Канон святому преподобному Димитрию Прилуцкому, Вологодскому (первый)

Припев: Преподо́бне о́тче Дими́трие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 24 февраля (11 февраля ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь: сла́вно бо просла́вися.

Тебе́ твоего́, блаже́нне, уче́ния до́лг принося́ще, возда́ния простира́ем, вене́ц похвала́ми плету́ще: ты́ же ми́лостив яви́ся, пребога́те: твои́ми мольба́ми благода́ть на́м пода́ждь духо́вную.

Всегуби́тельное стремле́ние страсте́й, о́тче, увяди́л еси́, слове́сным объя́т Богому́дрием: благопребы́тен бо бы́л еси́ и благогла́сен, кро́ток же и смире́н, сло́вом прему́дрости, Дими́трие, и ра́зума венча́н.

Священноукраси́л еси́ себе́, о́тче, ра́зумом, и де́тельным виде́нием благода́ти, Богоглаго́ливе Дими́трие, жела́я венца́ сла́вы Христо́вы, и твою́ наде́жду изря́дно, преблаже́нне, не погреши́л еси́.

Целому́дрие удержа́л еси́ я́ве, кра́йнюю же кро́тость, и высо́кое, Богоно́се, смире́ние, и́миже возвыша́емь, трудо́в твои́х де́йством и виде́нием ра́дуяся принесе́ся, вене́ц неувяда́емый прие́м.

Богоро́дичен: Тва́рей яви́лася еси́, Чи́стая, все́х ви́димых и неви́димых превы́шши, Всенепоро́чная: Зижди́теля бо родила́ еси́, я́коже изво́ли воплоти́тися во утро́бе Твое́й. Его́же со дерзнове́нием моли́ спасти́ пою́щия Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня, я́ко кри́н, Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Просия́л еси́ в житии́ твое́м, Богоно́се Дими́трие, я́коже всесве́тлое со́лнце в ми́ре, и просвети́ и́же к тебе́ ве́рою и любо́вию приходя́щия и пою́щия тя́.

Просвеща́ются концы́ уче́нии твои́ми, преподо́бне: я́коже бо свети́льник просвети́л еси́, Богоно́се, Це́рковь Христо́ву, о не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Непорабоще́ну соблю́л еси́ ду́шу твою́ страстьми́, и сластьми́ теле́сными, Богоно́се Дими́трие всече́стне: те́мже ны́не по достоя́нию восхваля́ем тя́.

Богоро́дичен: Сказа́ иногда́ сокрове́нное та́инство, Отрокови́це, Тебе́ дре́вле Гаврии́л зовя́ше: ра́дуйся, Бо́жия Пала́то, в Ню́же всели́ся, вся́ челове́ки обожи́, я́ко Милосе́рд.

Седа́лен, гла́с 3.

Исправле́ния жития́ твоего́ все́м просвеща́ет стопы́, Дими́трие о́тче, вои́стинну ве́рою подо́бящим ти ся: те́мже и́же любо́вию блажа́т тя́ всегда́, спаса́й моли́твами твои́ми от вся́кия тесноты́, Христа́ Преблага́го моля́, преподо́бне блаже́нне досточу́дне.

Богоро́дичен: Я́ко невозде́ланная, Де́во, Лоза́, красне́йший Гро́зд прозябла́ еси́, источа́ющ на́м вино́ спасе́ния, все́х веселя́щее ду́шы же и телеса́. Те́мже я́ко вину́ Тя до́брых блажа́ще при́сно, со А́нгелом вопие́м Ти́: ра́дуйся, Благода́тная.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы, не хода́тай, ни А́нгел, но Са́м, Го́споди, вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя челове́ка. Те́м зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ты́, Дими́трие, и́нокующим бы́сть вене́ц, не ка́мением многоце́нным укра́шен, но доброде́телию обложе́н, яви́лся еси́, блаже́нне, Богора́дованное вои́стинну украше́ние.

Боже́ственную, Богому́дре, поче́л еси́ прему́дрость: те́мже дарова́нии тя́ сия́ одари́, сла́ву ве́чную тебе́ хода́тайствовавшу, о́тче Дими́трие всече́стне.

Све́тлостию нра́в твои́х, и о́бразы бла́гости, преподо́бне Дими́трие, подо́бне пожи́л еси́: те́мже присту́пен ты́ все́м бы́сть, всеблаже́нне, и пречу́дне.

Богоро́дичен: Умерщвле́ния пло́д на́м Е́ва принесе́, Ты́ же Жи́знь ро́ждши Ипоста́сную, а́бие испра́вила еси́ ро́д на́ш, Богоневе́сто Пречи́стая.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо, Влады́ко, к Светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения приведе́ние и́мамы.

Стремле́ние страсте́й безстра́стием удержа́л еси́, Богоно́се Дими́трие: виде́нии и дея́нии просвети́л еси́, о́тче, душе́вное устрое́ние.

Умо́м чи́стым и писа́нии духо́вными бесе́довал еси́, Богоглаго́ливе Дими́трие, виде́ния и дея́ния собра́в бога́тство, о́тче преподо́бне.

Прему́дрости глубину́ испыта́в, Дими́трие, дости́гл еси́ обрести́ ели́ко благопотре́бно, и би́сер многоце́нный боле́зньми стяжа́л еси́, преблаже́нне, ра́зума.

Богоро́дичен: Се́ во чре́ве, Богоро́дице Пречи́стая, Христа́ Бо́га па́че сло́ва име́ла еси́, я́коже Иса́ия провозгласи́: вы́ше естества́ Сего́, Богороди́тельнице, родила́ еси́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.

Вселе́нней свети́ло пресве́тлое, о́тче, яви́лся еси́, Дими́трие, слове́с све́тлостию просвеща́я ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющия.

Блаже́нное житие́ проше́л еси́, назда́в у́бо чу́вства, вне́ бы́л еси́ мирска́го мяте́жа, и Бо́гу прибли́жился еси́, Дими́трие.

Я́ко до́бр, я́ко красе́н вене́ц, и́мже ны́не венча́лся еси́, прему́дре Дими́трие, доброде́тельми венча́емь, и над страстьми́ ца́рствовав, преизря́дне.

Богоро́дичен: Вы́ше естества́ родила́ еси́, Де́во, и ве́чнуеши Де́ва, я́вльши и́стиннаго Божества́ Сы́на и Бо́га Твоего́ о́бразы.

Конда́к, гла́с 8.

От ю́ности, преподо́бне, кре́ст тво́й взе́м, Христу́ после́довал еси́, в моли́твах и поще́ниих, во бде́ниих же и злострада́ниих пло́ть твою́ изнуря́я: те́мже и Всеви́дящее О́ко твоя́ труды́ ви́дев, чудесы́ тя прославля́ет, и все́х зва́ти тебе́ науча́ет: ра́дуйся, преподо́бне о́тче Дими́трие, по́стников удобре́ние.

И́кос:

Боже́ственными доброде́тельми твои́ми себе́, му́дре, украси́л еси́, Спа́су Христу́ жили́ще соде́лав, о́тче му́жественне: я́коже зла́то искуси́лся еси́ ве́рою к Бо́гу, и наде́ждею и любо́вию обе́ты полага́я, воздержа́нием пости́вся я́ко безпло́тен, в целому́дрии и во смире́нии возне́слся еси́. Те́мже и мы́ моли́твами твои́ми просве́щшеся, преподо́бне Дими́трие, вопие́м ти́: ра́дуйся, я́ко из мла́да Бо́гу послужи́л еси́: ра́дуйся, притека́ющим к тебе́ спасе́ния хода́таю: ра́дуйся, христоимени́тым лю́дем похвала́ и утвержде́ние: ра́дуйся, я́ко твои́ми моли́твами сопроти́внии побежда́ются: ра́дуйся, я́ко все́м прося́щим дае́ши да́р, от Го́спода дарова́нный ти́ исцеле́ний: ра́дуйся, я́ко и чудесы́ тя Бо́г прославля́ет, и все́х зва́ти тебе́ науча́ет: ра́дуйся, преподо́бне о́тче Дими́трие, по́стников удобре́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й благослове́н и препросла́влен.

Благоуха́ют, преподо́бне, твои́х уче́ний словеса́, благода́тию ду́ха сия́юще: Божество́ бо еди́но чты́й в Тре́х Ли́цех, Сло́ва же воплоще́ние поя́, благоуха́еши на́с, пребога́те.

Ума́ чистото́ю и по́мысла, Богоразу́мия све́тлостию житие́ преше́л еси́, чистото́ю же телесе́, и де́вства сия́нием изря́дно возложе́ние я́влься Всеви́дцу и Вседержи́телю.

Сло́во твое́ со́лию растворе́но, и житие́ твое́ благода́тию, преблаже́нне, сия́я яви́ся, пречу́дне: те́мже в вы́шния оби́тели ра́дуяся всели́лся еси́, Христу́ со дерзнове́нием ны́не предстоя́.

Богоро́дичен: Управля́ющи, Пречи́стая, мое́ житие́, к Твоему́ всети́хому приста́нищу напра́ви, Бо́га ро́ждши, благи́х исто́чника, все́м подаю́ща ве́рным нетле́ния благода́ти.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, бо́жиим веле́нием, халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Вене́ц благоле́пен Христо́с Живода́вец на ве́рх тво́й положи́ тезоимени́те Дими́трие: и́бо дея́ньми просия́л еси́, и виде́нии яви́лся еси́ зовы́й: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Все́ преше́д чу́вство, преблаже́нне, уму́ пе́рвому прибли́жился еси́ души́ твоея́ чистото́ю, жития́ же све́тлостию, венцено́сче Дими́трие, зовы́й: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Жела́нием зе́льным, преблаже́нне, изсле́дил еси́ Богоно́снаго Се́ргиа вели́каго житие́ Боже́ственное, жи́зни све́тлостию поревнова́л еси́, прехва́льне, бы́в у́бо и собесе́дник сего́ изря́ден вои́стинну.

Богоро́дичен: У́м безстра́стен во утро́бе Твое́й соединя́ется челове́ческому уму́, Пречи́стая, пло́ти же дебельство́м под ле́том бы́в ле́т превы́шший. Те́м Тя́, Богоро́дице, ве́рою и любо́вию сла́вим.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щся от Де́вы на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная. Те́м Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.

Пречестны́й Дими́трие, ны́не чи́сто услажда́яся и пи́щу прие́мля па́че у́мныя, иде́же собо́ри святы́х о́крест Го́спода лику́ют, блаже́нне, и́же тя́ ны́не чту́щия хода́тайствуя к себе́ привлецы́.

Преше́л еси́ ра́дуяся жела́нием в ра́й к еди́ному вои́стинну блаже́нству, к пребо́льшей добро́те, и к жи́зни вои́стинну нестаре́ющейся, и Све́ту Невече́рнему, Богоно́се о́тче Дими́трие.

Я́ко Со́лнце просия́л еси́ в мона́шеских собо́рех, от млады́х ногте́й освяще́н бы́л еси́, я́коже зарю́ испуща́я доброде́тели твоего́ жития́, пресла́дкий Дими́трие, Богоно́се о́тче преподо́бне.

Богоро́дичен: Разуме́вше издале́ча прозорли́выма очи́ма проро́цы, тя́ я́ве провозвести́ша хотя́щую Ма́терь бы́ти Вседе́телю Влады́це все́х: те́м тя́, всепе́тая, Богоро́дицу испове́дуем.

Свети́лен.

Мирска́го пристра́стия я́ко от скве́рны уклони́лся еси́, и а́лчбою пло́ть увяди́л еси́, о́тче, и небе́сною сла́вою со А́нгелы обогати́лся еси́: те́мже непреста́нно моли́ о на́с Христа́ Бо́га, преподо́бне Дими́трие.

Богоро́дичен: Тя́ предста́тельницу и́мамы вси́ гре́шнии о Пресвята́я Де́во! Ты́ благопреме́нна сотвори́ Сы́на Твоего́ Ма́терними Твои́ми моли́твами.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во глꙋбинѣ̀ постла̀ и҆ногда̀ фараѡни́тское всево́инство преѡрꙋже́ннаѧ си́ла, вопло́щшеесѧ же сло́во всеѕло́бный грѣ́хъ потреби́ло є҆́сть, препросла́вленный гдⷭ҇ь: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Тебѣ̀ твоегѡ̀, бл҃же́нне, ᲂу҆че́нїѧ до́лгъ приносѧ́ще, возда̑нїѧ простира́емъ, вѣне́цъ похвала́ми плетꙋ́ще: ты́ же ми́лостивъ ꙗ҆ви́сѧ, пребога́те: твои́ми мольба́ми бл҃года́ть на́мъ пода́ждь дх҃о́внꙋю.

Всегꙋби́тельное стремле́нїе страсте́й, ѻ҆́тче, ᲂу҆вѧди́лъ є҆сѝ, слове́снымъ ѡ҆б̾ѧ́тъ бг҃омꙋ́дрїемъ: благопребы́тенъ бо бы́лъ є҆сѝ и҆ благогла́сенъ, кро́токъ же и҆ смире́нъ, сло́вомъ премꙋ́дрости, дими́трїе, и҆ ра́зꙋма вѣнча́нъ.

Сщ҃енноꙋкраси́лъ є҆сѝ себѐ, ѻ҆́тче, ра́зꙋмомъ, и҆ дѣ́тельнымъ видѣ́нїемъ благода́ти, бг҃оглаго́ливе дими́трїе, жела́ѧ вѣнца̀ сла́вы хрⷭ҇то́вы, и҆ твою̀ наде́ждꙋ и҆зрѧ́днѡ, преблаже́нне, не погрѣши́лъ є҆сѝ.

Цѣломꙋ́дрїе ᲂу҆держа́лъ є҆сѝ ꙗ҆́вѣ, кра́йнюю же кро́тость, и҆ высо́кое, бг҃оно́се, смире́нїе, и҆́миже возвыша́емь, трꙋдѡ́въ твои́хъ дѣ́йствомъ и҆ видѣ́нїемъ ра́дꙋѧсѧ принесе́сѧ, вѣне́цъ неꙋвѧда́емый прїе́мъ.

Бг҃оро́диченъ: Тва́рей ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, чⷭ҇таѧ, всѣ́хъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ превы́шши, всенепоро́чнаѧ: зижди́телѧ бо родила̀ є҆сѝ, ꙗ҆́коже и҆зво́ли воплоти́тисѧ во ᲂу҆тро́бѣ твое́й. є҆го́же со дерзнове́нїемъ молѝ спастѝ пою́щыѧ тѧ̀.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Процвѣла̀ є҆́сть пꙋсты́нѧ, ꙗ҆́кѡ крі́нъ, гдⷭ҇и, ꙗ҆зы́ческаѧ неплодѧ́щаѧ це́рковь, прише́ствїемъ твои́мъ, въ не́йже ᲂу҆тверди́сѧ моѐ се́рдце.

Просїѧ́лъ є҆сѝ въ житїѝ твое́мъ, бг҃оно́се дими́трїе, ꙗ҆́коже всесвѣ́тлое со́лнце въ мі́рѣ, и҆ просвѣтѝ и҆̀же къ тебѣ̀ вѣ́рою и҆ любо́вїю приходѧ́щыѧ и҆ пою́щыѧ тѧ̀.

Просвѣща́ютсѧ концы̀ ᲂу҆чє́нїи твои́ми, преподо́бне: ꙗ҆́коже бо свѣти́льникъ просвѣти́лъ є҆сѝ, бг҃оно́се, цр҃ковь хрⷭ҇то́вꙋ, ѡ҆ не́йже ᲂу҆тверди́сѧ моѐ се́рдце.

Непорабоще́нꙋ соблю́лъ є҆сѝ дꙋ́шꙋ твою̀ страстьмѝ, и҆ сластьмѝ тѣле́сными, бг҃оно́се дими́трїе всече́стне: тѣ́мже ны́нѣ по достоѧ́нїю восхвалѧ́емъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Сказа̀ и҆ногда̀ сокрове́нное та́инство, ѻ҆трокови́це, тебѣ̀ дре́вле гаврїи́лъ зовѧ́ше: ра́дꙋйсѧ, бж҃їѧ пала́то, въ ню́же всели́сѧ, всѧ̑ человѣ́ки ѡ҆божѝ, ꙗ҆́кѡ милосе́рдъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

И҆справле́нїѧ житїѧ̀ твоегѡ̀ всѣ̑мъ просвѣща́етъ стопы̑, дими́трїе ѻ҆́тче, вои́стиннꙋ вѣ́рою подо́бѧщымтисѧ: тѣ́мже и҆̀же любо́вїю блажа́тъ тѧ̀ всегда̀, спаса́й моли́твами твои́ми ѿ всѧ́кїѧ тѣсноты̀, хрⷭ҇та̀ пребл҃га́го молѧ̀, преподо́бне блаже́нне досточꙋ́дне.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ невоздѣ́ланнаѧ, дв҃о, лоза̀, краснѣ́йшїй гро́здъ прозѧбла̀ є҆сѝ, и҆сточа́ющъ на́мъ вїно̀ спасе́нїѧ, всѣ́хъ веселѧ́щее дꙋ́шы же и҆ тѣлеса̀. тѣ́мже ꙗ҆́кѡ винꙋ́ тѧ до́брыхъ блажа́ще при́снѡ, со а҆́гг҃ломъ вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, благода́тнаѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Прише́лъ є҆сѝ ѿ дв҃ы, не хода́тай, ни а҆́гг҃лъ, но са́мъ, гдⷭ҇и, вопло́щсѧ, и҆ спа́слъ є҆сѝ всего́ мѧ человѣ́ка. тѣ́мъ зовꙋ́ ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Ты̀, дими́трїе, и҆́нокꙋющымъ бы́сть вѣне́цъ, не ка́менїемъ многоцѣ́ннымъ ᲂу҆кра́шенъ, но добродѣ́телїю ѡ҆бложе́нъ, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, бл҃же́нне, бг҃ора́дованное вои́стиннꙋ ᲂу҆краше́нїе.

Бжⷭ҇твеннꙋю, бг҃омꙋ́дре, поче́лъ є҆сѝ премꙋ́дрость: тѣ́мже дарова̑нїи тѧ̀ сїѧ̀ ѡ҆дарѝ, сла́вꙋ вѣ́чнꙋю тебѣ̀ хода́тайствовавшꙋ, ѻ҆́тче дими́трїе всече́стне.

Свѣ́тлостїю нра̑въ твои́хъ, и҆ ѻ҆́бразы бла́гости, преподо́бне дими́трїе, подо́бнѣ пожи́лъ є҆сѝ: тѣ́мже пристꙋ́пенъ ты̀ всѣ̑мъ бы́сть, всебл҃же́нне, и҆ пречꙋ́дне.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆мерщвле́нїѧ пло́дъ на́мъ є҆́ѵа принесѐ, ты́ же жи́знь ро́ждши ѵ҆поста́снꙋю, а҆́бїе и҆спра́вила є҆сѝ ро́дъ на́шъ, бг҃оневѣ́сто пречⷭ҇таѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Хода́тай бг҃ꙋ и҆ человѣ́кѡмъ бы́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ бж҃е: тобо́ю бо, влⷣко, къ свѣтонача́льникꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀ твоемꙋ̀, ѿ но́щи невѣ́дѣнїѧ приведе́нїе и҆́мамы.

Стремле́нїе страсте́й безстра́стїемъ ᲂу҆держа́лъ є҆сѝ, бг҃оно́се дими́трїе: видѣ̑нїи и҆ дѣѧ̑нїи просвѣти́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, дꙋше́вное ᲂу҆строе́нїе.

Оу҆мо́мъ чи́стымъ и҆ писа̑нїи дх҃о́вными бесѣ́довалъ є҆сѝ, бг҃оглаго́ливе дими́трїе, видѣ́нїѧ и҆ дѣѧ́нїѧ собра́въ бога́тство, ѻ҆́тче преподо́бне.

Премꙋ́дрости глꙋбинꙋ̀ и҆спыта́въ, дими́трїе, дости́глъ є҆сѝ ѡ҆брѣстѝ є҆ли́кѡ бл҃гопотре́бно, и҆ би́серъ многоцѣ́нный болѣ́зньми стѧжа́лъ є҆сѝ, преблаже́нне, ра́зꙋма.

Бг҃оро́диченъ: Сѐ во чре́вѣ, бцⷣе пречⷭ҇таѧ, хрⷭ҇та̀ бг҃а па́че сло́ва и҆мѣ́ла є҆сѝ, ꙗ҆́коже и҆са́їа провозгласѝ: вы́ше є҆стества̀ сего̀, бг҃ороди́тельнице, родила̀ є҆сѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.

Вселе́ннѣй свѣти́ло пресвѣ́тлое, ѻ҆́тче, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, дими́трїе, слове́съ свѣ́тлостїю просвѣща́ѧ вѣ́рою и҆ любо́вїю къ тебѣ̀ притека́ющыѧ.

Бл҃же́нное житїѐ проше́лъ є҆сѝ, назда́въ ᲂу҆́бѡ чꙋ̑вства, внѣ̀ бы́лъ є҆сѝ мїрска́гѡ мѧте́жа, и҆ бг҃ꙋ прибли́жилсѧ є҆сѝ, дими́трїе.

Ꙗ҆́кѡ до́бръ, ꙗ҆́кѡ красе́нъ вѣне́цъ, и҆́мже ны́нѣ вѣнча́лсѧ є҆сѝ, премꙋ́дре дими́трїе, добродѣ́тельми вѣнча́емь, и҆ надъ страстьмѝ ца́рствовавъ, преизрѧ́дне.

Бг҃оро́диченъ: Вы́ше є҆стества̀ родила̀ є҆сѝ, дв҃о, и҆ вѣ́чнꙋеши дв҃а, ꙗ҆́вльши и҆́стиннагѡ бжⷭ҇тва̀ сн҃а и҆ бг҃а твоегѡ̀ ѻ҆́бразы.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Ѿ ю҆́ности, прпⷣбне, крⷭ҇тъ тво́й взе́мъ, хрⷭ҇тꙋ̀ послѣ́довалъ є҆сѝ, въ моли́твахъ и҆ поще́нїихъ, во бдѣ́нїихъ же и҆ ѕлострада́нїихъ пло́ть твою̀ и҆знꙋрѧ́ѧ: тѣ́мже и҆ всеви́дѧщее ѻ҆́ко твоѧ̑ трꙋды̀ ви́дѣвъ, чꙋдесы́ тѧ прославлѧ́етъ, и҆ всѣ́хъ зва́ти тебѣ̀ наꙋча́етъ: ра́дꙋйсѧ, преподо́бне ѻ҆́тче дими́трїе, по́стникѡвъ ᲂу҆добре́нїе.

І҆́косъ:

Бжⷭ҇твенными добродѣ́тельми твои́ми себѐ, мꙋ́дре, ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ, сп҃сꙋ хрⷭ҇тꙋ̀ жили́ще содѣ́лавъ, ѻ҆́тче мꙋ́жественнѣ: ꙗ҆́коже зла́то и҆скꙋси́лсѧ є҆сѝ вѣ́рою къ бг҃ꙋ, и҆ наде́ждею и҆ любо́вїю ѻ҆бѣ́ты полага́ѧ, воздержа́нїемъ пости́всѧ ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ, въ цѣломꙋ́дрїи и҆ во смире́нїи возне́слсѧ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ мы̀ моли́твами твои́ми просвѣ́щшесѧ, прпⷣбне дими́трїе, вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ и҆зъ мла́да бг҃ꙋ послꙋжи́лъ є҆сѝ: ра́дꙋйсѧ, притека́ющымъ къ тебѣ̀ спасе́нїѧ хода́таю: ра́дꙋйсѧ, хрⷭ҇тоимени̑тымъ лю́демъ похвала̀ и҆ ᲂу҆твержде́нїе: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ твои́ми моли́твами сопроти́внїи побѣжда́ютсѧ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ всѣ̑мъ просѧ́щымъ дае́ши да́ръ, ѿ гдⷭ҇а дарова́нный тѝ и҆сцѣле́нїй: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ и҆ чꙋдесы́ тѧ бг҃ъ прославлѧ́етъ, и҆ всѣ́хъ зва́ти тебѣ̀ наꙋча́етъ: ра́дꙋйсѧ, прпⷣбне ѻ҆́тче дими́трїе, по́стникѡвъ ᲂу҆добре́нїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бг҃опроти́вное велѣ́нїе беззако́ннꙋющагѡ мꙋчи́телѧ высо́къ пла́мень вознесло̀ є҆́сть: хрⷭ҇то́съ же прострѐ бг҃очести̑вымъ ѻ҆трокѡ́мъ ро́сꙋ дꙋхо́внꙋю, сы́й благослове́нъ и҆ препросла́вленъ.

Бл҃гоꙋха́ютъ, прпⷣбне, твои́хъ ᲂу҆че́нїй словеса̀, бл҃года́тїю дх҃а сїѧ́юще: бжⷭ҇тво́ бо є҆ди́но чты́й въ тре́хъ ли́цѣхъ, сло́ва же воплоще́нїе поѧ̀, бл҃гоꙋха́еши на́съ, пребога́те.

Оу҆ма̀ чистото́ю и҆ по́мысла, бг҃оразꙋ́мїѧ свѣ́тлостїю житїѐ преше́лъ є҆сѝ, чистото́ю же тѣлесѐ, и҆ дѣ́вства сїѧ́нїемъ и҆зрѧ́дно возложе́нїе ꙗ҆́вльсѧ всеви́дцꙋ и҆ вседержи́телю.

Сло́во твоѐ со́лїю растворе́но, и҆ житїѐ твоѐ бл҃года́тїю, пребл҃же́нне, сїѧ́ѧ ꙗ҆ви́сѧ, пречꙋ́дне: тѣ́мже въ вы́шнїѧ ѻ҆би́тєли ра́дꙋѧсѧ всели́лсѧ є҆сѝ, хрⷭ҇тꙋ̀ со дерзнове́нїемъ ны́нѣ предстоѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆правлѧ́ющи, пречⷭ҇таѧ, моѐ житїѐ, къ твоемꙋ̀ всети́хомꙋ приста́нищꙋ напра́ви, бг҃а ро́ждши, бл҃ги́хъ и҆сто́чника, всѣ̑мъ подаю́ща вѣ̑рнымъ нетлѣ́нїѧ бл҃года̑ти.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Пе́щь и҆ногда̀ ѻ҆́гненнаѧ въ вавѷлѡ́нѣ дѣ̑йства раздѣлѧ́ше, бж҃їимъ велѣ́нїемъ, халдє́и ѡ҆палѧ́ющаѧ, вѣ̑рныѧ же ѡ҆роша́ющаѧ, пою́щыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Вѣне́цъ благолѣ́пенъ хрⷭ҇то́съ живода́вецъ на ве́рхъ тво́й положѝ тезоимени́те дими́трїе: и҆́бо дѣѧ́ньми просїѧ́лъ є҆сѝ, и҆ видѣ̑нїи ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ зовы́й: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Всѐ преше́дъ чꙋ́вство, преблаже́нне, ᲂу҆мꙋ̀ пе́рвомꙋ прибли́жилсѧ є҆сѝ дꙋшѝ твоеѧ̀ чистото́ю, житїѧ́ же свѣ́тлостїю, вѣнцено́сче дими́трїе, зовы́й: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Жела́нїемъ ѕѣ́льнымъ, преблаже́нне, и҆зслѣ́дилъ є҆сѝ бг҃оно́снагѡ се́ргїа вели́кагѡ житїѐ бжⷭ҇твенное, жи́зни свѣ́тлостїю поревнова́лъ є҆сѝ, прехва́льне, бы́въ ᲂу҆́бѡ и҆ собесѣ́дникъ сегѡ̀ и҆зрѧ́денъ вои́стиннꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆́мъ безстра́стенъ во ᲂу҆тро́бѣ твое́й соединѧ́етсѧ человѣ́ческомꙋ ᲂу҆мꙋ̀, пречⷭ҇таѧ, пло́ти же дебельство́мъ подъ лѣ́томъ бы́въ лѣ́тъ превы́шшїй. тѣ́мъ тѧ̀, бцⷣе, вѣ́рою и҆ любо́вїю сла́вимъ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, вопло́щсѧ ѿ дв҃ы на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ. тѣ́мъ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.

Пречестны́й дими́трїе, ны́нѣ чи́стѡ ᲂу҆слажда́ѧсѧ и҆ пи́щꙋ прїе́млѧ па́че ᲂу҆́мныѧ, и҆дѣ́же собо́ри ст҃ы́хъ ѻ҆́крестъ гдⷭ҇а ликꙋ́ютъ, блаже́нне, и҆̀же тѧ̀ ны́нѣ чтꙋ́щыѧ хода́тайствꙋѧ къ себѣ̀ привлецы̀.

Преше́лъ є҆сѝ ра́дꙋѧсѧ жела́нїемъ въ ра́й къ є҆ди́номꙋ вои́стиннꙋ блаже́нствꙋ, къ пребо́льшей добро́тѣ, и҆ къ жи́зни вои́стиннꙋ нестарѣ́ющейсѧ, и҆ свѣ́тꙋ невече́рнемꙋ, бг҃оно́се ѻ҆́тче дими́трїе.

Ꙗ҆́кѡ со́лнце просїѧ́лъ є҆сѝ въ мона́шескихъ собо́рѣхъ, ѿ млады́хъ ногте́й ѡ҆свѧще́нъ бы́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже зарю̀ и҆спꙋща́ѧ добродѣ́тєли твоегѡ̀ житїѧ̀, пресла́дкїй дими́трїе, бг҃оно́се ѻ҆́тче прпⷣбне.

Бг҃оро́диченъ: Разꙋмѣ́вше и҆здале́ча прозорли́выма ѻ҆чи́ма прⷪ҇ро́цы, тѧ̀ ꙗ҆́вѣ провозвѣсти́ша хотѧ́щꙋю мт҃рь бы́ти вседѣ́телю влⷣцѣ всѣ́хъ: тѣ́мъ тѧ̀, всепѣ́таѧ, бцⷣꙋ и҆сповѣ́дꙋемъ.

Свѣти́ленъ.

Мїрска́гѡ пристра́стїѧ ꙗ҆́кѡ ѿ скве́рны ᲂу҆клони́лсѧ є҆сѝ, и҆ а҆́лчбою пло́ть ᲂу҆вѧди́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, и҆ нбⷭ҇ною сла́вою со а҆́гг҃лы ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ: тѣ́мже непреста́ннѡ молѝ ѡ҆ на́съ хрⷭ҇та̀ бг҃а, преподо́бне дими́трїе.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ предста́тельницꙋ и҆́мамы всѝ грѣ́шнїи ѽ прест҃а́ѧ дв҃о! ты̀ благопремѣ́нна сотворѝ сн҃а твоего̀ ма́терними твои́ми моли́твами.

Житие преподобного Димитрия Прилуцкого, Вологодского

Сей пре­по­доб­ный и бо­го­нос­ный отец наш Ди­мит­рий ро­дил­ся в на­шей стране в го­ро­де Пе­рея­слав­ле у бла­го­че­сти­вых ро­ди­те­лей. Был кре­щен во имя От­ца и Сы­на и Свя­та­го Ду­ха и с дет­ства при­учен к бо­же­ствен­ным кни­гам. Он пре­вос­хо­дил ра­зу­мом и сми­рен­ной муд­ро­стью мно­гих сво­их сверст­ни­ков. Во мно­гих сво­их при­выч­ках он под­ра­жал Иоан­ну Зла­то­усто­му. В том чис­ле он не лю­бил при­ни­мать по­че­стей от слуг, но все­гда но­сил в сво­ем серд­це сми­рен­но­муд­рие и раз­мыш­лял о бу­ду­щем ве­ке, о су­де Бо­жи­ем, о воз­да­я­нии каж­до­му че­ло­ве­ку по его де­лам, о Цар­ствии Небес­ном, ра­до­сти пра­вед­ных и рай­ском бла­жен­стве. Вос­при­няв из книг Вет­хо­го и Но­во­го За­ве­тов мысль, что все в этом ми­ре ско­ро­пре­хо­дя­ще, свя­той оста­вил су­ет­ный мир, про­ник­ся стра­хом Бо­жи­им и сде­лал­ся мо­на­хом в Го­риц­ком мо­на­сты­ре Пре­чи­стой Бо­го­ро­ди­цы в том же го­ро­де Пе­рея­слав­ле. Он мно­го по­тру­дил­ся над при­об­ре­те­ни­ем доб­ро­де­те­лей, имен­но ду­хов­но­го трез­ве­ния, мо­лит­вы, чи­сто­ты, глу­бо­ко­го сми­ре­ния и люб­ви ко всем лю­дям, и тру­ды его ста­ли при­но­сить спа­си­тель­ные пло­ды, так как он был за­нят ис­пол­не­ни­ем за­по­ве­дей Гос­под­них и днем, и но­чью. Он был це­ло­муд­рен и чи­стым серд­цем стре­мил­ся к Бо­гу, то есть жил по­доб­но Ан­ге­лу. Бла­жен­ный стре­мил­ся по­знать то, что со­зер­ца­ют Ан­ге­лы и что до­ступ­но толь­ко лю­бя­щим Бо­га. И его за его доб­ро­де­те­ли по­лю­би­ли и ино­ки, и про­стые лю­ди. За­тем Бог спо­до­бил его при­нять дар свя­щен­ства и быть на­став­ни­ком и учи­те­лем лю­дям, что он ис­пол­нял, как ис­пол­ня­ет хо­ро­ший во­ин, уго­жда­ю­щий сво­е­му гос­по­ди­ну. В то вре­мя свя­той отец наш Сер­гий устра­и­вал мо­на­стырь Свя­той Тро­и­цы вбли­зи Ра­до­не­жа и по во­ле Бо­жи­ей ввел там об­ще­жи­тель­ный устав. Свя­той Ди­мит­рий имел обы­чай ча­сто по­се­щать свя­то­го Сер­гия и бе­се­до­вать с ним во Хри­сте о том, как управ­лять мо­на­сты­рем, чтобы при­ве­сти к Бо­гу Его из­бран­ных. Эти­ми свя­ты­ми Сво­и­ми угод­ни­ка­ми, пре­по­доб­ны­ми от­ца­ми на­ши­ми, но­вы­ми чу­до­твор­ца­ми, Бог под­лин­но про­све­тил Рус­скую зем­лю. По­том бла­жен­ный Ди­мит­рий по­ста­вил цер­ковь во имя свя­то­го Ни­ко­лая Чу­до­твор­ца и мо­на­стырь око­ло озе­ра и го­ро­да Пе­ре­яслав­ля и был в нем игу­ме­ном. К нему при­хо­ди­ли мо­на­хи и не мо­на­хи ра­ди ис­це­ле­ния ду­шев­но­го и чтобы остать­ся с ним жить. Он по­учал их со сми­ре­ни­ем и по­стри­гал во свя­той ино­че­ский чин, со­би­рая та­ким об­ра­зом ста­до овец Хри­сто­вых. Бла­жен­ный ввел в мо­на­сты­ре об­ще­жи­тель­ный устав и сам для всех был об­раз­цом для под­ра­жа­ния. Бра­тия по­ви­но­ва­лась ему с лю­бо­вию как Ан­ге­лу Бо­жию, как ис­тин­но­му на­став­ни­ку, чти­ли как хо­да­тая пе­ред Бо­гом, вы­ма­ли­вав­ше­го для них Небес­ное Цар­ствие. За­тем бла­жен­ный Ди­мит­рий ото­шел от­ту­да на Во­лог­ду. Там он со­здал цер­ковь Все­ми­ло­сти­во­го Спа­са на освя­ще­ние во­дам (в честь празд­ни­ка Про­ис­хож­де­ния Чест­ных Древ Жи­во­тво­ря­ща­го Кре­ста Гос­под­ня, ко­гда со­вер­ша­ет­ся Цер­ко­вью освя­ще­ние во­ды; этот мо­на­стырь св. Ди­мит­рий по­ста­вил в из­лу­чине, или лу­ке, ре­ки Во­лог­ды – Спас­ский При­луц­кий мо­на­стырь). Свя­той на этом ме­сте со­брал боль­шую бра­тию и то­же дал об­ще­жи­тель­ный устав. Хо­ро­шо на­ста­вив это ста­до Хри­сто­вых овец, пре­по­доб­ный отец наш Ди­мит­рий пре­ста­вил­ся ко Гос­по­ду в 1392 го­ду 11 фев­ра­ля (24 фев­ра­ля по но­во­му сти­лю).

См. так­же: