Канон святому преподобному Ферапонту Монзенскому, Галичскому

Припев: Преподо́бне о́тче Ферапо́нте, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 июня (27 мая ст. ст.); 25 декабря (12 декабря ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Зе́льным воздержа́нием и труды́, о́тче Ферапо́нте, и всено́щным стоя́нием ду́шу свою́ царя́ над страстьми́ теле́сными поста́вил еси́, те́мже, духо́вно веселя́щеся, Христа́ пое́м, и́же тебе́ такову́ побе́ду дарова́вшаго.

Влады́чнему любостра́нству, преподо́бне, подо́бяся, сего́ ра́ди и са́м стра́нствовати изво́лил еси́, Ферапо́нте, те́мже Всеви́дящее О́ко, ви́дев твое́ благо́е произволе́ние, да́ром чуде́с обогати́ тя́, я́ко пресла́вна.

Душе́вною ти́хостию и любо́вию, я́же к Бо́гу, нра́вы и обы́чаи благи́ми украше́на тя́ ви́дев, тво́й духо́вный настоя́тель, преподо́бне, все́м пропове́дует хотя́щая напосле́док тобо́ю бы́ти пресла́вная, Ферапо́нте.

Богоро́дичен: Лю́те погружа́ему в пучи́не страсте́й бу́рею безме́рных мои́х согреше́ний, спасе́ния простри́ ми́ ру́ку и возведи́ мя́, Влады́чице, из глубины́ зо́л мои́х.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Пропове́дует до́блия твоя́ по́двиги и па́че трубы́ вопие́т свяще́нная твоя́, о́тче, пусты́ня, я́же тобо́ю нача́ло прие́мшая, в нея́же твои́м промышле́нием устро́ися до́м Бо́жия Ма́тере, а́ще и не гла́сом, вещьми́ же хва́лится, глаго́ля: утверди́хся тобо́ю, Го́споди.

Еди́наго Бо́га возлюби́л еси́ и, Сего́ кре́ст на ра́мо взе́м, преподо́бне, странноле́пно пожи́л еси́ в посте́х, во бде́ниих же и моли́твах, о́браз бы́в и́ноком. Те́мже от Христа́ досто́йно просла́вился еси́.

Плотска́го жела́ния, преподо́бне, отве́ргся, го́рдость возненави́дел еси́, смире́нию же и нищете́ Васи́лиеве подо́бяся. Те́мже, преподо́бне, дости́гл еси́ святы́х жили́ща.

Богоро́дичен: Поми́луй, Еди́на Богома́ти, поми́луй и уще́дри ду́шу мою́ окая́нную, потопля́емую бесо́вскими прило́ги и страстьми́. И пре́жде вре́мени исхо́да моего́ си́лою очи́сти ю́ и умилосе́рдися.

Седа́лен, гла́с 4.

Удиви́ся тво́й духо́вный оте́ц Адриа́н, зря́ в тебе́ вели́кое воздержа́ние, и внима́ше мы́слию хотя́щая от тебе́ напосле́док бы́ти, о́тче Ферапо́нте, ви́дев бо твое́, е́же по Бо́зе, житие́, вра́жиими прило́ги ника́ко же коле́блемо, те́мже и свиде́тельствует, я́ко оте́ц и храни́тель твоему́ житию́, и́ноком пусты́ни своея́ вопия́: се́й же посреди́ на́с ме́ньший ви́дится, но последи́ в пусты́ни вели́к свети́льник пребу́дет.

Богоро́дичен: Предста́тельница непосты́дная, Богороди́тельнице, и Моли́твенница гото́вая прибега́ющим к Тебе́, да не пре́зриши мене́, Влады́чице, от бе́д мя́ изба́ви и от все́х зо́л, обурева́ющих ду́шу мою́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий Сове́т, е́же от Де́вы воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

На ме́сте, в не́м же лежи́т честно́е и свято́е те́ло твое́, преподо́бне Ферапо́нте, мно́га исцеле́ния прие́млют ве́рнии, Христу́ от души́ вопию́ще: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Про́мыслом Бо́жиим прише́л еси́ в пусты́ню свою́, в не́й же живя́, мно́гих ко спасе́нному пути́ наста́вил еси́, Творцу́ воспева́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

В целому́дрии препроводи́в жи́знь свою́, о́тче, земна́я Небе́сными измени́в и тле́нная нетле́нными искупи́в, те́мже Христу́ пое́ши: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: До́брых все́х обнажи́в мя́, в зло́бу всего́ облече́, и́же дре́вле пра́отцев обнажи́вый первозда́нныя добро́ты. Ты́ у́бо, о Богоневе́сто, изба́ви мя́ кова́рства того́ и облецы́ светоза́рною оде́ждею доброде́телей.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Стра́нно твое́ житие́, преподо́бне, ку́пно же и смире́ние, е́же стяжа́л еси́, Ферапо́нте, я́ко ни самого́ того́ све́та, и́же в ми́ре от со́лнечнаго сия́ния, досто́йна себе́ зре́ния вмени́л еси́, но в де́брех те́мных еди́н уединя́яся.

Па́мять твою́ свяще́нную творя́щих от вся́ких спаси́ прегреше́ний, печа́лей и напа́стей, твое́ на́м да́руй заступле́ние, все́х Царю́ предстоя́й, о́тче Ферапо́нте.

Богодарова́нная твоя́ благода́ть, о́тче Ферапо́нте, вся́к слу́х челове́ческий удиви́ и научи́, я́же зде́ мня́щаяся вели́ка, я́ко ма́ла и ху́да презре́ти вся́ и после́довати стопа́м твои́м. Те́м же вопие́м ти́: моли́, преподо́бне, спасти́ся на́м.

Богоро́дичен: Упова́ние мое́ Ты́ еси́, Пречи́стая, и спасе́ние, и похвала́. Те́мже прибега́ю к покро́ву Твоему́. Не гнуша́йся мене́, грехи́ мно́гими, боле́зньми и скорбьми́ ны́не поглоще́ннаго, но, предвари́в, спаси́ мя́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею Кро́вию.

Я́ко пресла́дкий не́кий виногра́д, пусты́ня тебе́, о́тче, израсти́вши, пресла́вно тобо́ю красу́ется и, ра́дующися, Христа́ прославля́ет, и́же тебе́ е́й дарова́вшаго.

Но́щь, я́ко де́нь, и де́нь, я́ко но́щь, тебе́ вменя́шеся, о́тче Ферапо́нте, не да́л бо еси́ сна́, по проро́ку, очи́ма свои́ма, ни ве́ждома дрема́ния, ниже́ поко́ю телеси́ твоему́, до́ндеже сие́ чи́сто с душе́ю Бо́гови предста́вил еси́.

Ны́не свято́е те́ло твое́, преподо́бне, в пусты́не лежа́щее, в не́й же еще́ в се́й жи́зни всено́щными бде́нии и моли́твами потруди́лся еси́, исцеле́ния мно́га источа́ет с ве́рою приходя́щим, те́мже мо́лим тя́: душе́вное здра́вие подава́й на́м, тебе́ сла́вящим.

Богоро́дичен: Твою́ пода́ждь ми́ по́мощь и изба́ви мя́ от бе́д и скорбе́й и прегреше́ний мои́х, я́же все́х ро́ждши при́сное Избавле́ние.

Конда́к, гла́с 8:

Возложи́в себе́ Бо́гу от ю́ности, преподо́бне, того́ па́че все́х возлюби́в, и тому́ от всея́ души́ любо́вию после́довал еси́, тле́нная и кра́сная ми́ра нивочто́же вмени́в, в пусты́ню всели́вся, в не́й же до́бре подвиза́лся еси́ проти́ву неви́димых враго́в ко́зней и, я́ко светоза́рное со́лнце, в конце́х Га́лическия земли́ возсия́л еси́, отону́ду же, веселя́ся, преше́л еси́ к Небе́сным оби́телем, и ны́не со А́нгелы Влады́чню Престо́лу предстоя́, помина́й на́с, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти́: ра́дуйся, Ферапо́нте, о́тче на́ш.

И́кос:

Ка́ко возмогу́, недосто́йный и пови́нный грехо́м мно́гим, по достоя́нию воспе́ти е́же во пло́ти равноа́нгельное житие́ твое́ и пресла́вная чудеса́, а́ще у́бо и мно́зи прему́дрии не дости́гнут испове́дати мно́гаго твоего́ терпе́ния, и смире́ния, и те́плыя е́же ко Христу́ любве́, но оба́че наде́яся на твое́ беззло́бие, о́тче преподо́бне, си́це вопию́ ти́: ра́дуйся, Ферапо́нте преподо́бне и Богоно́се, Небе́сный челове́че, земны́й А́нгеле; ра́дуйся, я́ко кроме́ ми́ра су́етнаго в пусты́ни жи́ти изво́лил еси́, и в не́й строи́телю, отцу́ своему́ духо́вному Адриа́ну, оби́тель соста́вити повеле́л еси́, и хра́мы пречестны́я Воскресе́ния Христа́ Бо́га на́шего, и Пресвяты́я Богоро́дицы Благове́щения, и вели́каго в чудесе́х Никола́я воздви́гнути повеле́л еси́, и в ни́х тобо́ю Бо́г сла́вится; ра́дуйся, я́ко измла́да Бо́гу послужи́л еси́, те́сным и приско́рбным путе́м при́сно ше́ствовав, и мно́жества ико́н слы́шиши, сицева́я тебе́ глаго́лющих: ра́дуйся, спасе́нию на́шему хода́тай, и́же до́бре все́х упасы́й от наве́т вра́жиих; ра́дуйся, посрами́вый бесо́в полки́; ра́дуйся, и́ночествующим пресве́тлый свети́льниче и сто́лп терпе́ния; ра́дуйся, я́ко на святе́м твое́м преставле́нии воню́ благоуха́ния оби́тели твоея́ и о́крест живу́щих на мно́ги дни́ облагоуха́л еси́; ра́дуйся, я́ко и́нока, сле́па су́ща, на святы́я твоя́ мо́щи припа́дша, моли́твою свое́ю прозре́ти сотвори́л еси́ и све́т ви́дети дарова́л еси́ и и́на мно́га чудеса́ по преставле́нии свое́м сотвори́л еси́; ра́дуйся, гра́ду Га́личу похвала́ и утвержде́ние; ра́дуйся, я́ко все́м скорбя́щим ми́лость и благоутро́бие отве́рзл еси́, и ни́щим засту́пник и корми́тель и уныва́ющим утеше́ние; ра́дуйся, я́ко приходя́щих к цельбоно́сному твоему́ гро́бу от наве́т вра́жиих избавля́еши, и по́мыслы злы́я от ни́х отгоня́еши, и скорбя́щим сла́дкое утеше́ние подае́ши; ра́дуйся, ра́дости Боже́ственныя пода́телю и чуде́с исто́чниче к тебе́ притека́ющим. Ра́дуйся, Ферапо́нте, о́тче на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Вели́каго сподви́жника и ревни́теля твоему́ житию́, преподо́бне Ферапо́нте, блаже́ннаго Адриа́на стяжа́л еси́, его́же и отца́ духо́внаго именова́л еси́, и́же равноа́нгельскому твоему́ житию́ после́доваше, с ни́м же в Вы́шних водворя́яся, на́с помина́й.

Гра́да и оте́чества своего́ пресе́льник бы́л еси́ и, в сла́внейший ца́рствующий гра́д Москву́ прише́д Бо́жиим про́мыслом, с Васи́лием блаже́нным жи́тельствовал еси́, иде́же благода́ть, о́тче, от Го́спода прия́л еси́.

По Боже́ственнем твое́м преставле́нии, о́тче Ферапо́нте, списа́телю, пи́шущу твое́ житие́ и чудеса́ и в моле́бном списа́нии кано́на в недоуме́нии ему́ бы́вшу, ты́, о́тче Богоно́се, в виде́нии яви́лся еси́, повелева́я без сомне́ния похва́льная и моле́бная писа́ти и Христо́ви вопи́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Челове́ческия напа́сти и сове́ты, Чи́стая, разори́ Боже́ственными Твои́ми моли́твами и рабы́ Твоя́ изба́ви мно́гих боле́зненных прегреше́ний, я́ко да Присноде́ву Тя́ ублажа́ем.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Блаже́ннаго Васи́лия, преподо́бне Ферапо́нте, смире́нию поревнова́л еси́ и Христа́ ра́ди смире́нное и жесто́кое житие́ возлюби́л еси́, земна́го пристра́стия отрека́яся, те́мже и че́сти святы́х сподо́бился еси́ и с ни́ми пое́ши Го́спода во ве́ки.

Богохрани́мый гра́д Га́лич, и́же в конце́х свое́й о́бласти тебе́ стяжа́вый, ра́достию ра́дуется, преподо́бне Ферапо́нте, тебе́ бо, я́ко сте́ну име́я тве́рду и сто́лп необори́м, и Христа́ воспева́ет, И́же тебе́ сему́ дарова́вшаго.

Дерзну́вша у́бо священнои́нока извеще́ние прия́ти о святе́м телеси́ твое́м Боже́ственная а́бие си́ла напра́сно порази́, но твои́ми моли́твами исцеле́ние получи́. Те́мже и мы́, веселя́щеся, вопие́м: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Не то́кмо в житии́ твое́м, но и по отше́ствии ми́ра мно́жайшая чудеса́ от честна́го гро́ба содева́ются приходя́щим с ве́рою, преподо́бне Ферапо́нте, вся́кия бо неду́ги прого́ниши си́лою духо́вною и от бе́д изыма́еши, те́м непреста́нно вопие́м: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: На моле́ние мое́ умилосе́рдися ны́не и ра́дость ми́ в печа́ли ме́сто да́руй, да пою́ Тя́, Влады́чице, и вопию́ Сы́ну Твоему́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Ру́це твои́, преподо́бне Ферапо́нте, е́же к Бо́гу воздея́нием пресла́вно чудоде́йствоваша, моли́твами бо твои́ми о́гнь с Небеси́ све́л еси́ во очище́ние ме́ста Пречи́стыя Богоро́дицы, Ея́же вси́ с тобо́ю велича́ем.

Ио́не проро́ку подо́бяся, лю́дем пре́жде бытия́ предвозвеща́еши злове́рных на гра́д и на лю́ди наше́ствие, сего́ преще́ния и на́с изба́вити, преподо́бне, помоли́ся, Богоро́дицу Пречи́стую велича́ющих.

Руко́ю мое́ю недосто́йною приноси́мое тебе́ с трудо́м хвале́ние, о́тче Ферапо́нте, не пре́зри, но приими́ и моли́ Творца́ своего́, Влады́ку и Го́спода, бу́дущаго та́мошняго мя́ изба́вити муче́ния ве́чнаго, и́же тебе́ ве́рою почита́ющих.

Певце́в, и́же тебе́, преподо́бне, и́скренно воспева́ющих и твою́ па́мять честну́ю, блаже́нне Ферапо́нте, ве́рою прославля́ющих, освяти́, и просла́ви, и от бе́д изба́ви и напа́стей, и́же та́мо ве́чнаго, о́тче, муче́ния, да тебе́ всегда́ воспева́ем.

Богоро́дичен: Светороди́тельнице Де́во, души́ моея́ о́блак отжени́ и да́ждь ми́ зре́ти чи́сто, Влады́чице, спаси́тельную добро́ту и возсия́вшую неизглаго́ланно из Твоея́ пречи́стыя утро́бы во све́т язы́ком, Препе́тая.

Свети́лен:

О и́же твое́ пресла́вное успе́ние пра́зднующих, блаже́нне, моли́ Христа́ Бо́га изба́витися все́м от разли́чных напа́стей, да вси́ тебе́ прославля́ем, Ферапо́нте.

Сла́ва, и ны́не: Тя́ пе́сньми немо́лчными ублажа́ем, Де́во, я́ко от Тро́ицы Еди́наго родила́ еси́, Богоро́дице, и но́сиши на Боже́ственную руку́ Преве́чное Сло́во, непреме́нно и неизме́нно.

О про­ис­хож­де­нии и ран­них го­дах его жиз­ни све­де­ний не со­хра­ни­лось. На­чал он свои по­дви­ги в Москве (ве­ро­ят­но, что юрод­ство­вал, под­ра­жая бла­жен­но­му Ва­си­лию Мос­ков­ско­му), за­тем пе­ре­шел в Ко­стром­ской Воз­дви­жен­ский мо­на­стырь, где, при­няв мо­на­ше­ский по­стриг, про­жил 13 лет. Еще при жиз­ни свя­той про­сла­вил­ся чу­до­тво­ре­ни­я­ми.

Од­на­жды пре­по­доб­ный Фе­ра­понт явил­ся во сне двум ино­кам Пав­ло-Об­нор­ско­го мо­на­сты­ря, Па­ф­ну­тию и Ан­дри­а­ну, и по­ве­лел ос­но­вать оби­тель на бе­ре­гу ре­ки Мон­зы (близ Со­ли­га­ли­ча). Из­бе­гая сла­вы че­ло­ве­че­ской, пре­по­доб­ный уда­лил­ся из Воз­дви­жен­ско­го мо­на­сты­ря и неко­то­рое вре­мя жил от­шель­ни­ком. Ко­гда мо­на­стырь на ре­ке Мон­зе был по­стро­ен стар­цем Ан­дри­а­ном, пре­по­доб­ный про­сла­вил его дву­мя чу­де­са­ми: явив­шись во сне ры­ба­ку из Со­ли­га­ли­ча и куз­не­цу из Буя, у ко­то­рых бо­ле­ли сы­но­вья, он пред­ска­зал, что де­ти их ис­це­лят­ся в но­во­устро­ен­ном Бла­го­ве­щен­ском мо­на­сты­ре на ре­ке Мон­зе. И, дей­стви­тель­но, при­ве­зен­ные в мо­на­стырь, оба юно­ши ис­це­ли­лись.

Через неко­то­рое вре­мя пре­по­доб­ный Фе­ра­понт сам при­шел в Бла­го­ве­щен­скую оби­тель и про­сил игу­ме­на, стар­ца Ан­дри­а­на, стать его ду­хов­ным от­цом. Во вре­мя ис­по­ве­ди Ан­дри­ан был по­тря­сен ду­шев­ной чи­сто­той пре­по­доб­но­го, си­лой его ве­ры. Два го­да пре­бы­ва­ния пре­по­доб­но­го Фе­ра­пон­та в Мон­зен­ском мо­на­сты­ре бы­ли вре­ме­нем ве­ли­ко­го сми­ре­ния, кро­то­сти и ас­ке­ти­че­ских по­дви­гов. Бла­го­ве­щен­ский мо­на­стырь был все­гда до­рог пре­по­доб­но­му: он чу­дес­но со­дей­ство­вал его устро­е­нию и пе­ре­не­се­нию на но­вое ме­сто, за­щи­щал от недоб­ро­же­ла­те­лей, чу­дес­но изыс­ки­вал сред­ства для его со­дер­жа­ния.

Пре­дузнав день сво­ей кон­чи­ны, свя­той про­стил­ся с бра­ти­ей и мир­но по­чил 12 де­каб­ря 1597 г. Пе­ред смер­тью он очень про­сил, чтобы ему, уже умер­ше­му, да­ли Бо­го­яв­лен­ской свя­той во­ды. Ис­пол­няя во­лю по­чив­ше­го, ему да­ли свя­той во­ды, и он про­гло­тил ее. В ле­то­пи­си мо­на­сты­ря опи­са­ны мно­го­чис­лен­ные ис­це­ле­ния, про­ис­хо­див­шие у гро­ба пре­по­доб­но­го. Од­на­жды свя­той спас су­да от ги­бе­ли при про­хож­де­нии через по­ро­ги на ре­ке Ко­стро­ме, пря­мо про­тив Бла­го­ве­щен­ско­го мо­на­сты­ря, при­чем неко­то­рые ви­де­ли бла­го­леп­но­го стар­ца, са­див­ше­го­ся на кор­му каж­до­го стру­га и пра­вив­ше­го в опас­ном ме­сте. Так­же, явив­шись во сне игу­ме­ну мо­на­сты­ря, пре­по­доб­ный пред­ска­зал го­лод 1601 го­да и по­ве­лел за­па­сти боль­ше хле­ба.

Через 20 лет по­сле кон­чи­ны пре­по­доб­но­го бы­ли об­ре­те­ны его нетлен­ные мо­щи, при­чем да­же ри­зы бы­ли це­лы­ми.