Канон святому преподобному Ефрему Печерскому, епископу Переяславскому

Припев: Преподо́бне о́тче Ефре́ме, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 10 февраля (28 января ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.

Гряди́, Бо́гом со́бранная Це́рковь Христо́ва, и пе́сненными венцы́ венча́й венча́ннаго свы́ше благода́тию святи́телем удобре́ние, Ефре́ма чу́днаго, побе́дное принося́щи хвале́ние Бо́гу, я́ко просла́вися.

Ты́, свяще́ннейший о́тче, нося́ Учи́телев о́браз кро́тости и смире́ния, оте́ц ни́щим, сирота́м и вдови́цам бы́л еси́ и оби́димым ско́рый засту́пник.

По достоя́нию зва́н бы́л еси́ от Вели́каго Архиере́я, И́же се́де одесну́ю Отца́ на высо́ких, пасти́ избра́нное Его́ ста́до, е́же снабде́ Кро́вию Свое́ю, и сие́ упа́с до́бре, вше́л еси́ в небе́сная предстоя́ти со святи́тели па́стырей Нача́льнику — Христу́.

Па́стырским венце́м тво́й ве́рх обложе́н ви́дя, свя́те, херуви́м отве́рзе тебе́ Еде́мская врата́. И вше́л еси́, иде́же дре́во жи́зни и пото́к сла́дости безконе́чныя избра́нных насыща́ет.

Богоро́дичен: Отве́рзшая все́м врата́ небе́сная Рождество́м Твои́м, Ма́ти Де́во, отве́рзи на́м две́ри ми́лости Твоея́ и введи́ на́с в Оте́чество небе́сное.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Лу́к сокруши́ся си́льных держа́вою Твое́ю, Христе́, и си́лою немощству́ющии препоя́сашася.

Лу́к напряже́н, у́м сво́й име́л еси́ от ю́ности, о́тче, подража́ти а́нгельскому житию́, те́м, оста́вив служи́ти кня́зю Изясла́ву, прише́л еси́ ко Анто́нию в пеще́ру и от него́ научи́лся, ка́ко на врага́ препоя́сатися си́лою.

Любо́вию ко Христу́ распали́вся и обнажи́вся ми́ра, обле́клся еси́ в ри́зу спасе́ния и, шле́м на главу́ твою́ рука́ма блаже́ннаго Ни́кона возложи́в, пожи́л еси́, а́ки а́нгел, на земли́, бы́в вне́ ми́ра и пло́ти.

Ви́дя тя́, преподо́бне, лю́тый велиа́р, я́ко, презре́в ми́р, причти́лся еси́ ко ста́ду свято́му богоно́сных оте́ц, умы́сли о́но распу́дити, но ты́, прие́мь ору́жие — моли́тву, по́ст и бде́ние, препоя́сался еси́ на него́ духо́вною си́лою.

Бы́л еси́, повину́яся во все́м наказа́нию отца́ твоего́, преподо́бнаго Анто́ния, я́ко и́стинен подража́тель Иису́су, да́же до сме́рти послушли́ву, те́мже превозне́слся еси́ от Него́ на доброде́тели, препоя́сан си́лою.

Богоро́дичен: Немощству́я душе́ю и те́лом, к Тебе́, я́ко к си́льной и многомо́щной Цари́це, Богоро́дице, всеусе́рдно притека́ю и молю́ся Ти́: си́лою свы́ше на доброде́тели препоя́сати мя́ благоволи́, да благода́рно воспою́ Твою́ бла́гость, Препе́тая.

Седа́лен, гла́с 2:

Моли́твенника те́пла, и церко́внаго благоле́пия люби́теля, святи́телем удобре́ние, иера́рха Бо́жия Ефре́ма во дне́шний де́нь хвала́ми почти́м: то́й бо, на земли́ во пло́ти безпло́тным уподо́бився, глаго́лом те́плыя моли́твы посе́кл вся́ плотски́я стра́сти и прия́ дерзнове́ние все́м в ну́ждах посо́бствовати.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, сла́вное Твое́ смотре́ние и просла́вих, Человеколю́бче, непостижи́мую Твою́ си́лу.

Услы́шав, о́тче, а́нгельское житие́ оте́ц богоно́сных, возгоре́лся еси́ ду́хом к святы́м место́м, жела́я бы́ти жития́ си́х самови́дец и доброде́телем и́х подража́тель.

В ца́рствующий гра́д гре́ческия страны́ хотя́ путьше́ствовати, жела́л еси́, преподо́бне, наста́вника своего́ благослове́ния и моли́твы, ве́дый, я́ко с благослове́нием се́яй благослове́нныя пожина́ет кла́сы.

Прие́мь, свя́те, две́ криле́ — благослове́ние и моли́тву отца́ своего́, а́ки го́лубь из ковче́га, излете́л еси́ в гре́ки, ища́ мы́сленныя ве́тви доброде́телей и по́льзы оте́ц богоно́сных.

Обре́т, е́же жела́л еси́, прему́дре, ви́дев святоле́пных оте́ц, а́ки ке́дры в Лива́не, или́ фи́ники посреде́ рая́ Бо́жия процве́тшии, от и́х же цвето́в прине́сл еси́ на́м плоды́ — Студи́йскаго монастыря́ уста́вы.

Богоро́дичен: Дре́во души́ моея́, ле́ностию непло́дное, вра́г всезло́бный сотвори́, но да не посече́тся, я́ко о́ная смоко́вница, напо́й от исто́чника бла́гости Твоея́, Ма́ти Де́во, да принесу́ пло́д во вре́мя свое́ — житие́ испра́вленно.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Све́та Пода́телю и веко́в Тво́рче, Го́споди, во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви на́с: ра́зве бо Тебе́, ино́го Бо́га не зна́ем.

Све́та Пода́тель — Иису́с, ви́дя ду́шу твою́, чистото́ю блеща́щуюся, не даде́ тебе́ бы́ти под спу́дом, но поста́ви тя́ на све́щнице архиере́йства, да све́тиши в Це́ркви Его́, ю́же снабде́ честно́ю Свое́ю Кро́вию.

Возра́довася гра́д Переясла́вль, прие́мь тя́ свети́льника свои́м гра́жданом, и исплете́ тебе́ вене́ц похвалы́, я́ко просвети́л еси́ богодухнове́нными словесы́, па́че же о́бразом чи́стаго жития́ твоего́.

Жезло́м па́стырским мы́сленнаго во́лка прогна́л еси́ дале́че от ста́да своего́, о́тче, е́же на духо́вную па́жить уче́ния безмяте́жно изве́д, подтвержда́л еси́ де́тельными свои́ми и богодухнове́нными труды́.

Обте́кл еси́, а́ки оре́л, кру́г епи́скопии твоея́, разгоня́я мы́сленныя вра́ны, ду́хи зло́бы поднебе́сныя, птенцы́ же своя́ во единомы́слии защища́я от все́х вра́жиих наве́тов.

Богоро́дичен: Вра́г мы́сленный мно́жицею зло́бными кова́рствы на ны́ напа́дает, тща́щися в сне́дь себе́ похи́тити, но Ты́, Чадолюби́вая Ма́ти, не преда́ждь на́с ловле́нию того́, и́бо, а́ки пти́ца, зде́ создала́ еси́ Себе́ хра́мину и го́рлица гнездо́ — оби́тель сию́, иде́же положи́ла еси́ ны́, а́ки птенцы́, Твоя́ певцы́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ко Го́споду от ки́та Ио́на возопи́: Ты́ мя́ возведи́ из глубины́ а́да, молю́ся, да я́ко Изба́вителю, во гла́се хвале́ния, и́стины же ду́хом пожру́ Тебе́.

Ко Го́споду любо́вию и моле́нием распаля́емь, мно́гия воздви́гл еси́ це́ркви, в ни́хже о все́х слове́сных твои́х овца́х приноси́л еси́ безкро́вныя же́ртвы; помоли́ся ны́не и о на́с, мо́лимтися, да в ду́се сокруше́нном зде́ принесе́м хвале́ние на́шему Влады́це.

Украси́в, а́ки неве́сту кра́сну, благоле́пием и разли́чными ша́рами Це́рковь Христо́ву, бы́л еси́ в не́й, а́ки златоза́рный свети́льник, доброде́тельми сия́я, богому́дре Ефре́ме. Светоно́сными твои́х моли́тв луча́ми, в достоле́пную ти́ похвалу́ просвети́ у́м тя́ хва́лящих.

Седя́ на престо́ле твое́м, о́тче свяще́ннейший, мно́гих, во тме́ грехолю́бия седя́щих, уче́нием к покая́нию возста́вил еси́: на́с, прегреше́ньми па́дших, возста́ви, да во гла́се хвале́ния и́стинным ду́хом принесе́м жития́ исправле́ние на́шему Влады́це.

Мно́гия труды́ и по́двиги о ста́де твое́м, блаже́нне, подъя́л еси́, доне́леже е́ от собла́зн мы́сленнаго врага́ очи́стил; на́с, тмо́ю грехолю́бия омраче́нных, наста́ви к све́ту покая́ния моли́твами твои́ми, Ефре́ме досточу́дне.

Богоро́дичен: Лю́тыми и безчи́сленными страстьми́ одержи́ми, вопие́м к Тебе́, в ро́дех все́х Преблаже́нная Ма́ти Бо́га на́шего, возведи́ на́с к све́ту безстра́стия, да во гла́се хвале́ния принесе́м Ти́ смире́нныя на́ша моли́твы.

Конда́к, гла́с 8:

Це́ркви Правосла́вной Росси́йской по жела́нию богоно́снаго Феодо́сия уста́в Студи́йский прине́сшаго, во святи́телех же све́тло просия́вшаго и ста́до свое́ до́бре упа́сшаго, восхваля́ем тя́, Ефре́ме, я́ко моля́щася Го́сподеви о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́бразу злато́му на по́ле Деи́ре служи́му, трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния, посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ду́шу твою́ благово́нными цве́ты, посто́м, моли́твою и смиренному́дрием украси́в, предста́вил еси́ ю́, а́ки неве́сту чи́сту, Влады́це своему́, Ему́же предстоя́, пое́ши: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Я́коже в жи́зни се́й любо́вию к наста́внику своему́, блаже́нному Феодо́сию, привяза́лся еси́, та́ко и по кончи́не неотсту́пен пребыва́я, на пренесе́ние моще́й того́ с про́чиими епи́скопы приспе́л еси́, и́хже нетле́ние ви́дев, воспе́л еси́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

От ю́ности зва́нию Влады́ки своего́ после́довав, по мно́гих твои́х труде́х, я́же на престо́ле епи́скопии Переясла́вския подъя́л еси́, позва́н еси́ на престо́л небе́сный в ра́йское селе́ние, иде́же со святи́тели и преподо́бных чи́ны пое́ши: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Зубы́ скрежета́ху возду́шнии бе́сове, ви́дяще тя́, от земны́х к ве́чной жи́зни а́нгелами проводи́ма, но отдале́че стоя́ху: непристу́пен бо и́м бы́л еси́, огражде́н небе́сным све́том, иде́же и о на́с моли́ся, о́тче свяще́ннейший Ефре́ме.

Богоро́дичен: Яря́щияся на мя́ враги́ посрами́, Богоневе́стная Де́во, зу́бы и́х сотри́ и члено́вныя льво́в мы́сленных сокруши́, молю́ся Ти́, да без стра́ха и наве́та си́х, воспою́: Госпоже́, Благослове́нна еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О подо́бии зла́те небре́гше, треблаже́ннии ю́ноши, неизме́нный и живы́й Бо́жий о́браз ви́девше, среди́ огня́ воспева́ху: осуществова́нная да пое́т Го́спода вся́ тва́рь и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Я́ко благоле́пием Це́рковь Христо́ву, свя́те, украси́л еси́, сего́ ра́ди и Христо́с по кончи́не твое́й украси́ хра́м души́ твоея́, те́ло твое́ нетле́нием поче́тше, его́же ра́це кла́няющеся, пое́м с пою́щими Го́сподеви во вся́ ве́ки.

От си́льнаго воево́ды чино́в небе́сных, в его́же и́мя хра́м красе́н созда́л еси́, введе́н еси́, Ефре́ме, в хра́м торжеству́ющих пе́ти Го́спода во ве́ки.

Апо́столов Первозва́нный, ему́же до́м моли́твенный при врате́х созда́л еси́, с великому́чеником Фео́дором предусрето́ша тя́, о́тче, и любе́зно прия́ша в до́м Бо́жий небе́сный, с собо́ю пе́ти Го́спода во ве́ки.

О на́с, святи́телю Ефре́ме, я́ко имы́й дерзнове́ние к Живонача́льней Тро́ице, не преста́й моля́щи, да сподо́бимся дости́гнути в ме́сто кро́ва ди́вна, да́же до до́му Бо́жия, иде́же гла́с ра́дования и пресла́дким шу́мом пою́т Го́спода во ве́ки.

Богоро́дичен: Еди́но Божество́, Тро́ице Свята́я, моле́нием Пречи́стыя Богоро́дицы и уго́дника Твоего́ Ефре́ма в ра́йских селе́ниих на́м да́руй Тя́ пе́ти во ве́ки вся́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Я́же пре́жде со́лнца Свети́льника Бо́га возсия́вшаго, пло́тски к на́м прише́дшаго, из боку́ Деви́чу неизрече́нно воплоти́вшая, Благослове́нная Всечи́стая, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Оста́вив земны́я преде́лы, вше́л еси́ в небе́сная селе́ния, иде́же живо́тнаго дре́ва наслажда́яся, моли́ не лиши́тися и на́м прича́стия о́наго, Ефре́ме преблаже́нне.

Ра́дуется гра́д Переясла́вль, помина́я тя́, па́стыря своего́, мы́ же торжеству́ем, веселя́щеся, и кла́няемся моще́м твои́м, нетле́ние те́х ви́дяще, о́тче свяще́ннейший.

Не мо́жет пеще́ра моще́й твои́х, преподо́бне, укры́ти, не бо́ утаи́т свети́льника, в не́й тебе́ горя́ща, я́ко то́й похвала́ еси́ и украше́ние.

Нетле́ние моще́й твои́х, свя́те, ви́дяще, све́т доброде́телей твои́х помина́ем и сла́вим Отца́ Небе́снаго, я́ко подаде́ тебе́ просия́ти пред а́нгелы и челове́ки.

Богоро́дичен: Нетле́нным Рождество́м Твои́м, Пречи́стая, от тле́ния свобо́ждшеся, воспева́ем немо́лчными гла́сы и, покланя́ющеся Рождеству́ Твоему́, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Свети́лен:

Чистоты́ твоея́, о́тче, раче́нием, отгна́л еси́ тму́ плотски́я стра́сти и показа́лся еси́, я́ко светоза́рная звезда́, просвеща́ющая на́ша мы́сли и сердца́, Ефре́ме му́дре, отце́в сла́во и преподо́бных украше́ние.

Про­ис­хо­дил из бла­го­род­но­го, знат­но­го ро­да и управ­лял хо­зяй­ством при дво­ре ве­ли­ко­го кня­зя ки­ев­ско­го Изя­с­ла­ва Яро­сла­ви­ча. Тя­го­тясь шум­ной и су­ет­ли­вой жиз­нью, в 1056 г. по бла­го­сло­ве­нию пре­по­доб­но­го Ан­то­ния Пе­чер­ско­го († 1073 г.) был по­стри­жен в мо­на­ше­ство в Ки­е­во-Пе­чер­ском мо­на­сты­ре, за что диа­вол воз­двиг на мо­на­стырь го­не­ния. Пре­по­доб­ный Еф­рем усерд­но под­ра­жал доб­ро­де­те­лям сво­е­го на­став­ни­ка – пре­по­доб­но­го Ан­то­ния. По его бла­го­сло­ве­нию он от­пра­вил­ся по­кло­нить­ся свя­тым ме­стам Гре­ции. В Кон­стан­ти­но­по­ле свя­той спи­сал Сту­дий­ский устав, ко­то­рый был вве­ден в Ки­е­во-Пе­чер­ской оби­те­ли. В 1072 г. пре­по­доб­ный Еф­рем был ру­ко­по­ло­жен в епи­ско­па Пе­ре­я­с­лав­ско­го. Он по­стро­ил в го­ро­де пер­вые ка­мен­ные хра­мы. В 1091 г. свя­той участ­во­вал в от­кры­тии и пе­ре­не­се­нии мо­щей пре­по­доб­но­го Фе­о­до­сия († 1074 г.). Бла­жен­ная кон­чи­на пре­по­доб­но­го Еф­ре­ма по­сле­до­ва­ла в 1098 г., те­ло бы­ло по­гре­бе­но в Ближ­них (Ан­то­ни­е­вых) пе­ще­рах.

См. так­же: