Канон святому преподобному Герману, Соловецкому чудотворцу

Припев: Преподо́бне о́тче на́ш Ге́рмане, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 12 августа (30 июля ст. ст.); 21 августа (08 августа ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пои́м Бо́гу, от го́рькия рабо́ты фарао́новы изба́вльшему Изра́иля и о́гненным столпо́м и све́тлым о́блаком наста́вльшему, я́ко просла́вися.

Сло́во ми́ пода́ждь, Сло́ве Бо́жий, во отверзе́ние у́ст мои́х на похвалу́ уго́дника Твоего́, преподо́бнаго Ге́рмана, пусты́ннаго жи́теля и мона́хов наста́вника и оби́тели Солове́цкия утвержде́ния.

От ю́ности безмо́лвное житие́ возлюби́в, пусты́ннаго пребыва́ния взыска́тель бы́л еси́, преподо́бне, те́мже, улучи́в жела́емое со блаже́нным Савва́тием, равноа́нгельное жи́тельство показа́л еси́.

Богоизбра́ннаго во и́ноческое селе́ние пусты́ннаго ме́ста о́строва Солове́цкаго пе́рвый насе́льник яви́лся еси́, блаже́нне Ге́рмане, и купножи́тель и сподви́жник преподо́бному Зоси́ме, с ни́мже оби́тель зде́ возгради́л еси́.

Богоро́дичен: Его́же родила́ еси́ во спасе́ние все́м ве́рным, Пречи́стая Де́во, моли́ приле́жно, я́ко Зижди́теля все́х и Бо́га, поми́ловатися на́м, рабо́м Твои́м, Богоро́дицу вои́стинну Тя́ испове́дающим.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утверди́ся се́рдце мое́ во Го́споде, вознесе́ся ро́г мо́й в Бо́зе мое́м, разшири́шася на враги́ моя́ уста́ моя́, возвесели́хся о спасе́нии Твое́м.

Кто́ изрече́т по́двиги и труды́ твоя́, о́тче Ге́рмане? Ты́ бо, в де́бри пусты́нныя вше́д, де́нь и но́щь тружда́лся еси́, посто́м и бде́нием те́ло свое́ удруча́я.

Злострада́нием и моли́твою стра́сти душе́вныя от ко́рене исто́ргл еси́, воздержа́нием же и злы́х удале́нием вся́ плотска́я вожделе́ния потреби́л еси́, блаже́нне.

Бесо́в боре́ния не возмого́ша одоле́ти тя́ в до́брем произволе́нии, но благо́ю наде́ждею и кре́пким терпе́нием вся́ ко́зни и́х ничто́жны сотвори́л еси́.

Богоро́дичен: Влады́чице ми́ра, Блага́я Помо́щнице, Твои́м всеси́льным предста́тельством сокруши́ вся́ востаю́щия на ны́ си́лы вра́жия и вознеси́ ро́г люди́й Твои́х.

Седа́лен, гла́с 8:

Возше́д на высоту́ доброде́телей, о́браз бы́л еси́ ученико́м твои́м, воздержа́нию и кро́тости, смире́нию же и послуша́нию те́х наставля́я, и, я́ко па́стырь, ста́ду своему́ предходя́, до́бре ше́ствовати путе́м жесто́ким пусты́ннаго жития́ научи́л еси́. Те́мже ублажа́ем твое́ успе́ние, Ге́рмане преподо́бне, моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии, Богоро́дице Де́во; моли́ Сы́на Твоего́ согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му рождеству́ Твоему́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Напои́в ду́шу твою́ сле́зными пото́ки, соде́лал еси́ ю́ плодоно́сну и доброде́тели вся́кия износя́щу, те́мже путеводи́тель ко спасе́нию мно́гим бы́л еси́.

А́ще и ку́пно со блаже́нным Савва́тием в безмо́лвие пусты́нное всели́лся еси́, оба́че я́ко еди́н Еди́ному Бо́гу моли́твою непреста́нною та́мо бесе́довал еси́, преподо́бне.

У́м просветле́н жития́ чистото́ю имы́й, мы́сленныя прило́ги лука́вых де́монов удо́бно низлага́л еси́, вся́ те́х ухищре́ния и кова́рства облича́я.

Богоро́дичен: Блажи́т Тя́, Пречи́стая, преподо́бных ли́к и вся́кое ве́рных совокупле́ние, Бо́жие бо Сло́во па́че ума́ и сло́ва родила́ еси́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренюет ду́х мо́й к Тебе́, Бо́же, от Отца́ рожде́нному неизрече́нно и воздви́гнувшему ро́г спасе́ния на́м.

Во пло́ти сы́й, безпло́тных жи́тельству поревнова́л еси́, блаже́нне Ге́рмане, те́мже побе́ду на враги́ безпло́тныя прия́л еси́ от Бо́га и вене́ц сла́вы.

Во́льную нищету́ возлюби́в, в нестяжа́нии безпеча́льное житие́ препроводи́л еси́, сокро́вище некра́домое скрыва́я себе́ на Небеси́, по словеси́ ева́нгельскому.

Очи́стив себе́ от вся́кия скве́рны плотски́я и душе́вныя, прия́телище Ду́ху Пресвято́му бы́л еси́, преподо́бне, от Него́же дарова́нии духо́вными обогати́лся еси́.

Богоро́дичен: Тя́ наде́жду на́шему спасе́нию стяжа́хом, Богома́ти, и ору́жие непобеди́мое на враги́ ви́димыя же и неви́димыя.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Пла́кал и се́товал еси́ о разлуче́нии с сожи́телем твои́м, блаже́нным отце́м Савва́тием, не обре́т того́ в живы́х, егда́ возврати́лся еси́ во о́стров от путеше́ствия твоего́.

Ра́дости и весе́лия испо́лнился еси́, егда́ по разлуче́нии Савва́тиеве обре́л еси́ Зоси́му преподо́бнаго, с ни́мже па́ки во о́стров вше́л еси́, Бо́жиим смотре́нием направля́емь.

А́нгельския глаго́лы, к жене́ ры́бареве бы́вшия, я́ко недосто́ит жена́м сели́тися во о́строве се́м, возвести́л еси́ Зоси́ме, це́рковь чу́дну на возду́се узре́вшему.

Богоро́дичен: Бо́га, Его́же родила́ еси́ пло́тию, моли́, Пречи́стая, я́ко Человеколю́бца, уще́дрити лю́ди согре́шшия.

Конда́к, гла́с 4:

Вы́шних жела́я, вся́ до́лу влеку́щая возненави́дел еси́ и, оте́чество свое́ оста́вль, в помо́рие пусты́нное отше́л еси́, та́же в морски́й о́стров удали́вся, в не́м мно́га ле́та Го́сподеви порабо́тал еси́. Те́мже, па́мять твою́ пра́зднующе, любо́вию вопие́м ти́: ра́дуйся, Ге́рмане Богому́дре, о́тче на́ш.

И́кос:

Ду́ху Свято́му в жили́ще себе́ угото́вав, от Него́ все́ми Боже́ственными добро́тами укра́шен бы́л еси́ и наста́вник мона́хом яви́лся еси́, о́тче, де́лы благи́ми поуча́я ча́да твоя́. Те́мже, па́мять твою́ пра́зднующе, взыва́ем тебе́ такова́я: ра́дуйся, богоизбра́ннаго ме́ста о́строва Солове́цкаго небе́сное насажде́ние; ра́дуйся, селе́ний и́ноческих Боже́ственное удобре́ние; ра́дуйся, пусты́ннаго жития́ люби́телю; ра́дуйся, безмо́лвия до́брый рачи́телю; ра́дуйся, преподо́бнаго Савва́тия во о́стров Солове́цкий приведы́й и сожи́тель ему́ бы́вый; ра́дуйся, преподо́бному Зоси́ме в созда́нии оби́тели и́ноческия послужи́вый; ра́дуйся, от на́с ку́пно с си́ми преподо́бными отцы́ ублажа́емый; ра́дуйся, на Небесе́х со все́ми святы́ми от Христа́ Бо́га прославля́емый; ра́дуйся, Ге́рмане Богому́дре, о́тче на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ничто́же земно́е предпоче́л еси́ па́че Небе́сных и, я́ко зла́то в горни́ле, искуси́лся еси́, в послуша́ниих и́ноческих тружда́яся и при́сно взыва́я: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Моли́твою непреста́нною Го́сподеви прилепля́яся, Тому́ Еди́ному послужи́л еси́ и кончи́ною блаже́нною от земны́х удо́лий к Небе́сным оби́телем преше́л еси́, ра́достно поя́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Гро́б тво́й, преподо́бне, благода́тию Христо́вою цельбопода́телен явля́ется, к нему́же с ве́рою притека́юще и исцеле́ния прие́млюще, вопие́м Прославля́ющему уго́дники Своя́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Благослове́н Пло́д благослове́ннаго чре́ва Твоего́, Его́же благосло́вят Небе́сныя си́лы и преподо́бных собо́ри, на́с изба́вльшаго кля́твы дре́вния, Благослове́нная.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: А́нгели и небеса́, на Престо́ле Сла́вы седя́щаго, и я́ко Бо́га непреста́нно сла́вимаго, благослови́те, по́йте, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Подвиза́вся до́бре на земли́ и победи́в вся́ вра́жия де́йства, венча́лся еси́ сла́вою на Небеси́ и ли́ку преподо́бных сочета́лся еси́.

Нетле́ние моще́й твои́х явля́ет, преподо́бне, я́ко обре́л еси́ благода́ть у Бо́га и и́маши насле́дие со святы́ми и со А́нгелы ликостоя́ние.

Я́ко обогати́вшуся все́ми доброде́тельми в житии́, благода́ть чуде́с дарова́ся тебе́ по сме́рти, и то́чиши исцеле́ния ве́рно тя́ блажа́щим.

Богоро́дичен: Спаси́ мя́, Ма́ти Бо́жия, спасе́нию нача́ло ми́рови я́вльшая, избавля́ющи мя́ треволне́ния страсте́й и вся́кия ско́рби, да Тя́ сла́влю во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Благослове́н Госпо́дь Бо́г Изра́илев, воздви́гнувый ро́г спасе́ния на́м в дому́ Дави́дове, о́трока Своего́, в ни́хже посети́ на́с Восто́к с высоты́ и напра́вил ны́ е́сть на пу́ть ми́ра.

Иере́ю благогове́йну во оте́чествии твое́м я́влься, повеле́л еси́ списа́ти о́браз тво́й и пе́снь тебе́ сложи́ти, то́й же со тща́нием сие́ сотвори́, в похвалу́ твою́ и во сла́ву Христа́ Бо́га, прославля́ющаго уго́дники Своя́.

Ико́на твоя́, на не́йже вку́пе со преподо́бными отцы́ Зоси́мою и Савва́тием изображе́н бы́л еси́, чудотво́рна яви́ся, е́же бы́сть во изъявле́ние святы́ни твоея́, я́ко да па́мять твоя́ со святы́ми почита́ется.

А́ще и не на ме́сте подвиго́в твои́х преста́вился еси́, о́тче преподо́бне, оба́че честны́я мо́щи твоя́ пренесены́ бы́ша во оби́тель твою́, иде́же во хра́ме, и́мени твоему́ созда́ннем, святоле́пно почива́ют.

Богоро́дичен: О, чудесе́, все́х чуде́с превы́шшаго! Я́ко Де́ва, во чре́ве вся́ческая Содержа́щаго сло́вом неискусому́жно прии́мши, без истле́ния родила́ еси́.

Свети́лен:

Я́ко вои́стинну звезда́ путево́дная яви́лся еси́, Ге́рмане преподо́бне, блаже́нным отце́м на́шим Зоси́ме и Савва́тию и с ни́ми мно́жеству мона́хов, приве́дшая и́х в немяте́жное приста́нище Солове́цкаго о́строва и све́тлостию жития́ твоего́ озаря́ющая стези́ пусты́ннаго жи́тельства на́м, почита́ющим святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не: Ра́дуйся, Тебе́ зове́м, Благослове́нная Богоро́дице Де́во, я́ко Тобо́ю присносу́щныя ра́дости прича́стницы бы́хом, Жи́знь бо Ипоста́сную родила́ еси́ во спасе́ние все́м пою́щим Тя́.

Краткое житие преподобного Германа Соловецкого

Преподобный Герман Соловецкий был ро­дом из го­ро­да Тотьмы Перм­ской епар­хии. Рань­ше дру­гих ино­ков он по­бы­вал на Со­лов­ках. Воз­мож­но, он по­се­щал Со­ло­вец­кие ост­ро­ва в 1428 го­ду с по­мо­ра­ми, но в оди­но­че­стве не ре­шил­ся там жить. Он вер­нул­ся на По­мор­ский бе­рег и остал­ся при ча­совне в се­ле­нии Со­ро­ка на ре­ке Выг, где встре­тил пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия.

В 1429 го­ду по­движ­ни­ки пе­ре­се­ли­лись на пу­стын­ный Со­ло­вец­кий ост­ров и про­ве­ли око­ло ше­сти лет в тру­дах, по­сте и мо­лит­ве. По­все­днев­ный труд и со­став­лял глав­ный по­двиг пре­по­доб­но­го Гер­ма­на. В 1435 го­ду, ко­гда по­чил пре­по­доб­ный Сав­ва­тий, инок Гер­ман нена­дол­го вер­нул­ся на ма­те­рик и встре­тил пу­стын­ни­ка Зо­си­му. В 1436 го­ду они до­стиг­ли Боль­шо­го Со­ло­вец­ко­го ост­ро­ва и вско­ре ос­но­ва­ли об­ще­жи­тель­ный мо­на­стырь.

По­движ­ник Гер­ман бо­лее 40 лет тру­дил­ся в оби­те­ли при игу­мене Зо­си­ме. Не остав­ляя по­дви­га мо­лит­вен­но­го, он со­вер­шал мор­ские пе­ре­хо­ды, пре­одоле­вал в буд­нич­ных тру­дах при­род­ные тя­го­ты се­вер­но­го края, вме­сте с бра­ти­ей воз­во­дил хра­мы. Уст­ные по­вест­во­ва­ния стар­ца Гер­ма­на о со­ло­вец­ких по­движ­ни­ках Сав­ва­тии и Зо­си­ме, за­пи­сан­ные по его прось­бе, бы­ли позд­нее ис­поль­зо­ва­ны при со­став­ле­нии их жи­тия.

В 1479 го­ду пре­по­доб­ный Гер­ман, ис­пол­няя по­ру­че­ние игу­ме­на Ар­се­ния, пре­ем­ни­ка пре­по­доб­но­го Зо­си­мы, по­ехал в Нов­го­род. Бо­лезнь не поз­во­ли­ла ему вер­нуть­ся на ост­ро­ва. В оби­те­ли свя­то­го Ан­то­ния Рим­ля­ни­на по­движ­ник при­ча­стил­ся Свя­тых Хри­сто­вых Тайн и мир­но пре­дал ду­шу свою Бо­гу. Со­ло­вец­кие ино­ки не смог­ли от­вез­ти его те­ло в мо­на­стырь из-за рас­пу­ти­цы на до­ро­гах и со­вер­ши­ли по­гре­бе­ние в ве­си Хов­ро­ньи­ной на бе­ре­гу ре­ки Сви­ри.

Через пять лет, при игу­мене Ис­а­ии, бра­тия пе­ре­нес­ли свя­тые мо­щи пре­по­доб­но­го Гер­ма­на в Со­ло­вец­кую оби­тель и по­ло­жи­ли ря­дом с мо­ща­ми пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия. Позд­нее над ме­стом по­гре­бе­ния пре­по­доб­но­го Гер­ма­на бы­ла по­став­ле­на ча­сов­ня, а в 1860 го­ду по­стро­е­на ка­мен­ная цер­ковь, освя­щен­ная в его честь.

С 1692 го­да по бла­го­сло­ве­нию пат­ри­ар­ха Иоаки­ма уста­нов­ле­но цер­ков­ное по­чи­та­ние пре­по­доб­но­го Гер­ма­на.

Ныне свя­тые мо­щи ос­но­ва­те­лей оби­те­ли пре­по­доб­ных Зо­си­мы, Сав­ва­тия и Гер­ма­на, Со­ло­вец­ких чу­до­твор­цев по­ко­ят­ся в церк­ви Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

Полное житие преподобного Германа Соловецкого 

Пре­по­доб­ный Гер­ман был ро­дом из го­ро­да Тотьмы Перм­ской епар­хии. Бла­го­че­сти­вые ро­ди­те­ли не мог­ли на­учить его гра­мо­те, но вос­пи­та­ли ум и серд­це сына в стро­гих пра­ви­лах хри­сти­ан­ско­го бла­го­че­стия. С юных лет, стре­мясь к бо­го­уго­жде­нию и спа­се­нию, он по до­сти­же­нии зре­ло­го воз­рас­та по­свя­тил себя все­це­ло на слу­же­ние Богу в ино­че­ской жиз­ни. Мол­ва о чрез­вы­чай­ном удоб­стве Соло­вец­ко­го ост­ро­ва для пу­стын­но­го по­движ­ни­че­ства при­влек­ла его на Бело­мор­ский бе­рег, и с ры­бо­ло­ва­ми ле­том, ве­ро­ят­но, 1428 года он по­се­тил ме­сто сво­их бу­ду­щих по­дви­гов. Хотя Соло­вец­кий ост­ров вполне со­от­вет­ство­вал вле­че­ни­ям его души и пред­став­лял­ся ему со­вер­шен­но удоб­ным для глу­бо­ко­го без­мол­вия, од­на­ко же он не ре­шил­ся остать­ся там на жи­тель­ство один. По окон­ча­нии лета прп. Гер­ман воз­вра­тил­ся с ры­бо­ло­ва­ми на Помор­ский бе­рег и, по­се­лив­шись на реке Выге при ча­совне, под­ви­зал­ся в мо­лит­ве и по­сте.

Полю­бив Соло­вец­кий ост­ров, пре­по­доб­ный Гер­ман сде­лал­ся со вре­ме­нем про­вод­ни­ком и со­жи­те­лем пер­вым оби­та­те­лям его – пре­по­доб­ным Сав­ва­тию († 1435; па­мять 27 сен­тяб­ря/10 ок­тяб­ря) и Зоси­ме († 1478; па­мять 17/30 ап­ре­ля). Уда­лив­шись из Вала­ам­ско­го мо­на­сты­ря и отыс­ки­вая бо­лее уеди­нен­ное ме­сто, инок Сав­ва­тий, объ­ятый ог­нем Боже­ствен­ной люб­ви и сми­рен­но­муд­рия, устре­мил­ся к Бело­му морю с непре­одо­ли­мым же­ла­ни­ем до­стиг­нуть Соло­вец­ко­го ост­ро­ва. На реке Выге он встре­тил­ся с пре­по­доб­ным Гер­ма­ном, от ко­то­ро­го еще бо­лее услы­шал об удоб­стве Соло­вец­ко­го ост­ро­ва для пу­стын­но­жи­тель­ства. Заго­то­вив ла­дью, съест­ные при­па­сы и ору­дия для воз­де­лы­ва­ния зем­ли, око­ло 1429 года оба по­движ­ни­ка пере­се­ли­лись на пу­стын­ный Соло­вец­кий ост­ров. Под Секир­ной го­рой, на рас­сто­я­нии од­ной вер­сты от бе­ре­га, они устро­и­ли кел­лию, где со­вер­ша­ли спа­си­тель­ный по­двиг пу­стын­но­жи­тель­ства. Здесь они были уте­ше­ны осо­бен­ным зна­ме­ни­ем, пред­ве­щав­шим бу­ду­щее пред­на­зна­че­ние ост­ро­ва, а имен­но: Гос­подь бла­го­сло­вил Соло­вец­кий ост­ров для уеди­нен­ной мо­на­ше­ской жиз­ни. Поэто­му ми­ряне не мог­ли на нем дол­го оста­вать­ся. Но один ры­бак дерз­нул по­се­лить­ся там с же­ной. Одна­жды в ран­нее вос­крес­ное утро пре­по­доб­ный Сав­ва­тий услы­шал плач и сто­ны. И ко­гда пре­по­доб­ный Гер­ман по­шел к ме­сту, от­ку­да они слы­ша­лись, то уви­дел жен­щи­ну в сле­зах, ко­то­рая и рас­ска­за­ла ему, что два свет­лых юно­ши били ее, по­веле­вая оста­вить ост­ров, опре­де­лен­ный по воле Божи­ей для жи­тель­ства ино­ков. После это­го ры­бак с же­ною от­плыл с ост­ро­ва.

В су­ро­вом по­дви­ге пре­по­доб­ные Гер­ман и Сав­ва­тий про­ве­ли око­ло ше­сти лет. В 1435 году пре­по­доб­ный Гер­ман уехал на Оне­гу за при­па­са­ми, а пре­по­доб­ный Сав­ва­тий ото­шел ко Гос­по­ду. Но слу­чи­лось это не на ост­ро­ве, а на реке Выге, куда пре­по­доб­ный Сав­ва­тий при­плыл в пред­чув­ствии кон­чи­ны для при­ча­ще­ния Св. Таин. Одна­ко в ско­ром вре­ме­ни Гос­подь при­вел к пре­по­доб­но­му Гер­ма­ну дру­го­го пу­стын­ни­ка – юно­го от­шель­ни­ка Зоси­му, ко­то­рый со­ору­дил кел­лию на бе­ре­гу прес­но­вод­но­го озе­ра, в по­лу­вер­сте от кел­лии пре­по­доб­но­го Гер­ма­на. С это­го вре­ме­ни пре­по­доб­ный Гер­ман сде­лал­ся по­сто­ян­ным оби­та­те­лем ост­ро­ва, участ­ни­ком мо­лит­вен­ных по­дви­гов пре­по­доб­но­го Зоси­мы и рев­ност­ным по­мощ­ни­ком его в ос­но­ва­нии мо­на­сты­ря. Будучи че­ло­ве­ком некниж­ным, но убеж­ден­ный в том, что жизнь ве­ли­ких по­движ­ни­ков весь­ма на­зи­да­тель­на, прп. Гер­ман впо­след­ствии ве­лел за­пи­сать кли­ри­кам для па­мя­ти все, что он ви­дел при жиз­ни пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия, о при­ше­ствии сво­ем с ним на ост­ров и о раз­ных со­бы­ти­ях из жиз­ни бла­жен­ных от­цов. Таких за­пи­сок оста­ва­лось нема­ло, ими вос­поль­зо­вал­ся при со­став­ле­нии жи­тия пре­по­доб­ных Зоси­мы и Сав­ва­тия уче­ник пре­по­доб­но­го Гер­ма­на Доси­фей. Так­же пре­по­доб­ный за­ве­щал уче­ни­кам со­би­рать в оби­тель кни­ги.

Более пя­ти­де­ся­ти лет про­вел пре­по­доб­ный Гер­ман на су­ро­вом, хо­лод­ном ост­ро­ве, про­во­дя жизнь в непре­стан­ной Иису­со­вой мо­лит­ве и тру­дах, ста­ра­ясь как мож­но бо­лее быть по­лез­ным для оби­те­ли. Но по нуж­дам мо­на­сты­ря ча­сто пу­те­ше­ство­вал на твер­дую зем­лю. Свя­тая лю­бовь не взи­ра­ла ни на опас­но­сти пла­ва­ния по об­ман­чи­во­му морю, ни на дру­гие неудоб­ства пути, нелег­кие осо­бен­но для ста­ро­сти. И са­мая смерть за­стиг­ла его на служ­бе оби­те­ли. В 1479 году при игу­мене Арсе­нии, пре­ем­ни­ке св. Зоси­мы, пре­по­доб­ный Гер­ман был по­слан в Нов­го­род по де­лам мо­на­сты­ря, в оби­те­ли св. Анто­ния Рим­ля­ни­на по­чув­ство­вал бли­зость кон­чи­ны и по­сле ис­по­ве­ди и при­ча­ще­ния Св. Таин мир­но пре­дал дух свой Богу. Соло­вец­кие ино­ки хо­те­ли пе­ре­вез­ти тело свя­то­го стар­ца в род­ную оби­тель. Чест­ные мощи свя­то­го были об­ре­те­ны нетлен­ны­ми и с че­стью по­ло­же­ны с пра­вой сто­ро­ны ал­та­ря в мо­на­стыр­ском хра­ме во имя свя­ти­те­ля и чудо­твор­ца Нико­лая, ря­дом с мо­ща­ми пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия. Впо­след­ствии над ме­стом по­гре­бе­ния пре­по­доб­но­го Гер­ма­на была устро­е­на ча­сов­ня, а в 1860 году в оби­тели был освя­щен ка­мен­ный храм его име­ни.

Око­ло 1602 года пре­по­доб­ный Гер­ман явил­ся пре­сви­те­ру Гри­го­рию, слу­жив­шему в го­ро­де Тотьме, и по­ве­лел ему на­пи­сать его об­раз вме­сте с пре­по­доб­ны­ми Зоси­мой и Сав­ва­ти­ем и со­ста­вить ему тро­парь. Пре­сви­тер Гри­го­рий ис­пол­нил по­ве­ле­ние свя­то­го. Все с ве­рою при­хо­див­шие к иконе пре­по­доб­но­го Гер­ма­на по­лу­ча­ли исце­ле­ния от неду­гов.

Празд­но­ва­ние пре­по­доб­но­му по бла­го­сло­ве­нию пат­ри­ар­ха Мос­ков­ско­го и всея Руси Иоаки­ма (1674–1690) и ар­хи­епи­ско­па Хол­мо­гор­ско­го Афа­на­сия со­вер­ша­ет­ся с 1692 года 30 июля/12 ав­гу­ста.

Сохра­ни­лось ру­ко­пис­ное жи­тие свя­то­го, со­став­лен­ное око­ло 1627 года ино­ком Соло­вец­кой оби­те­ли. К жи­тию при­ло­же­но опи­са­ние чу­дес, со­вер­шив­ших­ся от ико­ны пре­по­доб­но­го Гер­ма­на в Тотьме.