Канон святому преподобному Савватию Соловецкому
Припев: Преподóбне о́тче Савва́тие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 21 августа (08 августа ст. ст.); 10 октября (27 сентября ст. ст.)
Глас 2.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Гряди́те лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.
Просвеще́нием Трисо́лнечнаго Божества́ озари́вся, преподо́бне, свети́льник сия́я яви́лся еси́, просвеща́я ве́рно светоно́сную твою́ па́мять чту́щия.
Со́весть име́л еси́ бла́гу и о́ко серде́чное взира́ющее к Бо́гу, те́мже и Христо́с вня́т моли́тве твое́й, му́дре, и с преподо́бными сочта́ тя́.
Ве́сь Тро́ицы бы́л еси́ жили́ще и та́мо душе́вное возложи́л еси́ жела́ние, преподо́бне, сего́ ра́ди ве́чную па́мять восприя́л еси́ и жи́знь неконча́емую.
Богоро́дичен: Пло́тию ро́ждши Безпло́тнаго, Богоро́дице Чи́стая, стра́сти лю́тыя утоли́ ума́ моего́, Де́во, и испра́ви мя́, Ма́ти Бо́жия, заблу́ждшаго, я́ко да сла́влю Тя́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.
Напо́лнив се́рдце твое́ сле́зными пото́ки, преподо́бне Савва́тие, плоды́ вся́ких доброде́телей износя́щее, чуде́с показа́нием, преблаже́нне.
Высото́ю смире́ния украша́емый, преподо́бне, низве́ргл еси́ на зе́млю велехва́льнаго, Савва́тие, о́тче преблаже́нне, изря́дными де́лы твои́ми, посто́м и моли́твами.
Исцеле́ния безчи́сленная источа́ет гро́б тво́й, преблаже́нне о́тче, и отго́нит боле́зни челове́ческия, и душе́вныя врачу́ет стра́сти, похваля́ющих труды́ твоя́, всече́стне.
Богоро́дичен: Из ложе́сн Твои́х возсия́ пресла́вно Вели́кое Со́лнце — Христо́с Бо́г, Богоро́дице Де́во, вся́ земны́я концы́ просвети́в, и преподо́бных ли́к че́стно прия́т.
Седа́лен, гла́с 4:
Жите́йское мо́ре воздержа́нием без труда́ преплы́в, ко приста́нищу ти́хому безстра́стия, ра́дуяся, приста́л еси́, преподо́бне о́тче Савва́тие, богому́дре и преблаже́нне.
Богоро́дичен: Де́вство и рождество́, вы́ше естества́, в Тебе́, Богоро́дице, совокупи́ся, я́ко все́х Соде́теля и Бо́га воплоти́вшагося породила́ еси́, Спа́са ду́ш на́ших.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м, Го́споди, вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя́, челове́ка. Те́м зову́ Ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Зе́млю до́льнюю премину́в, небе́сную стяжа́л еси́ жи́знь, и со безпло́тными ли́ки смеси́лся еси́, преподо́бне Савва́тие, соде́лав ду́шу твою́ хра́м Ду́ха Свята́го, и кро́тких зе́млю насле́довал еси́.
Я́ко Христо́во смире́ние возлюби́в, преподо́бне Савва́тие, стяжа́л еси́ безстра́стие, смири́в же всю́ де́монскую горды́ню, блаже́нне, низложи́в, низве́ргл еси́.
Возсия́, я́ко со́лнце от восто́ка, чуде́с луча́ми и а́нгельскому житию́ поревнова́в, непреста́нными моли́твами, преподо́бне, просвети́л еси́ всю́ подсо́лнечную.
Богоро́дичен: Блажи́т Тя́, Пресвята́я Богоро́дице, вся́к во́зраст и вся́ка душа́ ве́рных, Бо́жие бо Сло́во па́че ума́ и сло́ва родила́ еси́, Препе́тая.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Све́та Пода́телю и веко́в Тво́рче, Го́споди, во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви на́с: ра́зве бо Тебе́, ино́го Бо́га не зна́ем.
Возсия́ тебе́ Госпо́дь от Де́вы, Его́же возжеле́л еси́, преподо́бне Савва́тие, жили́ще име́ющу в морско́м о́строве любве́ ра́ди Его́, и ны́не Того́ сла́вы наслажда́ешися непреста́нно.
Еди́ной Христо́ве любви́, преподо́бне Савва́тие, приложи́вся и все́ю душе́ю потща́вся испо́лнитель Бо́жиих за́поведей бы́ти, и мно́гих чуде́с, преподо́бне, прия́л еси́ благода́ть.
Незло́бив и кро́ток бы́в, вся́ зло́бы вра́жия погуби́л еси́, и ми́лостив до конца́ я́влься, ми́лость душе́вную стяжа́л еси́ от Еди́наго Бо́га, и благода́ть и ми́лость прия́л еси́ и́стинную.
Богоро́дичен: Воспо́йте Го́сподеви, вся́ земля́, по́йте вси́ яви́вшемуся из чре́ва Де́вы неизрече́нно и Сию́ ве́рным показа́вшаго тве́рдую наде́жду и похвалу́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.
Си́лою Христо́вою укрепля́емь, преподо́бне Савва́тие, вся́ кова́рствия лука́ваго низве́ргл еси́, и ны́не безстра́стия умо́м очище́нным, предстои́ши Бо́гу Вседержи́телю, на Него́же все́ жела́ние возложи́л еси́.
Твоя́, всеблаже́нне Савва́тие, преподо́бныя мо́щи, во гро́бе лежа́ще, неду́ги врачу́ют, де́монския же полки́ отгоня́ют всегда́, от души́ приходя́щих с ве́рою.
Боже́ственных повеле́ний, о́тче, нра́вы стяжа́в, кро́тость, и безмо́лвие, и смире́ние, сего́ ра́ди от Благоде́теля Бо́га бога́тно дарова́ние прия́л еси́, исцеле́ния да́р тре́бующим да́руеши.
Богоро́дичен: Душе́вныя моя́ стра́сти, Пречи́стая, исцели́, Я́же безстра́стия бы́вши исто́чник, просвети́вшая преподо́бных ли́ки Рождество́м Твои́м.
Конда́к, гла́с 2:
Жите́йския молвы́ отбе́г, всели́лся еси́ в морски́й о́стров, му́дре, и кре́ст тво́й взе́м, Христу́ после́довал еси́, в моли́твах, и во бде́ниих, и в поще́ниих, злострада́ньми пло́ть твою́ изнуря́я: те́м бы́л еси́ преподо́бных удобре́ние. Сего́ ра́ди любо́вию па́мять твою́ пра́зднуем, преподо́бне Савва́тие, моли́ Христа́ Бо́га непреста́нно о все́х на́с.
И́кос:
Ка́ко возмогу́ твоя́ премно́гая чудеса́, о́тче, изрещи́, или́ труды́ твоя́ и злострада́ния, и́миже потруди́лся еси́, преподо́бне Савва́тие, а́ще не ты́, свя́те, пода́си ми́ сло́во, недосто́йному рабу́ твоему́? Ты́ бо еси́ мона́хов похвала́ и утвержде́ние, с ни́миже Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о все́х на́с.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му, трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния, посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Все́х теку́щих, привре́менных страсте́й, преподо́бне Савва́тие, сподо́бился еси́ убежа́ти, всю́ наде́жду стяжа́в к Бо́гу, Его́же ра́ди де́йствуеши, блаже́нне, пресла́вная чудеса́, поя́: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Ору́жием моли́тв твои́х лука́выя победи́в полки́, с небесе́ благода́ть прия́л еси́ цели́ти неду́ги и прогоня́ти де́моны от взыва́ющих ве́рою: благослове́н Бо́г отце́в на́ших.
Пло́ть твою́ повину́в ду́ху, о́тче преподо́бне Савва́тие, в воздержа́нии вся́цем пожи́л еси́, в труде́х и бде́ниих, прехва́льне, име́я чи́сту со́весть, житие́ небе́сное, воспева́я: благослове́н Бо́г отце́в на́ших.
Богоро́дичен: Ору́жие, Чи́стая Де́во, храня́щее пре́жде врата́ Еде́мская, плещи́ все́м дае́т, низложи́вшим по́стнически бори́теля врага́ и при́сно взыва́ющим: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га, по́йте дела́ я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Мы́слию очище́нною, преподо́бне Савва́тие, к Бо́гу приближа́яся и все́м вся́к бы́в, да Христа́ приобря́щеши, моли́ спасти́ вся́ пою́щия тя́, преподо́бне о́тче.
Сле́з твои́х ка́пли погаси́ша о́гнь грехо́вный, реку́ же чуде́с показа́л еси́ все́м на́м, вся́кия стра́сти потопля́ющу, притека́ющих к тебе́, о́тче прехва́льне.
Ве́ру и наде́жду неразори́му и любо́вь и́стинную име́л еси́, о́тче, и боже́ственное прираде́ние, терпе́ние бла́го и поуче́ние духо́вных слове́с, смиренному́дрие и соверше́нное беззло́бие.
Богоро́дичен: Спаси́ мя́, Ма́ти Бо́жия, спасе́ния нача́ло ми́ра я́вльшися, избавля́ющи мя́ молвы́, и нечи́стых страсте́й, и вся́кия проти́вныя ско́рби, да Тя́ сла́влю во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щся от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная. Те́м Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.
Процве́л еси́ в по́двизех по́стнических, прехва́льне о́тче на́ш Савва́тие, я́ко шипо́к благово́нен, и я́коже кри́н, объюха́л еси́ со́вести ве́рных доброде́тельми и чудесы́. Те́мже, преподо́бне, отжени́ от на́с стра́сти смердя́щия.
Отве́рзеся тебе́, о́тче, небе́сное Ца́рствие, сконча́вшему до́брое тече́ние, и ви́диши, я́же а́нгели ви́дят, и трудо́в воздая́ние тебе́ подае́т по́чести Христо́с, честву́я тя́, Своего́ уго́дника. Те́мже тя́, преподо́бне, ублажа́ем.
Сле́з твои́х проли́тием о́гнь грехо́вный погаси́л еси́, Бо́гу угоди́в, Савва́тие преподо́бне, сокруши́л еси́ де́монов ко́зни. Те́мже, предстоя́ще ра́це моще́й твои́х, ве́рно ублажа́ем тя́, досточу́дне.
Богоро́дичен: Пощади́ мя́, Го́споди, пощади́, егда́ хо́щеши ми́ суди́ти, и не осуди́ мене́ во о́гнь, ниже́ я́ростию Твое́ю обличи́ мене́: мо́лит Тя́, Христе́, ро́ждшая Тя́ Де́ва, и а́нгельстии чи́ни, и преподо́бных собо́ри.
Свети́лен:
Святы́ни хра́м бы́л еси́, блаже́нне, по боже́ственному прича́стию, ра́йский граждани́н, в не́мже напитава́ешися невозбра́нно дре́ва разу́мнаго и нетле́нныя сла́вы, па́мять творя́, Савва́тие, о́тче богому́дре, ве́рно хва́лящих тя́.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, ве́рных похвало́; ра́дуйся, преподо́бных утвержде́ние; ра́дуйся, правосла́вных сла́во; ра́дуйся, све́т су́щих во тме́; ра́дуйся, хра́ме пресвяты́й; ра́дуйся, Бо́жий раю́, кля́твы разреше́ние, Благослове́нная Мари́е.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Грѧди́те, лю́дїе, пои́мъ пѣ́снь хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, раздѣ́льшемꙋ мо́ре, и҆ наста́вльшемꙋ лю́ди, ꙗ҆̀же и҆зведѐ и҆зъ рабо́ты є҆гѵ́петскїѧ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
Просвѣще́нїемъ трисо́лнечнагѡ бжⷭ҇тва̀ ѡ҆зари́всѧ, прпⷣбне, свѣти́льникъ сїѧ́ѧ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, просвѣща́ѧ вѣ́рнѡ свѣтоно́снꙋю твою̀ па́мѧть чтꙋ́щыѧ.
Со́вѣсть и҆мѣ́лъ є҆сѝ, бла́гꙋ, и҆ ѻ҆́ко серде́чное взира́ющее къ бг҃ꙋ. тѣ́мже и҆ хрⷭ҇то́съ внѧ́тъ моли́твѣ твое́й, мꙋ́дре, и҆ съ прпⷣбными сочта́ тѧ.
Ве́сь трⷪ҇цы бы́лъ є҆сѝ жили́ще, и҆ та́мѡ дꙋше́вное возложи́лъ є҆сѝ жела́нїе, прпⷣбне. сегѡ̀ ра́ди вѣ́чнꙋю па́мѧть воспрїѧ́лъ є҆сѝ, и҆ жи́знь неконча́емꙋю.
Бг҃оро́диченъ: Пло́тїю ро́ждши безпло́тнаго, бцⷣе чⷭ҇таѧ, стра̑сти лю̑тыѧ ᲂу҆толѝ ᲂу҆ма̀ моегѡ̀, дв҃о, и҆ и҆спра́ви мѧ̀, мт҃и бж҃їѧ, заблꙋ́ждшаго, ꙗ҆́кѡ да сла́влю тѧ̀.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: На ка́мени мѧ̀ вѣ́ры ᲂу҆тверди́въ, разшири́лъ є҆сѝ ᲂу҆ста̀ моѧ̑ на врагѝ моѧ̑, возвесели́босѧ дꙋ́хъ мо́й, внегда̀ пѣ́ти: нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже бг҃ъ на́шъ, и҆ нѣ́сть пра́веденъ, па́че тебє̀ гдⷭ҇и.
Напо́лнивъ се́рдце твоѐ сле́зными потѡ́ки, прпⷣбне савва́тїе, плоды̀ всѧ́кихъ добродѣ́телей и҆зносѧ́щее, чꙋде́съ показа́нїемъ, пребл҃же́нне.
Высото́ю смире́нїѧ ᲂу҆краша́емый, прпⷣбне, низве́рглъ є҆сѝ на зе́млю велехва́льнаго, савва́тїе ѻ҆́тче пребл҃же́нне, и҆зрѧ́дными дѣ́лы твои́ми, посто́мъ и҆ моли́твами.
И҆сцѣлє́нїѧ безчи́слєннаѧ и҆сточа́етъ гро́бъ тво́й, пребл҃же́нне ѻ҆́тче, и҆ ѿго́нитъ болѣ̑зни человѣ́чєскїѧ, и҆ дꙋшє́вныѧ врачꙋ́етъ стра̑сти, похвалѧ́ющихъ трꙋды̀ твоѧ̀, всече́стне.
Бг҃оро́диченъ: И҆зъ ложе́снъ твои́хъ возсїѧ̀ пресла́внѡ, вели́кое сл҃нце хрⷭ҇то́съ бг҃ъ, бцⷣе дв҃о, всѧ̑ земны̑ѧ концы̀ просвѣти́въ, и҆ прпⷣбныхъ ли́къ че́стнѡ прїѧ́тъ.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃:
Жите́йское мо́ре воздержа́нїемъ безъ трꙋда̀ преплы́въ, ко приста́нищꙋ ти́хомꙋ безстра́стїѧ, ра́дꙋѧсѧ приста́лъ є҆сѝ, прпⷣбне ѻ҆́тче савва́тїе, бг҃омꙋ́дре и҆ пребл҃же́нне.
Бг҃оро́диченъ: Дѣ́вство и҆ ржⷭ҇тво̀, вы́ше є҆стества̀, въ тебѣ̀, бцⷣе, совокꙋпи́сѧ, ꙗ҆́кѡ всѣ́хъ содѣ́телѧ и҆ бг҃а воплоти́вшагосѧ породила̀ є҆сѝ сп҃са дꙋ́шъ на́шихъ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Прише́лъ є҆сѝ ѿ дв҃ы, не хода́тай, ни а҆́гг҃лъ, но са́мъ, гдⷭ҇и, вопло́щсѧ, и҆ спа́слъ є҆сѝ всего́ мѧ человѣ́ка. тѣ́мъ зовꙋ́ ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Зе́млю до́льнюю преминꙋ́въ, нбⷭ҇нꙋю стѧжа́лъ є҆сѝ жи́знь, и҆ со безпло́тными ли́ки смѣси́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне савва́тїе, содѣ́лавъ дꙋ́шꙋ твою̀ хра́мъ дх҃а ст҃а́гѡ, и҆ кро́ткихъ зе́млю наслѣ́довалъ є҆сѝ.
Ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇то́во смире́нїе возлюби́въ, прпⷣбне савва́тїе, стѧжа́лъ є҆сѝ безстра́стїе: смири́въ же всю̀ де́мѡнскꙋю горды́ню, бл҃же́нне, низложи́въ низве́рглъ є҆сѝ.
Возсїѧ̀ ꙗ҆́кѡ со́лнце ѿ восто́ка чꙋде́съ лꙋча́ми, и҆ а҆́гг҃льскомꙋ житїю̀ поревнова́въ, непреста́нными моли́твами, прпⷣбне, просвѣти́лъ є҆сѝ всю̀ подсо́лнечнꙋю.
Бг҃оро́диченъ: Блажи́тъ тѧ̀, прест҃а́ѧ бцⷣе, всѧ́къ во́зрастъ, и҆ всѧ́ка дꙋша̀ вѣ́рныхъ: бж҃їе бо сло́во, па́че ᲂу҆ма̀, и҆ сло́ва, родила̀ є҆сѝ, препѣ́таѧ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Свѣ́та пода́телю, и҆ вѣкѡ́въ тво́рче, гдⷭ҇и, во свѣ́тѣ твои́хъ повелѣ́нїй наста́ви на́съ: ра́звѣ бо тебє̀ и҆но́гѡ бо́га не зна́емъ.
Возсїѧ̀ тебѣ̀ гдⷭ҇ь ѿ дв҃ы, є҆гѡ́же возжелѣ́лъ є҆сѝ, прпⷣбне савва́тїе, жили́ще и҆мѣ́ющꙋ въ морско́мъ ѻ҆́стровѣ любвѐ ра́ди є҆гѡ̀: и҆ ны́нѣ тогѡ̀ сла́вы наслажда́ешисѧ непреста́ннѡ.
Є҆ди́ной хрⷭ҇то́вѣ любвѝ, прпⷣбне савва́тїе, приложи́всѧ, и҆ все́ю дꙋше́ю потща́всѧ, и҆спо́лнитель бж҃їихъ за́повѣдей бы́ти, и҆ мно́гихъ чꙋде́съ, прпⷣбне, прїѧ́лъ є҆сѝ бл҃года́ть.
Неѕло́бивъ и҆ кро́токъ бы́въ, всѧ̑ ѕлѡ́бы вра̑жїѧ погꙋби́лъ є҆сѝ: и҆ ми́лостивъ до конца̀ ꙗ҆́вльсѧ, ми́лость дꙋше́внꙋю стѧжа́лъ є҆сѝ ѿ є҆ди́нагѡ бг҃а, и҆ бл҃года́ть и҆ ми́лость прїѧ́лъ є҆сѝ и҆́стиннꙋю.
Бг҃оро́диченъ: Воспо́йте гдⷭ҇еви всѧ̀ землѧ̀, по́йте всѝ ꙗ҆ви́вшемꙋсѧ и҆зъ чре́ва дв҃ы неизрече́ннѡ, и҆ сїю̀ вѣ̑рнымъ показа́вшаго тве́рдꙋю наде́ждꙋ и҆ похвалꙋ̀.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.
Си́лою хрⷭ҇то́вою ᲂу҆крѣплѧ́емь, прпⷣбне савва́тїе, всѧ̑ кова̑рствїѧ лꙋка́вагѡ низве́рглъ є҆сѝ, и҆ ны́нѣ безстра́стїѧ ᲂу҆мо́мъ ѡ҆чище́ннымъ, предстои́ши бг҃ꙋ вседержи́телю, на него́же всѐ жела́нїе возложи́лъ є҆сѝ.
Твоѧ̑, всебл҃же́нне савва́тїе, прпⷣбныѧ мо́щи во гро́бѣ лежа́ще, недꙋ́ги врачꙋ́ютъ, де́мѡнскїѧ же полкѝ ѿгонѧ́ютъ всегда̀, ѿ дꙋшѝ приходѧ́щихъ съ вѣ́рою.
Бжⷭ҇твенныхъ повелѣ́нїй, ѻ҆́тче, нра́вы стѧжа́въ, кро́тость и҆ безмо́лвїе и҆ смире́нїе. сегѡ̀ ра́ди ѿ бл҃годѣ́телѧ бг҃а бога́тно дарова́нїе прїѧ́лъ є҆сѝ, и҆сцѣле́нїѧ да́ръ тре́бꙋющымъ да́рꙋеши.
Бг҃оро́диченъ: Дꙋшє́вныѧ моѧ̑ стра̑сти, пречⷭ҇таѧ, и҆сцѣлѝ, ꙗ҆́же безстра́стїѧ бы́вши и҆сто́чникъ, просвѣти́вшаѧ преподо́бныхъ ли́ки ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ.
Конда́къ, гла́съ в҃:
Жите́йскїѧ молвы̀ ѿбѣ́гъ, всели́лсѧ є҆сѝ въ морскі́й ѻ҆́стровъ, мꙋ́дре: и҆ крⷭ҇тъ тво́й взе́мъ, хрⷭ҇тꙋ̀ послѣ́довалъ є҆сѝ, въ моли́твахъ и҆ во бдѣ́нїихъ и҆ въ поще́нїихъ, ѕлострада́ньми пло́ть твою̀ и҆знꙋрѧ́ѧ: тѣ́мъ бы́лъ є҆сѝ прпⷣбныхъ ᲂу҆добре́нїе. сегѡ̀ ра́ди любо́вїю па́мѧть твою̀ пра́зднꙋемъ, прпⷣбне савва́тїе, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.
І҆́косъ:
Ка́кѡ возмогꙋ̀ твоѧ̑ премнѡ́гаѧ чꙋдеса̀, ѻ҆́тче, и҆зрещѝ, и҆лѝ трꙋды̀ твоѧ̑ и҆ ѕлострада̑нїѧ, и҆́миже потрꙋди́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне савва́тїе, а҆́ще не ты̀, свѧ́те, пода́си мѝ сло́во недосто́йномꙋ рабꙋ̀ твоемꙋ̀; ты́ бо є҆сѝ мона́хѡвъ похвала̀ и҆ ᲂу҆твержде́нїе. съ ни́миже хрⷭ҇та̀ бг҃а молѝ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразꙋ злато́мꙋ на по́лѣ деи́рѣ слꙋжи́мꙋ, трїѐ твоѝ ѻ҆́троцы небрего́ша безбо́жнагѡ велѣ́нїѧ: посредѣ́ же ѻ҆гнѧ̀ вве́ржени, ѡ҆роша́еми поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Всѣ́хъ текꙋ́щихъ привре́менныхъ страсте́й, прпⷣбне савва́тїе, сподо́билсѧ є҆сѝ ᲂу҆бѣжа́ти, всю̀ наде́ждꙋ стѧжа́въ къ бг҃ꙋ. є҆гѡ́же ра́ди дѣ́йствꙋеши, бл҃же́нне, пресла̑внаѧ чꙋдеса̀, поѧ̀: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Ѻ҆рꙋ́жїемъ моли́твъ твои́хъ лꙋка̑выѧ побѣди́въ полкѝ, съ нб҃сѐ бл҃года́ть прїѧ́лъ є҆сѝ цѣли́ти недꙋ́ги, и҆ прогонѧ́ти де́мѡны ѿ взыва́ющихъ вѣ́рою: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тцє́въ на́шихъ.
Пло́ть твою̀ повинꙋ́въ дꙋ́хꙋ, ѻ҆́тче прпⷣбне савва́тїе, въ воздержа́нїи всѧ́цѣмъ пожи́лъ є҆сѝ, въ трꙋдѣ́хъ и҆ бдѣ́нїихъ, прехва́льне, и҆мѣ́ѧ чи́стꙋ со́вѣсть, житїѐ нбⷭ҇ное, воспѣва́ѧ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тцє́въ на́шихъ.
Бг҃оро́диченъ: Ѻ҆рꙋ́жїе, чⷭ҇таѧ дв҃о, хранѧ́щее пре́жде врата̀ є҆дє́мскаѧ, плещѝ всѣ̑мъ дае́тъ, низложи́вшымъ по́стнически бори́телѧ врага̀, и҆ при́снѡ взыва́ющымъ: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Въ пе́щь ѻ҆́гненнꙋю ко ѻ҆трокѡ́мъ є҆врє́йскимъ снизше́дшаго, и҆ пла́мень въ ро́сꙋ прело́жшаго бг҃а, по́йте дѣла̀, ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Мы́слїю ѡ҆чище́нною, прпⷣбне савва́тїе, къ бг҃ꙋ приближа́ѧсѧ, и҆ всѣ̑мъ всѧ́къ бы́въ, да хрⷭ҇та̀ приѡбрѧ́щеши: молѝ спастѝ всѧ̑ пою́щыѧ тѧ̀, прпⷣбне ѻ҆́тче.
Сле́зъ твои́хъ ка̑пли погаси́ша ѻ҆́гнь грѣхо́вный, рѣкꙋ́ же чꙋде́съ показа́лъ є҆сѝ всѣ̑мъ на́мъ, всѧ̑кїѧ стра̑сти потоплѧ́ющꙋ, притека́ющихъ къ тебѣ̀, ѻ҆́тче прехва́льне.
Вѣ́рꙋ и҆ наде́ждꙋ неразори́мꙋ, и҆ любо́вь и҆́стиннꙋю и҆мѣ́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, и҆ бжⷭ҇твенное прирадѣ́нїе: терпѣ́нїе бла́го, и҆ поꙋче́нїе дꙋхо́вныхъ слове́съ, смиренномꙋ́дрїе, и҆ соверше́нное безѕло́бїе.
Бг҃оро́диченъ: Спаси́ мѧ, мт҃и бж҃їѧ, спасе́нїѧ нача́ло мі́ра ꙗ҆́вльшисѧ, и҆збавлѧ́ющи мѧ̀ молвы̀, и҆ нечи́стыхъ страсте́й, и҆ всѧ́кїѧ проти́вныѧ ско́рби, да тѧ̀ сла́влю во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, вопло́щсѧ ѿ дв҃ы на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ. тѣ́мъ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.
Процвѣ́лъ є҆сѝ въ по́двизѣхъ по́стническихъ, прехва́льне ѻ҆́тче на́шъ савва́тїе, ꙗ҆́кѡ шипо́къ благово́ненъ, и҆ ꙗ҆́коже крі́нъ ѡ҆б̾юха́лъ є҆сѝ сѡ́вѣсти вѣ́рныхъ добродѣ́тельми и҆ чꙋдесы̀. тѣ́мже, прпⷣбне, ѿженѝ ѿ на́съ стра̑сти смердѧ́щыѧ.
Ѿве́рзесѧ тебѣ̀, ѻ҆́тче, нбⷭ҇ное црⷭ҇твїе, сконча́вшемꙋ до́брое тече́нїе, и҆ ви́диши, ꙗ҆̀же а҆́гг҃ли ви́дѧтъ, и҆ трꙋдѡ́въ воздаѧ́нїе тебѣ̀ подае́тъ по́чєсти хрⷭ҇то́съ, чествꙋ́ѧ тѧ̀ своего̀ ᲂу҆го́дника. тѣ́мже тѧ̀, прпⷣбне, ᲂу҆блажа́емъ.
Сле́зъ твои́хъ проли́тїемъ ѻ҆́гнь грѣхо́вный погаси́лъ є҆сѝ, бг҃ꙋ ᲂу҆годи́въ, савва́тїе прпⷣбне, сокрꙋши́лъ є҆сѝ де́мѡнѡвъ кѡ́зни: тѣ́мже предстоѧ́ще ра́цѣ моще́й твои́хъ, вѣ́рнѡ ᲂу҆блажа́емъ тѧ̀, досточꙋ́дне.
Бг҃оро́диченъ: Пощади́ мѧ, гдⷭ҇и, пощадѝ, є҆гда̀ хо́щеши мѝ сꙋди́ти: и҆ не ѡ҆сꙋдѝ менѐ во ѻ҆́гнь, нижѐ ꙗ҆́ростїю твое́ю ѡ҆бличѝ менѐ, мо́литъ тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, ро́ждшаѧ тѧ̀ дв҃а, и҆ а҆́гг҃льстїи чи́ни, и҆ прпⷣбныхъ собо́ри.
Свѣти́ленъ:
Свѧты́ни хра́мъ бы́лъ є҆сѝ, бл҃же́нне, по бжⷭ҇твенномꙋ прича́стїю, ра́йскїй граждани́нъ, въ не́мже напитава́ешисѧ невозбра́ннѡ дре́ва разꙋ́мнагѡ, и҆ нетлѣ́нныѧ сла́вы, па́мѧть творѧ̀, савва́тїе ѻ҆́тче бг҃омꙋ́дре, вѣ́рнѡ хва́лѧщихъ тѧ̀.
Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, вѣ́рныхъ похвало̀. ра́дꙋйсѧ, прпⷣбныхъ ᲂу҆твержде́нїе. ра́дꙋйсѧ, правосла́вныхъ сла́во. ра́дꙋйсѧ, свѣ́тъ сꙋ́щихъ во тмѣ̀. ра́дꙋйсѧ, хра́ме прест҃ы́й. ра́дꙋйсѧ, бж҃їй раю̀, клѧ́твы разрѣше́нїе, бл҃гослове́ннаѧ марі́е.
Краткое житие преподобного Савватия Соловецкого
Преподобный Савватий был иноком Кирилло-Белозерского монастыря. Смирение, кроткая любовь к братии и строгая жизнь снискали ему уважение не только у монахов, но и у мирян. Тяготясь таким вниманием, преподобный Савватий ушел на Валаам, потом, узнав о пустынных островах, находившихся в двух днях плавания от берега Белого моря, отплыл туда с преподобным Германом. Подвижники поселились около Секирной горы Соловецкого острова, где водрузили крест и поставили келью. Подвижники прожили вместе шесть лет. 27 сентября 1435 года преподобный Савватий отошел в вечность.
Полное житие преподобного Савватия Соловецкого
Преподобный Савватий Соловецкий пришел в Кирилло-Белоезерский монастырь в 1396 году, где принял иноческий постриг. Там он подвизался долгое время, беспрекословно исполняя все послушания. Смирение, кроткая любовь к братии и строгая жизнь отличали преподобного Савватия среди других подвижников. Вскоре он стал тяготиться вниманием и уважением братии и приходивших мирян и, узнав, что на Ладожском озере есть каменистый остров Валаам, решил переселиться туда. Тяжко скорбя, простилась братия Кирилло-Белоезерского монастыря со святым старцем. На Валааме мирская слава также стала беспокоить смиренного старца. Между тем преподобный узнал, что на севере есть необитаемый Соловецкий остров; он стал просить у игумена благословения поселиться там в уединении. Однако игумен и братия не пожелали расставаться со святым старцем. По указанию Божию преподобный Савватий ночью оставил Валаамскую обитель и направился к берегам Белого моря. Когда он узнал от местных жителей, что остров находится в двух днях плавания, что на нем много озер и что на острове никто не живет, он еще больше возгорелся желанием там поселиться. Удивленные жители спрашивали убеленного сединами подвижника, как он будет там жить и чем питаться. "У меня такой Владыка, – отвечал преподобный, – Который и дряхлости дает силы свежей юности, и голодных питает досыта".
Некоторое время преподобный Савватий оставался в часовне, стоявшей вблизи устья реки Выги, в местечке Сороки. Там он встретился с подвизавшимся в отшельничестве преподобным Германом, и они вместе решили переселиться на остров. На утлой ладье, помолившись Богу, старцы отправились по суровому морю и через три дня достигли Соловецкого острова. Подвижники поселились около Секирной горы, где водрузили крест и поставили келлию. В суровых условиях Севера подвизались старцы в течение нескольких лет и своими подвигами освятили безлюдный остров. И здесь порой враг человечества – диавол искушал святых старцев. Некий рыбак с женой, движимый чувством зависти, прибыл как-то на остров и поселился неподалеку от подвижников. Но Господь не допустил утвердиться мирянам рядом со старцами. Жене рыбака явились два юноши со светлыми лицами и высекли ее прутьями. Рыбак испугался, быстро собрал вещи и поспешил вернуться на прежнее место жительства. Однажды, когда преподобный Герман отправился по келейным нуждам на реку Онегу, преподобный Савватий, оставшись один, почувствовал приближение кончины и обратился с молитвой к Богу, чтобы Он сподобил его причаститься Святых Таин. За два дня преподобный доплыл до материка и в десяти верстах от реки Выги встретил игумена Нафанаила, шедшего в далекое селение причащать больного крестьянина. Игумен Нафанаил обрадовался встрече с преподобным, исполнил его желание и выслушал при этом рассказ о подвигах на острове. Простившись, они условились встретиться в храме на реке Выге.
Придя в храм, святой старец молитвенно благодарил Бога за Причащение; он затворился в келлии, находившейся при храме, и стал готовиться к отшествию в вечные селения. В то время к берегу пристал новгородский купец Иоанн и, поклонившись святым иконам в храме, пришел к святому старцу. Получив благословение и наставление, он предложил преподобному часть своего богатства и был опечален, когда услышал отказ. Желая утешить купца, преподобный Савватий предложил ему остаться до утра и обещал благополучие в дальнейшем пути. Но Иоанн спешил отплыть. Внезапно началось землетрясение и на море поднялся шторм. Испугавшись, купец остался, а утром, войдя в келлию для благословения, увидел, что старец уже преставился. Вместе с подошедшим игуменом Нафанаилом они погребли преподобного Савватия в часовне и составили описание его жития. Это совершилось 27 сентября 1435 года. Через 30 лет святые мощи преподобного Савватия были перенесены преподобным Зосимой († 1478; память 17 апреля) и братией на Соловецкий остров и положены в Преображенском храме. В 1566 году мощи преподобных Савватия и Зосимы были перенесены в церковь, названную в их честь (совместная память 8 августа).
См. также: "Житие преподобного отца нашего Савватия Соловецкого, чудотворца" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
Жизнеописание преподобных Зосимы, Савватия и Германа Соловецких
Преподобные Савватий и Герман отплыли на необитаемые Соловецкие острова в 1429 году. Прожив в уединении шесть лет, преподобный Герман вернулся на побережье для пополнения насущных припасов, а преподобный Савватий продолжил свой подвиг в одиночестве.
Предвидя приближение кончины, преподобный Савватий в поисках священника уплыл с острова на побережье. Там, у реки Выги, в местности, называемой Сорока, он встретил обходившего этот край игумена Нафанаила. Исповедавшись, получив причастие Святых Христовых Таин, преподобный Савватий мирно отошел ко Господу 27 сентября 1435 года. Игуменом Нафанаилом и купцом Иоанном преподобный Савватий был погребен при часовне на реке Выг.
Годом позже уроженец Обонежья, молодой инок Палеостровского монастыря Зосима после знакомства с иноком Германом, спутником преподобного Савватия, отправился с ним для уединенного жительства на Соловецкие острова. По прибытии, в первую же ночь, преподобный Зосима был удостоен пророческого видения, вдохновившего двух иноков на основание Соловецкой обители.
По прошествии нескольких лет преподобный Зосима, вызванный архиепископом в Новгород, был рукоположен в священный сан и удостоен возведения в сан игумена. В обители не забыли первоначальника этих мест преподобного Савватия. По совету старцев Кирилло-Белозерского монастыря перенести мощи преподобного Савватия (что соответствовало желанию братии Соловецкой обители) преподобный Зосима перевез святые мощи преподобного на место поcледних его подвигов. Здесь, за алтарем новопостроенного храма в честь Успения Пресвятой Богородицы, они были положены в землю, где покоились до 1566 года.
Преподобный Зосима преставился к Богу, достигнув маститой старости, 17 апреля 1478 года. Братия погребли своего игумена за алтарем Преображенского храма.
Через несколько десятилетий церковный Собор при митрополите Московском Макарии 26 февраля 1547 года определил совершать всецерковную память Соловецким преподобным каждому в день его кончины: Савватию – 27 сентября/10 октября, Зосиме – 17/30 апреля.
Известны сведения, согласно которым первое обретение мощей преподобных отцов было 2 сентября 1545 года. Вероятно, это связано с подготовкой к канонизации этих подвижников на Соборе 1547 года.
Прославленный игумен Соловецкого монастыря священномученик Филипп (Колычев; †1569), ставший настоятелем в 1548 году, много потрудился во славу обители. Святым игуменом Филиппом был обнаружен чудотворный образ Богородицы Одигитрии, принесенный на остров преподобным Савватием, а также его каменный крест. Эти святые реликвии были установлены у мощей преподобных: икона – у гробницы святого Савватия, а крест – в часовне святого Германа. Было также пополнено житие преподобных описанием чудес, совершившихся при их гробницах.
Торжество перенесения мощей преподобных Зосимы и Савватия, Соловецких чудотворцев, состоялось на третий день праздника Преображения, после освящения Преображенского собора 8 августа 1566 года. Подготовлено и вдохновлено оно было святителем Филиппом, будущим митрополитом Московским († 1569; память 9/22 января, 3/16 июля и 5/18 октября). Мощи преподобных Зосимы и Савватия были перенесены в придел Преображенского собора, устроенный в их честь.
Русский народ свято чтит память Соловецких чудотворцев; они особо почитаются как покровители пчеловодства. Во многих местностях России к дню памяти преподобного Зосимы «Пчельника» (17/30 апреля) приурочивалась выставка пчел. В день памяти преподобного Савватия (27 сентября/10 октября) обычно завершается уборка пчел в омшаник на зимовку.