Канон святому преподобному Елеазару, Анзерскому чудотворцу
Припе́в: Преподо́бне о́тче на́ш Елеаза́ре, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 26 января (13 января ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Наста́вльшему дре́вле Изра́иля, бежа́щаго от рабо́ты фарао́новы, и в пусты́ни пита́вшему, пои́м Изба́вителю Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.
Наста́ви мя́ на пу́ть ра́зума, Го́споди, све́тло воспе́ти уго́дника Твоего́, ему́же благоволи́л еси́ во о́стров А́нзерский всели́тися, иде́же на враги́ укрепи́л еси́ его́, я́ко Всеси́лен.
Кто́ исчи́слити возмо́жет по́двиги твоя́, пресла́вне Елеаза́ре, и́миже подвиза́вся, враги́ безпло́тныя победи́л еси́? И ны́не отгоня́еши и́х от челове́к благода́тию Свята́го Ду́ха.
А́ще и тма́ми покуша́шеся вра́г отъя́ти сокро́вище души́ твоея́, но, уя́звлен бы́в мече́м кре́пкаго твоего́ терпе́ния, всегда́ постыжде́н, отбега́ше от тебе́.
Богоро́дичен: Богоро́дице Присноде́во, простри́ ми́лостивно десни́цу Твою́ на по́мощь мне́, я́ко уя́звлен е́смь лю́те от врага́ и человекоуби́йцы и на Тя́ то́чию наде́жду мою́ полага́ю, Ты́ мя́ уще́дри.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утверди́ся се́рдце мое́ в Го́споде, даю́щем моли́тву моля́щемуся, я́ко лу́к си́льных изнемо́же и немощству́ющии препоя́сашася си́лою.
Непобеди́мь пребы́л еси́, преподо́бне, о Го́споде, препоя́савшем тя́ си́лою Свое́ю, е́юже го́рдость де́монов низложи́ся.
Дарова́ся тебе́ благода́ть от Го́спода, е́же возставля́ти немощны́я, те́мже и на́м моли́ препоя́сатися си́лою.
Сто́лп кре́пости бы́л еси́ проти́ву лица́ вра́жия, о́тче Елеаза́ре, не́мощны сотвори́ супоста́ты на́ша моли́твами твои́ми, мо́лимся.
Богоро́дичен: Влады́чице ми́ра, Блага́я Помо́щнице, спаси́ и в кре́пости вознеси́ ро́г люди́й Твои́х, избавля́ющи на́с от вся́ких бе́д и обстоя́ний.
Седа́лен, гла́с 3:
Я́ко заря́ со́лнечная, пресве́тло сия́еши во о́строве А́нзерстем, и все́м ве́рным, прибега́ющим под кро́в моли́тв твои́х, преподо́бне Елеаза́ре, о́тче на́ш, весе́лие подае́ши, стяжа́л бо еси́ мно́гое дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу. Тому́ непреста́нно моли́ся дарова́ти на́м оставле́ние грехо́в и ве́лию ми́лость.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Небеса́ доброде́тель Твоя́ покры́ла е́сть, и земля́ испо́лнися сла́вы Твоея́, Христе́. Те́мже ве́рно вопие́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Еди́наго Бо́га в се́рдце твое́м име́я, преподо́бне, в ски́те А́нзерстем, а́ки в раи́ богозда́ннем, безмо́лвно пожи́л еси́, взыва́я при́сно: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пресве́тел свети́льник бы́л еси́, о́тче Елеаза́ре, все́м, ку́пно жи́вшим с тобо́ю, озаря́я све́тлостию жития́ твоего́ и призыва́я вы́ну воспева́ти Бо́гу: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Раде́я о сла́ве Бо́жии, во о́стров пусты́й всели́лся еси́, о́тче, его́же и просла́вил еси́ о и́мени Госпо́дни, научи́в все́х вопи́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Из Твои́х ложе́сн, Богороди́тельнице, Сло́во Бо́жие произы́де несказа́нно, Его́же моли́ от зо́л изба́витися все́м, ве́рно зову́щим: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Мра́к разреши́ греха́ моего́, внегда́ возсия́ти Ти́ у́тро све́тлое за́поведей Твои́х, Го́споди, Непристу́пный Све́те.
Его́же возлюби́л еси́ и Ему́же порабо́тал еси́ от ю́ности, о́тче преподо́бне, Того́ умоли́, мра́к грехо́вный души́ моея́ разгна́ти сия́нием Ду́ха.
Приложи́л еси́ труды́ ко трудо́м, о́тче, подвиза́яся сугу́бо ра́ди бли́жних твои́х, сего́ ра́ди небе́сная блага́я приложи́шася тебе́.
О те́ле твое́м небреги́й, пребыва́л еси́ на земли́, вы́ну от небе́сных поуча́яся, преподо́бне, те́мже ны́не с ли́ки святы́х пребыва́еши на небеси́.
Богоро́дичен: Нескве́рная А́гнице, Богоотрокови́це Мари́е, Твои́м всеси́льным предста́тельством сокруши́ вся́, востаю́щия на ны́ си́лы вра́жия.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я, и потопи́ла мя́ е́сть бу́ря мно́гих грехо́в, но, я́ко Бо́г, из глубины́ возведи́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.
Дале́че от Бо́га гре́х мя́ отри́ну и в пучи́не зо́л погружа́юся лю́те. Но, о предста́телю на́ш, изба́ви от належа́щия ско́рби ду́шу мою́.
Оста́ви мя́ си́ла моя́ и не́сть помога́яй ми́, к тебе́ у́бо припа́даю, о́тче преподо́бне, бу́ди ми́ помо́щник во обстоя́ниих зо́л.
Бе́здною грехо́в сляца́емь, окая́нный, во глубину́ отча́яния поверга́юся, но, предвари́в моли́твами твои́ми, о́тче Елеаза́ре, возведи́ мя́ ко све́ту богове́дения.
Богоро́дичен: Безнача́льный Бо́г пло́тию из Тебе́ роди́ся в ле́то, и по рождестве́ соблюде́ Тя́ Де́ву нетле́нну, Того́ сотвори́ на́м ми́лостива, мо́лим Ти́ ся́, и от находя́щих зо́л избавля́юща.
Конда́к, гла́с 1:
Я́ко лучу́ тя́ со́лнечную, Христо́с показа́, преподо́бне, сия́ющу во стране́ примо́рстей чуде́с благода́тию, уставля́еши бо пла́вающим тишину́ морску́ю, ве́рою моля́щимся тебе́ и вопию́щим: ра́дуйся, Елеаза́ре, о́тче на́ш, страны́ Беломо́рския похвало́ и утвержде́ние.
И́кос:
Благода́тию чуде́с обогати́лся еси́ пресла́вно, преподо́бне о́тче на́ш Елеаза́ре, я́ко от гро́ба твоего́ здра́вие боля́щим и вся́ку по́мощь тре́бующим подае́ши незави́стно. Те́мже сте́кшеся дне́сь, де́нь преставле́ния твоего́ духо́вно пра́зднуем, по́двиги твоя́ почита́юще и похва́льная воспева́юще: ра́дуйся, многоразли́чныя цельбы́ неду́гующим душе́вно и теле́сно ско́ро подава́яй; ра́дуйся, пла́вающих в мо́ри во благооти́шное приста́нище незри́мо управля́яй; ра́дуйся, во вся́ких беда́х и ско́рбех явля́яй ско́рое заступле́ние; ра́дуйся, ски́ту А́нзерскому похвало́ и утвержде́ние.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́бразу злато́му не поклони́вшеся, о́троцы авраа́мстии искуша́хуся, я́ко зла́то в горни́ле, в пещи́ о́гненней, я́ко в черто́зе све́тлем, ликова́ху, пою́ще: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Ничто́же земно́е предпоче́л еси́ па́че небе́сных и, я́ко зла́то в горни́ле, искуси́лся еси́, в ски́те живы́й, ве́сь светови́ден бы́в, всегда́ в богомы́слии поуча́яся и при́сно взыва́я: Бо́же, благослове́н еси́.
Моли́твою и посто́м Го́сподеви прилепля́яся, богоблаже́нне, Тому́ еди́ному послужи́л еси́, от Него́же вене́ц неувяда́емый восприя́в, ра́достно пое́ши во Ца́рствии небе́снем: Бо́же, благослове́н еси́.
Гро́б тво́й, преподо́бне Елеаза́ре, благода́тию Христо́вою цельбопода́телен явля́ется, к нему́же ве́рнии притека́юще и исцеле́ния прие́млюще, Христу́ вопию́т: Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Ми́лостива мне́ Сы́на Твоего́ и все́х Бо́га ма́терними Твои́ми моли́твами сотвори́, Пречи́стая, я́ко да, спаса́емь Тобо́ю, вопию́ Ти́ непреста́нно: благослове́н Пло́д чре́ва Твоего́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Изба́вителю все́х, Всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д, ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
А́ще и в пу́сте о́строве сокры́лся еси́, преподо́бне, но не утаи́ся доброде́тельнаго жития́ твоего́ све́тлость, благода́тию бо проро́ческою сия́я, научи́л еси́ все́х пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Дре́во благоплодови́то посреде́ о́строва пусты́ннаго гро́б тво́й обре́теся, о́тче, от него́же чуде́сный пло́д объе́млюще, ду́ши наслажда́ем, и, Христа́ славосло́вяще, зове́м: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Увы́ мне́, что́ сотворю́, окая́нный, приводя́ во у́м многотру́дное твое́ житие́, ему́же не подража́х отню́д! О, преподо́бне о́тче, поне́ отны́не наста́ви мя́ на пу́ть пра́вый, е́же вопи́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Богоро́дичен: От Тебе́, Пречи́стая Богоро́дице, излия́ся Исто́чник неисчерпа́емый воды́ живы́я на омове́ние скве́рны грехо́вныя, е́юже благоволи́ и мне́ очи́ститися, да зову́ Ти́: благослове́на Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Велича́ем вси́ человеколю́бие Твое́, Христе́, Спа́се на́ш, Сла́во ра́б Твои́х и Ве́нче ве́рных, возвели́чивый па́мять Ро́ждшия Тя́.
Я́коже излива́еши благода́ть Твою́, Христе́ Спа́се на́ш, на святы́я Твоя́, те́м и на́м да́руй ми́лости Твоя́, почита́ющим па́мять преподо́бнаго Твоего́.
Богоуго́дно на земли́ пожи́в, преподо́бне, и ны́не на небесе́х предстоя́ Христу́ Бо́гу, моли́ся возвели́чити держа́ву ца́рствия Благове́рнаго Импера́тора на́шего и ми́ром огради́ти.
Я́коже та́ти, покуша́вшияся тебе́ окра́сти и обезу́мевшия, разреши́л еси́ моли́твою, та́ко и на́с, во узи́лищи страсте́й су́щих, разреши́ моли́твами твои́ми.
Богоро́дичен: Что́ Ти́ принесе́м, Богоро́дице, или́ что́ веща́ти и́мамы, гре́шнии? То́чию уми́льно вопие́м: спаси́ рабы́ Твоя́, Богоблагода́тная Отрокови́це, я́ко да Тя́ при́сно велича́ем.
Свети́лен:
От ю́ности, о́тче, до́м Ду́ху Пресвято́му яви́лся еси́, в кро́тости и смиреному́дрии Го́сподеви прилепля́яся, те́мже и зе́млю кро́тких насле́довал еси́, иде́же, ны́не лику́я, помина́й на́с, почита́ющих честну́ю па́мять твою́.
Краткое житие преподобного Елеазара Анзерского (Севрюкова)
Преподобный Елеазар Анзерский родился в городе Козельске в семье купцов Севрюковых. По благословению родителей он удалился в Соловецкий монастырь, где принял постриг от игумена преподобного Иринарха († 1628; память 17 июля). В монастыре открылось его удивительное художественное дарование: он обучился резьбе по дереву и участвовал в украшении Преображенского собора. В 1612 году по благословению игумена он удалился на Анзерский остров, где стал отшельником и постоянно пребывал в молитве и богомыслии. Чтобы добыть себе пропитание на пустынном острове, преподобный Елеазар вырезал деревянные чашки, которые оставлял на пристани. Проплывавшие мимо острова забирали чашки, а взамен оставляли припасы.
В 1616 году преподобный Елеазар был пострижен в схиму. Иноки, собравшиеся вокруг преподобного, образовали скит со строгим уставом иноческого жития по древнему образцу. Монашеские келлии были построены далеко одна от другой. Отшельники собирались вместе только для субботних и воскресных богослужений. Келейная молитва сочеталась с тяжелым телесным трудом. Среди учеников преподобного Елеазара был священноинок Никита, будущий патриарх Никон. Царь Михаил Феодорович (1613–1645), зная о подвижнической жизни святого, вызывал его в Москву. Там преподобный Елеазар предрек ему рождение сына, за что царь щедро одарил его и помог устроить на острове каменный храм во Имя Пресвятой Троицы и обитель.
Преподобный Елеазар занимался книгописанием. Он составил и переписал три книги "Цветника", в которые вошли старинные повести. Ему принадлежит также толкование на чин келейного монашеского правила. Скончался преподобный Елеазар в глубокой старости.
Полное житие преподобного Елеазара Анзерского (Севрюкова)
Уроженец гор. Козельска, сын купца Севрюкова, Елеазар еще в молодых летах пришел в Соловецкую обитель и, испытанный послушаниями, пострижен был в монашество; строгим постом, крепостью в молитве, глубоким вниманием к себе самому он приобрел себе уважение братии и любовь игумена Иринарха. Ревнуя служить Господу с самоотречением более тяжким, по благословению преподобного Иринарха удалился он на Анзерский остров, за 20 верст от обители, и здесь стал подвизаться отшельником, не развлекаемый никем. Сперва жил он на горе у озера. Для пропитания своего на пустынном острове делал он своими руками деревянные чашки, ставил их у морской пристани, и временные гости – моряки оставляли отшельнику хлеб и другие съестные припасы.
Спустя 4 года, в 1616 г., постриженный в схиму, перешел он к ветхой церкви св. Николая, поставленной для временных тружеников на солеварнях. Здесь поставил он себе малую келлийку и жил с Господом. Мало-помалу собралось к нему несколько ревнителей скитского жития. Преподобный Елеазар ввел для сподвижников древний чин скитского жития. Келлии безмолвных пустынников поставлены были в версте одна от другой. В субботу вечером собирались они для общей молитвы и в следующий день, совершив воскресное пение, расходились по келлиям для богомыслия. Молитва, псалмопение, рукоделие по силе составляли обыкновенное занятие их. О душевных смущеньях открывали они преподобному старцу. Преподобный был не только великим подвижником, но и любителем духовного просвещения. «От многого Божественного писания, – сказано о нем во вкладной книге скита, – различные повести собра и три книги Цветника своею рукою написа уставом; такожде и чин монашеского келейного правила в писании – от искусу, добре истолкова». В другое время преподобный то коленопреклонно молился, то рубил дрова и носил их на спине своей. Немало пришлось ему претерпеть искушений то от духа злобы, то от людей немощных. Раз явился ему искуситель в виде брата обители с приглашением в обитель. Подвижник не хотел идти в путь прежде, чем совершит правило келейной молитвы, и стал на молитву. Но когда приходилось ему читать молитву Господню – "Отче наш", мнимый брат выходил из келлии; подвижник изумлялся и продолжал молиться. Наконец, после нескольких опытов повторения той же истории мнимый брат исчез без следа, а подвижник увидел, что если бы отправился он в обитель, то бурное море поглотило бы его.
Царь Михаил, скорбевший о том, что не имеет наследника престола, и узнавший о преподобном Елеазаре от прежнего келаря Лавры, а теперь подвижника Соловецкого, Александра Булатникова, вызвал старца в Москву и просил молитв его. Старец сказал царю, что родится наследник, и после теплой мольбы старца в 1629 году родился царевич Алексий. Признательный царь Михаил до гроба своего благотворил Анзерскому скиту. Царь Алексий по вступлении на престол предписал строить каменный храм в скиту, начатый по воле отца его, но постройка которого была остановлена. Он желал видеть старца лично, и старец, уже дряхлый, опять был в Москве. Старец был обласкан царем. Но в Соловецкой обители негодовали на то, что Анзерскому скиту предоставлена была независимость от обители. Вследствие того не только не оканчивалось построение храма, невзирая на царский указ, но сам старец заключаем был в оковы и темницу. Преподобный образовал из учеников своих строгих подвижников. Таков был Никодим, бывший преемником наставника своего в скиту; великий Никон также был учеником Елеазара. Когда сей анзерский скитник стал восходить со степени на степень власти и силы, он делал все, что мог, для покоя преподобного Елеазара. Будучи митрополитом, писал он к архимандриту: «поберегите Анзерских старцев, строителя и братию», и предписывал исполнить просьбу старца Елеазара – отпустить в его скит больничного старца Кирика; в 1655 г. патриарх Никон выпросил у царя отпускать в Анзерский скит более прежнего свеч, ладану, вина и муки для церковной службы; установил быть 17 братьям в скиту и послал от себя серебряные оклады на иконы и дары скитникам деньгами и рыбою.
Св. старец скончался после 40-летних подвигов января 13-го дня 1656 г.
См. также:
- Преподобный Елеазар Анзерский мон. Таисия (Карцова)
- Память преподобного Елеазара Анзерского иером. Макарий Симонопетрский