Канон святому преподобному Иосифу Волоцкому (второй)
Припев: Преподо́бне о́тче Ио́сифе, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 22 сентября (09 сентября ст. ст.); 31 октября (18 октября ст. ст.)
Глас 6.
Пе́снь 1
Ирмо́с: Волно́ю морско́ю Скры́вшаго дре́вле гони́теля мучи́теля, под земле́ю скры́ша спасе́нных о́троцы: но мы́, я́ко отрокови́цы, Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.
О, Бо́жий Сло́ве, Ми́лостиве Христе́ Царю́! Пре́зри моя́ мно́гая согреше́ния, и отве́рзи ми́ косноязы́чная уста́, и ду́х пра́в обнови́ во утро́бе мое́й, и да́ждь ми́ Христе́, сло́во ра́зума, да воспою́ Твоего́ уго́дника, преподо́бнаго Ио́сифа.
Повину́лся еси́ преподо́бне, вседу́шно твоему́ отцу́, преподо́бному Пафну́тию: и бы́л еси́ я́ко други́й Исаа́к, ра́ди кра́йняго послуша́ния. Те́мже преподо́бне в тя́ всели́ся Пресвяты́й Ду́х, Его́же де́йствием све́тло украша́емый, и ны́не предстои́ши Святе́й Тро́ице ра́дуяся.
Уподо́бился еси́ преподо́бне Ио́сифе, дре́внему Иа́кову, послу́шавшу своея́ ма́тере, о́тчее благослове́ние прие́мшему: ты́ же преподо́бному Пафну́тию повину́лся еси́, и от него́ благослове́ние прии́м, устроя́ешися па́стырь Христо́ва ста́да в то́йже оби́тели, Бо́гу та́ко изво́льшу.
Богоро́дичен: К Тебе́ прибега́ем, Богоро́дице Всепе́тая, и Тебе́ припа́дающе мо́лимся, Твои́м хода́тайством, Влады́чице, и моли́твами Твоего́ уго́дника преподо́бнаго Ио́сифа, ми́лостива на́м сотвори́, Его́же пречи́сто и недове́домо родила́ еси́ Христа́ Бо́га на́шего.
Пе́снь 3
Ирмо́с: Тобо́ю, Христе́, небеса́ утвержда́ема вся́, Сло́во Бо́жие и Си́ла, испове́дуют сла́ву неизрече́нну, и Вседе́тельныя руки́ Твоея́ сотворе́ние; не́сть бо Пресвя́т, ра́зве Тебе́, Го́споди.
Не преда́ждь Влады́ко, Твоего́ достоя́ния враго́м хва́лящимся на ны́, мо́лим Тя́, Ми́лостиве, спаси́ правосла́вныя христиа́ны, и бу́ди ми́лостив Твои́м рабо́м: и изба́ви ны́, Христе́ Царю́, муче́ния и огня́ негаси́маго, и сподо́би ны́ десна́го предстоя́ния, моли́твами преподо́бнаго Ио́сифа.
Напо́лнися се́рдце твое́, преподо́бне, благода́ти Христо́вы, и пра́ваго уче́ния, бы́л еси́ о́браз мона́шествующих, вся́кими добро́тами духо́вными: не да́л бо еси́ сна́ твои́м очесе́м, ни ве́ждам дрема́ния, но я́ко стяжа́л еси́ дерзнове́ние ко Го́споду, моли́ о на́с, мо́лим тя́, да бу́дет на́м ми́лостив в Де́нь Су́дный.
Я́ко ле́в стра́шен из пусты́ни устреми́вся, устраши́л еси́ безбо́жныя еретики́, име́я, преподо́бне, ме́ч духо́вный, и́же е́сть глаго́л Бо́жий, посе́кл еси́ изни́кшая нече́стия, и из ко́рене исто́ргл еси́ злосла́вных уче́ния, собра́л еси́ я́ко трудолюби́ва пчела́ от все́х писа́ний Боже́ственная словеса́, и си́ми уста́ скве́рная безбо́жных загради́л еси́, преподо́бне Ио́сифе.
Богоро́дичен: Дивя́тся, Ма́ти Бо́жия, небе́снии чи́ни красоте́ души́ Твоея́, и чистоте́ де́вства Твоего́: мы́ же, земни́и, недоуме́ем глаго́лати несказа́ннаго Рождества́ Твоего́, ему́же та́йно науча́ющеся, позна́хом Тя́, ро́ждшую Христа́ Бо́га на́шего, Его́же ми́лостива на́м сотвори́ в Де́нь Су́дный стра́шнаго Прише́ствия Его́.
Седа́лен, гла́с 3.
Христо́ва уго́дника, Ева́нгельскаго уче́ния послу́шника, све́тло пра́зднуем преподо́бнаго Ио́сифа па́мять, прииди́те ублажи́м странноприи́мца су́ща, сирота́м и вдова́м засту́пника те́пла, и ни́щим да́теля неску́дна, целому́дрия храни́теля, и доброде́телей де́лателя, и ересе́й обличи́теля непосты́дна, и свети́льника ру́сскаго, его́же ра́ди прося́ще от Христа́ душа́м на́шим спасе́ния, и ми́ру ве́лия ми́лости.
Богоро́дичен: Земноро́днии тобо́ю спасе́ни бы́хом, пречи́стая Богоро́дице: пре́жде ве́к бо из отца́ ро́ждшагося сы́на бо́жия породила́ еси́, за милосе́рдие мно́гое благоволи́вшаго из тебе́ роди́тися: и́же спасе́ ада́ма пра́отца, и рая́ сотвори́ жи́теля. его́же моли́ ма́ти преблагослове́нная, спасти́ся на́м ве́рно пою́щым тя́.
Пе́снь 4
Ирмо́с: Удиви́ся Тво́й ра́зум от мене́, услы́шавшу пресла́вная веле́ния смотре́ния Твоего́, укрепи́ся же возлюбле́нием Твоего́ схожде́ния: Ты́ бо моея́ нищеты́ не отве́рглся еси́.
Я́коже дре́вле Ио́сифу Прекра́сному зави́девше бра́тия, сове́т лука́в умы́слиша, та́ко и на тя́, преподо́бне Ио́сифе, сове́товаша лука́вое умышле́ние. Ты́ же любо́вию ко Христу́ вперя́емь, си́х негодова́ния в ничто́же вмени́в, непреста́нно моли́ся о на́с Го́споду.
Изше́л еси́, преподо́бне, от иде́же пре́жде нача́льствуя, Христу́ Царю́ Небе́сному моля́ся и Пречи́стей Богоро́дице, ше́ствуя на ме́сто, Бо́гом тебе́ пока́занное, и та́мо пусты́ню населя́еши, Христа́ ра́ди, в не́йже зарю́ све́тлу узре́ти сподо́бился еси́ благода́ти духо́вныя, блаже́нне Ио́сифе.
Преподо́бне о́тче, уподо́бился еси́ Ио́сифу Прекра́сному: не покори́лся бо еси́ сладостра́стию, и зело́ тща́лся еси́ о целому́дрии, мы́сленнаго зми́я победи́л еси́, и со́ннаго жития́ небре́гл еси́, из темни́цы те́ла изше́л еси́, и ца́рь не Еги́пта, но страсте́й бы́л еси́, и доброде́тели пшени́цу собра́л еси́: е́юже ны́, ча́да твоя́, пита́еши.
Богоро́дичен: Пречи́стая Богоро́дице, ве́мы Тя́ христиа́не тве́рдую Защи́тницу, и ско́рую Помо́щницу, и в беда́х избавле́ние. Те́мже мо́лим Тя́: испроси́ на́м у Христа́ мно́жеству согреше́ний проще́ние и ве́чныя му́ки избавле́ние.
Пе́снь 5
Ирмо́с: Ми́р мно́г лю́бящим Тя́ Христе́, и но́щь просвеще́ния в пи́щи слове́с Твои́х, сего́ ра́ди от но́щи у́тренююще, про́сим ми́лости от Тебе́, Человеколю́бче.
Вся́к пи́сменник, научи́вся Боже́ственному Писа́нию, подо́бен е́сть Ца́рствию Небе́сному; ты́ же, преподо́бне, поревнова́в Ева́нгельскому уче́нию и от сего́ прия́л еси́ кре́пость духо́вную, Сха́риа евре́ина посрами́л еси́, и его́ прокля́тыя ученики́ та́яжде му́дрствующия, и ана́феме пре́дал еси́.
Преподо́бне о́тче, дарова́ тебе́ Бо́г му́дрость, и сло́во ра́зума: ты́ же пропове́дал еси́ в Трие́х Ли́цех Еди́наго Бо́га, и сему́ свиде́тельство приве́л еси́ от Боже́ственных Писа́ний, науча́я покланя́тися в Тро́ице Еди́ному Бо́гу.
Преподо́бне о́тче Ио́сифе, безу́мныя еретики́ глаго́лющия, я́ко еще́ Христо́с не роди́ся, обличи́в я́сно, сказа́л еси́, я́ко роди́ся Христо́с на́шего ра́ди спасе́ния от Пречи́стыя Де́вы Мари́и, и на́с ра́ди пострада́ во́лею распя́тие, и воскре́се тридне́вно. И па́ки гряде́т со святы́ми а́нгелы, суди́ти ве́сь ми́р.
Богоро́дичен: О, безу́мнии еретицы́ и отсту́пницы, и непокори́вии евре́е, его́же вы́ ча́ете, то́й не́сть Христо́с, но анти́христ е́сть, я́коже свиде́тельствуют Боже́ственная Писа́ния. Мы́ же испове́дуем Христа́ Бо́га на́шего, ро́ждшагося неискусому́жно от Де́вы Чи́стыя Мари́и; Ея́же моли́твами изба́ви на́с, Христе́, от таковы́я пре́лести, и спаси́ души́ на́ша.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Бе́здна после́дняя грехо́в обы́де мя́, и волне́ния не ктому́ терпя́, я́ко Ио́на Влады́це вопию́ Ти́: от тли́ мя́ возведи́.
Я́ко свяще́нник сы́й пои́стинне принося́ Христу́ Бо́гу Же́ртву Безкро́вну, та́йно возложе́нную и от а́нгел сла́вимую, от Бо́га Отца́ прие́млему и Святы́м Ду́хом осеня́ему, и на́м на спасе́ние да́руему.
О, безу́мнии еретицы́! Что́ поощря́ете язы́ки богоху́льныя глаго́люще: не можа́ше ли Бо́г не роди́вся спасти́ ми́р ина́ко? ты́ же, преподо́бне Ио́сифе, си́х уста́ загради́л еси́, науча́я сла́вити Христа́ Бо́га на́шего.
Преподо́бне о́тче Ио́сифе, еретико́в уста́ загради́л еси́, приводя́ свиде́тельства от Боже́ственных Писа́ний: пыта́йте, рече́, безу́мнии, Писа́ния, я́ко яви́лася е́сть Свята́я Тро́ица Авраа́му в Тре́х Ли́цах, во Еди́ном Божестве́.
Богоро́дичен: Припа́даем Тебе́, Пречи́стая Богоро́дице, со умиле́нием глаго́люще: изба́ви ны́, Ма́ти Христа́ Бо́га, вся́кия пре́лести разлуча́ющия от Бо́га, и сподо́би в Де́нь Су́дный получи́ти от Христа́ ми́лость и не отпа́сти десна́го предстоя́ния.
Конда́к, гла́с 8.
Жития́ треволне́ния, и мяте́ж мирски́й, и стра́стная взыгра́ния в ничто́же вмени́в, пусты́нный граждани́н показа́лся еси́, мно́гих бы́в наста́вник, Ио́сифе преподо́бне: мона́хов собра́тель и моле́бник ве́рен, чистоты́ рачи́тель, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
И́кос
Боже́ственными доброде́тельми твои́ми себе́, му́дре, украси́л еси́ и Спа́са Христа́ жили́ще соде́лал еси́, о́тче, му́жественне, я́коже зла́то искуси́вся ве́рою к Бо́гу и наде́ждею, и любо́вию обе́ты полага́я: воздержа́нием пости́вся, я́ко безпло́тен, в целому́дрии, и в смире́нии возвы́сился еси́. Те́мже и мы́ моли́твами Твои́ми просве́щшеся, преподо́бне Ио́сифе, вопие́м ти́: ра́дуйся, я́ко измла́да Бо́гу послужи́л еси́; ра́дуйся, я́ко притека́ющих к тебе́ ко спасе́нию хода́тай бы́л еси́; ра́дуйся, христолюби́вому во́инству похвала́; ра́дуйся, я́ко твои́ми моли́твами проти́внии побежда́ются; ра́дуйся, я́ко все́м прося́щим дае́ши да́р, от Го́спода дарова́нный тебе́; ра́дуйся, я́ко чудесы́ тя́ Бо́г прославля́ет, и все́х зва́ти тебе́ науча́ет; ра́дуйся, преподо́бне о́тче Ио́сифе, по́стников удобре́ние. Моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Пе́снь 7
Ирмо́с: О́троцы в Вавило́не пе́щнаго пла́мене не убоя́шася, но посреде́ пла́мене вве́ржени, ороша́еми поя́ху: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Сказу́я, преподо́бне, от Боже́ственных Писа́ний, ка́ко и ко́ея ра́ди вины́ подоба́ет христиа́ном покланя́тися и почита́ти святы́я ико́ны, и Честны́й Кре́ст Христо́в, и про́чая свяще́нная воображе́ния. Си́м прия́л еси́ от Христа́ дарова́ния, поя́: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Из Еги́пта страсте́й изше́л еси́, преподо́бне, и преше́л еси́ мо́ре жите́йское без истопле́ния, и дости́гл еси́ Го́ру Небе́сную, мно́гия гре́шных души́ приводя́ Христу́ покая́нием, и поя́: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Потопи́л еси́, преподо́бне, фарао́на мы́сленнаго в вода́х сле́з твои́х, и его́ колесни́цы, и́же су́ть лука́выя де́моны, и ко́ни и вса́дники, злоу́мныя еретики́ и безбо́жныя, и ра́дуяся пе́снь побе́дную воспе́л еси́: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: А́з, Де́во Чи́стая, к Тебе́ прибега́ю, окая́нный, иски́й Тобо́ю обрести́ спасе́ние: ве́м бо, Пречи́стая Влады́чице, я́ко мо́жеши, ели́ка хо́щеши. Христа́, Его́же родила́ еси́, Пречи́стая, моли́, да бу́дет на́м ми́лостив в Де́нь Испыта́ния, пою́щим: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Пе́снь 8
Ирмо́с Ужасни́ся боя́йся не́бо, и да подви́жатся основа́ния земли́. Се́ бо в мертвеце́х вменя́ется, в Вы́шних Живы́й, и во гро́б ма́л странноприе́млется. Его́же о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся́ ве́ки.
Что́ безу́мнии еретицы́ всу́е мяте́теся, глаго́люще: я́ко уже́ се́дмь ты́сящ ле́т сконча́шася, Христо́во же прише́ствие еще́ не́сть. Сия́ глаго́лющих де́рзостне обличи́л еси́, сказу́я: бли́з е́сть при две́рех прише́ствие. Я́ко глаго́лют проро́цы и апо́столи, и́мже сказа́ Святы́й Ду́х, и науча́я пе́ти: Его́же де́ти благослови́те, свяще́нницы по́йте, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Стра́шно е́сть впа́сти в ру́це Бо́га Жи́ва, безу́мнии не льсти́теся, не крести́т Христо́с по сме́рти спасе́ным креще́нием, непра́ве о не́м му́дрствующих, но во огни́ негаса́ющем му́чит. Мы́ же ве́рнии у Христа́ про́сим вре́мя покая́ния, да бу́дет на́м ми́лостив в Де́нь стра́шнаго Его́ Прише́ствия. Сия́ преподо́бне глаго́лал еси́ и на́с учи́л еси́ пе́ти: Го́спода, де́ти, благослови́те, свяще́нницы по́йте, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Моисе́й Вели́кий в пусты́ни повеле́ Изра́илю вы́спрь на ме́дный зми́й взира́ти, и та́ко угрызе́ния змии́на избавля́хуся. Ты́ же, преподо́бне, нечести́выя науча́я покланя́тися Кресту́ Животворя́щему, и сла́вити Святу́ю Тро́ицу во Еди́ном Божестве́, и си́м избавля́тися пре́лести зми́я мы́сленнаго диа́вола, и на́с уча́ пе́ти: де́ти благослови́те Го́спода, свяще́нницы по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Тобо́ю Пречи́стая Богоро́дице, от вся́кия напа́сти избавля́емся, изба́ви ны́, Ма́ти Бо́жия, ве́чнаго осужде́ния, да зове́м Ти́ немо́лчно: ра́дуйся, Купино́ Неопали́мая; ра́дуйся, Горо́ присе́нная, ра́дуйся, запеча́танный Исто́чниче, ра́дуйся, Де́во Чи́стая, Госпо́дь с Тобо́ю. Его́же благослови́т вся́ тва́рь, и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9
Ирмо́с: Не рыда́й, Мене́, Ма́ти, зря́щи во гро́бе, Его́же во чре́ве без се́мене зачала́ еси́ Сы́на. Воста́ну бо и просла́влюся, и вознесу́ со сла́вою непреста́нно я́ко Бо́г, ве́рою и любо́вию Тя́ велича́ющия.
Преподо́бне о́тче Ио́сифе, помина́й на́с, ча́да твоя́, ко Христу́ Бо́гу на́шему, да спасе́т от вся́ких бе́д и скорбе́й, и сподо́бит ми́лости и десна́го предстоя́ния в Де́нь Су́дный, сла́вити Свое́ Божество́, ве́рою и любо́вию Того́ велича́ющия.
Преподо́бне о́тче Ио́сифе, мона́шеское житие́ возлюби́л еси́, и ху́лящих то́е уста́ загради́л еси́, апо́стола Па́вла я́же к Тимофе́ю словеса́ возвеща́я, я́ко мона́шеское житие́ Бо́гу прия́тно е́сть, Ему́же и ты́ си́м благоугоди́л еси́; сего́ ра́ди тя́ ублажа́ем.
Я́ко Иису́с Нави́н подвиза́ся на иерихо́няны, та́ко ты́, блаже́нне словесы́ твои́ми безбо́жных уста́ загради́л еси́ отсту́пников и мно́гая неве́рия укроти́л еси́, науча́я сла́вити Святу́ю Тро́ицу: сего́ ра́ди тя́ ублажа́ем.
Богоро́дичен: О, Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице! Не и́мамы по́мощи ины́я ра́зве Тебе́, моли́ся Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, с преподо́бным Ио́сифом, да соблюде́т лю́ди Твоя́ и сохрани́т страну́ на́шу неруши́му, и да спасе́т ны́ ве́рою и любо́вию Тя́ велича́ющия.
Свети́лен
Мирска́го пристра́стия, я́ко скве́рны уклони́лся еси́, и а́лчбою пло́ть твою́ увяди́л еси́, о́тче, и небе́сною сла́вою со а́нгелы обогати́лся еси́; те́мже непреста́нно моли́ Христа́ Бо́га, преподо́бне Ио́сифе.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Волно́ю морско́ю скры́вшаго дре́вле, гони́телѧ мꙋчи́телѧ, подъ земле́ю скры́ша, спасе́нныхъ ѻ҆́троцы: но мы̀ ꙗ҆́кѡ ѻ҆трокови́цы, гдⷭ҇еви пои́мъ: сла́внѡ бо просла́висѧ.
Ѽ бж҃їй сло́ве, ми́лостиве, хрⷭ҇тѐ цр҃ю̀! пре́зри моѧ̑ мнѡ́гаѧ согрѣшє́нїѧ, и҆ ѿве́рзи мѝ косноѧзы̑чнаѧ ᲂу҆ста̀, и҆ дꙋ́хъ пра́въ ѡ҆бновѝ во ᲂу҆тро́бѣ мое́й, и҆ да́ждь мѝ хрⷭ҇тѐ, сло́во ра́зꙋма, да воспою̀ твоего̀ ᲂу҆го́дника прпⷣбнаго і҆ѡ́сифа.
Повинꙋ́лсѧ є҆сѝ прпⷣбне, вседꙋ́шнѡ твоемꙋ̀ ѻ҆ц҃ꙋ̀, прпⷣбномꙋ пафнꙋ́тїю: и҆ бы́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ дрꙋгі́й і҆саа́къ, ра́ди кра́йнѧгѡ послꙋша́нїѧ. тѣ́мже прпⷣбне, въ тѧ̀ всели́сѧ прест҃ы́й дх҃ъ, є҆гѡ́же дѣ́йствїемъ свѣ́тлѡ ᲂу҆краша́емый, и҆ ны́нѣ предстои́ши ст҃ѣ́й трⷪ҇цѣ ра́дꙋѧсѧ.
Оу҆подо́билсѧ є҆сѝ, прпⷣбне і҆ѡ́сифе, дре́внемꙋ і҆а́кѡвꙋ, послꙋ́шавшꙋ своеѧ̀ мт҃ре, ѻ҆́тчее благослове́нїе прїе́мшемꙋ: ты́ же прпⷣбномꙋ пафнꙋ́тїю повинꙋ́лсѧ є҆сѝ, и҆ ѿ негѡ̀ благослове́нїе прїи́мъ, ᲂу҆строѧ́ешисѧ па́стырь хрⷭ҇то́ва ста́да въ то́йже ѻ҆би́тели, бг҃ꙋ та́кѡ и҆зво́льшꙋ.
Бг҃оро́диченъ: Къ тебѣ̀ прибѣга́емъ бцⷣе всепѣ́таѧ, и҆ тебѣ̀ припа́дающе мо́лимсѧ, твои́мъ хода́тайствомъ влⷣчце, и҆ моли́твами твоегѡ̀ ᲂу҆го́дника прпⷣбнагѡ і҆ѡ́сифа, ми́лостива на́мъ сотворѝ, є҆го́же пречи́стѡ и҆ недовѣ́домѡ родила̀ є҆сѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шего.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Тобо́ю, хрⷭ҇тѐ, небеса̀ ᲂу҆твержда́ема всѧ̑, сло́во бж҃їе и҆ си́ла, и҆сповѣ́дꙋютъ сла́вꙋ неизрече́ннꙋ, и҆ вседѣ́тельныѧ рꙋкѝ твоеѧ̀ сотворе́нїе: нѣ́сть бо пресвѧ́тъ, ра́звѣ тебє̀, гдⷭ҇и.
Не преда́ждь, влⷣко, твоегѡ̀ достоѧ́нїѧ врагѡ́мъ хва́лѧщымсѧ на ны̀, мо́лимъ тѧ̀ ми́лостиве, спасѝ правосла́вныѧ хрⷭ҇тїа́ны и҆ бꙋ́ди ми́лостивъ твои̑мъ рабѡ́мъ: и҆ и҆зба́ви ны̀ хрⷭ҇тѐ цр҃ю̀, мꙋче́нїѧ и҆ ѻ҆гнѧ̀ негаси́магѡ, и҆ сподо́би ны̀ десна́гѡ предстоѧ́нїѧ, моли́твами прпⷣбнагѡ і҆ѡ́сифа.
Напо́лнисѧ се́рдце твоѐ, прпⷣбне, бл҃года́ти хрⷭ҇то́вы, и҆ пра́вагѡ ᲂу҆че́нїѧ, бы́лъ є҆сѝ ѻ҆́бразъ мона́шествꙋющихъ, всѧ́кими добро́тами дꙋхо́вными: не да́лъ бо є҆сѝ сна̀ твои̑мъ ѻ҆чесє́мъ, ни вѣ́ждамъ дрема́нїѧ: но ꙗ҆́кѡ стѧжа́лъ є҆сѝ дерзнове́нїе ко гдⷭ҇ꙋ, молѝ ѡ҆ на́съ, мо́лимъ тѧ̀ да бꙋ́детъ на́мъ ми́лостивъ въ де́нь сꙋ́дный.
Ꙗ҆́кѡ ле́въ стра́шенъ и҆зъ пꙋсты́ни ᲂу҆стреми́всѧ, ᲂу҆страши́лъ є҆сѝ безбѡ́жныѧ є҆ретїкѝ, и҆мѣ́ѧ прпⷣбне ме́чъ дꙋхо́вный, и҆́же є҆́сть глаго́лъ бж҃їй, посѣ́клъ є҆сѝ и҆зни̑кшаѧ нечє́стїѧ, и҆ и҆зъ ко́рене и҆сто́рглъ є҆сѝ ѕлосла́вныхъ ᲂу҆чє́нїѧ, собра́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ трꙋдолюби́ва пчела̀ ѿ всѣ́хъ писа́нїй бжⷭ҇твєннаѧ словеса̀, и҆ си́ми ᲂу҆ста̀ сквє́рнаѧ безбо́жныхъ загради́лъ є҆сѝ, прпⷣбне і҆ѡ́сифе.
Бг҃оро́диченъ: Дивѧ́тсѧ, мт҃и бж҃їѧ, нбⷭ҇нїи чи́ни красотѣ̀ дꙋшѝ твоеѧ̀, и҆ чистотѣ̀ дѣ́вства твоегѡ̀: мы́ же земні́и недоꙋмѣ́емъ глаго́лати несказа́ннагѡ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀, є҆мꙋ́же та́йнѡ наꙋча́ющесѧ, позна́хомъ тѧ̀ ро́ждшꙋю хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шего. є҆го́же ми́лостива на́мъ сотворѝ въ де́нь сꙋ́дный стра́шнагѡ прише́ствїѧ є҆гѡ̀.
Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.
Хрⷭ҇то́ва ᲂу҆го́дника, є҆ѵⷢ҇льскагѡ ᲂу҆че́нїѧ послꙋ́шника, свѣ́тлѡ пра́зднꙋемъ прпⷣбнагѡ і҆ѡ́сифа па́мѧть: прїиди́те ᲂу҆блажи́мъ страннопрїи́мца сꙋ́ща, сирота́мъ и҆ вдова́мъ застꙋ́пника те́пла, и҆ ни́щымъ да́телѧ нескꙋ́дна, цѣломꙋ́дрїѧ храни́телѧ, и҆ добродѣ́телей дѣ́лателѧ, и҆ є҆ресе́й ѡ҆бличи́телѧ непосты́дна, и҆ свѣти́льника рꙋ́сскаго, є҆гѡ́же ра́ди просѧ́ще ѿ хрⷭ҇та̀ дꙋша́мъ на́шымъ спасе́нїѧ, и҆ мі́рꙋ ве́лїѧ ми́лости.
Бг҃оро́диченъ: Земноро́днїи тобо́ю спасе́ни бы́хомъ, пречⷭ҇таѧ бцⷣе: пре́жде вѣ̑къ бо и҆зъ ѻ҆ц҃а̀ ро́ждшагосѧ сн҃а бж҃їѧ породила̀ є҆сѝ, за милосе́рдїе мно́гое благоволи́вшаго и҆зъ тебє̀ роди́тисѧ: и҆́же спасѐ а҆да́ма пра́ѻтца, и҆ раѧ̀ сотворѝ жи́телѧ. є҆го́же молѝ мт҃и пребл҃гослове́ннаѧ, спасти́сѧ на́мъ вѣ́рнѡ пою́щымъ тѧ̀.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆диви́сѧ тво́й ра́зꙋмъ ѿ менє̀, ᲂу҆слы́шавшꙋ пресла̑внаѧ велѣ̑нїѧ смотре́нїѧ твоегѡ̀, ᲂу҆крѣпи́сѧ же возлюбле́нїемъ твоегѡ̀ схожде́нїѧ: ты́ бо моеѧ̀ нищеты̀ не ѿве́рглсѧ є҆сѝ.
Ꙗ҆́коже дре́вле і҆ѡ́сифꙋ прекра́сномꙋ зави́дѣвше бра́тїѧ, совѣ́тъ лꙋка́въ ᲂу҆мы́слиша: та́кѡ и҆ на тѧ̀, прпⷣбне і҆ѡ́сифе, совѣ́товаша лꙋка́вое ᲂу҆мышле́нїе. ты́ же любо́вїю ко хрⷭ҇тꙋ̀ вперѧ́емь, си́хъ негодова̑нїѧ въ ничто́же вмѣни́въ, непреста́ннѡ моли́сѧ ѡ҆ на́съ гдⷭ҇ꙋ.
И҆зше́лъ є҆сѝ, прпⷣбне, ѿ и҆дѣ́же пре́жде нача́льствꙋѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ цр҃ю̀ нбⷭ҇номꙋ молѧ́сѧ и҆ пречⷭ҇тѣй бцⷣѣ, ше́ствꙋѧ на мѣ́сто, бг҃омъ тебѣ̀ пока́занное, и҆ та́мѡ пꙋсты́ню населѧ́еши, хрⷭ҇та̀ ра́ди: въ не́йже зарю̀ свѣ́тлꙋ ᲂу҆зрѣ́ти сподо́билсѧ є҆сѝ бл҃года́ти дх҃о́вныѧ, бл҃же́нне і҆ѡ́сифе.
Прпⷣбне ѻ҆́ч҃е, ᲂу҆подо́билсѧ є҆сѝ і҆ѡ́сифꙋ прекра́сномꙋ: не покори́лсѧ бо є҆сѝ сладостра́стїю, и҆ ѕѣлѡ̀ тща́лсѧ є҆сѝ ѡ҆ цѣломꙋ́дрїи, мы́сленнаго ѕмі́ѧ побѣди́лъ є҆сѝ, и҆ со́ннагѡ житїѧ̀ небре́глъ є҆сѝ, и҆зъ темни́цы тѣ́ла и҆зше́лъ є҆сѝ, и҆ ца́рь не є҆гѵ́пта, но страсте́й бы́лъ є҆сѝ, и҆ добродѣ́тели пшени́цꙋ собра́лъ є҆сѝ, є҆́юже ны̀ ча̑да твоѧ̑ пита́еши.
Бг҃оро́диченъ: Пречⷭ҇таѧ бцⷣе, вѣ́мы тѧ̀ хрⷭ҇тїа́не тве́рдꙋю защи́тницꙋ, и҆ ско́рꙋю помо́щницꙋ, и҆ въ бѣда́хъ и҆збавле́нїе. тѣ́мже мо́лимъ тѧ̀: и҆спросѝ на́мъ ᲂу҆ хрⷭ҇та̀ мно́жествꙋ согрѣше́нїй проще́нїе, и҆ вѣ́чныѧ мꙋ́ки и҆збавле́нїе.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Ми́ръ мно́гъ лю́бѧщымъ тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, и҆ но́щь просвѣще́нїѧ въ пи́щи слове́съ твои́хъ: сегѡ̀ ра́ди ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, про́симъ ми́лости ѿ тебє̀, чл҃вѣколю́бче.
Всѧ́къ пи́сменникъ наꙋчи́всѧ бжⷭ҇твенномꙋ писа́нїю, подо́бенъ є҆́сть црⷭ҇твїю нбⷭ҇номꙋ: ты́ же прпⷣбне, поревнова́въ є҆ѵⷢ҇льскомꙋ ᲂу҆че́нїю, и҆ ѿ сегѡ̀ прїѧ́лъ є҆сѝ крѣ́пость дꙋхо́внꙋю. сха́рїа є҆вре́ина посрами́лъ є҆сѝ, и҆ є҆гѡ̀ проклѧ̑тыѧ ᲂу҆ченикѝ та̑ѧжде мꙋ́дрствꙋющыѧ, и҆ а҆на́ѳемѣ пре́далъ є҆сѝ.
Прпⷣбне ѻ҆́ч҃е, дарова̀ тебѣ̀ бг҃ъ мꙋ́дрость, и҆ сло́во ра́зꙋма: ты́ же проповѣ́далъ є҆сѝ въ трїе́хъ ли́цѣхъ є҆ди́наго бг҃а, и҆ семꙋ̀ свидѣ́тельство приве́лъ є҆сѝ ѿ бжⷭ҇твенныхъ писа́нїй, наꙋча́ѧ покланѧ́тисѧ въ трⷪ҇цѣ є҆ди́номꙋ бг҃ꙋ.
Прпⷣбне ѻ҆́ч҃е і҆ѡ́сифе, безꙋ̑мныѧ є҆ретїкѝ глаго́лющыѧ, ꙗ҆́кѡ є҆щѐ хрⷭ҇то́съ не роди́сѧ, ѡ҆бличи́въ ꙗ҆́снѡ сказа́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ роди́сѧ хрⷭ҇то́съ на́шегѡ ра́ди спасе́нїѧ ѿ пречⷭ҇тыѧ дв҃ы марі́и, и҆ на́съ ра́ди пострада̀ во́лею распѧ́тїе, и҆ воскр҃се тридне́внѡ: и҆ па́ки грѧде́тъ со ст҃ы́ми а҆́гг҃лы, сꙋди́ти ве́сь мі́ръ.
Бг҃оро́диченъ: Ѽ безꙋ́мнїи є҆ретїцы̀ и҆ ѿстꙋ́пницы, и҆ непокори́вїи є҆вре́є. є҆го́же вы̀ ча́ете, то́й нѣ́сть хрїсто́съ, но а҆нті́хрїстъ є҆́сть, ꙗ҆́коже свидѣ́тельствꙋютъ бжⷭ҇твєннаѧ писа̑нїѧ. мы́ же и҆сповѣ́дꙋемъ хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шего, ро́ждшагосѧ неискꙋсомꙋ́жнѡ ѿ дв҃ы чⷭ҇тыѧ марі́и: є҆ѧ́же моли́твами и҆зба́ви на́съ хрⷭ҇тѐ, ѿ таковы́ѧ пре́лести, и҆ спасѝ дꙋ́шы на́шѧ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Бе́здна послѣ́днѧѧ грѣхѡ́въ ѡ҆бы́де мѧ̀, и҆ волне́нїѧ не ктомꙋ̀ терпѧ̀, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на влⷣцѣ вопїю́ ти: ѿ тли́ мѧ возведѝ.
Ꙗ҆́кѡ свѧще́нникъ сы́й пои́стиннѣ приносѧ̀ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ же́ртвꙋ безкро́внꙋ, та́йнѡ возложе́ннꙋю, и҆ ѿ а҆́гг҃лъ сла́вимꙋю, ѿ бг҃а ѻ҆ц҃а̀ прїе́млемꙋ, и҆ ст҃ы́мъ дх҃омъ ѡ҆сѣнѧ́емꙋ, и҆ на́мъ на спасе́нїе да́рꙋемꙋ.
Ѽ безꙋ́мнїи є҆ретїцы̀, что̀ поѡщрѧ́ете ѧ҆зы́ки бг҃охꙋ̑льныѧ, глаго́люще: не можа́ше ли бг҃ъ не роди́всѧ спастѝ мі́ръ и҆на́кѡ; ты́ же прпⷣбне і҆ѡ́сифе, си́хъ ᲂу҆ста̀ загради́лъ є҆сѝ, наꙋча́ѧ сла́вити хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шего.
Прпⷣбне ѻ҆́ч҃е і҆ѡ́сифе, є҆ретїкѡ́въ ᲂу҆ста̀ загради́лъ є҆сѝ, приводѧ̀ свидѣ́тєльства ѿ бжⷭ҇твенныхъ писа́нїй: пыта́йте, речѐ, безꙋ́мнїи, писа̑нїѧ, ꙗ҆́кѡ ꙗ҆ви́ласѧ є҆́сть ст҃а́ѧ трⷪ҇ца а҆враа́мꙋ въ тре́хъ ли́цахъ, во є҆ди́номъ бжⷭ҇твѣ̀.
Бг҃оро́диченъ: Припа́даемъ тебѣ̀ пречⷭ҇таѧ бцⷣе, со ᲂу҆миле́нїемъ, глаго́люще: и҆зба́ви ны̀ мт҃и хрⷭ҇та̀ бг҃а, всѧ́кїѧ пре́лести разлꙋча́ющїѧ ѿ бг҃а, и҆ сподо́би въ де́нь сꙋ́дный полꙋчи́ти ѿ хрⷭ҇та̀ ми́лость, и҆ не ѿпа́сти десна́гѡ предстоѧ́нїѧ.
Конда́къ, гла́съ и҃.
Житїѧ̀ треволнє́нїѧ, и҆ мѧте́жъ мїрскі́й, и҆ стра̑стнаѧ взыгра̑нїѧ въ ничто́же вмѣни́въ, пꙋсты́нный граждани́нъ показа́лсѧ є҆сѝ, мно́гихъ бы́въ наста́вникъ і҆ѡ́сифе прпⷣбне: мона́хѡвъ собра́тель, и҆ моле́бникъ вѣ́ренъ, чистоты̀ рачи́тель, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.
І҆́косъ:
Бжⷭ҇твенными добродѣ́тельми твои́ми, себѐ, мꙋ́дре, ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ, и҆ сп҃са хрⷭ҇та̀ жили́ще содѣ́лалъ є҆сѝ ѻ҆́ч҃е, мꙋ́жественнѣ, ꙗ҆́коже зла́то и҆скꙋси́всѧ вѣ́рою къ бг҃ꙋ и҆ наде́ждею, и҆ любо́вїю ѻ҆бѣ́ты полага́ѧ: воздержа́нїемъ пости́всѧ ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ, въ цѣломꙋ́дрїи, и҆ въ смире́нїи возвы́силсѧ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ мы̀ моли́твами твои́ми просвѣ́щшесѧ, прпⷣбне і҆ѡ́сифе, вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ и҆змла́да бг҃ꙋ послꙋжи́лъ є҆сѝ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ притека́ющихъ къ тебѣ̀ ко спасе́нїю хода́тай бы́лъ є҆сѝ: ра́дꙋйсѧ, хрⷭ҇толюби́вомꙋ во́инствꙋ похвала̀: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ твои́ми моли́твами проти́внїи побѣжда́ютсѧ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ всѣ̑мъ просѧ́щымъ дае́ши да́ръ, ѿ гдⷭ҇а дарова́нный тебѣ̀: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ чꙋдесы́ тѧ бг҃ъ прославлѧ́етъ, и҆ всѣ́хъ зва́ти тебѣ̀ наꙋча́етъ: ра́дꙋйсѧ, прпⷣбне ѻ҆́ч҃е і҆ѡ́сифе, по́стникѡвъ ᲂу҆добре́нїе. молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ пе́щнагѡ пла́мене не ᲂу҆боѧ́шасѧ, но посредѣ̀ пла́мене вве́ржени, ѡ҆роша́еми поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Сказꙋ́ѧ, прпⷣбне, ѿ бжⷭ҇твенныхъ писа́нїй, ка́кѡ и҆ ко́еѧ ра́ди вины̀ подоба́етъ хрⷭ҇тїа́нѡмъ покланѧ́тисѧ, и҆ почита́ти ст҃ы̑ѧ і҆кѡ́ны, и҆ честны́й крⷭ҇тъ хрⷭ҇то́въ, и҆ прѡ́чаѧ свѧщє́ннаѧ воѡбражє́нїѧ. си́мъ прїѧ́лъ є҆сѝ ѿ хрⷭ҇та̀ дарова̑нїѧ, поѧ̀: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
И҆зъ є҆гѵ́пта страсте́й и҆зше́лъ є҆сѝ прпⷣбне, и҆ преше́лъ є҆сѝ мо́ре жите́йское безъ и҆стопле́нїѧ, и҆ дости́глъ є҆сѝ го́рꙋ небе́снꙋю, мнѡ́гїѧ грѣ́шныхъ дꙋ́шы приводѧ̀ хрⷭ҇тꙋ̀ покаѧ́нїемъ, и҆ поѧ̀: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Потопи́лъ є҆сѝ прпⷣбне, фараѡ́на мы́сленнаго въ вода́хъ сле́зъ твои́хъ, и҆ є҆гѡ̀ колесни̑цы, и҆̀же сꙋ́ть лꙋка̑выѧ де́мѡны, и҆ ко́ни и҆ вса́дники, ѕлоꙋ̑мныѧ є҆ретїкѝ и҆ безбѡ́жныѧ, и҆ ра́дꙋѧсѧ пѣ́снь побѣ́днꙋю воспѣ́лъ є҆сѝ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Бг҃оро́диченъ: А҆́зъ, дв҃о чⷭ҇таѧ, къ тебѣ̀ прибѣга́ю ѻ҆каѧ́нный, и҆скі́й тобо́ю ѡ҆брѣстѝ спасе́нїе: вѣ́мъ бо пречⷭ҇таѧ влⷣчце, ꙗ҆́кѡ мо́жеши, є҆ли̑ка хо́щеши. хрⷭ҇та̀ є҆го́же родила̀ є҆сѝ пречⷭ҇таѧ, молѝ, да бꙋ́детъ на́мъ ми́лостивъ въ де́нь и҆спыта́нїѧ, пою́щымъ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасни́сѧ боѧ́йсѧ не́бо, и҆ да подви́жатсѧ ѡ҆снова̑нїѧ землѝ. се́ бо въ мертвецѣ́хъ вмѣнѧ́етсѧ въ вы́шнихъ живы́й, и҆ во гро́бъ ма́лъ страннопрїе́млетсѧ: є҆гѡ́же ѻ҆́троцы благослови́те, свѧще́нницы воспо́йте, лю́дїе превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Что̀ безꙋ́мнїи є҆ретїцы̀ всꙋ́е мѧте́тесѧ, глаго́люще: ꙗ҆́кѡ ᲂу҆жѐ се́дмь ты́сѧщъ лѣ́тъ сконча́шасѧ. хрⷭ҇то́во же прише́ствїе є҆щѐ нѣ́сть; сїѧ̑ глаго́лющихъ де́рзостнѣ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, сказꙋ́ѧ: бли́зъ є҆́сть при две́рехъ прише́ствїе, ꙗ҆́кѡ гл҃го́лютъ прⷪ҇ро́цы, и҆ а҆пⷭ҇ли, и҆̀мже сказа̀ ст҃ы́й дх҃ъ, и҆ наꙋча́ѧ пѣ́ти: є҆го́же дѣ́ти бл҃гослови́те, свѧще́нницы по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Стра́шно є҆́сть впа́сти въ рꙋ́цѣ бг҃а жи́ва, безꙋ́мнїи не льсти́тесѧ, не крести́тъ хрⷭ҇то́съ по сме́рти спасе́нымъ креще́нїемъ, непра́вѣ ѡ҆ не́мъ мꙋ́дрствꙋющихъ, но во ѻ҆гнѝ негаса́ющемъ мꙋ́читъ: мы́ же вѣ́рнїи ᲂу҆ хрⷭ҇та̀ про́симъ вре́мѧ покаѧ́нїѧ, да бꙋ́детъ на́мъ ми́лостивъ въ де́нь стра́шнагѡ є҆гѡ̀ прише́ствїѧ. сїѧ̑ прпⷣбне глаго́лалъ є҆сѝ, и҆ на́съ ᲂу҆чи́лъ є҆сѝ пѣ́ти: гдⷭ҇а дѣ́ти благослови́те, свѧще́нницы по́йте, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Мѡѷсе́й вели́кїй въ пꙋсты́ни повелѣ̀ і҆и҃лю вы́спрь на мѣ́дный ѕмі́й взира́ти, и҆ та́кѡ ᲂу҆грызе́нїѧ ѕмїи́на и҆збавлѧ́хꙋсѧ: ты́ же прпⷣбне, нечести̑выѧ наꙋча́ѧ покланѧ́тисѧ крⷭ҇тꙋ̀ животворѧ́щемꙋ, и҆ сла́вити ст҃ꙋ́ю трⷪ҇цꙋ во є҆ди́номъ бжⷭ҇твѣ̀, и҆ си́мъ и҆збавлѧ́тисѧ пре́лести ѕмі́ѧ мы́сленнагѡ дїа́вола, и҆ на́съ ᲂу҆чѧ̀ пѣ́ти: дѣ́ти благослови́те гдⷭ҇а, свѧще́нницы по́йте, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Тобо́ю пречⷭ҇таѧ бцⷣе, ѿ всѧ́кїѧ напа́сти и҆збавлѧ́емсѧ, и҆зба́ви ны̀ мт҃и бж҃їѧ вѣ́чнагѡ ѡ҆сꙋжде́нїѧ, да зове́мъ тѝ немо́лчнѡ: ра́дꙋйсѧ, кꙋпино̀ неѡпали́маѧ, ра́дꙋйсѧ, горо̀ присѣ́ннаѧ, ра́дꙋйсѧ, запеча́танный и҆сто́чниче, ра́дꙋйсѧ, дв҃о чⷭ҇таѧ, гдⷭ҇ь съ тобо́ю. є҆го́же благослови́тъ всѧ̀ тва́рь, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Не рыда́й менѐ, мт҃и, зрѧ́щи во гро́бѣ, є҆го́же во чре́вѣ безъ сѣ́мене зачала̀ є҆сѝ сн҃а: воста́нꙋ бо и҆ просла́влюсѧ, и҆ вознесꙋ̀ со сла́вою непреста́ннѡ ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, вѣ́рою и҆ любо́вїю тѧ̀ велича́ющыѧ.
Прпⷣбне ѻ҆́ч҃е і҆ѡ́сифе, помина́й на́съ ча̑да твоѧ̑ ко хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ на́шемꙋ, да спасе́тъ ѿ всѧ́кихъ бѣ́дъ и҆ скорбе́й, и҆ сподо́битъ ми́лости и҆ десна́гѡ предстоѧ́нїѧ въ де́нь сꙋ́дный, сла́вити своѐ бж҃ество̀, вѣ́рою и҆ любо́вїю того̀ велича́ющыѧ.
Прпⷣбне ѻ҆́ч҃е і҆ѡ́сифе, мона́шеское житїѐ возлюби́лъ є҆сѝ, и҆ хꙋ́лѧщихъ то́е ᲂу҆ста̀ загради́лъ є҆сѝ, а҆пⷭ҇ла па́ѵла ꙗ҆̀же къ тїмоѳе́ю словеса̀ возвѣща́ѧ, ꙗ҆́кѡ мона́шеское житїѐ бг҃ꙋ прїѧ́тно є҆́сть, є҆мꙋ́же и҆ ты̀ си́мъ благоꙋгоди́лъ є҆сѝ: сегѡ̀ ра́ди тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.
Ꙗ҆́кѡ і҆исꙋ́съ наѵи́нъ подвиза́сѧ на і҆ерїхѡ́нѧны, та́кѡ ты̀ бл҃же́нне, словесы̀ твои́ми безбо́жныхъ ᲂу҆ста̀ загради́лъ є҆сѝ ѿстꙋ́пникѡвъ, и҆ мнѡ́гаѧ невѣ̑рїѧ ᲂу҆кроти́лъ є҆сѝ, наꙋча́ѧ сла́вити ст҃ꙋ́ю трⷪ҇цꙋ: сегѡ̀ ра́ди тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.
Бг҃оро́диченъ: Ѽ прест҃а́ѧ влⷣчце бцⷣе! не и҆́мамы по́мощи и҆ны́ѧ ра́звѣ тебє̀, моли́сѧ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ, съ прпⷣбнымъ і҆ѡ́сифомъ, да соблюде́тъ лю́ди твоѧ̑, и҆ сохрани́тъ странꙋ̀ на́шꙋ нерꙋши́мꙋ, и҆ да спасе́тъ ны̀ вѣ́рою и҆ любо́вїю тѧ̀ велича́ющыѧ.
Свѣти́ленъ:
Мїрска́гѡ пристра́стїѧ ꙗ҆́кѡ скве́рны ᲂу҆клони́лсѧ є҆сѝ, и҆ а҆́лчбою пло́ть твою̀ ᲂу҆вѧди́лъ є҆сѝ ѻ҆́ч҃е, и҆ нбⷭ҇ною сла́вою со а҆́гг҃лы ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ: тѣ́мже непреста́ннѡ молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а прпⷣбне і҆ѡ́сифе.
Краткое житие преподобного Иосифа Волоцкого
Преподобный Иосиф Волоцкий (в миру Иоанн Санин) родился в семье вотчинника, владельца села Язвище Волоколамского княжества. Точная дата рождения преподобного не установлена, но большинство источников указывает 1439–1440 годы. Прадед Иосифа – Саня (основатель фамилии) был родом из Литвы. О родителях преподобного Иосифа Иоанне и Марии известий почти не сохранилось, за исключением сведений о том, что они умерли в монашестве. Кроме преподобного Иосифа, у них было еще три сына: Вассиан, Акакий и Елеазар. Вассиан и Акакий приняли монашеский постриг. Впоследствии Вассиан стал архиепископом Ростовским.
В возрасте семи лет отрок Иоанн был отдан в обучение старцу Волоколамского Крестовоздвиженского монастыря Арсению. За два года он изучил Священное Писание и стал чтецом в монастырской церкви. В двадцать лет Иоанн посетил Тверской Саввин монастырь, где познакомился с духовным наставником Варсонофием, и «мудре последуя совету и благословению прозорливаго и святаго старца Варсонофия, пришел еси в обитель преподобнаго Пафнутия и того умолил еси прияти тя в послушание» (кондак 4).
В Боровском монастыре преподобный Пафнутий постриг юношу в иночество с именем Иосиф. Восемнадцать лет провел преподобный Иосиф под руководством святого подвижника. По преставлении своего учителя он был назначен игуменом Боровского монастыря, которым управлял около двух лет. В этой обители он ввел общежительный устав, что вызвало недовольство некоторых иноков. Преподобный Иосиф вынужден был покинуть обитель и отправился в паломничество по русским святыням. Так он оказался в Кирилло-Белозерском монастыре. Здесь он еще более укрепился в желании создать новое монашеское общежитие. Из Кирилло-Белозерского монастыря он удалился в Волоколамские пределы, где в 1479 году при слиянии рек Струги и Сестры в лесу основал обитель Успения Пресвятой Богородицы. В своем монастыре преподобный Иосиф ввел самое строгое общежитие и составил для него собственный устав, значительная часть которого взята из Устава преп. Нила Сорского. Преподобный Иосиф воспитал целую школу иноков-подвижников. Многие постриженики Иосифо-Волоколамского монастыря были архипастырями и занимали важнейшие кафедры Русской Церкви: митрополиты Московские и всея Руси Даниил († 1539) и святой Макарий († 1563), архиепископ Вассиан Ростовский († 1515), епископы Симеон Суздальский († 1515), Досифей Крутицкий († 1544), Савва Крутицкий, по прозванию Черный, Акакий Тверской, Вассиан Коломенский, святители казанские Гурий († 1563) и Герман († 1567), святитель Варсонофий, епископ Тверской († 1576).
На церковных Соборах 1490 и 1504 годов преподобный Иосиф выступил с обличением ереси жидовствующих, возникшей в Новгороде. Он решительно добивался осуждения упорствующих отступников. Кроме основного его сочинения «Просветитель», направленного против этой ереси, перу святого принадлежат также 24 послания к различным лицам, краткая и пространная редакции монастырского Устава.
Преподобный Иосиф преставился 9 сентября 1515 года и был погребен близ алтаря Успенского храма своей обители. Собором 1578 года преподобный Иосиф был причислен Церковью к местночтимым святым, а в 1591 году – к общерусским.
Полное житие преподобного Иосифа Волоцкого
Преподобный Иосиф Волоцкий, в мире Иоанн Санин, родился 14 ноября 1440 года (по другим данным – 1439 год) в селе Язвище-Покровское, недалеко от города Волоколамска, в семье благочестивых родителей Иоанна (в монашестве Иоанникия) и Марины (в схиме Марии). Семилетним отроком Иоанн был отдан в обучение к добродетельному и просвещенному старцу Волоколамского Кресто-Воздвиженского монастыря Арсению. Отличаясь редкими способностями и чрезвычайным прилежанием к молитве и церковной службе, даровитый отрок за один год изучил Псалтирь, а в следующем году – все Священное Писание. Он стал чтецом и певцом в монастырской церкви. Современники поражались его необычайной памяти. Часто, не имея в келлии ни одной книги, он совершал монашеское правило, читая на память Псалтирь, Евангелие, Апостол, положенные по уставу.
Еще не будучи иноком, Иоанн проводил иноческую жизнь. Благодаря чтению и изучению Священного Писания и творений святых отцов, он постоянно пребывал в Богомыслии. Как замечает жизнеописатель, он "зело ненавиде сквернословия и кощун, и смех бесчинный от младых лет".
В двадцать лет Иоанн избирает путь иноческих подвигов и, оставив родительский дом, уходит в пустынь, что была близ Тверского Саввина монастыря, к известному старцу, строгому аскету-подвижнику Варсонофию. Но монастырские правила показались юному подвижнику недостаточно строгими. По благословению старца Варсонофия он уходит в Боровск, к преподобному Пафнутию Боровскому, постриженику старца Высоцкого монастыря Никиты, ученика преподобных Сергия Радонежского и Афанасия Высоцкого. Простота жизни святого старца, труды, которые он разделял со своей братией, и строгое исполнение монастырского устава соответствовали настроению души Иоанна. Преподобный Пафнутий с любовью принял прибывшего к нему юного подвижника и 13 февраля 1460 года постриг его в иночество с именем Иосиф. Так осуществилось самое большое желание Иоанна. С усердием и любовью нес молодой инок возложенные на него тяжелые послушания в поварне, пекарне, больнице; последнее послушание преподобный Иосиф исполнял с особенным тщанием, "питая и напояя больных, поднимая и постели устрояя, яко сам боля и чисте всем работая, яко Христови Самому служа". Великие духовные способности юного инока проявлялись в церковном чтении и пении. Он был одарен музыкально и владел голосом так, что "в церковных песнопениях и чтении толик бе, якоже ластовица и славий доброгласный, услажаше слухи послушающих, якоже ин никтоже нигдеже". Преподобный Пафнутий вскоре поставил Иосифа экклесиархом в церкви, чтобы он наблюдал за исполнением церковного устава.
Около восемнадцати лет провел Иосиф в монастыре преподобного Пафнутия. Суровый подвиг иноческих послушаний под непосредственным руководством опытного игумена явился для него прекрасной духовной школой, воспитавшей в нем будущего искусного наставника и руководителя монастырской жизни. По кончине преподобного Пафнутия († 1 мая 1477 года) Иосиф был рукоположен во иеромонаха и, согласно завещанию почившего настоятеля, назначен игуменом Боровского монастыря.
Преподобный Иосиф решил преобразовать монастырскую жизнь на началах строгого общежития, по примеру Киево-Печерского, Троице-Сергиева и Кирилло-Белозерского монастырей. Однако это встретило сильное противодействие со стороны большинства братии. Лишь семеро благочестивых иноков были единомысленны с игуменом. Преподобный Иосиф решил обойти русские общежительные монастыри, чтобы исследовать наилучшее устроение иноческой жизни. Вместе со старцем Герасимом он прибыл в Кирилло-Белозерский монастырь, который представлял собой образец строгого подвижничества на началах общежительного устава. Знакомство с жизнью монастырей укрепило взгляды преподобного Иосифа. Но, возвратившись по воле князя в Боровский монастырь, преподобный Иосиф встретил прежнее упорное нежелание братии изменить привычный отшельнический устав. Тогда, решив основать новую обитель со строгим общежительным уставом, он с семью иноками-единомышленниками отправился в Волоколамск, в родные, с детства известные ему леса.
В Волоколамске в то время княжил благочестивый брат великого князя Иоанна III Борис Васильевич. Наслышанный о добродетельной жизни великого подвижника Иосифа, он радушно принял его и разрешил поселиться в пределах своего княжества при слиянии рек Струги и Сестры. Избрание этого места сопровождалось знаменательным явлением: налетевшая буря повалила лес на глазах изумленных путников, как бы расчищая место для будущей обители. Именно здесь в июне 1479 года подвижники воздвигли крест и заложили деревянную церковь в честь Успения Богоматери, освященную 15 августа 1479 года. Этот день и год вошли в историю как дата основания обители Успения Пресвятой Богородицы на Волоке Ламском, называемой впоследствии именем святого его основателя. Довольно скоро монастырь был отстроен. Много трудов положил при строительстве обители сам ее основатель. "Он был искусен во всяком деле человеческом: валил лес, носил бревна, рубил и пилил". Днем трудясь со всеми на монастырском строительстве, ночи он проводил в уединенной келейной молитве, всегда памятуя, что "похоти ленивого убивают" (Притч.21:25). Добрая слава о новом подвижнике привлекала к нему учеников. Число иноков скоро увеличилось до ста человек, и авва Иосиф во всем старался быть примером для своих иноков. Проповедуя во всем воздержание и умеренность, он внешне ничем не отличался от других – простое холодное рубище было постоянной его одеждой, лапти из древесных лык служили ему обувью. Он прежде всех являлся в церковь, читал и пел на клиросе наряду с другими, говорил поучения и последним выходил из церкви. Ночами святой игумен обходил монастырь и келлии, оберегая покой и молитвенное трезвение вверенной ему Богом братии; если доводилось ему услышать праздную беседу, он стуком в дверь извещал о своем присутствии и скромно удалялся.
Главное внимание преподобный Иосиф уделял внутреннему устроению жизни иноков. Он ввел самое строгое общежитие по составленному им "Уставу", которому были подчинены все служения и послушания иноков, и управлялась вся их жизнь: "и в хождении, и в словесех, и в делех". Основой Устава было полное нестяжание, отсечение своей воли и непрестанный труд. У братии все было общее: одежда, обувь, пища и прочее. Никто из иноков без благословения настоятеля ничего не мог принести в келлию, даже книг и икон. Часть трапезы иноки по общему согласию оставляли бедным. Труд, молитва, подвиг наполняли жизнь братии. Молитва Иисусова не сходила с их уст. Праздность рассматривалась аввой Иосифом как главное орудие диавольского прельщения. Сам преподобный Иосиф неизменно возлагал на себя самые тяжкие послушания. Много занимались в обители перепиской богослужебных и святоотеческих книг, так что вскоре волоколамское книжное собрание стало одним из лучших среди русских монастырских библиотек.
С каждым годом обитель преподобного Иосифа все более благоустраивалась. В 1484–1485 годах на месте деревянного был сооружен каменный храм Успения Богоматери. Летом 1485 года его расписывали "хитрые живописцы русской земли" Дионисий Иконник с сыновьями Владимиром и Феодосием. В росписи церкви участвовали также племянники и ученики преподобного иноки Досифей и Вассиан Топорковы. В 1504 году была заложена теплая трапезная церковь в честь святого Богоявления, затем сооружена колокольня и под нею – храм во имя Пресвятой Богородицы Одигитрии.
Преподобный Иосиф воспитал целую школу знаменитых иноков. Одни из них прославили себя на поприще церковно-исторической деятельности – были "пастырями добрыми", других прославили труды просвещения, иные оставили по себе благоговейную память и были достойным примером для подражания своими благочестивыми иноческими подвигами. История сохранила для нас имена многих учеников и сподвижников преподобного игумена Волоколамского, впоследствии продолжавших развивать его идеи.
Учениками и последователями преподобного были митрополиты Московские и всея Руси Даниил († 1539) и Макарий († 1563), архиепископ Вассиан Ростовский († 1515), епископы Симеон Суздальский († 1515), Досифей Крутицкий († 1544), Савва Крутицкий, по прозванию Черный, Акакий Тверской, Вассиан Коломенский и многие еще. Постриженики Иосифо-Волоколамского монастыря занимали преемственно важнейшие архиерейские кафедры Русской Церкви: святители Казанские Гурий († 1563; память 5 декабря) и Герман († 1567, память 6 ноября), святитель Варсонофий, епископ Тверской († 1576; память 11 апреля).
Деятельность и влияние преподобного Иосифа не ограничивались монастырем. Многие из мирян шли к нему получить совет. Чистым духовным разумом проникал он в глубокие тайники души вопрошавших и прозорливо открывал им волю Божию. Все живущие вокруг монастыря считали его своим отцом и покровителем. Знатные бояре и князья брали его в восприемники своим детям, ему открывали свои души на исповеди, просили письменного руководства для исполнения его наставлений.
Простой народ находил в монастыре преподобного средства к поддержанию своего существования в случае крайней нужды. Число питающихся на монастырские средства иногда доходило до 700 человек. "Вся страна Волоцкая к доброй жизни прилагашася, тишины же и покоя наслаждашеся. И Иосифе имя, яко священие некое, во устах всех обношашеся".
Монастырь был прославлен не только благочестием и помощью страждущим, но и проявлениями Божией благодати. Праведный инок Виссарион видел однажды на заутрени в Великую Субботу Духа Святого в виде белого голубя, сидящего на плащанице, которую нес преподобный авва Иосиф.
Игумен, приказав иноку молчать о виденном, сам радовался духом, надеясь, что Бог не оставит обители. Тот же инок видел души умирающих братий, белые как снег, исходящие из уст их. Ему самому открыт был день его кончины, и он почил с миром, причастившись Святых Таин и приняв схиму.
Жизнь святого аввы Иосифа не была легкой и покойной. В трудное для Русской Церкви время Господь воздвиг его как ревностного поборника православия на борьбу с ересями и церковными несогласиями. Величайшим подвигом преподобного Иосифа стало обличение ереси жидовствующих, пытавшихся отравить и исказить основы русской духовной жизни. Как святые отцы и учители Вселенской Церкви изложили догматы православия, возвышая свой голос против древних ересей (духоборческих, христоборческих, иконоборческих), так святому Иосифу возвещено было Богом противостоять лжеучению жидовствующих и создать первый свод русского православного Богословия – великую книгу "Просветитель". Еще к святому равноапостольному Владимиру приходили из Хазарии проповедники, пытавшиеся совратить его в иудейство, но великий креститель Руси гневно отверг притязания раввинов. После этого, пишет преподобный Иосиф, "Русская великая земля пятьсот лет пребывала в православной вере, пока враг спасения, диавол, не привел скверного еврея в Великий Новгород". Со свитой литовского князя Михаила Олельковича в Новгород прибыл в 1470 году иудейский проповедник Схария (Захария). Пользуясь несовершенством веры и учености некоторых клириков, Схария и его приспешники внушали малодушным недоверие к церковной иерархии, склоняли к мятежу против духовной власти, соблазняли "самовластием", то есть личным произволом каждого в делах веры и спасения. Постепенно соблазнявшихся толкали к полному отречению от Матери-Церкви, поруганию святых икон, отказу от почитания святых, являющегося основой народной нравственности. Наконец, вели ослепленных и обманутых к отрицанию спасительных Таинств и основных догматов православия, вне которых нет Богопознания, нет жизни, нет спасения – догмата о Пресвятой Троице и догмата о Боговоплощении. Если бы не было принято решительных мер – "погибнуть всему православному христианству от еретических учений". Так был поставлен вопрос историей. Великий князь Иоанн III, обольщенный жидовствующими, пригласил их в Москву, сделал двух виднейших еретиков протопопами – одного в Успенском, другого – в Архангельском соборах Кремля, звал в Москву и самого ересиарха Схарию. Все приближенные князя, начиная с возглавлявшего правительство дьяка Феодора Курицына, брат которого стал вождем еретиков, были совращены в ересь. Приняла иудейство и невестка великого князя Елена Волошанка. Наконец, на кафедру великих московских святителей Петра, Алексия и Ионы был поставлен митрополит-еретик Зосима.
Борьбу с распространением ереси возглавили преподобный Иосиф и святитель Геннадий, епископ Новгородский († 1505; память 4 декабря). Первое свое послание преподобный Иосиф написал "О таинстве Пресвятой Троицы" еще будучи иноком Пафнутьева Боровского монастыря – в 1477 году. Успенский Волоколамский монастырь с самого начала стал духовным оплотом православия в борьбе с ересью. Здесь написаны главные богословские творения святого аввы Иосифа, здесь возник "Просветитель", создавший ему славу великого отца и учителя Русской Церкви, здесь родились его пламенные противоеретические послания, или, как сам преподобный скромно их называл, "тетрадки". Исповеднические труды преподобного Иосифа Волоцкого и святого архиепископа Геннадия увенчались успехом. В 1494 году был сведен со святительской кафедры еретик Зосима, в 1502–1504 гг. были соборно осуждены злейшие и нераскаявшиеся жидовствующие – хулители Святой Троицы, Христа Спасителя, Пресвятой Богородицы и Церкви.
Многие другие испытания были посланы святому Иосифу – ведь Господь каждого испытывает в меру его духовных сил. Гневался на святого то великий князь Иоанн III, лишь в конце жизни, в 1503 году примирившийся с угодником Божиим и покаявшийся в своей прежней слабости к жидовствующим, то удельный князь Волоцкий Феодор, на земле которого находилась его обитель. В 1508 году преподобный претерпел несправедливое запрещение от святителя Серапиона, архиепископа Новгородского (память 16 марта), с которым вскоре, однако, примирился. В 1503 году Собор в Москве под влиянием святого аввы и его учений принял "Соборный ответ" о неприкосновенности церковного достояния: "понеже вся стяжания церковная – Божия суть стяжания, возложенная, нареченная и данная Богу". Памятником канонических трудов игумена Волоцкого является в значительной степени и "Сводная Кормчая" – огромный свод канонических правил Православной Церкви, начатый преподобным Иосифом и завершенный митрополитом Макарием.
Существует мнение о разномыслии и несогласии двух великих руководителей русского иночества конца XV–XVI столетий – преподобных Иосифа Волоцкого и Нила Сорского († 1508; память 7 мая). Их представляют обычно в исторической литературе как возглавителей двух "противоположных" направлений в русской духовной жизни – внешнего делания и внутреннего созерцания. Это глубоко неверно. Преподобный Иосиф в своем "Уставе" дал синтез русской иноческой традиции, непрерывно идущей от афонского благословения преподобного Антония Печерского через преподобного Сергия Радонежского до наших дней. "Устав" пронизан требованием полного внутреннего перерождения человека, подчинения всей жизни задаче спасения и обожения не только каждого отдельного инока, но и соборного спасения всего человеческого рода. Большое место в "Уставе" занимает требование от монахов непрерывного труда в соединении с внутренней и церковной молитвой: "никогда монаху праздным не быть". Труд как "соборное дело" представлял для Иосифа самую сущность церковности – веру, воплощенную в добрых делах, осуществленную молитву. С другой стороны, преподобный Нил Сорский, сам подвизавшийся несколько лет на Афоне, принес оттуда учение о созерцательной жизни и "умной молитве" как средстве исихастского служения иноков миру, как постоянном духовном делании в сочетании с необходимым для своего жизнеобеспечения личным физическим трудом. Но труд духовный и труд физический – две стороны единого христианского призвания: живого продолжения творческого действия Божиего в мире, охватывающего как идеальную, так и материальную сферу. В этом отношении преподобные Иосиф и Нил – духовные братья, равные продолжатели святоотеческого церковного предания и наследники заветов преподобного Сергия. Преподобный Иосиф высоко ценил духовный опыт преподобного Нила и посылал к нему своих учеников для изучения опыта внутренней молитвы.
Преподобный Иосиф был активным общественным деятелем и сторонником сильного централизованного Московского государства. Он один из вдохновителей учения о Русской Церкви как преемнице и носительнице древнего Вселенского благочестия: "русская земля ныне благочестием всех одоле". Идеи преподобного Иосифа, имевшие огромное историческое значение, были развиты позже его учениками и последователями. Из них исходил в своем учении о Москве как третьем Риме старец Псковского Спасо-Елеазарова монастыря Филофей: "два убо Рима падоша, а третий стоит, а четвертому не быти".
Взгляды иосифлян на значение монастырского имущества для церковного строительства и участия Церкви в общественной жизни в условиях борьбы за централизацию власти Московского князя его противники – сепаратисты старались опровергнуть в своих политических целях, недобросовестно использовав для этого учение преподобного Нила Сорского о "нестяжании" – отречении монаха от мирских дел и собственности. Это противопоставление породило ложный взгляд на враждебность направлений преподобных Иосифа и Нила. В действительности оба направления закономерно сосуществовали в русской монашеской традиции, дополняя друг друга. Как видно из "Устава" святого Иосифа, полное нестяжание, отказ от самих понятий "твое-мое" был положен в его основу.
Шли годы. Процветала созданная трудами и подвигами преподобного Иосифа обитель, а сам ее основатель, старея, готовился к переходу в вечную жизнь. Перед кончиной он приобщился Святых Таин, затем созвал всю братию и, преподав ей мир и благословение, блаженно почил на 76-м году жизни 9 октября 1515 года.
Надгробное слово преподобному Иосифу было составлено племянником и учеником его иноком Досифеем Топорковым.
Первое "Житие" святого аввы написано в 40-х годах XVI столетия пострижеником преподобного, епископом Крутицким Саввой Черным по благословению митрополита Московского и всея Руси Макария († 1564). Оно вошло в составленные Макарием "Великие Минеи-Четьи". Другая редакция "Жития" принадлежит перу обрусевшего болгарского писателя Льва Филолога при участии инока Зиновия Отенского († 1568).
Местное празднование преподобному было установлено в Иосифо-Волоколамском монастыре в декабре 1578 года, к столетию основания обители. 1 июня 1591 года при патриархе Иове установлено общецерковное празднование его памяти. Святитель Иов, ученик волоколамского постриженика святого Германа Казанского, был великим почитателем преподобного Иосифа, автором службы ему, внесенной в Минеи. Учеником святителей Германа и Варсонофия был также сподвижник и преемник патриарха Иова – священномученик патриарх Гермоген († 1612, память 17 февраля), духовный вождь русских людей в борьбе за освобождение от польского нашествия.
Богословские творения преподобного Иосифа составляют неотъемлемый вклад в сокровищницу православного предания. Как все церковные писания, вдохновленные благодатью Святого Духа, они продолжают быть источником духовной жизни и ведения, сохраняют свою богословскую значимость и актуальность.
Главная книга святого аввы Иосифа писалась по частям. Первоначальный ее состав, законченный ко времени соборов 1503–1504 годов, включал 11 Слов. В окончательной редакции, сложившейся после кончины преподобного и имевшей огромное количество списков, "Книга на еретики" или "Просветитель" состоит из 16 Слов, которым предпослана в качестве предисловия "Повесть о новоявившейся ереси". Слово первое излагает церковное учение о догмате Пресвятой Троицы, второе – об Иисусе Христе – Истинном Мессии, третье – о значении в Церкви пророчеств Ветхого Завета, четвертое – о Боговоплощении, пятое-седьмое – об иконопочитании. В Словах восьмом-десятом преподобный Иосиф излагает основы христианской эсхатологии. Одиннадцатое Слово посвящено монашеству. В двенадцатом доказана недействительность проклятий и прещений, налагаемых еретиками. Последние четыре Слова обсуждают способы борьбы Святой Церкви с еретиками, средства к их исправлению и покаянию.
См. также: "Память преподобного Иосифа Волоколамского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.