Канон святому преподобному Иринарху, игумену Соловецкому
Припе́в: Преподо́бне о́тче на́ш Ирина́рше, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 30 июля (17 июля ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Отве́рзи, Го́споди, уста́ моя́ на похвалу́ уго́дника Твоего́, преподо́бнаго Ирина́рха, его́же благоволи́л еси́ поста́вити нача́льника мона́хом во оби́тели Солове́цстей, пасти́ ста́до Твое́ во сла́ву и́мене Твоего́ свята́го.
Испо́лнен любве́ Боже́ственныя бы́л еси́, преподо́бне, па́че все́х, сего́ ра́ди па́стырь поста́влен бы́л еси́ Христо́ву ста́ду, е́же упа́сл еси́ му́дре на па́жити животворя́щих Госпо́дних за́поведей.
Тяготу́ нача́льства восприе́м, сло́вом и де́лом поуча́л еси́ бра́тию твою́, о́тче, указу́я пути́ спаси́тельныя, и́миже са́м ше́ствовал еси́ от земны́х к Небе́сным.
Богоро́дичен: Без се́мене О́тчею во́лею от Боже́ственнаго Ду́ха заче́нши во чре́ве Твое́м, Пречи́стая, родила́ еси́ Сы́на и Бо́га, те́мже Тя́ я́ко Де́ву и Ма́терь, ве́рнии, велича́ем.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.
Возмуще́ния мо́ря жите́йскаго избега́я, в пусты́ню всели́лся еси́, блаже́нне Ирина́рше, и в не́й ти́хое приста́нище, ра́дуяся, обре́л еси́.
Свобо́ден бы́в жите́йских попече́ний, де́нь и но́щь в зако́не Госпо́дни поуча́лся еси́, Богому́дре, пло́ть твою́ ду́хови покоря́я и проти́ву страсте́й воздержа́нием подвиза́яся.
Моли́твою непреста́нною, я́ко копие́м, низложи́л еси́ враги́ неви́димыя и, я́ко победи́тель, венча́лся еси́ от Бо́га, на такову́ю бра́нь тя́ укрепи́вшаго, пресла́вне Ирина́рше.
Богоро́дичен: Ве́дуще Тя́ и́стинную Бо́жию Ма́терь, Всенепоро́чная Де́во, благоче́стно пропове́даем, я́ко Тобо́ю Зижди́тель на́с, земноро́дных, с Небе́сными си́лами совокупи́.
Седа́лен, гла́с 6:
Благи́ми нра́вы украша́яся, я́ко А́нгел пребыва́л еси́ на земли́, о́тче преподо́бне, Го́рняя вы́ну му́дрствуяй, до́лу же влеку́щая презира́яй; те́мже путеводи́тель ко спасе́нию мно́гим бы́л еси́ и по сме́рти прия́л еси́ благода́ть от Бо́га в мо́ри бе́дствующим помога́ти и погиба́ющия спаса́ти. Приле́жно моли́ся о на́с, обурева́емых грехи́ мно́гими, спасти́ся душа́м на́шим.
Богоро́дичен: Милосе́рдия две́ри отве́рзи на́м, Благослове́нная Богоро́дице, наде́ющиися на Тя́, да не поги́бнем, но да изба́вимся Тобо́ю от бе́д: Ты́ бо еси́ спасе́ние ро́да христиа́нскаго.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в Сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Оте́чество твое́, я́коже дре́вле Авраа́м пра́отец, оста́вил еси́ и, земно́е стра́нствие сконча́в, во обетова́нную зе́млю Го́рняго Иерусали́ма ра́достно вше́л еси́, Ирина́рше преподо́бне.
Послуша́ния до́брый рачи́тель бы́л еси́, блаже́нне, со вся́ким смире́нием и терпе́нием тружда́яся с бра́тиею и си́х доброде́телей о́браз все́м быва́я, те́мже мона́шествующих во́ждь яви́лся еси́.
Чистоты́ ра́ди жития́ твоего́ прича́стник Боже́ственныя благода́ти бы́л еси́, и, то́ю просвеща́емь, вся́ мы́сленныя прило́ги бесо́в от души́ твоея́ отгна́л еси́, и вене́ц сла́вы прия́л еси́ от Бо́га.
Богоро́дичен: В прегреше́ния безчи́сленная впадо́х, окая́нный, искуша́емь от вра́г неви́димых, к Тебе́ взыва́ю, Богома́ти: по́мощи ми́ ру́ку простри́ и от наси́лия бесо́вскаго изба́ви ду́шу мою́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.
Вся́ стра́сти душе́вныя и теле́сныя по́стническими по́двиги потреби́в, безстра́стия дости́гл еси́, преподо́бне, и равноа́нгельное житие́ показа́л еси́.
Те́ло твое́ посто́м, и бде́нием, и труды́ удруча́я, ду́шу твою́ очи́стил еси́ от вся́кия скве́рны и сосу́д избра́нный Ду́ха Пресвята́го яви́лся еси́, Ирина́рше Богоприя́тне.
Еди́ному Бо́гу ве́доми по́двизи и труди́ твои́ и вну́тренняя боре́ния, я́же подъя́л еси́ спасе́ния ра́ди души́ твоея́, те́мже Ве́дый та́йная воздаде́ тебе́ я́ве.
Богоро́дичен: Иму́ще Тя́ сте́ну необори́мую и гра́д прибе́жища, Всепе́тая Богоро́дице, и Твои́м заступле́нием при́сно спаса́еми, по до́лгу Тя́ вси́ благоче́стно велича́ем.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Да́р прозре́ния яви́л еси́, преподо́бне о́тче, прорица́я о сконча́нии живота́ твоего́, и о прее́мнице твое́м, и о иму́щих бы́ти нестрое́ниих во оби́тели по кончи́не твое́й.
А́ще и чрез все́ вре́мя жития́ твоего́ в па́мяти сме́ртней поуча́лся еси́, блаже́нне, но на конце́ дни́й твои́х в безмо́лвие отше́л еси́, да та́мо наипа́че о сме́ртнем часе́ помышля́еши.
Кончи́ною благо́ю сконча́л еси́ вре́менное житие́ твое́ и на ве́чный поко́й ра́достно преше́л еси́, иде́же с ли́ки святы́х прославля́ешися и мо́лишися о на́с, Ирина́рше приснопа́мятне.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, Пречи́стая Де́во; ра́дуйся, ми́ру утвержде́ние; ра́дуйся, я́ко родила́ еси́ Сы́на, все́х Бо́га. Того́ моли́, Богороди́тельнице, спасти́ся душа́м на́шим.
Конда́к, гла́с 8:
Чистото́ю душе́вною Боже́ственныя благода́ти да́ры стяжа́в, блаже́нную жи́знь соверши́л еси́, и пу́ть ко спасе́нию все́м указа́л еси́, и богому́дрый нача́льник мона́хов яви́лся еси́. Те́мже име́я дерзнове́ние ко Святе́й Тро́ице, помина́й на́с, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти́: ра́дуйся, преподо́бне Ирина́рше, мона́шествующих похвало́.
И́кос:
Да ликовству́ет дне́сь благочести́вых собра́ние в свяще́нней па́мяти преподо́бнаго отца́ на́шего Ирина́рха, честно́е успе́ние его́ в пе́снех воспева́юще и взыва́юще ему́ такова́я: ра́дуйся, и́ноческих по́двигов ревни́телю; ра́дуйся, безмо́лвнаго жития́ люби́телю. Ра́дуйся, посто́м и моли́твою всю́ си́лу вра́жию низложи́вый; ра́дуйся, равноа́нгельно на земли́ пожи́вый. Ра́дуйся, бе́дственно пла́вающим в мо́ри явля́яся, и́мя твое́ извести́вый; ра́дуйся, тру́д и́х оби́льною лови́твою удовли́вый. Ра́дуйся, пусты́ни Солове́цкия Небе́сное насажде́ние; ра́дуйся, преподо́бне Ирина́рше, мона́шествующих похвало́.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Си́лою Христо́вою вооружи́вся, преподо́бне, стра́шен яви́лся еси́ бесо́м и над страстьми́ воцари́лся еси́. Те́мже Ца́рствия Христо́ва насле́дник яви́лся еси́, вопия́: Бо́же, благослове́н еси́.
Вои́стинну, я́ко сна́ упокое́ние сме́рть твоя́ бы́сть, Богоблаже́нне, е́юже разреши́лся еси́ соу́зов плотски́х и преше́л еси́ к нетле́нней и присносу́щней жи́зни, ра́достно поя́: Бо́же, благослове́н еси́.
Со́бранное тобо́ю слове́сное ста́до весели́тся дне́сь в ле́тней па́мяти твое́й, предстоя́ще честны́м моще́м твои́м, о́тче Ирина́рше, и пою́ще пе́снь: Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Пла́менем любве́ Боже́ственныя согре́й, Пречи́стая, хла́дное се́рдце мое́, я́ко да ро́ждшемуся от Тебе́ Спа́су ду́ш на́ших досто́йно воспева́ю: Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
По́двигом до́брым подвиза́лся еси́ на земли́, сего́ ра́ди сла́вою венча́лся еси́ на Небеси́, ли́ку преподо́бных сочета́вся, блаже́нне Ирина́рше, моли́твенниче о душа́х на́ших.
Даде́ся тебе́ благода́ть моли́тися за ны́, преподо́бне, те́мже святу́ю па́мять твою́ пра́зднующе и к ра́це моще́й твои́х припа́дающе, грехо́в разреше́ние моли́твами твои́ми прие́млем.
В со́нных виде́ниих явля́яся скорбя́щим о разлуче́нии твое́м ученико́м твои́м, утеша́л еси́ и́х, глаго́ля, я́ко обре́л еси́ благода́ть у Бо́га и в жи́зни блаже́нней пребыва́еши.
Богоро́дичен: А́нгелов Святе́йшая яви́лася еси́, Влады́чице, я́ко на Него́же ти́и зре́ти не мо́гут, Ты́ Сего́ родила́ еси́ и я́ко Младе́нца на руку́ Твое́ю носи́ла еси́. Его́же моли́ о на́с, чту́щих Тя́, я́ко Ма́терь Бо́га на́шего.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная, Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Бу́ри ве́тряней со сне́гом в ле́те бы́ти предсказа́л еси́, в наказа́ние Бо́жие за грехи́ бра́тии, запове́дая игу́мену моле́бная пе́ния соверша́ти и со кресты́ хожде́ние во избавле́ние от бе́дствия такова́го.
Егда́ воспе́ша бра́тия надгро́бное пе́ние на ме́сте погребе́ния твоего́, а́бие сту́день в теплоту́ преложи́ся и до́ждь оби́лен излия́ся, моли́твами твои́ми, преподо́бне.
Та́ко по кончи́не твое́й чудотво́рец показа́лся еси́, о́тче Ирина́рше, и яви́л еси́, я́ко ве́лие дерзнове́ние и́маши у Бо́га моли́тися за ны́, чту́щия досто́йно святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Моли́твами уго́дника Твоего́ поми́луй на́с, недосто́йных ра́б Твои́х, о Госпоже́ Богоро́дице, и от все́х злы́х свободи́, и Ца́рствия Небе́снаго сподо́би, да вку́пе со преподо́бным Ирина́рхом во ве́ки Тя́ велича́ем.
Свети́лен:
Сто́лп доброде́телей яви́лся еси́, о́тче Богому́дре Ирина́рше, и оби́тели преподо́бных Зоси́мы и Савва́тия сла́ва и украше́ние; те́мже с ни́ми ку́пно предстоя́ Святе́й Тро́ице, помина́й на́с, ча́д твои́х, почита́ющих честну́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не: Тя́ Предста́тельницу вси́ иму́ще, гре́шнии, о Пресвята́я Де́во, мо́лим Ти́ ся́, ма́терними Твои́ми моли́твами благопремени́тельна сотвори́ти на́м Сы́на Твоего́ в де́нь пра́веднаго воздая́ния кому́ждо по де́лом Его́.
Краткое житие преподобного Иринарха, игумена Соловецкого
Преподобный Иринарх Соловецкий принял постриг в Соловецком монастыре и в своей иноческой жизни ревностно подражал преподобным Зосиме (память 17 апреля) и Савватию (память 27 сентября). В 1614 году, после смерти игумена Антония, Иринарх стал его преемником. В то время Соловецкий монастырь имел большое значение в защите северной России от шведов и датчан. Новый игумен много сделал для укрепления обители. При преподобном Иринархе была сооружена каменная стена с башнями, выкопаны глубокие рвы, выложенные камнями. Заботясь о внешней безопасности обители, преподобный много внимания уделял и внутреннему, духовному ее укреплению. Сам смиренный и кроткий, постоянно погруженный в богомыслие, он ревновал о поддержании в иноках истинно монашеского духа. Под духовным руководством преподобного Иринарха в Соловецком монастыре выросли многие достойные подвижники. По благословению игумена и при его покровительстве преподобный Елеазар (память 13 января), друг и сподвижник преподобного Иринарха, основал скит на Анзерском острове.
В царской грамоте Соловецкому монастырю 1621 года инокам повелевалось "жить по правилам святых отцов.., в полном послушании у игумена (Иринарха) и старцев".
Последние два года жизни преподобный провел в подвиге безмолвной молитвы.
Преставился святой 17 июля 1628 года.
Полное житие преподобного Иринарха, игумена Соловецкого
Преподобный Иринарх, приняв иноческое пострижение в Соловецкой обители, ревностно подражал добродетельной жизни преподобных Зосимы (память 17/30 апреля) и Савватия (память 27 сентября/10 октября, совместная память 8/21 августа). Высокие качества души сделали его известным царю, и «светильник» был поставлен «на подсвечнике» (Мф.5,15) – в 1614 году, по смерти игумена Антония, преподобный Иринарх был поставлен соловецким игуменом.
В то время Соловецкий монастырь имел большое значение в защите северной России от шведов и датчан. Преподобный Иринарх прилагал немало трудов по укреплению оборонной мощи обители. С восточной стороны монастыря была построена вторая каменная стена с двумя огромными башнями, с северной и южной сторон выкопаны глубокие рвы, обложенные затем камнем. Внутри обители на случай военных действий построили два корпуса для солдат. За счет монастыря были также сделаны новые укрепления в Сумском и Кемском острогах. Обитель содержала увеличенные гарнизоны этих острогов и свой собственный. Заботы преподобного Иринарха о защите отечества имели большое значение и еще при жизни святого подвижника принесли свои плоды. Так, в 1623 году датчане на военных кораблях появились у Карельского острова, но, увидев хорошо укрепленную крепость – Соловецкий монастырь, не рискнули начать военные действия и вернулись в свои воды.
Заботясь о внешней безопасности обители, преподобный много внимания уделял и внутреннему духовному ее укреплению. Сам смиренный и кроткий, постоянно погруженный в богомыслие, он ревновал о поддержании в иноках истинно монашеского духа. Царь Михаил Феодорович вполне сочувствовал благим стремлениям игумена и своей грамотой в 1621 году предписывал неослабное наблюдение за трезвенностью и безмолвием братии. «Как только придет к вам наша грамота, – писал царь, – вы, богомольцы наши, введете строгий надзор и не допускайте исполнять свою волю тем, которые захотят жить слабо, уклоняться к мирским делам или держать (хмельное) питье, выходить из монастыря и творить молвы; строго надзирайте, чтобы братия и послушники жили по правилам св. отцов, а не по своим похотям, и усердно ходили бы в церковь. Пусть новоначальные будут в полном послушании у вас, богомольцев наших, игумена и известных старцев, а по самоволию ничего не делали бы, безчиния в обитель не вносили бы».
Под духовным руководством преподобного Иринарха в Соловецком монастыре выросли многие достойные подвижники. По благословению игумена и при его покровительстве преподобный Елеазар (память 13/26 января), друг и сподвижник преподобного Иринарха, основал скит на Анзерском острове.
За два года до блаженной кончины преподобный Иринарх оставил управление обителью и усилил подвиг безмолвной молитвы. 17 июля 1628 года святой подвижник мирно отошел к Богу. Святые мощи преподобного Иринарха почивали под спудом в часовне его имени.
Посмертные явления преподобного Иринарха свидетельствовали о том, что он обрел благодать у Господа и сделался молитвенником за бедствующих и страждущих. Вот одно из них. Жители Сумского острога, промышляя в море на 15-ти судах, пристали у Анзерского острова на льдине, на которой, вытащив свои суда, легли спать. Оставленный ими сторож, задремав, вдруг услышал голос: «Зачем спишь? Вставайте и влеките суда свои дальше на лед». Проснувшись, он увидел перед собою высокого роста старца, который, назвав себя Соловецким Иринархом, стал невидим. Но сон одолевал сторожа. Опять явился ему старец и вскричал: «Вставайте, ваши суда повредит льдом». Между тем на море поднялась великая буря. Тогда сторож поспешил разбудить товарищей, которые едва успели оттащить свои суда дальше на лед; некоторые снасти были уже унесены волнами.