Канон святому преподобному Косме Яхромскому
Припев: Преподо́бне о́тче Космó, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 03 марта (18 февраля ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Пои́м Бо́гу от го́рький рабо́ты фарао́новы изба́вльшему Изра́иля, и о́гненным столпо́м и све́тлым о́блаком наста́вльшему, я́ко просла́вися.
Я́ко безпло́тен, блаже́нне, на земли́ пожи́в, и ны́не на Небеси́ с ли́ки преподо́бных счетава́яся, с ни́ми же ра́дуяся, помина́й на́с, чту́щих тя́ ве́рно.
Сою́зом грехо́вным помраче́нное се́рдце мое́, просвети́, блаже́нне Космо́, те́плыми твои́ми ко Влады́це моли́твами.
Умо́м очи́щенным Бо́гови порабо́тился еси́, блаже́нне, целому́дрием теле́сным и чистото́ю ду́шу твою́ просвети́л еси́.
Богоро́дичен: Прему́дрость и Сло́во О́тчее несказа́нно ро́ждшая, души́ мое́й лю́тую исцели́ я́зву и серде́чную укроти́ боле́знь.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.
Ду́хом разжже́н бы́в, о́тче, труды́ подъя́л еси́, я́ко безпло́тен, возвы́сився смире́нием, верхи́ бесо́вския смири́л еси́, всече́стне, сла́ва и́ноком и утвержде́ние.
По у́зкому пути́ ходи́л еси́ Боже́ственными восхожде́нии, простра́ннаго же пути́ от ю́ности удаля́яся и неви́димаго, о́тче, зми́я смири́л еси́, смире́нием огра́ждьшся.
Моле́бный гла́с мо́й услы́ша, о́тче преблаже́нный, и не забу́ди раба́ твоего́, воспева́ющаго честны́я твоя́ по́двиги.
Богоро́дичен: Уста́ви неуста́вное помышле́ние, Чи́стая Ма́ти Бо́жия, Сы́ну Своему́ моля́щися, и напра́ви смуще́нная движе́ния се́рдца моего́.
Седа́лен, гла́с 8:
Ра́зума тве́рдостию украша́яся, преподо́бне, плотски́я тя́гости отве́рг, зми́еву горды́ню попра́л еси́ и оби́телище избра́нно бы́л еси́ Пресвято́му Ду́ху, неукло́нным ра́зумом порабо́тился еси́ Христу́ Бо́гу, всеблаже́нне Космо́, Того́ моли́ грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Я́ко Де́ву и Еди́ну в жена́х Тя́ без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем ро́ди челове́честии, О́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Те́м А́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га, согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Все́л еси́ на ко́ни, апо́столы Твоя́, Го́споди, и прия́л еси́ рука́ма Твои́ма узды́ и́х, и спасе́ние бы́сть ежде́ние Твое́, ве́рно пою́щим; сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Все́л еси́ на коня́, в путе́х пра́вых неукло́нно ше́ствовал еси́, дости́гл еси́, блаже́нне, широты́ ра́йския и по́стническим лико́м счета́лся еси́.
В пусты́ню Боже́ственным манове́нием представля́ем, преподо́бне, жела́нием всели́лся еси́ и в не́й подвиза́лся еси́ кре́пкими по́двиги и поще́нием, мона́шествующим показа́лся еси́ ве́рх и основа́ние и научи́ вопи́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Хра́м Го́сподеви Боголе́пен воздви́гл еси́, и Того́ Ро́ждшей именова́л еси́, по о́бразу я́вльшемуся тебе́ свы́ше: в не́мже и сла́вятся при́сно честны́я твоя́ по́двиги, Космо́ всеблаже́нне.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, Влады́чице Де́во, це́рквам еси́ красото́, правосла́вным похвале́ и держа́во; непреста́нно моли́ся, Богоро́дице, Сы́ну Твоему́, сохрани́ти Це́рковь Святу́ю и лю́ди правосла́вныя от вся́каго обстоя́ния.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою, Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
Просвеща́ем у́м тво́й Боже́ственными ра́зумы, теле́сных страсте́й превы́ше бы́в непреме́шен, земны́м нося́ начерта́ние, блаже́нне.
О́тче треблаже́нный, не забу́ди посеща́я ча́д свои́х, соверша́ющих честну́ю па́мять твою́, я́ко да моли́твами твои́ми избу́дем от вся́кия ну́жды.
Но́щь грехо́вная покры́ла мя́ е́сть, о́тче, но озари́ мя́ покая́нием, преподо́бне, я́ко да омы́ю скве́рну от окая́нныя моея́ души́.
Богоро́дичен: Всесве́тлым укра́шена све́том, Богора́дованная Ма́ти, Ты́ бо породи́ честне́йши все́х Христа́ Бо́га на́шего, Его́же моли́, да изба́вит ны́ от вся́ких напа́стей.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Ри́зу мне́ пода́ждь све́тлу, одея́йся Све́том, я́ко ри́зою, Многоми́лостиве, Христе́ Бо́же на́ш.
Ма́слина вои́стинну Бо́жия плодови́та, ты́ бы́л еси́, преподо́бне; еле́ем трудо́в твои́х утиши́ ли́ца, Космо́ всечу́дный, ве́рно хва́лящих тя́.
Земны́й А́нгел и Небе́сный челове́к бы́л еси́, преподо́бне, исто́чник умиле́ния, ми́лования струя́ и пучи́на чудесе́м.
Сле́зными пото́ки и по́стными по́ты у́глия сла́дости погаси́л еси́, преподо́бне, и в чудесе́х, сла́вна тя́ показа́ Госпо́дь, Космо́ блаже́нне, и украси́ тя́ Вы́шними дарова́нии.
Богоро́дичен: Прокля́тся сме́рть Тобо́ю и а́дово жа́ло притупи́ся, Ма́ти Чи́стая, Ты́ бо Безсме́ртнаго Влады́ку Христа́ пло́тию родила́ еси́.
Конда́к, гла́с 8.
Душе́вныя стра́сти из ко́рене исторга́я, в пусты́ню всели́лся еси́, преподо́бне, и неболе́зненную жи́знь в боле́знех восприя́л еси́, боле́зней же лю́тым уставля́еши озлобле́ния прося́щим у тебе́ с ве́рою. Те́мже разреши́ боле́зни на́ша душе́вныя и теле́сныя, да зове́м ти́: ра́дуйся, Космо́ Богому́дре.
И́кос:
Покая́ния две́ри отве́рзи ми́, всеблаже́нне, да омы́ю скве́рну от окая́нныя моея́ души́ и те́ла моего́ вся́ чу́вства очи́сти, да любо́вию зову́ ти́ благода́рственная: ра́дуйся, по́стником удобре́ние и и́же са́м собо́ю о́браз показа́вый; ра́дуйся, исто́чниче пресла́дкий, и́же напоя́я ве́рных сердца́ уче́нии; ра́дуйся, и́же но́щь на́шего неразу́мия отгоня́ющи смиренному́дрым уче́нием; ра́дуйся, слове́с твои́х благода́ть теплота́ бы́сть мно́гим Боже́ственному восхожде́нию; ра́дуйся, прелюби́мая весна́, израща́ющая все́м Боже́ственную любо́вь; ра́дуйся, прекра́сный кри́не, и́же любо́вным взо́ром все́х ко Христу́ влеки́й; ра́дуйся, измени́вый вре́менная, ве́чными; ра́дуйся, е́же возжеле́, то́ и соверши́; ра́дуйся, ве́рным по Бо́зе изве́стная наде́жда; ра́дуйся, се́рдца моего́ ко Го́споду пригвожде́ние моли́твою де́нь и но́щь; ра́дуйся, кра́сное доброде́тели храни́лище; ра́дуйся, пастыренача́льниче слове́сных ове́ц; ра́дуйся, гра́ду Влади́миру похвале́, все́м притека́ющим покро́в и заступле́ние; ра́дуйся, Космо́ Богому́дре.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: А́нгелом о́троки из огня́ спасы́й и гремя́щую пе́щь преложи́вый на ро́су, благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
А́нгельским житие́м, блаже́нне, пожи́л еси́, труды́ плодо́в свои́х умно́жил еси́, и процве́л еси́ Дави́дски, я́коже фи́никс, воспева́я: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Восхваля́ем тя́, о́тче Космо́, блаже́нный, ты́ же моли́ в па́мяти твое́й Христа́ Бо́га, лука́вства сатанина́ изба́вити на́с, воспева́ющих, благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Безпу́тием заблужде́ннаго и зимо́ю грехо́вною олядене́вшаго мя́ согре́й, Космо́ преподо́бне, и научи́ вопи́ти: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Прия́ла еси́ вои́стинну Боже́ственное Сло́во во чре́во Твое́, и Сего́ па́че естества́, Пречи́стая, родила́ еси́. Его́же моли́ изба́вити от бе́д рабы́ Твоя́, вопию́щия: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: От Отца́ пре́жде ве́к Рожде́ннаго и от Ма́тере в после́дняя воплоще́ннаго, свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
И́нок и́стинен бы́л еси́, простра́ннаго пути́ удаля́яся, широты́ ра́йския дости́гл еси́ и та́мо дре́ву живо́тному причаща́ешися, ра́дуяся, во ве́ки.
До́м душе́вный доброде́телей бы́л еси́, и пра́вости пра́вило, Космо́ пречу́дный, испра́вил еси́ и ны́не бу́дущих бла́г дре́ву живо́тному причаща́ешися, ра́дуяся, во ве́ки.
Лико́м преподо́бных сочета́лся еси́, и по́стническим житие́м укра́сился еси́, Космо́ преподо́бне, ны́не рая́ пи́щи дре́ву живо́тному причаща́ешися, ра́дуяся во ве́ки.
Богоро́дичен: Под ле́том бы́вши, И́же от Отца́ безле́тно возсия́вшаго, Богома́ти, на́м родила́ еси́, Его́же моли́ спасти́ пою́щия Тя́ во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Чи́стую сла́вно почти́м, лю́дие, Богоро́дицу, О́гнь Божества́ прии́мшую во чре́ве неопа́льно, пе́сньми велича́ем.
Чи́стое и кра́сное храни́лище доброде́телей бы́л еси́, Космо́ блаже́нный: сего́ ра́ди я́ко моли́твенника те́пла о на́с ко Го́споду при́сно предлага́ем и непреста́нно тя́ ублажа́ем.
От се́рдца боле́знь, от о́чию сле́зы, от души́ покая́ние, приими́, преподо́бне! и ко Го́споду те́пле принеси́, я́ко да непреста́нно тя́ ублажа́ем.
Всече́стне Космо́! Сохрани́ певцы́ твоя́ неви́димо, о́тче, си́лою моли́тв твои́х ко Влады́це, я́ко да непреста́нно тя́ велича́ем.
Богоро́дичен: А́нгели и Арха́нгели, проро́цы и апо́столи и ве́сь ли́к преподо́бных; с преблаже́нным Космо́ю ко Христу́ приле́жно с Пречи́стою Его́ Ма́терию за ве́сь ми́р моли́теся, я́ко да непреста́нно ва́с восхваля́ем.
Свети́лен:
Просла́ви тя́ Госпо́дь в чудесе́х, всеблаже́нный Космо́, и преста́вил тя́ е́сть от тли́ на безсме́ртие, Своего́ уго́дника, сего́ ра́ди па́мять твою́ ве́рно восхваля́ем.
Богоро́дичен: Тя́ пе́сньми немо́лчными ублажа́ем, Де́во, и́же от Тро́ицы Еди́наго родила́ еси́, Богоро́дице, и но́сиши на Боже́ственную Твое́ю руку́ Пребога́тое Сло́во, Его́же пе́сньми немо́лчно велича́ем.
Краткое житие преподобного Космы Яхромского
Преподобный Косма Яхромский был слугой одного боярина и во время продолжительной болезни своего господина утешал его чтением книг. Как-то, переезжая из города в город, они остановились на реке Яхроме. Здесь преподобному Косме явилась на дереве икона Успения Пресвятой Богородицы, от которой он слышал голос, повелевавший быть ему иноком и устроить монастырь. Его больной господин тогда же получил от иконы исцеление, а преподобный Косма отправился в Киев и в Печерском монастыре принял постриг. Потом с явленной иконой Богоматери[1] он по внушению свыше снова отправился на Яхрому и в 40 верстах от г. Владимира при пособии добрых христиан построил храм в честь Успения Пресвятой Богородицы. К преподобному стала собираться братия, и образовался монастырь. Преподобный Косма был избран игуменом. Слава о иноческих подвигах святого доходила в те времена даже до великого князя. Преподобный Косма скончался в глубокой старости 18 февраля 1492 г. и был погребен в основанной им обители. Память ему также творилась 14 октября, в день празднования Божией Матери ради Ее иконы Яхромской.
Полное житие преподобного Космы Яхромского
По неисповедимому Промыслу Божию ни история, ни предание не сохранили нам мирского имени Космы, до пострижения его в монашество; не знаем мы также и имени его родителей. Известно только, что преподобный происходил от богобоязненных и благочестивых родителей – бояр, живших в пределах нынешней Владимирской губернии, между городами Владимиром и Юрьевом. Заронив в юное сердце отрока искру христианского благочестия, родители преподобного не могли довершить сами его воспитание и образование по недостатку своих материальных средств. Юный отрок должен был оставить родную семью и перейти на служение к одному соседу-помещику. Господин его оказался человеком богобоязненным, так как проводил жизнь строго благочестивую. Он полюбил отрока и начал с усердием учить его грамоте и всей тогдашней премудрости; и Косма преуспевал в учении столько же, сколько в благочестии христианском.
Случилось господину Космы впасть в тяжкий недуг: он тяжко занемог желудком, страдая как бы от какой отравы. Всецело уповая на помощь Божию и заступление Его Пречистой Матери, больной, однако же, не пренебрегал и помощью человеческой; в поисках этой помощи господин Космы и предпринял вместе с блаженным отроком путешествие по разным городам и весям земли Русской.
Однажды путники остановились при источнике в Яхроме, или Яхрени; здесь больной, утомленный долгой дорогой, заснул. В это время праведный отрок внезапно увидел свет, осиявший все то место, и услышал таинственный голос: «Внимай, Косма, и разумей глаголы жизни, яви житие богоугодное, возжелай радости праведных, да получиши вечная блага!»
Внимательно смотревший Косма заметил, что лучи блеснувшего ему света исходили от иконы Успения Божией Матери. Икона эта явилась ему на дереве. Отрок дерзнул приблизиться и взять святую икону; затем он приложил ее к больному месту своего страждущего господина, и тотчас последний пробудился от сна совершенно здоровым, как бы никогда не страдавшим своим тяжелым недугом.
Когда исполнилось время служения блаженного отрока своему господину, тот же самый таинственный голос воззвал его оставить мир, чтобы жить и работать для Господа. Вняв небесному внушению и взяв с собою икону Богоматери, преподобный оставил дом своего господина, намереваясь посвятить все свое служение Господу в какой-либо иноческой обители. Руководимый и охраняемый Промыслом Божиим, преподобный Косма вскоре пришел в знаменитую Киево-Печерскую обитель, где находился подлинник явленной ему иконы. Отдав святую икону в Лавру преподобных Антония и Феодосия, блаженный отрок просил настоятеля облечь его в иноческий сан. Игумен несколько колебался, видя его юный возраст и не думая, чтобы в таких годах отрок Косма был бы способен переносить все трудности и тягости жития подвижнического; однако по причине настойчивого желания отрока игумен исполнил его просьбу.
В Печерском монастыре отрок изумил всю братию подвигами своей равноангельской жизни; даже старцы обители, наиболее опытные в трудах иноческого жития, дивились подвигам юного инока: непрестанна была молитва его к Богу, как непрестанны были и постнические труды его.
После многих лет дивного подвижничества, когда преподобный уже отчасти достиг в соединение веры и познания Сына Божия, в мужа совершенна, в меру возраста исполнения Христова, благоволил Господь избрать праведного Своего на особое служение Своей Пречистой Матери. В новом чудном видении явился преподобному Косме светоносный юноша и от имени Божия повелел ему идти в пределы Владимирские, на реку Яхрому, где некогда явилась ему святая икона, для того, чтобы построить там церковь в честь Успения Матери Божией. Внимая высшему призванию, преподобный оставил обитель Киево-Печерскую и отправился к тому месту, где было чудесное явление ему святой иконы.
Здесь благоугодно было Господу вторично показать верному рабу Своему знамение Своей милости и благоволения к нему. Едва только преподобный пришел к месту обретения честной иконы Богоматери, ему вторично явился неземной луч, осиявший все то место. Преподобный решил непременно запечатлеть в памяти грядущих родов то место, где произошло обретение честной иконы Богоматери. С этою целью он построил на месте небольшую деревянную церковь во имя честного и славного Успения Божией Матери и начал усердно подвизаться при этой церкви. Произошло это в 1482 или 1483 году.
Между тем слух о подвигах преподобного Космы мало-помалу собирал к нему благочестивых людей, желавших подвизаться в постнических и молитвенных трудах под его непосредственным руководством. Так образовалась среди дебрей лесных обитель Космина, вверенная молитвенному предстательству и заступлению Пресвятой Богородицы. Блаженный, воздевая свои руки к Богу, молитвенно бодрствовал, охраняя свою обитель от козней демонов, невидимых врагов нашего спасения, учеников же своих неленостно наставлял и укреплял своим вдохновенным словом, показывая им в то же время в своем лице достойнейший пример для подражания. Никогда не оставляя своего молитвенного правила, подвижник с мольбою и радостью принимал в обитель свою странных и пришельцев, помня, что принимая сих братий Христовых меньших, он принимал Самого Христа. Усердно посещал также преподобный болящих и страждущих разными недугами, врачуя немощи их своими теплыми молитвами ко Господу и Его Пречистой Матери. Не оставлял без внимания преподобный Косма и душ грешников, исцеляя их любвеобильной, кроткой и сладостной беседой, располагавшей даже самых закоренелых грешников к покаянию, так как и сам угодник Божий был наделен от Бога особым даром покаянных слез.
Наконец, настало время окончания земных подвигов преподобного Космы. Уже в глубокой старости, после многолетних подвижнических трудов, преподобный начал изнемогать телесно, но до самой кончины своей пребыл крепким духом. В смертный час свой приобщился он Божественных Таин Христовых и, призвав на помощь Пресвятую Владычицу Богородицу, с миром отошел ко Господу. Кончина прп. Космы последовала 18 февраля 1492 года. Честные мощи его были положены в основанной им обители.
Многие исцеления, совершившиеся от них, знаменовали святость угодника Божия. Но записаны только два из них.
Один из жителей деревни Зернево сильно страдал помрачением ума; иногда он доходил до такого исступления, что не мог узнать своих близких и родных. Болезнь его развивалась все более и более; ему начали даже являться нечистые духи в разных страшных видах. В таком тяжком положении несчастный находился довольно долгое время и уже был близок к смерти. Тогда родные его и решили обратиться за помощью к прп. Косме и с этою целью привели его к мощам угодника Божия. Четыре дня они воссылали горячие молитвы к нему об исцелении несчастного страдальца. Усердная молитва их была услышана. На пятый день пребывания при гробнице преподобного больной совершенно исцелился от болезни и возвратился в дом свой совершенно здоровым.
В другой раз случилось, что отрок Стефан, сын работника, жившего при монастыре, впал в расслабление и так долго лежал на одре без движения, что приготовился уже к смерти. Родители больного, твердо веруя в силу молитвенного заступления преподобного Космы, принесли сына своего к его мощам. После усердной молитвы отрок здесь получил совершенное исцеление от своего недуга.
Примечание
[1] В ряде источников указано, что Косме явилась икона Успения Пресвятой Богородицы, однако до наших дней сохранился только предположительный список явленной иконы, изображающий Божию Матерь по одному из основных типов изображения в русской иконописи "Умиление".