Канон святому преподобному Савве Вишерскому, Новгородскому

Припев: Преподо́бне о́тче Са́вво, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 14 октября (01 октября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Смири́лся еси́ Христа́ ра́ди, о́тче, и кре́ст взе́м, от оте́чества и сро́дников, я́ко от зми́я, бе́гал еси́: отню́дуже в пусты́ню вше́д и в не́й трудолю́бно подвиза́лся еси́, преподо́бне.

От ю́ности твоея́, о́тче Са́вво, у́м к Бо́гу впери́в, и тле́нными нетле́нная, я́ко до́брый купе́ц, купи́л еси́: те́мже ны́не сше́дшеся, па́мять твою́ почита́ем.

Христо́вым раче́нием, о́тче Са́вво, па́че огня́ распала́емь, настоя́щая я́ко ничто́же су́щая презре́л еси́: и сего́ ра́ди в поко́ища всели́лся еси́, иде́же пра́ведных ду́ши веселя́тся.

Богоро́дичен: Боля́ща исцели́ душе́ю и те́лом, Влады́чице, раба́ Твоего́, блаже́ннаго Са́ввы моле́нием: Тебе́ бо Предста́тельницу вси́ су́щии в печа́лех стяжа́хом, я́ко Ро́ждшую Спасе́ние на́ше.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Сна́ твои́м очесе́м не да́л еси́, блаже́нне Са́вво, ни ве́ждом дрема́ния, до́ндеже сподо́бился еси́ пра́ведных селе́ния, я́же угото́ва Бо́г, преподо́бне, лю́бящим Его́.

Бо́дренными твои́ми моли́твами, о́тче Са́вво, и жесто́ким воздержа́нием Бо́гу на земли́ до́бре угоди́л еси́: сего́ ра́ди стра́шен враго́м и сла́вен челове́ком бы́л еси́.

Ра́йскую жи́знь и та́мо святы́х селе́ние всегда́ во уме́ твое́м помина́л еси́, преподо́бне. Те́мже во слеза́х и воздыха́ниих всю́ твою́ жи́знь, о́тче Са́вво, преше́л еси́. Сего́ ра́ди и по сме́рти Христо́с чудесы́ тя́ просла́ви.

Богоро́дичен: Источа́еши исцеле́ний струи́ боля́щим, Де́во, всю́ду: Тя́ бо исто́чник показа́ милосе́рдия, Влады́чице, И́же ми́лости исто́чник, из Тебе́ рожде́йся па́че ума́.

Седа́лен, гла́с 4.

Ю́ность твою́, преподо́бне, воздержа́нием увяди́л еси́, стра́сти теле́сныя, я́ко пле́нника ху́да, связа́в, ду́ху повину́л еси́: и сего́ ра́ди, о́тче Са́вво, Христо́с чудесы́ пресла́вно тебе́ венча́ет, Еди́н прославля́яй святы́я Своя́.

Богоро́дичен: Умертви́ся вся́ кре́пость моя́ от мно́жества безме́рных мои́х зо́л, и, мно́гими скорбьми́ одержи́мь, уже́ отча́яхся: но помози́ ми́, Влады́чице, Са́ввы блаже́ннаго предста́тельством, я́ко Ра́дость ро́ждшая пла́чущим и утеше́ние.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Житие́ твое́, о́тче Са́вво, чу́дно на земли́ показа́л еси́, вели́ко поще́ние и смире́ние: и сего́ ра́ди та́мошняго жития́ вели́чество насле́дил еси́. Моли́ спасти́ся от бе́д пою́щим тя́.

Симео́на вели́каго, на столпе́ жи́вшаго, житию́ после́дуя, преподо́бне, те́мже тому́ ели́ко мо́щно именова́ние от жития́ стяжа́л еси́, Са́вво пребога́те.

Посто́м и моли́твами те́ло твое́, о́тче Са́вво, изнури́л еси́ и сего́ ра́ди сподо́бился еси́ ви́дети неизрече́нная блага́я, я́же святы́м угото́вана. С ни́миже, о́тче Са́вво, о на́с моли́ся.

Богоро́дичен: Кро́в, и заступле́ние, и прибе́жище бу́ди ми́, Де́во, рабу́ Твоему́, исцели́ мя́ от безме́рных зо́л, воспева́ти, Пречи́стая: сла́ва Рождеству́ Твоему́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.

Чи́сто житие́ твое́ от ю́ности потща́лся еси́, преподо́бне, сохрани́ти: те́мже, чистоту́ твою́ ви́дев, Пресвяты́й Ду́х в тя́ всели́ся.

Я́ко преоби́дев тле́нная, ве́чная, о́тче, сподо́бился еси́ прия́ти по нело́жному словеси́: проси́те и прии́мете. Те́мже я́ко проси́л еси́, сия́ по досто́инству прия́л еси́.

Ме́сто, е́же сподо́бися прия́ти честны́я мо́щи твоя́, преподо́бне, освяти́ся и по мно́гим страна́м прославля́емо е́сть, я́ко в себе́ мо́щи твоя́ иму́щее.

Богоро́дичен: Не преста́й моля́щи, Его́же родила́ еси́, Богоневе́сто, я́ко Спа́са и Влады́ку, разреше́ние ми́ пода́ти скорбе́й и боле́зней облегче́ние, я́ко да прииму́ проще́ние, песносло́вя Тя́ во ве́ки.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Твое́ вели́кое житие́ и чистоту́, к си́м же безме́рное смире́ние прови́дев, Пресвяты́й Ду́х, сла́вна тя́ все́м, о́тче, показа́. Те́мже от сего́ жития́ ко о́ному преше́д, получи́л еси́ с пра́ведными та́мо весе́лие.

Дне́сь наста́вши свяще́нная па́мять твоя́, преподо́бне Са́вво, весели́т ученики́ твоя́, воспева́ющия любо́вию по́двиги твоя́, и́же, честно́е твое́ успе́ние сла́вяще, торжеству́ют, я́же моли́твами твои́ми, о́тче, соблюди́.

Разбо́йницы пе́рвее прише́дше тебе́ оскорби́ти, преподо́бне, но те́х разуме́в лука́вство, воздви́гнути те́м дре́во ре́кл еси́, не могу́щим же мно́гим тебе́ еди́ному проти́витися. Те́мже я́ко посра́млени про́чее со стра́хом отбежа́ша, па́че побежде́ни бы́вше, не́жели победи́ша.

Богоро́дичен: Твою́ по́мощь да́ждь ми́ и изба́ви мя́ от бе́д и скорбе́й и прегреше́ний мои́х, я́же все́х ро́ждши Избавле́ние.

Конда́к, гла́с 8.

Оте́чества, преподо́бне, удали́вся и всели́вся в пусты́ню, и та́мо на сто́лп вше́д, иде́же жесто́кое житие́ показа́л еси́, и мно́гих житие́м удиви́в, отню́дуже дарова́ние чуде́с от Христа́ прия́л еси́, помина́й на́с, честву́ющих па́мять твою́, да зове́м ти́: ра́дуйся, Са́вво, о́тче на́ш.

И́кос:

Ева́нгельский гла́с, о́тче, услы́шав, вся́ оста́вил еси́ плотска́я мудрова́ния, бога́тство и сла́ву в ничто́же вмени́в, на стра́сти, я́ко безпло́тен, подвиза́лся еси́, и безпло́тных ликостоя́ния чистото́ю сподо́бился еси́, и ра́зума дарова́ние от Бо́га прия́л еси́, е́же пода́ждь в пе́снех пою́щему ти́ си́це: ра́дуйся, Са́вво преподо́бне и богоно́сне, небе́сный челове́че и земны́й а́нгеле; ра́дуйся, Ду́ха Свята́го прекра́сное оби́телище; ра́дуйся, богоблаже́нне, вельми́ подвиза́вся во вре́менней жи́зни, по достоя́нию обогати́лся еси́ благода́тию Ду́ха, ея́же дарова́ние пода́ждь на́м, ча́дом твои́м, да зове́м ти́: ра́дуйся, преподо́бне Са́вво, о́тче на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Источа́ет чудеса́ честна́я ра́ка твоя́, преподо́бне, преизоби́лующи благода́тию, ве́рою приходя́щим здра́вие да́рует, Христу́ от души́ вопию́щим: благослове́н Бо́г отце́в на́ших.

Дре́вним о́нем и вели́ким отце́м, в посте́ просия́вшим, житие́м подо́бяся, преподо́бне, в пусты́ню всели́лся еси́ и та́мо в поще́ниих мно́га ле́та пребы́л еси́, Са́вво, о́тче на́ш.

Я́ко и́стиннаго и кро́ткаго Пастыренача́льника Христа́ незло́бивое овча́, о́тче Са́вво, бы́л еси́. Те́мже незло́бив хотя́щим тебе́ озло́бити бы́л еси́, Христу́ вопия́л еси́: благослове́н Бо́г отце́в на́ших.

Богоро́дичен: Обощре́ны боле́зни ра́нам мои́м от безме́рных мои́х прегреше́ний, Влады́чице, веду́т в сме́рть душе́вную и теле́сную: но исхи́ти я́ко си́льна вся́ких скорбе́й и неду́г.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Изде́тска, преподо́бне о́тче, потща́лся еси́ свою́ со́весть и се́рдце с душе́ю чи́сто Го́споду предста́вити. Те́м и Христо́с чудесы́ тебе́ прославля́ет, Тому́ вопию́ща: Го́спода воспева́йте дела́ и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ны́не пусты́ня весе́лием красу́ется, о́тче, иму́щи мо́щи твоя́ в себе́, Са́вво преподо́бне. Ученицы́ же твои́, твоему́ житию́ ревну́юще, о твое́й па́мяти ра́дующеся, Творцу́ вопию́т: Го́спода воспева́йте дела́ и превозноси́те Его́ во ве́ки.

В пусты́ни, преподо́бне, иде́же селе́ние име́л еси́, та́мо прече́стен хра́м в сла́ву Христа́ воздви́гл еси́, в не́м прославля́тися пречи́стому Того́ и́мени, и все́м вопи́ти: Го́спода воспева́йте дела́ и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Свети́льниче Све́та Трисо́лнечнаго су́щи, заре́ю благоутро́бия Твоего́ тму́ отыми́ прегреше́ний мои́х, Богороди́тельнице, избавле́ние ну́жных боле́зней подаю́щи, ве́рою превознося́щему пречи́стое Твое́ Рождество́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

От пусты́ннаго жития́ к преми́рней и ве́чней жи́зни, я́ко преше́д, блаже́нне, не преста́й моля́ Изба́вителя от разли́чных напа́стей и бе́д изба́вити, любо́вию честно́е твое́ успе́ние ны́не пе́сньми сла́вящия.

Певце́в и́скренною любо́вию пою́щих и ве́рою тебе́ пе́ние хвале́ния приноша́ющих, треблаже́нне Са́вво, от вся́ких бе́д и скорбе́й избавля́й, да тя́ вси́ велича́ем.

От ру́к недосто́йных ма́лое сие́ пе́сней хвале́ние принося́щаго тебе́, приими́, блаже́нне Са́вво: не бо́ возмого́х проти́ву твоего́ вели́чества украси́ти: но ма́лое сие́ я́ко вели́ко приими́, да тебе́ всегда́ в пе́снех велича́ю.

Богоро́дичен: Пе́ние с пе́снию и хвале́ние исплете́нное от боле́зненныя души́ приноша́ю с любо́вию, Тебе́, Ро́ждшей Христа́, естество́м Бо́га, е́же благоприя́тно прие́мши, проше́ния на́ша, Богоро́дице, испо́лни и моли́твами Твои́ми мя́ соблюди́.

Свети́лен.

Процве́л еси́, я́ко фи́никс, Дави́дски, о́тче, и оби́тель яви́лся еси́ Ду́ха Пресвята́го, И́же сла́вна тя́ вселе́нней показа́. Того́ о на́с непреста́нно моли́, почита́ющих ве́рою пречестну́ю па́мять твою́, преподо́бне Са́вво.

Богоро́дичен: Тя́ пе́сньми немо́лчными ублажа́ем, Де́во, я́ко Тро́ицы Еди́наго родила́ еси́, Богоро́дице, и но́сиши на боже́ственную руку́ пребога́тое Сло́во, непреме́нно и неизме́нно.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ, свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀, ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Смири́лсѧ є҆сѝ хрⷭ҇та̀ ра́ди, ѻ҆́тче, и҆ крⷭ҇тъ взе́мъ, ѿ ѻ҆те́чества и҆ сро́дникѡвъ ꙗ҆́кѡ ѿ ѕмі́ѧ бѣ́галъ є҆сѝ: ѿню́дꙋже въ пꙋсты́ню вше́дъ, и҆ въ не́й трꙋдолю́бнѡ подвиза́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне.

Ѿ ю҆́ности твоеѧ̀, ѻ҆́тче са́вво, ᲂу҆́мъ къ бг҃ꙋ впери́въ, и҆ тлѣ́нными нетлѣ̑ннаѧ ꙗ҆́кѡ до́брый кꙋпе́цъ кꙋпи́лъ є҆сѝ: тѣ́мже ны́нѣ сше́дшесѧ па́мѧть твою̀ почита́емъ.

Хрⷭ҇то́вымъ раче́нїемъ, ѻ҆́тче са́вво, па́че ѻ҆гнѧ̀ распала́емь, настоѧ̑щаѧ ꙗ҆́кѡ ничто́же сꙋ̑щаѧ презрѣ́лъ є҆сѝ, и҆ сегѡ̀ ра́ди въ покѡ́ища всели́лсѧ є҆сѝ и҆дѣ́же пра́ведныхъ дꙋ́шы веселѧ́тсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Болѧ́ща и҆сцѣлѝ дꙋше́ю и҆ тѣ́ломъ влⷣчце, раба̀ твоего̀, бл҃же́ннагѡ са́ввы моле́нїемъ: тебе́ бо предста́тельницꙋ всѝ сꙋ́щїи въ печа́лехъ стѧжа́хомъ, ꙗ҆́кѡ ро́ждшꙋю спасе́нїе на́ше.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ, дꙋхо́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бжⷭ҇твеннѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ, сла́вы сподо́би.

Сна̀ твои̑мъ ѻ҆чесє́мъ не да́лъ є҆сѝ, бл҃же́нне са́вво, ни вѣ́ждѡмъ дрема́нїѧ, до́ндеже сподо́билсѧ є҆сѝ првⷣныхъ селе́нїѧ, ꙗ҆̀же ᲂу҆гото́ва бг҃ъ, прпⷣбне, лю́бѧщымъ є҆го̀.

Бо́дренными твои́ми моли́твами, ѻ҆́тче са́вво, и҆ жесто́кимъ воздержа́нїемъ, бг҃ꙋ на землѝ до́брѣ ᲂу҆годи́лъ є҆сѝ: сегѡ̀ ра́ди стра́шенъ врагѡ́мъ, и҆ сла́венъ человѣ́кѡмъ бы́лъ є҆сѝ.

Ра́йскꙋю жи́знь, и҆ та́мѡ ст҃ы́хъ селе́нїе всегда̀ во ᲂу҆мѣ̀ твое́мъ пожина́лъ є҆сѝ, прпⷣбне. тѣ́мже во слеза́хъ и҆ воздыха́нїихъ всю̀ твою̀ жи́знь, ѻ҆́тче са́вво, преше́лъ є҆сѝ. сегѡ̀ ра́ди и҆ по сме́рти хрⷭ҇то́съ чꙋдесы́ тѧ просла́ви.

Бг҃оро́диченъ: И҆сточа́еши и҆сцѣле́нїй стрꙋи̑ болѧ́щымъ, дв҃о, всю́дꙋ. тѧ́ бо и҆сто́чникъ показа̀ милосе́рдїѧ влⷣчце, и҆́же ми́лости и҆сто́чникъ и҆зъ тебѐ рожде́йсѧ па́че ᲂу҆ма̀.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Ю҆́ность твою̀, прпⷣбне, воздержа́нїемъ ᲂу҆вѧди́лъ є҆сѝ, стра̑сти тѣлє́сныѧ, ꙗ҆́кѡ плѣ́нника хꙋ́да свѧза́въ, дꙋ́хꙋ повинꙋ́лъ є҆сѝ: и҆ сегѡ̀ ра́ди, ѻ҆́тче са́вво, хрⷭ҇то́съ чꙋдесы̀ пресла́внѡ тебѐ вѣнча́етъ, є҆ди́нъ прославлѧ́ѧй ст҃ы̑ѧ своѧ̑.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆мертви́сѧ всѧ̀ крѣ́пость моѧ̀ ѿ мно́жества безмѣ́рныхъ мои́хъ ѕѡ́лъ, и҆ мно́гими скорбьмѝ ѡ҆держи́мь ᲂу҆жѐ ѿча́ѧхсѧ: но помози́ ми влⷣчце, са́ввы бл҃же́ннагѡ предста́тельствомъ, ꙗ҆́кѡ ра́дость ро́ждшаѧ пла́чꙋщымъ и҆ ᲂу҆тѣше́нїе.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ на прⷭ҇то́лѣ бж҃ества̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.

Житїѐ твоѐ, ѻ҆́тче са́вво, чꙋ́дно на землѝ показа́лъ є҆сѝ, вели́ко поще́нїе и҆ смире́нїе: и҆ сегѡ̀ ра́ди та́мошнѧгѡ житїѧ̀ вели́чество наслѣ́дилъ є҆сѝ. молѝ спасти́сѧ ѿ бѣ́дъ пою́щымъ тѧ̀.

Сѷмеѡ́на вели́кагѡ, на столпѣ̀ жи́вшагѡ, житїю̀ послѣ́дꙋѧ, прпⷣбне: тѣ́мже томꙋ̀ є҆ли́кѡ мо́щно и҆менова́нїе ѿ житїѧ̀ стѧжа́лъ є҆сѝ, са́вво пребога́те.

Посто́мъ и҆ моли́твами тѣ́ло твоѐ, ѻ҆́тче са́вво, и҆знꙋри́лъ є҆сѝ: и҆ сегѡ̀ ра́ди сподо́билсѧ є҆сѝ ви́дѣти неизречє́ннаѧ бл҃га̑ѧ, ꙗ҆̀же ст҃ы̑мъ ᲂу҆готѡ́вана. съ ни́миже, ѻ҆́тче са́вво, ѡ҆ на́съ моли́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Кро́въ и҆ застꙋпле́нїе, и҆ прибѣ́жище бꙋ́ди мѝ, дв҃о, рабꙋ̀ твоемꙋ̀, и҆сцѣли́ мѧ ѿ безмѣ́рныхъ ѕѡ́лъ воспѣва́ти, пречⷭ҇таѧ: сла́ва ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бжⷭ҇твеннѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.

Чи́сто житїѐ твоѐ ѿ ю҆́ности потща́лсѧ є҆сѝ прпⷣбне, сохрани́ти: тѣ́мже чистотꙋ̀ твою̀ ви́дѣвъ прест҃ы́й дх҃ъ, въ тѧ̀ всели́сѧ.

Ꙗ҆́кѡ преѡби́дѣвъ тлѣ̑ннаѧ, вѣ̑чнаѧ ѻ҆́тче, сподо́билсѧ є҆сѝ прїѧ́ти по нело́жномꙋ словесѝ: проси́те и҆ прїи́мете. тѣ́мже ꙗ҆́кѡ проси́лъ є҆сѝ, сїѧ̑ по досто́инствꙋ прїѧ́лъ є҆сѝ.

Мѣ́сто, є҆́же сподо́бисѧ прїѧ́ти честны̑ѧ мо́щи твоѧ̑, прпⷣбне, ѡ҆свѧти́сѧ, и҆ по мнѡ́гимъ страна́мъ прославлѧ́емо є҆́сть, ꙗ҆́кѡ въ себѣ̀ мо́щи твоѧ̑ и҆мꙋ́щее.

Бг҃оро́диченъ: Не преста́й молѧ́щи, є҆го́же родила̀ є҆сѝ бг҃оневѣ́сто, ꙗ҆́кѡ сп҃са и҆ влⷣкꙋ, разрѣше́нїе мѝ пода́ти скорбе́й, и҆ болѣ́зней ѡ҆блегче́нїе, ꙗ҆́кѡ да прїимꙋ̀ проще́нїе, пѣсносло́вѧ тѧ̀ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бжⷭ҇твенное сїѐ и҆ всечестно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те, рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.

Твоѐ вели́кое житїѐ и҆ чистотꙋ̀, къ си̑мъ же безмѣ́рное смире́нїе, прови́дѣвъ прест҃ы́й дх҃ъ, сла́вна тѧ̀ всѣ̑мъ, ѻ҆́тче, показа̀. тѣ́мже ѿ сегѡ̀ житїѧ̀ ко ѻ҆́номꙋ преше́дъ, полꙋчи́лъ є҆сѝ съ пра́ведными та́мѡ весе́лїе.

Дне́сь наста́вши свѧще́ннаѧ па́мѧть твоѧ̀, прпⷣбне са́вво, весели́тъ ᲂу҆ченикѝ твоѧ̑, воспѣва́ющыѧ любо́вїю по́двиги твоѧ̑, и҆̀же честно́е твоѐ ᲂу҆спе́нїе сла́вѧще торжествꙋ́ютъ, ꙗ҆̀же моли́твами твои́ми, ѻ҆́тче, соблюдѝ.

Разбо́йницы пе́рвѣе прише́дше тебѐ ѡ҆скорби́ти, прпⷣбне, но тѣ́хъ разꙋмѣ́въ лꙋка́вство, воздви́гнꙋти тѣ̑мъ дре́во ре́клъ є҆сѝ: не могꙋ́щымъ же мнѡ́гимъ тебѣ̀ є҆ди́номꙋ проти́витисѧ. тѣ́мже ꙗ҆́кѡ посра́млени про́чее со стра́хомъ ѿбѣжа́ша, па́че побѣжде́ни бы́вше, не́жели побѣди́ша.

Бг҃оро́диченъ: Твою̀ по́мощь да́ждь мѝ, и҆ и҆зба́ви мѧ̀ ѿ бѣ́дъ и҆ скорбе́й и҆ прегрѣше́нїй мои́хъ, ꙗ҆́же всѣ́хъ ро́ждши и҆збавле́нїе.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Ѻ҆те́чества прпⷣбне, ᲂу҆дали́всѧ, и҆ всели́всѧ въ пꙋсты́ню, и҆ та́мѡ на сто́лпъ вше́дъ, и҆дѣ́же жесто́кое житїѐ показа́лъ є҆сѝ: и҆ мно́гихъ житїе́мъ ᲂу҆диви́въ, ѿню́дꙋже дарова́нїе чꙋде́съ ѿ хрⷭ҇та̀ прїѧ́лъ є҆сѝ, помина́й на́съ чествꙋ́ющихъ па́мѧть твою̀, да зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, са́вво ѻ҆́тче на́шъ.

І҆́косъ:

Є҆ѵⷢ҇льскїй гла́съ, ѻ҆́тче, ᲂу҆слы́шавъ, всѧ̑ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ плотска̑ѧ мꙋдрова̑нїѧ, бога́тство и҆ сла́вꙋ въ ничто́же вмѣни́въ, на стра̑сти ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ подвиза́лсѧ є҆сѝ, и҆ безпло́тныхъ ликостоѧ́нїѧ чистото́ю сподо́билсѧ є҆сѝ, и҆ ра́зꙋма дарова́нїе ѿ бг҃а прїѧ́лъ є҆сѝ, є҆́же пода́ждь въ пѣ́снехъ пою́щемꙋ тѝ си́це: ра́дꙋйсѧ, са́вво прпⷣбне и҆ бг҃оно́сне, нбⷭ҇ный человѣ́че, и҆ земны́й а҆́гг҃ле. ра́дꙋйсѧ, дх҃а ст҃а́гѡ прекра́сное ѻ҆би́телище. ра́дꙋйсѧ, бг҃облаже́нне, вельмѝ подвиза́всѧ во вре́меннѣй жи́зни, по достоѧ́нїю ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ бл҃года́тїю дх҃а, є҆ѧ́же дарова́нїе пода́ждь на́мъ ча́дѡмъ твои̑мъ, да зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ прпⷣбне, са́вво, ѻ҆́тче на́шъ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, благослове́нъ є҆сѝ.

И҆сточа́етъ чꙋдеса̀ честна́ѧ ра́ка твоѧ̀, прпⷣбне, преиз̾ѡби́лꙋющи бл҃года́тїю, вѣ́рою приходѧ́щымъ здра́вїе да́рꙋетъ, хрⷭ҇тꙋ̀ ѿ дꙋшѝ вопїю́щымъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тцє́въ на́шихъ.

Дрє́внимъ ѻ҆́нѣмъ и҆ вели́кимъ ѻ҆тцє́мъ въ постѣ̀ просїѧ́вшымъ, житїе́мъ подо́бѧсѧ, прпⷣбне, въ пꙋсты́ню всели́лсѧ є҆сѝ, и҆ та́мѡ въ поще́нїихъ мнѡ́га лѣ̑та пребы́лъ є҆сѝ, са́вво ѻ҆́тче на́шъ.

Ꙗ҆́кѡ и҆́стиннагѡ и҆ кро́ткагѡ пастыренача́льника хрⷭ҇та̀, неѕло́бивое ѻ҆вча̀, ѻ҆́тче са́вво, бы́лъ є҆сѝ. тѣ́мже неѕло́бивъ хотѧ́щымъ тебѐ ѡ҆ѕло́бити бы́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇тꙋ̀ вопїѧ́лъ є҆сѝ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тцє́въ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆бощре́ны болѣ̑зни ра́намъ мои̑мъ ѿ безмѣ́рныхъ мои́хъ прегрѣше́нїй влⷣчце, ведꙋ́тъ въ сме́рть дꙋше́внꙋю и҆ тѣле́снꙋю: но и҆схи́ти ꙗ҆́кѡ си́льна всѧ́кихъ скорбе́й и҆ недꙋ̑гъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки благочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть: тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

И҆здѣ́тска, прпⷣбне ѻ҆́тче, потща́лсѧ є҆сѝ свою̀ со́вѣсть и҆ се́рдце съ дꙋше́ю чи́стѡ гдⷭ҇ꙋ предста́вити. тѣ́мъ и҆ хрⷭ҇то́съ чꙋдесы̀ тебѐ прославлѧ́етъ, томꙋ̀ вопїю́ща: гдⷭ҇а воспѣва́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Ны́нѣ пꙋсты́нѧ весе́лїемъ красꙋ́етсѧ, ѻ҆́тче, и҆мꙋ́щи мо́щи твоѧ̑ въ себѣ̀, са́вво прпⷣбне. ᲂу҆ч҃ницы́ же твоѝ твоемꙋ̀ житїю̀ ревнꙋ́юще, ѡ҆ твое́й па́мѧти ра́дꙋющесѧ творцꙋ̀ вопїю́тъ: гдⷭ҇а воспѣва́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Въ пꙋсты́ни, прпⷣбне, и҆дѣ́же селе́нїе и҆мѣ́лъ є҆сѝ, та́мѡ прече́стенъ хра́мъ въ сла́вꙋ хрⷭ҇та̀ воздви́глъ є҆сѝ, въ не́мъ прославлѧ́тисѧ пречⷭ҇томꙋ тогѡ̀ и҆́мени, и҆ всѣ̑мъ вопи́ти: гдⷭ҇а воспѣва́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Свѣти́льниче свѣ́та трисо́лнечнагѡ сꙋ́щи, заре́ю бл҃гоꙋтро́бїѧ твоегѡ̀ тмꙋ̀ ѿимѝ прегрѣше́нїй мои́хъ бг҃ороди́тельнице, и҆збавле́нїе нꙋ́жныхъ болѣ́зней подаю́щи, вѣ́рою превозносѧ́щемꙋ пречⷭ҇тое твоѐ ржⷭ҇тво̀.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ, дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее свѧще́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ: ра́дꙋйсѧ, всеблаже́ннаѧ бцⷣе, чⷭ҇таѧ приснодв҃о.

Ѿ пꙋсты́ннагѡ житїѧ̀, къ премі́рнѣй и҆ вѣ́чнѣй жи́зни, ꙗ҆́кѡ преше́дъ бл҃же́нне, не преста́й молѧ̀ и҆зба́вителѧ, ѿ разли́чныхъ напа́стей и҆ бѣ́дъ и҆зба́вити, любо́вїю честно́е твоѐ ᲂу҆спе́нїе ны́нѣ пѣ́сньми сла́вѧщыѧ.

Пѣвцє́въ и҆́скренною любо́вїю пою́щихъ, и҆ вѣ́рою тебѣ̀ пѣ́нїе хвале́нїѧ приноша́ющихъ, требл҃же́нне са́вво, ѿ всѧ́кихъ бѣ́дъ и҆ скорбе́й и҆збавлѧ́й, да тѧ̀ всѝ велича́емъ.

Ѿ рꙋ́къ недосто́йныхъ ма́лое сїѐ пѣ́сней хвале́нїе, приносѧ́щагѡ тебѣ̀, прїимѝ, бл҃же́нне са́вво: не бо̀ возмого́хъ проти́вꙋ твоегѡ̀ вели́чества ᲂу҆краси́ти: но ма́лое сїѐ ꙗ҆́кѡ вели́ко прїимѝ, да тебѐ всегда̀ въ пѣ́снехъ велича́ю.

Бг҃оро́диченъ: Пѣ́нїе съ пѣ́снїю, и҆ хвале́нїе и҆сплете́нное, ѿ болѣ́зненныѧ дꙋшѝ приноша́ю съ любо́вїю, тебѣ̀ ро́ждшей хрⷭ҇та̀, є҆стество́мъ бг҃а, є҆́же благопрїѧ́тнѡ прїе́мши, прошє́нїѧ на̑ша, бцⷣе, и҆спо́лни, и҆ моли́твами твои́ми мѧ̀ соблюдѝ.

Свѣти́ленъ.

Процвѣ́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ фі́нїѯъ дв҃дски, ѻ҆́тче, и҆ ѻ҆би́тель ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ дх҃а прест҃а́гѡ, и҆́же сла́вна тѧ̀ вселе́ннѣй показа̀. того̀ ѡ҆ на́съ непреста́ннѡ молѝ, почита́ющихъ вѣ́рою пречестнꙋ́ю твою̀, прпⷣбне са́вво.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ пѣ́сньми немо́лчными ᲂу҆блажа́емъ, дв҃о, ꙗ҆́кѡ трⷪ҇цы є҆ди́наго родила̀ є҆сѝ, бцⷣе, и҆ но́сиши на бжⷭ҇твеннꙋю рꙋкꙋ̀, пребога́тое сло́во, непремѣ́ннѡ и҆ неизмѣ́ннѡ.

Пре­по­доб­ный Сав­ва про­ис­хо­дил из Твер­ско­го кня­же­ства, из го­ро­да Ка­ши­на и был вто­рым из вось­ми сы­но­вей Ка­шин­ско­го бо­яри­на Ива­на Ва­си­лье­ви­ча Бо­роз­ды, из ро­да слав­но­го и все­ми ува­жа­е­мо­го. С юных лет Сав­ва от­ли­чал­ся доб­ро­де­тель­ной жиз­нью, под­ра­жал ино­че­ским по­дви­гам и, при­няв по­стриг в од­ном из твер­ских мо­на­сты­рей, без­ро­пот­но нес раз­лич­ные мо­на­стыр­ские по­слу­ша­ния. Он от­ли­чал­ся необык­но­вен­ным сми­ре­ни­ем и вы­зы­вал глу­бо­кое по­чте­ние и у мир­ских жи­те­лей, и у мо­на­хов. Мо­на­хи по­чи­та­ли его за Ан­ге­ла и из­бра­ли игу­ме­ном. Но Сав­ву тя­го­ти­ла сла­ва че­ло­ве­че­ская, и он, по­ки­нув род­ные ме­ста, дол­гое вре­мя жил в со­вер­шен­ной без­вест­но­сти, а поз­же, рев­нуя о выс­ших по­дви­гах, от­пра­вил­ся на Афон.

По воз­вра­ще­нии с Афо­на под ви­дом бед­но­го неиз­вест­но­го стран­ни­ка он при­шел на ре­ку Ви­ше­ру, ру­ко­во­ди­мый Бо­гом, во­дру­зил крест и, устро­ив неболь­шой ша­лаш, стал про­во­дить от­шель­ни­че­скую жизнь. Од­на­жды про­хо­див­ший ми­мо жи­тель Нов­го­ро­да уви­дел пре­по­доб­но­го по­гру­зив­шим­ся в глу­бо­кую мо­лит­ву и как бы не чув­ству­ю­щим, что все ли­цо его бы­ло по­кры­то ко­ма­ра­ми, так что его со­всем не бы­ло вид­но. Изум­лен­ный про­хо­жий по­ве­дал дру­гим о слу­чив­шем­ся, и все по­ня­ли, что от­шель­ник – ис­тин­но Бо­жий че­ло­век. Но Сав­ва уда­лил­ся в еще бо­лее уеди­нен­ное ме­сто, про­дол­жая упраж­нять­ся в по­сте и мо­лит­ве, про­во­дя жизнь, ис­пол­нен­ную ли­ше­ний. Мол­ва же о свя­той жиз­ни пре­по­доб­но­го рас­про­стра­ни­лась по окрест­но­стям, и со­сед­ние жи­те­ли ста­ли при­хо­дить к нему и до­став­лять по­силь­ные при­но­ше­ния. Слух о свя­том угод­ни­ке Бо­жи­ем до­шел до ар­хи­епи­ско­па Иоан­на, быв­ше­го то­гда на Нов­го­род­ской ка­фед­ре, и он по­слал раз­уз­нать о пре­по­доб­ном Сав­ве, кто и ка­ков он, а по по­лу­че­нии от­ве­та, ура­зу­мев в Сав­ве че­ло­ве­ка ду­хов­но­го, сам от­пра­вил­ся на встре­чу с ним. Сми­ре­ние и нес­тя­жа­тель­ность Сав­вы по­ко­ри­ли свя­ти­те­ля, и он по­лю­бил бла­жен­но­го и ока­зы­вал ему по­мощь всем необ­хо­ди­мым.

Меж­ду тем Сав­ва за­ду­мал ос­но­вать оби­тель и стал сво­и­ми ру­ка­ми стро­ить кел­лии для при­хо­див­ших ино­ков. Од­на­жды по вну­ше­нию дья­во­ла при­шли к нему раз­бой­ни­ки с ко­вар­ным на­ме­ре­ни­ем. Он же, про­зрев их за­мы­сел, по­про­сил их по­мочь ему под­нять де­ре­во, при этом ве­лел им взять­ся за тон­кий ко­нец, а сам взял­ся за тол­стый. Раз­бой­ни­ки так и не смог­ли сдви­нуть с ме­ста свой ко­нец, а Сав­ва один под­нял де­ре­во, чем и по­ра­зил их, и они со сты­дом и стра­хом по­спе­ши­ли уда­лить­ся.

Поз­же Сав­ва с бра­ти­ей по­се­ли­лись у ре­ки Ви­ше­ры и со­ору­ди­ли и освя­ти­ли цер­ковь в честь Воз­не­се­ния Гос­под­ня. По устро­е­нии оби­те­ли пре­по­доб­ный Сав­ва по­ста­вил се­бе столп и, взой­дя на него, всю сед­ми­цу до суб­бо­ты про­во­дил на нем в по­сте и мо­лит­ве; в суб­бо­ту же схо­дил со стол­па к бра­тии, при­ча­щал­ся с ни­ми Свя­тых Тайн, вы­ста­и­вал вос­крес­ную служ­бу, раз­де­лял тра­пе­зу и по­сле ду­ше­по­лез­но­го по­уче­ния вновь всхо­дил на столп до сле­ду­ю­щей суб­бо­ты. Жи­вя на стол­пе, Сав­ва хра­нил оби­тель сво­и­ми мо­лит­ва­ми. Од­на­жды к мо­на­сты­рю по­до­шли раз­бой­ни­ки, чтобы раз­гра­бить его, но свя­той, по­няв их злой умы­сел, стал сту­чать жез­лом по стене, об­ра­тив их в бег­ство, объ­ятых стра­хом. Об этом чу­де Цер­ковь вос­пе­ва­ет в служ­бе пре­по­доб­но­му.

Меж­ду тем к пре­по­доб­но­му Сав­ве про­дол­жа­ли ото­всю­ду сте­кать­ся и ино­ки, и ми­ряне ра­ди поль­зы ду­хов­ной, ко­то­рую от него по­лу­ча­ли, ибо он, по апо­сто­лу, всем был вся, всех на­став­ляя, обо всех бо­лез­нуя и за­бо­тясь. Пре­бы­вая в по­дви­гах и пе­ре­но­ся су­ро­вые ли­ше­ния и вся­ко­го ро­да скор­би, бла­жен­ный на вось­ми­де­ся­том го­ду от рож­де­ния впал в те­лес­ный недуг. Го­то­вясь раз­ре­шить­ся от те­ла и от­дать по­след­ний долг при­ро­де, он при­звал к се­бе всю бра­тию и об­ра­тил­ся к ней с пред­смерт­ны­ми ду­ше­по­лез­ны­ми на­став­ле­ни­я­ми, в осо­бен­но­сти о том, чтобы они твер­до и неиз­мен­но пре­бы­ва­ли в пра­во­сла­вии и со­блю­де­ния ино­че­ских обе­тов, бо­лее же все­го пре­успе­ва­ли в сми­ре­нии. «В чем вы ви­де­ли ме­ня под­ви­за­ю­щим­ся, то и са­ми тво­ри­те», – ска­зал в за­клю­че­ние ста­рец. По­сле се­го, по­ру­чив мо­на­стырь и бра­тию за­бо­там и по­пе­че­ни­ям ар­хи­епи­ско­па Нов­го­род­ско­го, при­ча­стив­шись Свя­тых Хри­сто­вых Та­ин, он мир­но пре­дал ду­шу свою Гос­по­ду 1 ок­тяб­ря 1460 го­да.

По про­ше­ствии до­воль­но про­дол­жи­тель­но­го вре­ме­ни в оби­те­ли про­изо­шел силь­ный по­жар, так что она вся сго­ре­ла: и цер­ковь, и кел­лии, и столп пре­по­доб­но­го. Но гроб его, на­хо­див­ший­ся меж­ду цер­ко­вью и стол­пом, и ча­сов­ня над гро­бом не по­тер­пе­ли ни­ка­ко­го вре­да. Это бы­ло пер­вое чу­до по пре­став­ле­нии свя­то­го. С то­го вре­ме­ни при гро­бе ста­ли со­вер­шать­ся раз­лич­ные чу­де­са. Од­на­жды на­сто­я­тель Сав­вин­ской оби­те­ли игу­мен Ге­ла­сий ис­це­лил­ся от отрав­ле­ния по мо­лит­вам Сав­вы, явив­ше­го­ся ему в сно­ви­де­нии. Он по­ве­дал об этом Нов­го­род­ско­му ар­хи­епи­ско­пу Ионе, и тот со­вер­шил пред гро­бом пре­по­доб­но­го Сав­вы мо­леб­ное пе­ние, при­ка­зав на­пи­сать ико­ну свя­то­го и со­ста­вить ему служ­бу и жи­тие.

Празд­но­ва­ние в честь пре­по­доб­но­го Сав­вы уста­нов­ле­но Рус­ской Цер­ко­вью со­бор­ным опре­де­ле­ни­ем 1549 го­да и со­вер­ша­ет­ся 1 ок­тяб­ря.

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го Сав­вы Ви­шер­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.