Канон святому преподобному Никандру Псковскому
Припев: Преподо́бне о́тче Ника́ндре, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 07 октября (24 сентября ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Предели́в пучи́ну чермну́ю Бо́г, фарао́на погрузи́вый в не́й, прове́д Моисе́я немо́кренно в пусты́ню и одожди́в ма́нну в сне́дь лю́дем Изра́илевым, я́ко си́лен.
Наста́ви мя́, Го́споди, на пу́ть ра́зума, све́тло воспе́ти уго́дника Твоего́, его́же сло́вом Твои́м в пусты́ню изве́л еси́, и враги́ его́ под но́ги тому́ покори́в, я́ко Всеси́лен.
Изба́ви ны́, Бо́же, от у́ст душепа́губнаго во́лка моли́твами преподо́бнаго Своего́, и́же невре́дно премину́ жите́йскую пучи́ну, его́же ра́ди одожди́ на ны́ бога́тую Твою́ ми́лость, я́ко Всеси́лен.
Кто́ подо́бне по́двиги твоя́ исчи́слити возмо́жет, пресла́вне Ника́ндре, и́миже подвиза́яся, врага́ победи́л еси́? И ны́не сла́вно твори́ши чудеса́ де́йствием Свята́го Ду́ха, Бо́га Всеси́льна.
А́ще и тьма́ми покуша́шеся вра́г отъя́ти сокро́вище души́ твоея́, но, уя́звен бы́в мече́м кре́пкаго ти́ воздержа́ния, побеже́, ты́ же госпо́дствуеши у Царя́ сла́вы, Бо́га Всеси́льна.
Богоро́дичен: Богоро́дице, Присноде́во Мари́е, простри́ ми́ ми́лостивне десни́цу на по́мощь, умоля́ющи Сы́на Твоего́ и Бо́га, я́ко уя́звен е́смь лю́те и на Тя́ то́чию наде́жду мою́ положи́х, Ты́ мя́ уще́дри.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утверди́ся се́рдце мое́ в Го́споде, даю́щем моли́тву моля́щемуся, я́ко лу́к си́льных изнемо́же и немощству́ющии препоя́сашася си́лою.
Непоколеби́мь пребы́л еси́ о Го́споде, преподо́бне, даю́щем спасе́ние прося́щим смире́нно, го́рдость же бесо́вская низпаде́ся, ви́девши тя́ во пло́ти препоя́савшагося Бо́жиею си́лою.
Дарова́ тебе́ Госпо́дь, всебога́те, бога́тство неотъе́млемыя сла́вы, е́же возставля́ти разсла́бленных, те́мже и на́с препоя́ши си́лою.
Разу́мно препоя́сався, свя́те, во оде́жду смире́ннаго богоразу́мия, не́мощны сотвори́ супоста́ты на́ша, моли́твами твои́ми, мо́лимся.
Богоро́дичен: Наде́жда и упова́ние на́ше, Влады́чице ми́ра, Блага́я Помо́щнице, спаси́, и в кре́пости ро́г вознеси́ правосла́вных, и лю́ди на́ша от вся́ких бе́д и от разли́чных обстоя́ний свободи́.
И́н конда́к, гла́с 8:
Богосия́нная звезде́ ве́ры, я́же возсия́ в Ру́сстей земли́, о́тче преблаже́нне Ника́ндре, слеза́ми и посто́м и бде́нием и моли́твами удруча́л еси́ те́ло свое́, те́мже и обре́л еси́ Небе́сную жи́знь, и ра́достно та́мо со А́нгелы ликовству́еши, сего́ ра́ди да зове́м ти́: ра́дуйся, о́тче преподо́бне Ника́ндре, пусты́нный жи́телю.
Седа́лен, гла́с 3:
Я́ко заря́ со́лнечная, пресве́тло сия́еши и все́м ве́рно прибега́ющим под кро́в ми́лости твоея́, преподо́бне, весе́лие подае́ши и душа́м спасе́ние; стяжа́л бо еси́ мно́гое дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу, Ему́же и моли́ся непреста́нно, Ника́ндре, о́тче на́ш всеблаже́нне, прегреше́ний оставле́ние дарова́ти на́м и ве́лию ми́лость.
Богоро́дичен: Под Твое́ благоутро́бие притека́юще, мо́лим, Богоро́дице Де́во, не пре́зри рыда́ния на́шего и моли́твы, но ускори́ изба́вити от бе́д и скорбе́й лю́ди безотве́тны, Ты́ бо еди́на еси́ изве́стнейшее христиа́ном упова́ние, и, к Тебе́ прибега́юще, вси́ спаса́емся.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Небеса́ доброде́тель Твоя́ покры́ла е́сть, и земля́ испо́лнися сла́вы Твоея́, Христе́, те́мже ве́рно вопие́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Еди́наго Бо́га в се́рдце твое́м име́я, преподо́бне, в пусты́ни трудолю́бно пожи́л еси́, Ника́ндре, о́тче на́ш, взыва́я ве́рно: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пресве́тел и че́стен свети́льник ты́ еси́, о́тче Ника́ндре, не за́йде бо све́т доброде́тельнаго твоего́ жития́ под спу́д забве́ния, но, я́ко со́лнце, озаря́ет ве́рно Христо́ви пою́щих: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Расточи́л еси́ име́ние твое́, о́тче, Христа́ ра́ди, от Него́же и гла́с услы́шав, в пусты́ню всели́лся еси́ и на высоту́ доброде́телей возше́л, взыва́я: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Из Твои́х Пречи́стых чре́сл, Богороди́тельнице, Сло́во Бо́жие произы́де несказа́нно, Его́же объе́мши, от зо́л изба́вити умоли́ зову́щих: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Мра́к разреши́ греха́ моего́, внегда́ возсия́ти Ти́ у́тро све́тлое за́поведей Твои́х, Го́споди, непристу́пный Све́те.
Его́же возлюби́л еси́ и Ему́же порабо́тал еси́ от ю́ности, о́тче, Того́ умоли́ мра́к грехо́вный от души́ моея́ разгна́ти сия́нием духо́вным.
Приложи́л еси́, о́тче, труды́ ко трудо́м сугу́бо, сего́ ра́ди и мно́гая блага́я небе́сная приложи́шася тебе́. Те́мже тя́ мо́лим: приложи́ и на́м ми́рнаго жития́ и ра́йскаго весе́лия.
О те́ле твое́м небреги́й, преподо́бне, пребы́л еси́ на земли́, о небе́сных поуча́яся, иде́же ны́не ра́дуяся живе́ши; моли́ у́бо и на́м ра́дости тоя́ сопричасти́тися.
Богоро́дичен: Нескве́рная А́гнице и Богоотрокови́це Мари́е, Твои́ми моли́твами укрепи́вшеся, святи́и победи́ша бесо́вския си́лы. Те́мже и на́м, упова́ющим на Тя́, ско́ро предста́ни в по́мощь, да посра́мятся и паду́т вси́ явля́ющии рабо́м Твои́м зла́я.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я, и потопи́ла мя́ е́сть бу́ря мно́гих грехо́в, но, я́ко Бо́г, из глубины́ возведи́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.
Дале́че от Бо́га гре́х мя́ отри́ну, и в пучи́не зо́л погружа́юся, увы́ мне́! Но, о предста́телю на́ш те́плый, изба́ви от належа́щия ско́рби ду́шу мою́, преподо́бне Ника́ндре.
Оста́ви мя́ си́ла моя́, и лю́те окружа́ют мя́ ско́рби, те́пле у́бо припа́даю ти́, преподо́бне Ника́ндре: пода́ждь ми́ долго́в разреше́ние, молю́ся, исцеле́ние телеси́ и души́ спасе́ние, моли́твами твои́ми, всебога́те.
Бе́здною грехо́в сляца́емь, окая́нный, во глубине́ отча́яния потопля́юся, но, предвари́в моли́твами твои́ми, о́тче, руково́дствуй мя́ во све́те богове́дения, я́ко оте́ц благоутро́бный.
Богоро́дичен: Безнача́льный Бо́г из Тебе́ роди́ся, Де́во, и по рождестве́ Тя́ Де́ву соблюде́ нетле́нно, Того́ на́м ми́лостива сотвори́, мо́лимся, и от нахожде́ний лю́тых зо́л сохрани́, я́ко Милосе́рда.
Конда́к, гла́с 1:
Я́ко лучу́ тя́ со́лнечную Христо́с показа́, преподо́бне, сия́еши бо в земли́ Росси́йстей чуде́с благода́тию и отгоня́еши тьму́ страсте́й же и скорбе́й от приходя́щих к тебе́ с ве́рою. Те́мже почита́ем твою́ па́мять, Ника́ндре, о́тче на́ш, и вопие́м ти́: ра́дуйся, пустынножи́телей красото́ и стране́ на́шей похвало́ и утвержде́ние.
И́кос:
Проро́ческое сло́во де́лом соверши́л еси́, богому́дре, удали́вся бо ми́ра и в пусты́ню всели́вся, преподо́бне, Бо́га обре́л еси́ Помо́щника тебе́, и То́й тя́ бога́тно просла́ви и чуде́с благода́тию обогати́ пресла́вно, я́ко и от о́браза твоего́ здра́вие боля́щим истека́ет незави́стно. Те́мже, сте́кшеся, де́нь преставле́ния твоего́ духо́вно пра́зднуем, по́двиги твоя́ почита́юще и похва́льная воспева́юще: ра́дуйся, по́стниче терпеливоду́шный, трудополо́жниче смиренному́дрый, исто́чниче сле́з непресыха́емый, сто́лпе моли́твенный неподви́жимый, сказа́телю бу́дущих нело́жный, послуша́ния бе́здно и высото́ смире́ния, изве́стный насле́дниче Небе́снаго Ца́рствия, помо́щниче скорбя́щим милосе́рдый, засту́пниче ко Влады́це Христу́ Бо́гу непрело́жный, вели́кому Новугра́ду и Пско́ву све́тлая добро́то и все́м ве́рным спасе́ние и сла́во, преподо́бне Ника́ндре, о́тче на́ш, стране́ на́шей похвала́ и утвержде́ние.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́бразу злато́му не поклони́вшеся, о́троцы авраа́мстии искуша́хуся, я́ко зла́то в горни́ле, в пещи́ о́гненней, я́ко в черто́зе све́тлем, ликова́ху, пою́ще: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Ничто́же предпоче́л еси́ земны́х па́че Небе́сных, но, я́ко зла́то в горни́ле, искуси́лся еси́, в пусты́ни живы́й, ве́сь светови́ден бы́в, не помрачи́ бо тя́ но́щь бесо́вския пре́лести, зане́, всегда́ во све́те богомы́слия пребыва́я, взыва́л еси́: Бо́же, благослове́н еси́.
Еди́н Еди́ному Го́споду прилепи́вся, богоблаже́нне, моли́твами и посто́м вы́ну Тому́ бесе́довал еси́, те́мже и венце́м неувяда́емыя по́чести оде́ян, ра́достно вше́л еси́ с му́дрыми де́вами в неве́стник Христо́в, вопия́: Бо́же, благослове́н еси́.
Ре́сна па́мять твоя́, преподо́бне Ника́ндре, све́т вторы́й ве́рным лю́дем яви́ся, ю́же пра́зднующе, бога́тно луча́ми чуде́с озаря́емся и Христу́ вопие́м: Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Ви́ждь, Влады́чице, души́ моея́ злосмра́дныя ра́ны, и́хже самохо́тне подъя́х, окая́нный, и не могу́ приложи́ти пла́стыря, но, е́ле жи́в сы́й, вопию́: ми́лостива мне́ Врача́ все́х и Бо́га Ма́терними Твои́ми моли́твами сотвори́, я́ко да спа́сшися воспою́ Ти́: благослове́н, Пречи́стая, Пло́д Твоего́ чре́ва.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Изба́вителю все́х, Всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д, ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
А́ще и в пусты́ни сокры́лся еси́, преподо́бне, но не утаи́ся доброде́тельнаго жития́ твоего́ све́тлость, снизше́д бо свы́ше, преподо́бный Алекса́ндр на неви́димыя враги́ побе́ду дарова́ и пе́ти тя́ укрепи́: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Дре́во благоплодови́то гро́б тво́й обре́теся посреде́ пусты́ни, от него́же чуде́сный виногра́д обыма́юще, непреста́нно ду́ши наслажда́ем, и от напа́стей изменя́емся, и почита́ем терпе́ние твое́, Ника́ндре преподо́бне, Христа́ славосло́вяще, зове́м: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Увы́ мне́, что́ сотворю́, окая́нный, зря́ многосве́тлыя ико́ны твоея́ зра́к, блиста́ющийся о доброде́тели, ея́же не стяжа́х отню́д? Но, о преподо́бне Ника́ндре, наста́ви мя́ на пу́ть пра́вый, вопи́ти Христу́ и́стинно: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Богоро́дичен: От Тебе́, Пресвята́я Богоро́дице, излия́ся вода́ живо́тная на омове́ние скве́рны всеми́рныя, е́юже благоволи́ и мое́ се́рдце прохлади́ти и окропи́ти росо́ю моли́тв в кро́ве кри́л Твои́х во ве́ки вся́.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Велича́ем вси́ человеколю́бие Твое́, Христе́, Спа́се на́ш, сла́во ра́б Твои́х и ве́нче ве́рных, возвели́чивый па́мять Ро́ждшия Тя́.
Иде́же осеня́ет благода́ть Твоя́, Христе́, Спа́се на́ш, та́мо быва́ет сла́ва рабо́м Твои́м и венцы́ по́честей терпя́щим ве́рно. Те́м и на́м да́руй ми́лости Твоя́, почита́ющим па́мять преподо́бнаго Твоего́.
Сло́во твое́ и́стинно и житие́ богоуго́дно на земли́ изобрази́л еси́, преподо́бне, ны́не же и на Небесе́х Христо́ви предстоя́, моли́ся возвели́чити держа́ву благове́рных царе́й и во́инство ми́ром огради́ти.
Я́коже предре́кл еси́, богодухнове́нне, сохрани́тися от бе́д погре́бшим те́ло твое́ иногда́, и бы́сть та́ко, и на́с ны́не от належа́щих обстоя́ний ми́лостивно заступи́, я́ко да спа́сшеся тобо́ю, ве́рно возвели́чим па́мять твою́.
Богоро́дичен: Ко́е Тебе́ дарова́ние принесе́м, Богоро́дице, или́ что́ веща́ти и́мамы, гре́шнии? То́чию уми́льно вопие́м, моля́щеся: спаси́ рабы́ Твоя́, Богоблагода́тная Отрокови́це, я́ко да Тя́ при́сно велича́ем.
Свети́лен:
От ю́ности, о́тче, до́м Ду́ху Пресвято́му яви́лся еси́, во кро́тости со смиренному́дрием всего́ себе́ поручи́в Го́сподеви, И́же и призре́ неукло́нно на ти́хость души́ твоея́. Те́м ны́не и зе́млю кро́тких на Небесе́х насле́довав, ве́чно лику́еши.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, Тебе́ зове́м, Благослове́нная Богоро́дице Де́во, я́ко Тобо́ю присносу́щныя ра́дости прича́стницы бы́хом, Живо́т бо на́ш и Спасе́ние недомы́слимо и вы́ше естества́ родила́ еси́, сего́ ра́ди непреста́нно ублажа́ют Тя́ ро́дове родо́в, я́коже пре́жде прорекла́ еси́.
Преподобный Никандр Псковский (в Крещении Никон) родился 24 июля 1507 года в семье крестьян Филиппа и Анастасии в селе Виделебье на Псковщине.
С детства он мечтал продолжить подвиги своего односельчанина – преподобного Евфросина Спасоелеазаровского, начальника Псковских пустынножителей (память 15 мая). Первым в семье Никона принял монашество его старший брат Арсений. После смерти отца семнадцатилетний Никон сумел убедить и мать раздать имение и удалиться в монастырь, где она жила до самой кончины. Обойдя обители Псковской земли, поклонившись мощам преподобного Евфросина и его ученика преподобного Саввы Крыпецкого (память 28 августа), он окончательно утвердился в стремлении к отшельнической жизни.
Чтобы иметь возможность читать Слово Божие, Никон нанялся в работники к псковскому жителю Филиппу, который за усердие отдал его на обучение к опытному учителю. Видя ревность юноши, Господь Сам указал ему место подвига. Горячо молясь в одной из псковских церквей, он услышал глас из алтаря, повелевавший ему идти в пустынь, которую Господь укажет через Своего раба Феодора. Крестьянин Феодор отвел его на речку Демьянку, между Псковом и Порховом. (Впоследствии Филипп и Феодор, которые помогли преподобному достичь своей заветной цели, по его молитвам также вступили на путь иночества и стали пострижениками Крыпецкого монастыря с именами Филарет и Феодосий).
Проведя несколько лет в безмолвии и суровых подвигах, иссушивших его плоть, Никон пришел в монастырь, основанный преподобным Саввой Крыпецким. Игумен, видя его телесную немощь, не сразу согласился принять его, опасаясь, что трудности монашеской жизни будут ему не по силам. Тогда Никон, припав к раке преподобного Саввы, стал, как живого, умолять его взять в свою обитель. Игумен смягчился и постриг Никона с именем Никандр.
Много искушений и бед пережил на тесном пути подвижничества преподобный Никандр. О "страстех пустынных" ему предсказал еще в Пскове блаженный Николай (память 28 февраля). Молитвами всех псковских угодников и преподобного Александра Свирского (память 30 августа и 17 апреля), который дважды являлся преподобному, наставляя и укрепляя его, он, с помощью благодати Божией, преодолел все многообразные козни лукавого. Силой молитв преподобный победил слабости плоти, человеческое недоброжелательство и диавольские страхования. Однажды его чуть не убили разбойники, отняв его единственное и самое ценное для отшельника имущество – книги и иконы. По молитвам святого двое из них, устрашившись внезапной смертью своего товарища, раскаялись в своих злодеяниях и получили прощение старца.
В Крыпецком монастыре преподобный Никандр жил недолго и с благословения вернулся в свою пустынь. Впоследствии он еще раз приходил на жительство в Крыпецкую обитель, где исполнял послушания уставщика и келаря, и снова ушел в пустынь и жил там в посте и молитве, постигая Слово Божие. Ежегодно Великим постом преподобный Никандр ходил в Дамиановский монастырь, где исповедовался и причащался Святых Христовых Таин. За восемь лет до кончины он принял там великую схиму. К преподобному стало приходить много народа "пользы ради", ибо, по слову преподобного Иоанна Лествичника, "монашеское житие – свет для всех человеков". Верующие обращались к преподобному Никандру за молитвенной помощью, ибо Господь наделил его многими благодатными дарованиями. Пустынник с любовью и вниманием относился ко всем нуждам своих посетителей и даже устроил им для ночлега убогую "гостиницу у дуба", которую сам протапливал. Преподобный не позволял себе выставлять напоказ свои дарования. Приходя тайно к его келлии, люди всегда слышали, что он молится с горьким рыданием. Он же, заметив близость людей, тотчас умолкал, пряча от них полученный дар слез.
Преподобный Никандр до конца жизни оставался пустынником (его так и величают – преподобный Никандр пустынножитель), но завещал не оставлять место его трудов после своей кончины, обещая свое покровительство насельникам будущего монастыря. Диакону Порховского женского монастыря Петру преподобный заповедал на его могиле поставить церковь и перенести туда икону Благовещения Пресвятой Богородицы из погоста Тишанки. Он предвидел свою смерть, предсказав, что умрет, когда на отечество нападут враги, предрекая им при этом скорое поражение. 24 сентября 1581 года, во время нашествия войск польского короля Стефана Батория, один крестьянин нашел его скончавшимся: он лежал на рогожке с крестообразно сложенными на груди руками. Из Пскова пришли духовенство и народ, почитатели преподобного, среди которых был и диакон Петр, и совершили обряд христианского погребения.
В 1584 году на благодатном месте подвига преподобного Никандра, освященном его почти полувековой молитвой, была создана обитель, которую стали называть Никандровой пустынью. Строителем монастыря был инок Исаия, исцелившийся по молитве святому. В 1686 году при Патриархе Иоакиме состоялось прославление преподобного Никандра и было установлено празднование его памяти 24 сентября, в день кончины, и в храмовый праздник обители – Благовещение Пресвятой Богородицы. При перестройке собора монастыря были обретены мощи преподобного Никандра, скрытые в стене, и 29 июня празднуется как день обретения его честных мощей. И сейчас крепка молитвенная связь верующих с преподобным Никандром, которого глубоко чтят на псковской земле.
См. также: "Житие преподобного отца нашего Никандра Псковского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.