Канон святому преподобному Силуану, Афонскому чудотворцу
Припев: Преподо́бне о́тче Силуа́не, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 24 сентября (11 сентября ст. ст.)
Глас 5.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Спаси́телю Бо́гу, в мо́ри лю́ди немо́крыми нога́ми наста́вльшему и фарао́на со всево́инством пото́пльшему, Тому́ Еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.
Ума́ чистото́ю зо́ву Ма́тере Го́спода Си́л вне́мляй, зми́я, гре́х поражда́ющаго, изры́гнул еси́, и взыгра́ся ду́х тво́й о Бо́зе Спа́се твое́м, боголюби́ве о́тче Силуа́не, Его́же моли́ о чту́щих па́мять твою́.
К тебе́, кре́ст тво́й взе́мшему и на го́ру безстра́стия возше́дшему, припа́дающе, мо́лимся, всеблаже́нне: воспламени́ сердца́ на́ша ко все́х лю́бящему Бо́гу, пла́менем любве́ твоея́, в горе́нии неугаса́ющем.
Его́же возлюби́ душа́ твоя́, Сему́ уве́рился еси́, и к Нему́ Еди́ному прилепи́лся еси́, боголю́бче, и си́це искуси́теля злолука́ваго души́ твоея́ покори́л еси́, трудо́м, бде́нием, смире́нием и сле́зною моли́твою сего́ посрамля́я.
Го́споди Си́л, освяща́яй вся́каго челове́ка, гряду́щаго в ми́р, да́ждь сло́во хвале́ния усто́м мои́м, да превознесу́ Трисвято́е и́мя Твое́, ди́вно во святы́х Твои́х почива́ющее, с ни́миже и Силуа́н, возлю́бленный Тво́й, мо́лит Тя́ о душа́х на́ших.
Богоро́дичен: Ско́рбных наведе́ния обурева́ют убо́гую мою́ ду́шу, и напа́стей о́блацы мое́ покрыва́ют се́рдце, Богоневе́сто, но, Све́т ро́ждшая Боже́ственный и преве́чный, возсия́й мне́ све́т ра́дости, моли́твами Силуа́на, уго́дника Твоего́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Си́лою Креста́ Твоего́, Христе́, утверди́ мое́ помышле́ние, во е́же пе́ти и сла́вити спаси́тельное Твое́ Воскресе́ние.
Кто́ испове́сть страда́ния души́ твоея́, преподо́бне Силуа́не, егда́ ду́х зло́бы поднебе́сныя претя́ше ти́, от Го́спода удали́ти ду́шу твою́ зложела́я? Се́тей сего́ лука́ваго изба́ви и на́с, моли́твенниче о все́й вселе́нней.
Си́лою терпе́ния и красото́ю смире́ния душа́ твоя́, всеблаже́нне, хра́мина Ду́ху Свято́му устро́ися, сего́ ра́ди взыва́л еси́: о лю́дие, творе́ние Бо́жие, позна́йте Творца́ и любо́вию к Нему́ прилепи́теся.
Исто́чник ра́достей твои́х и средото́чие мы́слей твои́х и́мя Бо́га Вы́шняго бы́сть, о́тче Силуа́не, к Нему́ прилепи́тися и в Не́м утверди́тися моли́твами твои́ми помози́ на́м, к тебе́ прибега́ющим.
Го́споди, Го́споди, да́руй си́лу Твоея́ благода́ти, да позна́ют Тебе́ вси́ лю́дие Ду́хом Святы́м, взыва́ем к Тебе́ уми́льно, я́коже возлю́бленный Тво́й, любо́вию к Тебе́ распаля́емый, Силуа́н преди́вный.
Богоро́дичен: Не умолчу́ вопи́ти я́снейше вели́чия Твоя́: а́ще бо не Ты́, Отрокови́це, всегда́ предстоя́ла, моля́щи о мне́ Сы́на Твоего́, кто́ бы толи́кия бу́ри и лю́тых бе́д изба́вил мя́?
Седа́лен, гла́с 4:
Жа́ждею по Бо́зе возревнова́в, о́тче на́ш Силуа́не, зе́млю оте́ческую оста́вил еси́, и со пустыннолю́бцы Горы́ Афо́нския дла́ни твоя́ порабо́тати Го́сподеви всеусе́рднейше распросте́рл еси́, иде́же равноа́нгельскими труды́ твои́ми вертогра́д Влады́чицы ми́ра преукра́сил еси́ и, я́ко благово́ние, Це́ркви Вселе́нстей возблагоуха́л еси́, лозо́ виногра́да но́ваго, Ду́хом Святы́м облагода́тствованная.
Богоро́дичен: Не́сть возмо́жно исчи́слити вели́чия Твоя́, Богоро́дице, ниже́ изрещи́ неизсле́димую па́че ума́ си́лу чуде́с Твои́х, соверша́емых вы́ну, любо́вию Тя́ чту́щим и ве́рою покланя́ющимся, я́ко вои́стину Бо́га ро́ждшей.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах слу́х си́лы Креста́, я́ко ра́й отве́рзеся и́м, и возопи́х: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Я́ко пчела́ трудолю́бная, посто́м и моли́твою к Бо́гу прилежа́л еси́ и Богоро́дицу Пречи́стую ми́р не оставля́ти сле́зно умоля́л еси́, о́тче преподо́бне, не преста́й и ны́не о на́с моли́тися, я́ко и́маши дерзнове́ние ве́лие.
Кла́дязь но́вый благода́ти неисчерпа́емыя в Горе́ Афо́нстей яви́лся еси́, всеблаже́нне, из него́же, па́че ме́да и со́та, сла́дость любве́ Христо́вы Ду́хом Святы́м источа́ется, е́юже в го́рести грехо́вней услади́ сердца́ на́ша.
Го́споду, ре́кшу: иде́же е́сть сокро́вище ва́ше, ту́ бу́дет и се́рдце ва́ше,— благоволи́ у́бо, о всеблаже́нне, с тобо́ю Тому́ взыва́ти: Го́споди, Ду́хом Твои́м Святы́м да́ждь се́рдцу моему́ жа́жду, да никогда́же Тобо́ю насы́щуся.
Я́ко же́ртву благово́нную и непоро́чную, принеси́ моли́твы твоя́ за ны́ ко Пресвяте́й Тро́ице, преподо́бне о́тче на́ш, и ми́лости испроси́ ненави́дящим и вражду́ющим на на́с, и и́х и на́с изба́ви от вся́кия ско́рби и печа́ли.
Богоро́дичен: Тя́, Чи́стую, Тя́, Де́ву Нескве́рную, еди́ну и́мам сте́ну необори́мую, прибе́жище, покро́в кре́пок, ору́жие спасе́ния, не пре́зри мене́, блу́днаго, наде́ждо ненаде́емых, немощству́ющих по́моще, ра́досте оскорбля́емых и заступле́ние.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны́, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве бо Тебё, ино́го не зна́ем.
Ты́, Го́споди, созда́л мя́ еси́ и святы́м Креще́нием просвети́л мя́ еси́, Ты́ проща́еши грехи́ моя́ и да́руеши причаща́тися Те́ла Твоего́ и Кро́ве, да́руй ми́ си́лу всегда́ пребыва́ти в Тебе́, Силуа́ново рыда́ние приношу́ Ти́, Бо́же на́ш.
Ума́ моего́ омраче́ние и страсте́й теле́сных обурева́ние твои́ми моли́твами, всеблаже́нне, просвети́ и ути́ши, я́коже дерзну́л еси́ укроти́ти во́лны морски́я, не терпя́ ви́дети ры́бари ги́бельными ве́тры обурева́емы.
Недосто́йными усты́ приноси́мое тебе́ убо́гое хвале́ние на́ше, преподо́бне, не пре́зри, но приими́ и воспева́ющих па́мять твою́ моли́твою посети́, бе́д и напа́стей и ве́чнаго муче́ния изба́ви, да не постыди́мся, на тя́ упова́юще.
Я́коже го́рлица пустыннолю́бная, от стра́жи у́тренния до но́щи воспева́ти Тро́ицу Единосу́щную и Неразде́льную со пустыннолю́бцы Горы́ Святы́я прилежа́л еси́, о́тче Силуа́не, умилостивле́ния ме́ртвым, живы́м и гряду́щим хода́тайствуя.
Богоро́дичен: Ки́й да́р благодаре́ния принесу́ Ти́, Богоро́дице, я́ко наслади́хся Твои́х дарова́ний и Твоея́ безме́рныя бла́гости? Те́мже у́бо песносло́влю и велича́ю Твою́ неизрече́нную ко мне́ ми́лость.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Обы́де мя́ бе́здна, гро́б мне́ ки́т бы́сть, а́з же возопи́х к Тебе́, Человеколю́бцу, и спасе́ мя́ десни́ца Твоя́, Го́споди.
Святи́телие и свяще́нницы, и́ноцы и вси́ лю́дие, ра́дующеся, вку́пе просла́вите Бо́га и Пречи́стую Ма́терь Его́, кади́ло но́вое, моли́тву чи́стую Силуа́на, пла́менем Ду́ха Свята́го горя́ща, у Престо́ла Небе́снаго за на́с прия́вших.
Возвесели́ся, Горо́ Афо́нская, со пустыннолю́бцы твои́ми и во псалме́х и пе́ниих и пе́снех духо́вных воскли́кни Бо́гу: да уго́ден бу́дет пред Лице́м Твои́м ве́рный слуга́ Тво́й, его́же моли́твами благода́ть но́вая Це́ркви Святе́й дарова́ся
Прииди́те, вси́ ве́рнии, со пустыннолю́бцы Горы́ Святы́я, па́мять пра́веднаго с похвала́ми почти́м, взыва́юще: возноси́те Го́спода Бо́га на́шего и покланя́йтеся в горе́ святе́й Его́ ди́вно во святы́х Свои́х Почива́ющему.
Бо́же, кто́ уподо́бится Тебе́? Ты́ Еди́н Вы́шний по все́й земли́. Мы́ же, равноа́нгельному смире́нию раба́ Твоего́ вне́млюще, о́бразу и подо́бию Твоему́ Ду́хом Святы́м ча́ем обнови́тися.
Богоро́дичен: Не скры́ю глубины́ Твои́х щедро́т, и то́ка безме́рных чуде́с, и исто́чника приснотеку́щаго вои́стину е́же ко мне́ ми́лости Твоея́, Богоро́дице: но все́м испове́дую, и вопию́, и веща́ю.
Конда́к, гла́с 2:
Смиренному́дрия испове́дниче преди́вный и человеколю́бия Ду́хом Святы́м согрева́емая добро́то, Бо́гу возлю́бленне Силуа́не, о по́двизе твое́м Це́рковь Росси́йская ра́дуется, и́ноцы же Горы́ Афо́нския и вси́ христиа́нстии лю́дие, веселя́щеся, сыно́внею любо́вию к Бо́гу устремля́ются. Его́же моли́ о на́с, равноа́нгельне богове́дче, во е́же спасти́ся на́м, в горе́нии любве́ тебе́ подража́ющим.
И́кос:
Име́я бога́тство благода́ти, во е́же ду́хом на Небеса́ возведе́ну бы́ти, вои́стину ра́дости неизрече́нныя сподо́бился еси́, о́тче преблаже́нне Силуа́не. Егда́ бо, вне́ образо́в ми́ра, в созерца́нии безме́рно лю́бящаго Христа́ Бо́га Лице́ ви́дети сподо́бился еси́, тогда́, Ду́хом Святы́м укрепля́емь, в вертогра́де Преблагослове́нныя Богома́тере Тому́ всеусе́рднейше послужи́л еси́. Его́же моли́, равноа́нгельне богове́дче, во е́же спасти́ся на́м, в горе́нии любве́ тебе́ подража́ющим.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: В пещи́ о́гненней песносло́вцы спасы́й о́троки, благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
И́го благо́е, бре́мя ле́гкое Христа́ Спа́са взе́м, и ветри́лом Ду́ха Свята́го, в стра́се боже́ственнем, к приста́нищу благооти́шному кора́бль душе́вный тво́й упра́вил еси́, о́тче Силуа́не, мона́хом, в по́двизе изнемога́ющим, о́бразе преди́вный.
Ка́ко не диви́мся смире́нию и человеколю́бию твоему́, Силуа́не предо́бре, ви́дяще тя́ сле́зы источа́юща и о су́щих во а́де и нераска́янных гре́шницех рыда́ньми сраспина́ющася, враго́м же свои́м проще́ния прося́ща, всепроще́нию Христо́ву подража́юща?
Псало́мски восклица́я: ви́дена бы́ша ше́ствия Твоя́, Бо́же, ше́ствия Бо́га моего́ и Царя́, и́же во святе́м, Сего́ вои́стину в лице́ отца́ духо́внаго Авраа́мия зре́ти сподо́бился еси́, чти́ти наста́вники на́ша благода́тне на́с наставля́я, Силуа́не богове́дче.
О́браз начерта́ний доброде́тельных дея́ний сы́й, смире́н же, и кро́ток, и наста́вник до́брый мона́шествующим в Горе́ Афо́нстей показа́лся еси́, Силуа́не, сего́ ра́ди мона́си и мирсти́и предста́тельству твоему́ пред Бо́гом вверя́ются.
Богоро́дичен: Покро́в бу́ди, и предста́тельство, и заступле́ние, и похвала́, Де́во, обнаже́ну мне́ ны́не вся́кия по́мощи, безпо́мощных си́ло и наде́ждо ненаде́емых, Силуа́на моли́твами, со́лнца тепле́йшими.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Из Отца́ прёжде ве́к рождённаго Сы́на и Бо́га и в послёдняя лёта воплощённаго отДёвы Ма́тере, свяще́нницы, по́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ вёки.
Воздея́ние ру́к на́ших приими́, преподо́бне, Влады́чней бла́гости подо́бяся, прегреше́ния на́ша презира́я, ты́ бо ду́шу твою́ уязви́л еси́ Христо́вою любо́вию и Пречи́стыя Его́ Ма́тере, Е́юже умоли́ спасти́ ду́ши на́ша.
Я́ко кри́н преди́вный и сапфи́р пречу́дный, в вертогра́де Пречи́стыя процве́л еси́, преподо́бне Силуа́не, Влады́це твоему́ Христу́ смире́нно ревну́я, вы́ше бо челове́ка восприе́м житие́, и́мже мно́гих ду́ши Го́споду приво́диши.
Вои́стину носи́тель даро́в Свята́го Ду́ха бы́л еси́ и, разли́чными доброде́тельми укра́шен, Силуа́не, смире́нием го́рнюю высоту́ насле́див, нището́ю Небе́сное бога́тство изря́дно прия́л еси́. Насле́дники сего́ покажи́ ны́, моли́твами твои́ми.
Сия́ния Боже́ственнаго и Ду́ха Свята́го сла́дости прича́стника показа́ тя́ Госпо́дь, о́тче Силуа́не, егда́ в неизрече́ннем Фаво́рстем сия́нии тя́ посети́л е́сть. Зре́ти сла́ву Сего́ в све́те блиста́ния Божества́ Его́ сподо́би и на́с, мо́лимтися.
Богоро́дичен: Пречи́стая Влады́чице, Небе́сных Си́л превы́шшая, ро́ждшая Спа́са, все́х Соде́теля, Единосу́щна Отцу́ и Ду́ху, да́ждь на́м сло́во, Препе́тая, я́ко да возмо́жем пе́ти Тя́, су́щую Засту́пницу ро́да на́шего.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Тя́, па́че ума́ и словесё Ма́терь Бо́жию, в лёто Безлётнаго неизречённо ро́ждшую, вёрнии, единому́дренно велича́ем.
В житии́ подви́жника преди́вна, по сме́рти же моли́твенника и сострада́теля за ны́ пред Бо́гом изря́дна позна́хом тя́, преподо́бне, егда́ иеродиа́кона Дави́да, смерте́льно отра́влена, посеще́нием твои́м внеза́пу исцели́л еси́, покая́ния вре́мя сему́ исхода́тайствовав усе́рдно.
Земли́ Росси́йския сосу́де избра́нный и Горы́ Афо́нския подви́жниче но́вый, уго́дниче Бо́жий Силуа́не, простри́ дла́ни твоя́ за ны́ ко Го́споду и, я́ко ми́ро благово́нное, моли́твы вознеси́, да спасёт от сме́рти ду́ши на́ша.
А́нгелом единонра́вна и святы́м соприча́стна к го́рнему Сио́ну призва́ тя́ Госпо́дь, преподо́бне, иде́же вознеси́ моли́твы твоя́ за ны́ ко все́х Влады́це, хода́тайствуя о Святе́й Це́ркви и о на́с, чту́щих па́мять твою́ сладкопе́сненно.
Огне́м купину́ не опали́вшаго и пла́менными язы́ки Це́рковь Христо́ву освяти́вшаго, смире́ния твоего́ ра́ди, Ду́хом Святы́м возжже́н бы́л еси́, о́тче преди́вне, да житие́м нескве́рным научи́ши ны́ покланя́тися Тро́ице, все́х Бо́гу, пла́менем любве́ твоея́ к Нему́ приближа́ющихся.
Богоро́дичен: я́ко все́х Цари́цу и Влады́чицу на́шу, Тя́ любо́вию сла́вим, Пречи́стая Де́во, просве́щшиися Страстьми́ Сы́на Твоего́ и позна́вшии Сего́ все́м Благоде́теля. Сла́ва благода́ти Его́ во вся́ ве́ки.
Свети́лен, гла́с 4:
Све́та неме́ркнущаго блиста́нием украси́лся еси́, преподо́бне о́тче на́ш Силуа́не, и предстои́ши ве́чно престо́лу сла́вы Триеди́наго Божества́, о Ду́се Святе́м ликовству́яй. Благода́ти сея́ испроси́ и на́м, да моли́твами твои́ми прича́стницы жи́зни ве́чныя бу́дем.
Богоро́дичен: Осия́нием Твои́м просвети́ на́ша помышле́ния, и сердца́, и ра́зум, Ма́ти Безневе́стная, я́ко да стезя́ми жи́зни пра́во ходя́ще, ми́лость приобря́щем, возвеща́юще при́сно хвалы́ Твоя́.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Сп҃си́телю бг҃ꙋ, въ мо́ри лю́ди немо́крыми нога́ми наста́вльшемꙋ и҆ фараѡ́на со всево́инствомъ пото́пльшемꙋ, томꙋ̀ є҆ди́номꙋ пои́мъ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
Оу҆ма̀ чистото́ю зо́вꙋ мт҃ре гдⷭ҇а си́лъ вне́млѧй, ѕмі́ѧ, грѣ́хъ поражда́ющаго, и҆зры́гнꙋлъ є҆сѝ, и҆ взыгра́сѧ дх҃ъ тво́й ѡ҆ бз҃ѣ, сп҃се твое́мъ, бг҃олюби́ве ѻ҆́тче сїлꙋа́не, є҆го́же молѝ ѡ҆ чтꙋ́щихъ па́мѧть твою̀.
Къ тебѣ̀, крⷭ҇тъ тво́й взе́мшемꙋ и҆ на го́рꙋ безстра́стїѧ возше́дшемꙋ, припа́дающе мо́лимсѧ, всебл҃же́нне: воспламенѝ сердца̀ на̑ша ко всѣ́хъ лю́бѧщемꙋ бг҃ꙋ, пла́менемъ любвѐ твоеѧ̀, въ горѣ́нїи неꙋгаса́ющемъ.
Є҆го́же возлюбѝ дꙋша̀ твоѧ̀, семꙋ̀ ᲂу҆вѣ́рилсѧ є҆сѝ и҆ къ немꙋ̀ є҆ди́номꙋ прилѣпи́лсѧ є҆сѝ, бг҃олю́бче, и҆ си́це и҆скꙋси́телѧ ѕлолꙋка́ваго дꙋшѝ твоеѧ̀ покори́лъ є҆сѝ, трꙋдѡ́мъ бдѣ́нїемъ, смире́нїемъ и҆ сле́зною моли́твою сего̀ посрамлѧ́ѧ.
Гдⷭ҇и си́лъ, ѡ҆свѧща́ѧй всѧ́каго человѣ́ка, грѧдꙋ́щаго въ мі́ръ, да́ждь сло́во хвале́нїѧ ᲂу҆стѡ́мъ мои̑мъ, да превознесꙋ̀ трист҃о́е и҆́мѧ твоѐ, ди́внѡ во ст҃ы́хъ твои́хъ почива́ющее, съ ни́миже и҆ сїлꙋа́нъ, возлю́бленный тво́й, мо́литъ тѧ̀ ѡ҆ дꙋша́хъ на́шихъ.
Бг҃оро́диченъ: Ско́рбныхъ наведє́нїѧ ѡ҆бꙋрева́ютъ ᲂу҆бо́гꙋю мою̀ дꙋ́шꙋ, и҆ напа́стей ѻ҆́блацы моѐ покрыва́ютъ се́рдце, бг҃оневѣ́сто, но свѣ́тъ ро́ждшаѧ бж҃е́ственный и҆ превѣ́чный, возсїѧ́й мнѣ̀ свѣ́тъ ра́дости, моли́твами сїлꙋа́на, ᲂу҆го́дника твоегѡ̀.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Си́лою крⷭ҇та̀ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, ᲂу҆твердѝ моѐ помышле́нїе, во є҆́же пѣ́ти и҆ сла́вити сп҃си́тельное твоѐ воскрⷭ҇нїе.
Кто̀ и҆сповѣ́сть страда̑нїѧ дꙋшѝ твоеѧ̀, прпⷣбне сїлꙋа́не, є҆гда̀ дꙋ́хъ ѕло́бы поднбⷭ҇ныѧ претѧ́ше тѝ, ѿ гдⷭ҇а ᲂу҆дали́ти дꙋ́шꙋ твою̀ ѕложела́ѧ; сѣ́тей сегѡ̀ лꙋка́вагѡ и҆зба́ви и҆ на́съ, моли́твенниче ѡ҆ все́й вселе́ннѣй.
Си́лою терпѣ́нїѧ и҆ красото́ю смире́нїѧ дꙋша̀ твоѧ̀, всебл҃же́нне, хра́мина дх҃ꙋ ст҃о́мꙋ ᲂу҆стро́исѧ, сегѡ̀ ра́ди взыва́лъ є҆сѝ: ѽ лю́дїе, творе́нїе бж҃їе, позна́йте творца̀, и҆ любо́вїю къ немꙋ̀ прилѣпи́тесѧ.
И҆сто́чникъ ра́достей твои́хъ и҆ средото́чїе мы́слей твои́хъ и҆́мѧ бг҃а вы́шнѧгѡ бы́сть, ѻ҆́тче сїлꙋа́не, къ немꙋ̀ прилѣпи́тисѧ и҆ въ не́мъ ᲂу҆тверди́тисѧ моли́твами твои́ми помозѝ на́мъ, къ тебѣ̀ прибѣга́ющымъ.
Гдⷭ҇и, гдⷭ҇и, да́рꙋй си́лꙋ твоеѧ̀ бл҃года́ти, да позна́ютъ тебѐ всѝ лю́дїе дх҃омъ ст҃ы́мъ, взыва́емъ къ тебѣ̀ ᲂу҆ми́льнѡ ꙗ҆́коже возлю́бленный тво́й, любо́вїю къ тебѣ̀ распалѧ́емый сїлꙋа́нъ преди́вный.
Бг҃оро́диченъ: Не ᲂу҆молчꙋ̀ вопи́ти ꙗ҆́снѣйшѣ вєли́чїѧ твоѧ̑: а҆́ще бо не ты̀, ѻ҆трокови́це, всегда̀ предстоѧ́ла молѧ́щи ѡ҆ мнѣ̀ сн҃а твоего̀, кто̀ бы толи́кїѧ бꙋ́ри и҆ лю́тыхъ бѣ́дъ и҆зба́вилъ мѧ̀;
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃:
Жа́ждею по бз҃ѣ возревнова́въ, ѻ҆́тче на́шъ сїлꙋа́не, зе́млю ѻ҆те́ческꙋю ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ и҆ со пꙋстыннолю́бцы горы̀ а҆ѳѡ́нскїѧ дла̑ни твоѧ̑ порабо́тати гдⷭ҇еви всеꙋсе́рднѣйше распросте́рлъ є҆сѝ. и҆дѣ́же равноа́гг҃льскими трꙋды̀ твои́ми вертогра́дъ влⷣчцы мі́ра преꙋкра́силъ є҆сѝ и҆, ꙗ҆́кѡ бл҃гово́нїе, цр҃кви вселе́нстѣй возбл҃гоꙋха́лъ є҆сѝ, лозо̀ вїногра́да но́вагѡ, дх҃омъ ст҃ы́мъ ѡ҆бл҃года́тствованнаѧ.
Бг҃оро́диченъ: Нѣ́сть возмо́жнѡ и҆счи́слити вєли́чїѧ твоѧ̑, бг҃оро́дице, нижѐ и҆зрещѝ неизслѣ́димꙋю па́че ᲂу҆ма̀ сі́лꙋ чꙋде́съ твои́хъ, соверша́емыхъ вы́нꙋ, любо́вїю тѧ̀ чтꙋ́щымъ и҆ вѣ́рою покланѧ́ющымсѧ, ꙗ҆́кѡ вои́стинꙋ бг҃а ро́ждшей.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ слꙋ́хъ си́лы крⷭ҇та̀, ꙗ҆́кѡ ра́й ѿве́рзесѧ и҆́мъ, и҆ возопи́хъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Ꙗ҆́кѡ пчела̀ трꙋдолю́бнаѧ, посто́мъ и҆ моли́твою къ бг҃ꙋ прилѣжа́лъ є҆сѝ и҆ бг҃оро́дицꙋ прчⷭ҇тꙋю мі́ръ не ѡ҆ставлѧ́ти сле́знѡ ᲂу҆молѧ́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче прпⷣбне, не преста́й и҆ ны́нѣ ѡ҆ на́съ моли́тисѧ, ꙗ҆́кѡ и҆́маши дерзнове́нїе ве́лїе.
Кла́дѧзь но́вый бл҃года́ти неисчерпа́емыѧ въ горѣ̀ а҆ѳѡ́нстѣй ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ всебл҃же́нне, и҆з̾ негѡ́же, па́че ме́да и҆ со́та, сла́дость любвѐ хрⷭ҇то́вы дх҃омъ ст҃ы́мъ и҆сточа́етсѧ, є҆́юже въ го́рести грѣхо́внѣй ᲂу҆сладѝ сердца̀ на́ша.
Гдⷭ҇ꙋ ре́кшꙋ: и҆дѣ́же є҆́сть сокро́вище ва́ше, тꙋ̀ бꙋ́детъ и҆ се́рдце ва́ше, бл҃говолѝ ᲂу҆̀бо, ѽ всебл҃же́нне, съ тобо́ю томꙋ̀ взыва́ти: гдⷭ҇и, дх҃омъ твои́мъ ст҃ы́мъ да́ждь се́рдцꙋ моемꙋ̀ жа́ждꙋ, да никогда́же тобо́ю насы́щꙋсѧ.
Ꙗ҆́кѡ же́ртвꙋ бл҃гово́ннꙋю и҆ непоро́чнꙋю, принесѝ мл҃твы твоѧ̑ за ны̀ ко прⷭ҇тѣ́й трⷪ҇цѣ, прпⷣбне ѻ҆́тче на́шъ, и҆ ми́лости и҆спросѝ ненави́дѧщымъ и҆ враждꙋ́ющымъ на на́съ, и҆ и҆̀хъ, и҆ на́съ и҆зба́ви ѿ всѧ́кїѧ ско́рби и҆ печа́ли.
Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ чⷭ҇тꙋю, тѧ̀ дв҃ꙋ нескве́рнꙋю, є҆ди́нꙋ и҆́мамъ стѣ́нꙋ неѡбори́мꙋю, прибѣ́жище, покро́въ крѣ́покъ, ѻ҆рꙋ́жїе сп҃се́нїѧ: не пре́зри менѐ блꙋ́днагѡ, наде́ждо ненадѣ́емыхъ, немощствꙋ́ющихъ по́моще, ра́досте ѡ҆скорблѧ́емыхъ и҆ застꙋпле́нїе.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, сп҃си́ ны, ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ бо тебѐ и҆но́гѡ не зна́емъ.
Ты̀, гдⷭ҇и, созда́лъ мѧ̀ є҆сѝ и҆ ст҃ы́мъ кр҃ще́нїемъ просвѣти́лъ мѧ̀ є҆сѝ, ты̀ проща́еши грѣхѝ моѧ̑ и҆ да́рꙋеши причаща́тисѧ тѣ́ла твоегѡ̀ и҆ кро́ве: да́рꙋй мѝ си́лꙋ всегда̀ пребыва́ти въ тебѣ̀: сїлꙋа́ново рыда́нїе приношꙋ́ ти, бж҃е на́шъ.
Оу҆ма̀ моегѡ̀ ѡ҆мраче́нїе и҆ страсте́й тѣле́сныхъ ѡ҆бꙋрева́нїе твои́ми моли́твами, всебл҃же́нне, просвѣтѝ и҆ ᲂу҆ти́ши, ꙗ҆́коже дерзнꙋ́лъ є҆сѝ ᲂу҆кроти́ти во́лны мѡрскі́ѧ, не терпѧ̀ ви́дѣти ры́бари ги́бельными вѣ́тры ѡ҆бꙋрева́емы.
Недосто́йными ᲂу҆сты̀ приноси́мое тебѣ̀ ᲂу҆бо́гое хвале́нїе на́ше, прпⷣбне, не пре́зри, но прїимѝ, и҆ воспѣва́ющихъ па́мѧть твою̀ моли́твою посѣтѝ, бѣ́дъ и҆ напа́стей и҆ вѣ́чнагѡ мꙋче́нїѧ и҆зба́ви, да не постыди́мсѧ, на тѧ̀ ᲂу҆пова́юще.
Ꙗ҆́коже го́рлица пꙋстыннолю́бнаѧ, ѿ стра́жи ᲂу҆́треннїѧ до но́щи воспѣва́ти трⷪ҇цꙋ є҆диносꙋ́щнꙋю и҆ нераздѣ́льнꙋю со пꙋстыннолю́бцы горы̀ ст҃ы́ѧ прилѣжа́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче сїлꙋа́не, ᲂу҆милостивле́нїѧ мє́ртвымъ, живы́мъ и҆ грѧдꙋ́щымъ хода́тайствꙋѧ.
Бг҃оро́диченъ: Кі́й да́ръ бл҃годаре́нїѧ принесꙋ́ ти, бг҃оро́дице, ꙗ҆́кѡ наслади́хсѧ твои́хъ дарова́нїй и҆ твоеѧ̀ безмѣ́рныѧ бл҃гости; тѣ́мже ᲂу҆́бѡ пѣсносло́влю и҆ велича́ю твою̀ неизрече́ннꙋю ко мнѣ̀ ми́лость.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ѡ҆бы́де мѧ̀ бе́здна, гро́бъ мнѣ̀ ки́тъ бы́сть: а҆́зъ же возопи́хъ къ тебѣ̀, чл҃вѣколю́бцꙋ, и҆ сп҃се́ мѧ десни́ца твоѧ̀, гдⷭ҇и.
Ст҃и́телїе и҆ сщ҃е́нницы, и҆́ноцы и҆ всѝ лю́дїе, ра́дꙋющесѧ, вкꙋ́пѣ просла́вите бг҃а и҆ прчⷭ҇тꙋю мт҃рь є҆гѡ̀, кади́ло но́вое моли́твꙋ чⷭ҇тꙋю, сїлꙋа́на, пла́менемъ дх҃а ст҃а́гѡ горѧ́ща, ᲂу҆ прⷭ҇то́ла нбⷭ҇нагѡ за на́съ прїѧ́вшихъ.
Возвесели́сѧ, горо̀ а҆ѳѡ́нскаѧ, со пꙋстыннолю́бцы твои́ми, и҆ во ѱалмѣ́хъ, и҆ пѣ́нїихъ, и҆ пѣ́снехъ дꙋхо́вныхъ воскли́кни бг҃ꙋ: да ᲂу҆го́денъ бꙋ́детъ пред̾ лице́мъ твои́мъ вѣ́рный слꙋга̀ тво́й, є҆гѡ́же моли́твами бл҃года́ть но́ваѧ цр҃кви ст҃ѣ́й дарова́сѧ.
Прїиди́те, всѝ вѣ́рнїи, со пꙋстыннолю́бцы горы̀ ст҃ы́ѧ, па́мѧть првⷣнагѡ съ похвала́ми почти́мъ взыва́юще: возноси́те гдⷭ҇а бг҃а на́шего, и҆ покланѧ́йтесѧ въ горѣ̀ ст҃ѣ́й є҆гѡ̀, ди́внѡ во ст҃ы́хъ свои́хъ почива́ющемꙋ.
Бж҃е, кто̀ ᲂу҆подо́битсѧ тебѣ̀; ты̀ є҆ди́нъ вы́шнїй по все́й землѝ. мы́ же равноа́гг҃льномꙋ смире́нїю раба̀ твоегѡ̀ вне́млюще, ѻ҆́бразꙋ и҆ подо́бїю твоемꙋ̀ дх҃омъ ст҃ы́мъ ча́емъ ѡ҆бнови́тисѧ.
Бг҃оро́диченъ: Не скры́ю глꙋбины̀ твои́хъ щедро́тъ, и҆ то́ка безмѣ́рныхъ чꙋде́съ, и҆ и҆сто́чника приснотекꙋ́щагѡ вои́стинꙋ є҆́же ко мнѣ̀ ми́лости твоеѧ̀, бг҃оро́дице: но всѣ̑мъ и҆сповѣ́дꙋю, и҆ вопїю̀, и҆ вѣща́ю.
Конда́къ, гла́съ в҃:
Смиренномꙋ́дрїѧ и҆сповѣ́дниче преди́вный и҆ чл҃вѣколю́бїѧ дх҃омъ ст҃ы́мъ согрѣва́емаѧ добро́то, бг҃ꙋ возлю́бленне сїлꙋа́не, ѡ҆ по́двизѣ твое́мъ цр҃ковь рѡссі́йскаѧ ра́дꙋетсѧ, и҆́ноцы же горы̀ а҆ѳѡ́нскїѧ и҆ всѝ хрⷭ҇тїа́нстїи лю́дїе, веселѧ́щесѧ, сыно́внею любо́вїю къ бг҃ꙋ ᲂу҆стремлѧ́ютсѧ. є҆го́же молѝ ѡ҆ на́съ, равноа́гг҃льне бг҃овѣ́дче, во є҆́же сп҃сти́сѧ на́мъ, въ горѣ́нїи любвѐ тебѣ̀ подража́ющымъ.
І҆́косъ:
И҆мѣ́ѧ бога́тство бл҃года́ти, во є҆́же дх҃омъ на нб҃са̀ возведе́нꙋ бы́ти, вои́стинꙋ, ра́дости неизрече́нныѧ сподо́билсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче пребл҃же́нне сїлꙋа́не. є҆гда́ бо, внѣ̀ ѻ҆бразѡ́въ мі́ра, въ созерца́нїи безмѣ́рнѡ лю́бѧщагѡ хрⷭ҇та̀ бг҃а лицѐ ви́дѣти сподо́билсѧ є҆сѝ, тогда̀ дх҃омъ ст҃ы́мъ ᲂу҆крѣплѧ́емь, въ вертогра́дѣ пребл҃гослове́нныѧ бг҃ома́тере томꙋ̀ всеꙋсе́рднѣйше послꙋжи́лъ є҆сѝ. є҆го́же молѝ, равноа́гг҃льне бг҃овѣ́дче, во є҆́же сп҃сти́сѧ на́мъ, въ горѣ́нїи любвѐ тебѣ̀ подража́ющымъ.
Пѣ́снь з҃:
І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́гненнѣй пѣсносло́вцы сп҃сы́й ѻ҆́троки, бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
И҆́го бл҃го́е, бре́мѧ ле́гкое хрⷭ҇та̀ сп҃са взе́мъ, и҆ вѣтри́ломъ дх҃а ст҃а́гѡ, въ стра́сѣ бж҃е́ственнѣмъ, къ приста́нищꙋ бл҃гоѡти́шномꙋ кора́бль дꙋше́вный тво́й ᲂу҆пра́вилъ є҆сѝ, ѻ҆́тче сїлꙋа́не, мона́хѡмъ, въ по́двизѣ и҆знемога́ющымъ, ѻ҆́бразе преди́вный.
Ка́кѡ не диви́мсѧ смире́нїю и҆ чл҃вѣколю́бїю твоемꙋ̀, сїлꙋа́не предо́бре, ви́дѧще тѧ̀ сле́зы и҆сточа́юща; и҆ ѡ҆ сꙋ́щихъ во а҆́дѣ и҆ нераска́ѧнныхъ грѣ́шницѣхъ рыда́ньми сраспина́ющасѧ, врагѡ́мъ же свои̑мъ проще́нїѧ просѧ́ща, всепроще́нїю хрⷭ҇то́вꙋ подража́юща.
Псало́мски восклица́ѧ: ви̑дѣна бы́ша шє́ствїѧ твоѧ̑, бж҃е, шє́ствїѧ бг҃а моегѡ̀ и҆ цр҃ѧ̀, и҆́же въ ст҃ѣ́мъ, сегѡ̀, вои́стинꙋ, въ лицѣ̀ ѻ҆тца̀ дх҃о́внагѡ а҆враа́мїѧ зрѣ́ти сподо́билсѧ є҆сѝ, чти́ти наста́вники на́шѧ бл҃года́тнѣ на́съ наставлѧ́ѧ, сїлꙋа́не бг҃овѣ́дче.
Ѻ҆́бразъ добродѣ́тельныхъ дѣѧ́нїй сы́й, смире́нъ же и҆ кро́токъ и҆ наста́вникъ до́брый мона́шествꙋющымъ въ горѣ̀ а҆ѳѡ́нстѣй показа́лсѧ є҆сѝ, сїлꙋа́не, сегѡ̀ ра́ди мона́си и҆ мїрсті́и предста́тельствꙋ твоемꙋ̀ пред̾ бг҃омъ ввѣрѧ́ютсѧ.
Бг҃оро́диченъ: Покро́въ бꙋ́ди и҆ предста́тельство, и҆ застꙋпле́нїе, и҆ похвала̀, дв҃о, ѡ҆бнаже́нꙋ мнѣ̀ ны́нѣ всѧ́кїѧ по́мощи, безпо́мощныхъ си́ло и҆ наде́ждо ненадѣ́емыхъ, сїлꙋа́на моли́твами, со́лнца теплѣ́йшими.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: И҆зъ ѻ҆ц҃а̀ пре́жде вѣ̑къ рожде́ннаго сн҃а и҆ бг҃а и҆ въ послѣ̑днѧѧ лѣ̑та воплоще́ннаго ѿ дв҃ы мт҃ре, сщ҃е́нницы, по́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Воздѣѧ́нїе рꙋ́къ на́шихъ прїимѝ, прпⷣбне, влⷣчней бл҃гости подо́бѧсѧ, прегрѣше́нїѧ на́шѧ презира́ѧ, ты́ бо дꙋ́шꙋ твою̀ ᲂу҆ѧзви́лъ є҆сѝ хрⷭ҇то́вою любо́вїю и҆ пречⷭ҇тыѧ є҆гѡ̀ мт҃ре, є҆́юже ᲂу҆молѝ сп҃стѝ дꙋ́шы на́шѧ.
Ꙗ҆́кѡ крі́нъ преди́вный и҆ сапфі́ръ пречꙋ́дный, въ вертогра́дѣ пречⷭ҇тыѧ процвѣ́лъ є҆сѝ, прпⷣбне сїлꙋа́не, влⷣцѣ твоемꙋ̀ хрⷭ҇тꙋ̀ смире́ннѡ ревнꙋ́ѧ, вы́ше бо человѣ́ка воспрїе́мъ житїѐ, и҆́мже мно́гихъ дꙋ́шы гдⷭ҇ꙋ приво́диши.
Вои́стинꙋ носи́тель дарѡ́въ ст҃а́гѡ дх҃а бы́лъ є҆сѝ и҆ разли́чными добродѣ́тельми ᲂу҆кра́шенъ, сїлꙋа́не, смире́нїемъ го́рнюю высотꙋ̀ наслѣ́дивъ, нището́ю дх҃о́вною нбⷭ҇ное бога́тство и҆зрѧ́днѡ прїѧ́лъ є҆сѝ. наслѣ́дники сегѡ̀ покажѝ на́съ моли́твами твои́ми.
Сїѧ́нїѧ бж҃е́ственнагѡ и҆ дх҃а ст҃а́гѡ сла́дости прича́стника показа́ тѧ гдⷭ҇ь, ѻ҆́тче сїлꙋа́не, є҆гда̀ въ неизрече́ннѣмъ ѳаво́рстѣмъ сїѧ́нїи тѧ̀ посѣти́лъ є҆́сть. зрѣ́ти сла́вꙋ сегѡ̀ въ свѣ́тѣ блиста́нїѧ бжⷭ҇тва̀ є҆гѡ̀ сподо́би и҆ на́съ, мо́лимтисѧ.
Бг҃оро́диченъ: Пречⷭ҇таѧ влⷣчце, нбⷭ҇ныхъ си́лъ превы́шшаѧ, ро́ждшаѧ сп҃са, всѣ́хъ содѣ́телѧ, є҆диносꙋ́щна ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ дх҃ꙋ, да́ждь на́мъ сло́во, препѣ́таѧ, ꙗ҆́кѡ да возмо́жемъ пѣ́ти тѧ̀, сꙋ́щꙋю застꙋ́пницꙋ ро́да на́шегѡ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Тѧ̀ па́че ᲂу҆ма̀ и҆ словесѐ мт҃рь бж҃їю, въ лѣ́то безлѣ́тнаго неизрече́ннѡ ро́ждшꙋю, вѣ́рнїи, є҆диномꙋ́дреннѡ велича́емъ.
Въ житїѝ подви́жника преди́вна, по сме́рти же моли́твенника и҆ сострада́телѧ за на́съ пред̾ бг҃омъ и҆зрѧ́дна, позна́хомъ тѧ̀, прпⷣбне, є҆гда̀ і҆еродїа́кона даві́да, смерте́льнѡ ѻ҆тра́влена, посѣще́нїемъ твои́мъ внеза́пꙋ и҆сцѣли́лъ є҆сѝ, покаѧ́нїѧ вре́мѧ семꙋ̀ и҆схода́тайствовавъ ᲂу҆се́рднѡ.
Землѝ рѡссі́йскїѧ сосꙋ́де и҆збра́нный и҆ горы̀ а҆ѳѡ́нскїѧ подви́жниче но́вый, ᲂу҆го́дниче бж҃їй сїлꙋа́не, прострѝ дла̑ни твоѧ̑ за на́съ ко гдⷭ҇ꙋ и҆, ꙗ҆́кѡ мѵ́ро бл҃гово́нное, мѡли́твы вознесѝ, да сп҃се́тъ ѿ сме́рти дꙋ́шы на́шѧ.
А҆́гг҃лѡмъ є҆динонра́вна и҆ ст҃ы̑мъ соприча́стна къ го́рнемꙋ сїѡ́нꙋ призва́ тѧ гдⷭ҇ь, прпⷣбне, и҆дѣ́же вознесѝ мл҃твы твоѧ̑ за на́съ ко всѣ́хъ влⷣцѣ, хода́тайствꙋѧ ѡ҆ ст҃ѣ́й цр҃кви и҆ ѡ҆ на́съ, чтꙋ́щихъ па́мѧть твою̀ сладкопѣ́сненнѡ.
Ѻ҆гне́мъ кꙋпинꙋ̀ не ѡ҆пали́вшаго и҆ пла́менными ѧ҆зы́ки цр҃ковь хрⷭ҇то́вꙋ ѡ҆свѧти́вшагѡ, смире́нїѧ твоегѡ̀ ра́ди, дх҃омъ ст҃ы́мъ возжже́нъ бы́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче преди́вне, да житїе́мъ нескве́рнымъ наꙋчи́ши ны̀ покланѧ́тисѧ трⷪ҇цѣ, всѣ́хъ бг҃ꙋ, пла́менемъ любвѐ твоеѧ̀ къ немꙋ̀ приближа́ющихсѧ.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ всѣ́хъ цр҃и́цꙋ и҆ влⷣчцꙋ на́шꙋ, тѧ̀ любо́вїю сла́вимъ, прчⷭ҇таѧ дв҃о, просвѣ́щшїисѧ страстьмѝ сн҃а твоегѡ̀ и҆ позна́вшїи сего̀, всѣ̑мъ бл҃годѣ́телѧ. сла́ва бл҃года́ти є҆гѡ̀ во всѧ̑ вѣ́ки.
Свѣти́ленъ, гла́съ д҃:
Свѣ́та неме́ркнꙋщагѡ блиста́нїемъ ᲂу҆краси́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне ѻ҆́тче на́шъ сїлꙋа́не, и҆ предстои́ши вѣ́чнѡ прⷭ҇то́лꙋ сла́вы трїеди́нагѡ бж҃ества̀, ѡ҆ дс҃ѣ ст҃ѣ́мъ ликовствꙋ́ѧй. бл҃года́ти сеѧ̀ и҆спросѝ и҆ на́мъ, да моли́твами твои́ми прича̑стницы жи́зни вѣ́чныѧ бꙋ́демъ.
Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆сїѧ́нїемъ твои́мъ просвѣтѝ на̑ша помышлє́нїѧ, и҆ сердца̀, и҆ ра́зꙋмъ, мт҃и безневѣ́стнаѧ, ꙗ҆́кѡ да стезѧ́ми жи́зни пра́вѡ ходѧ́ще ми́лость прїѡбрѧ́щемъ, возвѣща́юще при́снѡ хвалы̑ твоѧ̑.
Жил на земле человек, муж гигантской силы духа, имя его Силуан. Он долго молился с неудержимым плачем: "Помилуй меня", но не слушал его Бог. Прошло много месяцев такой молитвы, и силы души его истощились; он дошел до отчаяния и воскликнул: "Ты неумолим!" И когда с этими словами в его изнемогшей от отчаяния душе что-то надорвалось, он вдруг на мгновение увидел живого Христа; огонь исполнил сердце его и все тело с такой силой, что, если бы видение продлилось еще мгновение, он умер бы. После он уже никогда не мог забыть невыразимо кроткий, беспредельно любящий, радостный, непостижимого мира исполненный взгляд Христа и последующие долгие годы своей жизни неустанно свидетельствовал, что Бог есть любовь, любовь безмерная, непостижимая.
О нем, этом свидетеле Божественной любви, предстоит нам слово.
Афонский схимонах отец Силуан (мирское имя – Семен Иванович Антонов) родился в 1866 г. в Тамбовской губернии, Лебединского уезда, Шовской волости и села. На Афон приехал в 1892 г., в мантию пострижен в 1896 г.; в схиму – в 1911 г. Послушание проходил: на мельнице, на Каламарейском метохе (владение монастыря вне Афона), в Старом Нагорном Русике, в Экономии. Скончался 24 сентября 1938 года. Эти немногочисленные факты почерпнуты из формуляра Афонского монастыря.
От "родился" до "скончался" – все бедно, не о чем рассказать; касаться же внутренней жизни человека пред Богом – дело нескромное, дерзновенное. Среди площади мира открывать "глубокое сердце" христианина – почти святотатство; но уверенные в том, что ныне старцу, ушедшему из мира победителем мира, уже ничто не страшно, уже ничто не нарушит его вечного покоя в Боге, позволим себе попытку рассказать о его чрезвычайно богатом, царственно богатом житии, имея в виду тех немногих, которые и сами влекутся к той же божественной жизни.
Многие, соприкасаясь с монахами вообще и со старцем Силуаном в частности, не видят в них ничего особенного и потому остаются неудовлетворенными и даже разочарованными. Происходит это потому, что подходят они к монаху с неверною меркою, с неправильными требованиями и исканиями.
Монах пребывает в непрестанном подвиге, и нередко чрезвычайно напряженном, но православный монах – не факир. Его совершенно не увлекает достижение посредством специальных упражнений своеобразного развития психических сил, что так импонирует многим невежественным искателям мистической жизни. Монах ведет сильную, крепкую, упорную брань, некоторые из них, как отец Силуан, ведут титаническую борьбу, неведомую миру, за то, чтобы убить в себе гордого зверя, за то, чтобы стать человеком, подлинным человеком, по образу совершенного Человека Христа, т.е. кротким и смиренным.
Странная, непонятная миру христианская жизнь; все в ней парадоксально, все в порядке как бы обратном порядку мира, и нет возможности объяснить ее словом. Единственный путь к уразумению – это творить волю Божию, т.е. блюсти заповеди Христа; путь, указанный Им Самим.
Детство и молодые годы
Из долгой жизни старца хочется привести несколько фактов, являющихся показательными для его внутренней жизни и в то же время его "историей." Первый из них относится к его раннему детству, когда ему было не более 4-х лет. Отец его, подобно многим русским крестьянам, любил оказывать гостеприимство странникам. Однажды в праздничный день с особенным удовольствием он пригласил к себе некоего книгоношу, надеясь от него, как человека "книжного," узнать что-либо новое и интересное, ибо томился он своей "темнотой" и жадно тянулся к знанию и просвещению. В доме гостю были предложены чай и еда. Маленький Семен (мирское имя) с любопытством ребенка смотрел на него и внимательно прислушивался к беседе. Книгоноша доказывал отцу, что Христос не Бог и что вообще Бога нет. Мальчика Семена особенно поразили слова: "Где Он, Бог-то?", и он подумал: "Когда вырасту большой, то по всей земле пойду искать Бога". Когда гость ушел, то Семен сказал отцу: "Ты меня учишь молиться, а он говорит, что Бога нет". На это отец сказал: "Я думал, что он умный человек, а он оказался дурак. Не слушай его". Но ответ отца не изгладил из души мальчика сомнения.
Много лет прошло с тех пор. Семен вырос, стал большим здоровым парнем и работал неподалеку от их села, в имении князя Трубецкого. Работали они артелью, Семен в качестве столяра. У артельщиков была кухарка, деревенская баба. Однажды она ходила на богомолье и посетила могилу замечательного подвижника – затворника Иоанна Сезеновского (1791–1839). По возвращении она рассказала о святой жизни затворника и о том, что на его могиле бывают чудеса. Некоторые из присутствующих подтвердили рассказы о чудесах, и все говорили, что Иоанн был святой человек.
Слыша эту беседу, Семен подумал: "Если он святой, то, значит, Бог с нами, и незачем мне ходить по всей земле – искать Его," и при этой мысли юное сердце загорелось любовью к Богу.
Удивительное явление, с четырехлетнего до девятнадцатилетнего возраста продержалась мысль, запавшая в душу ребенка при слышании книгоноши; мысль, которая, видимо, тяготила его, оставаясь где-то в глубине неразрешенной, и которая разрешилась таким странным и, казалось бы, наивным образом.
После того, как Семен почувствовал себя обретшим веру, ум его прилепился к памяти Божией, и он много молился с плачем. Тогда же он ощутил в себе внутреннее изменение и влечение к монашеству, и, как говорил сам старец, на молодых красивых дочерей князя стал он смотреть с любовью, но без пожелания, как на сестер, тогда как раньше вид их беспокоил его. В то время он даже просил отца отпустить его в Киево-Печерскую Лавру, но отец категорически ответил: "Сначала кончи военную службу, а потом будешь свободен пойти."
В таком необычном состоянии Семен пробыл три месяца; затем оно отступило от него, и он снова стал водить дружбу со своими сверстниками, гулять с девками за селом, пить водку, играть на гармонике и вообще жить подобно прочим деревенским парням.
Молодой, красивый, сильный, а к тому времени уже и зажиточный, Семен наслаждался жизнью. В селе его любили за хороший миролюбивый и веселый характер, а девки смотрели на него как на завидного жениха. Сам он увлекся одною из них и, прежде чем был поставлен вопрос о свадьбе, в поздний вечерний час с ними произошло "обычное."
Замечательно при этом, что на следующий день утром, когда он работал с отцом, тот тихо сказал ему: "Сынок, где ты был вчера, болело сердце моё." Эти кроткие слова отца запали в душу Семена, и позднее, вспоминая его, старец говорил: "Я в меру отца моего не пришел. Он был совсем неграмотный, и даже "Отче наш" читал с ошибкой, говорил "днесть" вместо "днесь," заучил в церкви по слуху, но был кроткий и мудрый человек."
У них была большая семья: отец, мать, пять братьев-сыновей и две дочери. Жили они вместе и дружно. Взрослые братья работали с отцом. Однажды во время жатвы, Семену пришлось готовить в поле обед; была пятница; забыв об этом, он наварил свинины, и все ели. Прошло полгода с того дня, уже зимою, в какой-то праздник, отец говорит Семену с мягкой улыбкой:
– Сынок, помнишь, как ты в поле накормил меня свининой? А ведь была пятница; ты знаешь, я ел ее тогда как стерву.
– Что же ты мне не сказал тогда?
– Я, сынок, не хотел тебя смутить.
Рассказывая подобные случаи из своей жизни в доме отца, старец добавил: "Вот такого старца я хотел бы иметь: он никогда не раздражался, всегда был ровный и кроткий. Подумайте, полгода терпел, ждал удобной минуты, чтобы и поправить меня, и не смутить."
Старец Силуан был весьма большой физической силы. Он был еще совсем молодой, до военной службы, однажды на Пасху, после обильного мясного обеда, когда братья его разошлись по гостям, а он остался дома, мать предложила ему "яичницу"; он не отказался; мать сварила ему целый чугун, до полусотни яиц, и он всё съел.
В те годы он работал со своими братьями в имении князя Трубецкого и в праздники иногда ходил в трактир; были случаи, что он выпивал за один вечер "четверть" (2,5 литра) водки, но пьяным не бывал.
Однажды в сильный мороз, ударивший после оттепели, сидел он на постоялом дворе. Один из постояльцев, переночевавший там, хотел возвращаться домой; пошел он запрячь свою лошадь, однако скоро вернулся, говоря:
– Беда! Нужно ехать, и не могу: лед обложил лошади копыта толстым слоем, и она от боли не дается отбить его.
Семен говорит:
– Пойдем, я тебе помогу.
На конюшне он взял шею лошади около головы под мышку и говорит мужику: "Обивай." Лошадь все время стояла не шелохнувшись; мужик отбил лед с копыт, запряг и уехал.
Голыми руками Семен мог брать горячий чугун со щами и перенести его с плиты на стол, за которым работала их артель. Ударом кулака он мог перебить довольно толстую доску. Он поднимал большие тяжести и обладал большой выносливостью и в жару и в холод, он мог есть очень помногу и много работать.
Но эта сила, которая позднее послужила ему для совершения многих исключительных подвигов, в то время была причиной его самого большого греха, за который он принес чрезвычайное покаяние.
Однажды в престольный праздник села, днем, когда все жители весело беседовали возле своих изб, Семен с товарищами гулял по улице, играя на гармонике. Навстречу им шли два брата – сапожники села. Старший – человек огромного роста и силы, большой скандалист, был навеселе. Когда они поравнялись, сапожник насмешливо стал отнимать гармошку у Семена; но он успел передать её своему товарищу. Стоя против сапожника, Семен уговаривал его "проходить своей дорогой", но тот, намереваясь, по-видимому, показать своё превосходство над всеми парнями села в такой день, когда все девки были на улице и со смехом наблюдали сцену, набросился на Семена. И вот как рассказывал об этом сам старец:
– Сначала я подумал уступить, но вдруг стало мне стыдно, что девки будут смеяться, и я сильно ударил его в грудь; он далеко отлетел от меня и грузно повалился навзничь посреди дороги; изо рта его потекла пена и кровь. Все испугались, и я; думаю: убил. И так стою. В это время младший брат сапожника взял с земли большой булыжник и бросил в меня, я успел увернуться; камень попал мне в спину, тогда я сказал ему: "Что ж, ты хочешь, чтоб и тебе то же было?" – и двинулся на него, но он убежал. Долго пролежал сапожник на дороге; люди сбежались и помогали ему, омывали холодной водой. Прошло не менее получаса прежде, чем он смог подняться, и его с трудом отвели домой. Месяца два он проболел, но, к счастью, остался жив, мне же потом долго пришлось быть осторожным: братья сапожника со своими товарищами по вечерам с дубинками и ножами подстерегали меня в закоулках, но Бог сохранил меня.
Так в шуме молодой жизни начал уже заглушаться в душе Семена первый зов Божий к монашескому подвигу, но избравший его Бог снова воззвал его уже некоторым видением.
Однажды, после нецеломудренно проведенного времени, он задремал и в состоянии легкого сна увидел, что змея через рот проникла внутрь его. Он ощутил сильнейшее омерзение и проснулся. В это время он слышит слова: "Ты проглотил змею во сне, и тебе противно; так Мне нехорошо смотреть, что ты делаешь."
Семен никого не видел. Он слышал лишь произнесший эти слова голос, который по своей сладости и красоте был совершенно необычный. Действие, им произведенное, при всей своей тихости и сладости было потрясающим. По глубокому и несомненному убеждению старца – то был голос Самой Богородицы. До конца своих дней он благодарил Божию Матерь, что Она не возгнушалась им, но Сама благоволила посетить его и восставить от падения. Он говорил: "Теперь я вижу, как Господу и Божией Матери жалко народ. Подумайте, Божия Матерь пришла с небес вразумить меня, юношу, во грехах".
То, что он не удостоился видеть Владычицу, он приписывал нечистоте, в которой пребывал в тот момент.
Этот вторичный зов, совершившийся незадолго до военной службы, имел уже решающее значение на выбор дальнейшего пути. Его первым следствием было коренное изменение жизни, принявшей недобрый уклон. Семен ощутил глубокий стыд за свое прошлое и начал горячо каяться перед Богом. Решение по окончании военной службы уйти в монастырь вернулось с умноженной силой. В нем проснулось острое чувство греха и в силу этого изменилось отношение ко всему, что он видел в жизни. Это изменение сказалось не только в его личных действиях и поведении, но и в его чрезвычайно интересных беседах с людьми.
Время военной службы
Военную службу Семен отбывал в Петербурге, в лейб-гвардии, в саперном батальоне. Уйдя на службу с живой верой и глубоким покаянным чувством, он не переставал помнить о Боге.
В армии его очень любили как солдата всегда исполнительного, спокойного, хорошего поведения, а товарищи как верного и приятного друга; впрочем, это было нередким явлением в России, где солдаты жили очень по-братски.
Однажды под праздник с тремя гвардейцами того же батальона он отправился в город. Зашли они в большой столичный трактир, где было много света и громко играла музыка; заказали ужин с водкой и громко беседовали. Семен больше молчал. Один из них спросил его:
– Семен, ты все молчишь, о чем ты думаешь?
– Я думаю: сидим мы сейчас в трактире, едим, пьем водку, слушаем музыку и веселимся, а на Афоне теперь творят бдение и всю ночь будут молиться; так вот – кто же из нас на Страшном Суде даст лучший ответ, они или мы?
Тогда другой сказал:
– Какой человек Семен! Мы слушаем музыку и веселимся, а он умом на Афоне и на Страшном Суде.
Слова гвардейца о Семене: "а он умом на Афоне и на Страшном Суде" могут быть отнесены не только к тому моменту, когда они сидели в трактире, но и ко всему времени пребывания его на военной службе. Мысль его об Афоне, между прочим, выражалась и в том, что он несколько раз посылал туда деньги. Однажды ходил он из Усть-Ижорского лагеря, где летом стоял их батальон, на почту в село Колпино, чтобы сделать перевод денег на Афон. На обратном пути, еще недалеко от Колпина, по дороге прямо навстречу ему бежала бешеная собака; когда она совсем уже приблизилась и готова была броситься на него, он со страхом проговорил: "Господи, помилуй!" Лишь только произнес он эту короткую молитву, как какая-то сила отбросила собаку в сторону, словно наткнулась она на что-то; обогнув Семена, она побежала в село, где причинила много вреда и людям, и скоту.
Этот случай произвел на Семена глубокое впечатление. Он живо почувствовал близость хранящего нас Бога и еще сильнее прилепился к памяти Божией.
Окончив свою службу в гвардии, Семен незадолго до разъезда солдат его возраста по домам вместе с ротным писарем поехал к отцу Иоанну Кронштадтскому просить его молитв и благословения. Отца Иоанна они в Кронштадте не застали и решили оставить письма. Писарь стал выводить красивым почерком какое-то мудреное письмо, а Семен написал лишь несколько слов: "Батюшка, хочу пойти в монахи; помолитесь, чтобы мир меня не задержал".
Возвратились они в Петербург в казармы, и, по словам Старца, уже на следующий день он почувствовал, что кругом него "гудит адское пламя".
Покинув Петербург, Семен приехал домой и пробыл там всего одну неделю. Быстро собрали ему холсты и другие подарки для монастыря. Он попрощался со всеми и уехал на Афон. Но с того дня, как помолился о нем отец Иоанн Кронштадский, "адское пламя гудело" вокруг него не переставая, где бы он ни был: в поезде, в Одессе, на пароходе, и даже на Афоне в монастыре, в храме, повсюду.
Приезд на Святую Гору
Монашеские подвиги
Приехал Семен на Святую Гору осенью 1892 г. и поступил в Русский монастырь святого великомученика Пантелеимона. Началась новая, подвижническая жизнь.
По Афонским обычаям, новоначальный послушник "брат Симеон" должен был провести несколько дней в полном покое, чтобы вспомнить свои грехи за всю жизнь и, изложив их письменно, исповедать духовнику. Испытываемое адское мучение породило в нем неудержимое горячее раскаяние. В Таинстве Покаяния он хотел освободить свою душу от всего, что тяготило ее, и потому с готовностью и великим страхом, ни в чем себя не оправдывая, исповедал все деяния своей жизни.
Духовник сказал брату Симеону: "Ты исповедал грехи свои перед Богом и знай, что они тебе прощены... Отныне положим начало новой жизни... Иди с миром и радуйся, что Господь привел тебя в эту пристань спасения".
Вводился брат Симеон в духовный подвиг вековым укладом афонской монастырской жизни, насыщенной непрестанной памятью о Боге: молитва в келлии наедине, длительное богослужение в храме, посты и бдения, частая исповедь и причащение, чтение, труд, послушание. Вскоре он освоил Иисусову молитву по четкам. Прошло немного времени, всего около трех недель, и однажды вечером при молении пред образом Богородицы молитва вошла в сердце его и стала совершаться там день и ночь, но тогда он еще не разумел величия и редкости дара, полученного им от Божией Матери.
Брат Симеон был терпеливый, незлобивый, послушливый; в монастыре его любили и хвалили за исправную работу и хороший характер, и ему это было приятно. Стали тогда приходить к нему помыслы: "Ты живешь свято: покаялся, грехи тебе прощены, молишься непрестанно, послушание исполняешь хорошо".
Ум послушника колебался при этих помыслах, и тревога проникала в сердце, но по неопытности своей он не понимал, что же, собственно, с ним происходит.
Однажды ночью келлия его наполнилась странным светом, который пронизал даже и тело его так, что он увидел и внутренности свои. Помысел говорил ему: "Прими, – это благодать", однако душа послушника смутилась при этом, и он остался в большом недоумении.
После видения странного света, стали ему являться бесы, а он, наивный, с ними разговаривал "как с людьми". Постепенно нападения усиливались, иногда они говорили ему: "Ты теперь святой", а иногда: – "Ты не спасешься". Брат Симеон спросил однажды беса: "Почему вы мне говорите по-разному: то говорите, что я свят, то – что я не спасусь?". Бес насмешливо ответил: "Мы никогда правды не говорим".
Смена демонических внушений, то возносящих на "небо" в гордости, то низвергающих в вечную гибель, угнетала душу молодого послушника, доводя его до отчаяния, и он молился с чрезвычайным напряжением. Спал он мало и урывками. Крепкий физически, подлинный богатырь, он в постель не ложился, но все ночи проводил в молитве или стоя, или сидя на табуретке. Изнемогая, он сидя засыпал на 15-20 минут и затем снова вставал на молитву.
Проходили месяц за месяцем, а мучительность демонических нападений все возрастала. Душевные силы молодого послушника стали падать и мужество его изнемогало, страх гибели и отчаяния – росли, ужас безнадежности все чаще и чаще овладевал всем его существом. Он дошел до последнего отчаяния и, сидя у себя в келлии в предвечернее время, подумал: "Бога умолить невозможно". С этой мыслью он почувствовал полную оставленность, и душа его погрузилась во мрак адского томления и тоски.
В тот же день во время вечерни, в церкви святого пророка Илии, что на мельнице, направо от царских врат, где находится местная икона Спасителя, он увидел живого Христа.
"Господь непостижимо явился молодому послушнику" – и все существо, и самое тело его исполнилось огнем благодати Святого Духа, тем огнем, который Господь низвел на землю Своим пришествием (Лк.12:49). От видения Симеон пришел в изнеможение, и Господь скрылся.
Невозможно описать то состояние, в котором находился он в тот час. Его осиял великий Божественный свет, он был изъят как бы из мира и духом возведен на небо, где слышал неизреченные глаголы, в тот момент он получил как бы новое рождение свыше (Ин.1:13, 3:3). Кроткий взор всепрощающего, безмерно любящего, радостного Христа привлек к себе всего человека и затем, скрывшись, сладостью любви Божией восхитил дух его в созерцание Божества уже вне образов мира. Впоследствии в своих писаниях он без конца повторяет, что Господа познал он Духом Святым, что Бога узрел он в Духе Святом. Он утверждал также, что когда Сам Господь является душе, то она не может не узнать в Нем своего Творца и Бога.
Познавшая свое воскресение и увидевшая свет подлинного и вечного бытия, душа Симеона первое время после явления переживала пасхальное торжество. Все было хорошо: и мир великолепен, и люди приятны, и природа невыразимо прекрасна, и тело стало иным, легким, и сил как бы прибавилось. Но постепенно ощутимое действие благодати стало слабеть. Почему? Что же делать, чтобы не допустить этой потери?
Началось внимательное искание ответа на растущее недоумение в советах духовника и в творениях святых отцов-аскетов. "Во время молитвы ум храни чистым от всякого воображения и помысла и заключай его в слова молитвы", - сказал ему старец отец Анатолий из Святого Русика. У старца Анатолия Симеон провел достаточно времени. Свою поучительную и полезную беседу отец Анатолий закончил словами: "Если ты теперь такой, то что же ты будешь под старость?" Так уж получилось, но своим удивлением он дал молодому подвижнику сильный повод к тщеславию, с которым тот не умел еще бороться.
У молодого и еще неопытного монаха Симеона началась самая трудная, самая сложная, самая тонкая брань с тщеславием. Гордость и тщеславие влекут за собой все беды и падения: благодать оставляет, сердце остывает, ослабевает молитва, ум рассеивается и начинаются приражения страстных помыслов.
Молодой монах Силуан постепенно научается более совершенным аскетическим подвигам, которые большинству вообще покажутся невозможными. Сон его по-прежнему прерывчатый – несколько раз в сутки по 15-20 минут. В постель по-прежнему он не ложится, спит сидя на табуретке; пребывает в трудах днем, как рабочий; несет подвиг внутреннего послушания – отсечение своей воли; учится возможно более полному преданию себя на волю Божию; воздерживается в пище, в беседах, в движениях; подолгу молится умною Иисусовою молитвою. И несмотря на весь его подвиг свет благодати часто оставляет его, а бесы толпою окружают по ночам.
Смена состояний, то некоторой благодати, то оставленности и демонических нападений, не проходит бесплодно. Благодаря этой смене душа Силуана пребывает в постоянной внутренней борьбе, бодрствовании и усердном искании исхода.
Прошло пятнадцать лет со дня явления ему Господа. И вот однажды в одно из таких мучительных борений с бесами, когда, несмотря на все старания, чисто молиться не удавалось, Силуан встает с табурета, чтобы сделать поклоны, но видит перед собой огромную фигуру беса, стоящего впереди икон и ожидающего поклона себе; келлия полна бесов. Отец Силуан снова садится на табурет и, наклонив голову, с болезнью сердца говорит молитву: "Господи, ты видишь, что я хочу молиться тебе чистым умом, но бесы не дают мне. Научи меня, что должен делать я, чтобы они не мешали мне?" И был ответ ему в душе: "Гордые всегда так страдают от бесов". "Господи, – говорит Силуан, – научи меня, что должен я делать, чтобы смирилась моя душа". И снова в сердце ответ от Бога: "Держи ум твой во аде и не отчаивайся."
Отныне душе его открылось не отвлеченно-интеллектуально, а бытийно, что корень всех грехов, семя смерти есть гордость; что Бог – есть Смирение, и потому желающий стяжать Бога должен стяжать смирение. Он познал, что то несказанно сладкое великое смирение Христово, которое ему было дано пережить во время Явления, есть неотъемлемое свойство Божественной любви, Божественного бытия. Отныне он воистину познал, что весь подвиг должен быть направлен на стяжание смирения. Ему дано было познать великую тайну Бытия, бытийно познать.
Он духом проник в тайну борьбы преподобного Серафима Саровского, который после явления ему Господа в храме во время литургии, переживая потерю благодати и богооставленность, тысячу дней и тысячу ночей стоял в пустыне на камне, взывая: "Боже, милостив буди мне, грешному."
Ему открылся подлинный смысл и сила ответа преподобного Пимена Великого своим ученикам: "Поверьте, чада! Где сатана, там и я буду". Он понял, что преподобный Антоний Великий был послан Богом к александрийскому сапожнику учиться тому же деланию: от сапожника он научился помышлять: "Все спасутся, один я погибну".
Он познал в опыте жизни своей, что полем духовной битвы со злом, космическим злом, является собственное сердце человека. Он духом узрел, что самым глубоким корнем греха является гордость, – этот бич человечества, оторвавший людей от Бога и погрузивший мир в неисчислимые беды и страдания; это подлинное семя смерти, окутавшее человечество мраком отчаяния. Отныне Силуан, выдающийся гигант духа, все силы свои сосредоточит на подвиге за смирение Христово, которое ему было дано познать в первом явлении, но которое он не сохранил.
Монах Силуан после данного ему Господом откровения твердо стал на духовном пути. С того дня его "любимой песнью," как сам он выражался, становится: "Скоро я умру, и окаянная душа моя снидет в тесный черный ад, и там один я буду томиться в мрачном пламени и плакать по Господе: "Где Ты, свет души моей? Зачем Ты оставил меня? Я не могу жить без Тебя".
Это делание привело скоро к миру души и чистой молитве. Но даже и этот огненный путь оказался некратким.
Благодать уже не оставляет его, как прежде: он ощутимо носит ее в сердце, он чувствует живое присутствие Бога; он полон удивления перед милосердием Божиим, глубокий мир Христов посещает его; Дух Святой снова дает ему силу любви. И хотя теперь он уже не тот неразумный, что был прежде; хотя из долгой и тяжелой борьбы он вышел умудренным; хотя из него выработался великий духовный борец, – однако и теперь страдал он от колебаний и изменчивости человеческой натуры и продолжал плакать невыразимым плачем сердца, когда умалялась в нем благодать. И так еще целых пятнадцать лет, доколе не получил он силу одним мановением ума, никак не выражаемым внешне, отражать то, что раньше тяжело поражало его.
Через чистую умную молитву подвижник научается великим тайнам духа. Сходя умом в сердце свое, сначала вот это – плотяное сердце, он начинает проникать в те глубины его, которые не суть уже плоть. Он находит свое глубокое сердце, духовное, метафизическое, и в нем видит, что бытие всего человечества не есть для него нечто чуждое, постороннее, но неотделимо связано и с его личным бытием.
"Брат наш есть наша жизнь", – говорил старец. Через любовь Христову все люди воспринимаются, как неотъемлемая часть нашего личного вечного бытия. Заповедь – любить ближнего как самого себя – он начинает понимать не как этическую норму; в слове как он видит указание не на меру любви, а на онтологическую общность бытия.
"Отец не судит никого, но весь суд дал Сыну... потому что Он Сын человеческий" (Ин: 5:22-27). Сей Сын человеческий, Великий Судья мира, – на Страшном Суде скажет, что "единый от меньших сих" есть Он Сам; иными словами, бытие каждого человека Он обобщает со Своим, включает в Свое личное бытие. Все человечество, "всего Адама," воспринял в Себя и страдал за всего Адама.
После опыта адских страданий, после указания Божия: "Держи ум твой во аде" для старца Силуана было особенно характерным молиться за умерших, томящихся во аде, но он молился также и за живых, и за грядущих. В его молитве, выходившей за пределы времени, исчезала мысль о преходящих явлениях человеческой жизни, о врагах. Ему было дано в скорби о мире разделять людей на познавших Бога и не познавших Его. Для него было несносным сознавать, что люди будут томиться "во тьме кромешной".
В беседе с одним монахом-пустынником, который говорил: "Бог накажет всех безбожников. Будут они гореть в вечном огне" – очевидно, ему доставляло удовлетворение, что они будут наказаны вечным огнем – на это старец Силуан с видимым душевным волнением сказал: "Ну, скажи мне, пожалуйста, если посадят тебя в рай, и ты будешь оттуда видеть, как кто-то горит в адском огне, будешь ли ты покоен?" – "А что поделаешь, сами виноваты" – ответил монах. Тогда старец со скорбным лицом ответил: "Любовь не может этого понести... Нужно молиться за всех".
И он действительно молился за всех; молиться только за себя стало ему несвойственным. Все люди подвержены греху, все лишены славы Божией (Рим.3:22). Для него, видевшего уже в данной ему мере славу Божию и пережившего лишение ее, одна мысль о таковом лишении была тяжка. Душа его томилась сознанием, что люди живут, не ведая Бога и Его любви, и он молился великою молитвою, чтобы Господь по неисповедимой любви Своей дал им Себя познать.
До конца своей жизни, несмотря на падающие силы, и на болезни, он сохранил привычку спать урывками. У него оставалось много времени для уединенной молитвы, он постоянно молился, меняя в зависимости от обстановки образ молитвы, но особенно усиливалась его молитва ночью, до утрени. Тогда молился он за живых и усопших, за друзей и врагов, за весь мир.
Составили Наталия Буфиус и епископ Александр (Милеант)
Источник http://silouan.narod.ru