Канон святому преподобному Савватию Соловецкому (иной)
Припев: Преподóбне о́тче Савва́тие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 21 августа (08 августа ст. ст.); 10 октября (27 сентября ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.
Препе́тая Соесте́ственная Тро́ице, Преблаги́й Бо́же, И́же па́че ума́ да́ры рабо́м Свои́м дая́, и моему́ мра́чному уму́ све́тлую посли́ благода́ть, все́х страсте́й очища́ющую, пе́снь ны́не начина́ющу ми́.
Твоя́ похвалы́ нача́ти хотя́щу ми́, Савва́тие, моли́твами твои́ми посли́ благода́ть, стра́сти души́ и телесе́ очища́ющу ми́ и у́м просвеща́ющу, да воспою́ твоя́ по́двиги, преподо́бне.
Жела́ние боже́ственно в се́рдцы прие́м, усе́рдно мирска́го многово́лненнаго смуще́ния отбе́г, к ти́хому приста́нищу безмо́лвия прии́де. Те́мже и Христо́с изволе́ние твое́ прия́т, о́тче.
Богоро́дичен: Без се́мене О́тчею во́лею от Боже́ственнаго Ду́ха Бо́жия зачала́ еси́ Сы́на и пло́тию родила́ еси́, Пречи́стая, И́же из Отца́ без ма́тере и на́с ра́ди из Тебе́ без отца́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.
Возвесели́л еси́, о́тче, над все́ми Су́щаго Бо́га терпе́нием свои́м, те́мже тя́ досто́йно просла́ви.
Показа́ тя́ Христо́с, Савва́тие, звезду́ пресве́тлу, кры́ющася, я́ко во о́блаце, в пусты́ни, чудесы́ озаря́юща на́с.
Доброде́телей труды́ и по́ты, Савва́тие, поко́й со все́ми святы́ми прия́л еси́, и́хже и возвесели́л еси́ свои́м житие́м.
Богоро́дичен: Ты́ еди́на су́щим на земли́ и́же па́че естества́ благи́х Хода́таица, Ма́ти Бо́жия, яви́ся, те́мже Ти́, ра́дуйся, вопие́м.
Седа́лен, гла́с 8:
По́стничеством вооружи́вся, блаже́нне, стра́сти победи́в и пло́ть покори́в ду́хови, бесово́м прогони́тель показа́ся, и неду́ги целя́. Те́мже, любо́вию па́мять твоего́ успе́ния почита́юще, про́сим восприя́ти исправле́ние житию́ и ми́ру умире́ние, вопию́ще ти́: преподо́бне Савва́тие, о́тче на́ш, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́сто Творцу́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, я́ко прия́телище су́щи Уте́шителя, Всепе́тая, беззако́ния мя́ су́ща скве́рно жили́ще и де́монов игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся и си́х злоде́йствия мя́ изба́вити, све́тло жили́ще доброде́тельми соде́лавши, Светопода́тельная и Нетле́нная, разжени́ о́блак страсте́й и вы́шняго прича́стия сподо́би и Све́та Невече́рняго моли́твами Твои́ми.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Вме́сто от ме́ста преходя́, бе́гая сла́вы челове́ческия, Небе́сныя сла́вы рачи́тель бы́л еси́, о́тче преподо́бне.
Терпели́вно тру́д проходи́л еси́ в кино́вии, томя́ пло́ть и порабоща́я разу́мне, до́брыми утвержда́яся.
Боле́знь боле́зньми отража́ти разсуди́в, во́лею в рабо́ту вдава́яся Христа́ ра́ди, страсте́й рабо́ты избежа́л еси́.
Богоро́дичен: Неискусобра́чно родила́ еси́, о Де́во, и по Рождестве́ па́ки яви́лася еси́ де́вствующи, те́мже немо́лчными гла́сы, е́же ра́дуйся, Тебе́, Влады́чице, ве́рою несумне́нною вопие́м.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.
Разгна́в страсте́й мра́к, о́тче, к све́ту доброде́телей доше́д и све́тел бы́в, мра́чныя ду́хи лука́вствия отгоня́еши от челове́к, Савва́тие.
Тьму́ бесо́в потребля́я, Савва́тие, чи́стыми ти́ моли́твами, тьму́ грехо́в мои́х потреби́, о́тче, чистоту́ доброде́телей наставля́я мя́ твори́ти.
Страстьми́ очерне́на мя́, о́тче, прило́ги чужда́го всего́ бы́вша, предста́тель те́плый бу́ди ми́, вся́каго зла́ избавля́я и исцеля́я стру́пы я́зв мои́х.
Богоро́дичен: Тя́ ору́жие непобеди́мое на враги́ предлага́ем, Тя́ утвержде́ние и наде́жду на́шему спасе́нию, Богоневе́сто, и́мамы.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею Кро́вию.
Преше́д мо́ре, в пусте́м ото́це вселя́ешися, страсте́й мо́ре изсуша́я и то́ немо́кренно проходя́, крестови́дным поще́нием разделя́я, в тве́рдости доброде́телей вселя́яся, о́тче, бесо́в кре́пость разруши́л еси́.
Во успе́нии твое́м, о́тче, бу́ри ве́лии бы́вшей, Иоа́ннови стремле́ние уставля́ет и твоему́ погребе́нию слу́жит, Фео́дор же от истопле́ния в мо́ри предста́тельством твои́м пресла́вно спаса́ется, Го́споду тя́ прославля́ющу.
Вси́ и́же в мо́ри обурева́емии к твоему́ предста́тельству прибега́ют, и, тя́ призыва́юще, беду́ющии спаса́ются, и на́с, бе́дствующих лю́те и напа́стьми одержи́мых, ми́лостивно, о́тче, предста́в, спаси́.
Богоро́дичен: О, чу́до, е́же все́х чуде́с нове́йшее! Я́ко Де́ва во утро́бе И́же вся́ческая Содержа́щаго сло́вом, неискусому́жно прие́мши, нете́сно вмести́.
Конда́к, гла́с 3:
Я́ко звезда́ всесве́тлая, доброде́тельми сия́ющи, чуде́с лучи́ испуща́ющи, обою́ду богатя́ приходя́щих, ду́ши исцеля́еши и телеса́, благода́ть име́я, Савва́тие, прославля́ет бо Своя́ Си́ Вели́кий Дарода́тель.
И́кос:
Простри́ ми́ ру́ку Твою́, благода́ть подаю́щу, Бла́же, Еди́не Го́споди Бо́же, да восхвалю́ Твоего́ раба́, я́ко, ми́ра вся́ презре́в, усе́рдно Тебе́ после́дова, Твоему́ неизрече́нному, е́же в на́ше спасе́ние, стра́нствию, Влады́ко: стра́нен быва́я, служа́ па́че, а не слугу́емь, обходя́ же и ра́туя врага́, его́же и низложи́, са́м себе́ озе́мствуя во ото́це мо́ря, жела́я прилепи́тися Бо́гу. Те́мже, и уме́р, я́ко жи́в, бли́з все́м беду́ющим обрета́ется, бе́сы отгоня́я, цельбы́ точа́, прославля́ет бо Своя́ Си́ Вели́кий Дарода́тель.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Просла́вити восхоте́в Влады́ка и яви́ти тя́, тая́щася Своего́ раба́, гро́б тво́й зна́меньми и си́лами обогати́ и в мо́ри беду́ющих и тя́ призыва́ющих спаса́ет, вопию́щих: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Свяще́нный Зоси́ма свяще́нныя твоя́ мо́щи, о́тче, нетле́нны обре́т во гро́бе, усе́рдно подъе́млет, я́ко многоце́нное бога́тство нося́, неистощи́мо сокро́вище свое́й кино́вии сокры́в, вопия́ше: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Ни гро́б, хода́тай забве́ния, возмо́же твоя́ доброде́тели, о́тче, утаи́ти: трубы́ бо ясне́йше зна́меньми пропове́да твоя́ боле́зни по́стническия, и́миже Бо́гови прибли́жился еси́, я́же зря́, чу́дный Зоси́ма со ученики́ вопия́ше: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное Селе́ние, ра́дуйся, Тебе́ бо ра́ди дае́тся ра́дость, Богоро́дице, вопию́щим Ти́: благослове́нна Ты́ в жена́х, Всенепоро́чная Влады́чице.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Прилепи́ся любо́вию ти́, о́тче Савва́тие, блаже́нный Зоси́ма, бде́ния при́сно но́щию в гробни́це ти́ творя́, твою́ по́мощь на враги́ прие́мля и ча́дом свои́м засту́пника тя́ име́я, с ни́миже поя́ше: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Насле́дник ото́ка, насле́дник и доброде́телем ти́, о́тче, блаже́нный Зоси́ма снасле́дник и ве́чнаго ти́ блаже́нства бы́сть, отню́дуже и беду́ющим ку́пно предстае́те, те́мже спаса́еми вопию́т: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
О дво́ице присноблаже́нная, я́ко еди́но блаже́нство иму́щая от Бо́га, версто́ предо́брая, Савва́тие и Зоси́мо, на́с, призыва́ющих вы́, те́плым предста́тельством ва́шим от все́х лю́тых спаса́йте, пою́щих: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Ты́, еди́на во все́х ро́дех, Де́во Пречи́стая, Ма́ти яви́лася еси́ Бо́гу, Ты́ Божеству́ бы́сть пребыва́ние, Всенепоро́чная, не опали́вшися огне́м Непристу́пнаго Све́та. Те́мже вси́ Тя́ благослови́м, Мари́е Богоневе́стная.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.
Восприе́м я́ко ны́не трудо́в свои́х и по́тов, преподо́бне, че́сть и сла́ву неистле́нну от Христа́ Бо́га, свы́ше на́с назира́й, твоя́ по́двиги почита́ющих, бога́тныя ти́ да́ры бога́тно на́м источа́я.
Ны́не на Небесе́х пра́ведным свеселя́ся, Савва́тие, с ни́миже Христо́ви предстоя́, моли́ ми́р ми́рови пода́ти, и Це́рквам еди́нство, стране́ на́шей побе́дная, и все́м скорбя́щим предста́тельство и спасе́ние, о́тче.
Приими́ пе́снь твоего́ раба́, о́тче, бога́тными благода́тьми возда́ждь грехо́в оставле́ние, жития́ исправле́ние, и лю́тых избавле́ние, на Суде́ ми́лость, и Небе́снаго Ца́рствия насле́дие, иде́же ты́ пребыва́еши, о́тче.
Тро́ичен: Еди́но у́бо Боже́ственное Существо́, но Соста́вми Тро́ицу, вси́ ве́рнии, восхва́лим, в неслия́нных Соста́вех Отца́ Пребезнача́льна, Сы́на и Ду́ха Всесвята́го.
Свети́лен:
Свети́льника, свы́ше просвеща́емаго, озаре́ние де́тельми прие́млюща, ны́не па́мятию свое́ю ду́ши на́ша освеща́ющаго, достодо́лжно почти́м.
Сла́ва, и ны́не: По Бо́зе упова́ние иму́ще на Тя́, Пречи́стая Де́во, мо́лим Ти́ ся́: ко И́же из Тебе́ Ро́ждшемуся мольба́ми невреди́мы до конца́ на́с сохрани́.
Краткое житие преподобного Савватия Соловецкого
Преподобный Савватий был иноком Кирилло-Белозерского монастыря. Смирение, кроткая любовь к братии и строгая жизнь снискали ему уважение не только у монахов, но и у мирян. Тяготясь таким вниманием, преподобный Савватий ушел на Валаам, потом, узнав о пустынных островах, находившихся в двух днях плавания от берега Белого моря, отплыл туда с преподобным Германом. Подвижники поселились около Секирной горы Соловецкого острова, где водрузили крест и поставили келью. Подвижники прожили вместе шесть лет. 27 сентября 1435 года преподобный Савватий отошел в вечность.
Полное житие преподобного Савватия Соловецкого
Преподобный Савватий Соловецкий пришел в Кирилло-Белоезерский монастырь в 1396 году, где принял иноческий постриг. Там он подвизался долгое время, беспрекословно исполняя все послушания. Смирение, кроткая любовь к братии и строгая жизнь отличали преподобного Савватия среди других подвижников. Вскоре он стал тяготиться вниманием и уважением братии и приходивших мирян и, узнав, что на Ладожском озере есть каменистый остров Валаам, решил переселиться туда. Тяжко скорбя, простилась братия Кирилло-Белоезерского монастыря со святым старцем. На Валааме мирская слава также стала беспокоить смиренного старца. Между тем преподобный узнал, что на севере есть необитаемый Соловецкий остров; он стал просить у игумена благословения поселиться там в уединении. Однако игумен и братия не пожелали расставаться со святым старцем. По указанию Божию преподобный Савватий ночью оставил Валаамскую обитель и направился к берегам Белого моря. Когда он узнал от местных жителей, что остров находится в двух днях плавания, что на нем много озер и что на острове никто не живет, он еще больше возгорелся желанием там поселиться. Удивленные жители спрашивали убеленного сединами подвижника, как он будет там жить и чем питаться. "У меня такой Владыка, – отвечал преподобный, – Который и дряхлости дает силы свежей юности, и голодных питает досыта".
Некоторое время преподобный Савватий оставался в часовне, стоявшей вблизи устья реки Выги, в местечке Сороки. Там он встретился с подвизавшимся в отшельничестве преподобным Германом, и они вместе решили переселиться на остров. На утлой ладье, помолившись Богу, старцы отправились по суровому морю и через три дня достигли Соловецкого острова. Подвижники поселились около Секирной горы, где водрузили крест и поставили келлию. В суровых условиях Севера подвизались старцы в течение нескольких лет и своими подвигами освятили безлюдный остров. И здесь порой враг человечества – диавол искушал святых старцев. Некий рыбак с женой, движимый чувством зависти, прибыл как-то на остров и поселился неподалеку от подвижников. Но Господь не допустил утвердиться мирянам рядом со старцами. Жене рыбака явились два юноши со светлыми лицами и высекли ее прутьями. Рыбак испугался, быстро собрал вещи и поспешил вернуться на прежнее место жительства. Однажды, когда преподобный Герман отправился по келейным нуждам на реку Онегу, преподобный Савватий, оставшись один, почувствовал приближение кончины и обратился с молитвой к Богу, чтобы Он сподобил его причаститься Святых Таин. За два дня преподобный доплыл до материка и в десяти верстах от реки Выги встретил игумена Нафанаила, шедшего в далекое селение причащать больного крестьянина. Игумен Нафанаил обрадовался встрече с преподобным, исполнил его желание и выслушал при этом рассказ о подвигах на острове. Простившись, они условились встретиться в храме на реке Выге.
Придя в храм, святой старец молитвенно благодарил Бога за Причащение; он затворился в келлии, находившейся при храме, и стал готовиться к отшествию в вечные селения. В то время к берегу пристал новгородский купец Иоанн и, поклонившись святым иконам в храме, пришел к святому старцу. Получив благословение и наставление, он предложил преподобному часть своего богатства и был опечален, когда услышал отказ. Желая утешить купца, преподобный Савватий предложил ему остаться до утра и обещал благополучие в дальнейшем пути. Но Иоанн спешил отплыть. Внезапно началось землетрясение и на море поднялся шторм. Испугавшись, купец остался, а утром, войдя в келлию для благословения, увидел, что старец уже преставился. Вместе с подошедшим игуменом Нафанаилом они погребли преподобного Савватия в часовне и составили описание его жития. Это совершилось 27 сентября 1435 года. Через 30 лет святые мощи преподобного Савватия были перенесены преподобным Зосимой († 1478; память 17 апреля) и братией на Соловецкий остров и положены в Преображенском храме. В 1566 году мощи преподобных Савватия и Зосимы были перенесены в церковь, названную в их честь (совместная память 8 августа).
См. также: "Житие преподобного отца нашего Савватия Соловецкого, чудотворца" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
Жизнеописание преподобных Зосимы, Савватия и Германа Соловецких
Преподобные Савватий и Герман отплыли на необитаемые Соловецкие острова в 1429 году. Прожив в уединении шесть лет, преподобный Герман вернулся на побережье для пополнения насущных припасов, а преподобный Савватий продолжил свой подвиг в одиночестве.
Предвидя приближение кончины, преподобный Савватий в поисках священника уплыл с острова на побережье. Там, у реки Выги, в местности, называемой Сорока, он встретил обходившего этот край игумена Нафанаила. Исповедавшись, получив причастие Святых Христовых Таин, преподобный Савватий мирно отошел ко Господу 27 сентября 1435 года. Игуменом Нафанаилом и купцом Иоанном преподобный Савватий был погребен при часовне на реке Выг.
Годом позже уроженец Обонежья, молодой инок Палеостровского монастыря Зосима после знакомства с иноком Германом, спутником преподобного Савватия, отправился с ним для уединенного жительства на Соловецкие острова. По прибытии, в первую же ночь, преподобный Зосима был удостоен пророческого видения, вдохновившего двух иноков на основание Соловецкой обители.
По прошествии нескольких лет преподобный Зосима, вызванный архиепископом в Новгород, был рукоположен в священный сан и удостоен возведения в сан игумена. В обители не забыли первоначальника этих мест преподобного Савватия. По совету старцев Кирилло-Белозерского монастыря перенести мощи преподобного Савватия (что соответствовало желанию братии Соловецкой обители) преподобный Зосима перевез святые мощи преподобного на место поcледних его подвигов. Здесь, за алтарем новопостроенного храма в честь Успения Пресвятой Богородицы, они были положены в землю, где покоились до 1566 года.
Преподобный Зосима преставился к Богу, достигнув маститой старости, 17 апреля 1478 года. Братия погребли своего игумена за алтарем Преображенского храма.
Через несколько десятилетий церковный Собор при митрополите Московском Макарии 26 февраля 1547 года определил совершать всецерковную память Соловецким преподобным каждому в день его кончины: Савватию – 27 сентября/10 октября, Зосиме – 17/30 апреля.
Известны сведения, согласно которым первое обретение мощей преподобных отцов было 2 сентября 1545 года. Вероятно, это связано с подготовкой к канонизации этих подвижников на Соборе 1547 года.
Прославленный игумен Соловецкого монастыря священномученик Филипп (Колычев; †1569), ставший настоятелем в 1548 году, много потрудился во славу обители. Святым игуменом Филиппом был обнаружен чудотворный образ Богородицы Одигитрии, принесенный на остров преподобным Савватием, а также его каменный крест. Эти святые реликвии были установлены у мощей преподобных: икона – у гробницы святого Савватия, а крест – в часовне святого Германа. Было также пополнено житие преподобных описанием чудес, совершившихся при их гробницах.
Торжество перенесения мощей преподобных Зосимы и Савватия, Соловецких чудотворцев, состоялось на третий день праздника Преображения, после освящения Преображенского собора 8 августа 1566 года. Подготовлено и вдохновлено оно было святителем Филиппом, будущим митрополитом Московским († 1569; память 9/22 января, 3/16 июля и 5/18 октября). Мощи преподобных Зосимы и Савватия были перенесены в придел Преображенского собора, устроенный в их честь.
Русский народ свято чтит память Соловецких чудотворцев; они особо почитаются как покровители пчеловодства. Во многих местностях России к дню памяти преподобного Зосимы «Пчельника» (17/30 апреля) приурочивалась выставка пчел. В день памяти преподобного Савватия (27 сентября/10 октября) обычно завершается уборка пчел в омшаник на зимовку.