Канон святому преподобному Макарию, игумену Калязинскому
Припе́в: Преподо́бне о́тче Мака́рие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 30 марта (17 марта ст. ст.); 08 июня (26 мая ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Отве́рзи ми́, Христе́, устне́ воспе́ти по́двиги уго́дника Твоего́, преподо́бнаго Мака́риа, да моли́твами свои́ми о́блак разори́т неве́дения моего́.
Блаже́нное житие́ на земли́ пожи́в, преподо́бне, Небе́сное наслажде́ние дости́гл еси́ и ны́не со А́нгелы лику́еши.
Сла́ва: Па́мять твоя́, Мака́рие преподо́бне, я́ко пресве́тлое со́лнце, возсия́, в ню́же на́м испроси́ от Бо́га благода́ть и ми́лость и согреше́ний избавле́ние.
И ны́не: Благослове́н Пло́д, Пречи́стая, чре́ва Твоего́, И́мже земни́и вси́ кля́твы изба́вихомся, Благослове́нная Всечи́стая, несказа́нное чу́до, неве́домое слы́шание, все́х же ве́рных спасе́ние.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.
Кре́пкою твое́ю моли́твою, о́тче, возше́л еси́ к преми́рному наслажде́нию и от честны́я ра́ки чуде́с сия́ния испуща́еши, Мака́рие.
В Боже́ственней па́мяти твое́й дне́сь соше́дшеся, воспева́ем твоя́ по́двиги, и боле́зни, и исправле́ния, о́тче преподо́бне.
Сла́ва: Чу́дно житие́ твое́ яви́ся, преподо́бне, благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха обложе́н, блаже́нную кончи́ну прия́л еси́, о́тче, ра́дуяся.
И ны́не: От ложе́сн Твои́х, Пречи́стая, пра́вды Со́лнце возсия́ и ми́р просвети́, Его́же Боже́ственными заря́ми и мене́ просвети́.
Седа́лен, гла́с 8-й
Храни́тель сы́й Боже́ственных повеле́ний Влады́ки, сла́вне, чи́стое житие́ твое́ показа́ тя́ священноде́теля Боже́ственна, ка́плями по́тов твои́х пре́лести лю́тое у́глие погаси́л еси́ и в ти́хое приста́нище дости́гл еси́, зри́ши, блаже́нне, Его́же возжеле́л еси́. Те́мже вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Я́ко Де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии, О́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, А́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
В простоте́ души́, я́ко А́нгел, пожи́в, блаже́нне, страсте́й разгна́л еси́ душетле́нную пре́лесть Боже́ственною благода́тию.
Че́стен сосу́д яви́лся еси́ Боже́ственнаго Ду́ха, нося́ в се́рдцы твое́м, блаже́нне, Боже́ственныя арома́ты, услажда́я сердца́ ве́рно па́мять твою́ почита́ющих.
Сла́ва: Пресве́тлым венце́м обложе́н, предстои́ши Престо́лу все́х Царя́: моли́ся, преблаже́нне, о ве́рою пра́зднующих Боже́ственную па́мять твою́.
И ны́не: Зако́ны в Тебе́ испраздни́шася естества́, па́че естества́ бо Сло́во родила́ еси́. Те́мже Тя́ ве́рою молю́: па́че естества́ челове́ча, Всенепоро́чная, мно́го согре́шша и Бо́га уда́льшася, обра́щшася, спаси́ мя́ моли́твами Твои́ми.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны́, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.
Егда́ благода́тию Ду́ха смире́нную стяжа́л еси́ му́дрость, ражда́ющему сме́рть врагу́ глубоку́ я́зву да́л еси́ и высокоу́мный того́ нра́в до конца́ низложи́л еси́.
Возше́д ко оби́телем ве́чным, ли́ку преподо́бных причта́лся еси́, Мака́рие, с ни́миже на́с помина́й, на земли́ тебе́ помина́ющих.
Сла́ва: Да ублажи́тся досто́йно Мака́рий: поще́нием бо, и моли́твами, и слеза́ми Бо́гу соедини́ся и вся́ просвеща́ет духо́вною благода́тию.
И ны́не: О Ма́ти Де́во Отрокови́це, я́же необыме́ннаго Бо́га пло́тию ро́ждшая, А́нгелов сла́ва и де́монов я́зва, Богоневе́сто, мое́ се́рдце, уязви́вшееся грехо́м, цельбы́ Боже́ственныя сподо́би.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.
На земли́ до́бре пожи́л еси́, преподо́бне, и святы́х све́тлости, и ве́чных наслажде́ний блаже́нства ви́дети сподо́бился еси́.
Честна́ сме́рть яви́ся блаже́ннаго Мака́риа пред Тобо́ю, Бо́же вся́ческих, его́же па́мять почита́ющим врачевство́ безме́здно яви́л еси́.
Сла́ва: Ду́ха благода́ть прия́л еси́, о́тче, неду́ги от челове́к прогоня́ти и вре́д де́монский истребля́ти, вели́кий уго́дник показа́вся Христа́ Бо́га на́шего.
И ны́не: На́йде на Тя́ Вседе́тельный Ду́х, Всенепоро́чная, и Сло́во Бо́жие в Тя́ всели́ся, и пло́ть бы́сть несказа́нно, пребы́в неизме́нен.
Конда́к, гла́с 2-й.
Вы́шних жела́я, воздержа́нием, и труды́, и по́ты наслади́вся, жела́ние пло́ти твоея́ обузда́в, чуде́с да́р прие́м от Христа́ Бо́га, свети́льник яви́лся еси́ пресве́тлый. Те́мже Христо́ва Це́рковь пе́сньми сла́вит тя́, преподо́бне Мака́рие, о́тче на́ш.
И́кос.
А́нгел земны́й и челове́к Небе́сный, просия́л еси́ в воздержа́нии вся́цем моли́твою, и посто́м, и чистото́ю и, Боже́ственное тече́ние сконча́в, Вы́шняго нетле́ния прича́стник бы́л еси́, Богоно́се, дерзнове́ние стяжа́в к Человеколю́бцу Бо́гу, И́же исцеле́ний благода́ть на неду́ги разли́чныя тебе́ дарова́. Те́мже ти́ ве́рою вопие́м: ра́дуйся, всеблаже́нне о́тче, по́стников похвало́; ра́дуйся целому́дрия сто́лпе, и́мже де́монския шата́ния искорени́шася; ра́дуйся, свети́льниче многосве́тлый, и́же чуде́с сия́нии вселе́нную просвеща́еши; ра́дуйся, я́ко ста́ду твоему́ подава́еши по́мощь и заступле́ние; ра́дуйся, крестоно́сному наро́ду на́шему похвала́ и утвержде́ние, его́же соблюди́ моли́твами твои́ми от вра́г ненаве́тна, да вси́ вопие́м ти́: ра́дуйся, преподо́бне Мака́рие, о́тче на́ш.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
К Све́ту Незаходи́мому возше́д и, я́ко со́лнце, просвеща́еши вселе́нную, Све́та бо дела́ соверши́л еси́, Мака́рие преподо́бне, и ны́не вопие́ши: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Плотска́я движе́ния, преподо́бне, воздержа́нием и на земли́ лега́нием умертви́л еси́ и доброде́телей просвеще́нием просия́л еси́, вопия́ Христу́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Сла́ва: Чу́дно житие́ твое́, преподо́бне, яви́ся, благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха обложе́н, блаже́нную кончи́ну прия́л еси́, о Христе́ ра́дуяся, к Нему́же и взыва́л еси́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
И ны́не: Ны́не вся́ испо́лнишася Све́та Боже́ственнаго Тобо́ю, Пречи́стая, Ты́ бо две́рь яви́лася еси́, е́юже ми́ру Бо́г прии́де, просвеща́я ве́рою зову́щия: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Боже́ственными добро́тами наслажда́яся, чуде́с сия́нии вся́ просвеща́еши и де́монскую тьму́ разоря́еши Бо́жиею благода́тию, поя́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Блиста́яся благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха, преподо́бне Мака́рие, честно́е твое́ творя́щим успе́ние све́тлыми твои́ми моли́твами испроси́ грехо́в отпуще́ние, пою́щим: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Сла́ва: Заря́ми тве́рдых по́двиг твои́х, я́ко со́лнце, возсия́л еси́: врачева́ния источа́еши и вся́ку боле́знь облегча́еши Христу́ вопию́щим: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
И ны́не: Я́ко разбо́йник, взыва́ю ти́: помяни́ мя́, Человеколю́бче. Пла́чу, я́ко блудни́ца, и вопию́: согреши́х, я́ко дре́вле блу́дный, ка́ющася приими́ мя́, отча́яннаго, Богоро́дицы ра́ди, да усе́рдно вопию́: свяще́ннии, воспо́йте, лю́дие, и превозноси́те Христа́ во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Ра́ка, иде́же лежи́т честно́е те́ло твое́, исто́чник содева́ет чуде́с, к не́йже притека́юще, от вся́кия скве́рны и страсте́й избавля́емся.
Огне́м Боже́ственнаго стра́ха ду́шу распали́л еси́, и к сия́нию невече́рнему восте́кл еси́, и ны́не, блаже́нне, Трисо́лнечным Све́том озаря́емь.
Сла́ва: Мирски́я сла́дости возненави́дев, му́жеским нра́вом к подвиго́м устреми́лся еси́ и преподо́бным красота́ ле́потна бы́л еси́, те́м па́мять твою́ почита́ем, досточу́дне.
И ны́не: Низложи́ вознесе́нныя и победи́ полки́ иноплеме́нных, Де́во Чи́стая, хотя́щия бра́нем, и Твоя́ рабы́ невре́дны от ни́х сохрани́, Отрокови́це.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.
Ѿве́рзи мѝ, хрⷭ҇тѐ, ᲂу҆стнѣ̀, воспѣ́ти по́двиги ᲂу҆го́дника твоегѡ̀ преподо́бнагѡ мака́рїа, да моли́твами свои́ми ѻ҆́блакъ разори́тъ невѣ́дѣнїѧ моегѡ̀.
Блаже́нное житїѐ на землѝ пожи́въ, преподо́бне, небе́сное наслажде́нїе дости́глъ є҆сѝ, и҆ ны́нѣ со а҆́гг҃лы ликꙋ́еши.
Па́мѧть твоѧ̀, мака́рїе преподо́бне, ꙗ҆́кѡ пресвѣ́тлое со́лнце возсїѧ̀, въ ню́же на́мъ и҆спросѝ ѿ бг҃а бл҃года́ть и҆ ми́лость, и҆ согрѣше́нїй и҆збавле́нїе.
Бг҃оро́диченъ: Бл҃гослове́нъ пло́дъ, пречⷭ҇таѧ, чре́ва твоегѡ̀, и҆́мже земні́и всѝ клѧ́твы и҆зба́вихомсѧ, бл҃гослове́ннаѧ всечⷭ҇таѧ: несказа́нное чꙋ́до, невѣ́домое слы́шанїе, всѣ́хъ же вѣ́рныхъ спасе́нїе.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.
Крѣ́пкою твое́ю моли́твою, ѻ҆́ч҃е, возше́лъ є҆сѝ къ премі́рномꙋ наслажде́нїю, и҆ ѿ честны́ѧ ра́ки чꙋде́съ сїѧ̑нїѧ и҆спꙋща́еши, мака́рїе.
Въ бж҃е́ственнѣй па́мѧти твое́й, дне́сь соше́дшесѧ, воспѣва́емъ твоѧ̑ по́двиги и҆ болѣ̑зни, и҆ и҆справлє́нїѧ, ѻ҆́ч҃е преподо́бне.
Чꙋ́дно житїѐ твоѐ ꙗ҆ви́сѧ, преподо́бне, бл҃года́тїю бж҃е́ственнагѡ дх҃а ѡ҆бложе́нъ, бл҃же́ннꙋю кончи́нꙋ прїѧ́лъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е, ра́дꙋѧсѧ.
Бг҃оро́диченъ: Ѿ ложе́снъ твои́хъ, пречⷭ҇таѧ, пра́вды сл҃нце возсїѧ̀, и҆ мі́ръ просвѣтѝ: є҆гѡ́же бж҃е́ственными зарѧ́ми и҆ менѐ просвѣтѝ.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃:
Храни́тель сы́й бжⷭ҇твенныхъ повелѣ́нїй влⷣки, сла́вне, чи́стое житїѐ твоѐ показа̀ тѧ̀ свѧщеннодѣ́телѧ бж҃е́ственна, ка́плѧми по́тѡвъ твои́хъ пре́лести лю́тое ᲂу҆́глїе погаси́лъ є҆сѝ, и҆ въ ти́хое приста́нище дости́глъ є҆сѝ, зри́ши, блаже́нне, є҆го́же возжелѣ́лъ є҆сѝ. тѣ́мже вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ дв҃ꙋ и҆ є҆ди́нꙋ въ жена́хъ, тѧ̀ без̾ сѣ́мене ро́ждшꙋю бг҃а пло́тїю всѝ ᲂу҆блажа́емъ ро́ди человѣ́честїи: ѻ҆́гнь бо всели́сѧ въ тѧ̀ бжⷭ҇тва̀, и҆ ꙗ҆́кѡ младе́нца дои́ши зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мъ а҆́гг҃льскїй и҆ человѣ́ческїй ро́дъ, досто́йнѡ сла́вимъ прест҃о́е ржⷭ҇тво̀ твоѐ, и҆ согла́снѡ вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою прест҃о́мꙋ ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бжⷭ҇тво̀.
Въ простотѣ̀ дꙋшѝ ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ пожи́въ, блаже́нне, страсте́й разгна́лъ є҆сѝ дꙋшетлѣ́ннꙋю пре́лесть, бжⷭ҇твенною благода́тїю.
Че́стенъ сосꙋ́дъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а, носѧ̀ въ се́рдцы твое́мъ, блаже́нне, бжⷭ҇твєнныѧ а҆рѡма́ты, ᲂу҆слажда́ѧ сердца̀ вѣ́рнѡ па́мѧть твою̀ почита́ющихъ.
Пресвѣ́тлымъ вѣнце́мъ ѡ҆бложе́нъ, предстои́ши прⷭ҇то́лꙋ всѣ́хъ цр҃ѧ̀: моли́сѧ, преблаже́нне, ѡ҆ вѣ́рою пра́зднꙋющихъ бжⷭ҇твеннꙋю па́мѧть твою̀.
Бг҃оро́диченъ: Зако́ны въ тебѣ̀ и҆спраздни́шасѧ є҆стества̀, па́че є҆стєства̀ бо сло́во родила̀ є҆сѝ. тѣ́мже тѧ̀ вѣ́рою молю̀, па́че є҆стества̀ человѣ́ча, всенепоро́чнаѧ, мно́гѡ согрѣ́шша, и҆ бг҃а ᲂу҆да́льшасѧ, ѡ҆бра́щшасѧ сп҃сѝ мѧ̀ моли́твами твои́ми.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще, вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, сп҃сѝ ны̀: ты̀ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ тебє̀ и҆но́гѡ не вѣ́мы.
Є҆гда̀ благода́тїю дх҃а, смире́ннꙋю стѧжа́лъ є҆сѝ мꙋ́дрость, ражда́ющемꙋ сме́рть врагꙋ̀ глꙋбокꙋ̀ ꙗ҆́звꙋ да́лъ є҆сѝ, и҆ высокоꙋ́мный тогѡ̀ нра́въ до конца̀ низложи́лъ є҆сѝ.
Возше́дъ ко ѻ҆би́телемъ вѣ̑чнымъ, ли́кꙋ преподо́бныхъ причта́лсѧ є҆сѝ, мака́рїе: съ ни́миже на́съ помина́й, на землѝ тебѐ помина́ющихъ.
Да ᲂу҆бл҃жи́тсѧ досто́йнѡ мака́рїй: поще́нїемъ бо и҆ моли́твами, и҆ слеза́ми бг҃ꙋ соедини́сѧ, и҆ всѧ̑ просвѣща́етъ дх҃о́вною благода́тїю.
Бг҃оро́диченъ: Ѽ мт҃и дв҃о ѻ҆трокови́це! ꙗ҆́же неѡбыме́ннаго бг҃а пло́тїю ро́ждшаѧ, а҆́гг҃лѡвъ сла́ва и҆ де́мѡнѡвъ ꙗ҆́зва, бг҃оневѣ́сто, моѐ се́рдце ᲂу҆ѧзви́вшеесѧ грѣхо́мъ, цѣльбы̀ бжⷭ҇твенныѧ сподо́би.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Моли́твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ, и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̑, ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ, и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ, и҆ молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ, бж҃е, возведѝ мѧ̀.
На землѝ до́брѣ пожи́лъ є҆сѝ, преподо́бне, и҆ ст҃ы́хъ свѣ́тлѡсти и҆ вѣ́чныхъ наслажде́нїй блажє́нства, ви́дѣти сподо́билсѧ є҆сѝ.
Честна̀ сме́рть ꙗ҆ви́сѧ блаже́ннагѡ мака́рїа предъ тобо́ю, бж҃е всѧ́ческихъ: є҆гѡ́же па́мѧть почита́ющымъ врачевство̀ безме́здно ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ.
Дх҃а благода́ть прїѧ́лъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е, недꙋ́ги ѿ человѣ̑къ прогонѧ́ти, и҆ вре́дъ де́мѡнскїй и҆стреблѧ́ти, вели́кїй ᲂу҆го́дникъ показа́всѧ хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шегѡ.
Бг҃оро́диченъ: На́йде на тѧ̀ вседѣ́тельный дх҃ъ, всенепоро́чнаѧ, и҆ сло́во бж҃їе въ тѧ̀ всели́сѧ, и҆ пло́ть бы́сть несказа́ннѡ, пребы́въ неизмѣ́ненъ.
Конда́къ, гла́съ в҃.
Вы́шнихъ жела́ѧ, воздержа́нїемъ и҆ трꙋды̀, и҆ по́ты наслади́всѧ, жела́нїе пло́ти твоеѧ̀ ѡ҆бꙋзда́въ, чꙋде́съ да́ръ прїе́мъ ѿ хрⷭ҇та̀ бг҃а, свѣти́льникъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ пресвѣ́тлый. тѣ́мже хрⷭ҇то́ва цр҃ковь пѣ́сньми сла́витъ тѧ̀, преподо́бне мака́рїе, ѻ҆́ч҃е на́шъ.
І҆́косъ:
А҆́г҃глъ земны́й и҆ человѣ́къ нбⷭ҇ный просїѧ́лъ є҆сѝ въ воздержа́нїи всѧ́цѣмъ, моли́твою и҆ посто́мъ, и҆ чистото́ю: и҆ бжⷭ҇твенное тече́нїе сконча́въ, вы́шнѧгѡ нетлѣ́нїѧ прича́стникъ бы́лъ є҆сѝ, бг҃оно́се, дерзнове́нїе стѧжа́въ къ чл҃вѣколю́бцꙋ бг҃ꙋ, и҆́же и҆сцѣле́нїй благода́ть на недꙋ́ги разли̑чныѧ тебѣ̀ дарова̀. тѣ́мже тѝ вѣ́рою вопїе́мъ: ра́дꙋйсѧ, всеблаже́нне ѻ҆́ч҃е, по́стникѡвъ похвало̀: ра́дꙋйсѧ, цѣломꙋ́дрїѧ сто́лпе, и҆́мже дє́мѡнскїѧ шата̑нїѧ и҆скорени́шасѧ: ра́дꙋйсѧ, свѣти́льниче многосвѣ́тлый, и҆́же чꙋде́съ сїѧ̑нїи вселе́ннꙋю просвѣща́еши: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ ста́дꙋ твоемꙋ̀ подава́еши по́мощь и҆ застꙋпле́нїе: ра́дꙋйсѧ, крестоно́сномꙋ наро́дꙋ на́шемꙋ похвала̀ и҆ ᲂу҆твержде́нїе, є҆го́же соблюдѝ моли́твами твои́ми ѿ вра̑гъ ненавѣ́тна, да всѝ вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, преподо́бне мака́рїе, ѻ҆́ч҃е на́шъ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снизхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: благослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Къ свѣ́тꙋ незаходи́момꙋ возше́дъ, и҆ ꙗ҆́кѡ со́лнце просвѣща́еши вселе́ннꙋю, свѣ́та бо дѣла̀ соверши́лъ є҆сѝ, мака́рїе преподо́бне, и҆ ны́нѣ вопїе́ши: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.
Плотска̑ѧ движє́нїѧ, преподо́бне, воздержа́нїемъ и҆ на землѝ лега́нїемъ ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ, и҆ добродѣ́телей просвѣще́нїемъ просїѧ́лъ є҆сѝ, вопїѧ̀ хрⷭ҇тꙋ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.
Чꙋ́дно житїѐ твоѐ, преподо́бне, ꙗ҆ви́сѧ благода́тїю бж҃е́ственнагѡ дх҃а ѡ҆бложе́нъ, блаже́ннꙋю кончи́нꙋ прїѧ́лъ є҆сѝ ѡ҆ хрⷭ҇тѣ̀ ра́дꙋѧсѧ, къ немꙋ́же и҆ взыва́лъ є҆сѝ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Ны́нѣ всѧ̑ и҆спо́лнишасѧ свѣ́та бжⷭ҇твеннагѡ тобо́ю, пречⷭ҇таѧ: ты̀ бо две́рь ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, є҆́юже мі́рꙋ бг҃ъ прїи́де, просвѣща́ѧ вѣ́рою зовꙋ́щыѧ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Бжⷭ҇твенными добро́тами наслажда́ѧсѧ, чꙋде́съ сїѧ̑нїи всѧ̑ просвѣща́еши, и҆ де́мѡнскꙋю тьмꙋ̀ разорѧ́еши бж҃їею благода́тїю, поѧ̀: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Блиста́ѧсѧ благода́тїю бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а, преподо́бне мака́рїе, честно́е твоѐ творѧ́щымъ ᲂу҆спе́нїе, свѣ́тлыми твои́ми моли́твами и҆спросѝ грѣхѡ́въ ѿпꙋще́нїе пою́щымъ: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Зарѧ́ми тве́рдыхъ пѡ́двигъ твои́хъ, ꙗ҆́кѡ со́лнце возсїѧ́лъ є҆сѝ: врачєва́нїѧ и҆сточа́еши, и҆ всѧ́кꙋ болѣ́знь ѡ҆блегча́еши хрⷭ҇тꙋ̀ вопїю́щымъ: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ разбо́йникъ взыва́ю тѝ: помѧнѝ мѧ̀, человѣколю́бче. пла́чꙋ, ꙗ҆́кѡ блꙋдни́ца и҆ вопїю̀: согрѣши́хъ, ꙗ҆́кѡ дре́вле блꙋ́дный, ка́ющасѧ прїимѝ мѧ̀ ѿча́ѧннаго, бцⷣы ра́ди, да ᲂу҆се́рднѡ вопїю̀: свѧще́ннїи, воспо́йте, лю́дїе, и҆ превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее нб҃съ: тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.
Ра́ка, и҆дѣ́же лежи́тъ честно́е тѣ́ло твоѐ, и҆сто́чникъ содѣва́етъ чꙋде́съ, къ не́йже притека́юще, ѿ всѧ́кїѧ скве́рны и҆ страсте́й и҆збавлѧ́емсѧ.
Ѻ҆гне́мъ бжⷭ҇твеннагѡ стра́ха дꙋ́шꙋ распали́лъ є҆сѝ, и҆ къ сїѧ́нїю невече́рнемꙋ восте́клъ є҆сѝ: и҆ ны́нѣ, блаже́нне, трисо́лнечнымъ свѣ́томъ ѡ҆зарѧ́емь.
Мїрскі̑ѧ сла́дѡсти возненави́дѣвъ, мꙋ́жескимъ нра́вомъ къ подвигѡ́мъ ᲂу҆стреми́лсѧ є҆сѝ, и҆ преподѡ́бнымъ красота̀ лѣ́потна бы́лъ є҆сѝ. тѣ́мъ па́мѧть твою̀ почита́емъ, досточꙋ́дне.
Бг҃оро́диченъ: Низложѝ вознесє́нныѧ, и҆ побѣдѝ полкѝ и҆ноплеме́нныхъ, дв҃о чⷭ҇таѧ, хотѧ́щыѧ бра́немъ: и҆ твоѧ̑ рабы̑ неврє́дны ѿ ни́хъ сохранѝ, ѻ҆трокови́це.
Житие преподобного Макария Калязинского
«Напрасно трудился я и без успеха совершил такой дальний путь на Святую Гору мимо Калязинского монастыря. Ибо можно спастись и в нем живущим: здесь все делается подобно киновиям, находящимся в Святой Горе», – таким был отзыв об этой знаменитой русской обители, лежащей на Волге в пределах Тверских, старца Митрофана (Бывальцева), подвизавшегося девять лет на Афоне. Благочиние и благолепие монастыря отмечал также и преподобный Иосиф Волоцкий, знаменитый проповедник и строгий игумен знаменитой обители на Волоке Ламском, известный борец с ересью жидовствующих. Со всей Руси тысячи богомольцев шли в Калязин, дабы воочию зреть подвиги братии и поклониться честным мощам основателя той обители – преподобного Макария Калязинского, получить облегчение и исцеление от тяжких душевных и телесных недугов. И здесь, у раки со святыми мощами, по вере приходивших свершалось множество чудотворений.
Родился преподобный Макарий, игумен Троицкого Калязинского монастыря, в 1402 году, в селе Гридцине (Грибкове, ныне Кожино), вблизи Кашина, в боголюбивой, строго чтущей заповеди Господни семье. Родители, боярин Василий Ананиевич Кожа, прославившийся своими воинскими подвигами при великом князе Василии Васильевиче II Темном, и супруга его Ирина (память их чтится местно) с детства воспитывали Матфея (имя в миру) в вере и богопочтении. Отрок любил проводить время за чтением духовных книг, и все прочитанное глубоко западало в его сердце. Он не увлекался играми и в душе своей непрестанно возносил дорогие сердцу молитвы, псалмы и духовные песнопения, задумываясь при этом, как послужить Богу.
Когда стал приходить в совершенный возраст, начал Матфей помышлять об удалении от суетной мирской жизни; родители его, однако, не желали, чтобы он принял монашество, и приводили библейские примеры жития новозаветных святых, спасшихся в миру. Послушный сын, не желая огорчать родных и повинуясь, согласился на брак и вскоре женился на девице Елене Яхонтовой. Молодые супруги пообещали друг другу, в случае если один из них умрет, овдовевший примет монашество. Спустя год после свадьбы Матфей потерял отца и мать, а еще через два – скончалась Елена; и двадцатипятилетний Матфей оставил временное, взыскуя вечного, и поступил в находившийся неподалеку Николаевский Клобуков монастырь, где постригся с именем Макарий.
С ревностью проходил он все монастырские послушания, смирением и кротостью превосходя всех, и подвиги молодого инока возбуждали удивление братии. Спустя некоторое время, тяготясь многолюдием обители, преподобный по благословению игумена удалился в пустынь. Он избрал место в лесу, лежавшее в 18 верстах от Кашина, неподалеку от Волги, между двух небольших озер. Здесь он срубил себе келлию, и никто не мешал его подвигу уединенной молитвы, лишь дикие звери приходили и ласкались к нему, и он делил с ними пищу. Прознав об отшельнике, стали стекаться иноки к преподобному Макарию, желая молиться вместе с преподобным в его келлии. Он смиренно принимал их и наставлял в правилах иноческого жития. Так уединенная лесная чаща обратилась в монастырь, где игуменом был избран преподобный Макарий.
Земля, на которой жила братия, принадлежала боярину Ивану Коляге, который со времени поселения там преподобного Макария с неприязнью смотрел на инока. Когда же была устроена церковь и число пустынников увеличилось, Коляга испугался, что к обители может отойти часть его земли; и так это его угнетало, что он замыслил даже убийство преподобного... Но Божие наказание не замедлило сказаться: смерть постигла семью Коляги, а сам он тяжело заболел. Пребывая в несчастии, строивший недобрые планы боярин раскаялся в своем грехе и, исповедав его Макарию, был прощен.
Вскоре Коляга под воздействием проповеди преподобного вступил в Макариев монастырь, подарив ему все свои земли. С тех пор, ради смирения, сам Макарий именовал обитель Калязинскою (ныне г. Калязин Тверской губ.). Довольно быстро она приобрела широкую известность, ибо ученики преподобного Макария, следуя примеру своего духовного отца и наставника, совершенствовались в иноческом подвиге и держали строгую аскезу. Множество людей – и знатных, и простолюдинов, – просили преподобного принять их в число братии. И, надо сказать, еще при жизни преподобного Макария из обители Калязинской вышли преподобный Ефрем Перекомский (память 16 мая) и преподобный Паисий Угличский (память 6 июня).
Чудодейственна была молитва преподобного Макария, получившего при жизни своей от Бога дар исцеления недугующих и страждущих. Так, он освободил от болезни некоего расслабленного Захарию из села Кесова Гора, вразумив его с любовью: «Чадо! Преблагий Бог не хочет смерти грешника, а жизни и обращения ко спасению, и какими ведает судьбами, приводит его ко спасению через покаяние. Тебя постигло Божие посещение и, если покаешься и оставишь прежние обычаи, Бог пошлет тебе исцеление; если же нет, то пострадаешь и больше сего». Принесший покаяние грешник исцелился, а после того стал священником в своем селе и всю жизнь помнил наставления преподобного Макария.
Другой раз преподобный вылечил мучимого бесами боярского Василия Рясина. После молитвы преподобный Макарий осенил его крестным знамением, и тот очистился. Обрадованный ниспосланной милостью Божией, он избрал иноческий путь.
Наградил Господь духоносного старца также и даром прозорливости. Однажды украли монастырских волов. Внезапно воры были поражены слепотой и, долго блуждая в окрестностях, опять оказались у ворот обители. Преподобный Макарий осматривал в то время хозяйство и, как бы не зная, в чем дело, спросил, увидев их, почему они здесь, да к тому же с волами. Похитители сознались во всем и раскаялись. Преподобный отпустил им грех и, исцелив, наказал впредь не посягать на чужое.
Незадолго перед своей кончиной преподобный Макарий заболел. Некоторое время он безмолвствовал, а в предчувствии исхода, призвав братию, благословил и поцеловал каждого и простился: «Предаю вас Господу Богу! Пребывайте всегда в трудах, посте, бдении и непрестанной молитве; блюдите чистоту душевную и телесную, не воздавайте зло за зло или досаждение за досаждение. Разумейте, братия: если я имею дерзновение к Богу, то по моем отшествии сия обитель не оскудеет, но распространится».
Преставился игумен Калязинский 17 марта 1483 года глубоким старцем, на 82-м году жизни, и был погребен близ построенной им деревянной церкви. Над могилой его была сооружена и украшена образами деревянная часовня. Когда храм обветшал, жертвователи решили обновить его, выстроив на том месте каменную церковь. Во время копания рвов для ее основания был обретен гроб преподобного. От его нетленных мощей исходило благоухание, седины старца были чисты, и даже ризы не изменились. Случилось это 26 мая 1521 года.
Множество исцелений расслабленных, бесноватых, страдавших костной болью, слепотою, болезнью ног происходило при мощах святого. Это привлекало в обитель множество паломников. До 1547 года преподобного Макария чтили местно. Чудотворения и народная любовь способствовали тому, что на Московском Соборе 1547 года он был причислен к лику святых Божиих угодников и память его было постановлено праздновать по всей России. В Калязин к преподобному ходили пешком простые люди, ездили цари: в 1553 году обитель посетил царь Иоанн Васильевич Грозный, в 1599-м – Борис Годунов с супругой и детьми прибыл испросить у преподобного Макария благословение на вступление дочери Ксении в брак. Тогда царственными богомольцами была устроена серебряная рака, куда были переложены честные мощи святого.
В 1610 году обитель была разграблена поляками, многие из братии убиты. После Смуты государи нового правящего дома Романовых также неоднократно молились в ней: в 1619 году царь Михаил Федорович, в 1635-м – его отец, патриарх Филарет. В 1654 году, во время морового поветрия, царица Мария Ильинична и патриарх Никон имели местопребывание в Калязинской обители. В 1700 году для мощей благочестивыми жертвователями была устроена новая серебряная рака, в коей угодник Божий почивал вплоть до закрытия монастыря советской властью. По его разграблении в 1930-е годы мощи перевезли в Тверь, в кафедральный собор Белая Троица. В 2012 году мощи преподобного Макария были торжественно перенесены на родину в город Калязин, в храм Вознесения Господня.
Память преподобного Макария, Калязинского чудотворца, совершается 17/30 марта, в день его кончины, и 26 мая/8 июня – в день обретения святых мощей, когда в Калязине при огромном стечении паломников совершается крестный ход. В Макариевом монастыре отмечался также день тезоименитства святого – 16/29 ноября.
Чтится святой Макарий и в Соборе Тверских святых (переходящее празднование в первое воскресенье после 29 июня/12 июля – дня святых первоверховных апостолов Петра и Павла).
Обретение мощей преподобного Макария Калязинского
Обретение мощей преподобного Макария Калязинского произошло 26 мая 1521 года. Купец из города Дмитрова Михаил Воронков пожертвовал средства на строительство каменной церкви вместо обветшавшей деревянной в Калязинском монастыре. Игумен монастыря Иоасаф водрузил крест на месте, предназначенном для алтаря, и благословил копать рвы под фундамент. Во время работ был обретен неразрушившийся гроб, от которого исходило благоухание. Игумен Иоасаф тотчас узнал гроб основателя монастыря — преподобного Макария, преставившегося в 1483 году. Братия монастыря и множество собравшегося народа совершили панихиду над перенесенным ко храму гробом. С этого дня у нетленных мощей святого стали совершаться исцеления. Об этом было сообщено Московскому митрополиту Даниилу (1522–1539), который созвал в Москве Собор и, подробно рассмотрев свидетельства о святости преподобного Макария, установил празднование новоявленному святому. Мощи были торжественно перенесены в храм во Имя Святой Троицы. Феодосием из Твери была составлена служба на обретение мощей. До 1547 года почитание святого Макария совершалось только в его обители. На Московском Соборе 1547 года, при митрополите Макарии (1543–1564), преподобный Макарий Калязинский был причислен к лику святых, память его в числе других русских святых постановлено праздновать по всей России.
См. также: "Житие преподобного отца нашего Макария Колязинского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.