Послушник Гефсиманского скита
Особенно он утвердился в этом, когда в 1850 году посетил вместе с матерью Троице-Сергиеву Лавру. Спустя год Василий уходит туда вместе с Герондием, решившим закончить свою жизнь около мощей Сергия Радонежского, а в 1852 году по благословению наместника Лавры Антония переходит в располагавшийся в трех вестах от Лавры Гефсиманский скит. Этот скит жил по уставу Саровской Пустыни, описанному саровским старцем Паисием Великим.
Во время пребывания в скиту особенно большое влияние на будущего старца оказал монах Даниил (Схимовский).
17 февраля 1856 г. Василий получил отпускную грамоту, то есть свободу от помещика.
23 декабря 1957 г. он становится послушником. И лишь спустя почти десять лет, 20 ноября 1866 г., после смерти старца Даниила Василий принимает постриг и впоследствии несет подвиг старчества под именем Варнава («дитя милости, сын утешения»).
Народный духовник
В 1871 году Варнава рукоположен в иеродьяконы, 10 января 1872-го – в иеромонахи, а еще некоторое время спустя наместник Лавры утвердил его в звании народного духовника пещер Гефсиманского скита.
С этого момента начинается известность Варнавы среди верующих. За его благословением идут паломники из многих уголков России. В свидетельствах современников, с ним общавшихся, находим много примеров прозорливости старца. В январе 1905 г. на исповедь к Варнаве ходил сам император-мученик Николай II.
Устроитель Иверской обители на Выксе
Старчество на Руси было особой формой монашества. Старцы оставляли после себя не только чисто духовное, но и материальное воплощение этой духовности – монастыри, которые жили под их влиянием.
Много сил и трудов о. Варнава положил на создание и нашего Иверского женского монастыря. Обитель ведет свою историю с 1863 г., когда здесь в построенной богадельне появились первые насельницы.
Благодаря трудам старца к началу XX века монастырь стал процветать.
17 февраля 1906 г. старца не стало. А 19-го в ответ на просьбу сестер Иверского монастыря о захоронении старца в стенах монастыря обер-прокурор Святейшего Синода отвечает телеграммой, что усопший будет погребен на братском кладбище Гефсиманского Скита.
В 1913 году поднимается вопрос о переименовании Выксунского женского монастыря в Иверский Варнавский женский монастырь. Но его решению, видимо, помешали война и революция.
Канонизация
В 1989 году на Соборе поднят вопрос о канонизации иеромонаха Варнавы. После изучения материалов председатель комиссии по канонизации митрополит Ювеналий доложил патриарху Алексию II о возможности канонизации старца Варнавы.
30 сентября 1994 г. патриарх направил письмо наместнику Троице-Сергиевой Лавры архимандриту Феогносту, в котором сообщил, что комиссия единогласно пришла к выводу о возможности причисления иеромонаха Варнавы (Меркулова) к лику месточтимых святых Московской епархии в сонме Радонежских святых.
В 1995 году, в день Собора Радонежских святых, в Успенском Соборе московского Кремля святейшим патриархом была совершена канонизация иеромонаха Варнавы (Меркулова).