Канон святому преподобному Симону Радонежскому
Припев: Преподо́бне о́тче Си́моне, моли́ Бо́га о на́с.
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
А́нгельскому пе́нию подража́я, вси́ помо́лимся Христу́, на́шему Сладча́йшему Влады́це, сла́ве мона́шествующих, по́стников наслажде́нию, и просла́вим подви́жника святы́я оби́тели Ра́донежския – преподо́бнаго Си́мона.
Ны́не вси́ ученицы́ Се́ргиевы, неувяда́емии цве́ти рая́ мы́сленнаго, многоце́ннии сосу́ди, Христо́вы уго́дницы, прииди́те и ста́ньте с на́ми, да воздади́м сла́ву Бо́гу, ди́вному во святы́х Свои́х.
Гряди́те, лю́дие, воспои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, просла́вльшему уго́дники Своя́, и ублажи́м преподо́бнаго Си́мона, ны́не на Небесе́х ра́дующагося.
Богоро́дичен: Еди́на Чи́стая и Непоро́чная Де́во, Пречу́дная ми́ра Го́рняго Цари́це, моля́щи не преста́й Творца́ и Сы́на Твоего́, дарова́ти на́м грехо́в оставле́ние и душа́м на́шим спасе́ние.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.
Любо́вь Боже́ственную в се́рдце свое́ стяжа́л еси́, преподо́бне о́тче Си́моне, в житии́ свое́м вели́кому учи́телю твоему́ а́вве Се́ргию подража́я, стра́хом Бо́жиим от лука́вств вра́жиих себе́ всегда́ огражда́я.
Умаща́еши ду́ши еле́ем ра́дости любо́вию тя́ пою́щих, преблаже́нне Си́моне, и ве́рою Христу́ вопию́щих: не́сть свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Си́лою Бо́жиею, поспешеству́ющею тебе́, преподо́бне о́тче Си́моне, я́ко чу́ден, чудеса́ источа́еши и отгоня́еши неду́ги немощству́ющих.
Богоро́дичен: Ве́рою под кро́в Тво́й прибега́ющих не пре́зри на́с, Богоро́дице Де́во, да Тя́ просла́вим, Чи́стая, во ве́ки.
Седа́лен, гла́с 4:
Чистото́ю душе́вною Боже́ственно вооружи́вся, непреста́нную моли́тву Иису́сову в се́рдце свое́ стяжа́в, блиста́нием духо́вным ны́не прославля́ешися, те́мже, припа́дая, молю́ тя́: просвети́ о́чи души́ моея́ и научи́ мя́ моли́тися, да позна́ю сла́дость в Бо́зе пребыва́ния.
Сла́ва, и ны́не: Под кро́в Тво́й держа́вный с ве́рою прибега́ем, Богороди́тельнице Чи́стая, покры́й и соблюди́ на́с моли́твами Твои́ми, да Тя́, Богома́ти, при́сно почита́ем.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в Сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Отцу́ своему́ досточу́дному Се́ргию после́дуя, светоно́сным житие́м украси́лся еси́, селе́ния в ве́чных оби́телех дости́гл еси́, преблаже́нне Си́моне.
Ева́нгельский гла́с услы́шав, вся́ земна́я оста́вил еси́, о́тче Си́моне, в пусты́ню Се́ргиеву всели́лся еси́ и, та́мо а́нгельски пожи́в, соде́лал еси́ ду́шу твою́ хра́мом Ду́ху Свято́му, указу́я на́м пу́ть к Небе́сному ше́ствию.
Мно́гих мои́х прегреше́ний егда́ в помышле́ние прииду́, себе́ сама́го пла́чу, но молю́ся: моли́ся о мне́, уго́дниче Бо́жий, преподо́бне Си́моне.
Богоро́дичен: Услы́ши, Влады́чице, гла́с мо́й, молю́ся Ти́ приле́жно: изба́ви мя́ ве́чнаго муче́ния.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.
Поще́ние изря́дное, коленопреклоне́ния и послуша́ния храня́ опа́сно до отше́ствия своего́, и́миже сподо́бился еси́ нетле́ннаго блаже́нства.
Егда́ виде́ния чу́днаго сподо́бился еси́ а́вва Се́ргий, зря́ Све́т в нощи́ Небе́сный и пти́ц мно́жество, предуказу́ющих на мно́жество его́ ученико́в, тогда́ и ты́, преподо́бне Си́моне, бы́л еси́ сему́ свиде́тель, раздели́в ра́дость своего́ учи́теля.
Све́тло житие́ твое́ бы́сть, преблаже́нне Си́моне, обнови́в те́ло твое́ воздержа́нием и чистото́ю, в вы́шняя селе́ния ны́не водвори́лся еси́, и мо́й у́м утверди́ во и́стиннем пути́ моли́твами твои́ми.
Богоро́дичен: Незаходи́маго Све́та Ма́ти, на Тя́ по Бо́зе наде́жду спасе́ния моего́ возлага́ю и молю́ Тя́: изба́ви мя́ от належа́щих бе́д и скорбе́й, да сла́влю Тя́, Чи́стая, во ве́ки.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Исцеле́ний бога́тыя кла́сы пожа́л еси́, свяще́нный о́тче, и́бо приле́жным трудо́м обогати́в ду́шу твою́, доброде́тельная и многопло́дная се́мена в ню́ вве́ргл еси́.
Христа́ возлюби́л еси́, Христу́ после́довал еси́, И́м укрепля́емь, жите́йское мо́ре безбе́дно преплы́л еси́, преблаже́нне о́тче Си́моне.
Возвы́сився на доброде́тель и у́м очи́стив, со А́нгелы ны́не на Небесе́х водвори́лся еси́, помина́й и мя́, ве́рою чту́щаго па́мять твою́, Си́моне приснопа́мятне.
Богоро́дичен: А́нгелов сла́досте, скорбя́щих ра́досте, христиа́н Предста́тельнице, Де́во, Ма́ти Госпо́дня, заступи́ на́с и изба́ви ве́чных му́к.
Конда́к, гла́с 2:
Возлюби́в, преподо́бне, Боже́ственныя за́поведи, чистото́ю душе́вною вооружи́вся, непреста́нною моли́твою и трудо́м в пусты́ни Се́ргиевой подвиза́лся еси́, Христа́, Сладча́йшаго Иису́са, дости́гл еси́, Его́же моли́ непреста́нно о все́х на́с.
И́кос:
Послуша́ния рачи́тельный, благоразу́мия испо́лненный, уве́рився тве́рдо, я́ко лу́чше бы́ти послу́шником Се́ргиевым, па́че нача́льствовати в ино́м ме́сте, страну́ Смоле́нскую оста́вив, прише́л еси́ к а́вве Се́ргию, и в пусты́ни Ра́донежстей всели́лся еси́ и, та́мо а́нгельски пожи́в, Небе́сныя оби́тели дости́гл еси́, иде́же ны́не весели́шися, зря́ще Христа́, Его́же моли́ непреста́нно о все́х на́с.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Ле́сть вра́жию отве́ргше, в пещи́ искуше́ний Боже́ственная благода́ть ороси́ тя́, преподо́бне, и многосве́тла показа́ тя́, зову́ща: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Егда́ проходи́л еси́ по́двиги по́стныя, о́тче, смири́л еси́ себе́ Боже́ственным смире́нием, поя́ Бо́гу, в Тро́ице сла́вимому: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Небе́сным Све́том Бо́жия благода́ти просвети́в се́рдце твое́, о́тче Си́моне, и ду́шу украси́в доброде́тельми, Бо́га зре́л еси́ в жи́зни се́й вре́менней и, ны́не в ве́чности с Ни́м пребыва́я, пое́ши: Го́споди и Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Иму́щи Тя́ кре́пкую Засту́пницу, Богороди́тельнице Чи́стая, моли́ся, мо́лимся приле́жно, о ве́рою чту́щих Тя́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пе́щи Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть: тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Я́ко свети́льник пресве́тлый, показа́ тя́ Всевы́шний Госпо́дь, Его́же моли́, о́тче преподо́бне, и мою́ ду́шу просвети́ти и к любви́ Го́рней уязви́ти да, тобо́ю направля́емь со храни́телем мои́м А́нгелом, получу́ от Христа́ Бо́га ве́лию ми́лость.
Пра́ведник во ве́ки жи́в бу́дет, сме́рть бо для него́, по апо́столу, – приобре́тение, исхо́д от све́та к Све́ту возсия́вшему. Те́мже вопие́м ти́: моли́ся о на́с ко Го́споду, преподо́бне о́тче Си́моне, да просвети́т на́ша помышле́ния.
Ра́достен се́й пра́здник христоимени́тым лю́дем Це́ркве Росси́йския, наипа́че весе́лие и отра́да насе́льником Ла́вры Се́ргиевы, моли́твенно ны́не предстоя́щих Бо́гу, ди́вному во святы́х Свои́х, Его́же превозно́сим во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Исцеле́ния и цельбы́ подаю́тся оби́льно, Пресвята́я Влады́чице, все́м, с ве́рою к Тебе́ прибега́ющим.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Насле́дниче Боже́ственных селе́ний, а́нгельски, о́тче Си́моне, на земли́ пожи́л еси́, те́мже со А́нгелы ны́не лику́ет ду́х тво́й.
Очи́сти на́ша согреше́ния, Сло́ве, и просвети́ о́чи серде́чныя, е́же чи́сто зре́ти Твою́ све́тлость Боже́ственнаго светоли́тия, моли́твами уго́дников Твои́х преподо́бных Се́ргия и Си́мона.
Шу́ия ча́сти избе́гл еси́, десны́я же страны́ сподо́бился еси́, преподо́бне, моли́ о на́с, о́тче, да твои́ми моли́твами сподо́бимся и мы́ узре́ти Христа́ и услы́шати вожделе́нный гла́с Его́: прииди́те, благослове́ннии, насле́дуйте угото́ванное ва́м Ца́рствие от сложе́ния ми́ра.
Богоро́дичен: У́м мо́й умири́ и просвети́, Ма́ти Всеблага́я, и напра́ви мя́ ходи́ти непреткнове́нно путе́м спасе́ния, я́ко да при́сно ублажа́ю Тя́.
Свети́лен:
Процве́л еси́, я́ко фи́никс, дави́дски, о́тче, и оби́тель яви́лся еси́ Ду́ха Пресвята́го, И́же сла́вна тя́ вселе́нней показа́. О на́с непреста́нно моли́, почита́ющих ве́рою пречестну́ю па́мять твою́, преподо́бне Си́моне.
Сла́ва, и ны́не: Просвети́, Чи́стая Де́во, се́тующее се́рдце мое́, при́сно преступле́ньми и жите́йскими мно́гими молва́ми отягоще́нное, и не оста́ви мене́, своево́льнаго, еди́наго, я́ко да сла́влю Тя́ и любо́вию пою́ Тя́, Препе́тая.
Преподобный Симон Радонежский – ученик преподобного и богоносного отца нашего Сергия. Вначале около святого аввы собралось не более двенадцати братьев, и долгое время такое число оставалось неизменным. Когда убывал один, приходил другой на его место, так что это некоторым подавало мысль: не по числу ли двунадесяти апостолов, или стольких же колен Израилевых, само собою уравнивается число учеников Сергиевых.
И в 1350 (1357) году пришел к преподобному архимандрит Симон – первый принятый им сверх числа двенадцати. Это был первый муж, старейший из архимандритов области Смоленской, известный своими добродетелями и строгой жизнью. Слушая рассказы о подвигах преподобного Сергия, он возгорелся ревностью по Боге, оставил свое настоятельство в Смоленске, оставил почет и уважение, коими пользовался там, оставил наконец родную сторону, расстался с друзьями и всеми близкими и с посохом простого странника пришел в пустыню Радонежскую. С глубоким смирением просил он преподобного Сергия принять его в число своих послушников, и преподобный с любовью и радостью принял смиренного архимандрита. Много лет провел усердный Симон в послушании у святого игумена, живя в келлии рядом с угодником Божиим. И когда благодатный старец удостоился дивного откровения о будущей судьбе его духовного потомства, всех дорогих чад его по духу, и пожелал разделить свою духовную радость с кем-нибудь из присных учеников своих, то он пригласил Симона быть участником дивного видения птиц, летавших по всей обители и вокруг нее. Удивленный нечаянным зовом игумена в ночное время, Симон поспешил на его голос: но успел видеть только некую часть чудного света. Преподобный поведал ему все, что сам видел, и оба они, по слову псалмопевца, возрадовались о Господе с трепетом...
На пожертвование архимандрита Симона был построен более обширный храм Живоначальной Троицы, затем было возведено множество братских келлий вокруг храма и обитель окружена высокой и прочной оградой. С этого времени стало быстро умножаться число учеников преподобного Сергия.
Украшенный всеми добродетелями подвижника пустыни, в глубокой старости преставился Богу сей смиренный послушник, архимандрит Симон, и преподобный игумен с великой честью совершил его погребение.
Служба преподобному Симону Радонежскому составлена архиепископом Рязанским и Касимовским Симоном.